Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

Tjark

DON'T PANIC

@Cavalera125 HBM heeft de 1400mm https://www.hbm-machines....eiderail-1400mm-pl75-pl55
en mogelijk past deze ook https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm ?

[ Voor 31% gewijzigd door Tjark op 11-09-2020 10:21 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:14:
[...]

Beide machines die je linkt kunnen voor zover ik weet niet van zichzelf op een rails. Ik zou je aanraden om een zaag te kopen die wel een rails kan, dat verhoogt het gebruiksgemak en plezier aanzienlijk. Die zijn weliswaar wat duurder maar in mijn ogen het geld meer dan waard.
Dus met zo’n adapter is het merkbaar anders (minder)?
Je hebt misschien wel een punt. Voor zo’n adapter betaal je ook al gauw 40 tot 50 euro. Dus voor iets meer misschien meteen maar voor eentje gaan die dedicated geschikt is voor een rail. Kan je dat trouwens aan het modelnummer zien of het geschikt is voor een rail. Staat niet altijd goed aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ione schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:45:
[...]

Dus met zo’n adapter is het merkbaar anders (minder)?
Je hebt misschien wel een punt. Voor zo’n adapter betaal je ook al gauw 40 tot 50 euro. Dus voor iets meer misschien meteen maar voor eentje gaan die dedicated geschikt is voor een rail. Kan je dat trouwens aan het modelnummer zien of het geschikt is voor een rail. Staat niet altijd goed aangegeven.
ik haak even in op de adapter...wat bedoel je daar precies mee?

want zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZtfJmu3mTqnH3qoyW9n1brdtps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nn0Np1RZjzoaDAhRnjNoyErF.jpg?f=user_large

zit volgens mij bij zowel de bosch áls de makita in de leveringsomvang, bij de een heet het paralelgeleider en de ander breedtegeleider as ik het goed heb.

En met mijn oude Bosch Groen deed ik het eerde zo bij gebrek aan liniaal want bovenstaande heeft maar een beperkte inzetmogelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p8Y_qzmbQUCdqxRMKaAyG5sVsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZHRvPLi2UmNCrmHpXwAKIxB.jpg?f=fotoalbum_large

aan de ene kant had ik de 90 graad en aan de andere kant de 45 graad verstek. OP di emanier kon ik de "rails" op de aftekenlijn leggen en precies afzagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2020 11:12 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@ione Een adapter is absoluut minder fijn dan een 'echt' systeem. Het is meer gedoe met monteren, meer kans op dingen die los gaan of speling krijgen. Nooit zo fijn als een systeem dat er echt voor gemaakt is.

Dit is echt zo'n ding wat ik zelf eerder had willen weten dan had ik denk ik ook iets meer geinvesteerd toen ik een zaag kocht.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:04
@Fraggert volgens mij bedoeld @ione een dergelijke adapter. https://www.gereedschapce...W0RSvi92fKUsaAkLvEALw_wcB

@ione wat wil je gaan zagen? Voornamelijk plaatmateriaal? Doe jezelf dan een plezier en haal een invalzaag. De Makita SP6000JX1 is maar iets duurder als je bij de HS7601 nog zo'n adapter en een geleiderail van 1500mm optelt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik nam inderdaad ook aan dat we over zo'n adapter praten. Of inclusief rail zoals dit https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7569320/artikel.html

@Davidshadow13 Misschien een algemene vraag tussendoor maar zijn er andere voordelen voor een invalzaag behalve natuurlijk dat je halverwege de plaat kunt beginnen te zagen dus niet vanaf het einde hoeft te beginnen?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Instelbare diepte is ook wel fijn, voor als je bijv. een zaagsnede wil maken zonder door het hele materiaal heen te gaan.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Davidshadow13 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:58:
@Fraggert volgens mij bedoeld @ione een dergelijke adapter. https://www.gereedschapce...W0RSvi92fKUsaAkLvEALw_wcB

@ione wat wil je gaan zagen? Voornamelijk plaatmateriaal? Doe jezelf dan een plezier en haal een invalzaag. De Makita SP6000JX1 is maar iets duurder als je bij de HS7601 nog zo'n adapter en een geleiderail van 1500mm optelt.
ow ja, verrek, die adapters heb je ook nog, dat is natuurlijk ook nog mogelijkheid :) scherp van je,
ik zou ook wegblijven bij dit soort oplossingen. De meerprijs voor een "echte:" zaag+liniaal wordt dan wel heel erg klein.

@ione...wat een verschrikkelijke nick om te taggen overigens :P |:(

De Makita die David hier noemt is echt een goede zaag hoewel er laatst wel wat kritiek was op bijv de knoppen etc maar dat was in vergelijk met een veel duurdere Festo of Mafell. De SP6000 is hier eigenlijk vaak de gedoodverfde midbudget-winnaar als totaalpakket.

Je kunt ook nog naar Scheppach kijken, ook niet heel duur en met lineaal of zoals meerdere hier echt de budgethoek induiken en voor de Parkside-set met rail gaan. Hoewel ik uit je initiele vraag met de bosch en makita lees dat je voorkeur uit gaat naar iets meer kwaliteit door iets meer uit te willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:24

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren bezig geweest met het frezen van muren. Dat apparaat had ik gehuurd en werkte goed maar een vriend van mij vertelde dat er ook een frees is die ervoor zorgt dat je daarna (het middenstuk) niet alles hoeft weg te breken nog met een boorhamer. Die frees doet dat volautomatisch waardoor je dus meteen na het frezen een kant & klare baan hebt. Google vertelt mij dat het verschil in naamgeving de muursleuvenfrees is vs een echte muurfrees (die een kant & klare baan genereert).

Is dat verschil optisch te zien aan het apparaat? Scheelt nogal wat werk wanneer dat direct gedaan wordt en is ook wat 'strakker'. Ik zou er eentje willen huren weer maar weet niet zeker welke ik daarvoor moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
In wat voor soort materiaal heb je gefreesd? Want in gasbeton was het een kwestie van een brede beitel in één van de zaagsnedes zetten en je brak het middenstuk tussen de zaagsnedes er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:18
@ione
Misschien is https://www.mastertools.nl/dewalt-dwe576k-cirkelzaag-dwe576k ook een goed alternatief.
Een stukje goedkoper dan een invalzaag, maar wel een geleiderails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:24

Typhone

Who Dares Wins

ThinkPadd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:14:
In wat voor soort materiaal heb je gefreesd? Want in gasbeton was het een kwestie van een brede beitel in één van de zaagsnedes zetten en je brak het middenstuk tussen de zaagsnedes er zo uit.
Kalkzandsteen. Het ging er in principe makkelijk uit in het midden maar ik moet nog een bovenverdieping, garage en zolder gaan doen. Het eruit hakken met een beitel ging in principe wel maar nam ook wat tijd in beslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:21
RobB_W schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:01:
Gisteren de Hikoki C8FSHGWAZ ontvangen en uitgepakt. Ik ben bang dat ik ‘m ga retourneren, erg jammer.

Twee redenen:
1. Hij glijdt totaal niet soepel over de glijstangen. Ik denk dat de lagers kapot zijn, maar ben bang dat het een kwaliteitsissue is,na het bekijken van deze review op 4:20.[YouTube: Hikoki ukośnica C 8FSHG]
Met volume hoog hoor je dat dit niet lekker loopt en je ziet dat er weerstand aan het einde is. Alsof de zaag het laatste stukje over een grindpad moet. Zo voelt het ook.
2: proefzagen stukje merbau van 40x40mm: hier had ie moeite mee. Vele splinters aan achterzijde. Of het aan het vermogen of een matig blad ligt? Ik denk een combi van beiden. Gecombineerd met bovenstaand probleem levert het geen mooi zaagresultaat op.

Jammer. Ik heb met vele afkortzagen gewerkt en deze valt me tegen. De looks, het ontwerp van glijstangen etc: het ziet er allemaal goed uit. Maar de Metabo kgs216m uit dezelfde prijsklasse is een veel prettiger apparaat om mee te werken, bijvoorbeeld.

Morgen wordt ik teruggebeld door de technische man van de dealer om te kijken of ze hem kunnen en gaan repareren. Eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt: hij gaat terug en ik spaar nog even door voor knappere machine. Zoals ik het nu zie, wordt dat dan een LS1019 want zaagcapaciteit, of een Kapex 60 want compact en goede stofafzuiging.
Bedankt voor het testen! Heb zelf voor nu een GCM 8 SJL gekocht vanwege de aanbieding. Waarschijnlijk koop ik in de toekomst inderdaad een LS1019 of een Kapex 60.

Om een alternatief aan te dragen, er zit schijnbaar een goedkopere Bosch blauw aan te komen, GCM 10 GDJ:
https://www.bosch-profess...cts/gcm-10-gdj-0601B27000

Mogelijk dat deze met prijsniveau op niveau LS1019 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:57
Cavalera125 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:15:
Nu het toch over rails gaat... Heeft er iemand tips voor een geleiderail voor een Scheppach PL55 uit 1 stuk van ongeveer 1600mm? Welke merken passen? Ben een beetje klaar met die 2 losse stukken...

Heb het topic even doorgezocht op 'pl55' maar kon helaas niks vinden.

