Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik twijfelde of ik misschien mijn eigen topic moest maken, maar wellicht is het gewoon een kleine vraag..

Ik ben steeds meer bezig met houtbewerking, puur als hobby. Veel van mijn "tools" komen nog niet verder dan een boormachine en een lintzaag. Los van de "manuele tools" als diverse zagen, schuren en een handschaaf.
Na het volgen van dit topic en natuurlijk diverse 'DYI' video's zie ik de potentie wel van wat elektrische tools om mijn leven wat gemakkelijker te maken :+

Daar komt dan ook mijn vraag, ik wil mijn leven niet moeilijker maken. Bijvoorbeeld door het gebrek van een vinger, of twee. Mijn 'ouwe' (lees: vader) heeft altijd in de bouw gezeten en ik heb wel een soort van "basis ervaring" daar mee op gedaan met mijn opvoeding. Dus ik ben niet compleet noob. Doch zou ik heel graag iets van een cursus/training willen doen. Met name over veilig werken en het correct gebruik van tools (dus niet HOE je iets moet maken). Zelfs met bepaalde youtube video's cringe ik over het feit dat men lekker over hun tafelzaag hangt.

Het probleem is dat als ik zoek naar dit soort trainingen dat ik meestal iets tegen kom in de trend van:
- Heel zweverig bezig zijn
- Ambachtelijk bezig zijn
- "Uit welk hout ben jij gesneden" ;w
- Hoe je verbindingen maakt of moet beitelen, etc. (dit soort dingen ken ik wel)

Heeft iemand misschien tips, links, of ervaringen die hij/zij wilt delen waar ik iets aan heb? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:32

woutur

Klauwtjes uit!

Douweegbertje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:07:
Doch zou ik heel graag iets van een cursus/training willen doen. Met name over veilig werken en het correct gebruik van tools (dus niet HOE je iets moet maken). Zelfs met bepaalde youtube video's cringe ik over het feit dat men lekker over hun tafelzaag hangt.

Het probleem is dat als ik zoek naar dit soort trainingen dat ik meestal iets tegen kom in de trend van:
- Heel zweverig bezig zijn
- Ambachtelijk bezig zijn
- "Uit welk hout ben jij gesneden" ;w
- Hoe je verbindingen maakt of moet beitelen, etc. (dit soort dingen ken ik wel)

Heeft iemand misschien tips, links, of ervaringen die hij/zij wilt delen waar ik iets aan heb? :)
Op het gevaar dat ik door je afgeschoten word: dit is wat ik overwoog, omdat ik van de machines van deze stadswerkplaats gebruik wilde maken. Helaas duurt dat me allemaal een beetje te lang om één keer een ochtendje iets specifieks voor mezelf te doen.

Kom ik op een eigen vraag: zijn er mensen die een vandiktebank hebben in de buurt van Utrecht en waar ik tegen een kleine vergoeding wat hout doorheen mag gooien? Speelt nu nog niet zo zeer, maar ik merk dat mijn hout allemaal verschillende afmetingen heeft, terwijl dit allemaal hetzelfde *zou* moeten zijn.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

woutur schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Op het gevaar dat ik door je afgeschoten word: dit is wat ik overwoog, omdat ik van de machines van deze stadswerkplaats gebruik wilde maken. Helaas duurt dat me allemaal een beetje te lang om één keer een ochtendje iets specifieks voor mezelf te doen.

Kom ik op een eigen vraag: zijn er mensen die een vandiktebank hebben in de buurt van Utrecht en waar ik tegen een kleine vergoeding wat hout doorheen mag gooien? Speelt nu nog niet zo zeer, maar ik merk dat mijn hout allemaal verschillende afmetingen heeft, terwijl dit allemaal hetzelfde *zou* moeten zijn.
Ha no worries. Ik zal input nooit afschieten :)
En ik was mij totaal niet bekend met dit soort initiatieven/bedrijven. Helaas voor mij een beetje ver weg voor 5x. Echter ik ga eens zoiets in mijn buurt opzoeken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik geloof dat ik Makita even in de rust zet.
Met de aanschaf van de DDF482, DDF484 en de DTD152 goed voorbereid ben voor de klus op het dak in september. Deels dakhout, panlatten en een paar kozijnen aanpakken en daar is met accu machines mooi te doen.
Er is stroom en ben in ruste, zeeën van tijd, huis bijna tiptop en na het dak geen extreme klussen meer.
Dus kan ik aanvullingen tot komend voorjaar (accu's actie) uitstellen en mijn focus richten op bijkomende klusjes. (Ik wil nog graag uitbreiden met een Makita Reciprozaag en multitool.)

Maar ik heb mijn blik laten vallen op een handzame en kleine Bosch GSR 12v-15 FC of een GSR 12v.-35 FC.
Ik zie dat de 35 FC brushless is met meer power accu's, maar voor mijzelf twijfel ik of ik die nodig heb.
Het is de bedoeling puur voor schroeven in kleine hoekjes, zelfbouw kasten (of IKEA), plint werkjes ed. 1 Accu is eigenlijk voor mijn doel voldoende en niet te vergeten, ik heb een verloren machientje terug gevonden; een Bosch groen PSR 7.2 li schroefmachine. Ik zocht om een plaatje, maar blijkbaar echt oud, niet te vinden. Lief dingetje, accu nog goed en hij draait ( traag) er lustig op los. Jaren geleden gebruikt voor schroefwerk aan PC kasten, nu allemaal duimschroeven. Kortom, die wil ik rust gunnen en ik vraag mij af of een GSR 15 FC of 35 FC overdreven is.
Toch gevonden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLgNfs_f4rD0vxEmlqgGeYWMA48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aLE2wdboAF52aJ48Ag0V6Hjh.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sa.Tan op 13-07-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30
Sa.Tan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:08:
Met de aanschaf van de DDF482, DDF484 en de DTD152 goed voorbereid ben voor de klus op het dak in september. Deels dakhout, panlatten en een paar kozijnen aanpakken en daar is met accu machines mooi te doen.
Er is stroom en ben in ruste, zeeën van tijd, huis bijna tiptop en na het dak geen extreme klussen meer.
Dus kan ik aanvullingen tot komend voorjaar (accu's actie) uitstellen en mijn focus richten op bijkomende klusjes. (Ik wil nog graag uitbreiden met een Makita Reciprozaag en multitool.)

Maar ik heb mijn blik laten vallen op een handzame en kleine Bosch GSR 12v-15 FC of een GSR 12v.-35 FC.
Ik zie dat de 35 FC brushless is met meer power accu's, maar voor mijzelf twijfel ik of ik die nodig heb.
Het is de bedoeling puur voor schroeven in kleine hoekjes, zelfbouw kasten (of IKEA), plint werkjes ed. 1 Accu is eigenlijk voor mijn doel voldoende en niet te vergeten, ik heb een verloren machientje terug gevonden; een Bosch groen PSR 7.2 li schroefmachine. Ik zocht om een plaatje, maar blijkbaar echt oud, niet te vinden. Lief dingetje, accu nog goed en hij draait ( traag) er lustig op los. Jaren geleden gebruikt voor schroefwerk aan PC kasten, nu allemaal duimschroeven. Kortom, die wil ik rust gunnen en ik vraag mij af of een GSR 15 FC of 35 FC overdreven is.
Toch gevonden;
[Afbeelding]
Als het puur over een compacte machine zou gaan, zou ik twijfelen. Dan kan Makita de DDF083 voorleggen, met als voordeel dat je reeds in dat accuplatform zit (al is die accu van die Bosch toch een stuk compacter, ik vermoed dat dit het nadeel van Makita is om zo lang en zo breed hetzelfde batterijformat te ondersteunen). Langs de andere kant vind ik enkel de lengte van het Bosch toestel, en de afmetingen van de verpakking.
Als ik echter die Bosch bekijk, kan die blijkbaar worden uitgerust met een hoop opzetstukken. Daar lijken me die "hoekschroever" en die "offset-schroever" (kweet niet hoe ik die spullen moet noemen) de opzetstukken die een meerwaarde kunnen bieden.

Als het dus voor een compact toestel is, zou ik dat toestel eerst eens gaan bekijken in real life voor te kijken hoe compact die nu echt is. :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38

Toch gevonden;
[Afbeelding]
tegenwoordig heet die geloof ik ' ixo '
Is wel bosch groen, maarja, als je echt een handzaam schroevendraaiertje nodig hebt voor plastic componenten (lees: niet te veel kracht leveren ivm gevaar op dingen stuk draaien), dan is het volgens mij wel een top dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

rbaidjoe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:34:
[...]

tegenwoordig heet die geloof ik ' ixo '
Is wel bosch groen, maarja, als je echt een handzaam schroevendraaiertje nodig hebt voor plastic componenten (lees: niet te veel kracht leveren ivm gevaar op dingen stuk draaien), dan is het volgens mij wel een top dingetje.
Daar heeft Lidl ook een 12V uitvoering van;

https://www.lidl-shop.nl/...2V-zonder-accu/p100289305

Incl accu en lader voor 17,99 euro extra ben je klaar, of is dat niks :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Of voor 24,99 eentje met opzetstukken.
https://www.lidl-shop.nl/...hroevendraaier/p100285518

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Toch gevonden;
[Afbeelding]
Qua power is zo'n 35 FC total overkill, vergeleken met zo'n klein dingetje (ixo tegenwoordig, zoals hiervoor al gezegd), en ik zou geen Ikea kasten met een 35 FC of soortgelijke schroefmachine in elkaar zetten, dat trek je zo kapot als je even niet oplet.

Zo'n hoekstuk en excenter zijn dan wel weer ideaal voor de moeilijk bereikbare hoekjes. Ik draai vaker met de excenter dan zonder, eerlijk gezegd, is echt een uitkomst als je een schroefje dicht op een kant moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Dat laatste ben ik ook een beetje bang voor; dat de 35 FC inderdaad overkill is. Eigenlijk is de Bosch PSR 7.1 net iets te zwak en behoorlijk oud. Ik ga me een beetje inlezen op de Bosch PSR 12v. 15 FC. Zou wel een mooie aanvulling zijn naast de Makita boormachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn tip.....ik ben niet zo van de Ferm, Parkside etc.

Mochten die afvallen voor je, dan zou ik persoonlijk niet nu geld uitgeven voor iets anders dan je beoogde accu-systeem. Pak dan gewoon meteen die 482.

Een alternatief kan zijn dat je de 482 body pakt en een "makita"-lader en 1 accu van Yanec.
Dan bespaar je een paar tientjes allicht maar zit je niet met een totaal ander systeem.

4Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-40ah-li-ion.html
3Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-30ah-li-ion.html

ik kan die lader ff niet zo snel vinden.

Maar je snapt de strekking van het verhaal denk ik :)

Voor haaks werk en kleine hoekjes heb ik overigens van Milwaukee een opzetstuk, werkt perfect en kost geen drol (zie nu te koop voor 55 euro, dat heb ik er echt niet voor betaald). Genoeg alternatieven van andere merken te vinden volgens mij.

https://www.toolmax.nl/os...rill-haaks-opzetstuk.html

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2020 10:06 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Die is nog wel zonder accu (https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-12V-2-Ah/p100289299)

spuitelf 8)7

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
@Sa.Tan als het voor montage van IKEA-like meubeltjes is, is een Bosch Go v2 misschien een optie. Geen opzetstukjes, maar wel relatief goedkoop, niet te krachtig en ten opzichte van een reguliere (niet-FC)accuboormachine dicht bij de hoek. Ik ervaar het als een leuk, handzaam machientjes voor lichte schroefklusjes. Of een Dewalt DCF680G2, maar die is wel 3x zo duur (en duurder dan een Bosch GSR 12V-15 FC, die voor €124 (met lader en 1 accu) bij Toolstation te koop is).

Of een haaks opzetstuk als https://www.mastertools.n...mpact-torsion-schroefbits. Niet zo goed als de FC, wel praktisch in sommige gevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door wheel op 14-07-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Fraggert
Ik snap je helemaal! Daarom zijn hier ook twijfels, maar de makita's in kleine en moeilijk bereikbare hoekjes te manoeuvreren is ook weer zo'n dingetje. Wel een leuke en bruikbare tip over die accu's! Puur voor erbij. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

IKEA zet je toch gewoon met een schroevendraaier in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ik noemde IKEA als voorbeeld, eigen gemaakte kastjes van eiken vind ik mooier. 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Mijn tip.....ik ben niet zo van de Ferm, Parkside etc.

Mochten die afvallen voor je, dan zou ik persoonlijk niet nu geld uitgeven voor iets anders dan je beoogde accu-systeem. Pak dan gewoon meteen die 482.

Een alternatief kan zijn dat je de 482 body pakt en een "makita"-lader en 1 accu van Yanec.
Dan bespaar je een paar tientjes allicht maar zit je niet met een totaal ander systeem.

4Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-40ah-li-ion.html
3Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-30ah-li-ion.html

ik kan die lader ff niet zo snel vinden.

Maar je snapt de strekking van het verhaal denk ik :)

Voor haaks werk en kleine hoekjes heb ik overigens van Milwaukee een opzetstuk, werkt perfect en kost geen drol (zie nu te koop voor 55 euro, dat heb ik er echt niet voor betaald). Genoeg alternatieven van andere merken te vinden volgens mij.

Die 482 heb ik ook maar die is alles behalve compact :? Of ging het daar niet (meer) om?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sa.Tan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:13:
@Fraggert
Ik snap je helemaal! Daarom zijn hier ook twijfels, maar de makita's in kleine en moeilijk bereikbare hoekjes te manoeuvreren is ook weer zo'n dingetje. Wel een leuke en bruikbare tip over die accu's! Puur voor erbij. _/-\o_
Ik heb zo'n YANEC vervangings accu voor mijn p14.4 volt Panasonic boormachine en ik merk totaal geen verschil in prestaties of wat dan ook. Ik heb de 3Ah gekocht als vervanging van een dode 1,5Ah originele.

@thinkpad kent Yanec van de laptopaccu's.

Dit is het enige merk "aftermarket" dat ik zou overwegen. De rest is echt beduidend goedkoper maar ook slechter (heb redelijk wat research uitgevoerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:17:
[...]
Die 482 heb ik ook maar die is alles behalve compact :? Of ging het daar niet (meer) om?
wat mij betreft niet,

ik gebruik mijn fullsize panasonic met een haak opzetstuk als ik de hoek om moet of beperkte ruimte heb.

En die IKEA meubels, daar pak ik gewoon een handschroevendraaier voor hoor.

Ik ben nog niet echt een sitautie tegen gekomen dat ik dacht, goh, ik stof de IXO (ligt godweetwaar op zolder ergens) omdat die er wel bij kan.

Of je boor met opzetstuk past, of je hebt dusdanig weinig ruimte dat er helemaal geen machine whatso-ever bij kan.

Dan pak ik mijn doppenset wel en gebruik een bitje om ergens bij te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Die is wel erg nice zeg! Dan heb je eigenlijk ook alles wat zo'n mini schroevendraaier kan :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Die is wel erg nice zeg! Dan heb je eigenlijk ook alles wat zo'n mini schroevendraaier kan :)
Ik heb hem al jaren en hij zit in mijn Panasonic koffer bij mijn boor.

Bevalt prima, die paar keren dat ik hem nodig heb gehad. Ik heb iets van 25 euro destijds betaald ofzo.

Werkt ook gewoon met doppen om moeren en bouten te bereiken.

Je kunt er Torx en andere bitjes indoen, maar ook boortjes met een HEX (toch?) aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7MVKwQlPcBkE6vzM16vQASmecg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3MLL3feAODPeQcOb0Zi6MCPP.jpg?f=user_large

Echt een aanrader voor iedereen zijn of haar gereedschapkist, zet maar op de Kerst/Sint/verjaardaglijst d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Behalve boren met een cilinderschacht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:57:
[...]

zaag jij met een hamer?

Voor zo'n adapter bestaat gewoon boortjes hoor, zie boven jouw reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2020 10:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Douweegbertje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:07:Heeft iemand misschien tips, links, of ervaringen die hij/zij wilt delen waar ik iets aan heb? :)
Je zit een eindje weg (omgevings Amersfoort), maar als de corona-ellende echt verder voorbij is, mag je hier langs komen.

Dan kan ik je, o.a., de bovenfrees uitleggen en wat laten frezen en ik heb een invalzaag op geleiderail.

Iemand heeft eens de moeite genomen mij een bovenfrees uit te leggen en ik geef die ervaring graag eens door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Je zit een eindje weg (omgevings Amersfoort), maar als de corona-ellende echt verder voorbij is, mag je hier langs komen.

Dan kan ik je, o.a., de bovenfrees uitleggen en wat laten frezen en ik heb een invalzaag op geleiderail.

Iemand heeft eens de moeite genomen mij een bovenfrees uit te leggen en ik geef die ervaring graag eens door.
Dat is heel tof _/-\o_ Gaan we doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zie trouwens dat Makita ook een 3.6V accustaafschroevendraaier kent :)

Makita DF001DW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fF8F3NA-RybnR0v-xPazvarvhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9brQZRvWSBpnrAhqh7sMXbgD.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Inderdaad, deze nog niet opgemerkt! weer eentje (naast de Bosch GSR 12v-15 FC) om in te lezen. Niet dat het mij gaat om HET merk, verlaat de accu range toch met beide. En nog even speuren naar losse bits van omtrent 5cm. geen setjes of een bithouder.
Kan ik een klein stukje afstand nemen van de (toch al forse kop) en mooi aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:58:
[...]

zaag jij met een hamer?

Lees anders nog even wat ik exact schreef:
wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Natuurlijk zijn er hex-boortjes te koop.
Sa.Tan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:27:
Inderdaad, deze nog niet opgemerkt! weer eentje (naast de Bosch GSR 12v-15 FC) om in te lezen. Niet dat het mij gaat om HET merk, verlaat de accu range tot met beide. En nog even speuren naar losse bits van omtrent 5cm. geen setjes of een bithouder.
Kan ik een klein stukje afstand nemen van de (toch al forse kop) en mooi aansturen.
Wera kent 89 mm lange bits. Zowel als set als los te koop (typenummers losse onderdelen staan onderaan).

[ Voor 66% gewijzigd door wheel op 14-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Lees anders nog even wat ik exact schreef:

[...]

Natuurlijk zijn er hex-boortjes te koop.
Dat bedoel ik ook, jij zegt dat je er niet mee kunt boren met cilinderschachtboren, dat is natuurlijk een enorme open deur.

Aangezien jij het blijkbaar op te merken vind dat je boortjes niet kunt gebruiken die daar überhaupt ook niet voor gemaakt zijn vraag ik me dus af of jij zaagt met een hamer.

Maar daarom zijn er dus boortjes voor die er wel voor zijn bedoelt.

Als je zelf al weet dat er boortjes zijn waarmee je wél kunt boren snap ik niet waarom je uberhaupt dan nog die reactie plaatst :?

Ik zal het wel niet snappen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Dat bedoel ik ook, jij zegt dat je er niet mee kunt boren met cilinderschachtboren, dat is natuurlijk een enorme open deur.

Aangezien jij het blijkbaar op te merken vind dat je boortjes niet kunt gebruiken die daar überhaupt ook niet voor gemaakt zijn vraag ik me dus af of jij zaagt met een hamer.

Maar daarom zijn er dus boortjes voor die er wel voor zijn bedoelt.

Als je zelf al weet dat er boortjes zijn waarmee je wél kunt boren snap ik niet waarom je uberhaupt dan nog die reactie plaatst :?

Ik zal het wel niet snappen :P
Dat mag je vinden. Ik reageerde op iemand die stelde dat je met dat opzetstuk i.c.m. een accuboormachine exact hetzelfde kunt als met een FC. Dát is gewoon niet zo. Ja, met een accuboormachine én opzetstuk én de hex-boortjes; dan kom je meer in de richting. Maar dan heb je dus méér nodig dan alleen het opzetstukje.

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 14-07-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Dat mag je vinden. Ik reageerde op iemand die stelde dat je met dat opzetstuk i.c.m. een accuboormachine exact hetzelfde kunt als met een FC. Dát is gewoon niet zo. Ja, met een accuboormachine én opzetstuk én de hex-boortjes; dan kom je meer in de richting. Maar dan heb je dus méér nodig dan alleen het opzetstukje.
Dat is in elk geval al een stuk duidelijker dan je voorgaande opmerking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Dat is in elk geval al een stuk duidelijker dan je voorgaande opmerking. :)
Ok. Ik dacht dat het evident was aangezien ik niet schreef 'boortjes' maar 'boortjes met een cilinderschacht'. Excuus voor de veroorzaakte onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Ok. Ik dacht dat het evident was aangezien ik niet schreef 'boortjes' maar 'boortjes met een cilinderschacht'. Excuus voor de veroorzaakte onduidelijkheid.
no problem wheel, ik reageerde ook iets te flauw, ik had gewoon even moeten doorvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 23:14
Bosch 12v gsr 12v-35 fc net besteld voor 147,11 euro met de 4 verschillende boorkoppen
zonder accu en oplader bij Amazon.de
Beetje zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 20:49
Viru schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:57:
Bosch 12v gsr 12v-35 fc net besteld voor 147,11 euro met de 4 verschillende boorkoppen
Beetje zoeken!
Oh, mooi!
Die van mij staat al lang in bestelling, maar nog steeds geen voorraad. En andere aanbieders waren veel duurder. Dus ff controleren of ik mijn bestelling kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beetje zoeken!
Raymond schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Oh, mooi!
Die van mij staat al lang in bestelling, maar nog steeds geen voorraad. En andere aanbieders waren veel duurder. Dus ff controleren of ik mijn bestelling kan wijzigen.
Ben benieuwd. Die van mij ook, maar volgens Amazon wel op voorraad. Maar ik ben nog eigenwijs en wil geen tientjes meer betalen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sa.Tan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:00:
Dat laatste ben ik ook een beetje bang voor; dat de 35 FC inderdaad overkill is. Eigenlijk is de Bosch PSR 7.1 net iets te zwak en behoorlijk oud. Ik ga me een beetje inlezen op de Bosch PSR 12v. 15 FC. Zou wel een mooie aanvulling zijn naast de Makita boormachines.
Overkill hoeft geen nadeel te zijn. Je kan ook de kracht instellen op de machine zelf van 1 tot 20 ofzo) en de powerknop zelf is ook meteen een soort gashendel (verder indrukken = meer kracht). Mocht je ooit net te kort komen met een andere machine, zou deze alsnog uitkomst bieden.
Met andere worden, altijd voor alles tijdens het klussen full power gaan is ook niet handig ;)

Overigens is het verschil tussen de 15FC en 35FC de brushless motor bij de tweede, daar zou ik altijd voor gaan (en ben ik ook voor gegaan)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Beetje zoeken!
Is de body dan deze? Alsin kan die kop eraf voor andere boorkop?

https://www.amazon.de/Bos...=1594728696&s=diy&sr=1-14

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Is de body dan deze? Alsin kan die kop eraf voor andere boorkop?

https://www.amazon.de/Bos...=1594728696&s=diy&sr=1-14
Da's een 12V-15 (non-fc). Volgens mij zit die kop vast. Daarom is hij nog geen €50 denk ik.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Da's een 12V-15 (non-fc). Volgens mij zit die kop vast. Daarom is hij nog geen €50 denk ik.
Ja de prijs zou het verklaren maar kan het (nog) niet uitgesloten krijgen :P

Dit zal 'm zijn;

https://www.amazon.de/Bos...=1594729222&s=diy&sr=1-17

[ Voor 30% gewijzigd door JB op 14-07-2020 14:20 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Die zit inderdaad vast (als in met een moer in de boorkop) en is niet bedoelt om met die opzetstukken te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Alsjemenou schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Die open aansluiting werkt met het starlock systeem? Volgens hun eigen website namelijk niet.
Kennelijk, blijf het ook een raar verhaal vinden, krijg vandaag een starlock aansluiting binnen (schuurpad), maar eens kijken wat het verschil dan is
Zal wel eens foto's maken, vraag me af waar het dan verkeerd gaat :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

De gsr12V kent inderdaad een aantal modellen.
De -15 is wat ouder dan de -35, waarbij de -35 brushless is en een riemclip heeft.
Beide modellen kennen een FC versie, waarbij er dus een Fast-Click systeem op zit, waarbij je de kop makkelijk kan wisselen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 23:14
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:00:
[...]

De gsr12V kent inderdaad een aantal modellen.
De -15 is wat ouder dan de -35, waarbij de -35 brushless is en een riemclip heeft.
Beide modellen kennen een FC versie, waarbij er dus een Fast-Click systeem op zit, waarbij je de kop makkelijk kan wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door Viru op 14-07-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Ja de prijs zou het verklaren maar kan het (nog) niet uitgesloten krijgen :P

Dit zal 'm zijn;

https://www.amazon.de/Bos...=1594729222&s=diy&sr=1-17
Yes. Als je nog geen accu, lader en FC opzetstukken hebt (en niet om een LBOXX geeft) is de prijs (voor de 12V-15, dat wel) bij Toolstation volgens mij nog steeds het best.

[ Voor 10% gewijzigd door wheel op 14-07-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nadat mijn Gedore Red Steeksleutels van de week binnen kwam (erg fijn, bedankt voor alle suggesties) liep ik vandaag tegen een beitel aan: https://i.ibb.co/qFcCQcx/IMG-4857.jpg
Na wat sticker zooi, verf etc kwam hij tevoorschijn voor het luttele bedrag van € 2,15 past mooi in de verzameling. Nu alleen nog even slijpen.

Er lag ook nog een Makita 1100 elektrische schaaf inclusief stalen koffer voor € 75,- toch maar niet meegenomen. Zie er niet direct de noodzaak van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

wheel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Yes. Als je nog geen accu, lader en FC opzetstukken hebt (en niet om een LBOXX geeft) is de prijs (voor de 12V-15, dat wel) bij Toolstation volgens mij nog steeds het best.
Mja ik wil graag ook zo'n kleintje voor erbij maar het is of een bak geld of "tientjes werk" met een IXO achtige want een Parkside zal echt niet onder doen in de 3.6V reeks. Ik zal 'm niet vaak gebruiken dus ben nog een goede businesscase aan het bedenken om de keuze te maken. Qua compactheid scheelt zo'n 12V ook niet veel volgens mij :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:17:
Qua compactheid scheelt zo'n 12V ook niet veel volgens mij :)
Het ligt er maar aan waar je mee vergelijkt he...

Vergeleken met mijn enige andere schroefmachine is zo'n 12V machine toch best compact...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq0DOhRd8a-Ud3l00R499KG4HX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zCHcHceoK19hVPpexHkcSVwl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mHou5NkKHv367epQt-aJ7rZ7XA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEmrlhiCJlXDCsHxxkHfsH5o.jpg?f=user_large
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:58:
[...]

zaag jij met een hamer?

Maar met zo'n FC machine heb je dus geen speciale boortjes nodig om in een hoek te boren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmCZLIDQnCibS8l-PgJLM6otbwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u75zRlXdKWRTgVBowt8s2IQd.jpg?f=user_large

Wellicht is een oplossing met een hex boortje wel nog net iets compacter. Maar dit heeft me toch ook al menigmaal gered waar ik met een normale schroefmachine niet bij kwam. :)
rockhopper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:06:
Overigens is het verschil tussen de 15FC en 35FC de brushless motor bij de tweede, daar zou ik altijd voor gaan (en ben ik ook voor gegaan)
Geef zelf ook de voorkeur aan brushless maar voor het geld wat ik voor deze machine betaald heb vond ik het toch een no-brainer. Heb zelf ook maar €150 betaald voor de set met L-boxx, 4 opzetstukken en 2 accu's.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:17:
[...]

Mja ik wil graag ook zo'n kleintje voor erbij maar het is of een bak geld of "tientjes werk" met een IXO achtige want een Parkside zal echt niet onder doen in de 3.6V reeks. Ik zal 'm niet vaak gebruiken dus ben nog een goede businesscase aan het bedenken om de keuze te maken. Qua compactheid scheelt zo'n 12V ook niet veel volgens mij :)
Fair enough. Zelf prefereer ik A-merken (en Bosch groen schaar ik daar niet onder), maar er zijn er hier ook een hoop die qua prijs/kwaliteit-verhouding weglopen met Parkside, zeker voor eenmalige klussen of incidenteel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mijn FC-35 kwam gisteren binnen, besteld bij amazon.de mid mei, levertijd erg lang dus, maar misschien inmiddels beter? Prijs ongeveer €220 voor de grotere accu's, lader, brushless en 4 koppen was het voor mij een no-brainer. Prijs daarna nog iets lager gezien, maar ja dan kom je weer achteraan in de rij.

Omdat een boor/schroef machine toch wel een gereedschap is dat (door mij) erg veel gebruikt wordt vind ik het niet zo nuttig om dan bij parkside te kijken. Best goed spul, maar bij veel gebruik zie je de nadelen ten opzichte van de A-merken, dus bij iets dat ik niet veel gebruik kijk ik zelf eerder naar parkside. Maar goed iedereen zo zijn eigen overwegingen en keuzes ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
jichem schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:08:
Vandaag de knipex sleuteltangen en de griptang binnen gekregen. Ik snap nu waarom ze de 125mm tang de mini noemen haha, ik dacht even dat iemand een grap had gemaakt bij het inpakken. Misschien toch de 250 nog maar bijbestellen.
Vandaag toch de knipex 250 maar meebesteld met een zijkniptang en moniertang. En een ontbramer voor de koperen leidingen. Bij de praxis 18 euro, amazon 8. Dat zijn toch wel extreme verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
rockhopper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:58:
Mijn FC-35 kwam gisteren binnen, besteld bij amazon.de mid mei, levertijd erg lang dus, maar misschien inmiddels beter? Prijs ongeveer €220 voor de grotere accu's, lader, brushless en 4 koppen was het voor mij een no-brainer.
Toch weer €70 meer dan wat de 15FC mij gekost heeft, voor dat geld kan ik bijna de losse GSR12V-35FC body erbij halen. :D Dus mijn schroefmachine was eigenlijk bijna gratis. :+

De 35FC is natuurlijk beter en mooier. :) Maar in verhouding vond ik de aanbiedingen van de 15FC mooier. ;)

Betere accu's, koolborstelloos, tja. Ik kocht dit puur als machine voor de lastige hoekjes, verder was ik al voorzien.

Maar moet zeggen dat ik hem stiekem vaker erbij pak dan ik had verwacht. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

rockhopper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:58:
Mijn FC-35 kwam gisteren binnen, besteld bij amazon.de mid mei, levertijd erg lang dus, maar misschien inmiddels beter? Prijs ongeveer €220 voor de grotere accu's, lader, brushless en 4 koppen was het voor mij een no-brainer. Prijs daarna nog iets lager gezien, maar ja dan kom je weer achteraan in de rij.

Omdat een boor/schroef machine toch wel een gereedschap is dat (door mij) erg veel gebruikt wordt vind ik het niet zo nuttig om dan bij parkside te kijken. Best goed spul, maar bij veel gebruik zie je de nadelen ten opzichte van de A-merken, dus bij iets dat ik niet veel gebruik kijk ik zelf eerder naar parkside. Maar goed iedereen zo zijn eigen overwegingen en keuzes ;)
Dat snap ik maar heb hier Makita 18V accuboormachine en slagschroevendraaier voor het serieuze werk, maar een keukenkastje oid is dan drama. Dus of ik een 12V GSR-FC moet pakken ipv een Parkside van 3 tientjes is dan anders overwegen want zo'n compact machientje zal ik incidenteel gebruiken. Alleen als ik met een 3.6V nog amper een schroef in/uit het hout krijg zijn 3 tientjes ook teveel ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Toch weer €70 meer dan wat de 15FC mij gekost heeft, voor dat geld kan ik bijna de losse GSR12V-35FC body erbij halen. :D Dus mijn schroefmachine was eigenlijk bijna gratis. :+

De 35FC is natuurlijk beter en mooier. :) Maar in verhouding vond ik de aanbiedingen van de 15FC mooier. ;)

Betere accu's, koolborstelloos, tja. Ik kocht dit puur als machine voor de lastige hoekjes, verder was ik al voorzien.

De -35 is natuurlijk ook lichter en kleiner. Juist in lastige hoekjes is dat handig. Op termijn zal de -35 wel richting de -15 zakken qua prijs denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ik denk dat ik hier aan denk
https://www.amazon.de/Bos...+15+fc%2Caps%2C154&sr=8-4
Losse opzetstukken zijn altijd nog bij te kopen, naar gelang de behoefte. En 2 accu's, lader en L-Box zitten er ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Sa.Tan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:37:
Ik denk dat ik hier aan denk
https://www.amazon.de/Bos...+15+fc%2Caps%2C154&sr=8-4
Losse opzetstukken zijn altijd nog bij te kopen, naar gelang de behoefte. En 2 accu's, lader en L-Box zitten er ook bij.
Dan denk ik dat je beter hier aan kan denken;

https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p11808

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:29:
[...]

De -35 is natuurlijk ook lichter en kleiner. Juist in lastige hoekjes is dat handig. Op termijn zal de -35 wel richting de -15 zakken qua prijs denk ik.
Hm. Afhankelijk van de bron die ik gebruik is de -35 17mm korter of 12mm langer. :/

Kleiner zou inderdaad nog wel een voordeel zijn, wist eerlijk gezegd niet dat de maat nog verschilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 14-07-2020 17:54 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 12:00
Onlangs naast eerder aangeschafte Panasonic EY79A2 een slagschroefmachine gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8u3n3XKyLsCNSePHQEzeKElHZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D97iduYypBfxlY5rok8z68C7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKb-VdIdlzI0G-OkVY7DsJPpldA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XI4N5QbyMEGQwn96O5n19MS6.png?f=fotoalbum_large

Mooi spul, had ik eerder erbij moeten halen voor 't betere schroefwerk. Meer fans van Panasonic hier?

Eerder genoemde Scheppach PL55 invalzaag bevalt me overigens ook goed. Gaat moeiteloos door 3.5 centimer hardhout heen; welkome aanwinst bij 't plaatsen van een vlonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeEmdG1apaOYi_fPCwE97zPv4hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxM97n7gvlk1YPTyCoYIwcMI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teQFBcdT4GEvlXzqVdpPSO5qPow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbuJLcxOB1mZ6cybns5WOKRz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkQSoyoe9TNp8TcYWRzqr7BAXCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALNWU8bhtjkgrgl4LmeWyJPP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjkM1KnGWqRxKRtU93ix6SFUeF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Ma97JXTRrB56t8iyrthAczc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWTBp8ZKE6f_nW8HrAmBA0uGTuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Bn6PoJ3Smcl0Nh39DEDx2f9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMkrXixlGX1ghhWnSWIP1IlMoG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHbZAII5JfIiB986gMAoIKuD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kaspers op 14-07-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Hm. Afhankelijk van de bron die ik gebruik is de -35 17mm korter of 12mm langer. :/

Kleiner zou inderdaad nog wel een voordeel zijn, wist eerlijk gezegd niet dat de maat nog verschilde.
Ja, Bosch is een draak qua vinden van afmetingen... en als er al een keer een maat gegeven wordt is het niet duidelijk van waar naar waar dat is..

De -35 is wel echt iets korter. Maar schijnbaar niet lichter. Al is de 3,0 accu ook iets zwaarder dan de 2,0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
@JB
Haha, altijd bazen boven bazen! Bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Na wat wikken en wegen en goede ervaring met het prospul van Einhell, toch maar eindelijk een rechte gaatjes machine aangeschaft.
Het traploze toerental gaf de doorslag. En de uittreksteun aan de tafel is ook wel handig.
Volgens de tester zat er 0,15 mm slag in de spil. Dat leek me acceptabel bij een boordiepte van 8 cm.
Er zal een verrijdbaar tafeltje bijgemaakt moeten zodat hij op werkbankhoogte uitkomt en overal neer te zetten is. Ding alleen weegt al 44 kg.
Zal je net zien dat je nooit meer rechte gaatjes nodig hebt......... :+

En ook maar eindelijk voor een knappe afzuiger gekozen, mijn Festools houden de tafelzaag niet bij, weliswaar tweedehands maar het filter zou 1 micron tegen moeten houden in de uitgeblazen lucht.
Dat weerhield me eerder om er een met zakfilter te kopen, mot opvangen is leuk, fijnstof belangrijker.
Hij moet misschien op een hoger pootje zodat er iets grotere zakken onder gaan, al is het gebruik van gewone grijze zakken ook wel lekker goedkoop.
Foto`s van Marktplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99TJRrs-f1CGzvybudE3rtd-TAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFsqHjrjBZQvAn4MysGVDGDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvOOO4o6oVDTQNHASRvLRjTIs_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjAlE5AOvA9AMYL3glIa2El7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc3jfNDWtaqWIyg1ew9N8HVsvSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBNPeL2FmhLF3oLFdJwNyEIs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxO4W2qqQ3T8kGmuxliENyg_DVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ynR2K4MoAHovMP8GRi2reDh.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgende klusje is dus een buizensysteem om overal de afzuiging te kunnen gebruiken.
Maar daar vind ik hier weinig over terug.
Er zijn toch wel anderen die dat wiel al hebben uitgevonden? ;)
Tips zijn welkom.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
@Teijgetje die Tweaker met een shop in zijn kelder heeft, heeft dat gedaan. Weet alleen niet meer wie dat was.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zal @Atmoz wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
Ik ben in de markt voor een sleuvenfrees/zaag. Twijfel tussen de ferm wsm1009 en de makita sg1251j .

Het verschil is prijs is aanzienlijk dik 300 euro. Maar persoonlijk koop ik liever kwaliteit dan een net niet product. De vraag is natuurlijk hoeveel de ferm kan zijn voor net iets meer als 100 euro
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met beide?

Ik zal het apparaat niet wekelijks nodig hebben maar ik weet van tijdens het verbouwen van onze keuken toen ik er 1 geleend had hoe makkelijk een stuk goed gereedschap hiervoor is. Het budget is toereikend voor beide dus dat vormt geen probleem

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Same here, vond 150 euro genoeg voor een luxegereeedschap; maar gebruik hem eigenlijk veel meer dan verwacht omdat ie zo handzaam is. En echt last van het niet brushless zijn heb ik ook niet, je accu is zo weer vol; sneller dan dat ik de tweede accu leeg kan schroeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

KillaZ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:28:
@Teijgetje die Tweaker met een shop in zijn kelder heeft, heeft dat gedaan. Weet alleen niet meer wie dat was.
Ik? :)

@Teijgetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5pPWeTviKORBes1qzoNnelqfvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfFwpSFScRaJpt0fONFe2MXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET0lELm9kGP_M_wFie8fvzGHAfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZczMm2OV8iW0tpqg8dtQg2Z6.jpg?f=fotoalbum_large

Slangen van slangenboer.nl
Spirobuis bij ventilatieshop.com
Afsluiters bij axminster.co.uk (ook wel bij Baptist te koop geloof ik)
Inschakelautomaat 400V bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
@orf yes! Thanks

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 20:51
prein2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Ga ik eens bekijken. Denk wel op voorhand dat de prijs zeer nadelig zal zijn, omdat ik al accus van bosch 36V heb..
Inderdaad wel een stuk duurder om er een 2e accu systeem naast te hebben. Dan was het in ieder geval ter info, het is mooi spul van Stihl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Ik zit met het volgende. Ik wil panelen maken van meranti waar glas-in-lood in komt. De onderkant van het paneel wil ik 2 regels maken en tussen die twee regels wil ik multiplex maken (ik heb nu 9mm multiplex). Ik zat te denken om groeven te frezen in zowel de stijlen als de regels om het multiplex in te bevestigen (en ik wil dan een "floating tenon" maken om de regels met de stijlen te verbinden). Eigenlijk een beetje zoals Peter Millard het hier doet:

YouTube: Shaker-style doors in MDF [video 405]

Alleen nu kan ik nergens een schijffrees van 9mm vinden. Ik zat in eerste instantie te denken om het met een groeffrees van 9mm te doen, alleen is het extreem lastig werken aangezien de regels meranti van 27mm dik zijn. Ik had gekeken naar de volgende set, alleen begreep ik daar weer dat je die eigenlijk niet kunt stapelen: https://www.ecotools.nl/f...delige-hm-schijffreesset/

Heeft iemand van jullie een idee of hier nog freesbitjes voor zijn die handig werken of misschien een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

g0ulash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:29:
Ik zit met het volgende. Ik wil panelen maken van meranti waar glas-in-lood in komt. De onderkant van het paneel wil ik 2 regels maken en tussen die twee regels wil ik multiplex maken (ik heb nu 9mm multiplex). Ik zat te denken om groeven te frezen in zowel de stijlen als de regels om het multiplex in te bevestigen (en ik wil dan een "floating tenon" maken om de regels met de stijlen te verbinden). Eigenlijk een beetje zoals Peter Millard het hier doet:

YouTube: Shaker-style doors in MDF [video 405]

Alleen nu kan ik nergens een schijffrees van 9mm vinden. Ik zat in eerste instantie te denken om het met een groeffrees van 9mm te doen, alleen is het extreem lastig werken aangezien de regels meranti van 27mm dik zijn. Ik had gekeken naar de volgende set, alleen begreep ik daar weer dat je die eigenlijk niet kunt stapelen: https://www.ecotools.nl/f...delige-hm-schijffreesset/

Heeft iemand van jullie een idee of hier nog freesbitjes voor zijn die handig werken of misschien een andere oplossing?
Een dunnere schijf gebruiken en dan vanaf beide kanten frezen tot je de juiste dikte hebt bereikt? (rekening houdend met het feit dat 9mm multiplex niet exact 9mm is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@g0ulash Een vingerfrees/groeffrees van 9mm? bv www.toolstation.nl/bosch-vingerfrees/p83474

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
dragonhaertt schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Een dunnere schijf gebruiken en dan vanaf beide kanten frezen tot je de juiste dikte hebt bereikt? (rekening houdend met het feit dat 9mm multiplex niet exact 9mm is?)
Daar zit ik nu ook aan te denken. Is natuurlijk wel een stuk lastiger om precies te zijn, maar misschien wel de handigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Zoals ik al zei inderdaad wilde ik dat met een groeffrees doen, maar de meranti van 27mm dik is een plank van 14cm hoog, dus is het lastig om die op zijn kant te frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

g0ulash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Daar zit ik nu ook aan te denken. Is natuurlijk wel een stuk lastiger om precies te zijn, maar misschien wel de handigste optie.
Ik weet niet of je een freestafel hebt, of het uit de losse hand gaat frezen. Maar met een tafel moet dit echt geen probleem zijn.
Als je alleen uit de losse had gaat is het misschien waard om een offset-base te kopen voor jouw frees. (Zoals dit)

Je zou ook zelf met een plaatje mdf/multiplex een base kunnen maken om wat meer oppervlak op je materiaal te krijgen zodat je netjes kan frezen zonder bang te zijn dat je frees gaat kantelen.

Met een tafel gewoon erdoorheen halen, passen, iets de hoogte aanpassen, en nogmaals frezen. Tot je de juiste dikte hebt bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@g0ulash ah ja, aan de hand van de video van Peter Millard dacht ik dat je ook een tafelfrees had.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Ik heb gewoon een handfrees, excuus dat ik daarin niet duidelijk was. Misschien dat ik ad-hoc een tafelfrees ervan ga maken a la zoiets: YouTube: Extremely Simple and Inexpensive Router Table For Around $20

Als ik dat heb zou het natuurlijk een stuk makkelijker moeten gaan met bv een groeffrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
g0ulash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Zoals ik al zei inderdaad wilde ik dat met een groeffrees doen, maar de meranti van 27mm dik is een plank van 14cm hoog, dus is het lastig om die op zijn kant te frezen.
Ik heb wel eens met wat balkjes en een plank een 90graden opzetstuk gemaakt en deze vervolgens tegen mijn werkstuk geklemd met lijmklemmen, om vervolgens schuine kanten aan een plank te zagen (zoals bij een jaren 30 paneeldeur paneel)
Als je zoiets tegen een zijkant van je plank klemt kan je vervolgens met behulp van een zaagliniaal een nette rechte groef frezen. Een andere optie is om de afstandhouder te gebruiken, maar dan zeker je maar 1 kant op de afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthis
  • Laatst online: 13-06 13:45
g0ulash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:10:
Ik heb gewoon een handfrees, excuus dat ik daarin niet duidelijk was. Misschien dat ik ad-hoc een tafelfrees ervan ga maken a la zoiets: YouTube: Extremely Simple and Inexpensive Router Table For Around $20

Als ik dat heb zou het natuurlijk een stuk makkelijker moeten gaan met bv een groeffrees.
Hoe ik het zou doen zonder freestafel, maar met schijffrees van pakweg 5 mm:

- alle bovenkanten van de planken markeren, zodat je altijd op dezelfde wijze werkt
- planken 2 aan 2 goed op je werkbank klemmen, met plaats tussen, maar niet te veel zodat de zool van je bovenfrees op beide rust
- groeven in alle planken frezen
- frees opnieuw instellen en in 2e beweging tot 9mm frezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 14:47
Binnenkort de gevelbekleding aanpakken met Keralit, nu moet ik daar voor de start profielen een stuk van het regelwerk schaven en daarbij bedacht ik mij dat dit met een afkortzaag ook zou moeten kunnen.

Heb een hoop Makita gereedschap op 18v, maar omdat dit toch een apparaat met een stekker word ben ik niet gebonden aan een merk.

Heb de Bosch GCM8SJL gevonden en goede reviews over gevonden. https://www.bosch-profess...ucts/gcm-8-sjl-0601B19100

Zijn er andere machines waar ik naar zou moeten kijken?

Had de LS1018LN van Makita gezien en deze heeft een iets groter zaag bereik (groter formaat blad) maar daar vind ik de tafelverbreders en stofafzuiging er niet geweldig van uit zien.

De voetafdruk van een Bosch GCM12 (de knikarm is erg ruimtebesparend denk ik) zou ik een voordeel vinden maar dat soort bedragen uitgeven wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
@Matthis en @Nivado thanks voor jullie tips, ik ga een beetje puzzelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25
Jfwiet schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:17:
Binnenkort de gevelbekleding aanpakken met Keralit, nu moet ik daar voor de start profielen een stuk van het regelwerk schaven en daarbij bedacht ik mij dat dit met een afkortzaag ook zou moeten kunnen.

Heb een hoop Makita gereedschap op 18v, maar omdat dit toch een apparaat met een stekker word ben ik niet gebonden aan een merk.

Heb de Bosch GCM8SJL gevonden en goede reviews over gevonden. https://www.bosch-profess...ucts/gcm-8-sjl-0601B19100

Had de LS1018LN van Makita gezien en deze heeft een iets groter zaag bereik (groter formaat blad) maar daar vind ik de tafelverbreders en stofafzuiging er niet geweldig van uit zien.

De voetafdruk van een Bosch GCM12 (de knikarm is erg ruimtebesparend denk ik) zou ik een voordeel vinden maar dat soort bedragen uitgeven wil ik eigenlijk niet aan beginnen.
Ik heb ook een ontzettende hekel aan afkortzagen met stangen aan de achterkant is met opruimen of in de werkplaats / tafel werken echt ontzettend vervelend. Betaalbare opties hiervoor zijn van DeWalt

DeWalt DWS774
DeWalt DWS777 (Sterkere motor, iets groter zaagbereik van 27,5 cm)
DeWalt DWS778 (250mm blad, 30,5 cm zaagbereik)

Als je het zaagbereik van 30 cm niet perse nodig hebt dan zijn de 774/777 hele mooie compacte alternatieven omdat de stangen daar in de machine verdwijnen en niet achter uitsteken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 14:47
Davidshadow13 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb ook een ontzettende hekel aan afkortzagen met stangen aan de achterkant is met opruimen of in de werkplaats / tafel werken echt ontzettend vervelend. Betaalbare opties hiervoor zijn van DeWalt

DeWalt DWS774

Als je het zaagbereik van 30 cm niet perse nodig hebt dan zijn de 774/777 hele mooie compacte alternatieven omdat de stangen daar in de machine verdwijnen en niet achter uitsteken.
Dat ziet er inderdaad mooi uit, maar ik kan op geen van deze een diepte instelling vinden. Zit deze er wel op? Kan het niet in de handleiding vinden.

Moet een aantal mm van mijn regelwerk af zagen/schaven zodat het start profiel er in weg valt en dit is wel te doen met de Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Davidshadow13 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:20:
[...]

DeWalt DWS774

@Jfwiet Makita heeft ook eentje zonder die stangen achteraan uitgebracht : LS1019LN. De stofafzuiging hebben de ze daarbij ook aangepakt, maar tevens ook de prijs.
Ik heb die zelf een tijdje geleden gekocht. Het bijgeleverde zaagblad (48t) vind ikzelf een beetje schrof werken, en heb ik vervangen door eentje met 60 tanden. Toen kwam ik ook tot de vaststelling dat het wisselen van het zaagblad niet simpel is met die stangen vanvoor. Moeten ze bij de volgende reeks toch aanpakken ;)
Qua stofafzuiging, ik had nog geen stofzuiger, dus de eerste klus heb ik gewoon met de stofzak gedaan, en die vulde toch mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Laatst online: 12-09 07:36

Ik heb recent een DWS774 gehad (ging terug na problemen na garantie) en sindskort een LS1018LN. De Makita zaagt een stuk fijner, maar is wel veel groter. Soft-start denk je niet te missen tot je het hebt en het blad van de Makita staat ook sneller stil. Hij zaagt ook vloeiender (misschien door meer Watt motor?). En 70 vs 91mm zaagbereik is wel een redelijk verschil.

Maar het is dus wel een bakbeest waarbij je aan de achterkant veel ruimte nodig hebt. Qua stofafzuiging is de DeWalt iets beter, maar op de Makita zit standaard niet zo'n kraag die stof opvangt. Die heb ik bij Kruis besteld voor een paar euro (van de DLS600 geloof ik) en dan is het wel iets beter, maar nog steeds kan het een stuk beter naar mijn idee.

Kortom: veel zaag voor weinig geld (€328 met laagste prijs garantie bij Hornbach), maar je moet wel concessies maken. De compactere opties zijn €300-400 duurder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Gisteren maar besloten om even bij Toolstation te shoppen, de Bosch GDX 18V-200 en GKS 18V-57 G besteld. Vandaag al binnen.

Met de stiekeme hoop besteld dat ik ook een ProCORE accu erbij zou krijgen ipv reguliere 4 Ah accu, en ja hoor, het lijkt er op dat de voorraad gewone accu's op zijn :*)

Voor €400 dus 2 mooie apparaten in L-Boxx, 2 laders en 4x 4Ah ProCORE. Daar kan Amazon zelfs niet tegenop met hun aanbiedingen :9

@BounceMeister @prein2 nog bedankt voor de antwoorden dus, dankzij jullie toch de gok maar genomen, hoewel het met een gewone accu alsnog een prima deal was geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:41
Framoes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Ik heb recent een DWS774 gehad (ging terug na problemen na garantie) en sindskort een LS1018LN. De Makita zaagt een stuk fijner, maar is wel veel groter. Soft-start denk je niet te missen tot je het hebt en het blad van de Makita staat ook sneller stil. Hij zaagt ook vloeiender (misschien door meer Watt motor?). En 70 vs 91mm zaagbereik is wel een redelijk verschil.

Maar het is dus wel een bakbeest waarbij je aan de achterkant veel ruimte nodig hebt. Qua stofafzuiging is de DeWalt iets beter, maar op de Makita zit standaard niet zo'n kraag die stof opvangt. Die heb ik bij Kruis besteld voor een paar euro (van de DLS600 geloof ik) en dan is het wel iets beter, maar nog steeds kan het een stuk beter naar mijn idee.

Kortom: veel zaag voor weinig geld (€328 met laagste prijs garantie bij Hornbach), maar je moet wel concessies maken. De compactere opties zijn €300-400 duurder.
De DWS774 heeft wel degelijk soft start: dat verschil merk ik meteen als ik (incidenteel) een Skil handcirkelzaag inschakel elders ;-)
Maar de aanloop van m'n Makita invalzaag is vele malen minder steil dan de Dewalt afkort, en hij loopt inderdaad heel lang na. En heerlijk compact, maar duidelijk voor de bouwplaats gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:36:
Makita VC2512L stofzuiger, kan ook wel op de bingokaart van dit topic :P Heb hem zelf ook, bevalt uitstekend :)
Thanks voor de tip. Vandaag de vc2512l eens even goed kunnen testen. Bouwvakkers hadden de steiger al verwijderd en het dak vol spijkers, kit en houtsplinters laten liggen. Even uit het raam gehangen en het dak gezogen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. :P

Ding is wel een soort elektrische kachel. Damn, wat een warmte komt er vanaf.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de kolomboor binnen.
Ben wel onder de indruk, maakt weinig herrie en werkt heel makkelijk.
Ik heb hem toch maar een inbouwplekje gegeven in een werkbank zodanig dat de voet gelijk valt met het blad en ik toch de hele werkbank kan gebruiken voor de verderop staande afkortzaag.
Enige minpuntje, de as waar de boorkopconus in zit is niet vlak aan de onderkant. Boorkop en as draaien netjes stil zonder zichtbare afwijkingen, maar die onderkant wappert.......... daar moet dus een slijpsteentje tegenaan gehouden binnenkort. :(
Doet niets af aan het boren overigens, en je moet naar je werkstuk kijken natuurlijk. :+

Afzuiger werkt top, op zoek naar goedkope zakken. Vistransport/Koi-zakken of asbestzakken zijn goedkoper.
Zal voorlopig legen worden in een dubbele blauwe grote, die zitten er nu op maar vertrouw ik niet. Maar 2,5-4 euro weggooien steeds vind ik zondegeld.
Het buizensysteem wordt een bezuinigde, van pvc 80 mm met 5 regelkleppen om eea af te kunnen sluiten.
Dan blijft 20 meter netwerk leuk.
De afzuiger was eigenlijk niet gepland, een buizensysteem dus ook niet en al helemaal geen stroomnet via een inschakelautomaat zodat ik overal een machine in kan pluggen en de afzuiger automatisch start. Dat laatste wordt dus even gefaseerd gedaan.

Heeft hier iemand ervaring met een zaagbladslijper van Güde? Of de kloon van HBM?
Die kwam ik tegen......en moet ik hebben. :+
Heb een hele berg bladen die bot zijn en alles laten slijpen kost vaak meer dan een knappe nieuwe.
Maar als dit werkt dan lijkt het me een topper......nooit meer een bot blad.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ethirty schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Thanks voor de tip. Vandaag de vc2512l eens even goed kunnen testen. Bouwvakkers hadden de steiger al verwijderd en het dak vol spijkers, kit en houtsplinters laten liggen. Even uit het raam gehangen en het dak gezogen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. :P

Ik heb hem ook maar aangeschaft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de verhuurapp Peerby?
Ben namelijk bij m'n eerste verhuur hoogstwaarschijnlijk meteen opgelicht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
Teijgetje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
Vandaag de kolomboor binnen.
Ben wel onder de indruk, maakt weinig herrie en werkt heel makkelijk.
Ik heb hem toch maar een inbouwplekje gegeven in een werkbank zodanig dat de voet gelijk valt met het blad en ik toch de hele werkbank kan gebruiken voor de verderop staande afkortzaag.
Enige minpuntje, de as waar de boorkopconus in zit is niet vlak aan de onderkant. Boorkop en as draaien netjes stil zonder zichtbare afwijkingen, maar die onderkant wappert.......... daar moet dus een slijpsteentje tegenaan gehouden binnenkort. :(
Doet niets af aan het boren overigens, en je moet naar je werkstuk kijken natuurlijk. :+

Afzuiger werkt top, op zoek naar goedkope zakken. Vistransport/Koi-zakken of asbestzakken zijn goedkoper.
Zal voorlopig legen worden in een dubbele blauwe grote, die zitten er nu op maar vertrouw ik niet. Maar 2,5-4 euro weggooien steeds vind ik zondegeld.
Het buizensysteem wordt een bezuinigde, van pvc 80 mm met 5 regelkleppen om eea af te kunnen sluiten.
De afzuiger was eigenlijk niet gepland, een buizensysteem dus ook niet en al helemaal geen stroomnet via een inschakelautomaat zodat ik overal een machine in kan pluggen en de afzuiger automatisch start. Dat laatste wordt dus even gefaseerd gedaan.

Heeft hier iemand ervaring met een zaagbladslijper van Güde? Of de kloon van HBM?
Die kwam ik tegen......en moet ik hebben. :+
Heb een hele berg bladen die bot zijn en alles laten slijpen kost vaak meer dan een knappe nieuwe.
Maar als dit werkt dan lijkt het me een topper......nooit meer een bot blad.
Ik heb die van Gude, werkt op zich goed genoeg maar verwacht er geen wonderen van, ik gebruik hem voornamelijk voor zagen met relatief weinig tanden en waarbij het werk niet zo netjes hoeft te zijn.

De zaagbladen met 60+ tanden breng ik mooi naar de slijperij dan komen ze tenminste weer echt scherp terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de verhuurapp Peerby?
Ben namelijk bij m'n eerste verhuur hoogstwaarschijnlijk meteen opgelicht....
Jazeker. Heb de tip hier laatst ook gedeeld. Ben zelf al 6+ jaar actief. Op 1 transactie na (gebrek aan communicatie over terugbrengmoment, eenzijdig langer "gehuurd") alleen maar goede ervaringen. Wat is er gebeurd?

[ Voor 8% gewijzigd door wheel op 17-07-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

Teijgetje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
Let erop dat je met 80mm waarschijnlijk erg veel drukverlies hebt. Wat is de aansluiting op je afzuiger? 150mm? Als dat zo is, dan houd je met 80mm diameter buis nog maar 28% over van de capaciteit.

Deze jongens weten er veel van :D https://www.wietforum.nl/...tietechniek-voor-dummies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 15:01

Ik heb de Bosch GCM8SJL samen met het onderstel, erg fijne machine. Als je het onderstel (hierdoor krijg je onder de zaag nog grotere onderliggers) gebruikt en je bergt hem schuin op (in de 45 graden stand) dan valt het ruimte gebruik erg mee.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
-Venom- schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:32:
dan komen ze tenminste weer echt scherp terug.
Worden ze niet echt scherp?
orf schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Let erop dat je met 80mm waarschijnlijk erg veel drukverlies hebt. Wat is de aansluiting op je afzuiger? 150mm? Als dat zo is, dan houd je met 80mm diameter buis nog maar 28% over van de capaciteit.

Deze jongens weten er veel van :D https://www.wietforum.nl/...tietechniek-voor-dummies/
Nee, ik heb een hobby afzuiger met 90 100 mm inlaat/1000 m³/h. De zaagtafel kon hij prima aan.

Dan kon ik imo beter een cm kleiner gaan dan een cm groter ivm de lengte en spaanafvoersnelheid in de buis. En het mogelijk openen van twee kleinere openingen.
De luchtsnelheid leek me dan hoger gezien ik aanzuig. De drukopbouw is door het filter en imo altijd gelijk. Bochten heb ik sowieso 2x 45 graden voor minimale weerstand.
Die wietjongens zijn bezig met wegblazen door een kanaal met vaak stille ventilatoren. Mijne staat flink te zoemen.

Maar we gaan het zien, ben nu incl kleppen ca 100 kwijt voor 6 aansluitingen overal/20 m leiding. (zonder slang)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 16-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 15-09 18:02

BrZ

Ethirty schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
Eh, ja, het is een 1000 watt kachel, zoals alle stofzuigers? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZgT__dAFP68DolNC-wPWB90grc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfbiXH8KXFaJ5o7crhTqBrrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfcGdj5rL5v-GEEwAuwOWVpgzic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr8ngVlwhaKMUXgpNiKvMZhi.jpg?f=fotoalbum_large

Ze worden niet zo scherp als de slijperij ze maakt, zoals te zien op de foto's worden de tanden wel weer vlak/scherp maar blijven er groetjes inzitten.
Als ik mijn bladen naar de slijperij breng heb ik dat niet (en die pakken de bovenzijde van de tanden ook mee dat gaat met de Gude niet)
Pagina: 1 ... 102 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic