• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
henkie196 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:26:
[...]

Het vrij kunnen uit wisselen van de bakjes in de Raaco Assorter is de reden dat ik ze gekocht heb. Zo'n Stanley Fatmax is prima, maar geen losse bakjes van verkrijgbaar, dus je zit vast aan de bakjes die erin zitten bij een nieuwe. Enige puntje is dat de Assorter vrij klein is, en volgens mij ook niet een hoge variant van is. De Raaco Carrylite is groter, en heeft ook een hoge variant, maar is ook disproportioneel duurder. Gebruikt wel dezelfde bakjes, dus is verder min of meer uitwisselbaar.

Ik heb zelf zo'n houder voor de Assorters, kun je ze makkelijk meenemen, en ook als een lade gewoon eruit pakken. Maar dan zonder dure lade geleiders.
Thanks voor de tips! Heb je die HDM ook overwogen? Stuk goedkoper maar misschien mindere kwaliteit.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@letanie Tip specifiek voor cirkelzagen : check of er voor de zaag geleiderails beschikbaar zijn. Voor de meeste (alle?) Bosch groen is dat niet zo (of alleen een plastic) en dat maakt het toch echt wel minder fijn in gebruik vind ik.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
mddd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:36:
@letanie Tip specifiek voor cirkelzagen : check of er voor de zaag geleiderails beschikbaar zijn. Voor de meeste (alle?) Bosch groen is dat niet zo (of alleen een plastic) en dat maakt het toch echt wel minder fijn in gebruik vind ik.
Je kunt ze ook zelf maken dmv een plaat en een latje. Maar dan zit de zaag niet zo opgesloten als met een echte rail.

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:01:
[...]

Gisteren trouwens een MDF kasje gemaakt bij een maatje van me. Met een Makita SP6000 gewerkt. Ben heel blij dat ik die niet heb. Gewicht, afwerking knopjes, snelheid van opspinnen, vermogen. Daar zit wel verschil in zeg.
Ja niet tevreden dus? Als je het vergelijkt met een Festool?
Ik had een tijdje geleden een TS55 geleend om wat randen netjes af te zagen. Eerste keer dat ik een invalzaag gebruikt. Het deed zijn werk maar ik was niet echt onder de indruk. En mijn enige referentie is mijn Makita tafelzaag, daar lijkt meer pit in te zitten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wooldoor schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:28:
[...]

Ja niet tevreden dus? Als je het vergelijkt met een Festool?
Ik had een tijdje geleden een TS55 geleend om wat randen netjes af te zagen. Eerste keer dat ik een invalzaag gebruikt. Het deed zijn werk maar ik was niet echt onder de indruk. En mijn enige referentie is mijn Makita tafelzaag, daar lijkt meer pit in te zitten.
Ik merkte kwaliteitsverschil tussen die makita (gebruikt, mogelijk bot blad, 300 euro) en mijn Mafell (nieuw, nieuw blad, 600+ euro). Dat merkte je zowel qua vermogen als qua knopjes ja. Ook niet heel gek als de machine 2x zo duur is imho.

Die Mafell eet die makita van die maat (!) op. Als je een topmodel Makita met nieuw blad ertegenover zet is het internet ook nog vrij eensgezind mbt "Welke is de beste" trouwens. De Festool heb ik vastgehad maar niet gebruikt.

offtopic:
Ik vind het alleen wel weer heel fijn om even een goedkopere machine gebruikt te hebben. Toen ik vandaag thuis ging zagen voelde dat weer lekker luxe ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 04-09-2020 18:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Goed, ik heb dus een lintzaag gekocht vandaag :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_SW_t_e_Q4q5wSItAG9axpal4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4cFvEeDxCaibi1kn3aRqQmg.jpg?f=fotoalbum_large

Enigzins hoger dan verwacht (in tegenstelling tot bepaalde andere gereedschappen schatten mannen deze spullen altijd kleiner in) maar mijn Humbauer karretje is tot heel veel in staat! En de Dacia heeft nog nooit een krimp gegeven hoeveel gewicht die ook moest leuren. Ook deze rit was dan ook weer compleet 'uneventful' en onze roemeen trok deze kar vol oud ijzer moeiteloos door grindpaden, heuvels op en over de snelweg.

Gelukkig had de verkoper reeds beloofd om samen met zijn twee zoons en een flinke shovel met lepels de machine op de kar te laden, en dat hebben ze ook zeer voorzichting en professioneel aangepakt. Na het strategisch plaatsen van een pallet en wat haastig gezaagde blokken (en het verwijderen van de 60+ kilo zware zaagtafel, die te ver uitstak) kon de machine dan ook precies passend in de kar gelegd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ahYU2kOWNBNNn5FwVKks66Rbrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDI3bXsvOzCAyN0mZCfnyL4A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0CvpmXirPxxaas7S-KV2DVlFe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxJDeji2aLvtYSWGz0Awby3y.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel het nu lastiger lossen is, was deze manier van laden wel de meest veilige - de gewichtsverdeling was per-féct en de kar lag als een huis achter de auto, de hele route geen krimp gegeven (en dat mag je letterlijk nemen, zelfs bij stevige gaten/richels in het wegdek waarbij de auto op en neer hobbelde bleef de kar vlak liggen :X). Ik heb hem alleen heel lichtjes gevoeld bij het optrekken (maar met 230nm doet mijn oost-europeaan niet heel moeilijk over een paar honderd kilo extra) maar verder was het alsof er geen kar achter lag (behalve dan toen we met zaag en al toen de mc-drive reden, even uitkijken dat ik met de uitstekende delen de plateau's niet van de ramen reed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IcYR4noDjiCqd5r86XHML_YMjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vP7rkOtztmnG75qGp51duZkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7poptjnWOzS_g7OxFfrgUjaHj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlc9t2BAeXju3xxdE9HGt6VJ.jpg?f=fotoalbum_large

De kar staat nu gestut in de garage, en de zagen en het blad los ernaast. Ik moet een stevige constructie bedenken om deze te hijsen, want zo los gaat de 400kg hijskracht van mijn nieuwe kraan ook niet voldoende zijn :Y). Ik zal waarschijnlijk wat extra katrollen en sloophout nodig hebben, en wat hillbilly engineering.

Uiteraard heb ik de beste man ook laten beloven de zaag te demonstreren voor ik mijn zuurverdiende centjes overhandigde:

Als een spinnend (en roestig) poesje (op 400 volt).

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 19:37

D85

Leuke repo! Ga je de zaag nog restaureren?
T.z.t. uiteraard ook even een foto van mini-lintzaagje en deze unit. >:)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

D85 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:51:
You bet! Nu ik erbij kan eerst de onderkant aanpakken, die heeft wat roest van in de aarde te hebben gestaan. Dan eerst voorlopig smeren en alles testen, en in een later stadium restaureren. Dan vervang ik ook gelijk de houten aanbouwdelen voor nieuwe en bedenk ik een toffe kleur.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Megalomania schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:16:
Thanks voor de tips! Heb je die HDM ook overwogen? Stuk goedkoper maar misschien mindere kwaliteit.
Nee, ik wist egenlijk niet van het bestaan daarvan. Die van HBM lijkt wel erg veel op die van Raaco, maar dan goedkoper. Zolang de passing maar goed is, zou het niet uit moeten maken welk merk je koopt, gok ik. Kan mijn set in ieder geval op wat voor manier ook dragen, er valt geen schroefje, ringetje, boutje, of iets anders uit de bakjes, alles blijft netjes op z'n plek.

Persoonlijk zou ik dus eerder Raaco kiezen, maar dat is vooral omdat ik er al eentje van heb. Ik zou zeker ook kijken naar andere indelingen, of losse bakjes erbij bestellen, de indelingen van die op ibood of HBM zijn een beetje beperkend, in ieder geval met wat ik er normaalgesproken in wil stoppen.

Er zijn bv. ook bakjes van halve hoogte, die je in bakjes van volle hoogte kunt doen, kun je de ruimte wat beter benutten voor bv. kleine schroefjes. Zoiets bv., wat precies in deze bakjes past. Ze zijn er ook in andere formaten.

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11 16:07
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:01:
[...]

Als je nu linkjes geeft dan kunnen we meekijken.
https://www.fixami.be/mak...b5ZiQhdLJE-AaAsKrEALw_wcB
http://fixami.be/bosch-ad...ody-125mm-06033d2100.html

https://www.fixami.be/mak...body-koolborstelloos.html
https://www.toolmax.nl/bo...8v-li-ion-06039b5004.html

Natuurlijk zitten er verschillen op de modellen of zijn het de krachtigere Boschggreen tegenover de minder krachtige makita machines. Maar gezien Makita nu een gratis accu geeft wordt het verschil in prijs wel heel wat kleiner. Zoals ik al zei wist ik niet dat bosch green machines degeljke kwaliteit zijn, de laaste keer ik er een vast had is misschien al 10 jaar geleden. De bitsets, lijmpistool etc zullen mij een vertekend beeld geven over de green reeks. De keuze bij Makita is in ieder geval een pak ruimer als bij Bosch green valt me op. Verder neem ik deze tip op en zal ik bekijken of ik machines vind binnen de reeks.

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-11 20:58
Heeft er iemand ervaring met de Hikoki C8FSHG afkortzaag?
https://www.hikoki-powert...p/zaagmachines/c8fshgwaz/

Lijkt mij een prachtig compacte machine tegen een zeer schappelijke prijs. Er is echt éėn ding dat ik niet begrijp: de specs vermelden een maximale materiaaldikte van 54mm, terwijl veel 214mm machine tussen de 60 en 70 mm doen. Met project tuin in aantocht voorzie ik dat ik met deze machine tekort kom voor beschoeīngspalen, etc. Maar omdat ihet verschil zo groot is met andere zagen, zou ik bijna verwachten dat het een typefout is.

Tips voor een compacte afkortzaag < € 500,- zijn welkom, ik overweeg ook nog een Ryobi EMS254L (groter blad, maar twijfel over kwaliteit en stofafzuiging op basis van reviews) of een Dewalt DWS774/777.

Ik wil graag een compacte machine met glijstangen aan de voorzijde omdat mijn werkbank niet al te groot/diep is.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:08
RobB_W schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:02:

Maar omdat ihet verschil zo groot is met andere zagen, zou ik bijna verwachten dat het een typefout is.

Ik wil graag een compacte machine omdat mijn werkbank niet al te groot/diep is.
Ik betwijfel dat het een typfout is, omdat diezelfde diepte ook nog voorkomt bij verstek. Dat zou willen zeggen dat men op 2 plaatsen dezelfde fout maakt.

Ik zou eerder denken dat het te maken heeft met hun ophangsysteem van het zaagblad. Want in tegenstelling tot andere merken, blijft die Hikoki wel dezelfde diepte houden in verstek (ik verlies met mijn zaag dan 3 cm). Aan het kleinere zaagblad kan het volgens mij niet liggen, want er zijn cirkelzagen met een kleiner blad en die geraken dieper.
Verder heeft de C8FSEUAZ eenzelfde grootte van blad, maar een andere, minder compacte ophanging, en die gaat 2 cm dieper.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Is geen typefout. In alle documentatie komen die cijfers terug.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lijkt mij een prachtig compacte machine tegen een zeer schappelijke prijs. Er is echt éėn ding dat ik niet begrijp: de specs vermelden een maximale materiaaldikte van 54mm, terwijl veel 214mm machine tussen de 60 en 70 mm doen. Met project tuin in aantocht voorzie ik dat ik met deze machine tekort kom voor beschoeīngspalen, etc. Maar omdat ihet verschil zo groot is met andere zagen, zou ik bijna verwachten dat het een typefout is.

Tips voor een compacte afkortzaag < € 500,- zijn welkom, ik overweeg ook nog een Ryobi EMS254L (groter blad, maar twijfel over kwaliteit en stofafzuiging op basis van reviews) of een Dewalt DWS774/777.

Ik wil graag een compacte machine met glijstangen aan de voorzijde omdat mijn werkbank niet al te groot/diep is.
@Pixeltje heeft de maikta LS1018, die staat ook op mijn lijstje met de goedkoopste blauwe bosch afkorters.

De makita van pixel had wel een dingetje met afkorten op een (extreme?)schuine hoek, dan geraakte het afgezaagde blokje tussen het zaagblad en het werkblad vd zaag waardoor deze bokte.

Met een paar euro heeft pixel dat gefikst en heeft rr nu geen last meer van:

Pixeltje in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Matthis
  • Laatst online: 13-06 13:45
Fraggert schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:19:
[...]

@Pixeltje heeft de maikta LS1018, die staat ook op mijn lijstje met de goedkoopste blauwe bosch afkorters.

De makita van pixel had wel een dingetje met afkorten op een (extreme?)schuine hoek, dan geraakte het afgezaagde blokje tussen het zaagblad en het werkblad vd zaag waardoor deze bokte.

Met een paar euro heeft pixel dat gefikst en heeft rr nu geen last meer van:

Pixeltje in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Dit is prijs-kwaliteit een goede zaag met een behoorlijk groot bereik. Ik ben er best wel tevreden over (afgezien van de laser die compleet prut is). Hou er alleen rekening mee dat het ding veel plaats inneemt. Uit het hoofd schat ik dat je een werkdiepte van +/- 100cm nodig hebt.

• Arator
Maar de LS1018 kan je moeilijk compact noemen met de geleiders die naar achter uitsteken. Bij de LS1019 heeft men dat opgelost, maar die is dan weer een pak duurder.
Ikzelf heb daarom voor de LS1019 gekozen, gekocht tijdens een actie dat je de zaagtafel erbij kreeg. En nu blijkt dat ik vooral op de zaagtafel bezig ben, en dat dan de muur aan de achterkant geen rol meer speelt. Wel moet ik de zaag na elk werkje wel terug opbergen in het rek.
Met hetgeen ik nu weet was ik ook voor de LS1018 gegaan met een zaagtafel.

[ Voor 7% gewijzigd door Arator op 05-09-2020 09:25 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

Matthis schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:24:
[...]

Dit is prijs-kwaliteit een goede zaag met een behoorlijk groot bereik. Ik ben er best wel tevreden over (afgezien van de laser die compleet prut is). Hou er alleen rekening mee dat het ding veel plaats inneemt. Uit het hoofd schat ik dat je een werkdiepte van +/- 100cm nodig hebt.
Ik ben er ook erg tevreden over, met een beetje aandacht is de machine nu haaks en nauwkeurig op alle andere hoeken, de zero clearance insert heeft het andere probleem opgelost. Bij hoeken tot 45 graden is er sowiezo niks aan de hand.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 23:00

sphere

Debian abuser

Ok ik heb mijn gsr 18v 60 c. Leuk ding, kan schroeven uitdraaien en boren. Valt me wel op dat de ring vooraan slingert. Is dat normaal/onbelangrijk?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• RobB_W
Arator schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:24:
Maar de LS1018 kan je moeilijk compact noemen met de geleiders die naar achter uitsteken. Bij de LS1019 heeft men dat opgelost, maar die is dan weer een pak duurder.
Ikzelf heb daarom voor de LS1019 gekozen, gekocht tijdens een actie dat je de zaagtafel erbij kreeg. En nu blijkt dat ik vooral op de zaagtafel bezig ben, en dat dan de muur aan de achterkant geen rol meer speelt. Wel moet ik de zaag na elk werkje wel terug opbergen in het rek.
De LS1018 heb ik ook overwogen, maar is me qua diepte veel te groot. Maar: ik wil er best één kopen en dan ruilen tegen je 1019 :D.

Dank voor de reacties allen! Voor zal het een Dewat worden of doorsparen voor een Makita LS1019. Al wordt tegen dat bedrag een Kapex ook interessant...

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

sphere schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:14:
Ok ik heb mijn gsr 18v 60 c. Leuk ding, kan schroeven uitdraaien en boren. Valt me wel op dat de ring vooraan slingert. Is dat normaal/onbelangrijk?
Ik heb je vraag uit het aanbiedingentopic richting het 'algemene' topic verplaatst, gezien je vraag niet over een aanbieding gaat, maar over de technische kant.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:31
Gisteren een bosch pcm 8s showroom model mee kunnen nemen voor 150, zag dat 230 de goedkoopste online prijs was *O* . En op een reactie in dit forum leek het mij wel een OK-zaag voor de prijs. Op internet zijn de reviews best prima (voor het budget).
De capaciteit heeft hij in ieder geval :) .
Had eigenlijk nog wel een paar euro af gemoeten, want de 'achterom kiep' beveiliging mist, maar als heel nuttig zie ik dat niet.
Nu nog een projectje uitzoeken om even wat te testen >:) .

[ Voor 6% gewijzigd door alaintje op 05-09-2020 12:45 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-11 20:49
sphere schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:14:
Die voorste ring maakt niks uit, is niet echt functioneel verder. De boorkop zelf is verder wel recht? Boren slingeren niet (boren waarvan je zeker weet dat ze wel recht zijn uiteraard)?

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 10:09
Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:45:
[...]

Ik merkte kwaliteitsverschil tussen die makita (gebruikt, mogelijk bot blad, 300 euro) en mijn Mafell (nieuw, nieuw blad, 600+ euro). Dat merkte je zowel qua vermogen als qua knopjes ja. Ook niet heel gek als de machine 2x zo duur is imho.

Die Mafell eet die makita van die maat (!) op. Als je een topmodel Makita met nieuw blad ertegenover zet is het internet ook nog vrij eensgezind mbt "Welke is de beste" trouwens. De Festool heb ik vastgehad maar niet gebruikt.

offtopic:
Ik vind het alleen wel weer heel fijn om even een goedkopere machine gebruikt te hebben. Toen ik vandaag thuis ging zagen voelde dat weer lekker luxe ;)
Ook @Wooldoor

Ik gebruikte thuis een SP6000 en op werk een TS55. Die Festool had het vaak zwaarder met zagen. De Makita heeft natuurlijk ook iets meer vermogen.

Mafell is buitencategorie. Niet te vergelijken met de rest. Zowel qua kwaliteit als prijs.

DeWalt heeft wel een ander soort systeem voor de stangen waardoor je geen inkepingen kan zagen. Die scharnieren helemaal achteraan ipv net achter het zaagblad.

• Arator
Ik kan het niet laten om even het mailverkeer dat ik met een niet nader te vernoemen webshop heb gehad hier te posten.
Beste,
ergens loopt er toch iets mank bij jullie in de communicatie, en sturen jullie tegenstrijdige mails.
Om het even chronologisch te plaatsen.

• Op 6 augustus plaats ik een bestelling (xyz), waarbij wordt aangegeven dat levertijd ongeveer 4 weken zal zijn. Bij de bestelling wordt aangegeven dat alles maar zal verzonden worden als alles binnen is. Op zich had ik hier geen probleem mee, ik wist dat ik me aan 4 weken kon verwachten toen ik bestelde.
• Op 18 augustus stuurt u een mailtje met "we zijn u nog niet vergeten". Persoonlijk vind ik dat top
• Op 3 september om 13u10 stuurt u een mailtje waarin staat dat geleiderails pas op 30 september verwacht worden (+/- 4 weken langer dan verwacht)
• Op 3 september om 22u54 stuur ik een mailtje als antwoord op uw mail van die dag met de vraag of dit wil zeggen dat de bestelling gesplitst zal worden? En als het niet de bedoeling was om die bestelling te splitsen of dit eventueel wel zou kunnen, aangezien ik de houtlijm nodig heb

En nu wordt het grappig

• Op 4 september om 18u47 mocht ik een mailtje van jullie ontvangen dat er een pakket bij de vervoerder was aangeleverd, bestaande uit 2 track&trace : 123 en 456. In uw mail wordt er duidelijk op gewezen dat er meerdere pakketten zijn. De eerste track&trace nummer gaf me inderdaad een pakket dat onderweg was. Het 2de track&trace nummer geeft aan dat het pakket nog niet bij de vervoerder zit.
• Op 5 september mocht ik dan 2 dozen ontvangen, met mijn bestelnummer (xyz) + een volgnummer 2/3 en 3/3. Een 1/3 was er niet. Doch ik heb alles mogen ontvangen buiten de geleiderails. (invalzaag, foudraal voor geleiderails, koppelstukken voor geleiderails, houtlijm en winkelhaak heb ik dus)
• Op 5 september om 13u24 stuurt u mij een mailtje dat de bestelling maar pas zal verzonden worden als alles binnen is. Mag ik dan binnenkort nog eens een invalzaag, houtlijm, koppelstukken, een foudraal en winkelhaak verwachten? :D

Dus ik vermoed dat die 2de track&trace voor de geleiderails zal dienen, en dat ik dan volgnummer 1/3 zal krijgen. Wel opletten want ik heb gezien dat mijn bestelstatus op "Voltooid" staat, en die is dus momenteel maar gedeeltelijk uitgevoerd.

Ik ben al blij, ik kan verder met mijn project. En volgende keer eerst effe het dossiertje inkijken alvorens een standaard antwoord te verzenden ;p

met vriendelijke groeten,
Arator
Ik hoop natuurlijk dat ze nog eens een volledige bestelling opsturen :P
Voor de rest geen kwaad woord over die webshop, communiceren goed over de status van de bestelling, maar toen ik die mail kreeg over +4 weken, kon ik even niet volgen. Maar wanneer een klant specifieke vragen stelt, moeten ze wel even dat dossiertje erbij nemen ipv het standaardriedeltje af te rammelen, want blijkbaar had er iemand al besloten om die bestelling te splitsen.

En mocht er hier een medewerker van die shop meelezen. Het is dus niet kwaad bedoeld, puur constructief. Jullie krijgen van mij nog steeds een 5 op 5

• RobB_W
Framoes schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:13:
[...]

DeWalt heeft wel een ander soort systeem voor de stangen waardoor je geen inkepingen kan zagen. Die scharnieren helemaal achteraan ipv net achter het zaagblad.
Goed punt! Eens nadenken of ik dat zwaar ga laten wegen. :)

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

MJV

Arator schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:24:
Ik heb de 1018 en ben er zeer tevreden over. Pas na een tijdje een (Bosch) onderstel ("zaagtafel") er bij aangeschaft, en dat is wel een wereld van verschil. Dan kun je die zaag pas echt benutten voor plinten/lange balken enzovoort. Mijn Bosch onderstel heeft tevens de optie om met 'stops' te werken, ideaal als je allemaal balkjes van dezelfde breedte moet zagen.

Moraal van het verhaal is eigenlijk dat je zo'n afkortzaag maar meteen met onderstel moet kopen. Er zijn dan wel eer best schappelijk geprijsde alternatieven beschikbaar.

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
RobB_W schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:18:
[...]

De LS1018 heb ik ook overwogen, maar is me qua diepte veel te groot. Maar: ik wil er best één kopen en dan ruilen tegen je 1019 :D.

Dank voor de reacties allen! Voor zal het een Dewat worden of doorsparen voor een Makita LS1019. Al wordt tegen dat bedrag een Kapex ook interessant...
Met de Kapex kies je dan wel voor 3cm minder zaagcapaciteit in de hoogte. Ik stond ook voor de keuze tussen de LS1019 en de Kapex, en heb uiteindelijk voor de Kapex KS60E (SET) gekozen. Iets minder zaagcapaciteit, maar compacter en 8,3kg lichter. En uitstekende stofafzuiging. Het is allemaal hartstikke mooi om dikke balken te kunnen zagen (en absoluut wat waard), maar ik heb geen mega schuur wat ik dat ding permanent neer kan zetten dus ik moet elke keer met dat ding heen en weer slepen. En regelmatig mag ik ook bij familie of vrienden aan de klus, dus ik moet het maar ermee doen :) (met plezier)

[ Voor 18% gewijzigd door Alsjemenou op 05-09-2020 20:47 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:19

Matis

Rubber Rocket

Gisteren deze Raaco - Metalen ladekast binnen gekregen. Bij het uitpakken bleek er onderin al een behoorlijke deuk te zitten. Aan de doos was geen schade te zien.

Toen ik de ladekast beter bekeek, bleek deze helemaal niet recht (meer) te zijn. Het is als het ware een trapezium. Hierdoor is hij onmogelijk recht op te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH9qcVJ-KWJ548PlLwhRBk1kC5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FHAkdZWzmRDBsMUMjFBJWjU.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bol.com een retourverzoek aangevraagd. Duivels dilemma: Dezelfde opnieuw bestellen of toch naar iets "degelijkers" zoeken?!

De recenties op Bol zijn over het algemeen positief. Misschien heb ik gewoon pech gehad.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Matis schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:51:
Gisteren deze Raaco - Metalen ladekast binnen gekregen. Bij het uitpakken bleek er onderin al een behoorlijke deuk te zitten. Aan de doos was geen schade te zien.

Toen ik de ladekast beter bekeek, bleek deze helemaal niet recht (meer) te zijn. Het is als het ware een trapezium. Hierdoor is hij onmogelijk recht op te hangen.
[Afbeelding]

Bij bol.com een retourverzoek aangevraagd. Duivels dilemma: Dezelfde opnieuw bestellen of toch naar iets "degelijkers" zoeken?!

De recenties op Bol zijn over het algemeen positief. Misschien heb ik gewoon pech gehad.
Ik heb de mijne al 15 jaar maar die kwamen allevier ook ruitvormig binnen. Een strekstang diagonaal zou sterk helpen denk ik zo.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:19

Matis

Rubber Rocket

Boudewijn schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:56:
Ik heb de mijne al 15 jaar maar die kwamen allevier ook ruitvormig binnen. Een strekstang diagonaal zou sterk helpen denk ik zo.
Ik weet niet of het komt door de deuk onderin, de trapezium of de combinatie, maar de onderste (grote) lade is niet fatsoenlijk te openen.

Deze gaat sowieso terug.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:59:
Goed, ik heb dus een lintzaag gekocht vandaag :P.

[Afbeelding]

Enigzins hoger dan verwacht (in tegenstelling tot bepaalde andere gereedschappen schatten mannen deze spullen altijd kleiner in) maar mijn Humbauer karretje is tot heel veel in staat! En de Dacia heeft nog nooit een krimp gegeven hoeveel gewicht die ook moest leuren. Ook deze rit was dan ook weer compleet 'uneventful' en onze roemeen trok deze kar vol oud ijzer moeiteloos door grindpaden, heuvels op en over de snelweg.

Gelukkig had de verkoper reeds beloofd om samen met zijn twee zoons en een flinke shovel met lepels de machine op de kar te laden, en dat hebben ze ook zeer voorzichting en professioneel aangepakt. Na het strategisch plaatsen van een pallet en wat haastig gezaagde blokken (en het verwijderen van de 60+ kilo zware zaagtafel, die te ver uitstak) kon de machine dan ook precies passend in de kar gelegd worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alhoewel het nu lastiger lossen is, was deze manier van laden wel de meest veilige - de gewichtsverdeling was per-féct en de kar lag als een huis achter de auto, de hele route geen krimp gegeven (en dat mag je letterlijk nemen, zelfs bij stevige gaten/richels in het wegdek waarbij de auto op en neer hobbelde bleef de kar vlak liggen :X). Ik heb hem alleen heel lichtjes gevoeld bij het optrekken (maar met 230nm doet mijn oost-europeaan niet heel moeilijk over een paar honderd kilo extra) maar verder was het alsof er geen kar achter lag (behalve dan toen we met zaag en al toen de mc-drive reden, even uitkijken dat ik met de uitstekende delen de plateau's niet van de ramen reed).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De kar staat nu gestut in de garage, en de zagen en het blad los ernaast. Ik moet een stevige constructie bedenken om deze te hijsen, want zo los gaat de 400kg hijskracht van mijn nieuwe kraan ook niet voldoende zijn :Y). Ik zal waarschijnlijk wat extra katrollen en sloophout nodig hebben, en wat hillbilly engineering.

Uiteraard heb ik de beste man ook laten beloven de zaag te demonstreren voor ik mijn zuurverdiende centjes overhandigde:

[YouTube: Lintzaagje]

Als een spinnend (en roestig) poesje (op 400 volt).
Geïnspireerd door Matt Cremona? :+

My middle finger salutes you.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Een maat van mij is geboren en getogen Texaan, en alles is daar 'big'. Het is voor hem nog steeds een van de gróótste 'rariteiten' voor hem hier in Nederland dat wij 'trailers' trekken met 'tiny cars' daar waar zij zulke zaken gewoon 'on the bed of my truck' zouden leggen. Alleen als het echt heavy word gebruiken zij een trailer maar dan heb je het inderdaad ook wel over trailers die de gemiddelde nederlandse auto niet meer mag/kan trekken.

Ik had de lintzaag rechtop met gemak in de kar kunnen hebben maar dan werd de boel gevaarlijk topzwaar.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 21:21
HTT-Thalan schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:05:
[...]

Een maat van mij is geboren en getogen Texaan, en alles is daar 'big'. Het is voor hem nog steeds een van de gróótste 'rariteiten' voor hem hier in Nederland dat wij 'trailers' trekken met 'tiny cars' daar waar zij zulke zaken gewoon 'on the bed of my truck' zouden leggen. Alleen als het echt heavy word gebruiken zij een trailer maar dan heb je het inderdaad ook wel over trailers die de gemiddelde nederlandse auto niet meer mag/kan trekken.

Ik had de lintzaag rechtop met gemak in de kar kunnen hebben maar dan werd de boel gevaarlijk topzwaar.
Wat ga je nu precies zagen met deze machine? Gezien het gewicht, formaat en motor wat eraan hangt gok ik dat je complete boomstammen erdoorheen gaat halen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TheJVH schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:56:

Wat ga je nu precies zagen met deze machine? Gezien het gewicht, formaat en motor wat eraan hangt gok ik dat je complete boomstammen erdoorheen gaat halen?
:Y. Ik heb ook een 40cm kettingzaag dus zodra ik een rollenbaan gebouwd heb beschik in in principe over alle componenten om mijn eigen hout te verwerken.

Behalve dat ook gewoon kleiner werk natuurlijk, in principe alles wat ik niet met een tafel of handzaag kan/wil doen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik viste gisteren bij de lokale woonwinkel (Gamma) en daar lagen bosch cirkelzaagbladen met 50% korting.

Als ik https://mafell-users-foru...ead/815/mt55-bosch-blades raadpleeg zou de 160 vs 162mm niet zo'n probleem moeten zijn. De bladen zijn iets dikker, dus dat kost me nieuwe rubbers voor een liniaal... ook accoord.

Echter is de asdiameter 30mm waar mijn zaag 20mm heeft. Nu weet ik dat er verloopjes te krijgen zijn, maar werkt dat beetje lekker?

• Alsjemenou
Boudewijn schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:10:
Ik viste gisteren bij de lokale woonwinkel (Gamma) en daar lagen bosch cirkelzaagbladen met 50% korting.

Als ik https://mafell-users-foru...ead/815/mt55-bosch-blades raadpleeg zou de 160 vs 162mm niet zo'n probleem moeten zijn. De bladen zijn iets dikker, dus dat kost me nieuwe rubbers voor een liniaal... ook accoord.

Echter is de asdiameter 30mm waar mijn zaag 20mm heeft. Nu weet ik dat er verloopjes te krijgen zijn, maar werkt dat beetje lekker?
Ik zou het niet aandurven met verloopjes. Ik zou bang zijn dat het wat vlees mist voor het klemgedeelte. Bladen met 30mm asgat worden trouwens vaak voor afkorters gebruikt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen idee wat die afgeprijsde Bosch zaagbladen moeten kosten, maar bij EcoTools is ook zat te krijgen in 160x20 zie ik, zelfs <€20. Ik zou daar eens kijken. Heb er zelf ook een cirkelzaagblad gekocht en bevalt prima.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok duidelijk. prijs is vergelijkbaar met ecotools, ook omdat je daar verzendkosten hebt. Dank voor de info mannen.

• Teijgetje
  • Laatst online: 09:52
Gisteren mijn nieuwe speeltje opgehaald, was weer een ritje van 2x200 km, maar meer dan waard.
En gelukkig kon ik het combineren met een te repareren dak. Het stond niet in de weg dus ik mocht het drie weken later ophalen dan aanbetaald via Marktplaats. _/-\o_

De VVD-bank is alleen met twee man te tillen en dan nog til je je haast een breuk.
Alles is van 3, 4 of 5mm staal, Pools en oerdegelijk. Bij fabricage is duidelijk rekening gehouden met de Poolse arbeider......de machine is monkey-proof. >:) (no pun, ik heb alleen af en toe Polen stunts uit zien halen in de bouw, daar lusten de honden geen brood van. :X )
Machine draait prima, heeft twee toerentallen 3200/6400 rpm, en ook alles wat ik er bij kreeg is in goede conditie.
Heeft voor en achter een stopknop.
De aanslag voor de vlakbank kan van 90- 45 graden en de langgat-boortafel is ook prima en simpel er aan te hangen.
Tegenvaller dat er geen boorkop of borenset bij zit........ :+ ;)
En jammer dat je de vlaktafel niet kunt gebruiken met de langgat-tafel er aan vast, dan past de aanslag van de vlaktafel er niet in. Wellicht maak ik daar wat voor als ik echt niets te doen weet......
Maar het ding is erg compleet, de profielfreeskop heeft 13 sets scherpe messen en ook bij de tafel zitten een mes of 10 waarvan het merendeel scherp, al zijn er een aantal die ik eerst op lengte moet afslijpen, en waarbij ik ook twee messen uit één lengte haal.
Voorts zitten er rubber poten bij en nog wat dingen die ik nog niet thuis kon brengen.
Maar dat komt vanzelf.
Een snelle test leverde haaks hout op, de vandiktebank moet wel even afgesteld, de transportrol pakt het hout niet goed, ik denk dat het mes te diep staat.
Voorlopig heeft hij wat liefde nodig, hier en daar zit wat oppervlakteroest, tafels moeten gepolijst,en geleidingen moeten even gesmeerd worden. En de afzuiging makkelijker passend.
En een service/gebruikshandleiding zien te vinden............ ;)

Maar erg blij voor 350 euro.
De 10" broodtrommel van HBM had duurder geweest zonder een langgatboorinrichting en profielhoutfrees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JxjJzfDzQZk-lWJP1XlstJ7Q54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtkmVQx3YVnQDpFI41E622AF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKZcD92uC_zqqhaoxh60715X5KM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOKa7mVfaWMiiOY3dsRLhxQX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnlKdIX-rKC9eFpa7I5-ng7InRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1BSndVdcw4YMTTCy4R4cKhA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zp_8f4zFytupr3SzMdYn0__Bag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ccx6uZWdAwtNpJhOoWjUog4F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MemGsB7fHTsGOo8Aq_MJsuyUPIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bruAe87lX1HmQdYRTfEvWM3I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGakSIYW9Z2e6ZuT7oG6YnMq1aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toYPVmzm5eM57GB8kedv7dy1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMhoq6NoXevd3PSfohmcPAM4HYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrXFR6M0N2qHInHCighgISAh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8cjbHcUnng9w5iIZHyR8UBO8-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8D4M16qiluPK4r5gHfMm5az.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPpEz_xP9o5H2EIHe1bA6VNV9hU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbQmUYEih8C61r7I4UzJ451R.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64DXCxrs-efowZT507CPQ0MPXuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKNPjFpKrhYpGOjicYwZnIeD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iz3wHgpW_eJicez_cPhA9lGIH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQHIbsDqG11B0YNhPBvVanRs.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo te zien ga ik er veel plezier van hebben.

Edit:
en snap ik inmiddels waarom de profielfrezen nog "nieuw" zijn.
Bij een ouder type van deze DYMC-8 heb je voor het frezen een freestafel nodig......
Dat zal vast hetzelfde gebleven zijn. :'(

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htWogXS81bHZmzmEHiFKesrP8oE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wh9YuQAd2mzEyqNKkhNAaSBA.jpg?f=fotoalbum_medium

O+

Vandaag in gebruik genomen. Vooropgesteld, ik heb 0 ervaring met cirkelzagen. Maar: heerlijk! Lekker handzaam, apparaat zelf is behoorlijk stil ook. Kracht durf ik niks over te zeggen omdat ik 1. geen referentie heb 2. ik er alleen mee in 18mm OSB heb gezaagd, erg simpel natuurlijk 3. deze het sterkst is met 8ah of 12ah accu, ik heb momenteel alleen 4ah. Begin komende week eens kijken of ik deze in kan zetten voor mijn eiken wastafel die ik zelf wil maken van 3cm eiken. Ik haal even een goedkoop timmerpaneeltje bij de Gamma van 18mm, 2 stukken op elkaar en dan afkorten en schulpen, ook onder verstek. Ben benieuwd.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Alsjemenou
JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:51:
[Afbeelding]

O+

Vandaag in gebruik genomen. Vooropgesteld, ik heb 0 ervaring met cirkelzagen. Maar: heerlijk! Lekker handzaam, apparaat zelf is behoorlijk stil ook. Kracht durf ik niks over te zeggen omdat ik 1. geen referentie heb 2. ik er alleen mee in 18mm OSB heb gezaagd, erg simpel natuurlijk 3. deze het sterkst is met 8ah of 12ah accu, ik heb momenteel alleen 4ah. Begin komende week eens kijken of ik deze in kan zetten voor mijn eiken wastafel die ik zelf wil maken van 3cm eiken. Ik haal even een goedkoop timmerpaneeltje bij de Gamma van 18mm, 2 stukken op elkaar en dan afkorten en schulpen, ook onder verstek. Ben benieuwd.
Neem met hardhout de tijd voor je machine door het werk te gaan, met 18v krijg je anders snel vastlopers en je wilt niet dat hij gaat springen. Mooi apparaatje heb je daar, veel plezier er mee!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:58:
[...]

Neem met hardhout de tijd voor je machine door het werk te gaan, met 18v krijg je anders snel vastlopers en je wilt niet dat hij gaat springen. Mooi apparaatje heb je daar, veel plezier er mee!
Ja dank je. Ik heb voor de verandering de gebruiksaanwijzing eens doorgenomen (omdat dergelijke zagen niet geheel ongevaarlijk in gebruik zijn) en daar stond ook al (vrij vertaald) in dat je de zaag moet laten werken en niet hard moet gaan duwen enzo vanwege wat jij zegt en slijtage.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Alsjemenou
JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:00:
[...]

Ja dank je. Ik heb voor de verandering de gebruiksaanwijzing eens doorgenomen (omdat dergelijke zagen niet geheel ongevaarlijk in gebruik zijn) en daar stond ook al (vrij vertaald) in dat je de zaag moet laten werken en niet hard moet gaan duwen enzo vanwege wat jij zegt en slijtage.
Ik weet de Nederlandse term zo niet, maar het grootste nadeel bij de meeste zagen is dat ze geen zogeheten "riving knife" hebben die ervoor helpt dat je zaag je niet ineens een opdonder geeft. Mijn TS55 REBQ heeft het gelukkig wel, maar als je een beetje voorzichting bent (hulde dat je het geduld hebt om de handleiding te lezen) kom je er inderdaad wel (y)

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
[...]

Mijn TS55 REBQ heeft het gelukkig wel, maar als je een beetje voorzichting bent (hulde dat je het geduld hebt om de handleiding te lezen) kom je er inderdaad wel (y)
Mag ik hopen ja, voor het geld dat je neer moet leggen voor Festool :+ En met dit soort zaken is het meestal een kwestie van geduld :) Komt vast goed. Dit soort apparaten maakt hout bewerken leuk! :P Ik moet nog een stuk of 5 subwoofers bouwen dus deze gaat zeker van pas komen. Alleen nog even een geleiderail bij bestellen. Gelijk maar de langste nemen van 160cm denk ik :)

Ecodan warmtepomp

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 23:00

sphere

Debian abuser

@Asjemenou spouwmes, aldus Koos. En bij cirkelzagen en haakse slijpers naast je snede staan niet pal er achter.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• JT

JT

VETAK y0

sphere schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:
@Asjemenou spouwmes, aldus Koos. En bij cirkelzagen en haakse slijpers naast je snede staan niet pal er achter.
Stond ook in de gebruiksaanwijzing B)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

GKS 18V-57 G

Ecodan warmtepomp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

D85 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:51:
Ik zal niet het hele project hier posten (dat doe ik op het woodworking forum) maar het restaureren begint natuurlijk met uit elkaar halen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsbcJaFsYvnUDC3-LPb1KpyRJB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA6u2ZE9j9VYHvBYrWIOLJSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utf1XaQqJXlcALyD9fQjw9xOQvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xsthv7lCgTQSygtobmTMBeqy.jpg?f=fotoalbum_large

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 21:24
Uit elkaar halen is makkelijk maar terug in elkaar zetten is lastiger ;)

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03
JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:51:
[Afbeelding]

O+

Ik ben ondertussen al een maand of 2 aan de slag met dat model. Al heel wat meters osb en CLS verdaagd ermee. Het is een zegen om mee te werken. Geen kabels meer, zalig.
De liniaal is ook zeker een aanrader.

Verder, ik heb enkel de 4ah accu's en ik moet zeggen dat het voor normaal plaatmateriaal zeker voldoende is. Voor dikkere balken was het ook wat meer geduld hebben, en iets sneller opladen maar met de Bosch actie heb ik momenteel toch batterijen genoeg :+

• JT

JT

VETAK y0

Tarkin schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:49:
[...]

Ik ben ondertussen al een maand of 2 aan de slag met dat model. Al heel wat meters osb en CLS verdaagd ermee. Het is een zegen om mee te werken. Geen kabels meer, zalig.
De liniaal is ook zeker een aanrader.

Verder, ik heb enkel de 4ah accu's en ik moet zeggen dat het voor normaal plaatmateriaal zeker voldoende is. Voor dikkere balken was het ook wat meer geduld hebben, en iets sneller opladen maar met de Bosch actie heb ik momenteel toch batterijen genoeg :+
Haha :D Heb 4 apparaten gekocht, heb straks dus 8 accu's en 4 laders. Daarvan ga ik de helft weg doen :P Eiken is hardhout, daar is wat meer voor nodig qua kracht, daarom ben ik benieuwd hoe die zich gaat houden. Geduld hebben vind ik niet zo erg, maar het moet ook niet gaan verbranden.

Ecodan warmtepomp

• Teijgetje
  • Laatst online: 09:52
@HTT-Thalan
Ik meen dat je hier ooit ook iets postte over perslucht?

Voor je restauratieproject zou ik een naaldbikhamer er bij aanschaffen. Die haalt roest en verflagen weg zonder dat je materiaal dat goed is weghaalt.
En het stuift niet in de rondte.
Slijpen kan altijd nog. ;)
Maar slijpen maakt vaak de roestlaag glad, het maakt hem niet los.
Ik heb overigens deze.

Maar als je hem kaal slaat kun je hem gelijk in de brunox epoxyprimer zetten, om daarna een hamerslagverf aan te brengen.

(Ik zie Hammerite staan, trap daar niet in, om roest te stoppen en tegen te gaan moet je altijd de roest behandelen/omvormen, gelijk schilderen over roest is zonde van je vele werk, het roest gewoon verder namelijk, alleen dan onder je verf, er zijn meer roestomvormers, zoals rustbuster etc, ik vind Brunox fijn werken als je alleen nog weinig oppervlakteroest hebt zoals met gietijzer het geval zal zijn)

[ Voor 78% gewijzigd door Teijgetje op 06-09-2020 20:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:16:
@HTT-Thalan
Ik meen dat je hier ooit ook iets postte over perslucht?

Voor je restauratieproject zou ik een naaldbikhamer er bij aanschaffen. Die haalt roest en verflagen weg zonder dat je materiaal dat goed is weghaalt.
En het stuift niet in de rondte.
Slijpen kan altijd nog. ;)
Maar slijpen maakt vaak de roestlaag glad, het maakt hem niet los.
Ik heb overigens deze.

Maar als je hem kaal slaat kun je hem gelijk in de brunox epoxyprimer zetten, om daarna een hamerslagverf aan te brengen.

(Ik zie Hammerite staan, trap daar niet in, om roest te stoppen en tegen te gaan moet je altijd de roest behandelen/omvormen, gelijk schilderen over roest is zonde van je vele werk, het roest gewoon verder namelijk, alleen dan onder je verf, er zijn meer roestomvormers, zoals rustbuster etc, ik vind Brunox fijn werken als je alleen nog weinig oppervlakteroest hebt zoals met gietijzer het geval zal zijn)
Wel, nu het plan een volledige restauratie en ontmanteling is geworden, kan ik straks toch weer bij de onderkant, dus dan kan ik inderdaad het frame op de juiste manier kaal maken. Ik heb de kraan weer boven de zaag gemonteerd om wat zware delen eraf te tillen, als ik straks het frame leeg heb kan ik de boel waarschijnlijk mechanisch kantelen om het frame helemaal mooi te maken.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:29
Wij hebben shutters in onze woning. Na het gieten van een nieuwe vloer moet er circa 10mm worden afgezaagd van alle shutters. Die wil/kan/ga ik niet uit de losse pols doen.

Wat voor een soort zaagmachine is hier het meest gebruikelijk. Dus kaarsrecht ergens een cm afzagen?

Verwijderd

aschja schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:21:
Wij hebben shutters in onze woning. Na het gieten van een nieuwe vloer moet er circa 10mm worden afgezaagd van alle shutters. Die wil/kan/ga ik niet uit de losse pols doen.

Wat voor een soort zaagmachine is hier het meest gebruikelijk. Dus kaarsrecht ergens een cm afzagen?
Afkortzaag.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hij zegt kaarsrecht. Ik ben dan ook echt zo'n nitwit die er niet tegen kan als er ook maar een tiende millimeter afwijking in zit :P. En dat lukt je niet met zomaar een afkortzaag :P.

• aschja
Maar kan je daar shutters van 40cm breed mee zagen? In één keer van boven naar beneden?

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:26:
[...]

Hij zegt kaarsrecht. Ik ben dan ook echt zo'n nitwit die er niet tegen kan als er ook maar een tiende millimeter afwijking in zit :P. En dat lukt je niet met zomaar een afkortzaag :P.
Dat lukt jou niet met een afkortzaag. Dat is heel wat anders.

Verwijderd

aschja schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:34:
[...]

Maar kan je daar shutters van 40cm breed mee zagen? In één keer van boven naar beneden?
Ik snap het even niet denk ik. Gietvloer dus van de onderkant moet er wat af toch? Over het algemeen zegt een foto meer als duizend woorden.
En heb je nog meer info voordat we met nog meer suggesties aankomen?
En als je iets van die breedte moet zagen dan gewoon een invalzaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2020 21:37 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
Ik weet de Nederlandse term zo niet, maar het grootste nadeel bij de meeste zagen is dat ze geen zogeheten "riving knife" hebben die ervoor helpt dat je zaag je niet ineens een opdonder geeft. Mijn TS55 REBQ heeft het gelukkig wel, maar als je een beetje voorzichting bent (hulde dat je het geduld hebt om de handleiding te lezen) kom je er inderdaad wel (y)
Een Mafell heeft ook geen spouwmes. Mafell, en vele andere (inval)zagen hebben een electronische onderbreking om die kickback te voorkomen.

En ik heb ook de handleiding van mijn invalzaag en decoupeerzaag gelezen, er zitten zoveel knopjes op dan ik anders niet weet welke nu precies wat voor instelling doet :+

• aschja
Verwijderd schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:36:
[...]

Ik snap het even niet denk ik. Gietvloer dus van de onderkant moet er wat af toch? Over het algemeen zegt een foto meer als duizend woorden.
En heb je nog meer info voordat we met nog meer suggesties aankomen?
En als je iets van die breedte moet zagen dan gewoon een invalzaag.
Invalzaag. Dat is em. Ik moet van de onderkant van de shutters 10mm worden afgezaagd, omdat de vloer 10mm hoger ligt dan voorheen.

• Arator
aschja schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:34:
[...]

Volgens mij niet. Afkortzagen dienen eerder voor balken en planken af te korten, eventueel met verstek. Mijn afkortzaag geraakt net niet aan de 30cm.
Ik denk dat het met een tafelzaag wel moet lukken, zo eentje met een groot blad waar die ganse shutter op kan liggen. En anders een invalzaag met geleider.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CNC freesmachine die autocad bestanden kan lezen.

• o1o92o2o
JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:55:
[...]

Haha :D Heb 4 apparaten gekocht, heb straks dus 8 accu's en 4 laders. Daarvan ga ik de helft weg doen :P Eiken is hardhout, daar is wat meer voor nodig qua kracht, daarom ben ik benieuwd hoe die zich gaat houden. Geduld hebben vind ik niet zo erg, maar het moet ook niet gaan verbranden.
Via die acties van Toolstation + Bosch? Twee adressen, hehe?

• JT

JT

VETAK y0

o1o92o2o schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:55:
[...]

Via die acties van Toolstation + Bosch? Twee adressen, hehe?
Nee joh O-) Schan-da-lig!

Ecodan warmtepomp

• aschja
jadjong schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:53:
[...]

CNC freesmachine die autocad bestanden kan lezen.
Is dat nerdhumor? |:(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:36:
[...]

Een Mafell heeft ook geen spouwmes. Mafell, en vele andere (inval)zagen hebben een electronische onderbreking om die kickback te voorkomen.

En ik heb ook de handleiding van mijn invalzaag en decoupeerzaag gelezen, er zitten zoveel knopjes op dan ik anders niet weet welke nu precies wat voor instelling doet :+
De B in de TS55 REBQ is de brake. De electronische rem. De E staat voor het electronisch geregelde toerental.

Ik heb vandaag de mafell een goede kickback laten geven (lomp gedaan) en hij trapt inderdaad goed op de rem. Fijn om dat te weten 8). Een spouwmes helpt vooral om de snede achter de zaag open te houden vziw, niet als je een stilstaande zaag van boven in laat vallen en dan pas gas geeft lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 06-09-2020 22:30 ]

• o1o92o2o
Spouwmes doet niks met invallen inderdaad, maar zorgt er voor dat materiaal wat je zaagt niet gaat klemmen op de achterkant van de zaag en hij zich dus niet omhoog werkt.

Bij Festool kun je zo'n stop op de rail zetten en daar de achterkant van de zool onder 'haken', dan kan hij bij invallen ook niet bokken. Krachtenspel bij invallen is natuurlijk anders omdat je niet alleen voorin materiaal weghaalt aan de omhooggaande kant van het blad.

Maar zo'n rem is nooit een 100% vervanging van een spouwmes. Die rem gaat niet voorkomen dat het stuk wat je ergens afzaagt zich kleiner gaat maken aan de achterkant van je zaagblad. Ofwel; zaagsnede wordt zonder spouwmes veel lelijker als je materiaal de neiging heeft de snede dicht te drukken.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:07:
[...]

Mag ik hopen ja, voor het geld dat je neer moet leggen voor Festool :+ En met dit soort zaken is het meestal een kwestie van geduld :) Komt vast goed. Dit soort apparaten maakt hout bewerken leuk! :P Ik moet nog een stuk of 5 subwoofers bouwen dus deze gaat zeker van pas komen. Alleen nog even een geleiderail bij bestellen. Gelijk maar de langste nemen van 160cm denk ik :)
Past die GKS op de FSN rails?

dan is 160 zeker niet de langste hoor. :)

FSN800
FSN1100
FSN1600
FSN2100
FSN3100

Voor de gemiddeld klusser zou ik de combi 1600 en 2100 aanraden.

Ik heb zelf de 800 en 1600, die 800 is makkelijk voor kleine werkstukjes (bijv planken) maar ik ruilde hem zonder nadenken in voor de 2100 omdat de 1600 dat ook kan zonder daarbij te lang te zijn.

De 3100 is gewoon onwijs lang, afgelopen week op zolder even gemeten maar dat manoeuvreert gewoon kut als je niet een beetje een werkplaats heb zoals een schuur/garage ofzo.

Leuk als je hele platen (122x2440) wilt zagen maar vaak komt dat niet voor, de bouwmarkt kan meestal wel op transportmaten zagen. En de houtboer waar ik platen haal doet dat ook voor me.

Wil je 1 rail, pak dan minimaal de 1600, maar liever nog de 2100.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gaat het op de lamellen die je dus los kunt halen, of komen de shutters compleet van je kozijn af en moet het hele frame incl lamellen ingekort worden.

Een plaatje helpt met dit soort vragen :)

Losse lamellen? > Als je dat dus in de lengte wilt doen, dan zul je dat met een zaagtafel of (inval)handcirkelzaag op een liniaal kunnen doen.

Een decoupeerzaag langs een geleider zou eventueel een optie zijn.
In het gekste geval kan een bovenfrees met een dus freesje ook, maar dan ben je al wel een eind buiten de box aan het avonturieren. :)

Mocht je de investering niet zien zitten omdat je verder niet klust, kun je overwegen even langs een lokale houtbewerker te gaan, allicht klaart die het klusje zo.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oeps.

Beetje in een opwelling gekocht omdat ik m voorbij zag komen op V&A, maar wel erg blij mee. Mooi machientje en de accu's waar hij op loopt werken ook in mijn kruislijnlaser. Kunnen de AA batterijen eruit en wordt de lijn weer een beetje beter zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaC8MJhSajQd9I7vQaCeXcE57Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HepK4bTvZom717g7m4MDqMsk.jpg?f=fotoalbum_large

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Zolang het een mooie prijs was is er niks oeps aan het kopen van deze machine :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
Pixeltje schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:10:
Oeps.

Beetje in een opwelling gekocht omdat ik m voorbij zag komen op V&A, maar wel erg blij mee. Mooi machientje en de accu's waar hij op loopt werken ook in mijn kruislijnlaser. Kunnen de AA batterijen eruit en wordt de lijn weer een beetje beter zichtbaar.
Ik heb precies hetzelfde gedaan met als argument de AA batterijen in mijn kruislijnlaser :P Werkt veel relaxter (die AA batterijen houden niet een hele dag laseren vol) en inderdaad beter zichtbaar lijkt het. Ik weet niet welke kruislijnlaser variant je hebt, maar die met bluetooth integratie is erg handig m.b.v. de app (had ik zelf niet verwacht): zonder de laser aan te raken kun je wisselen tussen aan/uit, diverse lijnen en remote ontvanger :)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Rockster schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan met als argument de AA batterijen in mijn kruislijnlaser :P Werkt veel relaxter (die AA batterijen houden niet een hele dag laseren vol) en inderdaad beter zichtbaar lijkt het. Ik weet niet welke kruislijnlaser variant je hebt, maar die met bluetooth integratie is erg handig m.b.v. de app (had ik zelf niet verwacht): zonder de laser aan te raken kun je wisselen tussen aan/uit, diverse lijnen en remote ontvanger :)
Ding heeft bluetooth inderdaad, volgens mij is het de GCL 2-50. Fijn apparaatje om te hebben en komt stiekem vaker van pas dan ik dacht. Gister nog een paar kastdeuren mee uitgelijnd. Laser erop en schroeven maar.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
JT schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:55:
[...]

Voor wat accu's houd ik me wel aanbevolen O-)

PSN: Flix20-NL

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 08:09
@HTT-Thalan

Was dit nog wat voor je geweest:
https://www.woodworking.n...g-gesloten-systeem.29227/

Voor dat geld had ik hem er wel bij willen hebben, maar ik heb het te laat gezien :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Raymond schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:12:
@HTT-Thalan

Was dit nog wat voor je geweest:
https://www.woodworking.n...g-gesloten-systeem.29227/

Voor dat geld had ik hem er wel bij willen hebben, maar ik heb het te laat gezien :)
Goddomme, mooie prijs idd :P maar ik ben blut nu :(.

• JT

JT

VETAK y0

Oh echt :') Net die Bosch GSR 18V-60 gekocht, komt m'n pa aan dat hij nog een amper gebruikte 18v Hitachi heeft met 60nm :') Geen lampje though en past niet in dezelfde koffer als mijn slagschroevendraaier/moeraanzetter dus die verkoopt hij maar :P

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:36:
[...]

Past die GKS op de FSN rails?

dan is 160 zeker niet de langste hoor. :)

FSN800
FSN1100
FSN1600
FSN2100
FSN3100

Voor de gemiddeld klusser zou ik de combi 1600 en 2100 aanraden.

Ik heb zelf de 800 en 1600, die 800 is makkelijk voor kleine werkstukjes (bijv planken) maar ik ruilde hem zonder nadenken in voor de 2100 omdat de 1600 dat ook kan zonder daarbij te lang te zijn.

De 3100 is gewoon onwijs lang, afgelopen week op zolder even gemeten maar dat manoeuvreert gewoon kut als je niet een beetje een werkplaats heb zoals een schuur/garage ofzo.

Leuk als je hele platen (122x2440) wilt zagen maar vaak komt dat niet voor, de bouwmarkt kan meestal wel op transportmaten zagen. En de houtboer waar ik platen haal doet dat ook voor me.

Wil je 1 rail, pak dan minimaal de 1600, maar liever nog de 2100.
Had inmiddels gezien dat er nog langere waren ja :) Mijn werkplek is de schuur van 6m2 dus een 3,1 meter lange liniaal wordt hem niet :+ Maar jij komt dus wel een beetje fatsoenlijk weg met die 1600, ook als je een plankje van 30cm even snel door moet zagen? Iemand anders in dit of het gereedschaptopic gaf aan dat dat niet zo fijn werkt.

Ik had ook nog in datzelfde topic https://youtool.de/ gevonden. 3 meter versie kopen en verzagen naar 1,75, 80 en 45 :P Zou een stuk goedkoper zijn :+

Ecodan warmtepomp

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Flix20 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:03:
[...]

Voor wat accu's houd ik me wel aanbevolen O-)
Hier ook wel oren naar :+

• Flix20
  • Nu online
Het ging hier onlangs over kruislijn lasers.
Was een voorbeeld van een Bosch op aliexpres welke voor 50 tientjes te koop staat.
Als je verder dan online kijkt kom je ze van 40 tot 400 tegen.

Vraag me dan af waar dat verschil in zit, naast het overduidelijke dat de uitgebreidere 360 lijnen hebben waar de goedkopere varianten alleen naar voren stralen. Maar als je voornamelijk naar voren moet schijnen lijkt me dat meer dan genoeg.
Een lijn op de muur zetten lijkt me vrij recht toe recht aan.

Nu is op Amazon de Bosch Quigo voor een leuke prijsje.
Iemand daar ervaring mee?
Denk dat je voor die 45 piek niet echt de mist in kan gaan als je bijvoorbeeld een keuken recht wilt uitlijnen?

[ Voor 12% gewijzigd door Flix20 op 07-09-2020 10:56 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:30:
[...]

Had inmiddels gezien dat er nog langere waren ja :) Mijn werkplek is de schuur van 6m2 dus een 3,1 meter lange liniaal wordt hem niet :+ Maar jij komt dus wel een beetje fatsoenlijk weg met die 1600, ook als je een plankje van 30cm even snel door moet zagen? Iemand anders in dit of het gereedschaptopic gaf aan dat dat niet zo fijn werkt.

Ik had ook nog in datzelfde topic https://youtool.de/ gevonden. 3 meter versie kopen en verzagen naar 1,75, 80 en 45 :P Zou een stuk goedkoper zijn :+
Een plankje afkorten met de 1600 liniaal gaat, maar daar is het dan wel mee gezegd. De 800 is dan een stuk handzamer.

Maar normaliter pak je hier de afkortzaag natuurlijk voor. In mijn geval staat de afkortzaag echter beneden, buiten in de tuinschuur en meestal ben ik op mijn kluszolder in de weer met plaatmateriaal zoals multiplex en MDF. Dat ge-heen-en-weer zuigt als een dolle en niet op een goede manier |:(

Zou ik een klusgarage hebben, dan ging de 800 eruit en pakte ik de 1600 en 2100/3100.

@youtool, die 45cm zou ik niet doen, de 80 is kort genoeg, de 45 kan dan weer net te kort zijn. Plak die 45 maar aan de 175 zitten voor 220 lengte.

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:41

Ook ik heb dit weekend deze zaag voor het eerst gezien en deze staat op dit moment hoog op het verlanglijstje.

In deze prijsklasse (Makita LS1018, Bosch GCM 8 SJL of GCM, Dewalt DWS777) is de afweging dus of je een compact model wil hebben en of je ook een sleuf zou kunnen zagen. In mijn geval moet ik een heel aantal balkjes de uiteinde moet schaven (moet ik een schaaf kopen) of dus de optie hebben tot diepte instelling.

Deze Hikoki heeft dus zowel compact ontwerp als de mogelijkheid tot diepte instelling.

Alleen die ~50mm vind ik wel erg weinig. Mocht ik daar normaal Hornbach balken op willen zagen kom ik al snel in de knoop. Een voorbeeld zou een 59x156 balk zijn, die ik mogelijk nodig heb om ons schuurdak te verstevigen voordat we er een groen dak van maken.

Dus heb helaas nog geen reviews gevonden waar er echt gemeten is wat de zaag capaciteit is. Maar vraag me echt af of ik voor die schuur klus niet gewoon kan inzagen en afmaken met een handzaag en of ik dan niet genoeg geld uitspaar. (twijfel twijfel)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Flix20 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:55:
[...]

Nu is op Amazon de Bosch Quigo voor een leuke prijsje.
Iemand daar ervaring mee?
Denk dat je voor die 45 piek niet echt de mist in kan gaan als je bijvoorbeeld een keuken recht wilt uitlijnen?
Ik heb de Quigo met rode laserlijn. Prima dingetje, basic, maar doet wat het moet doen. Helderheid is oké voor binnenshuis, alleen met fel zonlicht op een muur zie je de lijn niet zo goed meer.
Heb er eerder eentje van Parkside (Lidl) gehad, die deed het ook prima, maar gaf ineens van de ene op de andere dag geen licht (rood) meer. Geld teruggekregen (na 3 jaar ofzo nog, Lidl _/-\o_ ) en een Quigo gehaald.

De klem die bij de Quigo zit vind ik wel wat onhandig werken en gebruik ik dan ook nauwelijks. Met projecten waar ik laag bij de grond een laserlijn nodig heb zet ik hem op een paar klosjes hout o.i.d. Bij projecten hoger op de muur o.i.d. pak ik het statief van de fotocamera. Ze verkopen hem ook met statief, maar je kunt dan wellicht beter een statief van Marktplaats ofzo nemen, ben je wat voordeliger uit verwacht ik.

Enige nadeel is dat hij alleen waterpas kan. De Parkside die ik eerder had kon je de lijn ook vastzetten in een zelfgekozen positie, handig als je bijv. een vlak op een muur wilt verven.

Voor €45 een prima keuze, ik heb even veel voor mijn versie met rood licht betaald bij Hornbach.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2020 11:10 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ook ik heb dit weekend deze zaag voor het eerst gezien en deze staat op dit moment hoog op het verlanglijstje.

In deze prijsklasse (Makita LS1018, Bosch GCM 8 SJL of GCM, Dewalt DWS777) is de afweging dus of je een compact model wil hebben en of je ook een sleuf zou kunnen zagen. In mijn geval moet ik een heel aantal balkjes de uiteinde moet schaven (moet ik een schaaf kopen) of dus de optie hebben tot diepte instelling.

Deze Hikoki heeft dus zowel compact ontwerp als de mogelijkheid tot diepte instelling.

Alleen die ~50mm vind ik wel erg weinig. Mocht ik daar normaal Hornbach balken op willen zagen kom ik al snel in de knoop. Een voorbeeld zou een 59x156 balk zijn, die ik mogelijk nodig heb om ons schuurdak te verstevigen voordat we er een groen dak van maken.

Dus heb helaas nog geen reviews gevonden waar er echt gemeten is wat de zaag capaciteit is. Maar vraag me echt af of ik voor die schuur klus niet gewoon kan inzagen en afmaken met een handzaag en of ik dan niet genoeg geld uitspaar. (twijfel twijfel)
Ik vind het ook een vreemde machine, een afkortzaag die slechts zo weinig diep kan invallen, ondanks een 216 mm blad, heeft zowat geen bestaansrecht :P

Mijn invalzaag (handcirkelzaag) valt al 55mm in zonder liniaal (mét rail eronder iets van 52mm)

Dan moet die al een brede slag kunnen maken om die beperkte diepte te compenseren.

Zelfs de goedkoopste Bosch Pro die 800SJ doet 70mm diep.

Zoals eerder gezegd moet ik eerst even proberne mijnbosch groene PCM8S te fiksen (zaagblad vergrendeling gaf de geest) en als dat niet lukt dan moet ik een ook een nieuwe.

Voor mij is het de keuze tussen de 1018 en de GCM8SJL (de 800sj is nog een optie maar die heeft een te grof blad standaard en er mankeerde nog iets aan voor mijn gebruik, de dieptestop misschien?).

Maar ik zou nooit een afkortzaag kopen die krap aan 5 cm haalt, dat is ronduit belachelijk 8)7

hier link ik nog een viedeo met de onderlinge verschillen:
Fraggert schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:31:
@Tjark @Jfwiet

Er is nog een goedkopere instapper in het blauwe Bosch-kamp

De GCM-800SJ.

Die laat wat functies vallen ten opzichte van de 8JL en is wat soberder uitgevoerd.

Hier een duidelijke uitleg over de verschillen, ook al ben je Duits niet machtig, zeer duidelijk in beeld gebracht.

GCM800SJ vs GCM-8JL

[YouTube: 🔥 Kappsägentest | Alle Unterschiede: Bosch Paneelsäge GCM 800 SJ & GCM 8 SJL 🔔 inkl. Verlosung 🔔]

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 07-09-2020 11:20 ]

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:05
Ik ben voornemens om binnen de aankomende twee maanden een schuur in onze achtertuin te gaan bouwen. Nu is dit een mooi moment om een afkortzaag aan te schaffen en mijn oog is gevallen op de Makita LS1018LN en de Makita LS1019L.

Het prijsverschil tussen deze twee is aanzienlijk, met naar mijn weten als grootste voordeel voor de LS1019L dat de rail niet naar achteren uitschuift. Dit zal, wanneer hij straks ín de schuur gebruikt gaat worden, wel een voordeel zijn. Klium heeft momenteel voor de LS1019L ook wel een mooie actie i.c.m. een WST06 onderstel.

Wat zijn hier de meningen over deze twee?

[ Voor 15% gewijzigd door RevellNL op 07-09-2020 11:21 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• Flix20
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb de Quigo met rode laserlijn. Prima dingetje, basic, maar doet wat het moet doen. Helderheid is oké voor binnenshuis, alleen met fel zonlicht op een muur zie je de lijn niet zo goed meer.
Heb er eerder eentje van Parkside (Lidl) gehad, die deed het ook prima, maar gaf ineens van de ene op de andere dag geen licht (rood) meer. Geld teruggekregen (na 3 jaar ofzo nog, Lidl _/-\o_ ) en een Quigo gehaald.

De klem die bij de Quigo zit vind ik wel wat onhandig werken en gebruik ik dan ook nauwelijks. Met projecten waar ik laag bij de grond een laserlijn nodig heb zet ik hem op een paar klosjes hout o.i.d. Bij projecten hoger op de muur o.i.d. pak ik het statief van de fotocamera. Ze verkopen hem ook met statief, maar je kunt dan wellicht beter een statief van Marktplaats ofzo nemen, ben je wat voordeliger uit verwacht ik.

Enige nadeel is dat hij alleen waterpas kan. De Parkside die ik eerder had kon je de lijn ook vastzetten in een zelfgekozen positie, handig als je bijv. een vlak op een muur wilt verven.

Voor €45 een prima keuze, ik heb even veel voor mijn versie met rood licht betaald bij Hornbach.
Of van wat resthout een statiefje maken waar je 'm op kan klemmen.
Maar bedankt voor de info, ga 'm bestellen.

Rode laser is overigens 40 piek en met statief is het totaal 60 piek.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:19:
Ik ben voornemens om binnen de aankomende twee maanden een schuur in onze achtertuin te gaan bouwen. Nu is dit een mooi moment om een afkortzaag aan te schaffen en mijn oog is gevallen op de Makita LS1018LN en de Makita LS1019L.

Het prijsverschil tussen deze twee is aanzienlijk, met naar mijn weten als grootste voordeel voor de LS1019L dat de rail niet naar achteren uitschuift. Dit zal, wanneer hij straks ín de schuur gebruikt gaat worden, wel een voordeel zijn.

Wat zijn hier de meningen over deze twee?
Ik heb geen ervaring met beide, maar wel een mening over het kiezen tussen die verschillende systemen. Ik heb inmiddels een paar zagen staan bekijken gezien het naderende einde/moeten vervangen van mijn defecte groene Bosch.

ik gebruik mijn afkortzaag in 9,9 van de 10 gevallen buiten op een stel schragen of op de grond.

Slechts als je een (krappe) werkplaats/garage hebt met een vaste opstelling binnen zie ik die meerwaarde wel om dat ding vlakker tegen de muur te kunnen plaatsen.

Er zit sowieso prijsverschil tussen de machines, ik pakte het voordeel van de lagere prijs van de conventionele afkorter, of investeerde dat terug in een nog betere machine (groter blad).

Maar allicht zijn er anderen die hier niet zo tegenaan kijken, mijn 2 centjes heb je in elk geval :)

• RevellNL
Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:25:
[...]

Ik heb geen ervaring met beide, maar wel een mening over het kiezen tussen die verschillende systemen. Ik heb inmiddels een paar zagen staan bekijken gezien het naderende einde/moeten vervangen van mijn defecte groene Bosch.

ik gebruik mijn afkortzaag in 9,9 van de 10 gevallen buiten op een stel schragen of op de grond.

Slechts als je een (krappe) werkplaats/garage hebt met een vaste opstelling binnen zie ik die meerwaarde wel om dat ding vlakker tegen de muur te kunnen plaatsen.

Er zit sowieso prijsverschil tussen de machines, ik pakte het voordeel van de lagere prijs van de conventionele afkorter, of investeerde dat terug in een nog betere machine (groter blad).

Maar allicht zijn er anderen die hier niet zo tegenaan kijken, mijn 2 centjes heb je in elk geval :)
Welke machines heb jij op 't oog? Als ik het moet inschatten aan de hand van je posts in de verschillende klusgerelateerde topics zou ik denken een Bosch Blauw of Kapex?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• Jfwiet
Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:14:
[...]

Ik vind het ook een vreemde machine, een afkortzaag die slechts zo weinig diep kan invallen, ondanks een 216 mm blad, heeft zowat geen bestaansrecht :P

Mijn invalzaag (handcirkelzaag) valt al 55mm in zonder liniaal (mét rail eronder iets van 52mm)

Dan moet die al een brede slag kunnen maken om die beperkte diepte te compenseren.

Zelfs de goedkoopste Bosch Pro die 800SJ doet 70mm diep.

Zoals eerder gezegd moet ik eerst even proberne mijnbosch groene PCM8S te fiksen (zaagblad vergrendeling gaf de geest) en als dat niet lukt dan moet ik een ook een nieuwe.

Voor mij is het de keuze tussen de 1018 en de GCM8SJL (de 800sj is nog een optie maar die heeft een te grof blad standaard en er mankeerde nog iets aan voor mijn gebruik, de dieptestop misschien?).

Maar ik zou nooit een afkortzaag kopen die krap aan 5 cm haalt, dat is ronduit belachelijk 8)7

hier link ik nog een viedeo met de onderlinge verschillen:

[...]
Vanaf Amazon.de:
Wie groß ist die Schnittkapazität? Höhe und Länge?
Answer:Guten Tag lieber Werkzeugfreund! Sägeleistung bei 90° 65x280, 54x305mm Gehrungsschnitt L/R 45°:65x203, 54x210mm
Beste Grüße Towertools - Onlineshop mit Handschlagqualität
By Towertools SELLER on 06 May 2020
Eens kijken of ze bij Hikoki beetje snel reageren want 65x280 is dan weer wel een stuk schappelijker.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:29:
[...]

Welke machines heb jij op 't oog? Als ik het moet inschatten aan de hand van je posts in de verschillende klusgerelateerde topics zou ik denken een Bosch Blauw of Kapex?
1. Makita LS1018
2. Bosch GCM 8SJL
3. Bosch GCM 800SJ

De DeWalts in deze prijscategorie vallen af omdat die door hun ontwerp (schijnbaar!) niet handig werken met de dieptestop, het zaagblad maakt een opgaande beweging waardoor deze niet vlak zaagt op één ingestelde diepte. Dat vind ik net zo'n faal-actie als een max zaagbereik van 50mm :P

Die Kapex KS60 vind ik een enorm mooie machine, maar voor dat geld kun je zoveel andere keuzes maken.

Er moet ook ook nog een eens een kleine zaagtafel (Bosch GTS635-216 of DeWalt 7485) komen namelijk :P

Hou ook even @Jfwiet zijn bevindingen in de gaten over de zaaghoogte van de Hikoki, allicht intressant voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 07-09-2020 11:40 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:35:
[...]

Vanaf Amazon.de:

[...]

Eens kijken of ze bij Hikoki beetje snel reageren want 65x280 is dan weer wel een stuk schappelijker.
Bij Hikoki zelf vind ik dit :

54 × 305mm (Without anchor plate)
65 × 280mm (With anchor plate)

https://www.hikoki-powert...ac-saw/c8fshg/c8fshg.html

In PDF:

https://www.hikoki-powert.../ac-saw/c8fshg/c8fshg.pdf

Dat zou impliceren dat 65mm mogelijk moet zijn op 90 graad, maar wat is die anchor plate dan?

Ik zal wel even verder uitpluizen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 07-09-2020 11:44 ]

• RevellNL
Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:39:
[...]

1. Makita LS1018
2. Bosch GCM 8SJL
3. Bosch GCM 800SJ

De DeWalts in deze prijscategorie vallen af omdat die door hun ontwerp (schijnbaar!) niet handig werken met de dieptestop, het zaagblad maakt een opgaande beweging waardoor deze niet vlak zaagt op één ingestelde diepte. Dat vind ik net zo'n faal-actie als een max zaagbereik van 50mm :P

Die Kapex KS60 vind ik een enorm mooie machine, maar voor dat geld kun je zoveel andere keuzes maken.

Er moet ook ook nog een eens een kleine zaagtafel (Bosch GTS635-216 of DeWalt 7485) komen namelijk :P

Hou ook even @Jfwiet zijn bevindingen in de gaten over de zaaghoogte van de Hikoki, allicht intressant voor je.
Ik zie nu dat de LS1018 bij Klium €1,- goedkoper is dan bij Hornbach. Dat zou betekenen dat je hem bij Hornbach nu met LPG voor ~€330 kunt krijgen?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

RevellNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:49:
[...]

Ik zie nu dat de LS1018 bij Klium €1,- goedkoper is dan bij Hornbach. Dat zou betekenen dat je hem bij Hornbach nu met LPG voor ~€330 kunt krijgen?
Jup, werkt zo. Zo kom ik ook aan mijn LS1018ln

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:49:
[...]

correct, ik zie dat @Pixeltje al reageerde, zelfde prijs én 10% extra korting :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@RevellNL
@Jfwiet
hier de Hikoki manual

https://www.hikoki-powert.../C99735881_C8FSHG_909.pdf

er staat inderdaad een Anchor Plate vermeld, ik kan alleen niet goed doorgronden hoe dat ding werkt en wat nou precies de functie is.

Allicht is er iemand die dat ding in het echt kan gaan bepotelen, ik heb geeen Hornbach in de buurt anders ging ik wel een ff plaatje schieten.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
Geheel mee eens. Helderheid houdt niet over maar verder prima te gebruiken!

Met het klemmetje kun je hem prima aan iets plats vastmaken, bv een deur ofzo. Maar die moet dan net in de buurt zijn natuurlijk.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 08:09
Er is wel een flinke YT review over die hikoki te vinden:
YouTube: First look at the new hikoki 8 1/2 inch 216mm mitre saw with fixed r...

Maar ik heb niet het geduld met die kerel om af te wachten of hij ergens laat zien wat de max capaciteit is.

• Jfwiet
Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:03:
@RevellNL
@Jfwiet
hier de Hikoki manual

https://www.hikoki-powert.../C99735881_C8FSHG_909.pdf

er staat inderdaad een Anchor Plate vermeld, ik kan alleen niet goed doorgronden hoe dat ding werkt en wat nou precies de functie is.

Allicht is er iemand die dat ding in het echt kan gaan bepotelen, ik heb geeen Hornbach in de buurt anders ging ik wel een ff plaatje schieten.
Internet is niet stabiel hier op het werk (zijn aan het werk). Had al gereageerd maar deze was dus niet gepost.

De Anchor plate is de plaat waar de dieptestop op duwt. Deze kan je weg klappen en dan is het logisch dat je dus in de lengte (305 --> 280) wat verliest. De 'aan/uit stand' is dus parallel met de lengte richting rails.

Zie at 12:54:
Pagina: 1 ... 129 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic