Oh, ik was het ook niet oneens met je punt over DC laden. Bij auto's die maar op 1 fase laden is DC laden veel langer zinvol dan met AC laden.
Mijn punt was meer dat dat niet zo had hoeven zijn als men gewoon 3 fasen laders in die auto had geschroefd.
Waarom altijd toch dat "algemeen verbieden" omdat iets persoonlijk niet optimaal is? Trouwens niet iedereen heeft als standaard thuis een driefase net.
Ik weet dat thuis dat niet altijd zo is, ik schreef ook openbare laadpaal. Dat mensen thuis met 1 fase laden is prima hoor, maar het is gewoon knullig dat er auto's zijn die een openbare laadpaal 3 keer langer bezet houden dan nodig zou hoeven te zijn.
Als je nu nog zou wensen dat men het "verplicht" zou maken dat een EV optimaal zou kunnen laden aan zowel een 1-fase net en een 3-fase net zou ik er nog kunnen inkomen. Daar heeft dan iedereen wat aan.
Een 3 fasen lader kan in het algemeen ook aan 1 fase laden. Dat hoeft dan natuurlijk nog niet optimaal te zijn, als je thuis toevallig wel 32A op 1 fase kan leveren dan is het zeker fijn als je dat ook kan gebruiken en niet maar op 16A. Van mij hoeft het ook niet per se allemaal 11 kW laders te zijn hoor, 22 kW vind ik ook prima
Heb jij -behalve thuis- nog plekken waar je regelmatig met 1 fase 32A kan laden en waar je (met een andere auto) niet met 3 fasen 16A kan laden? In Nederland zijn de 1 fase laadpalen nog niet uitgestorven, maar volgens mij zijn dat vrijwel altijd (oude) laadpalen die op een parkeerterrein van een bedrijf staan. Nouja, ook bij mensen thuis, maar die zijn meestal niet openbaar.
looyenss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:46:
Is echt onzin dat verbieden inderdaad.
Landen als engeland hebben gewoon 1*63 in huis. Wij hebben in Nederland besloten om zo laag af te zekeren in onze woning. Duitse netbeheerders noemen ons net niet voor niks een campingnetje.
De meeste Duitse woningen hebben toch gewoon 3 fasen liggen, dus voor hen maakt helemaal niet zo veel uit.
Dat de UK meestal maar 1 fase heeft weet ik wel, ik schreef daarom ook bijna. Maar voor de Britten maakt een nieuwe EU richtlijn niet zo veel uit, binnenkort hoeven ze zich daar niet meer aan te houden. Misschien moet het de eerste EU-richtlijn worden nadat ze eindelijk een keer echt zijn uitgestapt