Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 456 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.017.115 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 07:43
@Thalaron heb mijzelf een motorstalling plus kado gedaan (voor 5 euro een luxe stalling, met opslag voor de helm als het goed is)
Zat ook te twijfelen of ik niet gewoon met de Focus zou gaan, maar wilde niet met parkeren zitten te rommelen.
Daarentegen heb ik een gratis kaartje, dus dan betaal ik 5 euro toegang :+

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vanuit mijn hangmat op de veranda van mijn "villa" met uitzicht op de Indische oceaan is het prima een update-tje schrijven over mijn tocht naar Kaapstad.

Ik ben in Mombasa, niet gepland om hier nu al te zijn maar het is niet onprettig hier.

Ik ben vrij lang in Dubai geweest, bijna 4 weken en dat is echt te lang voor die stad. Het onderdeel (main starter switch) dat MCW Naaldwijk had opgestuurd heeft nog lang bij de douane in Dubai gelegen. Op een gegeven ogenblik was het vrij gegeven en lag het bij het distributiecentrum. Toen het daar 3 dagen lag was mijn geduld op, ik heb het adres gegoogeld, ben heengereden en ik heb gewoon gevraagd of het daar ergens lag. Ze zijn voor mij gaan zoeken en binnen 10 minuten reed ik weg met de switch. Ik zie dit PostNL net zo snel mogelijk zijn.

Direct naar de dealer gereden in de hoop dat ze gelijk tijd hadden, dat was niet zo. Maandag zou ik de eerste zijn (het was vrijdag), Ik had echt geen zin om nog langer daar te zijn en ben vriendelijk gaan zeuren en dat hielp. Zaterdag ochtend mocht ik komen voor onderhoud en reparatie. Ik ben gelijk daarna naar de grens met Oman gereden. Omdat grenzen soms lang kunnen duren leek het me niet verstandig direct naar Oman te rijden.

In de Emiraten is het over het algemeen mooi weer. Niet op die zaterdag. Ik reed Dubai uit in de zon maar het duurde niet land en de regen kwam met bakken uit de lucht. Hier had ik geen rekening mee gehouden, ik had geen regenkleding of iets aan. Omdat ik toch al nat was ben ik maar doorgereden Echt helemaal doorweekt en laarzen vol water. Omdat het in de Emiraten weinig regent is de infrastructuur daar niet echt op gebouwd, echt elke rotonde staat blank. Ook de chauffeurs weten ook niet echt om te gaan met deze omstandigheden. Was een stuk mooier deel van het land dan wat ik tot dusver had gezien maar heb er helaas weinig van meegekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALgaqtrCBuikqo8LaesajelFsK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2NjdWjX8enixPcv7PAwhPbo.jpg?f=fotoalbum_large
Er lijken geen putten te zijn, duurt dagen voor deze plassen zijn opgedroogd.

Wel blij dat ik de Emiraten uit reed. Rijden is echt niet interessant daar. Enkel rechte meerbaans snelwegen en alleen maar zand. Hoopte dat dit Oman anders zou zijn.

En dat was zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SneYKPFh3lodFLxw6ihGXbNHjfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dsx2Bxoxnh1sZJ14dBqV3dp.jpg?f=fotoalbum_large
Niks met motoren te maken maar ik vind het een geslaagde foto van mannen in Nizwa

Oman is fantastisch! Mooi land (noorden), vriendelijke mensen (ook vrouwen spreken je aan, dat was ik bijna niet meer gewend) en goed eten. Ik had bij de grens het gratis visum genomen, deze is 10 dagen geldig. Omdat ik al zo lang in de emiraten was geweest begon ik wat haast te krijgen. Achteraf had ik wel een 30 dagen visum moeten kopen (achteraf, achteraf had ik niet in Dubai moeten wachten maar in Oman). Gave dingen gezien in Oman, ik heb 2 “favoriete” dieren in de wereld. De giraffe en ze zeeschildpad. Die laatste eieren zien leggen op strand was gaaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SLtCBGPakR7GDv8P4nx19tf84A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv99ThlwGowRGjD6cfRjKEXq.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was gaaf, filmpje van begraven op mijn polarsteps.

Nog wel naar het zuiden gereden, ik wilde naar Masirah Island. Een “nog” ongerept stuk natuur las ik ergens op internet. Dat is het ook. Daar is echt bijna helemaal niks. Was leuk om een rondje te rijden. Heen en terug was weer gewoon woestijn, woestijn betekend ook veel harde wind en meestal van opzij. Het is ook vooral rechtdoor (als in 200km geen enkele bocht) met af en toe wel veel stuifzand op de weg of een overstekende kameel (ook echt mooie dieren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDbO9ESx-ESV7O19fWESbadgarw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RD8rwuxnWIOxUFQrpIT5es1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CihmHMfrMfBwwu6SPswM88ll74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgARTdc2kQtGlENYVyXsfJIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGvzXpLjTyRii1g14aXrqnLaeDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k53Q4sK1NqHcRBCECiX6j5qq.jpg?f=fotoalbum_large
Op Samrah Island, ik heb geen boom gezien

Ik had bedacht om na Oman direct naar Saudi Arabië te gaan (en dan naar Qatar), er is een nieuwe grens overgang en die leek me handig. Echter toen ik ging zoeken naar slaap mogelijkheden bleken die er niet te zijn, ik kan (wilde niet) geen 800km rijden en dank ook nog een grens oversteken.

Betekende terug naar de Emiraten om via Abu Dhabi naar Saudi Arabië en dan naar Qatar te gaan. Idee was Saudi Arabië -> Qatar -> Bahrein -> Saudi Arabië en dan oversteken naar Sudan. Oorspronkelijk was het idee om daarna vanuit Sudan naar Ethiopië te gaan en dan naar Kenia. Nu is in Ethiopië afgelopen november een nieuwe een wet van kracht geworden. Ze hebben daar een probleem met de illegale import van goedkope oude auto’s en dus mag je niet meer zomaar met een voertuig de grens oversteken. Daarvoor moet je een deposit betalen van 4 keer de waarde van het voertuig. Zou in mijn geval om 72000 euro gaan. Geld dat je zeer waarschijnlijk nooit meer terugkrijgt. Nu heeft de internationale gemeenschap hier de Carnet de Passage voor uitgevonden maar Ethiopië gaat zijn eigenweg. Veel reizigers zitten momenteel vast en de oost route naar Zuid-Afrika is de facto niet mogelijk momenteel.

In Dubai had ik daarom een aantal verschepers ge-contact en offertes gevraagd voor het verschepen van de motor naar Mombasa. Vond ik echter allemaal te veel geld (vanaf 1500 euro voor alleen de trip) en daarom voor het andere alternatief gegaan. En die was vanuit Sudan naar Tsjaad, dan naar Kameroen en dan naar het zuiden. Ook in de hoop dat in de tussentijd Ethiopië met een oplossing zou zijn gekomen (niet alleen reizigers hebben een probleem, ook transportbedrijven uit de buurlanden). Ik had wel weinig vertrouwen in de Tsjaad route. Niet de meest veilige route.

Onderweg dus naar Qatar, vanuit Abu Dhabi is dat niet zo ver maar er zijn wel 2 grensovergangen. Dit ging gelukkig redelijk soepel en Doha was leuk. Wilde ik een paar dagen zijn en dan naar Bahrein. Ik kreeg in Doha echter een berichtje van 1 van de verhuisbedrijven die ik om offerte had gevraagd dat de prijs voor verschepen omlaag was gegaan. Van 1500 naar minder dan 1000 euro. Dat maakte het een stuk interessanter en het risico een stuk minder (komen nog kosten bij aan de ontvang kant). Na gesproken te hebben met het bedrijf besloten dat dit toch de betere optie is. Wel jammer dat ik nu niet meer kan zeggen dat ik naar zuid Afrika ben gereden. Betekende ook dat ik een week later alweer in Dubai moest zijn. Bahrein slaan we dan maar over want wilde wel echt in Saoedi Arabië zijn geweest. Maar dat betekende nog 400km door de woestijn naar een niet zo interessante stad en de volgende dag datzelfde stuk door de woestijn weer terug. Heb ik maar niet gedaan. Nu dus 200 euro betaald voor visum, ziektekostenverzekering en motor verzekering om 2 keer een uur in Saudi Arabië te zijn geweest 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5hiBCiO9VYWkBTDX7owd1Jo_Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnX8n5wdgFwvk65gZmARzHWZ.jpg?f=fotoalbum_large
De enige foto die ik Saudi heb gemaakt

In Dubai ging het soepel, motor zit nu in een kist in een container op de “MSC Alizee III” en ik ben aan het wachten in Mombasa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afHF_6N-H_yOBD3ldcApRezoElc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqyG1Un1y0RpL5T7QctQFR04.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wilde bij het bouwen van de kist zijn maar dat kon niet, ze hebben we foto's voor gemaakt, helaas met een aardappel.

Na hotels waar ramen niet open kunnen, een land waar geen groen en geen vogels zijn, waar alles binnen gebeurt toch wel heel fijn op een plek te zijn waar alles buiten gebeurd, waar het groen is en ik gewekt word door vogels en apen op mijn veranda komen bedelen om (proberen te stelen) eten.
Volgens track and trace komt mijn motor aan op 18 februari. Kan niet wachten om weer te gaan rijden. Om het wachten te verzachten hier een motor gehuurd. Een Haojin hj200gy-3 hawk, deze is nieuw, ben de 2e huurder. Mocht iemand nog denken dat er anno 2023 geen slechte motoren worden gebouwd. Jawel hoor, Dit is echt heel slecht en ook eng om op te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAZLLIBkPwX9S-FikA5KpWqeN3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfOqvfIAZuNxv15lH42zSEfU.jpg?f=fotoalbum_large
Aapjes vinden het ook interesant

Mijn Polarsteps
https://www.polarsteps.co...ling/5384537-to-cape-town

[ Voor 4% gewijzigd door [Roland] op 05-02-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
harley schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:55:
[...]
ben zelf toch ook telkens weer naar een f series aan het kijken .... Is toch iets makkelijker offroad dan de goldwing 8)

Maar een f800gs is toch boven budget en een f650gs is vaak de 1e generatie en die wil ik niet ivm carburateur en diverse niet meer leverbare onderdelen. Ook is dat nog een eencylinder. De interessantere f650gs is die vanaf 2008 dat is een tweecilinder 798cc. (Lekker verwarrend met f650 naam)
Ook staan er vaak ga in de titel maar dan wel gietwielen dus dat klopt al niet als je offroad wilt.
Ik vind het de F serie gewoon erg saai, de parallel twin is ook niet echt heel levendig, ouderwets lcd display/dashboard, enz.

Ik denk dat ik beter af ben in mijn Guzzi in te ruilen op een nieuwe Tuareg. 3 of 4 duizend bijleggen gok ik.
Maar ja dan niet dat ding ook weer aangepast worden: barkbusters, bashplate, decat, noppenbanden, bagage mogelijkheden, enz, enz.

Blijf maar gewoon lekker op mijn Guzzi rond hobbelen denk ik :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmeh
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:41

Jimmeh

Bacon

noes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:24:
Kortom: iedereen die denkt dat je bij een iets langer dan gemiddeld postuur meteen een allroad moet hebben, heeft niet voldoende geëxperimenteerd.
Ben 1m92 en kheb nog nooit het gevoel gehad dat ik niet goed pastte op een moto.
Vroeger nog een monkey brommer gehad en dat ging ook gwn goed en comfortabel :9

12600K - 3060Ti // Duke 890R // Stromer ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-09 20:52
Bommes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Ik vind het de F serie gewoon erg saai, de parallel twin is ook niet echt heel levendig, ouderwets lcd display/dashboard, enz.

Ik denk dat ik beter af ben in mijn Guzzi in te ruilen op een nieuwe Tuareg. 3 of 4 duizend bijleggen gok ik.
Maar ja dan niet dat ding ook weer aangepast worden: barkbusters, bashplate, decat, noppenbanden, bagage mogelijkheden, enz, enz.

Juist die simpelheid maakt het wat ik zoek, hij hoeft niks te kunnen dan mij over de onverharde paden brengen
Ik heb er maar een heel klein budget voor (over) en dan lijkt me een F serie wel wat. Maar ik heb er nog nooit mee gereden, dus wie weet valt hij ook wel echt tegen in het echt.

Door de India/Nepal reis is het wel (weer) begonnen te kriebelen om eens wat van de gebaande paden af te gaan, en daar heb ik gemerkt dat je met een simpel motortje ook best wel lol kunt hebben.
Wie het grote niet eert...

Ik bedoel de Himalayan is met zijn 410cc en welgeteld 24Pk nou niet echt het monster wat iedereen denkt nodig te hebben. Maar iets meer mocht af en toe wel :+

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
Kortgeleden kwam ik erachter dat mijn Tomtom Rider onderweg niet meer werd opgeladen. Had hem al een tijdje niet gebruikt dus dacht dat het apparaat zo dood was dat hij eerst thuis moest worden opgeladen maar nu blijkt krijgt ie geen spanning van de houder. Gemeten bij de tomtom van mijn vader (die wel werkt), daar meet ik 5V op de houder, bij mij niets.
De houder zit met een stekker met bajonetsluiting aangesloten op een draad naar de accu. Die is geschakeld, want het werkt alleen als het contact aan staat. Waarschijnlijk (iemand anders heeft hem voor mij aangesloten), is ie aangesloten op de verlichting voor van de motor.
In ieder geval, als ik die bajonetstekker doormeet, krijg ik amper 2-3v, bij mijn pa zijn brommmer, meet ik daar 12v.

Dus daar in die stekker gaat iets mis, in de kabel naar de accu of bij de accu zelf.
Die 2v kakt ook een klein beetje in naar 1.5v (op de bajonetstekker gemeten) als ik het grootlicht aanzet.

Iemand hier bekend met dit verhaal? Iemand vaker staan te kloten met die tomtom bajonetstekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Bommes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Nog steeds staat de tuareg nog bovenaan mijn lijst.
Ding is niet moeders mooiste, maar ik heb wel geleerd dat de looks van een bike niet het belangrijkst zijn.

Reviews blijven gewoon erg goed van dit model, en ik hou nu nog de "long" term reviews nog even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18
badkuip schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:13:
Kortgeleden kwam ik erachter dat mijn Tomtom Rider onderweg niet meer werd opgeladen. Had hem al een tijdje niet gebruikt dus dacht dat het apparaat zo dood was dat hij eerst thuis moest worden opgeladen maar nu blijkt krijgt ie geen spanning van de houder. Gemeten bij de tomtom van mijn vader (die wel werkt), daar meet ik 5V op de houder, bij mij niets.
De houder zit met een stekker met bajonetsluiting aangesloten op een draad naar de accu. Die is geschakeld, want het werkt alleen als het contact aan staat. Waarschijnlijk (iemand anders heeft hem voor mij aangesloten), is ie aangesloten op de verlichting voor van de motor.
In ieder geval, als ik die bajonetstekker doormeet, krijg ik amper 2-3v, bij mijn pa zijn brommmer, meet ik daar 12v.

Dus daar in die stekker gaat iets mis, in de kabel naar de accu of bij de accu zelf.
Die 2v kakt ook een klein beetje in naar 1.5v (op de bajonetstekker gemeten) als ik het grootlicht aanzet.

Iemand hier bekend met dit verhaal? Iemand vaker staan te kloten met die tomtom bajonetstekker?
Ondanks dat het stekkertje er niet heel geweldig uit ziet, heb ik nog nooit gehoord dat iemand er problemen mee had. Ik verdenk eerder de aftakking zelf. Die heeft nu een te grote overgangsweerstand waardoor de spanning zo ver in zakt.
Let op: als je dit te lang laat sluimeren kan dit ook lokaal tot oververhitting leiden, ook voordat de zekering tript! (Die kans is best groot als er zo'n rood of blauw zwlfsnijdend klemblokje is gebruikt, en daarom vervloek ik die dingen ook)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-02-2023 16:32 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Ondanks dat het stekkertje er niet heel geweldig uit ziet, heb ik nog nooit gehoord dat iemand er problemen mee had. Ik verdenk eerder de aftakking zelf. Die heeft nu een te grote overgangsweerstand waardoor de spanning zo ver in zakt.
Let op: als je dit te lang laat sluimeren kan dit ook lokaal tot oververhitting leiden, ook voordat de zekering tript! (Die kans is best groot als er zo'n rood of blauw zwlfsnijdend klemblokje is gebruikt, en daarom vervloek ik die dingen ook)
Het is duidelijk ;), ik heb eenzelfde preek gehad laatst :).

Dit weekend heb ik aan de voorzijde van de motor alles netjes gemaakt en ik ben blij met het resultaat. Daarnaast vanavond de olie vervangen, inclusief oliefilter. Het kijkglaasje was gitzwart en ik wist niet wanneer de vorige eigenaar de olie vervangen had. Luchtfilter was prima (als nieuw), dus daar ben ik verder af gebleven. Als ik nu in het kijkglaasje kijk dan zie ik prachtige olie 8). De olie staat nu nog wat hoog, maar hij moet nog voor de eerste keer starten (oliefilter is nog leeg).

Ik heb Daytona handvatverwarming geïnstalleerd, mijn TomTom accukabel aangesloten en mijn AliExpress USB QC 3.0 lader inclusief voltmeter geïnstalleerd. Alles zit aangesloten achter een relais welke weer afgezekerd is met een 10A zekering tussen accu en relais. De handvatverwarming heeft nog een aparte zekering tussen het relais en zichzelf in zitten, deze was bijgeleverd en dus ook maar geinstalleerd.
Ik hoop dat ik door het allemaal op deze manier aan te sluiten de spanningsregelaar spaar (is toch een zwakker punt van deze motorfiets).

Ik had van de winkel handvatlijm gehad, maar eigenlijk was dit meer een rubber repair gel. Uiteindelijk na dagen drogen was de lijm nog steeds nattig. Dus uiteindelijk alles schoongemaakt (binnenkant handvat en het chromen stuur) en vervolgens met Pattex epoxylijm het linker handvat gemonteerd. Het rechter handvat zat standaard al zo strak om de gashendel dat daar geen lijm benodigd was.
Beetje klunzig van de winkel uiteindelijk. Advies was oorspronkelijk dat het helemaal niet nodig was, toen hebben ze dus die slecht werkende lijm opgestuurd, terwijl in de handleiding staat het advies mbt de epoxylijm.

De bediening van de handvatverwarming zit dus op het handvat zelf, erg blij mee. In totaal 5 standen (Quick Heat, daarnaast nog 4 selecteerbare standen). Verder nog de standaard RAM-mount aangepast met een beveiligde knop. Met een speciale sleutel zet je hem vast en hij is niet zomaar los te draaien door een willekeurige voorbijganger. Als ik dan een keer ga toeren dan kan ik hem met een iets geruster hart laten zitten (al is het met een steeksleutel alsnog vrij eenvoudig te bedienen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzRUXnvHmurLIaMcQFdVc3MHR9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJBf4tqc9VCtfTcRGq2MPSDs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW6wRQPR9T5Jo7y_0mg8X69yvJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miDqiNZrE1rlWQyKwFkU8dJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7DetdnyvgNxYxQtn6cuhghD62E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ0OQIgrJ4kAwMRP5wA5iJLl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZCQQOtPfnWYn-a-AQvNe78td20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIFrEmrxX2ubexX2xqhSDA6U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsZ9B9ISQnuvry3GCeSF01BFFWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xc7e5ryvQ3ajDCYJbEvVSuwZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRJFl5xsNseoLUCmv-DiZBK0VE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BisBQunI549tdEciBcnMRr15.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens had ik geen juist gereedschap om het oliefilter te verwijderen, dus ik heb hem uiteindelijk verwijderd door er met een schroevendraaier doorheen te slaan en vervolgens te draaien (hij is nog zichtbaar op de foto met het kijkglaasje :)).

Het enige dat ik nu nog moet doen is:
"Aftakkertje" verwijderen en dit solderen (al twijfel ik, mijn vorige aftakkertje heeft er ook 10+ jaar zonder problemen op gezeten).
Gehele motor goed schoonmaken, inclusief de ketting.
Ketting invetten.

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 05-02-2023 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

fredkroket schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:03:
[...]

Dit weekend heb ik aan de voorzijde van de motor alles netjes gemaakt en ik ben blij met het resultaat. Daarnaast vanavond de olie vervangen, inclusief oliefilter. Het kijkglaasje was gitzwart en ik wist niet wanneer de vorige eigenaar de olie vervangen had. Luchtfilter was prima (als nieuw), dus daar ben ik verder af gebleven. Als ik nu in het kijkglaasje kijk dan zie ik prachtige olie 8). De olie staat nu nog wat hoog, maar hij moet nog voor de eerste keer starten (oliefilter is nog leeg).

Ik heb Daytona handvatverwarming geïnstalleerd, mijn TomTom accukabel aangesloten en mijn AliExpress USB QC 3.0 lader inclusief voltmeter geïnstalleerd. Alles zit aangesloten achter een relais welke weer afgezekerd is met een 10A zekering tussen accu en relais. De handvatverwarming heeft nog een aparte zekering tussen het relais en zichzelf in zitten, deze was bijgeleverd en dus ook maar geinstalleerd.
Ik hoop dat ik door het allemaal op deze manier aan te sluiten de spanningsregelaar spaar (is toch een zwakker punt van deze motorfiets).

Ik had van de winkel handvatlijm gehad, maar eigenlijk was dit meer een rubber repair gel. Uiteindelijk na dagen drogen was de lijm nog steeds nattig. Dus uiteindelijk alles schoongemaakt (binnenkant handvat en het chromen stuur) en vervolgens met Pattex epoxylijm het linker handvat gemonteerd. Het rechter handvat zat standaard al zo strak om de gashendel dat daar geen lijm benodigd was.
Beetje klunzig van de winkel uiteindelijk. Advies was oorspronkelijk dat het helemaal niet nodig was, toen hebben ze dus die slecht werkende lijm opgestuurd, terwijl in de handleiding staat het advies mbt de epoxylijm.

De bediening van de handvatverwarming zit dus op het handvat zelf, erg blij mee. In totaal 5 standen (Quick Heat, daarnaast nog 4 selecteerbare standen). Verder nog de standaard RAM-mount aangepast met een beveiligde knop. Met een speciale sleutel zet je hem vast en hij is niet zomaar los te draaien door een willekeurige voorbijganger. Als ik dan een keer ga toeren dan kan ik hem met een iets geruster hart laten zitten (al is het met een steeksleutel alsnog vrij eenvoudig te bedienen...)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Overigens had ik geen juist gereedschap om het oliefilter te verwijderen, dus ik heb hem uiteindelijk verwijderd door er met een schroevendraaier doorheen te slaan en vervolgens te draaien (hij is nog zichtbaar op de foto met het kijkglaasje :)).

"Aftakkertje" verwijderen en dit solderen (al twijfel ik, mijn vorige aftakkertje heeft er ook 10+ jaar zonder problemen op gezeten).
Ketting invetten.
In plaats van solderen kan je ook voor een soldeerhuls gaan, da's een soort sokje wat je warm maakt, soldeer en shrinkwrap in één.

Goed bezig verder :Y
MitchellHearth schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Thanks voor de tips (de rest ook). Ik zie ook bijv. dat er wat 2e hands BMW's F750GSen F850GS hier redelijk in de buurt staan. Dat lijkt me ook wel heerlijke motoren (heb nog nooit een BMW gereden). De R1200RT vind ik persoonlijk niet zo mooi...
Ik moet je eerlijk zeggen: ik vind m ook niet zo mooi (hoewel, de nieuwste R1250RT vind ik wel heel gaaf, maar is wel heel duur). Maar een RT rijdt echt heel goed. Sportiever en lichtvoetiger dan zn beetje lompe uiterlijk doet denken, maar wel met veel comfort. Een beetje als een BMW 5 serie in de auto's. Het is niet voor niets eerste keus voor veel politie organisaties.

De RT die ik linkte is van de DOHC generatie, de laatste olie/luchtgekoelde boxer, en volgens velen de beste. Een stuk smoother dan de 2005 boxer die in mijn RT zit maar met meer karakter dan de nieuwere watergekoelde boxers.

Dus doe eens gek, probeer m gewoon. Proefritten zijn gratis hè :9

[ Voor 9% gewijzigd door noes op 05-02-2023 23:53 . Reden: extra reply op eerder bericht ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:10

botoo

💀 too old to die young

Handvat vastzetten? Haarlak! beide zijden inspuiten, monteren en 30 min later vast.

Soldeerhuls? meh, niet mijn fav, beter gewoon solderen, zijn niet de kosten en is ook geen hoge-school klusje.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
[...]

Stukje beroepsdeformatie van mijn kant, waarmee ik degenen die dat niet hebben wil behoeden voor grotere schades terwijl ze zich van geen kwaad bewust zijn. Daar bedoel ik verder niets slechts mee. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@DrivinUCrazy bedankt voor de tips, ik zal daar eens gaan zoeken.
@fredkroket leuk, ook een CBF1000! Ik heb er ook een uit 2008. Heerlijke motor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik vind het vaak leuk om in zulke filmpjes even te spieken of ik de omgeving herken. En verdomd, mijn hardlooprondje gaat nog wel eens langs jouw huis. Als je een keer een onbekende ziet zwaaien ben ik dat :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
dit weekend mijn eerste moto wat beginnen inrijden, een husqvarna svartpilen 401. Rijd superaangenaam. had maar 1 klacht en dat is dat ie in lage toeren vaak stilvalt omdat hij wat te zuinig rijd. zondag dan een fuelx lite geinstalleerd en dat heeft dat issue meteen verholpen. rijd veel vlotter, valt niet meer stil en ook een veel gelijkmatigere versnelling.

on a sidenote, wel nog altijd niet geslaagd voor mijn rijexamen... dat examencentrum is echt the bane of my existence... iedere keer ik daar voet binnenzet krijg ik kortsluiting in mijn hoofd... als ik op voorhand oefen met de instructeur is mijn parcour en wegrijden nagenoeg perfect, maar daar lukt het mij echt niet. volgende poging in maart dan maar, maar het begint wel een dure grap te worden zo..

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33

BM

Moderator Spielerij
Gister weer rondje gereden, maar viel wel op dat de koppeling van motor van vriendin stuk zwaarder gaat dan 2 maanden terug. Is dat simpelweg kwestie van even wat olie in de kabel zien te krijgen? Koppelen an sich werkt volgens mij wel prima namelijk, alleen loodzwaar.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:37

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

BM schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:29:
Gister weer rondje gereden, maar viel wel op dat de koppeling van motor van vriendin stuk zwaarder gaat dan 2 maanden terug. Is dat simpelweg kwestie van even wat olie in de kabel zien te krijgen? Koppelen an sich werkt volgens mij wel prima namelijk, alleen loodzwaar.
Voor zover ik weet nooit olie in de kabel, Als hij stroef gaat door slijtage, vervangen.
Spontaan zonder koppeling zitten is geen aanrader.

Alleen lithiumvet op het koperen hulsje wat in de hendel gaat, en evt het mechanisme bij het blok.

Als het de kabel is, zul je het ook bij loslaten als schokkerig kunnen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-10 23:29
[...]

Ketting invetten.
Hier wou de TomTom niet. Meer laden omdat de veertjes van de contactpunten in de houder waren doorgeroest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, morgen een afspraak om een Tracer 700 te bekijken. Lekker weer zo te zien, heb er zin aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
oldie127 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Hier wou de TomTom niet. Meer laden omdat de veertjes van de contactpunten in de houder waren doorgeroest.
Dat heb ik ooit gehad bij mijn allereerste Rider, de V1. Toen ik deze kocht (Rider 410 dacht ik) toen was het originele dock binnen enkele weken defect (al haalde ik die er altijd af). Dit dock staat eigenlijk nooit buiten in de regen, motor staat binnen en bij een overnachting zou ik het dock eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:14
Stalensnuitje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Ik vind het vaak leuk om in zulke filmpjes even te spieken of ik de omgeving herken. En verdomd, mijn hardlooprondje gaat nog wel eens langs jouw huis. Als je een keer een onbekende ziet zwaaien ben ik dat :+
Dus jij woont ook in het mooie Kampen?!

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
s006110 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Hij kán natuurlijk ook zo’n ultraloper zijn die traint voor de supermarathon en daarom “rondjes” van 50 km loopt 😁

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• s006110
Ze, vandaag het eerste grotere ritje van dit jaar gereden! Was er prachtig weer voor, ondanks dat het niet heel warm was (max 7 graden gezien) Van Kampen naar mijn afspraak in Leeuwarden over de snelweg, en terug binnendoor via oa Sneek en Joure! Bijna 200km en 3 uur op de motor...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8D2m_1vmVEvTso909qWouenE--oFHxhrscuFHbNRgWHvQk0TfxVzghZFsLwXU3Em55-Zo5hQw5xHWd8cQtymDIQwmxBsqTOZH49dCNr4N17kerHoGv56_40g6jlOwuAJr-GURDkBGbbSCxDbwgYEVy7Pw=w1623-h1217-no?authuser=0

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
s006110 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Klopt, in de buurt van die andere ijsbaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Hkuit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:39:
[...]

Hij kán natuurlijk ook zo’n ultraloper zijn die traint voor de supermarathon en daarom “rondjes” van 50 km loopt 😁
Eh, bijna idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s006110
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:13:
[...]

Klopt, in de buurt van die andere ijsbaan ;)
Dan heb je vast ook al wel eens een van mijn motoren op de oprit zien staan, of die prachtige schone auto van me... (dat huis met die kerstverlichting :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
s006110 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Dan heb je vast ook al wel eens een van mijn motoren op de oprit zien staan, of die prachtige schone auto van me... (dat huis met die kerstverlichting :p)
Kampen? Dat is in de buurt. Vanuit de zolder zien we de brug van Kampen Zuid in de verte. Stadshagen Zwolle hier ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 07-02-2023 08:30 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:07
Stelletje Kampers :+

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:31
s006110 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:22:
Ze, vandaag het eerste grotere ritje van dit jaar gereden! Was er prachtig weer voor, ondanks dat het niet heel warm was (max 7 graden gezien) Van Kampen naar mijn afspraak in Leeuwarden over de snelweg, en terug binnendoor via oa Sneek en Joure! Bijna 200km en 3 uur op de motor...

[Afbeelding]
Lekker bezig! Ik heb precies dezelfde motor, zelfs ook in het rood. Nu toch te koop staan omdat ik na een uurtje toch wel echt oncomfortabel op zit helaas :'(. Hoe lang ben je als ik vragen mag? Ik geef meestal mijn lengte de schuld als ik niet goed op een motor zit (ben zelf 1.92m).

Blijft een plaatje om te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s006110
ephymerous schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:29:
[...]

Kampen? Dat is in de buurt. Vanuit de zolder zien we de brug van Kampen Zuid in de verte. Stadshagen Zwolle hier ;)
Dat is inderdaad in de buurt... ik meen me te herinneren dat je ook mogelijk mee zou rijden met de Tweakers rit afgelopen jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s006110
MitchellHearth schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Lekker bezig! Ik heb precies dezelfde motor, zelfs ook in het rood. Nu toch te koop staan omdat ik na een uurtje toch wel echt oncomfortabel op zit helaas :'(. Hoe lang ben je als ik vragen mag? Ik geef meestal mijn lengte de schuld als ik niet goed op een motor zit (ben zelf 1.92m).

Blijft een plaatje om te zien :)
Ik ben 1,88m, en ik zit er redelijk goed op. Echter als ik echt langere ritten ga doen, dan heb ik een extra zadeldek er op liggen, om het net even wat comfortabeler te maken. Maar dan zit ik gelijk weer wat hoger, waardoor de wind weer precies verkeerd op mijn helm valt. Gisteren gewoon standaard gereden, en na drie uur stapte ik nog steeds fris van de motor af. Wat voor mij belangrijk was, was mezelf echt aanleren om niet mijn polsen te gebruiken om op te steunen. Ik rijd nu regelmatig met een cruise control dingus (zo'n klem op de gashendel), om mijzelf steeds verder te trainen om mijn stuur echt alleen te gebruiken om te sturen :) Hierdoor word de motor ook steeds comfortabeler.

Een andere optie zou wezen om er een ander zadel op te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
[...]

Dan zal ik straks ook naar jou nog even zwaaien, zit nu op kantoor in Zwolle, langs het Kamper lijntje ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Any problems with that? :+
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.myconfinedspace.com/wp-content/uploads/tdomf/47872/super-moto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
kowlier schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:47:
dit weekend mijn eerste moto wat beginnen inrijden, een husqvarna svartpilen 401. Rijd superaangenaam. had maar 1 klacht en dat is dat ie in lage toeren vaak stilvalt omdat hij wat te zuinig rijd. zondag dan een fuelx lite geinstalleerd en dat heeft dat issue meteen verholpen. rijd veel vlotter, valt niet meer stil en ook een veel gelijkmatigere versnelling.

on a sidenote, wel nog altijd niet geslaagd voor mijn rijexamen... dat examencentrum is echt the bane of my existence... iedere keer ik daar voet binnenzet krijg ik kortsluiting in mijn hoofd... als ik op voorhand oefen met de instructeur is mijn parcour en wegrijden nagenoeg perfect, maar daar lukt het mij echt niet. volgende poging in maart dan maar, maar het begint wel een dure grap te worden zo..
Vorig jaar stond ik net zo in als jij nu. Ik ben maar wat blij dat het uiteindelijk gelukt is. Heel veel succes en fingers crossed dat je in maart goed nieuws post!

Binnenkort ga ik de fiets voorbereiden voor het aankomende seizoen en zal wat foto's plaatsen. Ik volg het topic al langer maar niet eerder heb ik iets gedeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
Vandaag al weer prachtig weer om te rijden. Seizoen is een keuze he mensen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:54

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Stadshagen? Dat kan ik vanuit de zolder hier niet zien :+

Het is ook (bijna) de andere kant van Zwolle ;)
nldls schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:22:
Wat mij betreft moet 't nog ietsje warmer. En misschien moet ik eerst m'n motor af maken ook. En nieuwe gear kopen, huidige valt me tegenwoordig een tikkeltje ruim :+

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 07-02-2023 14:36 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:13
Het viel gisterochtend toch wel een beetje tegen, het was nog rond het vriespunt. De thermovoering zit niet in mijn broek, en ik had mijn midseason handschoenen aan, dus het was aan de frisse kant. Verder wel heerlijk om weer effe te rijden hoor!

Even de kleding aanpassen op de kou en de rest van de week ook weer lekker op de motor.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:47
De mijne staat nog in opslag, ik hoop h'm vrijdag op te halen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas1337
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
@#€!! De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier... Harstikke koud vanochtend, accu leeg...aanduwen lukte ook niet, dan maar kappen losschroeven om bij de accu te komen en kijken of er DMV een powerbankje nog wat prik uit te persen was... "Even" de motor op de middenbok zetten, glipt me uit de handen am valt van me af op zo'n mooi stenen bordertje. Plastic stuk, ego een buts en al met al start het ding nog niet. Blij dat alle kindjes in de buurt al naar school waren, anders hadden ze toch een paar interessante nieuwe woorden geleerd!

Maar goed, iemand dus tips voor het lijmen/herstellen van een stuk plastic op een diversion 900s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Vanmorgen had ik het -0.5. Maar wat rijdt dat lekker. Alleen jammer dat vizier van de helm het niet kan handelen en wat beslaat.

Zo meteen weer heerlijk in het zonnetje naar huis. Nu al zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Bas1337 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:47:
@#€!! De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier... Harstikke koud vanochtend, accu leeg...aanduwen lukte ook niet, dan maar kappen losschroeven om bij de accu te komen en kijken of er DMV een powerbankje nog wat prik uit te persen was... "Even" de motor op de middenbok zetten, glipt me uit de handen am valt van me af op zo'n mooi stenen bordertje. Plastic stuk, ego een buts en al met al start het ding nog niet. Blij dat alle kindjes in de buurt al naar school waren, anders hadden ze toch een paar interessante nieuwe woorden geleerd!

Maar goed, iemand dus tips voor het lijmen/herstellen van een stuk plastic op een diversion 900s?
Balen man... Je hebt hard plastic lijm, daar heb ik mijn koffers ook mee gerepareerd(Van die zwarte, plastic, van BMW)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• s006110
Wat is het toch bijzonder wat motorrijden met een mens kan doen… ik krijg dan zo’n heerlijke rust in mijn hoofd, en voel me helemaal zen… het gelukkige gevoel dat ik twee dagen achter elkaar gewoon lekker weer op de motor heb kunnen zitten, met twee totaal verschillende motoren, welke me beide geluk geven! Eergister echt genoten van die ouwe Yamaha, dat heerlijke gebulder, en getril wanneer je gas geeft… en gisteren met die heerlijke VFR, welke moeiteloos accelereert naar hoogst illegale snelheden zonder maar een krimp te geven, en met de zelfde gang heerlijk relaxed door Friese dorpjes heen kan tuffen… beide geven een onbeschrijfelijk gevoel van geluk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
K&N filter geinstaleerd. Nog geen idee of het ook effect op rijgedrag heeft..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8dB8U9vbH2yB0yTfsnkgFJtHOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJehsPJvoUi2Dn906e4ZHfsF.png?f=fotoalbum_large

Maar even een vergelijking gemaakt qua geluid en het klinkt iig al een stuk beter..

Niet echt super goed te horen op het filmpje, maar het heeft IRL duidelijk een diepere klank :)

Nu maar wachten op de rest van het spul :)

[ Voor 44% gewijzigd door ToolkiT op 07-02-2023 15:23 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
Mij nog niet gezien met de verse laag pekel op de weg :+ één keer uit noodzaak erdoorheen moeten rijden met de huidige motor en ondanks goed afspoelen is het toch nog wel te zien... :N

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

1.088.536 kg zout gestrooid vandaag :|
Goed dat het gebeurd maar minder fijn voor de motor.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
timmie271 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Mij nog niet gezien met de verse laag pekel op de weg :+ één keer uit noodzaak erdoorheen moeten rijden met de huidige motor en ondanks goed afspoelen is het toch nog wel te zien... :N
Ik ben wel benieuwd. Ik heb hem oktober oid het laatst gewassen en alles in gespoten met veel vet, etc. Hij is ontzettend smerig, maar ik maak hem bewust niet schoon. Wil best weten hoe hij onder de zooi vandaan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[Roland] schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:08:
want wilde wel echt in Saoedi Arabië zijn geweest. Maar dat betekende nog 400km door de woestijn naar een niet zo interessante stad en de volgende dag datzelfde stuk door de woestijn weer terug. Heb ik maar niet gedaan. Nu dus 200 euro betaald voor visum, ziektekostenverzekering en motor verzekering om 2 keer een uur in Saudi Arabië te zijn geweest 😊

[Afbeelding]
De enige foto die ik Saudi heb gemaakt
Ik ben een paar keer voor werk in Riyadh geweest.. en de omgeving daar ziet er net zo uit.. dus ik denk dat je niet veel gemist hebt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02W2KZU8cEAhvfs2O9sJesTEVZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMbKn3JXQ9ry5CjUiwKv4vyr.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiHAH9BV1yLsAtfN8Q0779Oa_QQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1l0j3d95UFNunMVQiOkeeze.png?f=fotoalbum_large

Ditto voor Jeddah:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvwxvQT_OkBwzJF11e60sSjU4XU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oijSqqN9MgUhmnxZt9B2jPOd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsbpjN8Q_iPI9D_ONdI--7Hi9Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSr5uhsIvd9hr3HHCTDO3PVg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ToolkiT op 07-02-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
ToolkiT schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:18:
K&N filter geinstaleerd. Nog geen idee of het ook effect op rijgedrag heeft..
[Afbeelding]

Maar even een vergelijking gemaakt qua geluid en het klinkt iig al een stuk beter..
[YouTube: k&n filter Moto Guzzi V85TT]
Niet echt super goed te horen op het filmpje, maar het heeft IRL duidelijk een diepere klank :)

Nu maar wachten op de rest van het spul :)
Heb ik ook weer in zitten.
Oppakken van uit stationair ging er wat lastiger mee.
Alsof het ding wat inkakt, te veel lucht.
Heb het ding weer weer uit gehaald.
Sindsdien weer origineel er in gehad.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bommes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Heb ik ook weer in zitten.
Oppakken van uit stationair ging er wat lastiger mee.
Alsof het ding wat inkakt, te veel lucht.
Heb het ding weer weer uit gehaald.
Sindsdien weer origineel er in gehad.
Daar komt het plugje voor om meer peut toe te voegen.. dus meer lucht en meer benzine = meer oomph..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Ik ben een paar keer voor werk in Riyadh geweest.. en de omgeving daar ziet er net zo uit.. dus ik denk dat je niet veel gemist hebt ;)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ditto voor Jeddah:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk ook dat ik weinig gemist heb :) dank voor de bevestiging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Dan zal ik straks ook naar jou nog even zwaaien, zit nu op kantoor in Zwolle, langs het Kamper lijntje ;)
Welk kantoor is dat? :)
s006110 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Dat is inderdaad in de buurt... ik meen me te herinneren dat je ook mogelijk mee zou rijden met de Tweakers rit afgelopen jaar?
Dat klopt inderdaad.

Overigens ben ik helaas weinig tijd meer om motor te rijden. Het rijden in de buurt vind ik niet meer zo interessant en wat verder weg kost direct veel tijd. Mijn vriendin vindt het ook fijn dat ze in het weekend niet ook nog is alleen met onze twee kleine kinderen thuis is.

[ Voor 51% gewijzigd door ephymerous op 07-02-2023 17:57 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ephymerous schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:54:
[...]

Welk kantoor is dat? :)

[...]

Dat klopt inderdaad.

Overigens ben ik helaas weinig tijd meer om motor te rijden. Het rijden in de buurt vind ik niet meer zo interessant en wat verder weg kost direct veel tijd. Mijn vriendin vindt het ook fijn dat ze in het weekend niet ook nog is alleen met onze twee kleine kinderen thuis is.
Dat laatste herken ik wel ja, 2 uurtjes als die jongste zijn middagslaapje heeft is ook net aan zeg maar :P

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
KillaZ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:31:
[...]

Dat laatste herken ik wel ja, 2 uurtjes als die jongste zijn middagslaapje heeft is ook net aan zeg maar :P
Inderdaad en dan kan je niet ver van huis. Ik kies dan toch om met de mountainbike op stap te gaan. Dat geeft mij meer lol dan weer diezelfde routes rijden :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Ik over de c5 systeemhelm aan te schaffen. Lees overal mooie reviews en de xxxl paste ik (weinig andere helmen paste helaas), ik lees alleen dat hij maar 2 lagen heeft. Is dat een issue?

Wil systeem omdat ik hem ook op mijn elektrische step/scooter wil gebruiken in de stad.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakerVincent op 07-02-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Wat bedoel je met twee lagen?

Bedoel je dat Schuberth in de regel maar twee groottes van de buitenschaal* heeft, en de rest van de maat dus 'gecorrigeerd' wordt met de binnenschaal? Dat is toch geen probleem? Als de helm maar goed past, dát is belangrijk.

*: Ik dacht dat de meeste kleine buitenschalen tot 58-59 gingen, en daarboven een grotere buitenschaal gebruikt werd. Bij Schuberth dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:55:
Wat bedoel je met twee lagen?

Bedoel je dat Schuberth in de regel maar twee groottes van de buitenschaal* heeft, en de rest van de maat dus 'gecorrigeerd' wordt met de binnenschaal? Dat is toch geen probleem? Als de helm maar goed past, dát is belangrijk.

*: Ik dacht dat de meeste kleine buitenschalen tot 58-59 gingen, en daarboven een grotere buitenschaal gebruikt werd. Bij Schuberth dan.
Dat kwam in diverse reviews als negatief naar voren. Ik ben nog leek op dit gebied dus vandaar deze vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:24:
[...]

Dat kwam in diverse reviews als negatief naar voren. Ik ben nog leek op dit gebied dus vandaar deze vraag :)
Dat is vooral een min punt als je een klein hoofd hebt - je hebt dan een grotere helm dan noodzakelijk met extra vulling. Als je een grote maat hebt maakt het niet zo uit, de schaal is dan niet te klein ;)

Dus met XXL - geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
noes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Dat is vooral een min punt als je een klein hoofd hebt - je hebt dan een grotere helm dan noodzakelijk met extra vulling. Als je een grote maat hebt maakt het niet zo uit, de schaal is dan niet te klein ;)

Dus met XXL - geen zorgen over maken.
Ok super! Met xxxl moet het wel goed komen dan.

Verder prima systeemhelm toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nldls
ephymerous schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:53:
[...]

Inderdaad en dan kan je niet ver van huis. Ik kies dan toch om met de mountainbike op stap te gaan. Dat geeft mij meer lol dan weer diezelfde routes rijden :)
Dit heb ik ook heel lang gehad tbh.. Kleine kinderen in huis, met de auto naar het werk en in het weekend op een rustig moment liever fietsen / lopen / MTB idd om dan toch maar wat in beweging te blijven.
Motor heeft jaren met weinig km in de garage gestaan. Aan de druppel lader. Soms even klein rondje.

Mede daarom de keuze gemaakt om op de motor woon-werk te gaan doen. Dan zit ik iig weer lekker op de motor. Niet elke dag even top, maar overall toch wel genot. Dan is de behoefte om in het weekend te rijden ook een stuk lager en kan ik juist ff de MtB pakken op een rustig moment.

En het helpt dat de oudste ouder geworden is en het leuk vind om mee te gaan. Kan ik ook eens wat langer weg en help ik de vrouw met een rustig huis :).

[ Voor 8% gewijzigd door nldls op 07-02-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:54

Destruction

(ex-)Automonteur

Hier is de tijd om echt te toeren ook een stuk minder geworden, en dat zonder redenen als kinderen ofzo.. Voor het werk wel de auto nodig, maar als ik in m'n vrije tijd ergens naartoe moet pak ik bij voorkeur de motor :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Bas1337 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:47:

Ik voel met je... Afgelopen zomer was ik op het werk omgevallen doordat ik mijn schijfremslot was vergeten. Naast het feit dat ik blij was dat niemand (behalve de beveiligingscamera) het gezien het, heb ik nog nooit zo'n grote teleurstelling in mezelf gevoeld over mezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Ik heb verder geen ervaring met deze helm, maar Schubert staat vziw als goed bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s006110
[...]

Dat klopt inderdaad.

Ik heb ook twee ‘kleine’ kinderen (7 en 10), en ik merk dat langere ritten plannen daardoor lastiger is… gelukkig kan ik nog voldoening halen uit ritten hier in de buurt (2 uurtjes tijd maken lukt me meestal wel), en ik neem af en toe een dag vrij om langere ritten te maken. En daarbij probeer ik zoveel mogelijk werk gerelateerde ritten op de motor te doen, ookal zijn dat maar ritjes van 20 minuten (werk in Zwolle), het geeft me toch enige voldoening. Nou heb ik de luxe van twee motoren, waarvan er eentje bij uitstek geschikt is om ook lekkere korte ritjes mee te doen (de Virago), een de andere zeer geschikt is voor woon-werk en langere ritten (de VFR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:50:
Ik over de c5 systeemhelm aan te schaffen. Lees overal mooie reviews en de xxxl paste ik (weinig andere helmen paste helaas), ik lees alleen dat hij maar 2 lagen heeft. Is dat een issue?

Wil systeem omdat ik hem ook op mijn elektrische step/scooter wil gebruiken in de stad.
Mooi dat je gewoon toegeeft dat je een flink hoofd hebt 😎.
Hier nog zo een; pas één keer meegemaakt dat een helm te groot was, dat was bij de HJC XXXXL, toen heb ik de xxxl gekocht. En al xxx keer meegemaakt dat een helm te klein was, zelfs xxxl modellen… Niet leuk. Grote voeten of een grote l*l, daar kun je trots over vertellen op feestjes, maar een grote kop…🐷

Over de Schubert:
“ De buitenschaal komt overigens slechts in twee verschillende schalen, wat voor een helm in deze prijsklasse best vreemd is. In de toekomst zouden we graag zien dat dit minimaal naar 3 gaat, zoals bij de Shoei Neotec II het geval is. Hoe meer schalen, hoe lichter en kleiner de helm zal zijn in kleine maten.”

[ Voor 17% gewijzigd door Hkuit op 07-02-2023 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuikie
Dat is een reden voor mij om, zo af en toe, op de motor naar het werk te gaan.
Er staat een auto van de zaak hier voor de deur, dus als het minder weer is, heb ik de luxe van een keuze O-)
Ik heb dan ook het geluk, dat als het werk het toe laat, ik dan zelf mag kiezen hoe ik naar werk kom.
Voor mezelf heb ik dan wel de regel dat ik de kosten van de motor, dus ook de benzine, niet verhaal op de zaak. Er wordt, ten slotte, al een auto, met tankpas en km vrij(en de daarbij behorende bijtelling), ter beschikking gesteld. Ik kies er zelf voor om op de motor te gaan.

Zo kom ik, voor mezelf, aan mijn vlieguren. Want, alhoewel, ik vaak naar de zaak toe moet en ik die route wel kan dromen.
Door de polder heen rijdend, tegen het vriespunt en opgaande zon... Ja dat is, voor mij, wel een geniet momentje. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Vuikie op 08-02-2023 07:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:02

4x2

lộn xộn quá

Zucht, anders bevriest je gashendel op de snelweg om half 6 's morgens 8)7
Gelukkig zijn de ontzagwekkende 19pk's van die Forza wel in toom te houden en heb ik nauwelijks stoplichten onderweg.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
4x2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:36:
Zucht, anders bevriest je gashendel op de snelweg om half 6 's morgens 8)7
Gelukkig zijn de ontzagwekkende 19pk's van die Forza wel in toom te houden en heb ik nauwelijks stoplichten onderweg.
Edoch, handig is anders ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Er lag vanmorgen weer een dikke laag zout bij mij in de straat. De motor blijft derhalve nog even lekker binnen, ik heb de fiets gepakt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:31
nldls schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Dit heb ik ook heel lang gehad tbh.. Kleine kinderen in huis, met de auto naar het werk en in het weekend op een rustig moment liever fietsen / lopen / MTB idd om dan toch maar wat in beweging te blijven.
Motor heeft jaren met weinig km in de garage gestaan. Aan de druppel lader. Soms even klein rondje.

Mede daarom de keuze gemaakt om op de motor woon-werk te gaan doen. Dan zit ik iig weer lekker op de motor. Niet elke dag even top, maar overall toch wel genot. Dan is de behoefte om in het weekend te rijden ook een stuk lager en kan ik juist ff de MtB pakken op een rustig moment.

En het helpt dat de oudste ouder geworden is en het leuk vind om mee te gaan. Kan ik ook eens wat langer weg en help ik de vrouw met een rustig huis :).
Dit is precies wat ik van plan ben. Ik hou echt van motorrijden maar sinds we een kleine hebben kies ik in m'n vrije tijd er voor om toch vaak andere dingen te doen. Met m'n gezin, sport, of simpelweg een x te weinig energie om te motorrijden. Voor m'n werk ga ik wel regelmatig naar klanten, collega's etc en het lijkt me fantastisch om dat op de motor te doen (als het echt slecht weer is kan ik ook altijd de auto pakken).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
[Roland] schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Denk ook dat ik weinig gemist heb :) dank voor de bevestiging!
Dit is ook Saudi-Arabie :)
Ik heb daar echt heel verschillende en spectaculaire landschappen gezien. Om van de enorme gastvrijheid nog maar te zwijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fWRHlaZRue4vS1NDQQV-C5bO0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igrdMlOtflvPMyrehcMHVQDO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Arrne op 08-02-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Da's wel vet, zoiets heb ik in Tunesië ook een keer gezien.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert_s
MitchellHearth schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Dit is precies wat ik van plan ben. Ik hou echt van motorrijden maar sinds we een kleine hebben kies ik in m'n vrije tijd er voor om toch vaak andere dingen te doen. Met m'n gezin, sport, of simpelweg een x te weinig energie om te motorrijden. Voor m'n werk ga ik wel regelmatig naar klanten, collega's etc en het lijkt me fantastisch om dat op de motor te doen (als het echt slecht weer is kan ik ook altijd de auto pakken).
Doe ik ook zo. Bij klanten is het soms wat lastig met omkleden, vooral in de winter met je dikke winterpak aan. Soms staan ze even raar te kijken als je voor hun neus je broek uit begint te trekken :+
Gelukkig zit er dan nog een gewone broek onder.

Je hebt vaak ook meteen een leuk praatje bij de klanten, de meeste vinden het wel interessant, of rijden zelf motor. In dat laatste geval loopt de afspraak meteen uit natuurlijk.

Wat ik wel doe is een paar keer per jaar wel een wat grotere toer. Even een dagje op weg met vrienden om weer even echt motor te rijden, in plaats van alleen maar snelweg en tussen de files door pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
fredkroket schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Ik voel met je... Afgelopen zomer was ik op het werk omgevallen doordat ik mijn schijfremslot was vergeten. Naast het feit dat ik blij was dat niemand (behalve de beveiligingscamera) het gezien het, heb ik nog nooit zo'n grote teleurstelling in mezelf gevoeld over mezelf.
Dit heb ik afgelopen jaar ook een keer gehad. Tot die tijd denk je altijd dat je het nooit gaat vergeten, en dat iedereen die dat wel doet een soepkip is.

Hi, ik ben soepkip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Ik had hiervoor de C3 basic, en dat was al een hele fijn helm. Vooral heel stil. Ik heb nu de Shoei Neotec II, en die maakt toch beduidend meer lawaai. Het is dat de pasvorm van de Shoei zoveel beter was. De nieuwe Schuberths hebben een hele andere pasvorm dan de series ervoor, waardoor de 'logische' opvolger voor mij eigenlijk meteen afviel.

Na de personal fitting van Shoei zit dat ding wel echt als gegoten. Overal even strak, geen speling, geen knelling. Dan maar betere oordoppen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
s006110 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:18:
[...]
en ik neem af en toe een dag vrij om langere ritten te maken.
Dat deed ik in mijn vorige werk ook vaak.
Lekker rustig op de weg, zeker offroad. Geen last van wandelaars.
Nu is woon<-> werk 8,2km. Ideale Motorscooter afstand.
Met een beetje geluk binnen 10 minuten thuis.
Op het fietsje ook goed te doen 25 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48

Herman

FP ProMod
Ik ben aan het oriënteren voor een (allrisk) motorverzekering. Nu sprak me de motorverzekering van Inshared mij om verschillende redenen wel aan. Wanneer ik door de voorwaarden blader, dan zie ik staan:
Niet verzekerd
Schade door diefstal als u niet voldoet aan de beveiligingseisen:
  • Op het huisadres moet de motor tussen 23.00 uur ’s avonds en 6.00 uur ’s morgens binnen worden gestald
  • Bij stalling buitenshuis moet de motor (naast normale stuurslot) met een ART categorie 4 of 5 kettingslot aan de “vaste“ wereld worden bevestigd
  • Motor moet voorzien zijn van een alarmsysteem SCM klasse M2 of hoger. Deze moet worden ingeschakeld als u uw motor ergens neer zet)
Het eerste punt is voor mij niet zo'n groot probleem. (Vraag me dan wel af of je verzekerd bent wanneer je een weekendje weg bent? Maar soit)
Puntje 2 en 3 vind ik dan wel lastiger. Allereerst een investering in een alarmsysteem. Dat kost waarschijnlijk enkele honderden euro's. Daar zou ik mij nog overheen kunnen zetten. Kan ook een nuttige investering zijn? Maar dat je dán nog vervolgens overal met een kettingslot de motor aan de 'vaste wereld' moet bevestigen, vind ik een beetje teveel van het goede. Dat is dan best wel een heel gedoe als je even bij het tankstation wilt rusten of een terrasje wilt pakken :/

* gaat toch maar weer verder zoeken...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:45

Wootlock

Evilution

Deze allrisk beveiliginseisen ga je bijna overal vinden.
Zeker als je motor 15k+ in waarde is..

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@Herman Hoogst waarschijnlijk geld punt 2 en 3 uitsluitend als je tussen 23.00 uur ’s avonds en 6.00 uur ’s morgens bij je huisadres bent en niet als je elders bent, zo is dat bij mijn verzekering wel iig, die heeft exact dezelfde eisen.

Wel ff navragen en bevestigen bij jouw verzekering natuurlijk.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:38
geert_s schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik had hiervoor de C3 basic, en dat was al een hele fijn helm. Vooral heel stil. Ik heb nu de Shoei Neotec II, en die maakt toch beduidend meer lawaai. Het is dat de pasvorm van de Shoei zoveel beter was. De nieuwe Schuberths hebben een hele andere pasvorm dan de series ervoor, waardoor de 'logische' opvolger voor mij eigenlijk meteen afviel.

Na de personal fitting van Shoei zit dat ding wel echt als gegoten. Overal even strak, geen speling, geen knelling. Dan maar betere oordoppen..
Eind vorig jaar ging ik zelf ook kijken voor een C5 (leuk design gezien online) maar ben uiteindelijk de deur uitgegaan met de Neotec II (XL :o ). Echt diverse merken en maten proberen met iemand van de winkel die er verstand van geeft. Uiteindelijk zat bij mij die van Shoei het beste. De personal fitting maakte het daarna nog beter. _/-\o_

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:05
Zo, net even een bak geld uitgegeven aan nieuwe Hyperpro voor en achtervering ;w
Ik ben zeer benieuwd hoeveel beter de motor zal veren/rijden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@Willem30 het vervangen van de veren voor Hyperpro veren lijkt wel een standaardingreep bij een GS. De paar mensen die ik ken (die een GS hebben) hebben dat allemaal gedaan.

Rijdt het zo slecht met standaardveren? Bij een motor van >€20k?

offtopic:
De volgende stap die de GS-rijdens nemen na de Hyperpro veren, is het aanschaffen van die lelijke stalen vierkante kofferset..:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50

mphilipp

Romanes eunt domus

badkuip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:36:
@Willem30 het vervangen van de veren voor Hyperpro veren lijkt wel een standaardingreep bij een GS. De paar mensen die ik ken (die een GS hebben) hebben dat allemaal gedaan.

Lijkt mij niet echt nodig eigenlijk. Ik heb nooit die drang gevoeld op mijn GSA. Misschien is het een optie als de standaardveren versleten zijn, maar anders is het gewoon veel geld uitgeven voor iets onnodigs.

Mijn mening natuurlijk, maar ik ben niet zo'n zeikerd als anderen die al zeuren over een band met een verkeerd profiel :+

After Thought: misschien mensen met een standaard GS, zonder ESA. Als je nl ESA hebt, is het dacht ik minder makkelijk en zeker niet goedkoop om er andere veren op te zetten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20
Herman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:38:
Ik ben aan het oriënteren voor een (allrisk) motorverzekering. Nu sprak me de motorverzekering van Inshared mij om verschillende redenen wel aan. Wanneer ik door de voorwaarden blader, dan zie ik staan:

[...]

Het eerste punt is voor mij niet zo'n groot probleem. (Vraag me dan wel af of je verzekerd bent wanneer je een weekendje weg bent? Maar soit)
Puntje 2 en 3 vind ik dan wel lastiger. Allereerst een investering in een alarmsysteem. Dat kost waarschijnlijk enkele honderden euro's. Daar zou ik mij nog overheen kunnen zetten. Kan ook een nuttige investering zijn? Maar dat je dán nog vervolgens overal met een kettingslot de motor aan de 'vaste wereld' moet bevestigen, vind ik een beetje teveel van het goede. Dat is dan best wel een heel gedoe als je even bij het tankstation wilt rusten of een terrasje wilt pakken :/

* gaat toch maar weer verder zoeken...
N.a.v. jouw post toch even nieuwsgierig geworden hoe het in de voorwaarden van mijn verzekering staat. Lijkt toch iets ruimer bij ASR (dan bij InShared). Even een screenshot uit de voorwaarden, misschien heb je er wat aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mzbC68XHQ40Uoa6u8Toy8N1z7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9e3jJ6wfxmWDeOCmay3MYwj4.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het lees is een ART-slot dus alleen als de motor onbeheerd buitenshuis of in een niet afgesloten ruimte staat. Vaste bevestiging zie ik überhaupt niet terug. Alarm is alleen verplicht als het op het polisblad staat. Dat laatste zal dan wel afhangen van de waarde, want bij mij staat dat er niet op :+ En het "er alles aan doen", tsja dat kun je zo ruim uitleggen dat het onbegonnen werk is...

Edit:
SniperGuy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Ze stellen zelfs geen eisen aan het aantal ART sterren, lekker makkelijk dus! je kan in theorie je motor dus vastleggen met ART 1 ster fietsslot. :P
Sssst :9

[ Voor 7% gewijzigd door Hompu op 08-02-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Hompu schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:09:
[...]

N.a.v. jouw post toch even nieuwsgierig geworden hoe het in de voorwaarden van mijn verzekering staat. Lijkt toch iets ruimer bij ASR (dan bij InShared). Even een screenshot uit de voorwaarden, misschien heb je er wat aan:

[Afbeelding]

Zoals ik het lees is een ART-slot dus alleen als de motor onbeheerd buitenshuis of in een niet afgesloten ruimte staat. Vaste bevestiging zie ik überhaupt niet terug. Alarm is alleen verplicht als het op het polisblad staat. Dat laatste zal dan wel afhangen van de waarde, want bij mij staat dat er niet op :+ En het "er alles aan doen", tsja dat kun je zo ruim uitleggen dat het onbegonnen werk is...
Ze stellen zelfs geen eisen aan het aantal ART sterren, lekker makkelijk dus! je kan in theorie je motor dus vastleggen met ART 1 ster fietsslot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wootlock schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:00:
Deze allrisk beveiliginseisen ga je bijna overal vinden.
Zeker als je motor 15k+ in waarde is..
Heb een verzekering die Art4 slot vereist en that's it. BMW R1250RS van 21k, nieuw gekocht.
SniperGuy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Er staat wel ART motorslot, dus met een simpel AXA spiraaltje kom je niet weg.

[ Voor 37% gewijzigd door noes op 08-02-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:45

Wootlock

Evilution

noes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Heb een verzekering die Art4 slot vereist en that's it. BMW R1250RS van 21k, nieuw gekocht.
Daarom dat ik ook aangeef *bijna*

[ Voor 4% gewijzigd door Wootlock op 08-02-2023 14:48 ]

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Willem30 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:32:
Zo, net even een bak geld uitgegeven aan nieuwe Hyperpro voor en achtervering ;w
Ik ben zeer benieuwd hoeveel beter de motor zal veren/rijden :9
Bij mijn Africa Twin was dat een wereld van verschil!
Ook de eerste optie die je wilt bij die bakbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:05

offtopic:
De volgende stap die de GS-rijdens nemen na de Hyperpro veren, is het aanschaffen van die lelijke stalen vierkante kofferset..:P
mphilipp schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Lijkt mij niet echt nodig eigenlijk. Ik heb nooit die drang gevoeld op mijn GSA. Misschien is het een optie als de standaardveren versleten zijn, maar anders is het gewoon veel geld uitgeven voor iets onnodigs.

Mijn mening natuurlijk, maar ik ben niet zo'n zeikerd als anderen die al zeuren over een band met een verkeerd profiel :+

After Thought: misschien mensen met een standaard GS, zonder ESA. Als je nl ESA hebt, is het dacht ik minder makkelijk en zeker niet goedkoop om er andere veren op te zetten.
Ik rij een BMW R1100RS van 25 jaar oud. Vering dat er op zat was nog de originele. Vooral achter veerde het de laatste tijd merkbaar niet goed meer. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Willem30 op 08-02-2023 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Willem30 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:45:
[...]
Ik rij een BMW R1100RS van 25 jaar oud. Vering dat er op zat was nog de originele. Vooral achter veerde het de laatste tijd merkbaar niet goed meer. ;)
Tsja...dan zijn ze inmiddels wel versleten ja. Ik heb het ook ooit gedaan bij mijn oude RT. Tenminste...die vonden ze te oud om nieuwe HyperPro's op te zetten, dus hebben ze aangeboden om alleen de veren te vervangen van de originele elementen en de spindel (zo heet dat geloof ik) op te ruwen en de olie aan te vullen. Zo had ik 80% van het effect voor 20% van de investering.

Ik geloof ook wel dat mooie HyperPro's op elke motor een verbetering geeft, zeker als ze op jouw gewicht en belading zijn afgestemd. Maar ik geloof NIET dat het op een nieuwe GS/A MOET omdat ie voor geen meter rijdt. Wie dat beweert is naar mijn idee een prinses op de erwt. Die dingen rijden gewoon prima. Dat het altijd beter kan lijkt mij duidelijk, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:39
mphilipp schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Tsja...dan zijn ze inmiddels wel versleten ja. Ik heb het ook ooit gedaan bij mijn oude RT. Tenminste...die vonden ze te oud om nieuwe HyperPro's op te zetten, dus hebben ze aangeboden om alleen de veren te vervangen van de originele elementen en de spindel (zo heet dat geloof ik) op te ruwen en de olie aan te vullen. Zo had ik 80% van het effect voor 20% van de investering.

Ik geloof ook wel dat mooie HyperPro's op elke motor een verbetering geeft, zeker als ze op jouw gewicht en belading zijn afgestemd. Maar ik geloof NIET dat het op een nieuwe GS/A MOET omdat ie voor geen meter rijdt. Wie dat beweert is naar mijn idee een prinses op de erwt. Die dingen rijden gewoon prima. Dat het altijd beter kan lijkt mij duidelijk, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk.
Ik heb begrepen dat de demper op de waterkokers voornamelijk niet van fantastische kwaliteit zijn en dat het ESA systeem dat behoorlijk goed opvangt. Zelf vind ik dat de nieuwere GS(A)s enorm goed geveerd zijn mede dankzij dat ESA systeem. Het voldoet prima voor op de weg en gravel. Wil je hard gaan offroaden dan kunnen andere dempers zeker van positieve invloed zijn. Die OEM dempers zijn volgens veringsspecialisten niet duurder dan 80 euro ofzo aan onderdelen en techniek. Dat is wel een beetje shabby voor een fiets die nieuw 28k kost.

Veel GS eigenaren vervangen alleen de veer voor een hyperpro maar wat zij voelen daarna is het verschil tussen progressieve en lineaire veren. Niet zozeer de kwaliteit upgrade dus. Ik vind lineaire weer veel fijner aangezien ik dan een beter gevoel heb van het wegdek. Zo ieder zijn voorkeur en keus maar het is niet per definitie beter dus. Edit: overigens maakt het gewicht ook veel uit van de berijder. Als je 100+ kg weegt dan gaat dat standaard veertje op de GS zeker niet voldoen. Dan gaat een zwaardere veer of dat nou lineair of progressief is zeker wat uitmaken voor de rijkwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door cyntax op 08-02-2023 17:59 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
Week is doormidden! Tijd voor een grote update *O*

De rest van mijn eerdere post is makkelijk terug te vinden via deze link/filter: Volg mij

De tank is uit elkaar geweest voor de spuiter wat mij een mooi moment geeft om meteen de brandstoffilter te vervangen. Huidige blijkt nog niet zo oud te zijn (2009!). Op zich niet zo raar, motor heeft 'pas' 75k gelopen en volgens de handleiding zou een filter om de 40k vervangen moeten worden.

De r1100 heeft geen benzine snelkoppeling wat de 1150 wel heeft. Ook direct degelijke koppelingen erop gezet zodat ik de tank zonder geknoei er voortaan makkelijk eraf kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/487a6cf85z5_3N4YJ4ap9HYVYDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YICT46F6dX9FrmTpRd7bZd4.jpg?f=fotoalbum_large

Dan komt er een pakketje binnen met wat originele BMW onderdelen zodat zijstandaard weer erop kan. Rubbers om de veertjes om het vuil tegen te gaan vergaan na x aantal jaren dus die mooi vervangen. Ziet er weer als nieuw uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ueJqx61kFuv-_2y__q4UtPvmoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBPfbu8fQwy1QgNLpNC0tr7b.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan verder met de electronica want dat is momenteel het meeste wat nog gedaan moet worden. We beginnen met een plek te zoeken waar de mo.unit geplaatst kan worden. Omdat ik het ABS systeem eruit heb gehaald heb ik een mooie plek gecreëerd voor de mo.unit en de benodigde bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JaJ7ARiJzMDx_aCeUEHDqHKe9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQDfob0WHBINcyUsewBAiBFe.jpg?f=fotoalbum_large

En de stuurschakelaars bevestigd waarbij ik de bekabeling door het stuur heb laten lopen en onderaan eruit komt. Op delen wat demontabel moet zijn, zoals het stuur, maak ik gebruik van Deutsche connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASTyKDKBsN6sXz1WLL7Uc5VP5i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apdH6QrJrw5CxMXMqZAN6pew.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de mo.unit schakeling alleen met de min doet (=geen stroom) hoeft de kabels hiervoor helemaal niet dik te zijn. En wat zou nou een handige kabel zijn waarbij ik 5 dunne aders naar links kan trekken en 3 naar rechts.... juist een netwerkkabel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkkpwbSbj3H8ydZJHov4Lk58Edc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXRX4G8RQmcBHXv5Cnynw4Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAMqhIqAKTKq1X8trdtsQbnLRKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rv5mdpd4AWQV2jmoH9pbTb6R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor een 2-delig kabelboom.
  • ECU gedeelte is 20% van het oude kabelboom en stuurt in feite de motor aan.
  • Mo.unit gedeelte bevat alle electronica voor de bediening, verlichting, toeter en de cockpit.
Mo.unit bekabeling is klaar, ECU next!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqqHHmN9xzqNesinYoxsW3oYsGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Imtx0Fo2nM0JGoikKyzGizli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsat0Kn5LLr-NdLKCLqGdEAtSDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ha2U0zrMZnBQ7d7wyUD8VsSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB19cQ5jRQd1g4eAZ0-3Se4kCug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUjYsMJB9eQcIU3k6eLxAwzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iVF4JQK_-rVq-cHKCwkEiCDlws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vN3rKlX4ZcE5647SDf7c7Gw2.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan de tank en de zadel erop om de boel uit te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-8Ew1BggjOasZWrzQyMF2fIbkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQP0DBtxu2EyWlxhr1UxTw2v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhKdrcUHro3sAJ98Lq97UzV6b-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsLys4V6XrAOMOXxgy0lrl2i.jpg?f=fotoalbum_large

finishing touch, originele BMW logo's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hp_T84Lx8Dx5sJqV2WMPqXPvTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6Gkr5uua0Z3riTlvN6ewbti.jpg?f=fotoalbum_large

Rijden kan helaas nog niet. Wacht nog op een nieuw stukje benzine slang. Ik werd toch iets te ongeduldig en met een tijdelijke silicone slang wel even geprobeerd te starten...... Yes! :9B

Na 1 jaar stilstaan, alle electronica opnieuw opgebouwd/uitgevonden start hij direct! Zal binnenkort een filmpje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:15
Na 1 jaar stilstaan, alle electronica opnieuw opgebouwd/uitgevonden start hij direct! Zal binnenkort een filmpje maken.
Echt gaaf project! Benieuwd naar het filmpje😁

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48

_Apache_

For life.

badkuip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:36:

offtopic:
Het gaat niet zozeer om de nieuwprijs.

Maar meer kilometer leeftijd.
Mij veren gingen eronder bij 145k km, verschil was dag en nacht.

En fabrikant. Duits merk maakt vooral voor Europese markt. Europeanen zijn langer, en vooral zwaarder dan Aziaten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 15:04
_Apache_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:24:
[...]

En fabrikant. Duits merk maakt vooral voor Europese markt. Europeanen zijn langer, en vooral zwaarder dan Aziaten.
Yep, zo staat in het boekje van mijn Ninja ZX6R ergens de zin dat de preload af-fabriek afgesteld is op het gewicht van een normale volwassen man van 68 kilogram. Ook de Z900 die ik had stond af-fabriek op een rijdersgewicht van 65-70 kilo afgesteld. Standaard europees gewicht zit daar toch wel een stukje boven.

Sowieso doet vering zo onwijs veel, bij de laatste 3 motoren die ik heb gekocht waar volledig instelbare vering op zat, ben ik eerst naar Pajic R&D gereden om de vering aan te laten passen met de standaard instelmogelijkheden (preload, rebound, compression). Zelfs dat is al een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005

Vrijdag

De Zwarte

Gaaf project @Genestealer ! 8) Ben je mooi op tijd voor de aankomende Distinguished Gentlemen's Ride dit jaar :Y

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:14
_Apache_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:24:
[...]

Het gaat niet zozeer om de nieuwprijs.

Maar meer kilometer leeftijd.
Mij veren gingen eronder bij 145k km, verschil was dag en nacht.

Ik moet zeggen dat dit vroeger bij de japanners wel een dingetje was..... met mijn ruim 100kg.
Maar ook die leren bij. Bij mijn DL1050 heb ik nog geen seconde gedacht dat ik iets aan de vering moest doen.
Het ding rijdt werkelijk als op rails en gaat de bocht als een racer (zit al lang op de rand van de achterband) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmeh
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:41

Jimmeh

Bacon

Wat velen ook vergeten is dat vering ook gewoon een onderhoudsbeurtje nodig heeft om de zoveel tijd / km's 8)7
Gebeurd zelden maar bij een oudere motor kan dat een wereld van verschil geven :)

12600K - 3060Ti // Duke 890R // Stromer ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Genestealer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:50:

Omdat de mo.unit schakeling alleen met de min doet (=geen stroom) hoeft de kabels hiervoor helemaal niet dik te zijn. En wat zou nou een handige kabel zijn waarbij ik 5 dunne aders naar links kan trekken en 3 naar rechts.... juist een netwerkkabel!
Mag ik vragen wat je hier mee bedoeld? Ik, als electro man, krijg wel een beetje kriebels van deze opmerking. Aan de negatieve zijde van de stroom kring loopt zeker wel stroom, sterker nog, deze is exact hetzelfde als de stroom aan de positieve kant. Dus als jij iets met 1,5mm2 voed kan je geen 0,34mm2 draad gebruiken als 'retour'. De stroom is namelijk niet 'op' aan de negatieve kant van je stroomkring. De functie van 'stroom' is om de energie af te leveren bij jouw'n verbruiker(s) en de voltage bepaald hoeveel energie geleverd kan worden.
Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met 'geen stroom'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:50

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Hompu ik ben ook verzekerd bij ASR. Heb dit destijds via een verzekeringsagent geregeld. Nog expliciet gevraagd of ik een specifiek slot nodig had en hij binnen moet staan thuis, en dat zou hij nakijken en laten weten indien nodig. Heb daar nooit meer wat van vernomen (maar heb toch wel een goedgekeurd slot, motor staat wel altijd buiten), dus dacht dat dit niet nodig was. Blijkt dus van wel :)

Hoe willen ze dat eigenlijk bewijzen? Als het slot doorgezaagd is, en al dan niet meegenomen dan is er toch niets dat bewijst dat die er niet op zat? En zo kan ik evengoed snel nog een slot kopen, zelf doorzagen met een slijptol en dan dat als bewijs aanleveren? Ik snap de voorwaarde wel, maar de uitvoering niet zo goed eigenlijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

LankHoar schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
[..]

Hoe willen ze dat eigenlijk bewijzen? Als het slot doorgezaagd is, en al dan niet meegenomen dan is er toch niets dat bewijst dat die er niet op zat? En zo kan ik evengoed snel nog een slot kopen, zelf doorzagen met een slijptol en dan dat als bewijs aanleveren? Ik snap de voorwaarde wel, maar de uitvoering niet zo goed eigenlijk.
Toch sneu als je denkt door de beveiligingscamera je motor veiliger staat, maar het enige effect is dat de verzekeraar je niet uit hoeft te betalen ;)

Ze vragen om sleutels en aankoopbewijs van het slot. Maar of je het slot op dat moment gebruikt hebt kunnen ze wellicht pas zien als de motor ooit teruggevonden wordt - heel kleine kans, op videobeelden of door getuigenverklaringen.

Pagina: 1 ... 456 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.