• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Matched: nl
revolution-nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Wel.... in hoeverre zou een hoge absolute laadsnelheid voor de 3 en Y voor hogere verkopen lijden, ik betwijfel dat ten zeerste simpelweg om de relatief laadsnelheid van Tesla door de efficiënte aandrijflijn nog steeds in de top behoort.

Aanvullend, R&D investeringen geven vaak niet direct op de korte termijn resultaat he ;)
Time wil tell. De potentie van FSD en de Robotaxi is enorm, en als je kijkt naar de snelheid waarmee ze het afgelopen jaar ontwikkkelen dan kan dit absoluut een game-changer worden. Zeker als Brussel eindelijk eens opschiet met fatsoenlijke regelgeving.
Als je R&D budget naar de verkeerde dingen gaat, of je ingenieurs leveren niet wat de CEO belooft, dan veranderen sommige believers in non-believers.
En als de CEO dan meer dan de helft van de klanten schoffeert dan gebeurt dit.
Dat kan ten dele gecompenseerd worden door betere en goedkopere auto’s te bouwen, maar dat zie ik niet meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:13
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
@Zjanzjak hij ziet er leuk uit maar blinkt op gewicht na eigenlijk nergens in uit. Niet in snelheid, niet in range en niet in de accu en snellaad mogelijkheden. Ik vraag mij af of hij het goed gaat doen.
Als ik mijn huidige ev erbij haal ben ik er t.o.v. mijn vorige ev FLINK op achteruit gegaan, minder range, VEEL minder ruimte, mindere laadcurve, de opbergruimte in de cabine is om te janken, achterin kan ik alleen maar kabouters kwijt, de inruilwaarde van de Alpine A290 zal ook wel ruk zijn en hij doet het lang niet zo goed als de Renault 5. Maar;
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
Uiterlijk is inderdaad OK maar ik zou toch wel iets meer zoeken dan alleen het uiterlijk.
De Alpine 'ziet' er snel uit maar is dat niet echt, ook dat boeit mij zo niet want mijn hoofdcriteria is of IK de wagen mooi vind. Ik wist op voorhand dat ik er flink op achteruit (zoals bovengenoemd) ging maar ja, ik vind 'em mooi. Ik ga dus puur en alleen af op uiterlijk als het op wagens aankomt. Moet alleen wel een ev zijn.
En, het moet wel binnen het budget passen. ;)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:19
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Ohja, eerst iets stellige brengen en vervolgens niets aanleveren :Y) .
We hebben het over omrollen van elektrische SUV’s en ik breng een feit dat er compacte SUV’s zijn die bochtenwerk prima handelen. Door diezelfde fysica van een lage zwaartekracht, weet je nog?
Inderdaad geen 911 praktijken of F1 werk natuurlijk maar die specs mist die Caterham net zo min ;).
We beweren ook niet net zo snel, maar ook zeker geen dweil praktijken zoals 20 jaar geleden.
Mocht je begrijpend hebben kunnen lezen, dan had die discussie nog een béétje zin kunnen hebben.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• flupp
Geen matches
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Nee, aan het uitgekiende design, enorme efficientie, buitengewone betrouwbaarheid en software die mijlenver vooruit loopt.
Je vergeet nog de uitgekiende aërodynamica.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:08:
Vandaar dat de Cybertruck die in Nederland rondreed een kenteken uit Albanie had. Zoek even op rapper Kosso.
Je bedoelt dat ding dat van de weg gehaald is omdat hij hier niet mag rijden? :P Hetzelfde met de grijze import die bij de dealer moest blijven staan? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:28
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.
Even corrigeren. De Cybertruck is op zowat alle vlakken een ramp.
Meer dan 1 miljoen reservaties, nog geen 100.000 exemplaren geproduceerd.

Hij verkoopt voor geen meter. Productie is teruggeschroefd naar < 20k voertuigen per jaar voor een productielijn die ontworpen is om er 250k per jaar te produceren.

De wagen mag niet verkocht worden in Europa omdat hij niet voldoet aan onze veiligheidsnormen (geen afrondingen van de koetswerk, probleem voor voetgangersveiligheid) maar ook structureel is er een issue (toch indien ze die met trekhaak willen leveren, er mag geen aluminium gebruikt worden in de structuur voor het koppelen van een trekhaak)

In de VS wil dus ook bijna niemand hem nog kopen, Musk heeft zich echt niet populair gemaakt bij zijn klanten, die willen niet langer in een Tesla gezien worden. Op dit ogenblik koopt Musk een aanzienlijk aandeel van de productie op via SpaceX en xAI (er wordt gesproken van > 1000 cybertrucks).

L&F Co, de Koreaanse leverancier van de 4860 cellen voor de cybertruck, hebben vorige maand aangegeven dat het contract met 99% gereduceerd is.

Dit is een filmpje van bij SpaceX
https://twitter.com/i/status/2000612387179671932

• Tommie12
  • Nu online
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Als ik mijn huidige ev erbij haal ben ik er t.o.v. mijn vorige ev FLINK op achteruit gegaan, minder range, VEEL minder ruimte, mindere laadcurve, de opbergruimte in de cabine is om te janken, achterin kan ik alleen maar kabouters kwijt, de inruilwaarde van de Alpine A290 zal ook wel ruk zijn en hij doet het lang niet zo goed als de Renault 5. Maar;

[...]

De Alpine 'ziet' er snel uit maar is dat niet echt, ook dat boeit mij zo niet want mijn hoofdcriteria is of IK de wagen mooi vind. Ik wist op voorhand dat ik er flink op achteruit (zoals bovengenoemd) ging maar ja, ik vind 'em mooi. Ik ga dus puur en alleen af op uiterlijk als het op wagens aankomt. Moet alleen wel een ev zijn.
En, het moet wel binnen het budget passen. ;)
Je moet echt wel gek zijn om die te kopen hé. Maar we apprecieren je eerlijkheid. Waarschijnlijk doe je dat in de hoop dat je altijd met een unieke auto blijft rijden. :o

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:42:
Je moet echt wel gek zijn om die te kopen hé.
Elke gek zijn gebrek? :P
Had vroeger eindeloze discussies met mijn schoonvader (wijlen), die een auto kocht meer voor het praktische.
Weet niet of het gek is dat iemand een auto koopt puur voor wat hij/zij mooi vindt, misschien uitzonderlijk, maar goed, ieder zijn ding toch. Zo lang het binnen het budget past en ik het maar mooi vind.
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:42:
Waarschijnlijk doe je dat in de hoop dat je altijd met een unieke auto blijft rijden. :o
De echte unieke auto's kan ik niet eens betalen, de Alpine A290 zie je uiteraard wat minder dan de elektrische Renault 5 maar uniek? Nah, je doet een verkeerde aanname.
Mooi is het toverwoord zoals je inmiddels vast wel weet. ;)

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:56

HermanGast

Exige GT3

Geen matches
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Elke gek zijn gebrek? :P
Had vroeger eindeloze discussies met mijn schoonvader (wijlen), die een auto kocht meer voor het praktische.
Weet niet of het gek is dat iemand een auto koopt puur voor wat hij/zij mooi vindt, misschien uitzonderlijk, maar goed, ieder zijn ding toch. Zo lang het binnen het budget past en ik het maar mooi vind.

[...]

De echte unieke auto's kan ik niet eens betalen, de Alpine A290 zie je uiteraard wat minder dan de elektrische Renault 5 maar uniek? Nah, je doet een verkeerde aanname.
Mooi is het toverwoord zoals je inmiddels vast wel weet. ;)
Alpine A290GTS….
Een oor-tot-oor smile van vertrek tot aankomst ;)

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:49
Geen matches
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.
Dat maakt niet uit. Je schreef: "Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die..."
Die Tesla met 800V is er dus wel. En dan was ik de Semi (1000V) nog vergeten te noemen. :)

• Tommie12
  • Nu online
ReconE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 05:52:
[...]

Dat maakt niet uit. Je schreef: "Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die..."
Die Tesla met 800V is er dus wel. En dan was ik de Semi (1000V) nog vergeten te noemen. :)
Als we gaan mierenneuken zal ik in mijn zin toevoegen: er is geen Tesla in Europa die 800V heeft en die je als personenwagen kan gebruiken.

Ik dacht dat we het over electrische auto’s in NL en B hadden en niet in US.

• Zjanzjak
Geen matches
HermanGast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:09:
Alpine A290GTS….
Een oor-tot-oor smile van vertrek tot aankomst ;)
Ja daar gaat mijn exclusiviteit hier op Tweakers! Haha, nee hoor, snap precies wat je bedoelt. ;)

Misschien meer een vraag voor in Thuisladen van je EV deel 2
Maar stiekem toch even snel hier, hoe bevalt het dynamisch laden?

Begreep dat het bij de eerdere Renault Megane E Tech's soms wel eens mis ging, dat de wagen na 'diepe' slaap dan niet meer tot leven kwam en het laden dus niet ging. Schijnt geloof ik een update voor geweest te zijn maar toch, en aangezien wij dezelfde motor hebben als de Megane E Tech (maar vast met de nodige aanpassingen) ben ik hier benieuwd naar.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
janne_nl schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
Ach, ook een ICE gebruikt in de winter 10 tot 20% meer benzine lees ik.

Ondanks het meerdere verbruik en de last die de accu van kou heeft is een EV nog steeds efficienter.

Daarnaast, vannacht gaat er voor ongeveer 6 euro 250km in de accu. Een ICE moet daarvoor 1 op 30 rijden met een brandstofprijs van 1.30. Waar praten we over.
Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor benzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ethanol.
RichieB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb inderdaad ook een Model S75 uit 2018. Volgens TeslaFi is het lifetime verbruik 218 Wh/km met 9220 ritten en 180k km. Maar mijn use case is heel anders dan de jouwe: wij hebben een eigen oprit en veel zonnepanelen, dus de auto is altijd ingeplugd en staat weer op 80% als hij gebruikt gaat worden. Dus verbruik/range is alleen belangrijk tijdens de vakanties. Dat hebben we met deze MS 4 jaar zonder problemen gedaan, maar sinds 2023 pakken we daar de Model Y voor. Ik zie nu voor ritten naar de supermarkt ook 300 Wh/km maar dat moest ik echt opzoeken, daar merken we dus niets van.
Ah ok, kleine ritjes bij jou dus hetzelfde. Wat bij mij ook scheelt is dat ik niet "met het verkeer mee" hoef te rijden zoals anderen hier zeggen. Ik woon in dunbevolkt gebeid en rij veel lange ritten in de avonden. Ik kan dus lange stukken 140km/h rijden, als ik wel in de randstad rij dan is mijn auto ook veel zuiniger, want (gedwongen) lagere gemiddelde snelheid.

Ik rij eigenlijk nooit trager dan 125 km/h cruise op de snelweg, ook overdag.

[ Voor 39% gewijzigd door _Anvil_ op 04-01-2026 12:32 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:35
Geen matches
_Anvil_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor ebnzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ehtanol.
Maar een benzine auto gooit ook het grootste gedeelte van de energie weg in de vorm van warmte. Dat deeltje dat daadwerkelijk voor de voortstuwing wordt gebruikt kan in de winter zomaar eens 10% meer zijn, zeker bij nat wegdek en harde wind. Maar op het totaalverbruik valt het wel mee inderdaad, al speelt snelheid natuurlijk zeker wel een rol en kan het verbruik enorm doen toenemen. Alleen denken we vaak dat we harder rijden dan we in werkelijkheid gemiddeld doen. Gemiddeld valt het vaak best tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Himalaya op 04-01-2026 12:20 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Geen matches
Himalaya schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Maar een benzine auto gooit ook het grootste gedeelte van de energie weg in de vorm van warmte. Dat deeltje dat daadwerkelijk voor de voortstuwing wordt gebruikt kan in de winter zomaar eens 10% meer zijn, zeker bij nat wegdek en harde wind. Maar op het totaalverbruik valt het wel mee inderdaad.
Eens die benzine motor op temperatuur is, en dat duurt geen uren, dan heeft hij nagenoeg hetzelfde rendement als in de zomer. De optimale verbruikstemperatuur wordt vrij snel gehaald. Iets wat bij accu’s niet gebeurd. Het verwarmen van de accu om hem in optimale rendement omstandigheden te brengen gebeurd alleen in specifieke situaties (navigeren naar snellader bijvoorbeeld) of dat de auto bijvoorbeeld in Sport gezet wordt. Dat is ook met een reden want zo’n pack opwarmen kost een flink bak energie en daar zit het grootste verschil denk ik dat het dus toch meer “opvalt” bij een EV dan bij een benzine/diesel.

Doordat het pack niet opgewarmd wordt heb je dus minder energie beschikbaar en dus minder range. Opwarmen kost heel veel dus gebeurd in principe niet waardoor het pack nooit echter warmer dan een graad of 10 zal worden (als het buiten vriest en normaal rijgedrag) terwijl het pack zijn optimale rendement ergens rond de 26-32 graden heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2026 12:22 ]

• Ecological
  • Laatst online: 14:13
Geen matches
Ben ik in het benzine-auto topic belandt? :+

Dat opwarmen is allemaal gerommel in de marge.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• flupp
Net zoals vliegtuigen bij koud weer minder startbaanlengte nodig hebben (om op te stijgen) wegens betere prestaties bij koude lucht (die meer zuurstof bevat dan warme lucht), heeft een verbrandingsmotor een beter rendement bij koude lucht. Dus zal de motor strikt gezien minder verbruiken, ware het niet (!) dat er ook méérverbruik is door o.a. meer duister (lichten/lampen zorgen voor extra verbruik) en slechtere weersomstandigheden zoals bijv. regen.

Warmteproductie bij een EV moet dan weer van de batterij komen, en dat resulteert in een meerverbruik (‘s winters). Bij een ICE wordt eveneens warmte geproduceerd, of het nu koud of warm weer is, je zit voortdurend met warmteproductie en (dus) grotendeels verloren energie, ‘s winters zowel als ‘s zomers. Dus in de winter merk je op dat vlak dan weer geen extra verbruik: je recupereert simpelweg een gedeelte van die anders toch verloren warmte. Maar die warmte ben je ook in de zomer kwijt. Een EV heeft daar in de zomer geen “last” van 😉.

(en de energie die ‘s zomers naar airco’s gaat, zijn ICEs zowel als EVs allebei kwijt, dus op dat vlak zal er minder verschil tussen de beide te merken zijn)

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Geen matches
Een ICE zal na een miuut of 20 wel even efficient zijn als in de zomer. Meer brandstof inspuiten en dikke olie zullen blijkbaar zorgen voor een hoger in die eerste 20 minuten. Maar goed op een efficientie van maar 30% maakt 20procent extra in die eerste 20 minuten ook niet heel veel uit op een lange rit.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:18
Geen matches
Om het even bij BEV's te houden, hoe kouder de lucht des te dikker de lucht en dus meer weerstand en daarom ook een hoger verbruik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• flupp
Geen matches
Geknipt

[ Voor 99% gewijzigd door flupp op 04-01-2026 16:10 ]

• flupp
Geen matches
PeterZ(on) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
Om het even bij BEV's te houden, hoe kouder de lucht des te dikker de lucht en dus meer weerstand en daarom ook een hoger verbruik.
De luchtweerstand geldt voor álle wagens, of het nu BEV’s of ICE’s betreft.

• PeterZ(on)
Geen matches
flupp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:
[...]

De luchtweerstand geldt voor álle wagens, of het nu BEV’s of ICE’s betreft.
Ja en? Dat is dan toch mede een verklaring voor een hoger verbruik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• flupp
Geen matches
PeterZ(on) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Ja en? Dat is dan toch mede een verklaring voor een hoger verbruik.
Ja. Voor álle auto’s, niet enkel maar BEV’s. Zei ik dat niet?

• PeterZ(on)
Geen matches
flupp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Ja. Voor álle auto’s, niet enkel maar BEV’s. Zei ik dat niet?
Dat lijkt mij toch heel erg logisch maar het gaat hier over BEV's ?

• Tommie12
  • Nu online
_Anvil_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor benzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ethanol.

[...]

Ah ok, kleine ritjes bij jou dus hetzelfde. Wat bij mij ook scheelt is dat ik niet "met het verkeer mee" hoef te rijden zoals anderen hier zeggen. Ik woon in dunbevolkt gebeid en rij veel lange ritten in de avonden. Ik kan dus lange stukken 140km/h rijden, als ik wel in de randstad rij dan is mijn auto ook veel zuiniger, want (gedwongen) lagere gemiddelde snelheid.

Ik rij eigenlijk nooit trager dan 125 km/h cruise op de snelweg, ook overdag.
Hoe efficienter een auto is, hoe meer je het effect voelt van koude, bergop rijden of veel sneller rijden.

Als je zo’n oude amerikaan met V8 en automaat met 3 verhoudingen wat mishandelt gaat het verbruik van 20l naar 22l/100km. En omdat daar dan een bak in ligt van 80l+ merk je daar niks van. Tanken is duur en blijft duur….

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:51

knakworst

Get more sats!

Matched: www
Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:42:
[...]

En laat ons wel wezen: de EV-transitie is aan de gang in China, Europa en de VS (in die volgorde), elders is het erg aarzelend.
Omdat ik in Thailand regelmatig in een elektrische taxi (meestal BYD) zat, en nu in Zuid Afrika ook vrij vaak een elektrische auto zie rondrijden, toch eens verder ingedoken.

Vergis je niet hoe China zijn beleid aan Afrika en Zuid Amerika aan de man brengt. China biedt het hele pakket van zonnepanelen, batterijen, en de elektrische auto. En in Ethiopië werkt het verrassend goed. Als andere Afrikaanse landen het voorbeeld van Ethiopië volgen kan het hard gaan.

https://www.theguardian.c...sel-cars-dam-green-energy

In Ethiopië rijden >100.000 EVs rond. Verbrandingsmotor voor nieuwe auto's is al verboden. Verwachting in 2032 500.000 full EVs. Op een totale vloot van 1.2 miljoen auto's. In Ghana rijden er meer dan 10.000. Marokko timmert stevig aan de weg.

Ook in andere Aziatische landen is er een omslag gaande. Heel veel landen hebben te maken met smog, en halen geen grote gelden uit accijnzen. Dus overheden kunnen ook makkelijker een EV beleid implementeren. Zeker als je geen fossiele automakers hebt. Zo is in Nepal in 2025 het overgrote deel van de nieuwe registraties volledig EV.

https://www.nytimes.com/2...ctric-vehicles-china.html

Als landen als Ethiopië en Nepal, waar het inkomen per hoofd van de bevolking tussen de 1000 en 1500 dollar ligt, in een jaar tijd vrijwel volledig over kunnen op EVs, kan elk land in Afrika en Azië hetzelfde. En de EU? Wij hebben in 2035 echt nog de verbrandingsmotor nodig. Tuurlijk, niet alleen door China ingehaald worden, ook de hele rest van de nieuwe wereld... Met dank aan de fossiele auto industrie in Europa.

• HermanGast
  • Laatst online: 04:56

HermanGast

Exige GT3

Geen matches
Zjanzjak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Ja daar gaat mijn exclusiviteit hier op Tweakers! Haha, nee hoor, snap precies wat je bedoelt. ;)

Misschien meer een vraag voor in Thuisladen van je EV deel 2
Maar stiekem toch even snel hier, hoe bevalt het dynamisch laden?

Begreep dat het bij de eerdere Renault Megane E Tech's soms wel eens mis ging, dat de wagen na 'diepe' slaap dan niet meer tot leven kwam en het laden dus niet ging. Schijnt geloof ik een update voor geweest te zijn maar toch, en aangezien wij dezelfde motor hebben als de Megane E Tech (maar vast met de nodige aanpassingen) ben ik hier benieuwd naar.
Tot nu toe gaat het met Tibber prima :) . Pakt goed de lage tarieven en soms grid-awards. Moest wel de thuisbatterij programmering beetje aanpassen want ik wil niet de EV met thuisbatterij laden.

Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic/1767625789 blz 38

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 05-01-2026 21:49 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 23:16
Matched: www
knakworst schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Omdat ik in Thailand regelmatig in een elektrische taxi (meestal BYD) zat, en nu in Zuid Afrika ook vrij vaak een elektrische auto zie rondrijden, toch eens verder ingedoken.

Vergis je niet hoe China zijn beleid aan Afrika en Zuid Amerika aan de man brengt. China biedt het hele pakket van zonnepanelen, batterijen, en de elektrische auto. En in Ethiopië werkt het verrassend goed. Als andere Afrikaanse landen het voorbeeld van Ethiopië volgen kan het hard gaan.

https://www.theguardian.c...sel-cars-dam-green-energy

In Ethiopië rijden >100.000 EVs rond. Verbrandingsmotor voor nieuwe auto's is al verboden. Verwachting in 2032 500.000 full EVs. Op een totale vloot van 1.2 miljoen auto's. In Ghana rijden er meer dan 10.000. Marokko timmert stevig aan de weg.

Ook in andere Aziatische landen is er een omslag gaande. Heel veel landen hebben te maken met smog, en halen geen grote gelden uit accijnzen. Dus overheden kunnen ook makkelijker een EV beleid implementeren. Zeker als je geen fossiele automakers hebt. Zo is in Nepal in 2025 het overgrote deel van de nieuwe registraties volledig EV.

https://www.nytimes.com/2...ctric-vehicles-china.html

Als landen als Ethiopië en Nepal, waar het inkomen per hoofd van de bevolking tussen de 1000 en 1500 dollar ligt, in een jaar tijd vrijwel volledig over kunnen op EVs, kan elk land in Afrika en Azië hetzelfde. En de EU? Wij hebben in 2035 echt nog de verbrandingsmotor nodig. Tuurlijk, niet alleen door China ingehaald worden, ook de hele rest van de nieuwe wereld... Met dank aan de fossiele auto industrie in Europa.
Ik kwam recent deze grafiekjes tegen op bksy, Indonesië (en Thailand ook idd) zitten ook al ruim boven de 10%. Als je van s-curves houdt een interessant account om te volgen - ik krijg alleen de plaatjes niet mee-geëmbed.

I almost don't want to show you the trailing 12 months market split for Indonesia. Their current BEV share is increasing so fast that a trailing 12 months look of things is almost uselessly outdated. THAT'S how fast Indonesia is switching!

LeRaffl (@leraffl.bsky.social) 28 december 2025

🇹🇭 Thailand - November 25 - BEV Trajectory 24.1% BEV 2.4% PHEV 73.4% ICE (of which 24.3%p were HEV) Trailing 12 months are: 18.4% BEV 2.9% PHEV 78.7% ICE (of which 21.7%p were HEV) Graphs are available in the Gallery: leraffl.github.io/LeRaffl-Gall...

LeRaffl (@leraffl.bsky.social) 29 december 2025

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Bahviaan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Ik kwam recent deze grafiekjes tegen op bksy, Indonesië (en Thailand ook idd) zitten ook al ruim boven de 10%. Als je van s-curves houdt een interessant account om te volgen - ik krijg alleen de plaatjes niet mee-geëmbed. DE VS schuiven geen millimeter op. En Europa beweegt log en traag, uitgezonderd, ironisch genoeg, gas- en olieland en non-EU land Noorwegen.

[Bluesky]

[Bluesky]
Bedankt, op één van de links deze gevonden. In 2025 zie je Ethiopië en Nepal off the charts. NL zit rond de 37%. Vietnam zit hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9D3mLbWfV9gXyFb1AJJ2-rJr2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9n0LpsJOYwVk1gJnPCDWjK2.png?f=fotoalbum_large

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

knakworst schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:00:
[...]
Bedankt, op één van de links deze gevonden. In 2025 zie je Ethiopië en Nepal off the charts. NL zit rond de 37%. Vietnam zit hoger.

[Afbeelding]
Grappig dat Nepal zo hoog staat! 2,5 jaar terug was ik ook in Nepal en viel het mij wel op dat er veel reclameborden met (veelal Chinese) EVs werden gepromoot. En ik zag ook wel wat snelladers in aanbouw. Veel Chinezen die leiding gaven aan wegenbouw ook. Vooralsnog zag ik nog niet bijzonder veel EVs toen... maar die push heeft inmiddels zijn vruchten wel afgeworpen zo lijkt het.

• Tommie12
  • Nu online
Bartjuh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Grappig dat Nepal zo hoog staat! 2,5 jaar terug was ik ook in Nepal en viel het mij wel op dat er veel reclameborden met (veelal Chinese) EVs werden gepromoot. En ik zag ook wel wat snelladers in aanbouw. Veel Chinezen die leiding gaven aan wegenbouw ook. Vooralsnog zag ik nog niet bijzonder veel EVs toen... maar die push heeft inmiddels zijn vruchten wel afgeworpen zo lijkt het.
Ik vond het ook opmerkelijk. Maar er moet meteen bij dat Nepal 30 mio inwoners telt en er per jaar 10-15.000 auto's verkocht worden. Waarschijnlijk heel weinig in particulier bezit, meestal taxi of andere bedrijven hebben een auto in eigendom.

België met 10mio inwoners heeft een jaarlijks verkoopscijfer van 450.000 nieuwe autos.
Nepal is dus een (heel) kleine automarkt...

• Zjanzjak
Geen matches
HermanGast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:38:
Tot nu toe gaat het met Tibber prima :)
Top dat de Alpine geen kick geeft en zich probleemloos laat opladen op deze manier.
Dat was een aantal jaar geleden met de Megane E Tech wel anders, denk dat het dus inmiddels verholpen is bij de elektrische Renault's en dus ook de Alpine.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Ik vond het ook opmerkelijk. Maar er moet meteen bij dat Nepal 30 mio inwoners telt en er per jaar 10-15.000 auto's verkocht worden. Waarschijnlijk heel weinig in particulier bezit, meestal taxi of andere bedrijven hebben een auto in eigendom.

België met 10mio inwoners heeft een jaarlijks verkoopscijfer van 450.000 nieuwe autos.
Nepal is dus een (heel) kleine automarkt...
Dat is waar, hoofdzakelijk brommers en scooters daar. Viel mij ook op de taxichauffeurs de auto veelal niet zelf bezitten, maar "huren" van derden.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Geen matches
Bartjuh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Dat is waar, hoofdzakelijk brommers en scooters daar. Viel mij ook op de taxichauffeurs de auto veelal niet zelf bezitten, maar "huren" van derden.
Een auto is het equivalent van een dikke villa. Het gemiddeld JAAR inkomen is 1500 dollar. Je moet dus je volledige jaarsalaris >10 jaartjes wegzetten, kun je daarna een BEV kopen.

Toch goed om te zien dat wie het wel kan betalen, voor BEV kiest.

• flupp
Geen matches
knakworst schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Een auto is het equivalent van een dikke villa. Het gemiddeld JAAR inkomen is 1500 dollar. Je moet dus je volledige jaarsalaris >10 jaartjes wegzetten, kun je daarna een BEV kopen.

Toch goed om te zien dat wie het wel kan betalen, voor BEV kiest.
… en tegelijkertijd, in zo’n setting, zouden fiscale voordelen voor EV’s mij dan weer enigszins wrang of cynisch lijken…

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:58:
[...]

… en tegelijkertijd, in zo’n setting, zouden fiscale voordelen voor EV’s mij dan weer enigszins wrang of cynisch lijken…
Dat zijn fiscale voordelen voor bedrijven hé, niet enkel voor rijken.
Feit is, als een land momenteel wil dat er meer dan 50% EVs verkocht worden, dan is het ofwel subsidieren in één of andere vorm, ofwel gewoon verbieden (al dan niet enkel voor bedrijven).

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Geen matches
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Tja dat valt best mee met de fiscale sturing. De fiscale nadelen zijn kleiner voor EVs dan voor auto's met verbrandingsmotor.
Tax rates on EV imports have varied over the last
five years, with rates dependent on peak motor power. Nepal's custom duties on EVs range
from 15% to 80%, based on capacity (50kW to 300kW and above), contrasting with
petroleum cars facing an import tax of up to 288%.
Kortom minder belastinginkomsten voor de staat als je een EV koopt in plaats van een auto met verbrandingsmotor. Maar dat valt m.i. te verantwoorden in combinatie met de uitstoot. Maar er krijgt dus niemand geld toe, zoals in de VS in het verleden de tax credits.

• Zjanzjak
Geen matches
Voor wie een Tesla wil aanschaffen.... doe het niet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoUpE5epU-jzmuyo1zYNl7mEfRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/286Kn5DXfSoflhIhWoIM5gjK.jpg?f=fotoalbum_large
Deze bestuurder staat al 3 dagen zo, zo langzaam laden die dingen dus. :P

Of zou de laadkabel vastgevroren zijn? ;)

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Zjanzjak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
[Afbeelding]

Gewoon bang voor zout op die mooie velgen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen matches
Zjanzjak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
[Afbeelding]

Tijd voor kleeftarief lijkt me? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:19:
Gewoon bang voor zout op die mooie velgen.
Daarom staat de mijne mooi binnen.
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:36:
Tijd voor kleeftarief lijkt me? :P
Dit laadpunt is van Vattenfall en vooralsnog doen ze daar niet aan.
Deze bestuurder is wel een leuk verdienmodel voor ze. ;)

Wat anders, een jaarlijks terugkerend fenomeen, het geklaag in diverse ev topics hier (en in ev facebook-groepen) over de range in deze wat koudere tijden.

Vragen/geklaag over de range was al aan de orde, zie bijv filmpje van maand of 4 geleden;
YouTube: Teleurstelling bij elektrische auto’s: actieradius vaak veel lager

Maar met deze koudere dagen zie (lees) ik het nog meer.
Wat is dat toch? Nemen de mensen de marketing voor zoete koek aan? Hebben ze zich niet genoeg verdiept in de materie? Destijds ben ik met de switch naar ev niet over 1 nacht ijs gegaan (pun intended) en wist ik dit eigenlijk vantevoren al. Heb mij in al die jaren dus ook nooit echt verbaasd hier over.

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:56

Smoonshine

Feyenoord!!

Zjanzjak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:48:
[...]

[...]

Wat is dat toch? Nemen de mensen de marketing voor zoete koek aan? Hebben ze zich niet genoeg verdiept in de materie? Destijds ben ik met de switch naar ev niet over 1 nacht ijs gegaan (pun intended) en wist ik dit eigenlijk vantevoren al. Heb mij in al die jaren dus ook nooit echt verbaasd hier over.
Ik denk dat het vooral plotseling zo tegenvalt. Bij mezelf merk ik ook wel een "oef"-gevoel wanneer ik aan het eind van de rit het verbruik zie, ondanks dat ik het natuurlijk gewoon weet. Plus het is weer aanpassen en opnieuw inschatten van ritjes die je niet al te lang geleden nog zonder zorgen kon aanvliegen, maar nu een probleem worden.

uhm...

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

[...]

Wat anders, een jaarlijks terugkerend fenomeen, het geklaag in diverse ev topics hier (en in ev facebook-groepen) over de range in deze wat koudere tijden.

Vragen/geklaag over de range was al aan de orde, zie bijv filmpje van maand of 4 geleden;

Soms vergeten we hier op tweakers nog weleens dat er ook een hele andere grote groep mensen is die minder technisch onderlegd zijn :).
De marketing doet er natuurlijk ook alles aan om zo positief mogelijk te berichten.

Als ze aan die kant ook gewoon een zomer en winter range zouden communiceren dan wordt elke consument op de hoogte gebracht van het feit dat daar al verschil in zit en gaan dan vanzelf ook wel vragen stellen, of niet, maar dan is er in ieder geval iets over gecommuniceerd.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-01 23:04

3_s

Geen matches
[...]

Als ik hier buiten kijk, heeft die misschien gewoon van 9h-12h daar gestaan.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:48
Geen matches
GeeMoney schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Soms vergeten we hier op tweakers nog weleens dat er ook een hele andere grote groep mensen is die minder technisch onderlegd zijn :).
De marketing doet er natuurlijk ook alles aan om zo positief mogelijk te berichten.

Als ze aan die kant ook gewoon een zomer en winter range zouden communiceren dan wordt elke consument op de hoogte gebracht van het feit dat daar al verschil in zit en gaan dan vanzelf ook wel vragen stellen, of niet, maar dan is er in ieder geval iets over gecommuniceerd.
Dit inderdaad.

Voor de meeste mensen is een auto gewoon een verbruiksvoorwerp. Ze lezen de handleiding niet eens, laat staan dat ze zich verdiepen in de karakteristieken.

Het verschil in bereik in normale temperaturen versus lage temperaturen is bij EVs ook groter dan bij ICEs. Dan wordt een eigenaar van een EV dus ook vaker geconfronteerd met een groot nadeel dat de EV heeft in vergelijking tot de ICE: het publieke laden/tanken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
[...]

[...]

Ik heb nu iets meer dan een maand mijn eerste EV (Renault Megane) en ik kan alleen maar blijer worden met meer range als het weer beter wordt :9
Gelukkig heb ik een eigen laadpaal en kan dus voorverwarmen wat al een hoop scheelt.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[...]

[...]

Het rijden van een BEV drukt mensen veel meer met de neus op het verbruik dan zij van een ICE gewend zijn. Op de één of andere manier zijn mensen dan veel meer met bereik bezig dan ze met een tank benzine deden. (of dat terecht is is een andere discussie, die skip ik even)
Ook bij een ICE heb je een opgegeven verbruik en uitstoot wat lang niet altijd in lijn ligt met de praktijk, maar dan letten mensen er minder op of vallen er minder over op de één of andere manier.

En daarnaast is het ook gewoon en vorm van wensdenken en cognitieve dissonantie. De meeste mensen weten gerust wel dat de specificaties te rooskleurig zijn maar hopen of praten zichzelf aan dat het vast wel mee gaat vallen. Maar ja, dat doet het vaak niet, en dat kan dan toch een teleurstelling zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen matches
Fabrikanten die voor benzine auto's het verbruik gunstig noteren in alle brochures is niet veel anders dan de wltp opgave bij elektrische auto's. En ook het benzine peil metertje is ook niet betrouwbaar: eerste helft is zo op, maar je kon altijd langer doen met de onderste helft tot het benzine lampje aan ging.

Ik rijd nu tien dagen in een Polestar 2 launch model van 5 jaar oud. Met 130k km stand 92% SOH. En in dit weer heb ik op snelweg tempo toch nog 280km kunnen overbruggen met 100% range van 340km. Dus een oudere ev brengt mij verder dan de nieuwe ev die ik hiervoor reed (Citroën EC4) met lagere km stand. Want die wltp van 340km bleek in deze winterse omstandigheden je niet verder te brengen dan 200/210km.

Vind zo rond 275/300km in de winter voldoende range bieden. Want na 2.5/3 uur rijden ben ik wel toe aan een break. En al helemaal op wegen die niet gestrooid zijn en waar je over heen kachelt in een actieve sneeuwbui. Extra excuus om een kop warme chocolademelk of koffie te scoren terwijl je accu bijlaad.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Geen matches
UIteraard verliest een EV veel meer range dan een ICE in de winter. Als je de verwarming buiten beschouwing laat (bij een ICE is dat gewoon het verlies (70%) die je altijd al had), wordt het verschil wel kleiner, immers ook een ICE heeft last van de kou.

Maar gewoon wat vaker laden dan he. De EV is nog steeds zuiniger. UItgaande van 20kWh per 200km (bij mijn e-Niro) in de winter, is dat nog steeds ongeveer 1 op 50.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Geen matches
Joosie200 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:26:
Fabrikanten die voor benzine auto's het verbruik gunstig noteren in alle brochures is niet veel anders dan de wltp opgave bij elektrische auto's. En ook het benzine peil metertje is ook niet betrouwbaar: eerste helft is zo op, maar je kon altijd langer doen met de onderste helft tot het benzine lampje aan ging.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wel andersom dat het even duurt voordat het metertje überhaupt gaat lopen als je hem tot aan de tankdop vol gegoten hebt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51
Geen matches
Omdat het basisverbruik zoveel lager is, zijn de fluctuaties al gauw een veel groter percentage van het totale verbruik.

Dat icm een GOM die soms paniekerig reageert op die schommelingen maakt het veel meer zichtbaar.

Ook gaat het natuurlijk over het resterende bruikbare verbruik. Bij mij nu nog zo’n 400km, komende van bijna 600km is dat een klap minder, maar nog steeds verder dan dat ik zou rijden zonder te laden.
Het klimatiseren/ontdooien is fijner aan de laadpaal, dus thuis hangt hij er zeker om de dag aan.
Ook bij een lange rit stop ik al voor die tijd omdat je dan al 3 uur onderweg bent.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
Smoonshine schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:20:
Ik denk dat het vooral plotseling zo tegenvalt.
Ja de 'kou' drukt je nog eens meer met de neus op de feiten qua range.
Nah dat ben ik echt niet vergeten, en als er iemand niet technisch onderlegd is ben ik het wel. Ik lees mij alleen in. Toen ik destijds besloot om elektrisch te gaan rijden heb ik me enigszins verdiept in de pro's en de con's. En dit kwam gewoon vrij vaak naar voren.

Maar wat al werd benoemd;
alexbl69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:56:
Voor de meeste mensen is een auto gewoon een verbruiksvoorwerp. Ze lezen de handleiding niet eens, laat staan dat ze zich verdiepen in de karakteristieken.
Denk dat dat ook een goede reden is dat men dan achteraf klaagt/schrikt over de range.
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:11:
Op de één of andere manier zijn mensen dan veel meer met bereik bezig dan ze met een tank benzine deden.
Dit inderdaad! Valt mij ook enorm op.

Maar goed, zoals gezegd, elk jaar tijdens deze maanden hetzelfde 'liedje'. Eigenlijk zouden alle topicstarters van elk elektrische auto topic dit in de topicstart moeten zetten. :9
3_s schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:55:
Als ik hier buiten kijk, heeft die misschien gewoon van 9h-12h daar gestaan.
:*)
Nee, loop 2 x per dag daar langs en zie 'em nu al 3 dagen staan. Gelukkig is het dorp hier best rijk 'bezaaid' met laadpunten van Allego en voornamelijk Vattenfall dus de wagen staat niemand echt in de weg.
Het viel me gewoon op. ;)

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
De range is op zich meestal geen enorm probleem, alleen moet je er iets meer aan denken.

Als je auto maar 30% opgeladen is, en je moet toch een langere rit maken, dan kost je dat een half uur extra. Dat moet je dus in calculeren en plannen.
Met een benzine auto kost zoiets je hoop en al 5 minuten en dus wordt 'onvoorbereid zijn' veel minder afgestraft.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:
De range is op zich meestal geen enorm probleem, alleen moet je er iets meer aan denken.

Als je auto maar 30% opgeladen is, en je moet toch een langere rit maken, dan kost je dat een half uur extra. Dat moet je dus in calculeren en plannen.
Met een benzine auto kost zoiets je hoop en al 5 minuten en dus wordt 'onvoorbereid zijn' veel minder afgestraft.
Die 5 minuten bij een ICE moet je met een grote korrel zout nemen. Dat is vaak veel meer dan dat.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Die 5 minuten bij een ICE moet je met een grote korrel zout nemen. Dat is vaak veel meer dan dat.
Niet als je met een bankkaart aan de pomp betaalt...

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:

Maar dan sta je wel 5 minuten bij een benzinestation benzinedampen in te ademen. :P
Nee, geef mij maar een EV. Dan ga ik liever 30 minuten in de auto zitten en Netflix of YouTube kijken. Zit je nog warm ook. :)

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Sonicfreak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Maar dan sta je wel 5 minuten bij een benzinestation benzinedampen in te ademen. :P
Nee, geef mij maar een EV. Dan ga ik liever 30 minuten in de auto zitten en Netflix of YouTube kijken. :)
Ja, ik vind het ook beter met een EV, maar je moet gewoon iets meer nadenken en iets meer 'voorbereid' zijn.

Als ik ergens 150km verder moet zijn om bv 10h, en ik moet nog DC laden, dan moet ik 30min vroeger vertrekken. Of.. ik zorg dat ik de avond voordien inplug en met een volle batterij vertrek.

• Sonicfreak
  • Nu online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Of.. ik zorg dat ik de avond voordien inplug en met een volle batterij vertrek.
Dit inderdaad. :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Geen matches
En nu gaat iedereen redenen noemen waarom hij het scenario van @Tommie12 niet erg vindt of niet van toepassing vindt. :D

Op zich heeft hij wel een punt, als je er niet aan gedacht hebt kan je met brandstof nog 'ff gauw tanken' en met stroom gaat het je gewoon tijd kosten.
Niet per se erg, op langere ritten wil ik toch vaak al pauzes om mijn benen te strekken, maar voor iemand die dat als belemmering ervaart is het wel gewoon daadwerkelijk een belemmering.

Maar goed, range anxiety is niet voor niets een term geworden sinds de BEV. Dat is echt wel een psychologisch dingetje wat op de één of andere manier speelt. Is op zich ook niet erg, het is gewoon zo. Ik zie het niet echt als probleem als mensen zich daar zorgen om maken en dat uiten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Geen matches
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:02:
Maar goed, range anxiety is niet voor niets een term geworden sinds de BEV. Dat is echt wel een psychologisch dingetje wat op de één of andere manier speelt. Is op zich ook niet erg, het is gewoon zo. Ik zie het niet echt als probleem als mensen zich daar zorgen om maken en dat uiten.
Het is wellicht ook een stukje maturity/niveau implementatie. Uiteraard heeft een ICE meer range en tank je sneller dan je laadt maar het is ook een factor dat op iedere hoek van de straat een tankstation zit. Naar de toekomst toe zal het aantal tankstations sterk afnemen en het aantal laadstations toe blijven nemen. Het verschil in gemak zal daardoor over tijd kleiner worden. In de komende 10-15 jaar wordt geschat dat het aantal tankstations ongeveer zal halveren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• flupp
Geen matches
[...]

alexbl69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:56:
Dit inderdaad.

Sorry, dit vind ik praat tegen de vaak. Je hoeft ook helemaal niet technisch onderlegd te zijn om een gebruikershandleiding te lezen. Verwar een gebruikershandleiding niet met een service manual.

En dan krijg ik het al helemaal als je zo’n BS verhaal wil met een zomer- en een winterverbruik. Winter in Noorwegen, zomer in Spanje? Welke Noor denk je dan wel die iets heeft aan het zomerverbruik in Spanje? Want met minder noodzaak aan airco zal de Noor ‘s zomers allicht verder geraken dan de Spanjaard.

Wie de gebruikershandleiding al teveel moeite vindt, zal die dan wel de moeite doen om dat zomer- en winterverbruik verhaal erop na te slaan? 🥵

• Sonicfreak
  • Nu online
Geen matches
assje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Het is wellicht ook een stukje maturity/niveau implementatie. Uiteraard heeft een ICE meer range en tank je sneller dan je laadt maar het is ook een factor dat op iedere hoek van de straat een tankstation zit. Naar de toekomst toe zal het aantal tankstations sterk afnemen en het aantal laadstations toe blijven nemen. Het verschil in gemak zal daardoor over tijd kleiner worden. In de komende 10-15 jaar wordt geschat dat het aantal tankstations ongeveer zal halveren.
Ik verwacht dat in de komende 10-15 jaar de laadsnelheid van snelladen naar 5 minuten gaat. Er zijn nu al fabrikanten zoals BYD mee bezig om dit te ontwikkelen. BYD gebruikt hiervoor een 1000V systeem.
Als je ziet dat een Xpeng G6 al met 12 minuten klaar is dan duurt dit niet lang meer.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Sonicfreak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik verwacht dat in de komende 10-15 jaar de laadsnelheid van snelladen naar 5 minuten gaat. Er zijn nu al fabrikanten zoals BYD mee bezig om dit te ontwikkelen. BYD gebruikt hiervoor een 1000V systeem.
Als je ziet dat een Xpeng G6 al met 12 minuten klaar is dan duurt dit niet lang meer.
Dat zal wel op de markt komen, maar gaat altijd meer kosten dan auto's die met max 150kW laden. Dus het komt wel, maar enkel voor de duurdere auto's.
Eerlijk, na bijna 3 jaar Tesla Y (LR - DM) zou ik vooral een grotere batterij willen. In de winter wordt het gewoon net te krap voor mijn gebruik. Met iets meer bereik kan ik meer thuis laden, dus minder tijd nodig, en goedkoper.

Als je ziet wat BMW met iX3, Mercedes met de GLC en Volvo met de EX60 doen, dan gaan ze allemaal in die richting.
En als dat kan tegen concurrentiële prijzen, dan gaan ze daarvoor beloond worden, zeker op de leasemarkt.

Paar jaar geleden zat de kost van batterijen nog boven de 300€ per kWh, dat is nu voor de grote afnemers gezakt naar <50€ per kWh.
20kWh extra is dan 1000€ hogere kost wat mogelijk moet zijn op die klasse auto's.

• Zjanzjak
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:49:
Eerlijk, na bijna 3 jaar Tesla Y (LR - DM) zou ik vooral een grotere batterij willen. In de winter wordt het gewoon net te krap voor mijn gebruik. Met iets meer bereik kan ik meer thuis laden, dus minder tijd nodig, en goedkoper.
Dus, hoelang nog met deze Tesla? Plus ben ik benieuwd wat je keuze NU zou zijn voor het budget wat tot je beschikking staat als je nu een andere ev zou/moest nemen met oa de voorwaarde die je hierboven noemt.

• GeeMoney
  • Nu online
Geen matches
flupp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:26:
[...]

[...]

Sorry, dit vind ik praat tegen de vaak. Je hoeft ook helemaal niet technisch onderlegd te zijn om een gebruikershandleiding te lezen. Verwar een gebruikershandleiding niet met een service manual.

En dan krijg ik het al helemaal als je zo’n BS verhaal wil met een zomer- en een winterverbruik. Winter in Noorwegen, zomer in Spanje? Welke Noor denk je dan wel die iets heeft aan het zomerverbruik in Spanje? Want met minder noodzaak aan airco zal de Noor ‘s zomers allicht verder geraken dan de Spanjaard.

Wie de gebruikershandleiding al teveel moeite vindt, zal die dan wel de moeite doen om dat zomer- en winterverbruik verhaal erop na te slaan? 🥵
Dat kan jij vinden uiteraard maar dat is nu eenmaal hoe het gros er naar kijkt en hoe het gaat.
Kijk even goed buiten je eigen (tweaker) bubbel zou ik zeggen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 07-01-2026 17:26 ]

• flupp
Geen matches
GeeMoney schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Dat kan jij vinden uiteraard maar dat is nu eenmaal hoe het gros er naar kijkt en hoe het gaat.
Niks “bubbel”: net zoals bij een boormachine: als je er niet mee kunt werken, laat haar dan liggen.

• assje
  • Nu online
Geen matches
Hier niemand gehoord over de Marktplaats actie gisteren:
De populaire SEPP-subsidie voor elektrische auto’s liep precies een jaar geleden af. Maar goed nieuws: wij helpen je alsnog de stap naar elektrisch rijden te maken. Daarom geven wij je tijdelijk €1.000 korting op een elektrische occasion van elk autobedrijf op Marktplaats! Bekijk snel het beschikbare budget en hoe je jouw korting claimt.
Binnen een dag budget van 100 auto's op. Ik was toevallig in gesprek om mijn Niro in te ruilen voor een Enyaq. Die actie kost dus geld want heeft mij over de streep getrokken O-)

Snap verder niet zo goed wat voor baat marktplaats hier bij heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 07-01-2026 18:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
Geen matches
flupp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:26:
Bestaan er mensen die de handleiding van een auto lezen dan :P

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Geen matches
assje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Bestaan er mensen die de handleiding van een auto lezen dan :P
Present. Ik lees altijd de handleidingen van zo'n beetje alles wat ik koop. Meestal al vooraf. Dan weet je tenminste zeker hoe het echt werkt en wat je krijgt. Ja ik ben misschien een uitzondering. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Geen matches
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Present. Ik lees altijd de handleidingen van zo'n beetje alles wat ik koop. Meestal al vooraf. Dan weet je tenminste zeker hoe het echt werkt en wat je krijgt. Ja ik ben misschien een uitzondering. :P
Misschien? :+

Om eerlijk te zijn lees ik het vrijwel nooit, maar bij mijn auto is dat ook niet noodzakelijk gebleken tot op heden. Alles werkt gewoon zoals je verwacht, en de uitleg bij de dealer bij aflevering heeft datgene uitgelegd wat ik niet zelf al had gezien tijdens de proefrit en de uitgebreide autoreviews. Misschien een beetje hetzelfde als de handleiding lezen, maar dan met filmpjes :p

Overigens vind ik met dit weer de keuze voor de AWD-aandrijflijn echt zijn meerprijs waard geweest. Je rijdt gewoon weg alsof er geen sneeuw ligt, in tegenstelling tot het geglibber van de buren _/-\o_

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Nee hoor, je bent geen uitzondering. N=2 :P

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Niet als je met een bankkaart aan de pomp betaalt...
En je hoeft de weg niet af en er weer op rijden? Het kost je echt meer dan 5 minuten.

• flupp
Geen matches
GeeMoney schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Ze moeten jou gehoord hebben!
Hier een voorbeeld van zomer- en winter rijbereik! (aangezien je meestal over alles heen leest: scroll naar beneden, en zoek naar de paragraaf “actieradius” 😉)

• GeeMoney
  • Nu online
Geen matches
flupp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Ze moeten jou gehoord hebben!
Hier een voorbeeld van zomer- en winter rijbereik! (aangezien je meestal over alles heen leest: scroll naar beneden, en zoek naar de paragraaf “actieradius” 😉)
Nou, het is een gave denk ik. Maar dit lijkt mij een mooie “oplossing” voor een deel van het “probleem”. Mensen zijn soms rare wezens, die moeten af en toe nu eenmaal gewoon op dingen gewezen worden en kunnen we helaas niet allemaal van verwachten dat ze daar zelf het initiatief voor nemen. Hoe gek dat ook voor sommigen klinkt.
daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:57:
[...]

En je hoeft de weg niet af en er weer op rijden? Het kost je echt meer dan 5 minuten.
Niet heel academisch maar 2 AI assistenten geven aan dat een gemiddelde tankbeurt inclusief betalen slechts 3 tot 5 minuten duurt. Tanken aan de snelweg is sporadisch maar ook zeer kort natuurlijk aangezien elke snelweg pomp inderdaad, zoals de naam doet vermoeden, exact aan de snelweg ligt.

Voor onbemande pompen moet je soms iets “omrijden” maar dit doe je dan vaak op de route naar huis of als je net vertrekt. En daar barst het er ook van in elke stad en dorp. In tegenstelling tot echte snelladers die vaak niet handig op de route liggen of (zeker Tesla SuC’s) een stuk van de snelweg af liggen.

Maar ook ik ben voorstander van BEV hoor, voorheen stond ik 2-3x in de week aan de pomp en nu gewoon aan de kabel op de oprit en laden wanneer het kan (en goedkoop is natuurlijk, blijven Hollander)

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 07-01-2026 19:17 ]

• Sonicfreak
  • Nu online
Geen matches
assje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:01:

[...]

Binnen een dag budget van 100 auto's op. Ik was toevallig in gesprek om mijn Niro in te ruilen voor een Enyaq. Die actie kost dus geld want heeft mij over de streep getrokken O-)

Ik had er een mail van gehad, maar ik ben op dit moment niet in de markt voor een andere auto.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Ja, ik vind het ook beter met een EV, maar je moet gewoon iets meer nadenken en iets meer 'voorbereid' zijn.

Als ik ergens 150km verder moet zijn om bv 10h, en ik moet nog DC laden, dan moet ik 30min vroeger vertrekken. Of.. ik zorg dat ik de avond voordien inplug en met een volle batterij vertrek.
Je laadt je auto thuis, en bij de snellader zorg je dat je bij je bestemming kunt komen. Je laadt, als je nadenkt, niet van 0 tot 100% bij een snellader. Bovendien duurt dat bij mij maar 18 minuten. :P

AI (LLM) assistenten praten alleen maar na wat ze op Internet gevonden hebben en wat het vaakst voor komt. Dat is precies dat verhaal dat het maar 5 minuten kost want dat is het argument om geen BEV te willen. AI/LLM is een statistisch taalmodel, geen werkelijkheid.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 07-01-2026 19:24 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen matches
assje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:01:

Kreeg de mail ook van marktplaats. Beetje mosterd na de maaltijd nu ik al zeven dagen in een tweedehandse ev rondrijd. Juist gekocht via marktplaats maarja toen bestond die actie niet. Gevalletje marketing budget. Honderd kopers hebben mazzel, marktplaats heeft een goedkope marketing campagne gedraaid.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Je laadt je auto thuis, en bij de snellader zorg je dat je bij je bestemming kunt komen. Je laadt, als je nadenkt, niet van 0 tot 100% bij een snellader. Bovendien duurt dat bij mij maar 18 minuten. :P

AI (LLM) assistenten praten alleen maar na wat ze op Internet gevonden hebben en wat het vaakst voor komt. Dat is precies dat verhaal dat het maar 5 minuten kost want dat is het argument om geen BEV te willen. AI/LLM is een statistisch taalmodel, geen werkelijkheid.
Alles hangt ook af van je profiel en je auto en je laadmogelijkheid. Met de BMW i3s 94ah van vrouwlief moet ik sneller even nadenken over de rit en de lading dan met mijn Model 3.

Dat is helemaal van toepassing als je publiek moet laden, minder als je op eigen terrein kan laden. Mijn vrouw rijdt nooit meer dan 60km op een dag dus met het laden op eigen terrein hoeft daar nooit over nagedacht te worden. Dat is weer anders als met mijn profiel waar ik regelmatig ritten heb die de actieradius van de i3 benaderen of overschrijden.

Met de Model 3 kom ik eigenlijk alleen bij de snellader als ik met vakantie ga, de rest laad ik alles thuis. Mijn vrouw komt nooit bij de snellader, maar dat zou zeker niet zo zijn als de i3 de hoofdauto zou zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Je laatste paragraaf snap ik niet.

Kijk, ik ben een enorme voorstander van een electrische auto, alleen maak ik daar de kanttekening bij dat je net iets meer moet plannen en nadenken.

Gisteren steek ik de auto thuis in, en ik tag de lader, maar blijkbaar nam die dat niet.
Resultaat: ik had deze morgen maar 51% ipv de gewenste 80%.
Dat was vandaag geen probleem, maar morgen heb ik voor de 3 geplande verplaatsingen 60% nodig. Dus heb ik nu even nagekeken of de lader wel gestart is. Kleine moeite, maar je moet er over nadenken. Ik doe dat, andere mensen gaan tanken als het lampje brandt….
Met een EV staan die dan 18minuten te vloeken, en ze komen te laat op hun afspraak.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Zjanzjak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Dus, hoelang nog met deze Tesla? Plus ben ik benieuwd wat je keuze NU zou zijn voor het budget wat tot je beschikking staat als je nu een andere ev zou/moest nemen met oa de voorwaarde die je hierboven noemt.
Nog tot Maart 2028 rij ik met de Tesla.

Als de auto vannacht in brandt vliegt, dan ga ik morgen bij Audi kijken naar de A6 en Q6, en bij BMW naar de iX3. Maar ook een id7 zou in aanmerking komen.

Heb ik iets meer tijd, dan ga ik zeker de GLC en de EX60 bekijken.
De iX3 krijgt enorm goede kritiek, de GLC ook, de Audi’s lijken wat goedkoopafgewerkt te zijn. Ik vermoed dat er binnen 2 jaar wel een faceliftje zal zijn van de Audi’s.

Mijn laatste ICE was een Volvo v90 en die beviel wel, dus daarom ga ik zeker naar de EX60 kijken. Die teasen nu al met een enorme range.
Mercedes is niet direct een merk waar ik gek van ben, maar ik sluit niks uit.

Die zitten allemaal in hetzelfde leasebudget als mijn Y LR in het blauw/wit en met EAp en trekhaak. Maar moet wel zeggen dat de restwaarde van Tesla heel laag wordt ingeschat, en destijds werd het contract afgesloten voor 4 jaar, maar verlengd naar 5 jaar.

De uiteindelijke keuze zal ook af hangen van de uitrusting. Ik heb een paar moetjes, maar we zien wel of ze in het budget passen. In elk geval keuze zat nu, en er is concurrentie!

• Puppetmaster
Geen matches
@Tommie12 Ik snap je helemaal.
Voor mij kwam het einde van de private lease model 3 LR AWD een jaar te vroeg.
Of beter gezegd, de concurrentie kwam een jaar te laat.
Ik heb nu wel een ID.7 proS en die doet prima wat hij moet doen, ruimer, comfortabeler, wat meer range en snel laden.
Maar nergens is het spectaculair of blinkt hij echt uit. Ik had gehoopt op meer progressie in 5 jaar.
Dat komt allemaal wel komend jaar en 2027.

De extra range is wel merkbaar op langere ritten. Net geen laadstop waar dat anders had gemoeten en op een vakantierit 1-2 laadstops minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 07-01-2026 21:53 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Ecological
  • Laatst online: 14:13
Geen matches
Ja, leuk om de progressie te zien. Ik mag in december 2026 een nieuwe auto rijden. Ergens hoop ik op de Nio ET9, of anders toch de Lotus Eletre met een refresh? Mijn shortlist is nog niet zo heel short op dit moment. In mei ga ik bestellen. Ben benieuwd.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Puppetmaster
Tja, uit geopolitieke overwegingen koop ik geen Tesla meer en geen Chinees.
Uiteraard weet ik dat je niet onder Chinese onderdelen uitkomt, maar ik hou de marges/winst liever in Europa dan bij Xi.

Dat beperkt je keuze wel, eigenlijk alleen de Duitsers en Koreanen die overblijven… :/

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:39:
Uiteraard weet ik dat je niet onder Chinese onderdelen uitkomt, maar ik hou de marges/winst liever in Europa dan bij Xi.

Dat beperkt je keuze wel, eigenlijk alleen de Duitsers en Koreanen die overblijven… :/
Je hebt nog een flinke schare Japanners. Nu lopen die imho ook niet voorop in de E transitie…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Tommie12
  • Nu online
SirLenncelot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Je hebt nog een flinke schare Japanners. Nu lopen die imho ook niet voorop in de E transitie…
Ja, en eigenlijk is daar enkel die Toyota BZ4X beschikbaar met een paar klonen.
Maar Toyota blijft warm en koud blazen rond waterstof. Deze electrische auto maken ze zowat met tegenzin en heeft nog wat gaps.
Ik koop ook geen brood bij een bakker die gespecialiseerd is in gebak en zowat zelf zegt dat zijn brood niet zo goed is omdat hij niet graag brood bakt...

Tesla komt bij mij ook niet meer in aanmerking onwille van Elon, maar ook omdat ze nu al 3 jaar stil staan.
De Juniper draait op exact dezelfde software als de Y, en is gewoon na-apen wat de duitsers al jaren doen.
Nieuwe bumpers en lichten er op, interieur wat pimpen met een lichtlijstje en dan veel praatjes dat het toch echt een compleet nieuw model is. Maar sneller laden of meer range... nope, en de auto blijft dezelfde problemen vertonen met autopilot. Overal hoor je dat batterijen goedkoper, lichter en compacter worden, dus waarom doet Tesla daar niks mee?

• Sonicfreak
  • Nu online

Ik begrijp je sentiment dat er niet veel keuze is in dat geval, maar na 3 Koreaanse auto's (Hyundai i10, Hyundai Ioniq Electric 28 kWh en nu een Kia EV6 58 kWh) kan ik je zeggen dat Hyundai en Kia prima auto's bouwen.
Ik heb 5 jaar met de Ioniq gereden en eigenlijk geen echte problemen gehad. Alleen een vergrendelmotor en achteruitrijcamera die defect gingen. En de kachelmotor maakte een beetje een tikkend geluid. Al die zaken zijn onder garantie vervangen. De Kia EV6 heb ik nu 1,5 jaar en is tot nu toe gelukkig probleemloos (knocks on wood).
Mijn volgende leaseauto zou zomaar weer een Kia kunnen worden. Bij mijn werkgever kunnen we sinds dit jaar alleen nog kiezen voor EV met merken uit VAG, Kia, BMW en BYD.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Je hebt nog Fransen (Renault), Duitsers in vermomming (Ford), Ameritaliansen (stellantis) als je zou willen.

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
nietorigineel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Je hebt nog Fransen (Renault), Duitsers in vermomming (Ford), Ameritaliansen (stellantis) als je zou willen.
Renault is nog wat mee, en biedt intussen ook degelijke EV's aan. De anderen die je vernoemt lopen intussen echt hopeloos achter en investeren te weinig in EV's. Hun amerikaanse achtergrond zal daar wel mee spelen. Ik zie voor die merken echt een zwakke toekomst, zeker in Europa.
Stellantis is toch echt een hoop merken bij elkaar waar geen lijn of ziel meer in zit.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Geen matches
PauseBreak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Misschien? :+

Om eerlijk te zijn lees ik het vrijwel nooit, maar bij mijn auto is dat ook niet noodzakelijk gebleken tot op heden. Alles werkt gewoon zoals je verwacht, en de uitleg bij de dealer bij aflevering heeft datgene uitgelegd wat ik niet zelf al had gezien tijdens de proefrit en de uitgebreide autoreviews. Misschien een beetje hetzelfde als de handleiding lezen, maar dan met filmpjes :p
Dat is inderdaad al de halve handleiding op een andere manier tot je nemen, werkt ook maar reviewers zijn zelden zo gedetailleerd als ik wens.
Datzelfde voel ik aan bij de uitspraak 'alles werkt zoals verwacht', dat is in mijn beleving gewoon nooit zo. Tenzij je gewoon niet zoveel specifieke verwachtingen in detail hebt. ;)
Overigens vind ik met dit weer de keuze voor de AWD-aandrijflijn echt zijn meerprijs waard geweest. Je rijdt gewoon weg alsof er geen sneeuw ligt, in tegenstelling tot het geglibber van de buren _/-\o_
Dat ligt eerder aan de banden of de bestuurder denk ik want als je per se AWD nodig hebt om weg te komen is er wel meer mis vermoed ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Renault is nog wat mee, en biedt intussen ook degelijke EV's aan. De anderen die je vernoemt lopen intussen echt hopeloos achter en investeren te weinig in EV's. Hun amerikaanse achtergrond zal daar wel mee spelen. Ik zie voor die merken echt een zwakke toekomst, zeker in Europa.
Stellantis is toch echt een hoop merken bij elkaar waar geen lijn of ziel meer in zit.
Renault kan prima mee, Ford heeft voor de laatste twee electrische auto's het ID platform van VW gebruikt. Stellantis zou ik ook niet aan beginnen momenteel, daar lees je wat meer ellende over (al zijn er ook vast heel veel stille tevreden gebruikers).

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:17:
Als de auto vannacht in brandt vliegt, dan ga ik morgen bij Audi kijken naar de A6 en Q6, en bij BMW naar de iX3. Maar ook een id7 zou in aanmerking komen.
Een vriendin is van een Model 3 naar de Audi A6 (sportback) gegaan (mocht geen Tesla meer van haar man ivm Elon ook al wilde ze er graag bij blijven :P) en die klaagt steen en been over hoe slecht de hulpsystemen zijn tov de Model 3 (van 2019 dus). Heb jij die A6 al geprobeerd of ben je puur op basis van specs/looks geïnteresseerd?

Ik vraag me nl af of er gewoon iets mis is met haar auto (of user error :P). Iemand anders hier ervaring met de hulpsystemen van de Audi A6?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Puppetmaster
Geen matches
In het A6/Q6 etron topic lees je wel veel meer software problemen bij die reeks, of iig de eerste jaren.
De A6 stond ook op mn lijstje, maar dan de 75kWh (netto) versie tov de ID.7 proS. Die had op accugebied geen duidelijke voordelen. Wel weet ik dat travel assist in een extra pakket zat en uiteindelijk werd het interieur doorslaggevend.
Als je vriendin alleen lane-assist heeft en geen travel assist, dan is dat wel een stap terug idd.

• Puppetmaster
Geen matches
nietorigineel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Renault moet nog werken aan de laadsnelheid en snelwegverbruik. Ford is idd VAG en straks Renault in een Ford jasje, de Mach-E te oud. Stellantis heeft veel problemen en geen aanbod waar ik warm voor loop. ;)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:35
Puppetmaster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:39:Dat beperkt je keuze wel, eigenlijk alleen de Duitsers en Koreanen die overblijven… :/
@SirLenncelot, @Tommie12, vergeet de Mazda 6e niet, prachtige auto (al is die meer Chinees dan Japans natuurlijk: Deepal L07).

• Tommie12
  • Nu online
Geen matches
Card Nox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:00:
[...]

@SirLenncelot, @Tommie12, vergeet de Mazda 6e niet, prachtige auto (al is die meer Chinees dan Japans natuurlijk: Deepal L07).
Die mag mooi zijn, maar als je die maakt met 2 batterijen, en de grootste van die 2 kan trager laden dan de kleinste, dan is je auto niet geschikt voor langere trajecten.
De grote batterij van 80kWh kan niet sneller dan 90kW laden. Dat zijn cijfers van 2015...

• Tommie12
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Een vriendin is van een Model 3 naar de Audi A6 (sportback) gegaan (mocht geen Tesla meer van haar man ivm Elon ook al wilde ze er graag bij blijven :P) en die klaagt steen en been over hoe slecht de hulpsystemen zijn tov de Model 3 (van 2019 dus). Heb jij die A6 al geprobeerd of ben je puur op basis van specs/looks geïnteresseerd?

Ik vraag me nl af of er gewoon iets mis is met haar auto (of user error :P). Iemand anders hier ervaring met de hulpsystemen van de Audi A6?
Nee, nog niet mee gereden.
Heb wel wat filmpjes gezien over de A6, en de enige kritiek die ik me herinnerde was dat de materialen wat goedkoop aan voelen...
Er is een collega hier die een Q6 RWD heeft met de grote batterij en die is heel tevreden, maar zou volgende keer de kleinere batterij kiezen en meer opties. Ik zal hem eens vragen wat hij vindt van de hulpsystemen.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:35
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Die mag mooi zijn, maar als je die maakt met 2 batterijen, en de grootste van die 2 kan trager laden dan de kleinste, dan is je auto niet geschikt voor langere trajecten.
De grote batterij van 80kWh kan niet sneller dan 90kW laden. Dat zijn cijfers van 2015...
Ik zeg niet dat het technisch gezien een goede auto is, maar het is een BEV die beschikbaar is die geen Duitser of Koreaan is (zie mijn quote).

Als je voor de M6e kiest zou ik altijd voor de kleinere batterij gaan, die is technisch gezien beter en voor mij persoonlijk meer dan goed genoeg voor lange trajecten (66kWh, 200KW max laden en 120KW tussen 10%-80%). Ik heb nu een EV6 LE (54kWh, 175KW max, 140KW 10%-80%) en daarmee ook geen issues gehad. Pas op met dingen als een feit te presenteren als het je eigen mening is ;)

• flupp
Puppetmaster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:43:
In het A6/Q6 etron topic lees je wel veel meer software problemen bij die reeks, of iig de eerste jaren.
Interessante discussie, waarbij ik mij afvroeg in hoeverre de software van die genoemde alternatieven eigenlijk goed scoort? Niet persé de autopilot en/of rijhulpsystemen, maar ook wel de multimedia, koppeling met GSM, integratie en (hulp bij) navigatie en laden en (hulp bij) laadplanning vb. bij langere ritten?

Hoe scoort bijv. de ID.7 op dat vlak (die vernoem ik meer specifiek omdat ik al eerder gebruikers-/horrorverhalen hoorde van z’n kleinere VW broertjes ID.3/ID.4 die op dat vlak wel héél onaangenaam om horen waren).

Dit lijken mij bij het volgen van de markt de zaken die het moeilijkst te achterhalen zijn, tenzij je die topics allemaal apart gaat volgen, hetgeen dan eigenlijk ook al snel gebiased wordt door de luidste roepers.

• Sonicfreak
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:28:
[...]

BIJ VAG auto's moet je travil assist hebben en inschakelen om goede lane keeping te hebben, heb ik ergens gelezen. Misschien heeft ze travil assist niet aanstaan?

Edit: @Puppetmaster was me voor.

• Tommie12
  • Nu online
Card Nox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zeg niet dat het technisch gezien een goede auto is, maar het is een BEV die beschikbaar is die geen Duitser of Koreaan is (zie mijn quote).

Als je voor de M6e kiest zou ik altijd voor de kleinere batterij gaan, die is technisch gezien beter en voor mij persoonlijk meer dan goed genoeg voor lange trajecten (66kWh, 200KW max laden en 120KW tussen 10%-80%). Ik heb nu een EV6 LE (54kWh, 175KW max, 140KW 10%-80%) en daarmee ook geen issues gehad. Pas op met dingen als een feit te presenteren als het je eigen mening is ;)
Goed voor jou, ik wil dan een grote batterij, maar het schiet natuurlijk niet op als je dan 45min bij de DC lader moet staan... Hoe kan je nu zoiets doen als ingenieur... grote batterij, en dan traag laden..

Pagina: 1 ... 378 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic