• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Matched: www
Peter-036 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:23:
Ik kan nergens een aanwijzing vinden voor je bewering dat laadverliezen meetellen in de WLTP, wellicht kun je een betrouwbare bron vermelden.
Dan heb je niet goed gezocht.
De Google AI (zoek op "WLTP EV, how is consumption determined") is er heel duidelijk in:
How Consumption is Determined:
Test Cycle Phases: The test consists of four phases: Low, Medium, High, and Extra High, which simulate different speeds (up to 131.3 km/h) and driving behaviors like acceleration, braking, and idling.
Measurement Method: For electric vehicles, the test starts with a fully charged battery. The vehicle is driven on a dynamometer until the battery is empty (or near empty).
Calculation: The total electric energy consumption is calculated by measuring the energy required to recharge the battery back to 100% after the test, including charging losses.
Unit of Measurement: The result is typically expressed in kilowatt-hours per 100 kilometers (kWh/100km) or Watt-hours per kilometer (Wh/km).
Standardized Conditions: To ensure consistency, the test is conducted at a constant 23°C, with auxiliary systems like air conditioning turned off.
Vehicle Configuration: The test accounts for individual vehicle configurations, including weight and accessories, by testing the lightest and heaviest variants of a model.
Maar dan wil je natuurlijk weten waar die AI dat vandaan haalt...

Hier wordt het ook duidelijk uitgelegd. Dat het inclusief de laadverliezen is staat er zelfs twee keer: https://evdb.nz/wltp
  • WLTP-rated consumption includes charging loss
  • WLTP performs a battery recharge as part of its test, so consumption includes charging losses.
  • WLTP consumption allows drivers to compare energy costs (like litres per 100 km in a petrol car).
  • Electricity 'lost' during charging is typically between 7-12% (worse in cold weather).
  • In some cars, electricity from charging can be used to heat (or cool) the battery.
Of hier (https://www.electrive.com...nge-is-really-calculated/ ):
In a WLTP ... the calculated combined power consumption includes charging losses because these have to be paid by the owner.
En hier (https://ev-range-standard-converter.web.app/)
WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
WLTP is the current global standard for measuring EV range, adopted in Europe and many other regions. It uses a 30-minute, four-phase driving cycle (low, medium, high, extra high speeds) at 23°C, simulating both city and highway conditions. WLTP includes charging losses, making its consumption figures more realistic than older standards. However, real-world range can still be lower due to factors like temperature, speed, and driving style.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2026 15:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:17
Geen matches
Dank voor de bronnen @Andrehj maar ik zie daar niet of er AC of DC geladen wordt, waarbij het DC laden voor de consument netto afgerekend wordt (de CPO past daar het tarief op aan) en de thuislader/AC lader betaalt bruto (dus ook de laadverliezen), niet dat het veel uitmaakt, maar als het een 'standaard methode' is, zou dat ook vermeld moeten worden in die voorwaarden.
Maar WLTP is een maatstaf om EV's te kunnen vergelijken, en daarvoor is 'ie goed bruikbaar.
Edit:
Helaas leidt de 2e link naar een 'page not found',
en meldt de 3e link onderaan dat de gegevens van de 1e link afkomstig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Peter-036 op 10-01-2026 15:39 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Geen matches
Peter-036 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:34:
Dank voor de bronnen @Andrehj maar ik zie daar niet of er AC of DC geladen wordt, waarbij het DC laden voor de consument netto afgerekend wordt (de CPO past daar het tarief op aan) en de thuislader/AC lader betaalt bruto (dus ook de laadverliezen), niet dat het veel uitmaakt, maar als het een 'standaard methode' is, zou dat ook vermeld moeten worden in die voorwaarden.
WLTP werkt met AC laden, omdat dat voor de meeste mensen de dagelijkse praktijk is. Bron ga ik nog even zoeken.
Maar WLTP is een maatstaf om EV's te kunnen vergelijken, en daarvoor is 'ie goed bruikbaar.
Edit:
Helaas leidt de 2e link naar een 'page not found',
Gefixt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:35
Geen matches
Steeffoon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte.
Hoe ver weg was de dierenarts dan?
Onze dierenarts is 7 km verderop, ook evt dienstdoende dierenartsen Max 10km.
Met 15% heeft jouw Kia normaliter nog 70km te gaan, nu misschien 50?
Zou geen probleem moeten zijn toch?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:12
Geen matches
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik ken heel wat mensen die snel beginnen te panikeren wanneer de SOC van hun accu daalt (ik ben zelfs met zo iemand getrouwd).
Veel collega's snappen niet dat ik met 3-5% aankom bij een snellader. Terwijl dat er net voor zorgt dat je voldoende snel kan laden

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Geen matches
sdgs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Veel collega's snappen niet dat ik met 3-5% aankom bij een snellader.
Zou ik ook nooit doen. Iets te vaak meegemaakt dat snellader niet werkt of langdurig bezet is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:55
Geen matches
Ik heb specifiek voor een vlakke laadcurve gekozen, ik laad gewoon als kind of vrouw aan pauze toe zijn, en bij 30% inpluggen is dan ook prima.
https://evkx.net/models/m...ingcurve/chart/?battery=0

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Geen matches
de Peer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Zou ik ook nooit doen. Iets te vaak meegemaakt dat snellader niet werkt of langdurig bezet is.
Ik doe dat dan ook alleen als er meerdere opties zijn..bijv Allego en Tesla naast elkaar.

• Puppetmaster
Geen matches
mitsumark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:29:
Ik heb specifiek voor een vlakke laadcurve gekozen, ik laad gewoon als kind of vrouw aan pauze toe zijn, en bij 30% inpluggen is dan ook prima.
https://evkx.net/models/m...ingcurve/chart/?battery=0
Het is idd geen tesla-piek, maar na 30% neemt het alleen gestaag af.
De sweetspot heb je dan al gehad.
Daarnaast, als jij met 10% aankomt, zit er nog 12kWh in!
M.i. ruime marge. :)
Ik hou meestal 5-10% aan ondanks dat hij tot 40-50% een plateau op 200kW heeft.
Afgelopen trip naar Berlijn was het spannender met nog 2% te gaan.
Maar idd, als je zeker bent van voldoende snelladers (meestal Tesla, toen EnBW), is dat geen enkel probleem.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 20:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

Geen matches
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Dat is circa 20 kilometer. Niet direct zweten, maar wel iets waar je bij een benzineauto minder over nadacht. Al kan dat best gewenning zijn.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Matched: nl
GeeMoney schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:32:
[...]

Ik heb het hier zo gedaan dat hij altijd direct oplaad ongeacht wel of geen goedkoop stroom en wel of geen opwek tot 60km range. Op die manier kan ik in nood bij familie komen en ziekenhuis etc. bereiken.

Dit naar aanleiding dat ik een keer met hoge spoed naar een familielid moest en ik dat dus echt net haalde, kachel uit, radio uit etc. Niet prettig. 1x gebeurd in 6,5 jaar vol elektrisch rijden.
Snap dat goed inderdaad; is ook een idee. Maar ik ben weer zo'n pietlut die ook aan de gezondheid van de accu wil denken.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Puppetmaster
Serieus?
Je hebt een 78kWh accu, 15% = dus 11,7 kWh
20km bereik daarmee zou een verbruik van 58,5 kWh/100km betekenen!?!
Das wel onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 10-01-2026 19:31 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Geen matches
Ik vind het verlies van vermogen vervelend wanneer de acculading diep zakt. Maar je kunt in ieder geval na de 0% nog wel een paar KM doorrijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZJ03H1RtfWRRsXgcvqUlAcoYCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzS3bGjkhvEFRfKCSQVOlCty.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door SirLenncelot op 10-01-2026 19:40 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:52
Geen matches
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Het is idd geen tesla-piek, maar na 30% neemt het alleen gestaag af.
De sweetspot heb je dan al gehad.
Daarnaast, als jij met 10% aankomt, zit er nog 12kWh in!
M.i. ruime marge. :)
Ik hou meestal 5-10% aan ondanks dat hij tot 40-50% een plateau op 200kW heeft.
Afgelopen trip naar Berlijn was het spannender met nog 2% te gaan.
Maar idd, als je zeker bent van voldoende snelladers (meestal Tesla, toen EnBW), is dat geen enkel probleem.
Een Model S heeft een redelijk vergelijkbare curve.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Serieus?
Achteraf is makkelijk praten, maar in zo'n situatie van ga je niet rekenen. En hij moet ook nog naar huis neem ik aan. Dan zit je al weer op 2x20km, en als je tot 0 zou rijden om 24,5kWh/100km. Niet heel gek met dit weer b.v..
Ik snap zijn reactie wel

Vaak bu'j te bang!

• mitsumark
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
Serieus?
Deze week dochter naar school gebracht in de kou. Onderstaand was het resultaat van 3.5km heen en 3.5km terug, met de airco op 16 graden.
Alleen de heenweg was het ruim boven de 50.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGTKHPnrllY1eNkYOaTcPfIHIXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcF24479RdWOFhOlxP92MCAp.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
Geen matches
Ja, 3,5km.
Dat is allemaal HVAC enz.
Maar als je verder rijdt middelt dat snel uit.
-tom-562 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Achteraf is makkelijk praten, maar in zo'n situatie van ga je niet rekenen. En hij moet ook nog naar huis neem ik aan. Dan zit je al weer op 2x20km, en als je tot 0 zou rijden om 24,5kWh/100km. Niet heel gek met dit weer b.v..
Ik snap zijn reactie wel
Tuurlijk is het makkelijk achteraf praten, maar er is ook wat ruis.
Ik weet niet hoe paniekerig de guess-o-meter van de KIA is, maar met 15% heb je doorgaans wel een stukje nog te gaan.
Met die 40km leeg rijden kom je op 29,3 kWh/100km.
Dat kan idd de eerste paar kilometer, maar zegt niet zoveel.
En als de spoed eraf is, kan je op de terugweg evt. snelladen. ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Puppetmaster op 10-01-2026 22:51 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
Geen matches
mitsumark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Deze week dochter naar school gebracht in de kou. Onderstaand was het resultaat van 3.5km heen en 3.5km terug, met de airco op 16 graden.
[Afbeelding]
Phoe.
Met de caravan erachter storm en flink regen zat ik ook boven de 400 op een dikke 100km.

Vandaag een 4km reis op 260wh/km meeste energie naar verwarmen (19c).

• Peter-036
Geen matches

Maar, hoewel een indrukwekkend verbruik per 100 km, je hebt op die 7 km ~3kWh verbruikt.
Wanneer men er zo naar kijkt is 10 of 15% aan SoC nog niet zo'n 'probleem'.
Ik citeer hier dit bericht alleen ter illustratie, niet alleen voor mitsumark.

Overigens, wanneer ik met minder dan 20% thuiskom, gaat de auto direct aan de lader.

• sdgs
Geen matches
Peter-036 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Overigens, wanneer ik met minder dan 20% thuiskom, gaat de auto direct aan de lader.
Dan gaat hij bij mij ook direct aan de lader, maar wanneer het de dag nadien mooi weer is en ik met de speedpedelec naar 't werk ga ik boven de 10% echt nog niets bijladen (10% is 50 km) en de wagen de dag nadien laten opladen op mijn zonne-energie

In de winter gaat die ook niet beginnen opladen, want ik start pas met laden om 24h00. Dat scheelt 5-10cts/kWh met mijn dynamisch tarief.

• mitsumark
Geen matches
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:58:
Ja, 3,5km.
Dat is allemaal HVAC enz.
Maar als je verder rijdt middelt dat snel uit.
Natuurlijk middelt dat uit op langere ritten, gelukkig wel.
Maar ik ken ook nog mensen die de AC hoger hebben ingesteld, dan mis je dat laatste stuk wat zakt naar 30 en kom je gemiddeld alsnog weer op 50 uit, misschien zelfs nog wel op 10km.
Ik denk dat het wel prettig is om altijd 10kWh in je accu te hebben just in case.

• sdgs
Geen matches
de Peer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Daar bestaan toch gewoon meer als voldoende systemen om je daar van te vergewissen? Een app als ABRP geeft gewoon wanneer er daar voor 't laatst succesvol geladen is, en hoeveel laadpalen er vrij zijn.

Belangrijk onderdeel van een verstandige strategie om met de BEV te rijden is altijd te navigeren naar plekken waar meerdere laadpalen staan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Geen matches
sdgs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Daar bestaan toch gewoon meer als voldoende systemen om je daar van te vergewissen? Een app als ABRP geeft gewoon wanneer er daar voor 't laatst succesvol geladen is, en hoeveel laadpalen er vrij zijn.

Belangrijk onderdeel van een verstandige strategie om met de BEV te rijden is altijd te navigeren naar plekken waar meerdere laadpalen staan.
dat is waar, met de juiste voorzorgsmaatregelen en de nodige ervaring zou het kunnen.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 21:02
Geen matches
[...]

[Afbeelding]
Klinkt als zeer lage snelheid, met PTC verwarming. 3.5km is natuurlijk een ritje van niks, in relatieve zin gebruik je dan heel weinig energie voor beweging, maar wel voor verwarming. Dus dan snap ik dit soort getallen wel.

Ik reed laatst ook 1 op 8 met mijn Polo, maar ik moest naar de milieustraat en heb 45 minuten staan wachten voor ik kon lossen, en ik ga mijn motor niet uitschakelen als het buiten miezert en rond het vriespunt is :9

Maar dit gaat over een EQE denk ik? Ja je ziet wel dat PTC veel meer stroom verbruikt dan een warmtepomp...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6WW67Mlc0Hp4QMHRfTArwHhufY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBy5cYo7fFRMJeWhfLauPKnG.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe CLA doet dat wel zoals de Tesla zoals ik het nu zie, dat is wel erg goed. Jammer dat nog steeds best wat EV's niet zo'n zuinig verwarmingscircuit hebben

[ Voor 18% gewijzigd door barta123 op 12-01-2026 09:50 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Geen matches
Een interessant artikel n.a.v. een test door de ADAC. https://autobahn.eu/artik...eradius-verlies-test-adac

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 15:36
Geen matches
barta123 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Klinkt als zeer lage snelheid, met PTC verwarming. 3.5km is natuurlijk een ritje van niks, in relatieve zin gebruik je dan heel weinig energie voor beweging, maar wel voor verwarming. Dus dan snap ik dit soort getallen wel.

Ik reed laatst ook 1 op 8 met mijn Polo, maar ik moest naar de milieustraat en heb 45 minuten staan wachten voor ik kon lossen, en ik ga mijn motor niet uitschakelen als het buiten miezert en rond het vriespunt is :9

Maar dit gaat over een EQE denk ik? Ja je ziet wel dat PTC veel meer stroom verbruikt dan een warmtepomp...

[Afbeelding]

De nieuwe CLA doet dat wel zoals de Tesla zoals ik het nu zie, dat is wel erg goed. Jammer dat nog steeds best wat EV's niet zo'n zuinig verwarmingscircuit hebben
Mijn (Juniper) Y doet dergelijke getallen ook wel hoor als ik koud wegrijd voor 3,5km en hem dan weer neerzet. Opwarmen vanaf koud, de eerste paar minuten kost zo +- 7kW, bij 50km/u is dat 140Wh/km. Of 233Wh/km bij 30km/u. En daar komt dan het daadwerkelijk verplaatsen nog bij. Dus 3-400Wh/km bij rustig stadsverkeer is dan helemaal niet vreemd.

• Puppetmaster
Geen matches
Beetje tendentieuze site, getuige ook al van de openingszin:
Het is de grootste angst van elke EV-rijder: stranden in de sneeuw met een lege accu terwijl de boordcomputer vijf minuten geleden nog aangaf dat je thuis kon komen.
8)7

Desalniettemin doet mn ID.7 het nog steeds goed met ruim 400km bij vrieskou. :)

Ik kan overigens bij ADAC geen nieuwe uitgave van hun test vinden, of kijk ik er overheen?

• PeterZ(on)
Geen matches
Puppetmaster schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Beetje tendentieuze site, getuige ook al van de openingszin:

[...]

8)7

Desalniettemin doet mn ID.7 het nog steeds goed met ruim 400km bij vrieskou. :)

Ik kan overigens bij ADAC geen nieuwe uitgave van hun test vinden, of kijk ik er overheen?
Ik heb geen idee of er een nieuwere test is, ik kwam dit tegen in mijn Whatsapp. Mij boeit het allemaal niet zo want minder bereik in de winter is toch niets nieuws. Zeker niet als je voor een paar km alles wilt opwarmen. Het bereik van de Ioniq is in de winter wel minder maar valt reuze mee en laden gaat nog steeds snel. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:21

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Geen matches
Zoals in dit artikel staat korte ritjes zijn killing voor de range. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg dus een kleine tien korte ritje om het halfuur of 3 kwartiertjes. Gruwelijk verbruik met het koude weer de afgelopen weken.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
Zo te zien heeft legacy auto weer wat geld overgemaakt wat een verschrikkelijk eenzijdig artikel, als ze sportief waren geweest dan hadden ze het artikel afgesloten dat ondanks al deze vreselijke ongemakken 95% van de nieuw verkopen in Noorwegen EV zijn en dat de Noren gek zijn op hun EV.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 12-01-2026 22:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Zo te zien heeft legacy auto weer wat geld overgemaakt wat een verschrikkelijk eenzijdig artikel, als ze sportief waren geweest dan hadden ze het artikel afgesloten dat ondanks al deze vreselijke ongemakken 95% van de nieuw verkopen in Noorwegen EV zijn en dat de Noren gek zijn op hun EV.
Goh, ik vind de conclusies en de data die ze posten wel correct.
Een auto zonder WP presteert bij die korte ritten gewoon enorm slecht, en zonder voorverwarmde batterij gaan snelladen is altijd een teleurstelling..
Maar ze schrijven ook dat de nieuwste auto's het veel beter doen.

Mijn woon-werkrit bevestigt alleen maar. Vandaag (9°C) 8% voor 32 km, vorige week (-3°C) was dat 14%...
én mijn auto heeft een WP, en ik zet de voorverwarming enkel minuten (maar ook echt geen kwartier) aan voor ik vertrek aan de paal. Dat verwarmt het interieur, maar doet amper iets voor de batterij.

En dat ze schrijven dat een Dacia Spring niet geschikt is voor lange ritten is gewoon de waarheid.

Ik heb al artikelen gezien die veel negatiever waren, en véél minder gebaseerd op feiten en metingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 13-01-2026 08:28 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 10:03
Geen matches
SpongeRob schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Hoe is 79kW hetzelfde als 231pk?
Volgens mijn rekenmachine is 79kW 107pk en 231pk is 170kW.
Ik denk dat er een 'h' ontbreekt van 79 kWh

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Geen matches
niki_lauda schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Zoals in dit artikel staat korte ritjes zijn killing voor de range. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg dus een kleine tien korte ritje om het halfuur of 3 kwartiertjes. Gruwelijk verbruik met het koude weer de afgelopen weken.
Bij een ICE zijn die korte ritjes nog veel gruwelijker voor het verbruik.

Wat een dom artikel trouwens van Autobahn (maar ik had niet anders verwacht..). Er staat nergens hoe ze getest hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2026 10:38 ]

Vaak bu'j te bang!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50
revolution-nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Dat laatste is toch totaal niet relevant voor het verhaal :?.

Het onderwerp van het artikel is dat EV's een (ten opzichte van de ICE waar 'iedereen' bekend mee is) bovengemiddelde hit qua range bij temperaturen onder nul krijgen. Dan is het toch niet zo vreemd dat daar een artikel aan wordt gewijd?

Dan hoeven daar 'ter compensatie' toch geen voordelen op andere gebieden bijgesleept te worden?
offtopic:
Als je het toch negatief wilt bekijken: de Noren zijn vooral zo gek op hun EVs omdat ICE's daar door fiscale maatregelen volstrekt onbetaalbaar zijn ;)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen matches
Steeffoon schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Dat is circa 20 kilometer. Niet direct zweten, maar wel iets waar je bij een benzineauto minder over nadacht. Al kan dat best gewenning zijn.
Mwoah, met brandstof hanteer ik de methode dat ik altijd ga tanken als het lampje gaat branden. Dan heb je altijd een dikke 100 km in de tank en kan je in principe altijd een rit maken naar familie of wat voor iets onverwachts dan ook.

Een auto met hooguit nog wat damp in de tank op de oprit hebben staan vind ik ook niet relaxed hoor. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 21:02
Geen matches
Steeffoon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte. Eigen schuld natuurlijk en gelukkig gered, maar een benzineauto is op zo'n moment net wat praktischer.
Klopt, maar als je gewoon thuis kan laden is dat anders denk ik, of laad je openbaar?

Want ik heb dus een elektrische motor, dief heeft nooit een denderend bereik maar parkeer hem altijd bij ~60%, met de nieuwe betekent dat voor mij 120-150km bereik. Dat is prima

Ik zou zeggen als je thuis komt en je kan thuis laden, (bijna) direct inpluggen en desnoods laden tot X procent dat je altijd weg kan, en als je goedkoop of op PV wilt laden dan stel je de overige hoeveelheid uit :P

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Geen matches
barta123 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Klopt, maar als je gewoon thuis kan laden is dat anders denk ik, of laad je openbaar?

Want ik heb dus een elektrische motor, dief heeft nooit een denderend bereik maar parkeer hem altijd bij ~60%, met de nieuwe betekent dat voor mij 120-150km bereik. Dat is prima

Ik zou zeggen als je thuis komt en je kan thuis laden, (bijna) direct inpluggen en desnoods laden tot X procent dat je altijd weg kan, en als je goedkoop of op PV wilt laden dan stel je de overige hoeveelheid uit :P
Ik laad inderdaad thuis. Dat scheelt een hoop.
Het zit nu in mijn systeem dat ik laad wanneer hij onder de 20 procent zit. Want beter voor de accu. En liefst ook laden wanneer het gunstig geprijsd is. Misschien moet ik dat meer loslaten :+

• Puppetmaster
Geen matches
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Een auto zonder WP presteert bij die korte ritten gewoon enorm slecht, en zonder voorverwarmde batterij gaan snelladen is altijd een teleurstelling..
En dat ze schrijven dat een Dacia Spring niet geschikt is voor lange ritten is gewoon de waarheid.
Jawel, maar water is ook meestal nat.
Het zijn open deuren met een negatief sausje waaruit de achteloze benzine rijder “weer” haalt dat een EV voor hem nog niet geschikt is.
Dat vind ik jammer, want onterecht.
Sowieso is het vrij onzinnig deze test af te zetten tegen WLTP.

Ook zou ik graag de brondata willen zien

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen matches
Want die achteloze benzinerijder is wel te overtuigen als je het beter onderbouwt? Sommigen willen gewoon nog niet, daar verander je weinig aan, moeten ze verder ook zelf weten toch? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Puppetmaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Jawel, maar water is ook meestal nat.
Het zijn open deuren met een negatief sausje waaruit de achteloze benzine rijder “weer” haalt dat een EV voor hem nog niet geschikt is.
Dat vind ik jammer, want onterecht.
Sowieso is het vrij onzinnig deze test af te zetten tegen WLTP.

Ook zou ik graag de brondata willen zien
Denk je nu echt dat autojournalisten en wetenschap in één zin passen. Eerlijk, ik vind het artikel niet eens zo negatief, en ik onderschrijf gewoon wat hij ziet.

Woon werk kost me in de zomer 7% en vorige week was dat 14% bij -2.
En ik rij dan een auto met een zeer goed thermisch management en WP…

Waar denk je brondata te kunnen krijgen?

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
Geen matches
Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:23:
Want die achteloze benzinerijder is wel te overtuigen als je het beter onderbouwt? Sommigen willen gewoon nog niet, daar verander je weinig aan, moeten ze verder ook zelf weten toch? :)
Het is alleen maar mooi, scheelt mij weer wachten bij een Fastned :+

Nee, merp!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geen matches
PauseBreak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Gewoon thuis laden aan 11kW (óf 22kW) en dus al die Fastned Stations gewoon 'rechts' laten liggen 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Puppetmaster
Geen matches
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Waar denk je brondata te kunnen krijgen?
ADAC?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-01 20:48
Geen matches
kdeboois schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Dat lijkt me niet. Kw en pk zijn beide vermogens en geen energie.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

janne_nl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Volgens mij was dat kW / kWh debacle al weer uit de wereld geholpen sinds dat ik er een dag of 5 geleden een 'typo' in veroorzaakte met de eeuwige en 'standaard Tweakers discussie' tot gevolg?

>:) :9

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
Geen matches
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Gewoon thuis laden aan 11kW (óf 22kW) en dus al die Fastned Stations gewoon 'rechts' laten liggen 8)
Dat duurt nog even. Installateur heeft het land der levenden onverwachts verlaten helaas.

Nee, merp!

• janne_nl
Geen matches
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Volgens mij was dat kW / kWh debacle al weer uit de wereld geholpen sinds dat ik er een dag of 5 geleden een 'typo' in veroorzaakte met de eeuwige en 'standaard Tweakers discussie' tot gevolg?

>:) :9
Hoop het wel ja. Maar dit ging over kW en pk. Wellicht joule er nog ingooien...alhoewel, dat is dan weer energie en geen vermogen🙈

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Vertel me eens hoe ADAC van een hoop auto’s de verbruiksdata moet gaan vinden?

Ik kijk dan liever in de files van Bjorn…. Die test echt auto’s over degelijke afstanden, al zal het ook niet 100% wetenschappelijk zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
janne_nl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Hoop het wel ja. Maar dit ging over kW en pk. Wellicht joule er nog ingooien...alhoewel, dat is dan weer energie en geen vermogen🙈
joule, of Joule? :Y)

• Puppetmaster
Geen matches
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Vertel me eens hoe ADAC van een hoop auto’s de verbruiksdata moet gaan vinden?
Het aangehaalde artikel ging juist over de test van ADAC, maar ze geven nergens een link naar de publicatie van ADAC.

• mitsumark
janne_nl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Maar de 79kWh was de accucapaciteit en de 231pk het motorvermogen, die hebben geen enkele relatie met elkaar.

• janne_nl
Geen matches
In het geval van accucapaciteit heb je natuurlijk gelijk, maar dan was de opmerking dat bij 76kW de h ontbreekt te kort door de bocht.

231pk komt overeen met ongeveer 170kW......

• janne_nl
Geen matches
jouie, met kleine letter. Joule (met hoofdletter) verwijst naar de persoon ;-)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

janne_nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:11:
In het geval van accucapaciteit heb je natuurlijk gelijk, maar dan was de opmerking dat bij 76kW de h ontbreekt te kort door de bocht.

offtopic:
Vervelend dat anno 2026 de fouten gemaakt met eenheden hier nog steeds blijven opspelen.
Dat de “h” ontbrak is evident juist omdat het niet overeen komt met de pk.
Een grappig bedoelde opmerking om de aandacht op kW vs kWh te vestigen vult nu weer een hele pagina.

• Peter-036
Geen matches
kdeboois schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:37:

Ik denk dat het (voor iedereen, niet alleen voor jou) een goed idee zou zijn, wanneer er (veel) berichten na datgene waarop je wilt reageren geplaatst zijn, even verder te lezen, je reageerde op een vrij oud bericht waar al een 'discussie' over gevoerd was.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:10
Geen matches
PauseBreak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Jammer voor de transitie, maar zo sta ik er inmiddels ook in. Woon niet in Nederland, dus als ik met bekenden aan tafel zit die het ook allemaal maar niks vinden juich ik het enkel toe: "Neem de tijd, langer subsidie voor mij hè!"

Nu zijn er regio's en situaties waar het werkelijk onpraktisch is, maar het meeste is gewoon FUD.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen matches
mitsumark schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:32:
[...]

Maar de 79kWh was de accucapaciteit en de 231pk het motorvermogen, die hebben geen enkele relatie met elkaar.
Dit is ook niet helemaal waar. Bijv bij Hyundai heb je minder Pk bij een kleinere accu (Ioniq 5/6). Dit omdat de accu met 2 a 3C mag ontladen en dan kom je bij een kleinere accu dus op minder Pk uit. Maar het is een design keuze van het platform, geen wetmatigheid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Geen matches
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Maar ze schrijven ook dat de nieuwste auto's het veel beter doen.

Mijn woon-werkrit bevestigt alleen maar. Vandaag (9°C) 8% voor 32 km, vorige week (-3°C) was dat 14%...
én mijn auto heeft een WP, en ik zet de voorverwarming enkel minuten (maar ook echt geen kwartier) aan voor ik vertrek aan de paal. Dat verwarmt het interieur, maar doet amper iets voor de batterij.
Een warmtepomp wordt behoorlijk mytisch over gedaan. De praktijk is toch wat genuanceerder.
In basis bespaart de warmtepomp inderdaad energie in de koude maanden. Daar zijn we het wel over eens.
Ik heb 2 voorbeelden waarbij het toch genuanceerder ligt.

1. Eigen ervaring bij aankoop
Recent een Skoda Elroq gekocht (nog niet in bezit). Ik wilde graag een warmtepomp. Want warmtepompen in een EV zijn magische dingen, zegt men. De Skoda verkoper was het daar in geval van het MEB platform niet mee eens. Volgens hem, is een warmtepomp in de Elroq weinig efficiënt en daardoor weggegooid geld.
Ben dus eens aan het zoeken en vragen geweest. Overal wordt dit beeld bevestigd. Op het VW MEB platform is een warmtepomp alleen nuttig als een enkele reis lang genoeg is. Het gemiddelde woon-werk verkeer valt daar niet onder.

2. Kia e-Niro met en zonder warmtepomp
In deze video laat men duidelijk zien wat een warmtepomp doet met verbruik in een Kia e-Niro. De metingen zijn over een heel met meerdere exemplaren zowel met als zonder warmtepomp.
Er wordt een grafiek getoond waarop duidelijk te zien is dat de besparing in de winter voor een groot deel verdwijnt in de zomer door een hoger verbruik.
Als je vervolgens een rekensom op loslaat blijkt een warmtepomp voor de e-Niro financieel totaal niet te rechtvaardigen is.

Dit zijn maar 2 voorbeelden en daarmee dus niet kenmerkend voor de warmtepomp in het algemeen.
Maar het geeft wel aan dat een warmtepomp niet het wonder is waar iedereen het over heeft.

Het wonder in de winter heet voorverwarmen aan de stekker. Dat werkt voor iedere EV. Dat is mijn optiek

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Athome schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Een warmtepomp wordt behoorlijk mytisch over gedaan. De praktijk is toch wat genuanceerder.
In basis bespaart de warmtepomp inderdaad energie in de koude maanden. Daar zijn we het wel over eens.
Ik heb 2 voorbeelden waarbij het toch genuanceerder ligt.

1. Eigen ervaring bij aankoop
Recent een Skoda Elroq gekocht (nog niet in bezit). Ik wilde graag een warmtepomp. Want warmtepompen in een EV zijn magische dingen, zegt men. De Skoda verkoper was het daar in geval van het MEB platform niet mee eens. Volgens hem, is een warmtepomp in de Elroq weinig efficiënt en daardoor weggegooid geld.
Ben dus eens aan het zoeken en vragen geweest. Overal wordt dit beeld bevestigd. Op het VW MEB platform is een warmtepomp alleen nuttig als een enkele reis lang genoeg is. Het gemiddelde woon-werk verkeer valt daar niet onder.

2. Kia e-Niro met en zonder warmtepomp
In deze video laat men duidelijk zien wat een warmtepomp doet met verbruik in een Kia e-Niro. De metingen zijn over een heel met meerdere exemplaren zowel met als zonder warmtepomp.
Er wordt een grafiek getoond waarop duidelijk te zien is dat de besparing in de winter voor een groot deel verdwijnt in de zomer door een hoger verbruik.
Als je vervolgens een rekensom op loslaat blijkt een warmtepomp voor de e-Niro financieel totaal niet te rechtvaardigen is.

Dit zijn maar 2 voorbeelden en daarmee dus niet kenmerkend voor de warmtepomp in het algemeen.
Maar het geeft wel aan dat een warmtepomp niet het wonder is waar iedereen het over heeft.

Het wonder in de winter heet voorverwarmen aan de stekker. Dat werkt voor iedere EV. Dat is mijn optiek
Dan zijn die dingen slecht geimplementeerd...
Ik snap echt niet waarom een WP in de zomer tot meerverbruik moet leiden. Een goede WP is een airco die in 2 richtingen kan werken, en dat doet de niro dan blijkbaar niet of slecht.

Bij het MEB platform is het idd gekend dat de WP niet zo veel doet, maar waarom dan wel bij andere merken?

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:54

3_s

Geen matches
Athome schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:45:
Zonder stekker kan je ook voorverwarmen. En dan is de cabine ook lekker warm :).

• Athome
Geen matches
Dat gaat nog steeds ten koste van je range. En daar is het met een warmtepomp om te doen.

@Tommie12
Wat ikzelf tot nu toe gezien heb is dat een warmtepomp als extra onderdeel wordt toegevoegd. Het vervangt dus niet de Airco.

Airco, Warmtepomp, koelkast, etc, ze werken allemaal volgens hetzelfde principe. Maar dat zegt niets over de efficiëntie.
De laser snijmachines bij ons op het werk hebben ook koelingen en werken ook volgens hetzelfde principe maar efficiënt zijn ze zeker niet. De koeling verbruikt per dag veel meer stroom dan het snijproces zelf.

[ Voor 73% gewijzigd door Athome op 16-01-2026 10:13 ]

• mitsumark
Geen matches
Die 5-10% extra range heb je maar zelden echt nodig.

Als de gemiddelde COP van de warmtepomp 2 is, bespaar je daarnaast dus ook 50% energie / kosten / CO2 (al duurt het terugverdienen in euro's van een WP van 1000 euro eerder 10 jaar dan 5 jaar).

• Athome
Geen matches
Overigens nog een video:
YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Aan het einde wordt het verbruik vergelijken en toen schrok hij toch wel even.
Het verbruik met en zonder warmtepomp vrijwel hetzelfde.
Zijn conclusie. De versie met warmtepomp is luxer en meer opties en verbruikt daardoor meer energie.

Een andere conclusie. Koop een goedkoper model, dan ben je ook geen warmtepomp nodig. Scheelt 2x keer geld.

• PeterZ(on)
Geen matches
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:12:
Die 5-10% extra range heb je maar zelden echt nodig.

Als de gemiddelde COP van de warmtepomp 2 is, bespaar je daarnaast dus ook 50% energie / kosten / CO2 (al duurt het terugverdienen in euro's van een WP van 1000 euro eerder 10 jaar dan 5 jaar).
Al die luxe extra's die tegenwoordig in auto's zitten zoals elektrische ramen en spiegels of duurdere leren bekleding enz... verdienen zich helemaal nooit terug, die wil je gewoon hebben voor het gemak of uitstraling.
Overigens een COP van 3 lijkt mij eerder van toepassing en is dus een stuk efficiënter dan een PTC element. Is een warmtepomp in een VW/VAG, zoals in het begin de ID3, niet efficiënter dan deugt dat systeem niet.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Geen matches
Warmtepompen zijn op dit moment overrated. Scheelt misschien een paar % in het verbruik, maar aangezien het meestal opties zijn bij aanschaf (of onderdeel van een pakket) verdien je ze in de praktijk nooit terug.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Athome schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:03:
Dat gaat nog steeds ten koste van je range. En daar is het met een warmtepomp om te doen.

@Tommie12
Wat ikzelf tot nu toe gezien heb is dat een warmtepomp als extra onderdeel wordt toegevoegd. Het vervangt dus niet de Airco.

Airco, Warmtepomp, koelkast, etc, ze werken allemaal volgens hetzelfde principe. Maar dat zegt niets over de efficiëntie.
De laser snijmachines bij ons op het werk hebben ook koelingen en werken ook volgens hetzelfde principe maar efficiënt zijn ze zeker niet. De koeling verbruikt per dag veel meer stroom dan het snijproces zelf.
Dat een WP een extra systeem is, dat is de fout.
Ben geen Tesla fan meer, maar wat ze gedaan hebben met de octovalve is gewoon goed.
Je moet dezelfde compressor gebruiken die in de zomer je interieur af koelt om je batterij op te warmen en ook om je interieur op te warmen.
COP van een beetje airco/WP is makkelijk 4, dus als dat geen besparing oplevert, dan was de implementatie gewoon fout.

Ik gebruik thuis ook een airco om te verwarmen in de winter. Dat heeft me geen euro extra gekost, en is zelfs zuiniger dan stoken op gas. Dus vergeet elke vergelijking met een directe PTC heater...
Als je dat als ingenieur niet zuiniger krijgt, dan ben je niet goed bezig.

Voor mij is het simpel, geen auto zonder WP, tenzij dat een auto is om rond de kerk te rijden....

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
stylezzz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:30:
Warmtepompen zijn op dit moment overrated. Scheelt misschien een paar % in het verbruik, maar aangezien het meestal opties zijn bij aanschaf (of onderdeel van een pakket) verdien je ze in de praktijk nooit terug.
Moet gewoon een standaard feature zijn. De compressor zit er al, de rest is peanuts.

• mitsumark
Geen matches
PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Al die luxe extra's die tegenwoordig in auto's zitten zoals elektrische ramen en spiegels of duurdere leren bekleding enz... verdienen zich helemaal nooit terug, die wil je gewoon hebben voor het gemak of uitstraling.
Overigens een COP van 3 lijkt mij eerder van toepassing en is dus een stuk efficiënter dan een PTC element. Is een warmtepomp in een VW/VAG, zoals in het begin de ID3, niet efficiënter dan deugt dat systeem niet.
Maar een warmtepomp is geen luxproduct imoe, het is gewoon een andere manier om hetzelfde te doen.
Een COP van 3 red je in de zomer wel, in de winter (wanneer je range minder is), niet.

• mitsumark
Tommie12 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Dat een WP een extra systeem is, dat is de fout.
Ben geen Tesla fan meer, maar wat ze gedaan hebben met de octovalve is gewoon goed.
Je moet dezelfde compressor gebruiken die in de zomer je interieur af koelt om je batterij op te warmen en ook om je interieur op te warmen.
COP van een beetje airco/WP is makkelijk 4, dus als dat geen besparing oplevert, dan was de implementatie gewoon fout.

Ik gebruik thuis ook een airco om te verwarmen in de winter. Dat heeft me geen euro extra gekost, en is zelfs zuiniger dan stoken op gas. Dus vergeet elke vergelijking met een directe PTC heater...
Als je dat als ingenieur niet zuiniger krijgt, dan ben je niet goed bezig.

Voor mij is het simpel, geen auto zonder WP, tenzij dat een auto is om rond de kerk te rijden....
Die COP van 4 red je heel misschien onder ideale omstandigheden bij 20 graden, wanneer je hem eigenlijk niet nodig hebt.
In de winter zit je eerder rond de 2.

• Tommie12
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Die COP van 4 red je heel misschien onder ideale omstandigheden bij 20 graden, wanneer je hem eigenlijk niet nodig hebt.
Ik zie toch seizoenswaarden van 4-5, dan kan het in de winter niet zo slecht zijn dat het maar 2 is, want dan gebruik je die het meest voor verwarmen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Die COP van 4 in de zomer is anders perfect voor de airco hoor maar dan moet je wel je implementatie op orde hebben (Tesla zoals [~Tommie12 al noemde).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PeterZ(on)
Geen matches
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Maar een warmtepomp is geen luxproduct imoe, het is gewoon een andere manier om hetzelfde te doen.
Een COP van 3 red je in de zomer wel, in de winter (wanneer je range minder is), niet.
Voor mij is het ook geen luxe product maar ik reageerde meer op jouw conclusie over het terugverdienen.
Verder kun je v.z.i.w. zonder wp ook geen gebruik maken van de (rest)warmte van motor, accu en andere componenten die warmte afgeven. Voor mij hoort een warmtepomp daarom gewoon bij een efficiënte BEV.

• mitsumark
janne_nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:11:

Een ID3 met 79kW vermogen?
ID3 met 79kWh accucapaciteit bestaat, dus wat is er kort door de bocht?

• mitsumark
Geen matches
zonoskar schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:55:
[...]

Dit is ook niet helemaal waar. Bijv bij Hyundai heb je minder Pk bij een kleinere accu (Ioniq 5/6). Dit omdat de accu met 2 a 3C mag ontladen en dan kom je bij een kleinere accu dus op minder Pk uit. Maar het is een design keuze van het platform, geen wetmatigheid.
Ik zie niet in hoe dit relevant is in de kW(h) discussie. Er spelen dan nog zoveel meer factoren mee.
Er zijn overigens wel EV's die gewoon met 5C+ ontladen, zelfs bij Hyundai.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-01 11:58
[...]

Ik merk in de winter hier in Noorwegen bij m'n Tesla (2021 Model3) dat ook de motor in een lossy manier draait om extra warmte te genereren. Dan komt er een raar geluid vanaf, alsof twee metalen schijven over elkaar wrijven.
Want ja een warmtepomp doet niet veel hoe kouder het wordt (en hoe meer je ´m nodig hebt :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 16-01-2026 14:32 ]

Mixed Reality dev

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Geen matches
Tommie12 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Moet gewoon een standaard feature zijn. De compressor zit er al, de rest is peanuts.
Ben ik helemaal met je eens. Geen twijfel dat een warmtepomp efficienter is, echter is het geen (forse) meerprijs waard.

• janne_nl
Geen matches
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Een ID3 met 79kW vermogen?
ID3 met 79kWh accucapaciteit bestaat, dus wat is er kort door de bocht?
Dit ging helemaal niet meer over een auto, maar was een discussie en daarvan zijn er 2 in elkaar overgelopen.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
stylezzz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Geen twijfel dat een warmtepomp efficienter is, echter is het geen (forse) meerprijs waard.
Een warmtepomp is leuk als het tot de standaarduitrusting van de auto behoort, maar als je het als losse optie moet aanschaffen dan verdien je 'm waarschijnlijk niet terug. Tenzij je misschien de auto iets van 10 jaar blijft rijden.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:25
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Een warmtepomp is leuk als het tot de standaarduitrusting van de auto behoort, maar als je het als losse optie moet aanschaffen dan verdien je 'm waarschijnlijk niet terug. Tenzij je misschien de auto iets van 10 jaar blijft rijden.
En bij een leaseauto speelt dan ook nog mee dat je de extra bijtelling wel zelf betaalt en de extra energiekosten bij geen warmtepomp niet. Moet overigens zeggen dat ik de warmtepomp in mijn Model3 uit 2019 nooit gemist heb, voorverwarmen in de winter was wel een stuk stiller dan in mijn Model Y nu.. Die staat me een partij te blazen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 09:23
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die een optie kiezen op een auto gebaseerd op terugverdientijd.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Geen matches
STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die een optie kiezen op een auto gebaseerd op terugverdientijd.
Een warmtepomp is toch bedoeld om energie te besparen? In die zin kun je het ook zien als een manier om 'm terug te verdienen. Beetje hetzelfde als zonnepanelen of een warmtepomp thuis terugverdienen.
Waarom zou je anders een warmtepomp nemen? Voor de extra range hoef je het niet te doen, dat is verwaarloosbaar.
Het kan misschien nuttig zijn op een lange rit dat je dan net je bestemming haalt zonder te snelladen , maar hoe vaak doe je dat is dan de vraag.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 09:23
Geen matches
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Een warmtepomp is toch bedoeld om energie te besparen? In die zin kun je het ook zien als een manier om 'm terug te verdienen. Beetje hetzelfde als zonnepanelen of een warmtepomp thuis terugverdienen.
Waarom zou je anders een warmtepomp nemen? Voor de extra range hoef je het niet te doen, dat is verwaarloosbaar.
Het kan misschien nuttig zijn op een lange rit dat je dan net je bestemming haalt zonder te snelladen , maar hoe vaak doe je dat is dan de vraag.
Ik snap je en ben het met je eens. Heb het alleen zo nooit bekeken eerlijk gezegd 😄. Misschien eigenaardigheid van mijzelf, maar kies soms iets omdat het kan. Gevoelsmatig irritant dat het er niet opzit 😂

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2026 19:58 ]

• Puppetmaster
Geen matches
Ja, dat terugverdienen ben ik ook niet zo van.
Het terugverdienen van de CV-ketel hoor niet vaak. ;)

Maar in EV’s is het wel van belang om spaarzaam met energie om te gaan. Voor de absolute range misschien niet meer, maar het verschil tussen zomer en winter is vaak nog best groot.

• mitsumark
Geen matches
Puppetmaster schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
Ja, dat terugverdienen ben ik ook niet zo van.
Het terugverdienen van de CV-ketel hoor niet vaak. ;)
Ik snap de redenatie niet. Hoe is een CV-ketel vergelijkbaar met een warmtepomp in een auto?
Ik hoor ook nooit iemand over de terugverdientijd van een trui.
Maar in EV’s is het wel van belang om spaarzaam met energie om te gaan. Voor de absolute range misschien niet meer, maar het verschil tussen zomer en winter is vaak nog best groot.
Spaarzaam met energie omgaan is vooral zodat we met kleinere accu's kunnen rijden, dat is goed voor alle aspecten.

• Puppetmaster
Geen matches
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:50:
Ik hoor ook nooit iemand over de terugverdientijd van een trui.
Precies dat idd. :)

• mitsumark
Geen matches
Precies niet dus.

Misschien had ik er een emoji of sarcasme bij moeten zetten, maar de relatie met de warmtepomp is compleet zoek.

• Puppetmaster
Geen matches
Er is geen relatie met de warmtepomp, het ging er alleen om dat terugverdienen voor mij doorgaans geen issue is.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Geen matches
Als een warmtepomp 1500 euro kost en toch nauwelijks iets toevoegt, en een audio upgrade ook 1500 euro. Dan kies ik voor de audio upgrade

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geen matches
-tom-562 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:32:
Als een warmtepomp 1500 euro kost en toch nauwelijks iets toevoegt, en een audio upgrade ook 1500 euro. Dan kies ik voor de audio upgrade
Beide zijn bij (bijvoorbeeld) VW vaak alleen als optie beschikbaar tijdens het bestellen van een nieuwe auto en niet beschikbaar als aftermarket 'dealeroptie'. De Audio-Upgrade wordt daarmee meteen een héle dure doordat die optie alleen als 'package deal' komt bij de luxe / sportieve interieur varianten. Dat redt je niet met €1500,-

:'( 8) :*)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Geen matches
Will_M schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Beide zijn bij (bijvoorbeeld) VW alleen als optie beschikbaar tijdens het bestellen van een nieuwe auto en niet beschikbaar als aftermarket 'dealeroptie'. De Audio-Upgrade wordt daarmee meteen een héle dure doordat die optie alleen als 'package deal' komt bij de luxe / sportieve interieur varianten. Dat redt je niet met €1500,-

:'( 8) :*)
Bij de ID.4 kon dat wel allemaal los besteld worden O-)

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geen matches
-tom-562 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Bij de ID.4 kon dat wel allemaal los besteld worden O-)
Kan zijn dat dat inmiddels ook (weer?) aangepast is maar als je tot een jaar geleden het 'Harman Kardon' audio systeem in een ID.x wilde bestellen dan was je automatisch veroordeeld tot de GTX uitvoering óf tot het 'Top-Sport' interieur (géén straf verder, maar absoluut niet goedkoop te noemen). Bij ieder andere uitrustingsniveau waren de deurpanelen achter niet geschikt voor de tweeters (wel voor de midrange speakers onder in het portiervak).

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 17-01-2026 16:57 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Geen matches
Will_M schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Kan zijn dat dat inmiddels ook (weer?) aangepast is maar als je tot een jaar geleden het 'Harman Kardon' audio systeem in een ID.x wilde bestellen dan was je automatisch veroordeeld tot de GTX uitvoering óf tot het 'Top-Sport' interieur (géén straf verder, maar absoluut niet goedkoop te noemen). Bij ieder andere uitrustingsniveau waren de deurpanelen achter niet geschikt voor de tweeters (wel voor de midrange speakers onder in het portiervak).
En wil je meer dan 1000kg mogen trekken zit je ook gelijk vast aan de GTX :(

• Athome
Geen matches
Menesis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Want ja een warmtepomp doet niet veel hoe kouder het wordt (en hoe meer je ´m nodig hebt :+ )
Dat heeft ook met het koudemiddel te maken. Het veel gebruikte R1234yf werkt tot ongeveer -30 graden celcius. In kan me voorstellen dat je in Noorwegen toch wel dicht bij de deze temperatuur kan komen.
Er zijn ook systemen die CO2 gebruiken die gaat tot -70 graden.

Ik heb overigens geen flauw idee wel koelmiddel Tesla gebruikt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:45
Geen matches
Athome schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Dat heeft ook met het koudemiddel te maken. Het veel gebruikte R1234yf werkt tot ongeveer -30 graden celcius. In kan me voorstellen dat je in Noorwegen toch wel dicht bij de deze temperatuur kan komen.
Er zijn ook systemen die CO2 gebruiken die gaat tot -70 graden.

Ik heb overigens geen flauw idee wel koelmiddel Tesla gebruikt.
Daar heeft het niet mee te maken, ook in Noorwegen is -30 in de bewoonde gebieden heel uitzonderlijk.
Waar het wel mee te maken heeft is de COP van het systeem, oftewel hoeveel kWh warmte kan de warmtepomp genereren met één kWh elektrische energie. Hoe lager de buitentemperatuur hoe lager die verhouding uitvalt.
Dit zijn kleine systemen met heel veel variabelen en sowieso al lagere efficiëntie dan grotere systemen voor bv. woningverwarming waardoor het lastig is er precieze getallen op te drukken, maar ik verwacht dat bij een buitentemperatuur net boven het vriespunt en hoge luchtvochtigheid (dus veel defrosts van de verdamper), en ook bij temperaturen ver onder het vriespunt, het verschil tussen een warmtepomp en een gewone PCT heater gewoon niet zo heel groot meer is.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 17-01-2026 22:00 ]

• Athome
Geen matches
Dat heeft wel degelijk wat met het koudemiddel te maken.
Een koudemiddel dat aan zijn limiet zit, laat een lagere efficiëntie zien t.o.v een koudemiddel met nog voldoende reserves.
Het is uiteraard niet alleen het koudemiddel. De rest van het systeem is ook bepalend

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 20:35
Geen matches
De pijn van afschrijving.

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Inruilwaarde e-c4: €10.000

Holy crap.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
aschja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:28:

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Holy crap.
Die zou ik dan toch proberen elders te verkopen. Heb je al geprobeerd via die platformen als ikwilvanmijnautoaf?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:08
Geen matches

Holy crap.
Nu als particulier een nieuwe auto kopen is gewoon kapitaalvernietiging wat mij betreft. De occasionmarkt ligt op zijn gat, er komt nu veel uit de lease.

A.s. zaterdag ga ik mijn Niro inruilen op een Enyaq. Op de Niro in 3,5 jaar €21k afgeschreven; 2x meer dan aan de 15 autojaren de rest van m'n leven bij elkaar :X

Maar, restwaarde op Ioniq destijds was abnormaal hoog en aanschaf Enyaq ook stuk lager dus lijkt allemaal erger dan het is.

Historie en inschatting komende jaren. Voorheen rekende ik altijd met 12% en was altijd lager, nu toch maar op 15% gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZJFahzis2KTz7DvlBRfWlTw7ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMD9fez9Z5eQZ6gGM4Y4E7tT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 19-01-2026 08:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Nu als particulier een nieuwe auto kopen is gewoon kapitaalvernietiging wat mij betreft. De occasionmarkt ligt op zijn gat, er komt nu veel uit de lease.

A.s. zaterdag ga ik mijn Niro inruilen op een Enyaq. Op de Niro in 3,5 jaar 2x meer afschrijving dan aan de 15 autojaren de rest van m'n leven :X

Maar, restwaarde op Ioniq destijds was abnormaal hoog en aanschaf Enyaq ook stuk lager dus lijkt allemaal erger dan het is.

Historie en inschatting komende jaren. Voorheen rekende ik altijd met 12% en was altijd lager, nu toch maar op 15% gezet.
[Afbeelding]
Je moet als particulier gewoon proberen om je auto veel langer te houden en eventueel kopen als die 3 jaar oud is. Dat lukt niet altijd, maar je moet begrijpen dat leasemaatschappijen altijd dikke kortingen krijgen die je als particulier niet krijgt. Die eerste jaren hakken er gewoon zwaar in.

Ok kopen bij de EU import bedrijven, dat helpt ook. Onze Polo die nu 7 jaar oud is, hebben we als tweedehandse met 30km gekocht. Auto was ingeschreven in Portugal en dan doorverkocht. Scheelde toen wel dik 5000€.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Geen matches

Holy crap.
Op gaspedaal gaan die weg voor 20k en hoger. Zoals hier genoemd is de afschrijving het grootst in de eerste jaren maar een eerste bod is altijd absurd laag (zei hij uit ervaring). Hier valt na wat onderhandelingen zeker nog wel 15k of meer voor te vangen. Kijk ook bij meerdere dealers.
Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic