eiPionezero schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:44:
2020 begonnen met een lange lijst goede voornemens. Een hiervan was, jullie kunnen dit ongetwijfeld raden, het halen van mijn motorrijbewijs. Ergens rond februari begonnen, eind maart AVB ingepland, maar vervolgens kwam een niet nader te noemen pandemie tussendoor. Een goed probleem komt nooit alleen, want tezamen met chaos bij het CBR duurde het tot oktober voordat ik zowel AVB als AVD binnen had. Getwijfeld om een motor te kopen, had nl geen goede stallingsruimte en seizoen was voorbij. Uiteindelijk besloten aankoop tot 2021 uit te stellen. Vervolgens kwam er begin 2021 een huis op mijn pad, deze voorrang gegeven.
Inmiddels is het 2023, en ik heb nog steeds geen motor. Tijd om daar verandering in te brengen, het kriebelt. Outfit is compleet: nieuwe helm, handschoenen en laarzen, jas en broek tweedehands aangeschaft, geheel in lijn met het advies van Fortnine. Nu nog een motor.
Vraag is nu, welke machine? Voor woon-werk gebruik ik de trapfiets, motor verwacht ik primair te gebruiken voor een dagje toeren of een weekendje weg. Qua uiterlijk ben ik wel fan van klassiek en enigzins naked, windschermpje is prima, maar een koplamp hoort rond te zijn en met het voorwiel mee te sturen. Koffers lijken mij handig, topkoffers zijn niet mooi, dus liefst een fiets waarbij zijkoffers bij de fiets passen. Het oog wil immers ook wat.
Qua uitstraling ben ik erg gecharmeerd van Moto Guzzi, met name de V7, maar ook een Nevada of Breva vind ik er erg aantrekkelijk uitzien. Probleem is echter: ik ben 1m90, en mijn vermoeden is dat dit op lange afstanden dermate oncomfortabel wordt dat het de poosfactor niet waard is.
Suggesties voor alternatieven? Heb al een beetje gezocht binnen dit topic, maar kom niet echt ver. Op cycle-ergo.com al verschillende motoren geprobeerd te passen, maar veel stijlvolle motoren lijken toch al gauw te klein. Ter referentie: mijn lesmotor was een Kawasaki Z650, en daar merkte ik na 2u lessen dat mijn benen toch redelijk dubbelgevouwen zaten.
Gefeliciteerd in elk geval
@
noes Op de Heritage lijn van BMW....de R nine T familie is best wat aan bagage mogelijk.
Ik heb de Urban GS op mijn shortlist staan om te proefzitten en -rijden en die R9T's hebben best wat opties, van aftermarket en BMW panniers tot aan kekke leren softluggage voor de Scramblers.
Google bijv. even op
BMW R nine T panniers of
BMW R nine T luggage
Toegegeven, zo'n setje koffers ligt natuurlijk niet bij Motoport op de schappen maar het zou zonde zijn als je een fiets laat schieten omdat er geen zijkoffers voor zouden zijn.
Uber-pro-tip.
Een kofferrek voor, bijv, bestaande Touratech of whatever kisten is natuurlijk ook zelf te maken he.
Maatje van me heeft zelf zijn V-strom-rek gemaakt na een setje goedkope koffers gescoord te hebben. Die had echt geen zin om een een dikke 250+ euro voor een paar meter buis te lappen, maar goed, hij kan een aardig stukje TIG-lassen.
Een lokale metaalwerkplaats zal waarschijnlijk ff te duur zijn....dus mocht je een maatje hebben met een laspost.
edit: ik zie je budget nu staan in een nieuwe post, dan wordt een R9T lastig, maar een Breva, of wat nieuwere Guzzi's, zijn zeker wel te vinden.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison