Denko schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:32:
Ik gebruik op het moment tijdens het klussen eigenlijk 1 van de 2 opties als gehoorbescherming :
- mijn motor otoplastieken.
- mijn noise canceling koptelefoon (qc35)
En eigenlijk zijn ze het allebei net niet. Want als ik de otoplastieken uitdoe om iets te horen kan ik ze meestal met smerige handen niet weer erin doen. Alles plakt eraan.
De koptelefoon werkt in principe goed, alleen ik gebruik dat ding echt overal voor, dus vaak ligt hij op kantoor of zolder (thuiskantoor). Dus ik zat te denken om zo'n perltor van 3m te halen. Alleen de 1 lijkt me toch voor 99% van de normale klussen toch zat? Zal nooit boven de 100Db uitkomen thuis.
Die 2 en 3 lijken zo enorm.
Iemand ervaring mee, of zijn die te warm/oncomfortabel dat je toch weer terugvalt naar otoplastieken?
Ik heb zowel Optime I en III, en de III is stiller (zoals je mag verwachten), en heeft daarom mijn voorkeur. De holtes voor de oren zijn ook wat dieper voor de III, in de I raken m'n oren net de wand, in de III niet. Niet dat het me echt stoort met de I. De I is natuurlijk ook wat lichter, draagt in dat opzicht misschien wel fijner.
Qua warmte storen ze me niet. Ja, het is warm, maar niet storend voor mij. Even de kleppen verschuiven als je even geen lawaai hebt. En zweten doe ik toch wel, maar de kleppen worden niet oncomfortabel om te dragen als ik zweet.
Belangrijker vind ik dat ze gewoon comfortabel zijn om te dragen, en dat ik ze zonder problemen één of meerdere uren kan dragen zonder dat de band of de kleppen ergens pijnlijk gaan drukken. Dat maakt ze comfortabeler dan de meeste gewone koptelefoons die ik heb geprobeerd (over-ear).
Als je een (veiligheids)bril draagt, heb je met de oorkleppen wel last van lekkage, dat is het enige nadeel ervan, vind ik. Maar dat is algemeen met oorkleppen.