Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mensen, ik ben in de markt om een schuifmaat te kopen. Mitutoyo is het merk, dus dat is prima. Nu is mijn businesscase vooral het opmeten van schroeven, afstanden tussen gaten, buizen etc. Niet per se werk waar je een nonius voor wil die tot de 1/100mm gaat... maar ik wil graag goed spul.

Wat is dan de range waar ik in kan gaan zitten? Ik heb ee lichte voorkeur voor analoog omdat het niet stuk kan. Een data-poort is leuk en lachen maar ik heb er echt gewoon geen doel voor.
Zit zelf naar de Mitutoyo-530-104 en de -122 te kijken. DIe laatste is preciezer en voor 35 knaken op amazon te krijgen. LIjkt me prima, maar duurder is ook okay.

Iemand nog een goede tip?

Waarom mitutoyo? Schijnt prima spul te zijn en ik vind het prima om 50-100E af te tikken voor een stuk gereedschap dat ik de komende 50 jaar gebruik. Ik verwacht dan wel geen gedoe en dus een degelijk apparaat. Ik werk niet met koelvloeistof ed.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Boudewijn
Om eerlijk te zijn gebruik ik al jaren een goedkope analoge schuifmaat. Nauwkeuriger dan 1/10mm ga je toch niet meten met een schuifmaat. En als ik jouw businesscase zie, zit je met een goedkope metalen echt wel nauwkeurig genoeg.

Mitutoyo is vooral interessant als je per sé digitaal wil. Goedkope digitale schuifmaten raken vaak het spoor bijster als je ze iets te snel beweegt en zijn feitelijk onbruikbaar, iets waar Mitutoyo geen last schijnt te hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 16:03
Boudewijn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:03:
Mensen, ik ben in de markt om een schuifmaat te kopen. Mitutoyo is het merk, dus dat is prima. Nu is mijn businesscase vooral het opmeten van schroeven, afstanden tussen gaten, buizen etc. Niet per se werk waar je een nonius voor wil die tot de 1/100mm gaat... maar ik wil graag goed spul.

Wat is dan de range waar ik in kan gaan zitten? Ik heb ee lichte voorkeur voor analoog omdat het niet stuk kan. Een data-poort is leuk en lachen maar ik heb er echt gewoon geen doel voor.
Zit zelf naar de Mitutoyo-530-104 en de -122 te kijken. DIe laatste is preciezer en voor 35 knaken op amazon te krijgen. LIjkt me prima, maar duurder is ook okay.

Iemand nog een goede tip?

Waarom mitutoyo? Schijnt prima spul te zijn en ik vind het prima om 50-100E af te tikken voor een stuk gereedschap dat ik de komende 50 jaar gebruik. Ik verwacht dan wel geen gedoe en dus een degelijk apparaat. Ik werk niet met koelvloeistof ed.
Ik heb alleen ervaring met goedkope (analoge) schuifmaten, dus geen specifieke Mitutoyo tips. Maar 20 streepjes op je nonius hebben is plenty. 50 is leuk, maar je gaat die nauwkeurigheid toch niet (herhaalbaar) meten. Het effect van duurdere merken merk je vooral in de afwerking (geen scherpe randen, soepel glijden, etc.), elke schuifmaat zou denk ik wel in ieder geval de nauwkeurigheid en precisie van z'n schaal moeten halen. (Bij een digitale loont het mijn inziens wèl veel langer om meer uit te geven, omdat je dan een betere batterijduur en absolute metingen krijgt.)
Daarnaast kan je even opletten of de nonius over de hele breedte van het bewegende deel verspreid zit. Dus niet zoals op dit rotding van de Gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Check dan wordt het een goedkope mitutoyo. Ik hoef niet dagelijks allerlei gekke dingen te meten, maar wil wel wat degelijks.

Thanks! @deepbass909 @BrtH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

g0ulash schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Dit is 'm:

YouTube: Tracksaw Workshop P4 [video #280]

En zo ziet het er bij mij uit (hier al 150+m^1 plinten mee gedaan, werkt goed):

En ook een voor 45 graden, vooral voor architraven gebruikt:
nice, dat zijn er 2 om eens te onthouden d:)b
Framoes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:16:

De kleinere zijn de door jou al genoemde Hultafors en ook de Johnson Johnny square. Die Hultafors is pas relatief kort te koop, dus heb ik een jaar terug die van Johnson op Amazon.com gekocht. Was incl verzenden ongeveer €20 toen.

Ik heb zelf die kleinere omdat die in een spijkertas past. Die Swanson is dan net te groot.
Verhip, die Hulta is inderdaad kleiner.

Omdat jij een spijkertas heb, "klus" jij beroepsmatig? :)
henkie196 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe je die speed square precies gebruikt. Zo'n Incra T-rule heeft wel een fijne schaal om af te tekenen, maar alleen voor parallel en loodrecht, niet voor schuine zijdes.
Voor het aftekenen van de schroefgaten voor een kippenhok volstaat dat allemaal prima, of als je een werkbank bouwt ofzo, no problemo.

maar ik had er niet aan moeten denken mijn dat ding tijdens de bouw van mijn luidsprekers te moeten gebruiken om af te tekenen.

Dan heb je meer aan die lineaal in jouw link, dat Incra spul is allemaal wel heel mooi zeg, poeh :D
DasNieNix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:43:
Leuk om te lezen dat er hier meer "creatief met zaag" zijn.
_/-\o_ d:)b

Bedankt voor het delen :)
Boudewijn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 01:26:
Check dan wordt het een goedkope mitutoyo. Ik hoef niet dagelijks allerlei gekke dingen te meten, maar wil wel wat degelijks.

Thanks! @deepbass909 @BrtH
Nog niet zo lang geleden is hier even gesproken over een schuifmaat - aankoop - dilemma :)

Ook ik heb een analoge mitu, zeker bij weinig gebruik geen geklooi met batterijen die leeglopen of, in het ergste geval, stukgaan en de boel van binnen laten corroderen.

Een goede schuifmaat is onmisbaar :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
KillaZ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:27:
[...]
Swanson speedsquare *O*
2 tientjes op bol.com :Y

Ideaal ding!
Heb je een linkje? De enige die ik kan vinden is bijna 2x zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:16
GodDamage schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Doe jezelf een plezier en koop een 3M Peltor gehoorbeschermer. Ik heb het grootste deel van mijn verbouwing gedaan met die goedkope rooie kleppen en nu ik een Peltor heb, heb ik er spijt van dat ik die niet eerder had gekocht. Die rooie zit klote en is maar marginaal beter dan zonder gehoorbescherming.
Goed dat dit jou opvalt en goede tip. Geen idee waar deze ooit vandaan kwam maar zal zeker de door jou genoemde 3M Peltor aanschaffen.
Dat "had ik veel erder moeten kopen" heb ik wel vaker gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jsiegmund

volgens mij is die bol niet voor 20 te vinden, zie mijn onderstaande reactie:
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:22:
[...]

HBM heeft er een van 5 euro, een hultafors in het zwart kost 18 en de swanson is zo rond de 25, eerste hit is gereedschappro.

Die laatste daar moet je niet naar toe, koop daar alleen online want je komt platzak terug kan ik je zeggen :P :+
Als je hem ook voor wat fijner werk wilt gebruiken dan echt ruwbouw, pak dan die zwarte Hultafors, daarmee kun je (zp lijkt mij) een stuk precieser werken dan de originele Swanson.

Die mist namelijk die uitsparingen, dat is voor aftekenwerk wel makkelijk voor je penpunt, maar als je wat fijner wilt aftekenen, op een paar millimeters, dan is de vlakke kant vd Hultafors een stuk practischer.

foutje, maandagochtend, ik lul uit mijn nek |:( De Hulta lijkt me wel fijner omdat hij duidelijker is qua schaalverdeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SrzQbnArxSgcqiNG54rXwSoxiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRFohM98xLvF7w6u3scUkMwZ.jpg?f=user_large

Tipje van @Framoes _/-\o_

https://www.gereedschappr...square-een-must-have.html

Hilarisch op de Gereedschappro site:

"ze zijn fantastisch, koop er 2, ook 1 voor je maatje, dan krijg je korting", ik dus op die + drukken voor de prijs, BAM!!!!! ........wel geteld 50 cent korting :+ :X

Dit is een foto van mijn Swanson op het tuinhek (moest ff wat uitleggen aan iemand, ongerelateerd verder) voor het idee.

bloody hell...... Ik typ steeds Swansong :P mijn favo album van Carcass _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2ByPw64nRwh38CraQEW8IOKctQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92M9G6FqhJqAa7bdD0G4idYx.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Raymond schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:28:
[...]

Ben benieuwd :) Mijn eigen 12V-35FC zonder accu's heb ik bijna 2mnd geleden besteld en die is nog steeds niet leverbaar. Misschien bestel ik die wel af en leen ik de machine van mn vrouw wel, als ik hem nodig heb :+
Gek genoeg lijkt het erop dat die van mij, na 2 weken wachten, morgen al wordt afgeleverd. Terwijl iemand anders hier ook 2 maanden heeft moeten wachten. Echt geen pijl op te trekken met dit model.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:02:
[...]

Gek genoeg lijkt het erop dat die van mij, na 2 weken wachten, morgen al wordt afgeleverd. Terwijl iemand anders hier ook 2 maanden heeft moeten wachten. Echt geen pijl op te trekken met dit model.
Bij welke verkoper heb je hem besteld? Van mij was van Amazon zelf en ook keepa geeft aan dat Amazon al die tijd geen voorraad heeft gehad.

Ik heb dus deze variant besteld:
https://www.amazon.de/gp/product/B07RCJ94H6

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 20-07-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:44:
@jsiegmund

volgens mij is die bol niet voor 20 te vinden, zie mijn onderstaande reactie:

[...]

Als je hem ook voor wat fijner werk wilt gebruiken dan echt ruwbouw, pak dan die zwarte Hultafors, daarmee kun je (zp lijkt mij) een stuk precieser werken dan de originele Swanson.

Die mist namelijk die uitsparingen, dat is voor aftekenwerk wel makkelijk voor je penpunt, maar als je wat fijner wilt aftekenen, op een paar millimeters, dan is de vlakke kant vd Hultafors een stuk practischer.

foutje, maandagochtend, ik lul uit mijn nek |:( De Hulta lijkt me wel fijner omdat hij duidelijker is qua schaalverdeling.

[Afbeelding]

Tipje van @Framoes _/-\o_

https://www.gereedschappr...square-een-must-have.html

Hilarisch op de Gereedschappro site:

"ze zijn fantastisch, koop er 2, ook 1 voor je maatje, dan krijg je korting", ik dus op die + drukken voor de prijs, BAM!!!!! ........wel geteld 50 cent korting :+ :X

Dit is een foto van mijn Swanson op het tuinhek (moest ff wat uitleggen aan iemand, ongerelateerd verder) voor het idee.

bloody hell...... Ik typ steeds Swansong :P mijn favo album van Carcass _O-

[Afbeelding]
Die Swanson is wat minder fijn uitgevoerd inderdaad. Echter kun je prima een nette lijn per 5 mm zetten.

Ook de hoeken berekenen/verwerken is een mooie optie met die pivot hoek :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

sphere

Debian abuser

silmaril8 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:47:
Maar die Bosch GSR 18V-60 is ook paar honderd euro duurder :P

Een paar Duitsers hebben trouwens wel een aantal testjes gedaan met deze Parkside Performance, de Bosch GSR 18V-60, de Parkside Klopboormachine en een Bosch GSR 12V-35. In die test kwam de Parkside Performance er erg goed uit en deed weinig onder voor de Bosch GSR 18V-60:
[YouTube: PARKSIDE SCHLÄGT BOSCH - DER GROSSE VERGLEICH! | WERKZEUG NEWS #25]
De Parkside Performance in deze video is trouwens wel het oude type. Degene die nu te koop is, is het nieuwe type Performance welke accu's dus ook te wisselen zijn met andere 20V apparaten van Parkside.
Inmiddels ook een vs een Maikta gezien waarbij de Parkside beter schroeft, maar poert ze wel te diep het hout in. Moeilijk.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@mark-k
Wanneer je eentje zoekt voor een 125 schijf en de diameter van de hals is 42mm. heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Raymond schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Bij welke verkoper heb je hem besteld? Van mij was van Amazon zelf en ook keepa geeft aan dat Amazon al die tijd geen voorraad heeft gehad.

Ik heb dus deze variant besteld:
https://www.amazon.de/gp/product/B07RCJ94H6
Amazon zelf. De meest complete met accu's
https://www.amazon.de/gp/product/B07RCJNLJV

Site gaf alsmaar voorraad aan, maar met onbekende verzenddatum. Nu ineens een mail dat hij onderweg is en morgen verwacht wordt.

En een koopje voor €210 :*)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
sphere schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:14:
[...]

Inmiddels ook een vs een Maikta gezien waarbij de Parkside beter schroeft, maar poert ze wel te diep het hout in. Moeilijk.
Volgens mij heb je met de Parkside een prima machine waar je heel wat plezier uit kunt halen voor relatief weinig geld. Het verschil in prijs kan hem vaak zitten in de winst die de fabrikant maakt of productiekosten van de machine zelf door kwaliteit van onderdelen, R&D etc. Vaak zie je bij batterijtechnologie veel verschil tussen merken. De reden waarom ik voor de Makita zou gaan is omdat ik al op het accuplatform is, je vaak een langere garantie op de machines krijgt en omdat Makita gewoon een goed getest merk is op professioneel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38

JB

Cédric roelt!

Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Volgens mij heb je met de Parkside een prima machine waar je heel wat plezier uit kunt halen voor relatief weinig geld. Het verschil in prijs kan hem vaak zitten in de winst die de fabrikant maakt of productiekosten van de machine zelf door kwaliteit van onderdelen, R&D etc. Vaak zie je bij batterijtechnologie veel verschil tussen merken. De reden waarom ik voor de Makita zou gaan is omdat ik al op het accuplatform is, je vaak een langere garantie op de machines krijgt en omdat Makita gewoon een goed getest merk is op professioneel niveau.
En hopelijk ook langer een zelfde platform aanhouden zoals het 18V ecosysteem

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Die Swanson is wat minder fijn uitgevoerd inderdaad. Echter kun je prima een nette lijn per 5 mm zetten.

Ook de hoeken berekenen/verwerken is een mooie optie met die pivot hoek :)
Dat is de betere beschrijving: "minder fijn uitgevoerd".

Ding is van alu maar als je hem ziet lijkt ie wel uit gietijzer gemaakt te zijn.

Heerlijk licht overigens en geen scherpe delen ofzo maar je merkt gewoon in gebruik dat het echt een ruwbouwding is en geen meubelmakers-instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Dat is de betere beschrijving: "minder fijn uitgevoerd".

Ding is van alu maar als je hem ziet lijkt ie wel uit gietijzer gemaakt te zijn.

Heerlijk licht overigens en geen scherpe delen ofzo maar je merkt gewoon in gebruik dat het echt een ruwbouwding is en geen meubelmakers-instrument.
Is de speed square per definitie niet gemaakt voor ruwbouw? Ik vind het ideaal om snel iets af te tekenen, als geleider te gebruiken voor mijn handcirkelzaag of voor dakhellingen te gebruiken. Als ik met meubels aan het werk ga pak ik eerder iets zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Is de speed square per definitie niet gemaakt voor ruwbouw? Ik vind het ideaal om snel iets af te tekenen, als geleider te gebruiken voor mijn handcirkelzaag of voor dakhellingen te gebruiken. Als ik met meubels aan het werk ga pak ik eerder iets zoals dit.
Ja joh, ik zou die dingen niet gebruiken bij de fijnere zaken. Die hele driehoek is gebouwd om in je toolbelt te gooien, hoeken af te tekenen (waarbij de diamant is bedoeld voor een 12" rise, wat in metric lastig te vertalen is.) en een keer uit je klauwen te laten vallen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Jazekers, dat klopt.

ik heb alleen gezegd dat ik een fijnere schaal mis op dat ding als ik wat precieser wilt af tekenen.

Met ongeveer anderhalve rechterhand qua klusvaardigheid heb ik de neiging té nauwkeurig te willen werken, ook in de veranda- en kippenhokdouglasruwbouw in de tuin.

Dit voorkomt dat ik later in de problemen kom door in onervarenheid fouten te maken. Ik zorg er bijvoorbeeld ook altijd voor dat wat ik links doe, rechts precies hetzelfde uitgevoerd wordt.
Scheelt als je ergens later een schroef in wilt hengsten en de 1ste gaat goed maar de 2de komt een andere schroef ofzo tegen.

Ik ben geen hobbybouwvakker, ik ben een hobbymeubelmaker die in 0,0 afwijking denkt, ontwerpt en tekent.
Ik vind het dan ook vaak moeilijk om afwijkingen door werkend hout op te vangen. Hoe nauwkeuriger ik dus werk in het begin, hoe minder invloed externe afwijkingen hebben omdat ik zelf geen afwijking introduceer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Jazekers, dat klopt.

ik heb alleen gezegd dat ik een fijnere schaal mis op dat ding als ik wat precieser wilt af tekenen.

Met ongeveer anderhalve rechterhand qua klusvaardigheid heb ik de neiging té nauwkeurig te willen werken, ook in de veranda- en kippenhokdouglasruwbouw in de tuin.

Dit voorkomt dat ik later in de problemen kom door in onervarenheid fouten te maken. Ik zorg er bijvoorbeeld ook altijd voor dat wat ik links doe, rechts precies hetzelfde uitgevoerd wordt.
Scheelt als je ergens later een schroef in wilt hengsten en de 1ste gaat goed maar de 2de komt een andere schroef ofzo tegen.

Ik ben geen hobbybouwvakker, ik ben een hobbymeubelmaker die in 0,0 afwijking denkt, ontwerpt en tekent.
Ik vind het dan ook vaak moeilijk om afwijkingen door werkend hout op te vangen. Hoe nauwkeuriger ik dus werk in het begin, hoe minder invloed externe afwijkingen hebben omdat ik zelf geen afwijking introduceer.
Niets mis met nauwkeurig werken! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sphere schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:14:
[...]

In principe, als je het geld hebt, dan gewoon voor een gerenommeerd merk gaan. Maar bij de Parkside moet je dus wel de prijs meenemen als je gaat kiezen en dat scheelt gewoon erg veel met gerenommeerde merken.

En mijn ervaring met Parkside is ook gewoon erg goed. Je krijgt echt waar voor je geld. Bijvoorbeeld een goede boorhamer. Er is natuurlijk al heel veel discussie geweest over welke boorhamer je nou moet kopen en zo goed als altijd wordt de Bosch GBH 2-28 F aangeraden. Echter de Parkside equivalent hiervan is ook een echte goede boorhamer. Die 2 Duitsers hebben hem ook getest:

En hij komt hier ook gewoon er echt goed uit, kan zelfs gewoon meekomen met de Bosch en is soms zelfs (marginaal) sneller. Daarnaast praten ze ook over de trillingen van de Bosch GBH 2-28 F vs de Parkside en dat scheelt ook maar heel weinig.

Wat ook duidelijk wordt uit deze video, is dat je zo ver mogelijk moet wegblijven van de (groene) Bosch PBH 2100 RE :P Terwijl deze machine nog heel veel wordt verkocht door veel winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
silmaril8 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Wat ook duidelijk wordt uit deze video, is dat je zo ver mogelijk moet wegblijven van de (groene) Bosch PBH 2100 RE :P Terwijl deze machine nog heel veel wordt verkocht door veel winkels.
Waarschijnlijk omdat de bouwmarkten de hoogste marges halen op dit product :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:22

Impry

Rallymedia.nl

Wel mooie vergelijkingsvideo, veel werk van gemaakt! Meteen even geabonneerd op het kanaal.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Niets mis met nauwkeurig werken! d:)b
true that, maar ik merk dat het me soms echt tegenwerkt. Zowel in tijd als uitvoering.

ik denk als een CNC-er :P

moet maar eens wat meer traditionele houtbouwfilmpjes kijken ipv This old Tony en Phil Vandelay met hun precisiewerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Waarschijnlijk omdat de bouwmarkten de hoogste marges halen op dit product :-(
zekers! volumeverkoop en omdat de gemiddelde bouwmarkt klant geen Tweakert is die eerst hier even voor advies komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

silmaril8 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:18:
[...]

In principe, als je het geld hebt, dan gewoon voor een gerenommeerd merk gaan. Maar bij de Parkside moet je dus wel de prijs meenemen als je gaat kiezen en dat scheelt gewoon erg veel met gerenommeerde merken.

En mijn ervaring met Parkside is ook gewoon erg goed. Je krijgt echt waar voor je geld. Bijvoorbeeld een goede boorhamer. Er is natuurlijk al heel veel discussie geweest over welke boorhamer je nou moet kopen en zo goed als altijd wordt de Bosch GBH 2-28 F aangeraden. Echter de Parkside equivalent hiervan is ook een echte goede boorhamer. Die 2 Duitsers hebben hem ook getest:
[YouTube: DISCOUNTER SCHLÄGT PROFI LIGA? BOSCH vs PARKSIDE | WERKZEUG NEWS #18]
En hij komt hier ook gewoon er echt goed uit, kan zelfs gewoon meekomen met de Bosch en is soms zelfs (marginaal) sneller. Daarnaast praten ze ook over de trillingen van de Bosch GBH 2-28 F vs de Parkside en dat scheelt ook maar heel weinig.
Het parkside VS Bosch 2-28 is wel wat kort door de bocht.

ik wil beide machines wel eens zien na 5 of 10 jaar op de bouwplaats.

Anders zag je wel op elke bouwplaats of werkplaats alleen maar Ferm, Wolfcraft en Einhell.

Maatje van mij werkt in de installatie bij een grote toko en doet oa inkoop van gereedschap voor zijn installatieteams. Je wilt niet weten wat die op jaarbasis aan machines kwijt zijn. Als dat voor 20 % van de kosten een heel stuk minder kan, dan sloegen die Makita, Hilti, Festool en Bosch Pro echt wel over hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Sa.Tan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:15:
@mark-k
Wanneer je eentje zoekt voor een 125 schijf en de diameter van de hals is 42mm. heb ik nog liggen.
Nee voor een 230mm, maar toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:44:
[...]
Maatje van mij werkt in de installatie bij een grote toko en doet oa inkoop van gereedschap voor zijn installatieteams. Je wilt niet weten wat die op jaarbasis aan machines kwijt zijn. Als dat voor 20 % van de kosten een heel stuk minder kan, dan sloegen die Makita, Hilti, Festool en Bosch Pro echt wel over hoor :P
Ik vraag me af of dat echt zo is. Veel professionals zijn (denk ik) best wel merk vast na een tijdje met een bepaald merk gewerkt te hebben. Niets mis mee uiteraard, je weet dat het goed spul is, kan vertrouwen op service / garantie, vervangende onderdelen en meer van dat soort argumenten. Maar in hoeverre die lui echt open staan voor een eerlijke vergelijking met bijvoorbeeld de pro-lijn van Parkside? Zou me niets verbazen wanneer ze liever 20% meer uitgeven aan wat ze kennen, dan 20% besparen op iets wat misschien wel slechter is of eerder stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Ik vraag me af of dat echt zo is. Veel professionals zijn (denk ik) best wel merk vast na een tijdje met een bepaald merk gewerkt te hebben. Niets mis mee uiteraard, je weet dat het goed spul is, kan vertrouwen op service / garantie, vervangende onderdelen en meer van dat soort argumenten. Maar in hoeverre die lui echt open staan voor een eerlijke vergelijking met bijvoorbeeld de pro-lijn van Parkside? Zou me niets verbazen wanneer ze liever 20% meer uitgeven aan wat ze kennen, dan 20% besparen op iets wat misschien wel slechter is of eerder stuk gaat.
snap ik, het is een risico monteurs op pad te sturen met iets onbekends.

Maar je gaat mij niet vertellen dat de meerprijs van Makita e zijn concullegas ten opcihte van Parkside voor de volle 100% bestaat uit de prijs voor het merklabeltje en een kleurtje op je machine

ik kom voor mijn werk heel veel bij bedrijven, zowel in de bouw en houtsector, aannemers etc als in de automotive en metaal van garages tot echte zware constructiebedrijven van trucktrailers tot en met zware staalbouw, en ik breng het zo nu en dan wel eens ter sprake omdat ik een tijd terug bij slechts 1 toko (melktrailerbouwer) een parkside boor zag.
Zo nu en dan hoor ik wel dat ze eens wat anders probeerden maar het ging allemaal stuk is zo'n beetje de consensus die mij bereikt.

Die lui met de parkside boren in de gereedschapkarren hadden bij wijze van test een paar van die dingen gekocht. Op zich waren ze tevreden met hoe het boorde maar ik weet niet van de langeduurtest. Dat is inmiddels een tijdje terug.

edit: ik heb dat in 2018 gepost

Ik weet niet of ik er binnenkort weer kom om eens navraag te doen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Laatst online: 03-06 21:26
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:13:

Verhip, die Hulta is inderdaad kleiner.

Omdat jij een spijkertas heb, "klus" jij beroepsmatig? :)
Ja, ik ben timmerman. Niet van oorsprong, maar later begonnen.

Het begon ooit met klussen en op latere leeftijd de conclusie dat op kantoor zitten niet aan mij was besteed. Vervolgens omgeschoold en voor mezelf begonnen.
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Jazekers, dat klopt.

Ik heb van een oude timmerman 'gelijk is ongelijk' geleerd. Dat is waarom je bijvoorbeeld deklatten/lijsten altijd ongeveer 5mm van de rand af bevestigd op kozijnen.

Koos heeft er ook iets over gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:54:

Ja, ik ben timmerman. Niet van oorsprong, maar later begonnen.

Het begon ooit met klussen en op latere leeftijd de conclusie dat op kantoor zitten niet aan mij was besteed. Vervolgens omgeschoold en voor mezelf begonnen.
nevertheless een vakman dus d:)b leuk te lezen, dapper dat je die knoop hebt doorgehakt _/-\o_
Framoes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:54:

Ik heb van een oude timmerman 'gelijk is ongelijk' geleerd. Dat is waarom je bijvoorbeeld deklatten/lijsten altijd ongeveer 5mm van de rand af bevestigd op kozijnen.

Koos heeft er ook iets over gezegd.
zal dat eens kijken, ik heb wel eens wat van hem gekeken, ik geloof een review van zo'n kleine Revolution metaalafkortzaag. Ik kan zijn filmpjes niet echt lang kijken zeg maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, veel mensen zijn redelijk merkvast. Nee, de kwaliteit van Parkside is niet hetzelfde als die van Makita/Metabo/Bosch/etc.

Die prijs betaal je omdat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet en het meer doorstaat dan goedkoper OEM spul dat onder tien verschillende namen wordt verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:49

Tjark

DON'T PANIC

Ik ben zelf ook voorstander van Parkside, heb aardig wat van hun spul. Ben gewoon hobbyklusser die sporadisch wat nodig heeft. Nu heb ik voor de prijs van 1 'dure' boormachine, een accuboor, accuexcenter en een invalzaag. Kwaliteitsverschil? Is er heus zeker. Is 't bij mij de beperkende factor? Nee.

't Is net zoals bv als fietsen en schaatsen: ja, een fiets van 5000 of schaatsen van 1500 euro is top. Maar als je 1x in de maand fietst/schaatst, dan is 't overkill. Maar fiets je vaker in de week of kun je goed schaatsen, moet je 't zeker doen.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tjark schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:09:
Ik ben zelf ook voorstander van Parkside, heb aardig wat van hun spul. Ben gewoon hobbyklusser die sporadisch wat nodig heeft. Nu heb ik voor de prijs van 1 'dure' boormachine, een accuboor, accuexcenter en een invalzaag. Kwaliteitsverschil? Is er heus zeker. Is 't bij mij de beperkende factor? Nee.

't Is net zoals bv als fietsen en schaatsen: ja, een fiets van 5000 of schaatsen van 1500 euro is top. Maar als je 1x in de maand fietst/schaatst, dan is 't overkill. Maar fiets je vaker in de week of kun je goed schaatsen, moet je 't zeker doen.
is ook helemaal niks mis mee hoor. :)

een buurman verderop doet nagenoeg alles in huis en die heeft een tijd terug tussen de keuken en woonkamer een paar hele mooie boekenkasten tot het plafond en schuifdeuren gezet.

Onvoorstelbaar wat die man doet met zijn Ferm frees en skill boor.

Ik kan het er niet mee, ik heb echt het gemak, de doordachtheid en precisie nodig van goed gereedschap, dat tilt de kwaliteit van mijn projecten echt omhoog.

Genoeg lopen knutselen, maken, verbouwen en klooien om daar inmiddels wel achter te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10
Nivado schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:42:
[...]

Je wordt bedankt! In mijn hoofd momenteel:

Ratio: Je hebt hem niet nodig
Emotie: Maar ik wil hem!
R: Maar je hebt al een Metabo UHE2250
E: Maar deze heeft bijna 50% meer slagkracht
R: Maar je komt alleen slagkracht te kort bij grof sloop werk
E: Zie ik heb hem nodig
R: Je hebt helemaal geen grof sloopwerk op de korte of langer termijn planningen staan
E: Maar ik wil hem
R:
E:
R: Dat zij je net ook al
E: Jij bent stom!
R:
E:
R: JE HEBT HEM NIET NODIG!
E: jE HebT hEM NiEt noDIg
"Ik ga echt alleen voor wat hout naar de Bauhaus :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cjyFLjjVWkr70iQ5mJt7e7W1uM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CNZOSHZ4rWJV6ZUycWiWbRI1.jpg?f=user_large

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Maar je gaat mij niet vertellen dat de meerprijs van Makita e zijn concullegas ten opcihte van Parkside voor de volle 100% bestaat uit de prijs voor het merklabeltje en een kleurtje op je machine
Nee natuurlijk niet. Er zit uiteraard kwaliteitsverschil in. De vraag is alleen of je dat merkt in het eindresultaat / gemiddelde levensduur van de machine. En als een goedkope machine slecht de helft van prijs kost, kun je die dus ook na de helft van de tijd vervangen door een nieuwere, waar je met de 'oude' merkmachine nog langer door zal moeten om de kosten er uit te halen.
Framoes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:59:
[...]
Ja, veel mensen zijn redelijk merkvast. Nee, de kwaliteit van Parkside is niet hetzelfde als die van Makita/Metabo/Bosch/etc.

Die prijs betaal je omdat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet en het meer doorstaat dan goedkoper OEM spul dat onder tien verschillende namen wordt verkocht.
Nou ja, de eerder aangehaalde filmpjes laten dus zien dat de kwaliteit van de Pro lijn van Parkline voor Bosch in ieder geval niet veel onder doet. Dus wanneer je dan prijs tegen kwaliteit afzet zou je zeggen dat Parkside wint. En dan kan het argument zijn "die gaan minder lang mee", maar zie boven: je kunt ook zeggen: "ik kan voor hetzelfde geld eerder een nieuwe machine met mogelijk betere specs kopen".

Voor die tweede opmerking ben ik benieuwd naar de onderbouwing. Spul wat bij de Lidl in de schappen ligt voldoet ook aan EU richtlijnen. En ik weet niet of dat OEM is; wordt Parkside nog onder andere labels verkocht? Misschien dat "de merken" hogere eisen stellen, maar hoe kom je daar als consument achter? En wie garandeert me dat het uiteindelijk toch niet allemaal uit dezelfde fabriek in China komt, ik heb geen idee.

Anyways; laten we deze discussie niet nog een keer voeren, die komt al genoeg voorbij. Wat mij betreft is het punt dat prijs/kwaliteit een afweging is en duurder niet per se beter betekent. Misschien in specs, maar niet per se in eindresultaat. En inderdaad: het hangt er ook nog sterk vanaf waar je het gereedschap voor gebruikt. That said: morgen komt mijn Makita invalzaag binnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Vitamine schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Goed om te weten dat ze die Pica's hebben. Wil er nog eentje uitproberen.

Heb zelf laatste ook de Stabila Magnet Pro gehaald. Erg fijn zo'n kleine. Nu helaas ook nog een nieuwe van een 1m nodig...de bubbel in mijn > 20 jaar oude versie is ongeveer zo breed geworden als het hokje zelf ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 21:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vitamine schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Je vloer is niet waterpas. Tijd voor die boorhamer om m open te breken O-)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:48
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Nee natuurlijk niet. Er zit uiteraard kwaliteitsverschil in. De vraag is alleen of je dat merkt in het eindresultaat / gemiddelde levensduur van de machine. En als een goedkope machine slecht de helft van prijs kost, kun je die dus ook na de helft van de tijd vervangen door een nieuwere, waar je met de 'oude' merkmachine nog langer door zal moeten om de kosten er uit te halen.
Dit is een afweging die per usecase zal verschillen.
Nou ja, de eerder aangehaalde filmpjes laten dus zien dat de kwaliteit van de Pro lijn van Parkline voor Bosch in ieder geval niet veel onder doet. Dus wanneer je dan prijs tegen kwaliteit afzet zou je zeggen dat Parkside wint. En dan kan het argument zijn "die gaan minder lang mee", maar zie boven: je kunt ook zeggen: "ik kan voor hetzelfde geld eerder een nieuwe machine met mogelijk betere specs kopen".
Dit gaat alleen op als je alleen een accutol wilt hebben. Als je een heel range aan gereedschap wilt hebben, is het onderaan de streep vaak voordeliger om alles op het zelfde platform te hebben. Als je vervolgens regelmatig gratis accu's krijgt bij allerlei gereedschap, is een Makita DDF482 bijvoorbeeld niet eens zo heel veel duurder dan een Parkside.
Daarnaast is elke 2 jaar je gereedschap en accu's vervangen ook niet heel erg economisch (laat staan ecologisch) verantwoord. Doordat goedkopere merken vaak de accu's meer op het randje belasten, minder beveiliging hebben, niet koelen tijdens het laden etc. gaan dergelijke accu's gewoon minder lang mee.
Voor die tweede opmerking ben ik benieuwd naar de onderbouwing. Spul wat bij de Lidl in de schappen ligt voldoet ook aan EU richtlijnen. En ik weet niet of dat OEM is; wordt Parkside nog onder andere labels verkocht? Misschien dat "de merken" hogere eisen stellen, maar hoe kom je daar als consument achter? En wie garandeert me dat het uiteindelijk toch niet allemaal uit dezelfde fabriek in China komt, ik heb geen idee.

Anyways; laten we deze discussie niet nog een keer voeren, die komt al genoeg voorbij. Wat mij betreft is het punt dat prijs/kwaliteit een afweging is en duurder niet per se beter betekent. Misschien in specs, maar niet per se in eindresultaat. En inderdaad: het hangt er ook nog sterk vanaf waar je het gereedschap voor gebruikt. That said: morgen komt mijn Makita invalzaag binnen :+
Eens met het laatste gedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jsiegmund nice, heb je die SP6000 gekozen?

If so, daar ga je een hoop plezier van hebben, maatje heeft hem ook, ding is echt gewoon goed voor niet achterlijk geld d:)b

[ Voor 58% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:13:

Nog niet zo lang geleden is hier even gesproken over een schuifmaat - aankoop - dilemma :)

Ook ik heb een analoge mitu, zeker bij weinig gebruik geen geklooi met batterijen die leeglopen of, in het ergste geval, stukgaan en de boel van binnen laten corroderen.

Een goede schuifmaat is onmisbaar :)
Ja die had ik gelezen, daarom wil ik een analoge. Kan niet zoveel stuk aan.
Batterijen die stuk gaan vergeet ik, ik ga hem zeker niet dagelijks gebruiken.

Hij is besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Het parkside VS Bosch 2-28 is wel wat kort door de bocht.

ik wil beide machines wel eens zien na 5 of 10 jaar op de bouwplaats.
Ik wil mijn ervaring wel delen al is dat een ervaring van een paar maanden op een renovatie. Waarbij ik zowel parkside sloophamers heb gekocht (lucht, 15jl en 50jl) als de blauwe bosch 50jl heb gehuurd.

De op lucht boorhamer is er na 2 keer mee opgehouden (bakstenen muren en smeervloer/tegels), de 15 jl heb ik twee keer teruggebracht met muurtjes weghalen en sleuven uithakken, de tweede keer kreeg ik geld terug omdat ik die dag wat moest slopen ivm vervolgwerk. Toen had ik de Powerplus POWX1195 gekocht (daar wil ik het liever niet meer over hebben, wat een drama ding).

Uiteindelijk heb ik de 50jl van parkside en bosch gebruikt om een betonvloer te slopen en 1 draagmuur. De enige sloophamer van parkside die het overleeft heeft is die van 50jl, maar wel aan alle kanten stuk (esthetisch). Het grootste verschil in slopen was de trilling en de manier van slopen. Bij de Bosch voelde je nauwelijks trilling en was veel degelijker gebouwd.

Ik ben er zeker van dat voor incidenteel gebruik, parkside materiaal meer dan prima is. Ga je bouwprojecten aan waarbij je veel moet slopen, vooral parkside sloophamers gebruiken mits de Lidl om de hoek zit (en je zin hebt om vaak terug te moeten).

Voor machines die je én vaak nodig hebt én over een langer tijdsbestek zou ik het merk links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:22
Boudewijn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Ja die had ik gelezen, daarom wil ik een analoge. Kan niet zoveel stuk aan.
Batterijen die stuk gaan vergeet ik, ik ga hem zeker niet dagelijks gebruiken.

Hij is besteld.
Ik heb zowel de analoge als een digitale, maar ik heb de analoge al in geen maanden meer aangeraakt en ik gebruik mijn schuifmaat bijna dagelijks.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Gian Inc. schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:44:
[...]

Ik wil mijn ervaring wel delen al is dat een ervaring van een paar maanden op een renovatie. Waarbij ik zowel parkside sloophamers heb gekocht (lucht, 15jl en 50jl) als de blauwe bosch 50jl heb gehuurd.

De op lucht boorhamer is er na 2 keer mee opgehouden (bakstenen muren en smeervloer/tegels), de 15 jl heb ik twee keer teruggebracht met muurtjes weghalen en sleuven uithakken, de tweede keer kreeg ik geld terug omdat ik die dag wat moest slopen ivm vervolgwerk. Toen had ik de Powerplus POWX1195 gekocht (daar wil ik het liever niet meer over hebben, wat een drama ding).

Uiteindelijk heb ik de 50jl van parkside en bosch gebruikt om een betonvloer te slopen en 1 draagmuur. De enige sloophamer van parkside die het overleeft heeft is die van 50jl, maar wel aan alle kanten stuk (esthetisch). Het grootste verschil in slopen was de trilling en de manier van slopen. Bij de Bosch voelde je nauwelijks trilling en was veel degelijker gebouwd.

Ik ben er zeker van dat voor incidenteel gebruik, parkside materiaal meer dan prima is. Ga je bouwprojecten aan waarbij je veel moet slopen, vooral parkside sloophamers gebruiken mits de Lidl om de hoek zit (en je zin hebt om vaak terug te moeten).

Voor machines die je én vaak nodig hebt én over een langer tijdsbestek zou ik het merk links laten liggen.
Zie hier het verschil tussen een Parkside gebruiken voor (zwaar) sloopwerk of een elektrische schroef/boormachine voor incidenteel gebruik.

Verschillende use-cases vragen verschillende kwaliteit gereedschap. Als je alle ellende van ruilen en stress van deadlines meetelt dan gaat iemand die zijn brood ermee verdient (of grof bespaart op een aannemer) daar toch niet aan beginnen? Zeker niet als het je ook nog eens je vullingen kost. :+

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:08
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:00:
[...]
Verschillende use-cases vragen verschillende kwaliteit gereedschap.
Ik heb een aannemer geweten die vooral bezig was met restaureren en heropvoegen van gevels. Die kocht de goedkoopste slijpschijven (de machine bedoel ik) die die kon krijgen per pallet, waar ik van spreek is trouwens jaren geleden. Zijn uitleg was dat het uitslijpen van de voegen, en dan vooral het stof, zeer nadelig was voor de motor van die toestellen, en dat toestellen van premiummerken het niet zó veel langer volhielden. Hij had de rekening gemaakt dat het, voor hem, goedkoper was om goedkopere toestellen aan te schaffen en gewoon weg te smijten als ze het niet meer deden. Deed zelfs geen moeite om garantie te claimen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
Bij het opnieuw inrichten op de werkplek zag ik onderin een zwart kunststof kistje met een Gamma decoupeerzaag en snapte gelijk waarom. Zaagde bij aanschaf al zeer beroerd en week af waar ik naartoe wilde. Na hier telkens deel 1,2,3 en nu met deel 4 bezig in te lezen krijg ik ook een andere kijk op eclectisch gereedschap.
Wat mij opviel dat de zaagjes helemaal ingesleten aan 1 kant, dus dat klopt al niet.
Deze gaat ook naar de kringloop, waarmee ik iemand anders blij mee kan maken met het snijden van boeren cakes of zo iets.
Nu weet ik bij mijn vroegere baas dat we daar met een T-decoupeer werkten en de sturing vond ik destijds perfect.
Nu heb ik mijn oog laten vallen (ben bezig met Makita nu) op deze
https://www.mastertools.n...tj-decoupeerzaag-in-m-box
Maar twijfel steeds nog draad of accu. Ik heb nu accu, maar dit ding wordt alleen gebruikt in en om het huis, 220v. is altijd aanwezig.
https://www.mastertools.n...j1TliuPb7zBgaArdnEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Als je prijs verschil niet erg vindt zou ik de accu versie pakken denk altijd handig geen snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Ik heb zowel de analoge als een digitale, maar ik heb de analoge al in geen maanden meer aangeraakt en ik gebruik mijn schuifmaat bijna dagelijks.
Dat snap ik volkomen, zelf kan ik me voorstellen dat het gemak van 2 of meerdere waardes onderling digitaal uitlezen en vergelijken makkelijker is met getallen op een schermpje dan analoog. Gebruiksgemak FTW d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Binnenkort ga ik een aantal kasten maken uit multiplex en nog wat speelgoed uit plaatmateriaal. Ik heb al een kast gemaakt met mijn huidige invalzaag van Scheppach (PL55). Voor de komende projecten wil ik investeren in de Makita invalzaag OF een zaagtafel. Kan iemand me vertellen waar ik beter mee uit ben? Budget zal zo rond de prijs van de SP6000 liggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sa.Tan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:14:
Na hier telkens deel 1,2,3 en nu met deel 4 bezig in te lezen krijg ik ook een andere kijk op eclectisch gereedschap.
Volgens mij zit jij in het verkeerde topic :+ :P
Sa.Tan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:14:
Nu heb ik mijn oog laten vallen (ben bezig met Makita nu) op deze
https://www.mastertools.n...tj-decoupeerzaag-in-m-box
Maar twijfel steeds nog draad of accu. Ik heb nu accu, maar dit ding wordt alleen gebruikt in en om het huis, 220v. is altijd aanwezig.
https://www.mastertools.n...j1TliuPb7zBgaArdnEALw_wcB
Ik heb zo goed als alles op 220 hier, maar zou bij opnieuw beginnen zeker met makita instappen op het 18v LXTplatform.

Ik zou zomaar overstag gaan voor een accu decouperzaag, ik zie dat gebruiksgemak wel maar voor losse machines steeds kiezen voor accu of snoer zonder systeem lijkt me niet handig.

Die decoupeer lijkt mij een hele mooie dikke zaag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:56
Het valt met wel op dat al die T-greep machines geen triggers hebben maar echt aan-uit schakelaars..
Lijkt me niet zo heel chill,

Heb zelf een GST160 D-greep maar zit omwille snoerenboel te kijken naar een accu machine.
Hoewel de T-greep er super chill uit ziet en volgens mij ook makkelijker te sturen is, neig ik toch naar een D-greep vanwege de (traploze) trigger.

Ja, tuurlijk, je kunt het wieltje aanpassen en zo je toeren regelen, maar een traploze trigger is toch veel relaxter dan een schakelaar? Of zit ik er compleet naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Dr Pro schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:02:
Heb zelf een GST160 D-greep maar zit omwille snoerenboel te kijken naar een accu machine.
Vanwege het toepassingsgebied van de decoupeerzaag zou ik ook zeker voor de accu versie gaan.
Het valt met wel op dat al die T-greep machines geen triggers hebben maar echt aan-uit schakelaars..

Hoewel de T-greep er super chill uit ziet en volgens mij ook makkelijker te sturen is, neig ik toch naar een D-greep vanwege de (traploze) trigger.

Ja, tuurlijk, je kunt het wieltje aanpassen en zo je toeren regelen, maar een traploze trigger is toch veel relaxter dan een schakelaar? Of zit ik er compleet naast?
Dit was voor mij de reden om voor de D-grip te gaan. Die toerenregeling via de trigger staat voor mij inherent aan de decoupeerzaagmachine, en snap ook niet dat ze die er uit hebben gehaald. Maar misschien zie ik ook iets over het hoofd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ligt er aan. Hoe vaak varieer jij qua toeren, tijdens het zagen? Enige waar ik met mijn Makita T-greep nog wel eens tegenaanloop is dat ik vergeet 'm uit te zetten voor ik 'm uit het werkstuk trekt, waardoor vervolgens de zaag dus tegen het werkstuk stoot (met kromme zaagbladen / beschadigingen aan werkstuk tot gevolg).

Die fout maak je met een trigger misschien minder snel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Fraggert Weet toch zeker dat ik goed zat en niet op het speakertopic! :+ :? 8)7
@Dr Pro ook wel waar, mijn ervaring is dat deze veel mooier stuurt zonder gas terug te nemen, naar gelang het materiaal en de dikte hiervan. Dat stel je dan weer in met het toerental wiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
checkdiz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
Binnenkort ga ik een aantal kasten maken uit multiplex en nog wat speelgoed uit plaatmateriaal. Ik heb al een kast gemaakt met mijn huidige invalzaag van Scheppach (PL55). Voor de komende projecten wil ik investeren in de Makita invalzaag OF een zaagtafel. Kan iemand me vertellen waar ik beter mee uit ben? Budget zal zo rond de prijs van de SP6000 liggen..
Ik vind een invalzaag met name ideaal voor lange zaagsnedes (zodat je de machine over het materiaal kan bewegen).

Een zaagtafel is ideaal voor repeterende zaagsneden (dus elk ladefront dezelfde breedte bijvoorbeeld :) )
Dus als je al tevreden bent over je scheppach, kijk dan eens naar een zaagtafel. Of je iets acceptabels gaat vinden voor 300 euro, is de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:22

Impry

Rallymedia.nl

ppatrick schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:18:
Als je prijs verschil niet erg vindt zou ik de accu versie pakken denk altijd handig geen snoer.
Eens. Wel even opletten, de tweede die link je plaatst @Sa.Tan is de prijs nog zonder accu.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Bij de makita D-greep die ik heb, werkt de trigger ook alleen maar als aan/uit schakelaar. ER zit een auto-functie op: Bij geen weerstand, loopt hij langzaam. Pas wanneer je begint te zagen, gaat hij naar het volle toerental.

Ik vind dat helemaal niet fijn werken, om eerlijk te zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:58:
[...]

nevertheless een vakman dus d:)b leuk te lezen, dapper dat je die knoop hebt doorgehakt _/-\o_
Het hielp dat m'n wederhelft achter me stond. Ook toen ik lange dagen weg was. Maar ik kom nu ook wel een stuk vrolijker thuis na een werkdag, haha.
zal dat eens kijken, ik heb wel eens wat van hem gekeken, ik geloof een review van zo'n kleine Revolution metaalafkortzaag. Ik kan zijn filmpjes niet echt lang kijken zeg maar :+
Begrijpelijk. Ik kom meestal ook niet verder dan een paar minuten per keer kijken. Als je op Google zoekt naar 'gelijk is ongelijk' zijn er ook wel sites met uitleg. In het kort: als alles heel precies past, kan het door o.a. werken van het hout uiteindelijk ongelijk worden.
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:31:

Ik denk ook dat als je ze 1 op 1 test de Parkside machines waarschijnlijk net zo makkelijk schroeven indraaien en gaten boren als een duurder merk. Maar qua duurzaamheid is het minder. Maar hoe lang doe je er mee als je ze alleen in het weekend (of misschien zelfs gemiddeld gezien om het weekend) gebruikt? Ik denk dat je dan met Parkside (performance) ook prima gereedschap hebt.

Maar tegelijk is het wel zo dat je naast basiskwaliteit ook inlevert op balans, ergonomie, gewicht, kwaliteit van de accu's en lader. Kijk naar video's waarin accu's van een A-merk en namaak worden opengemaakt. Die A-merk accu's hebben vaak gigantisch veel epoxy rondom belangrijke onderdelen zitten om ze te beschermen. Verder is mijn ervaring met bijvoorbeeld een decoupeerzaag van Parkside dat die veel meer zaagsel omhoog "spuugt" t.o.v. de Makita die ik nu heb. En ook niet onbelangrijk als selling point is de volledigheid van het assortiment.

En hoewel ik niet precies weet welke merken er nog meer door die fabriek worden gemaakt, ga ik er eerlijk gezegd van uit dat het OEM spul met Parkside sticker is. Het is voor Lidl onbetaalbaar om een eigen productielijn op te zetten. Dan kan je niet voor die prijzen je spullen aan de man brengen.

Een fabrikant die alleen maar gereedschap voor eigen naam maakt, heeft de focus daar liggen. Ze moeten op kwaliteit concurreren met andere grote namen. Dus alles binnen het bedrijf is op gereedschap maken gericht: r&d, productie, verkoop. Ik ga er dan van uit dat de kwaliteit over de hele linie gewoon beter is dan bij een bedrijf dat vooral voor een lage prijs de veelgekochte soort machines (schroefmachine, cirkelzaag, decoupeerzaag) voor verschillende merken produceert.

En het zal een beetje afhankelijk zijn van je gebruik hoeveel langer je met een A-merk machine doet en of dat de meerprijs waard is. Voor mij is dat slechts een deel van de meerwaarde, naast ook de eerdergenoemde zaken als ergonomie e.d. Je kan je qua DHZ waarschijnlijk geen buil vallen aan Parkside, maar ik zou het voor m'n werk niet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
In de discussie omtrent budget op merk gereedschap voeg ik mij met onderstaande onder volle tevredenheid als gebruiker vcan budget gereedschap 8) 8) 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPNPVxBmnLlSRB-lpYK18-YvM0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnX46jtBE3oq2UXYJCmKni3Q.jpg?f=fotoalbum_large

De parkside slagschroevendraaier doet het echt als een tierenlier.
En de "merk onbekend" afbreekhamer van 50J voor €90,- op Amazon gaat ook al wat jaren mee :9 8) .

Soms moet je ook geween geluk hebben. Want uiteraard heb ik ook wel eens goedkoop budget spul gekocht wat na 1x kapot ging. En dat accepteer je dan.

Daarin tegen heb ik weer een Fein Multimaster. Ooooh wat werkt dat Fein!. Die van de parkside is 1 grote vibrator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Alsof je op je cirkelzaag, freesmachine, schaafmachine, schuurmachine... een traploze trigger hebt.

Traploze trigger of niet; nu ik eenmaal met een T-greep gewerkt heb hoef ik die D-greep niet meer. Die D-greep schijnt trouwens een specifiek Nederlands dingetje te zijn... verkoopt elders veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tjark schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:09:

Qua fietsen; koop een goede nieuw... of een goede 2e hands. Nieuw goedkoop is gewoon bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:56
kabeltjekabel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Alsof je op je cirkelzaag, freesmachine, schaafmachine, schuurmachine... een traploze trigger hebt.

Traploze trigger of niet; nu ik eenmaal met een T-greep gewerkt heb hoef ik die D-greep niet meer. Die D-greep schijnt trouwens een specifiek Nederlands dingetje te zijn... verkoopt elders veel minder.
Ik begrijp wat je bedoelt, ze zijn dan wel niet traploos, maar ook dat zijn triggers. Alleen op m’n multitool zit een schuifje.
Ach, nog maar een keer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38

MJV

kabeltjekabel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Hier nog een T greep fan. Mis dat traploze regelen ook totaal niet. Je kunt gewoon langzamer bewegen door het hout heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb juist een T-greep decoupeerzaag weggedaan en een D-greep gekocht. Ik werd er ziek van (bij het laminaat zagen) dat je constant de laminaat plank moest vastzetten om een goede bocht of hoek te maken omdat een T-greep eigenlijk voornamelijk precies te gebruiken is met 2 handen. Want dat vind ik dus het fijne aan een decoupeerzaag: je kan met je ene hand het werkstuk vasthouden en met het andere werkstuk de D-greep decoupeerzaag bedienen.

Misschien heeft het ook wel met gewenning te maken, want met een T-greep moest ik, om een goede bocht, hoek of recht stuk te zagen, beide handen op de T-greep decoupeerzaag gebruiken. Misschien dat anderen daar minder moeite mee hebben. Of dat ik er zelf gewend aan raak als ik het vaak gebruik en dat ik na een tijdje dus wel gewoon met 1 hand de T-greep kan bedienen om hoekjes en bochtjes te zagen.

[ Voor 4% gewijzigd door silmaril8 op 20-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
silmaril8 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:54:
Ik heb juist een T-greep decoupeerzaag weggedaan en een D-greep gekocht. Ik werd er ziek van (bij het laminaat zagen) dat je constant de laminaat plank moest vastzetten om een goede bocht of hoek te maken omdat een T-greep eigenlijk voornamelijk precies te gebruiken is met 2 handen. Want dat vind ik dus het fijne aan een decoupeerzaag: je kan met je ene hand het werkstuk vasthouden en met het andere werkstuk de D-greep decoupeerzaag bedienen.

Misschien heeft het ook wel met gewenning te maken, want met een T-greep moest ik, om een goede bocht, hoek of recht stuk te zagen, beide handen op de T-greep decoupeerzaag gebruiken. Misschien dat anderen daar minder moeite mee hebben. Of dat ik er zelf gewend aan raak als ik het vaak gebruik en dat ik na een tijdje dus wel gewoon met 1 hand de T-greep kan bedienen om hoekjes en bochtjes te zagen.
Dat zal dan 100% gewenning zijn ;) . Ik was gewend aan een D-greep, overgestapt naar T-greep op aanraden van de verkoper en binnen no-time was het nauwkeuriger zagen.. gewoon met 1 hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
checkdiz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
In welk opzicht bevalt de Scheppach niet en in hoeverre denk je dat de Makita daarin het verschil gaat maken?

Ik heb zelf laatst een Bosch zaagtafel (GTS 635-216) gekocht en bezit ook een mooie Bosch GKT invalzaag. Ben nu bezig met de hele garage van nieuwe werkbanken etc voorzien, gecombineerd met aluminium profielen moet het wel nauwkeurig zijn (maximaal 0,5mm speling op veel plekken). Heb de zaagtafel alleen gebruikt voor de lades eigenlijk, aangezien dat veel repetitief werk op dezelfde breedte is en het relatief kleine delen zijn. Plaatmateriaal aan stukken zagen vind ik niet te doen op die zaagtafel, stukken van groter dan zeg circa 1200x600 vind ik al snel een no-go...
Misschien dat ik te erg verwend ben door vroeger bij een houthandel gewerkt te hebben waar ik nu nog altijd gebruik kan maken van een professionele formaatzaag, maar ik vind de meerwaarde van die zaagtafel toch beperkt, kan met de invalzaag minstens zo nauwkeurig werken, duurt wel ietsjes langer.

Een andere overweging als je het geld per se uit wilt geven: met kasten maken zou ik zelf nog graag een freestafel willen om mooie/stevige verbindingen te maken. Voor het geld zou ik met de kennis van nu denk ik eerder kiezen voor invalzaag + freestafel dan invalzaag + zaagtafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Twijfels schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:52:

Plaatmateriaal aan stukken zagen vind ik niet te doen op die zaagtafel, stukken van groter dan zeg circa 1200x600 vind ik al snel een no-go...
Misschien dat ik te erg verwend ben door vroeger bij een houthandel gewerkt te hebben waar ik nu nog altijd gebruik kan maken van een professionele formaatzaag, maar ik vind de meerwaarde van die zaagtafel toch beperkt, kan met de invalzaag minstens zo nauwkeurig werken, duurt wel ietsjes langer.
Ik geef je gelijk wbt werken met een invalzaag, ik zaag ook meestal de hele platen met een liniaal of laat ze voorzagen.
Qua meerwaarde van een zaagtafel ben ik het dan weer niet eens. Ik kan met mijn Scheppach TS 2500 vrijwel alles op maat zagen, zowel balken dunner/op maat als planken in formaat.
Voor formaatzagen heb ik inmiddels wel (bijna) een roltafel aan de tafel gezet, net als een opklapbare verbreder en verlenger van het blad.
Bijna als in ligt klaar, afzuiging klaar op master/slave stopkontakten overal na (vmvk verlengkabelnet met stopkontakten met aansluitstekker in deze, net als de afzuiger als slave, en daar kon mooi veel vermogen op, zowel als master als slave (totaal) 3500W/16A), maar ander echt werk wacht ook. O-) )
Voor afkorten staat er een afkortzaag overigens.
En een freestafel is inderdaad retehandig, daar heb ik de Festool basis voor waar de frees (en invalzaag) in past.

(foto`s komen pas als alles weer opgeruimd is, je werkplaats aanpassen en gelijk ook werken maakt meer troep dan je lief is.)

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2020 22:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:29:
@jsiegmund nice, heb je die SP6000 gekozen?

If so, daar ga je een hoop plezier van hebben, maatje heeft hem ook, ding is echt gewoon goed voor niet achterlijk geld d:)b
Jep klopt. Ik wilde 'm eerst bij Hornbach halen maar daar is hij slecht leverbaar. Uiteindelijk via Amazon laten komen, zou vandaag bezorgd moeten worden. Meteen een setje klemmen voor de rail bij gedaan en ik vermoed / hoop dat de Hitachi rail die ik nog heb liggen ook past dus dan heb ik meteen een lange lengte. Heb nog wat projectjes af te ronden en dan beginnen aan het grote project werkbank, dus kan 'm vast goed gaan gebruiken komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Twijfels schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:52:
[...]

In welk opzicht bevalt de Scheppach niet en in hoeverre denk je dat de Makita daarin het verschil gaat maken?
Gebruikssgemak en nauwkeurigheid zijn voor mij het belangrijkst. Het gaat voornamelijk om kasten bouwen, deuren aanpassen, vensterbanken. De zaagtafel laat ik voorlopig nog even achterwege. Maar omdat ik lees dat de Makita toch echt op een ander level zit als de Scheppach, zal dit ook wel zijn effect hebben op het eindresultaat, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
checkdiz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Gebruikssgemak en nauwkeurigheid zijn voor mij het belangrijkst. Het gaat voornamelijk om kasten bouwen, deuren aanpassen, vensterbanken. De zaagtafel laat ik voorlopig nog even achterwege. Maar omdat ik lees dat de Makita toch echt op een ander level zit als de Scheppach, zal dit ook wel zijn effect hebben op het eindresultaat, toch?
Als die scheppach goed strak langs het lijntje zaagt en je er een goed zaagblad op hebt zitten dat een mooie zaagsnede maakt, zal het verschil in resultaat heel klein zijn.

De verschillen zitten met name in het gebruik, het instellen en bijkomende zaken als afzuiging ed.

Zie bijvoorbeeld ook de bekende test van gereedschappro. Daarin worden allerlei dure invalzagen met elkaar vergeleken. Als je goed kijkt, zie je dat de verschillen in eindresultaat eigenlijk miniem zijn. De verschillen zitten met name in het gebruik van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Als die scheppach goed strak langs het lijntje zaagt en je er een goed zaagblad op hebt zitten dat een mooie zaagsnede maakt, zal het verschil in resultaat heel klein zijn.

De verschillen zitten met name in het gebruik, het instellen en bijkomende zaken als afzuiging ed.

Zie bijvoorbeeld ook de bekende test van gereedschappro. Daarin worden allerlei dure invalzagen met elkaar vergeleken. Als je goed kijkt, zie je dat de verschillen in eindresultaat eigenlijk miniem zijn. De verschillen zitten met name in het gebruik van de machine.
Bedankt Raymond en anderen, helder.

Daar gaat mijn verhaal om naar de Makita over te stappen -O-

En wellicht kan/laat ik de langste zaagsnedes ook wel bij de houthandel laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 21:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

*knip*
Nee, we hebben niet een apart topic om dan alsnog hier te gaan crossposten ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2020 11:58 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
checkdiz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:36:
Bedankt Raymond en anderen, helder.

Daar gaat mijn verhaal om naar de Makita over te stappen -O-

En wellicht kan/laat ik de langste zaagsnedes ook wel bij de houthandel laten doen.
Op zich is er toch nog steeds een case om de Makita te kopen? Je zei zelf dat gebruiksgemak ook belangrijk is voor jou. Als je hiermee makkelijker dezelfde zaagsnede bereikt, dan kan dat je case zijn, als je dat belangrijk genoeg vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Toch wel erg als een stuk overgebleven multiplex van de lokale Hubo betrouwbaarder is dan de aanslag van je 1200 euro kostende vlakbank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5D8LcyaL5nV0VBLVVajkh9pPy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3apW0Cxm56DVXxazZHrhBV1l.jpg?f=user_large

Maar ik heb na 3 weken nog steeds geen vervangend onderdeel ontvangen, ze blijven maar vertragen en blunderen bij Metabo. Ze hebben al 4 keer mijn adres gevraagd, dachten ineens dat ik in Oostenrijk woonde, de koerier komt nooit langs om de oude op te halen en ik heb er al een keer of 6 achteraan moeten bellen + mailen, met telkens als reactie 'nu gaan we het regelen'.

Echt, ik koop nóóit meer Metabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:00:
ze blijven maar vertragen en blunderen bij Metabo
Waarom laat je 't oplossen door Metabo in plaats van door de dealer? Of heb je direct bij Metabo gekocht?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14

Nhz

Deventer

Ik heb een Bosch GTS 10 XC (mobiele) tafelzaag. Voor bij mij in de werkplaats wil ik er graag een wat grotere tafel omheen hebben, dit maakt het zagen van grote platen een stuk makkelijker. Zoiets als in dit filmpje gedaan is zeg maar. Eventueel wil ik later de freestafel optie toevoegen.

Nu ben ik op zoek naar de extension rails waar hij naar linkt. Weet iemand of er een adresje in NL is die die dingen verkoopt? Of wellicht een ander alternatief. Ik zou de originele (mobiele) functie van de zaag graag behouden.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:08
HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:00:
Echt, ik koop nóóit meer Metabo.
Toen ik nog een meter kleiner en grote zak cement lichter was, was er een uitverkoop in een doe-het-zelf zaak een dorp verder. Mijn vader heeft er toen "spotgoedkoop" een metabo klopboormachine gekocht. Ik hoor het hem nog zeggen dat hij "eindelijk een fatsoenlijk merk kon veroorloven". Dus toen ik later zelf wat machines kocht, was mijn gedachte dat ik dus beter kon investeren in goede apparaten dan de hubo/gamma/brico-machines. En aangezien dat die metabo-boormachine mijn vader overleefd had, kocht ik me dus ook metabo, een decoupeerzaag. Was me toch al een stukje minder, plastic kapjes die afbraken, schakelaar die bleef steken zodat je de stroom moest onderbreken om het toestel uit te kunnen schakelen. Ondertussen was er ook nog een metabo vlakschuurmachine gekomen. Ik ben uit miserie een schuurmachine in de Aldi gaan halen toen die metabo het midden in een klus opgaf.
Dus ik begrijp je gevoel compleet.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

Asteroid9

General Failure

Nhz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:20:
Ik heb een Bosch GTS 10 XC (mobiele) tafelzaag. Voor bij mij in de werkplaats wil ik er graag een wat grotere tafel omheen hebben, dit maakt het zagen van grote platen een stuk makkelijker. Zoiets als in dit filmpje gedaan is zeg maar. Eventueel wil ik later de freestafel optie toevoegen.

Nu ben ik op zoek naar de extension rails waar hij naar linkt. Weet iemand of er een adresje in NL is die die dingen verkoopt? Of wellicht een ander alternatief. Ik zou de originele (mobiele) functie van de zaag graag behouden.
Bij Kruis makkelijk te vinden, gewoon de originele spare parts van Bosch. Goed adres, wel langere levertijd en het spul is niet heel goedkoop....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnjvNyYl_wMtJTeEhFLR2C_ytOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2ekjL04iwZavl46YIIabOyz7.png?f=user_large

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14

Nhz

Deventer

@Asteroid9 Top! Thanks. Ik had inderdaad niet gezocht op originele onderdeelnummers. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59
Voor diegene die het over de decoupeerzaag hadden heirboven.
Van het weekend begonnen een laminaatvloer te leggen met iemand samen, 3 slaapkamers en een overloop samen iets van 30-35m2.

Hiervoor de DJV181ZJ gebruikt, voor de zekerheid even bij de karwei laminaatzaagje gehaald van piranha.
Ook een T-greep gebruikt, er is met een hand te zagen uit de losse pols, maar met 2 handen gaat een stuk beter. (gebruik dan een workmate met snellijmklem, ben je zo klaar).
Zowel in de lengte zagen als in de breedte ging uiteindelijk prima zonder geleiding.
die soft-start kun je beter uit zetten. Dat werkt niet zo goed als je denkt bij dunne plaatjes. Misschien bij dik mdf o.i.d.?
Wat betreft het niet hebben van een traploze start/toerental is geen gemis imo, behalve dat je hem aan de zijkant uit moet zetten door echt op die knop te duwen is een dingetje.
Beter zat er nog een extra lichte knop waar je even op duwt en de machine staat uit (niet voor aan dan, killswitch idee).
Deze knoppen onder de huid moet je echt goed induwen en met weg leggen is het hier ook al fout gegaan een keertje.
Maar de DJV181ZJ is echt heel trillingsarm en in je eentje de planken op maat maken is echt geen moeite.
Misschien was het laminaat ook wel heel gemakkelijk deze keer (eerste keer gehele vloer leggen).
Snoerloos voelt trouwens ook weer ideaal aan. Op één 5Ah accu is nu nog 3 streepjes na 3 kamers verder... Dus aan accu geen gebrek.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arator schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Toen ik nog een meter kleiner en grote zak cement lichter was, was er een uitverkoop in een doe-het-zelf zaak een dorp verder. Mijn vader heeft er toen "spotgoedkoop" een metabo klopboormachine gekocht. Ik hoor het hem nog zeggen dat hij "eindelijk een fatsoenlijk merk kon veroorloven". Dus toen ik later zelf wat machines kocht, was mijn gedachte dat ik dus beter kon investeren in goede apparaten dan de hubo/gamma/brico-machines. En aangezien dat die metabo-boormachine mijn vader overleefd had, kocht ik me dus ook metabo, een decoupeerzaag. Was me toch al een stukje minder, plastic kapjes die afbraken, schakelaar die bleef steken zodat je de stroom moest onderbreken om het toestel uit te kunnen schakelen. Ondertussen was er ook nog een metabo vlakschuurmachine gekomen. Ik ben uit miserie een schuurmachine in de Aldi gaan halen toen die metabo het midden in een klus opgaf.
Dus ik begrijp je gevoel compleet.
Ik begrijp dat een hoop spul, ongeacht het merk, in China gemaakt word en dat vooral de 'quality control' het verschil zou uitmaken. Wel, dat is in ieder geval bij mijn machine niet gebeurd.
8088 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Waarom laat je 't oplossen door Metabo in plaats van door de dealer? Of heb je direct bij Metabo gekocht?
Omdat de dealer in Oostenrijk zit, en het verschepen van onderdelen (en de communicatie) teveel risico en tijd zou kosten. Ik dacht simpelweg 'ik bel Metabo NL' want dat is lekker dichtbij en simpel. Wist ik veel dat die uit een sociale werkplaats opereren. Ik dacht bij een Duits bedrijf te hebben gekocht en dat vond ik niet vreemd, ik koop zo vaak in .DE, maar bij nadere inspectie bleek het Oostenrijk te zijn. Ook prima, allemaal EU, toch? Metabo NL stuurt nu vervangende delen toe (in ieder geval een nieuwe, hopelijk rechte, aanslag) maar als er garantie geclaimd moet worden waarbij de machine door Metabo bekeken moet worden moet hij teruggestuurd worden naar de Dealer. Lekker dan, kilo of 85 inpakken en naar Oostenrijk terugsturen. Dat ze daar geen oplossing voor hebben bij een 'A'-merk.

Toen ik bij HBM spul kocht dat niet goed was kreeg ik linea recta reactie met een vervanging en toen dat niet lukte, een credit. Maar dat spul is ook van aan prijsniveau dat ik er nog mee kan leven als ik zelf een spie vast moet zetten met locktight en ik een recht plaatje voor mijn aanslag moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@alaintje Zie, dit soort berichten maken mij vrolijk, met name over de accu. _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Sa.Tan op 21-07-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik snap de haat op Metabo niet helemaal, ik ben er wel tevreden over. Maar goed ik heb ook maar één product van ze, een UHE 2660-2 boorhamer dus mijn ervaring is wat beperkt in die zin.

Heb hem nu drie jaar en al talloze gaten mee geboord, ook door dikke vloeren e.d. En een halfjaar geleden nog 2 dagen 8h+ mee staan beitelen om de dekvloer in m'n badkamer (5,5m2) eruit te beuken. Daar was hij eigenlijk wat te licht voor, waardoor het lang duurde. Maar tussendoor preventief even af laten koelen en toch de klus weten te klaren.

Aftersales geen ervaring mee, maar als ik je posts zo lees dan ben ik het met je eens dat dat vrij beroerd verloopt inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2020 12:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:04:
[...]
Omdat de dealer in Oostenrijk zit,
Beetje gek om te klagen over Metabo NL, als je zelf er voor gekozen hebt die machine in het buitenland te halen en je daarna tot Metabo NL te wenden voor garantie. Sure, het zou mooi zijn als dat allemaal gewoon vlekkeloos werkte, maar het is ook wel gewoon een beetje vragen om gedoe natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2020 12:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Orion84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:33:
[...]
Beetje gek om te klagen over Metabo NL, als je zelf er voor gekozen hebt die machine in het buitenland te halen en je daarna tot Metabo NL te wenden voor garantie. Sure, het zou mooi zijn als dat allemaal gewoon vlekkeloos werkte, maar het is ook wel gewoon een beetje vragen om gedoe natuurlijk.
Ik heb toch recht op europese garantie? Waarom mag ik niet verwachten dat ze op het Nederlandse kantoor niet zonder constante fouten en miscommunicatie kunnen werken? Hun kwaliteit van werken lijkt me niet afhankelijk van het land waar de machine gekocht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Ik heb toch recht op europese garantie? Waarom mag ik niet verwachten dat ze op het Nederlandse kantoor niet zonder constante fouten en miscommunicatie kunnen werken? Hun kwaliteit van werken lijkt me niet afhankelijk van het land waar de machine gekocht is.
Waar maak jij precies uit op dat je recht hebt op Europese garantie? Volgens mij is het zo geregeld dat je voor aanspraak op wettelijke garantie (recht op een deugdelijk product) moet aankloppen bij de verkoper. Metabo NL is niet de verkoper naar ik opmaak uit je verhaal?

Geen idee wat voor fabrieksgarantie Metabo biedt en welke voorwaarden daar aan hangen (met name met betrekking tot het claimen van garantie op een product dat je in een ander land gekocht hebt), maar dat is een service die los staat van waar je wettelijk recht op hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:45:
[...]

Waar maak jij precies uit op dat je recht hebt op Europese garantie? Volgens mij is het zo geregeld dat je voor aanspraak op wettelijke garantie (recht op een deugdelijk product) moet aankloppen bij de verkoper. Metabo NL is niet de verkoper naar ik opmaak uit je verhaal?
Dat. Je hebt recht op garantie bij de verkoper. Een apparaat van 80kg in het buitenland bestellen is prima, maar altijd wel een dingetje als hij terug moet.
Met metabo NL heb je verder niets te schaften, dus het is best netjes dat ze je helpen.

offtopic:
Festool is wel gewoon Duits :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
[...]

De Europese richtlijn noemt wel een termijn van 2 jaren, maar dit is geen garantietermijn. Het gaat over een vervaltermijn voor de verkoper waar hij na 2 jaren niets meer met je van doen heeft. Dit betekent echter niet dat je binnen de 2 jaren wél recht hebt op garantie. Je hebt enkel een bedenktermijn van 14 dagen.

Dit zijn de regels voor kopen op afstand (webshop). Als je fysiek bij de winkel hebt gekocht is dit anders, maar ik neem aan dat voor jou de eerste situatie van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Europese garantie bestaat niet. Je hebt een relatie met de verkoper en die moet je verder helpen.

Neemt niet weg dat wanneer Metabo NL je aanbiedt om te helpen, het wel zo handig is dat ze het gewoon netjes afhandelen en niet lopen te prutsen.

Het allerfijnst zou zijn als die machine van jou gewoon goed was geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:49:

Met metabo NL heb je verder niets te schaften, dus het is best netjes dat ze je helpen.
Ik heb ook geen issue met wát ze voor me kunnen doen, maar hóe. Het is er blijkbaar een chaotische bende, want de communicatie verloopt uitermate moeizaam en ze doen niet wat ze zeggen te doen. Tussen neus en lippen door lieten ze in één van de gesprekken wel weten dat ze vinden (al zeiden ze het niet letterlijk) dat je spullen gewoon in je 'eigen land' moet kopen. Dat is natuurlijk gewoon een commissiekwestie. Beetje krom als je als merk gebruik maakt van de meest aantrekkelijke belastingwetten in één land, de lage lonen in een ander land, en dan moeilijk gaat doen als een consument de grens over steekt.

Maar goed, het ging me om de kwaliteit van het spul. Die is gewoon niet wat ik verwacht van een merk dat zich presenteert als A-merk, en zeker niet voor dat prijspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:51
Ik heb een bakstenen plafond van ongeveer 20 vierkante meter. Staat best leuk, ware het niet dat er een stuclaag opgezeten heeft. Er zitten ook allemaal metselresten op die er moeilijk af gaan. Ik heb het geprobeerd met een staalborstel (komborstel) op een haakse slijper, maar dat is best zwaar werk en er komt een hoop stof af. Het zou met een komschijf beter moeten gaan, al krijg je dan ook een hoop stof (hier een voorbeeldje van hoe veel ongeveer).

Is zoiets een goede optie misschien:
https://www.amazon.de/gp/product/B07GZZBCB1

Of deze, met een ander soort komschijf (wat is het verschil eigenlijk tussen twee rijen segmenten en één "gegolfde")???):
https://www.amazon.de/gp/product/B0747KQXTH

Ook handig in combinatie met een handvat:
https://www.amazon.de/gp/product/B07K7HL2WM

Dit moet dan op mijn GWS 9-125 S passen (met toerenregeling). Je hebt ook een officiële van Bosch, maar die is duurder en lijkt me wat minder mooi uitgevoerd.

Iemand ervaring met dit soort werk? Is zo'n opzetstuk aan te raden of kan ik beter een echte renovatiefrees/renovatieslijper/saneringsfrees, of hoe het ook heet, nemen? Of andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:16
Hier ook een tevreden Metabo gebruiker. Ooit mee begonnen omdat een vriend dit met flinke korting op zijn werk mee kon bestellen en daarna voor heel veel gereedschap trouw gebleven.

Van 10+ jaar oud heb ik een klopboor, boorhamer, circelzaag met geleiderail, bovenfrees, stofzuiger en accuboor. Alles heel veel gebruikt en zonder enig probleem. Misschien dat dit allemaal nog van de oude generatie is.

Van het recente gereedschap heb ik van Metabo een accuboor en slagschroevendraaier en ook dit al flink gebruikt zonder problemen.

Nadeel is wel dat ik niet vaak iets nieuws koop en dus wat nieuwe features zal missen die ik nu niet heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mja, overal gaat weleens wat mis. Of dat nu gaat om de service of kwaliteit. Vervelend? Absoluut.

Wat anders,

ik was op zoek naar een goede oplossing voor al mijn handgereedschap. Ik heb geen schuur waar ik het allemaal in ophang of iets dergelijks en neem het toch wel vaak mee.

Ik heb altijd met een schuin oog gekeken naar de Stanley/Dewalt Tstak oplossingen. Op Amazon kwam ik onderstaand tegen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UYuM5ffkGUPF1u8kYM0sj2gHPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIObdE7bv9WcT4r9OH3A0GKV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQGzuwNNZrq4wqGPy7eomgV8SrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JdEHgUxmfBnKL7GZ31YPs5lp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT2zM--_vr3UlfyBl7ENQWPaGIM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fA7xCwRB9urtuQlqCHAZAzqn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCw2LID0_08oAkKPjn0Mn79eYBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/REEB3dmEgYZZwv5VbC0DAryQ.jpg?f=user_large

Maar bij elkaar toch wel vrij prijzig. Geneust op Marktplaats en uiteindelijk beide nieuw voor 200 euro op de kop kunnen tikken. En snel verstuurd!
Er zijn er nog meer beschikbaar voor de liefhebber. Even zoeken op Tstak en je komt ze wel tegen.

Vandaag binnen gekregen en kan niet anders zeggen dat het stevig spul is met voldoende ruimte in de kisten. Zeker de 2 grote bakken zijn handig voor los gereedschap als hamers en dat soor grof spul.

Aanradertje. En dat zeg ik als Makita liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:32:
Mja, overal gaat weleens wat mis. Of dat nu gaat om de service of kwaliteit. Vervelend? Absoluut.

Wat anders,

ik was op zoek naar een goede oplossing voor al mijn handgereedschap. Ik heb geen schuur waar ik het allemaal in ophang of iets dergelijks en neem het toch wel vaak mee.

Ik heb altijd met een schuin oog gekeken naar de Stanley/Dewalt Tstak oplossingen. Op Amazon kwam ik onderstaand tegen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar bij elkaar toch wel vrij prijzig. Geneust op Marktplaats en uiteindelijk beide nieuw voor 200 euro op de kop kunnen tikken. En snel verstuurd!
Er zijn er nog meer beschikbaar voor de liefhebber. Even zoeken op Tstak en je komt ze wel tegen.

Vandaag binnen gekregen en kan niet anders zeggen dat het stevig spul is met voldoende ruimte in de kisten. Zeker de 2 grote bakken zijn handig voor los gereedschap als hamers en dat soor grof spul.

Aanradertje. En dat zeg ik als Makita liefhebber.
Mooi spul, ja. Heb zelf ook 10+ van die kisten (van DeWalt), zowel de lage als de hoge als de open bak (als grijpbak, waarin ik alle gereedschap tijdelijk verzamel wanneer ik een klus in of om het huis doe). Ik kan je die met lades ook aanraden (de hoge en de lage) - die gebruik ik voor tangen (de hoge) en schroevendraaiers (de lage).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.aws.toolstation.com/images/141020-UK/800/20138.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 21-07-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Ik wil eens wat meer gaan doen met handmatige houtbewerking. Met name omdat t veel minder geluid maakt (en dus ook binnen kan), maar ook omdat ik verwacht dat t lekker ontspannend is.

Om te beginnen wil ik een handschaaf (#4 of #5) kopen. Ik heb geen vlak/vandikte bank, en ook niet de ruimte om er 1 neer te zetten,. Een handschaaf zou dan een oplossing kunnen zijn.
Uiteraard vergt dat flinke oefening voor een vlakke plank, maar dat is niet erg.

Volgens mij kan ik voor een handschaaf 4 dingen doen:
- Koop een supermooie Lee Nielsen/Veritas handschaaf
- Koop een tweedehands kwaliteitschaaf op EBay/Marktplaats
- Koop een budgetmerk (Stanley/Peak) bij iemand als Baptist
- Koop een goedkope bij 1 van de vele winkels die ze verkopen

De Lee Nielsen/Veritas route is geen optie. Die vind ik veel te duur als beginner. De 2ehands optie ben ik al weken in de gaten aan het houden. Ik vind op Marktplaats eigenlijk niets interessants wat ook nog een normale prijs heeft (<€40).

Blijven de laatste 2 opties over. Baptist zelf geeft op de website eerlijk aan dat zo'n Stanley (€70) schaaf nog wel wat werk nodig heeft (zool vlakken, beitel slijpen, afstellen). Die Peak van hun vind ik eigenlijk ook weer te prijzig met 120€.

De laatste optie trekt me nu het meest aan. Als ik bij bijvoorbeeld HBM iets als deze koop:
https://www.hbm-machines....-professionele-handschaaf

Ben ik voor nog geen €40 klaar met 2 schaven. Dan nog een wetsteen erbij:
https://www.hbm-machines....rubberen-anti-slip-houder

en voor minder dan €60 kan ik schaven.

Uiteraard snap ik dat ik het woord 'Professioneel' met een zak zout moet nemen. De dure schaven zijn met een reden zo duur, en voor dit bedrag kun je niets verwachten.

Nu ben ik van plan voor de goedkope route te gaan. Enerzijds omdat ik een gierige Hollander ben, en anderzijds omdat dit me een prima manier lijkt om te leren hoe je een schaaf afstelt etc.
BIj deze goedkope schaven zal ik met 99% zekerheid de zool moeten vlakken, de chipbreaker moeten vlakken en de beitel slijpen. Dat is natuurlijke een rotklus, maar als ik hiervan een fatsoenlijke schaaf kan maken gaat iedere schaaf daarna simpel zijn volgens mij.

Mis ik wat in mijn redenatie? Of zou dit een betaalbare manier zijn om kennis te maken met schaven, wetende dat ik ws wel 1 of 2 weekenden kwijt ben aan vlakken, slijpen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

_Mystikal_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:47:
Ik wil eens wat meer gaan doen met handmatige houtbewerking. Met name omdat t veel minder geluid maakt (en dus ook binnen kan), maar ook omdat ik verwacht dat t lekker ontspannend is.

Om te beginnen wil ik een handschaaf (#4 of #5) kopen. Ik heb geen vlak/vandikte bank, en ook niet de ruimte om er 1 neer te zetten,. Een handschaaf zou dan een oplossing kunnen zijn.
Uiteraard vergt dat flinke oefening voor een vlakke plank, maar dat is niet erg.

Volgens mij kan ik voor een handschaaf 4 dingen doen:
- Koop een supermooie Lee Nielsen/Veritas handschaaf
- Koop een tweedehands kwaliteitschaaf op EBay/Marktplaats
- Koop een budgetmerk (Stanley/Peak) bij iemand als Baptist
- Koop een goedkope bij 1 van de vele winkels die ze verkopen

De Lee Nielsen/Veritas route is geen optie. Die vind ik veel te duur als beginner. De 2ehands optie ben ik al weken in de gaten aan het houden. Ik vind op Marktplaats eigenlijk niets interessants wat ook nog een normale prijs heeft (<€40).

Blijven de laatste 2 opties over. Baptist zelf geeft op de website eerlijk aan dat zo'n Stanley (€70) schaaf nog wel wat werk nodig heeft (zool vlakken, beitel slijpen, afstellen). Die Peak van hun vind ik eigenlijk ook weer te prijzig met 120€.

De laatste optie trekt me nu het meest aan. Als ik bij bijvoorbeeld HBM iets als deze koop:

Ben ik voor nog geen €40 klaar met 2 schaven. Dan nog een wetsteen erbij:
https://www.hbm-machines....rubberen-anti-slip-houder

en voor minder dan €60 kan ik schaven.

Uiteraard snap ik dat ik het woord 'Professioneel' met een zak zout moet nemen. De dure schaven zijn met een reden zo duur, en voor dit bedrag kun je niets verwachten.

Nu ben ik van plan voor de goedkope route te gaan. Enerzijds omdat ik een gierige Hollander ben, en anderzijds omdat dit me een prima manier lijkt om te leren hoe je een schaaf afstelt etc.
BIj deze goedkope schaven zal ik met 99% zekerheid de zool moeten vlakken, de chipbreaker moeten vlakken en de beitel slijpen. Dat is natuurlijke een rotklus, maar als ik hiervan een fatsoenlijke schaaf kan maken gaat iedere schaaf daarna simpel zijn volgens mij.

Mis ik wat in mijn redenatie? Of zou dit een betaalbare manier zijn om kennis te maken met schaven, wetende dat ik ws wel 1 of 2 weekenden kwijt ben aan vlakken, slijpen etc?
Het lastige er aan is dat je juist als beginner veel baat hebt bij een goede schaaf. Bij een slecht afgewerkte schaaf ga je waarschijnlijk geen goede krul krijgen en heb je elke keer een verstopping met stukjes krul. Je weet dan niet of het aan je techniek of aan de kwaliteit van de schaaf ligt.

Los daarvan: je kunt de zool vlakken met een vel waterproof schuurpapier op een plaat glas of natuursteen o.i.d. Je zult zien dat goedkope schaven heel erg niet vlak zijn. De Stanley schaven zijn inderdaad ook echt niet vlak.

Hier veel info: https://www.woodworking.n...m-reischaaf-550mm.28775/#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
@_Mystikal_ I heb een paar maanden geleden nog twee keer (bij verschillende verkopers dus) voor €20+verzendkosten een Stanley nr. 4 op Marktplaats gekocht, dus het kan echt voor <€40. Heb toen wel 1 of 2 weken bijna elke dag even de zoekresultaten bekeken (gewoon zoeken op 'schaaf', je mist dingen als je zoekt op 'Stanley nr 4'), en geen afstandsbeperking ingesteld. Genoeg mensen die er wel (meer dan) de hoofdprijs voor vragen hoor, maar ook genoeg die hem er voor €30 op zetten en een bod van €20 accepteren.

Edit: grote kans dat je bijv. deze wel voor die prijs kan krijgen. Wordt verkocht door iemand die allerlei 'antieke' spulletjes heeft, maar wsl. niets van schaven weet. Moet je alleen wat roest wegschuren op een glasplaat.
Of je kan eens proberen €30 te bieden op deze.

[ Voor 45% gewijzigd door BrtH op 21-07-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

orf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Het lastige er aan is dat je juist als beginner veel baat hebt bij een goede schaaf. Bij een slecht afgewerkte schaaf ga je waarschijnlijk geen goede krul krijgen en heb je elke keer een verstopping met stukjes krul. Je weet dan niet of het aan je techniek of aan de kwaliteit van de schaaf ligt.

Los daarvan: je kunt de zool vlakken met een vel waterproof schuurpapier op een plaat glas of natuursteen o.i.d. Je zult zien dat goedkope schaven heel erg niet vlak zijn. De Stanley schaven zijn inderdaad ook echt niet vlak.

Hier veel info: https://www.woodworking.n...m-reischaaf-550mm.28775/#
Dank voor deze link! Heb een hoop topics op Woodworking gelezen, maar deze gemist. Maakt wel duidelijk dat ik mijn originele plan ga laten varen, dit is wel heel erg slecht qua kwaliteit.

Zool vlakken is geen probleem, ik heb een granieten werkblad in mijn keuken wat nergens heen gaat en vlak is.

Dan wordt t toch zo'n nieuwe Stanley schaaf denk ik, als die qua bouwkwaliteit verder wel goed zijn.
BrtH schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:26:
@_Mystikal_ I heb een paar maanden geleden nog twee keer (bij verschillende verkopers dus) voor €20+verzendkosten een Stanley nr. 4 op Marktplaats gekocht, dus het kan echt voor <€40. Heb toen wel 1 of 2 weken bijna elke dag even de zoekresultaten bekeken, en geen afstandsbeperking ingesteld. Genoeg mensen die er wel (meer dan) de hoofdprijs voor vragen hoor, maar ook genoeg die hem er voor €30 op zetten en een bod van €20 accepteren.

Edit: grote kans dat je bijv. deze wel voor die prijs kan krijgen. Wordt verkocht door iemand die allerlei 'antieke' spulletjes heeft, maar wsl. niets van schaven weet. Moet je alleen wat roest wegschuren op een glasplaat.
Of je kan eens proberen €30 te bieden op deze.
Misschien dan toch nog maar even verder kijken op Marktplaats, thanks! Die eerste lijkt mij aardig roestvrij te krijgen met een bak cola?

[ Voor 14% gewijzigd door _Mystikal_ op 21-07-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
_Mystikal_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Misschien dan toch nog maar even verder kijken op Marktplaats, thanks! Die eerste lijkt mij aardig roestvrij te krijgen met een bak cola?
Cola heb ik geen ervaring mee, maar het schijnt te werken ja. Ik vind alleen de zool en het contactoppervlak van de frog belangrijk om roestvrij en vlak te schuren, roest op de rest boeit me niet heel veel.
Pagina: 1 ... 105 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic