Maasluip schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Ik weet niet hoor, maar ook als ik niet weet waar ik naar toe moet kan ik heel goed rijden. Misschien weet ik niet waar ik naar toe moet rijden, maar ik kan rijden. Ik maak niet opeens veel meer ongevallen of weet niet meer hoe ik de auto op de weg moet houden.
Dat is het verschil tussen weten waar je naar toe moet rijden (navigatie) en kunnen rijden (FSD).
@
Fr33z En ik snap niet dat ik dit moet uitleggen. Hoe kan het zijn dat je opeens niet meer kunt rijden als je niet weet waar je naar toe moet.
Ieder voertuig dat in meer of mindere mate autonoom rijdt gebruikt kaartdata om te weten waar die is. Als die kaartdata van slechte kwaliteit is dan wordt volledig autonoom rijden bijzonder lastig.
Of, om het te vereenvoudigen:
"The car knows where it is, because it knows where it isn't."
@
assje
Mooi dat je die breakdown krijgt. Die heb ik hier niet met een BYD Sealion 7 Excellence. Die kwam vanochtend op een verbruik van 21,4kWh uit voor een rit van 6 km (vrouw naar de trein brengen). Buitentemperatuur 0 graden Celcius, auto onder de sneeuw.
Dat was na:
- Voorverwarmen interieur op maximale temperatuur (warmtepomp is standaard), a/c op recirculatiestand. Tijdsduur 10 minuten.
- Stuurverwarming aan.
- Stoelverwarming voor en achter aan.
Bij vertrek:
- A/C op 20 graden en niet meer op recirculatiestand.
Zo een rit maken van 140km in de sneeuw. Eens kijken hoe dat gaat en waar we op uitkomen met hetzelfde regime. Duidelijk is wel dat het meerverbruik in de winter aanzie
nlijk te noemen is, en volgens mij komt dat niet primair door de clima. Het verschil is namelijk gewoon te groot (zomer zat ik rond de 18,5kWh, nu 21,7kWh) om primair veroorzaakt te worden door de clima.
Als ik de auto nu gewoon neerzet en laat draaien dan heb ik een "stationair" verbruik van 2kW. Dat is met de dimlichten aan, Carplay actief en interieur op 20 graden Celcius. In de zomer was dat "stationair" verbruik met dezelfde instellingen 1kW.