Cirkelzaag of invalzaag op rail werkt overigens erg fijn. Heb mijn losse cirkelzaag laatst weggedaan omdat ik eigenlijk alles met de PL55 kan doen.
Ik heb deze gehaald bij HBM, vziw heeft Scheppach net een ander formaat waardoor andere rails niet goed werken :( . Is 200mm korter dan je zoekt overigens.

https://www.hbm-machines....eiderail-1400mm-pl75-pl55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:21:
[...]

Bedankt voor het testen! Heb zelf voor nu een GCM 8 SJL gekocht vanwege de aanbieding. Waarschijnlijk koop ik in de toekomst inderdaad een LS1019 of een Kapex 60.

Om een alternatief aan te dragen, er zit schijnbaar een goedkopere Bosch blauw aan te komen, GCM 10 GDJ:

DIe GCM10 zie ik hier al staan voor 850

https://www.toolmax.nl/bo...l-kap-en-verstekzaag.html

De 1018 kost nog niet eens de helft :P Een Kapex60 doet zo'n 750,- (wel minder zaaghoogte)

mijn foutje, ik las 1018 en niet 1019...dat zijn 2 verschillende zagen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Fraggert schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:24:
[...]

DIe GCM10 zie ik hier al staan voor 850

https://www.toolmax.nl/bo...l-kap-en-verstekzaag.html

De 1018 kost nog niet de helft :P
Ja maar de Makita LS1019 zit rond de €699, we hebben het over compacte modellen zonder rail die achter uitsteekt en dan valt de 1018 af net als de 8SJL die ik net gekocht heb.

Verkoop waarschijnlijk mijn 8SJL wel via marktplaats en als ik een werkplaats(je) inricht dat ik dan een compact model aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:27:
[...]

Ja maar de Makita LS1019 zit rond de €699, we hebben het over compacte modellen zonder rail die achter uitsteekt en dan valt de 1018 af net als de 8SJL die ik net gekocht heb.

Verkoop waarschijnlijk mijn 8SJL wel via marktplaats en als ik een werkplaats(je) inricht dat ik dan een compact model aanschaf.
allaang verbeterd jongen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Slecht internet op het werk ;)

Maar die €850 is een intro prijs vermoed ik, de GCM12GDL kan je op google shopping bij Megekko al zien staan voor €879. Dus die €850 zal nog wel wat zakken als de prijsvechters ermee aan de haal gaan. Lijkt me beetje onzin om voor een 10 of 12 inch €20 prijsverschil te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:30:
[...]

Slecht internet op het werk ;)

Maar die €850 is een intro prijs vermoed ik, de GCM12GDL kan je op google shopping bij Megekko al zien staan voor €879. Dus die €850 zal nog wel wat zakken als de prijsvechters ermee aan de haal gaan. Lijkt me beetje onzin om voor een 10 of 12 inch €20 prijsverschil te handhaven.
_O- _O- _O-

OK, ik had dat model uberhaput al niet op mijn netvlies, gezien de prijsrange waar ik keek, dus wist niet of die nieuw was of bestaand :)

voor de compacte chopsaw-fans is het een mooi model, zeker als idd de dozenschuivers er mee aan de haal gaan.

Zal wat zijn voor de Hornbach met de LPG als ze dit model gaan leveren d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:04:
Ik nam inderdaad ook aan dat we over zo'n adapter praten. Of inclusief rail zoals dit https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7569320/artikel.html
Klopt zo’n adapter bedoelde ik.

@Davidshadow13 Het is voornamelijk voor plaatmateriaal. Wat is de reden dat een invalzaag in dat geval een voorkeur zou hebben?

@Birkin ik zal ook eens naar de DeWalt kijken. Ziet er vrij compleet uit (rail + box). Was nu voornamelijk naar Bosch of Makita aan het kijken vanwege de rail en net iets betere kwaliteit. Maar DeWalt is ook wel goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:27
ione schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:34:
[...]

@Birkin ik zal ook eens naar de DeWalt kijken. Ziet er vrij compleet uit (rail + box). Was nu voornamelijk naar Bosch of Makita aan het kijken vanwege de rail en net iets betere kwaliteit. Maar DeWalt is ook wel goed?
Nou, zeg je maar schrap... :+

[ Voor 18% gewijzigd door Flix20 op 11-09-2020 11:37 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
cirkelzaag gks 65 met liniaal E267: https://www.idealo.de/pre...-0-601-668-902-bosch.html

cirkelzaag gks 85 (groter zaagblad) met liniaal E320: https://www.idealo.de/pre...-0-601-668-902-bosch.html

invalzaag GKT 55 (praktisch een betaalbare uitgeklede Mafell) met liniaal E 384: https://www.idealo.de/pre...-0-601-675-002-bosch.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:04
@ione DeWalt is ook prima en een A-merk net als Makita en Bosch Blauw. Dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Ook lokaal te krijgen bij een Toolstation bij jouw in de buurt voor minder :D https://www.toolstation.n...ine/p27297?searchstr=dwe5

Voordeel van een invalzaag vind ik voornamelijk de vriendelijkere diepteinstelling welke preciezer af te stellen is dan een cirkelzaag, het feit dat je dichter langs een muur o.i.d kunt zagen omdat het zaagblad aan de rand van de voet zit i.p.v. meer in het midden en natuurlijk dat je "veiliger" kunt invallen minder in een werkstuk. Dit kan een gewone cirkelzaag ook maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt. Je moet hem dan echt in je materiaal duwen met de diepteinstelling los.

Daarnaast heeft de Makita een voorritsfunctie welke heel handig is voor meubelpanelen of gefineerd materiaal. Je krijgt dan een mooiere zaagsnede zonder tearout.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birkin
[...]

Ik ben geen professional (die hebben deze machine waarschijnlijk ook niet) en gebruik hem ook niet dagelijks, maar mij bevalt hij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Klopt zo’n adapter bedoelde ik.

@Davidshadow13 Het is voornamelijk voor plaatmateriaal. Wat is de reden dat een invalzaag in dat geval een voorkeur zou hebben?

DeWalt is een prima merk d:)b

[insidejoke]
Zo goed, dat zelfs @Atlas er een petje van heeft :+
[/insidejoke]
Flix20 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:36:
[...]

Nou, zeg je maar schrap... :+
_O- _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Jfwiet schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:27:
[...]

Wil je compact moet je echt voor de KS60 gaan. de 1019 is ruim 8kg zwaarder en veel groter. Ik ben biased omdat ik de keuze ook al heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
[...]

Mooie zaag zeg, vooral het glide mechanisme. De stofafzuiging is niet om voor naar huis te schrijven: YouTube: Bosch Glide Mitre Saw GCM 10 GDJ - 10-in 254mm SCMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:39
[...]

Dank voor de tip! Inderdaad een mooi alternatief voor de 1019. Ik heb nog geen Bosch Blauw in mijn inventory. Ik begrijp dat de zagen van Bosch blauw erg goed bevallen. Wat dat betreft zeker de moeite waard om te overwegen! Eens kijken wat de prijs gaat doen de komende periode. Wellicht heeft het zelfs nog invloed op de prijs van Makita. :-)

29 kg, lekker licht ook! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-05 09:13
Alsjemenou schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:03:
[...]

Mooie zaag zeg, vooral het glide mechanisme. De stofafzuiging is niet om voor naar huis te schrijven: YouTube: Bosch Glide Mitre Saw GCM 10 GDJ - 10-in 254mm SCMS
Wel opvallend dat dit filmpje van eind 2018 is voor een 'nieuw model'. (En ze hebben de zaag al een jaar in gebruik zeggen ze) En ze daar nog over o.a. een 2000w motor praten en deze 1800w is. Dus zou het een model zijn dat nu ook in Europa wordt gevoerd, of een verbeterde versie?

De handleiding is van 2015... dus het model bestond al, maar wordt nu dus hier geleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door djjvb op 11-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
djjvb schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:42:
[...]

Wel opvallend dat dit filmpje van eind 2018 is voor een 'nieuw model'. (En ze hebben de zaag al een jaar in gebruik zeggen ze) En ze daar nog over o.a. een 2000w motor praten en deze 1800w is. Dus zou het een model zijn dat nu ook in Europa wordt gevoerd, of een verbeterde versie?
Heb al meer gezocht op deze zaag en kwam een aantal links tegen uit Australië, dus grote kans dat dit inderdaad een nieuw model gaat worden voor de EU maar al langer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

Dey

ione schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:53:
Ben nu aan het kijken voor een cirkelzaag.
Het is voor wat DIY dingen in en rond het huis. Dus geen dagelijks professioneel gebruik
Heb nu deze twee op het oog die volgens mij qua prijs/kwaliteit voldoen.

https://www.gereedschapce...2IAAdFEAsYASABEgKosvD_BwE

en

https://www.gereedschapce...2IAAdFEAsYBCABEgIoLvD_BwE

De Makita komt met een MBox en de Bosch zonder koffer. Zou al een plus zijn voor de Makita.

Maar wat mij nog niet duidelijk is of deze nou geschikt zijn voor gebruik met een geleiderail? Zie soms ook soort adapters staan die als accessoire worden verkocht. Is dat nodig bij deze? En werkt het met zo’n adapter minder fijn dan als je een machine hebt die dedicated op een rail kan?

Wat zou jullie advies zijn hierin?
Kijk ook eens naar de Metabo KS55FS met geleiderail functie (daar staat FS voor)
Ik heb er één ooit gescoord voor 95 euro en daar bleek een koffer bij te zitten.

https://www.hornbach.nl/s...-FS/10131765/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Dey schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:03:
[...]

Kijk ook eens naar de Metabo KS55FS met geleiderail functie (daar staat FS voor)
Ik heb er één ooit gescoord voor 95 euro en daar bleek een koffer bij te zitten.

https://www.hornbach.nl/s...-FS/10131765/artikel.html
Ga ik doen. Deze zou dus zo op een geleiderail van Metabo kunnen?

@Birkin heeft de eerder genoemde DeWalt nou een speciale zool voor op de geleider of lijkt dat maar zo op de foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Laatst online: 11:14

Dey

ione schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:18:

Of een andere FS rail, ik gebruik er één van Makita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:27

sphere

Debian abuser

[...]

@Birkin heeft de eerder genoemde DeWalt nou een speciale zool voor op de geleider of lijkt dat maar zo op de foto’s?
Omschrijving
- Robuuste cirkelzaag, gebruiksklaar op geleiderails van Metabo of andere fabrikanten voor nauwkeurige, lange zaagsneden

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hopelijk mag dit stuk gereedschap hier ook besproken worden.

Ik heb dit cheap ass soldeerstation. Maar ik ga als een malle door de punten heen intussen. In eerste instantie wat gesoldeerd en dat ging allemaal wel. Maar na een tijdje had ik zoiets van "doet het niet (meer) (goed)". Vervolgens erachter gekomen dat ik een sponsje erbij moet pakken, wat nat maken, en regelmatig de punt schoon maken. Nieuwe punt gepakt (zaten er meerdere bij) en vol goede moet verder gegaan. Alleen zit ik nu nog steeds met hetzelfde probleem, en wellicht nu nog wel sneller. (Een keer gebruiken, wat neer komt op misschien stuk of 10 puntjes solderen). De punt wordt vrijwel helemaal zwart en vervolgens "pakt", het tin niet meer. Met wat geluk blijft er nog een plekje "schoon" dat dan wel nog soort van bruikbaar is, maar uiteraard zit dat plekje niet op de punt dus solderen wordt dan nogal onhandig.

Wie oh wie kan mij hierin dus adviseren?
Heb ik bv de temperatuur te hoog?
Geeft "schoon maken" met een nat sponsje juist een averechts effect?
Is het gewoon een boud soldeerbout ( O-) )? waarbij ik dus beter een ander kan kopen (conclusie: ik gebruik het, dus maar eens upgraden iets beters)

En valt er evt nog iets te maken van de oude punten? Op internet kwam ik bv tegen om met een vijl de corrosie of wat het ook is er af te halen. Maar ik heb niet het idee dat dat iets uit maakt. De punt glimt wel weer, maar tin pakt nog steeds niet.

Edit:
1 foto zegt meer dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKtFpgrmF5dGlT3HKg-PkkFxP8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwPU8fE4kDBtodYZNM2daAbq.jpg?f=fotoalbum_large
Het middelste, glimmende, deel is in zoverre functioneel. De rest niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Makita kenners, van de inhoud dan specifiek, hier aanwezig?
Mijn DDF484 heeft vandaag de vloer van dichtbij bekeken (helaas moest ie daarvoor wel vanaf 2m. hoog komen eerst) en besloot daarna iets anders te gaan doen, vooral niets.
Heb m open op mijn werkbank liggen nu, had gehoopt op los contactje maar helaas.
Accu is nog goed, getest op andere machines.
Ik met stroom op de polen waar de accu inklikt en stroom op de polen bij de schakelaar. Zodra ik die inknijp is meet ik daar niets mee, de weerstand echter op diezelfde polen gaat op mijn meten van overload naar 0.0 zodra ik inknijp.
Het werkledje doet ook niets meer, en de machine geeft geen tik/kik.
Zou het de schakelaar kunnen zijn of toch dat board waar ook die transistor(??) opzit?
Onderdeel 5 hoop ik op, onderdeel 16 is dat board en die kan ik niet vervangen ivm de aansluitingen die erop zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7E8A6r-sTDYNB1MDExD_aEUfuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7ZhwiFTH3DTfvWKBxs8lBgq.png?f=fotoalbum_large

Reacties mogen ook via DM/mobiel, kan altijd een verslagje posten als er weer wat werkt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
offtopic:
Een tekenaar die zo'n exploded view maakt, die zou ik eens stevig de les lezen*. Ik zie weinig relaties van onderdelen tot elkaar, de positienummers worden een zoekplaatje en er ontbreekt het een en ander. Of ben ik de enige die 18 zoekt?

* Oh wacht, ik heb nu zo'n tekenaar die ik om de haverklap tekeningen opnieuw moet laten maken...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
RobertMe schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:

Ik heb dit cheap ass soldeerstation. Maar ik ga als een malle door de punten heen intussen. In eerste instantie wat gesoldeerd en dat ging allemaal wel. Maar na een tijdje had ik zoiets van "doet het niet (meer) (goed)". Vervolgens erachter gekomen dat ik een sponsje erbij moet pakken, wat nat maken, en regelmatig de punt schoon maken. Nieuwe punt gepakt (zaten er meerdere bij) en vol goede moet verder gegaan. Alleen zit ik nu nog steeds met hetzelfde probleem, en wellicht nu nog wel sneller. (Een keer gebruiken, wat neer komt op misschien stuk of 10 puntjes solderen). De punt wordt vrijwel helemaal zwart en vervolgens "pakt", het tin niet meer. Met wat geluk blijft er nog een plekje "schoon" dat dan wel nog soort van bruikbaar is, maar uiteraard zit dat plekje niet op de punt dus solderen wordt dan nogal onhandig.

Is het gewoon een boud soldeerbout ( O-) )? waarbij ik dus beter een ander kan kopen (conclusie: ik gebruik het, dus maar eens upgraden iets beters)

En valt er evt nog iets te maken van de oude punten? Op internet kwam ik bv tegen om met een vijl de corrosie of wat het ook is er af te halen. Maar ik heb niet het idee dat dat iets uit maakt. De punt glimt wel weer, maar tin pakt nog steeds niet.

Edit:
[Afbeelding]
Het ligt aan een combinatie van factoren:

- goedkope soldeertin, waardoor het nergens aan hecht en niet mooi vloeit. Loodvrije soldeertin kan ook invloed hebben
- gebrek aan flux
- goedkoop soldeerstation met goedkope materialen. De punt kan schommelen qua temperatuur waardoor het soms te warm kan worden. Ook is de punt van goedkope kwaliteit met een goedkope of geen temperatuursensor in de punt (das ook dure optie)
- een spons is niet heel geschikt om je punt schoon te maken. Beter gebruik je krullen van brons/staal: https://www.eleshop.nl/soldeer-afstrijkbakje.html

Goedkoop is duurkoop. Deze goedkope bouten kan je ook voor een stuk minder op Ali kopen. Goede merken is Weller of JBC, maar er zijn ook veel goedkopere merken die ook goed zijn. Hier heb je prima stations: https://www.eleshop.nl/so...alle-soldeerstations.html. Dit is ook een aanradertje: https://www.eleshop.nl/ts100.html

Bespaar ook niet op soldeertin. Het makkelijkst solderen is loodhoudende soldeertin, maar uiteraard met wat veiligheid let-ops. Dit is mooi spul en niet te duur: https://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html

Koop gelijk even wat flux bij. Soort van superhelpertje: https://www.eleshop.nl/catalogsearch/result/?q=flux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Alsjemenou schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:48:
[...]

Het ligt aan een combinatie van factoren:

- goedkope soldeertin, waardoor het nergens aan hecht en niet mooi vloeit. Loodvrije soldeertin kan ook invloed hebben
- gebrek aan flux
- goedkoop soldeerstation met goedkope materialen. De punt kan schommelen qua temperatuur waardoor het soms te warm kan worden. Ook is de punt van goedkope kwaliteit met een goedkope of geen temperatuursensor in de punt (das ook dure optie)
- een spons is niet heel geschikt om je punt schoon te maken. Beter gebruik je krullen van brons/staal: https://www.eleshop.nl/soldeer-afstrijkbakje.html

Goedkoop is duurkoop. Deze goedkope bouten kan je ook voor een stuk minder op Ali kopen. Goede merken is Weller of JBC, maar er zijn ook veel goedkopere merken die ook goed zijn. Hier heb je prima stations: https://www.eleshop.nl/so...alle-soldeerstations.html. Dit is ook een aanradertje: https://www.eleshop.nl/ts100.html

Bespaar ook niet op soldeertin. Het makkelijkst solderen is loodhoudende soldeertin, maar uiteraard met wat veiligheid let-ops. Dit is mooi spul en niet te duur: https://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html

Koop gelijk even wat flux bij. Soort van superhelpertje: https://www.eleshop.nl/catalogsearch/result/?q=flux
Dank voor je reactie. "Goedkoop en te krijgen op Ali" wist ik (uiteraard). Ding komt van Bol, waarvan ik nog een bon had, en in het begin was het "hmm, ik kan zoiets maken op basis van wat op internet staat beschreven", intussen (afwisselend) wat meer mee bezig dus tijd voor een upgrade (tenzij deze nog te redden zou zijn, so to say). Zo'n "bakje met staalborstel" had ik inderdaad eigenlijk al veel eerder moeten bestellen maar steeds "vergeten", spons is inderdaad "mwa at best". (Die wat bij stationnetje zat is intussen ook hartstikke zwart, waarschijnlijk dus ook doordat ik die nooit nat heb gemaakt).

Vanavond ook nog zelf nog wat gezocht, en don't ask why, maar m'n oog viel een beetje op deze: https://www.eleshop.nl/we...itaal-soldeerstation.html Van de ene kant duur (zeker ten opzichte van wat ik nu heb :P), maar wat ik er zo'n beetje van lees is een goede soldeerbout iets dat je 1x koopt "voor het leven" (/10, 15, 20 jaar en nog langer). Dus dan valt het relatief wel weer mee. Die wat jij linkt, die TS100, zou natuurlijk ook kunnen. Maar daar moeten dan natuurlijk ook nog wat dingetjes bij (houder, adapter, ...), dus even over nadenken.

Daarnaast ook maar eens een "hoe te solderen" filmpje op gezocht en wat andere video's bekeken O-) En daarin komt dus ook langs om steeds wat tin aan de punt te doen als je hem even niet gebruikt (of echt weg zet). Waarschijnlijk heeft dat het oxideren / optreden van corrosie in mijn geval dus ook in de hand gewerkt, simpelweg niet goed er mee om gaan. En dus goede les voor als ik betere bout / station koop dat ik die niet ook meteen harder dan nodig "slijt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Alles staat er eigenlijk al zoals Alsjemenou schrijft; ik heb deze "Aoyue 936 soldeerstation".
Bevalt uitstekend, een allrounder. Soldeer de kleinste CMD leds aan draad tot grotere componenten.
En diverse soorten punten los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:07

Edit:
[Afbeelding]
Gooi dat sponsje gauw weg.
En koop een potje met messing krullen.
https://www.allekabels.nl.../soldeerboutreiniger.html

Daarnaast een salmiak steen
Hier kun je je punten weer als nieuw maken door met de punt de steen te laten "smelten" de punt wordt weer mooi zilver.
https://www.gamma.nl/asso...einiger-80-gram/p/B202750

Je moet zelf ff zoeken of je het voordeliger kan vinden, ik heb de eerste de beste links gepakt die ik vond.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42
BoomSlang schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:38:
[...]

Boor je nog voor? In de zin van, de centerboor die bij de meeste dozenboren geleverd worden zijn slecht.
De kroon (buitenkant diamanten) moet makkelijk langer mee kunnen.
Juist de voorboor gaat soepel. Denk dus gevalletje garantie...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47

_Arthur

blub

Ook ik ben in de markt voor een kruislijn of 360graden laser. Deze wil ik gaan gebruiken om schuine plafonds (op zolder) netjes vlak te krijgen. Echter kan ik niet vinden of (bijvoorbeeld deze: LaserLiner CompactLine-Laser G360) ook in schuine vlakken werkt. Of dat dat alleen horizontale en verticale vlakken is.

Iemand die dat weet/kan vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:04:
[...]

Dank voor je reactie. "Goedkoop en te krijgen op Ali" wist ik (uiteraard). Ding komt van Bol, waarvan ik nog een bon had, en in het begin was het "hmm, ik kan zoiets maken op basis van wat op internet staat beschreven", intussen (afwisselend) wat meer mee bezig dus tijd voor een upgrade (tenzij deze nog te redden zou zijn, so to say). Zo'n "bakje met staalborstel" had ik inderdaad eigenlijk al veel eerder moeten bestellen maar steeds "vergeten", spons is inderdaad "mwa at best". (Die wat bij stationnetje zat is intussen ook hartstikke zwart, waarschijnlijk dus ook doordat ik die nooit nat heb gemaakt).

Vanavond ook nog zelf nog wat gezocht, en don't ask why, maar m'n oog viel een beetje op deze: https://www.eleshop.nl/we...itaal-soldeerstation.html Van de ene kant duur (zeker ten opzichte van wat ik nu heb :P), maar wat ik er zo'n beetje van lees is een goede soldeerbout iets dat je 1x koopt "voor het leven" (/10, 15, 20 jaar en nog langer). Dus dan valt het relatief wel weer mee. Die wat jij linkt, die TS100, zou natuurlijk ook kunnen. Maar daar moeten dan natuurlijk ook nog wat dingetjes bij (houder, adapter, ...), dus even over nadenken.

Daarnaast ook maar eens een "hoe te solderen" filmpje op gezocht en wat andere video's bekeken O-) En daarin komt dus ook langs om steeds wat tin aan de punt te doen als je hem even niet gebruikt (of echt weg zet). Waarschijnlijk heeft dat het oxideren / optreden van corrosie in mijn geval dus ook in de hand gewerkt, simpelweg niet goed er mee om gaan. En dus goede les voor als ik betere bout / station koop dat ik die niet ook meteen harder dan nodig "slijt".
De Weller WE1010 is geen slechte keuze, maar in plaats van de Weller WE1010, zou ik je de Hakko FX-888D aanraden. Onbekend en daardoor onbemind, maar zeer goede Japanse kwaliteit en nog een stukje goedkoper ook.

P.S. Zie m'n signature, ik ben een insider :P

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
-DarkShadow- schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:20:
[...]

De Weller WE1010 is geen slechte keuze, maar in plaats van de Weller WE1010, zou ik je de Hakko FX-888D aanraden. Onbekend en daardoor onbemind, maar zeer goede Japanse kwaliteit en nog een stukje goedkoper ook.

P.S. Zie m'n signature, ik ben een insider :P
Maar beiden hebben geen actieve punt zoals de TS100 dat wel heeft. Met actieve punt warmt hij sneller op dus is het ook acceptabeler als hij sneller standby gaat en daarmee de tip minder slijt.

• Birkin
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt, maar de standaard onderkant van de zaag past gewoon op de geleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
o1o92o2o schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:34:
[...]

Maar beiden hebben geen actieve punt zoals de TS100 dat wel heeft. Met actieve punt warmt hij sneller op dus is het ook acceptabeler als hij sneller standby gaat en daarmee de tip minder slijt.
Klopt, een actieve punt is ideaal en de TS100 is wat dat betreft lekker voordelig. Maar de TS100 is geen station. Zo'n voedingskabel is vrij stug en een echt goede stand is er niet voor. Dus er zijn voors en tegens. Als het station een permanent plekje krijgt op een werktafel, zou ik persoonlijk een station nemen. Als je het regelmatig meeneemt of opbergt, de TS100.

[ Voor 3% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-09-2020 14:52 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• ione
  • Niet online
Birkin schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:12:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt, maar de standaard onderkant van de zaag past gewoon op de geleider.
Op de foto lijkt het alsof er een grote (kunststof) zool onder zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_g94iHC7DyGyluqpU9kDLccTzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zvuBwN6W742ZoveVkGQeZeAF.jpg?f=user_large

Leek een beetje alsof dat zo’n adapter-achtig iets was wat je bijv bij sommige anderen als accessoire koopt om op een rail te kunnen.

Maar dat is waarschijnlijk gewoon de vaste zool?

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ione schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:00:
[...]

Op de foto lijkt het alsof er een grote (kunststof) zool onder zit.
[Afbeelding]

Leek een beetje alsof dat zo’n adapter-achtig iets was wat je bijv bij sommige anderen als accessoire koopt om op een rail te kunnen.

Maar dat is waarschijnlijk gewoon de vaste zool?
Ik heb dezelfde en ja dat is de vaste zool :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 20-05 21:58
Teijgetje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:01:
Mocht iemand sets van 4 weten te krijgen laat me dat even weten, of post het even.
Het is echt superhandig te schroeven, boren, verzinken en diep verzinken met één bit dat goed magnetisch is.

Een set van 3 van Luckyway is nog wel te krijgen.
Ik zie dat je niet Makita-only kijkt en ik weet niet of je anti-DeWalt bent, maar ik heb zo'n setje: DeWalt DT7612:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/5e2e99618061b692f09f365cfeaf0190/d/e/32976/241393/dt7612-xj-flip-drive-verzinkset-10-delig.jpg

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:03
wheel schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:17:
[...]

Ik zie dat je niet Makita-only kijkt en ik weet niet of je anti-DeWalt bent, maar ik heb zo'n setje: DeWalt DT7612:

[Afbeelding]
Nee hoor, zolang het werkt maakt het merk niet uit.
Dit is ongeveer wat Makita nu heeft, wil je een dikker boortje gebruiken dan moet je schroeven en je bitje vervangen.
Het hele handige is als je per schroef zo`n houder hebt met juist bitje en voorboor/verzink-diameter.
Misschien zie ik het verkeerd maar van het deWalt setje lijkt de verzinkboor van alle drie hetzelfde, bij Makita is die diameter aangepast aan de voorboor/schroefmaat ivm diep verzinken.

Zoals dat setje dat @Fraggert linkte, alleen vind ik haast 46 euro incl verzenden dan weer wat duur.
Dan is dat Luckyway setje van 26 euro incl verzenden leuker, dat is een exacte kloon. Daar zitten alleen geen bitjes bij en geen idee of het in een doosje of blister zit. Maar bitjes genoeg hier.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• RobertMe
  • Nu online
-DarkShadow- schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:48:
[...]

Klopt, een actieve punt is ideaal en de TS100 is wat dat betreft lekker voordelig. Maar de TS100 is geen station. Zo'n voedingskabel is vrij stug en een echt goede stand is er niet voor. Dus er zijn voors en tegens. Als het station een permanent plekje krijgt op een werktafel, zou ik persoonlijk een station nemen. Als je het regelmatig meeneemt of opbergt, de TS100.
Echt een vaste plek zal die niet krijgen. Zal dus voornamelijk in periodes zijn dat ik iets er mee doe en voor de rest weer opbergen. Waarschijnlijk dat het dan die TS100 wordt.

Kan iemand echter bevestigen dat die van Chinese (no name) makelij is? Zie hem ook op AliExpress staan "met accessoires" voor een lagere prijs (€65 voor alleen de bout hier vs €45 op AliExpress met adapter, houder/standaard, etc, incl levering via Duitsland).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
@RobertMe @-DarkShadow- @o1o92o2o Als Adam Savage er blij mee is moet het wel goed zijn: YouTube: Adam Savage's One Day Builds: Portable Soldering Station!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@RobertMe Wat soldeer je zoal? Ik heb zelf een zeer gare, zwarte rokende soldeerpunt dus lees even mee.
Ik doe weleens een draadje aan elkaar in de motor/auto, maar verder kom ik niet echt.
Even zien wat je toepassingsgebied ongeveer is...

• RobertMe
  • Nu online
Blomminator schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:00:
@RobertMe Wat soldeer je zoal? Ik heb zelf een zeer gare, zwarte rokende soldeerpunt dus lees even mee.
Ik doe weleens een draadje aan elkaar in de motor/auto, maar verder kom ik niet echt.
Even zien wat je toepassingsgebied ongeveer is...
In mijn geval gaat het om kleiner werk. Zij de wat prutsen met ESPs (microcontroller). Dus meer PCB achtig. Alhoewel ik mijn creaties met through hole PCBs en draadjes overal niet een PCB kan noemen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Alsjemenou schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:49:
[...]

Wil je compact moet je echt voor de KS60 gaan. de 1019 is ruim 8kg zwaarder en veel groter. Ik ben biased omdat ik de keuze ook al heb gemaakt.
En heeft een zaaghoogte die 31mm groter is. Het zijn aflortzagen in een andere klasse en dus niet te vergelijken op formaat en gewicht. Persoonlijk vind ik de zaaghoogte van de KS60 te gering. Een balk afkorten is er niet bij.

Overigens is de KS120 met een 3mm minder zaagdiepte ook compacter en lichter. Scheelt alleen wel minder. Scheelt helaas wel iets meer in geld.
RZor schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:50:
Mijn DDF484 heeft vandaag de vloer van dichtbij bekeken (helaas moest ie daarvoor wel vanaf 2m. hoog komen eerst) en besloot daarna iets anders te gaan doen, vooral niets.
Heb m open op mijn werkbank liggen nu, had gehoopt op los contactje maar helaas.
Ik met stroom op de polen waar de accu inklikt en stroom op de polen bij de schakelaar. Zodra ik die inknijp is meet ik daar niets mee, de weerstand echter op diezelfde polen gaat op mijn meten van overload naar 0.0 zodra ik inknijp.
Zou het de schakelaar kunnen zijn of toch dat board waar ook die transistor(??) opzit?
Onderdeel 5 hoop ik op, onderdeel 16 is dat board en die kan ik niet vervangen ivm de aansluitingen die erop zitten.
[Afbeelding]

Reacties mogen ook via DM/mobiel, kan altijd een verslagje posten als er weer wat werkt.
Je hebt hier geen reet aan, maar ik heb m'n DDF484 een keer van een steiger drie slagen naar beneden laten vallen en die deed het nog prima. Had even een minuutje nodig voor ik hem durfde op te rapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:05
RZor schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:50:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat het in je board zit. Als de gemeten weerstand reageert op het indrukken van de trigger, dan ligt het daar niet aan vermoed ik. Ik heb wel eens een Makita tol open gemaakt, maar als er iets met het board aan de hand is, dan is dat (vrijwel) niet te repareren. Alle contacten zijn namelijk ingegoten.
Mijn advies: Koop een nieuwe body, en gebruik de oude voor spares o.i.d.
Op dit moment krijg je in België er een gratis accu er bij, en over 4 maanden weer in NL. Als je de accu mee rekent is een nieuwe body helemaal niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Framoes schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:20:
[...]

En heeft een zaaghoogte die 31mm groter is. Het zijn aflortzagen in een andere klasse en dus niet te vergelijken op formaat en gewicht. Persoonlijk vind ik de zaaghoogte van de KS60 te gering. Een balk afkorten is er niet bij.

Overigens is de KS120 met een 3mm minder zaagdiepte ook compacter en lichter. Scheelt alleen wel minder. Scheelt helaas wel iets meer in geld.

[...]

Je hebt hier geen reet aan, maar ik heb m'n DDF484 een keer van een steiger drie slagen naar beneden laten vallen en die deed het nog prima. Had even een minuutje nodig voor ik hem durfde op te rapen.
KS120 zeker fantastische zaag, alleen weer een stuk duurder. Heb het gebrek aan zaaghoogte nog niet echt gemist met de KS60, maar ik doe relatief weinig in balken. Misschien in de toekomst een stapje naar de KS120, eerst even flink sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 12-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Alsjemenou schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:48:
[...]

KS120 zeker fantastische zaag, alleen weer een stuk duurder. Heb het gebrek aan zaaghoogte nog niet echt gemist met de KS60, maar ik doe relatief weinig in balken. Misschien in de toekomst een stapje naar de KS120, eerst even flink sparen.
Ik had voorheen een DeWalt DWS774 en daar was de zaagdiepte van 62mm wel te weinig. Plinten en latjes ging prima, maar bijvoorbeeld een schuttingpaal is al minstens 68mm.

Na wat gezeik met garantie heb ik m'n geld teruggekregen en ben ik voor de LS1018 gegaan. Lomp en zwaar, maar zaagt wel erg fijn.

• Alsjemenou
Framoes schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:17:
[...]

Ik had voorheen een DeWalt DWS774 en daar was de zaagdiepte van 62mm wel te weinig. Plinten en latjes ging prima, maar bijvoorbeeld een schuttingpaal is al minstens 68mm.

Na wat gezeik met garantie heb ik m'n geld teruggekregen en ben ik voor de LS1018 gegaan. Lomp en zwaar, maar zaagt wel erg fijn.
Het is ook maar net waarvoor je de zaag gebruikt. Snap waarom je uiteindelijk voor de stap groter hebt gekozen. Het is wel zo makkelijk alles met dezelfde zaag te kunnen doen. Maar het gewicht en grootte is iets wat me vaker dwarszit dan de zaaghoogte.

• o1o92o2o
-DarkShadow- schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:48:
[...]

Je kunt de kabel natuurlijk vervangen door iets wat wel soepel is. Mooi Meanwell 24V blokje ergens wegproppen en een of ander siliconensnoer er aan.

Voor die TS100 is natuurlijk ook wel een houder te koop. Maar inderdaad; de formfactor is ook niet mijn favoriet, maar die oude techniek met zo'n punt die ofwel verbrand ofwel te heet is... laten we het er op houden dat solderen gewoon niet mijn hobby is :P

[ Voor 16% gewijzigd door o1o92o2o op 12-09-2020 23:21 ]

• o1o92o2o
Dat zal wel geen TS100 zijn maar een TS80. TS100 op 12V geeft maar een miezerige 17W ofzo. Die haalt de opgegeven 65W pas bij 24V. Je zou 'm ook kunnen voeden met de rechtstreekse output van zo'n 5S 18V accu. Afhankelijk van de toepassing is dat natuurlijk ook genoeg, maar hij warmt ook sneller op op 24V :P (11 seconde vs 40 ofzo)

DeWalt "20V" is zeker ook gewoon 5 cellen in serie ofwel 15V leeg, 21V vol?

Wat een of andere miljonair in zijn garage (=studio) doet om aan views te komen en waar hij mee werkt neem ik trouwens met een flinke korrel zout.

[ Voor 17% gewijzigd door o1o92o2o op 12-09-2020 23:44 ]

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Framoes schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:20:
Met de KS60 gaat 70mm hoogte zagen ook nog prima. Volgens mij zelfs 71 of 72. Een balk van 68x68 is dus geen probleem. Vraag me niet waarom ze doen alsof 60 de max is.

[ Voor 15% gewijzigd door microcuts op 12-09-2020 23:22 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Teijgetje
De vlakbank zit weer in elkaar.
Ontroest, gesmeerd en geslepen.
Fijn ding, doet wat hij moet doen.

Nieuwe HSS 18% messen besteld, die konden geleverd worden á 50 cent per cm, dus 26 euro voor een set. _/-\o_
De oude waren volgens de slijper allemaal (die eerder op de tafel lagen) al "op", te smal, en rijp voor de stort.
Hij adviseerde ze niet te gebruiken gezien een geklapt mes voor enorme schade zorgt.
Er bleven 2 sets gewoon stalen messen over.

Na het gebruiken van het fosforzuur was je de zwarte zouten weg en neutraliseert met dat water het zuur. Dan blijft het staal blank over.
Dit is dan nogmaals opgeschuurd na droging met 240 en daarna in de Silbergleit gezet. Dat is dan gelijk roestwerend en glijdend.
Er hoefden maar minimaal boutjes e.d. vervangen, vnl veerringen. De machine is volgens mij, ook gezien er alleen wat oppervlakteroest op zat, geheel gemaakt van RVS.

Beetje de revisie in beeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKZcD92uC_zqqhaoxh60715X5KM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOKa7mVfaWMiiOY3dsRLhxQX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzaXsLDz6y8xp16PW1sjO0E1Hc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugM2DAQfgHn8OxIqRwgSjxmB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic3UjRsj3BV0GTPO2XNzMfAEIZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7WQRTlWDWFHDLTjYqTM8IYj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jps4UeKynDdScEDLUZUcg8jJKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsRXwV5vHqMhhPCSuojA99jB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opYe_nDerFa_l1V-QQM4rJsg4EM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwdWathQA0Fs1YhzWsXBUXaR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N4QNO3ZfPgtJThWPYy_WW1tJeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceKm2e9wYGu23rXtv3kxPoma.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QoUo-BSP21Jzi770HdquBm2ps0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnHDE7OFFe1FTVk5eEEFhxtR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3U6BMYiDOByFAJOQsjIm8_0uvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NvszjF8JyQqdjZkqEl48jAl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeUJy1nKSmnmn6YqoqaZTHGabb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6voJWfUOUkzLEeAcrFSv0JeO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riBupWf3hVTyW_m42AwrdPFBp_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zt15VrmEAUtZzcqsoL5wDyl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48w50AJeQy3Am7FxhPRNU_pXAy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrcMMnwMnxbPG5pwffqLH4Ct.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvRqLF385aqLu0zBOvh4_L-2-As=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7MIud638C5vqwC4cIE2kFKn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ60vrM-kViuu05GE-v9rjuW-Ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIEqHOdoK4szp5MAnPBKT9lH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtsbsGJwWlEhUCP9arZPsF-VC14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFyISqe4vB1LGtEO4Bu4EMpy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afWst6wsvLqrSUl2QExM3LuXcxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc8DQ2PhLIn1tdsNHf9qBt7u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGbz_T2Lld1j-j6iW69zxaav-Q0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgPt1fe7pIQUmpnsrXBOHsef.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5idyTeymj82FY2G1RvBk-kOEFJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjcpqnfkiwA7mXO9a3sjh0e2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaNks_NBODgzFl7vOzGFy8Nl2cE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dC6AHZ6R7YmoW5HSAKmaDzM4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vux0FY0DRCjBMw4r10tL1QXCnwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGqMauuELO1QAWNUV8QDF5eL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VPr9uqySKk1xVkr9pv1fPJMSA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVCsem3L2o4iwoulo42L0E2b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2twZR2drr7pSi_zVt7TvjLpt2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xM4mcJpBU7mOQYKm2AGyNLrr.jpg?f=fotoalbum_tile

Twee tandwielen moeten nog vervangen, zijn besteld, maar de transportinrichting werkt voorlopig nog.
De tandwielen hebben een optater gehad, het middelste tandwiel is eind oktober waarschijnlijk pas weer leverbaar. Heb voor de zekerheid de 2 mm dunnere van de DYMA/DYMB besteld voor je weet niet.
Zat ook een vreemd stukje plat alu tussen de transportrolvering, wat er nu uit is zodat de transportrol vrij kan bewegen. De gladde rol had dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrhr-_i1KaV0Wq3dTN4VLySMZmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwgat3OQkcsPpjH7dttjTuKf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgaa4HfgvTRa62eaa3umuSzjv68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJRcAMnFrZT3hOPNMrYt4aKK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVRODZpxyTRhedsU5n_SRkc0cUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBycDbq0xUJOqj5uLrkVaNSS.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij doet het nu zo _/-\o_

De messen staan inmiddels goed, met genoeg druk (2 handen) vlakken geeft een glad resultaat.

Nu nog even de afzuiging fixen en een nieuwe instellingsmaatstrook voor de vandiktebank, die is weggesleten op de veelgebruikte maten.
De langgatboorinrichting is inmiddels ook ontroest, loopt soepel, en zit weer bijna in elkaar.
Alleen daarmee is gekloot met de zijbewegingshendel en dwarsbewegingshendel.
Ik heb inmiddels de slag/boordiepte terug naar zijn max, alleen dan past de gemodificeerde zijhendel niet meer zoals het zat.
Daar moet dus nog iets aangepast worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 13-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:10
alaintje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:46:
[...]

FFF heb ik die gemist? :( Ik was van plan hem al voor 134 te kopen ...
Nu in de aanbieding voor goed 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Nivado schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:46:
[...]

Ik vermoed dat het in je board zit. Als de gemeten weerstand reageert op het indrukken van de trigger, dan ligt het daar niet aan vermoed ik. Ik heb wel eens een Makita tol open gemaakt, maar als er iets met het board aan de hand is, dan is dat (vrijwel) niet te repareren. Alle contacten zijn namelijk ingegoten.
Hier was ik al bang voor.
Dan is deze afgeschreven. Het was mijn laatste Makita, accu’s en lader kan ik zo verkopen, dus dan weer verder. Ik kan geen dag zonder als zzp-er en heb de rest al van dat merk waar zo’n afkeer is tegen hier, dus ga er zo maar 1 bestellen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:57
Wilde de link net plaatsen omdat ik had gisteren dit topic aan het doorspitten was ;)

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Beste mensen ik heb wat roest op een oude set beitels. Nu is mijn plan om dit eraf te borstelen (simpele staalborstel) en daarna de beitels met iets in te smeren om het te beschermen. Is bijvoorbeeld dat Ranex aan te raden?(@Teijgetje ?)

Maar met wat ontroest ik op een juiste manier dit soort gereedschap en met wat beschermen jullie het? Ik heb in het verleden wel dingen ontroest (WD40 en poetsen), maar nooit echt de moeite genomen om het fatsoenlijk te beschermen. Dus alle tips zijn welkom (desnoods onder verdeeld in soort gereedschap)

[ Voor 5% gewijzigd door sheane op 13-09-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb al een Bosch PSM 160 schuurdingetje, maar bij veel schuren krijg ik echt een slapend/tintelend gevoel in m'n handen. Niet fijn, niet gezond. Met een heleboel schuurplezier in het vooruitzicht i.v.m. de houten kozijnen in mijn nieuwe woning, dacht ik: laat ik ff die geroemde GSS 160 Multi bekijken. Maar buiten het verwisselen van de schuurzool en een miniem verschil in vibratie, lijkt me dat toch niet zo interessant...

PSM 160 vs GSS 160

Beide doen 24k rpm onbelast, 1.6mm pendelbeweging.
Trillingsemissiewaarde 5m/s² voor de GSS, 5.5m/s² voor de PSM - beide onzekerheid 1,5 m/s².
Gewicht scheelt 200 gram, daar hoef ik het niet voor te doen.

Lijkt me dus niet echt een upgrade... Of mis ik iets?
Ik heb verder ook nog een excenter en een bandschuurmachine, dus voor de leuk hoef ik geen nummer 4 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 13-09-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Slonzo schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:50:
Ik heb al een Bosch PSM 160 schuurdingetje, maar bij veel schuren krijg ik echt een slapend/tintelend gevoel in m'n handen. Niet fijn, niet gezond. Met een heleboel schuurplezier in het vooruitzicht i.v.m. de houten kozijnen in mijn nieuwe woning, dacht ik: laat ik ff die geroemde GSS 160 Multi bekijken. Maar buiten het verwisselen van de schuurzool en een miniem verschil in vibratie, lijkt me dat toch niet zo interessant...

PSM 160 vs GSS 160

Beide doen 24k rpm onbelast, 1.6mm pendelbeweging.
Trillingsemissiewaarde 5m/s² voor de GSS, 5.5m/s² voor de PSM - beide onzekerheid 1,5 m/s².
Gewicht scheelt 200 gram, daar hoef ik het niet voor te doen.

Lijkt me dus niet echt een upgrade... Of mis ik iets?
Ik heb verder ook nog een excenter en een bandschuurmachine, dus voor de leuk hoef ik geen nummer 4 :+
Die PSM is alleen delta, de GSS 160 multi heeft een delta, rechthoek en vierkante zool die je kan verwisselen. Inbegrepen in de prijs. Toch wel een belangrijk punt :9 Momenteel voor een goede €100 op Amazon te verkrijgen in de aanbieding, wel alleen vandaag dus niet te lang mee wachten.

Daarbij lagere trilling etc. Ik heb nooit last van slapende handen met de GSS, geen idee hoe die trilling gemeten wordt maar best kans dat er meer vibratie controle in de GSS zit waardoor het gevoel toch minder is. Heb de PSM nooit in handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:48
Ik heb ook die multi en krijg last van tintelingen na drie uur schuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:52
Sooo, dit is toch effe creepy.
Ik dacht vanmorgen toen ik wakker werd, ik moet niet vergeten even op tweakers te kijken, dadelijk komt die zondag ineens in de aanbieding.
Dus ik kom nu op Tweakers.net en tada :+ .

Gaat mijn naar alle waarschijnlijk wat minder pijn doen dan met de multitool schuren :) !

Dankjewel voor de tip. Ga hem zo bestellen, en dan maar even op zoek naar schuurpapier.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Knappel schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:42:
Ik heb ook die multi en krijg last van tintelingen na drie uur schuren.
Hmm, in hetzelfde bedje ziek dus. Dan ga ik maar op zoek naar een andere deltaschuurmachine :)

Ik kwam ondertussen de Makita BO4565K tegen met 4m/s², maar die uitstekende tip lijkt me fragiel/minder handig. De Festool DTS-400 REQ-Plus doet het met 3.5m/s² nog beter, maar ik betwijfel of dat het prijsverschil (x3) waard is.

EDIT:
Deze Mirka geeft 2.6m/s² op, maar ~€500 kan ik echt niet rechtvaardigen voor een schuurmachine ;( En van de Rupes LS71TE vind ik geen specificatie :/

Kennen jullie nog andere goede deltaschuurmachines die [zo] trillingsarm [mogelijk] zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 13-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
sheane schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:49:

Maar met wat ontroest ik op een juiste manier dit soort gereedschap en met wat beschermen jullie het? Ik heb in het verleden wel dingen ontroest (WD40 en poetsen), maar nooit echt de moeite genomen om het fatsoenlijk te beschermen. Dus alle tips zijn welkom (desnoods onder verdeeld in soort gereedschap)
Ranex werkt prima, alleen duur voor een paar beiteltjes, het werkt onverdund (=50%fosforzuuroplossing) snel maar advies is om 2 delen water op 1 deel Ranex te gebruiken voor lichte roest.
In Coca Cola zit ook genoeg fosforzuur om de roest te neutraliseren. Niet in light en natuurlijk moet je extra goed schoonmaken ivm het vele suiker. Maar dat moet met beitels prima gaan.
Eventueel gaat het ook met schoonmaakazijn.

Je kan ze in de Cola zetten of met een kwast insmeren (wellicht een paar keer), de roest zou na 24 uur wel geneutraliseerd moeten zijn. (of in de azijn zetten natuurlijk).

Na goed schoonmaken met water droog je ze (evt fohn), neemt ze evt af met wasbenzine om het water te verdringen en smeert ze heel licht in met vaseline. Dat beschermd prima tegen vocht en is hardnekkig om echt helemaal te verwijderen, er blijft een film achter als je het poetst zonder ontvetter.
Met WD40 ingesmeerd gaat het sneller roesten dan met vaseline, en vaseline is geurloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 13-09-2020 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
RobertMe schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:26:
[...]
In mijn geval gaat het om kleiner werk. Zij de wat prutsen met ESPs (microcontroller). Dus meer PCB achtig. Alhoewel ik mijn creaties met through hole PCBs en draadjes overal niet een PCB kan noemen :p
Wat al eerder is gezegd: Koop een soldeerstation. Ik zit in dezelfde positie. Rommelen met ESP's heeft me gebracht tot leren en gebruiken van KiCAD voor de schema's die ik wil. https://jlcpcb.com/ voor de printjes want dat is uiteindelijk netter dan de breadboards en is naar mijn idee spotgoedkoop.

Ik heb een oude Weller WTCP-S die na zoveel jaren eindelijk gebruikt wordt, soms worden dat type soldeerstations nog weleens via veilingsites aangeboden. Goed soldeertin 60/40 (ik heb Multicore 0.7mm) en zorgen dat je de punt schoon houdt. In de eerste 60 jaar van mijn leven 20 soldeerverbindingen geprutst, nu in 2 weken > 1.000 (domoticaprojectje dat blijft groeien).

Goed gereedschap is het halve werk en brengt daardoor meer plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:46:
[...]

Wat al eerder is gezegd: Koop een soldeerstation. Ik zit in dezelfde positie. Rommelen met ESP's heeft me gebracht tot leren en gebruiken van KiCAD voor de schema's die ik wil. https://jlcpcb.com/ voor de printjes want dat is uiteindelijk netter dan de breadboards en is naar mijn idee spotgoedkoop.

Ik heb een oude Weller WTCP-S die na zoveel jaren eindelijk gebruikt wordt, soms worden dat type soldeerstations nog weleens via velingsites aangeboden. Goed soldeertin 60/40 en zorgen dat je de punt schoon houdt. In de eerste 60 jaar van mijn leven 20 soldeerverbindingen geprutst, nu in 2 weken > 1.000 (domoticaprojectje dat blijft groeien).

Goed gereedschap is het halve werk en brengt daardoor meer plezier!
Intussen vanmiddag de eerder genoemde TS100 bestelt (op AliExpress, voor €57 incl. adapter en nog wat spul, via Duitsland dus geen douane gebeuren).
PCBjes tekenen en laten produceren komt er misschien ook nog wel van, maar nu nog niet mee begonnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik weet niet wie de tip gaf maar ik heb 2 Lboxxen gekocht en piepschuim vulling van Hornbach.
Het is meer gepriegel dan ik had gehoopt maar Boxx 1 is klaar. Toch blij mee! Had er graag nog een bril in bijgepast maar ach...
De andere box is voor een laser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rab4o21k7AETQnt9ECFuEzocZTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6D9b4Xa116hhno8HzB61vpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Blomminator schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:01:
Ik weet niet wie de tip gaf maar ik heb 2 Lboxxen gekocht en piepschuim vulling van Hornbach.
Het is meer gepriegel dan ik had gehoopt maar Boxx 1 is klaar. Toch blij mee! Had er graag nog een bril in bijgepast maar ach...

[Afbeelding]
Als elke keer de kap en schijf eraf moet, dan is opbergen wel bewerkelijk. Past hij niet gewoon in dezelfde inlay als een gws 18-125?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH-xSaojpKDcGf-8XiUikUHm1nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quGI03niLUsFDdKwuuBOcB28.jpg?f=fotoalbum_large

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11

80000

mrox

Slonzo schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:32:
[...]

Hmm, in hetzelfde bedje ziek dus. Dan ga ik maar op zoek naar een andere deltaschuurmachine :)

Ik kwam ondertussen de Makita BO4565K tegen met 4m/s², maar die uitstekende tip lijkt me fragiel/minder handig. De Festool DTS-400 REQ-Plus doet het met 3.5m/s² nog beter, maar ik betwijfel of dat het prijsverschil (x3) waard is.

EDIT:
Deze Mirka geeft 2.6m/s² op, maar ~€500 kan ik echt niet rechtvaardigen voor een schuurmachine ;( En van de Rupes LS71TE vind ik geen specificatie :/

Kennen jullie nog andere goede deltaschuurmachines die [zo] trillingsarm [mogelijk] zijn?
Ik heb die makita. De punt is stevig genoeg. Qua trillingen: mijn vrouw heeft 2 weken geleden, heel wat planken en randen staan schuren, maar geen klachten van haar over last van trillingen.
Klachten die ik zou hebben is:
- Elektriciteitskabel vind ik iets te kort.
- de stofafzuiging is denk ik niet de beste. stofkap of aan de stofzuiger, ben niet onder de indruk.

Ik heb geen vergelijking met andere (delta)schuurmachines, anders dat ik andere makita & festool apparaten heb waarvan ik wel tevreden ben over de afzuiging.

Mocht je voor de festool gaan, dan zou ik voor de 400 op 18v accu meteen gaan (of een ander merk op accu).
Als je boven je hoofd staat te schuren (zoals bv plafond, buitenbalken met mos), dan waardeer je goede afzuiging, (ondanks mijn stofbril en mondkap).
Vrij schuren zonder kabel lijkt me ideaal >:) (wel hopen dat de festool stofkap goed genoeg anders moet die nog aan de stofzuiger).

De makita doet verder wat het moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:16:
[...]

Als elke keer de kap en schijf eraf moet, dan is opbergen wel bewerkelijk. Past hij niet gewoon in dezelfde inlay als een gws 18-125?

[Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen, geen flauw idee. En ja, elke keer de schijf en kap eraf is werk. Andere kant, ik heb dat ding nu op enkele dagen na 2 jaar, en heb exact 2 klusjes gedaan. 1x in het begin even een staalplaat in 3en hakken, en deze zomer tegels snijden @ ouders voor de nieuwe wc. Dus als dat tempo zo blijft, red ik dat wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Blomminator schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:01:

[Afbeelding]
Zo'n grote koffer zo leeg. Heb je geen komborstel, afbraamschijven etc? Ik heb mn 125mm slijper in een Systainer (die zijn een stuk kleiner), hoef de kap er niet af te halen, heb een stapel schijven, komborstel en bril er in en nog ruimte over. Welliswaar af-fabriek inlay, geen custom schuim.

Gebruiksfrequentie is overigens niet veel anders, dus op zich heb je wel een punt om het zo te laten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 21-05 06:30
Ook ik heb de Bosch GCM 8 SJL via Hornbach online besteld, er vanuitgaande dat de laagste prijs garantie zou gelden, en online een aanvraag ingediend. Ze proberen er echter onderuit te komen door te claimen dat het alleen geld voor websites met een .nl domeinnaam... Daar staat natuurlijk niets van in hun eigen algemene voorwaarden...

Wordt vervolgd! Ik hoop dat Hornbach m'n favoriete (mega-)bouwmarkt mag blijven.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hehe ik zou dan even de KVK/belastinggegevens van de goedkopere webshop erbij pakken :).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Boudewijn schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:11:
Hehe ik zou dan even de KVK/belastinggegevens van de goedkopere webshop erbij pakken :).
Yes, die stonden (dankzij dit topic) al in m'n aanvraag, maar blijkbaar is het .de domein de bottleneck... Staat natuurlijk nergens in de voorwaarden, dus lijkt me een poging om er onderuit te komen. Jammer joh, het is verder zo'n geweldige bouwmarkt.. Als je dan laagste prijsgarantie roept moet je 'm ook naleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

Tjark

DON'T PANIC

@Solomon die 8 sjl stond ook gewoon op de .nl site hoor, niet (ja ook) .de

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:05
Solomon schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:13:
[...]

Yes, die stonden (dankzij dit topic) al in m'n aanvraag, maar blijkbaar is het .de domein de bottleneck... Staat natuurlijk nergens in de voorwaarden, dus lijkt me een poging om er onderuit te komen. Jammer joh, het is verder zo'n geweldige bouwmarkt.. Als je dan laagste prijsgarantie roept moet je 'm ook naleven!
In de voorwaarden staat wel dat de NL belastingen moeten gelden. Een .de webshop toont 16% btw in de webshop, i.p.v. de 21% btw bij .nl webshops. Bij Amazon bijvoorbeeld tonen ze de NL BTW prijs pas bij de kassa. Ik vermoed dat de Hoornbach je aanvraag daarom afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

bonzz.netninja

Niente baffi

RobertMe schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:26:
[...]

Voor die paar euro zou ik eens een usb soldeerboutje proberen (zoals ook al eerder weg aangehaald in de video van adam savage). Voordeel is dat je dan ook gewoon kan voeden met je powerbank of 18v/12v accu systeem en dus lekker mobiel bent

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Solomon schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:08:
Ook ik heb de Bosch GCM 8 SJL via Hornbach online besteld, er vanuitgaande dat de laagste prijs garantie zou gelden, en online een aanvraag ingediend. Ze proberen er echter onderuit te komen door te claimen dat het alleen geld voor websites met een .nl domeinnaam... Daar staat natuurlijk niets van in hun eigen algemene voorwaarden...

Wordt vervolgd! Ik hoop dat Hornbach m'n favoriete (mega-)bouwmarkt mag blijven.
Nu amazon ook een .nl site heeft kan ik me voorstellen dat ze .de niet zien als “zich richtend op de nederlandse markt”.
Overigens deed de hornbach amsterdam laatst helemaal niet moeilijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzwgDy_-tQh3sunyko3QJYrvq7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJJopl9hknQRKasx4P9Zo4zi.jpg?f=fotoalbum_large
Die gws 18-125 li (ex accu) ging dus van €143 naar €87, zonder gedoe (amazon.nl deal of the day)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
Nivado schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:30:
[...]

In de voorwaarden staat wel dat de NL belastingen moeten gelden. Een .de webshop toont 16% btw in de webshop, i.p.v. de 21% btw bij .nl webshops. Bij Amazon bijvoorbeeld tonen ze de NL BTW prijs pas bij de kassa. Ik vermoed dat de Hoornbach je aanvraag daarom afwijst.
Dat zou een redelijke reden zijn, maar dan hadden ze dat moeten zeggen :P Ik heb alleen geen screenshot van de Nederlandse website met die prijs.. iemand hier wel? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Vraagje; weet hier iemand of er een verschil in lengte is tussen de Bosch GSR 12v-35 en de GSR 12v-35 FC mét boorkop? Ik kan van de -FC alleen de lengte zonder boorkop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
o1o92o2o schreef op maandag 14 september 2020 @ 00:45:
Vraagje; weet hier iemand of er een verschil in lengte is tussen de Bosch GSR 12v-35 en de GSR 12v-35 FC mét boorkop? Ik kan van de -FC alleen de lengte zonder boorkop vinden.
Ik zal straks ff voor je meten.

De FC versie is wel duidelijk zwaarder, met een minder fijne balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

je hebt al een hele zwik tips gehad, maar mocht je een nieuwe willen kopen.....

+1 voor het merk Aoyue.

Prima merk, en op het zelfbouwaudioforum is het naast Weller een zeer veel gekocht merk.

Ik deze, de 937

https://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation.html

Dit is het nieuwe ontwerp, ik heb nog een ouder design dat er een stuk bejaarder uitziet.

@FRANQ wat een toptips over dat salmiak en dat krullending _/-\o_ leuke ideetjes voor op de verjaardagsinterklaaskerstman-lijst

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 14-09-2020 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:36
Solomon schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:08:

Volgende keer ze met het hoofdkantoor laten bellen, die zouden nu op de hoogte moeten zijn dat Amazon.NL wèl meedoet voor de laagste prijs garantie.
Ik heb daar voor een tijdje terug 5x op één dag met Hornbach aan de telefoon gehangen (want ze wisten het zelf ook niet) en uiteindelijk te horen gekregen, na het overhandigen van het NL KVK nr, dat de NL website wel meetelt.

Maar dan moet je natuurlijk niet met .de gaan vergelijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
80000 schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:20:
[...]

Ik heb die makita. De punt is stevig genoeg. Qua trillingen: mijn vrouw heeft 2 weken geleden, heel wat planken en randen staan schuren, maar geen klachten van haar over last van trillingen.
Klachten die ik zou hebben is:
- Elektriciteitskabel vind ik iets te kort.
- de stofafzuiging is denk ik niet de beste. stofkap of aan de stofzuiger, ben niet onder de indruk.

Ik heb geen vergelijking met andere (delta)schuurmachines, anders dat ik andere makita & festool apparaten heb waarvan ik wel tevreden ben over de afzuiging.

Mocht je voor de festool gaan, dan zou ik voor de 400 op 18v accu meteen gaan (of een ander merk op accu).
Als je boven je hoofd staat te schuren (zoals bv plafond, buitenbalken met mos), dan waardeer je goede afzuiging, (ondanks mijn stofbril en mondkap).
Vrij schuren zonder kabel lijkt me ideaal >:) (wel hopen dat de festool stofkap goed genoeg anders moet die nog aan de stofzuiger).

De makita doet verder wat het moet doen.
Ik heb de Festool ETS 150, en ik kan je gelijk uit je dromen helpen met de Festool stofkap i.c.m. deze machine. Het is uiteraard afhankelijk van wat je schuurt, maar ik ben de naden tussen mijn gipswanden aan het opschuren na de finisher te hebben aangebracht en met enkel de Festool stofkap is het nog steeds een drama. Met stofafzuiging is het heerlijk want dan heb je nagenoeg geen stof. Loop dit moment tegen het probleem aan dat ik een el cheapo stofzuiger heb zonder antistatische slang, dus ik krijg steeds kleine schokjes als ik het metaal van de machine aanraak.

Met de delta/vlak is het misschien anders, maar verwacht geen wonderen van enkel de stofkap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:53:
Zoals dat setje dat @Fraggert linkte, alleen vind ik haast 46 euro incl verzenden dan weer wat duur.
Bij Toolmax kost hij 39,68, ze verzenden gratis vanaf 40 euro.

Als je er een losse inbussleutel bij besteld ben je krap over de 4 tientjes (€40,12, gratis verzonden).

Amazon doet mee met 30 euro
https://www.amazon.nl/Mak...id=pla-419974724816&psc=1

Heel goedkoop is het setje niet inderdaad, maar ik tipte hem toch maar even omdat ik niet wist hoe verknocht je aan je huidige setje was en met deze de boel weer compleet kon maken. :)

ik vond ook de P51954, 4 losse boortjes, maar in USA maten
No6 3/32"
No8 7/64"
No10 1/8"
No12 1/8"

https://www.gereedschapce...-set-incl-bits-57132.html

En ik kwam in mijn zoektocht ook losse opsteekverzinkboortjes tegen van bijvoorbeeld Heller voor 16 euro per boortje 8)7 en er zijn merken die het nog véél gekker maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 14-09-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Flapperbol schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:41:
[...]

Volgende keer ze met het hoofdkantoor laten bellen, die zouden nu op de hoogte moeten zijn dat Amazon.NL wèl meedoet voor de laagste prijs garantie.
Ik heb daar voor een tijdje terug 5x op één dag met Hornbach aan de telefoon gehangen (want ze wisten het zelf ook niet) en uiteindelijk te horen gekregen, na het overhandigen van het NL KVK nr, dat de NL website wel meetelt.

Maar dan moet je natuurlijk niet met .de gaan vergelijken :+
het NL KVK nummer en BTW nummer van amazon.nl zwerft hier ergens rond idd

@Solomon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

alaintje schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:59:
[...]

Sooo, dit is toch effe creepy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXsJsQqoQB0A9kNnxqbwT8aLmK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Rt5bVQ13XjExNkWtcpN8brlb.gif?f=user_large :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
o1o92o2o schreef op maandag 14 september 2020 @ 00:45:
FC versie is 7mm langer. Maar met name de balans, maakt dat ik die machine standaard met alleen het bitjesopzetstuk gebruik.

Even tegenover elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLRKOCbkuPKW8IdWDU1Adqv0KB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaLXc8MdLqgFMfuV73vR5FQS.jpg?f=fotoalbum_large

En hier tegenover de -15 versie (Ik heb de 10,8li, maar de -15 is hetzelfde, met een ander stickertje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR5LlPpJVMrabbUXEPrJiQW6A0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEMF39jgUchCCTXDPsKQsCej.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 133 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic