• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19
Geen matches
aschja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:28:
De pijn van afschrijving.

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Inruilwaarde e-c4: €10.000

Holy crap.
BEV's zijn de afgelopen jaren gewoon veel goedkoper geworden, dat is wat de huidige inruilprijzen zo drukt. Mijn model 3 die ik vorige maand heb ingeleverd (standaard sr+) had in 2020 een catalogusprijs van net geen 50k. Zou je nu een nieuwe willen kopen (standaard, die al beter uitgerust is dan de sr+ destijds) dan ben je 37k kwijt....

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:13
Geen matches
Zjanzjak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Op gaspedaal gaan die weg voor 20k en hoger. Zoals hier genoemd is de afschrijving het grootst in de eerste jaren maar een eerste bod is altijd absurd laag (zei hij uit ervaring). Hier valt na wat onderhandelingen zeker nog wel 15k of meer voor te vangen. Kijk ook bij meerdere dealers.
Dit klopt als een bus. Recent mijn V70 ingeruild voor een Enyaq. Inruilwaarde was bij eerste bod 2K, toen 5K en toen 6K. Nu staat de V70 voor 9K te koop bij ze. Ze mogen er natuurlijk best wat aan verdienen want ze hebben er werk & risico aan, maar houd er rekening mee dat inruilen echt 'handelen' is.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32
Geen matches

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Holy crap.
De 2e handsmarkt is toch evenredig veel gedaald, waarom kopen ze niet een 2e hands terug. Voldoende te koop met min. 80kWh accu.
Sterker nog, de echt dure jongens hebben nog meer klappen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-01-2026 09:11 ]

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Matched: nl
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Historie en inschatting komende jaren. Voorheen rekende ik altijd met 12% en was altijd lager, nu toch maar op 15% gezet.
[Afbeelding]
Mooi om te zien dat velen zo hun eigen spreadsheets hebben.

Uiteraard was de inruil van je Ioniq hoog, maar gezien de kilometerstand van je Niro (bij aanschaf) vind ik die eigenlijk ook wel erg hoog (zelfs voor die tijd).
Ik heb in 2022 een Ioniq 38kWh Premium 2020 gekocht voor €25250 (na aftrek subsidie) met 6k km en die heb ik vorige maand ingeleverd voor €8750. €16500 afgeschreven over 122.000 km en 44 maanden (€375 per maand).

Ik heb nu een Niro EV uit 2023 die tegen de €28000 zat en ik ben ervan uitgegaan dat ik elke maand 1,55% (18,6% per jaar) afschrijf van dat bedrag indien ik hem 4 jaar hou. Als ik hem langer houd dan neemt de afschrijving ook af en kan het alleen maar meevallen.
Een EV is gewoon echt een drama, zeker als er veel kilometers op komen is de restwaarde ruk en zien dealers je liever niet komen. Kijk maar eens hoeveel 2020 Polestar 2's je inmiddels voor onder de €17000 kunt ophalen - auto's met tegen of net iets meer dan 200k km.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:33
Geen matches
STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:11:
[...]

De 2e handsmarkt is toch evenredig veel gedaald, waarom kopen ze niet een 2e hands terug. Voldoende te koop met min. 80kWh accu.
Idd, gewoon eens gaan kijken naar een vette EQS of Taycan. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Geen matches
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Een warmtepomp is toch bedoeld om energie te besparen? In die zin kun je het ook zien als een manier om 'm terug te verdienen. Beetje hetzelfde als zonnepanelen of een warmtepomp thuis terugverdienen.
Waarom zou je anders een warmtepomp nemen? Voor de extra range hoef je het niet te doen, dat is verwaarloosbaar.
Het kan misschien nuttig zijn op een lange rit dat je dan net je bestemming haalt zonder te snelladen , maar hoe vaak doe je dat is dan de vraag.
We hebben hier een Model 3 zonder en een model Y met warmtepomp.

Mijn ervaring: voor de langere ritten is een warmtepomp juist niet bijster nuttig. Na een half uurtje rijden is alles warm en verschilt het verbruik niet zoveel meer. Vooral als je veel korte ritten doet hakt het opwarmen er enorm in.

Dus vooral handig als je geen laadpaal thuis hebt en korte ritjes maakt (beide niet van toepassing voor mij overigens ;)).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Geen matches
Tommie12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:10:
Je moet als particulier gewoon proberen om je auto veel langer te houden en eventueel kopen als die 3 jaar oud is.
Dat langer houden doet er wat mij betreft nog niet eens zoveel toe; dat lijkt vooral zo omdat de gemiddelde leeftijd dan gewoon hoger wordt en daardoor de afschrijving lager.

Uiteraard heb je bij kopen via garage/handel en zeker met inruilen wel een transactiekost (er moet ook wat verdiend worden).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
fredkroket schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:15:
Uiteraard was de inruil van je Ioniq hoog, maar gezien de kilometerstand van je Niro (bij aanschaf) vind ik die eigenlijk ook wel erg hoog (zelfs voor die tijd).
Ik hield marktplaats toch echt al wel een tijd in de gaten, prijzen gingen op dat moment omhoog en de prijs was toch echt wel marktconform. Je zou wel kunnen stellen dat de korting die ik onderhandeld heb in de inruil op de Ioniq is gaan zitten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
Geen matches
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Dat langer houden doet er wat mij betreft nog niet eens zoveel toe; dat lijkt vooral zo omdat de gemiddelde leeftijd dan gewoon hoger wordt en daardoor de afschrijving lager.

Uiteraard heb je bij kopen via garage/handel en zeker met inruilen wel een transactiekost (er moet ook wat verdiend worden).
Nee hoor, als je elk jaar van auto wisselt en dat bij een dealer doet ga je elk jaar 2 keer die marge betalen (zowel bij aankoop als bij verkoop van je auto).

Hou een auto 10 jaar, en dat valt gewoon weg. Die dealer verdient maar 1 keer per 10 jaar iets aan jou, en de marge op een 10-jaar oude auto is altijd lager (in €, niet in %) dan bij een jonge auto.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen matches
STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Haha, ja ik meen me te herinneren dat de Model X ooit richting de 2 ton ging qua aanschaf en dat ie ineens minder dan een ton waard was :o (kwam ook mede door het onvoorspelbare prijsbeleid van Tesla die ineens alles in de uitverkoop gooide).

Een auto is in de eerste plaats al een hele slechte investering, maar een nieuwe kopen weet je bij voorbaat dat je duizenden euro's afschrijft op het moment dat ie glimmend bij de dealer naar buiten rijdt.
Dat is niet enkel een EV ding.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
Puppetmaster schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
Ja, dat terugverdienen ben ik ook niet zo van.
Het terugverdienen van de CV-ketel hoor niet vaak. ;)
Het is al een paar keer gezegd: je hebt de keuze tussen iets wat minder kost in aanschaf maar meer in gebruik (gas) of iets dat meer kost in aanschaf en minder in gebruik (WP). Wat het goedkoopste is weet je pas als je alles optelt en ook weet hoe lang je er zonder extra kosten gebruik van kunt maken.
Dat is "terugverdienen". En dan blijkt dat dat met een WP vaak 10 jaar of meer is. En dan vind ik het niet vreemd dat mensen de keuze voor het goedkoopste maken of blijven bij wat ze weten dat goed werkt.

Hetzelfde met de keuze tussen een benzine- of dieselauto.

Signatures zijn voor boomers.

• STIMPPYYY
Geen matches
Maasluip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Het is al een paar keer gezegd: je hebt de keuze tussen iets wat minder kost in aanschaf maar meer in gebruik (gas) of iets dat meer kost in aanschaf en minder in gebruik (WP). Wat het goedkoopste is weet je pas als je alles optelt en ook weet hoe lang je er zonder extra kosten gebruik van kunt maken.
Dat is "terugverdienen". En dan blijkt dat dat met een WP vaak 10 jaar of meer is. En dan vind ik het niet vreemd dat mensen de keuze voor het goedkoopste maken of blijven bij wat ze weten dat goed werkt.

Hetzelfde met de keuze tussen een benzine- of dieselauto.
En wat bij verkoop weer een voordeel is. Zijn mensen toch gevoelig voor. Geloof oprecht dat een WP bij verkoop sneller en beter verkoopt dan zonder.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
Het lijkt mij vooral een voordeel als ook alle andere investeringen gemaakt zijn en je die dus niet meer hoeft te doen (want je weet dat er een verbod op gas CV-ketels komt). En dan kom je potentieel in de situatie dat je een huis met WP koopt dat niet warm te krijgen is omdat die investeringen toch niet gemaakt zijn.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Geen matches
Pierz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:18:
[...]

We hebben hier een Model 3 zonder en een model Y met warmtepomp.

Mijn ervaring: voor de langere ritten is een warmtepomp juist niet bijster nuttig. Na een half uurtje rijden is alles warm en verschilt het verbruik niet zoveel meer. Vooral als je veel korte ritten doet hakt het opwarmen er enorm in.

Dus vooral handig als je geen laadpaal thuis hebt en korte ritjes maakt (beide niet van toepassing voor mij overigens ;)).
De implementatie in een Tesla maakt hem imho juist wél nuttig, en extra op lange ritten met snelladen. De non-WP Tesla's kunnen alleen maar hitte maken uit stroom.
De WP tesla's kunnen in principe hitte de hele auto rondpompen. In de zomer betekent dat bijvoorbeeld een accu voorverwarmen met hitte uit de cabine, en in de winter de cabine verwarmen met hitte uit de accu.

Daarnaast rijdt mijn 2025 Y RWD grofweg 20-30Wh/km zuiniger bij dit weer, dan de 2019 3 van de ouders, op hetzelfde traject, zelfde rijstijl etc. Dat zit hem in allerlei dingen, maar ook in de warmtepomp :).

Dat is een traject van +- 80km, dus geen ienieminie stukje. Beiden verwarmen voor aan de paal smorgens.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
En de warmte na het superchargen hergebruiken voor de cabine. Het zijn allemaal misschien kleine dingetjes, maar efficientie en korte laadtijden is toch wat we willen?

[ Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 19-01-2026 13:00 ]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 20:35
Geen matches
Zjanzjak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Op gaspedaal gaan die weg voor 20k en hoger. Zoals hier genoemd is de afschrijving het grootst in de eerste jaren maar een eerste bod is altijd absurd laag (zei hij uit ervaring). Hier valt na wat onderhandelingen zeker nog wel 15k of meer voor te vangen. Kijk ook bij meerdere dealers.
Klopt. Daarom schrokken wij ook zo van de prijzen. Ze hebben nu meerdere dealers gehad en ze werken veelal met hetzelfde verkoopsysteem. Volgens mij een soort collectief van dealers die een bod doen op een auto. Dus die 10k zal wellicht een eerste bod zijn, maar alsnog schrok ik me een hoedje.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
Geen matches
Mar.tin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:19:
[...]

De implementatie in een Tesla maakt hem imho juist wél nuttig, en extra op lange ritten met snelladen. De non-WP Tesla's kunnen alleen maar hitte maken uit stroom.
De WP tesla's kunnen in principe hitte de hele auto rondpompen. In de zomer betekent dat bijvoorbeeld een accu voorverwarmen met hitte uit de cabine, en in de winter de cabine verwarmen met hitte uit de accu.

Daarnaast rijdt mijn 2025 Y RWD grofweg 20-30Wh/km zuiniger bij dit weer, dan de 2019 3 van de ouders, op hetzelfde traject, zelfde rijstijl etc. Dat zit hem in allerlei dingen, maar ook in de warmtepomp :).

Dat is een traject van +- 80km, dus geen ienieminie stukje. Beiden verwarmen voor aan de paal smorgens.
Mijn woon-werkverkeer is 95km enkele reis en mijn Model3 LR AWD uit 2019 had over 120k km’s een verbruik van 179W/km en mijn Model Y LR AWD 2024 heeft de eerste 50k km’s een gemiddeld verbruik van 183W/km dus ik merk het verschil toch niet zo. Maar bij 120k km’s zal ik er nog eens naar kijken :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46
Geen matches

Holy crap.
Ik heb van meer mensen gehoord dat ze een slecht inruilbod kregen bij Kia. Misschien omdat de EV3 dermate populair is, dat ze niet heel concurrerende hoeven ze zijn? Loont om bij andere merken te gaan shoppen zou ik zeggen :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geen matches

Holy crap.
Ik zou meerdere dealers proberen, bij voorkeur een citroen dealer die geven het meeste omdat ze m zelf in de showroom zetten. Moet je wel geluk hebben dat er een jonge occasion Ev3 staat.

Ik had bij meerdere dealers geshopt bij de inruil en het scheelde zo'n 5k.

En ga zelf mee, 2 zestigers+ (?) die een jonge auto willen inruilen voor een EV3 van 45k is lastig onderhandelen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2026 19:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Geen matches
Sport_Life schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:48:
En ga zelf mee, 2 zestigers+ (?) die een jonge auto willen inruilen voor een EV3 van 45k is lastig onderhandelen ;)
Mwoah, ik had een oom van 70 die de gruwel was voor alle dealers, onderste uit de kan probeerde te halen en dat lukte vaak. Dat hij af en toe de zaak uitgebonjourd werd omdat ze horendol van hem werden gebeurde ook wel eens. Ik, richting de 60 gaande, heb gelukkig een beetje van zijn bloed. Dus ik ga niet mee in je stelling, denk meer dat het durven te onderhandelen een beetje in je moet zitten. Maar goed, dit is niet het topic 'durf te onderhandelen' geloof ik. ;)

• Mar.tin
Himalaya schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Mijn woon-werkverkeer is 95km enkele reis en mijn Model3 LR AWD uit 2019 had over 120k km’s een verbruik van 179W/km en mijn Model Y LR AWD 2024 heeft de eerste 50k km’s een gemiddeld verbruik van 183W/km dus ik merk het verschil toch niet zo. Maar bij 120k km’s zal ik er nog eens naar kijken :*)
Mijn ouders nov 2019 Model 3 LR AWD zit op moment van schrijven bijna op 345k met 149Wh/km (in de auto) over al die 345k.

Mijn 2024 Y RWD zat op 129Wh/ km toen ik m inleverde na 42.000 km, heb daar ongeveer precies een jaar mee gereden (19-09 - 27-09)

Mijn 2025 Y RWD zit nu op 130,1 Wh/km na bijna 16.000km (op 27-09 opgehaald) en deze maand, 2400km op 135,1Wh/km en dalend :)

Tussen begin 2023 en 19-09-2024 ook nog een 2022 Model 3 RWD gereden, eindstand na 90.000km 122Wh/km. :)

Nu hebben we beiden een erg lichte rechtervoet, en een woon-werk traject waar harder rijden zelden echt zin heeft. Alleen op vakantie (4-5x per jaar een dikke week of 2) in duitsland bijvoorbeeld worden beide wagens wel doorgetrapt :)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:31
Geen matches
@Mar.tin ik heb een Y AWD van 2023, met een 24k erop maar.
Volgens bc verbruik van 164wh/km moet ik zeggen zomers met caravan dus hoog verbruik 300wh/km+

Maar ik houd de geladen kWh’s bij, en dan is mijn verbruik 197wh/km

En ik rij met fluweel voetje.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:30
Geen matches
Pff, van 35 euro per maand aan wegenbelasting naar bijna 100 euro per maand, en dan krijgen we nog korting ook. Laat staan als die korting straks wegvalt. Ze maken elektrisch rijden steeds onaantrekkelijker. Ik betaal nu bijna net zoveel als wanneer ik een Range Rover Velar zou rijden, en volgend jaar mogen we nóg meer aftikken.

• Tom Paris
Geen matches
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
volgend jaar mogen we nóg meer aftikken.
Niet waar.

• DeJurist
Geen matches
Dan heb ik me daarin vergist. De komende twee jaar geldt dus dit tarief en daarna gaat het weer omhoog. Ik moet maar opnieuw overwegen of ik elektrisch blijf rijden. Het verschil met benzine wordt steeds kleiner, en de laadtarieven blijven ook maar stijgen.

• Tom Paris
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Het verschil met benzine wordt steeds kleiner, en de laadtarieven blijven ook maar stijgen.
Dit is wel niveau borrelpraat hoor, zonder enkele onderbouwing. De accijns op benzine stijgt ook telkens, dit jaar nog met 5,6 cent en in 2028 minstens 10-13 cent. Dat is er van uitgaande dat de huidige accijnskorting gehandhaafd wordt na 2026, wat ik persoonlijk niet zie gebeuren.

Laadtarieven verschillen erg per regio en gemeente, maar in mijn stad zijn ze vorig jaar gemiddeld met 7 cent per kWh gedaald.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom Paris op 19-01-2026 23:20 ]

• DeJurist
Tom Paris schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Dit is wel niveau borrelpraat hoor, zonder enkele onderbouwing. De accijns op benzine stijgt ook telkens, dit jaar nog met 5,6 cent en in 2028 minstens 10-13 cent. Dat is er van uitgaande dat de huidige accijnskorting gehandhaafd wordt na 2026, wat ik persoonlijk niet zie gebeuren.

Laadtarieven verschillen erg per regio en gemeente, maar in mijn stad zijn ze vorig jaar gemiddeld met 7 cent per kWh gedaald.
Nee, jouw reactie is niveau borrelpraat. Dat je zegt dat elektrisch rijden nog steeds aantrekkelijk is, snap ik, maar dat beeld klopt steeds minder als je naar het totaalplaatje kijkt.

Allereerst verdwijnt het grootste financiële voordeel: de lage wegenbelasting. Veel EV’s zijn zwaar door het accupakket. Zodra de korting wordt afgebouwd, betaal je vrijwel hetzelfde als voor een benzineauto, soms zelfs meer. Dan heb je dus hogere vaste lasten zonder dat daar nog een fiscaal voordeel tegenover staat.

Daarnaast stijgen de variabele kosten. Laadtarieven bij openbare palen en snelladers zijn de afgelopen jaren fors omhooggegaan en blijven stijgen. Wie geen eigen laadpaal heeft, betaalt per kilometer steeds vaker net zoveel als, of soms meer dan, een zuinige benzineauto. Het argument “elektrisch is altijd goedkoper per km” gaat allang niet meer standaard op.

Ook de afschrijving wordt onderschat. Door snelle technologische ontwikkelingen verouderen EV’s sneller. Nieuwe modellen hebben meer actieradius en snellere laadtijden, waardoor oudere EV’s sneller in waarde dalen. Als je dan ook nog hogere wegenbelasting betaalt, worden de totale maandkosten simpelweg te hoog.

Verder is het beleid onbetrouwbaar. Elektrisch rijden is jarenlang gestimuleerd met fiscale voordelen en die worden nu versneld afgebouwd. Dat maakt het een financieel risico. Mensen die juist op basis van dat beleid een EV hebben gekocht, worden nu geconfronteerd met structureel hogere kosten.

Tot slot blijft alleen het milieupunt over als argument, maar voor veel mensen is een auto in de eerste plaats een financiële en praktische keuze. Als het kostenvoordeel verdwijnt en het verschil met benzine minimaal wordt, is het logisch dat mensen afhaken.

Kortom, elektrisch rijden werd aantrekkelijk gemaakt door lage vaste lasten en fiscale voordelen. Nu die wegvallen en de gebruikskosten stijgen, blijft daar weinig van over.

• Tom Paris
Geen matches
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:25:
[...]
Allereerst verdwijnt het grootste financiële voordeel: de lage wegenbelasting. Veel EV’s zijn zwaar door het accupakket. Zodra de korting wordt afgebouwd, betaal je vrijwel hetzelfde als voor een benzineauto, soms zelfs meer. Dan heb je dus hogere vaste lasten zonder dat daar nog een fiscaal voordeel tegenover staat.
De afbouw van korting op MRB was altijd al beleid. Het tijdspad is aangepast, en ja dat is zuur, maar dat die korting niet eeuwig zou zijn was altijd al bekend.
[...]
Daarnaast stijgen de variabele kosten. Laadtarieven bij openbare palen en snelladers zijn de afgelopen jaren fors omhooggegaan en blijven stijgen. Wie geen eigen laadpaal heeft, betaalt per kilometer steeds vaker net zoveel als, of soms meer dan, een zuinige benzineauto. Het argument “elektrisch is altijd goedkoper per km” gaat allang niet meer standaard op.
Oke, wil je dit eens onderbouwen met cijfers dan? :) Ik zal dat ook doen. Zie mijn post in het Ioniq topic.

Ik kan alleen openbaar laden, dus ik ben onderhevig aan die tarieven die "fors omhooggegaan" zijn. Ik heb totaal € 842,61 aan laadkosten gehad in 2025, daar heb ik 16084 km mee kunnen rijden, oftewel € 0,052 per kilometer. Met de adviesprijs van benzine op € 2,178, zou een ICE 1 op 41,6 / 2,40 liter per 100km moeten halen om dezelfde brandstofprijs per kilometer te halen. Ik ken geen enkele benzineauto met dezelfde ruimte, comfort en uitrusting die dat haalt.

Daarnaast ga je niet in op het feit dat de variable kosten voor fossiele brandstof ook (blijven) stijgen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Nee, jouw reactie is niveau borrelpraat. Dat je zegt dat elektrisch rijden nog steeds aantrekkelijk is, snap ik, maar dat beeld klopt steeds minder als je naar het totaalplaatje kijkt.

Ook de afschrijving wordt onderschat. Door snelle technologische ontwikkelingen verouderen EV’s sneller. Nieuwe modellen hebben meer actieradius en snellere laadtijden, waardoor oudere EV’s sneller in waarde dalen. Als je dan ook nog hogere wegenbelasting betaalt, worden de totale maandkosten simpelweg te hoog.

Verder is het beleid onbetrouwbaar. Elektrisch rijden is jarenlang gestimuleerd met fiscale voordelen en die worden nu versneld afgebouwd. Dat maakt het een financieel risico. Mensen die juist op basis van dat beleid een EV hebben gekocht, worden nu geconfronteerd met structureel hogere kosten.

Tot slot blijft alleen het milieupunt over als argument, maar voor veel mensen is een auto in de eerste plaats een financiële en praktische keuze. Als het kostenvoordeel verdwijnt en het verschil met benzine minimaal wordt, is het logisch dat mensen afhaken.

Kortom, elektrisch rijden werd aantrekkelijk gemaakt door lage vaste lasten en fiscale voordelen. Nu die wegvallen en de gebruikskosten stijgen, blijft daar weinig van over.
Maar is die korting nog nodig dan? EV’s zijn ontzettend geaccepteerd in het straatbeeld, de aanschaf van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor door werkgevers (zakelijke lease in NL is het grootste deel van nieuw gekochte auto’s) wordt ontmoedigd door de boete in de vorm van extra eindheffing, laden is nog altijd goedkoper dan tanken en de aangeschafte EV’s van de afgelopen jaren komen door de enorme afschrijving ook “goedkoop” op de occasion markt.

Lijkt mij een gunstig klimaat om subsidies die alle belastingbetalers geld kosten om te zetten naar boetes waar alleen kopers van vervuilende wagens voor opdraaien en daarmee de markt alsnog te stimuleren.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Geen matches
Tom Paris schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:45:
[...]

De afbouw van korting op MRB was altijd al beleid. Het tijdspad is aangepast, en ja dat is zuur, maar dat die korting niet eeuwig zou zijn was altijd al bekend.

[...]

Oke, wil je dit eens onderbouwen met cijfers dan? :) Ik zal dat ook doen. Zie mijn post in het Ioniq topic.

Ik kan alleen openbaar laden, dus ik ben onderhevig aan die tarieven die "fors omhooggegaan" zijn. Ik heb totaal € 842,61 aan laadkosten gehad in 2025, daar heb ik 16084 km mee kunnen rijden, oftewel € 0,052 per kilometer. Met de adviesprijs van benzine op € 2,178, zou een ICE 1 op 41,6 / 2,40 liter per 100km moeten halen om dezelfde brandstofprijs per kilometer te halen. Ik ken geen enkele benzineauto met dezelfde ruimte, comfort en uitrusting die dat haalt.

Daarnaast ga je niet in op het feit dat de variable kosten voor fossiele brandstof ook (blijven) stijgen.
De adviesprijs betaalt bijna niemand toch? Ik zou rekenen met €1,90 voor RON95/E10.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:33
Geen matches
LuPo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:22:
[...]

De adviesprijs betaalt bijna niemand toch? Ik zou rekenen met €1,90 voor RON95/E10.
En om het nog algemener te maken rijden de meeste mensen 18kWh/100km gemiddeld over een heel jaar ipv de 12kWh die hij haalt op een Ioniq. Extreem zuinige auto maar zelfs dan moet je ook je best doen al zal dat wel weer ontkend worden :9 .

Dus met €1,90 rekenen en dan 18kWh/100km dan wordt het al een heel ander rekensommetje al blijft het voordeliger en veel lekkerder rijden. Ik ga niet meer terug in ieder geval :) .

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geen matches
Benzine kost tegenwoordig 2 euro. Langs de snelweg nog duurder.

Een vriend was met een Kia Niro naar wintersport gereden en die had er flink de pest in. Iedere 150km 80% snelladen schiet niet op.
Mijn vrouw kan met de ID3 nèt geen 2x woon werkverkeer rijden, dus elke dag opladen. Met onze prive palen (voor beide auto's 1 :)) niet zo'n probleem maar met openbaar laden wordt het wel een drukte in de wintermaanden stel ik me zo voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2026 08:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Zjanzjak
  • Nu online
Geen matches
Goh, wat lees ik hier nou onderaan in dit topic?
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

geen zin en onzin van elektrisch rijden

Dat geneuzel elke keer dat je dan weer overweegt om dan niet elektrisch te gaan rijden waren we wel een beetje klaar mee vandaar dat het onderaan staat. :)

• Tommie12
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Dan heb ik me daarin vergist. De komende twee jaar geldt dus dit tarief en daarna gaat het weer omhoog. Ik moet maar opnieuw overwegen of ik elektrisch blijf rijden. Het verschil met benzine wordt steeds kleiner, en de laadtarieven blijven ook maar stijgen.
En de benzine niet?
Jullie betalen in NL makkelijk >2€/liter, en dat bij lage ruwe olileprijzen en een lage dollarkoers.
Wat als dat wat omdraait, dan gaat benzine naar 3€.

• DeJurist
Geen matches
Nevermind, verkeerd geïnterpreteerd.

[ Voor 90% gewijzigd door DeJurist op 20-01-2026 09:52 ]

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:15

Steeffoon

Smartphone-nerd

Geen matches
aschja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Klopt. Daarom schrokken wij ook zo van de prijzen. Ze hebben nu meerdere dealers gehad en ze werken veelal met hetzelfde verkoopsysteem. Volgens mij een soort collectief van dealers die een bod doen op een auto. Dus die 10k zal wellicht een eerste bod zijn, maar alsnog schrok ik me een hoedje.
Ik heb mijn Kia EV3 uiteindelijk aan de andere kant van Nederland gehaald, omdat dit vele duizenden euro's scheelde. Daar wil ik best even voor omrijden. Eerst wel gereageerd op een jonggebruikte demo, maar toen werd het toch een nieuwe. Er was veel mogelijk. Het kan altijd het proberen waard zijn om ook dit pad te bewandelen. Heeft mij ontzettend veel gescheeld, waarvan ik dacht dat het niet eens mogelijk was :*) Beetje goed kunnen onderhandelen/praten werkt ook :9

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Puppetmaster
  • Laatst online: 14:46
Geen matches
Sport_Life schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:12:
Een vriend was met een Kia Niro naar wintersport gereden en die had er flink de pest in. Iedere 150km 80% snelladen schiet niet op.
Dat is idd niet echt een lange afstands reiswagen. Zou net 200km moeten kunnen redden, maar 45 min. “snelladen” is niet echt fijn.
Mijn vrouw kan met de ID3 nèt geen 2x woon werkverkeer rijden, dus elke dag opladen.
50 km enkele reis?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58
Geen matches
Sport_Life schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:12:
Benzine kost tegenwoordig 2 euro. Langs de snelweg nog duurder.

Mijn vrouw kan met de ID3 nèt geen 2x woon werkverkeer rijden, dus elke dag opladen. Met onze prive palen (voor beide auto's 1 :)) niet zo'n probleem maar met openbaar laden wordt het wel een drukte in de wintermaanden stel ik me zo voor.
Het is die vriend gelukt om de 39kWh versie te kopen? Tja das nie handig. De 64kWh versie werkt best ok.
Misschien met ABRP de planning maken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Puppetmaster schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Dat is idd niet echt een lange afstands reiswagen. Zou net 200km moeten kunnen redden, maar 45 min. “snelladen” is niet echt fijn.

[...]

50 km enkele reis?
65km enkele reis. De vorige opdracht was 5km op de fiets.
In de winter is de range beduidend minder. In 2028 mogen we weer een nieuwe uitzoeken, dan staat de range wel bovenaan de prioriteitenlijst.

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:12:
[...]

65km enkele reis. De vorige opdracht was 5km op de fiets.
In de winter is de range beduidend minder. In 2028 mogen we weer een nieuwe uitzoeken, dan staat de range wel bovenaan de prioriteitenlijst.
Begrijp ik 100%.

Ik rij met de Tesla Y LR DM.
Toen die nieuw was haalde ik 400km (zeker als er een goed stuk Nederland tussen zat door de 100km/h) zeker in de zomer.
Nu wordt 300km in de winter soms al wat spannend, en dat vind ik net te weinig om zorgeloos een dagje uit te doen. Je rijdt ergens 120-140km verder, en zonder laden ter plaatste en zeker als je dan nog naar een tweede locatie rijdt, dan wordt het spannend om thuis te geraken zonder laden.
Deze auto had 535km WLTP, voor de volgende will ik liefst 650km.

Ik dacht dat ik dit nooit ging schrijven, maar ik voorzie toch dat laadfiles meer een ding gaan worden als we van 5% EV's groeien naar 10 en 20% EVs in de vloot. Ik vraag me af of er op vakantieroutes dan genoeg laadpalen gaan bij komen...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geen matches
BarryH schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Het is die vriend gelukt om de 39kWh versie te kopen? Tja das nie handig. De 64kWh versie werkt best ok.
Precies. Ik haalde in mijn Kona 64kWh in de zomer rond de 500 km op 1 lading en 350-400 km in de winter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geen matches
BarryH schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Het is een (toegewezen) leaseauto, dus geen keuze.

• Zjanzjak
  • Nu online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:49:
Nu wordt 300km in de winter soms al wat spannend, en dat vind ik net te weinig om zorgeloos een dagje uit te doen. Je rijdt ergens 120-140km verder, en zonder laden ter plaatste en zeker als je dan nog naar een tweede locatie rijdt, dan wordt het spannend om thuis te geraken zonder laden.
Deze auto had 535km WLTP, voor de volgende will ik liefst 650km.
Denk toch dat het ook een mindset is, mijn wagen heeft een range van 7 meter (ik overdrijf, I know) maar daar stel ik mij gewoon op in. Dan moet ik maar laden met een dagje uit wat wat verder gesitueerd is maar dan ben ik nog steeds zorgeloos. Het zit ZO in mijn systeem dat ik het 0 probleem vind.
Zou ik meer range willen? Tuurlijk, maar als dat niet zo is, dan is dat voor mij totaal geen probleem.
Neemt niet weg dat ik je begrijp en dat iedereen dus verschilt in welke keuzes belangrijk zijn voor een ev.
Ik dacht dat ik dit nooit ging schrijven, maar ik voorzie toch dat laadfiles meer een ding gaan worden als we van 5% EV's groeien naar 10 en 20% EVs in de vloot. Ik vraag me af of er op vakantieroutes dan genoeg laadpalen gaan bij komen...
Ik voorzie zoiets ook, en het is een beetje een kip ei verhaal, maar in de loop der tijd zie ik dit uiteindelijk toch wel weer uitbalanceren. Niet nu. Niet over 3 tot 5 jaar. Maar iets er na ofzo.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:27
Geen matches
Het grote probleem voor de overheid is dat ze thuislader niet extra kunnen belasten, dus zullen de gemiste accijnzen en BTW elders gehaald gaan worden.

ICE is een melkkoe, dat zal de EV uiteindelijk ook moeten worden of ze lopen tientallen miljarden per jaar mis.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Denk toch dat het ook een mindset is, mijn wagen heeft een range van 7 meter (ik overdrijf, I know) maar daar stel ik mij gewoon op in. Dan moet ik maar laden met een dagje uit wat wat verder gesitueerd is maar dan ben ik nog steeds zorgeloos. Het zit ZO in mijn systeem dat ik het 0 probleem vind.
Zou ik meer range willen? Tuurlijk, maar als dat niet zo is, dan is dat voor mij totaal geen probleem.
Neemt niet weg dat ik je begrijp en dat iedereen dus verschilt in welke keuzes belangrijk zijn voor een ev.
Een jaar geleden zou ik dat ook gezegd hebben, maar deze winter heeft mij toch doen nadenken. Ben een paar keer net wel en net niet thuis geraakt zonder laden. Ik zie ook ca 6,5% degradatie op 82.000km en vind dat eigenlijk veel.
WLTP van mijn auto is nu 491km terwijl dat 525 was toen die nieuw was.

Als die degradatie nog wat toeneemt, dan vind ik dat bereik minder en minder comfortabel.
Dat wordt de afstand tussen 80 en 10% minder dan 250km en dat vind ik weinig...

Nu, je ziet ook dat de iX3, de GLC, de Q6 en de EX60 allemaal gaan naar WLTP van 700km+
Dat zijn allemaal concurrenten van de Model Y en die hebben ook naar de markt geluisterd.
Dat de iX3 al uitverkocht is in 2026 zonder dan er één consument met die auto kon rijden is wel een signaal dat er goede keuzes gemaakt zijn. Want op prijs winnen ze zeker niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 21-01-2026 08:42 ]

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Een jaar geleden zou ik dat ook gezegd hebben, maar deze winter heeft mij toch doen nadenken. Ben een paar keer net wel en net niet thuis geraakt zonder laden. Ik zie ook ca 6,5% degradatie op 82.000km en vind dat eigenlijk veel.

Als die degradatie nog wat toeneemt, dan vind ik dat bereik minder en minder comfortabel.

Nu, je ziet ook dat de iX3, de GLC, de Q6 en de EX60 allemaal gaan naar WLTP van 700km+
Dat zijn allemaal concurrenten van de Model Y en die hebben ook naar de markt geluisterd.
Dat de iX3 al uitverkocht is in 2026 zonder dan er één consument met die auto kon rijden is wel een signaal dat er goede keuzes gemaakt zijn. Want op prijs winnen ze zeker niet.
Dat heb je met een ICE ook. Als we straks binnen 5 minuten van 10-80% kunnen op elke plek langs de snelweg heeft niemand het er meer over. Sterker nog, een EV rijdt tegenwoordig verder dan de gemiddelde bezine auto waar ze een tankje van net 30 of 40L instoppen :).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen matches
hoevenpe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Het grote probleem voor de overheid is dat ze thuislader niet extra kunnen belasten, dus zullen de gemiste accijnzen en BTW elders gehaald gaan worden.

ICE is een melkkoe, dat zal de EV uiteindelijk ook moeten worden of ze lopen tientallen miljarden per jaar mis.
De enige echt eerlijke oplossing is rekeningrijden en dan de uitstoot en afmetingen meenemen om mensen te nudgen naar wenselijke auto’s (dus geen model X, Dodge Ram achtige monstertrucks).
Qua privacy zal er wat op moeten worden gevonden, maar deze scheve situatie waar de rijkere klasse met een eigen oprit/laadpaal een groot voordeel heeft zal vroeg of laat wel aangepakt worden.

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Dat heb je met een ICE ook. Als we straks binnen 5 minuten van 10-80% kunnen op elke plek langs de snelweg heeft niemand het er meer over. Sterker nog, een EV rijdt tegenwoordig verder dan de gemiddelde bezine auto waar ze een tankje van net 30 of 40L instoppen :).
Euh... nee dus.
En een benzinetank kan ik véél makkelijker tot 100% vullen.

We zijn nog ver van die 5minuten voor het laden van een batterij.
Om 60kWh te tanken in 5 minuten zou je ook een lader van 720kW moeten zetten.
Die zijn er ook nog niet... (tenzij een paar vrachtwagenladers van 1MW, maar die hebben een andere stekker)
Je snapt het punt niet, op een daguitstap wil ik gewoon niet laden. Ik heb mijn pauze ter plaatse gehad, en kan makkelijk 1-2uur naar huis rijden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen matches
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Mensen gaan echter tijdens het tanken niet uitgebreid lunchen. Ik begin wel te merken dat het drukker wordt, en een systeem waar een duidelijke wachtrij is bij een groep laadpalen is er ook niet. Nu rijd ik wel meteen door naar de volgende, maar als de groei van EVs doorzet zullen de “zwarte zaterdagen” wel problematisch gaan worden. Daar valt niet tegen op te schalen denk ik.

• Zjanzjak
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:40:

Wat me nu ook helder is, naar aanleiding van jouw post, het is ook de situatie waarin je je (nu) verkeert.
Jij 'gebruikt' de auto weer anders dan ik, tenminste, jij verlangt wat anders van de auto.
Kan ik wel een andere mindset hebben maar voor jou is range dus ook echt een ding.
Plus die 6,5% deg is idd een beetje aan de hoge kant.
Nog even volhouden dus tot maart 2028! ;)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:25:
De enige echt eerlijke oplossing is rekeningrijden
Ben ik ook, enigszins (er zijn wat nuances), van mening maar eer dat dat er doorkomt hier...
Moet er echt een links kabinet komen wil zoiets van de grond komen en dat zie ik nog even niet gebeuren.
Helaas.

• Tommie12
Geen matches
CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Mensen gaan echter tijdens het tanken niet uitgebreid lunchen. Ik begin wel te merken dat het drukker wordt, en een systeem waar een duidelijke wachtrij is bij een groep laadpalen is er ook niet. Nu rijd ik wel meteen door naar de volgende, maar als de groei van EVs doorzet zullen de “zwarte zaterdagen” wel problematisch gaan worden. Daar valt niet tegen op te schalen denk ik.
Dat denk ik ook, al is de trend ook om minder vakantieverblijven te verhuren van zaterdag tot zaterdag.
Ik vermijd die zwarte dagen zo veel mogelijk door op andere dagen te rijden.
Want zelfs als laadpalen beschikbaar zijn, toiletten zijn soms niet proper te houden, eetshops zijn totaal overbelast, en er zijn files...

• Tommie12
Geen matches
Zjanzjak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Nog even volhouden dus tot maart 2028! ;)
Elke maand wordt de keuze groter, en als ik kijk wat er gelanceerd wordt, dan ben ik niet de enigste die dit verwacht.
Maar ik hou het wel uit tot 2028 hoor.

Ben ook een beetje verwonderd over mijn degradatie.
Minder dan 10% snelladen, thuis altijd laden met 3-4kW, en de auto blijft nooit lang bij lage laadtoestanden.
En ik denk dat de auto geen 5 keer onder de 10% is geweest, en geen 10 keer tot boven de 95%.
Wat zou ik verkeerd doen?

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Geen matches
Mar.tin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt: Kijk eens naar het verschil in verbruik voor een rit van korter dan 5 km, zonder voorverwarrmen. Dan zul je echt een groot verschil zien.

Overigens kan je dit wel behoorlijk limiteren door de climate control uit te zetten op korte ritten.

• Mar.tin
Geen matches
Pierz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt: Kijk eens naar het verschil in verbruik voor een rit van korter dan 5 km, zonder voorverwarrmen. Dan zul je echt een groot verschil zien.

Overigens kan je dit wel behoorlijk limiteren door de climate control uit te zetten op korte ritten.
Dat geloof ik graag, het opwarmen is "duur". Ik ben een luxepaard, en heb laatst al een 10 minuten zitten vernikkelen in de auto omdat ik wilde proberen wat het verschil was tussen vertrekken zonder pre-heaten en mét. bij een accutemp van -2 en een buitentemp van -2,5 :9.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:28:
[...]
En ik denk dat de auto geen 5 keer onder de 10% is geweest, en geen 10 keer tot boven de 95%.
Niet af en toe naar de 100% laden om de boel te calibreren?

• Tommie12
Geen matches
ASW1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Niet af en toe naar de 100% laden om de boel te calibreren?
Ik heb dat wel eens gedaan, maar meestal vertrek ik dan binnen het uur.
Zou dat helpen?
En hoe lang moet die dan aan 100% blijven staan? (ik heb geen LFP batterij)

• Puppetmaster
Geen matches
Volgens mij doe je niks mis en is je degradatie conform verwachting.
Als je die curves ziet van tesla zie je altijd een was stijlere daling in het begin, waarna het afvlakt.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Matched: www, nl
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Elke maand wordt de keuze groter, en als ik kijk wat er gelanceerd wordt, dan ben ik niet de enigste die dit verwacht.
Maar ik hou het wel uit tot 2028 hoor.

Ben ook een beetje verwonderd over mijn degradatie.
Minder dan 10% snelladen, thuis altijd laden met 3-4kW, en de auto blijft nooit lang bij lage laadtoestanden.
Volgens mij doe je niets verkeerd.

Volgens deze site https://www.ad.nl/auto/de...-het-langst-mee~a6839d3a/ zit jouw auto in de top 3 van beste accu's m.b.t. degradatie. Het is alleen niet duidelijk of ze de LFP accu van de model Y getest hebben of de NCM accu.

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Euh... nee dus.
En een benzinetank kan ik véél makkelijker tot 100% vullen.

We zijn nog ver van die 5minuten voor het laden van een batterij.
Om 60kWh te tanken in 5 minuten zou je ook een lader van 720kW moeten zetten.
Die zijn er ook nog niet... (tenzij een paar vrachtwagenladers van 1MW, maar die hebben een andere stekker)
Je snapt het punt niet, op een daguitstap wil ik gewoon niet laden. Ik heb mijn pauze ter plaatse gehad, en kan makkelijk 1-2uur naar huis rijden.
Ik bedoel dat de motor van een auto ook minder effiicient wordt naarmate deze ouder mits volledig 100% spik en span onderhouden, ik begrijp je punt verder wel :). Eens overigens dat je in 1x door wilt als je dagje weggaat. Soms pak ik dus ook ff de benzine auto.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-01-2026 12:20 ]

• STIMPPYYY
Geen matches
CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:29:
[...]

In de toekomst kort laden, en dikke plakboetes. Dat gaat zichzelf natuurlijk wel oplossen. Als we denken dat de markt hier tot stilstand komt zijn we wel heel erg naief.

• assje
Geen matches
Mar.tin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:21:
Dat geloof ik graag, het opwarmen is "duur". Ik ben een luxepaard, en heb laatst al een 10 minuten zitten vernikkelen in de auto omdat ik wilde proberen wat het verschil was tussen vertrekken zonder pre-heaten en mét. bij een accutemp van -2 en een buitentemp van -2,5 :9.
Ik snap dat niet zo; ik verwarm mijn auto nooit voor; vind het de moeite simpelweg niet waard. Bij instappen stoel en stuurverwarming aan en dat wordt binnen 30 seconden warm. Binnen 2 minuten is de hele auto warm en dat is zelfs onder 0 met bevroren auto/ruiten.

Hoe kan je ooit 10 minuten zitten te vernikkelen?

Tip voor ontdooien auto: de ontwasemstand is géén ontdooistand maar een onvochtigstand. Verwarming en blower maximaal aan op intern circuleren gaat véél sneller.

• assje
Geen matches
Dat zie ik ook wel, dit is een simpele pareto. Als je de grootste pieken af wil vangen kom je op een punt waar laders een bezettingsgraad hebben die nadert tot nul, de prijs moet naar oneindig om dat uit te laten kunnen.

Ik denk ook dat meer er uiteindelijk meer flexibiliteit in gebruik zal komen. Wellicht moeten snelladers ook variabele beprijzing krijgen zodat door de week reizen een stuk goedkoper wordt bijvoorbeeld.

• Mar.tin
Geen matches
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik snap dat niet zo; ik verwarm mijn auto nooit voor; vind het de moeite simpelweg niet waard. Bij instappen stoel en stuurverwarming aan en dat wordt binnen 30 seconden warm. Binnen 2 minuten is de hele auto warm en dat is zelfs onder 0 met bevroren auto/ruiten.

Tip voor ontdooien auto: de ontwasemstand is géén ontdooistand maar een onvochtigstand. Verwarming en blower maximaal aan op intern circuleren gaat véél sneller.
Omdat ik een luxepaard ben en zéker nog 8 minuten nabibber :+. :9.

Overigens zou ik die 30 seconden eens timen als ik jou was, want het is zéker een minuut :+. :9

• Puppetmaster
Geen matches
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Ik denk ook dat meer er uiteindelijk meer flexibiliteit in gebruik zal komen. Wellicht moeten snelladers ook variabele beprijzing krijgen zodat door de week reizen een stuk goedkoper wordt bijvoorbeeld.
Tesla doet dat natuurlijk al. Zowel in basisprijs als congestietarief.

Voor de toekomst zou ik verwachten dat zowel de range als laadsnelheid toe gaat nemen bij gelijkblijvend of afnemend gewicht/volume van de accu’s.

Daardoor neemt de vraag in aantallen palen relatief (per auto) af, al worden de eisen aan de paal wel hoger (500+kW).

Desondanks zal je altijd pieken houden waar er toch wachttijden ontstaan. Dat zie je nu ook nog altijd bij ICE-files bij (bepaalde) tankstations op zwarte zaterdagen.

• Puppetmaster
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:27:
[...]
M.b.t. onderweg snelladen snap ik het, maar je zou kunnen kijken op ter plaatse bijladen een optie is?
Hoeft doorgaans ook niet tot 100% natuurljk.
Dat hoeft je geen extra tijd/pauze te kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 21-01-2026 13:22 ]

• Tommie12
Geen matches
Puppetmaster schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:21:
[...]

M.b.t. onderweg snelladen snap ik het, maar je zou kunnen kijken op ter plaatse bijladen een optie is?
Hoeft doorgaans ook niet tot 100% natuurljk.
Dat hoeft je geen extra tijd/pauze te kosten.
Op drukke plaatsen vind je amper vrije laders, en als ze er zijn dan moet je je auto soms verplaatsen (na 4uur bv).
Het is niet onoverkomelijk, maar soms wel gedoe...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Op drukke plaatsen vind je amper vrije laders, en als ze er zijn dan moet je je auto soms verplaatsen (na 4uur bv).
Dat verplaatsen hoort al in je genen te zitten als EV rijder! Ik vind het bijzonder dat je dat nog vermeldt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:22

3_s

Geen matches
daemonix schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Dat verplaatsen hoort al in je genen te zitten als EV rijder! Ik vind het bijzonder dat je dat nog vermeldt.
Gekende nadelen zijn toch ook nadelen?

• Mar.tin
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Ik herken me hier niet in.
De plekken waar ik écht langer dan die 4 uur wil doorbrengen (een pretpark bijvoorbeeld) mag ik mijn auto gewoon de hele dag laten staan.
En alle ritten > 200-250km incl een volle dagbesteding probeer ik te combineren met een hotel / overnachting van tevoren of naderhand. 500(+)km op een dag rijden is een dagbesteding an-sich imho, ook al zou ik een extra chauffeur hebben, en dan voelt het direct als een mini vakantie.
En dat deed ik (onbewust) ook al vóórdat ik BEV reed. Als we dan ergens "ver weg" heen gingen met vrienden ook al. :). Ook toen we nog jong en arm waren, want toen waren de dagjes weg ook schaarser.

En die 5 minuten van "tanken" evenaar je heus wel onderweg naar huis als je het nét niet redt, want je kunt ook gewoon 5 minuten snelladen? In mijn geval (Y RWD Juniper) is dat genoeg voor bijna 15kWh (170kW), ofwel richting de 100km bereik. Of 60km bij 250Wh/km als je hard doorjakkert.

Dat moet imho voor "nét" niet thuis komen ruim genoeg zijn, toch?

Tegenover die éne enkele keer even moeten stoppen, staat dat ik nooit hoef te gaan tanken, en dat zou in mijn geval (50-60.000km per jaar) bij elke 600km tanken, 100 tankstops à 5? minuten. Is 8 uur en 20 minuten per jaar.

Thuis stekker ik letterlijk in op weg naar de voordeur, dat kost <5 seconden. Op werk is het misschien 10.
Dus 75 seconden per week = 65 minuten per jaar.

Houd ik nog ruim 7 uur snelladen per jaar over op een moment dat het me niet uit komt (dus ik het niet combineer met een plasje, poepje of lunch). En ik kan je verklappen, ook met 5 vakanties per jaar op 700-3500km van huis, houd ik écht tijd over.

Ik moest laatst voor het eerst "onverwacht" snelladen omdat ik met een halve accu naar familie 40km verderop gereden was, en aansluitend onverwacht 200km óm "moest" rijden omdat er geen treinen reden. (En ook wel gezellig).
Om thuis te komen een héle 3 minuten (dat was al 2 minuten méér dan echt nodig was) staan laden. (en 2x2 minuten om bij de supercharger te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 21-01-2026 15:16 ]

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Geen matches
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ligt eraan, in mijn vorige auto Hyundai Ioniq 28 kWh had ik stuur- en stoelverwarming, maar kon ik niet voorverwarmen zonder aan de laadpaal te hangen en alleen via schema dus niet via een app.
Dus ik moest wel de stuur- en stoelverwarming gebruiken.
Nu bewust gekozen voor een leaseauto zonder stuur- en stoelverwarming, maar met voorverwarmen via de app. Nu gebruik ik dus in de winter het voorverwarmen via de app en mis ik de stuur- en stoelverwarming niet meer.
Ik had voor een kleinere leaseauto kunnen kiezen die wel stuur- en stoelverwarming had, maar ik wilde graag de Kia EV6 vanwege de ruimte en 800V snelladen. Ik heb er nog geen spijt van gehad. Ik ben heel erg blij met de auto.
Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic