• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:37
Card Nox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:14:
Pas op met dingen als een feit te presenteren als het je eigen mening is ;)
Hoe laadtijd,laadsnelheid en accucapaciteit beleefd worden is nauwelijks in feiten te vatten. Er is veel mogelijk met een kleine accu met hoge laadsnelheid maar het geeft minder flexibiliteit en vereist meer aanpassingsvermogen. Dat is niet te herleiden uit 1.000km challenges alleen.

Als je met kinderen in de auto zit heeft het waarde om de laadstops aan te passen aan eet/plas/slaapbehoefte i.p.v. aan de capaciteit van de accu. Met een kleinere accu heb je met 10% resterend minder range dan een grotere accu. Als je in schoolvakanties reist kan rijden tot 10% dan wel eens stressvol zijn als dat geen ruimte meer laat om naar de volgende lader te rijden bij drukte.

Het is dus heel erg situationeel. Als ik met mijn gezin rijd heb ik meer baat bij een grotere range en als je met vrienden rijdt en van chauffeur wisselt heb je meer baat bij laadsnelheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:02
flupp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Interessante discussie, waarbij ik mij afvroeg in hoeverre de software van die genoemde alternatieven eigenlijk goed scoort? Niet persé de autopilot en/of rijhulpsystemen, maar ook wel de multimedia, koppeling met GSM, integratie en (hulp bij) navigatie en laden en (hulp bij) laadplanning vb. bij langere ritten?

Hoe scoort bijv. de ID.7 op dat vlak (die vernoem ik meer specifiek omdat ik al eerder gebruikers-/horrorverhalen hoorde van z’n kleinere VW broertjes ID.3/ID.4 die op dat vlak wel héél onaangenaam om horen waren).

Dit lijken mij bij het volgen van de markt de zaken die het moeilijkst te achterhalen zijn, tenzij je die topics allemaal apart gaat volgen, hetgeen dan eigenlijk ook al snel gebiased wordt door de luidste roepers.
De eerste software versies van VAG waren horror, nu is dat een pak beter.
Mijn zoon reed met een ID7 als huurwagen en was heel tevreden, maar deed wel alles via Carplay. Verder was hij bijzonder tevreden over range, rijgedrag en comfort. Hij reed er mee in Noorwegen bij temperaturen tussen 0 en 5°C.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

-tom-562

Oliesjeik

flupp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Interessante discussie, waarbij ik mij afvroeg in hoeverre de software van die genoemde alternatieven eigenlijk goed scoort? Niet persé de autopilot en/of rijhulpsystemen, maar ook wel de multimedia, koppeling met GSM, integratie en (hulp bij) navigatie en laden en (hulp bij) laadplanning vb. bij langere ritten?

Hoe scoort bijv. de ID.7 op dat vlak (die vernoem ik meer specifiek omdat ik al eerder gebruikers-/horrorverhalen hoorde van z’n kleinere VW broertjes ID.3/ID.4 die op dat vlak wel héél onaangenaam om horen waren).

Dit lijken mij bij het volgen van de markt de zaken die het moeilijkst te achterhalen zijn, tenzij je die topics allemaal apart gaat volgen, hetgeen dan eigenlijk ook al snel gebiased wordt door de luidste roepers.
Dat wás volgens mij zo ja. Ik heb een ID4 van iets meer dan een maand oud, en die draait op dezelfde software als de ID7 en tot nu toe probleemloos (en dat is wat ik ook zo lees in het ID.x/ID.7 topic)

Vaak bu'j te bang!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:26:
[...]Goed voor jou, ik wil dan een grote batterij, maar het schiet natuurlijk niet op als je dan 45min bij de DC lader moet staan... Hoe kan je nu zoiets doen als ingenieur... grote batterij, en dan traag laden..
Ja, het is een aparte design keuze die ik ook niet zo snap en het tegenovergestelde doet van de meeste andere fabrikanten (wat mijn inziens de logischere keuze is).
assje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:28:
[...]Hoe laadtijd,laadsnelheid en accucapaciteit beleefd wordt is nauwelijks in feiten te vatten.
Exact. Wat voor de een niet werkbaar is kan voor een ander totale overkill zijn. Als je weinig reist, nooit snellaad en thuis kunt laden doen veel specs er al niet meer echt toe.

We hebben als 2de auto een Renault Zoe thuis, 43kWh zonder snellaad optie. Geen enkel probleem mee. Al ga ik daar niet met 3 kids mee naar Spanje rijden :+ .

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:34
-tom-562 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Dat wás volgens mij zo ja. Ik heb een ID4 van iets meer dan een maand oud, en die draait op dezelfde software als de ID7 en tot nu toe probleemloos (en dat is wat ik ook zo lees in het ID.x/ID.7 topic)
Ik had er inderdaad niet bijvermeld dat het over de eerste versie(s) ging. Toen klonk het nog dat updates (laat staan over the air updates) niet meer mogelijk waren, ook niet bij passeren langs de dealer.

Gaan die ID.x updates intussen over the air, of moet je toch (jaarlijks) voorbij de dealer?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Ecological schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:13:
Ja, leuk om de progressie te zien. Ik mag in december 2026 een nieuwe auto rijden. Ergens hoop ik op de Nio ET9, of anders toch de Lotus Eletre met een refresh? Mijn shortlist is nog niet zo heel short op dit moment. In mei ga ik bestellen. Ben benieuwd.
Die Lotus is wel echt serieus een dikke bak. Hier rijdt er ergens een rond, daar wordt je wel blij van als je die ziet. Echt iets unieks. Imo mooier dan een Urus etc.

Hoop dat de prijzen van de Taycan en e-tron GT nog wat gaan dalen komende jaar. Hoop die ooit wel te scoren hoewel het niet de meeste verstandige keuze zou zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2026 10:46 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 18:22
flupp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:39:
[...]
Gaan die ID.x updates intussen over the air, of moet je toch (jaarlijks) voorbij de dealer?
Alle ID.7’s sinds 2025 hebben ID.software 5.x
Die is prima, alles werkt soepel, zowel de native navi als CarPlay/AndroidAuto.
Een poosje geleden een versie updat van 5.4 naar 5.6 als OTA gehad, ging ook goed. :)

Er zijn nog wel vroege ID.7’s met 4.x die via de dealer geüpdate moeten worden naar 5.6, maar daarna verwacht ik dat het verder ook OTA zal zijn.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Die Lotus is wel echt serieus een dikke bak. Hier rijdt er ergens een rond, daar wordt je wel blij van als je die ziet. Echt iets unieks. Imo mooier dan een Urus etc.

Hoop dat de prijzen van de Taycan en e-tron GT nog wat gaan dalen komende jaar. Hoop die ooit wel te scoren hoewel het niet de meeste verstandige keuze zou zijn...
Die Taycan en E-tron GT's zijn al enorm gedaald. Weliswaar op de 2e hands markt. Die hebben enorm afgeschreven.
Een hele mooie Taycan uitvoering uit 2021-2022 tik je wel op de kop voor 40-65k afhankelijk van wat je zoekt. (Met een catalogus waarde van vaak 140k+) .
En als je tussen die twee twijfelt. De Taycan kiezen. Ik heb beide gereden maar de Taycan is een heel andere beleving (positief) dan de E-tron GT. En dat zeg ik als Audi man in hart en nieren :+ .

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Die Taycan en E-tron GT's zijn al enorm gedaald. Weliswaar op de 2e hands markt. Die hebben enorm afgeschreven.
Een hele mooie Taycan uitvoering uit 2021-2022 tik je wel op de kop voor 40-65k afhankelijk van wat je zoekt. (Met een catalogus waarde van vaak 140k+) .
En als je tussen die twee twijfelt. De Taycan kiezen. Ik heb beide gereden maar de Taycan is een heel andere beleving (positief) dan de E-tron GT. En dat zeg ik als Audi man in hart en nieren :+ .
Audi tja... blijf sitekem wel fan (mis mijn S3 8L nog steeds, nooit weg moeten doen dat ding). Ben wel zeer kritisch op de huidige lijn. Vind het helemaal niks (c9 etc.) - dus vanaf 2025. Alles ervoor zeer chique.

Je hebt wel gelijk, 2e hands opzich goed te doen alleen vind het lastig te verantwoorden tov een Y/3 performance of S. Zelfs nieuw. Hoop dat ze onder de 40k duiken dit jaar dan eens een proefritje doen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Het is ook allemaal een beetje subjectief. Stellantis heeft wat problemen med de onboard lader gehad, en technologisch zijn ze wellicht niet de beste. DAt gezegd te hebben heb ik diverse VAG en stellantis modellen gereden. Mijn N=1 is dat ik aanzienlijk meer problemen met de VAG modellen heb gehad.

Ik heb ook vanwege de situatie in de wereld alle Chinese EVs en Tesla op de block list gezet. Plus nog wat andere auto's vanwege persoonlijke voorkeur.

Ik had voor mezelf een prioriteitenlijst gemaakt. Max budget 45-50K:
1. AWD
2. Goede verlichting
3. Goed zitcomfort en ruimte
4. Netjes interieur met normale knoppen en functies
5. Range
6. Snellaadcapaciteit

Dan vallen (helaas) zo goed als alle Duitse premiummerken af vanwege het budget. De enige actuele KIA (EV6) viel ook af vanwege de prijs en het feit dat ik het front na de facelift niet mooi vind.

Uiteindelijk een Enyaq 85X sportline, ID7 GTX en Opel Grandland AWD op de shortlist. En als ik eerlijk ben was het de Grandland die het meest overtuigde. Extreem goede Matrix lampen (21600 individuele LED per lamp), Extreem goede AGR stoelen en een prima interieur (wat natuurlijk smaakgebonden is) met knoppen, normaal infotainment (dat hadden de ID7 en Enyaq ook), goede rijassistentie, audio installatie en zonnedak (wat open en dicht kan).

Compleet op kenteken inclusief extra set lichtmetaal met winterbanden voor ca. 45K. Vergelijkbare ID7 en Enway waren dan tusssen de 6 en 8K duurder hier in Noorwegen.

De Grandland is dan geen range kanon (ca. 450 zomer en 350 winter km) en ook zeker geen snellaadkanon (max 160kW), maar prima voor ons in 99,99% van de gevallen. De keren dat ik meer dan 600 kilometer op een dag rij is ruim 10 jaar geleden dus even 10 minuten extra laden is ook geen probleem.

Ook de software is trouwens prima op snelheid op het STLA medium platform. Die gebruiken gewoon een top spec Snapdragon. Navigatie is TomTom met live updates. Waar Stellantis nog wel wat kan leren is het gebruiksgemak van de software. Als je eraan gewend ben is het prima maar initieel is VAG software toch een stuk vriendelijker.

Kleine note: wij wonen in Noorwegen en ik snap prima dat een zakelijke rijder welke elke dag 130 over de snelweg rijdt toch al snel een andere prioriteitenlijst gaat hebben ;)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Audi tja... blijf sitekem wel fan (mis mijn S3 8L nog steeds, nooit weg moeten doen dat ding). Ben wel zeer kritisch op de huidige lijn. Vind het helemaal niks (c9 etc.) - dus vanaf 2025. Alles ervoor zeer chique.

Je hebt wel gelijk, 2e hands opzich goed te doen alleen vind het lastig te verantwoorden tov een Y/3 performance of S. Zelfs nieuw. Hoop dat ze onder de 40k duiken dit jaar dan eens een proefritje doen.
Het zit vooral in de rijbeleving. Ook ten opzichte van een 3/Y performance. De Taycan sprong ook daar in mijn beleving bovenuit. Het zijn natuurlijk allemaal luxe problemen gelukkig :). Kennis van mij heeft 6 maanden geleden een mooie Taycan aangekocht met 36k op de teller uit 2021 voor 52k met een catalogus waarde van 152k.

Nieuw blijven ze prijzig, ik heb pas een Macan Turbo gekocht maar ook “2e hands” 28,5k eraf en 5,5 maand oud. Na mijn E-tron afschrijving dacht ik, die eerste klap mag mooi iemand anders pakken voortaan :+ .

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Het zit vooral in de rijbeleving. Ook ten opzichte van een 3/Y performance. De Taycan sprong ook daar in mijn beleving bovenuit. Het zijn natuurlijk allemaal luxe problemen gelukkig :). Kennis van mij heeft 6 maanden geleden een mooie Taycan aangekocht met 36k op de teller uit 2021 voor 52k met een catalogus waarde van 152k.

Nieuw blijven ze prijzig, ik heb pas een Macan Turbo gekocht maar ook “2e hands” 28,5k eraf en 5,5 maand oud. Na mijn E-tron afschrijving dacht ik, die eerste klap mag mooi iemand anders pakken voortaan :+ .
E-Tron heeft ook wel serieuze klappen gehad, echt bizar gewoon. Blijft wel een zeer mooie SUV vind ik. Zeker voor de prijs nu... 8)7

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:05:
[...]

E-Tron heeft ook wel serieuze klappen gehad, echt bizar gewoon. Blijft wel een zeer mooie SUV vind ik. Zeker voor de prijs nu... 8)7
115k nieuw, Ik heb er nu na 5,5 jaar en 204k kilometers 20,5k voor gekregen als inruil op een Macan. Had privé iets beter gekund maar had geen zin in gedoe en ik kreeg daarnaast nog een mooie set velgen bij de Macan naast de price-drop. Al met al voor mij een betere deal.

Maar goed, ik heb dan wel MIA/KIA/geen MRB en gemiddeld 8% bijtelling over genoten de eerste 4 jaar. Dus ik mag zeker niet klagen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 08-01-2026 11:08 ]

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:07:
[...]

115k nieuw, Ik heb er nu na 5,5 jaar en 204k kilometers 20,5k voor gekregen als inruil op een Macan. Had privé iets beter gekund maar had geen zin in gedoe en ik kreeg daarnaast nog een mooie set velgen bij de Macan naast de price-drop. Al met al voor mij een betere deal.

Maar goed, ik heb dan wel MIA/KIA/geen MRB en gemiddeld 8% bijtelling over genoten de eerste 4 jaar. Dus ik mag zeker niet klagen.
Macan vind ik persoonlijk ook wel erg gaaf. Ik zie de E variant sowieso nooit. Zelfs de benzine variant begint wat uit te sterven. Maar goed, ik woon in het Oosten en niet de randstad dus misschien niet representatief.

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Macan vind ik persoonlijk ook wel erg gaaf. Ik zie de E variant sowieso nooit. Zelfs de benzine variant begint wat uit te sterven. Maar goed, ik woon in het Oosten en niet de randstad dus misschien niet representatief.
Macan is nog geen jaar op de markt als EV, en is gewoon duur voor wat het is. Niks onder de 100k...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Goed voor jou, ik wil dan een grote batterij, maar het schiet natuurlijk niet op als je dan 45min bij de DC lader moet staan... Hoe kan je nu zoiets doen als ingenieur... grote batterij, en dan traag laden..
Het idee zal zijn dat je met een grotere batterij vaker op bestemming kunt komen zonder uberhaupt te moeten laden (al vind ik het verschil in range dan weer klein). Uiteraard compleet afhankelijk van use case.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Een vriendin is van een Model 3 naar de Audi A6 (sportback) gegaan (mocht geen Tesla meer van haar man ivm Elon ook al wilde ze er graag bij blijven :P) en die klaagt steen en been over hoe slecht de hulpsystemen zijn tov de Model 3 (van 2019 dus). Heb jij die A6 al geprobeerd of ben je puur op basis van specs/looks geïnteresseerd?

Ik vraag me nl af of er gewoon iets mis is met haar auto (of user error :P). Iemand anders hier ervaring met de hulpsystemen van de Audi A6?
Zijn hulpsystemen dan iets waar je primair je keuze qua auto op baseert? Dat is toch meer een fancy extraatje wat nog lang niet altijd daadwerkelijk bruikbaar is?

Comfort, 'looks', afwerking, opties, etc. zou ik eigenlijk altijd boven hulpsystemen plaatsen op mijn wensenlijstje. Of ben ik nu weer een uitzondering? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Zijn hulpsystemen dan iets waar je primair je keuze qua auto op baseert? Dat is toch meer een fancy extraatje wat nog lang niet altijd daadwerkelijk bruikbaar is?

Comfort, 'looks', afwerking, opties, etc. zou ik eigenlijk altijd boven hulpsystemen plaatsen op mijn wensenlijstje. Of ben ik nu weer een uitzondering? :P
Ja, voor mij is een goed werkende ACC met lane centering en changing een must. Niet dat ik met een Multipla zou gaan rijden, maar een M-Pack of een S-Line kunnen me gestolen worden als dit er niet op zit en goed werkt.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Weet niet of je de uitzondering bent, maar voor mij waren de aanwezigheid van een aantal hulpsystemen vereiste nummer 1, grootte van accu nummer 2, snelladen nummer 3, de rest kon me niet zoveel schelen

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:07
Voor mij is het lease dus voor mij gaat het geopolitieke punt niet op - als ik zelf een auto van 40k+ zou kopen, dan zou ik dat denk ik ook wel liefst Europeaan is, maar als Xi Jinping toch Taiwan binnenvalt, dan is het en het probleem van de lease-maatschappij, en denk ik dat we nog wel wat grotere problemen hebben.
offtopic:
Het morele argument gaat sowieso niet op, want onze individuele keuzes hebben geen invloed op geopolitieke situaties, die gebeuren toch wel, wat we ook doen. Daarnaast is moraliteit toch wel een stuk moeilijker dan over het algemeen wordt aangenomen, om maar wat ongesoliciteerd advies te geven: YouTube: The Ultimate Beginner's Guide to Philosophy (pun intended). Er zijn wel andere dingen die we wel kunnen doen om minder leed in de wereld te hebben ;)
Hoe dan ook, ik ben niet zo heel veel fan van lage auto's maar ik vind de Xiami SU7 dan wel weer heel mooi. Maar ook de Kia EV9 zou heel erg interessant kunnen zijn, maar qua prijs vind ik hem gewoon te duur. Voor mij is het simpel: ik wil het beste product voor de beste prijs. Ik wil veel opties, veel technologie, dat is voor mij leuk aan mijn bedrijfsauto en waarom ik zo hard werk. :9.

De Eletre is inderdaad erg leuk, ze hebben nu ook een refresh maar met een catalogus prijs van 160k is het wel lastig om een leuke lease prijs te krijgen, helemaal omdat ik max. 3 jaar in dezelfde auto wil rijden, zakelijk. :D

Zelf vind ik bereik toch echt belangrijk en wil ik toch wel naar de 800km op 1 lading. Nu rij ik al 7 jaar EV en volg de EV-sector al meer dan 12 jaar, maar dit is voor mij iets wat ik zelf belangrijk vind. In 2019 was de Model 3 met 300km bereik erg leuk, maar nu ben ik in andere levensfase.

Deze vind ik dan ook wel weer leuk:

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01
[...]

Ik interpreteer het vooral als "de hulpsystemen die erop zitten moeten goed werken", en dat lijkt me niet onredelijk. Sowieso ontkom je vrijwel niet meer aan ADAS door Europese regelgeving, dus dat zit er eigenlijk altijd wel op. Dan wordt dus de manier om te schiften cq. je keuze te maken: "Kan ik leven met hoe dit merk, op dit model, de ADAS heeft geïmplementeerd?", waar dat voorheen inderdaad anders was.

Nee, merp!

• STIMPPYYY
Ecological schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
Voor mij is het lease dus voor mij gaat het geopolitieke punt niet op - als ik zelf een auto van 40k+ zou kopen, dan zou ik dat denk ik ook wel liefst Europeaan is, maar als Xi Jinping toch Taiwan binnenvalt, dan is het en het probleem van de lease-maatschappij, en denk ik dat we nog wel wat grotere problemen hebben.
offtopic:
Het morele argument gaat sowieso niet op, want onze individuele keuzes hebben geen invloed op geopolitieke situaties, die gebeuren toch wel, wat we ook doen. Daarnaast is moraliteit toch wel een stuk moeilijker dan over het algemeen wordt aangenomen, om maar wat ongesoliciteerd advies te geven: YouTube: The Ultimate Beginner's Guide to Philosophy (pun intended). Er zijn wel andere dingen die we wel kunnen doen om minder leed in de wereld te hebben ;)
Hoe dan ook, ik ben niet zo heel veel fan van lage auto's maar ik vind de Xiami SU7 dan wel weer heel mooi. Maar ook de Kia EV9 zou heel erg interessant kunnen zijn, maar qua prijs vind ik hem gewoon te duur. Voor mij is het simpel: ik wil het beste product voor de beste prijs. Ik wil veel opties, veel technologie, dat is voor mij leuk aan mijn bedrijfsauto en waarom ik zo hard werk. :9.

De Eletre is inderdaad erg leuk, ze hebben nu ook een refresh maar met een catalogus prijs van 160k is het wel lastig om een leuke lease prijs te krijgen, helemaal omdat ik max. 3 jaar in dezelfde auto wil rijden, zakelijk. :D

Zelf vind ik bereik toch echt belangrijk en wil ik toch wel naar de 800km op 1 lading. Nu rij ik al 7 jaar EV en volg de EV-sector al meer dan 12 jaar, maar dit is voor mij iets wat ik zelf belangrijk vind. In 2019 was de Model 3 met 300km bereik erg leuk, maar nu ben ik in andere levensfase.

Deze vind ik dan ook wel weer leuk:

[YouTube: We Drove China's Most Luxurious EV]
Net bericht gepushed gekregen van de nieuwe Zeekr 007GT. Wmbt zoals een station eruit hoort te zien. Mooi ding.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Net bericht gepushed gekregen van de nieuwe Zeekr 007GT. Wmbt zoals een station eruit hoort te zien. Mooi ding.
Mooie auto inderdaad. Voorkant (vooral motorkap) en achterkant doet mij denken aan de Kia EV6 wat mij betreft positief is. Alleen heeft de Zeekr 007 GT geen half ronde lichtbalk zoals de Kia EV6 aan de achterkant.
Alleen jammer van de verzonken deurgrepen. Die zitten ook op de EV6, maar vriezen snel vast in de winter.
En passagiers moet je vaak uitleggen hoe ze werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 08-01-2026 13:15 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
Tis dat ik een Tesla niet mooi vind, maar verder zou me dat nu niet meer zoveel uitmaken.

En laadsnelheid...ik merkte dat ik op vakantie in november niet echt ongelukkig werd van max 70kW, dus 100kW of hoger zou voor mij super zijn. Bij 200kW of zo kun je al niet meer weg bij de auto voor koffie, een broodje en een sanitaire stop denk ik. (uitgaande van 10 a 20 tot 80%).

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
janne_nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:25:
Tis dat ik een Tesla niet mooi vind, maar verder zou me dat nu niet meer zoveel uitmaken.

En laadsnelheid...ik merkte dat ik op vakantie in november niet echt ongelukkig werd van max 70kW, dus 100kW of hoger zou voor mij super zijn. Bij 200kW of zo kun je al niet meer weg bij de auto voor koffie, een broodje en een sanitaire stop denk ik. (uitgaande van 10 a 20 tot 80%).
Klopt, ik heb een Kia EV6 met 175 kW laadsnelheid en heb amper tijd om een plaspauze te doen. Bij terugkomst bij de auto is hij alweer voldoende bijgeladen en klaar voor vertrek. _/-\o_

• assje
Ecological schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
offtopic:
Het morele argument gaat sowieso niet op, want onze individuele keuzes hebben geen invloed op geopolitieke situaties, die gebeuren toch wel, wat we ook doen.
Niet mee eens, collectief is stemmen met je portemonnee zeker wel effectief en dat werkt via lease net zo goed als prive. Als iederere consument zo redeneert is er voor China geen enkele incentive om maar te proberen een imago in stand te houden. Zuid-Korea staat voor mij stappen hoger dan China in dat opzicht, uiteraard is dat niet de enige overweging maar hij is wel relevant.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 08-01-2026 13:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ecological
assje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Niet mee eens, collectief is stemmen met je portemonnee zeker wel effectief en dat werkt via lease net zo goed als prive. Als iederere consument zo redeneert is er voor China geen enkele incentive om maar te proberen een imago in stand te houden. Zuid-Korea staat voor mij stappen hoger dan China in dat opzicht, uiteraard is dat niet de enige overweging maar hij is wel relevant.
offtopic:
Ik snap dat je dit denkt, echter ik zei per definitie "individuele keuzes" - ik wil dit punt best debatteren in een ander topic. Maar één enkele lease-auto meer of minder verandert niets meetbaars aan China's beleid, imago of geopolitieke beslissingen. Dat is mijn punt, en daarom ga ik me er ook niet druk over maken, maar kies ik voor het beste product voor de beste prijs. Dat is de marktwerking die ik belangrijk vind.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• assje
Ecological schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:05:
ik zei per definitie "individuele keuzes"
Tja, het collectief bestaat uit heel veel individuen...

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Ik interpreteer het vooral als "de hulpsystemen die erop zitten moeten goed werken", en dat lijkt me niet onredelijk. Sowieso ontkom je vrijwel niet meer aan ADAS door Europese regelgeving, dus dat zit er eigenlijk altijd wel op. Dan wordt dus de manier om te schiften cq. je keuze te maken: "Kan ik leven met hoe dit merk, op dit model, de ADAS heeft geïmplementeerd?", waar dat voorheen inderdaad anders was.
Wat is goed? Moet me wellicht nog inlezen in de specifieke eisen van ADAS maar de lane assist/autopilot van de model 3 word ik bijvoorbeeld niet vrolijk van. Die heeft een hekel aan motorrijders. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ben er niet zo weg van. Positief dat hij qua lijn en bouw wat in de richting van een station ligt, maar dan wel met dikke kont die ze proberen te verdoezelen met vloeiende lijnen. En de camera's zijn ook wel heel erg aanwezig. Ik zag hem ook in een donkerder kleur, dan smoelt het wel wat beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNka5ns0lsSqEYjGnrCZcReLLcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grwpI5L1cM2r1WzM7Lt8GrMx.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik ook niet per se fan van de nu populaire stijl moet ik zeggen. Al die lichtbalken in plaats van losse lampunits vind ik niets, laat staan oplichtende logo's. En ik blijf het jammer vinden dat al die velgen zo onderhoudsarm moeten zijn en niet gewoon mooie spaken hebben, maar dat kan je vast nog kiezen als je het echt wilt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Laatst online: 23:01
Gonadan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Wat is goed? Moet me wellicht nog inlezen in de specifieke eisen van ADAS maar de lane assist/autopilot van de model 3 word ik bijvoorbeeld niet vrolijk van. Die heeft een hekel aan motorrijders. :P
Dat is dus het persoonlijke gedeelte. Persoonlijk kan ik echt geen vrienden worden met hoe VW Groep LKA heeft geïmplementeerd en anderen zweren er juist bij. Zoals ik zei: de implementatie van ADAS is een manier geworden om te schiften of je vrolijk wordt van hoe een auto rijdt of niet.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is dus het persoonlijke gedeelte. Persoonlijk kan ik echt geen vrienden worden met hoe VW Groep LKA heeft geïmplementeerd en anderen zweren er juist bij. Zoals ik zei: de implementatie van ADAS is een manier geworden om te schiften of je vrolijk wordt van hoe een auto rijdt of niet.
Wat is dan het gedrag bij de VW groep wat je tegen staat? Heb niet met alles ervaring. :P

Zelf gebruik ik juist weinig hulpsystemen dus het zal niet snel een manier zijn om mij een auto te laten kiezen. Hooguit het gemak waarmee je dingen uit kunt zetten (en laten) zou een USP zijn. Maar gezien de Europese drang om alles verplicht te gaan maken voorzie ik dat ik er ergens in de toekomst toch een keer aan moet geloven. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kwam zojuist onderstaand filmpje tegen op Youtube waarin twee (praktisch) identieke Hyundai Kona EV's met elkaar vergeleken worden op het effect (en dus nut) van een warmtepomp. Vooral de uitspraak aangaande de restwaarde bij inruil is wel interessant.
Eigenlijk zou ik zo'n zelfde filmpje ook wel eens willen zien voor auto's uit de VAG gelederen omdat het daar écht een optie is welke je af-fabriek ongeacht het uitrustingsniveau als extra optie moet selecteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tommie12
Will_M schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:13:
Ik kwam zojuist onderstaand filmpje tegen op Youtube waarin twee (praktisch) identieke Hyundai Kona EV's met elkaar vergeleken worden op het effect (en dus nut) van een warmtepomp. Vooral de uitspraak aangaande de restwaarde bij inruil is wel interessant.

[YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk]

Eigenlijk zou ik zo'n zelfde filmpje ook wel eens willen zien voor auto's uit de VAG gelederen omdat het daar écht een optie is welke je af-fabriek ongeacht het uitrustingsniveau als extra optie moet selecteren.
Ik heb ooit een testje gezien van een id3 met en zonder WP en daar was het verschil klein... Kijk, dan heb je de WP gewoon slecht geïmplementeerd...
Zeker bij temperaturen rond 0°C maakt een WP een pak meer warmte uit 1kWh dan gewoon een weerstand.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Ik heb ooit een testje gezien van een id3 met en zonder WP en daar was het verschil klein... Kijk, dan heb je de WP gewoon slecht geïmplementeerd...
Zeker bij temperaturen rond 0°C maakt een WP een pak meer warmte uit 1kWh dan gewoon een weerstand.
Dat soort 'testjes' heb ik ook vaker gezien maar daar werd eigenlijk nooit op de zelfde manier een praktijktest uitgevoerd zoals dat er in dat gelinkte filmpje gebeurde. Ik rijd zelf met een Full-Option 79kWh / 231PK MY25 ID.3 mét warmtepomp en ik ben dus benieuwd naar het verschil met een gelijkwaardige uitvoering zonder wamtepomp (welke er amper tot niet zijn) óf gewoon twee helemaal basis en kale ID.3's met als enige verschil de aanwezigheid van zo'n pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 08-01-2026 19:27 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Juist niet, hoe hoger de buitentemperatuur hoe hoger de COP.
In absolute zin zul je wel meer besparen bij temperaturen waarbij de COP laag is maar de warmtebehoefte hoog.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Juist niet, hoe hoger de buitentemperatuur hoe hoger de COP.
In absolute zin zul je wel meer besparen bij temperaturen waarbij de COP laag is maar de warmtebehoefte hoog.
Die COP is hoe dan ook groter dan de COP van een weerstandselement (COP=1, per definitie). Een warmtepomp zal tussen de 2 en 3 zitten bij 0 graden Celsius.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Die COP is hoe dan ook groter dan de COP van een weerstandselement (COP=1, per definitie). Een warmtepomp zal tussen de 2 en 3 zitten bij 0 graden Celsius.
Hoe lager de temperatuur, hoe kleiner het verschil met een PTC heater.
Ook defrosts hakken er flink in bij dat soort temperaturen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Will_M schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Dat soort 'testjes' heb ik ook vaker gezien maar daar werd eigenlijk nooit op de zelfde manier een praktijktest uitgevoerd zoals dat er in dat gelinkte filmpje gebeurde. Ik rijd zelf met een Full-Option 79kW / 231PK MY25 ID.3 mét warmtepomp en ik ben dus benieuwd naar het verschil met een gelijkwaardige uitvoering zonder wamtepomp (welke er amper tot niet zijn) óf gewoon twee helemaal basis en kale ID.3's met als enige verschil de aanwezigheid van zo'n pomp.
Hoe is 79kW hetzelfde als 231pk?
Volgens mijn rekenmachine is 79kW 107pk en 231pk is 170kW.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• GeeMoney
SpongeRob schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Hoe is 79kW hetzelfde als 231pk?
Volgens mijn rekenmachine is 79kW 107pk en 231pk is 170kW.
De accu bedoelt hij, niet de vertaling naar PK’s.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:07:
[...]

De accu bedoelt hij, niet de vertaling naar PK’s.
Dan is het kWh. Blijft tweakers hè? ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• daemonix
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Hoe lager de temperatuur, hoe kleiner het verschil met een PTC heater.
Ook defrosts hakken er flink in bij dat soort temperaturen.
Ik herhaal, de COP zal tussen de 2 en 3 liggen bij die temperatuur. Het verschil is kleiner maar zeker niet nul. Er zit nog een heleboel energie in de lucht, die is pas weg bij 0 K.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 08-01-2026 19:26 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pjot1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Dan is het kWh. Blijft tweakers hè? ;)
De ‘h’ is er even bij gezet 8)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:52
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ja, voor mij is een goed werkende ACC met lane centering en changing een must. Niet dat ik met een Multipla zou gaan rijden, maar een M-Pack of een S-Line kunnen me gestolen worden als dit er niet op zit en goed werkt.
Ik zou zeggen : doe dan eens een test met de i5 of i4 met driving assistance professional. Ik kom uit een Tesla en ben naar i5 overgestapt, rijhulpsystemen zijn echt een pak aangenamer (en geavanceerder).

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:27
daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik herhaal, de COP zal tussen de 2 en 3 liggen bij die temperatuur. Het verschil is kleiner maar zeker niet nul. Er zit nog een heleboel energie in de lucht, die is pas weg bij 0 K.
En veel EV's halen ook restwarmte uit o.a. de motor en de batterij, dus vaak komt die energie helemaal niet uit de lucht.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Puppetmaster
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 09-01-2026 07:15 . Reden: Laten we deze route maar niet nemen, ook niet in OT tags ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:42:
[...]

En veel EV's halen ook restwarmte uit o.a. de motor en de batterij, dus vaak komt die energie helemaal niet uit de lucht.
Met een rendement van 95% komt er niet veel uit de motor, en als je wegrijdt is de batterij ook koud. Nee dus.

• Tommie12
sdgs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Ik zou zeggen : doe dan eens een test met de i5 of i4 met driving assistance professional. Ik kom uit een Tesla en ben naar i5 overgestapt, rijhulpsystemen zijn echt een pak aangenamer (en geavanceerder).
i5 vind ik te lang (en te kleine batterij), en de i4 te laag en te klein.
Maar ten gepaste tijde zal ik wel eens met een iX3 rijden.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Met een rendement van 95% komt er niet veel uit de motor, en als je wegrijdt is de batterij ook koud. Nee dus.
En bij de ID.x serie is dat dus het probleem, die haalt (iig een groot gedeelte) van zijn warmte uit de batterij. Daar heb je dus vrij weinig aan (of je moet continu autobahn fahren, en veel schnell laden!)

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Is een i4 klein van binnen? Heb die nog niet in gezeten, vind hem van buiten wel één van de weinige die er nog echt uit ziet als een auto.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Is een i4 klein van binnen? Heb die nog niet in gezeten, vind hem van buiten wel één van de weinige die er nog echt uit ziet als een auto.
Mijn zoon heeft er een, en die is niet micro, maar instappen is wel als afdalen naar de kelder, en je zit laag.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Mijn zoon heeft er een, en die is niet micro, maar instappen is wel als afdalen naar de kelder, en je zit laag.
Ja oké, hij is op een normale hoogte. Nu weet ik dat de SUV-look aardig toegenomen is in populariteit maar dat werd normaal altijd de bejaarden instap genoemd. :P

Qua kofferbak is hij niet klein zo te zien, maar het is lastig binnenmaten vergelijken als autoweek het van de helft van de modellen niet in het systeem heeft. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 09-01-2026 09:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
assje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Idd, de maatschappij is het collectief van individuele keuzes. Daarnaast zijn veel keuzes vaak minder individueel dan het individu denkt. ;)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Ik heb nergens gezegd dat de keuze hierom gemaakt is :). Zover ik weet vond ze dit de mooiste auto die lekker reed maar nu ze er meer in gereden heeft vindt ze dus de hulpsystemen een achteruitgang tov de oude model 3.

Ik heb haar gevraagd of ze Travel Assist heeft en of het wel aan staat, ik ben benieuwd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gonadan

Gonadan

Termy schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat de keuze hierom gemaakt is :). Zover ik weet vond ze dit de mooiste auto die lekker reed maar nu ze er meer in gereden heeft vindt ze dus de hulpsystemen een achteruitgang tov de oude model 3.

Ik heb haar gevraagd of ze Travel Assist heeft en of het wel aan staat, ik ben benieuwd.
Ik heb ook nergens gesteld dat jij die keuze hierom gemaakt hebt, ik stel juist de vraag. :P

Maar ik ben dan altijd wel benieuwd naar het waarom erachter. Niet om een mening te ontkrachten of de discussie aan te gaan maar om te begrijpen hoe het ervaren wordt en mijn eigen mening te vormen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Autorijders in 2026 be like "een auto van 4,78 lang, 1,85 breed en 2000kg... nahhh, te klein". Een Kia Picanto, die is klein. :P

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Autorijders in 2026 be like "een auto van 4,78 lang, 1,85 breed en 2000kg... nahhh, te klein". Een Kia Picanto, die is klein. :P
Tja, ik reed vroeger Sharan, A6, 5, V90, dan is een i4 klein, en zeker omdat BMW niet efficient omgaat met ruimte. De auto is aan de buitenkant groot, en biedt binnen te weinig plaats.
De BMW 5 die ik ooit overnam van een collega had van die dikke comfortstoelen met ventilatie. Daar was dus achterin echt heel weinig plaats.

• Ecological
[...]

Hehe, sommige mensen hebben hun eigen wensen en dat is helemaal prima. Ik had mijn e-tron 55 ook net wat groter gewild. Toen we in Canada woonden hadden we een Ford Expedition v8, heerlijke auto, die zou ik graag elektrisch willen hebben. Voor iemand zegt dat Ford in NL ook een expedition heeft, ja maar die is echt klein naar mijn mening.

Ik vind de ontwikkelingen op EVs erg leuk in ieder geval en bijna elk merk maakt grote stappen, leuk om te zien.

• Tommie12
Volvo begint de EX60 nog wat te teasen.
WLTP 810 km en in 10min 420 km bijladen.
Niet verkeerd!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05
[...]

Laatst in een i4 gezeten, daar zat ik gewoon klem met mijn hoofd tegen het dak. En ik ben lang maar niks extreems. Dan is een auto toch wel krap te noemen.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:41:
Niet verkeerd!
Erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen. De ES90 zit met 102 kwh bruikbaar op WLTP 700km (4wd, 17.1kwh/100km). Voor een wltp van 810 ga je dan naar 116 kwh netto. Past dat in de EX60? En wat weegt de Single motor versie gezien de gigacasting?

Ik ben ook zeer benieuwd of de Bowers & Wilkins audio in de ex60 komt. Er zit wel een lightversie in de Polestar 2, en de volledige versie in de EX90 en ES90.

• Tommie12
t0mmiiiii schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen. De ES90 zit met 102 kwh bruikbaar op WLTP 700km (4wd, 17.1kwh/100km). Voor een wltp van 810 ga je dan naar 116 kwh netto. Past dat in de EX60? En wat weegt de Single motor versie gezien de gigacasting?

Ik ben ook zeer benieuwd of de Bowers & Wilkins audio in de ex60 komt. Er zit wel een lightversie in de Polestar 2, en de volledige versie in de EX90 en ES90.
Ik vermoed dat ze zowel een AWD als een RWD versie gaan uitbrengen, en dat de 810km enkel geldig zal zijn voor de RWD, en dan zal de auto zeker een batterij van 100kWh+ moeten krijgen en verder behoorlijk efficient zijn.
De gigacasting zou dan ook het gewicht wat redelijk moeten houden.
In elk geval, Volvo heeft mijn aandacht.

Ik had een V90 met de HarmannKardon audio en die vond ik prima, maar de Tesla Y is beter door de goede subwoofer.
B&W kan interessant zijn, maar daar 7k voor bijbetalen gaat er dan weer over.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:33:
[...]
en dat de 810km enkel geldig zal zijn voor de RWD
"Volvo belooft dat de EX60 tot 810 kilometer ver komt op een volle accu. Het gaat dan zelfs om een variant met vierwielaandrijving. "
https://www.autoweek.nl/a...uim-800-kilometer-bereik/

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:50:
[...]

"Volvo belooft dat de EX60 tot 810 kilometer ver komt op een volle accu. Het gaat dan zelfs om een variant met vierwielaandrijving. "
De vraag is dan natuurlijk of het om permantente vierwielaandrijving gaat, of per default RWD, en in geval van gripverlies of een bepaalde rijmodus (en dus niet in de WLTP cyclus) 2WD

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:56:
[...]

De vraag is dan natuurlijk of het om permantente vierwielaandrijving gaat, of per default RWD, en in geval van gripverlies of een bepaalde rijmodus (en dus niet in de WLTP cyclus) 2WD
Eerlijk gezegd, dat kan me behoorlijk aan mijn r... roesten.
Met RWD op gewone wegen rijden is nooit een probleem, en als je dan vast zit en dan trekt je 4WD je er uit, dan is dat meer dan prima. Ook een quattro van Audi doet niet veel als je met wettelijke snelheden van thuis naar het werk rijdt.
Als je dan tegen de grenzen van de grip stoot, dan is er wel iets mis met de plaats waar je dat wil testen.

Ik denk trouwens dat vrijwel alle EV's 95% van de tijd met de achterwielmotor rijden, en de andere motor pas bij schakelen als er gripverlies is.

• Tommie12
marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Tja, nog beter hé.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Met RWD op gewone wegen rijden is nooit een probleem, en als je dan vast zit en dan trekt je 4WD je er uit, dan is dat meer dan prima. Ook een quattro van Audi doet niet veel als je met wettelijke snelheden van thuis naar het werk rijdt.
Als je dan tegen de grenzen van de grip stoot, dan is er wel iets mis met de plaats waar je dat wil testen.

Ik denk trouwens dat vrijwel alle EV's 95% van de tijd met de achterwielmotor rijden, en de andere motor pas bij schakelen als er gripverlies is.
Snap ik en volgens mij heb je gelijk m.b.t. de meeste EV's. Maar het is maar net hoe de paarse broeken van de marketingafdeling gaan brengen

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Aangezien een goeddeel van de EV-rijders binair gas geeft kan ik me best voorstellen dat er regelmatig gripverlies is om eerlijk te zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
De nieuwe Mazda CX-6e:
Ik vind het een mooie auto..binnenkant beetje generiek.

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Aangezien een goeddeel van de EV-rijders binair gas geeft kan ik me best voorstellen dat er regelmatig gripverlies is om eerlijk te zijn. :P
Ja, ik durf het ook wel eens te doen, en sta iedere keer verwonderd dat een Tesla met ca 400pk ook op nat wegdek niet met doordraaiende banden weg sprint.
De ASR is bijzonder goed afgesteld, en ik denk ook dat de voorste motor snel bijspringt, anders haal je amper 0-100 in 5s.

• Ecological
Niet verkeerd!
Wel een "Chinees". :+

Maar inderdaad erg goed, dit is toch wel echt waar ik paar jaar geleden je voor gek had verklaard als je zou hebben gezegd dat we in 2026 800+ WLPT zouden hebben.

• Tommie12
Designed and manufactured in Sweden...
Owned by Geely...

Ecological schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Wel een "Chinees". :+

Maar inderdaad erg goed, dit is toch wel echt waar ik paar jaar geleden je voor gek had verklaard als je zou hebben gezegd dat we in 2026 800+ WLPT zouden hebben.
Mja, vind het wel tijd worden. In 2018 kwam een S al op 630 oid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GeeMoney
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Mja, vind het wel tijd worden. In 2018 kwam een S al op 630 oid.
Ben wel benieuwd, ik vermoed dat ze gewoon een grotere accu gebruiken, net als de nieuwe BMW’s. Dan valt de vooruitgang natuurlijk wel “mee”. Daar pomp je straks ook 110kWh in namelijk.
Het lijkt er dus op dat op efficiency de limieten nu in zicht komen maar op dichtheid/accu gebied er dus nog iets bereikt kan worden?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Niet verkeerd!
Elke keer als ik EX60 lees ga ik weer op zoek naar nieuws over een EC60 of ES60... Kan blijven hopen toch?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• DrBOB101
  • Laatst online: 20:35
Bij Volvo hebben ze bij de ES90 een nieuwe tactiek voor accu's geïntroduceerd. In het overzicht staat geen accucapaciteit (meer) benoemd. Maar berekenen kan wel. Bereik (volgens website) en accucapaciteit (berekend) voor de modellen:
- Core, single motor extended range = 650 km; 15.9 kWh/100 km = 103.35 kWh
- Plus, single motor extended range = 648 km; 16.0 kWh/100 km = 103.68 kWh
- Ultra, single motor extended range = 639 km; 16.2 kWh/100 km = 103.52 kWh
- Ultra, twin motor (en performance) = 700 km; 17.1 kWh/100 km = 119.70 kWh
Kans is groot dat ze hetzelfde bij de EX60 gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 09-01-2026 18:28 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• sdgs
t0mmiiiii schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

De EX60 is dan ook wel een tractor SUV, maar niet van het formaat van de ES90.
Range gaat echt niet alleen over de accu grootte, ook over de efficiëntie van de aandrijving en de luchtweerstand. Die luchtweerstand is bepaald door de dragcoëfficiënt (voor een SUV van nature uit steeds wat hoger) en het frontale oppervlak (ook hier steeds wat groter dan voor een berline, maar een EX60 kan hier makkelijk 10-20% winnen door wat lager en wat minder breed te zijn

• Tommie12
DrBOB101 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:26:
Bij Volvo hebben ze bij de ES90 een nieuwe tactiek voor accu's geïntroduceerd. In het overzicht staat geen accucapaciteit (meer) benoemd. Maar berekenen kan wel. Bereik (volgens website) en accucapaciteit (berekend) voor de modellen:
We zien wel.
Meer dan 100 kWh vind ik dan ook weer niet nodig in de 60.
Blijkbaar sparen ze 200kg uit door de monocasting, en blijkbaar steken ze dat in de batterij.

• sdgs
Neen, jouw berekening is gewoon fout.
De WLTP range is niet gelijk aan accu grootte x gemiddeld normverbruik. Het volgens de norm op te geven gemiddelde normverbruik moet met name ook rekening houden met de laadverliezen. Je gaat dus de grootte van de accu onderschatten met 5-10%

• sdgs
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Ja, ik durf het ook wel eens te doen, en sta iedere keer verwonderd dat een Tesla met ca 400pk ook op nat wegdek niet met doordraaiende banden weg sprint.
De ASR is bijzonder goed afgesteld, en ik denk ook dat de voorste motor snel bijspringt, anders haal je amper 0-100 in 5s.
Dat is dan ook echt niet moeilijk met een elektrische aandrijving, om die correct aan te sturen.
En ik voelde met mijn model 3 toch wel wat slip wanneer ik volle bak accelereerde, en al zeker wanneer ik op een rond punt wat te vlot gas bij gaf bij het verlaten van dat rond punt.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
Ze staan misschien niet op de eigen site, maar de batterijcapaciteit is gewoon te vinden op het internet. Wikipedia bijv.: Single Motor 92kWh, Twin Motor 106kWh.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Tom Paris schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ze staan misschien niet op de eigen site, maar de batterijcapaciteit is gewoon te vinden op het internet. Wikipedia bijv.: Single Motor 92kWh, Twin Motor 106kWh.
Staat gewoon tussen de specificaties onder het kopje opladen https://www.volvocars.com...-electric/specifications/

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Dat sommetje klopt niet.
In de WLTP-verbruiken zitten de laadverliezen ook al, en die komen dus niet in je accu terecht.
Vergelijk de getallen maar eens bij andere auto's, dan klopt het sommetje ook niet.
Je zult er zeker 10, maar misschien wel 15% vanaf moeten trekken.

Edit, zie de post eronder. Het gaat om 92 en 106 kWh.
Dat betekent dat er van de 119.7 kWh die je "tankt" maar 106 in de accu komt.
106/119.7 = 88.6%. Dus 11.4% laadverlies.
Bij de andere accu: 92/103.5 = 88.9% → 11.1% laadverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2026 19:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flupp
sdgs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:38:
[...]
Dat is dan ook echt niet moeilijk met een elektrische aandrijving, om die correct aan te sturen.
En ik voelde met mijn model 3 toch wel wat slip wanneer ik volle bak accelereerde, en al zeker wanneer ik op een rond punt wat te vlot gas bij gaf bij het verlaten van dat rond punt.
Zou het niet een beetje naïef zijn om volgas te willen geven op glibberige ondergrond en geen béétje slip te willen verwachten? Max 20 jaar geleden hing je nog zonder pardon in het decor 🤐

• sdgs
flupp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Zou het niet een beetje naïef zijn om volgas te willen geven op glibberige ondergrond en geen béétje slip te willen verwachten? Max 20 jaar geleden hing je nog zonder pardon in het decor 🤐
Ik reed de 10 jaar ervoor met een RWD rond, nooit in het decor beland

• sdgs
Andrehj schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Dat sommetje klopt niet.
In de WLTP-verbruiken zitten de laadverliezen ook al, en die komen dus niet in je accu terecht.
Vergelijk de getallen maar eens bij andere auto's, dan klopt het sommetje ook niet.
Je zult er zeker 10, maar misschien wel 15% vanaf moeten trekken.

Edit, zie de post eronder. Het gaat om 92 en 106 kWh.
Dat betekent dat er van de 119.7 kWh die je "tankt" maar 106 in de accu komt.
106/119.7 = 88.6%. Dus 11.4% laadverlies.
Bij de andere accu: 92/103.5 = 88.9% → 11.1% laadverlies.
Hou er ook nog rekening mee dat de range gebaseerd op de bruikbare accu-capaciteit, terwijl de accu-capaciteit die wordt aangegeven ook vaak de bruto-accucapaciteit is. en daar van 5 - 10% verschil tussen zitten

• flupp
sdgs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Ik reed de 10 jaar ervoor met een RWD rond, nooit in het decor beland
Met 400pk onder jouw kont?

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:
De range is op zich meestal geen enorm probleem, alleen moet je er iets meer aan denken.

Als je auto maar 30% opgeladen is, en je moet toch een langere rit maken, dan kost je dat een half uur extra. Dat moet je dus in calculeren en plannen.
Met een benzine auto kost zoiets je hoop en al 5 minuten en dus wordt 'onvoorbereid zijn' veel minder afgestraft.
Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte. Eigen schuld natuurlijk en gelukkig gered, maar een benzineauto is op zo'n moment net wat praktischer.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Pagina: 1 ... 378 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic