Net terug van een tweetal proefritjes bij Harley davidson. Deze hadden ook een dag georganiseerd waarbij het mogelijk was om alles te rijden. Ik was benieuwd naar de Heritage en de Sport Glide.
Eerste ritje was op de Heritage. Mooie redelijk grote motor. Toch best een flink scherm voorop en desondanks toch wel wat last van rijwind. De motor rijdt lekker soepel en met de floorboards was het lekker cruisen. Indicator (geldt voor beide motoren) mocht wel wat sneller en duidelijker.
Daarna direct op de Sport Glide. Deze reedt eigenlijk wat fijner en gemakkelijker dan de Heritage. Zeker in het bochtenwerk echt wel wat soepeler. Vervelende was dat deze niet goed was afgesteld. Erg hoog in de toeren en zakte veel te langzaam bij gas los. Alsof de choke erop stond! Dat was wat ongemakkelijk bij het bochtenwerk. Dit hoorde natuurlijk niet zo! De forward control was ook prima, maar vond de floorboards fijner (mini boards kan wel geplaatst worden)
Maar dan.... de Sport Glide rijdt beter, ook qua looks wat mooier. De motor was bij beiden, zeker voor mijn rustige rijstijl) meer dan voldoende en gewoon continu ruimschoots voldoende vermogen. Alleen had ik het gevoel dat het een vrij kleine motor is! Je gooit em met gemak door bochtjes enzo. Bij de R18 had ik echt het gevoel van wat een bakbeest, dat mistte ik toch een beetje bij de Sport Glide en ook wel wat bij de Heritage. Evenals de fijne plof bij gas los op de R18...
Heritage
Sport Glide
Als je daarna dan op de 850gs stapt dan is dat wel een naaimachine

ook qua koppeling vele malen lichter!