• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Geen matches
PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Nee gewoon in de normale stand, andere gebruik ik nooit.

Ja precies dat, geen gripverlies maar geen vermogen, dus erg moeizaam. Zo rij ik bijvoorbeeld tijdens vakantie wel eens in Dasburg in Duitsland een stijl stuk op met mijn cabrio en een andere keer weer met de Ioniq, en wat met de cabrio prima gaat daar heeft de Ioniq gewoon meer moeite mee, alsof er elastiek tussen de motor en de wielen zit.

Alle auto's hadden tot voor de komst van de EV een versnellingsbak. Een vette Amerikaan vaak maar drie versnellingen, maar die mini driecylinder motoren van nu hebben vaak wel zes versnellingen. Dus dat een EV maar met één vaste reductie toe zou kunnen zit voor mij toch aardig op het randje van wat kan, of tenminste wat goed is voor het mechaniek. Natuurlijk, onder normaal gebruik in het vlakke Nederland geen enkel probleem, maar daar had ik het niet over. Maar in bergachtig gebied loop je toch tegen grenzen aan, i.i.g. met mijn Ioniq die denk ik meer op efficiëntie op hogere snelheid is ontwikkeld dan op veel trekkracht.

Edit. ja dat moeilijk uit de parkeergarage kunnen komen is gewoon gripverlies, dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook meer een probleem van de voorwielaandrijving en/of bandenkeuze.
Dat ligt dan toch echt aan die Ioniq. Je kunt een ICE niet vergelijken met een electromotor qua toegestaan toerental. Dat is waarom je prima toekunt met een vaste ratio ipv versnellingsbak. De enige reden dat fancy auto's zoals de Taycan het wel hebben is omdat ze een bepaalde topsnelheid willen combineren met een bepaalde 0-100 tijd.

In onze ID.3 is het triviaal om steil omhoog of in de bergen te rijden. Wel ook RDW, wat ongetwijfeld zal helpen in het geval van zo'n steile parkeergarage. Heb ik laatst ook nog gehad en waar een collega van me met een ICE z'n auto liet afslaan (gniffel :P) reed ik gewoon super controleerd en moeiteloos omhoog.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Geen matches
Ik denk ook dat een versnellingsbak niet volledig nutteloos is bij een EV. In de meeste omstandigheden voldoet een EV zonder versnellingsbak inderdaad wel.
Maar inderdaad bij hellingen kan een electromotor het lastig krijgen. Er moet dan zoveel stroom de motor in om het te kunnen laten draaien vanuit stilstand. Een andere overbrenging (dus versnelling) kan dan helpen om het leed te verzachten. Als het eenmaal draait gaat het meestal wel weer.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Geen matches
Athome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:14:
Ik denk ook dat een versnellingsbak niet volledig nutteloos is bij een EV. In de meeste omstandigheden voldoet een EV zonder versnellingsbak inderdaad wel.
Maar inderdaad bij hellingen kan een electromotor het lastig krijgen. Er moet dan zoveel stroom de motor in om het te kunnen laten draaien vanuit stilstand. Een andere overbrenging (dus versnelling) kan dan helpen om het leed te verzachten. Als het eenmaal draait gaat het meestal wel weer.
Denk dat het dan toch echt heel specifiek aan het type EV ligt.

Heb nog nooit last gehad met hellingen / bergen met mijn EV. Zelfs als ik halverwege een flink steile helling stil sta (drukke uitrit parkeergarage) kom ik zonder enig probleem weer op gang vanuit de autohold functie.

Laatste wat ik zou willen is weer een extra stukje techniek in de auto dat onderhouden moet worden / kapot kan gaan

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Geen matches
PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Nee gewoon in de normale stand, andere gebruik ik nooit.

Ja precies dat, geen gripverlies maar geen vermogen, dus erg moeizaam. Zo rij ik bijvoorbeeld tijdens vakantie wel eens in Dasburg in Duitsland een stijl stuk op met mijn cabrio en een andere keer weer met de Ioniq, en wat met de cabrio prima gaat daar heeft de Ioniq gewoon meer moeite mee, alsof er elastiek tussen de motor en de wielen zit.

Alle auto's hadden tot voor de komst van de EV een versnellingsbak. Een vette Amerikaan vaak maar drie versnellingen, maar die mini driecylinder motoren van nu hebben vaak wel zes versnellingen. Dus dat een EV maar met één vaste reductie toe zou kunnen zit voor mij toch aardig op het randje van wat kan, of tenminste wat goed is voor het mechaniek. Natuurlijk, onder normaal gebruik in het vlakke Nederland geen enkel probleem, maar daar had ik het niet over. Maar in bergachtig gebied loop je toch tegen grenzen aan, i.i.g. met mijn Ioniq die denk ik meer op efficiëntie op hogere snelheid is ontwikkeld dan op veel trekkracht.

Edit. ja dat moeilijk uit de parkeergarage kunnen komen is gewoon gripverlies, dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook meer een probleem van de voorwielaandrijving en/of bandenkeuze.
Probeer de volgende keer eens de sportstand, dan hoef je het pedaal niet zo ver in te trappen.
Ik heb hier in de buurt een punt waar ik dat altijd even doe om een voorrangsweg die redelijk steil omhoog gaat en er een blinde bocht in die voorrangsweg zit. Dan gaat het een stuk vlotter dan wanneer ik 'm op de normaalstand laat staan.
In de normaalstand vind ik de initiële reactie op het pedaal sowieso wat te thermisch aanvoelen, dan lijkt hij een ouderwetse ICE na te willen bootsen in de sportstand is het beter, maar die stand is dan weer te zenuwachtig om altijd te gebruiken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:37
Geen matches
Puppetmaster schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:32:
[...]

Tja, jouw n=1 staat diametraal tegenover mijn n=1. Dat middelt dus mooi uit. :)

Als je een auto niet wilde maar wel moest rijden en het niet willen 5 jaar aanhoudt, dan zijn dat 5 zware jaren idd. ;)
5 collega's hier, allemaal van wagen verwisseld.
Eentje vanwege gedrag Elon Mussk (die was dus wel tevreden over zijn wagen, ondanks 't feit dat hij een jaar had moeten wachten op de herstelling van zijn defecte trekhaak na een aanrijding wegens geen onderdelen beschikbaar, dus die zijn bar was redelijk laag) , de rest omdat ze niet tevreden waren van de wagen. Ik was wel de persoon met het meeste klachten (lees: ik was de enige met een model 3 die niet waterdicht was).

De leasemaatschappij waarmee we op 't werk werken (één van de grootste in B), heeft Tesla zelfs meer dan een halfjaar niet aangeboden omdat ze er teveel problemen gaven (vooral omdat herstellingen gewoon veel te lang duren (gebrekkige wisselstukken logistiek), en hen teveel kostten aan vervangwagens + feit dat de wagens teveel defecten hadden) .

Miujn n=1 is dus een pak groter dan die van jou.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:00
Geen matches
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Probeer de volgende keer eens de sportstand, dan hoef je het pedaal niet zo ver in te trappen.
Ik heb hier in de buurt een punt waar ik dat altijd even doe om een voorrangsweg die redelijk steil omhoog gaat en er een blinde bocht in die voorrangsweg zit. Dan gaat het een stuk vlotter dan wanneer ik 'm op de normaalstand laat staan.
In de normaalstand vind ik de initiële reactie op het pedaal sowieso wat te thermisch aanvoelen, dan lijkt hij een ouderwetse ICE na te willen bootsen in de sportstand is het beter, maar die stand is dan weer te zenuwachtig om altijd te gebruiken.
Goed idee om de sportstand te proberen als ik weer in zo'n situatie kom, ben benieuwd. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:27
Geen matches
Athome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:14:
Een elektromotor is ook niet op alle toerentallen even efficiënt. Dus afhankelijk van wat men wil bereiken kan een versnellingsbak een logische keuze zijn of niet.

En het blijven autofabrikanten die elke laatste cent ergens uit willen persen. Als een bean counter uit heeft gerekend dat systeem a met alleen een electromotor duurder is dan systeem b met een motor + versnellingsbak goedkorper is.

Bij dit soort ontwikkelingen denk ik toch dat ze eerst aan geld denken en later aan performance.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• PeterZ(on)
Matched: nl
jeroenkb schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Denk dat het dan toch echt heel specifiek aan het type EV ligt.

Heb nog nooit last gehad met hellingen / bergen met mijn EV. Zelfs als ik halverwege een flink steile helling stil sta (drukke uitrit parkeergarage) kom ik zonder enig probleem weer op gang vanuit de autohold functie.

Laatste wat ik zou willen is weer een extra stukje techniek in de auto dat onderhouden moet worden / kapot kan gaan
Ik denk eerder dat zo'n extra stukje techniek reparaties kan besparen. Waarom hebben de Ioniq's vaak lagerproblemen in de motor en reductiebak, net als de Kona. Daarnaast hoor je nu ook steeds vaker dat de olie in de reductiebak bij xxx km ververst moet worden, dat hoor je bij een ICE eigenlijk nooit.

Met een elektrisch fiets wordt ook aangeraden om terug te schakelen bij weg- of heuvelop rijden en niet de ondersteuning te verhogen. Maar goed, misschien hebben andere merken/types hier geen of minder last van. Maar de gedane uitspraak dat een versnellingsbak bij een EV overbodig is lijkt mij wat te kras.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21
Geen matches
mitsumark schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:30:
[...]
En benzine/100km is vaak amper duurder dan DC/100km langs de snelweg.
Alleen als je ervoor kiest duur, lees zonder abo, te laden.
Voor een vakantie of anderszins lange reis sluit je een abo af voor 1 maand á €5 (of12), en je laadt voor €0,39 in D, €0,33 in F en 0,37 in ES. :)
Daar kom je niet op met snelweg-benzine.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Athome
Geen matches
Een E-bike is best wel een goede vergelijking.
Een e-bike met een naafmotor (voorwiel of achterwiel). Heeft over het algemeen ook moeite om ondersteuning te bieden op een helling. Een e-bike met een middenmotor heeft dit probleem normaal gesproken niet. Daar zit normaal gesproken nog een versnellingsnaaf achter. Hierdoor kan de electromotor veel sneller op toeren komen en dus ook makkelijker zijn ondersteuning gaan geven.

• Athome
PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik denk eerder dat zo'n extra stukje techniek reparaties kan besparen. Waarom hebben de Ioniq's vaak lagerproblemen in de motor en reductiebak, net als de Kona. Daarnaast hoor je nu ook steeds vaker dat de olie in de reductiebak bij xxx km ververst moet worden, dat hoor je bij een ICE eigenlijk nooit.
Zowel bij een gewone versnellingbak als een automaat geeft de autofabrikant inderdaad heel vaak aan dat de olie niet ververst hoeft te worden.
De fabrikant van de versnellingsbak heeft echter vaak een andere mening. De olie af en toe wel vervangen.
Zelf heb ik op dit moment nog een auto met traditionele automaat (met koppel omvormer). Daar is bij 150.000 km de bak geflushed. De olie die er uit kwam, was pik zwart en had een licht verbrande lucht. Daarna schakelde de bak een stuk beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Athome op 15-02-2026 18:32 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen matches
Wellicht is het niet voor niets dat er grote verschillen zijn in wat een EV mag trekken volgens het boekje? Dat zal je dan vast in in dat soort scenarios merken.
STIMPPYYY schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Vaag, juist daar zicht de kracht van een EV. Mijn vrouw heeft het er nu nog over. Sterker nog, ze wilde de ICE liefst direct de deur uit doen als het aan haar had gelegen. Dit nadat we afgelopen jaar weer in Italië waren geweest (zelfde route als in 2021 met de Model 3). Moet haar gelijk geven dat een ICE wel echt zuigt in de bergen tov BEV.
Als het echt zuigt, heb je dan niet gewoon een vrij matige ICE? Met een beetje auto is bergen rijden geen probleem, ongeacht type 'brandstof'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Geen matches
@JTHZZ , @Ferry34 , @niki_lauda , @mitsumark , @Gonadan , @Puppetmaster , @SL65 , @Of-Aaargh ,
@STIMPPYYY , @guido66 , @Edgenumber
Deze hele discussie over EV vs BEV vs PHEV is wellicht beter op zijn plek in Het grote BEV vs PHEV vs ICE topic
(Het topic wat daarvoor speciaal is geopend, omdat kritische posts over BEV in dit topic steeds verwijderd werden.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:13
Geen matches
Termy schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:12:
[...]
De enige reden dat fancy auto's zoals de Taycan het wel hebben is omdat ze een bepaalde topsnelheid willen combineren met een bepaalde 0-100 tijd.
Voor fancy auto's is dat de reden misschien, maar zoals ik twee pagina's terug ook al plaatste, Mercedes heeft een versnellingsbak juist voor efficiency. Zal nog een ander artikel aanhalen:
Although more than one speed isn’t essential for a motor, some manufacturers opt for them on at least one axle. In this case, Mercedes argues the short (11:1) first gear gives better initial acceleration than a single fixed ratio, along with improved towing capacity and superior efficiency in urban traffic.

The second ratio (5:1) improves efficiency at motorway speeds, and shift points are decided by software to eke out maximum efficiency in any given situation, the selected driving programme and battery state of charge.

The first gear is selected by a mechanical dog or ‘claw’ engagement and the second by a plated clutch, and shifts are claimed to be indiscernible.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Gonadan

Gonadan

Geen matches
Andrehj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:43:
@JTHZZ , @Ferry34 , @niki_lauda , @mitsumark , @Gonadan , @Puppetmaster , @SL65 , @Of-Aaargh ,
@STIMPPYYY , @guido66 , @Edgenumber
Deze hele discussie over EV vs BEV vs PHEV is wellicht beter op zijn plek in Het grote BEV vs PHEV vs ICE topic
(Het topic wat daarvoor speciaal is geopend, omdat kritische posts over BEV in dit topic steeds verwijderd werden.)
Heb je dan ook een specifiek topic voor een EV die de berg op moet rijden? Want dat is de kern van de discussie volgens mij. Dat lijkt mij hier prima passen toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geen matches
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Rij je dan in de eco stand toevallig?
Ik heb 'm altijd in de normaal stand staan en soms sport als ik even snel ergens voorbij moet en dan heb ik niet het gevoel dat het pedaal veel verder in moet trappen.
Ook geeft de Ioniq niet altijd aan dat de TCS actief is, dat doet hij om om wat voor reden dan ook alleen maar bij gripverlies.

Een tijdje geleden probeerde ik bij iemand de oprit op te komen, die was een graad of 30 omhoog gok ik, de auto wilde totaal niet omhoog, maar het TCS lampje knipperde niet. Er was geen gripverlies omdat er simpelweg geen vermogen naar de wielen werd gestuurd.
Degene die er woonde had een Subaru en die kwam dus wel gewoon naar boven zonder problemen.

Hier nog een voorbeeld filmpje van @Philos31 die destijds moeite had om een parkeergarage uit te komen met de Ioniq.
YouTube: Parking garage 25% incline with Hyundai Ioniq Electric
En daar heb je dus je onderbouwing @Gonadan Tevreden? Of ga je dit ook weer bestrijden? Het 'lampje' voor traction control gaat niet altijd aan. Punt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gonadan

Gonadan

Geen matches
daemonix schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:21:
[...]

En daar heb je dus je onderbouwing @Gonadan Tevreden? Of ga je dit ook weer bestrijden? Het 'lampje' voor traction control gaat niet altijd aan. Punt.
Hoezo bestrijden? Als je goed leest wat ik schrijf dan begrijp je misschien ook beter wat ik schrijf.

Ik zie nergens dat dit ingrijpen vanwege gripverlies is, ik zie alleen maar een hoop aannames. Er kunnen een hoop redenen zijn waarom een auto niet wil reageren, dat is het irritante dat het tegenwoordig allemaal software is.

Het enige wat ik wel zeker weet is dat het onmeunig slecht ontwerp is als dingen als gripverlies niet aan de bestuurder gemeld worden. Dat is essentiële informatie voor je rijgedrag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Geen matches
Gonadan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:13:
Heb je dan ook een specifiek topic voor een EV die de berg op moet rijden? Want dat is de kern van de discussie volgens mij. Dat lijkt mij hier prima passen toch?
De discussie waar ik op reageer ging vooral over de voordelen van de diverse aandrijfvormen binnen en buiten de BBK en op de snelweg. Daar doorheen liep er een discussie over de EV die wel/niet goed de berg op kwam.
En die eerste discussie past gewoon beter in het genoemde topic. Dat blijkt ook duidelijk uit de topic warning:
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Dus toen heb ik maar een nieuwe topic geopend waar de voor- en nadelen van al die aandrijfvormen wel vrij bediscussieerd mogen worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2026 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gonadan

Gonadan

Geen matches
Andrehj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Mee eens. Maar de moderatoren in dit topic dachten daar circa een jaar geleden heel anders over. Elke kritische vergelijking tussen een ICE, PHEV of BEV werd toen weggemodereerd. Sterker nog, dat staat nog steeds in de topic warning onderaan elke pagina:

[...]

Dus toen heb ik maar een nieuwe topic geopend waar de voor- en nadelen van al die aandrijfvormen wel vrij bediscussieerd mogen worden.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Voor sommigen zijn dergelijke discussies een soort heilige oorlog, daar wordt niemand blij van. Maar als de kern wel gewoon EV is moet het onderhand wel kunnen lijkt me. Objectief kritisch kunnen zijn lijkt me wel zo gezond.

Maar ik ga er ook vanuit dat de lokale crew zelf ingrijpt als wij te ver buiten de lijntjes kleuren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Een ICE vs BEV discussie is meer iets voor autoweek.nl8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 20:58
Geen matches
Gonadan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:35:
Wellicht is het niet voor niets dat er grote verschillen zijn in wat een EV mag trekken volgens het boekje? Dat zal je dan vast in in dat soort scenarios merken.

[...]

Als het echt zuigt, heb je dan niet gewoon een vrij matige ICE? Met een beetje auto is bergen rijden geen probleem, ongeacht type 'brandstof'.
Ja, dat wel. Handgeschakeld en 130pk ong. slechte combi. Het gaat wel, maar niet van harte. Hoe dan ook, in EV is in veel opzichten wel (vaak) beter.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Gonadan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Hoezo bestrijden? Als je goed leest wat ik schrijf dan begrijp je misschien ook beter wat ik schrijf.

Ik zie nergens dat dit ingrijpen vanwege gripverlies is, ik zie alleen maar een hoop aannames. Er kunnen een hoop redenen zijn waarom een auto niet wil reageren, dat is het irritante dat het tegenwoordig allemaal software is.

Het enige wat ik wel zeker weet is dat het onmeunig slecht ontwerp is als dingen als gripverlies niet aan de bestuurder gemeld worden. Dat is essentiële informatie voor je rijgedrag.
Het _is_ nog geen gripverlies. Je ontkent ook dat obstacle aware acceleration zonder waarschuwing bestaat. Toch is dat het geval zoals hierboven door anderen wordt beschreven. Het lamptje hoeft echt niet altijd aan te gaan.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Gonadan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Ook bij obstakels zou hij moeten waarschuwen, als hij ingrijpt doe je blijkbaar als bestuurder iets verkeerd. Dat moet je dan zeker te horen krijgen.

Maar ik zie niet zo hoe een dergelijk systeem ervoor zorgt dat je moeilijker een berg op komt.
Het ging over verlies van grip, jij verzint er nu weer iets anders bij.
Ik heb je nogmaals gequote. Jij stelt echt dat ingrijpen gemeld MOET worden. Dat is bewijsbaar niet het geval in diverse heel verschillende voorbeelden. Voordat er slip (op de helling) optreedt grijpt het systeem in omdat de voorwielen (het was voorwiel aangedreven!) losser komen. Daar hoeft echt geen melding van gemaakt te worden (en gebeurt ook niet) hoezeer je ook probeert je gelijk te halen. Je hebt gewoon ongelijk, sorry. Ook mijn Kona gaf echt niet altijd aan dat er vermogen van de wielen werd afgehaald, dat was toch wel duidelijk merkbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 15-02-2026 20:30 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Geen matches
STIMPPYYY schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Ja, dat wel. Handgeschakeld en 130pk ong. slechte combi. Het gaat wel, maar niet van harte. Hoe dan ook, in EV is in veel opzichten wel (vaak) beter.
Handgeschakeld is dan juist meestal een voordeel. Het is maar net wat je gewend bent en met een ev ben je al snel verwend! ;)

Heb een Seat Inca sdi met 63 pk gehad, kwam ik ook overal maar ja, dik 450pk rijdt natuurlijk wel beter. :9

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:17:
[...]

Met een elektrisch fiets wordt ook aangeraden om terug te schakelen bij weg- of heuvelop rijden en niet de ondersteuning te verhogen. Maar goed, misschien hebben andere merken/types hier geen of minder last van. Maar de gedane uitspraak dat een versnellingsbak bij een EV overbodig is lijkt mij wat te kras.
Kom, er zijn dus maar 3 merken die een EV aanbieden met 2 versnellingen, Audi en Porsche, en Mercedes.
Alle anderen slagen er in goede prestaties en zeker prima efficientie aan te bieden zonder.
Zou het geen marketing zijn, om toch maar te kunnen zeggen dat ze verschillend zijn van de rest?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Geen matches
Athome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:26:
Een E-bike is best wel een goede vergelijking.
Een e-bike met een naafmotor (voorwiel of achterwiel). Heeft over het algemeen ook moeite om ondersteuning te bieden op een helling. Een e-bike met een middenmotor heeft dit probleem normaal gesproken niet. Daar zit normaal gesproken nog een versnellingsnaaf achter. Hierdoor kan de electromotor veel sneller op toeren komen en dus ook makkelijker zijn ondersteuning gaan geven.
Gaan we nu een fietsmotortje van 500 W op 36 V vergelijken met een EV met motoren van 300 kW die werken op 400 of 800V?
Dat is compleet verschillende technologie.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Tommie12 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Kom, er zijn dus maar 3 merken die een EV aanbieden met 2 versnellingen, Audi en Porsche, en Mercedes.
Alle anderen slagen er in goede prestaties en zeker prima efficientie aan te bieden zonder.
Zou het geen marketing zijn, om toch maar te kunnen zeggen dat ze verschillend zijn van de rest?
Het is ook helemaal niet nodig, maar Porsche en vermoedelijk Audi heeft het gedaan om sneller dan een Tesla te zijn, Het koppel van een EV is vanaf nul toeren vrijwel vlak beschikbaar tot het maximum toerental, net als het vermogen. De reden om in te grijpen op het vermogen heeft vooral met de hele grote stromen te maken. De complexiteit met een extra versnelling neemt enorm toe, net als de kwetsbaarheid. Meer onderdelen is slecht. ;)

• Puppetmaster
Geen matches
sdgs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:57:
[...]
Miujn n=1 is dus een pak groter dan die van jou.
Nee, jouw n=1 is ook gewoon n=1.
Dat je er 5 andere n bijhaalt maakt het geen n=1 meer. ;)
Maar dat was het van de tegenovergestelde ervaringen met de post van daemonix ook al niet meer. Ook ik ken nog wel een handjevol tevreden teslarijders.

• Gonadan

Gonadan

Geen matches
STIMPPYYY schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Een krachtige EV is daar nóg beter in, dat staat buiten kijf hoor. Het is meer dat ik mijn oude 99pk Carisma handbak nog niets eens echt vond zuigen, maar het was wel behelpen ten opzichte van de 195pk handbak die ik daarna had. En de 200+ pk knappe automaat daarna was nóg weer een stuk makkelijker, ongeacht wat je er achter hangt. Zo heb je allerlei gradaties.
Maar als ik dan een EV zie die zonder trekken al moeite heeft met een 30% helling dan vind ik dat zorgwekkend. Dan moet er een systeem zijn wat onterecht erg dwars aan het doen is want technisch mag dat toch geen enkel probleem zijn?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

[...]

Het is dan in het geval van de Mercedes in de praktijk kennelijk ook niet erg zuinig...
Een tien jaar oude Hyundai Ioniq is aanzienlijk efficiënter. :D

• Gonadan

Gonadan

Geen matches
daemonix schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Het _is_ nog geen gripverlies. Je ontkent ook dat obstacle aware acceleration zonder waarschuwing bestaat. Toch is dat het geval zoals hierboven door anderen wordt beschreven. Het lamptje hoeft echt niet altijd aan te gaan.
Zonder afname van grip is er geen nadelig effect op tractie, dus wat doet hij dan? Preventief hellingshoek meten en dan weigeren te accelereren?
Als dat een bekend systeem is hoor ik graag welke fabrikanten dat verzinnen, dan kan ik die ontlopen.
daemonix schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Ik heb je nogmaals gequote. Jij stelt echt dat ingrijpen gemeld MOET worden. Dat is bewijsbaar niet het geval in diverse heel verschillende voorbeelden. Voordat er slip (op de helling) optreedt grijpt het systeem in omdat de voorwielen (het was voorwiel aangedreven!) losser komen. Daar hoeft echt geen melding van gemaakt te worden (en gebeurt ook niet) hoezeer je ook probeert je gelijk te halen. Je hebt gewoon ongelijk, sorry. Ook mijn Kona gaf echt niet altijd aan dat er vermogen van de wielen werd afgehaald, dat was toch wel duidelijk merkbaar.
Sorry, maar het gaat niet om gelijk hebben. Ik ben van mening dat je dat als bestuurder te horen moet krijgen en zo niet dan vind ik dat gewoon bar slecht van de fabrikant. Dat jij het daar niet mee eens bent zal me een worst wezen om eerlijk te zijn.

Losser komen is ook gewoon gripverlies, maar dan een andere term. Tractiecontrole doet wat het zegt, tractie controleren. En het enige wat tractie tegen gaat is verlies van grip, veel simpeler wordt het niet. :)

En ja, als een auto daarom ingrijpt en het niet meldt dan vind ik het een baggerding. Zoiets moet je namelijk gewoon melden vind ik. Kwestie van veiligheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PeterZ(on)
Geen matches
[...]

Als een EV genoeg vermogen heeft zijn versnellingen ook niet echt nodig, maar ik wil wel eens zien hoe bijvoorbeeld een Dacia Spring of Leap Motor T03 tegen een steile weg omhoog komen.

• Puppetmaster
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Het is dan in het geval van de Mercedes in de praktijk kennelijk ook niet erg zuinig...
Dat valt reuze mee als je de Hyundai ook zo zou rijden. Daarnaast is de Mercedes een grotere en zwaardere auto met meer dan het dubbele vermogen in een heel ander segment.

Volgens EV-database is hij nipt zuiniger dan de Hyundai. ;)
https://ev-database.org/s...68dd3eaa8759db41fa8210da6

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Geen matches
Puppetmaster schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Dat valt reuze mee als je de Hyundai ook zo zou rijden. Daarnaast is de Mercedes een grotere en zwaardere auto met meer dan het dubbele vermogen in een heel ander segment.

De link die ik gaf was een fysieke test met beide wagens op hetzelfde moment die dezelfde route reden, hoe realistisch wil je het vergelijk gepresenteerd hebben? :o
EV-database is gewoon een theoretische berekening, dus ik hou het liever bij feiten dan theoretische cijfergoochelarij.

• Tommie12
Geen matches
Wozmro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:49:
Kweenie, lithium is toch ook een zout(alkalimetaal)? En niet bepaald schaars op de wereld?
Ik denk toch dat natriumzout veel meer voorkomt en veel makkelijker te winnen is dan lithium.
Er zit 35gram zout in elke liter zeewater. En er zijn nog altijd zoutmijnen en zoutvlaktes waar je het met de kraan kan opscheppen.

• Tommie12
Geen matches
Puppetmaster schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:15:
[...]

EV database heeft nog geen enkele auto echt getest.
Hun cijfers hebben voor mij geen enkele echte waarde.

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:13
Matched: www, nl
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Dat is niet in lijn met wat andere publicaties halen.
Based on the entire test route, we arrive at an average energy consumption of 13.9 kWh/100 km, which confirms the high efficiency and consistent energy management of this test vehicle under realistic driving conditions.
https://drivolution.be/nl...enz-cla-250-sport-edition
As our highway test drive subtly demonstrated, the Mercedes CLA 250+ truly shines when second gear engages. The lower gear ratio allows the electric motor to spin at lower speeds, thus reducing energy consumption. At the end of our 500 km highway journey between the south of Lyon and the Paris ring road, the German sedan achieved a consumption of 17.4 kWh/100 km. This is a record in the Supertest category, giving the CLA an average range of 490 km on the highway and 340 km on the 80-10% gradient.
https://www-automobile--p..._pto=wapp&_x_tr_hist=true

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Geen matches
Tom Paris schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Dat is niet in lijn met wat andere publicaties halen.

[...]

[...]
Ik heb het idee dat de link die ik heb gedeeld gewoon niet goed bekeken wordt... }:O
In de test kwamen ze tot een verbruik van 14.2 kWh/100km, met het (gemeten) laadverlies van 15% komt het totaalverbruik dan op 16.3 kWh/100km uit, simpel

De verschillen in verbruik zoals gerapporteerd door de voertuigen zijn ook groot.
Bij 80km/h 10.2 vs. 13.6 kWh/100km.
Bij 130km/h 15.9 vs. 17.7 kWh/100km.
Hyundai Ioniq vs. Mercedes CLA 250+.

Dus het verbruik van jouw gequote tests is vrijwel identiek... |:(

Eerst lezen (en de video bekijken), dan roepen!

[ Voor 7% gewijzigd door SpongeRob op 15-02-2026 22:48 ]

• Athome
Geen matches
Tommie12 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Gaan we nu een fietsmotortje van 500 W op 36 V vergelijken met een EV met motoren van 300 kW die werken op 400 of 800V?
Dat is compleet verschillende technologie.
Techniek is anders effect is hetzelfde. Ook electromotor moet gewoon eerst op gang komen.
Merk het op het werk ook waar er verschillende wisselstroom motoren gebruikt worden in de gereedschappen. Als de aanvangstlast te hoog wordt, doet een motor het gewoon niet. Geef je de motor eerst de gelegenheid om op gang te komen, gaat het wel goed.

Volgens mij is dit ook de reden waarom er zo'n grote variatie is in trekgewicht. Niet iedere EV kan blijkbaar het gewicht even makkelijk op gang brengen.
De Volkswagen EV Single motor (op de achteras) mag 1000 kilo trekken. De Dual motor mag ineens 1800 kilo trekken. Bijna 2x zoveel terwijl de extra motor op de voorwielen krap 100 pk sterk is en motor op de achterwielen 286 PK.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
Geen matches
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Ik heb het idee dat de link die ik heb gedeeld gewoon niet goed bekeken wordt... }:O
In de test kwamen ze tot een verbruik van 14.2 kWh/100km, met het (gemeten) laadverlies van 15% komt het totaalverbruik dan op 16.3 kWh/100km uit, simpel

De verschillen in verbruik zoals gerapporteerd door de voertuigen zijn ook groot.
Bij 80km/h 10.2 vs. 13.6 kWh/100km.
Bij 130km/h 15.9 vs. 17.7 kWh/100km.
Hyundai Ioniq vs. Mercedes CLA 250+.

Dus het verbruik van jouw gequote tests is vrijwel identiek... |:(

Eerst lezen (en de video bekijken), dan roepen!
Omdat het Frans is wellicht.
Daarnaast testen ze tegen een Ioniq 28, een van de zuinigste modellen op de markt welke kleiner is (25cm korter, 14cm smaller en 1,5cm lager), lichter is en ook qua afwerking niet te vergelijken is. Daarnaast is die Ioniq qua snelheden ook niet te vergelijken natuurlijk. 9,9 seconden 0-100 vs 6,7s en max 165km/h vs 210km/h. Daar is dus alles aan gedaan om minimaal te belasten en zoveel mogelijk efficiëntie te behalen.
Die test is dus niet zo heel waardevol wat mij betreft.

Wat interessanter is, is waarom ze die 2e versnelling gebruiken en dat lijkt inderdaad te vergelijken met de overdrive bij een ICE. Op hogere snelheden levert dat een lager verbruik op. Als je dus exact dezelfde auto zou fabriceren zonder die extra versnelling dan zal het verbruik op hogere snelheden hoger liggen.
Of het de extra complexiteit waard is kan een ieder voor zichzelf afwegen maar de Duitsers hebben graag nogal de gang erin zeg maar.
Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic