• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De business case als je niet thuis kunt laden is dus een compleet andere dan als je dat wel kunt (geen verrassing tot zover).

Kort laden (2 uur) met een Ioniq is inderdaad niet zo zinvol.

Voor mij wel de reden om een auto met grote batterij (Kona) te nemen, ook de Leaf volstaat niet voor de grotere afstanden, die heeft nauwelijks een ander bereik dan de Ioniq, waarbij de Ioniq nog eens een fijnere auto is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Anoniem: 63072

@daemonix Ik krijg hopelijk zo snel mogelijk mijn i3s weer terug, die laadt in 2 uur wel substantieel aan een 11kWh paal.

Dan nog ca 3 jaar in de lease en dan ga ik er vanuit dat vrijwel alle electrische auto's standaard meer range hebben.

En als het kabinet zijn 'milieu' plannen doorvoert dan kan dat ook nog wel eens een uit Duitsland geimporteerde benzine Mercedes worden, aangezien leasen dan onaantrekkeiijk is en de aanschafprijs van electrisch een dealbreaker is bij kopen. Als de prijs van electrische auto's niet significant daalt de komende drie jaar rijdt ik dus 'gewoon' weer benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:53:
@daemonix Ik krijg hopelijk zo snel mogelijk mijn i3s weer terug, die laadt in 2 uur wel substantieel aan een 11kWh paal.

Dan nog ca 3 jaar in de lease en dan ga ik er vanuit dat vrijwel alle electrische auto's standaard meer range hebben.

En als het kabinet zijn 'milieu' plannen doorvoert dan kan dat ook nog wel eens een uit Duitsland geimporteerde benzine Mercedes worden, aangezien leasen dan onaantrekkeiijk is en de aanschafprijs van electrisch een dealbreaker is bij kopen. Als de prijs van electrische auto's niet significant daalt de komende drie jaar rijdt ik dus 'gewoon' weer benzine.
Het milieu aspect is vaker een onder geschoven kindje. Helaas vrijwel altijd bij lease rijders.

Dan zal ik maar een stapje de andere kant op maken. 5 september de PHEV Prius inruilen voor een Leaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Noord27 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:56:
[...]

Het milieu aspect is vaker een onder geschoven kindje. Helaas vrijwel altijd bij lease rijders.

Dan zal ik maar een stapje de andere kant op maken. 5 september de PHEV Prius inruilen voor een Leaf.
Je hebt gelijk dat het milieu geen enkele overweging was voor mijn auto.

Even de grenzen van het topic opzoekend, mod maar weg als het over de grens is:

Ik maak bij lange na niet de kilometers die nodig zijn om een electrische auto de milieu vriendelijke optie te maken. Als ik die maakte had ik nooit een auto met een range van ca 200km genomen.

Dan had ik beter een Mitsubishi Space Star kunnen kopen. Daar heb ik laatst 1 op 24 mee gereden, dan moet je heel veel electrische kilometers maken om schoner te zijn.

Als ik dezelfde klasse en luxe auto kan kopen voor een redelijk vergelijkbare prijs wil ik best het milieu doorslag laten geven en iets meer betalen. Dat is nu echter alleen voor leaserijders zo en niet voor kopers. Straks ook voor de lease niet meer vanwege het - wat een grap - 'milieu' plan van dit kabinet.

Edit: Wat ik wel merk doordat ik electrisch rijdt in een auto met beperkte range is dat mijn rijstijl is veranderd. Ik huur voor de vakantie benzine auto's en daarmee rijdt ik veel zuiniger dan dat ze volgens de fabrikant zijn. Dat lukte me vroeger nooit.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 22-08-2019 15:26 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 10:28
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

Ik heb ze beiden gereden, en laten we zeggen, het is een verschil van mening :+. O+

In ander nieuws is mijn accu al 2 dagen hetzelfde qua SOH oOo
Gelukkig, smaken verschillen. :P Hier staan zowel de Ioniq als de Leaf (nog).

Blijft toch apart, die SOH van een leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 63072 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

Je hebt gelijk dat het milieu geen enkele overweging was voor mijn auto.

Even de grenzen van het topic opzoekend, mod maar weg als het over de grens is:

Ik maak bij lange na niet de kilometers die nodig zijn om een electrische auto de milieu vriendelijke optie te maken. Als ik die maakte had ik nooit een auto met een range van ca 200km genomen.

Dan had ik beter een Mitsubishi Space Star kunnen kopen. Daar heb ik laatst 1 op 24 mee gereden, dan moet je heel veel electrische kilometers maken om schoner te zijn.

Als ik dezelfde klasse en luxe auto kan kopen voor een redelijk vergelijkbare prijs wil ik best het milieu doorslag laten geven en iets meer betalen. Dat is nu echter alleen voor leaserijders zo en niet voor kopers. Straks ook voor de lease niet meer vanwege het - wat een grap - 'milieu' plan van dit kabinet.

Edit: Wat ik wel merk doordat ik electrisch rijdt in een auto met beperkte range is dat mijn rijstijl is veranderd. Ik huur voor de vakantie benzine auto's en daarmee rijdt ik veel zuiniger dan dat ze volgens de fabrikant zijn. Dat lukte me vroeger nooit.
Persoonlijk had ik nooit voor een bev gekozen als die niet flink goedkoper was dan een ice. Ik heb mijn ioniq dan ook blind geleased. Geen proefrit, niet eens naar de dealer geweest om te kijken. Dat hij geen CO2 (meer) uitstoot is een fijne bijkomstigheid.

Echter, als ik nu weer in een ice rij, dan voel ik me net Fred Flintstone. Een bev geeft mij een rijgenot die niet te evenaren is.
Mijn volgende (lease) auto gaat weer een bev zijn. Ik ga wel proberen mijn leasecontract een jaartje op te rekken. Die 4% is toch wel heel fijn

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:19

matroosoft

Lone Christian

Bjorn Nyland's range test met de Mercedes EQC ging niet helemaal goed..

YouTube: Mercedes EQC range test gone wrong

Lijkt er op dat de BMS niet helemaal goed is. Heeft al een paar ritten/laadsessies gedaan om te calibreren, maar als de accu ongeveer half leeg is dan loopt de SOC steeds sneller af. Na een tijdje zie je het bereik gewoon met de paar seconden teruglopen..

[ Voor 9% gewijzigd door matroosoft op 22-08-2019 16:05 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
matroosoft schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:04:
Bjorn Nyland's range test met de Mercedes EQC ging niet helemaal goed..

YouTube: Mercedes EQC range test gone wrong

Lijkt er op dat de BMS niet helemaal goed is. Heeft al een paar ritten/laadsessies gedaan om te calibreren, maar als de accu ongeveer half leeg is dan loopt de SOC steeds sneller af. Na een tijdje zie je het bereik gewoon met de paar seconden teruglopen..
Lijkt mijn Leaf wel maar dan andersom. Vanmorgen weg met 120km op de GOM en terug met 93km terwijl ik maar 14km gereden had. Dus bijna het dubbele verdwenen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
Daar heeft iedere Leaf last van, maar niet in die mate. De GOM kan alleen naar beneden en is onbetrouwbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 22-08-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Lijkt mijn Leaf wel maar dan andersom. Vanmorgen weg met 120km op de GOM en terug met 93km terwijl ik maar 14km gereden had. Dus bijna het dubbele verdwenen.
Alleen lijkt het er een beetje op dat dit bewust is gedaan, de ontlaadcurve tot 50% SoC lekker langzaam om een groot bereik voor te stellen en gebruikers op korte ritjes de illusie te geven van een groot bereik. En dan onder de 50% SoC gaan corrigeren..

Is vooralsnog een veronderstelling, maar wel een beetje verdacht dit.

[ Voor 6% gewijzigd door matroosoft op 22-08-2019 16:26 ]

Standeman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:02:
[...]
Echter, als ik nu weer in een ice rij, dan voel ik me net Fred Flintstone. Een bev geeft mij een rijgenot die niet te evenaren is.
Mijn volgende (lease) auto gaat weer een bev zijn. Ik ga wel proberen mijn leasecontract een jaartje op te rekken. Die 4% is toch wel heel fijn
Dan zou je voor de gein eens een proefrit in een i3s (of nog indrukwekkender een Tesla met ludicrous mode) moeten maken. Dan voelt de Ioniq als een Fred Flintstone mobiel.

Maar zeker bij de kleine BEVs versus kleine benzine auto's is maximum koppel vanaf nul toeren een genot. Ik heb zelf hiervoor altijd auto's met zware motoren en zes versnellingen (plus reverse) gereden. En dan zijn alleen de eerste meters het verschil. Mijn lekkerst rijdende ICE ging sneller 0-100 dan de i3s.

En bij 240km/uur over de autobahn - wat helaas steeds minder kan - is het erg prettig te weten dat je de ICE auto in 5 minuten weer volgetankt hebt :D. Om maar niet te spreken over de range die een BEV heeft bij die snelheden.

Voor de duidelijkheid als het verschil in aanschafprijs van een BEV en een vergelijkbare ICE de komende drie jaar halveert, dan blij fik ook bij BEV. Ik heb simpelweg niet het geld vrij om ineens een auto van 58.000 euro af te rekenen, ook al weet ik dat ik daarmee de komende jaren veel goedkoper rijdt. Een qua luxe vergelijkbare ICE hvan 39.000 euro is echter prima te doen. Dat spaar ik de komende drie jaar wel bij elkaar.

• PeterZ(on)
  • Nu online
matroosoft schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

Alleen lijkt het er een beetje op dat dit bewust is gedaan, de ontlaadcurve tot 50% SoC lekker langzaam om een groot bereik voor te stellen en gebruikers op korte ritjes de illusie te geven van een groot bereik. En dan onder de 50% SoC gaan corrigeren..

Is vooralsnog een veronderstelling, maar wel een beetje verdacht dit.
Ik kan mij toch niet echt voorstellen dat ze dat bewust doen, zelfs voor Bjorn was dat afgelopen weekend schrikken dat het bereik zo snel terug liep. Er moet iets aan de hand zijn met het BMS.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:26:
Daar heeft iedere Leaf last van, maar niet in die mate. De GOM kan alleen naar beneden en is onbetrouwbaar.
Niet alleen naar beneden hoor, hij gaat ook omhoog maar onbetrouwbaar is die zeker. En dat terwijl de rit daarvoor dezelfde was, dus niet eerst snelweg en nu alleen binnendoor.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Waar gaat we naar toe als je dit zo ziet

Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2019/05/Nissan-LEAF-Evolution-Range.png

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:38:
[...]

Niet alleen naar beneden hoor, hij gaat ook omhoog maar onbetrouwbaar is die zeker. En dat terwijl de rit daarvoor dezelfde was, dus niet eerst snelweg en nu alleen binnendoor.
Ik heb hem nog nooit omhoog zien gaan in al die 7500 km's tot nu toe. Alleen naar beneden, en hoe lager, hoe sneller.

@TWyk In hun dromen halen ze 150 mijl. Ik mag blij zijn met iets meer dan 200 km echt. En nee, ik rij 100 km/h op de GPS met all weather banden.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 22-08-2019 17:08 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
daemonix schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:07:
[...]
@TWyk In hun dromen halen ze 150 mijl. Ik mag blij zijn met iets meer dan 200 km echt. En nee, ik rij 100 km/h op de GPS met all weather banden.
https://insideevs.com/new...-40-kwh-range-test-video/

• daemonix
  • Niet online
Tsja, leuk zo'n review, maar voor mij tellen toch echt alleen de resultaten in de praktijk, en die vallen mij tegen. Ioniq heeft hetzelfde bereik met 10 kWh minder accu (ook op all-season banden).

Edit: nu ik er over nadenk: in de audio wereld en in de computerwereld is het normaal dat je bij editors een goede review koopt. Zou het in de autowereld anders zijn? Ik vrees van niet...

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 22-08-2019 17:22 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 11:47
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Ik ben met de Ioniq vanmorgen vertrokken met 228 kilometer, en na 120 km nog 120km over ;) Het was juist mooi weer dus vandaar efficiënter dan de afgelopen weken met die regen (waar de GOM op gebaseerd is)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Ik kan mij toch niet echt voorstellen dat ze dat bewust doen, zelfs voor Bjorn was dat afgelopen weekend schrikken dat het bereik zo snel terug liep. Er moet iets aan de hand zijn met het BMS.
De mate waarin kan verschillen. Ik had het met mijn benzine auto ook, alhoewel dat nog een beetje te maken kan hebben met hem écht goed vol tanken, zodat de wuto eerst ook denkt dat je bijna gratis rijdt, als hij naar de tankinhoud kijkt. Maar die ging ook de laatste 1/3 of 1/2 harder naar beneden als het eerste stuk.

Maar dat wat Bjørn met die Mercedes ziet dat kan echt niet bewust. Die range geeft eerst nog 209 km aan, en dan kan ie er krap 50 of minder mee rijden? En hij rijdt constant, dus dan zou de GOM toch wel een beetje in de buurt moeten kunnen 'guessen'.

Of ze hebben tegen de software engineers gezegd dat die de eerste helft wat optimistich moeten zijn, en dat hebben ze wat extreem geimplementeerd in de eerste release :+
TWyk schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:39:
Waar gaat we naar toe als je dit zo ziet

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon de batterijdegradatie van een leaf over de jaren heen? Bij mvdam gaat dat precies zo O-)

[ Voor 14% gewijzigd door TechLight op 22-08-2019 18:49 ]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Dat er iets aan de hand is, is wel duidelijk. Vanaf ~24 min in de video loopt de secondewijzer bijna even snel als de estimated range, lol.

YouTube: Mercedes EQC range test gone wrong - 23:54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:14:
@databeestje Wellicht ligt het aan mij, maar sommige kleuren liggen zo dicht bij elkaar dat ik het verschil lang niet altijd goed kan zien. Bijvoorbeeld de i3 en de Ioniq zijn niet uit elkaar te houden als de i-Pace er niet tussen zit.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:13:
@databeestje kun je de kleuren iets anders kiezen misschien? Verschil tussen de Model 3 en S is nauwelijks te zien (kan aan mn monitor liggen). En de Kia e-Niro, valt die onder 'Other'?
Maar damn, waar is de IPace gebleven dit jaar.. helemaal opgedroogd.. Een two-month fly dus ;) (Model S en X evengoed overigens).
En misschien de Tesla's 'on top' zetten, want Tesla levert maar 1x (massaal) per kwartaal en drukt de grafiek een beetje kapot voor de andere EVs die wel een steady flow hebben.

Verder goed bezig natuurlijk :) Niet als kritiek bedoeld ;)
Ik wist het al, maar ik had daar nog niet echt een handige methode voor gevonden, ik genereer de kleur aan de hand van de naam, zodat deze in alle grafieken hetzelfde is. Ik zal eens kijken of ik dat kan tweaken naar iets anders, maar wel consistent. De Model X kleur zit er ook dicht bij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    function hashCode(str) { // java String#hashCode
        var hash = 0;
        for (var i = 1; i < str.length; i++) {
            hash = str.charCodeAt(i) + ((hash << 5) - hash);
        }
            return hash;
    }
    function intToRGB(i){
        var c = (i & 0x00FFFFFF)
        .toString(16)
        .toUpperCase();
        return "#" + "000000".substring(0, 6 - c.length) + c;
    }
cmcolors.push(intToRGB(hashCode(singleResult)));

Volgorde weet ik zo snel niet wat op, niet zo handig met javascript enzo. Misschien zit er iets in Chart.js waat ik daarvoor kan aanwenden.

Edit: de kleuren zijn veranderd, maar ik zal niet zeggen dat het mooier is :D

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:08
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:53:

als het puur om de centen gaat kun je ook nog naar gas kijken. Zelfs nog tamelijk millieuvriendelijk en momenteel slechts (ruim) 50ct/L.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Maar evenveel range als een EV en je kunt helemaal nergens tanken...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:39:
Ik wist het al, maar ik had daar nog niet echt een handige methode voor gevonden, ik genereer de kleur aan de hand van de naam, zodat deze in alle grafieken hetzelfde is.
Is het heel belangrijk dat die kleur consistent is voor dezelfde auto in alle grafieken die je ooit gaat maken? Tenzij een merk/model een specifieke kleur heeft dit er mee geassocieerd wordt lijkt me dat niet per se handig. Het hele idee van zo'n grafiek is toch dat je de informatie goed wil visualiseren en niet dat je deze grafiek naast een grafiek van 6 jaar geleden wil houden en dat dan per se alle auto's dezelfde kleur hebben? Omdat de modellen continue veranderen kan je daar toch al weinig mee. Dan zou je eerder alleen de merken willen vergelijken, lijkt mij.
Volgorde weet ik zo snel niet wat op, niet zo handig met javascript enzo. Misschien zit er iets in Chart.js waat ik daarvoor kan aanwenden.
Is dat niet gewoon de volgorde waarin je de data aanlevert? Vast te eenvoudig gezegd, maar als je de data van de Tesla's dan aan het eind zet ipv aan het begin gaat het dan niet vanzelf?
Edit: de kleuren zijn veranderd, maar ik zal niet zeggen dat het mooier is :D
Ik zie nog geen verschil :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
matroosoft schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:28:
[...]

Dat er iets aan de hand is, is wel duidelijk. Vanaf ~24 min in de video loopt de secondewijzer bijna even snel als de estimated range, lol.

YouTube: Mercedes EQC range test gone wrong - 23:54
Bleek een defecte accu module te zijn. YouTube: Mercedes EQC had a faulty battery module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:21:
[...]

Wat noem je een snellader? Met die superchargers a la Tesla heb ik idd geen ervaring.
Aan een DC50 (wat voor mij al erg snel is als je overwegend een thuislader gewend bent :) ) laadt een Kona EV wel tot 100%. Al regelmatig geladen van 87% tot 100%. Uiteraard niet meer aan 45 kW per uur maar stoppen doet ie niet.
En een Kona EV of e-Niro met een bruikbare capaciteit van 64 kWh zijn nu ook niet echt duurder dan andere EV's met eenzelfde bruikbare capaciteit? (Als je ze al kan vinden. :) )
Alles vanaf DC50 wordt snellader genoemd. Voor een Kona maakt het niet veel uit: je kunt sowieso niet sneller laden dan 77 kW, ook al kan het station meer vermogen leveren. Vanaf 73% is een 50 kW lader net zo snel als een met meer vermogen.
Als je vanaf 87% laadt, heeft een snellader al weinig zin meer en kun je (bijna) net zo snel (en over het algemeen goedkoper) bij een gewone laadpaal laden.
Laden met een Kona
Een Kona is inderdaad niet heel duur voor wat je krijgt, maar dat heeft ook te maken met de beperkte laadcapaciteit en acceleratie vergeleken met sommige andere EV's.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenger op 23-08-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 05:34:
[...]
Is het heel belangrijk dat die kleur consistent is voor dezelfde auto in alle grafieken die je ooit gaat maken? Tenzij een merk/model een specifieke kleur heeft dit er mee geassocieerd wordt lijkt me dat niet per se handig. Het hele idee van zo'n grafiek is toch dat je de informatie goed wil visualiseren en niet dat je deze grafiek naast een grafiek van 6 jaar geleden wil houden en dat dan per se alle auto's dezelfde kleur hebben? Omdat de modellen continue veranderen kan je daar toch al weinig mee. Dan zou je eerder alleen de merken willen vergelijken, lijkt mij.

[...]
Is dat niet gewoon de volgorde waarin je de data aanlevert? Vast te eenvoudig gezegd, maar als je de data van de Tesla's dan aan het eind zet ipv aan het begin gaat het dan niet vanzelf?

[...]
Ik zie nog geen verschil :?
Ah, sorry voor de verwarring, het komt allemaal hier vandaan, en omdat er meer grafiekjes op de pagina staan probeer ik wel de kleuren gelijk te houden. Het is al een beetje een kaleidoscoop :)

Andere recente toevoeging is het tabelletje met gemiddelde catalogusprijzen onderaan. Toch maar een poging wagen om een een vertaling van auto naar kWh te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gerbenger schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:04:
[...]

Als je vanaf 87% laadt, heeft een snellader al weinig zin meer en kun je (bijna) net zo snel (en over het algemeen goedkoper) bij een gewone laadpaal laden.
Laden met een Kona
Een Kona is inderdaad niet heel duur voor wat je krijgt, maar dat heeft ook te maken met de beperkte laadcapaciteit en acceleratie vergeleken met sommige andere EV's.
Vanuit mijn ervaring en perceptie ligt dat toch even anders:
Ervaring: Als ik de Kona EV boven de 80¨% begin te laden aan een Lidl 50DC (gratis dus) start hij aan 22 kW. 25-30 minuten later is de accu dan 98% volgeladen.
Dat haal ik nooit aan een AC 22 kW paal, laat staan aan de standaard Allego 11 kW palen die je hier overal aantreft. Daar ligt de gemiddelde laadsnelheid rond de 3.4 kW (allemaal gedeelde palen).
Het goedkoopste laden is nog altijd aan de thuislaadpaal. Daar "zakt" de laadsnelheid pas de laatste 15 minuten een beetje naar 3.8 kW (monofase lader).
In de praktijk dus nooit last van de laadsnelheid.

Perceptie: de Kona EV accelereert sneller dan enige ice die ik particulier ooit heb gehad en sneller dan de huidige verkeersomstandigheden toelaten (circuitrijden doe ik er niet mee ;) ) . Ik benut zelfs de "mogelijkheden" van de Kona niet gezien ik er 100% in Eco mode mee rij. De duurdere* "mogelijkheden" van sommige andere EV's zou - op dat vlak- dus gewoon weggegooid geld zijn wegens nooit benut.

Gezien ik een monofase thuisinsttallatie heb en AC laden voor 95% thuis gebeurt en DC uitsluitend aan gratis Lidl laadstations (wanneer ik daar toch moet zijn voor de periodieke inkopen) zou ook een andere EV op dat vlak niet veel voordeel opleveren (het maakt mij echt niet uit of de EV 's nachts 3 uur of 8 uur aan de paal hangt).

* Moest het een particuliere aankoop geweest zijn. Ik ben leaserijder en in hetzelfde budget dan de Kona EV zat o.a. ook de e-Niro (die het uiteindelijk zal worden), Opel Ampera-E, Nissan Leaf plus en Tesla 3.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2019 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:47:
Vanuit mijn ervaring en perceptie ligt dat toch even anders:
Ervaring: Als ik de Kona EV boven de 80¨% begin te laden aan een Lidl 50DC (gratis dus) start hij aan 22 kW. 25-30 minuten later is de accu dan 98% volgeladen.
Dat haal ik nooit aan een AC 22 kW paal, laat staan aan de standaard Allego 11 kW palen die je hier overal aantreft. Daar ligt de gemiddelde laadsnelheid rond de 3.4 kW (allemaal gedeelde palen).
Dat ligt niet aan de palen, maar aan de Kona. Op AC kan die maar op 1 fase laden. Je kan dus nooit sneller dan 7,4 of 3,7 kW laden aan een paal de 22 respectievelijk 11 kW kan leveren. Het vermogen van de paal wordt namelijk over 3 fasen verdeeld.

Van mij mag er morgen een EU-richtlijn komen die verbied dat EVs die in Europa geleverd mogen worden tenzij ze een 3 fasen lader hebben. Dat hele gedoe met maar op 1 fase laden terwijl (bijna) heel Europa 3 fasen op openbare laadpalen heeft is gewoon onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:59:
[...]
Dat ligt niet aan de palen, maar aan de Kona. Op AC kan die maar op 1 fase laden. Je kan dus nooit sneller dan 7,4 of 3,7 kW laden aan een paal de 22 respectievelijk 11 kW kan leveren. Het vermogen van de paal wordt namelijk over 3 fasen verdeeld.

Van mij mag er morgen een EU-richtlijn komen die verbied dat EVs die in Europa geleverd mogen worden tenzij ze een 3 fasen lader hebben. Dat hele gedoe met maar op 1 fase laden terwijl (bijna) heel Europa 3 fasen op openbare laadpalen heeft is gewoon onzinnig.
Je hebt gelijk over dat 3 fasen laden van de Kona. Dat had ik even gemist.
Ik ben het ook helemaal eens met die EU richtlijn. Volgens mij zijn netbeheerders er ook niet blij mee als je van een 3-fasen aansluiting maar 1 fase belast. Je krijgt dan netonbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerbenger schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:06:
Ik ben het ook helemaal eens met die EU richtlijn. Volgens mij zijn netbeheerders er ook niet blij mee als je van een 3-fasen aansluiting maar 1 fase belast. Je krijgt dan netonbalans.
Ik denk dat de onbalans zichzelf wel middelt als je kijkt op een grotere schaal en laadpalen ook netjes zijn verdeeld over de fasen. Als je een oven aanzet dan werkt die (meestal) ook maar op 1 fase en dat is verder niet zo erg omdat de buurvrouw 4 huizen verderop ook de oven aan heeft staan, maar op een andere fase. Idem met PV.

Maar als de meeste auto's op 3 fasen zouden laden dan zou je bij auto's dat probleem helemaal niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:27:
[...]
Ik denk dat de onbalans zichzelf wel middelt als je kijkt op een grotere schaal en laadpalen ook netjes zijn verdeeld over de fasen. Als je een oven aanzet dan werkt die (meestal) ook maar op 1 fase en dat is verder niet zo erg omdat de buurvrouw 4 huizen verderop ook de oven aan heeft staan, maar op een andere fase. Idem met PV.

Maar als de meeste auto's op 3 fasen zouden laden dan zou je bij auto's dat probleem helemaal niet hebben.
met de nadruk op ALS.

Ik zie nog zovaak gebeuren dat panelen, kookplaten en/of warmtepompen in een gehele woonwijk niet netjes verdeeld zijn. Laat staan laadpalen. Ook het toepassing van fasedraaing bij laadpalen (dus elke laadpaal anders aansluiten) wordt ook praktisch niet gedaan bij kleine laadpleinen.

Om nog maar te zwijgen over 1-fase accuopslag in 3 fasen woningen die lekker fase 1 volpompen als er op fase 2 of 3 verbruik is. Administratief zelfvoorzienend is ook een ding :+

[ Voor 9% gewijzigd door looyenss op 23-08-2019 09:33 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dat weet ik en daarom dat ik ook schreef vanuit mijn ervaring en perceptie. Boven de 87% maakt het, inzake laadsnelheid, voor een Kona dan nog wel degelijk uit of je AC11/22 of DC50 laadt.
Je kan, vanuit persoonlijke perceptie, dat als een positief punt of als een negatief punt bezien. :)
Waarom altijd toch dat "algemeen verbieden" omdat iets persoonlijk niet optimaal is? Trouwens niet iedereen heeft als standaard thuis een driefase net.
Als je nu nog zou wensen dat men het "verplicht" zou maken dat een EV optimaal zou kunnen laden aan zowel een 1-fase net en een 3-fase net zou ik er nog kunnen inkomen. Daar heeft dan iedereen wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 127% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:32:
[...]

Waarom altijd toch dat "algemeen verbieden" omdat iets persoonlijk niet optimaal is? Trouwens niet iedereen heeft als standaard thuis een driefase net.
Als je nu nog zou wensen dat men het "verplicht" zou maken dat een EV optimaal zou kunnen laden aan zowel een 1-fase net en een 3-fase net zou ik er nog kunnen inkomen. Daar heeft dan iedereen wat aan.
Een 3-fase lader kan net zo makkelijk 1-fase 32A laden door de ene fase aan 2-fases door te verbinden. Zie ook Tesla Model 3...

3x16A of 1x32A met dezelfde lader door die 1x32A dan gewoon op fase 1 en 2 te gooien.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Start die discussie nou niet, niet iedereen snapt dat en dan wordt er geschreven dat je het niet snapt. ;)

daemonix in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

Nieuw draadje is nu gestart: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
[...]

Dat weet ik en daarom dat ik ook schreef vanuit mijn ervaring en perceptie. Boven de 87% maakt het, inzake laadsnelheid, voor een Kona dan nog wel degelijk uit of je AC11/22 of DC50 laadt.
Je kan, vanuit persoonlijke perceptie, dat als een positief punt of als een negatief punt bezien. :)

[...]

Is echt onzin dat verbieden inderdaad.
Landen als engeland hebben gewoon 1*63 in huis. Wij hebben in Nederland besloten om zo laag af te zekeren in onze woning. Duitse netbeheerders noemen ons net niet voor niks een campingnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 07:18
Wat 3f laden betreft, niet vergeten dat er maar 1 communicatiekanaal is en bij load balancing het laden teruggedraaid wordt tot de overschot van de op dat ogenblik meest belaste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tsja, het kan dan wel een traag campingnetje zijn, maar het is wel betrouwbaar en stabiel. Overigens wordt dat bij mijn weten helemaal niet gezegd in Duitsland.

Je vergeet dat in de UK bijna alle verwarming voor douche en kraan elektrisch is waar we in Nederland gas of stadsverwarming gebruiken, de warmtepomp daar gelaten. In Duitsland weet ik niet hoe de warmwater voorziening geregeld is.

Aanvullend: in de UK wil je echt niet meer dan 40 A voor andere doeleinden gebruiken, dus gelijk aan Nederland... :
https://www.speakev.com/t...-amperage.4784/post-58965

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 23-08-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, ik was het ook niet oneens met je punt over DC laden. Bij auto's die maar op 1 fase laden is DC laden veel langer zinvol dan met AC laden.

Mijn punt was meer dat dat niet zo had hoeven zijn als men gewoon 3 fasen laders in die auto had geschroefd.
Ik weet dat thuis dat niet altijd zo is, ik schreef ook openbare laadpaal. Dat mensen thuis met 1 fase laden is prima hoor, maar het is gewoon knullig dat er auto's zijn die een openbare laadpaal 3 keer langer bezet houden dan nodig zou hoeven te zijn.
Een 3 fasen lader kan in het algemeen ook aan 1 fase laden. Dat hoeft dan natuurlijk nog niet optimaal te zijn, als je thuis toevallig wel 32A op 1 fase kan leveren dan is het zeker fijn als je dat ook kan gebruiken en niet maar op 16A. Van mij hoeft het ook niet per se allemaal 11 kW laders te zijn hoor, 22 kW vind ik ook prima 8)

Heb jij -behalve thuis- nog plekken waar je regelmatig met 1 fase 32A kan laden en waar je (met een andere auto) niet met 3 fasen 16A kan laden? In Nederland zijn de 1 fase laadpalen nog niet uitgestorven, maar volgens mij zijn dat vrijwel altijd (oude) laadpalen die op een parkeerterrein van een bedrijf staan. Nouja, ook bij mensen thuis, maar die zijn meestal niet openbaar.
looyenss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:46:
Landen als engeland hebben gewoon 1*63 in huis. Wij hebben in Nederland besloten om zo laag af te zekeren in onze woning. Duitse netbeheerders noemen ons net niet voor niks een campingnetje.
De meeste Duitse woningen hebben toch gewoon 3 fasen liggen, dus voor hen maakt helemaal niet zo veel uit.

Dat de UK meestal maar 1 fase heeft weet ik wel, ik schreef daarom ook bijna. Maar voor de Britten maakt een nieuwe EU richtlijn niet zo veel uit, binnenkort hoeven ze zich daar niet meer aan te houden. Misschien moet het de eerste EU-richtlijn worden nadat ze eindelijk een keer echt zijn uitgestapt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bruneelm
Hierbij de laatste minuut van het laden van een e-Niro aan een wallbox 32A.
Dus tot op het eind full load power.
Einde 100% laden e-Niro wallbox 32A

Misschien dat e-tankers aan een 1f laadpaal deze 3 maal langer bezetten maar ipv een 3f te zetten en paalklevers te hebben (zeker s' nachts) kan men beter 3 1f palen zetten, kunnen 3 mensen een hele nacht kan laden zonder zich zorgen te maken om midden in de nacht de wagen te verplaatsen, wat je van niemand kan verwachten.
Een lege e-Niro heeft 9 à 10u laden nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door bruneelm op 23-08-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:01:
[...]
Oh, ik was het ook niet oneens met je punt over DC laden. Bij auto's die maar op 1 fase laden is DC laden veel langer zinvol dan met AC laden.

Mijn punt was meer dat dat niet zo had hoeven zijn als men gewoon 3 fasen laders in die auto had geschroefd.

[...]
Ik weet dat thuis dat niet altijd zo is, ik schreef ook openbare laadpaal. Dat mensen thuis met 1 fase laden is prima hoor, maar het is gewoon knullig dat er auto's zijn die een openbare laadpaal 3 keer langer bezet houden dan nodig zou hoeven te zijn.

[...]
Een 3 fasen lader kan in het algemeen ook aan 1 fase laden. Dat hoeft dan natuurlijk nog niet optimaal te zijn, als je thuis toevallig wel 32A op 1 fase kan leveren dan is het zeker fijn als je dat ook kan gebruiken en niet maar op 16A. Van mij hoeft het ook niet per se allemaal 11 kW laders te zijn hoor, 22 kW vind ik ook prima 8)

Heb jij -behalve thuis- nog plekken waar je regelmatig met 1 fase 32A kan laden en waar je (met een andere auto) niet met 3 fasen 16A kan laden? In Nederland zijn de 1 fase laadpalen nog niet uitgestorven, maar volgens mij zijn dat vrijwel altijd (oude) laadpalen die op een parkeerterrein van een bedrijf staan. Nouja, ook bij mensen thuis, maar die zijn meestal niet openbaar.

[...]
De meeste Duitse woningen hebben toch gewoon 3 fasen liggen, dus voor hen maakt helemaal niet zo veel uit.

Dat de UK meestal maar 1 fase heeft weet ik wel, ik schreef daarom ook bijna. Maar voor de Britten maakt een nieuwe EU richtlijn niet zo veel uit, binnenkort hoeven ze zich daar niet meer aan te houden. Misschien moet het de eerste EU-richtlijn worden nadat ze eindelijk een keer echt zijn uitgestapt :+
Laten we maar stoppen hierover in dit topic, want zoals @daemonix al zei: niet iedereen snapt dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:44:
Start die discussie nou niet, niet iedereen snapt dat en dan wordt er geschreven dat je het niet snapt. ;)

daemonix in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

Nieuw draadje is nu gestart: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Ik begrijp dat wel.
Maar niemand weet tot nu toe of dat - als ze overschakelen van een monofase naar trifase omvormer - ook het geval zal zijn bij Kia en Hyundai.
Doet ze dat wel zoveel te beter en is iedereen tevreden.
En zolang daar geen uitsluitsel over is kan je idd blijven discusiëren over een punt waar niemand het fijne van weet.
Het gaat er tenslotte niet om welke tweaker gelijk heeft maar wat uiteindelijk de EV producent zal beslissen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:53:
Tsja, het kan dan wel een traag campingnetje zijn, maar het is wel betrouwbaar en stabiel.
Wat is er zo onbetrouwbaar en onstabiel aan een monofase 40A netwerk?
Sinds 2011 werkt hier het volledige huishouden 100% elektrisch op een monofase 40A aansluiting. Incl. inductie, CV en SWW op WP enz. Nog nooit een probleem gehad.
Als er al een storing is betreft het meestal een verdeler van de netwerkbeheerder en niet door de thuissituatie.

Zowel mono als trifase hebben hun voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:01:
......
Met al het voorgaande van deze post ben ik het ook met je eens. Gewoon een kwestie van perceptie.
Alleen heb ik het niet zo begrepen op "algemeen verbieden" met als uitgangspunt de standaard situatie in één land.
Ter info: België maakt tot nader order nog wel deel uit van de EU. ;)
Denk dat eerder NL politici het idee opperen om de EU te verlaten dan Belgische.
En voor een groot deel van de Belgische woningen is mono 40A de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:45:
[...]

Sinds 2011 werkt hier het volledige huishouden 100% elektrisch op een monofase 40A aansluiting. Incl. inductie, CV en SWW op WP enz. Nog nooit een probleem gehad.
Als er al een storing is betreft het meestal een verdeler van de netwerkbeheerder en niet door de thuissituatie.

Je leest mijn opmerking buiten de context. Het ging over het Nederlandse netwerk waar commentaar op zou zijn, het overgrote deel van het Nederlandse netwerk is tot nu toe ook enkelfase en 35 of 40A. De opmerking kwam dat Nederland een camping netje zou zijn volgens Duitse netbeheerders. Het gaat daarbij niet om het thuisnetwerk maar om algehele stabiliteit van het net.

Daarmee doe ik geen uitspraak over andere netten. ;)

De Belgen hebben wel een probleem met hun stroomopwekking, en daarmee met hun net (en stabiliteit daarvan) als gevolg van uitschakeling van kerncentrales. Daar is Nederland stabieler. ;)

OT: En gelukkig snappen Belgen beter hoe waardevol de EU voor ons allemaal is. Er zijn wat lokale roeptoeters/populisten die roepen dat Nederland de EU uit zou moeten, die vergeten echter hoeveel we (Nederlanders, maar ook Belgen) verdienen dankzij die vermaledijde EU. ;) Dit hoort verder niet in dit topic.

Samenvattend: er zijn landen met grotere zekeringen dan Nederland zoals de UK met 60A, maar vergeten wordt dat daar ook het thuisverbruik groter is... Netto is de aansluitwaarde voor een enkelfase auto gelijk. Zie mijn linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Je leest mijn opmerking buiten de context. Het ging over het Nederlandse netwerk waar commentaar op zou zijn, het overgrote deel van het Nederlandse netwerk is tot nu toe ook enkelfase en 35 of 40A. De opmerking kwam dat Nederland een camping netje zou zijn volgens Duitse netbeheerders. Het gaat daarbij niet om het thuisnetwerk maar om algehele stabiliteit van het net.
Nee het grote deel van het nederlandse net is 3 fasen, echter in de woningen maar 1X25 of 1X35, nergens is het 40. En dat is wat de duitsers bedoelen met campingnetje.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/271983210198466561/614386637694173184/unknown.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Alle oude grotere smeltzekeringen zijn 35A. Automaten zijn 40A. En ik had het over de thuisaansluiting, en ik ben me er uitermate van bewust dat het Nederlandse net in overgrote meerderheid 3 fase in steraansluiting is (in tegenstelling tot Belgie waar een groot deel nog in driehoek is aangesloten).

Van pagina bij Enexis, prijzen aansluiting wijzigen:
*Of 1 x 40 A indien een automaat is toegepast. U hebt een automaat als u met een knop zekeringen in de aansluitkast van Enexis in- of uit kunt schakelen. U kunt dus geen zekeringen uit de aansluitkast draaien. . De aansluitkast zit onder de elektriciteitsmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:01
Ik dacht altijd dat ik in mijn situatie (Stedin) ben verzwaard van 1x 35A naar 3x25A, waarbij de hoofdschakelaar op 40A is afgezekerd ( met een hager SB 440). Maar dit is allemaal nog mijn eigen zekeringenkast. De echte hoofdzekering van Stedin is niet toegankelijk voor mij. Volgens mij is dat nog steeds een smeltzekering en is die van 35A naar 40A verzwaard.

Verleden juli heeft Stedin tijdelijk de slimme meter hoogfrequent uitgelezen. Daar hadden ze toestemming voor gevraagd. Doel was om de belasting van het net te onderzoeken als PV panelen pieken. Met dezelfde proef zouden ze dus ook onbalans in afname door enkelfase EV-laders kunen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:09:
Ok. Volg ik.
[ironic mode]
Ik had overigens eerder het idee dat Nl'ers meer hielden van sleurhutten dan van lokale campings.
Maar dat zal wel een stereotyperende misvatting zijn. O-) [end ironic mode]
De Belgen hebben wel een probleem met hun stroomopwekking, en daarmee met hun net (en stabiliteit daarvan) als gevolg van uitschakeling van kerncentrales. Daar is Nederland stabieler. ;)
Gingen jullie dan het gas niet uitfaseren? Energetisch heeft ieder land in de toekomst wel zijn problemen.
Ik probeer me daar zoveel mogelijk zelf op voor te bereiden door zelf zoveel mogelijk lokaal mijn energie op te wekken en te verbruiken. (Alleen is de overbrugging van seizoenen nog een probleempje maar dat komt waarschijnlijk omdat het probleem nog niet urgent genoeg is en het net nog altijd de goedkoopste opslagruimte voor seizoensoverbrugging.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 06-07 18:32
mux schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:05:
Ik zeg: een björn-style race tussen een muxsan e-nv200 en ipace :D

(denk alsnog dat de e-nv200 dik verliest gezien hij maar 50kW kan snelladen)
Hoe moeilijk zou het zijn om de software van de e-nv200 zo te updaten dat hij meer vermogen naar de wielen stuurt? Bij een grotere accu kun je veilig meer vermogen realiseren.

De Leaf met 150 pk heeft schijnbaar dezelfde elektromotor als de 217 pk long-range Leaf, alleen de software is anders. Tesla Model 3 LR Dual Motor en Performance zelfde verhaal. Zou een heel makkelijk te realiseren voordeel kunnen zijn om je Muxsan pakket aantrekkelijker te maken. Ik weet niet hoe veel je kunt met de oude Leaf motor van 109 pk, maar dit lijkt me erg karig als je bus is volgeladen.

Samenwerking met chiptuning bedrijven wellicht, om eens te exploreren in die richting? Ook als het jou alleen om de range gaat, zijn er vast potentiële klanten in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-07 14:39
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:45:
[...]

Je kan in ieder geval minder stroom terugleveren met een 40A aansluiting. En toen ik begon stond ik met een 7kWp op de eerste pagina van het tweakers team, inmiddels met een 10kWp op de tweede pagina. Je ziet steeds grotere installaties komen. Ik heb panelen bijgelegd om on topic te komen om extra stroom op te wekken voor mijn Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
jerh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Je kan in ieder geval minder stroom terugleveren met een 40A aansluiting. En toen ik begon stond ik met een 7kWp op de eerste pagina van het tweakers team, inmiddels met een 10kWp op de tweede pagina. Je ziet steeds grotere installaties komen. Ik heb panelen bijgelegd om on topic te komen om extra stroom op te wekken voor mijn Ioniq.
Hier 9950Wp op een 1-fase 35A aansluiting. Gaat prima. Maar dan heb ik ze georiënteerd (verspreid) over de gehele dag liggen Oost/Zuid/West. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:53:
Ik weet het niet of dat een "markt" is. De Leaf heeft as-is zowel op de 24/30 als de 40kWh versies behoorlijk koppel op zijn wielen, gepaard met een zéér matig tractioncontrol pakket wat de wielen met een beetje nat weer niet op hun plek houdt als je een beetje "gas" geeft.
Rechtdoor op kurkdroge weg wel. Maar met een klein beetje vocht op de weg blijf ik gewoon stilstaan als ik hem plank :+
Er begint dan wel vanalles te knipperen, maar grip "maken" ho-maar. En wielen die gewoon blijven draaien.

De Model 3 haalt zijn "vermogen" uit achterwielaangedreven / vierwielaangedreven zijn. Daarom is hij ook zo grippy, tezamen met een (volgens mij) fantastische ESP en traction control.

Ik twijfel hoeveel lol er aan te behalen is. Hooguit om het van de 24/30 op niveau van de 40 te tunen. O+
Er is geen enkel verschil - elektrisch - tussen de Leaf-aandrijflijnen. Ze kunnen allemaal veel meer vermogen en een beetje meer koppel genereren. Het verschil zit hem in:

- De 24/30kWh Leafs hebben een ~200A stroomlimiet
- De 40kWh heeft een ~250A stroomlimiet en topt later af op vermogen (bij hogere toeren)
- De e-nv200 heeft een iets lichter vertande overbrenging tussen motor en transaxle
- De 40kWh en e-nv200 hebben continue koeling, de 24/30 alleen als de invertertemperatuur te hoog wordt

De stroomlimiet en max. vermogen zijn hard ingeprogrammeerd in de inverterstack en kun je alleen veranderen als je die firmware decompileert en vervangt. Dat is op zich mogelijk, en er schijnt een CAN bootloader in de inverters te zitten waarmee je hem remote kunt herprogrammeren (via de Consult III dongle).

Je moet wel vrij ingrijpend bezig zijn om de Leaf-inverter harder te laten gaan, maar het *is* mogelijk.

De ESP van de Leaf is voornamelijk matig omdat ze rekening hebben gehouden met veel meer grip dan de eco-bandjes die er normaal opzitten kunnen leveren. Dat scheelt echt heel veel. Maar ook met betere ESP-tuning ga je daar niet veel mee doen, de banden en het wegdek kunnen gewoon geen 300Nm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:20:
Alle oude grotere smeltzekeringen zijn 35A.
Wat is oud? Ons huis had standaard 1x50A smeltzekering bij de hoofdaansluiting vanuit de bouw in 1993. Net als alle andere huizen in dezelfde straat. En nu hebben we er 3. Vervangen door automaten wilde ze helaas niet doen.

Dat is trouwens nog best lastig om voor elkaar te krijgen want eerst willen ze je opdracht niet accepteren, dan wordt er door de netbeheerder nog 3 keer gebeld om te vragen of het wel echt klopt. En het eerste wat de monteur vertelden was "meneer, ik heb hier een vreemde opdracht; er zal op kantoor wel iets fout gegaan zijn".

Maar nadat ik hem had verzekerd dat het echt klopte en wij elektrische auto's gingen laden zat het er binnen 10 minuten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hier 3 x 63A. Nog geen EV overigens. Wel zonnepanelen.

Probleem in .DE is de hoge stroomprijs en lage dieselprijs/taks. Dat zit een EV aardig in de weg.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Als je aan de aandrijflijn iets wijzigt dan vervalt normaliter de type goedkeuring van de wagen en vervolgens ook je verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
jerh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:15:
[...]
Klopt. Max. 5 kVA omvormer met een mono en het dubbele met een trifase (volgens de Belgische wetgeving).
Wat overigens niets zegt over de stroom die je er mee kan opwekken (cfr. ook Noord27 zijn reactie). Dat hangt van de oriëntatie van je panelen af.
Maar ik werk dan ook andersom. Niet een PV installatie uitbreiden om aan de groeiende behoeften te voldoen maar eerst de elektrische behoeften zo ver naar beneden krijgen (door permanente maatregelen te nemen die na installatie in de tijd niets meer kosten) dat je ver toekomt met een monofase installatie. Ik weet momenteel zelfs geen blijf met mijn overschot aan PV-stroom. Ook in de EV geraak ik hem niet volledig kwijt.
Lijkt me in de eerste plaats duurzamer en vooral goedkoper (in België wordt je nl. belast op het theoretische max. omvormervermogen - onafhankelijk hoeveel kWh die jaarlijks opwekt - dus geen goed idee deze steeds te verzwaren.

Spijtig genoeg kan ik daar hier verder niet over uitwijden (maar jij begon erover ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over elektrische auto's. Aansluitwaardes, laadpalen, huisaccu's en pv zijn andere topics voor... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:08
looyenss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

en dan nog laden we liever 3 fase 11kw of 22kw dan 1 fase 7,4kw.
Ik kan ook in NL prima naar 80A aansluiting maar moet dan wel flink bijbetalen en kan nog steeds maar 7,4kw laden.
Geef mij dan maar 3x25A en 11kw laden. En op bestemming met 11kw of 22kw 3 fasen.

Wat mij betreft mag regelgeving hier best ingrijpen als de markt dit onvoldoende af lijkt te dwingen.
Ik krijg nu een e-niro met 7,4kw AC laden. Niet omdat ik dat wil, maar omdat er geen alternatief was toen ik bestelde.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Volgens het kanaal van NextMove zou er in Duitsland voor de Tesla Model S een trekhaak beschikbaar komen. Trekgewicht geremd 1750kg en 750kg ongeremd. Kosten ongeveer 1500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Wow... 1500€ voor een trekhaak... Maken ze dat ding van goud of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 21:19
SkiFan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:29:
Wow... 1500€ voor een trekhaak... Maken ze dat ding van goud of zo?
Implicerend dat alleen het materiaal en installatie geld kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Nou, mag toch hopen dat een trekhaak monteren niet 1,5 dag kost. Dan doe je iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Na de vorige week door NextMove aangeslingerde rel rond de Service hel bij Tesla, heeft Tesla weer een nieuw probleem, een vastgelopen software update waarbij de auto ontoegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:18
Zo'n model S heeft standaard geen trekhaak voorzieningen toch? Dan moeten er dus buiten de trekhaak zelf en de bevestigingspunten, de bekabeling nog naar achter worden doorgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Klopt, en daarbij moet staal-aluminium contact worden vermeden. De Tesla S is grotendeels van aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Voor zover ik weet kun je bij een Tesla nooit achteraf een trekhaak onderbouwen. Die moet bij de koop meebesteld zijn en anders heb je geen trekhaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 23-08-2019 23:22 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:21:
Voor zover ik weet kun je bij een Tesla nooit achteraf een trekhaak onderbouwen. Die moet bij de koop meebesteld zijn en anders heb je geen trekhaak.
Technisch gezien kan het wel - en het gebeurt ook door een aantal firma's - maar juridisch gezien kan je er dan geen aanhanger mee rijden. Men loopt dan serieus risico met de verzekering als er een ongeluk gebeurt e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
arsimo schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 01:42:
[...]

Technisch gezien kan het wel - en het gebeurt ook door een aantal firma's - maar juridisch gezien kan je er dan geen aanhanger mee rijden. Men loopt dan serieus risico met de verzekering als er een ongeluk gebeurt e.d.
Volgens de website https://www.misterdotcom....gerkupplung-tesla-model-s van de verkoper/producent verwacht men dat de trekhaak komende maand legaal kan worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Gisteren een rondje met de Renault KANGOO Z.E. met de 33 kWh batterij gereden. GoM gaf 200 km aan en na de heenrit rustig aan gedaan te hebben (nieuwe onbekende auto en geen idee of ik daar kon laden) gaf de GoM precies aan wat je zou verwachten. De rit was iets meer dan 50 km en er was nog zo’n 146 km beschikbaar. De auto kan niet snelladen dus dan moet je voorzichtig beginnen.

Toch kunnen laden op locatie en vervolgens vol weer aan de retourrit begonnen en hem toen eens flink de sporen gegeven. Dat resulteerde in zo’n 40% meer verbruik wat neerkwam op een rest GoM van 124 km. De acceleratie boven de 60-70 km/h is traag maar gestaag en de GPS naald bleef hangen op 130 km/h exact. Airco heeft non-stop aangestaan.

Het One-pedal-driving heeft Renault prima geïmplementeerd bij deze EV. De vertraging is comfortabel en goed in te schatten. Je hebt de mechanische rem nauwelijks nodig. Bij mijn e-Niro ga je al snel te hard om hier goed gebruik van te maken en de gemoedelijke acceleratie van de KANGOO maakt het een stuk economischer.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 06-07 18:32
AndRo555 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Implicerend dat alleen het materiaal en installatie geld kost?
Precies, ook zaken als R&D moeten worden terugverdiend. Wordt vaak vergeten.

Voor een Mercedes betaal je overigens niet veel minder voor een trekhaak (origineel) als je die achteraf wil laten monteren, dus zo heel duur vind ik het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:36:
[...]

Volgens de website https://www.misterdotcom....gerkupplung-tesla-model-s van de verkoper/producent verwacht men dat de trekhaak komende maand legaal kan worden gebruikt.
Heb je al nagedacht over het dan gaat met de garantie? Het is een structurele ingreep aan een auto die niet is voorbereid op trekken.

Heb je al nagedacht hoe je dat op je Nederlandse (!) kenteken bewijs krijgt? (Er bestaat een vervelende route met overschrijven naar Duitsland, daar toevoegen, en dan weer overschrijven naar Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:03:
[...]

Heb je al nagedacht over het dan gaat met de garantie? Het is een structurele ingreep aan een auto die niet is voorbereid op trekken.

Heb je al nagedacht hoe je dat op je Nederlandse (!) kenteken bewijs krijgt? (Er bestaat een vervelende route met overschrijven naar Duitsland, daar toevoegen, en dan weer overschrijven naar Nederland).
Geen idee, waarom zou ik daarover moeten nadenken. Het leek mij alleen een handige tip voor mensen die een trekhaak onder hun Model S zouden willen hebben. Kennelijk zijn er in D meer mogelijkheden dan hier bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is bedoeld ter overdenking bij de tip. Meestal zijn dit soort zaken veel complexer dan op het eerste gezicht lijkt. Bij Tilburg is ook een bedrijf dat claimt trekhaken onder EV auto's te kunnen zetten ook bij de model S. Dat zal vast wel kloppen, maar daarmee is het nog niet legaal om mee rond te rijden, laat staan om er iets mee te trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 15:32
kdeboois schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:27:
Het One-pedal-driving heeft Renault prima geïmplementeerd bij deze EV. De vertraging is comfortabel en goed in te schatten. Je hebt de mechanische rem nauwelijks nodig. Bij mijn e-Niro ga je al snel te hard om hier goed gebruik van te maken en de gemoedelijke acceleratie van de KANGOO maakt het een stuk economischer.
Kia heeft blended braking. Als je het rempedaal intrapt betekent dat niet gelijk dat de mechische rem gebruikt wordt. Er wordt eerst/ook meer geregenereerd op de motor. Pas als je echt hard remt grijpt de mechanische rem (meer) in. Ik weet niet of de renault blended braking heeft.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat heeft praktisch elke EV ja, inclusief de oudste Leafs.

[ Voor 30% gewijzigd door mux op 24-08-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Ik begreep dat een Tesla model 3 het niet heeft. Daar is het loslaten van het gaspedaal maximaal regenereren en de rem intrappen is puur de mechanische rem toevoegen.

https://teslamotorsclub.c...-brakes-yes-or-no.116940/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RaymondD schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:03:
Ik begreep dat een Tesla model 3 het niet heeft. Daar is het loslaten van het gaspedaal maximaal regenereren en de rem intrappen is puur de mechanische rem toevoegen.

Klopt, dat was één van de kosten besparingen. Jammer als je van het oude twee pedaals rijden bent.
RaymondD schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Kia heeft blended braking. Als je het rempedaal intrapt betekent dat niet gelijk dat de mechische rem gebruikt wordt. Er wordt eerst/ook meer geregenereerd op de motor. Pas als je echt hard remt grijpt de mechanische rem (meer) in. Ik weet niet of de renault blended braking heeft.
Dat weet ik, en ja dat heeft de Renault ook volgens mij.

Ik doel meer op het feit dat je in normaal verkeer snel te hard rijdt met de Kia. De Renault rijdt een stuk gezapiger wat het verbruik ten goede komt.

[ Voor 27% gewijzigd door kdeboois op 24-08-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40
RaymondD schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:03:

Dat kun je aan/uitzetten. Dus je kunt hem ook uit laten rollen en dan met remmen bijladen. Standaard is het zoals je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Eddos schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Dat kun je aan/uitzetten. Dus je kunt hem ook uit laten rollen en dan met remmen bijladen. Standaard is het zoals je stelt.
Niet correct. Je kan de regen bij het los laten van het versnelpedaal aanpassen. De rem is altijd mechanisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
kdeboois schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Niet correct. Je kan de regen bij het los laten van het versnelpedaal aanpassen. De rem is altijd mechanisch.
Over welke auto gaat dit nu?

Kia Hyundai weet ik in ieder geval zeker dat er meer gegenereerd wordt bij het intrappen van het rempedaal. Ook al staat reneratie op level 3.

In efficiëntie maakt het niet uit of je nu zoveel mogelijk met 1 pedaal doet of dat je regeneratie in stand 0 hebt staan en het afremmen met het rempedaal doet. Pas als je harder remt dan op de motor gedaan kan worden grijpt de mechanische rem in.

[ Voor 26% gewijzigd door RaymondD op 24-08-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:41:
Het is bedoeld ter overdenking bij de tip. Meestal zijn dit soort zaken veel complexer dan op het eerste gezicht lijkt. Bij Tilburg is ook een bedrijf dat claimt trekhaken onder EV auto's te kunnen zetten ook bij de model S. Dat zal vast wel kloppen, maar daarmee is het nog niet legaal om mee rond te rijden, laat staan om er iets mee te trekken. ;)
Op de site staat dat zij verwachten dat die in september TÜV goedgekeurd is, dus dan lijkt het mij toch legaal. Voor de garantie van Tesla las ik ff snel op een Amerikaanse site dat Tesla in geval van een claim moet aantonen dat de trekhaak de oorzaak is. Geen idee of dat juridisch correct is.

Maar goed, het was bedoelt als tip voor de geïnteresseerde en niet als pasklare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, het is in Nederland pas legaal als het op het kentekenbewijs vermeld staat dat hij mag trekken, en dat volgt in het algemeen pas na homologatie (door de autofabrikant (zie andere threads)). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RaymondD schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:13:
[...]

Over welke auto gaat dit nu?
De Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:45:
Nee, het is in Nederland pas legaal als het op het kentekenbewijs vermeld staat dat hij mag trekken, en dat volgt in het algemeen pas na homologatie (door de autofabrikant (zie andere threads)). ;)
Ik heb alleen over Duitsland gesproken, niet over Nederland. Alleen als dat daar zo makkelijk gaat, dan biedt dat toch ook perspectieven voor hier in Nederland. EU regels en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Een auto wordt pas toegelaten tot de openbare weg als de RDW een typegoedkeuring heeft afgegeven. De toelating van Model S is gebaseerd op een auto die niets mag trekken. Wijzigingen/modificaties van essentiële onderdelen en kenmerken van een auto mag je doen alleen mag je zonder goedkeuring de weg niet mee op. Daar heb je een wijzigingsgoedkeuring voor nodig. De RDW legt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
joepie de p schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Een auto wordt pas toegelaten tot de openbare weg als de RDW een typegoedkeuring heeft afgegeven. De toelating van Model S is gebaseerd op een auto die niets mag trekken. Wijzigingen/modificaties van essentiële onderdelen en kenmerken van een auto mag je doen alleen mag je zonder goedkeuring de weg niet mee op. Daar heb je een wijzigingsgoedkeuring voor nodig. De RDW legt uit.
En met de Duitse goedkeuring sta je hier met zo'n individuele goedkeuring natuurlijk een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
PeterZ(on) schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

En met de Duitse goedkeuring sta je hier met zo'n individuele goedkeuring natuurlijk een stuk sterker.
Geen idee of de RDW onder daarvan de indruk is. Geen idee ook of de Duitsers ook wel echt een soortgelijke wijzigingsgoedkeuring afgeven. Misschien betaal je achteraf wel veel geld voor een eenvoudige fietsendragertrekhaak....

Edit: In het artikel staat idd dat men verwacht dat het Kraftfahrtbundesamt (KBA) goedkeuring gaat geven op basis van EG regelgeving.

Maar als het wel kan dan krijg je buiten de kosten voor de montage iig ook wat kosten van de RDW voor individuele keuring.

[ Voor 21% gewijzigd door joepie de p op 24-08-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
*Zip*

[ Voor 99% gewijzigd door joepie de p op 24-08-2019 13:30 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Alleen als je het in daemonix in "Elektrische auto's - deel 5" aangegeven pad volgt. Anders niet. Zie de andere reacties over en van de RDW.

Edit: Om nog een misverstand uit de weg te ruimen: een TuV keur gaat niet over de goedkeuring, maar is alleen een keuring dat het goed genoeg is om toegelaten te worden, een verklaring van geen technische bezwaren. Wel organisatorische, zoals bijvoorbeeld goedkeuring van de RDW.

[ Voor 24% gewijzigd door daemonix op 24-08-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Overschrijven van NL naar D en terug lijkt mij niet per se nodig. @PeterZ(on) waarom de RDW dit niet rechtstreeks vragen trouwens, zie helemaal onderaan deze pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er is hier iemand op het forum die dat heeft geprobeerd en waarbij het is geweigerd. Het enige pad dat dan op openstaat is het pad dat ik beschrijf (heb het ook niet zelf bedacht trouwens) omdat je daarmee het goedkeuringstraject van de RDW omzeilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
joepie de p schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Geen idee of de RDW onder daarvan de indruk is. Geen idee ook of de Duitsers ook wel echt een soortgelijke wijzigingsgoedkeuring afgeven. Misschien betaal je achteraf wel veel geld voor een eenvoudige fietsendragertrekhaak....

Edit: In het artikel staat idd dat men verwacht dat het Kraftfahrtbundesamt (KBA) goedkeuring gaat geven op basis van EG regelgeving.

Maar als het wel kan dan krijg je buiten de kosten voor de montage iig ook wat kosten van de RDW voor individuele keuring.
We komen dus toch iets verder. :) Maar beter duur dan niet te koop zeg ik dan altijd maar.

Maar ik hou er over op, want het was maar een tip voor de geïnteresseerde Model S rijder die een trekhaak wil. We horen misschien nog wel eens of iemand er in slaagt om het officieel voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kdeboois schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:03:

Ik doel meer op het feit dat je in normaal verkeer snel te hard rijdt met de Kia. De Renault rijdt een stuk gezapiger wat het verbruik ten goede komt.
Gewoon de SCC erop.
En als ze nu nog de C43 herkenning zouden koppelen aan de SCC werd het nog mooier.
(en ja ik weet dat je als bestuurder er nog altijd zelf je hoofd moet bijhouden ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het kan altijd nog erger: in België pas legaal als je met de trekhaak langs de keuring gepasseerd bent.
(Ook een EU land O-) .)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

We komen dus toch iets verder. :) Maar beter duur dan niet te koop zeg ik dan altijd maar.

Maar ik hou er over op, want het was maar een tip voor de geïnteresseerde Model S rijder die een trekhaak wil. We horen misschien nog wel eens of iemand er in slaagt om het officieel voor elkaar te krijgen.
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4" @JayPe heeft het geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Die had volgens mij geen E-keur/nummer en gaat het daarmee nog eens proberen.

Pagina: 1 ... 19 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic