Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
Ethirty schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Heb er nog 0 mee gewerkt, maar ik zit al te kijken naar de GKS, GWS, GST en GKF uit de 12V serie. En ik weet nog niet eens wat ik er mee moet. :$
Die GKF heb ik recent gekocht. Werkelijk een heerlijk apparaat. Na de klus stond in in de schuur om me heen te kijken waar ik nog meer kantjes kon gaan frezen. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 16:47
Framoes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Ik heb zo'n 'shroud' als die gele van Amazon die je linkt. Werkt prima met een goeie bouwstofzuiger er aan. Moest er tegellijm mee verwijderen en wat beton mee vlak maken.
Oké ik ga het proberen. Als iemand anders nog tips heeft, graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
significant schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:31:
Welk alternatief zie ik over het hoofd dat enigzins stofvrij werkt en een gelijksoortige prijs heeft als Boels?
Een haakse slijper met een daarvoor bestemde stofkap. Destijds hier ook gedaan, nagenoeg geen stof in de ruimte. Enige nadeel is dat je 2 keer lans je lijntje moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:18
sypie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:50:
[...]

Een haakse slijper met een daarvoor bestemde stofkap. Destijds hier ook gedaan, nagenoeg geen stof in de ruimte. Enige nadeel is dat je 2 keer lans je lijntje moet...
Dat advies is vaker als reactie gegeven. Vervelende is dat Bosch blauw weer in de Amazon aanbieding is, GWS 17-125 CIE en GDE 125 EA-T zijn onderweg.

Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Denko schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Hm, ik moet ze gewoon een keer in handen hebben denk ik. Want ik heb wel het idee dat ze gigantisch innoveren. Maar idd het hele super Amerikaanse gebeuren is wel een beetje jammer. Bedankt voor de ervaringen iig. Zit een beetje te twijfelen om mijn dewalt setje weg te doen, wat geld bij te leggen en een setje milwaukee te nemen.
Het assortiment aan machines is redelijk, maar er ontbreken nog wel wat dingen. Ze hebben accu's met grotere (21700) cellen, maar daar waren al meerdere andere fabrikanten eerder mee (hoewel Milwaukee de primeur claimde).

Ze kwamen een tijdje terug wel met One Key, maar dat vind ik persoonlijk een beetje een gimmick. Het toerental van een schroefmachine regelen met een app is gewoon te niche. Dat is misschien handig voor iemand die de hele dag dezelfde gaatjes boort in hetzelfde metaal. Verder kan je geloof ik je machines registreren en bijhouden. Als ik een bedrijf had van het formaat dat dat soort registraties nodig zou hebben, zou ik Hilti kopen. Ik vind het allemaal niet heel innovatief. Dan denk ik eerder aan Festool.

Het is vooral het 12V assortiment waar ze meer bieden dan veel concurrenten. Maar tegelijkertijd zijn die machines ook groter dan de concurrentie. Het is maar net wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dank voor de reacties allemaal (@Framoes , @MLLL ). Ben bang dat ik toch maar moet sparen voor de Hikoki, want ik merk toch echt wel met dit soort spul; buy cheap, buy twice. En vind de 250e voor de Ryobi toch al een flinke smak geld.

Eerst maar wat klusjes doen om het spul voor mezelf te verdienen: een nieuwe grotere kast voor de Lboxxen maken, frees tafel, kapzaag uitklapbare tafel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-06 10:00
Ik zit er aan te denken om een accudecoupeerzaag te kopen. In eerste instantie had ik de Makita DJV181ZJ op het oog, omdat ik met m'n boormachine al in het Makita 18V systeem zit. Maar ik heb het een beetje in de gaten gehouden, en hij is eigenlijk nooit voor minder dan zo'n €220 verkrijgbaar, zonder accu. Dat vind ik toch wel erg veel geld voor enkel een body (+ Mbox).
Nu zag ik vandaag bij de Amazon aanbiedingen de Bosch GST 12V-70 voor €79. In de toekomst zie ik mezelf ook nog wel eens een GSR 12V-15/35 FC schroefboor kopen, dus op zich lijkt het Bosch 12V systeem me wel wat om erbij te doen. Nu heeft die natuurlijk wel een stukje minder power dan de 18V Makita.
Is er iemand die één of beide decoupeerzagen wel eens gebruikt heeft, en kan zeggen wanneer je in de praktijk het verschil merkt? Welke klus is niet meer goed te doen met de 12V Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32

JB

Cédric roelt!

BrtH schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:03:
Ik zit er aan te denken om een accudecoupeerzaag te kopen. In eerste instantie had ik de Makita DJV181ZJ op het oog, omdat ik met m'n boormachine al in het Makita 18V systeem zit. Maar ik heb het een beetje in de gaten gehouden, en hij is eigenlijk nooit voor minder dan zo'n €220 verkrijgbaar, zonder accu. Dat vind ik toch wel erg veel geld voor enkel een body (+ Mbox).
Nu zag ik vandaag bij de Amazon aanbiedingen de Bosch GST 12V-70 voor €79. In de toekomst zie ik mezelf ook nog wel eens een GSR 12V-15/35 FC schroefboor kopen, dus op zich lijkt het Bosch 12V systeem me wel wat om erbij te doen. Nu heeft die natuurlijk wel een stukje minder power dan de 18V Makita.
Is er iemand die één of beide decoupeerzagen wel eens gebruikt heeft, en kan zeggen wanneer je in de praktijk het verschil merkt? Welke klus is niet meer goed te doen met de 12V Bosch?
Twijfels in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Zelf nog geen ervaring met de Ecotools bladen, maar wel binnenkort. Zou wel alleen de goedkope bladen van Ecotools kopen, hun wat duurdere lijn komt qua prijs al aardig in de buurt van CMT zaagbladen, en als ik toch zoveel uitgeef, dan liever een CMT.

@Fraggert, dat stille heeft volgens mij inderdaad met die inkepingen te maken. Had van de week wat onderzoek gedaan voor zaagbladen en alle CMT bladen waarvan ze zelf zeggen dat die stil zijn, hebben zo'n vraagteken vorm in het blad staan.
Dat is ook de reden dat ik voor Ecotools ben gegaan, de goedkope lijn. De gewone hebben amper verschil (lees: te weinig voor mij) in prijs om dan niet voor CMT of iets dergelijks te gaan.

Klopt allebei blijkbaar...zowel het opvangen van uitzetten als geluid :)

Microsleuven zaagblad

De geluidsarme zaagbladen van Euromec zijn uitgevoerd met microsleuven die geluid verminderen. Naast het verminderen van geluid hebben deze sleuven nog andere functies, zoals het verminderen van trillingen in het zaagblad (wat indirect zorgt voor verminderen van het geluid) en het vangt het uitzetten van het metaal op. Tevens zorgen deze sleuven ook voor de verplaatsing van warmte en het verminderen van de hitteontwikkeling.
bron

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Denko schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:09:
Ik hoor hier best weinig mensen over de Milwaukee M12/M18 lijnen. Ik zit met een schuin oog naar de M12 stubby impact wrench te kijken. Met 330+ NM ramkracht lijkt hij mij ideaal voor wielen wisselen en de wat vaster zittende moeren aan auto/motor.

Vooral ook erg gecharmeerd door het formaat. Lijkt me heerlijk om 1 mee te nemen naar zandvoort voor het geval dat je een wielenwissel moet doen op de motorfiets bij regen. Zit altijd zo te hannessen als het nodig is.

Verder heb ik ook het idee dat zij echt met ruime marge de grootste 12V lijn hebben die er is. Ik heb nu een setje van 12V van dewalt, maar die hebben bij lange na niet wat ze bij milwaukee hebben. Is het puur de prijs die afschrikt?
Milwaukee zie je hier amper inderdaad. Ik denk dat ze een behoorlijke achterstand hebben doordat je (ik in elk geval) het spul nauwelijks ergens zie staan.
Ook "vroeger", van jongsaf aan zag je wel DeWalt en Metabo buiten het standaard bouwmakrtspul van AEG, B&D en Bosch groen maar Milwaukee ken ik pas veel later.

Online is de verkrijgbaarheid wel goed te noemen, de meeste grote spelers kunnen het leveren.

Prijstechnisch heb ik nou niet echt het idee dat ze echt enorm concurreren, prijzen liggen meestal ietsje hoger dan vergelijkbare modellen van andere merken. Even grof geschetst in de regel zeg maar.

Sinds kort zit er hier een Polvo Bouw en Industrie en die hebben een enorme wand met Milwaukee tools.
Gek genoeg staat er midden in de winkel wel vaak een hele stapel actie-artikelen maar als dat electrisch gereedschap is dan is dat bijna altijd Makita.

Ik heb Milwaukee zelf ook niet echt in het vizier als ik wat nieuws zoek. Meestal puur omdat ik filter op prijs en dan een eerste sortering maak. Milwaukee zit daar bijna nooit tussen gek genoeg.

even snel :
een gesnoerde reciprozaag kost minstens 220 euro, een Bosch Pro of Makita heb ik voor 120 :P

Wat kwaliteit betreft schat ik het zo in bij de gewone A-merken zoals Makita etc. JE zult er imho echt geen miskoop aan doen.

In Amerika natuurlijk zeer gewild maar begreep dat het merk wel een knauw te verduren kreeg nadat ze de productie (grotendeels?) uit Amerika weghaalden en onderbrachten in andere landen. allicht doordat TTI nu de holding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:32
Ik heb al mijn accu tools van Milfuckee, maar je merkt toch wel dat ze nog steeds flink gericht zijn op de amerikaanse markt.

Zetten ze eindelijk een accu kantenfrees op de markt, kan er geen 8mm collet in :/
En zo ben ik nog wel wat meer eigenaardigheden tegengekomen.

Prijstechnisch ga je het niet snel van een Makitta winnen en qua accu tool assortiment ook niet (qua 18v dan).
Al helemaal als je de "gratis" accu acties mee gaat rekenen.

Ik heb er voor gekozen omdat ik gewoon wat anders wou uitproberen dan het standaard makitta.
Het voelt wel heel degelijk en ligt goed in de hand, maar daar is niet iedereen het mee eens (ahum @McGryphon )

Al met al merk ik dat als je wat meer in de grovere sector zit (bouw, automotive e.d.), dat je dan met Milwaukkee erg goed zit.

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 23-07-2020 08:18 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:16:
Ik heb al mijn accu tools van Milfuckee, maar je merkt toch wel dat ze nog steeds flink gericht zijn op de amerikaanse markt.

Zetten ze eindelijk een accu kantenfrees op de markt, kan er geen 8mm collet in :/
En zo ben ik nog wel wat meer eigenaardigheden tegengekomen.

Prijstechnisch ga je het niet snel van een Makitta winnen en qua accu tool assortiment ook niet (qua 18v dan).
Al helemaal als je de "gratis" accu acties mee gaat rekenen.

Ik heb er voor gekozen omdat ik gewoon wat anders wou uitproberen dan het standaard makitta.
Het voelt wel heel degelijk en ligt goed in de hand, maar daar is niet iedereen het mee eens (ahum @McGryphon )

Al met al merk ik dat als je wat meer in de grovere sector zit (bouw, automotive e.d.), dat je dan met Milwaukkee erg goed zit.
Eh, wij werken in de meubelwerkplaats ook gewoon met Milwaukee. Het is functioneel best prima spul, ook nauwkeurig zat hoor, maar qua ergonomie blijf ik het inderdaad bal vinden.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Eh, wij werken in de meubelwerkplaats ook gewoon met Milwaukee. Het is functioneel best prima spul, ook nauwkeurig zat hoor, maar qua ergonomie blijf ik het inderdaad bal vinden.
Waar vergelijk jij het een beetje mee? Want dat klinkt alsof het zeker een stapje lager zit als bijv Makita en Bosch Pro, wat dat betreft.

Beetje lastige vraag allicht, besef ik me, want er zijn zoveel verschillende merken en types electrisch gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
BrtH schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:03:
Ik heb m ook. Ik had de aankoop 'erbij' gerechtvaardigd omdat ik de D-tect 120 wilde hebben op accu en toch een decoupeerzaag nodig had. Het was een gokje, want zagen met 12V? Echt? Conclusie: Het kan, maar hij voelt wel degelijk underpowered aan. Eens met @Twijfels , als je heel langzaam gaat kan het opzich. Tevens moet je regelmatig van accu wisselen. Ik heb 2 x de 3Ah accu, en hij gaat al slechter zagen ver voordat hij aangeeft dat de accu leeg is. Het is een glijdende schaal, dus pas nadat je al een tijdje wat moeizamer aan het zagen bent realiseer je dat de accu misschien wel leeg aan het raken is. Check je het ff met het controlelampje, lijkt ie nog vol. Voor de zekerheid toch maar ff wisselen, en hopla, hij gaat weer ff een kwartier als een speer!

Persoonlijk zou ik niet opnieuw een 12V zaagmachine aankopen, dus raad ik het ook niet aan, tenzij het compacte formaat en/of geringe gewicht heel zwaar weegt (jaja, woordgrap). Mijn ervaring met diverse moderne 18V machines is dat ze niet echt onderdoen voor gesnoerd gereedschap. Dusja, die 18V decoupeer lijkt mee en stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36
Ik zag hierboven iemand een haakse slijper bestellen met een kap om sleuven voor stopcontacten te frezen. Heeft iemand tips voor een betaalbare set? Heb het eigenlijk bijna nooit nodig, maar moet de komende tijd een aantal sleuven frezen in een bewoond huis. Uiteraard ga ik de kamers leeghalen, maar zou het stof willen limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Waar vergelijk jij het een beetje mee? Want dat klinkt alsof het zeker een stapje lager zit als bijv Makita en Bosch Pro, wat dat betreft.

Beetje lastige vraag allicht, besef ik me, want er zijn zoveel verschillende merken en types electrisch gereedschap.
Qua kunnen en bouw kwaliteit doet het zeker niet onder voor een bosch of makita. Ik heb er bij diverse tools meer een "robuust" gevoel bij dan bij bijv een makita. De kwaliteit van het plastic het rubber en de mannier waar deze elkaar ontmoeten, krijg ik het gevoel dat het urbber/plastic niet snel onder je handen wegrot of los laat (sommige tools hebben daar zeker wel last van).
Daarentegen heb ik wel het idee dat het soms iets te robuust is. De accu gaat wat zwaar los/vast, de bewegende delen lopen niet extreem soepel, maar ik durf er prima mee te smijten. Ojah en de accu "klikt" niet in de lader, dus je weet pas of die goed in de lader zit, als het lampje gaat branden.

Volgens mij had project farm (of een andere gast) op youtube ook een valtest met een aantal merken en de milwaukkee kwam er goed vanaf!

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 23-07-2020 09:57 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
peligro2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:54:
Ik zag hierboven iemand een haakse slijper bestellen met een kap om sleuven voor stopcontacten te frezen. Heeft iemand tips voor een betaalbare set? Heb het eigenlijk bijna nooit nodig, maar moet de komende tijd een aantal sleuven frezen in een bewoond huis. Uiteraard ga ik de kamers leeghalen, maar zou het stof willen limiteren.
Heb je al een haakse slijper? Zo ja, is het niet een idee om een vriend(in) te vragen om de stofzuiger te bedienen terwijl jij de muur tekeer gaat met de slijper? Dan bespaar je een boel geld aangezien je het niet vaak gebruikt.

De meest betaalbare optie die ik ken is de muurfrees van Parkside (€70 euries). Verwacht niet veel kwaliteit en relatief veel stofontwikkeling, maar je kan in die prijscategorie niet alles verwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Alsjemenou schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Heb je al een haakse slijper? Zo ja, is het niet een idee om een vriend(in) te vragen om de stofzuiger te bedienen terwijl jij de muur tekeer gaat met de slijper? Dan bespaar je een boel geld aangezien je het niet vaak gebruikt.
Dat lijkt me nu eens hét equivalent van "dweilen met de kraan open" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Matthis schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:00:
[...]

Dat lijkt me nu eens hét equivalent van "dweilen met de kraan open" :+
Verre van ideaal, maar het werkte bij mij prima voor die ene sleuf die ik moest frezen. Soms moet je eenmaal de afweging maken tussen wat meer opruimwerk versus tientallen tot honderden euro uitgeven voor iets waarbij je de troep niet hebt. Ik zou dit alleen doen als je alles toch aan het verbouwen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Alsjemenou schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:59:
[...]

De meest betaalbare optie die ik ken is de muurfrees van Parkside (€70 euries). Verwacht niet veel kwaliteit en relatief veel stofontwikkeling, maar je kan in die prijscategorie niet alles verwachten.
Nee ik heb nog geen haakse slijper. Wat ik online tegenkom is dat een haakse slijper met stofkap veel beter/'stofvrijer' werkt dan een budget muurfrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
peligro2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Nee ik heb nog geen haakse slijper. Wat ik online tegenkom is dat een haakse slijper met stofkap veel beter/'stofvrijer' werkt dan een budget muurfrees.
Geef het beestje een naam, maar die van Parkside is gewoon een haakse slijper met stofkap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:56:
[...]

Qua kunnen en bouw kwaliteit doet het zeker niet onder voor een bosch of makita. Ik heb er bij diverse tools meer een "robuust" gevoel bij dan bij bijv een makita. De kwaliteit van het plastic het rubber en de mannier waar deze elkaar ontmoeten, krijg ik het gevoel dat het urbber/plastic niet snel onder je handen wegrot of los laat (sommige tools hebben daar zeker wel last van).
Daarentegen heb ik wel het idee dat het soms iets te robuust is. De accu gaat wat zwaar los/vast, de bewegende delen lopen niet extreem soepel, maar ik durf er prima mee te smijten. Ojah en de accu "klikt" niet in de lader, dus je weet pas of die goed in de lader zit, als het lampje gaat branden.

Volgens mij had project farm (of een andere gast) op youtube ook een valtest met een aantal merken en de milwaukkee kwam er goed vanaf!
ah sorrie dude, ik quote Gryph maar vergat je te taggen |:(

Thanks voor je hands-on ervaringen (y)

Heb net nog even een rondje gekeken maar Milwaukee zie ik overal bovengemiddeld geprijst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:13:
[...]

ah sorrie dude, ik quote Gryph maar vergat je te taggen |:(

Thanks voor je hands-on ervaringen (y)

Heb net nog even een rondje gekeken maar Milwaukee zie ik overal bovengemiddeld geprijst staan.
Ja dat is ook zo. Qua prijs zit je bij Milwaukkee gewoon wat aan de dure kant.
En stiekem mis ik de duo lader die makita heeft. De enige optie bij milwaukkee is een 6-voudige lader die ze 1 voor 1 laad.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb met alle grote merken gewerkt. Dewalt/Milwaukee/Makita/Bosch blauw zijn kwalitatief gemiddeld vrij gelijk. Hitachi is vaak net een tik goedkoper uitgevoerd, Metabo is vaak net wat beter.
De keuze tussen accutools van deze merken zou ik van enkele zaken af laten hangen, in willekeurige volgorde:
- Prijs
- Handvat/ergonomie
- Line-up van tools (Makita 2*18 kan een argument zijn bijvoorbeeld)
- evt dealers met reparatieafdeling in de buurt

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
JB schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:28:
Meer mensen gezeur met Toolmax :? Laatst werd ToolNation hier helemaal afgeserveerd maar Toolmax kan er ook wat van zo lijkt... Besteld met 1-3 dagen levertijdindicatie maar nu zegt status; wachten op voorraad, verwachte levering week 31 :( De webshop geeft nog steeds 1-3 werkdagen bij product :z
Update vanuit mijn kant, vandaag is hij eindelijk verzonden vanuit Toolmax. Op de website staat nog steeds 1-3 werkdagen levertijd, maar pas na 12 dagen is hij pas echt verzonden. Het is dat hij 80 euro goedkoper was, maar mij zie je niet meer snel bestellen bij Toolmax. Heb betere ervaringen met Toolstation, Gereedschapscentrum en Mastertools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
@Denko Ik heb vorig jaar de M12 FPP2A-402X set gekocht, dus brushless slagschroevendraaier en klopboor met 2x 4ah accu's. Daar heb ik tot op heden echt geen moment spijt van gehad, ze voelen stevig aan en zijn iets groter dan de meeste 10.8/12v machines. Die stubby staat ook op het lijstje, maar heb ik nog niet vastgehad. Op zich ook nog niet nodig gehad, die slagschroevendraaier haalt ook prima mijn wielmoeren los ;-)

Overigens, qua betaalbaarheid en beschikbaarheid: deze set kostte mij toen iets van 190. In de aanbieding bij de Bouwmaat, waar ze volgens mij iedere week wel iets van Milwaukee in de sale doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmanen op 23-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
peligro2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:54:
GWS 7-125 in de aanbieding een keer kopen voor circa €36 en zo’n GDE 125 EA-S (of EA-T bij zwaardere machine, even controleren) voor circa €50. Van de gerenommeerde merken zijn er niet echt goedkopere alternatieven zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Alsjemenou schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Update vanuit mijn kant, vandaag is hij eindelijk verzonden vanuit Toolmax. Op de website staat nog steeds 1-3 werkdagen levertijd, maar pas na 12 dagen is hij pas echt verzonden. Het is dat hij 80 euro goedkoper was, maar mij zie je niet meer snel bestellen bij Toolmax. Heb betere ervaringen met Toolstation, Gereedschapscentrum en Mastertools.
Hier helaas niet veel positiefs te melden :(

Vorige week mail met;
Het spijt ons om u mee te moeten delen dat de levering langer op zich laat wachten dan reeds aangegeven.
Op dit moment verwachten wij uw bestelling binnen te krijgen op: 23-07-2020
Gisteren mail met;
Het spijt ons om u mee te moeten delen dat de levering langer op zich laat wachten dan reeds aangegeven.
Op dit moment verwachten wij uw bestelling binnen te krijgen op: 31-07-2020
-O-

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-06 10:00
@rbaidjoe Duidelijk, dankjewel. Dat is jammer, het leek me een leuk machientje. Dan wacht ik tot Makita weer een accu-actie heeft, misschien kan ik de prijs dan voor mezelf verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:17:
[...]

De enige optie bij milwaukkee is een 6-voudige lader die ze 1 voor 1 laad.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van de week een tweedehands zandbak voor de kids op de kop getikt, moest ter plekke nog wel even uit elkaar. Eigenaar had een makita accutol, ik had mijn 12v Metabo combi (accutol plus slagschroever) mee. Zag al dat het spul verroest was en behoorlijk vast zat, dus slagmachine gepakt. Kerel had nog nooit zo'n ding gezien, wist niet eens dat het bestond. "Boorhamer voor schroeven" noemde ie het "+
Maar wat hij niet los kreeg was voor mij geen probleem :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ja precies mijn gedachte. Moet wel zeggen dat mijn milwaukkee lader beduidend stiller is dan de dubbele makita lader die ik nu te leen heb, die lijkt echt op te stijgen :7

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Twijfels schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:51:
[...]

GWS 7-125 in de aanbieding een keer kopen voor circa €36 en zo’n GDE 125 EA-S (of EA-T bij zwaardere machine, even controleren) voor circa €50. Van de gerenommeerde merken zijn er niet echt goedkopere alternatieven zover ik weet.
Ja ik denk dat ik dit maar ga doen, wat ik online zie werkt die stofkap hartstikke goed. Niet geheel stofvrij, maar wel 90%. En na deze klus kan ik veel meer met een compacte haakseslijper dan met een cheapo muurfrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:50

Tjark

DON'T PANIC

@peligro2k YouTube: Bruzdownica PARKSIDE PMNF 1350 D4 W AKCJI een filmpje van die parkside muurfrees

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik vraag me of hoe deze het volhoud in hard beton. Onze muren zijn echt keihard. Ik zal de opties eens naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Ik vraag me of hoe deze het volhoud in hard beton. Onze muren zijn echt keihard. Ik zal de opties eens naast elkaar leggen.
Bij mij precies lang genoeg, stuk of 8 sleuven in een prefab-beton en 15m in dekvloer gefreesd, en bij de laatste sleuf in de prefab, stopte die ermee. Afgemaakt met een normale haakse slijper, welke wel flink wat meer stof produceert dan de muurfrees met stofzuiger erop.

Terug gestuurd naar de Lidl, volledige refund gekregen, dus was prima 8)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
JB schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Vorige week mail met;

[...]

Gisteren mail met;

[...]

-O-
Ook de bladblazer besteld? Ik krijg namelijk dezelfde mails. Maar heb hem niet heel hard nodig en met de gratis accu blijft het een goede aanbieding. Ding is ook bijna nergens op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Ja precies mijn gedachte. Moet wel zeggen dat mijn milwaukkee lader beduidend stiller is dan de dubbele makita lader die ik nu te leen heb, die lijkt echt op te stijgen :7
Blaast de Milwaukee lader ook lucht door de accu tijdens het laden? Zo niet dan heb je daar je verklaring waarom die Makita een stuk meer lawaai maakt :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:41
peligro2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Ik heb de Parkside muurfrees, en een goede stofzuiger. Hij doet wat hij moet doen in kalkzandsteen, maar voor beton zou ik op zijn minst betere schijven kopen. Daarnaast is met dit apparaat echt niet stof arm te werken. Maakt niet uit welke kant je op gaat, er komt ondanks afzuiging nog steeds heel veel stof vrij. Ik zou het dan ook een dubbele haakse slijper met stofkap noemen i.p.v. muurfrees. Het is dat ik de ruimte redelijk stofdicht had afgesloten, anders had ik heel hel huis 3x kunnen stofzuigen.
Achteraf gezien had ik wellicht beter voor een goede stofkap voor mijn slijptol kunnen kiezen. Je moet wel 2x frezen, maar minder stof en de herbruikbaarheid van het materiaal maken dat wel goed i.m.o.

Ik raad je ook aan een (goede) bouwstofzuiger te kopen met (semi)automatisch filterreiniging, als je zo'n ding eenmaal hebt, kom je er pas achter hoe handig ze zijn. Bovendien scheelt het enorm in de levensduur van je huishoudelijke stofzuiger als je nooit meer bouwstof/boorgruis hoeft op te zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Nivado schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:57:
[...]

Ik heb de Parkside muurfrees, en een goede stofzuiger. Hij doet wat hij moet doen in kalkzandsteen, maar voor beton zou ik op zijn minst betere schijven kopen. Daarnaast is met dit apparaat echt niet stof arm te werken. Maakt niet uit welke kant je op gaat, er komt ondanks afzuiging nog steeds heel veel stof vrij. Ik zou het dan ook een dubbele haakse slijper met stofkap noemen i.p.v. muurfrees. Het is dat ik de ruimte redelijk stofdicht had afgesloten, anders had ik heel hel huis 3x kunnen stofzuigen.
Achteraf gezien had ik wellicht beter voor een goede stofkap voor mijn slijptol kunnen kiezen. Je moet wel 2x frezen, maar minder stof en de herbruikbaarheid van het materiaal maken dat wel goed i.m.o.

Ik raad je ook aan een (goede) bouwstofzuiger te kopen met (semi)automatisch filterreiniging, als je zo'n ding eenmaal hebt, kom je er pas achter hoe handig ze zijn. Bovendien scheelt het enorm in de levensduur van je huishoudelijke stofzuiger als je nooit meer bouwstof/boorgruis hoeft op te zuigen.
Thanks voor het delen van je ervaringen. Ik denk dat ik inderdaad ook maar voor de Bosch optie ga, kost me bijna hetzelfde en kan ik inderdaad hergebruiken. Ik heb een Festool mini stofzuiger. Ik denk dat dit daarmee wel moet lukken.

Heb je toevallig iets slims bedacht voor de stofafzuiging van een dozenboor? Ik heb deze gekocht: https://www.amazon.de/gp/...psc=1&smid=A2F53I3D4YJD9L

Zit te denken om iets eromheen te maken van een oude wasmiddelfles waar ik mijn stofzuiger op ducttape. En anders wellicht iets 3d printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@peligro2k Ik heb niets bijzonders voor dozenboren. Ik probeer niet te snel te boren zodat alles netjes naar beneden valt en niet opstuift. Wat ik wel doe als ik de vloer zo schoon mogelijk wil houden is een enveloppe tegen de muur tapen net onder het gat. Dan valt heel veel stof daar direct in.
Voor de kleinere gaten heb ik de Starmix (O.E.M.) variant van deze boorstof afzuiger.

Ik zie trouwens ook dat deze dozenboor adapter bestaat. Maar dan heb je ook dit opzetstuk voor je boorhamer nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Nivado op 23-07-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

s138 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Ook de bladblazer besteld? Ik krijg namelijk dezelfde mails. Maar heb hem niet heel hard nodig en met de gratis accu blijft het een goede aanbieding. Ding is ook bijna nergens op voorraad.
Jep puur voor de accu eigenlijk. Voor 59 euro een luchtpomp, prima :D Alleen moeten ze wel voor eind augustus leveren :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Orion84 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Blaast de Milwaukee lader ook lucht door de accu tijdens het laden? Zo niet dan heb je daar je verklaring waarom die Makita een stuk meer lawaai maakt :P
Ik weet de reden waarom het zo is en je zit spot on, maar irritant is het heel af en toe wel :p

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Ik weet de reden waarom het zo is en je zit spot on, maar irritant is het heel af en toe wel :p
Als je er heel erg mee zit heb ik nog wel een DC18SD liggen. Als je voor mij een DC18RC (RD's heb ik al 2) regelt ter vervanging wil ik daar best afscheid van nemen :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 13:56
Hallo allemaal,

Ik geef toe, niet de meest originele opening :P maar ik ben op zoek naar mijn eerste serieuze schroefboormachine, en heb wat vragen waar ik mee zit. Ik heb er een paar op het oog:

De bekende Toolstation Milwaukee actie
https://www.toolstation.n...p2a-402c-combopack/p63751
Deze DeWalt
https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p80546
En deze Makita:
https://www.gereedschapce...x-5-0ah-accu-in-mbox.html

Ik heb geen strak budget, het moet gewoon goede value for money zijn en lang mee kunnen. Het is voor kluswerk in eigen huis, niet professioneel gebruik. De Milwaukee lijkt me sws een goede deal, maar ik heb zo mijn twijfels of ik die slagschroevendraaier ooit ga gebruiken.

Deze DeWalt is een stuk goedkoper dan zijn broertjes, voor zover ik kan zien ligt dat vooral aan het feit dat deze koolborstelloos is. Deze: https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p38375 is al 70 euro duurder terwijl de accu's maar half zo groot zijn. Is koolborstelloos het prijsverschil waard? Ik heb nog nooit meegemaakt dat die dingen vervangen moesten worden.

De Makita heeft een klopboorfunctie, wat voor mij misschien handig is - ik heb geen klopboor, maar alleen een boorhamer. Ik vrees alleen dat mijn boorhamer een beetje te lomp is om gaten in de muur te maken. Ik heb de laatste keer gemerkt dat ik er toch maar een 8 mm plug in heb moeten stoppen terwijl ik met een 6 mm boortje begon... Is een klopboorfunctie op zo'n schroefboormachine een waardige vervanging voor een echte klopboor, en zorgt het er niet voor dat hij minder geschikt is als schroefboormachine (door extra slijtage o.i.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Sander B ik heb de DHP482 ook. Klopboor functie werkt prima en is vooral handig voor 5/6 plugjes etc. Kun je voor het zware werk altijd je andere pakken :) Zelf los gekocht icm al die gratis accu deals van Makita. Weet niet of je het 18V ecosysteem wil gaan uitbreiden maar dan zou het wellicht interessanter zijn om te kijken wat je nog meer nodig hebt.

https://hd-gereedschap.nl...functie-in-mbox-1823.html

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 23-07-2020 13:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
JB schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Jep puur voor de accu eigenlijk. Voor 59 euro een luchtpomp, prima :D Alleen moeten ze wel voor eind augustus leveren :+
Bij de vorige actie hebben ze voor een aantal machines de termijn verlengd omdat ze die niet tijdig konden leveren. Makita merkt zelf namelijk ook dat die bladblazer veel besteld is omdat het allemaal officiële dealers zijn.

Zie onderaan de pagina op onderstaande link:

https://www.makita.nl/productcampagne-productoverzicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Orion84 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Als je er heel erg mee zit heb ik nog wel een DC18SD liggen. Als je voor mij een DC18RC (RD's heb ik al 2) regelt ter vervanging wil ik daar best afscheid van nemen :+
Dan moet je @dragonhaertt lief aankijken. Het is zijn laders, maar als ik een gokje mag doen, gaat hij z'n snellader niet inwisselen voor een non-snellader. :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 17-06 10:20
Sander B schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:47:
Hallo allemaal,

Ik geef toe, niet de meest originele opening :P maar ik ben op zoek naar mijn eerste serieuze schroefboormachine, en heb wat vragen waar ik mee zit. Ik heb er een paar op het oog:

Deze DeWalt
En deze Makita:

Ik heb geen strak budget, het moet gewoon goede value for money zijn en lang mee kunnen. Het is voor kluswerk in eigen huis, niet professioneel gebruik. De Milwaukee lijkt me sws een goede deal, maar ik heb zo mijn twijfels of ik die slagschroevendraaier ooit ga gebruiken.

Deze DeWalt is een stuk goedkoper dan zijn broertjes, voor zover ik kan zien ligt dat vooral aan het feit dat deze koolborstelloos is. Deze: https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p38375 is al 70 euro duurder terwijl de accu's maar half zo groot zijn. Is koolborstelloos het prijsverschil waard? Ik heb nog nooit meegemaakt dat die dingen vervangen moesten worden.

De Makita heeft een klopboorfunctie, wat voor mij misschien handig is - ik heb geen klopboor, maar alleen een boorhamer. Ik vrees alleen dat mijn boorhamer een beetje te lomp is om gaten in de muur te maken. Ik heb de laatste keer gemerkt dat ik er toch maar een 8 mm plug in heb moeten stoppen terwijl ik met een 6 mm boortje begon... Is een klopboorfunctie op zo'n schroefboormachine een waardige vervanging voor een echte klopboor, en zorgt het er niet voor dat hij minder geschikt is als schroefboormachine (door extra slijtage o.i.d.)?
Koolborstelloos is vaak duurder :9 . En de DCD791 is (óók) brushless. Als je voor de DeWalt gaat, zou ik de DCD791 (meer metaal) doen in plaats van de DCD777 (meer plastic). Met 2 x 2Ah ga je als amateur meer dan uit de voeten kunnen (op een schroefboormachine).

Klopfunctie op dit soort machines is al veelvuldig besproken. Als je het toch wilt, heeft DeWalt de DCD796.

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 23-07-2020 13:58 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Nivado schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:16:
@peligro2k Ik heb niets bijzonders voor dozenboren. Ik probeer niet te snel te boren zodat alles netjes naar beneden valt en niet opstuift. Wat ik wel doe als ik de vloer zo schoon mogelijk wil houden is een enveloppe tegen de muur tapen net onder het gat. Dan valt heel veel stof daar direct in.
Voor de kleinere gaten heb ik de Starmix (O.E.M.) variant van deze boorstof afzuiger.

Ik zie trouwens ook dat deze dozenboor adapter bestaat. Maar dan heb je ook dit opzetstuk voor je boorhamer nodig.
Bedankt. Voor die paar gaten ga ik proberen iets zelf te maken. Beetje zonde om daar weer 100+ euro aan uit te geven. Ik ga proberen een stofadapter van Thingiverse aan te passen en te printen. Als dat niet lukt denk ik dat ik met een gat in een afgesneden wasmiddelfles ook een heel eind kom... :P

Edit:

Heb nog een optie gevonden. Misschien bestel ik die wel. https://www.amazon.de/MEC...kel&qid=1595514188&sr=8-1

[ Voor 10% gewijzigd door peligro2k op 23-07-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@Sander B ik heb deze set

https://www.toolstation.n...ZG89keJG6EWcaAvweEALw_wcB

Een heel stuk duurder (wellicht even vergelijken met jouw keuze), maar persoonlijk een heel fijne combi. Ik gebruik de slagschroevendraaier vaker dan de boor. Wellicht ook omdat ik een kolomboor heb en veel in mijn werkplaats doe qua schroefwerk.

Beide hebben weldegelijk hun eigen nut en functie, maar het is ook niet zo dat je met alleen een boor niet uit de voeten kan.

En zoals gezegd is milwaukkee niet het goedkoopste platform

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Orion84 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:42:
[...]

s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Dan moet je @dragonhaertt lief aankijken. Het is zijn laders, maar als ik een gokje mag doen, gaat hij z'n snellader niet inwisselen voor een non-snellader. :+
Ehm, nee bedankt. Erg tevreden met de lader die ik (jij) nu heb(t) 8)

En qua geluid: Ik ben bekend genoeg met accutechniek om te weten hoe veel de levensduur toeneemt als je goed koelt.
In een werkplaats je te veel zorgen maken over lawaai zou ik overigens ook niet doen. Als ik serieus aan het klussen ben heb ik toch 80% van de tijd mijn gehoorbescherming op :9

Om even aan te sluiten op de Makita/milfukkee discussie kan ik me wel goed vinden in wat tot nu toe gezegd is. Dat rode spul voelt erg degelijk, en zijn fijne machines. De laders en accu's vind ik inderdaad ook wat minder geslaagd.
Daarnaast hebben ze wel een betere rode decoupeerzaag (die softstart van makita is meh, en volgens mij ook uit te zetten in de nieuwere versie)
De draadloze kantenfrees daarintegen vind ik echt een geweldige aanwinst van Makita. Zoals te zien in eerdere foto's van @s0ulmaster zijn tv-kast project zitten daar aardig wat sleuven in hardhout gefreest. Een deel daarvan met de Makita drt50zjx2 gedaan, en dat gaat heel goed, zelfs in hardhout.

Voor mijn eigen projectjes ook in mahonie zitten frezen, en dat doet ook niet onder voor een bedrade plunge-frees. Hopelijk gaat edge-banding trimmen straks net zo soepel.

En daarnaast is makita een geweldig platform als je tuingereedschap erbij zoekt. Voor mij een geslaagde aankoop, op de M-boxen en decoupeerzaag na. (de bosch en milfukkee boxen zijn toch wat prettiger)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:02
JB schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Vorige week mail met;

[...]

Gisteren mail met;

[...]

-O-
Toolmax gaat idd niet lekker. Makita Bosmaaier besteld met levertijd 1 - 3 werkdagen, direct na de bestelling zie ik bij de order staan week 33. Op de website nog steeds 1-3 werkdagen.

Helaas door een cadeaubon moet ik toch wat bij hun bestellen maar is voorlopig wel de laatste keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 22:22
Bedankt he, de eerste bestelling van ecotools is onderweg :+

Als je die prijzen ziet, dan is de kans dat ik nog in de lokale Brico/gamma kom best wel klein (buiten de echte ad hoc zaken natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sander B schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:47:
Hallo allemaal,

Deze DeWalt
En deze Makita:

Ik weet niet wat je al hebt, maar ik zou meer waarde hechten aan extra functionaliteit als de vaak genoemde Bosch 12V 35 FC dan een klop functie. Een haakse kop of excenter kan je echt helpen in sommige gevallen. Een klopfunctie vind ik persoonlijk dan weer niet zo belangrijk, met een goede steenboor komt een 12V machine net zo goed in een gewone stenen muur. Een klopboor is wat sneller met boren in steen, maar dat lijkt me vooral fijn als je heel veel gaten moet boren, en voor af en toe een schilderijtje ophangen lijkt het me niet bijzonder nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

JT

VETAK y0

Illusion schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]
Ze hebben de periode verlengd tot 31-aug lijkt het. (of het is een drukfout)

Toolstation heeft deze 2 modelen voor 199,70 incl lader + 4Ah + 4AhProcore(Bosch Actie):
een GSB 18V-85 C (klopboor)
een GSR 18V-85 C (gewone boor)
of een GSR 18V-60 C (gewone boor)

En dat vind ik een lastige keuze.. more power, of een beetje handzaam..

edit:
n.a.v. hieronder gsr toegevoegd
Begrijp ik nu goed dat je voor 200e die boormachine hebt en 2x 4ah accu en 1 lader (kan die wel de procore laden?)? Dat is dan wel een dikke deal volgens mij? Ik hou wel van Hitachi, vind m'n accutolletje wel fijn maar de 2x1,5ah 14,4v accu's gaan wat minder lang mee tegenwoordig (zijn ook al wel 10 jaar oud ofzo) en met 2x4ah 18v kun je nog eens ander accuspul gebruiken zonder dat het na 10 minuten leeg is. Daarvoor wil ik wel overstappen op Bosch voor dit geld.
Ethiron schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:28:
[...]

De klopboor varianten van schroefmachines zou ik (ongeacht het merk) overslaan (GSB) bij Bosch). Je kunt beter voor een dedicated schroefmachine gaan, en voor het boren een aparte boormachine nemen. Bekend euvel van schroefmachines die ook een klopboor hebben is dat ze speling krijgen op de boorkop.

De 85 C variant is zoals @kabeltjekabel terecht aangeeft vrij lomp. De 60 C is naar mijn idee de sweet spot.
Ik heb al een klopboor met een kabeltje, die 85C heeft wel 85nm vs de 60nm voor de 60c. Is het enige verschil tussen die 2 koppel, gewicht en klopboorfunctie? Of zijn er meer redenen om eventueel voor de 60c of 85c te gaan?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 10:11

Illusion

(the art of)

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je voor 200e die boormachine hebt en 2x 4ah accu en 1 lader (kan die wel de procore laden?)? Dat is dan wel een dikke deal volgens mij?
Correct.. En een M-box L-boxx natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 23-07-2020 18:52 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Illusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Correct.. En een M-box natuurlijk.
Nice. Hoe verhoudt deze zich tot de DeWalt DCD777? Net even gezocht maar kan niet echt directe vergelijkingen vinden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
wheel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Koolborstelloos is vaak duurder :9 . En de DCD791 is (óók) brushless. Als je voor de DeWalt gaat, zou ik de DCD791 (meer metaal) doen in plaats van de DCD777 (meer plastic). Met 2 x 2Ah ga je als amateur meer dan uit de voeten kunnen (op een schroefboormachine).

Klopfunctie op dit soort machines is al veelvuldig besproken. Als je het toch wilt, heeft DeWalt de DCD796.
Ik lijk ernaast te hebben met de DeWalts, de DCD777 is ook brushless :P misschien zit een deel van het prijsverschil nog in de snellader die bij de andere set zit... Maar verder zie ik niet veel wat het prijsverschil zou kunnen verklaren. Ik zie inderdaad dat de kop van de 791 volledig van metaal is.

Een zoektocht op het juiste keyword "klopfunctie" laat inderdaad helaas wel wat zorgelijke dingen zien. Misschien is een extra 230V klopboor een betere optie.

@henkie196 Ik heb nu nog helemaal niks op accu, behalve een compleet afgeschreven schroefboormachine. Het gaat niet zozeer om steen, het meeste werk zal in hout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Sander B zo begon ik ook. Inmiddels 6 Makita accu's rijker, geen verlengsnoer meer nodig in de tuin enz. Als het puur om een machientje gaat, niet interessant maar als je meer nodig hebt dan is het de moeite om te kijken welk ecosysteem je past :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Illusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Correct.. En een M-box natuurlijk.
L-Boxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik heb al een klopboor met een kabeltje, die 85C heeft wel 85nm vs de 60nm voor de 60c. Is het enige verschil tussen die 2 koppel, gewicht en klopboorfunctie? Of zijn er meer redenen om eventueel voor de 60c of 85c te gaan?
Van kabeltjes kun je er nooit genoeg hebben :+

Ja; de 60C is kleiner dan de 85C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-06 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Of een Makita accu beter is dan een Milwaukee accu waag ik ten zeerste te betwijfelen.

Mijn oudste accu is nu 6 jaar oud en die is echt al talloze keren opgeladen (meer dan 1000 keer gok ik) en is nog zeer gezond

Bij Makita is er nogal wat uitval, ik heb nog niet bij een Milwaukee accu gehad dat de lader hem niet wilde opladen door een defect in de accu. Bij Makita daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JB schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:18:
@Sander B zo begon ik ook. Inmiddels 6 Makita accu's rijker, geen verlengsnoer meer nodig in de tuin enz. Als het puur om een machientje gaat, niet interessant maar als je meer nodig hebt dan is het de moeite om te kijken welk ecosysteem je past :)
Zit nu inderdaad even te vergelijken. DeWalt lijkt veel meer keuze op 18v te hebben dan Bosch Blauw. Daarnaast krijgen de DeWalt excentrische schuurmachines erg positieve reacties en die wil ik misschien ook nog hebben :P En dan ook nog 5 jaar garantie. Dat is wel erg interessant :) Bosch heeft dan weer ProCore, waarvan het mij alleen niet helemaal duidelijk is wat voor voordeel dat is voor deze hobby-bob ;)
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Ja; de 60C is kleiner dan de 85C.
Snap ik ;) Maar ik vroeg me af of je nog meer dingen ervoor laat dan koppel en klopboorfunctie als je voor de 60c zou gaan, ik zie zelf verder niks.

Edit: zie nu pas je username 8)7 ;w

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Begrijp ik nu goed dat je voor 200e die boormachine hebt en 2x 4ah accu en 1 lader (kan die wel de procore laden?)? Dat is dan wel een dikke deal volgens mij? Ik hou wel van Hitachi, vind m'n accutolletje wel fijn maar de 2x1,5ah 14,4v accu's gaan wat minder lang mee tegenwoordig (zijn ook al wel 10 jaar oud ofzo) en met 2x4ah 18v kun je nog eens ander accuspul gebruiken zonder dat het na 10 minuten leeg is. Daarvoor wil ik wel overstappen op Bosch voor dit geld.

[...]

Ik had hem al eens gelinkt, maar hier een mooi vergelijk van de bosch 18v schroef/boormachines:
YouTube: 🔥 Welchen brauchst Du? Alle 18V Bosch Akkuschrauber vom GSR 18V-21 b...

Edit,
om ook het eerste deel nog even te beantwoorden, ja, bij toolstation krijg je bij de machine een lader en een 4Ah accu zodat het aankoopbedrag voldoet aan het minimum van de Bosch actie, waar je er dus een tweede 4Ah procore accu bij krijgt. De lader kan deze opladen, zelfs mijn oude (2017) langzame Bosch lader kan een procore accu opladen, dat heb ik gisteren nog gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door BounceMeister op 23-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Snap ik ;) Maar ik vroeg me af of je nog meer dingen ervoor laat dan koppel en klopboorfunctie als je voor de 60c zou gaan, ik zie zelf verder niks.

De -85 C (wat precies hetzelfde is als de -110 C trouwens, nieuwe naam) is inderdaad sterker, max koppel zelfs van 110Nm (ik neem aan alleen met de 8Ah en 5,5Ah welke binnenkort komt overigens).

Ander verschil is nog dat de -85 C een hoger toerental heeft, meer draaistanden - 25 ipv 20 standen en een handvat om met twee handen te kunnen boren. Dat extra handvat vond ik zelf wel fijn afgelopen week met heel veel gaten in aluminium tappen om hem stabieler te houden, kan je dus ook als pré zien.

Nadeel is dan dus vooral de grootte / het gewicht, als het je enige machine is/wordt: ga voor de 60C. Als je nog iets van 12V ofzo erbij koopt dan is de -85C wel een mooie machine.

Bij Toolstation heb ik zelf vorige week trouwens ook twee 18V machines besteld en kreeg van Toolstation zelf 2x ProCORE accu ipv normale accu, nog een pluspunt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sander B schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:57:
@henkie196 Ik heb nu nog helemaal niks op accu, behalve een compleet afgeschreven schroefboormachine. Het gaat niet zozeer om steen, het meeste werk zal in hout zijn.
In dat geval, als je verwacht veel lange schroeven / bouten in hard houten palen te willen jassen, dan zou een set met slagschroevendraaier wel handig kunnen zijn. Als je nu wel eens gedacht heb dat je met zo'n schroefmachine ook op een moeilijk bereikbare plek wilde werken, dan kun je misschien beter naar zo'n set met excenter en haakse kop kunnen kijken.
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:27:
En verloopstukjes. Ik heb zoveel liggen, en soms nog steeds niet genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 09:45
Vraagje! Ik heb onlangs een Kreg pocket hole setje gekocht en daar krijg je dan wat schroeven bij, maar die jaag je er natuurlijk zo doorheen. Dus was even aan het shoppen voor nieuwe schroeven en kom daar niet helemaal uit. Dingen:
  • Standaard zitten er Robertson schroeven bij. Ik heb verder echt alles torx, dus overstappen lijkt logischer, maar welke schroeven zijn dan goed?
  • Wat zijn de meest voorkomende maten die jullie gebruiken? Ik zag dit setje in torx: https://www.gereedschappr...tsdoos-voor-kreg-jig.html maar twijfel een beetje of het niet beter is om los te bestellen ipv dat je met een doos zit met allerlei maten die je uiteindelijk toch nooit gebruikt. Maar het setje heb ik nog niet echt veel gebruikt dus ben er nog niet achter welke maten je dan vaker pakt.
  • Is er een fijn merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23

MJV

jsiegmund schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:31:
Vraagje! Ik heb onlangs een Kreg pocket hole setje gekocht en daar krijg je dan wat schroeven bij, maar die jaag je er natuurlijk zo doorheen. Dus was even aan het shoppen voor nieuwe schroeven en kom daar niet helemaal uit. Dingen:
  • Standaard zitten er Robertson schroeven bij. Ik heb verder echt alles torx, dus overstappen lijkt logischer, maar welke schroeven zijn dan goed?
  • Wat zijn de meest voorkomende maten die jullie gebruiken? Ik zag dit setje in torx: https://www.gereedschappr...tsdoos-voor-kreg-jig.html maar twijfel een beetje of het niet beter is om los te bestellen ipv dat je met een doos zit met allerlei maten die je uiteindelijk toch nooit gebruikt. Maar het setje heb ik nog niet echt veel gebruikt dus ben er nog niet achter welke maten je dan vaker pakt.
  • Is er een fijn merk?
Die UJK set is prima en niet duur per schroef, heb 'm zelf ook. Beduidend goedkoper dan de Kreg schroeven. Gereedschsppro heeft ook een bijpassend T20 lange bit van Wera.

Welke maten je gebruikt hangt af van de houtdikte die je veel gebruikt, dat wisselt nogal. Je kunt altijd later bijbestellen wat opraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Bij Toolstation heb ik zelf vorige week trouwens ook twee 18V machines besteld en kreeg van Toolstation zelf 2x ProCORE accu ipv normale accu, nog een pluspunt :*)
Online of lokaal? Welk filiaal moet ik naartoe fietsen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Klopboorfunctie + koppel + toerental + 2e handvat vs gewicht + formaat dus.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Online of lokaal? Welk filiaal moet ik naartoe fietsen :P ?
Online, aangezien de GDX alleen online te koop is. Maar je lokale filiaal bezoeken en even checken of accu/lader pakket van ProCORE accu voorzien is zou je al genoeg moeten zeggen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Damn, DeWalt heeft echt wel mooi spul nu ik er verder naar kijk, zou ook wel deze compressor willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappelijk.nl/media/catalog/product/cache/cd248d2f1b2196ae06fe55810c245a5f/d/p/dpc10qtc-qs_1.jpg
Stil, 9,4l is misschien niet heel groot maar wel bijna 14 bar, dubbele aansluiting en voor een compressor stil. Ik zou wel met 1000 euro wat DeWalt spul willen halen :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:05:
Damn, DeWalt heeft echt wel mooi spul nu ik er verder naar kijk, zou ook wel deze compressor willen hebben:
[Afbeelding]
Stil, 9,4l is misschien niet heel groot maar wel bijna 14 bar, dubbele aansluiting en voor een compressor stil. Ik zou wel met 1000 euro wat DeWalt spul willen halen :+
Zet er dan op z'n minst een prijs & typenummer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Illusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Zet er dan op z'n minst een prijs & typenummer bij?
Sorry, wist niet dat je hem wou kopen :+
DeWalt DPC10QTC

Wil straks een fatsoenlijke compressor o.a. voor werken aan de auto, kijken of die 2 keer zo duur mag zijn als van de Lidl :+

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 23-07-2020 23:23 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:22:
[...]

Sorry, wist niet dat je hem wou kopen :+
DeWalt DPC10QTC

Wil straks een fatsoenlijke compressor o.a. voor werken aan de auto, kijken of die 2 keer zo duur mag zijn als van de Lidl :+
89dB is echt niet fluisterstil hoor. En 119 L/min is ook vrij weinig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Illusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:26:
[...]

89dB is echt niet fluisterstil hoor. En 119 L/min is ook vrij weinig geloof ik.
Een test van iemand op Youtube liet 91db zien voor zo een tank op wielen, deze werd 10db stiller gemeten (10db is voor het menselijk oor een verdubbeling/halvering en nee, is niet hetzelfde als 3db/geluidsdrukverdubbeling ;) ) en ook minder onaangenaam geluid. Nee, niet fluisterstil maar bestaat dat dan in een compacte compressor? Verder zal gebruik niet veeleisend zijn, ik ga niet een dak tacken ofzo. Meer wat onderdelen en wielen los halen en vast zetten (waar ik daar geen momentsleutel voor nodig hebt uiteraard ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 23-07-2020 23:31 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Een test van iemand op Youtube liet 91db zien voor zo een tank op wielen, deze werd 10db stiller gemeten (10db is voor het menselijk oor een verdubbeling/halvering en nee, is niet hetzelfde als 3db/geluidsdrukverdubbeling ;) ) en ook minder onaangenaam geluid. Nee, niet fluisterstil maar bestaat dat dan in een compacte compressor? Verder zal gebruik niet veeleisend zijn, ik ga niet een dak tacken ofzo. Meer wat onderdelen en wielen los halen en vast zetten (waar ik daar geen momentsleutel voor nodig hebt uiteraard ;) ).
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
60dB LWa Dát is (nog steeds niet fluister-)stil.
Ze wegen overigens allebei ca 21 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Illusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:33:
[...]

https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
60dB LWa Dát is (nog steeds niet fluister-)stil.
Ze wegen overigens allebei ca 21 kg.
Dat is wel serieus stil ja. Alleen wil ik niet zo een lomp ding. Alles moet in een schuurtje van 6m2...zou dan eerder deze kiezen: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Je levert dan wel serieus in op performance, je hebt sowieso 40 procent meer lucht in de tank van de DeWalt. En volgens mij doet de motor ook meer. Het is een afweging. Zou hem eens moeten horen. En natuurlijk de dubbele aansluiting. Maar die HBM is ook wel een om te onthouden. Edit: qua prijs ook beter er doorheen te krijgen hier :+

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 23-07-2020 23:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Dat is wel serieus stil ja. Alleen wil ik niet zo een lomp ding. Alles moet in een schuurtje van 6m2...zou dan eerder deze kiezen: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Je levert dan wel serieus in op performance, je hebt sowieso 40 procent meer lucht in de tank van de DeWalt. En volgens mij doet de motor ook meer. Het is een afweging. Zou hem eens moeten horen. En natuurlijk de dubbele aansluiting. Maar die HBM is ook wel een om te onthouden. Edit: qua prijs ook beter er doorheen te krijgen hier :+
Stil, Klein, Druk/Debiet.
Je mag er 2 kiezen.
https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Denko schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:09:
Ik hoor hier best weinig mensen over de Milwaukee M12/M18 lijnen. Ik zit met een schuin oog naar de M12 stubby impact wrench te kijken. Met 330+ NM ramkracht lijkt hij mij ideaal voor wielen wisselen en de wat vaster zittende moeren aan auto/motor.

Vooral ook erg gecharmeerd door het formaat. Lijkt me heerlijk om 1 mee te nemen naar zandvoort voor het geval dat je een wielenwissel moet doen op de motorfiets bij regen. Zit altijd zo te hannessen als het nodig is.

Verder heb ik ook het idee dat zij echt met ruime marge de grootste 12V lijn hebben die er is. Ik heb nu een setje van 12V van dewalt, maar die hebben bij lange na niet wat ze bij milwaukee hebben. Is het puur de prijs die afschrikt?
verrek, we hebben het over Milwaukee en Toolstation gooit een hele zwik in de ausverkauf,misschien zit er wat tussen voor je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YHbKyNuM2QzOsXKBhu7KjLlUFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OehLN8QrizRBc9mrNmKf4eKY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:05:
[Afbeelding]
Kopen dat ding! Geld moet rollen :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als Napoleon in zijn laatste dagen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:28:
[...]
Meer wat onderdelen en wielen los halen en vast zetten (waar ik daar geen momentsleutel voor nodig hebt uiteraard ;) ).
Als je alleen zou gaan tacken zou ik juist zeggen "Doen!" dat gebruikt niet zoveel lucht. Een luchtmoersleutel daarentegen wel. Een beetje luchtmoersleutel heeft al minimaal 130 l/min (netto*) nodig, en die van de Lidl ruim 350. Dan is je tank snel leeg, en met 120 l/m (bruto*) capaciteit ga je dat nooit bijhouden.
Is een accuslagmoersleutel dan niet een vééél betere keuze? Een lader, een accu en een slagmoersleutel nemen veel minder ruimte in dan een compressor, luchtmoersleutel en slang. Daarnaast is het makkelijker werken, zonder slang en zit je niet steeds te wachten tot je tank weer vol is na 1 moer etc.

Als je dan € 200,- uit geeft aan een compressor, en 150,- aan een luchtmoersleutel, dan kan je voor dat geld ook een accu set en een banden pomp kopen en houd je dus ruimte over in je schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
henkie196 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:21:
In dat geval, als je verwacht veel lange schroeven / bouten in hard houten palen te willen jassen, dan zou een set met slagschroevendraaier wel handig kunnen zijn.
Dat komt misschien wel eens voor, maar niet vaak, en mijn pa heeft een Makita slagschroevendraaier die ik kan lenen. Dus ik hoef er voor mezelf geen te hebben.
Begrijp ik nu goed dat je voor 200e die boormachine hebt en 2x 4ah accu en 1 lader (kan die wel de procore laden?)? Dat is dan wel een dikke deal volgens mij?
Damn, ik ging ervan uit dat die deals niet tegelijk golden :) dan is Bosch 60/85C voor mij ook back in the race. Met die metalen kop lijkt hij toch meer vergelijkbaar met de DeWalt DCD791, die toch wel een klasse duurder is. En laten we de snellader bij de Bosch niet vergeten... Enige nadeel van Bosch is inderdaad dat hij minder uitbreidbaar is.

@Twijfels Wat bedoel je precies met dat je het handvat "ook als pre kunt zien", dat is toch gewoon afneembaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Sander B schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Dat komt misschien wel eens voor, maar niet vaak, en mijn pa heeft een Makita slagschroevendraaier die ik kan lenen. Dus ik hoef er voor mezelf geen te hebben.

[...]

Damn, ik ging ervan uit dat die deals niet tegelijk golden :) dan is Bosch 60/85C voor mij ook back in the race. Met die metalen kop lijkt hij toch meer vergelijkbaar met de DeWalt DCD791, die toch wel een klasse duurder is. Enige nadeel van Bosch is inderdaad dat hij minder uitbreidbaar is.

@Twijfels Wat bedoel je precies met dat je het handvat "ook als pre kunt zien", dat is toch gewoon afneembaar?
Dat hij erbij zit is een pluspunt, maar voor sommigen boeit het niet. Hij heeft hier een jaar lang ongebruikt in een lade gelegen omdat ik hem eigenlijk nooit nodig vind om te gebruiken (ook omdat ik niet echt klussen heb gehad die lomp genoeg waren dat je de machine tot 100% belast). Tot afgelopen week, toen was ik blij dat ik hem er dus wel bij had :)

Is uiteraard afneembaar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Twijfels schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:33:
[...]

De -85 C (wat precies hetzelfde is als de -110 C trouwens, nieuwe naam) is inderdaad sterker, max koppel zelfs van 110Nm (ik neem aan alleen met de 8Ah en 5,5Ah welke binnenkort komt overigens).
Waarom neem je dat aan? Kan nergens iets over vinden.

Even aan het rekenen geslagen: (alle rendementen vergetend....) gebruik makend van de formule van Wikipedia: Wikipedia: Koppel (aandrijftechniek) - koppel in electromotoren

85Nm doet hij bij 480 toeren per minuut. (denk ik uit de specs te halen)
Geleverde vermogen is dan: 85*2*pi*480/60 = 4200 Watt.

Ok.. conclusie, dat doet ie dus niet ;)

Misschien andersom proberen:
een 4Ah procore levert 900Watt max. (gebaseerd op eigen ervaring met Li Ion cellen en de beperkte hoeveelheid beschikbare info hierover) Dat betekent dat hij bij 85Nm een snelheid heeft van:
900 x 60 / (85 x 2 x pi) = 101 toeren per minuut

een 8Ah procore levert het dubbele, dus zou dan 200 toeren draaien.

Die 110Nm max is waarschijnlijk bij nauwelijks draaiende motor, dus dan is het geleverde vermogen ook laag. Ik denk dat dit dus niet de beperking is:
met een 4Ah procore zou dat gaan om 78 toeren, met een 8Ah procore weer om het dubbele.

Nu is er vast ook wel qua (vermogens) electronica ergens nog een beperking. Maar mij lijkt het vooral interessant om die toeren bij de verschillende accus te zien. Moet te doen zijn, heb alleen geen 8Ah accu.. wel de machine.

Wie doet de test?!

edit: damn heb ik zin om dit te testen zeg!! Koppelmeter, snelheidsmeter, dikke bout in hardhout schroeven.. Jammer dat zo'n test weer een paar honderd euro aan sensoren kost |:(

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 24-07-2020 11:00 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
prein2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Waarom neem je dat aan? Kan nergens iets over vinden.
Zoek maar eens op het Bosch fora rond, overal wordt het gezegd en het is zviw nooit tegen gesproken. De -85C variant is ook helemaal niet in het productarchief te vinden aangezien het dus simpelweg hetzelfde model is met een andere naam.

Er is overigens ook niet duidelijk te vinden hoe die 110Nm wel geleverd wordt. Aangezien Bosch nog altijd 47/85/110 koppel claimt als zacht/hard/max.

Dat een 4Ah ProCORE 900 Watt levert lijkt mij ook niet te kloppen.
De binnenkort verkrijgbare 5,5Ah doet 1800 Watt en de 8Ah doen 1600 Watt volgens Bosch. Wel jammer dat ze bij de rest niks aangeven. Maar de 5,5 / 8 (en ik denk 12) leveren hoe dan ook wel meer vermogen, vandaar dat ze vermoed ik de naam ook hebben aangepast. Maar het blijft giswerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Twijfels schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Dat een 4Ah ProCORE 900 Watt levert lijkt mij ook niet te kloppen.
procore gebruikt 21700 cellen. Die gaan tot dik 4Ah per cel. Dus een 4Ah heeft 5 cellen in serie.
een 8Ah heeft 10 cellen, 2 sets van 5 cellen parallel.
Dat de 8Ah 1800 Watt levert, betekent zo'n 45A per cel (dit komt overeen met de specs van dit soort cellen). Vandaar dat ik aanneem dat een 4Ah 900 Watt levert.

de 5,5Ah is even zwaar als de 8Ah, dus heeft ook 10 cellen, 2 sets van 5 cellen parallel.

Dit allemaal gebaseerd op mijn eigen research hoor, maar hoor graag andere inzizchten!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

Fraggert schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:47:
[...]

verrek, we hebben het over Milwaukee en Toolstation gooit een hele zwik in de ausverkauf,misschien zit er wat tussen voor je?
Volgens mij niks interresants ben ik bang. Ook niet schokkend goede deals oid.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Denko schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Volgens mij niks interresants ben ik bang. Ook niet schokkend goede deals oid.
OK, ik dacht ik gooi het maar even op, helaas, had misschien mooi uitgekomen voor je.

Toch maar Makita? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

Fraggert schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:44:
[...]

OK, ik dacht ik gooi het maar even op, helaas, had misschien mooi uitgekomen voor je.

Toch maar Makita? :P
Hahaha, ja, geen probleem hoor. Zolang ik voor de lente van 2021 maar een oplossing heb :p

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Denko schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Hahaha, ja, geen probleem hoor. Zolang ik voor de lente van 2021 maar een oplossing heb :p
Komt goed dan, eind van het jaar of begin '21 is makita weer aan de beurt met accu's d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Laatst online: 07-07-2024
Er zijn meer die daar op zitten te wachten. Maar eerst maar genieten van deze zomer en buiten klussen. Winter brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nivado schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Als je alleen zou gaan tacken zou ik juist zeggen "Doen!" dat gebruikt niet zoveel lucht. Een luchtmoersleutel daarentegen wel. Een beetje luchtmoersleutel heeft al minimaal 130 l/min (netto*) nodig, en die van de Lidl ruim 350. Dan is je tank snel leeg, en met 120 l/m (bruto*) capaciteit ga je dat nooit bijhouden.
Is een accuslagmoersleutel dan niet een vééél betere keuze? Een lader, een accu en een slagmoersleutel nemen veel minder ruimte in dan een compressor, luchtmoersleutel en slang. Daarnaast is het makkelijker werken, zonder slang en zit je niet steeds te wachten tot je tank weer vol is na 1 moer etc.

Als je dan € 200,- uit geeft aan een compressor, en 150,- aan een luchtmoersleutel, dan kan je voor dat geld ook een accu set en een banden pomp kopen en houd je dus ruimte over in je schuur.
Ik wil ook niet een hele auto uit elkaar trekken, denk aan wielen los halen, uitlaat, veerpootbrug ofzo. Onderstel wellicht. Zijn die accu-dingen niet veel zwakker qua koppel? Heb luchtmoersleutels gezien met 1250nm ofzo (waarvoor ik dan wellicht een andere compressor nodig heb, maar de compressor is momenteel niet mijn eerste prioriteit dus verder nog niet heel veel in verdiept).
Sander B schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:24:

[...]

Damn, ik ging ervan uit dat die deals niet tegelijk golden :) dan is Bosch 60/85C voor mij ook back in the race. Met die metalen kop lijkt hij toch meer vergelijkbaar met de DeWalt DCD791, die toch wel een klasse duurder is. En laten we de snellader bij de Bosch niet vergeten... Enige nadeel van Bosch is inderdaad dat hij minder uitbreidbaar is.

Zit even te kijken, de DCD971 heeft voor:
215 euro 1x 2ah accu
277 euro 1x 5ah accu
297 euro 2x 3ah accu
410 euro 2x 5ah accu

Als die 971 inderdaad meer te vergelijken is met de 18v 65c dan de DCD777 dan is die Bosch een dikkere deal dan de DeWalt. Dan moet ik kiezen tussen de beste deal of het ecosysteem :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
JT schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:27:
Als die 971 inderdaad meer te vergelijken is met de 18v 65c dan de DCD777 dan is die Bosch een dikkere deal dan de DeWalt. Dan moet ik kiezen tussen de beste deal of het ecosysteem :)
Ik zit met exact hetzelfde dilemma :) ik weet ook niet echt of die vergelijkbaar zijn. Ik baseer dat alleen op de normale prijsklassen en het feit dat er op de 971 en 60C een volledig metalen kop zit. Maar of dat nou belangrijk is... Geen idee.

Wat is nu het verschil tussen GSB 18V-85 C en GSR 18V-85 C? Bij de GSB staat "klopboor" maar zo te zien hebben ze allebei een klopstand. Ik zie tenminste een hamertje op de foto's van de GSR op de foto's bij Toolstation.

[ Voor 16% gewijzigd door Sander B op 24-07-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Twijfels schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Zoek maar eens op het Bosch fora rond
Heb je een linkje?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

89dB 'uiterst stil'? ;w
Als je 'stil' wil, zijn er betere alternatieven die eerder in dit topic genoemd zijn, zoals deze bvb.

edit:
Spuit11 blijkbaar, never mind, volgende pagina niet gezien :F

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 24-07-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In de video die ik eerder linkte:
YouTube: 🔥 Welchen brauchst Du? Alle 18V Bosch Akkuschrauber vom GSR 18V-21 b...

Het enige verschil is het stickertje op de zijkant.

Ook:
https://www.bosch-profess.../18v-boormachines/#742945
Helemaal onderaan:
"**De GSR|GSB 18V-110 C heet nu nog "GSR|GSB 18V-85 C"."

(Hier stond nog wat, maar dat heb ik perongeluk weggegooid. Handig zo'n mobiel..)

[ Voor 74% gewijzigd door BounceMeister op 24-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
BounceMeister schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:58:
GSR heeft geen klopboorstand, GSB wel. De GSB is wat langer dan de GSR.
Ik zie nu idd dat Toolstation de verkeerde foto heeft geplaatst bij de GSR :) Als je inzoomt op het typenummer zie je dat dat een GSB is.
Pagina: 1 ... 107 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic