Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het is inderdaad een kwestie van marktaandeel veroveren en zelf groeien ten kosten van de andere. Echter denk ik dat zodra de prijs omhoog gaat de klanten weg lopen (wie is er trouw aan Shell?). Persoonlijk denk ik dat ze prima zakcentje kunnen verdienen aan de EV rijders in de shop.BarryH schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:51:
@!null De 0,35 eur van Shell Recharge gaat gewoon omhoog over een tijdje. Dat doen ze nu om het volume van Fastned en Ionity naar zich toe te trekken, maar dat gaat wel veranderen.
Ik vind de Shell locaties top. Langs de snelweg, toilet/shop. Ik sta liever bij Shell dan bij een verlaten Fastned/Ionity/SuC.Deveon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
Het is inderdaad een kwestie van marktaandeel veroveren en zelf groeien ten kosten van de andere. Echter denk ik dat zodra de prijs omhoog gaat de klanten weg lopen (wie is er trouw aan Shell?). Persoonlijk denk ik dat ze prima zakcentje kunnen verdienen aan de EV rijders in de shop.
Voor Brussel onlangs ook een keer gestopt bij een nieuwe Fastned. Is verder helemaal niks. Kun je alsnog bij een tankstation stoppen als je naar het toilet moet.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 17-08-2021 09:43 ]
Bij Fastned, Ionity en SuC zijn die voorzieningen toch ook op loopafstand? Beetje nuttige beweging kan ik altijd wel waarderen. Voor Shell is eigenlijk maar één ding relevant en dat is zou je aanzienlijk méér willen betalen voor laden bij Shell vanwege de voorzieningen?Inspired schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Ik vind de Shell locaties top. Langs de snelweg, toilet/shop. Ik sta liever bij Shell dan bij een verlaten Fastned/Ionity/SuC.
In mijn geval met beperkt bereik is meestal belangrijkste dat ik zo min mogelijk hoef te laden. Nu hoef ik niet vaak onderweg te laden maar zodra de kinderen mee zijn is er een sterke voorkeur voor snelladers bij de McD. Vergeleken met wat de McD kost maakt mij het tarief bij de paal niet zoveel uit.
Dat is maar deels waar. Brandstofprijzen langs de snelweg zijn vaak 20ct hoger per liter. Net als dat een hogere prijs per kWh ook okee is.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
De brandstofstations moeten het aan de snelweg ook hebben van de koffie en broodjes etc. Shell is een van de grootste broodjesverkopers ter wereld, ze verkopen daarnaast ook nog brandstof
Als FastNed nu toegestaan werd ook een kiosk te openen is het snel een ander verhaal mbt commerciële haalbaarheid. Ik heb altijd wel trek in koffie bij het laden.
Alleen is 35ct de kWh volgens mij weinig marge.
Het is wel hilarisch trouwens nu met de impasse van Shell en Fastned. Want de bordjes wijzen nog altiid naar de Fastned terwijl er bij de Shell op dezelfde stop dan ook een snellader is die de helft kost.
Al gun ik het Fastned meer, Shell kan keihard concurreren met stuk diepere zakken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik zie Shell niet boven Fastned gaan zitten. Dus ja, ik ga zeker liever naar Shell dan Fastned. En zie mijn edit. Er zijn zeker Fastned stations zonder enige voorzieningen.Deveon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:47:
[...]
Bij Fastned, Ionity en SuC zijn die voorzieningen toch ook op loopafstand? Beetje nuttige beweging kan ik altijd wel waarderen. Voor Shell is eigenlijk maar één ding relevant en dat is zou je aanzienlijk méér willen betalen voor laden bij Shell vanwege de voorzieningen?
In mijn geval met beperkt bereik is meestal belangrijkste dat ik zo min mogelijk hoef te laden. Nu hoef ik niet vaak onderweg te laden maar zodra de kinderen mee zijn is er een sterke voorkeur voor snelladers bij de McD. Vergeleken met wat de McD kost maakt mij het tarief bij de paal niet zoveel uit.
De meeste bedrijven hebben al voor hun leasewagenpark ofwel een verbod ofwel een boetesysteem ingesteld voor tanken (ICE) aan de snelweg, dat mag niet te vaak voorkomen. Ik gok dat een soortgelijk systeem volgt voor snelladen hoewel je daar veel minder keus hebt (of een grotere accu nemenCyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
De brandstofstations moeten het aan de snelweg ook hebben van de koffie en broodjes etc. Shell is een van de grootste broodjesverkopers ter wereld, ze verkopen daarnaast ook nog brandstof
Als FastNed nu toegestaan werd ook een kiosk te openen is het snel een ander verhaal mbt commerciële haalbaarheid. Ik heb altijd wel trek in koffie bij het laden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Speelt natuurlijk ook mee, dat Shell dik verdiend aan de andere kant van het spectrum. ICE tanken voor de volle mep en de inkomsten van de shop. Zelfs al zit er geen marge op die snellader maken ze gewoon nog winst daar.!null schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:48:
[...]
Dat is maar deels waar. Brandstofprijzen langs de snelweg zijn vaak 20ct hoger per liter. Net als dat een hogere prijs per kWh ook okee is.
Alleen is 35ct de kWh volgens mij weinig marge.
Het is wel hilarisch trouwens nu met de impasse van Shell en Fastned. Want de bordjes wijzen nog altiid naar de Fastned terwijl er bij de Shell op dezelfde stop dan ook een snellader is die de helft kost.
Al gun ik het Fastned meer, Shell kan keihard concurreren met stuk diepere zakken.
Al verwacht ik dat ze aanzienlijk meer marge op zo'n dingen hebben dan je zou verwachten. (kale kWh prijs + gunstig contract met leverancier) Die 0,35 ct. is natuurlijk ook niet zomaar gekozen. Iets duurder dan de gemiddelde openbare laadpaal en dik onder de prijs van andere leveranciers. Zal misschien ook nog wat rancune inzitten richting Fastned, omdat zij dik hebben moeten betalen voor die locaties en Fastned niet.
Met 35ct verdienen ze weinig hoor, want zoveel worden ze niet gebruikt en ze zijn niet gratis om neer te zetten.
Bedenk ook dat een normale pomp behoorlijk wat auto's in een uur kan doen en de snellader waarschijnlijk maar 2 auto's max in de praktijk.
Dit is wel een goed punt.daemonix schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
De meeste bedrijven hebben al voor hun leasewagenpark ofwel een verbod ofwel een boetesysteem ingesteld voor tanken (ICE) aan de snelweg, dat mag niet te vaak voorkomen. Ik gok dat een soortgelijk systeem volgt voor snelladen hoewel je daar veel minder keus hebt (of een grotere accu nemen).
Hoewel de snelladers alleen nut hebben bij langere (vakantie)ritten, geldt dat eigenlijk ook voor de fossiele tankstations langs de snelweg.
Ik heb in 8 a 10 jaar tijd dat ik diesel/benzine reed ook zelden langs de snelweg getankt. Ook in die tijd heb ik ze alleen gebruikt voor de vakantie en/of een plas- eetstop zónder tanken.
Wat dat betreft is het businessmodel van snelladers niet heel anders. Wat wel anders is, is de tijd dat je aan een snellader moet staan ten opzichte van bijvullen van een tank en daarom dus een stuk hogere investeringen om dezelfde capaciteit qua (vullen van) auto's te bereiken..
Overigens, waar de vraag mee begon; ik ben recent ook overgestapt op de EV. In mijn ogen is het product redelijk recent echt volwassen geworden, vooral met de introductie van de nieuwere Hyundai/Kia producten en het BEV platform van VW. Standaardisatie van AC/DC laden en de hoeveelheid beschikbare laders maakt het een meer dan goed alternatief. Ik verwacht op korte termijn geen grote technologische vooruitgang meer omdat die simpelweg nog niet zó zinvol is. Daarmee verwacht ik juist ook een heel goede restwaarde.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
[ Voor 118% gewijzigd door mister_S op 17-08-2021 10:50 ]
Wat is er zo "volwassen" aan het MEB of E-GMP platform? Volgens mij is de techniek niet veel verder/volwassener dan wat Tesla al jaren op de weg zet? Ook nog eens met een eigen laadnetwerk waarmee je veel verder komt. Niet lullig bedoelt verder hoor, gewoon oprechte vraag.JanHenk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
...
Overigens, waar de vraag mee begon; ik ben recent ook overgestapt op de EV. In mijn ogen is het product redelijk recent echt volwassen geworden, vooral met de introductie van de nieuwere Hyundai/Kia producten en het BEV platform van VW. Standaardisatie van AC/DC laden en de hoeveelheid beschikbare laders maakt het een meer dan goed alternatief. Ik verwacht op korte termijn geen grote technologische vooruitgang meer omdat die simpelweg nog niet zó zinvol is. Daarmee verwacht ik juist ook een heel goede restwaarde.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat andere merken nu ook volwassen worden. Niet zozeer dat een andere partij dat niet is.Inspired schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Wat is er zo "volwassen" aan het MEB of E-GMP platform? Volgens mij is de techniek niet veel verder/volwassener dan wat Tesla al jaren op de weg zet? Ook nog eens met een eigen laadnetwerk waarmee je veel verder komt. Niet lullig bedoelt verder hoor, gewoon oprechte vraag.
Kijk hoeveel merken en modellen er in de afgelopen jaren gelanceerd zijn. Ook hoeveel ontwikkelingen er zijn op het gebied van laadnetwerken (incl. potentieel openstellen Tesla SuC).
De EV markt in zijn geheel groeit enorm en leert veel van elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 17-08-2021 11:45 ]
Ik zie de tijd nog wel komen dat er tankstations verdwijnen. Het is dan afwachten wat er met de snelladers gebeurd. Wellicht gaan die dan ook weg of is het zo dat die tegen die tijd er zo veel snelladers bij zijn gekomen dat het voor de exploitant aantrekkelijk blijft om enkel de brandstofverkoop te stoppen en de winkel open te houden voor alle mensen die komen snelladen.!null schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:33:
Bedenk ook dat een normale pomp behoorlijk wat auto's in een uur kan doen en de snellader waarschijnlijk maar 2 auto's max in de praktijk.
Ja, dat lijkt me super: met 100+ kW bijladen terwijl je rijdt.Juancho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:58:
Wat ik eerder ook al zei, richtting de toekomst zou het veel beter zijn denk ik als men gaat kijken naar bijladen tijdens het rijden. Op welke manier dan ook, daar zullen vast genoeg slimme mensen voor zijn. Je hebt zon, wind, het wegdek of verzin het.
Het zou nog veel beter zijn als je door terugwinning met meer lading in je accu thuiskomt dan waar je mee begon. Dan kan je in de avond en nacht die energie weer gebruiken voor je warmtepomp en wasmachine.Het zou al geweldig zijn als bijv. een deel van je verbruik terug wint en zodoende (veel) verder komt qua range.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Er zijn wel meer mensen met zulk soort ideeen:RichieB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:47:
Het zou nog veel beter zijn als je door terugwinning met meer lading in je accu thuiskomt dan waar je mee begon. Dan kan je in de avond en nacht die energie weer gebruiken voor je warmtepomp en wasmachine.

Blijft de mens toch fascineren zo'n perpetuum mobile (al hoop ik dat bovenstaande een grap is en/of een andere verklaring heeft).
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 17-08-2021 11:56 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
We komen uit een situatie waar werd gezegd dat Tesla qua techniek superieur was aan andere merken en jaren voor liep. Met het E-GMP platform is dat niet meer terug te zien en heb je daarnaast een vertrouwd merk waar duidelijk is wat je kan verwachten van de rest van de auto, interieur en garantie/ondersteuning.Inspired schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:03:
Wat is er zo "volwassen" aan het MEB of E-GMP platform? Volgens mij is de techniek niet veel verder/volwassener dan wat Tesla al jaren op de weg zet? Ook nog eens met een eigen laadnetwerk waarmee je veel verder komt. Niet lullig bedoelt verder hoor, gewoon oprechte vraag.
Als particuliere koper heb ik een Tesla al nooit overwogen maar nu is er technisch in mijn optiek ook geen reden meer. Ben wel benieuwd naar de Model Y en wat daar zoal anders gaat worden. Hoe dan ook ben ik geen fan van keuze van Tesla om geen gebruik te maken van blended braking.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat hierboven ook al is genoemd is hoe ik het bedoelde; het snellaadnetwerk buiten Tesla is aardig op stoom gekomen en andere merken naast Tesla zijn inmiddels bovenop de markt gesprongen met gewoon goede auto's. Er is een keuze.Inspired schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Ik heb altijd met een schuin oog naar een Model 3 gekeken, maar het is gewoon nooit mijn type auto geweest. Qua aandrijflijn en ontwerp (energiezuinigheid) staan ze aan de top, maar er is meer wat ik belangrijk vind aan een auto. 9/10 ritten zijn kortere ritten in de provincie, dan heb je daar niet zoveel profijt van. Nu heb je veel meer keuze aan auto's met een goed batterijpakket, prima vermogen en veel binnenruimte en luxe. Of wat dacht je van bijv. het Stellantis platform in het B-segment? Er is nu zoveel keuze, dat maakt de markt op zich "volwassen".
Daarnaast is er nog wat fiscale stimulans (die steeds verder afgebouwd wordt) én ik kreeg een zeer royale inruil voor m'n benzinestoker. Prima moment om in te stappen, dacht ik.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
De Ioniq 28kWh staat niet (meer) in dit overzicht, deze stond te boek op 147Wh/km en dus gelijk aan de model 3. Naar mijn mening wordt op EVDB de impact van lage temperaturen onvoldoende meegerekend, in de winter doet Kia/Hyundai het relatief goed door gebruik warmtepomp/restwarmte (in mijn ogen).
EV database zuinigste elektrische auto
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 17-08-2021 12:26 ]
Het sterretje bij cijfers van de Fiat betekent wel dat ze dit hebben geschat en (nog) niet gebaseerd is op echte cijfers. Bij de M3 is dat dus wel zo.assje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:22:
Onlangs keek ik eens op EV database naar sortering zuinigste auto en daar viel me op dat de Fiat 500e daar heel zuinig te boek staat, de 24kWh zuiniger dan de M3-SR.
Dus het kan best zijn dat die cijfers slechter (of beter) worden als er (meer) praktijk cijfers zijn.
De Ioniq 28kWh staat wel in het archief, daar staat inderdaad een verbruik van 147 Wh/km, wat dus hetzelfde is als de M3 uit jouw plaatje.
Haha dat hoop ik ook. Ik heb dezelfde auto en die kan hard zat regeneratief remmen wanneer je dat wil.assje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
Er zijn wel meer mensen met zulk soort ideeen:
[Afbeelding]
Blijft de mens toch fascineren zo'n perpetuum mobile (al hoop ik dat bovenstaande een grap is en/of een andere verklaring heeft).
Weer op zijn Nederlands misbruik maken van een goed bedoeld incentief.
Lekker als je als LIDL investeert in 50kW laders voor je klanten welke vervolgens gebruikt worden door vakantiegangers op doorreis. Vermoed dat de lol er snel af is voor de LIDL en je straks gewoon mag betalen, zeker als je vooruitkijkt op de toekoemstige EV situatie.
(Denk dat het overigens stukken beter was geweest om 10 stuks 11kW laders te installeren in plaats van 2 stuks 50kW, dan kunnen 10 lokale klanten hun auto in een uurtje aardig bijladen, vs allemaal in de rij staan)
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Voor Lidl moet je tegenwoordig wel hun E-Laden app hebben, anders kun je de palen niet ontgrendelen. Deze is voor iPhone alleen via de Duitse App store te installeren.
Keep rolling sixes!
Misschien gokken/hopen ze erop dat die mensen op doorreis gelijk even de winkel in duiken voor wat boodschappen...? Volgens mij gaat er niemand een half uurtje ofzo in de auto zitten te wachten. Ik iig niet. Staan er bovendien misschien ook bordjes dat het alleen bedoelt is voor Lidl winkel gangers?Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
Lekker als je als LIDL investeert in 50kW laders voor je klanten welke vervolgens gebruikt worden door vakantiegangers op doorreis. Vermoed dat de lol er snel af is voor de LIDL en je straks gewoon mag betalen, zeker als je vooruitkijkt op de toekoemstige EV situatie.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 17-08-2021 14:37 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In de tussentijd verdienen tankstations nauwelijks aan de benzine die ze verkopen aan doorreizende vakantiegangers.. Toch staan ze er, dat is vreemd zeg..Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
https://www.nu.nl/auto/61...-duitse-supermarkten.html
![]()
![]()
![]()
(Denk dat het overigens stukken beter was geweest om 10 stuks 11kW laders te installeren in plaats van 2 stuks 50kW, dan kunnen 10 lokale klanten hun auto in een uurtje aardig bijladen, vs allemaal in de rij staan)
In Almere heb ik de 50 KW lader nog niet beschikbaar gezien en in de vestiging in Huizen hebben ze naast de 50 KW snellader ook gratis 11 KW laders maar die worden nauwelijks gebruikt. Als je een half uur staat laad je 5.5 kWh, dat is voor mij niet eens voldoende voor een retourtje Huizen en de euro aan gratis stroom is de moeite ook niet. Ben je op doorreis dan zou ik gewoon lekker (meer) betalen en niet staan wachten tot je voorgang weg is.Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
![]()
![]()
![]()
Oh hier hebben wij ook dankbaar gebruik van gemaakt in Belgie. We hebben zelfs de gehele reis en verblijf met ritten in de omgeving alleen maar gratis geladen.Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
Ik betwijfel of ze het erg gevonden hebben. Als je daar toch staat loop je ook wel even binnen voor een broodje en wat te drinken (stuk voordeliger dan tankstation ook nog).
Ten tweede gaan ze er vanuit dat zelfs als je in beginsel alleen maar komt om te laden, je toch even de winkel in loopt en een broodje, zakje snoep of wat te drinken koopt. Wat ga je immers anders doen in dat half uur wachten? De omgeving van de doorsnee Lidl is verder niet heel inspirerend en vermakelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 17-08-2021 16:29 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt, maar het eindigt met " "Is dit een aanrader? Nee, want daar zijn die laders niet voor bedoeld."Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
![]()
![]()
![]()
Dus ik zie niet hoe je komt aan "Weer op zijn Nederlands misbruik maken van een goed bedoeld incentief. ". Om te beginnen is dit een test voor een artikel (je kunt ook een artikel schrijven zonder te testen, maar dan krijg je weer ander commentaar) en ten tweede wordt gezegd dat het niet de bedoeling is voor doorreizen.
Signatures zijn voor boomers.
Onlangs op vakantie geladen aan een snellader bij de McDonalds. Prijs zou volgens de Shell app 0,66 cent per kWh moeten zijn (Vattenfal lader). Er is maar 45 cent inclusief BTW gerekend. Ook op het park zelf nog twee keer aan de lader gestaan wat 0,37 cent had moeten kosten per kWh. Maar 0 euro gefactureerd.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Wat mij betreft niets mis mee. Ze hebben er ook hun broodjes gekocht e.d…? Kost de lidl enkele -centen-Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
![]()
![]()
![]()
Is gewoon een slimme truc van de LIDL… Stroom kost de particulier 0.23€ per kWh. Een extra kWh kost voor een (groot) bedrijf slechts 0.04 tot 0.06€ per kWh. Vaak hebben ze ook nog een gigantisch overschot aan zonnestroom, waardoor de kosten voor LIDL nog lager zijn.
Ik weet niet hoe lang jij boodschappen doet, maar een 11kW laadpaal heeft weinig nut als je alleen gaat laden tijdens het boodschappen doen.. Dat is toch eerder 10 misschien 20minuten..???
Met een (50kW) snellader is het nog de moeite waard. Dan kan je nog een kleine 10kWh opladen ofzo tijdens boodschappen doen.
Met een 11kW lader niet: Ben je 10-15min boodschappen doen en sta je aangesloten op een 11kW lader dan heb je welgeteld 1.83 kWh bij kunnen laden… daar kan je met een plug-in hybride niet eens fatsoenlijk bijladen.
In NL staan ook verschillende gratis laadpalen/snelladers. Trekt vast meer en (vaker) klanten.
*edit*
Wij kunnen vlakbij huis ook gratis laden bij de LIDL. Sinds dat kan brengen wij ons boodschappengeld ~3500€ per jaar??) bij de LIDL en niet bij de Plus/jumbo die eigenlijk iets dichterbij zijn.
Stel ik zou 1.000kWh bij LIDL laden per jaar kost dat de LIDL 1000 x0.04= 40€ per jaar, verwaarloosbaar tov alle boodschappen die wij daar kopen.
(Dan die 40€ per jaar nog minus kWh van hun eigen zonnepanelen= 0€..?)
Zou ik deze zelf thuis/openbaar laden ben je 230-370€ per jaar kwijt.
Ook een goede:
Franciesco schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:05:
Als ik sommige reacties lees op dat Nu.nl artikel over gratis laden in Duitsland (actie Autoweek), dan vraag ik me af of veel mensen de video wel gekeken hebben.
Autoweek heeft namelijk boodschappen gedaan bij de Aldi tijdens het laden en de boodschappen geschonken aan de voedselbank. Dus behalve een ludiek idee, is de uitvoering wat mij betreft ook maatschappelijk verantwoord gedaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 17-08-2021 21:12 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Autoweek heeft namelijk boodschappen gedaan bij de Aldi tijdens het laden en de boodschappen geschonken aan de voedselbank. Dus behalve een ludiek idee, is de uitvoering wat mij betreft ook maatschappelijk verantwoord gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 17-08-2021 21:12 ]
Wat bedoel je hiermeeassje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
Hoe dan ook ben ik geen fan van keuze van Tesla om geen gebruik te maken van blended braking.
Hierdoor ervaart de bestuurder altijd hetzelfde gedrag bij remmen, en wordt er toch zoveel als mogelijk geregenereerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 17-08-2021 21:50 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
bij mij remt de auto af tot 0 dmv regeneratie. Dat gedrag is ook altijd hetzelfdeProton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:50:
@ybos dat de auto bij bedienen van het rempedaal naadloos overgaat van regeneratief remmen (op de motor) naar frictie remmen (met de remschijven).
Hierdoor ervaart de bestuurder altijd hetzelfde gedrag bij remmen, en wordt er toch zoveel als mogelijk geregenereerd.
Ik zie er geen probleem in en ervaar geen afwijkend remgedrag, dus snap nog steeds niet wat je bedoeld
Dat is dus alvast 1 ding
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Remmen is volledig te bepalen met het "gas"pedaal, en dat is juist ideaal. Ik heb weken dat ik het rempedaal niet aanraak.Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:20:
[...]
Dat is dus alvast 1 ding(al hebben zviw alle EVs dat) maar belangrijker: regenereert de auto meer als je het rempedaal bedient? Bijvoorbeeld op een korte afrit. Die remvertraging is veel groter dan je normaal hebt met gas loslaten (hoop ik
).
Gaspedaal los is vol regenereren (wat een p*kkewoord om te typen
Rempedaal bedienen is dus alleen ouderwets die blokken op die (soms) roestende ronde dingen drukken
Dat vind ik juist een verschrikkelijke “feature” in mijn eGolf en V90 (PHEV). In de B stand is het geen maximale regeneratie maar moet vervolgens met het rempedaal nog een beetje bij remmen om maximaal te regeneren en goed op het dashboard kijken of ik niet te hard rem (en de remmen gebruik). Remmen is remmen en regeneren met het andere pedaal, nice & easy.Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:50:
@ybos dat de auto bij bedienen van het rempedaal naadloos overgaat van regeneratief remmen (op de motor) naar frictie remmen (met de remschijven).
Ik wil deze discussie niet voor de 100e keer oprakelen.ybos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Remmen is volledig te bepalen met het "gas"pedaal, en dat is juist ideaal. Ik heb weken dat ik het rempedaal niet aanraak.
Gaspedaal los is vol regenereren (wat een p*kkewoord om te typen), half loslaten is dus stuk minder regenereren en alles daartussen is harder of zachter afremmen op de motoren. Dat went erg snel en gaat erg natuurlijk.
Rempedaal bedienen is dus alleen ouderwets die blokken op die (soms) roestende ronde dingen drukken
Maar; voor optimale efficiëntie en doorstroming wil je zo min mogelijk snelheidswijzigingen. Op de snelweg gebruik in niet alleen mijn rem nauwelijks maar regenereer ik ook nauwelijks. Aangezien ik veel meer tijd "coastend " besteed dan "regenererend" heb ik liever 2 pedalen en default geen generatie.
Zonder "0-regen" stand zou je om optimaal te rijden continue moeten balanceren met het gaspedaal om regeneratie te voorkomen. Het is veel makkelijker en instinctiever om standaard het pedaal los te laten, te coasten zo lang het kan en regenereren alleen wanneer het noodzakelijk is.
Volkswagen heeft ook voor blended braking (zoals alle EV's behalve Tesla) gekozen en "default coasten" en daar wel eens wat over gezegd:
Unlike many EVs, the company optimizes for coasting instead of regenerative braking. When used properly by the driver, this maximizes range. Of course, the system also allows the driver to choose more regenerative braking if they want it.
“It’s a difficult question: what should happen when drivers of electric vehicles take their foot off the right-hand pedal to initiate a thrust phase?,” the company said in its press release. “Should the electric drive motor act as an generator, converting kinetic energy into electrical energy or should it run without generating electrical energy, so that the vehicle’s momentum is used for coasting?”
On social media, this question gets a lot of debate among EV owners.
https://www.google.com/am...n-id-4-gets-it-right/amp/Ask any hypermiler, and they’ll tell you the same thing. The trick to maximizing range or MPG is to plan ahead and let the car coast to a stop as much as possible. Instead of using brakes, you let off the accelerator pedal and let the car slow down on its own. It can take a long ways to do that, so it’s not always a good option, but it really uses the least energy when all is said and done.
Uiteindelijk kan je met beide systemen hetzelfde bereiken. One-pedal is waarschijnlijk makkelijker voor de gemiddelde bestuurder maar voor een "micro-manager" is het juist veel meer moeite.
[ Voor 39% gewijzigd door assje op 18-08-2021 07:28 ]
Maar toch doenassje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:13:
[...]
Ik wil deze discussie niet voor de 100e keer oprakelen.
(bij de tesla kan je diverse instellingen kiezen en daarmee zelf instellen wat je meest fijn vind. Regen "normal" of "low". Bij bijna tot stilstand komen "stop" (regen tot 0) of "roll" vanaf 5km/u (?) uitrollen. enz enz. Zo kan je zelf zoeken wat voor jou het meest ideaal werkt als je hypermiler bent.
En er zit een groot verschil tussen meest efficiënt en gemak.)
FIlmpje ook gezien? Ze geven een aantal keer duidelijk aan dat dit eigenlijk niet de manier is. Het duurt ook lang en je moet telkens van de snelweg af. Ze doen er echt veel langer over dan op de heenweg (waarbij ze wel gewoon superchargers gebruikten). Ze zeggen ook letterlijk dat het een beetje ongemakkelijk is om daar een uur de laadpaal bezet te gaan staan houden. Daarnaast maken ze van de gelegenheid gebruik door eten te kopen voor de voedselbank (voor ongeveer het bedrag dat ze anders kwijt waren om te laden).Rene schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:13:
![]()
![]()
![]()
Al met al gewoon een leuke actie. Helaas wordt het in de comments - op autoweek in ieder geval - gebruikt als weer een reden dat "je niet met een ev op vakantie kan". etc.
Los van dit alles: regenereren op de snelweg is gewoon bloedje irritant. Vertraagt veel te hard en je kan niet even normaal "je gas loslaten" (of cc op pauze zetten). Ik doe trouwens op de snelweg sowieso het meeste met de CC. Even op pauze, en weer aan, paar km harder, paar km zachter....is dat dan zero-pedal driving?assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:13:
[...]
Ik wil deze discussie niet voor de 100e keer oprakelen.
Maar; voor optimale efficiëntie en doorstroming wil je zo min mogelijk snelheidswijzigingen. Op de snelweg gebruik in niet alleen mijn rem nauwelijks maar regenereer ik ook nauwelijks. Aangezien ik veel meer tijd "coastend " besteed dan "regenererend" heb ik liever 2 pedalen en default geen generatie.
Zonder "0-regen" stand zou je om optimaal te rijden continue moeten balanceren met het gaspedaal om regeneratie te voorkomen. Het is veel makkelijker en instinctiever om standaard het pedaal los te laten, te coasten zo lang het kan en regenereren alleen wanneer het noodzakelijk is.
Volkswagen heeft ook voor blended braking (zoals alle EV's behalve Tesla) gekozen en "default coasten" en daar wel eens wat over gezegd:
[...]
[...]
https://www.google.com/am...n-id-4-gets-it-right/amp/
Uiteindelijk kan je met beide systemen hetzelfde bereiken. One-pedal is waarschijnlijk makkelijker voor de gemiddelde bestuurder maar voor een "micro-manager" is het juist veel meer moeite.
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-08-2021 08:47 ]
Tja maar je gaf toch ook wel zelf de voorzet? Volgens mij was jij er de vorige keren ook bij maar wil je ook graag zelf je eigen punt herhalen?ybos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:48:
[...]
Maar toch doen
(bij de tesla kan je diverse instellingen kiezen en daarmee zelf instellen wat je meest fijn vind. Regen "normal" of "low". Bij bijna tot stilstand komen "stop" (regen tot 0) of "roll" vanaf 5km/u (?) uitrollen. enz enz. Zo kan je zelf zoeken wat voor jou het meest ideaal werkt als je hypermiler bent.
En er zit een groot verschil tussen meest efficiënt en gemak.)
Het meeste gemak noem ik dat de gebruiker een keuze heeft. Met blended braking maakt het niet uit wat de bestuurder doet; er wordt altijd geregenereerd. Bij Tesla wil iedere instelling anders dan maximale regeneratie zeggen dat je meer de frictierem gaat gebruiken; de enige juiste instelling is dus maximale regeneratie.
Hoe zwaar je tilt aan het nadeel van het ontbreken van deze flexibiliteit is persoonlijk (net als 1001 andere variabelen tussen auto's).
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-08-2021 08:51 ]
Precies dit, ik doe minstens 90% van mijn snelheidswijzigingen op de snelweg op luchtweerstand. Iedere keer dat jouw remlichten aangaan veroorzaakt dat een paar kilometer achter je potentieel een file. In ideale omstandigheden waar iedereen het goed doet hoeft er nooit een remlicht te branden op de snelweg.Prullenbak84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Los van dit alles: regenereren op de snelweg is gewoon bloedje irritant. Vertraagt veel te hard en je kan niet even normaal "je gas loslaten" (of cc op pauze zetten). Ik doe trouwens op de snelweg sowieso het meeste met de CC. Even op pauze, en weer aan, paar km harder, paar km zachter....is dat dan zero-pedal driving?
Begrijpelijk; vrijheid blijheid.Deveon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:44:
@assje Eens hoor dat het efficiënter is, het past alleen wat minder in mijn rijstijl en merk dat ik daarvoor te actief moet spiegelen om niemand in de weg te rijden. Daarnaast rijd ik 80-90% op ACC dus hoef ik de pedalen helemaal niet te bedienen.
Ik gebruik ACC alleen bij rustig verkeer (of als ik aan het bellen ben), bij druk verkeer weiger ik deel te nemen aan de continue accordeon.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Precies..PeterZ(on) schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:08:
Over dit onderwerp gaan we nooit alle neuzen dezelfde kant op krijgen, het beste is dat de fabrikant de bestuurder zelf de keus laat om te kiezen.
Tesla mag wmb dan ook wel de keuze toevoegen. Maar voor mij is dat dan vooral in de winter handig. Dan doet je regeneratie bijna niets na een koude start.
Elke dag nagenoeg dezelfde regeneratie zou fijn zijn in de winter.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
- Jeroenneman
- Registratie: December 2009
- Laatst online: 03-05-2024
Pre-order/Early Acces: Nee!
Remlichten gaan pas aan bij een bepaalde mate van regenereren. Je kunt prima snelheid minderen zonder de remlichten aan te laten gaan.assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:52:
[...]
Precies dit, ik doe minstens 90% van mijn snelheidswijzigingen op de snelweg op luchtweerstand. Iedere keer dat jouw remlichten aangaan veroorzaakt dat een paar kilometer achter je potentieel een file. In ideale omstandigheden waar iedereen het goed doet hoeft er nooit een remlicht te branden op de snelweg.
Dat is het mooie aan one-pedal driving. De mate waarin je het pedaal indrukt bepaalt de mate van acceleratie, of vertraging.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
En het vervelende is dat in de talloze situaties waar de precieze snelheid irrelevant is en je gewoon "niet wilt versnellen en niet wilt remmen" (uitrollen dus) dit inspanning vereist.Jeroenneman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:06:
Dat is het mooie aan one-pedal driving. De mate waarin je het pedaal indrukt bepaalt de mate van acceleratie, of vertraging.
De fases die je continue doorloopt op de snelweg:
A: op 500m afstand wordt geremd -> coasten en gat tot voorganger alvast van 2s -> 2,5s
B: voorganger begint te remmen -> gat van 2,5s -> 0,5s
C: voorganger begint weer te versnellen -> gat langzaam weer van 0,5s -> 2s
De gehele tijd A/B is het optimaal om niet te versnellen en niet te vertragen. Een apart pedaal om te vertragen zorgt hier voor een drempel om regeneratie te gebruiken; dat zie ik als positief. Als we allemaal iets meer gaan rijden zoals vrachtwagens doen zou dat de doorstroming ten goede komen.
Om die reden ben ik principieel tegen one-pedal aangezien het moeilijker maakt om het goed te doen en makkelijker om het fout te doen.
Leuke video over optimalisatie mogelijk in de toekomst wanneer autonome voertuigen het beter gaan doen dan mensen. Vooralsnog zijn we daar nog ver vandaan en kunnen bewuste bestuurders tot zekere hoogte wellicht een vergelijkbaar effect op "wave dampening" hebben.
https://www.ted.com/talks...ning_your_life/transcript
You're cruising down the highway when all of a sudden endless rows of brake lights appear ahead. There's no accident, no stoplight, no change in speed limit, or narrowing of the road. So why is there so much traffic? It's due to a phenomenon called a phantom traffic jam. Benjamin Seibold explains why it happens and how we might prevent it in the future.
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 18-08-2021 10:26 ]
Je kunt ook prima snelheid minderen zonder te regenereren (op de snelweg bij juiste afstand en anticiperen voldoet dat meestal).Jeroenneman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:06:
Remlichten gaan pas aan bij een bepaalde mate van regenereren. Je kunt prima snelheid minderen zonder de remlichten aan te laten gaan.
Eens kijken. Ik kende deze:assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:18:
[...]Leuke video over optimalisatie mogelijk in de toekomst wanneer autonome voertuigen het beter gaan doen dan mensen. Vooralsnog zijn we daar nog ver vandaan en kunnen bewuste bestuurders tot zekere hoogte wellicht een vergelijkbaar effect op "wave dampening" hebben.
[...]
YouTube: The Simple Solution to Traffic
ps. ik ben ook fervent one-pedal driver geworden sind ik de eNiro heb. Uitrollen doe ik door het pedaal op een stand te houden waar ik niet accelereer en niet tot weinig regen heb (er gaan in ieder geval geen remlichten branden).
- Jeroenneman
- Registratie: December 2009
- Laatst online: 03-05-2024
Pre-order/Early Acces: Nee!
Heel relaas tegen one-pedal driving, maar ga je je echt bezig houden met gas geven op de snelweg? Gewoon ACC aan, meerdere autolengtes instellen, en de auto het werk laten doen (zonder remlichten).assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
En het vervelende is dat in de talloze situaties waar de precieze snelheid irrelevant is en je gewoon "niet wilt versnellen en niet wilt remmen" (uitrollen dus) dit inspanning vereist.
De fases die je continue doorloopt op de snelweg:
A: op 500m afstand wordt geremd -> coasten en gat tot voorganger alvast van 2s -> 2,5s
B: voorganger begint te remmen -> gat van 2,5s -> 0,5s
C: voorganger begint weer te versnellen -> gat langzaam weer van 0,5s -> 2s
De gehele tijd A/B is het optimaal om niet te versnellen en niet te vertragen. Een apart pedaal om te vertragen zorgt hier voor een drempel om regeneratie te gebruiken; dat zie ik als positief. Als we allemaal iets meer gaan rijden zoals vrachtwagens doen zou dat de doorstroming ten goede komen.
Om die reden ben ik principieel tegen one-pedal aangezien het moeilijker maakt om het goed te doen en makkelijker om het fout te doen.
Leuke video over optimalisatie mogelijk in de toekomst wanneer autonome voertuigen het beter gaan doen dan mensen. Vooralsnog zijn we daar nog ver vandaan en kunnen bewuste bestuurders tot zekere hoogte wellicht een vergelijkbaar effect op "wave dampening" hebben.
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het kan natuurlijk ook geen kwaad om het rempedaal wél te laten regenereren of je nu wel of niet one pedal driving gebruikt. Wat ik overigens zelf mis bij Tesla is om snel te kunnen wisselen tussen wel of niet regenereren. In mijn VW en Volvo schakel ik gemakkelijk tussen D en B als ik wil coasten. Een ander extreem met 5 verschillende regen sterktes is dan weer het andere uiterste. Liefste de keuze uit geen, maximaal zonder remlicht en maximaal regen.Stef87 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
Precies..
Tesla mag wmb dan ook wel de keuze toevoegen. Maar voor mij is dat dan vooral in de winter handig. Dan doet je regeneratie bijna niets na een koude start.
Elke dag nagenoeg dezelfde regeneratie zou fijn zijn in de winter.
[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 18-08-2021 10:46 ]
ACC is voor mij doorgaans een te grote ergernis om te willen gebruiken. Zelfs wanneer ik 100km/u rijdt op een vrachtwagen af dan wacht de ACC nog te lang waardoor hij op het laatste moet regenereren om snelheid aan te passen. Als ik dat zie gebeuren tik ik alsnog de ACC er even af en activeer hem weer op een punt dat ik weet dat het goed komt.Jeroenneman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:31:
Heel relaas tegen one-pedal driving, maar ga je je echt bezig houden met gas geven op de snelweg? Gewoon ACC aan, meerdere autolengtes instellen, en de auto het werk laten doen (zonder remlichten).
Veel extremer is bij druk verkeer, je ziet in de verte van alles gebeuren en weet van tevoren dat er remacties aankomen. De ACC blijft dan vrolijk achter mijn voorganger aanrijden en zo word ik onderdeel van de dagelijkse accordeon. Die ergernis is voor mij groter dan het gemak van ACC. Ik gebruik ACC dus vooral als ik bij rustig verkeer achter een stabiele voorganger rijdt, dan is het ideaal.
De menselijke "PID-regeling" in het verkeer is simpelweg nog een heel stuk verfijnder dan ACC.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 18-08-2021 11:03 ]
Maar dat is ook wel logisch. Om te voorkomen dat de frictierem onnodig gebruikt wordt zou je met ontbreken van blended braking eigenlijk helemaal geen keuze willen geven. De optimale weg is wennen aan one-pedal en maximale regeneratie bij loslaten gaspedaal.Deveon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:45:
Wat ik overigens zelf mis bij Tesla is om snel te kunnen wisselen tussen wel of niet regenereren.
Volgens geruchten zou dit voor de "Y" (en nieuwe S/X?) ook het geval zijn:
https://www.cnet.com/road...-braking-options-new-evs/If you want just a little more control over regenerative braking in your new Tesla, there's bad news. According to new owner posts in various communities such as Reddit, Tesla no longer includes an option to switch between regenerative braking settings.
Bij one-pedal driving zou coasting ook verder geoptimaliseerd kunnen worden door een forse hysteresis tussen versnellen en vertragen en een duidelijke indicator die dit aangeeft (mooie groene indicator). Ook bij blended braking zou ik graag een indicator hebben die mij vertelt wanneer de frictierem gebruikt wordt (grote rode indicator met een zoemer oid
Maar, duidelijk dat er meer doelgroep is dan micromanagende Tweakers en gemak belangrijker is dan efficientie
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 18-08-2021 11:17 ]
Maar als die ACC dat dan met (iets teveel) regenereert, vertraagt 'ie dus te snel en gaat 'ie dan weer te snel harder rijden. Lijkt me niet heel comfortabel. Een comfortabele ACC gebruikt dus, lijkt me, op de snelweg amper regen.Jeroenneman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:31:
[...]
Heel relaas tegen one-pedal driving, maar ga je je echt bezig houden met gas geven op de snelweg? Gewoon ACC aan, meerdere autolengtes instellen, en de auto het werk laten doen (zonder remlichten).
Toen ik nog een benzine-auto reed, gebruikte ik de rem ook zo min mogelijk op de snelweg. Wat dat betreft is er op de snelweg voor mij weinig veranderd: CC (mijn auto heeft gewoon de normale, zonder A
Binnen de bebouwde kom ben ik wel fan van de B-stand van mijn auto. Ik weet dat het niet persé efficienter is, dat heeft @assje hier al vaak genoeg uitgelegd, maar toch vind ik het dan wel fijn.
Op overige B-wegen, 60km wegen bijvoorbeeld, doe ik t een beetje hoe het uitkomt. Soms wil je gewoon "ff lekker auto rijden" en dan wil ik ook niet in de B-stand dat die auto bepaald hoe hard 'ie vertraagt. Ik wil dat zelf bepalen met mijn rempedaal. Maar dat hangt ook van mijn bui af
Overigens is de grote fout dat veel mensen, waaronder autoreviewers, het bij regenereren hebben over "energie terugwinnen" en "dan wordt ie lekker efficient" enzo. Maar het levert helemaal niks op. Het enige is dat je versnel+vertraag-actie in totaal iets minder energie kost, als dat het zonder regen had gekost. Maar het kost nog wel degelijk veel energie. Wil je die energie niet verbruiken, moet je dus gewoon minder (vaak) vertragen/versnellen. Daar kan geen regeneratie tegenop. Een beetje als iets wat je niet nodig hebt kopen, met 30% korting. Is nog steeds 70% weggegooid geld.
[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-08-2021 11:42 ]
Dat niet alleen, maar de (snel)laders staan in België in ieder geval enkel op de winkels waar ze zonnepanelen hebben liggen, waar de burgers nog vrolijk meebetalen aan de groenestroomcertificaten die ze daarvoor krijgen. Aangezien ze voor de elektriciteit die ze op het net zetten peanuts krijgen, en voor dergelijke afnemers de energie ook weinig kost, is dit voor hen een vrij goedkoop extraatje voor de klant, en goed voor het imago.Ivow85 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:28:
Ten eerste is het 'gratis laden' natuurlijk gewoon een vorm van groene marketing. Kijk ons eens lekker bezig zijn, en als u meedoet profiteert u er zelf ook nog van! Tegenover de marketingkosten hoeven geen directe opbrengsten te staan die deze kosten dekken.
Die gedachte is best wel juist, maar dat gaat alleen op als je vergelijkt met een ICE en dat wordt er nooit bij gezegd. Daarom denken velen dat je met regeneratie verder komt dan zonder regeneratie. Niets uitgeven en niets terugkrijgen is goedkoper dan uitgeven en een deel terug krijgen.Prullenbak84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:28:
[...]
Overigens is de grote fout dat veel mensen, waaronder autoreviewers, het bij regenereren hebben over "energie terugwinnen" en "dan wordt ie lekker efficient" enzo.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In de meeste gevallen laat je je gas los omdat je af moet remmen of verwacht dat je verderop moet stoppen (b.v. stoplicht). Of je dan rustig afremt/regenereert of langer door rijdt en dan harder af moet remmen/regenereren maakt weinig verschil in efficiëntie. In veel gevallen is het dus vooral wat iemand fijn vindt rijden.PeterZ(on) schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:24:
[...]
Die gedachte is best wel juist, maar dat gaat alleen op als je vergelijkt met een ICE en dat wordt er nooit bij gezegd. Daarom denken velen dat je met regeneratie verder komt dan zonder regeneratie. Niets uitgeven en niets terugkrijgen is goedkoper dan uitgeven en een deel terug krijgen.
En wat efficiëntie betreft heb ik al vaker mijn huige HEV gebruikt als voorbeeld. Daar zit dezelfde 2-liter motor in als van de ICE-versie. Ondanks dat mijn HEV veel zwaarder is rijdt ie 1 op 20 terwijl de ICE 1 op 12 rijdt. En dat verschil is wat er bedoeld wordt met efficiënt rijden. Die gedachte waar we het hier over hebben klopt dan ook gewoon. Je laat je gas niet los omdat je even hard door wil blijven rijden, dat doe je omdat je wil afremmen/stoppen.
[removed]
Exact dat, ik zou graag een ACC willen met instelbare hysteresis. Ik zou dus in willen stellen dat ik 90-110km/u wil rijden met een volgafstand van 0,5-3s. Tussen die grenzen zou mijn ACC dan moeten opereren en daarbinnen zo veel mogelijk snelheidsvariaties voorkomen.Prullenbak84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:28:
Een comfortabele ACC gebruikt dus, lijkt me, op de snelweg amper regen.
Hetzelfde probleem heb ik met climate control, daar zou ik ook een instelbare hysteresis willen. De verwarming hoeft van mij pas aan bij <17graden en de airco pas bij >24graden. Ik gebruik climate control om die reden nooit. Op een mooie lentedag gaat er bij wegrijden eerst de verwarming aan om vervolgens zodra je in de zon rijdt over te schakelen op koeling; nergens voor nodig.
Je zegt het zelf al, afremmen (uitrollen bedoel ik dan) of regenereren maakt weinig verschil uit. Ergo, er is dus verschil, en vele kleine beetje maken het merkbaar. Dat het ook gaat om wat iemand prettig vindt is een heel ander verhaal en daarom zou de fabrikant moeten zorgen dat je daarvoor kunt kiezen. Dat is juist het punt.redwing schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:44:
[...]
In de meeste gevallen laat je je gas los omdat je af moet remmen of verwacht dat je verderop moet stoppen (b.v. stoplicht). Of je dan rustig afremt/regenereert of langer door rijdt en dan harder af moet remmen/regenereren maakt weinig verschil in efficiëntie. In veel gevallen is het dus vooral wat iemand fijn vindt rijden.
Z'n "offset" zou inderdaad ideaal zijn. Al vermoed ik dat het er nu ook in zit en de temperatuur van de climatecontrol echt niet volledig aangehouden wordt of zou het echt zo erg zijn dat wanneer je 20 graden ingesteld hebt dat bij 19 graden direct de verwarming aanspringt?assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:54:
[...]
Exact dat, ik zou graag een ACC willen met instelbare hysteresis. Ik zou dus in willen stellen dat ik 90-110km/u wil rijden met een volgafstand van 0,5-3s. Tussen die grenzen zou mijn ACC dan moeten opereren en daarbinnen zo veel mogelijk snelheidsvariaties voorkomen.
Hetzelfde probleem heb ik met climate control, daar zou ik ook een instelbare hysteresis willen. De verwarming hoeft van mij pas aan bij <17graden en de airco pas bij >24graden. Ik gebruik climate control om die reden nooit. Op een mooie lentedag gaat er bij wegrijden eerst de verwarming aan om vervolgens zodra je in de zon rijdt over te schakelen op koeling; nergens voor nodig.
Vaak zit ik nu zelf maar te corrigeren tussen de 18 en 23 graden. 20 graden met 3-4 graden offset zou perfect zijn, maar als het dan 12 graden is het wel prettig als die door gaat tot 20 en niet bij 18 ermee stopt.
Niet echt omdat je uiteindelijk toch wilt afremmen/naar 0 toe wil. Uitrollen heeft alleen voordelen als je daarna niet meer hoeft af te remmen. Als je dat wel moet, verlies je je energie alsnog bij het uiteindelijk afremmen. Er zijn dan ook maar weinig situaties waar het iets uitmaakt en in de meeste gevallen maakt het dus totaal geen verschil wat je doet.PeterZ(on) schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:58:
[...]
Je zegt het zelf al, afremmen (uitrollen bedoel ik dan) of regenereren maakt weinig verschil uit. Ergo, er is dus verschil, en vele kleine beetje maken het merkbaar.
Wat iemand fijn vind rijden zal uiteindelijk het meeste bepalen omdat dat ook het grootste impact heeft op de efficiëntie. Sowieso zie je de meeste verschillen die hier worden benoemd vooral omdat mensen er specifiek opletten en daardoor zuiniger rijden. Theoretisch zijn er best situaties te bedenken waarbij uitrollen efficiënter is dan afremmen, maar aangezien je zo goed als altijd je pedaal loslaat omdat je af wilt remmen is het verschil er in de praktijk maar zelden.Dat het ook gaat om wat iemand prettig vindt is een heel ander verhaal en daarom zou de fabrikant moeten zorgen dat je daarvoor kunt kiezen. Dat is juist het punt.
Theoretisch klopt het dus wat er gezegd wordt, maar in de praktijk zal het verschil nihil zijn.
[removed]
Dat heb ik gisteren in de praktijk kunnen brengen. M'n Ioniq bij de snellader op 1200 nogwat meter hoogte naar 94% geladen en 54 km later had ik nog 90% over op ongeveer 500 meter hoogte. Met wat hoogteverschil omhoog en omlaag kwam het echt perfect uit, de auto bleef ook constant regenereren wat dus betekent dat de batterij niet over de 100% marge heen is gegaan en in de bovenste buffer is gekomen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:02:
Met rijden in bergachtig gebied heb je wel echt efficiëntiewinst door te regenereren, groot deel van de berg-op energie kun je weer terugwinnen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
En het rijdt ook veel relaxter vind ik! Ik zet regeneratie op z'n maximum en hoef bijna nooit van pedaal te wisselen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:02:
Met rijden in bergachtig gebied heb je wel echt efficiëntiewinst door te regenereren, groot deel van de berg-op energie kun je weer terugwinnen.
Heel herkenbaar dit! Ik los het meestal op door het systeem helemaal uit te zetten en de raampjes open. Op de snelweg pas de ramen dicht en HVAC aan.assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:54:
[...]
Zoals ik eerder zei; default coasting maakt het makkelijk om het goed te doen. Door van vertragen een bewuste actie te maken is er een (minimale) drempel om te regenereren, vanuit efficientie, veiligheid en doorstroming is dat een goede zaak.redwing schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:49:
Niet echt omdat je uiteindelijk toch wilt afremmen/naar 0 toe wil. Uitrollen heeft alleen voordelen als je daarna niet meer hoeft af te remmen. Als je dat wel moet, verlies je je energie alsnog bij het uiteindelijk afremmen. Er zijn dan ook maar weinig situaties waar het iets uitmaakt en in de meeste gevallen maakt het dus totaal geen verschil wat je doet.
Denk bijvoorbeeld ook aan het rijden in ijzige condities, een natuurlijk reactie bij verlies van grip is voet van het gas. Dat is niet alleen in die situatie zo maar ook als iemand voor je remt; bijna onvermijdelijk ga je met one-pedal dus vaker onnodig remmen (regenereren).
Het grootste verschil zal zitten in gedrag; afstand houden, anticiperen, vroeg van het gas af, uitrollen wanneer het kan. De impact van een lagere topsnelheid zal zonder twijfel groter zijn dan deze optimalisaties. Desalniettemin ben ik het er niet mee eens dat het verschil nihil zal zijn.Theoretisch klopt het dus wat er gezegd wordt, maar in de praktijk zal het verschil nihil zijn.
En, we zitten hier op Tweakers, het Tweakers waar we ook maanden kunnen debatteren over een paar extra Hz op een overklokte processor. Als een technische (thoeretische) discussie hier niet hoort weet ik niet waar wel
Belangrijkste blijft voor mij:
- Populaire denkwijze in media/generiek publiek: langzaam optrekken en zo veel mogelijk regenereren
- Werkelijk efficient: vlot optrekken geen probleem, zo min mogelijk regenereren
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 18-08-2021 17:01 ]
Nou, op de snelweg dus niet. Ik laat dan mijn gas los (of zet de CC even uit) omdat ik anticipeer dat ik anders te dicht op een voorganger kom, of ik laat een invoeger er even tussen. Als de auto dan in de regen-ankers gaat, in de veronderstelling dat ik af wil remmen of zelfs stoppen, dan is dat vervelend, oncomfortabel, onveilig en inefficiënt.redwing schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:44:
[...]
In de meeste gevallen laat je je gas los omdat je af moet remmen of verwacht dat je verderop moet stoppen (b.v. stoplicht). Of je dan rustig afremt/regenereert of langer door rijdt en dan harder af moet remmen/regenereren maakt weinig verschil in efficiëntie. In veel gevallen is het dus vooral wat iemand fijn vindt rijden.
En wat efficiëntie betreft heb ik al vaker mijn huige HEV gebruikt als voorbeeld. Daar zit dezelfde 2-liter motor in als van de ICE-versie. Ondanks dat mijn HEV veel zwaarder is rijdt ie 1 op 20 terwijl de ICE 1 op 12 rijdt. En dat verschil is wat er bedoeld wordt met efficiënt rijden. Die gedachte waar we het hier over hebben klopt dan ook gewoon. Je laat je gas niet los omdat je even hard door wil blijven rijden, dat doe je omdat je wil afremmen/stoppen.
En dus gaat mijn auto bij de oprit in D en bij de afrit pas weer in B.
Op de snelweg zet ik dan mijn pedaal op de stand dat ik de snelheid rijd die ik wil rijden. Daar doet coasten of regenereren dus helemaal niets voor. Als je iets af wil remmen moet je natuurlijk je pedaal niet helemaal loslaten (zeker niet bij 1-pedal drivingPrullenbak84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:19:
[...]
Nou, op de snelweg dus niet. Ik laat dan mijn gas los (of zet de CC even uit) omdat ik anticipeer dat ik anders te dicht op een voorganger kom, of ik laat een invoeger er even tussen. Als de auto dan in de regen-ankers gaat, in de veronderstelling dat ik af wil remmen of zelfs stoppen, dan is dat vervelend, oncomfortabel, onveilig en inefficiënt.
En dus gaat mijn auto bij de oprit in D en bij de afrit pas weer in B.
Daarnaast ging het er mij vooral om dat journalisten coasten volgens jullie niet snappen, terwijl regenereren zorgt voor 50% betere efficiëntie (bij mijn auto iig) en coasten daarbij in het niet valt. Die journalisten snappen het dus prima, omdat dat regenereren nu eenmaal een enorm voordeel is van een EV. Coasten geeft je nog een klein extra voordeel, wat leuk is voor EV fanaten, maar voor de normale mens valt dat gewoon weg in de marge. Een keer je rempedaal te vaak intrappen en je bent je winst al volledig kwijt.
En @assje , dat beeld zie ik totaal niet. Het rustig optrekken wel (maar dat is ook beter ivm luchtweerstand, maar inderdaad niet voor de efficiëntie van de motor) maar zoveel mogelijk regenereren echt niet. Ik zie niemand in zijn EV rondrijden die om de zoveel meter afremt om te regenereren
Verder is de discussie natuurlijk prima, zolang je maar wel doorhebt dat we het over heel kleine verschillen hebben die in het niet vallen bij beter anticiperen, maar ook bij het totaal aan regenereren zelf.
[removed]
Het tweede is zowat mijn rijstijl. Vlot optrekken (maar niet zo vlot dat de banden overmatig slijten) en zo geleidelijk mogelijk vertragen met minimale regen. Dit pas ik zowel met e-Pedal als met minimale regen toe (geen coasting zonder regen op de Leaf).assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:59:
Belangrijkste blijft voor mij:
- Populaire denkwijze in media/generiek publiek: langzaam optrekken en zo veel mogelijk regenereren
- Werkelijk efficient: vlot optrekken geen probleem, zo min mogelijk regenereren
De one pedal driving van de Leaf vind ik wel heel verfijnd. Het is heel voorspelbaar hoe hard hij vertraagt wanneer je de pedaal wat lost, en of dat nu regen of blended braking is, dat beslist de auto wel afhankelijk van de SOC en temperatuur van de accu. Ook met glad weer volledig van de pedaal ging perfect, want de auto ving dat prima op. Meestal los ik de pedaal net zoveel als nodig is om op een bepaald punt de gewenste snelheid te bereiken en zo met een vrij constante vertraging daar te komen.
En mijn punt is dus, dat ik al zo lang ik mijn rijbewijs heb (nu zo'n 20 jaar) al zo veel mogelijk one pedal loop te driven op de snelweg. Want teveel vertragen is nergens voor nodig. En tegenwoordig met een ev...regeneratie vertraagt teveel. En dat is zonde en oncomfortabel.redwing schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Op de snelweg zet ik dan mijn pedaal op de stand dat ik de snelheid rijd die ik wil rijden. Daar doet coasten of regenereren dus helemaal niets voor. Als je iets af wil remmen moet je natuurlijk je pedaal niet helemaal loslaten (zeker niet bij 1-pedal driving)
Alleen als je doel is om (snel) te vertragen of zelfs te stoppen. Dus bijvoorbeeld in de bebouwde kom voor een rotonde, bochten of stoplichten. Dan is coasten zeker in het drukkere verkeer gewoon niet praktisch en natuurlijk is het dan lekker dat je wat van die verloren energie "terug krijgt". Maar op de snelweg is een compleet andere situatie. De keren dat ik ineens 20km/h langzamer moet in een korte tijd, zijn echt uitzonderingen en is er al iets anders aan vooraf gegaan. Die keren kan ik gewoon mijn rempedaal gebruiken (die dan trouwens ook nog deels regen inschakelt, dus nog altijd prima).Daarnaast ging het er mij vooral om dat journalisten coasten volgens jullie niet snappen, terwijl regenereren zorgt voor 50% betere efficiëntie (bij mijn auto iig) en coasten daarbij in het niet valt.
En mijn punt is dat dat helemaal niets met regeneratie te maken heeft maar met je rijstijl. Als je goed oplet hoef je op de snelweg nu eenmaal maar amper af te remmen. En als je weinig hoeft af te remmen heb je ook weinig met regeneratie te makenPrullenbak84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:05:
[...]
En mijn punt is dus, dat ik al zo lang ik mijn rijbewijs heb (nu zo'n 20 jaar) al zo veel mogelijk one pedal loop te driven op de snelweg. Want teveel vertragen is nergens voor nodig. En tegenwoordig met een ev...regeneratie vertraagt teveel. En dat is zonde en oncomfortabel.
Precies mijn punt dus. Je hebt pas echt met regeneratie te maken als je daadwerkelijk af moet remmen. Coasten klinkt dus leuk maar zal je weinig opleveren als je al constant rijdt en daardoor weinig afremt.[...]
Alleen als je doel is om (snel) te vertragen of zelfs te stoppen. Dus bijvoorbeeld in de bebouwde kom voor een rotonde, bochten of stoplichten. Dan is coasten zeker in het drukkere verkeer gewoon niet praktisch en natuurlijk is het dan lekker dat je wat van die verloren energie "terug krijgt". Maar op de snelweg is een compleet andere situatie. De keren dat ik ineens 20km/h langzamer moet in een korte tijd, zijn echt uitzonderingen en is er al iets anders aan vooraf gegaan. Die keren kan ik gewoon mijn rempedaal gebruiken (die dan trouwens ook nog deels regen inschakelt, dus nog altijd prima).
En nogmaals, mijn reaktie was vooral gericht op dat je zei
En dat klopt dus ook gewoon. Zodra je af moet remmen en regenereert win je energie terug die je weer kunt gebruiken. Zoals ik al zei is mijn auto hierdoor zo'n 50% extra efficiënt. Coasten valt daarbij gewoon in het niet en het is dus ook logisch dat autoreviewers het vooral hebben over energie terugwinnen en daarmee efficiënter rijden. Ze zeggen niet dat je zoveel mogelijk moet remmen omdat dat efficiënt zou zijn.Overigens is de grote fout dat veel mensen, waaronder autoreviewers, het bij regenereren hebben over "energie terugwinnen" en "dan wordt ie lekker efficient" enzo.
Maar volgend onderwerp, het lijkt me nl. wel duidelijk wat we bedoelen
[removed]
Als je auto regenereert als je t stroom/gaspedaal loslaat, wel. Dan gaat die auto remmen (in de zin van het woord: harder vertragen) en dat wil ik inderdaad niet want dan krijg ik een rijstijl die ik niet wil.redwing schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:14:
[...]
En mijn punt is dat dat helemaal niets met regeneratie te maken heeft maar met je rijstijl. Als je goed oplet hoef je op de snelweg nu eenmaal maar amper af te remmen. En als je weinig hoeft af te remmen heb je ook weinig met regeneratie te maken
Nee, als je auto neigt naar veel regen, dan gaat ie dat dus ook doen als ik helemaal niet af wil remmen, maar gewoon even mijn voet van t gaspedaal haal. En dat klinkt heel leuk efficient, maar dat is het dus niet omdat ik daardoor meer vertraag dan de bedoeling was.[...]
Precies mijn punt dus. Je hebt pas echt met regeneratie te maken als je daadwerkelijk af moet remmen.
Coasten klinkt dus leuk maar zal je weinig opleveren als je al constant rijdt en daardoor weinig afremt.
Simpel voorbeeld: ik rijd richting wegwerkzaamheden en moet vertragen van 100 naar 70. Ik ben altijd gewend om gewoon mijn gas los te laten en rustig naar de 70 terug te zakken. Er zijn ook mensen die doorrijden tot (het liefst voorbij, maar dat is een ander verhaal...) het 70 bord en daar in de ankers gaan. Als je het wil doen zoals ik gaat dat bijna niet als ie regenereert. want hij vertraagt dan veel te snel. Efficientie buiten beschouwing gelaten is dat sowieso rete-irritant.
En daar wringt de schoen: "zodra je af moet remmen" is een heel belangrijk onderdeel in dit verhaal. Als je dan toch hard moet vertragen, ja dan is regenereren de betere optie t.o.v de rem. Maar op de snelweg wil ik bijna nooit hard vertragen, behalve als er iets mis is.En nogmaals, mijn reaktie was vooral gericht op dat je zei
[...]
En dat klopt dus ook gewoon. Zodra je af moet remmen en regenereert win je energie terug die je weer kunt gebruiken. Zoals ik al zei is mijn auto hierdoor zo'n 50% extra efficiënt.
(en het rempedaal in mijn auto begint ook eerst met regeneratie, voordat de remschijven erbij komen, maar dat even terzijde)
Ik ben het juist helemaal kwijt. Maar als ik ooit een EV snel van 80-100 zie schommelen de hele tijd, zonder dat de remlichten branden, dan zal ik naar je zwaaienMaar volgend onderwerp, het lijkt me nl. wel duidelijk wat we bedoelen
Maar ga je de snelweg op vind ik het absoluut geen fijne combi. Dat komt omdat de P8 geen OPD standen heeft. Het is aan of uit. En aan is echt heel fors afremmen. En als de ACC dan ook al vrij fors en vrij vroeg ingrijpt krijg je dat je heel achokkerig gaat rijden. Ik weet eerlijk gezegd niet of de remlichten dan branden maar het automatisch afremmen gaat in mijn beleving vrij hard.
Wat betreft de Volvos is er nog wel werk aan de winkel en soms mis ik gewoon de ouderwetse CC mogelijkheid. Lekker door tussen en zelf even af remmen als het moet (of uitrollen) zonder dat mede passagiers beroerd worden van het schokkerige rijgedrag van de Volvo en zeker icm OPD.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als je vrijwel altijd met ACC rijdt (zoals ik) is OPD bijna NPD (no pedal drive) of OBD (one button drive: de knop van de ACCJuancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:15:
Het ligt toch ook gewoon aan de auto ne hoe die omgaat met OPD en icm ACC? Als ik kijk naar mijn P8 vind ik OPD geweldig als ik rijd op wegen waar je 30/50/70/80 mag. Echt top.
Maar ga je de snelweg op vind ik het absoluut geen fijne combi. Dat komt omdat de P8 geen OPD standen heeft. Het is aan of uit. En aan is echt heel fors afremmen. En als de ACC dan ook al vrij fors en vrij vroeg ingrijpt krijg je dat je heel achokkerig gaat rijden. Ik weet eerlijk gezegd niet of de remlichten dan branden maar het automatisch afremmen gaat in mijn beleving vrij hard.
Wat betreft de Volvos is er nog wel werk aan de winkel en soms mis ik gewoon de ouderwetse CC mogelijkheid. Lekker door tussen en zelf even af remmen als het moet (of uitrollen) zonder dat mede passagiers beroerd worden van het schokkerige rijgedrag van de Volvo en zeker icm OPD.
Alleen als er niks voor je rijdt, ( en uiteraard op bv. kruisingen en bij stoplichten) moet je zelf wel afremmen, dat is logisch, maar zodra het weer kan ACC aan, al dan niet met lane assist. Rijdt echt ontspannen!
Keep rolling sixes!
Dat ligt eraan. Als ik kijk naar benzine tanken, dan zijn er sommigen die bij Shell V-Power zweren, dat is (hoe klein ook) toch een ietwat verschillende variant tov de standaardvariant. Maar buiten eventuele premium brandstof voorkeur maakt het niks uit waar je E95/E10 tankt en zal je gewoon het tankstation pakken wat in de buurt of op de route ligt.Deveon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
Het is inderdaad een kwestie van marktaandeel veroveren en zelf groeien ten kosten van de andere. Echter denk ik dat zodra de prijs omhoog gaat de klanten weg lopen (wie is er trouw aan Shell?). Persoonlijk denk ik dat ze prima zakcentje kunnen verdienen aan de EV rijders in de shop.
Terug naar EV's: het is inderdaad marktaandeel winnen, maar als ze straks een vergelijkbare prijs als Fastned aan gaan bieden, dan heb je feitelijk hetzelfde als nu met tankstations: keuze welk laadstation. Enige verschil is dat de gemiddelde rijder niet meer specifiek een Shell Recharge punt gaat opzoeken omdat het goedkoper is, maar dan gewoon de meest op de route liggende kiest. Dat noem ik niet "klanten lopen weg". Het is immers ook niet alsof Fastned nu niks meer te doen heeft, heb daar onlangs langs de A1 bij Muiden even gestaan om uit te proberen en het was er druk genoeg, zo druk dat ik geen plek had aan de ene kant en uitgeweken ben naar de overkant. Alles van een Audi e-tron en Mazda MX-30 tot aan BMW i3 en VW e-Golf stond er te laden.
Je haalt een heel goed punt aan. Mijn stelling is: de ACC moet een AACC worden. Daarmee bedoel ik: ik kan in mijn Kia Soul de afstand in 4 standen instellen, maar dat is een keiharde vaste afstand ongeacht snelheid en type weg en gedrag voor je. in de meest ruime stand ziet hij auto's heel ver voor me al, maar wacht hij toch tot die grensafstand bereikt is en gaat dan inderdaad flink remmen zoals jij ook aangeeft.assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
ACC is voor mij doorgaans een te grote ergernis om te willen gebruiken. Zelfs wanneer ik 100km/u rijdt op een vrachtwagen af dan wacht de ACC nog te lang waardoor hij op het laatste moet regenereren om snelheid aan te passen. Als ik dat zie gebeuren tik ik alsnog de ACC er even af en activeer hem weer op een punt dat ik weet dat het goed komt.
Veel extremer is bij druk verkeer, je ziet in de verte van alles gebeuren en weet van tevoren dat er remacties aankomen. De ACC blijft dan vrolijk achter mijn voorganger aanrijden en zo word ik onderdeel van de dagelijkse accordeon. Die ergernis is voor mij groter dan het gemak van ACC. Ik gebruik ACC dus vooral als ik bij rustig verkeer achter een stabiele voorganger rijdt, dan is het ideaal.
De menselijke "PID-regeling" in het verkeer is simpelweg nog een heel stuk verfijnder dan ACC.
Veel beter zou het zijn om te anticiperen (de 2e A hierboven) net als wij mensen kunnen. Dus als de auto een auto voor je lichtjes ziet afremmen, dan ook gaan coasten en niet op volle snelheid doordenderen tot de grensafstand bereikt is, dan hard remmen maar alsnog vele meters inlopen en daardoor weer enorm af moeten laten zakken voordat de ingestelde afstand bereikt is. Met optrekken dito: als ik hem zelf laat optrekken van achter een andere auto bij een stoplicht, bijv. op een 80-weg, dan gaat zei langzaam optrekken en pas als de ingestelde ACC afstand is bereikt, trekt hij door met soms een een ferme acceleratie. Totaal geen anticipatie of adaptief vermogen in naast een vaste afstand. Omdat het een cycle is van verst-ver-gemiddeld-dichtbij en dan weer naar verst, is het irritant om dit zelf steeds aan te passen en laat ik hem dus op gemiddeld staan. Op de snelweg het prettigst, maar op provinciale wegen net té afstandelijk en dus laat met reageren.
Op zich vind ik ACC wel een fijne toevoeging, maar de uitwerking is gewoon nog niet optimaal, in ieder geval niet in de Kia Soul/Niro.
Ja, kunnen anticiperen en al iets vaart minderen als je inloopt op een langzamere voorligger zou soms fijn zijn, aan de andere kant wil ik niet 1km van tevoren al naar links schuiven omdat de ACC anders al gaat inhouden omdat er ergens aan de horizon een slak rijdtMooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Daarmee bedoel ik: ik kan in mijn Kia Soul de afstand in 4 standen instellen, maar dat is een keiharde vaste afstand ongeacht snelheid en type weg en gedrag voor je. in de meest ruime stand ziet hij auto's heel ver voor me al, maar wacht hij toch tot die grensafstand bereikt is en gaat dan inderdaad flink remmen zoals jij ook aangeeft.
Alternatief kan je ook al heel vroeg je richtingaanwijzer aanzetten, dan rijdt hij ook (langer) door.CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:30:
[...]
Ja, kunnen anticiperen en al iets vaart minderen als je inloopt op een langzamere voorligger zou soms fijn zijn, aan de andere kant wil ik niet 1km van tevoren al naar links schuiven omdat de ACC anders al gaat inhouden omdat er ergens aan de horizon een slak rijdt
Maar dit is het punt; als ik op constante snelheid wil volgen is het onwenselijk dat regeneratie noodzakelijk is om de snelheid aan te passen aan mijn voorganger. Aan de andere kant; als ik wil gaan inhalen is het onwenselijk dat de snelheid te vroeg wordt aangepast. Als je ACC niet weet wat je bedoeling is gaat dit dus nooit optimaal werken.
Verder mis ik gewoon de nuances die je als mens makkelijk ziet. Op een afstand van 500m kan je een drukke invoegstrook al zien aankomen, je ziet iemand die van baan wil wisselen vaak al een beetje naar de streep kruipen. Als er dan links weinig afstand gehouden wordt zie je al aankomen dat iemand in een niet bestaand gaatje gaat en er een remactie volgt. Al lang voordat dit gebeurt kan je dus gaan coasten en rustig wachten op de golf rode lichtjes voor je.
[ Voor 44% gewijzigd door assje op 19-08-2021 11:45 ]
De Kona doet dat dan blijkbaar al beter, die hanteert snelheid als criterium voor de benodigde afstand. Bij 130 km/h is de afstand 2s, net als bij 80 km/h, op de stand van de minste afstand. Uitermate tevreden over de werking.MooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Je haalt een heel goed punt aan. Mijn stelling is: de ACC moet een AACC worden. Daarmee bedoel ik: ik kan in mijn Kia Soul de afstand in 4 standen instellen, maar dat is een keiharde vaste afstand ongeacht snelheid en type weg en gedrag voor je. in de meest ruime stand ziet hij auto's heel ver voor me al, maar wacht hij toch tot die grensafstand bereikt is en gaat dan inderdaad flink remmen zoals jij ook aangeeft.
Veel beter zou het zijn om te anticiperen (de 2e A hierboven) net als wij mensen kunnen. Dus als de auto een auto voor je lichtjes ziet afremmen, dan ook gaan coasten en niet op volle snelheid doordenderen tot de grensafstand bereikt is, dan hard remmen maar alsnog vele meters inlopen en daardoor weer enorm af moeten laten zakken voordat de ingestelde afstand bereikt is. Met optrekken dito: als ik hem zelf laat optrekken van achter een andere auto bij een stoplicht, bijv. op een 80-weg, dan gaat zei langzaam optrekken en pas als de ingestelde ACC afstand is bereikt, trekt hij door met soms een een ferme acceleratie. Totaal geen anticipatie of adaptief vermogen in naast een vaste afstand. Omdat het een cycle is van verst-ver-gemiddeld-dichtbij en dan weer naar verst, is het irritant om dit zelf steeds aan te passen en laat ik hem dus op gemiddeld staan. Op de snelweg het prettigst, maar op provinciale wegen net té afstandelijk en dus laat met reageren.
Op zich vind ik ACC wel een fijne toevoeging, maar de uitwerking is gewoon nog niet optimaal, in ieder geval niet in de Kia Soul/Niro.
Als je niet af wil remmen moet je je gas ook niet loslaten, Als je net zo hard wilt blijven rijden houd je je pedaal gewoon op dezelfde stand (of zet je je CC aan)Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:29:
[...]
Als je auto regenereert als je t stroom/gaspedaal loslaat, wel. Dan gaat die auto remmen (in de zin van het woord: harder vertragen) en dat wil ik inderdaad niet want dan krijg ik een rijstijl die ik niet wil.
Nogmaals, dit is een kwestie van rijstijl. Als ik even hard wil blijven rijden houd ik mijn pedaal hetzelfde. Als ik iets langzamer wil, laat ik mijn gaspedaal iets omhoog komen. Ik laat mijn pedaal simpelweg niet los als ik niet af wil remmen. Dat jij dat wel wilt kunnen moet je zelf weten maar heeft puur te maken met rijstijl. Ik vind lichte regeneratie het fijnste en ik ken ook mensen die juist perfect kunnen rijden met 1-pedal driving.[...]
Nee, als je auto neigt naar veel regen, dan gaat ie dat dus ook doen als ik helemaal niet af wil remmen, maar gewoon even mijn voet van t gaspedaal haal. En dat klinkt heel leuk efficient, maar dat is het dus niet omdat ik daardoor meer vertraag dan de bedoeling was.
Waarom zou ik dat gaspedaal los willen laten als ik even hard wil blijven rijden? Als je het daarvoor gebruikt is coasten inderdaad handig, maar ook onzuiniger, want als je even hard wilt blijven rijden is het het beste om dezelfde snelheid aan te houden. Oftewel dan moet je je pedaal in dezelfde stand houden.[...]
Ik ben volgens mij nu even kwijt wat jij met 'coasten' bedoelt. Dat is toch je auto uit laten rollen zonder gas te geven en zonder remmen? Dat doe ik dus op de snelweg weleens, ja. Wou jij zeggen dat je nooit je gas loslaat voor een metertje of 100?
Maar ik laat op de snelweg echt nooit mijn pedaal los als ik constant kan rijden. Meestal zit dan de CC er op, maar als die er niet op zit laat ik alsnog mijn pedaal alleen los als ik af moet remmen voor iets.
Dan laat je dus langzaam je pedaal omhoog komen zodat ie bij het 70-bord ook 70 rijdt. Als je van 100 naar 70 wil met coasten ben je wel heel lang bezig, dan moet je haast beginnen voordat je het bord zietSimpel voorbeeld: ik rijd richting wegwerkzaamheden en moet vertragen van 100 naar 70. Ik ben altijd gewend om gewoon mijn gas los te laten en rustig naar de 70 terug te zakken. Er zijn ook mensen die doorrijden tot (het liefst voorbij, maar dat is een ander verhaal...) het 70 bord en daar in de ankers gaan. Als je het wil doen zoals ik gaat dat bijna niet als ie regenereert. want hij vertraagt dan veel te snel. Efficientie buiten beschouwing gelaten is dat sowieso rete-irritant.
Doorrijden en op het laatst in de ankers gaan wil je natuurlijk niet, maar er zitten heel wat stappen tussen dat en coasten.
Op de snelweg wil je constant rijden en dus ook niet coasten. Je wilt pas coasten als je af wil remmen en dan voegt coasten weinig toe. Het is maar zelden dat je je gas los wilt laten maar niet af wil remmen. Ook als er een auto voor je komt die langzamer rijdt is coasten zelden voldoende om op tijd je snelheid aan te passen.[...]
En daar wringt de schoen: "zodra je af moet remmen" is een heel belangrijk onderdeel in dit verhaal. Als je dan toch hard moet vertragen, ja dan is regenereren de betere optie t.o.v de rem. Maar op de snelweg wil ik bijna nooit hard vertragen, behalve als er iets mis is.
De mijne doet precies hetzelfde. En de elektromotor is zo ingesteld dat hij hetzelfde gevoel geeft als de ICE motor, dus als je gas loslaat remt ie langzaam (met regenereren) af.(en het rempedaal in mijn auto begint ook eerst met regeneratie, voordat de remschijven erbij komen, maar dat even terzijde)
Ik rijd gewoon continue 100, dus dan ben je echt naar de verkeerde aan het zwaaien[...]
Ik ben het juist helemaal kwijt. Maar als ik ooit een EV snel van 80-100 zie schommelen de hele tijd, zonder dat de remlichten branden, dan zal ik naar je zwaaien![]()
Maar coasten is alleen voordelig als je weet dat je over een hele tijd moet stoppen en de auto rustig door kunt laten rollen. Dat gaat dan echter wel om hele lange afstanden om te stoppen.
[removed]
Nee, ik wilde aanvankelijk ook met deze opmerking reageren maar dan over de Niro, maar las daarna nog eens waar het over gingdaemonix schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:44:
[...]
De Kona doet dat dan blijkbaar al beter, die hanteert snelheid als criterium voor de benodigde afstand. Bij 130 km/h is de afstand 2s, net als bij 80 km/h, op de stand van de minste afstand. Uitermate tevreden over de werking.
Het gaat over iets anders: als je op cruise snelheid op de snelweg een langzamer voertuig nadert, dan gaat ie op volle snelheid erop af en pas als ie binnen een bepaalde vaste afstand komt DAN knalt ie ineens vol in de regeneratie. Terwijl soms mooier zou zijn als ie de snelheid langzaam zou afbouwen (niet met regenereren maar met minder "stroom") zodat je gelijkmatig op de ingestelde afstand van je voorligger komt.
Dat heb ik met de Kona niet meegemaakt, die gaat heel geleidelijk snelheid verminderen...CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:51:
[...]
Nee, ik wilde aanvankelijk ook met deze opmerking reageren maar dan over de Niro, maar las daarna nog eens waar het over ging
Het gaat over iets anders: als je op cruise snelheid op de snelweg een langzamer voertuig nadert, dan gaat ie op volle snelheid erop af en pas als ie binnen een bepaalde vaste afstand komt DAN knalt ie ineens vol in de regeneratie. Terwijl soms mooier zou zijn als ie de snelheid langzaam zou afbouwen (niet met regenereren maar met minder "stroom") zodat je gelijkmatig op de ingestelde afstand van je voorligger komt.
Er zijn veel meer voorbeelden, stel een auto van 2.000kg waarmee je een viaduct van 10m hoogte op en weer afrijdt op een weg waar je 50km/u mag:redwing schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:48:
Maar coasten is alleen voordelig als je weet dat je over een hele tijd moet stoppen en de auto rustig door kunt laten rollen. Dat gaat dan echter wel om hele lange afstanden om te stoppen.
- Optie 1: constante snelheid 50km/u (extra accelereren naar boven, regenereren naar beneden)
- Optie 2: iets voor de top gas los (coasten), snelheid loopt terug tot 45km/u, naar beneden coasten snelheid loopt tijdelijk op tot 55km/u en dan weer terug tot 50km/u (gemiddelde snelheid gelijk aan #1)
De besparing van deze actie (27Wh) is met deze aannames en een verbruik van 135Wh/km dan genoeg om weer 200 meter mee te rijden. Uiteraard moet je altijd overig verkeer in de gaten houden (ergernis van achterligger die graag constant 50 wil rijden) en mogen we iets vinden van de overschrijding van de maximumsnelheid (maar de vergelijking is makkelijker met een gelijke gemiddelde snelheid).
Het punt is; bij dit voorbeeld of de 1001 andere voorbeelden die er zijn helpt het om heel eenvoudig gebruik te kunnen maken van coasten. Met one-pedal zou je om hetzelfde te bereiken gedurende zowel het omhoog als het omlaag rijden moeten balanceren om vertraging/versnelling te voorkomen.
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 19-08-2021 12:29 ]
Yup ik ben ook van de NPDIsheara schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Als je vrijwel altijd met ACC rijdt (zoals ik) is OPD bijna NPD (no pedal drive) of OBD (one button drive: de knop van de ACC) geworden. Ook in de bebouwde kom en op 30/50/70/80 wegen is ACC heerlijk omdat je auto automatisch snelheid aanpast.
Alleen als er niks voor je rijdt, ( en uiteraard op bv. kruisingen en bij stoplichten) moet je zelf wel afremmen, dat is logisch, maar zodra het weer kan ACC aan, al dan niet met lane assist. Rijdt echt ontspannen!
e-Golf zoveel mogelijk op de ACC plus uit laten rollen. Als ik wil remmen ACC uit en van D (Coast mode) naar B (Regen mode) met de stick.
Gaspedaal wordt eigenlijk alleen gebruikt bij wegrijden en rempedaal als ik weer wat roest begin te ontwaren op de remmen die eigenlijk nooit in actie hoeven te komen. Sinds ik zo rij is het verbruik alleen maar lager geworden en het rijden is super ontspannen. Moet er niet aan denken dat ik het gaspedaal krampachtig in een stand moet houden om überhaupt te kunnen coasten
Is dat niet een instelling of de ACC “snel” of “langzaam” moet reageren? Ik snap alleen niet welke setting nu wat isCyBeRSPiN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:51:
Snel zou kunnen zijn dat hij als hij besluit te moeten gaan remmen “snel” reageert en dus flink gaat remmen om de afstand precies goed te houden (en die niet tijdelijk te klein laat worden). Maar snel zou ook kunnen zijn dat hij lang van te voren kijkt, en dus “al snel” begint met regelen en daarmee juist veel soepeler opereert.
Ik heb in het begin wel eens geprobeerd te testen, maar had nooit een goede representatieve “case” waarbij ik beide opties goed kon vergelijken. Nu staat het dus op een of andere manier ingesteld, en het is ofwel de juiste instelling voor mij, of ik ben er inmiddels gewoon aan gewend
Maar zoek dat eens op in de menu's en pas het eens aan als dat kan. e-Niro 2019 hier.
(Overigens ook mee eens dat de ACC niet kan voorspellen of je daadwerkelijk wilt afremmen en achter de voorganger blijft, of uiteindelijk wil gaan inhalen - en waarvoor je dus eigenlijk andere instellingen wilt. Ik los dat op door als ik wil gaan inhalen het stroompedaal een klein beetje in te duwen. Naar mate je dat pedaal verder induwt laat hij toe dichter bij je voorganger te komen voor hij alsnog bijremt. Dus je kan licht beginnen en hoeft niet het risico te lopen dat je daadwerkelijk gaat versnellen (tenzij je heel dicht op je voorganger wilt kruipen).
Bij de Ioniq heb je daarvoor 3 standen.TechLight schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:20:
[...]
Is dat niet een instelling of de ACC “snel” of “langzaam” moet reageren? Ik snap alleen niet welke setting nu wat is
Het kan dat Hyundai andere software toepast, want de hardware van de Niro, Soul en Kona is voor zover ik weet identiek. Het is ook geen ramp hoor, want ik geloof dat ook zelfs een Tesla of Taycan niet perfect is, het blijft een redelijk nieuwe techniek en op veel momenten is het wel fijn om te hebben en je leert er ook omheen werken. Zoals het hierboven genoemde voorbeeld van een drukke invoegstrook. Als ik rechts rijd, niet (direct) naar links kan vanwege drukte en degene voor me geeft gas om anderen achter zich in te laten voegen, trekt mijn auto ook mooi het gat dicht als je nog niet op de maximale ACC snelheid zit. Kwestie van even de ACC uitschakelen op het stuur en af laten zakken. Na ruim een maand aan gewend, maar optimaal is het niet.daemonix schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Dat heb ik met de Kona niet meegemaakt, die gaat heel geleidelijk snelheid verminderen...
Dat is hoe snel de auto reageert op veranderingen. Als je snel doet krijg je echt noodstoppen, zelfs bij invoegers omdat hij dan "snel" reageert op die invoeger en als jij al op de ingestelde ACC afstand (ongeacht welke stand) zat tov je voorligger, is dat dus schrikken voor degene achter je. De middelste stand vond ik ook nog te heftig, dus langzaam was goed. Maar zelfs dan heb je dat als ver iets voor je zit, hij doorrijdt tot de ingestelde afstand/tijd en reageert dan vrij sterk.TechLight schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:20:
[...]
Is dat niet een instelling of de ACC “snel” of “langzaam” moet reageren? Ik snap alleen niet welke setting nu wat is
De Kia's ook.PeterZ(on) schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:28:
[...]
Bij de Ioniq heb je daarvoor 3 standen.
Je moet toch gewoon op de snelweg weleens van 100 of 105 naar bijvoorbeeld 90 of 80 of zelfs 70 vertragen, vanwege een invoeger, een aantal vrachtwagens in de verte, gewoon drukte, wegwerkzaamheden, matrixborden, etc? Je kan gewoon simpelweg niet altijd constant 100 rijden. Soms moet je even van het gas. En dan wil ik dat dat geleidelijk gaat, en niet abrubt, zoals wat er met regen gebeurt.redwing schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Als je niet af wil remmen moet je je gas ook niet loslaten, Als je net zo hard wilt blijven rijden houd je je pedaal gewoon op dezelfde stand (of zet je je CC aan)
Nee dat is niet een kwestie van rijstijl. Ik heb een rustige rijstijl en wil gewoon geleidelijk iets vertragen, maar teveel regeneratie maakt daar dan een onrustige rijstijl van.[...]
Nogmaals, dit is een kwestie van rijstijl. Als ik even hard wil blijven rijden houd ik mijn pedaal hetzelfde. Als ik iets langzamer wil, laat ik mijn gaspedaal iets omhoog komen. Ik laat mijn pedaal simpelweg niet los als ik niet af wil remmen. Dat jij dat wel wilt kunnen moet je zelf weten maar heeft puur te maken met rijstijl. Ik vind lichte regeneratie het fijnste en ik ken ook mensen die juist perfect kunnen rijden met 1-pedal driving.
Ja, ik rijd ook meestal op de CC maar als ik dan iets wil vertragen zet ik die vaak even op de pauzeknop. En als regen dan aan staat, dan lijkt t wel alsof je de rem intrapt (ietwat overdreven gezegd). En dat wil ik niet. Ik wil gewoon even t "gas" loslaten.[...]
Waarom zou ik dat gaspedaal los willen laten als ik even hard wil blijven rijden? Als je het daarvoor gebruikt is coasten inderdaad handig, maar ook onzuiniger, want als je even hard wilt blijven rijden is het het beste om dezelfde snelheid aan te houden. Oftewel dan moet je je pedaal in dezelfde stand houden.
Maar ik laat op de snelweg echt nooit mijn pedaal los als ik constant kan rijden. Meestal zit dan de CC er op, maar als die er niet op zit laat ik alsnog mijn pedaal alleen los als ik af moet remmen voor iets.
En dat gaat prima, als de regen uit/laag staat.[...]
Dan laat je dus langzaam je pedaal omhoog komen zodat ie bij het 70-bord ook 70 rijdt.
Dat is gewoon echt niet waar. Ik doe dit altijd al en is echt nooit een probleem.Als je van 100 naar 70 wil met coasten ben je wel heel lang bezig, dan moet je haast beginnen voordat je het bord zietJe ontkomt er dan haast niet aan om niet alleen te coasten maar ook te remmen/regenereren.
Maar met regen aan moet ik dus te lang doorrijden, omdat de vertraging dan te abrubt en hard is. Kan aan mijn auto liggen, maar ik lees hierboven met andere auto's dezelfde ervaring.Doorrijden en op het laatst in de ankers gaan wil je natuurlijk niet, maar er zitten heel wat stappen tussen dat en coasten.
Nee. Ik wil "coasten" als ik geleidelijk wil vertragen. Ik wil regenereren als ik sneller wil vertragen (/afremmen).[...]
Op de snelweg wil je constant rijden en dus ook niet coasten. Je wilt pas coasten als je af wil remmen en dan voegt coasten weinig toe. Het is maar zelden dat je je gas los wilt laten maar niet af wil remmen. Ook als er een auto voor je komt die langzamer rijdt is coasten zelden voldoende om op tijd je snelheid aan te passen.
Ook gezellig[...]
Ik rijd gewoon continue 100, dus dan ben je echt naar de verkeerde aan het zwaaien
Volgens mij is het echt exact volledig andersom. Als ik geleidelijk gewoon iets zachter wil gaan rijden, dan wil ik niet regenereren want dat gaat te abrubt. Lekker rollen van 100 naar 80 door t pedaal op te laten komen. Als ik binnen de bebouwde kom sneller moet vertragen voor een bocht of een stoplicht of iets dergelijks, is regenereren daarom prima.Maar coasten is alleen voordelig als je weet dat je over een hele tijd moet stoppen en de auto rustig door kunt laten rollen. Dat gaat dan echter wel om hele lange afstanden om te stoppen.
Ow ik rijd ook veel met ACC hoor, maar eigenlijk alleen als er de ruimte voor is. Of het nu op een 80km weg is of de snelweg, zolang er niet te veel verkeer is werkt het idd prima. Hoe andere auto's rijden weet ik niet, maar de P8 van Volvo grijpt heel fors in als er bijv. een invoeger is of je gaat zelf van linkerbaan naar rechterbaan en de auto voor je rijdt een stuk zachter. Ik vind dat gewoon vrij irritant dus laat staan hoe dat is voor mede passagiers. Daar valt echt nog heel wat aan te sleutelen. En ook de OPD modus is in de Volvo behoorlijk fors, je wordt echt even naar voren gedrukt als je het gas los laat. Er is ook geen tussenweg, het is aan of uit.Isheara schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Als je vrijwel altijd met ACC rijdt (zoals ik) is OPD bijna NPD (no pedal drive) of OBD (one button drive: de knop van de ACC) geworden. Ook in de bebouwde kom en op 30/50/70/80 wegen is ACC heerlijk omdat je auto automatisch snelheid aanpast.
Als het dus wat drukker is zet ik OPD uit zodat de auto uitrolt en werk dan met de ACC handmatig aan/uit te doen zodat het schokkerige er niet meer is.
De Ioniq reageert ook anders, houdt anders afstand. Je kunt dus niet de auto's van 1 concern over 1 kam scheren blijkbaar.MooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:44:
[...]
Het kan dat Hyundai andere software toepast, want de hardware van de Niro, Soul en Kona is voor zover ik weet identiek. Het is ook geen ramp hoor, want ik geloof dat ook zelfs een Tesla of Taycan niet perfect is, het blijft een redelijk nieuwe techniek en op veel momenten is het wel fijn om te hebben en je leert er ook omheen werken. Zoals het hierboven genoemde voorbeeld van een drukke invoegstrook. Als ik rechts rijd, niet (direct) naar links kan vanwege drukte en degene voor me geeft gas om anderen achter zich in te laten voegen, trekt mijn auto ook mooi het gat dicht als je nog niet op de maximale ACC snelheid zit. Kwestie van even de ACC uitschakelen op het stuur en af laten zakken. Na ruim een maand aan gewend, maar optimaal is het niet.
- Crazy D
- Registratie: Augustus 2000
- Laatst online: 15-02 16:03
I think we should take a look.
In m'n Konda staat regen uit mijn hoofd op standje 2. Genoeg om niet als een malle af te remmen bij gas los, maar wel genoeg om af te remmen bij gas los. Dus zie geen probleem? Als je in een auto rijdt waarbij regen uit of aanstaat (alles of niets) snap ik dat maar volgens mij is er geen enkele EV die dat doet....Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Je moet toch gewoon op de snelweg weleens van 100 of 105 naar bijvoorbeeld 90 of 80 of zelfs 70 vertragen, vanwege een invoeger, een aantal vrachtwagens in de verte, gewoon drukte, wegwerkzaamheden, matrixborden, etc? Je kan gewoon simpelweg niet altijd constant 100 rijden. Soms moet je even van het gas. En dan wil ik dat dat geleidelijk gaat, en niet abrubt, zoals wat er met regen gebeurt.
Regen standje minder zetten...Nee dat is niet een kwestie van rijstijl. Ik heb een rustige rijstijl en wil gewoon geleidelijk iets vertragen, maar teveel regeneratie maakt daar dan een onrustige rijstijl van.
Herhaal: regen standje minder zetten...Ja, ik rijd ook meestal op de CC maar als ik dan iets wil vertragen zet ik die vaak even op de pauzeknop. En als regen dan aan staat, dan lijkt t wel alsof je de rem intrapt (ietwat overdreven gezegd). En dat wil ik niet. Ik wil gewoon even t "gas" loslaten.
Ik denk ik even gemist in welke auto jij rijdt. In m'n Kona (maar zo rijden kan ook met de Outlander PHEV) kan ik prima instellen dat regen flink remmen is (maximale regen), uit, of alles er tussen in. Ik herken 0,0 van wat jij beschrijft over gas los en dat ie dan flink in de ankers gaat. Als je heel actief bezig wilt zijn met coaster en regen zul je wat vaker moet wisselen van setting (in de Kona met flippers achter het stuur), maar goed daar moet je maar zin in hebben. Ik ben niet van het hypermilen. Echt serieus lekker boeiend als ik 5 km verder had kunnen rijden op 1 laadsessie. Als ik daar zo bewust mee bezig moet zijn, vind ik dat de moeite niet waard.
Exact expert nodig?
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic