• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:45:
[...]

Die scam ken ik niet..
Waar gaat dat over?
Laten we het "creatieve manieren om wat extra over te houden aan je auto/laadpaal vd zaak" noemen en er verder niet over praten. Komt er op neer dat sommige mensen hun thuis laadplek als openbare paal registeren, om diverse redenen en wil geen flamewar starten. Tekst wat minder aanvallend geformuleerd inmiddels.

(betreft mij niet persoonlijk, ik rij prive en betaal alles zelf).

[ Voor 9% gewijzigd door _Anvil_ op 29-12-2025 13:17 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

_Anvil_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:30:
[...]

Geen van beide hoor. Wel een verbruik van >26Kw per 100 km momenteel, vooral korte ritjes in de kou zijn killing..
Voor een kort ritje zou je kunnen overwegen de verwarming uit te zetten. Dan zijn die korte ritjes een heel stuk beter kwa verbruik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:47:
[...]

Voor een kort ritje zou je kunnen overwegen de verwarming uit te zetten. Dan zijn die korte ritjes een heel stuk beter kwa verbruik.
Alleen beslaan de ramen dan vrij snel...........
Daar komt nog bij: voor die paar dubbeltjes ga ik niet vrijwillig in de kou zitten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:42:
[...]

In Wallonie ligt de werkloosheid hoger, de regio is armer, zeker als je diep de bossen in gaat, en er rijden relatief heel weinig bedrijfsauto’s rond.
Dus veel minder EV’s, geen druk en vraag op de lokale overheden en weinig private aanbieders die daar willen investeren. Het komt wel, maar langzamer.
In Vlaanderen vind je palen zat intussen, zowel AC als DC.
Als ik daar ben zie ik best nog wat dure EV's rijden, maar het zou mij niets verbazen als die juist van de Vlamingen zijn die daar de huisjes opkopen en verhuren. :P

Anyway, het opritidee zou best mee kunnen spelen als één van de factoren. Het viel mij toen op hoe belachelijk weinig aanbod er was op bepaalde vakantielocaties waar ik was.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:08
Verwarming van de accu (als gevolg van hoge interne weerstand bij lage temperatuur) houd je toch.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

assje schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:44:
[...]

Verwarming van de accu (als gevolg van hoge interne weerstand bij lage temperatuur) houd je toch.
Dat is hoop ik in de orde van een procent. Niet tientalle procenten. Ik zal op de terugweg even proberen. Normaal zit ik in de zomer rond de 14kWh/100km. Vanochtend met verwarming was dit 19kWh/100km.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• assje
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:39:
Dat is hoop ik in de orde van een procent. Niet tientalle procenten. Ik zal op de terugweg even proberen. Normaal zit ik in de zomer rond de 14kWh/100km. Vanochtend met verwarming was dit 19kWh/100km.
Een paar procent van de accucapaciteit kan op een korte rit makkkelijk tientallen procenten van het verbruik zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-01 21:58

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

assje schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:10:
[...]

Een paar procent van de accucapaciteit kan op een korte rit makkkelijk tientallen procenten van het verbruik zijn.
Gewoon fietsen wanneer het een korte afstand betreft :) . Scheelt enorm in je verbruik ( van de auto, niet van jezelf)

• assje
peerke 1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:13:
Gewoon fietsen wanneer het een korte afstand betreft :) . Scheelt enorm in je verbruik ( van de auto, niet van jezelf)
Het is wel waar maar op jaarbasis blijven de korte ritten voor mij een druppel op de gloeiende plaat. Zomaar 75% is woon-werk en dan 20% vakanties. Werk vinden 1km dichter bij huis maakt al meer verschil dan alle korte ritten bij elkaar.

Juist die korte ritten zijn zoveel makkelijker met de auto (buiten de stad). Ben al 3x zoveel tijd kwijt voordat je uberhaubt op de fiets vertrokken ben met paar kinderen.

Ik doe woon-werk nu op de fiets (7.000km) en korte ritten juist nog veel met de auto (<1.000km)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 29-12-2025 17:19 ]

[...]

Gewoon proberen die ritten wat te groeperen. Interieur opwarmen kost weinig tijd en energie. Maar als bij vorst de batterij wordt opgewarmd, dan gaat daar bij mij makkelijk 2-4% in. Als je dan maar 3 km rijdt… En eens die batterij wat temperatuur heeft koelt die ook niet in een kwartier af.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:07:
[...]

Als ik daar ben zie ik best nog wat dure EV's rijden, maar het zou mij niets verbazen als die juist van de Vlamingen zijn die daar de huisjes opkopen en verhuren. :P

Anyway, het opritidee zou best mee kunnen spelen als één van de factoren. Het viel mij toen op hoe belachelijk weinig aanbod er was op bepaalde vakantielocaties waar ik was.
In ‘vakantiegebieden’ misschien wel, maar ga eens naar Charleroi of zo.
Of in gebieden waar ‘geen zak te zien is’. Daar rijden alleen Berlingo’s en derdehands Dacia’s.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:39:
[...]

In ‘vakantiegebieden’ misschien wel, maar ga eens naar Charleroi of zo.
Of in gebieden waar ‘geen zak te zien is’. Daar rijden alleen Berlingo’s en derdehands Dacia’s.
Hahaha ja hallo, daar noem je ook wel een putje. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:42
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:58:
[...]
Hahaha ja hallo, daar noem je ook wel een putje. :D
Er valt dan ook moeilijk naast te kijken hé 😅

Model 3 LR AWD (model 2023)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:30:
Maar als bij vorst de batterij wordt opgewarmd, dan gaat daar bij mij makkelijk 2-4% in.
Welke EV verwarmt de batterij tijdens het rijden? De mijne niet (Ioniq 6). Ik ben dus zonet naar huis gereden zonder verwarming. 14.5kWh/100km. Volgens Carscanner was de accu 3C bij het begin en toen ik thuis kwam, dus niet verwarmd. Waarom ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puqPQ9LURBHkow-URbPhubMv4Pw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3GKgbZ2hmZqvgxPi8BU4MuRd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8pdKANvGuyoSU4vhqFfoIx0kjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1nGfONL8IHNyFI2Su1jctLAs.jpg?f=user_large

Dus mijn stelling is dat de range in de winter niet minder wordt, het wordt gewoon opgesoupeerd door verwarming.

zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:35:
[...]

Welke EV verwarmt de batterij tijdens het rijden? De mijne niet (Ioniq 6). Ik ben dus zonet naar huis gereden zonder verwarming. 14.5kWh/100km. Volgens Carscanner was de accu 3C bij het begin en toen ik thuis kwam, dus niet verwarmd. Waarom ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus mijn stelling is dat de range in de winter niet minder wordt, het wordt gewoon opgesoupeerd door verwarming.
Ik vermoed dat Tesla wel de batterij op warmt, maar het kan ook dat dit pas gebeurt onder de 0 graden.

• assje
Het wordt wel degelijk minder door meerdere redenen die afhankelijk van de omstandigheden meer of minder significant zijn.
  • Verwarming cabine (vooral grote impact bij korte ritten)
  • Verwarming accu (afhankelijk van settings/gebruik, ook Kia/Hyundai heeft actieve verwarming)
  • Hogere interne weerstand accu (=verwarming accu, meer significant bij hoge vermogens en korte ritten)
  • Hogere luchtweerstand (tot ca. 12%, meer significant bij hogere snelheden)
  • Hogere rolweerstand / winterbanden
Verwarming cabine is de initiele opwarming een forse component maar eenmaal op temperatuur denk ik dat (gemiddeld) de overige factoren een grotere rol spelen dan het op temperatuur houden van de cabine.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 29-12-2025 22:21 ]

• assje
Welke EV verwarmt de batterij tijdens het rijden? De mijne niet (Ioniq 6).
Vrijwel alle moderne EV's inclusief Ioniq 6 maar afhankelijk van de omstandigheden. Bijvoorbeeld bij navigeren naar snellader of wanneer de auto het nodig acht voor prestaties (acceleratie/regeneratie).

Bij Tesla ligt de focus volgens mij wat meer op performance en daardoor meer verbruik conditionering (wellicht ook afhankelijk van settings).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 29-12-2025 22:28 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:48
Wat helpt is flink gebruik maken van eventuele stoel en stuur verwarming, dan hoeft de cabine een stuk minder warm te zijn om het toch comfortabel te hebben, en dat is daardoor veel zuiniger.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je EV gaat zn accu opwarmen wanneer je in de navigatie een snellader als bestemming zet, want de auto weet dan dat je wilt snellader en gaat de auto de batterij op temperatuur brengen om zo sneller te kunnen laden.

Ook kan je t handmatig aanzetten
HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:26:
Wat helpt is flink gebruik maken van eventuele stoel en stuur verwarming, dan hoeft de cabine een stuk minder warm te zijn om het toch comfortabel te hebben, en dat is daardoor veel zuiniger.
Dat scheelt echt niks…. En ik ben echt niet gierig genoeg om de temperatuur lager te zetten…
Komaan zeg, we rijden auto’s van meestal 30k en een pak meer, en gaan proberen 50ct te besparen.

Ferry34 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:38:
[...]

Je EV gaat zn accu opwarmen wanneer je in de navigatie een snellader als bestemming zet, want de auto weet dan dat je wilt snellader en gaat de auto de batterij op temperatuur brengen om zo sneller te kunnen laden.

Ook kan je t handmatig aanzetten
Dat handmatig aan zetten kan je zeker niet bij alle EVs.

• assje
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:39:
Dat scheelt echt niks…. En ik ben echt niet gierig genoeg om de temperatuur lager te zetten…
Komaan zeg, we rijden auto’s van meestal 30k en een pak meer, en gaan proberen 50ct te besparen.
Voor mij ook een beetje een principekwestie. Thuis heb ik mijn woning voorzien van triple glas en balansventilatie.

Vervolgens ga ik een ongeisoleerd hok met continue ventilatie en veel enkel glas oppervlakte waar continu windkracht 10 op staat naar 20 graden stoken.

Ik hou toch mijn jas aan in de auto en in combinatie met even stuurverwarming bij instappen is de minimale instelling van 17 graden voor mij dan echt voldoende.

Komen we wel weer terug bij het eerdere punt dat je de auto beter kan laten staan en de fiets kan pakken :>

Hoe dan ook, kruissnelheid een paar kilometer verlagen doet veel meer dan de verwarming lager instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 31-12-2025 08:55 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dat scheelt niet echt niks. Dat scheelt behoorlijk. Ieder zijn ding natuurlijk maar sinds ik een EV rij met stoel- en stuurverwarming heb ik de CC een stuk minder warm staan als ik alleen rij (met een complete familie is het een ander verhaal). Beetje onzin om een volledige cabine op te warmen, zeker bij korte ritten (de heater in mijn ID4 kan tot 6kW gebruiken).

Vaak bu'j te bang!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:55
[...]

Dat scheelt bij mijn EQS op de woon-werk ritten van 13km en familie bezoeken op 16km gewoon 30% verbruik, imo behoorlijk significant! Misschien "maar" 50ct per rit, maar in december alleen heb ik daarmee 50kWh bespaard, dat is 10 euro per wintermaand maar dus ook minder vaak laden.
En ja, dat is prima comfortabel met stoel en stuurverwarming (en gewoon de jas aan).
Uberhaupt is het met alleen cabine verwarming pas halverwege de rit aangenaam (indien stoel/stuurverwarming uit), nu kun je natuurlijk voorverwarmen maar mijn vrouw en kind zijn niet zo punctueel, dus dan staat ie zomaar voor niks een half uur te vroeg aan.
Voor langere ritten zet ik de airco ook gewoon op 19-20, maar voor korte ritten zeker niet.

• flupp
[...]

Misschien zjust dà: al ‘t geld ies oep 😅

mitsumark schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:05:
[...]

Dat scheelt bij mijn EQS op de woon-werk ritten van 13km en familie bezoeken op 16km gewoon 30% verbruik, imo behoorlijk significant! Misschien "maar" 50ct per rit, maar in december alleen heb ik daarmee 50kWh bespaard, dat is 10 euro per wintermaand maar dus ook minder vaak laden.
En ja, dat is prima comfortabel met stoel en stuurverwarming (en gewoon de jas aan).
Uberhaupt is het met alleen cabine verwarming pas halverwege de rit aangenaam (indien stoel/stuurverwarming uit), nu kun je natuurlijk voorverwarmen maar mijn vrouw en kind zijn niet zo punctueel, dus dan staat ie zomaar voor niks een half uur te vroeg aan.
Voor langere ritten zet ik de airco ook gewoon op 19-20, maar voor korte ritten zeker niet.
Koop je een auto van bijna 2 ton en dan neuten over 10€ per wintermaand. 😱

Mijn cabine is warm op 5 min en door de WP is dat geen 30%.
Bij een rit van meer dan 10 min doe ik mijn jas op de acterbank. Dikke jas in de auto vind ik niet comfortabel. En zo’n EQS koop je toch voor her comfort…

In elk geval, als je nog spaartips nodig hebt, stuur maar.

• Holzschuh
  • Laatst online: 09:54
Tommie12 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:18:
[...]

Bij een rit van meer dan 10 min doe ik mijn jas op de acterbank. Dikke jas in de auto vind ik niet comfortabel. En zo’n EQS koop je toch voor her comfort…

Bij een auto van 2 ton verwacht ik ook een chauffeur.

Eigen ervaringen en levensstijl zijn niet de norm en alleen omdat je een auto rijdt van 30k+ wil niet zeggen dat het geld per se over de plinten klotst. Onnodig energie verbruiken is qua kosten/milieu impact nooit een verkeerde motivatie. Ook niet als je een "dure" auto rijdt.
_Anvil_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:14:
[...]

Laten we het "creatieve manieren om wat extra over te houden aan je auto/laadpaal vd zaak" noemen en er verder niet over praten. Komt er op neer dat sommige mensen hun thuis laadplek als openbare paal registeren, om diverse redenen en wil geen flamewar starten. Tekst wat minder aanvallend geformuleerd inmiddels.

(betreft mij niet persoonlijk, ik rij prive en betaal alles zelf).
Sommige mensen jatten ook wc papier of koffie op het werk. Of tanken de auto van de vrouw ook af en toe even vol met de tankpas. Verreweg de minderheid dus snap even niet waarom je iedereen met een publieke laadpaal nu wil betichten van fraude.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:49
Holzschuh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:28:
[...]

Dat hoeft niet persé. Hij kan zijn EQS ook als tweedehandsje hebben gekocht. Maar inderdaad, iets is misschien niet goed gegaan in het budgetteren als je een auto in een dure klasse koopt of leaset en daarin dan je verwarming uitzet om geld te besparen...

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• SirLenncelot
  • Niet online
Toch grappig om het verschil in instelling terug te zien, ik lever graag wat km’s aan range in om het lekker comfortabel warm te hebben.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Het gaat toch helemaal niet om de centen. Het gaat er gewoon om dat het zonde is van de energie en behoorlijk inefficiënt. Of is dat nu ineens niet meer belangrijk.
Ik heb het totaal niet koud of oncomfortabel als ik de CC laag heb staan (bij korte ritten staat die op 18,5 graden) en met stoel- en stuurverwarming op standje sambal heb staan.

Vaak bu'j te bang!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het ging er mij meer om om te zien of de winterrange nou ligt aan de verwarming, of aan andere dingen. Ik rij echt wel met de airco aan op 22C en dat ik dan maar 440 km bereik heb vind ik niet erg. Maar dingen zoals 'accu heeft minder capaciteit als hij koud is' of 'de accu wordt warm gestookt' zijn van veel minder belang dan de verwarming voor de afname in range.

Ja, mijn Hyundai heeft accu verwarming, maar alleen als voorbereiding op snelladen. De accu wordt niet verwarmt voor of door het rijden (wellicht minimaal, of alleen onder 0C, maar dat heb ik nog niet getest). Overigens heeft mijn auto geen stuur- of stoelverwarming, iets wat verboden zou moeten worden in EVs :) (ja, ik heb de goedkoopste uitvoering).

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 30-12-2025 09:16 ]

• Holzschuh
  • Laatst online: 09:54
Of-Aaargh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:59:
[...]

Dat hoeft niet persé. Hij kan zijn EQS ook als tweedehandsje hebben gekocht. Maar inderdaad, iets is misschien niet goed gegaan in het budgetteren als je een auto in een dure klasse koopt of leaset en daarin dan je verwarming uitzet omdat je geld wil besparen...
Lees ook even dit stukje volgende keer: "Eigen ervaringen en levensstijl zijn niet de norm".

Genoeg mensen die er een hobby van maken om links en rechts tientjes te besparen en dan telt het wel op. Kun je zomaar ineens die iets duurdere auto van bekostigen ;)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:12
[...]

Dat scheelt enorm veel.

Ikzelf hou niet van warmte, heb in mijn wagens altijd de temperatuur op 17- 18 °C staan. Ik draag ook bijna nooit een jas.

In mijn vorige wagen gaf de wagen aan dat ik op een rit van 50 km in de winter tot 2% range bespaarde op mijn dagelijkse woonwerk verkeer rit door de temperatuur in te stellen. En dat is niet 2% besparing op het verbruik, maar wel 2% SOC besparing. Dus 9% verbruik ipv 11% verbruik over 50 km. Bij 17-18°C rijden met mijn vorige (toen een model 3, uitgerust met warmtepomp) scheelde dat over een volle accu dus 20% range (vs 22 °C). Dus dat is dus een zeer goede tip om wat meer range te halen wanneer die te beperkt is.

Mijn werkgever betaalt mijn stroom, dus dat doe ik niet om enkele €-cent te besparen.

Bjorn Nyland heeft ooit een test gedaan bij -7° C om te kijken hoeveel vermogen een EV verbruikt om het interieur op 21°C te houden wanneer de wagen stil staat. Toen kwam hij uit op iets van een 2 kW. En dat is bij stilstand, indien je tegen 120km/h over de autosnelweg sjeest wordt dat verbruik nog flink wat hoger.
sdgs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:40:
[...]

Dat scheelt enorm veel.

Ikzelf hou niet van warmte, heb in mijn wagens altijd de temperatuur op 17- 18 °C staan. Ik draag ook bijna nooit een jas.

In mijn vorige wagen gaf de wagen aan dat ik op een rit van 50 km in de winter tot 2% range bespaarde op mijn dagelijkse woonwerk verkeer rit door de temperatuur in te stellen. En dat is niet 2% besparing op het verbruik, maar wel 2% SOC besparing. Dus 9% verbruik ipv 11% verbruik over 50 km. Bij 17-18°C rijden met mijn vorige model 3 (uitgerust met warmtepomp) scheelde over een volle accu dus bij 20% range (vs 22 °C). Dus dat is dus een zeer goede tip om wat meer range te halen wanneer die te beperkt is.

Mijn werkgever betaalt mijn stroom, dus dat doe ik niet om enkele €-cent te besparen.

Bjorn Nyland heeft ooit een test gedaan bij -7° C om te kijken hoeveel vermogen een EV verbruikt om het interieur op 21°C te houden wanneer de wagen stil staat. Toen kwam hij uit op iets van een 2 kW. En dat is bij stilstand, indien je tegen 120km/h over de autosnelweg sjeest wordt dat verbruik nog flink wat hoger.
Niet noodzakelijk, want dan is er restwarmte van de motor(en).
Maar je neemt wel een extreem voorbeeld. -7°C heb ik al jaren niet meer gezien.

Holzschuh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:24:
[...]

Lees ook even dit stukje volgende keer: "Eigen ervaringen en levensstijl zijn niet de norm".

Genoeg mensen die er een hobby van maken om links en rechts tientjes te besparen en dan telt het wel op. Kun je zomaar ineens die iets duurdere auto van bekostigen ;)
Als het over besparen gaat, dan kan een EQS nooit de beste keuze zijn.
Als je comfort hoog inschat wel, maar dan zit je niet te bibberen in je auto.

-tom-562 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:44:
[...]

Het gaat toch helemaal niet om de centen. Het gaat er gewoon om dat het zonde is van de energie en behoorlijk inefficiënt. Of is dat nu ineens niet meer belangrijk.
Ik heb het totaal niet koud of oncomfortabel als ik de CC laag heb staan (bij korte ritten staat die op 18,5 graden) en met stoel- en stuurverwarming op standje sambal heb staan.
Als het niet over centen gaat, dan moet je ook niet schrijven dat je met dat gedrag 10€ per maand (enkel in de winter) bespaart.
Je kan natuurlijk ook de airco uit laten bij 35+… en rekenen op de stoelventilatie om het zweet af te voeren.

• sdgs
Tommie12 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:49:
[...]

Niet noodzakelijk, want dan is er restwarmte van de motor(en).
Maar je neemt wel een extreem voorbeeld. -7°C heb ik al jaren niet meer gezien.
Neen, die restwarmte is zeer beperkt.
En -7 °C is niet "zeer extreem", want deze meting is uitgevoerd bij stilstand. Bij deze temperaturen heb je vooral convectieve wartemverliezen.
Wanneer dat voertuig zich voortbeweegt aan 120km/h per uur, krijg je een veel sterkere warmtewisseling door de luchtstroming.
Je gaat meer energie nodig hebben om een voertuig dat 120 km/h rijdt bij 0°C op te warmen dan je nodig hebt om dat voertuig bij stilstand aan -7°C op te warmen.

• assje
zonoskar schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:15:
Het ging er mij meer om om te zien of de winterrange nou ligt aan de verwarming, of aan andere dingen. Ik rij echt wel met de airco aan op 22C en dat ik dan maar 440 km bereik heb vind ik niet erg. Maar dingen zoals 'accu heeft minder capaciteit als hij koud is' of 'de accu wordt warm gestookt' zijn van veel minder belang dan de verwarming voor de afname in range.
Het ljikt er toch ook een beetje op dat je vooral op zoek bent om je vooraf ingenomen stelling te onderbouwen.

Als de auto geparkeerd is bij –5 °C dan heeft de accu 20-30% minder capaciteit beschikbaar onder belasting (door hoge interne weerstand). De chemische capaciteit is nauwelijks lager maar hij is niet beschikbaar. Deze capaciteit kan alsnog beschikbaar komen wanneer de batterij opwarmt, dit kan het gevolg zijn van opwarming door de hoge interne weerstand (vooral bij hoge vermogens; acceleratie, regeneratie, snelheid) of door directe verwarming (door BMS bijvoorbeeld om (laad)performance te garanderen).

Die 20-30% verlies van range zal doorgaans een grotere component zijn dat de cabineverwarming. Maar, zoals gezegd is hij omkeerbaar maar het proces om die capaciteit terug te krijgen kost wel energie (direct of indirect).

Voor een Ioniq 6 met 77kWh accu heb je het over richting de 500kg aan batterij en een thermische capaciteit in de richting van 1,3kWh per 10 °C opwarming. Het is natuurlijk lastig te bepalen wat de thermische capaciteit van de cabine is maar ik durf te stellen dat deze ergens tussen de 50-100% van de accu zal liggen. Stel dus eens 0.8kWh/10 graden voor de initiele opwarming van de cabine dus 2kWh voor opwarming naar 20 graden (vanaf -5); op een korte rit is dat zonder twijfel significant.

Maar, aangezien een accu zich bij dezelfde temperatuur lekker voelt als mensen (of nog iets hoger) blijft staan dat extra verliezen in de accu of verwarming van de accu ook een significante component zijn.

Maar nogmaals, het is situationeel. Als je met weinig vermogen naar de supermarkt rijdt met cabineverwarming op 22 graden dan zal die compont ongetwijfeld het meest significant zijn op het verbruik. De grootste impact op beschikbare range zal vaak toch het gevolg van de accutemperatuur zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 30-12-2025 10:47 ]

• flupp
sdgs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:28:

Je gaat meer energie nodig hebben om een voertuig dat 120 km/h rijdt bij 0°C op te warmen dan je nodig hebt om dat voertuig bij stilstand aan -7°C op te warmen.
Krasse stelling. Moet zeker model-afhankelijk zijn. Snelheid zal ongetwijfeld iets doen. Maar zóveel dat jouw stelling altijd geldt? Is die stelling met cijfers onderbouwd?

• HandyLumberjack
Het hele stroom verbruik in euro's uitgedrukt is überhaupt klein ten opzichte van de totale kosten van een EV. Zelfs bij mijn goedkope EV.

Het is gewoon een principe kwestie dat ik het zonde vindt om energie te verspillen als dat niet nodig is met iets andere instellingen en vergelijkbaar comfort.

• Peter-036
  • Nu online
@HandyLumberjack Het is hier off topic, maar heb je werkelijk bijna 30kWp aan zonnepanelen, of zit daar een typo in?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 12:17
flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:53:
[...]

Krasse stelling. Moet zeker model-afhankelijk zijn. Snelheid zal ongetwijfeld iets doen. Maar zóveel dat jouw stelling altijd geldt? Is die stelling met cijfers onderbouwd?
Dit lijkt me inderdaad een onhoudbare stelling. Als het waait met 120km/u zal het makkelijker zijn als je 120 met de wind meerijdt, dan wanneer je stilstaat

• HandyLumberjack
Peter-036 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:58:
@HandyLumberjack Het is hier off topic, maar heb je werkelijk bijna 30kWp aan zonnepanelen, of zit daar een typo in?
Het is ongeveer 26,6 kWp, en een hobby die in het verleden een beetje uit de hand is gelopen :+.

Na afschaffing van salderen kan ik daardoor wel het grootste deel van het jaar de auto bijna gratis opladen :).

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 20:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:26:
Dat was mijn redenering ook toen ik de eerste kilometers maakte met de EV, maar vervolgens zit je wel met koude poten... 8)7

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:07
Steeffoon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:25:
[...]

Dat was mijn redenering ook toen ik de eerste kilometers maakte met de EV, maar vervolgens zit je wel met koude poten... 8)7
In de Toyota BZ4X (duurste uitvoeringen) en de Lexus RZ zitten er precies daarom IR heaters in de onderzijde van het dashboard. Lijkt me zalig (als professionele koukleum)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

guido66 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:16:
[...]

In de Toyota BZ4X (duurste uitvoeringen) en de Lexus RZ zitten er precies daarom IR heaters in de onderzijde van het dashboard. Lijkt me zalig (als professionele koukleum)
Eigenlijk gek dat dat niet vaker toegepast wordt. Een IR-paneeltje van 100 Watt is echt ruim voldoende om je benen lekker op te warmen

Vaak bu'j te bang!

• sdgs
flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:53:
[...]

Waarom denk je dat we ventilatoren op processoren zetten om ze te koelen?

Wanneer een wagen tegen 120 km/h rijdt bij 0°C, gaat er gigantisch veel luchtmassa die venster continu blijven afkoelen tot O°C.

Ik zou zeggen, als je morgenvroeg op de autosnelweg rijdt en het vriest 's ochtends, zet dat je venster eens open, ontbloot je arm en steek die eens uit het venster voor een minuutje..
Ik zou dat wel niet te lang doen

Ja, er gaan verschillen zijn tussen merken, eerder tussen modellen, afhankelijk van hoe goed zij geïsoleerd zijn. In theorie gaat de Cd zelf een kleine impact spelen (lagere Cd -> meer laminaire stroming -> ietsje minder warmteverliezen).

En, neen ik ga die stelling niet met cijfers onderbouwen. Ik ben wel wat universitaire cursussen warmteleer achter de kiezen, maar dit even uitrekenen, daar begin ik niet aan.

• sdgs
HandyLumberjack schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:20:
[...]

Het is ongeveer 26,6 kWp, en een hobby die in het verleden een beetje uit de hand is gelopen :+.

Na afschaffing van salderen kan ik daardoor wel het grootste deel van het jaar de auto bijna gratis opladen :).
Hey goed dat ik zoiets lees. Dan voel ik me met mijn 12 kWp plots terug veel normaler. O-)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
[...]

* Let op, onderstaande bedragen zijn indicatief.

Tja, ik heb ook een huis van rond de miljoen en toch let ik op aanbiedingen met 1 euro korting in de supermarkt. Dat staat voor mij niet met elkaar in tegenspraak.
En die auto was bij lange na geen twee ton, overdrijven is ook een vak.

Ik vind het altijd zo’n dooddoener dat alles in je leven in perfecte balans moet zijn volgens iemands anders beeld.
Geld genoeg? Dan mag je niet meer op de kleintjes letten.
Dure auto? Dan moet je ook een duur huis, dure vakanties, dure kleding en dure boodschappen.
Mag ik ook gewoon met de EQS een big mac halen? In een jas van de kringloop?

Misschien mag iedereen dat gewoon zelf bepalen.

Een tientje besparen op EV-energie, een tientje op boodschappen, een tientje op kleding, een tientje op tv of internet, nog een tientje hier en daar, en je zit zo op 100 euro per maand. Na tien jaar is dat het verschil tussen een EQS en bijvoorbeeld een (recentere) Model Y.

Qua comfort werkt dit voor mij gewoon beter. Ik vind het onprettig om zonder jas naar de auto te lopen, of hem aan het begin van de rit meteen uit te moeten doen. Wachten op voorverwarmen tot het zonder jas comfortabel is, of halverwege de rit alsnog moeten uitdoen, vind ik ook niks. En een jas aanhouden terwijl de auto steeds warmer wordt geeft juist weer zweet.

Mijn jas zit prima, ook in de auto. Stoelverwarming is eerder te warm dan te koud en heeft gelukkig drie standen. Van koukleumen is absoluut geen sprake.

Ik snap dat recentere Tesla’s het interieur volledig met een warmtepomp verwarmen en daarin efficiënt zijn. Bij de meeste andere merken gebeurt de eerste minuten echter nog gewoon met een PTC-element, ook als ze een warmtepomp hebben.

Dank voor het aanbod, maar ik ben al kneitergierig. Bespaartips zijn niet nodig 😉

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2025 19:47 ]

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-01 21:58

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ach, een mens is een raar wezen. Ik ben ook van plan om huisbatterijen aan te schaffen terwijl ik weet dat ik ze er financieel niet uithaal. Principe?, misschien. ik baal ervan om mijn groene stroom weg te laten stromen. Verder kick ik er wel op om ergens in een supermarkt een euro te besparen of verzet hemel en aarde om die euro terug te krijgen wanneer ik in een supermarkt teveel heb betaald. Ben ik consequent, ik denk het niet. Ik stap op een koude winterdag liever op de fiets dan dat ik de auto pak, terwijl ik juist voor dit soort ritjes een comfortabele auto heb gekocht. Een raar wezen; ik 8)7

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

peerke 1960 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:45:
Ach, een mens is een raar wezen. Ik ben ook van plan om huisbatterijen aan te schaffen terwijl ik weet dat ik ze er financieel niet uithaal. Principe?, misschien. ik baal ervan om mijn groene stroom weg te laten stromen. Verder kick ik er wel op om ergens in een supermarkt een euro te besparen of verzet hemel en aarde om die euro terug te krijgen wanneer ik in een supermarkt teveel heb betaald. Ben ik consequent, ik denk het niet. Ik stap op een koude winterdag liever op de fiets dan dat ik de auto pak, terwijl ik juist voor dit soort ritjes een comfortabele auto heb gekocht. Een raar wezen; ik 8)7
Als je duurzaamheid mee neemt in je overwegingen kun je er nog meer vraagtekens bij zetten.

• sdgs
de Peer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:55:
[...]

Als je duurzaamheid mee neemt in je overwegingen kun je er nog meer vraagtekens bij zetten.
Een accu die correct functioneert heeft nochtans een vrij korte CO2 pay back. Iemand had me dat verteld, be het nog eens gaan nakijken

Je gaat dan overdag (overschot) aan groene stroom opslaan en die ' s nachts verbruiken.

In een land als Zweden heeft een accu geen zin vanuit ecologisch standpunt, omdat daar 99% van de stroom duurzaam is. Maar in België met nog meerdere gascentrales operationeel (300 - 650 gr CO2/kWh) en Nederland vooral, met nog meerder steenkoolcentrales (>1 kg CO2/kWh) heeft dat wel nut.

Wanneer er 's nachts minder stroom moet geproduceerd worden, zijn het de inefficiëntste centrale die er als eerste uitgaan, dus niet de kerncentrales.

Productie van 1 kWh LFP accu is 70 kg CO2 (volgens artikel in Nature, 90% confidence interva).

Dus in Nederland is de CO2 balans in drie zomermaanden terug betaald. In België moet je er ook nog de lente bijnemen.

Ik weet dat er nog een afvalprobleem is bij accu's, en dat mining van de grondstoffen ook een aanslag vormt op de omgeving. Maar we vergeten maar al te graag dat dat voor steenkool en aardgas niet anders is...

• HandyLumberjack
sdgs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:52:
[...]

Een accu die correct functioneert heeft nochtans een vrij korte CO2 pay back. Iemand had me dat verteld, be het nog eens gaan nakijken

Je gaat dan overdag (overschot) aan groene stroom opslaan en die ' s nachts verbruiken.

In een land als Zweden heeft een accu geen zin vanuit ecologisch standpunt, omdat daar 99% van de stroom duurzaam is. Maar in België met nog meerdere gascentrales operationeel (300 - 650 gr CO2/kWh) en Nederland vooral, met nog meerder steenkoolcentrales (>1 kg CO2/kWh) heeft dat wel nut.

Wanneer er 's nachts minder stroom moet geproduceerd worden, zijn het de inefficiëntste centrale die er als eerste uitgaan, dus niet de kerncentrales.

Productie van 1 kWh LFP accu is 70 kg CO2 (volgens artikel in Nature, 90% confidence interva).

Dus in Nederland is de CO2 balans in drie zomermaanden terug betaald. In België moet je er ook nog de lente bijnemen.

Ik weet dat er nog een afvalprobleem is bij accu's, en dat mining van de grondstoffen ook een aanslag vormt op de omgeving. Maar we vergeten maar al te graag dat dat voor steenkool en aardgas niet anders is...
Klopt, als je hem alleen laadt bij landelijke overschotten van duurzame energie.

Wanneer je alleen zelf een overschot hebt, welke elders nog prima gebruikt had kunnen worden, creëer je hierdoor alleen maar meer uitstoot door de verliezen die de thuisbatterij introduceert, welke door gascentrales gecompenseerd moeten worden.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-01 20:48
Een ander groot voordeel van accu's (er zijn dik 100000 thuisaccu's bij gekomen dit jaar) is de demping die ze op het net geven, waardoor de congestie ietsie minder is op de drukke momenten.

Daarnaast, en dat met een dynamisch contract, kan een accu (vol)laden op de goedkopere momenten en de stroom je huis in sturen op de duurdere momenten.

En de co2, een beetje zoeken leerde dat sen accu van 10kWh ongeveer 2000kg co2 kost. Door alleen groene stroom (zon en tibber (je betaald voor groene stroom, dus mijn totaal verbruik wordt voor groen betaald en ja, ik weet dat er grijze stroom mijn huis in komt, maar op andere momenten gebruikt iemand anders 'mijn' groene stroom) te gebruiken bespaar ik ongeveer 1500kg co2 per jaar, uitgaande van gas opwek.

Edit: en nu zie ik dat dat volledig en ook volledig offtopic is. Dus als hij weg moet, prima.

[ Voor 42% gewijzigd door janne_nl op 31-12-2025 09:44 ]

• flupp
HandyLumberjack schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:05:
[...]
Klopt, als je hem alleen laadt bij landelijke overschotten van duurzame energie.

Wanneer je alleen zelf een overschot hebt, welke elders nog prima gebruikt had kunnen worden, creëer je hierdoor alleen maar meer uitstoot door de verliezen die de thuisbatterij introduceert, welke door gascentrales gecompenseerd moeten worden.
Niet echt, he. Wanneer je met een thuisbatterij alleen zelf een overschot hebt, welke elders nog prima gebruikt had kunnen worden spaar je hierdoor, ondanks de verliezen die de thuisbatterij introduceert, nog altijd netto-uitstoot door gascentrales, die de volgende keer dat jij die elektriciteit nodig hebt, nu niet opnieuw moet worden uitgestoten.

Je moet het konijntje er niet van verwijten er de oorzaak van te zijn dat er jagers in het bos rondlopen, hè 😉

• HandyLumberjack
flupp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:07:
[...]

Niet echt, he. Wanneer je met een thuisbatterij alleen zelf een overschot hebt, welke elders nog prima gebruikt had kunnen worden spaar je hierdoor, ondanks de verliezen die de thuisbatterij introduceert, nog altijd netto-uitstoot door gascentrales, die de volgende keer dat jij die elektriciteit nodig hebt, nu niet opnieuw moet worden uitgestoten.

Je moet het konijntje er niet van verwijten er de oorzaak van te zijn dat er jagers in het bos rondlopen, hè 😉
CO2 houdt niet op bij de meter.
Het is voor het milieu beter als "mijn buurman" overdag 1kWh aan CO2 bespaart als ikzelf snachts 0,8kWh uit de batterij.

• flupp
HandyLumberjack schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:31:
[...]
Het is voor het milieu beter als "mijn buurman" overdag 1kWh aan CO2 bespaart als ikzelf snachts 0,8kWh uit de batterij.
CO2- gewijs gezien kun je dan nog gelijk hebben. Alleen zie ik het niet “des mensen” dat iemand een thuisbatterij installeert, en daar zijn buurman laat van genieten zonder er zelf profijt van te hebben. En zonder dat eigen opportunisme en eigenvoordeel daarentegen zouden er niet zo héél veel thuisbatterijen worden geïnstalleerd. Denk je niet?

Niets houdt de buurman tegen om evenééns een thuisbatterij te installeren, hee. Ik rij al electrisch terwijl mijn buurman naar Barbados vliegt … 🤔

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:47

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HandyLumberjack schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:31:
[...]

Alleen hebben we inmiddels al zoveel overschot qua zonnestroom dat je stelling waarschijnlijk al niet meer op gaat…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Leuk vergelijk van Irwin aangaande wel of niet een warmtepomp;

YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Uiteraard specifiek geval dit, maar toch, het toont wel een beetje het e.e.a. aan.

• _Anvil_
  • Nu online
Holzschuh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:28:
[...]

Eigen ervaringen en levensstijl zijn niet de norm en alleen omdat je een auto rijdt van 30k+ wil niet zeggen dat het geld per se over de plinten klotst. Onnodig energie verbruiken is qua kosten/milieu impact nooit een verkeerde motivatie. Ook niet als je een "dure" auto rijdt.
Vergeet de verborgen armoede niet he, mijn auto kostte nieuw ook bijna 100k (zou ik nooit kunnen betalen) en nu rij ik hem lekker el cheapo in de private occasion lease, hij had 60K kilometers op de teller en was in nieuwstaat ;) De businesscase kwam alleen rond omdat ik de laatste jaargang model S met gratis superchargen heb (2018) :P

Ondertussen was mijn verbruik (display gemiddeld laatste 50 km) na 2 dagen met wat korte ritten (van 3 tot 17km) 300Wh/100km(!) Daarna gisteravond een rit van 100 km snelweg gemaakt (braaf 124 km/h op de cruise) en toen was het gezakt naar 197 Wh/100km gemiddeld.

De kosten boeien me niet (want gratis laden, of bijna gratis thuis) , maar ik verbaas me gewoon over het giga winter gebruik. Mn accu zit trouwens op 95% op basis van een test vorig jaar.

Ik pak meestal de fiets en waardeer ook de andere tips hier, maar ik snap nog steeds niet precies wanneer een Tesla de accu vooraf mee verwarmt met het interieur. Volgens mij moet hij dan sowieso aan de lader hangen, maar mijn leven is te ad hoc om dat voorverwarmen via een schema in de app in te voeren elke keer. Hij heeft al een paar keer voor niets staan stoken tot 20 graden terwijl er niet mee gereden werd :*)

Laatste tip voor mensen die met jassen aan in de auto zitten: je lichaam is prima in staat zichzelf warm te houden, mits je afdoende beweegt en dat mechanisme wat traint. De westerse mens is gewend de hele dag op warme auto/bureaustoelen stil te zitten, of op de bank voor Netflix. Zo kun je prima in de vrieskou in t shirt en korte broek hoor, mits je maar gaat hardlopen, goed voor de weerstand en warmtehuishouding! :P

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 31-12-2025 11:59 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15
@_Anvil_ Het is al meerdere keren aangegeven: er is iets serieus mis met het verbruik van jouw auto. Dit is niet representatief voor een Tesla, Model S of een willekeurige andere EV. Het heeft geen zin dat steeds hier te herhalen. Het voegt niets meer toe om dat steeds te blijven melden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23
RichieB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
@_Anvil_ Het is al meerdere keren aangegeven: er is iets serieus mis met het verbruik van jouw auto. Dit is niet representatief voor een Tesla, Model S of een willekeurige andere EV. Het heeft geen zin dat steeds hier te herhalen. Het voegt niets meer toe om dat steeds te blijven melden.
Korte ritten en gewoon ‘normaal’ gebruik zorgen daar gewoon voor. Als in, verwarming aan en gewoon doorrijden. Rijdt hier als 2e auto een Honda-e. Ding is volgens mij letterlijk 2x zo klein als de S en daar kom ik op korte ritten ook op 240wH/km en soms gewoon meer. Rit naar kantoor is 22km en bij koud weer zakt het net tot 200/220wH/km

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:16
_Anvil_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:49:
[...]

Vergeet de verborgen armoede niet he, mijn auto kostte nieuw ook bijna 100k (zou ik nooit kunnen betalen) en nu rij ik hem lekker el cheapo in de private occasion lease, hij had 60K kilometers op de teller en was in nieuwstaat ;) De businesscase kwam alleen rond omdat ik de laatste jaargang model S met gratis superchargen heb (2018) :P

Ondertussen was mijn verbruik (display gemiddeld laatste 50 km) na 2 dagen met wat korte ritten (van 3 tot 17km) 300Wh/100km(!) Daarna gisteravond een rit van 100 km snelweg gemaakt (braaf 124 km/h op de cruise) en toen was het gezakt naar 197 Wh/100km gemiddeld.

De kosten boeien me niet (want gratis laden, of bijna gratis thuis) , maar ik verbaas me gewoon over het giga winter gebruik. Mn accu zit trouwens op 95% op basis van een test vorig jaar.

Ik pak meestal de fiets en waardeer ook de andere tips hier, maar ik snap nog steeds niet precies wanneer een Tesla de accu vooraf mee verwarmt met het interieur. Volgens mij moet hij dan sowieso aan de lader hangen, maar mijn leven is te ad hoc om dat voorverwarmen via een schema in de app in te voeren elke keer. Hij heeft al een paar keer voor niets staan stoken tot 20 graden terwijl er niet mee gereden werd :*)

Laatste tip voor mensen die met jassen aan in de auto zitten: je lichaam is prima in staat zichzelf warm te houden, mits je afdoende beweegt en dat mechanisme wat traint. De westerse mens is gewend de hele dag op warme auto/bureaustoelen stil te zitten, of op de bank voor Netflix. Zo kun je prima in de vrieskou in t shirt en korte broek hoor, mits je maar gaat hardlopen, goed voor de weerstand en warmtehuishouding! :P
300 Wh/100 km is extreem zuinig, bedoel je 30 kWh/100 km, wat aan de hoge kant is, maar niet extreem. Is het 300 Wh/ km dan heb je volgens mij een lekke accu. 8)7

• _Anvil_
  • Nu online
Point taken, al vind ik het ook leuk om lekker recalcitrant tegengas te geven aan de lui hier die met 100km/h hypermilen met een single engine EV met veel lager gewicht en dan doen of hun extreem lage verbruik "de norm" is.

Serieus: ik betwijfel ook of er iets "serieus mis is", het ding is dual engine met >400pk, ontwerp stamt uit 2016 en in California hebben ze nooit vrieskou. Op lange snelwegritten is mn verbruik prima, dus ik maak me niet echt zorgen. vind het gewoon interessant en jut de boel graag wat op ;)

*belooft beterschap*
deejeebv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:10:
[...]

300 Wh/100 km is extreem zuinig, bedoel je 30 kWh/100 km, wat aan de hoge kant is, maar niet extreem. Is het 300 Wh/ km dan heb je volgens mij een lekke accu. 8)7
30 kWh inderdaad :P

[ Voor 14% gewijzigd door _Anvil_ op 31-12-2025 12:29 ]

• sdgs
_Anvil_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:49:
[...]
Mijn motto is altijd "Having Cold is a State of Mind". Dat zag ik ooit een New Yorker zeggen, die in T-shirt zijn vuikbakken aan 't buiten zetten was bij -20°C. En dat was zijn antwoord op de vraag van de journalist "Aren't you cold?"

Volgens mij wordt je koude gewoon. Ik draag eigenlijk nooit een winterjas, wel een wollen trui. De eerste dagen van de winter heb ik dan een beetje kou, maar nadien heb ik daar geen last meer van.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 20:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

Dat zou inderdaad fantastisch zijn; al hebben veel fabrikanten dat helaas nog niet ontdekt inderdaad.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Peter-036
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:10:

300Wh/km is hetzelfde als 30kWh/100km (30.000Wh/100km).
Edit:
Soms zie ik in mijn Ioniq 5 de eerste 10 km een verbruik van >30kWh/100km in het dashboard.....dat zakt dan gaandeweg natuurlijk, maar voor korte stukjes is een dergelijk verbruik niet ongewoon.

[ Voor 23% gewijzigd door Peter-036 op 31-12-2025 13:42 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nee, klopt niet wat je zegt. Wat @_Anvil_ ervaart klopt gewoon. Ik heb mij ook er ook over verbaasd maar korte stukken zijn funest voor het verbruik. Toevallig vandaag 5 minuten voorverwarmd om het interieur lekker warm te krijgen en daarna wat door het dorp gereden om wat oud en nieuw lekkernijen te halen. Accu was koud en blijft door verwarmen tijdens het rijden. Totaal zo'n 7km gereden met een verbruik van 297Wh/km. Regeneratie is ook zo goed als 0.

@_Anvil_ Je auto hoeft niet aan de paal te hangen voor de accu verwarming. De planningen in de app zijn heel erg verbeterd dus misschien kan je het 1 en ander automatiseren? Ook kan je voor vertrek (als je weet dat je weg gaat) de ventilatie in de app aanzetten. Wanneer nodig zal de accu verwarming na ongeveer een minuut ook aanspringen.

Btw, @RichieB
Waarom moet alles wat hier gepost wordt representatief zijn voor elektrische auto's? Soms zijn er ook nadelen en soms is het belangrijk om dat ook te ventileren.

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 31-12-2025 13:34 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:38
Nou nou. Niks mis mee. Korte stukjes met koude auto vreten gewoon stroom.

• RichieB

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:38
Eerlijk gezegd lijk jij je er drukker over te maken dan hijzelf. Zoals hij zegt rijdt ie korte stukjes of lange stukken op hoge snelheid. Gratis superchargen. Volgens mij is ie juist blij. Vraag het hem anders zelf. @_Anvil_ ben je blij?

• _Anvil_
  • Nu online
GekkeRipper schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:14:
[...]

Eerlijk gezegd lijk jij je er drukker over te maken dan hijzelf. Zoals hij zegt rijdt ie korte stukjes of lange stukken op hoge snelheid. Gratis superchargen. Volgens mij is ie juist blij. Vraag het hem anders zelf. @_Anvil_ ben je blij?
Ik ben blij, vind het gewoon een interessant onderwerp. Het kost me ook niet of nauwelijks geld ofzo, dit i.t.t. tot de zwaar gemotoriseerde benzine auto's die ik in het verleden reed :) Ik verbaas me nog wel af en toe, over hoe snel de procenten lijken te verdwijnen in de winter.. true.

Maar ik zei het in mn vorige post al, ik chargeer een beetje voor de leut en zet soms ook mn vraagtekens bij mensen die met beweringen van 13 kWh/100 km aan komen met een Ev van 2000 kg. Dan hang je gewoon achter vrachtwagens, dat is geen lekker autorijden meer :P (ik zie wel dat de ontwikkelingen supersnel gaan, een ID7 crossed gewoon met nauwelijks tijdsverlies naar Spanje inmiddels.. dan is mijn auto een achterhaald fossiel in dat opzicht)
RichieB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:15:
@STIMPPYYY & @pjot1 & @GekkeRipper Natuurlijk komt een EV in de winter minder ver dan in de zomer en hoe korter de rit hoe zwaarder het opwarmen per km meetelt. Maar @_Anvil_ maakt er nogal een punt van om over de range/verbruik te klagen. Ik heb zijn berichten hierover even op een rijtje gezet:

_Anvil_ in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
_Anvil_ in "Het grote Tesla topic - deel 3"
..

De aantallen spreken voor zich.. ik weet nu wel dat het hem (nog steeds) tegenvalt.
Wauw, dat is grondig onderzoek, respect ;)

in my defense: dat is over een periode van bijna 2 jaar en vaak is het een post over een ander onderwerp waarbij ik er alleen zijdelings aan refereer O-)

Maar had jij ook geen S? en van welke generatie?

[ Voor 49% gewijzigd door _Anvil_ op 31-12-2025 16:24 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_Anvil_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:18:
[...]

Ik ben blij, vind het gewoon een interessant onderwerp. Het kost me ook niet of nauweljks geld ofzo, dit i.t.t. tot de zwaar gemotoriseerde benzine auto's die ik in het verleden reed :)

Maar ik zei het in mn vorige post al, ik chargeer een beetje en zet sms ook mn vraagtekens bij mensen die met 13 kWh/100 km aan komen met een Ev van 2000 kg. Dan hang je gewoon achter vrachtwagens, dat is geen lekker autorijden meer :P
Hangt heel erg van de EV af, met mijn Model 3 Highland hoef ik daar in de zomer en (soms zelfs in de tussenseizoenen) mijn best niet voor te doen, met het verkeer meerijden is voldoende. Ik kan je vertellen dat ik niet de persoon ben die het geduld heeft om op de rechterbaan achter een vrachtwagen te hangen om zo een paar cent te besparen :P

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 31-12-2025 16:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• janne_nl
Ach, ook een ICE gebruikt in de winter 10 tot 20% meer benzine lees ik.

Ondanks het meerdere verbruik en de last die de accu van kou heeft is een EV nog steeds efficienter.

Daarnaast, vanacht gaat er voor ongeveer 6 euro 250km in de accu. Een ICE moet daarvoor 1 op 30 rijden met een brandstofprijs van 1.30. Waar praten we over.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
janne_nl schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
Ach, ook een ICE gebruikt in de winter 10 tot 20% meer benzine lees ik.

Ondanks het meerdere verbruik en de last die de accu van kou heeft is een EV nog steeds efficienter.

Daarnaast, vanacht gaat er voor ongeveer 6 euro 250km in de accu. Een ICE moet daarvoor 1 op 30 rijden met een brandstofprijs van 1.30. Waar praten we over.
Sterker nog, vannacht kun je gratis laden met een dynamisch contract. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:43:
[...]

Sterker nog, vannacht kun je gratis laden met een dynamisch contract. :)
Volgens mij vergeet je de energiebelasting. Kost je van 6:00 - 7:00 alsnog 14 cent ;)
De hoofdautomaten gaan het hier weer zwaar krijgen >:)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:49:
[...]

Volgens mij vergeet je de energiebelasting. Kost je van 6:00 - 7:00 alsnog 14 cent ;)
De hoofdautomaten gaan het hier weer zwaar krijgen >:)
Saldering, weet je nog? Als je meer verbruikt dan teruglevert wordt die gesaldeerd. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• janne_nl
Dat is wel kort door de bocht. Dan ga je uit van zonnepanelen.

Nu heb ik wel panelen, maar reken toch liever met de tarieven, dat maar de overgang volgend jaar voor het gevoel kleiner.

Daarbij, ook met een niet dynamisch contract wordt gesaldeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door janne_nl op 31-12-2025 17:06 ]

• RichieB
_Anvil_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:18:
[...]
Maar had jij ook geen S? en van welke generatie?
Ik heb inderdaad ook een Model S75 uit 2018. Volgens TeslaFi is het lifetime verbruik 218 Wh/km met 9220 ritten en 180k km. Maar mijn use case is heel anders dan de jouwe: wij hebben een eigen oprit en veel zonnepanelen, dus de auto is altijd ingeplugd en staat weer op 80% als hij gebruikt gaat worden. Dus verbruik/range is alleen belangrijk tijdens de vakanties. Dat hebben we met deze MS 4 jaar zonder problemen gedaan, maar sinds 2023 pakken we daar de Model Y voor. Ik zie nu voor ritten naar de supermarkt ook 300 Wh/km maar dat moest ik echt opzoeken, daar merken we dus niets van.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59
Nu we het over verbruik hebben kan ik ook in ieder geval de eerste cijfers delen van mijn Macan Turbo. En die vallen mij heel erg mee in ieder geval.
Zeker afgezet tegen mijn vorige E-tron 55 waar ik een 204k kilometers op heb gezet en het gemiddelde over 180k kilometer uit kwam op 25,7kWh/100km . (Ik mis een goede 20k door een reset).

In de winters was het een behoorlijke verbruiker waarin ik zelden onder de 28kWh/100km kwam bij een graad of 6-10 buiten (ook niet bij lange ritten). Laat staan als het echt vroor of ik korte ritten deed.
Wel een super comfortabele reis wagen en met veel plezier de kilometers erop gezet.

Nu een tandje sportiever gekozen >:) en natuurlijk 6 jaar verder qua ontwikkeling.
Ik heb nu 5500km op de Macan gezet en overwegend tijdens temperaturen tussen de 3-10 graden en kom nu gemiddeld uit op 23,1kWh/100km. Met zelfs een paar ritten om/onder de 20kWh/100km.
Natuurlijk is hij ook wat kleiner en aerodynamischer maar met zoveel vermogen en meesturende achteras (en nog grotere velgen en banden) bijna 30(!)% zuiniger dan mijn E-tron is in ieder geval boven mijn verwachtingen uit.

De accu’s zijn even groot en ik kom dus nu netto een goede 100km verder( in de winter, kan niet wachten op de zomer!) , toch prettig. Ook zit er in het verbruik nog veel “launches” zoals dat met een nieuwe auto gaat natuurlijk :). Vermogen en scherpte van sturen is bizar trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 31-12-2025 22:03 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Dat kun je zelf ook wel bewerkstelligen met bijvoorbeeld een infrarood film die je onder het matje in de voetenruimte legt.
Je zou ook nog achter wat plastic kunnen wegbouwen waarschijnlijk.
Ik heb in mijn auto gewoon een setje stoelverwarmingsmatjes onder de matjes liggen om het zo wat warmer te kunnen krijgen voor m'n voeten. Ik twijfel erover om deze matjes te vervangen voor IR folie, want dat is net een stukje warmer en prettiger.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

GeeMoney schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:55:
Nu we het over verbruik hebben kan ik ook in ieder geval de eerste cijfers delen van mijn Macan Turbo. En die vallen mij heel erg mee in ieder geval.
Zeker afgezet tegen mijn vorige E-tron 55 waar ik een 204k kilometers op heb gezet en het gemiddelde over 180k kilometer uit kwam op 25,7kWh/100km . (Ik mis een goede 20k door een reset).

In de winters was het een behoorlijke verbruiker waarin ik zelden onder de 28kWh/100km kwam bij een graad of 6-10 buiten (ook niet bij lange ritten). Laat staan als het echt vroor of ik korte ritten deed.
Wel een super comfortabele reis wagen en met veel plezier de kilometers erop gezet.

Nu een tandje sportiever gekozen >:) en natuurlijk 6 jaar verder qua ontwikkeling.
Ik heb nu 5500km op de Macan gezet en overwegend tijdens temperaturen tussen de 3-10 graden en kom nu gemiddeld uit op 23,1kWh/100km. Met zelfs een paar ritten om/onder de 20kWh/100km.
Natuurlijk is hij ook wat kleiner en aerodynamischer maar met zoveel vermogen en meesturende achteras (en nog grotere velgen en banden) bijna 30(!)% zuiniger dan mijn E-tron is in ieder geval boven mijn verwachtingen uit.

De accu’s zijn even groot en ik kom dus nu netto een goede 100km verder( in de winter, kan niet wachten op de zomer!) , toch prettig. Ook zit er in het verbruik nog veel “launches” zoals dat met een nieuwe auto gaat natuurlijk :). Vermogen en scherpte van sturen is bizar trouwens.
De Macan is ook een stuk compacter dat je fat etron.
De Macan moet je qua specs vergelijken met een Model Y (ja, het interieur is veel beter en luxueuzer afgewerkt). De gewone Macan komt qua technische specs (vermogen, acceleratie en afmetingen) heel erg overeen met de Y LR DM, en toch verbruikt die nog 15% meer. Jouw ‘turbo’ kan je war dat betreft waarschijnlijk vergelijken met een Y Performance.

• GeeMoney
  • Laatst online: 09:59
Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:52:
[...]

De Macan is ook een stuk compacter dat je fat etron.
De Macan moet je qua specs vergelijken met een Model Y (ja, het interieur is veel beter en luxueuzer afgewerkt). De gewone Macan komt qua technische specs (vermogen, acceleratie en afmetingen) heel erg overeen met de Y LR DM, en toch verbruikt die nog 15% meer. Jouw ‘turbo’ kan je war dat betreft waarschijnlijk vergelijken met een Y Performance.
Uiteraard, maar ook om even aan te geven dat ook de Europese merken wel degelijk goede vooruitgang boeken. Die winst zit niet puur in de vorm. Ook op het gebied van snelladen bijvoorbeeld. Goed om te zien en te merken als berijder :).
Qua interieur is het een meer traditionelere aanpak waar ik zelf dus wel van houd tov het minimalistische. Benieuwd wat de komende 5 jaar gaan brengen in ieder geval met de opkomst van de Chinezen en de in mijn ogen afremmende voorsprong van Tesla (of dus het maximaal benutten van de huidige techniek). Het lijkt in ieder geval richting de consument alleen maar gunstiger te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2026 10:23 ]

GeeMoney schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Uiteraard, maar ook om even aan te geven dat ook de Europese merken wel degelijk goede vooruitgang boeken. Die winst zit niet puur in de vorm. Ook op het gebied van snelladen bijvoorbeeld. Goed om te zien en te merken als berijder :).
Qua interieur is het een meer traditionelere aanpak waar ik zelf dus wel van houd tov het minimalistische. Benieuwd wat de komende 5 jaar gaan brengen in ieder geval met de opkomst van de Chinezen en de in mijn ogen afremmende voorsprong van Tesla (of dus het maximaal benutten van de huidige techniek). Het lijkt in ieder geval richting de consument alleen maar gunstiger te worden.
100% eens.
Ik denk dat momenteel de id7 en de A6 de nieuwe efficientiekampioenen worden.
Ook BMW schijnt het heel goed te doen met de nieuwste modellen, maar daar zijn nog onvoldoende echte lange tests van te vinden.
Nu de prijs nog…. Al vrees ik dat de europeanen daar nooit echt voorop gaan lopen.

Mijn dochter heeft een week geleden een nieuwe Y LR DM gekocht. Ding kost minder dan 60k, en is toch belachelijk compleet. Al is het niet meer de auto die het snelst laadt of het verst komt op een lading…

• RichieB
@Tommie12 De Model Y van je dochter kan straks (tegen een geringe eenmalige bijbetaling) geheel zelfstandig van deur tot deur rijden. Bij een een ID7, A6 en Macan blijf je zelf moeten rijden. Dat zal de komende tijd de markt bezighouden: hoeveel invloed heeft dit op de verkopen en kunnen de Europese merken de achterstand mbt zelfstandig rijden ooit nog dichten?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-01 10:54
RichieB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:48:
@Tommie12 De Model Y van je dochter kan straks (tegen een geringe eenmalige bijbetaling) geheel zelfstandig van deur tot deur rijden. Bij een een ID7, A6 en Macan blijf je zelf moeten rijden. Dat zal de komende tijd de markt bezighouden: hoeveel invloed heeft dit op de verkopen en kunnen de Europese merken de achterstand mbt zelfstandig rijden ooit nog dichten?
Vooralsnog zijn de Europese merken een stuk concreter voor wat betreft level 3 autonoom rijden dan Tesla. Dat is toch vooral een belofte van Elon Musk.

• flupp
@Tommie12 De Model Y van je dochter kan straks (tegen een geringe eenmalige bijbetaling) geheel zelfstandig van deur tot deur rijden. Bij een een ID7, A6 en Macan blijf je zelf moeten rijden.
Moéten rijden ??? Je koopt geen trein, hee. Trein = gereden worden. Auto = zélf rijden 🤪

• sdgs
Binnenkort,; zoals in 2020 , 2021 , 2022 , 2023, 2024 , 2025 ? Want Musk belooft dit al jaren. Je moet behoorlijk naïef zijn wanneer je hem blijft geloven.

Ik denk dat je eens met wagens van andere merken moet rijden. Die staan echt niet stil. Ik voel me veel meer op mijn gemak met het Driving Assistance Pack Professional van mijn BMW dan wat ik voordien kende van bij Tesla.

De vraag is hoeveel achterstand Tesla gaat oplopen omdat ze alleen met camerasystemen werken, die duidelijk een aantal beperkingen kennen.

De voor dit jaar beloofde vloot aan Cybercabs is veel kleiner als oorspronkelijk beloofd, is betrokken in meer ongevallen dan Waymo (ondanks safety driver), en moet op plekken met gedegen wetgeving nog steeds met een safety driver rijden. Het wordt ondertussen duidelijk dat de huidige hardware opnieuw onvoldoende is om verdere vooruitgang te boeken. De tijd tussen critical events is nog steeds veel te klein om autonoom te rijden.

Ik zou trouwens nooit een wagen met een zelfrijdend systeem aanraden van een producent waarvan in een rechtszaak bewezen is dat ze alle bewijslast tegen hen na een crash met dodelijke afloop uit het het geheugen van de wagen wisten (vanop afstand), en waarbij het bedrijf daarna nog eens alle middelen heeft aangewend om die extra bewijzen niet aan de onderzoeksrechter over te maken (door zelfs te liegen over het bestaan van die bewijzen, en het verhinderen van een externe expert bij zijn forensische analyse van het geheugen van die wagen.), om dan de vermoorde onschuld te spelen?
Goed dat de grap heeft Tesla $243 miljoen gekost, eigenlijk nog veel te weinig voor hun gedrag in die zaak.
Nu moet ik toch effe ranten.

Ik heb zelf ook een MY van 2023 met EAP.
Nu is dit een leasebak van mijn werkgever, maar als ik zelf die 3800€ had betaald, dan had ik nu toch al een ingebrekestelling gestuurd en mijn geld terug gevraagd.

Ze krijgen een stomme internetverbinding nog niet in orde, fantoomremmingen worden al jaren genegeerd, en de lane keeping van mijn vorige auto was beter. Nu snap je ook hoe groot mijn vertrouwen is in Elon.
Eén of andere chinese autobouwer (er zijn er honderden) gaat dat oplossen voor Tesla.

De eerste updates die ik kreeg waren nog de moeite, ik denk aan matrix licht, accessoirevoeding altijd aan, …, maar wat er nu bij komt is rommel. Dat er nu een kerstman op mijn scherm kan komen en er een nieuwe light show is…. Boeien.
Het enige nuttige wat nog in de pijp zou zitten is carplay, dan kan ik eindelijk hopen dat mijn podcasts niet iedere keer van 0 beginnen, en de navigatie up to date is omdat ik dan met waze if google maps kan rijden.
Voorsprong op software….. my ass.

Als er ergens een Apple discussie is, dan komt er steevast naar boven dat het systeem te gesloten is… terwijl ik toch prima een google app op een iphone kan draaien.
Maar Waze op een Tesla…

Dus nee, mijn volgende autp zal geen Tesla zijn. Als ik tegen dan nog werk zal het hoogstwaarschijnlijk een Volvo, Audi of BMW zijn.
Moet ik privé iets kopen dan wordt het ofwel een tweedehandse Volvo, BMW of een nieuwe Xpeng of zo.
Maar als tegen dan FSD en robotaxi echt werkt, dan wordt het gewoon geen auto. Het merk van zo’n auto kan me dan wordt wezen.

• RichieB
@JTHZZ & @flupp & @sdgs & @Tommie12 Excuses, jullie volgen het Tesla FullSelfDrive nieuws natuurlijk niet op de voet. De RDW behandelt momenteel de officiële aanvraag van Tesla om FSD (de verbeterde FSD Supervised versie die al in de USA, China en Australië wordt gebruikt) in de EU vrij te mogen geven. Dit zou wellicht al in februari 2026 kunnen zijn, maar nog een keer vertraging oplopen kan ook. Dan wordt het iets later dit jaar.

In de tussentijd heeft Tesla in verschillende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Denemarken demo auto's rijden met FSD Supervised waarin je zelf mee mag rijden. Verschillende mensen hebben hiervan filmpjes op X geplaatst. Kijk en oordeel zelf. Dit is de toekomst van autorijden. Binnenkort ook in de EU.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Binnenkort,; zoals in 2020 , 2021 , 2022 , 2023, 2024 , 2025 ? Want Musk belooft dit al jaren. Je moet behoorlijk naïef zijn wanneer je hem blijft geloven.

Ik denk dat je eens met wagens van andere merken moet rijden. Die staan echt niet stil. Ik voel me veel meer op mijn gemak met het Driving Assistance Pack Professional van mijn BMW dan wat ik voordien kende van bij Tesla.

De vraag is hoeveel achterstand Tesla gaat oplopen omdat ze alleen met camerasystemen werken, die duidelijk een aantal beperkingen kennen.
Tesla heeft geen achterstand. Tesla loopt mijlenver voor. Alleen de europese wetgeving loopt mijlenver achter (of iig niet in de pas met hoe Tesla werkt).

Want FSD werkt niet. Je kunt niet met FSD van kust tot kust door Amerika rijden.
Oh wacht. Dat kan wel.
FSD werkt ook in Europa. Daar zijn voldoende video's van te vinden. Ik heb er nog geen gezien van een niet-Tesla die zo autonoom rijdt.

Signatures zijn voor boomers.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Het is afwachten of die planning gehaald wordt en daarnaast of dit (goedkeuring RDW) gaat over ‘zelfstandig’ rijden op alleen de snelweg of ook daarbuiten. Indien het alleen op de snelweg is, dan is het dus niet van deur tot deur. Maar we moeten ergens beginnen.

• sdgs
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Tesla heeft geen achterstand. Tesla loopt mijlenver voor. Alleen de europese wetgeving loopt mijlenver achter (of iig niet in de pas met hoe Tesla werkt).

Want FSD werkt niet. Je kunt niet met FSD van kust tot kust door Amerika rijden.
Oh wacht. Dat kan wel.
[YouTube: First Cross Country Autonomous Drive Completed! Over 10,000 Miles Using Tesla FSD w/ No Intervention]
FSD werkt ook in Europa. Daar zijn voldoende video's van te vinden. Ik heb er nog geen gezien van een niet-Tesla die zo autonoom rijdt.
Mercedes heeft al een approved V3 systeem in een aantal zones in Duitsland. Tesla heeft nog nergens een V3 approval. Ik heb al 5 jaar geleden video's gezien van Tesla FSD dat perfect werkte. Vaak van mensen die aandelen hebben van Tesla of die een referral code handel opzetten.

Ik heb zelfs filmpjes gezien van mensen die een verslag maakten van cybercab-trip met een Tesla cybercab, en spraken dat alles perfect was verlopen op één 'minor incident' na. Dat minor incident was een situatie waar de safetydriver een noodrem moest uitvoeren omdat de cybercab een gesloten overweg wou passeren.

Mijn vraag: ben je bereid om met je handen op je rug vastgebonden in je Tesla te stappen en met die Tesla 10000 km af te leggen? Oh pikant detail. we installeren ook nog een systeem waarmee er een pin door je hart drijven indien jouw Tela een ongeluk veroorzaakt.
Zolang je neen zegt op die vraag, kan de wagen nog niet autonoom rijden.

Tesla is niet transparant over de incidenten met tests van hun cybercab. Zonder die transparantie is iedere claim van Musk gewoon niets waard.
Zolang ze met hun cybercab geen goedkeuring hebben voor autonomous driving, staan ze niet verder als de rest, en zeker niet verder dan Waymo, die al autnomous driving aanbieden.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Zolang ze met hun cybercab geen goedkeuring hebben voor autonomous driving, staan ze niet verder als de rest, en zeker niet verder dan Waymo, die al autnomous driving aanbieden.
Zelfs die staan stil als in de stad de stroom uitvalt zoals laatst het geval was.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-01 10:54
RichieB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:39:
@JTHZZ & @flupp & @sdgs & @Tommie12 Excuses, jullie volgen het Tesla FullSelfDrive nieuws natuurlijk niet op de voet. De RDW behandelt momenteel de officiële aanvraag van Tesla om FSD (de verbeterde FSD Supervised versie die al in de USA, China en Australië wordt gebruikt) in de EU vrij te mogen geven. Dit zou wellicht al in februari 2026 kunnen zijn, maar nog een keer vertraging oplopen kan ook. Dan wordt het iets later dit jaar.

In de tussentijd heeft Tesla in verschillende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Denemarken demo auto's rijden met FSD Supervised waarin je zelf mee mag rijden. Verschillende mensen hebben hiervan filmpjes op X geplaatst. Kijk en oordeel zelf. Dit is de toekomst van autorijden. Binnenkort ook in de EU.
Het ging over volledig zelfstandig rijden en dat is level 3. FSD is geen level 3 maar level 2, dus kun je juridisch geen andere dingen tijdens het rijden doen, de chauffeur blijft verantwoordelijk. Er zijn meerdere technische en juridische redenen waarom FSD nooit of toch zeker niet op korte termijn een level 3 systeem zal worden. Google dat maar eens of vraag het aan een AI agent.
En juist met level 3 zijn de Europese merken een stuk concreter/verder dan Tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2026 18:33 ]

RichieB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:39:

Ik zal het geloven als het er is.. en als het gehomologeerd is.

Ja, ik ben sceptisch want zelfstandig parkeren lukt ook nog niet in 100% van de gevallen. Om nog niet te spreken over een stomme simpele rijstrookwissel.

Daarnet stuurde de navigatie me nog een straat in waar al 2 maanden werken zijn. Waarom weet Waze dat wel en Tesla niet?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Mijn vraag: ben je bereid om met je handen op je rug vastgebonden in je Tesla te stappen en met die Tesla 10000 km af te leggen? Oh pikant detail. we installeren ook nog een systeem waarmee er een pin door je hart drijven indien jouw Tela een ongeluk veroorzaakt.
Zolang je neen zegt op die vraag, kan de wagen nog niet autonoom rijden.
Dat zul jij ook niet doen bij een Mercedes of welke andere auto ook. Ik zou dat ook niet doen als jij zou rijden of als ik zou rijden. Wat dat betreft is dit echt een totaal belachelijke vergelijking.

Wat betreft je opmerkingingen dat blijkbaar alle FSD video's alleen de goede dingen tonen, alleen door fanboys gemaakt zijn en dus niet de realiteit laten zien, ik kan je vast niet overtuigen maar ik weet 100% zeker dat je ongelijk hebt.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Ja, ik ben sceptisch want zelfstandig parkeren lukt ook nog niet in 100% van de gevallen. Om nog niet te spreken over een stomme simpele rijstrookwissel.
AP zoals wij die in Europa hebben is in niets te vergelijken met FSD, supervised of niet. Dus je kunt geen parallel trekken van "dit lukt bij mij niet dus het zal met FSD ook wel niet werken".
Daarnet stuurde de navigatie me nog een straat in waar al 2 maanden werken zijn. Waarom weet Waze dat wel en Tesla niet?
Dat is navigatiedata en heeft ook niets met FSD te maken. Ik heb een rit met FSD in Düsseldorf gemaakt. Bij het terugrijden reed de auto (zelfstandig) de verkeerde inrit in omdat de locatie in Google verkeerd staat.
Dat kun je FSD niet aanrekenen, daar zul je waarschijnlijk Google over moeten aanspreken.

Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Dat zul jij ook niet doen bij een Mercedes of welke andere auto ook. Ik zou dat ook niet doen als jij zou rijden of als ik zou rijden. Wat dat betreft is dit echt een totaal belachelijke vergelijking.

Wat betreft je opmerkingingen dat blijkbaar alle FSD video's alleen de goede dingen tonen, alleen door fanboys gemaakt zijn en dus niet de realiteit laten zien, ik kan je vast niet overtuigen maar ik weet 100% zeker dat je ongelijk hebt.
Ik wil echt auto’s zien waar gewoon geen stuur meer in zit. Waar ik half dronken kan in stappen en onderweg een dutje kan doen. Dat is FSD als je het letterlijk neemt. ( dat zou autopilot ook moeten doen, maar ja…. Creatieve naamgeving wellicht)

Er is geen enkele andere fabrikant die al zo veel beloftes heeft gemaakt en die niet ingelost werden op gebied van autonoom rijden, en de functies die ik heb werken ondermaats tov de door jpu beschreven ‘achterlopers’.

Iets met.. vertrouwen komt te voet en gaat weg per paard.
Wel ja, dat Tesla paard heeft een paar mijl voorsprong.

Pagina: 1 ... 376 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic