Vandaag even mijn beitels (2 sets van 2) willen laten slijpen bij de plaatselijke pro-gereedschapwinkels.
Bij beiden duurde het een week.
Bij beiden was de prijs ca 15-17,50 per beitel. (26 cm onder 40 graden, 4 messen 60-70 euro incl)
Dus ik zeg "ik kijk even of het ergens sneller kan, ik heb de beitels eigenlijk dit weekend nodig".
Dus buiten gezocht op de mobiel naar een gereedschapslijperij niet te ver uit de buurt waar ik direct terecht kon.
Hagedo gevonden in Utrecht, volgens Tom(tom) zou ik daar 5 minuten voor sluit (16:30) kunnen zijn.
Eenmaal daar erg relaxed, geen paniek, we zijn gewoon nog open....... toen ik aankwam en meldde "net op tijd".
Slijpen was geen probleem, "zijn het twee setjes of een set van 4? ivm evenveel afslijpen ivm de balans?"
"Morgen zijn ze wel klaar aan het eind van de middag."
Op mijn vraag of er een prijs bekend was zodat ik genoeg geld meenam moest hij even zoeken.
"26 cm onder 40 graden, dat komt op 3,40 per mes inclusief btw."
Heb het voor de zekerheid nog maar een keer gevraagd of ik het goed hoorde.
Morgen dus gelijk maar wat oude zaagbladen laten slijpen en wat extra beitelsets laten maken uit de lange beitels en deze ook laten slijpen.
48 tands vlak kost 12 euro en vlak/daktand is iets duurder.
Hagedo FTW !!!!
Inmiddels is alle roest van de vlakbank af, en is hij behandeld met Rustbuster (een dure naam voor 50% fosforzuuroplossing), stinkende zooi.
Alle delen hebben nu een iets donkere gefosfateerde coating, morgen even alles napolijsten en dan gaat het meeste voor of na montage in de
SilberGleit.
En dan moeten de messen er weer in.......
(de VVD-revisie gaf wat extra hobbels want twee tandwielen van de transportrollen hebben ooit een flinke optater gehad en lopen op hun laatste benen (maar doen het nog), maar gelukkig onderdelen gevonden in Polen en de verkoper van Marktplaats bood gelijk aan deze te vergoeden toen ik fotootjes stuurde, hij wist dat ook niet. Als alles weer in elkaar zit post ik wel wat thumbs van het revisie/ontroestings-proces.)
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.