Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Framoes schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Volgens mij is bij al die schroefmachines met meerdere koppen de standaard al een hex aansluiting waar direct een bitje in kan.
Volgens mij ook. Kan iemand die m heeft dit bevestigen of weerleggen?
En anders heb je als 'workaround' nog altijd de excentrisch geplaatste bithouder voor krappe hoeken. Daar kan je vast ook wel niet-zo-krappe plekken mee bedienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11

JB

Cédric roelt!

Raymond schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:08:
[...]

Zie ik nou goed dat die losse bithouder er niet bij zit?
Dus dit ding:
https://www.amazon.de/Bos...2-X&qid=1594987712&sr=8-2
Klopt maar kost je 2 tientjes bij Amazon. Verder zie ik het nut niet van dat ding want de basis/body heeft ook een 6 kantige houder met magneetje. Werkt prima :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
[...]

Dus dit ding:
Dat klopt (helaas).
henkie196 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Lijkt erop. Die zit wel in deze set, maar die is bijna 2x zo duur (met alleen dat bithouder ding als extra). Is dat kale ding van de machine niet ook een bithouder (net als bij deze Milwaukee, bv)?
Dit klopt ook.

[ Voor 39% gewijzigd door wheel op 17-07-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Klopt maar kost je 2 tientjes bij Amazon. Verder zie ik het nut niet van dat ding want de basis/body heeft ook een 6 kantige houder met magneetje. Werkt prima :)
Dan blijft bij elke Torx waar wat kracht op komt het bitje in de schroef zitten (ook met deftige Wera bitjes en fatsoenlijke schroeven): wat mij betreft heeft een bithouder met vergrendeling van de bit zeker meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 23:41
henkie196 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Lijkt erop. Die zit wel in deze set, maar die is bijna 2x zo duur (met alleen dat bithouder ding als extra). Is dat kale ding van de machine niet ook een bithouder (net als bij deze Milwaukee, bv)?
Klopt, maar volgens mij werkt die extra bithouder wel fijner, als ik het GoTools filmpje over FC boormachines mag geloven.

Neemt niet weg dat dit gewoon een fijne aanbieding is. Voor 124 euro kan je gewoon aan de slag met deze machine.

Als je 4 tientjes meer uitgeeft, krijg je de versie met 2 accu's, die bithouder en een l-boxx bij Amazon. Dat is dus ook een mooie prijs. Maar als je daar geen behoefte aan hebt , kan je mooi die 4 tientjes in de zak houden en voor 124 klaar zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

SH007 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Dan blijft bij elke Torx waar wat kracht op komt het bitje in de schroef zitten (ook met deftige Wera bitjes en fatsoenlijke schroeven): wat mij betreft heeft een bithouder met vergrendeling van de bit zeker meerwaarde.
Ja natuurlijk maar welk IKEA kastje draai je met TORX in elkaar icm je slagschroevendraaier? Het zal liggen aan je doeleinde(n) wellicht maar deze is puur voor erbij op de moeilijke plekken etc dus die ene keer een bitje wat blijft hangen soit :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
SH007 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Ja, die vergrendeling is fijn. En de koffer compleet hebben ook. Voor mij twee redenen om die bithouder erbij te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:29
s0ulmaster schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:35:
[...]

wellicht even een knuppel in het hoenderhok gooien.
Ik zie tweedehands geregeld nog radiaalzagen in de verkoop.
Ze zijn hier nooit zo populair geweest als in nederland, maar wanneer je weinig ruimte hebt, kan zo'n ding nog een aardige uitkomst zijn, voor ruim minder dan een ts55 vaak :X
Een radiaalzaag is toch een zaagtafel waar het blad op een arm boven de tafel is gemonteerd? Hoe kan je dit rijmen met "weinig ruimte"? Een invalzaag leg je weg in een kast, een tafel blijft een tafel.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:27
Arator schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Een radiaalzaag is toch een zaagtafel waar het blad op een arm boven de tafel is gemonteerd? Hoe kan je dit rijmen met "weinig ruimte"? Een invalzaag leg je weg in een kast, een tafel blijft een tafel.
Een radiaalzaag heeft een veel kleinere voetprint dan een tafelzaag (tenzij je over een benchtop praat, maar dan vraag ik me af welk ruimtegebrek je hebt?) En is ook nog eens gemakktelijk voor afkorten en schulpen.

Ik ken de persoonlijke situatie niet, maar het zou heel misschien een optie kunnen zijn :Y)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:24

Ethirty

Who...me?

[...]

Dus dit ding:
De machine zelf heeft een magnetische bithouder. Dit opzetstuk heeft een mechanische bevestiging van je bitje. Lijkt me geen tientallen euro's waard.

Voor alle L-Boxx fans onder ons, deze al bekend?
Afbeeldingslocatie: https://www.dittmar-sba.de/media/image/d0/98/82/4048962363975.jpg

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De goedkopere Metabo's zijn volgens mij niet af te stellen (weet ik niet 100% zeker) en hebben geen soft-start
Idd geen soft start, maar de KGS216 die hier regelmatig voorbijkomt is toch echt wel bij te stellen.
Hier een Tjoetjoe filmpje over hoe dat moet.

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 17-07-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

wheel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:37:
Ja, die vergrendeling is fijn. En de koffer compleet hebben ook. Voor mij twee redenen om die bithouder erbij te halen.
Ik doe gewoon zelf een bithouder in de snelspanner van die Bosch 12V-15FC, probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:00:
[...]

De machine zelf heeft een magnetische bithouder. Dit opzetstuk heeft een mechanische bevestiging van je bitje. Lijkt me geen tientallen euro's waard.

[Afbeelding]
Meer vakken dan opzetstukken :/ Alleen dát is al een reden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:00:
[...]

[Afbeelding]
Zijn er ook met Wago's... Spax schroeven, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 20:48
s0ulmaster schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Een radiaalzaag heeft een veel kleinere voetprint dan een tafelzaag (tenzij je over een benchtop praat, maar dan vraag ik me af welk ruimtegebrek je hebt?) En is ook nog eens gemakktelijk voor afkorten en schulpen.

Ik ken de persoonlijke situatie niet, maar het zou heel misschien een optie kunnen zijn :Y)
Om de knuppel terug te gooien, een mini heeft ook een kleinere footprint dan een Jumbojet, maar een straaljager is sneller ;)

Je reageert op een post over invalzagen, met een opmerking over radiaalzagen, die je vervolgens vergelijkt met een tafelzaag (zaagtafel?). Een radiaalzaag als alternatief voor een afkortzaag snap ik nog. Het nut van de rest van de vergelijkingen ontgaan me volledig.

Je liefde voor radiaalzagen begrijp ik daarentegen wel, ik zou er ook graag een hebben als ik een werkplaats had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Nivado schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Om de knuppel terug te gooien, een mini heeft ook een kleinere footprint dan een Jumbojet, maar een straaljager is sneller ;)

Je reageert op een post over invalzagen, met een opmerking over radiaalzagen, die je vervolgens vergelijkt met een tafelzaag (zaagtafel?). Een radiaalzaag als alternatief voor een afkortzaag snap ik nog. Het nut van de rest van de vergelijkingen ontgaan me volledig.

Je liefde voor radiaalzagen begrijp ik daarentegen wel, ik zou er ook graag een hebben als ik een werkplaats had.
Hij geeft letterlijk aan "ruimte voor een tafelzaag heb ik niet"... Waarop ik reageer dat een radiaalzaag een alternatief kan zijn, want kleinere voetprint. Daarbij is de radiaalzaag zo bedacht dat je dus ook kunt schulpen en niet alleen afkorten.

Als je er wel eens mee gewerkt hebt snap je wellicht wat ik bedoel.

Geen idee wat er gezaagd gaat worden, maar als je plaatwerk gaat zagen, wat ik verwacht als je een invalzaag koopt, heb je sowieso ruimte nosdlig voor je plaatwerk om te kunnen werken.

Niet iedereen kent de radiaalzaag, dus ik gooide ook maar een balletje op, vandaar ook mijn 1e opmerking, omdat ik al wel dergelijke reacties had verwacht :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:25:
[...]

Zijn er ook met Wago's... Spax schroeven, ...
Ja, zag inmiddels al dat er een hoop fabrikanten zijn die dezelfde box gebruiken.

Al gaat een Knipex box van dik €700 me iets te ver. :+
https://www.distrelec.nl/...ex-00-21-19-lb/p/30090852

Maar zo'n Gedore is misschien wel leuk.
https://www.toolstation.n...schapset-in-l-boxx/p21018

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 17-07-2020 17:50 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Ja, zag inmiddels al dat er een hoop fabrikanten zijn die dezelfde box gebruiken.

Knipex koffers met inhoud zijn wel vaker duurder dan alles los.

En die Gedore.. tja, heel veel schuim. Soortgelijke koffers worden ook wel eens als actie ergens bij gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:42:
Ik heb een vraag over de makita LS1018

@Dimitrip @MJV @colvano @Pixeltje @floriz87 @Framoes @jsiegmund

Jullie hebben zo'n ding, kunnen jullie hier even naar kijken :)

[Afbeelding]

Bij het zagen van een verstekhoek links kan ik zien dat de aluminumun geleider een 45 graad hoek heeft, voor het zaagblad . Aan de rechterkant ontbreekt die hoek. Als ik rechts verstek zou zagen dan druk je zo die zaag de aluminium-geleider in.

Als je nu afwisselend linker en rechter verstekhoeken wil zagen moet je dan steeds die alu geleiders wisselen of zie ik iets over het hoofd :? De handleiding is me niet duidelijk hierin.

Hoop dat jullie het antwoord weten :)

edit:
ik zag in een filmpje op YT dat ze bij verstek dat ding weghalen, is dat ook jullie werkwijze?
Mijn bosch heeft gewoon links en rechts zo'n hoekje eruit. Kan je ook niet per ongeluk je zaag erin duwen.
edit: wat een lulkoek, mijn Bosch kan niet rechts verstek |:(

[Afbeelding]
Little late to the party maar bij mij staat er een sticker op die geleider dat je ‘m weg moet halen als je verstek zaagt. Ik heb m er meestal sowiezo niet op trouwens.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik gebruik op het moment tijdens het klussen eigenlijk 1 van de 2 opties als gehoorbescherming :
- mijn motor otoplastieken.
- mijn noise canceling koptelefoon (qc35)

En eigenlijk zijn ze het allebei net niet. Want als ik de otoplastieken uitdoe om iets te horen kan ik ze meestal met smerige handen niet weer erin doen. Alles plakt eraan.

De koptelefoon werkt in principe goed, alleen ik gebruik dat ding echt overal voor, dus vaak ligt hij op kantoor of zolder (thuiskantoor). Dus ik zat te denken om zo'n perltor van 3m te halen. Alleen de 1 lijkt me toch voor 99% van de normale klussen toch zat? Zal nooit boven de 100Db uitkomen thuis.
Die 2 en 3 lijken zo enorm.

Iemand ervaring mee, of zijn die te warm/oncomfortabel dat je toch weer terugvalt naar otoplastieken?

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Little late to the party maar bij mij staat er een sticker op die geleider dat je ‘m weg moet halen als je verstek zaagt. Ik heb m er meestal sowiezo niet op trouwens.
Thanks Pix, dat is ook een optie, mis je de fence daar niet als je wat hoger spul (dikkere balk ipv plank) zaagt?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ik merkte wel dat de zaaghoogte van de DWS774 voor mij te klein was. 70mm is net niet handig. Maar als je nooit groter zaagt dan '2 en 3tjes' ('vijf bij zevens') of een standaard balk van 70 dik, zit je goed.

De goedkopere Metabo's zijn volgens mij niet af te stellen (weet ik niet 100% zeker) en hebben geen soft-start.

Volgens mij sprak ik een keer iemand die bij z'n Bosch ook door de fence had gezaagd. Een zelf aan te passen fence is dus een algemene 'feature' :P
Het meest grove werk, 200x300, 200x200, 150x150 douglas is wel gedaan hier.

En dat is ook gelukt met een combi van afkortzaag, bovenfrees en invalzaag en handgereedschap.
Ik heb heel wat workarounds ontwikkeld inmiddels. :+

Hooguit kijk ik dus naar de zeer betaalbare Makita 1018 met 260 blad, of toch de GCM800 of GCM8 op 216mm blad.

Er is nog het een en ander aan gereedschap dat ik wel wil en ik kan/wil het allemaal wat minder gek doen dan voorheen. Anders kocht ik blind zo'-n dikke 12serie Bosch pro of een über-Kapex :P

Ik wil nog een railsquare voor mijn mafell geleiderail onder andere.

https://benchdogs.co.uk/p...-rail-square-mafell-bosch

https://fctools.co.uk/product/fc-mafell-mf-rail-square

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leuk mannen , hoop reacties op mijn vraag irt de
Bosch GSR 12V-15 Fc, thnx!
wheel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Dat klopt (helaas).

[...]

Dit klopt ook.
Ik snap alleen niet wat het verschil is waar jullie het over hebben met die extra bithouder. In die set van toolstation zit toch een gewone snelspankop? En mist dan een magnetische bithoude als ik het goed begrijp ?

@JBWat me uit de filmpjes en plaatjes niet duidelijk wordt is of je ook onder een hoek kan boren? Of is dat hoek opzetstuk alleen te gebruiken als bithouder met hex aansluiting ? Dan zou een normale houtboor niet passen namelijk (die is rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:31

orf

Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Voor €44 is dat echt wel een leuk setje. heb ‘m zelf ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Raymond schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Als je 4 tientjes meer uitgeeft, krijg je de versie met 2 accu's, die bithouder en een l-boxx bij Amazon. Dat is dus ook een mooie prijs. Maar als je daar geen behoefte aan hebt , kan je mooi die 4 tientjes in de zak houden en voor 124 klaar zijn :)
Die van toolstation heeft ook een l boxx trouwens dus dan scheelt het vooral de bithouder en Extra accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Denko schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:32:
Ik gebruik op het moment tijdens het klussen eigenlijk 1 van de 2 opties als gehoorbescherming :

En eigenlijk zijn ze het allebei net niet. Want als ik de otoplastieken uitdoe om iets te horen kan ik ze meestal met smerige handen niet weer erin doen. Alles plakt eraan.

De koptelefoon werkt in principe goed, alleen ik gebruik dat ding echt overal voor, dus vaak ligt hij op kantoor of zolder (thuiskantoor). Dus ik zat te denken om zo'n perltor van 3m te halen. Alleen de 1 lijkt me toch voor 99% van de normale klussen toch zat? Zal nooit boven de 100Db uitkomen thuis.

Iemand ervaring mee, of zijn die te warm/oncomfortabel dat je toch weer terugvalt naar otoplastieken?
Ik heb die Peltor III want ik dacht "meer bescherming is beter", ja je krijgt er warme oren van, maar je schuift hem heel makkelijk even naar boven op je hoofd of doet hem af als je even niet zaagt. Verder zit hij erg comfortabel. Goedkope oordopjes steeds erin en eruit is een stuk vervelender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Waypoint schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Die van toolstation heeft ook een l boxx trouwens dus dan scheelt het vooral de bithouder en Extra accu
Nee, volgens mij zit daar een koffer bij, dat is wat anders dan een L Boxx :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

MJV schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Nee, volgens mij zit daar een koffer bij, dat is wat anders dan een L Boxx :).
Psst staat er letterlijk bij , incl l boxx (ook in het plaatje te zien )
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Waypoint schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:17:
Leuk mannen , hoop reacties op mijn vraag irt de
Bosch GSR 12V-15 Fc, thnx!

[...]

Ik snap alleen niet wat het verschil is waar jullie het over hebben met die extra bithouder. In die set van toolstation zit toch een gewone snelspankop? En mist dan een magnetische bithoude als ik het goed begrijp ?

@JBWat me uit de filmpjes en plaatjes niet duidelijk wordt is of je ook onder een hoek kan boren? Of is dat hoek opzetstuk alleen te gebruiken als bithouder met hex aansluiting ? Dan zou een normale houtboor niet passen namelijk (die is rond)
Klopt. Dat haakse opzetstuk is voor bitjes en is geen snelspankop. Je kunt wel boortjes krijgen met 6 hoekige onderkant die je daar weer in kunt doen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Waypoint schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:33:
[...]

Psst staat er letterlijk bij , incl l boxx (ook in het plaatje te zien )
;)
Huh? Hebben we het nu over een andere variant?
https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p11808

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOtwDYrFpPsvXlRMypOL2XBj-ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IagN1qBSyzpkrQ93ofnXxksZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 19:13

Nhz

Deventer

@Fraggert Mooi systeem die railsquare. Misschien m'n collectie maar eens uitbreiden met zo'n set en een volle lengte geleiderail. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Huh whaha je hebt gelijk sorry ! Had beide sites openstaan . Maar goed Voor mij is een koffer prima ik heb helemaal niks aan zo’n L boxx.

@JB oke thnx ! Toch f over nadenken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Waypoint schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Huh whaha je hebt gelijk sorry ! Had beide sites openstaan . Maar goed Voor mij is een koffer prima ik heb helemaal niks aan zo’n L boxx.

@JB oke thnx ! Toch f over nadenken dan
Geeft niks. Ik heb ook niks aan/met L boxxen, behalve dat de l Boxx die bij mijn Bosch FC zat toch weer 30 euro opleverde op Marktplaats, voor zo'n koffer valt dat meestal tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:17
JB schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:36:
[...]
Klopt. Dat haakse opzetstuk is voor bitjes en is geen snelspankop. Je kunt wel boortjes krijgen met 6 hoekige onderkant die je daar weer in kunt doen :)
Nuancering: de snelspankop kan je weer op het haakse opzetstuk zetten om zo normale boortjes te gebruiken.

De extra bithouder is overigens niet magnetisch - hij vergrendelt de bitjes middels de zwarte plastic sleeve.

De 18V FlexiClick is iets minder modulair - daar heb je inderdaad een aparte haakse snelspankop en een aparte haakse bithouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI_plV249559rHY8rSC11G9CBKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46n1oO2aBh2c9mAA4vPsAicG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US86ei0FGcR_rcA3F6_LjaLUTkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhjaVAdX4oUPSxuuZWToKJyp.jpg?f=fotoalbum_large

:+

[ Voor 38% gewijzigd door Hobbez86 op 17-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hobbez86 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:04:
[...]

De extra bithouder is overigens niet magnetisch - hij vergrendelt de bitjes middels de zwarte plastic sleeve.
Bij de excenter is die vergrendelaar van ijzer. Geen idee of die bij de bithouder van plastic is want die heb ik er niet bij. De snelspankop helpt niet als je uit het midden wil, ook al past ie op het haakse gedeelte ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 17-07-2020 21:09 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:17

A13X

Dude

[...]

Nuancering: de snelspankop kan je weer op het haakse opzetstuk zetten om zo normale boortjes te gebruiken.

De 18V FlexiClick is iets minder modulair - daar heb je inderdaad een aparte haakse snelspankop en een aparte haakse bithouder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doet mij aan iets denken :+

Afbeeldingslocatie: https://metro.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/cyril-e1430656390939.jpg?quality=90&strip=all

Als je het weet ben je oud :+

De mijne komt dinsdag binnen, Amazon versie met extra accu, bithouder en l-boxx. Zag daar wel een kleine holster ervoor, iemand een idee waar je die los kunt vinden? gevonden

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 17-07-2020 22:01 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Top! Scheelt weer. Ik heb hem besteld , ben erg benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Is er iemand die kan bevestigen dat de GFA 12-X - de bithouder voor de FC - van metaal is en geen plastic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb die Peltor III want ik dacht "meer bescherming is beter", ja je krijgt er warme oren van, maar je schuift hem heel makkelijk even naar boven op je hoofd of doet hem af als je even niet zaagt. Verder zit hij erg comfortabel. Goedkope oordopjes steeds erin en eruit is een stuk vervelender.
Ik gebruik die peltors. Vaak heb ik ze half op mijn oren staan en als ik herrie maak druk ik ze met mijn schouder op mijn oren. Gaat prima, heb ze liever niet op ivm de omgevingsgeluiden die afgespeeld worden (als het beetje waait denk je in een halve storm te zitten :+ ) . Ja het zweet wel iets, maar ik heb ze wel eens 5-6 uur op in de zon.

offtopic:
Gebruik ze bij de jacht. Andere use case maar ook daar houd je ze soms lang non-stop op

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

wheel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:54:
Is er iemand die kan bevestigen dat de GFA 12-X - de bithouder voor de FC - van metaal is en geen plastic?
Hij is van metaal én kunststof. Het deel waar de bit contact mee maakt is van metaal.

https://www.bosch-profess...ducts/gfa-12-x-1600A00F5J

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nhz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:38:
@Fraggert Mooi systeem die railsquare. Misschien m'n collectie maar eens uitbreiden met zo'n set en een volle lengte geleiderail. :)
Yup, zo'n ding lijkt me wel wat. Prijzig, maar zeker een mooie aanvulling denk ik.

Zou voor mij weer een extra uitstel voor een zaagtafel zijn kan ik me zo voorstellen.

Mooi in combinatie met een eigengebouwde MFT met zo'n 20mm gatenrij-systeem.

Eerste projectje met de railsquare is denk ik een mooie freestafel bouwen, dan zaag ik gemakkelijk en perfect haaks de sleuven voor van die T-slots etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 19:13

Nhz

Deventer

@Fraggert Yep, bij mij staat een combinatie van freestafel met mft-top ook hoog op de wensenlijst. Bij voorkeur iets dat mooi 'aansluit' bij mij Bosch zaagtafel. Dat ding is best handig, maar volle platen zagen met het ding vind ik juist wat onhandig.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-04 20:19
Ik zou zo'n railsquare ook wel willen, maar ik vind het wel echt mega veel geld voor wat aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
8088 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Hij is van metaal én kunststof. Het deel waar de bit contact mee maakt is van metaal.

https://www.bosch-profess...ducts/gfa-12-x-1600A00F5J
Dank! Doelde inderdaad op het deel dat de bit daadwerkelijk houdt ;) Het deel dat op de machine klikt is bij de andere opzetstukken immers ook van plastic. De productdetailpagina ken ik uiteraard, die meldt er toch niets over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Ik heb zowel Optime I en III, en de III is stiller (zoals je mag verwachten), en heeft daarom mijn voorkeur. De holtes voor de oren zijn ook wat dieper voor de III, in de I raken m'n oren net de wand, in de III niet. Niet dat het me echt stoort met de I. De I is natuurlijk ook wat lichter, draagt in dat opzicht misschien wel fijner.

Qua warmte storen ze me niet. Ja, het is warm, maar niet storend voor mij. Even de kleppen verschuiven als je even geen lawaai hebt. En zweten doe ik toch wel, maar de kleppen worden niet oncomfortabel om te dragen als ik zweet.

Belangrijker vind ik dat ze gewoon comfortabel zijn om te dragen, en dat ik ze zonder problemen één of meerdere uren kan dragen zonder dat de band of de kleppen ergens pijnlijk gaan drukken. Dat maakt ze comfortabeler dan de meeste gewone koptelefoons die ik heb geprobeerd (over-ear).

Als je een (veiligheids)bril draagt, heb je met de oorkleppen wel last van lekkage, dat is het enige nadeel ervan, vind ik. Maar dat is algemeen met oorkleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:51:
[...]

Thanks Pix, dat is ook een optie, mis je de fence daar niet als je wat hoger spul (dikkere balk ipv plank) zaagt?
Nee, ik heb het lange deel van wat ik zaag meestal links liggen - die fence kan er op blijven - en de lage aan de rechterkant is genoeg dan.

Ik zit er nog wel mee dat ik eigenlijk geen goede plek heb voor de zaag om te wonen. Hij staat nu wat pontificaal op mijn werkbank maar das geen goede plek. Wil er een soort kar of iets voor maken dat ik m kan verrijden ofzo, nog niet helemaal over uit. De werkbank staat tussen twee muren en is 3 meter lang, das vaak net te weinig om lengtes te zagen.

Zijn er hier mensen die een oplossing hebben? De gta-2600 was mijn eerste keuze maar die is heel lang niet leverbaar geweest dus ben ik over alternatieven aan het denken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

wheel schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 01:32:
De productdetailpagina ken ik uiteraard, die meldt er toch niets over?
Nee, dat klopt. Maar ik plaatste het om er zeker van te zijn dat we het over hetzelfde hebben en dat anderen ook kunnen zien waar het over gaat.

Overigens gebruikte ik dat opzetstuk nooit, omdat het niet magnetisch is en ik geen idee had dat je de bitjes kunt vastklikken :$

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

orf schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Voor €44 is dat echt wel een leuk setje. heb ‘m zelf ook
+16 euro verzendkosten... Leuke set, maar voor 60 euro wordt het minder. Dan koop ik liever de onderdelen los die ik moet hebben.
Smithkj schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:12:
Festool
https://www.regts.nl/inva...0dTQ_bEAQYASABEgJWIfD_BwE
-> overkill? -> is duur, maar staan op marktplaats ook nog steeds voor 300+ aangeboden. dus afschrijving met weinig gebruik zal meevallen.

Makita
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5553804/artikel.html
-> niet / slecht leverbaar?
hier spreekt mij de kantelbeveiliging aan die geïntegreerd is bij in versterkzagen.

Scheppach
een andere, budget oplossing is de scheppach. die is stukken goedkoper en reviews zijn aardig goed.
https://www.hbm-machines....3c7AF7EAQYAiABEgKC3_D_BwE
Ik gebruik zelf dagelijks de Festool TS55REBQ, netter en preciezer ga je het niet krijgen. Mijn zus waar ik veel mee samen werk heeft de Makita, er is in precisie wel degelijk een verschil. Ook qua fine-tune mogelijkheden.
2 rails zijn wel aan te raden, anders kan je geen complete plaat (122x244/125x250) verzagen...
Koop deze alleen op Marktplaats als je er om kan, niet vooraf betalen en controleren op locatie. Groot deel is gejat of zijn oplichters. (Helaas zelf ervaring mee gehad...)

[ Voor 59% gewijzigd door RZor op 18-07-2020 09:19 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RZor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:12:
[...]

+16 euro verzendkosten... Leuke set, maar voor 60 euro wordt het minder. Dan koop ik liever de onderdelen los die ik moet hebben.
Een losse 102 boxx moet al een paar tientjes kosten, dus als combi is het niet eens zo gek toch. Tenzij het gereedschap prut is.

Verzendkosten heb je zelf in de hand. Of ander moment of meer bestellen. :P

Weet niet of Proxxon wat is, maar een aanzienlijk uitgebreidere set (voor meer euros)
https://www.amazon.nl/Pro...XX-systeem/dp/B07F3WT1B5/

[ Voor 16% gewijzigd door Ethirty op 18-07-2020 09:25 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RZor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:12:
[...]

[...]

Ik gebruik zelf dagelijks de Festool TS55REBQ, netter en preciezer ga je het niet krijgen. Mijn zus waar ik veel mee samen werk heeft de Makita, er is in precisie wel degelijk een verschil. Ook qua fine-tune mogelijkheden.
2 rails zijn wel aan te raden, anders kan je geen complete plaat (122x244/125x250) verzagen...
Koop deze alleen op Marktplaats als je er om kan, niet vooraf betalen en controleren op locatie. Groot deel is gejat of zijn oplichters. (Helaas zelf ervaring mee gehad...)
Zou je dit verschil kunnen toelichten?

Heb vroeger wel eens met de Festool gewerkt, en heb nu zelf de accuversie van Makita, maar de belangrijkste precisie is toch het neerleggen van de lineaal op de juiste plek (en dat de zaag daar zonder speling op staat natuurlijk).

Zit het verschil in verstek zagen? Of kun je nauwkeuriger de diepte instelling(eigenlijk nooit echt nodig gehad)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster

Ik gebruik zelf de peltor x4. Compact 33dB demping en zit erg comfortabel. Heb geen reference met andere modellen, maar deze wordt meestal aangeraden op "de interwebs".

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Zou je dit verschil kunnen toelichten?

Heb vroeger wel eens met de Festool gewerkt, en heb nu zelf de accuversie van Makita, maar de belangrijkste precisie is toch het neerleggen van de lineaal op de juiste plek (en dat de zaag daar zonder speling op staat natuurlijk).

Zit het verschil in verstek zagen? Of kun je nauwkeuriger de diepte instelling(eigenlijk nooit echt nodig gehad)?
Diepte instelling, hoek instelling verstek, passing op de rails. Wat ik ook merk bij veelvuldig gebruik is dat het instellen sneller gaat omdat het iets logischer is ingedeeld.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

RZor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Diepte instelling, hoek instelling verstek, passing op de rails. Wat ik ook merk bij veelvuldig gebruik is dat het instellen sneller gaat omdat het iets logischer is ingedeeld.
Of omdat je dat nu eenmaal gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Of omdat je dat nu eenmaal gewend bent.
Ik werk met beide door elkaar, dus dat valt wel mee.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Laatst online: 11:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

s0ulmaster schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Ik gebruik zelf de peltor x4. Compact 33dB demping en zit erg comfortabel. Heb geen reference met andere modellen, maar deze wordt meestal aangeraden op "de interwebs".
Even ingelezen, en het gaat idd de X4 worden. Voor het tientje extra ga ik er niet mee zeulen.

Thnx voor de tips weer allemaal!

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 04-05 19:57
Denko schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Even ingelezen, en het gaat idd de X4 worden. Voor het tientje extra ga ik er niet mee zeulen.

Thnx voor de tips weer allemaal!
Kijk dan even bij Amazon. Daar zijn beide regelmatig afgeprijsd voor 22/24 euro.

Ik heb zowel de X4A als de optime 3. De X4A’s zijn veel minder dik en dempen prima. Mijn zoontje van 2,5 draagt ze regelmatig als hij kijkt bij het klussen, het kunststof is taaier, dus ze kunnen veel beter tegen wat gooi en smijtwerk dan de optime 3’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-05 07:21

Tjark

DON'T PANIC

Misschien interessant bij de Lidl: Parkside Accu-nat-/droogzuiger icl 4ah accu voor 50 euro. https://www.lidl-shop.nl/...at-droogzuiger/p100286639

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 16:33

Impry

Rallymedia.nl

Is dat wat om aan te sluiten op een schuurmachine?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Nhz @g0ulash

Nu doe ik het zo, met een framingsquare, dat werkt en kost geen drol.

Prima lowbudget oplossing voor dit werk, vellingdelendakje op een kippenhok, ook met zoiets werk ik vaak onnodig nauwkeurig :P

Gaa ik met meubels aan de slag, dan wil ik meer precisie en een echte railsqaure levert minder mogelijkheden voor fouten/onnauwkeurigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iASi2Amwg7X2MKgZsWor3qIBfuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlyK9HrWsobos2HQwRfZ6SRr.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat omslachtig en onderstaand zie je dat de square in de wegzit en je hem dus moet weghalen. De opstaande rand zit de zool van de zaag in de weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu0Z9fuCK5U93jGfcnnbAsDMES4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4TduCfRk5IorkfeQu0pMXlL.jpg?f=user_large

Ik ga voor de railsquare omdat er wat klusjes (camperinterieur) in de planning staat waar ik gewoon echt nauwkeurig wil en moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:14:
[...]
De opstaande rand zit de zool van de zaag in de weg.

[Afbeelding]
Naast de prijs dus nog een nadeel aan die fancy Mafell :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 23:41
Raymond schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Klopt, maar volgens mij werkt die extra bithouder wel fijner, als ik het GoTools filmpje over FC boormachines mag geloven.

Neemt niet weg dat dit gewoon een fijne aanbieding is. Voor 124 euro kan je gewoon aan de slag met deze machine.

Ik wilde er vandaag eentje ophalen bij TS, maar de lokale winkel had ze gister uitverkocht.

En er was net een warehouse deal voor de 12V-15FC op amazon, dus heb ik die voor mn vrouw besteld :P

Ben benieuwd :) Mijn eigen 12V-35FC zonder accu's heb ik bijna 2mnd geleden besteld en die is nog steeds niet leverbaar. Misschien bestel ik die wel af en leen ik de machine van mn vrouw wel, als ik hem nodig heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:29
Ik heb gezien dat Makita ook een "squareblock" heeft, maar dan eentje waar je ineens ook hoeken mee kunt doen. Een stuk goedkoper dan die echte sqaureblocks, dus ik kan maar vermoeden dat net niet dat is.
YouTube: Guia transportador 196664-7

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Arator schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:30:
Ik heb gezien dat Makita ook een "squareblock" heeft, maar dan eentje waar je ineens ook hoeken mee kunt doen. Een stuk goedkoper dan die echte sqaureblocks, dus ik kan maar vermoeden dat net niet dat is.
Die is leuk om een hoek aan te meten en dan over te leggen op de houten plaat. Exact 90 wordt het niet en krijg je beter en sneller resultaat met de driehoek die Fraggert heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, die van Makita heb ik en daar hadden ze gewoon een 90 graden stop op moeten maken op een of andere manier. En er zit een soort rand aan die je in de groef in de rug van de liniaal legt. Maar dat valt er niet heel diep in en klikt niet vast of zo. Vergt dus de nodige zorgvuldigheid om hem goed te gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arator schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:30:
En @jadjong

Bosch mafell heeft daarvoor de FSN WAN, maar die heeft dus geen vaste 90graad maar kun je gebruiken voor allerlei hoeken.

Ik weet van reviews dat die wel wat "flimsy" is.

En met 60 euro smijt ik er liever wat meer tegenaan voor 100% nauwkeurig op 90 graad.

Een andere optie is met benchdogs onder je rails een hoek mogelijk maken.

Deze vdeo legt dat uit:

[YouTube: Guide Rail Dogs As A Guide Rail Square!!]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Naast de prijs dus nog een nadeel aan die fancy Mafell :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb een welbekende scheppach invalzaag die ik veel gebruik, voor ruwbouw werk is hij prima. Tzt verwacht ik een nauwkeurige zaag te kopen, vermoedelijk richting Makita.

Ik ben alleen nu de korte rails beu en wil ik een lange (1.40 of langer). Om een beetje toekomstbestendig te zijn; weet iemand of een Makita zaag ook op een Schappach rail past? Ik weet dat er een aantal combi's zijn die wel/niet werken maar deze kan ik ergens vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
deWit schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:41:
Ik heb een welbekende scheppach invalzaag die ik veel gebruik, voor ruwbouw werk is hij prima. Tzt verwacht ik een nauwkeurige zaag te kopen, vermoedelijk richting Makita.

Ik ben alleen nu de korte rails beu en wil ik een lange (1.40 of langer). Om een beetje toekomstbestendig te zijn; weet iemand of een Makita zaag ook op een Schappach rail past? Ik weet dat er een aantal combi's zijn die wel/niet werken maar deze kan ik ergens vinden...
Peter Millard op Youtube legt dat netjes uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deWit schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:41:

Here ya go.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
@Nhz @g0ulash

Prima lowbudget oplossing voor dit werk, vellingdelendakje op een kippenhok, ook met zoiets werk ik vaak onnodig nauwkeurig :P

Gaa ik met meubels aan de slag, dan wil ik meer precisie en een echte railsqaure levert minder mogelijkheden voor fouten/onnauwkeurigheid.

[Afbeelding]

Wel wat omslachtig en onderstaand zie je dat de square in de wegzit en je hem dus moet weghalen. De opstaande rand zit de zool van de zaag in de weg.

[Afbeelding]

Ik ga voor de railsquare omdat er wat klusjes (camperinterieur) in de planning staat waar ik gewoon echt nauwkeurig wil en moet werken.
Voor afkorten gebruik ik nu een verstekbak zoals Peter Millard hem ook in een van zijn video's doet. Zou het vooral voor preciezer werken op lange stukken willen. Maar goed, ook een van de redenen waarom ik nu de zaagtafel heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:58:
Ja, die van Makita heb ik en daar hadden ze gewoon een 90 graden stop op moeten maken op een of andere manier. En er zit een soort rand aan die je in de groef in de rug van de liniaal legt. Maar dat valt er niet heel diep in en klikt niet vast of zo. Vergt dus de nodige zorgvuldigheid om hem goed te gebruiken.
Daar zijn dan ook de 2 gaatjes voor die erin zitten. Daarmee schroef/klem je hem vast aan je geleiderail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:32:
[...]

Daar zijn dan ook de 2 gaatjes voor die erin zitten. Daarmee schroef/klem je hem vast aan je geleiderail.
Hmm, dan heb ik of een ander model of iets gemist. Die van mij heeft volgens mij geen gaatjes, maar iets van een randje of nokjes die in de groef van de rail vallen.

Zal ‘m de volgende keer dat ik ‘m gebruik nog eens goed bekijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Hmm, dan heb ik of een ander model of iets gemist. Die van mij heeft volgens mij geen gaatjes, maar iets van een randje of nokjes die in de groef van de rail vallen.

Zal ‘m de volgende keer dat ik ‘m gebruik nog eens goed bekijken :P
Dat is tenminste zoals ik het iemand heb zien doen. Of die moet zelf wat geknutseld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Smithkj schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:12:
Als hobbyende doe het zelfer, met een voorliefde voor mooie spullen ben ik aan het nadenk om mijzelf een invalzaag cadeau te doen.

Ik heb niet veel klusruimte in onze stadswoning. dus een zaagtafel is geen optie.Een invalzaag spreekt mij aan omdat ik verwacht dat het dankzij de geleiderails makkelijker is om mooi recht en nauwkeurig te zagen én in verstek. daarbij ken ik genoeg mensen met afkortzagen, dus voor het uitlenen / uitwisselen van gereedschap is een invalzaag een mooie aanwinst!

Er zijn een paar merken waar ik naar kijk en ik denk dat ze bijna 'over the top zijn'. Maar ben benieuwd naar jullie mening. daarbij: heb ik 'm op dit moment echt nodig? nee. Maar de afgelopen twee jaar heb ik met 'plaatklussen' geklooid met een decoupeerzaag en denk ik dat je met een goede zaag de komende jaren voorzien bent.

ik heb gezocht naar invalzagen mét een geleider.

Festool
https://www.regts.nl/inva...0dTQ_bEAQYASABEgJWIfD_BwE
-> overkill? -> is duur, maar staan op marktplaats ook nog steeds voor 300+ aangeboden. dus afschrijving met weinig gebruik zal meevallen.

Makita
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5553804/artikel.html
-> niet / slecht leverbaar?
hier spreekt mij de kantelbeveiliging aan die geïntegreerd is bij in versterkzagen.

Scheppach
een andere, budget oplossing is de scheppach. die is stukken goedkoper en reviews zijn aardig goed.
https://www.hbm-machines....3c7AF7EAQYAiABEgKC3_D_BwE

ik vind het lastig kiezen. enerzijds denk ik dat voor mijn gebruik de scheppach voldoende is, maar ik ben ook wel een pietje precies. dus hoe makkelijker het secuur zaagt, hoe beter. en ik ga er even vanuit dat je met een Festool of Makita langer doet en de afwerking beter is.
Ik heb nog 1 voor je ter overweging, de Bosch Pro GKT 55.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpLyEznLkPTg-dDw6rsY_5nQ07c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sb3SS2SKqYbKBuEizS5VXLNb.jpg?f=fotoalbum_large

En een recente review tussen de Festool en de Makita:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 02:00:
[...]

Ik heb nog 1 voor je ter overweging, de Bosch Pro GKT 55.

[Afbeelding]

En een recente review tussen de Festool en de Makita:

[YouTube: Railsaws: Makita SP6000 vs Festool TS55]
Geen tijd om 23min aan te besteden, maar zie ik het goed dat de Makita versleten is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
@Nhz @g0ulash

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Swanson speedsquare *O*
2 tientjes op bol.com :Y

Ideaal ding!

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:09:
[...]

Geen tijd om 23min aan te besteden, maar zie ik het goed dat de Makita versleten is?
Yup. Filmpje kende ik. Makita is al een x aantal jaren gebruikt en dan krijg je dat slijtageonderdelen eens een keer aan vervanging toe zijn.
Vond het een vreemde vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 20:07
Triton heeft voor 90 graden deze adapter die ook op festool en makita past. Voor 39 euro misschien ook het proberen waard. Eerst volgende bestelling gaat hij bij mij in ieder geval wel in het mandje. De versie met hoekinstelling scheelt dan weer alleen niet zoveel met makita's eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:32
KillaZ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Swanson speedsquare *O*

Ideaal ding!
Linkje, want ik zie hem alleen voor € 35,-?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Swanson speedsquare *O*

Ideaal ding!
Die had ik echt jaren eerder moet kopen, heb hem nu een paar maanden en gebruik hem vaker dan mijn reguliere winkelhaak.

Op de een of andere manier werkt dat ding gewoon superprettig en doet de "speed" in zijn naam eer aan.

Bij precisiewerk mis ik een fijne schaal, misschien eens kijken of er een soort meubelmakersversie van is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CurlyMo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:16:
[...]

HBM heeft er een van 5 euro, een hultafors in het zwart kost 18 en de swanson is zo rond de 25, eerste hit is gereedschappro.

Die laatste daar moet je niet naar toe, koop daar alleen online want je komt platzak terug kan ik je zeggen :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bbbrumbrum schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:09:
[...]

Anoniem: 93986 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Yup. Filmpje kende ik. Makita is al een x aantal jaren gebruikt en dan krijg je dat slijtageonderdelen eens een keer aan vervanging toe zijn.
Vond het een vreemde vergelijking.
Thanks voor de oplettendheid _/-\o_

ik post geen filmpjes meer zonder deze zelf in zijn geheel én kritisch bekeken te hebben d:)b

@Smithkj zie bovenstaande reacties, ik heb het filmpje niet gezien voor ik hem postte, was wat laat, maar blijkbaar moet je even in gedachten houden dat de makita een gebruikte zaag is.

Ondanks dat kun je misschien al wel wat onderlinge verschillen in eigenschappen zien waarbij dat feit niet zozeer uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:36
Ik kwam goedkoop deze "speedsquares" tegen. >:)
Ik ben er nog niet achter wat de verschillende varianten S1 t/m S7 inhouden dus even gevraagd, wordt vervolgd.
Maar erg handig voor pen en gat verbindingen.

Keek er eigenlijk even naar de goedkope zelfcentrerende boren.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:00
Heb je onderstaand ook meegenomen voor de vierkante gatenboren?

"Square hole drill must be used with a Mortise and Tenon Machine - cannot be used with an electric drill"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

g0ulash schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Voor afkorten gebruik ik nu een verstekbak zoals Peter Millard hem ook in een van zijn video's doet. Zou het vooral voor preciezer werken op lange stukken willen. Maar goed, ook een van de redenen waarom ik nu de zaagtafel heb gekocht.
Welke is dat precies? :)

In mijn foto zaag ik hier het uiteinde van een 3 meter lange plank, dat zie ik mezelf niet doen in een zaagslede op een zaagtafel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:36
Deann schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:17:
Heb je onderstaand ook meegenomen voor de vierkante gatenboren?

"Square hole drill must be used with a Mortise and Tenon Machine - cannot be used with an electric drill"
Kan prima met een elektrische boormachine. ;)
(hulpstuk aan de spil vastmaken)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 19-07-2020 10:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kolomboor is toch perfect daarvoor d:)b

Uit de hand wordt een uitdaging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

Ik zocht zoiets van Bosch, maar kon alleen de cc2430 vinden en die lijkt niet meer beschikbaar.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• g0ulash
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Welke is dat precies? :)

In mijn foto zaag ik hier het uiteinde van een 3 meter lange plank, dat zie ik mezelf niet doen in een zaagslede op een zaagtafel :P
Dit is 'm:

YouTube: Tracksaw Workshop P4 [video #280]

En zo ziet het er bij mij uit (hier al 150+m^1 plinten mee gedaan, werkt goed):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbxPkDO9wyIvgf3mg0abd3fxbW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZjosKhr4zcW5zNBSdAqe583.jpg?f=fotoalbum_large

En ook een voor 45 graden, vooral voor architraven gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyo-uwc7ui-tPnycil5vRcsIY1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhyrlzlK35wEBHcU8QTZXpnG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Laatst online: 07-04 08:17
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Die had ik echt jaren eerder moet kopen, heb hem nu een paar maanden en gebruik hem vaker dan mijn reguliere winkelhaak.

Op de een of andere manier werkt dat ding gewoon superprettig en doet de "speed" in zijn naam eer aan.

Bij precisiewerk mis ik een fijne schaal, misschien eens kijken of er een soort meubelmakersversie van is. :)
De kleinere zijn de door jou al genoemde Hultafors en ook de Johnson Johnny square. Die Hultafors is pas relatief kort te koop, dus heb ik een jaar terug die van Johnson op Amazon.com gekocht. Was incl verzenden ongeveer €20 toen.

Ik heb zelf die kleinere omdat die in een spijkertas past. Die Swanson is dan net te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor de personen die op zoek zijn naar een nieuwe boormachine of hun huidige Parkside arsenaal willen uitbreiden: bij de Lidl is nu een Parkside Performance boormachine in de aanbieding. En de accu's van deze (nieuwe) Performance serie passen ook gewoon op de "normale" groene Parkside 20V apparaten.
Link naar de aanbieding
Ik heb deze zelf ook recent geleden gekocht en het is een zeer goede boormachine. Hoog koppel en voelt echt kwalitatief zeer goed.
Het fijne van deze boormachine is (o.a.) ook de koffer. In de koffer hebben ze ruimte gemaakt voor een doosje voor Parkside Performance bitjes, een 4Ah accu (kost los 30 euro) en Parkside Performance hout of steenboortjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBfvpilIfew9XJim7QIA6F5O4LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24MDravnd7pzSeo80lg68vRE.jpg?f=fotoalbum_large

Die Performance boortjes (klik) en bitjes (klik) zijn trouwens ook een aanrader: zeer sterk en slijten zo goed als niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaQUjijuWL1uxHAaq2gATdgKf98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/orNtzlTr25lbTFKgMm6Heau3.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door silmaril8 op 19-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
CurlyMo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Ik had hem voor 22€ incl verzenden op Bol, dan zijn ze goed in prijs gestegen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:19:

Hangt er een beetje vanaf hoe je die speed square precies gebruikt. Zo'n Incra T-rule heeft wel een fijne schaal om af te tekenen, maar alleen voor parallel en loodrecht, niet voor schuine zijdes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Weet iemand of beschermkappen voor haakse slijpers universeel zijn tussen merken? Ik wil graag een dichte voor mn Bosch maar die van Makita zijn een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mark-k schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:45:
Weet iemand of beschermkappen voor haakse slijpers universeel zijn tussen merken? Ik wil graag een dichte voor mn Bosch maar die van Makita zijn een stuk goedkoper.
Wat bedoel je met een dichte? Linkje?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

prein2 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Wat bedoel je met een dichte? Linkje?
Bijvoorbeeld: https://www.klium.nl/maki...en-conform-en60745-309123

Het lijkt dezelfde bevestiging, maar voor de zekerheid check ik t graag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

silmaril8 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:07:
Voor de personen die op zoek zijn naar een nieuwe boormachine of hun huidige Parkside arsenaal willen uitbreiden: bij de Lidl is nu een Parkside Performance boormachine in de aanbieding. En de accu's van deze (nieuwe) Performance serie passen ook gewoon op de "normale" groene Parkside 20V apparaten.
Link naar de aanbieding
Ik heb deze zelf ook recent geleden gekocht en het is een zeer goede boormachine. Hoog koppel en voelt echt kwalitatief zeer goed.
Het fijne van deze boormachine is (o.a.) ook de koffer. In de koffer hebben ze ruimte gemaakt voor een doosje voor Parkside Performance bitjes, een 4Ah accu (kost los 30 euro) en Parkside Performance hout of steenboortjes:
[Afbeelding]
YouTube: Parkside Performance Cordless Drill 20V PABSP 20-Li B2 Unboxing Testing

Toch klinkt het niet als de 18v 60 van Bosch. Voor het geld wellicht geen miskoop.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:21
Leuk om te lezen dat er hier meer "creatief met zaag" zijn.

Wat doe je als schoonzus een schuur met overkapping en heel veel te zagen rabatdelen wil.
Van allerlei reststukken een z.g. "sjoelbakzaag" gemaakt. Het werkte prima voor deze klus. Had hem alleen niet zo lang buiten in de regen moeten laten staan want daar kan mdf niet tegen. Gelukkig was dat na afloop van de klus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJqY7C2flltmbKYooCpEhFxWNZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5imS8JWxbZS1fCUnpQ8zgJck.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sphere schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:00:
[...]

YouTube: Parkside Performance Cordless Drill 20V PABSP 20-Li B2 Unboxing Testing

Toch klinkt het niet als de 18v 60 van Bosch. Voor het geld wellicht geen miskoop.
Maar die Bosch GSR 18V-60 is ook paar honderd euro duurder :P

Een paar Duitsers hebben trouwens wel een aantal testjes gedaan met deze Parkside Performance, de Bosch GSR 18V-60, de Parkside Klopboormachine en een Bosch GSR 12V-35. In die test kwam de Parkside Performance er erg goed uit en deed weinig onder voor de Bosch GSR 18V-60:

De Parkside Performance in deze video is trouwens wel het oude type. Degene die nu te koop is, is het nieuwe type Performance welke accu's dus ook te wisselen zijn met andere 20V apparaten van Parkside.

[ Voor 5% gewijzigd door silmaril8 op 19-07-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:17
DasNieNix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:43:
Leuk om te lezen dat er hier meer "creatief met zaag" zijn.

Wat doe je als schoonzus een schuur met overkapping en heel veel te zagen rabatdelen wil.
Van allerlei reststukken een z.g. "sjoelbakzaag" gemaakt. Het werkte prima voor deze klus. Had hem alleen niet zo lang buiten in de regen moeten laten staan want daar kan mdf niet tegen. Gelukkig was dat na afloop van de klus.

[Afbeelding]
Doe jezelf een plezier en koop een 3M Peltor gehoorbeschermer. Ik heb het grootste deel van mijn verbouwing gedaan met die goedkope rooie kleppen en nu ik een Peltor heb, heb ik er spijt van dat ik die niet eerder had gekocht. Die rooie zit klote en is maar marginaal beter dan zonder gehoorbescherming.
Pagina: 1 ... 104 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic