• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:02
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Dat kun je FSD niet aanrekenen, daar zul je waarschijnlijk Google over moeten aanspreken.
Euh…’ dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Als er plots een bord staat onwille van een evenement verwacht ik dat een echte FSD daar niet in rijdt.
En als FSD de chauffeur vervangt, dan moet FSD dat kunnen zien.

Maar Tesla gebruikt gewon oude kaarten…. Waarom?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dat hele FSD kan mij gestolen worden eerlijk gezegd. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Ik vind autorijden zelf veel te leuk en helemaal niet erg, sterker nog, ik beleef er plezier aan.
Ik wilde ook weer niet een discussie starten maar wat ik bedoelde is dat de vooruitgang bij Tesla lijkt af te remmen op het gebied van accu’s, vermogen, opslag, dichtheid etc. En dat de concurrenten daar nu dus heel dicht bij in de buurt zitten om een serieus alternatief te zijn. (Dat was 5-6 jaar geleden nog wel anders).

Als de huidige trend doorgaat en FSD nog veel langer op zich laat wachten en er ook geen andere modellen uit komen bij Tesla zal de vraag eerder afnemen dan toenemen verwacht ik. De mens wilt toch ook een keuze hebben, en die komt er dus met hele grote stappen steeds meer aan zonder concessies.

En FSD is al sinds 2016 aangekondigd, toen mijn collega voor 8k dit bij een nieuwe Model X kocht met de belofte dat het er over 6 maanden zou zijn ;) . Dat bleek achteraf dus een extreem dure halve gare cruise control te zijn. Na 7 jaar de auto verkocht en dus niets geprofiteerd. Ik ben benieuwd hoe dat met HW2/2.5/3 gaat aflopen en hoe stevig ze zich daar aan de beloftes gaan houden.

Ik heb dus absoluut niets tegen Tesla maar wilde meer aantonen dat de concurrentie toch extreem snel dichtbij komt en dat de van oorsprong toch de aanjager en pionier van dit alles daar niet heel snel meer vandaan lijkt te lopen. Dat kan ook betekenen dat we dus op een punt aankomen waarin we de huidige technieken en materialen blijkbaar tot de max uit nutten.

Voor de consument dus hele toffe tijden die eraan komen met, naar ik verwacht, steeds leukere prijzen en dus meer volwassen keuzes.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2026 19:31 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 17:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Ik wil echt auto’s zien waar gewoon geen stuur meer in zit. Waar ik half dronken kan in stappen en onderweg een dutje kan doen. Dat is FSD als je het letterlijk neemt. ( dat zou autopilot ook moeten doen, maar ja…. Creatieve naamgeving wellicht)
Ik zou dat in een Tesla FSD doen ja. Vergeet die belachelijke metaforen van metalen pinnen die je doorboren als er iets fout gaat, ik zou in een Tesla FSD auto stappen en erop vertrouwen dat die mij thuis brengt.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
GeeMoney schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:27:
Dat hele FSD kan mij gestolen worden eerlijk gezegd. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Ik vind autorijden zelf veel te leuk en helemaal niet erg, sterker nog, ik beleef er plezier aan.
Ik wilde ook weer niet een discussie starten maar wat ik bedoelde is dat de vooruitgang bij Tesla lijkt af te remmen op het gebied van accu’s, vermogen, opslag, dichtheid etc. En dat de concurrenten daar nu dus heel dicht bij in de buurt zitten om een serieus alternatief te zijn. (Dat was 5-6 jaar geleden nog wel anders).

Als de huidige trend doorgaat en FSD nog veel langer op zich laat wachten en er ook geen andere modellen uit komen bij Tesla zal de vraag eerder afnemen dan toenemen verwacht ik. De mens wilt toch ook een keuze hebben, en die komt er dus met hele grote stappen steeds meer aan zonder concessies.

En FSD is al sinds 2016 aangekondigd, toen mijn collega voor 8k dit bij een nieuwe Model X kocht met de belofte dat het er over 6 maanden zou zijn ;) . Dat bleek achteraf dus een extreem dure halve gare cruise control te zijn. Na 7 jaar de auto verkocht en dus niets geprofiteerd. Ik ben benieuwd hoe dat met HW2/2.5/3 gaat aflopen en hoe stevig ze zich daar aan de beloftes gaan houden.

Ik heb dus absoluut niets tegen Tesla maar wilde meer aantonen dat de concurrentie toch extreem snel dichtbij komt en dat de van oorsprong toch de aanjager en pionier van dit alles daar niet heel snel meer vandaan lijkt te lopen. Dat kan ook betekenen dat we dus op een punt aankomen waarin we de huidige technieken en materialen blijkbaar tot de max uit nutten.
Op gebied van laden loopt Tesla nu achter. Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die in 20 minuten kan laden van 10 naar 80%.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Euh…’ dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Als er plots een bord staat onwille van een evenement verwacht ik dat een echte FSD daar niet in rijdt.
En als FSD de chauffeur vervangt, dan moet FSD dat kunnen zien.

Maar Tesla gebruikt gewon oude kaarten…. Waarom?
Navigatie is niet FSD. Dus die vergelijking kun je zo niet maken. Als FSD ziet dat de weg versperd is dan zal die er niet heen gaan. Dat is heel wat anders dan de navigatie die wel denkt dat je er heen kan.

Daarbij is dit geen kwestie van oude kaarten. Je zegt werkzaamheden. Voor werkzaamheden is een centrale database waar afsluitingen in staan en die moet je downloaden. Google doet dat niet altijd goed. Als de gemeente de afsluiting er al in gezet heeft.

• Tommie12
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Ik zou dat in een Tesla FSD doen ja. Vergeet die belachelijke metaforen van metalen pinnen die je doorboren als er iets fout gaat, ik zou in een Tesla FSD auto stappen en erop vertrouwen dat die mij thuis brengt.
Fijn dat jij dat zou doen.. maar Tesla mag het nog niet, en de verantwoordelijkheid blijft bij de chauffeur liggen, dus jij mag ook niet dronken instappen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Fijn dat jij dat zou doen.. maar Tesla mag het nog niet, en de verantwoordelijkheid blijft bij de chauffeur liggen, dus jij mag ook niet dronken instappen.
Ik zeg dat ik Tesla FSD zo vertrouw dat ik dat daarmee zou doen. Dat het niet mag heeft daar niets mee te maken. Jij zegt dat dat iets is wat je wil, ik zeg dat ik Tesla FSD dat toevertrouw.
Uiteraard als dat wettelijk toegelaten wordt.

Dan hoef je echt niet als een wijsneus te zeggen dat dat niet mag.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Het gaat er niet om of je het durft of niet maar wie er de aansprakelijkheid neemt als er toch iets gebeurt. En met FSD moet je ten allen tijde als chauffeur klaar zijn om in te grijpen. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid en ook de regelgeving (US of Europa maakt niet uit) laat niet toe dat je een dutje gaat doen of zelfs maar een e-mail gaat typen. Daarvoor is level 3 nodig en dat haalt FSD niet.
Edit: excuus, zie dat @Tommie12 al hetzelfde schreef.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2026 19:40 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JTHZZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Het gaat er niet om of je het durft of niet maar wie er de aansprakelijkheid neemt als er toch iets gebeurt. En met FSD moet je ten allen tijde als chauffeur klaar zijn om in te grijpen. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid en ook de regelgeving (US of Europa maakt niet uit) laat niet toe dat je een dutje gaat doen of zelfs maar een e-mail gaat typen. Daarvoor is level 3 nodig en dat haalt FSD niet.
Ja? Dan wil ik daar ook wel aansprakelijkheid voor nemen ja. Op dezelfde manier dat ik aansprakelijk ben als ik een ongeval maak.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 01-01-2026 19:41 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:52
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:13:
[...]
Dat zul jij ook niet doen bij een Mercedes of welke andere auto ook. Ik zou dat ook niet doen als jij zou rijden of als ik zou rijden. Wat dat betreft is dit echt een totaal belachelijke vergelijking.
Neen, die andere merken doen dat niet, omdat ze zover nog niet zijn.
Alleen BMW stapt nu over naar een level 2.5 systeem (en is gehomologeerd in meerdere Europese landen), een systeem waarbij je je handen niet meer aan het stuur moet houden en alleen nog moet op de weg letten (nieuwe iX3) wanneer je op de snelweg rijdt.

Mijn i5 parkeert zich foutloos in vrij kleine plekken en is ivm met de model 3 een verademing wat rijden met adaptieve cruise controle betreft : ik ben zelf meester over de ingestelde snelheid en ik heb geen last van phantom brakes.
Wat betreft je opmerkingingen dat blijkbaar alle FSD video's alleen de goede dingen tonen, alleen door fanboys gemaakt zijn en dus niet de realiteit laten zien, ik kan je vast niet overtuigen maar ik weet 100% zeker dat je ongelijk hebt.
Ik heb vijf jaar met zo'n shitbox gereden, dus ik weet dat ik geen ongelijk heb.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Ik heb vijf jaar met zo'n shitbox gereden, dus ik weet dat ik geen ongelijk heb.
Nogmaals: De AP zoals wij die hebben in Europa is in niets te vergelijken met FSD, supervised of niet.

• Tommie12
FSD begint bij navigatie, en moet er dan een laag van veilig en correct weggedrag bovenop leggen.
Maar waarom zie ik in mijn Tesla geen kaarten die ik op mijn telefoon (google maps, apple maps of waze) wel zie. De omleiding die ik aangaf staat op alle 3, maar niet in de auto.
Achterlopen dus…

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

FSD begint bij navigatie, en moet er dan een laag van veilig en correct weggedrag bovenop leggen.
Maar waarom zie ik in mijn Tesla geen kaarten die ik op mijn telefoon (google maps, apple maps of waze) wel zie. De omleiding die ik aangaf staat op alle 3, maar niet in de auto.
Achterlopen dus…
Geen idee, maar we hadden het over zelfrijdende auto's, niet over de navigatie.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:52
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Nogmaals: De AP zoals wij die hebben in Europa is in niets te vergelijken met FSD, supervised of niet.
We hebben in Europa ook FSD, die niet voldoet aan Europese normen, en daarom niet op de Europese wegen mag. Blij dat ik in Europa woon.

Want wij rijden wel op Europese wegen, met Europese wetgeving, en de verschillen tussen Europese en Amerikaanse regels, en de wegen zijn groot.

• Tommie12
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Komaan, je wil het niet snappen. Hoe kan je nu deftig FSD doen als je navigatie nog achter loopt?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Totdat jouw FSD jou doorheen nog niet uitgedroogd beton stuurt ?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

We hebben in Europa ook FSD, die niet voldoet aan Europese normen, en daarom niet op de Europese wegen mag. Blij dat ik in Europa woon.
Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar wat ik zeg is dat de software en de autopilot waarmee Teslas in Europa rijden anders is dan de software en de FSD waarmee Teslas in Amerika rijden. Zo anders dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn en dat je geen parallelen kunt trekken van onze AP naar de echte FSD.
Ik heb het zelf ervaren, FSD Supervised in Europa (demo van Tesla), dat was totaal onvergelijkbaar met hoe de AP van mijn Tesla rjdt.

Wat wij in Europa hebben is Full Self-Driving Capability. Hij is er toe in staat, maar het mag niet. Dus doet hij het niet.

En als je pedant wil zijn: het kan best zijn dat het softwarepakket dat geïnstalleerd is hetzelfde is, maar dan wordt in Europa het FSD gedeelte niet gebruikt. Bij ons wordt het AP gedeelte gebruikt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Komaan, je wil het niet snappen. Hoe kan je nu deftig FSD doen als je navigatie nog achter loopt?
Omdat FSD om het rijden gaat, niet om het navigeren.

Er is een verschil tussen de twee. Als jij de weg niet weet, kun jij dan opeens ook niet meer rijden?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flupp schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Totdat jouw FSD jou doorheen nog niet uitgedroogd beton stuurt ?
Is dat gebeurd? Zo ja, menselijk gedrag toch? :D

• Tommie12
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Er is een verschil tussen de twee. Als jij de weg niet weet, kun jij dan opeens ook niet meer rijden?
Nee, als je niet weet waar naartoe, dan kan je niet rijden.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Rij nu ruim 6 jaar Tesla maar hoe vaak ik wel niet de melding krijg dat functies niet beschikbaar zijn omdat een of meerdere camera’s niet voldoende zicht hebben maakt mij nog niet heel positief over FSD. Zal wellicht komen omdat ik in een dorp wat verder van de “grote” weg woon maar laten we zeggen “ik moet het nog even zien”. Los daarvan ben ik ook echt benieuwd hoe zo’n FSD auto om zou gaan met een weg hier in de buurt waar al diverse mensen bij lichte vorst omgekeerd op de weg hebben gestaan. Gaat hij dan bij kans op gladheid overal als een “bejaarde” rijden of kan hij inschatten waar de kans op gladheid groter of kleiner is zoals elke menselijke bestuurder met enige ervaring wel kan.

We gaan een interessant decennium in, dat is wel zeker. Er zijn zo veel situaties te bedenken waarbij FSD niet helemaal FSD zal zijn, dus een auto zonder stuurwiel zie ik nog niet zo snel voor me. En zodra die situatie er wel is zullen er zoveel “truukjes” bedacht worden om het hele verkeer stil te leggen dat dat ook wel weer grappig wordt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:25
Himalaya schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Rij nu ruim 6 jaar Tesla maar hoe vaak ik wel niet de melding krijg dat functies niet beschikbaar zijn omdat een of meerdere camera’s niet voldoende zicht hebben maakt mij nog niet heel positief over FSD. Zal wellicht komen omdat ik in een dorp wat verder van de “grote” weg woon maar laten we zeggen “ik moet het nog even zien”. Los daarvan ben ik ook echt benieuwd hoe zo’n FSD auto om zou gaan met een weg hier in de buurt waar al diverse mensen bij lichte vorst omgekeerd op de weg hebben gestaan. Gaat hij dan bij kans op gladheid overal als een “bejaarde” rijden of kan hij inschatten waar de kans op gladheid groter of kleiner is zoals elke menselijke bestuurder met enige ervaring wel kan.

We gaan een interessant decennium in, dat is wel zeker. Er zijn zo veel situaties te bedenken waarbij FSD niet helemaal FSD zal zijn, dus een auto zonder stuurwiel zie ik nog niet zo snel voor me. En zodra die situatie er wel is zullen er zoveel “truukjes” bedacht worden om het hele verkeer stil te leggen dat dat ook wel weer grappig wordt.
Even los van FSD is dat ook mijn ervaring met wat BYD "Intelligent Cruise Contorl" noemt hier op de provinciale weggetjes en boerenweggetjes. Daar moet je écht nog zelf opletten en zeker in de verschillende boerenseizoenen moet je regelmatig de camera's schoonmaken wil je wat aan de ADAS systemen hebben.

Daarnaast kan bijvoorbeeld de navigatiekaartdata goed kloppen, maar dat bevat geen informatie over verkanting van de weg bijvoorbeeld. Wat toch wel aardig wat invloed heeft op je stuurgedrag. Zelfde met de staat van markering. Die is hier geregeld zover versleten dat ADAS systemen er niks mee kunnen, ongeacht het merk waarmee je rijdt.

Er is, ongeacht het merk, echt nog wel een weg te gaan voordat we naar echt autonoom vervoer gaan. Op autosnelwegen zal het snel gaan, maar daar buiten is de opgave wat lastiger.

Nee, merp!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
RichieB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:39:
Excuses, jullie volgen het Tesla FullSelfDrive nieuws natuurlijk niet op de voet. De RDW behandelt momenteel de officiële aanvraag van Tesla om FSD (de verbeterde FSD Supervised versie die al in de USA, China en Australië wordt gebruikt) in de EU vrij te mogen geven. Dit zou wellicht al in februari 2026 kunnen zijn, maar nog een keer vertraging oplopen kan ook. Dan wordt het iets later dit jaar.
Ik geloof dat je zelf het FSD-nieuws niet op de voet volgt... Musk juicht te vroeg: RDW trapt hard op de rem voor Tesla's zelfrijdende droom
Een koude douche voor Tesla
Het leek groot nieuws voor Tesla-rijders. Het Amerikaanse bedrijf kondigde vol trots aan dat de RDW, de Nederlandse toezichthouder, in februari 2026 toestemming zou geven voor de uitrol van Full Self-Driving (FSD).

Hiermee zou Nederland de poort naar Europa openzetten. De RDW reageerde echter als door een wesp gestoken en ontkende direct dat er sprake is van een akkoord. Volgens de autoriteit staat er slechts een demonstratie op de planning. Van een goedkeuring is absoluut nog geen sprake zolang de veiligheid niet onomstotelijk is bewezen.

Musk versus de regels
De publieke terechtwijzing viel slecht in Amerika. Tesla en topman Elon Musk uitten direct kritiek op de Europese regelgeving, die volgens hen te streng is en innovatie in de weg staat. In een opmerkelijke stap riep het bedrijf gebruikers zelfs op om druk uit te oefenen op de toezichthouder.

Het tekent de spanning tussen de ‘move fast and break things’-mentaliteit van Musk en de voorzichtige, bureaucratische aanpak van Europa. Waar Tesla haast heeft, wijst de RDW op de strenge VN/ECE-regels waaraan alle EU-lidstaten gebonden zijn.

Dure belofte
Voor Tesla staat er veel op het spel. FSD wordt in de Verenigde Staten verkocht als de heilige graal van mobiliteit, met een stevig prijskaartje van ongeveer 15.000 dollar (omgerekend ruim 14.000 euro). Het pakket belooft dat de auto zelfstandig navigeert, van rijstrook wisselt, stopt voor verkeerslichten en zelfs parkeert.

Vooralsnog is de functionaliteit in Europa echter zwaar beperkt. Hier rijdt een Tesla met FSD in de praktijk niet veel anders dan een auto met uitgebreide cruise control. Zolang de goedkeuring uitblijft, kunnen Europese klanten niet gebruiken waarvoor ze wel flink moeten betalen.

Onder een vergrootglas
Dat de RDW op de rem trapt, komt niet uit de lucht vallen. In de Verenigde Staten ligt de FSD-technologie al langer onder vuur. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA doet al jaren onderzoek naar ongevallen waarbij de automatische piloot mogelijk een rol speelde, waaronder diverse incidenten met dodelijke afloop.

Waar Amerika toestaat dat technologie in het wild wordt getest door consumenten (met de waarschuwing dat ze moeten blijven opletten), hanteert Europa een ‘nee, tenzij’-beleid. Een systeem moet hier eerst bewijzen dat het veilig is onder alle omstandigheden, niet pas na een software-update.

Wie pakt de verantwoordelijkheid?
Het moddergooien tussen Tesla en de toezichthouders laat zien hoe complex de route naar autonoom rijden is. Voor Tesla is FSD een cruciale inkomstenbron, maar voor de RDW telt alleen de veiligheid op de openbare weg.

De kernvraag blijft onbeantwoord: wie is er verantwoordelijk als het misgaat? Zolang Tesla en de regelgevers daar niet uitkomen, blijft februari 2026 slechts een stip op de horizon voor een demonstratie, en geen startschot voor een revolutie op de A2.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb geen weet van de staat van FSD, maar als ik kijk naar de werking van de software in onze Model Y dan hou ik mijn hart vast. Ze krijgen het nog niet voor elkaar dat de deuren elke keer openen, de ruitenwisser niet spontaan aanslaan bij droog weer, mijn adaptieve koplampen geen reflector-discotheek worden of dat de navigatie me niet door voetgangersgebieden probeert te sturen….

Overigens vind ik AP best fijn rijden op de snelweg. Maar ben ik daar vanaf dan durf ik niet eens de cc van Tesla aan te zetten omdat die voor mij constant onverwachte acties uitvoert. Ik weet nog altijd niet wat bochtassistentie is en waarom ik bij het wisselen tussen twee snelwegen opeens 90 zou moeten rijden…

Het zou mij echt ontzettend verbazen als FSD binnen een paar jaar wel fatsoenlijk lijkt te werken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Prachtig dit. Wat een mooi stukje redeneren. Ik onderschrijf zoals de @Tommie12 en de rest inderdaad de stelling dat je absoluut niet kunt rijden als je de weg niet weet. Dat dit uberhaupt uitleg nodig heeft verrast me.maar blijkbaar is het zo.

• Tom Paris
Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Fr33z schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Prachtig dit. Wat een mooi stukje redeneren. Ik onderschrijf zoals de @Tommie12 en de rest inderdaad de stelling dat je absoluut niet kunt rijden als je de weg niet weet. Dat dit uberhaupt uitleg nodig heeft verrast me.maar blijkbaar is het zo.
Met alle respect, maar dit is weer een fijne GoT-roeptoeter discussie zonder feiten :/

Autonoom rijden kun je op meerdere manieren (proberen te) implementeren. Tesla gaat daarbij een totaal andere kant op dan veel andere projecten.

Waymo (de autonome taxi-dienst van Google) bijvoorbeeld, gebruikt LiDAR icm centimer-nauwkeurige 3D kaarten. De auto weet obv GPS en de kaarten altijd waar hij is, wat de verkeerssituatie is (stopbord, verkeerslicht, etc) en LiDAR scant de omgeving voor obstakels en wegverkeer. Dat werkt dus alleen als je kaarten ultra-precies zijn, en altijd up-to-date. Daarom rijdt Waymo alleen in een beperkt aantal steden, die vooraf 'ingescand' moeten worden.

Tesla heeft er voor gekozen om alleen obv beeldherkenning te werken, die compleet lokaal in de auto draait. De cameras 'zien' een stopbord, de boordcomputer 'herkent' die als een stopbord, en maakt een beslissing om te stoppen. Voor deze aanpak is geen kaartmateriaal nodig, en in theorie zou een Tesla met FSD overal ter wereld kunnen rijden. Ja je hebt een kaart nodig voor navigatie, maar die is geen input voor de FSD capaciteit. Als de kaart niet klopt, omdat bijv. een kruispunt een rotonde is geworden, maakt dat voor FSD niet uit.

Dat gezegd hebbende, zou ik obv mijn eigen ervaring in Tesla's ook voor geen goud met FSD gaan rijden. Imo is lokale AI nog niet ver genoeg voor Tesla's aanpak, kaarten + LiDAR lijken mij voor nu de beste implementatie.

• JTHZZ
  • Nu online
Tom Paris schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:42:
[...]

[...]

Met alle respect, maar dit is weer een fijne GoT-roeptoeter discussie zonder feiten :/

Autonoom rijden kun je op meerdere manieren (proberen te) implementeren. Tesla gaat daarbij een totaal andere kant op dan veel andere projecten.

Waymo (de autonome taxi-dienst van Google) bijvoorbeeld, gebruikt LiDAR icm centimer-nauwkeurige 3D kaarten. De auto weet obv GPS en de kaarten altijd waar hij is, wat de verkeerssituatie is (stopbord, verkeerslicht, etc) en LiDAR scant de omgeving voor obstakels en wegverkeer. Dat werkt dus alleen als je kaarten ultra-precies zijn, en altijd up-to-date. Daarom rijdt Waymo alleen in een beperkt aantal steden, die vooraf 'ingescand' moeten worden.

Tesla heeft er voor gekozen om alleen obv beeldherkenning te werken, die compleet lokaal in de auto draait. De cameras 'zien' een stopbord, de boordcomputer 'herkent' die als een stopbord, en maakt een beslissing om te stoppen. Voor deze aanpak is geen kaartmateriaal nodig, en in theorie zou een Tesla met FSD overal ter wereld kunnen rijden. Ja je hebt een kaart nodig voor navigatie, maar die is geen input voor de FSD capaciteit. Als de kaart niet klopt, omdat bijv. een kruispunt een rotonde is geworden, maakt dat voor FSD niet uit.

Dat gezegd hebbende, zou ik obv mijn eigen ervaring in Tesla's ook voor geen goud met FSD gaan rijden. Imo is lokale AI nog niet ver genoeg voor Tesla's aanpak, kaarten + LiDAR lijken mij voor nu de beste implementatie.
Overigens ook precies de reden waarom FSD altijd supervisie nodig heeft en geen level 3 gaat bereiken op korte termijn. De aanpak van Tesla met alleen camera’s en zonder al teveel voorkennis heeft te veel beperkingen en daarmee te veel potentiële onverwachte situaties waar de chauffeur (snel) moet ingrijpen. De meeste andere merken (die zogenaamd ver achter zouden liggen) gebruiken andere hardware en architecturen met bijv Radar/Lidar en meer voorkennis over de plaatselijke situatie en kunnen daarmee betere beslissingen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2026 22:49 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:16
JTHZZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:46:
[...]

De meeste andere merken (die zogenaamd ver achter zouden liggen) gebruiken andere hardware en architecturen met bijv Radar/Lidar en meer voorkennis over de plaatselijke situatie en kunnen daarmee betere beslissingen maken.
Voorkennis staat natuurlijk wel lijnrecht tegenover autonoom rijden lijkt mij.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PauseBreak
PeterZ(on) schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Niet wanneer dat gaat over bijvoorbeeld accurate navigatiekaartdata, het inlezen van digitale verkeersborddata, tijdelijke beperkingen (evenement en wegwerkzaamheden), zaken als zorgvoorzieningen, sportfaciliteiten, en schoolzones, en weten welke beperkingen en mogelijkheden er zijn qua routes. Dit is juist ook waarom er zo hard wordt gewerkt in Nederland door de wegbeheerders om hun digitale data goed in kaart te brengen en te ontsluiten. Het zijn allemaal randvoorwaarden om autonoom rijden mogelijk te kunnen maken.

Nee, merp!

• flupp
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:05:
[...]
Allerminst. Erzonder navigeer je door water.

• PeterZ(on)
PauseBreak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Niet wanneer dat gaat over bijvoorbeeld accurate navigatiekaartdata, het inlezen van digitale verkeersborddata, tijdelijke beperkingen (evenement en wegwerkzaamheden), zaken als zorgvoorzieningen, sportfaciliteiten, en schoolzones, en weten welke beperkingen en mogelijkheden er zijn qua routes. Dit is juist ook waarom er zo hard wordt gewerkt in Nederland door de wegbeheerders om hun digitale data goed in kaart te brengen en te ontsluiten. Het zijn allemaal randvoorwaarden om autonoom rijden mogelijk te kunnen maken.
Al die voorwaarden hebben niets met autonoom rijden te maken maar is als een aap een kunstje leren. Als automobilist heb ik ook al die voorkennis niet nodig maar beslis ter plekke hoe ik moet reageren. Een navigatiesysteem is om de route te weten en staat daar los van.

Een voorbeeldje uit de praktijk. Ik reed jaren geleden in Spanje in een dorp waar de doorgaande weg was afgesloten en we moesten over een stuk privégrond, wat summier werd aangeduid, een omtrekkende beweging maken. Dat gaat zo'n autonoom rijdende auto nooit lukken want is niet beschreven.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PauseBreak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Al die voorwaarden hebben niets met autonoom rijden te maken maar is als een aap een kunstje leren. Als automobilist heb ik ook al die voorkennis niet nodig maar beslis ter plekke hoe ik moet reageren. Een navigatiesysteem is om de route te weten en staat daar los van.

Een voorbeeldje uit de praktijk. Ik reed jaren geleden in Spanje in een dorp waar de doorgaande weg was afgesloten en we moesten over een stuk privégrond, wat summier werd aangeduid, een omtrekkende beweging maken. Dat gaat zo'n autonoom rijdende auto nooit lukken want is niet beschreven.
Nou is dit toevallig onderdeel van mijn werk, en het is echt wel onderdeel van de ontwikkeling naar autonoom vervoer. Ook jouw praktijkvoorbeeld hebben we al ondervangen. Juist dit soort data zorgt ervoor dat voertuigen autonoom kunnen rijden en beslissingen kunnen maken die zoveel mogelijk al vooraf kunnen worden gemaakt. Je houdt dan alleen situaties over waar data geen rol speelt (menselijk gedrag). Het vermindert de benodigde onboard compute power.

Nee, merp!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Nee, als je niet weet waar naartoe, dan kan je niet rijden.
Ik weet niet hoor, maar ook als ik niet weet waar ik naar toe moet kan ik heel goed rijden. Misschien weet ik niet waar ik naar toe moet rijden, maar ik kan rijden. Ik maak niet opeens veel meer ongevallen of weet niet meer hoe ik de auto op de weg moet houden.

Dat is het verschil tussen weten waar je naar toe moet rijden (navigatie) en kunnen rijden (FSD).

@Fr33z En ik snap niet dat ik dit moet uitleggen. Hoe kan het zijn dat je opeens niet meer kunt rijden als je niet weet waar je naar toe moet.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 02-01-2026 09:36 ]

• PeterZ(on)
PauseBreak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Nou is dit toevallig onderdeel van mijn werk, en het is echt wel onderdeel van de ontwikkeling naar autonoom vervoer. Ook jouw praktijkvoorbeeld hebben we al ondervangen. Juist dit soort data zorgt ervoor dat voertuigen autonoom kunnen rijden en beslissingen kunnen maken die zoveel mogelijk al vooraf kunnen worden gemaakt. Je houdt dan alleen situaties over waar data geen rol speelt (menselijk gedrag). Het vermindert de benodigde onboard compute power.
Die Waymo taxi's die een tijdje terug aan het claxonneren waren bij een verzamelplaats omdat ze niet konden parkeren, of kort geleden allemaal op de weg stilvielen omdat de stroom was uitgevallen geeft al aan dat autonoom rijden nog ver weg is.

Als het al komt, gaan we zien hoe het uitpakt. Ik geloof er voorlopig niet in dat het feilloos werkt en zeker niet als er voorwaarden worden gesteld aan de omgeving.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Die Waymo taxi's die een tijdje terug aan het claxonneren waren bij een verzamelplaats omdat ze niet konden parkeren, of kort geleden allemaal op de weg stilvielen omdat de stroom was uitgevallen geeft al aan dat autonoom rijden nog ver weg is.
Als je sturing van buitenaf (of binnenaf) nodig hebt is het natuurlijk niet autonoom.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:37
sdgs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:40:
Bjorn Nyland heeft ooit een test gedaan bij -7° C om te kijken hoeveel vermogen een EV verbruikt om het interieur op 21°C te houden wanneer de wagen stil staat. Toen kwam hij uit op iets van een 2 kW. En dat is bij stilstand, indien je tegen 120km/h over de autosnelweg sjeest wordt dat verbruik nog flink wat hoger.
Ik heb vanmorgen eens een testje gedaan met mijn Kia Niro 64kWh met warmtepomp. Buitentemperatuur 0°C en een laagje sneeuw op de auto. Auto aangezet en verwarming vol gas aan voor ongeveer een minuut en en met de hand even de meeste sneeuw van de voorruit geschoven. Daarna ingestapt en rustig naar het werk gereden met verwarming op 17°C (85% snelweg, 85-100km/u).

Op de rit van 16,7km afgelegd met 18 minuten van inschakelen tot aankomst gaf een totaal verbruik van 20,6kWh/100km en de volgende uitsplitsing:
Component%kWhkWh/100km
Rijden82.0%2.82116.89
Initiele opwarming5.2%0.1781.07
Verwarming tijdens rijden5.8%0.2001.20
Electronica7.0%0.2411.44
Accuverzorging0.0%0.0000.00
Totaal100.0%3.44020.60
Met een buitentemperatuur van 0°C en ingesteld 17°C tijdens het rijden ongeveer 600W aan verwarmingsvermogen (gestabiliseerd richting einde van de rit). Als ik dat op basis van ΔT benader zou instellen op 20°C ongeveer 100W extra verbruik geven wat op deze rit zou resulteren in 1% hoger continue verbruik + 1% extra initiele opwarming.

Bij een buitentemperatuur van -7 ;) zou ik op basis van deze bevinding ongeveer 1.000W aan verbruik verwarming tijdens het rijden verwachten. Dit is met warmtepomp, @sdgs wellicht was de door jou genoemde test door Bjorn zonder warmtepomp.

Om nog maar eens te onderstrepen dat je kruissnelheid met 1km verlagen meer doet voor je verbruik dan de temperatuur in de cabine met 1 graad verlagen. Ook @zonoskar betreffende impact van verwarming op totaal, het vebruik van "rijden" is ongeveer 40% hoger dan wat ik in de zomer zou verwachten. De rol van de cabineverwarming is relatief dus echt beperkt.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 02-01-2026 09:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PauseBreak
Maasluip schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Ik weet niet hoor, maar ook als ik niet weet waar ik naar toe moet kan ik heel goed rijden. Misschien weet ik niet waar ik naar toe moet rijden, maar ik kan rijden. Ik maak niet opeens veel meer ongevallen of weet niet meer hoe ik de auto op de weg moet houden.

Dat is het verschil tussen weten waar je naar toe moet rijden (navigatie) en kunnen rijden (FSD).

@Fr33z En ik snap niet dat ik dit moet uitleggen. Hoe kan het zijn dat je opeens niet meer kunt rijden als je niet weet waar je naar toe moet.
Ieder voertuig dat in meer of mindere mate autonoom rijdt gebruikt kaartdata om te weten waar die is. Als die kaartdata van slechte kwaliteit is dan wordt volledig autonoom rijden bijzonder lastig.

Of, om het te vereenvoudigen:
"The car knows where it is, because it knows where it isn't." :+

@assje
Mooi dat je die breakdown krijgt. Die heb ik hier niet met een BYD Sealion 7 Excellence. Die kwam vanochtend op een verbruik van 21,4kWh uit voor een rit van 6 km (vrouw naar de trein brengen). Buitentemperatuur 0 graden Celcius, auto onder de sneeuw.
Dat was na:
- Voorverwarmen interieur op maximale temperatuur (warmtepomp is standaard), a/c op recirculatiestand. Tijdsduur 10 minuten.
- Stuurverwarming aan.
- Stoelverwarming voor en achter aan.
Bij vertrek:
- A/C op 20 graden en niet meer op recirculatiestand.

Zo een rit maken van 140km in de sneeuw. Eens kijken hoe dat gaat en waar we op uitkomen met hetzelfde regime. Duidelijk is wel dat het meerverbruik in de winter aanzienlijk te noemen is, en volgens mij komt dat niet primair door de clima. Het verschil is namelijk gewoon te groot (zomer zat ik rond de 18,5kWh, nu 21,7kWh) om primair veroorzaakt te worden door de clima.
Als ik de auto nu gewoon neerzet en laat draaien dan heb ik een "stationair" verbruik van 2kW. Dat is met de dimlichten aan, Carplay actief en interieur op 20 graden Celcius. In de zomer was dat "stationair" verbruik met dezelfde instellingen 1kW.

Nee, merp!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:20
[...]

Als het al komt, gaan we zien hoe het uitpakt. Ik geloof er voorlopig niet in dat het feilloos werkt en zeker niet als er voorwaarden worden gesteld aan de omgeving.
Ja maar dat zijn taxi's
als je daardoor gewoon over kan met je eigen auto naar manueel besturing is er toch niks aan de hand.
Tenzij je niet meer gewent bent zelf te rijden. :P

• PeterZ(on)
PauseBreak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ieder voertuig dat in meer of mindere mate autonoom rijdt gebruikt kaartdata om te weten waar die is. Als die kaartdata van slechte kwaliteit is dan wordt volledig autonoom rijden bijzonder lastig.
Om in mijn auto te kunnen rijden hoef ik helemaal niet te weten waar ik ben of waar ik naartoe ga, ik kan gewoon doelloos rondrijden en kan toch perfect rijden en/of de auto besturen. Bovendien is kaartdata per definitie oud en nooit up-to-date, nog afgezien van plotselinge gebeurtenissen. Dus de kaartdata heeft niets met het rijden zelf te maken, maar heeft men natuurlijk wel nodig om op een bepaalde plek te komen.

• JTHZZ
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Om in mijn auto te kunnen rijden hoef ik helemaal niet te weten waar ik ben of waar ik naartoe ga, ik kan gewoon doelloos rondrijden en kan toch perfect rijden en/of de auto besturen. Bovendien is kaartdata per definitie oud en nooit up-to-date, nog afgezien van plotselinge gebeurtenissen. Dus de kaartdata heeft niets met het rijden zelf te maken, maar heeft men natuurlijk wel nodig om op een bepaalde plek te komen.
Het gaat er volgens mij om bij autonoom rijden, dat je het aantal situaties waarin een mens moet ingrijpen zo klein mogelijk wilt maken. Dan helpt zo veel mogelijk input over de plaatselijke situatie enorm. Voordat een auto net zo creatief en menselijk rijdt als een echte mens, gaat het nog heel lang duren. Daarom ook dat FSD zonder verdere input buiten camerabeelden (dus eigenlijk net als een mens) voorlopig nog niet als Level 3, dus zonder actieve bestuurdersaandacht kan/mag.
Zelfs in een level 3 auto moet er een bestuurder zitten die kan ingrijpen. Alleen mag die wel iets anders gaan doen in de tussentijd, omdat het minder vaak voorkomt en de autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft overgenomen. Met FSD mag dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 02-01-2026 12:36 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:29:
[...]

FSD 14.2.3 laat dat mooi zien, die maakt soms zelf de keuze om een andere route te kiezen dan de navigatie bedacht had.

Het is jammer dat in deze discussie men nog steeds niet goed begrijpt hoe het neural network van Tesla FSD en dat het niets maar dan ook niets te maken heeft met de (onveilige) dinosaurus versie die we in een Europa gebruiken door toedoen van Brussel

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Het gaat er volgens mij om bij autonoom rijden, dat je het aantal situaties waarin een mens moet ingrijpen zo klein mogelijk wilt maken. Dan helpt zo veel mogelijk input over de plaatselijke situatie enorm. Voordat een auto net zo creatief en menselijk rijdt als een echte mens, gaat het nog heel lang duren. Daarom ook dat FSD zonder verdere input buiten camerabeelden (dus eigenlijk net als een mens) voorlopig nog niet als Level 3, dus zonder actieve bestuurdersaandacht kan/mag.
Zelfs in een level 3 auto moet er een bestuurder zitten die kan ingrijpen. Alleen mag die wel iets anders gaan doen in de tussentijd, omdat het minder vaak voorkomt en de autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft overgenomen. Met FSD mag dat niet.
Helemaal mee eens, maar er zijn mensen die denken dat het wel kan en straks met hun Tesla slapend naar de wintersport kunnen vertrekken. No-way dus.

• JTHZZ
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:37:
[...]

FSD 14.2.3 laat dat mooi zien, die maakt soms zelf de keuze om een andere route te kiezen dan de navigatie bedacht had.

Het is jammer dat in deze discussie men nog steeds niet goed begrijpt hoe het neural network van Tesla FSD en dat het niets maar dan ook niets te maken heeft met de (onveilige) dinosaurus versie die we in een Europa gebruiken door toedoen van Brussel
Ook in Amerika is het een level 2 systeem en moet je als bestuurder alert blijven en mag je niets anders doen. Er zijn ook al flinke ongevallen mee gebeurd. FSD heeft gewoon hele forse beperkingen door de gekozen technische oplossing. De discussie begon dat iemand zei dat de Europese merken enorm zouden achterlopen en dat is niet waar. Ze kiezen alleen niet de doodlopende route die FSD op dit moment is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JTHZZ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Ook in Amerika is het een level 2 systeem en moet je als bestuurder alert blijven en mag je niets anders doen. Er zijn ook al flinke ongevallen mee gebeurd. FSD heeft gewoon hele forse beperkingen door de gekozen technische oplossing. De discussie begon dat iemand zei dat de Europese merken enorm zouden achterlopen en dat is niet waar. Ze kiezen alleen niet de doodlopende route die FSD op dit moment is.
Klopt en dat is een kwestie van tijd als je ziet welke ontwikkelingen FSD alleen het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, het gaat enorm snel nu. En ja, Tesla loopt met zijn neural network mijlen ver voor op de concurrentie. Kijk naar de beelden van 14.2.3 niet een ander merk die in de buurt komt bij het afhandelen van complexe onvoorspelbare situaties.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JTHZZ
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Klopt en dat is een kwestie van tijd als je ziet welke ontwikkelingen FSD alleen het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, het gaat enorm snel nu. En ja, Tesla loopt met zijn neural network mijlen ver voor op de concurrentie. Kijk naar de beelden van 14.2.3 niet een ander merk die in de buurt komt bij het afhandelen van complexe onvoorspelbare situaties.
Is dat datzelfde neural network waar ze de automatische ruitenwisser mee aansturen? O-)

• Tom Paris
[...]
Die Waymo taxi's die [...] kort geleden allemaal op de weg stilvielen omdat de stroom was uitgevallen geeft al aan dat autonoom rijden nog ver weg is.
Misschien is het goed om even te lezen wat er echt plaatsvond voordat je zulke opmerkingen maakt... De Waymo's zijn niet 'uitgevallen', er werd een veiligheidsmechanisme getriggered waardoor Waymo de auto's instrueerde hun rit af te maken en daarna te parkeren of naar het depot terug te keren. Dat was deels op verzoek van de autoriteiten, omdat zonder werkende verkeerslichten er verkeersopstoppingen ontstonden.

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Misschien is het goed om even te lezen wat er echt plaatsvond voordat je zulke opmerkingen maakt... De Waymo's zijn niet 'uitgevallen', er werd een veiligheidsmechanisme getriggered waardoor Waymo de auto's instrueerde hun rit af te maken en daarna te parkeren of naar het depot terug te keren. Dat was deels op verzoek van de autoriteiten, omdat zonder werkende verkeerslichten er verkeersopstoppingen ontstonden.
Op de beelden die ik zag stonden die allemaal gewoon stil op de weg en hielden het verkeer op en dat lijkt mij toch niet de rit afmaken. Maar goed, neemt niet weg dat als er een stroomstoring is ze niet meer doen wat ze zouden moeten doen en dus niet autonoom rijden.

• Holzschuh
  • Laatst online: 13:55
https://www.theatlantic.c...rancisco-blackout/685393/

Stukje achtergrond wat ik voorbij had zien komen. Veiliger dan mensen, maar toen door de stroomstoring instinct nodig was liepen ze vast. Wat ik op zich niet vreemd vind, het is toch veelal rijden met zijwieltjes en dit zijn dan uitzonderlijke situaties.
Zeker als de failsafe dan crasht (waarschijnlijk juist ook door die stroomuitval).

• Tom Paris
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Op de beelden die ik zag stonden die allemaal gewoon stil op de weg en hielden het verkeer op en dat lijkt mij toch niet de rit afmaken. Maar goed, neemt niet weg dat als er een stroomstoring is ze niet meer doen wat ze zouden moeten doen en dus niet autonoom rijden.
"In de beelden die ik zag", "stonden allemaal stil"... Zo is het makkelijk discussiëren...
"While the Waymo Driver is designed to treat non-functional signals as four-way stops, the sheer scale of the outage led to instances where vehicles remained stationary longer than usual to confirm the state of the affected intersections," a Waymo spokesperson said in a statement provided to the BBC.

https://www.bbc.com/news/articles/c36zdxl41jro
Ze stonden niet allemaal stil, maar ze hadden wél moeite met de situatie. Een kruispunt zonder werkende verkeerslichten, met verkeer uit elke richting... Een niet-assertieve menselijke bestuurder staat in zo'n situatie ook langer stil om een veilige keuze te maken.

Ik vind het jammer dat de houding hier bij sommigen is dat als autonoom rijden nu niet in 100% van alle situaties 100% de juiste beslissingen neemt, het op voorhand ten dode is opgeschreven.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
Tom Paris schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:53:
Ik vind het jammer dat de houding hier bij sommigen is dat als autonoom rijden nu niet in 100% van alle situaties 100% de juiste beslissingen neemt, het op voorhand ten dode is opgeschreven.
Ik vind het jammer dat de voor- en tegenstanders maar blijven doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan.... om hun 'gelijk' aan te tonen.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Op gebied van laden loopt Tesla nu achter. Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die in 20 minuten kan laden van 10 naar 80%.
Cybertruck heeft 800V.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Is dat gebeurd? Zo ja, menselijk gedrag toch? :D
Nee was een waymo die nat beton in reed, de vergelijking gaat mank.

• Tommie12
En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.

• Tommie12
Maasluip schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Jij maakt onbewust aan elke kruispunt of afslag een beslissing: links, rechts, rechtdoor, afslag wel nemen of niet.
Een FSD zonder navigatie echt compleet pointless. Zonder bestemming blijft zo’n voertuig gewoon staan.

• Zjanzjak
Naast het FSD-geneuzel even veel leuker nieuws, de Rivian R2 schijnt in 2027 naar Europa te komen.

Deliveries of the R2 are expected to begin in North America in the first half of 2026, with expansion to international markets like the Netherlands following in 2027. Pricing details for the R2 haven’t been announced yet and will be shared closer to the start of deliveries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txshYN0UsMNYsr_WokBacDgl7dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnEpgx6j6NpchFlHhimYvDBe.jpg?f=fotoalbum_large

Reacties dat Rivian failliet (hoor ik al 88 jaar) gaat in 3.....2.......1.....

• PauseBreak
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:55:
Naast het FSD-geneuzel even veel leuker nieuws, de Rivian R2 schijnt in 2027 naar Europa te komen.

Deliveries of the R2 are expected to begin in North America in the first half of 2026, with expansion to international markets like the Netherlands following in 2027. Pricing details for the R2 haven’t been announced yet and will be shared closer to the start of deliveries.

[Afbeelding]

Dit ontwerp komt me bekend voor uit een van de GTA games :+

Nee, merp!

• Tommie12

[Afbeelding]

Failliet of niet, lelijk wel, dat is zeker. :o

• GeeMoney
  • Nu online
Mijn bericht krijgt ook vlot opvolging :+

Chinees BYD troeft Tesla af als grootste verkoper van volledig elektrische auto's https://www.nu.nl/economi...ig-elektrische-autos.html

Voor het tweede jaar op rij geen stijging in verkoop aantallen bij Tesla.

Je ziet ook al dat ze een beetje aan het bijsturen zijn door het introduceren van een kalere uitvoering voor een nog lagere prijs en door de performance versies toch net een iets ander uiterlijk of optie te geven zodat ze zich wat meer onderscheiden. (Stalks verwijderen, toch weer terugbrengen etc.)

Ik denk dat meer variatie en een extra model of twee nodig zijn en wellicht het echt grootschalig uitrollen van FSD in de andere wereld delen of “the next big thing” op accu gebied introduceren. We gaan het zien!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.
Model Y (legacy) met BYD batterij laadt in 18' van 10 naar 80% ;)

• Tommie12
revolution-nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Dat heb ik al dikwijls gelezen, feit is dat het mijn vertrouwen aan tast.
Vandaag ca 200km op EAP gereden. Een heel stuk hadden we lage zon aan de linkerkant. Rijstrookwissels naar links werden geweigerd, naar rechts kon wel…
En dan stel ik me dus vragen of een FSD auto dan aan 80 km/h achter een vrachtwagen blijft hangen of op een andere manier iets kan zien aan de linkerkant… Ik kreeg kilometerslang de waarschuwing dat de ‘camera’ geblokkeerd werd.

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:10:
Failliet of niet, lelijk wel, dat is zeker. :o
Mening.
Mijn mening is totaal tegenovergesteld. ;)

Beauty is in the eye of the beholder.

Hopelijk in 2028 de R3X, ook zo'n beauty;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19
Vandaag even in Brugge geweest. Enorm veel laadpalen in de parkeergarage, perfect aangegeven hoeveel vrij per verdieping. Onze i5 even eraan gehangen en tikte direct de 22kW aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1TlURg5DIIymh2NCX_VEgLzwds=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cSotPGE76pRUPTSinq0yO8DG.jpg?f=user_large

Dan heb je in amper anderhalf uur bijna 40% erbij. Das dan toch wel weer lekker om te kunnen doen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• flupp
  • Nu online
Wat sommigen al niet leuk vinden. Pure straatvervuiling. Waar is de stroomlijn?

Tenzij ik het niet goed begrijp, en dat het leuke aan dat nieuws is, dat we nog tot 2027 gevrijwaard worden van zo’n lelijk ding op onze wegen?

• GeeMoney
  • Nu online
Ophidian schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:41:
Vandaag even in Brugge geweest. Enorm veel laadpalen in de parkeergarage, perfect aangegeven hoeveel vrij per verdieping. Onze i5 even eraan gehangen en tikte direct de 22kW aan.

[Afbeelding]

Dan heb je in amper anderhalf uur bijna 40% erbij. Das dan toch wel weer lekker om te kunnen doen.
Ik was er 2 jaar geleden en ook positief verrast.
Ook werd overal aangegeven van hoelaat tot hoelaat je er mag laden (ivm kleef tarief). Plekken voldoende en snel inderdaad en dus overdag ook een kleeftarief. Mag van mij ook in NL overal komen.

Van de week in Nijmegen een weekendje weg bij een Spa resort met slechts 8 palen waar een E-tron en een Model 3 twee volle dagen met kabel erin niets stonden te doen. Ik heb uiteindelijk kunnen laden maar ik was na 3x kijken voor een vrije paal bijna in staat naar de receptie te lopen om de eigenaren te achterhalen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

flupp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Tenzij ik het niet goed begrijp, en dat het leuke aan dat nieuws is, dat we nog tot 2027 gevrijwaard worden van zo’n lelijk ding op onze wegen?
Dat is toch gewoon puur persoonlijk. Als ik de baas was in Nederland zou ik per direct een rijverbod op leggen voor 90% van alle automodellen :P een Tesla Model Y verkoopt ook super. Terwijl dat ding niet om aan te zien is

Vaak bu'j te bang!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Klopt absoluut gezien heb je gelijk echter is Tesla relatief gezien in laadsnelheid in kmh nog steeds koploper en uiteindelijk is dat wat telt als je op vakantie gaat naar zuid europa.

Met een ultra efficiënte aandrijflijn doet een 400v architectuur niet direct pijn. R&D budget kan je dan beter op een andere plek alloceren. Tesla doet dit slim , choose your battles wisely

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:05

3_s

GeeMoney schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Van de week in Nijmegen een weekendje weg bij een Spa resort met slechts 8 palen waar een E-tron en een Model 3 twee volle dagen met kabel erin niets stonden te doen. Ik heb uiteindelijk kunnen laden maar ik was na 3x kijken voor een vrije paal bijna in staat naar de receptie te lopen om de eigenaren te achterhalen.
Skiën in Oostenrijk: één (1) laadpaal op de parking (in Alpe Rauz). Een trage, dan nog.
De parking zelf was groot genoeg voor drie parkeerwachters.

• Zjanzjak
Zou het niet weten maar dat boeit mij niet. :)
Is het al 2027?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
flupp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:46:
[...]

BEV met iets meer stroomlijn, keer iets anders dan een SUV. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJlolIVllO5KKU4iYGiEWAQLeSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWAlFqEzoDINfzKtalvHk0xk.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:@-tom-562 50 stuks rijden er in Nederland op dit moment.
Edit:@Zjanzjak Dit jaar komt er van de MG Cyberster een coupe versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIT5YOE4HftM0X65odc1dfebqMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ur8KrJzZZR2HXH1gRUSz7O6S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 03-01-2026 13:28 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BenEco schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:17:
[...]

[Afbeelding]
Vermeldt dan ook meteen wát het is :P 8)

MG Cyberster .....

Maar het blijft een 'Chinees Ding' met alléén het label van een Europees Automerk wat ooit (lang geleden) nog een gerenommeerd Engels stukje vakwerk herbergde.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-01-2026 02:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:30:
[...]

Vermeldt dan ook meteen wát het is :P 8)

MG Cyberster .....

Maar het blijft een 'Chinees Ding' met alléén het label van een Europees Automerk wat ooit (lang geleden) nog een gerenommeerd Engels stukje vakwerk herbergde.
In het geval van MG is het alleen maar positief (qua betrouwbaarheid/bouwkwaliteit) dat het nu Chinees is :P
Die Cyberster is wel erg niche trouwens. Ik vraag mij af hoeveel er in Nederland verkocht zijn

Vaak bu'j te bang!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:29
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:25:

[Afbeelding]
Ik moest direct aan de Lada Niva denken....
.....ik ben al wat ouder ;)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Peter-036 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Ik ben ook iets ouder en je moet toch véél fantasie hebben om er een Lada in te zien 8)7

• PeterZ(on)
-tom-562 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:08:
[...]

In het geval van MG is het alleen maar positief (qua betrouwbaarheid/bouwkwaliteit) dat het nu Chinees is :P
Die Cyberster is wel erg niche trouwens. Ik vraag mij af hoeveel er in Nederland verkocht zijn
Het laatste kwartaal 5 stuks volgens de kentekenradar.

• Peter-036
RigolleM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:08:

Ik ben ook iets ouder en je moet toch véél fantasie hebben om er een Lada in te zien 8)7
Nu dan naast elkaar, valt wel mee toch?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em6ISAJhOp0XAhPnYNBR09BoUL4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ux2AFNliNO2MRxM6UBVBcKmS.jpg?f=user_large

• flupp
  • Nu online
Peter-036 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Nu dan naast elkaar, valt wel mee toch?:
[Afbeelding]
Ik vind die Lada mooier 😅

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
-tom-562 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:08:
[...]
Ik vind het een gaaf ding! Maar zoiets was altijd al een niche en elektrisch helemaal. Het zal ook wel als een raket afschrijven.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:04
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Mening.
Mijn mening is totaal tegenovergesteld. ;)

Beauty is in the eye of the beholder.

[Afbeelding]
Los van mooi of lelijk, deze zou met die wielen die uit de wielkasten steken hier nooit de weg op mogen.
Dus daar zullen ze in ieder geval iets aan moeten doen voor we er hier eentje op de weg zien.

Laat gelijk weer zien hoe anders ze aan de overkant van de plas denken over veiligheid voor de andere weggebruikers.

Qua verlichting zie ik aan de voorkant ook al een paar dingen die een uitdaging kunnen worden met de EU regels.

• Zjanzjak
Peter-036 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:21:
Sommigen herkennen er bepaalde modellen VW Golf in, sommigen weer de Lancia Delta Integrale (ook ik ben wat ouder en wat een prachtbak vond ik dat). Maar de koplampen maken 'em uniek in mijn optiek.
RobbieT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:42:
Los van mooi of lelijk, deze zou met die wielen die uit de wielkasten steken hier nooit de weg op mogen.
Dus daar zullen ze in ieder geval iets aan moeten doen voor we er hier eentje op de weg zien.

Qua verlichting zie ik aan de voorkant ook al een paar dingen die een uitdaging kunnen worden met de EU regels.
Uiteraard moet er links en rechts een beetje 'gesleuteld' worden maar het doel is dattie naar Europa komt.

Niet aan jou gericht maar meer algemeen voor sommigen hier;
Ieder zijn ding natuurlijk maar een auto moet mij bekoren, dat er hier door sommigen smalend over een model auto wordt gesproken en niet inzien dat smaken verschillen zegt meer over hen dan over mij.
Maar goed, ik lach om die bekrompenheid.
BenEco schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:17:
[Afbeelding]
De Cyberster is een leuke auto maar valt, voor mij, in het niet bij de mooiste wagen op aarde (op dit moment) voor mij, de Caterham Project V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BEf1whIP4ZWcpOOJcpUCuqPtlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCuQf6F3tKD6EZFabeukdwnb.jpg?f=fotoalbum_large

Jammer dat deze boven mijn pay-check zit. Een heel stuk. :P

En kijk nou! Die stroomlijn!
Wat mij dus niet boeit. :+
Ik vind 'em mooi, al zijn de stoelen sinaasappelkistjes dan nog zou ik 'em nog kopen.
Ik sta open voor donaties.

• Tommie12
revolution-nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Klopt absoluut gezien heb je gelijk echter is Tesla relatief gezien in laadsnelheid in kmh nog steeds koploper en uiteindelijk is dat wat telt als je op vakantie gaat naar zuid europa.

Met een ultra efficiënte aandrijflijn doet een 400v architectuur niet direct pijn. R&D budget kan je dan beter op een andere plek alloceren. Tesla doet dit slim , choose your battles wisely
Wel… als je in 2025, in een dik groeiende markt minder auto’s verkoopt dan in 2024, dan weet ik niet of je de ‘battles’ wisely gekozen hebt. Maw, ze verliezen marktaandeel…

Als die robotaxi niet snel en in vele regio’s kan uitgerold worden, dan ziet het er niet goed uit voor Tesla.

• SirLenncelot
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat het allemaal niet zo veel uitmaakt, afgelopen jaar naar Zuid/West-Frankrijk gereden met gratis superchargen dus daarmee wel aantrekkelijk om de Tesla punten te gebruiken. Maar goed, die liggen veelal niet direct aan de snelweg, de 5-10 minuten die je wint door snel laden verliest je door om te rijden. Je kunt het elkaar wegstrepen.

• GeeMoney
  • Nu online
@Zjanzjak hij ziet er leuk uit maar blinkt op gewicht na eigenlijk nergens in uit. Niet in snelheid, niet in range en niet in de accu en snellaad mogelijkheden. Ik vraag mij af of hij het goed gaat doen.

Dit neigt een beetje naar ik wil een supercar uiterlijk en de rest boeit mij niet en vervolgens wordt je inderdaad afgedroogd door de eerste de beste elektrische SUV die de helft kost.
En het gewicht valt mee omdat hij ook een relatief kleine accu krijgt wat weer de range en blijkbaar het vermogen ook beperkt.
2e hands over een goed jaar wellicht voor 50-60k op de kop te tikken :9 .

Uiterlijk is inderdaad OK maar ik zou toch wel iets meer zoeken dan alleen het uiterlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2026 11:43 ]

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Sommigen herkennen er bepaalde modellen VW Golf in, sommigen weer de Lancia Delta Integrale (ook ik ben wat ouder en wat een prachtbak vond ik dat). Maar de koplampen maken 'em uniek in mijn optiek.

[...]

Uiteraard moet er links en rechts een beetje 'gesleuteld' worden maar het doel is dattie naar Europa komt.

Niet aan jou gericht maar meer algemeen voor sommigen hier;
Ieder zijn ding natuurlijk maar een auto moet mij bekoren, dat er hier door sommigen smalend over een model auto wordt gesproken en niet inzien dat smaken verschillen zegt meer over hen dan over mij.
Maar goed, ik lach om die bekrompenheid.

[...]

De Cyberster is een leuke auto maar valt, voor mij, in het niet bij de mooiste wagen op aarde (op dit moment) voor mij, de Caterham Project V.

[Afbeelding]

Jammer dat deze boven mijn pay-check zit. Een heel stuk. :P

En kijk nou! Die stroomlijn!
Wat mij dus niet boeit. :+
Ik vind 'em mooi, al zijn de stoelen sinaasappelkistjes dan nog zou ik 'em nog kopen.
Ik sta open voor donaties.
Je hebt goede smaak hoor d:)b

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Wel… als je in 2025, in een dik groeiende markt minder auto’s verkoopt dan in 2024, dan weet ik niet of je de ‘battles’ wisely gekozen hebt. Maw, ze verliezen marktaandeel…

Als die robotaxi niet snel en in vele regio’s kan uitgerold worden, dan ziet het er niet goed uit voor Tesla.
Wel.... in hoeverre zou een hoge absolute laadsnelheid voor de 3 en Y voor hogere verkopen lijden, ik betwijfel dat ten zeerste simpelweg om de relatief laadsnelheid van Tesla door de efficiënte aandrijflijn nog steeds in de top behoort.

Aanvullend, R&D investeringen geven vaak niet direct op de korte termijn resultaat he ;)
Time wil tell. De potentie van FSD en de Robotaxi is enorm, en als je kijkt naar de snelheid waarmee ze het afgelopen jaar ontwikkkelen dan kan dit absoluut een game-changer worden. Zeker als Brussel eindelijk eens opschiet met fatsoenlijke regelgeving.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:27
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
@Zjanzjak hij ziet er leuk uit maar blinkt op gewicht na eigenlijk nergens in uit. Niet in snelheid, niet in range en niet in de accu en snellaad mogelijkheden. Ik vraag mij af of hij het goed gaat doen.

Dit neigt een beetje naar ik wil een supercar uiterlijk en de rest boeit mij niet en vervolgens wordt je inderdaad afgedroogd door de eerste de beste elektrische SUV die de helft kost.
Totdat er een bocht in de weg zit, en je die elektrische SUV het nakijken geeft.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:56
HandyLumberjack schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:50:
[...]
Totdat er een bocht in de weg zit, en je die elektrische SUV het nakijken geeft.
Oh? In welke EV is het stuur al wegbezuinigd?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• GeeMoney
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:50:
[...]

En er daarna weer een recht stuk komt :9 .
Alle specs zijn gewoon middelmatig voor toch een forse prijs omdat de koets er leuk uitziet. Dat is in ieder geval mijn eerste indruk. Wel echt een leuke verschijning, dat wel als hij tenminste zo de weg op komt. Vaak zijn die renders net even mooier maar goed, we gaan het zien.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2026 12:09 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Ligt dat aan de 800V?

• flupp
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Oh? In welke EV is het stuur al wegbezuinigd?
Dus jij vindt dat zo’n hoog-zwaartepunt-SUV verondersteld wordt even snel de bocht door te komen?

Dit moeten we snel even de Formule 1 ontwerpers laten weten, wie weet heb je de “holy grail” wel gevonden!

Kijk in afwachting van hun antwoord misschien alvast wat YouTube filmpjes. Daar zien we die supersportieve SUV-competitiebeesten bij soms onooglijke aanrijdinkjes omrollen dat het een lieve lust is.

• GeeMoney
  • Nu online
flupp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Dus jij vindt dat zo’n hoog-zwaartepunt-SUV verondersteld wordt even snel de bocht door te komen?

Dit moeten we snel even de Formule 1 ontwerpers laten weten, wie weet heb je de “holy grail” wel gevonden!

Kijk in afwachting van hun antwoord misschien alvast wat YouTube filmpjes. Daar zien we die supersportieve SUV-competitiebeesten bij soms onooglijke aanrijdinkjes omrollen dat het een lieve lust is.
Een BEV SUV met een accupakket van 600kg over de bodem verdeeld die omrolt bij een aanrijding? Dat wil ik wel zien ja.
Op de normale weg zal een krachtigere SUV ook op een bochtige weg echt niet heel veel nadeel hebben omdat hij op enigszins rechte stukken als een malle de bochtige achterstand weer in kan halen.
En er zijn compacte SUV’s die de bochten ook opvreten hoor, mijn Macan Turbo is een goed voorbeeld ;).
Uiteraard geen 911 of F1 praktijken maar zeker niet slecht.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2026 13:00 ]

• Peter-036
Nee, aan het gewicht en de buitenmaten.
De Cybertruck weegt zoveel dat je er een 'groot rijbewijs' voor nodig hebt.
Ruim 3000kg leeg en 998kg laadvermogen.
Met een breedte over de spiegels van 2,4 meter kun je geen B-weg rijden, en parkeren wordt ook een probleem, de opstelvakken bij snelladers zullen ook wel (te?) krap blijken.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Nee, aan het gewicht en de buitenmaten.
De Cybertruck weegt zoveel dat je er een 'groot rijbewijs' voor nodig hebt.
Ruim 3000kg leeg en 998kg laadvermogen.
Met een breedte over de spiegels van 2,4 meter kun je geen B-weg rijden, en parkeren wordt ook een probleem, de opstelvakken bij snelladers zullen ook wel (te?) krap blijken.
En je rijdt anderen compleet plat als je er tegenaan rijdt. Voetgangers worden open gesneden. Maar verder valt het wel mee toch? /s

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• flupp
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Een BEV SUV met een accupakket van 600kg over de bodem verdeeld die omrolt bij een aanrijding? Dat wil ik wel zien ja.
Op de normale weg zal een krachtigere SUV ook op een bochtige weg echt niet heel veel nadeel hebben omdat hij op enigszins rechte stukken als een malle de bochtige achterstand weer in kan halen.
En er zijn compacte SUV’s die de bochten ook opvreten hoor, mijn Macan Turbo is een goed voorbeeld ;).
Uiteraard geen 911 of F1 praktijken maar zeker niet slecht.
Ah kom, man. Vind de fysica niet a.j.b. opnieuw uit, he. Fysica geldt voor ieder rijdend object. Oók voor een Porsche, tot spijt van wie het benijdt. 🤐

• GeeMoney
  • Nu online
flupp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Ah kom, man. Vind de fysica niet a.j.b. opnieuw uit, he. Fysica geldt voor ieder rijdend object. Oók voor een Porsche, tot spijt van wie het benijdt. 🤐
Ohja, eerst iets stellige brengen en vervolgens niets aanleveren :Y) .
We hebben het over omrollen van elektrische SUV’s en ik breng een feit dat er compacte SUV’s zijn die bochtenwerk prima handelen. Door diezelfde fysica van een lage zwaartekracht, weet je nog?
Inderdaad geen 911 praktijken of F1 werk natuurlijk maar die specs mist die Caterham net zo min ;).
We beweren ook niet net zo snel, maar ook zeker geen dweil praktijken zoals 20 jaar geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2026 13:59 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:04
800V is niet perse bijzonder, dacht dat Kia dat ook al doet.
48V voor het laagspanningssysteem wel.

Maar die dingen hebben niks te maken met de redenen waarom zo’n ding hier nooit de weg op zal mogen.

Buiten al genoemde zaken als gewicht en afmetingen voldoet de Cybertruck in ieder geval op deze vlakken al niet:
- Veiligheid voor andere weggebruikers (voetgangers / fietsers), scherpe delen, harde bumpers en overige delen, etc.
- Verlichting
- Kreukelzones en compatibiliteit met andere voertuigen op de weg.
- Steer by wire is voor zover ik weet ook een issue met de regelgeving hier.

Allemaal dingen die zo diep in het design zitten, dat het ook niet even aan te passen is.

En vergeet niet dat trucks in de VS een aparte categorie is, die voor de fabrikanten handig is omdat ze als bedrijfsvoertuig daar aan veel soepelere regels hoeven te voldoen dan personenauto’s.
Dat is ook deel van de reden waarom die dingen zo belachelijk groot zijn geworden.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
Vandaar dat de Cybertruck die in Nederland rondreed een kenteken uit Albanie had. Zoek even op rapper Kosso.

• SirLenncelot
  • Niet online
RobbieT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Steer by wire is voor zover ik weet ook een issue met de regelgeving hier.
Europese merken starten hier ook mee, dus lijkt me data dit wel toegestaan wordt/is.

https://topgear.nl/autoni...0hier%20ook%20mee%20bezig.

• PeterZ(on)
SirLenncelot schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Europese merken starten hier ook mee, dus lijkt me data dit wel toegestaan wordt/is.

Het is er al, https://autorai.nl/steer-...recte-verbinding-autorai/

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
SirLenncelot schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Jazeker, maar het steer by wire ysteem moet dan ook voldoen aan de Europese eisen, zullen vast anders zijn dan in de VS. Tesla heeft met die cybertruck gewoon totaal niet aan Europa gedacht, logisch ook want die extra ontwikkelingskosten hadden ze er nooit uitgehaald.

Wil je steer by wire, kun je bv. een Lexus RZ bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 03-01-2026 14:53 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tommie12
Nee, aan het uitgekiende design, enorme efficientie, buitengewone betrouwbaarheid en software die mijlenver vooruit loopt.

Pagina: 1 ... 377 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic