Vanuit mijn hangmat op de veranda van mijn "villa" met uitzicht op de Indische oceaan is het prima een update-tje schrijven over mijn tocht naar Kaapstad.
Ik ben in Mombasa, niet gepland om hier nu al te zijn maar het is niet onprettig hier.
Ik ben vrij lang in Dubai geweest, bijna 4 weken en dat is echt te lang voor die stad. Het onderdeel (main starter switch) dat MCW Naaldwijk had opgestuurd heeft nog lang bij de douane in Dubai gelegen. Op een gegeven ogenblik was het vrij gegeven en lag het bij het distributiecentrum. Toen het daar 3 dagen lag was mijn geduld op, ik heb het adres gegoogeld, ben heengereden en ik heb gewoon gevraagd of het daar ergens lag. Ze zijn voor mij gaan zoeken en binnen 10 minuten reed ik weg met de switch. Ik zie dit PostNL net zo snel mogelijk zijn.
Direct naar de dealer gereden in de hoop dat ze gelijk tijd hadden, dat was niet zo. Maandag zou ik de eerste zijn (het was vrijdag), Ik had echt geen zin om nog langer daar te zijn en ben vriendelijk gaan zeuren en dat hielp. Zaterdag ochtend mocht ik komen voor onderhoud en reparatie. Ik ben gelijk daarna naar de grens met Oman gereden. Omdat grenzen soms lang kunnen duren leek het me niet verstandig direct naar Oman te rijden.
In de Emiraten is het over het algemeen mooi weer. Niet op die zaterdag. Ik reed Dubai uit in de zon maar het duurde niet land en de regen kwam met bakken uit de lucht. Hier had ik geen rekening mee gehouden, ik had geen regenkleding of iets aan. Omdat ik toch al nat was ben ik maar doorgereden Echt helemaal doorweekt en laarzen vol water. Omdat het in de Emiraten weinig regent is de infrastructuur daar niet echt op gebouwd, echt elke rotonde staat blank. Ook de chauffeurs weten ook niet echt om te gaan met deze omstandigheden. Was een stuk mooier deel van het land dan wat ik tot dusver had gezien maar heb er helaas weinig van meegekregen.
Er lijken geen putten te zijn, duurt dagen voor deze plassen zijn opgedroogd.
Wel blij dat ik de Emiraten uit reed. Rijden is echt niet interessant daar. Enkel rechte meerbaans snelwegen en alleen maar zand. Hoopte dat dit Oman anders zou zijn.
En dat was zo.
Niks met motoren te maken maar ik vind het een geslaagde foto van mannen in Nizwa
Oman is fantastisch! Mooi land (noorden), vriendelijke mensen (ook vrouwen spreken je aan, dat was ik bijna niet meer gewend) en goed eten. Ik had bij de grens het gratis visum genomen, deze is 10 dagen geldig. Omdat ik al zo lang in de emiraten was geweest begon ik wat haast te krijgen. Achteraf had ik wel een 30 dagen visum moeten kopen (achteraf, achteraf had ik niet in Dubai moeten wachten maar in Oman). Gave dingen gezien in Oman, ik heb 2 “favoriete” dieren in de wereld. De giraffe en ze zeeschildpad. Die laatste eieren zien leggen op strand was gaaf.
Dit was gaaf, filmpje van begraven op mijn polarsteps.
Nog wel naar het zuiden gereden, ik wilde naar Masirah Island. Een “nog” ongerept stuk natuur las ik ergens op internet. Dat is het ook. Daar is echt bijna helemaal niks. Was leuk om een rondje te rijden. Heen en terug was weer gewoon woestijn, woestijn betekend ook veel harde wind en meestal van opzij. Het is ook vooral rechtdoor (als in 200km geen enkele bocht) met af en toe wel veel stuifzand op de weg of een overstekende kameel (ook echt mooie dieren).
Op Samrah Island, ik heb geen boom gezien
Ik had bedacht om na Oman direct naar Saudi Arabië te gaan (en dan naar Qatar), er is een nieuwe grens overgang en die leek me handig. Echter toen ik ging zoeken naar slaap mogelijkheden bleken die er niet te zijn, ik kan (wilde niet) geen 800km rijden en dank ook nog een grens oversteken.
Betekende terug naar de Emiraten om via Abu Dhabi naar Saudi Arabië en dan naar Qatar te gaan. Idee was Saudi Arabië -> Qatar -> Bahrein -> Saudi Arabië en dan oversteken naar Sudan. Oorspronkelijk was het idee om daarna vanuit Sudan naar Ethiopië te gaan en dan naar Kenia. Nu is in Ethiopië afgelopen november een nieuwe een wet van kracht geworden. Ze hebben daar een probleem met de illegale import van goedkope oude auto’s en dus mag je niet meer zomaar met een voertuig de grens oversteken. Daarvoor moet je een deposit betalen van 4 keer de waarde van het voertuig. Zou in mijn geval om 72000 euro gaan. Geld dat je zeer waarschijnlijk nooit meer terugkrijgt. Nu heeft de internationale gemeenschap hier de Carnet de Passage voor uitgevonden maar Ethiopië gaat zijn eigenweg. Veel reizigers zitten momenteel vast en de oost route naar Zuid-Afrika is de facto niet mogelijk momenteel.
In Dubai had ik daarom een aantal verschepers ge-contact en offertes gevraagd voor het verschepen van de motor naar Mombasa. Vond ik echter allemaal te veel geld (vanaf 1500 euro voor alleen de trip) en daarom voor het andere alternatief gegaan. En die was vanuit Sudan naar Tsjaad, dan naar Kameroen en dan naar het zuiden. Ook in de hoop dat in de tussentijd Ethiopië met een oplossing zou zijn gekomen (niet alleen reizigers hebben een probleem, ook transportbedrijven uit de buurlanden). Ik had wel weinig vertrouwen in de Tsjaad route. Niet de meest veilige route.
Onderweg dus naar Qatar, vanuit Abu Dhabi is dat niet zo ver maar er zijn wel 2 grensovergangen. Dit ging gelukkig redelijk soepel en Doha was leuk. Wilde ik een paar dagen zijn en dan naar Bahrein. Ik kreeg in Doha echter een berichtje van 1 van de verhuisbedrijven die ik om offerte had gevraagd dat de prijs voor verschepen omlaag was gegaan. Van 1500 naar minder dan 1000 euro. Dat maakte het een stuk interessanter en het risico een stuk minder (komen nog kosten bij aan de ontvang kant). Na gesproken te hebben met het bedrijf besloten dat dit toch de betere optie is. Wel jammer dat ik nu niet meer kan zeggen dat ik naar zuid Afrika ben gereden. Betekende ook dat ik een week later alweer in Dubai moest zijn. Bahrein slaan we dan maar over want wilde wel echt in Saoedi Arabië zijn geweest. Maar dat betekende nog 400km door de woestijn naar een niet zo interessante stad en de volgende dag datzelfde stuk door de woestijn weer terug. Heb ik maar niet gedaan. Nu dus 200 euro betaald voor visum, ziektekostenverzekering en motor verzekering om 2 keer een uur in Saudi Arabië te zijn geweest 😊
De enige foto die ik Saudi heb gemaakt
In Dubai ging het soepel, motor zit nu in een kist in een container op de “MSC Alizee III” en ik ben aan het wachten in Mombasa.
Ik wilde bij het bouwen van de kist zijn maar dat kon niet, ze hebben we foto's voor gemaakt, helaas met een aardappel.
Na hotels waar ramen niet open kunnen, een land waar geen groen en geen vogels zijn, waar alles binnen gebeurt toch wel heel fijn op een plek te zijn waar alles buiten gebeurd, waar het groen is en ik gewekt word door vogels en apen op mijn veranda komen bedelen om (proberen te stelen) eten.
Volgens track and trace komt mijn motor aan op 18 februari. Kan niet wachten om weer te gaan rijden. Om het wachten te verzachten hier een motor gehuurd. Een Haojin hj200gy-3 hawk, deze is nieuw, ben de 2e huurder. Mocht iemand nog denken dat er anno 2023 geen slechte motoren worden gebouwd. Jawel hoor, Dit is echt heel slecht en ook eng om op te rijden.
Aapjes vinden het ook interesant
Mijn Polarsteps
https://www.polarsteps.co...ling/5384537-to-cape-town
[
Voor 4% gewijzigd door
[Roland] op 05-02-2023 09:51
]