Het is ook allemaal een beetje subjectief. Stellantis heeft wat problemen med de onboard lader gehad, en technologisch zijn ze wellicht niet de beste. DAt gezegd te hebben heb ik diverse VAG en stellantis modellen gereden. Mijn N=1 is dat ik aanzienlijk meer problemen met de VAG modellen heb gehad.
Ik heb ook vanwege de situatie in de wereld alle Chinese EVs en Tesla op de block list gezet. Plus nog wat andere auto's vanwege persoonlijke voorkeur.
Ik had voor mezelf een prioriteitenlijst gemaakt. Max budget 45-50K:
1. AWD
2. Goede verlichting
3. Goed zitcomfort en ruimte
4. Netjes interieur met normale knoppen en functies
5. Range
6. Snellaadcapaciteit
Dan vallen (helaas) zo goed als alle Duitse premiummerken af vanwege het budget. De enige actuele KIA (EV6) viel ook af vanwege de prijs en het feit dat ik het front na de facelift niet mooi vind.
Uiteindelijk een Enyaq 85X sportline, ID7 GTX en Opel Grandland AWD op de shortlist. En als ik eerlijk ben was het de Grandland die het meest overtuigde. Extreem goede Matrix lampen (21600 individuele LED per lamp), Extreem goede AGR stoelen en een prima interieur (wat natuurlijk smaakgebonden is) met knoppen, normaal infotainment (dat hadden de ID7 en Enyaq ook), goede rijassistentie, audio installatie en zonnedak (wat open en dicht kan).
Compleet op kenteken inclusief extra set lichtmetaal met winterbanden voor ca. 45K. Vergelijkbare ID7 en Enway waren dan tusssen de 6 en 8K duurder hier in Noorwegen.
De Grandland is dan geen range kanon (ca. 450 zomer en 350 winter km) en ook zeker geen snellaadkanon (max 160kW), maar prima voor ons in 99,99% van de gevallen. De keren dat ik meer dan 600 kilometer op een dag rij is ruim 10 jaar geleden dus even 10 minuten extra laden is ook geen probleem.
Ook de software is trouwens prima op snelheid op het STLA medium platform. Die gebruiken gewoon een top spec Snapdragon. Navigatie is TomTom met live updates. Waar Stellantis nog wel wat kan leren is het gebruiksgemak van de software. Als je eraan gewend ben is het prima maar initieel is VAG software toch een stuk vriendelijker.
Kleine note: wij wonen in Noorwegen en ik snap prima dat een zakelijke rijder welke elke dag 130 over de snelweg rijdt toch al snel een andere prioriteitenlijst gaat hebben