s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:56:
[...]
Qua kunnen en bouw kwaliteit doet het zeker niet onder voor een bosch of makita. Ik heb er bij diverse tools meer een "robuust" gevoel bij dan bij bijv een makita. De kwaliteit van het plastic het rubber en de mannier waar deze elkaar ontmoeten, krijg ik het gevoel dat het urbber/plastic niet snel onder je handen wegrot of los laat (sommige tools hebben daar zeker wel last van).
Daarentegen heb ik wel het idee dat het soms iets te robuust is. De accu gaat wat zwaar los/vast, de bewegende delen lopen niet extreem soepel, maar ik durf er prima mee te smijten. Ojah en de accu "klikt" niet in de lader, dus je weet pas of die goed in de lader zit, als het lampje gaat branden.
Volgens mij had project farm (of een andere gast) op youtube ook een valtest met een aantal merken en de milwaukkee kwam er goed vanaf!
Grappig dat wij precies het omgekeerde gevoel hebben bij Makita en Milwaukee. Ik vond het plastic van Milwaukee goedkoop aanvoelen. Bij de accutollen een beetje, maar de multitool was echt goedkoop. Die wordt trouwens ook best vaak gratis weggegeven, dus kan ook zijn dat ze die hebben gemaakt als een soort moetje.
Ik weet van AvE dat Makita hoge kwaliteit plastic gebruikt met veel fiberglas er in verwerkt. Over Milwaukee is hij geloof ik ook wel te spreken qua molding.
Rmanen schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:44:
@
Denko Ik heb vorig jaar de M12 FPP2A-402X set gekocht, dus brushless slagschroevendraaier en klopboor met 2x 4ah accu's. Daar heb ik tot op heden echt geen moment spijt van gehad, ze voelen stevig aan en zijn iets groter dan de meeste 10.8/12v machines. Die stubby staat ook op het lijstje, maar heb ik nog niet vastgehad. Op zich ook nog niet nodig gehad, die slagschroevendraaier haalt ook prima mijn wielmoeren los ;-)
Overigens, qua betaalbaarheid en beschikbaarheid: deze set kostte mij toen iets van 190. In de aanbieding bij de Bouwmaat, waar ze volgens mij iedere week wel iets van Milwaukee in de sale doen.
Bouwmaat heeft volgens mij een deal met ze. In dat blaadje van hen stond laatst ook een artikel waarbij ze waren vergeten te vermelden dat het eigenlijk een advertentie was

dragonhaertt schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:18:
[...]
[...]
Ehm, nee bedankt. Erg tevreden met de lader die ik (jij) nu heb(t)
En qua geluid: Ik ben bekend genoeg met accutechniek om te weten hoe veel de levensduur toeneemt als je goed koelt.
In een werkplaats je te veel zorgen maken over lawaai zou ik overigens ook niet doen. Als ik serieus aan het klussen ben heb ik toch 80% van de tijd mijn gehoorbescherming op
Om even aan te sluiten op de Makita/milfukkee discussie kan ik me wel goed vinden in wat tot nu toe gezegd is. Dat rode spul voelt erg degelijk, en zijn fijne machines. De laders en accu's vind ik inderdaad ook wat minder geslaagd.
Daarnaast hebben ze wel een betere rode decoupeerzaag (die softstart van makita is meh, en volgens mij ook uit te zetten in de nieuwere versie)
De draadloze kantenfrees daarintegen vind ik echt een geweldige aanwinst van Makita. Zoals te zien in eerdere foto's van @
s0ulmaster zijn tv-kast project zitten daar aardig wat sleuven in hardhout gefreest. Een deel daarvan met de Makita drt50zjx2 gedaan, en dat gaat heel goed, zelfs in hardhout.
Voor mijn eigen projectjes ook in mahonie zitten frezen, en dat doet ook niet onder voor een bedrade plunge-frees. Hopelijk gaat edge-banding trimmen straks net zo soepel.
En daarnaast is makita een geweldig platform als je tuingereedschap erbij zoekt. Voor mij een geslaagde aankoop, op de M-boxen en decoupeerzaag na. (de bosch en milfukkee boxen zijn toch wat prettiger)
Die decoupeerzaag is idd een beetje jammer. Je leert er mee werken, maar praktisch is het nooit.
De systainers zijn in principe gewoon basismodel Tanos. Iets gemoderniseerde variant van de oude Festool systainer. Niet super, maar handig genoeg. Mag wel iets steviger, want bij mij breken die deksels erg vaak. En de T-locs van Festool zijn handiger. Ben zelf geen fan van L-boxen omdat ze nergens ander op passen en niet simpel vierkant zijn. Allemaal hoekjes en uitsteeksels. Milwaukee heeft tegenwoordig dat Packout. Schijnt erg praktisch en stevig te zijn, maar ook duur. Hier in Nederland leveren ze het toch ook niet bij sets?
MLLL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:30:
Of een Makita accu beter is dan een Milwaukee accu waag ik ten zeerste te betwijfelen.
Mijn oudste accu is nu 6 jaar oud en die is echt al talloze keren opgeladen (meer dan 1000 keer gok ik) en is nog zeer gezond
Bij Makita is er nogal wat uitval, ik heb nog niet bij een Milwaukee accu gehad dat de lader hem niet wilde opladen door een defect in de accu. Bij Makita daarentegen.
Ik heb tot nu toe geen enkele accu kapot gehad sinds ik Makita gebruik. Ook een tijd bij BAM gelopen en daar ook nooit problemen gehad, terwijl je in het beton toch best veel vraagt van machines en accu's.
Met Milwaukee accu's geen ervaring gedurende langere tijd.
6killer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:40:
Ik was een tijdje geleden op zoek naar stevige in hoogte verstelbare schragen voor oa werkbank/zaagtafel. Uiteindelijk voor Keter Lumberjacks gekozen vanwege kleinere formaat dan metalen versies en iets beter dan een redelijk vergelijkbaar Stanley FatMax model.
Kende het merk niet en was wat huiverig door al het kunststof maar het zijn echte stevige schragen, makkelijk te verstellen in hoogte (~78-99 cm) en er zit een houten balk tussen die makkelijk te vervangen is of aan te passen. Aanrader voor als je een kleine verstelbare schraag zoekt. Zijn wel duur in vergelijking met metalen Toughbuilt of de Stanleys, 60 eur per stuk.
Daarnaast ook een betaalbare geleiderail voor de Parkside gevonden bij HBM van Scheppach. De lengte is 140 cm maar uit 1 stuk en er zitten 2 simpele klemmen bij. Het is exact hetzelfde profiel als bij de Parkside invalzaag zitten. Ook een aanrader als je een langere rail zoekt, 30 euro incl 2 klemmen maar zonder verlengstrip.
schraag, schragen, bok, parkside, invalzaag, geleiderail, lineaal
Ik kende keter vooral van de plastic bakken waar vroeger al m'n Lego in zat. Kwam er een tijdje terug achter dat ze ook gereedschapskisten en bakken voor ijzerwaren maken. Ze maken ook bakken die heel erg op Milwaukee Packout lijkt. Schijnt zelfs dat zij ze produceren voor Milwaukee. Volgens mij maakt Keter prima spul.