Ik pak 2023 er ook nog ff bij als je het niet erg vindLankHoar schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:27:
Zo, nog even lekker een laatste rondje gereden voor dit jaar. Heerlijk! Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe, en alvast vele, veilige kilometers voor 2024!
Gewoon ff met z'n allen 2023 overslaan en direct door naar 2024Vuikie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:40:
[...]
Ik pak 2023 er ook nog ff bij als je het niet erg vind
Gamertag: timmie271
Neuh eigenlijk niet. Iedereen neemt wat te eten mee. En er zitten een paar bbq fanaten bij dus deze keer een varkentje.Melkunie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:25:
[...]
Is dat varkentje ook onderdeel van de jaarlijkse traditie? Ken toevallig iemand die in een Helmondse slagerij werkt en het er met kerst toevallig over had dat er elk jaar 1 varkentje besteld wordt rond deze tijd
Maar we hebben ooit zelfs pizza van de bbq gehad. Zo'n barrel bbq uit drie delen of gewoon achterop de aanhanger mee.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Allemaal een mooi motor 2023 gewenst! 🥳🥳🥳
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ac6RgTYSoeUXhyl9bnpKmU3a.jpg?f=user_large)
Zalig uiteinde en fantastisch 2023!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ac6RgTYSoeUXhyl9bnpKmU3a.jpg?f=user_large)
Zalig uiteinde en fantastisch 2023!
[ Voor 72% gewijzigd door Vrijdag op 01-01-2023 00:24 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Da's zeker een zalig uiteinde Vrijdag
Beste wensen voor 2023 allemaal en keep the rubberside down
Beste wensen voor 2023 allemaal en keep the rubberside down
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ach, veel heb je niet nodig. Kampvuur + bats +Melkunie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:25:
[...]
Is dat varkentje ook onderdeel van de jaarlijkse traditie? Ken toevallig iemand die in een Helmondse slagerij werkt en het er met kerst toevallig over had dat er elk jaar 1 varkentje besteld wordt rond deze tijd
hamburgers gaat ook prima
Frikandellen in aluminiumfolie werkt ook goed. Wel eerst ff laten ontdooien, anders worden ze gelanceerd.
Vraag me niet hoe ik bovenstaande heb geleerd

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hopelijk stond je niet te dicht met je rug naar 't vuur danJoris748 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:42:
Frikandellen in aluminiumfolie werkt ook goed. Wel eerst ff laten ontdooien, anders worden ze gelanceerd.
Vraag me niet hoe ik bovenstaande heb geleerd
12600K - 3060Ti // Duke 890R // Stromer ST3
Ik ga nu mooi met een dikke helm op de tomos 😂Destruction schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:24:
Ik had persoonlijk niet een snorfietshelm gekocht maar die snorfiets ingeruildUiteindelijk is het toch min of meer de bedoeling dat de snorfiets verdwijnt.
Niks tegen brommers op dat vlak, ik heb ook het plan gehad om d'r een oud Tomosje ofzo bij te kopen, maar voor ik een helm op ga zetten om 25km/u te rijdenLaat dan maar zitten.
Helm was duurder dan de tomos en dan nog Bluetooth set voor de muziek 😂
Aangezien ding altijd al gewoon 50 liep is het omzetten naar brommer nog wel een optie, maar juist dat je fietspaden kan pakken in de stad maakt een snorfiets wel handig…
Onderweg naar Zuid-Afrika ben ik momenteel in Dubai. Sinds mijn laatste update heb ik 2 landen toegevoegd aan mijn trip. Iran en de Verenigde Arabische Emiraten. Een erg lange update aangezien op nieuwjaarsdag iedereen die wil toch tijd heeft om te lezen lijkt me dat geen probleem
Iran was echt wel even een vraagteken. Niet alleen vanwege al het nieuws daarover maar ook omdat in Irak de mensen zeiden dat ik echt niet naar Iran kon. Maar met een trip als deze moet je advies soms wel in de wind slaan want anders kom je nergens. Na een paar extra dagen in Sulaymaniyah om dit goed te overdenken besloten te gaan (alternatief was teruggaan want zuidelijk Irak en Syrie waren niet mogelijk). Ik had bedacht om zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden en dan de boot te nemen naar de UAE maar na advies van andere reizigers dat juist niet gedaan. Dat zou raar zijn, je bent een toerist dus gedraag je als een toerist.
Ik had alleen een visa voor Irak Kurdistan (is niet geldig in de rest van Irak) en vanuit Kurdistan kun je alleen Irans Kurdistan in. Precies waar de demonstraties het heftigst zijn. Daarom was het plan:
- Zo zuidelijk mogelijk Iran in, dit was bij de grens overgang Parwez Khan.
- Het met niemand over demonstraties of politiek hebben
- Me volledig aan de regels houden (dus ook geen VPN op telefoon)
- Langs de grote toeristische plaatsen (Isphahanm, Yazd, Persepolis)
- Papieren overdreven op orde, had zelfs mijn hele route uitgeprint mee.
Bovenstaande is niet allemaal gelukt.
Ik wist al dat de grens bij Parwez Khan alleen door lokaal verkeerd word gebruikt en dat het me waarschijnlijk wat tijd zou gaan kosten. Dat klopte, aan de Irak kant was het niet meer dan een modderveld met een paar kantoren. Super vriendelijke mensen maar ze hadden geen idee wat ze met me aan moesten, en dan met name voor de motor. Na van kastje naar muur en van muur naar kastje gestuurd te worden door iemand die een heel klein beetje Engels kon meegesleept langs elk kantoor tot de juiste persoon gevonden was. Die wist wel wat er moest gebeuren en daarna was het snel gedaan. Voordeel van zo’n grensovergang is wel dat er geen rijen zijn.
:strip_exif()/f/image/5KYcj2JjGNY8idCrbw0YApuD.jpg?f=fotoalbum_large)
Irak uit was één, Iran in was wat anders. De afstand tussen beide grenzen is 50 meter maar het duurde even om Iran in te komen. Super vriendelijke Iraanse soldaten wilde me niet binnenlaten voor ze wisten waar ik heen moest. En dat werd niet duidelijk. Ik wist wel wat er moest gebeuren maar ze spraken geen woord Engels. Veel bellen en gedoe (lopend naar immigratie gegaan en teruggestuurd worden) later was duidelijk dat de soldaten graag wilden helpen maar dat zij geen hulp van anderen kregen, in ieder geval geen antwoord waar ik heen moest. Ze brachten een stoel en ik zat 2 uur in niemandsland te wachten. Iedereen die langskwam wilde met mij en mijn motor op de foto. Er werd drinken gebracht, fruit gebracht, nog meer drinken gebracht en uiteindelijk mocht ik naar binnen. Het lijkt allemaal wat meer ontwikkeld hier (er was bestrating) en toen eenmaal duidelijk was wat de procedure was, was het ook zo klaar.
De douane man nam mijn Carnet de passage mee om te stempelen en tegelijkertijd ging ik naar immigratie waar mijn visa gestempeld. Ik had ook nog een simcard weten te regelen en had internet. Toen maakte ik de fout om over verzekering te beginnen. Oh ja, dat moest ook nog. Zonder mocht ik niet weg. Probleem was dat Iran die avond tegen de USA voetbalde en de overheid zo ongeveer heel het internet had uitgezet. Er was in ieder geval geen verbinding het verzekeringskantoor in Teheran. Na nog een keer 2 uur wachten en nog steeds niet geregeld mocht ik bij uitzondering weg als ik de volgende ochtend maar terugkwam.
Hotel gevonden in een naburig plaatsje en daar gebleven, de volgende ochtend echter nog geen verzekering. Pas om 13:00 kon ik terug naar de grens voor de verzekering. Het was ondertussen te laat om mijn eerste geplande etappe te kunnen rijden dus eerder gestopt in Eslamabad-e-Gharb.
Hier ging het gelijk mis met niet over politiek praten en aan de regels houden. Je kunt niet vooraf hotels boeken in Iran, daarom gewoon naar een hotel rijden en hopen dat ze plek hebben. In deze plaats waren volgens google maps maar een paar hotels, de eerste waar ik naar toe reed bestond niet meer. De 2e wel, de eigenaar was zoals iedereen super vriendelijk maar sprak geen woord Engels. Ik moest even wachten en kreeg thee. Hij had zijn nichtje gebeld. Een 19-jarige die goed Engels sprak, volledig geleerd via Netflix en internet. Ze vertaalde en ze hadden een kamer maar daar mocht ik voor niet betalen, ik wilde dit echt wel. Dat was goed, maar voor het eten dan ook echt niet. Vond ik wel een goede deal (kamer kostte overigens 9 euro).
’s Avonds bij eten was dat nichtje er weer om te vertalen, uiterlijk niet wat ik verwachtte. Geen hoofdoek, spijkerbroek met gaten en ze zou niet opvallen in een hippe tent in Den haag. Haar oom was traditioneler en ze mocht me geen gezelschap houden bij het eten. Toen ik aangaf dat toch echt wel gezellig te vinden was het okay maar na een uur moest ze me met rust laten.
Was een interessant uur. Ze ging helemaal los op de regering en op alle oude mensen die het regime steunden (waaronder haar familie). Volgens haar waren alle jonge mensen tegen de regering en alle oude mensen voor. Toen een ander familie lid een heel verhaal tegen me aan het aanhouden was en ik vroeg om een vertaling was die “just a lot of bullshit’. Dat laatste woord leek me een woord dat wel herkend zou moeten worden maar ze gaf dat wanneer ze aan het vloeken en tieren was in het Engels haar ouders geen woord begrepen en alleen maar trots waren dat ze zo goed Engels sprak.
Ze lachte me uit dat ik geen VPN op mijn telefoon wilde. Echt iedereen had een VPN (klopt). Aangezien zonder VPN internet ook niet echt werkte dus ook VPN aangezet. Ik heb een account bij NordVPN maar die werkte niet. Via haar een apk gekregen van andere gratis VPN en die werkte wel (heb je NordVPN een keer echt nodig, werkt het niet).
Zoals in bijna alle hotels wilden ze wel precies weten waar ik heen ging, mijn uitgeprinte route kwam dus wel van pas.
In Irak werd ik elke 50 km aangehouden en werd naar mijn papieren gevraagd. Ik had hetzelfde verwacht in Iran maar dat was niet zo. Ik ben niet één keer gestopt door de politie.
:strip_exif()/f/image/UuDtXq3gsmVhuG09Rwu8zmir.jpg?f=fotoalbum_large)
Het rijden zelf is niet heel interessant. Af en toe mooie scenery maar het is vooral veel van hetzelfde. Ook zijn er niet binnen doorwegen dus zit je vast aan de snelwegen. Deze zijn goed, geen potholes maar wel hobbelig (niet de tools om goede wegen te maken). Ook zijn de afstanden echt groot, hotels zijn niet overal dus ik reed veel. Meeste reizigers kamperen onderweg. Denk dat dit Iran een stuk leuker maakt. Los van dat ik geen kampeerspullen heb. Het was ook echt koud. Ik werk met laagjes en 6 laagjes waren niet echt genoeg om me warm te houden. Ik had in Turkije dure Revit winterhandschoenen gekocht en heb bijna het idee dat dit neppers zijn. Slijten al aan de buitenkant en had nog altijd koude handen.
Daarnaast rijd echt iedereen als een idioot. Dan denk je wat gewend te zijn na gereden te hebben in Kampala, Kathmandu, Turkije of zuid Italië. In Iran rijden ze met afstand het meest gevaarlijk en idioot. Ook als er meerdere rijstroken zijn halen ze liefst in op dezelfde rijstrook. Wat geëxperimenteerd met positie op de weg maar maakt niet uit. Er is veel ruimte om in te halen, maar het liefst doen ze dat met mij maximaal 10 cm ruimte geven. 90 procent van de auto’s is een oude Peugeot 405 of wat daar op lijkt (een 405 met de neus van een 406 of een Paykan uit jaren 60 die het uiterlijk van een 405 heeft).
Op een paar nieuwe vrachtwagens na (vrij veel DAF CF) is het meeste 50 jaar oud. Ingehaald worden door een oude MACK truck die 120 gaat is ook wel een ding.
:strip_exif()/f/image/crbBp4HzThY60QG160oIVMpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J8Jwp6nQmdGJIPtjthQ9srda.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat rijden betreft vond ik Iran niet denderend. Zal leuker zijn in de zomer, als je met zijn 2en bent en gaat kamperen.
Iran is wel spotgoedkoop. Een volle tank (16 liter) kost 80 eurocent. Hotel gemiddeld een 10 euro en eten bijna niks.
Esphahan is erg leuk, moderne stad met ook veel jonge mensen die zich weinig aan lijken te trekken van kleding adviezen en andere conservatieve zaken (gemengd had in hand lopen). Had graag foto’s daarvan gemaakt maar uiteraard niet gedaan.
:strip_exif()/f/image/VGA2DGm97YjYFyMejpqUTgsu.jpg?f=fotoalbum_large)
Jazd is een oude stad, mooi maar volledig gericht op toerisme, aangezien die er niet zijn was dit compleet uitgestorven. Hier wel mijn motor ondersteboven gereden met best wat schade. Gelukkig kon ik door. Wel met de ervaring een uur op het politiebureau te hebben doorgebracht. Toen ik binnenkwam kende iedereen mijn naam.
Laatste stop in Persepolis heb ik overgeslagen. Regen, natte sneeuw en het was zo koud dat ik rechtsreeks ben doorgereden naar Shiraz en daar bij het eerste het beste hotel ben gestopt. Was een fijn 5 sterrenhotel (31 dollar per nacht), ik had het zo koud dat ik rits van de tanktas niet open kreeg door trillende handen. Moest 10 minuten opwarmen voor ik kon inchecken.
:strip_exif()/f/image/kqmUksEvoSbAqQivY0u2ugdd.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste etappe was fijn. Vertrokken bij 3 graden en mist en 5 uur later aangekomen bij 28 graden en volop zon. Het moment dat je vanuit de bergen naar de beneden voel je de temperatuur lopen. Wat een heerlijk gevoel!
:strip_exif()/f/image/VGwPjqdfcEP9VPSEyWUR6dT8.jpg?f=fotoalbum_large)
Om mezelf en motor in de Verenigde Arabische Emiraten te krijgen heeft uiteindelijk twee en een halve dag geduurd. Dat is een verhaal voor een andere keer. Onderdeel van dat verhaal is dat ik mijn route moest aanpassen. Ik ben geen enkele keer aangehouden door de politie, wel werd vaak gevraagd naar mijn route en werd deze soms ook doorgebeld. Overal boven de weg hangen wel camera’s en ik heb zwaar het vermoeden dat ik op die manier echt wel in de gaten gehouden werd. Omdat mijn route afweek van wat ik had doorgegeven had ik echt verwacht aangehouden te gaan worden.Dit omdat ik via forums begreep dat andere reizigers dit is gebeurd en soms 5 werden ondervraag voor ze door mochten. Is allemaal niet gebeurd.
Al met al heb ik nooit helemaal op mijn gemak gevoeld. Overdag was het allemaal goed en fijn en merkte je helemaal niks van enige onrust. Bijna elke dag was Iran wel negatief in het nieuws en had ik zoiets van wat doe ik hier. Dat nieuws en hoe ik Iran ervaarde matchte totaal niet met elkaar. Ik was toch wel opgelucht toen ik Iran uit was.
:strip_exif()/f/image/XFkPK6T7n1jMlCIOE1WnA4cA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben hier nu al ruim 2 weken. Mijn motor moet gerepareerd worden. De Yamaha dealer hier haalt zijn onderdelen uit Japan en de main switch (waar je de motor mee start) is daar niet verkrijgbaar. Deze heb ik besteld bij Motor Centrum West in Naaldwijk. Deze hebben deze direct doorgestuurd naar Dubai. Maar na eerst een week bij PostNL te hebben gelegen ligt deze nu al 4 dagen bij de douane hier. Wacht daar dus op om dan verder te gaan naar Oman en Saoedi-Arabië.
Iran was echt wel even een vraagteken. Niet alleen vanwege al het nieuws daarover maar ook omdat in Irak de mensen zeiden dat ik echt niet naar Iran kon. Maar met een trip als deze moet je advies soms wel in de wind slaan want anders kom je nergens. Na een paar extra dagen in Sulaymaniyah om dit goed te overdenken besloten te gaan (alternatief was teruggaan want zuidelijk Irak en Syrie waren niet mogelijk). Ik had bedacht om zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden en dan de boot te nemen naar de UAE maar na advies van andere reizigers dat juist niet gedaan. Dat zou raar zijn, je bent een toerist dus gedraag je als een toerist.
Ik had alleen een visa voor Irak Kurdistan (is niet geldig in de rest van Irak) en vanuit Kurdistan kun je alleen Irans Kurdistan in. Precies waar de demonstraties het heftigst zijn. Daarom was het plan:
- Zo zuidelijk mogelijk Iran in, dit was bij de grens overgang Parwez Khan.
- Het met niemand over demonstraties of politiek hebben
- Me volledig aan de regels houden (dus ook geen VPN op telefoon)
- Langs de grote toeristische plaatsen (Isphahanm, Yazd, Persepolis)
- Papieren overdreven op orde, had zelfs mijn hele route uitgeprint mee.
Bovenstaande is niet allemaal gelukt.
Ik wist al dat de grens bij Parwez Khan alleen door lokaal verkeerd word gebruikt en dat het me waarschijnlijk wat tijd zou gaan kosten. Dat klopte, aan de Irak kant was het niet meer dan een modderveld met een paar kantoren. Super vriendelijke mensen maar ze hadden geen idee wat ze met me aan moesten, en dan met name voor de motor. Na van kastje naar muur en van muur naar kastje gestuurd te worden door iemand die een heel klein beetje Engels kon meegesleept langs elk kantoor tot de juiste persoon gevonden was. Die wist wel wat er moest gebeuren en daarna was het snel gedaan. Voordeel van zo’n grensovergang is wel dat er geen rijen zijn.
:strip_exif()/f/image/5KYcj2JjGNY8idCrbw0YApuD.jpg?f=fotoalbum_large)
Irak uit was één, Iran in was wat anders. De afstand tussen beide grenzen is 50 meter maar het duurde even om Iran in te komen. Super vriendelijke Iraanse soldaten wilde me niet binnenlaten voor ze wisten waar ik heen moest. En dat werd niet duidelijk. Ik wist wel wat er moest gebeuren maar ze spraken geen woord Engels. Veel bellen en gedoe (lopend naar immigratie gegaan en teruggestuurd worden) later was duidelijk dat de soldaten graag wilden helpen maar dat zij geen hulp van anderen kregen, in ieder geval geen antwoord waar ik heen moest. Ze brachten een stoel en ik zat 2 uur in niemandsland te wachten. Iedereen die langskwam wilde met mij en mijn motor op de foto. Er werd drinken gebracht, fruit gebracht, nog meer drinken gebracht en uiteindelijk mocht ik naar binnen. Het lijkt allemaal wat meer ontwikkeld hier (er was bestrating) en toen eenmaal duidelijk was wat de procedure was, was het ook zo klaar.
De douane man nam mijn Carnet de passage mee om te stempelen en tegelijkertijd ging ik naar immigratie waar mijn visa gestempeld. Ik had ook nog een simcard weten te regelen en had internet. Toen maakte ik de fout om over verzekering te beginnen. Oh ja, dat moest ook nog. Zonder mocht ik niet weg. Probleem was dat Iran die avond tegen de USA voetbalde en de overheid zo ongeveer heel het internet had uitgezet. Er was in ieder geval geen verbinding het verzekeringskantoor in Teheran. Na nog een keer 2 uur wachten en nog steeds niet geregeld mocht ik bij uitzondering weg als ik de volgende ochtend maar terugkwam.
Hotel gevonden in een naburig plaatsje en daar gebleven, de volgende ochtend echter nog geen verzekering. Pas om 13:00 kon ik terug naar de grens voor de verzekering. Het was ondertussen te laat om mijn eerste geplande etappe te kunnen rijden dus eerder gestopt in Eslamabad-e-Gharb.
Hier ging het gelijk mis met niet over politiek praten en aan de regels houden. Je kunt niet vooraf hotels boeken in Iran, daarom gewoon naar een hotel rijden en hopen dat ze plek hebben. In deze plaats waren volgens google maps maar een paar hotels, de eerste waar ik naar toe reed bestond niet meer. De 2e wel, de eigenaar was zoals iedereen super vriendelijk maar sprak geen woord Engels. Ik moest even wachten en kreeg thee. Hij had zijn nichtje gebeld. Een 19-jarige die goed Engels sprak, volledig geleerd via Netflix en internet. Ze vertaalde en ze hadden een kamer maar daar mocht ik voor niet betalen, ik wilde dit echt wel. Dat was goed, maar voor het eten dan ook echt niet. Vond ik wel een goede deal (kamer kostte overigens 9 euro).
’s Avonds bij eten was dat nichtje er weer om te vertalen, uiterlijk niet wat ik verwachtte. Geen hoofdoek, spijkerbroek met gaten en ze zou niet opvallen in een hippe tent in Den haag. Haar oom was traditioneler en ze mocht me geen gezelschap houden bij het eten. Toen ik aangaf dat toch echt wel gezellig te vinden was het okay maar na een uur moest ze me met rust laten.
Was een interessant uur. Ze ging helemaal los op de regering en op alle oude mensen die het regime steunden (waaronder haar familie). Volgens haar waren alle jonge mensen tegen de regering en alle oude mensen voor. Toen een ander familie lid een heel verhaal tegen me aan het aanhouden was en ik vroeg om een vertaling was die “just a lot of bullshit’. Dat laatste woord leek me een woord dat wel herkend zou moeten worden maar ze gaf dat wanneer ze aan het vloeken en tieren was in het Engels haar ouders geen woord begrepen en alleen maar trots waren dat ze zo goed Engels sprak.
Ze lachte me uit dat ik geen VPN op mijn telefoon wilde. Echt iedereen had een VPN (klopt). Aangezien zonder VPN internet ook niet echt werkte dus ook VPN aangezet. Ik heb een account bij NordVPN maar die werkte niet. Via haar een apk gekregen van andere gratis VPN en die werkte wel (heb je NordVPN een keer echt nodig, werkt het niet).
Zoals in bijna alle hotels wilden ze wel precies weten waar ik heen ging, mijn uitgeprinte route kwam dus wel van pas.
In Irak werd ik elke 50 km aangehouden en werd naar mijn papieren gevraagd. Ik had hetzelfde verwacht in Iran maar dat was niet zo. Ik ben niet één keer gestopt door de politie.
:strip_exif()/f/image/UuDtXq3gsmVhuG09Rwu8zmir.jpg?f=fotoalbum_large)
Het rijden zelf is niet heel interessant. Af en toe mooie scenery maar het is vooral veel van hetzelfde. Ook zijn er niet binnen doorwegen dus zit je vast aan de snelwegen. Deze zijn goed, geen potholes maar wel hobbelig (niet de tools om goede wegen te maken). Ook zijn de afstanden echt groot, hotels zijn niet overal dus ik reed veel. Meeste reizigers kamperen onderweg. Denk dat dit Iran een stuk leuker maakt. Los van dat ik geen kampeerspullen heb. Het was ook echt koud. Ik werk met laagjes en 6 laagjes waren niet echt genoeg om me warm te houden. Ik had in Turkije dure Revit winterhandschoenen gekocht en heb bijna het idee dat dit neppers zijn. Slijten al aan de buitenkant en had nog altijd koude handen.
Daarnaast rijd echt iedereen als een idioot. Dan denk je wat gewend te zijn na gereden te hebben in Kampala, Kathmandu, Turkije of zuid Italië. In Iran rijden ze met afstand het meest gevaarlijk en idioot. Ook als er meerdere rijstroken zijn halen ze liefst in op dezelfde rijstrook. Wat geëxperimenteerd met positie op de weg maar maakt niet uit. Er is veel ruimte om in te halen, maar het liefst doen ze dat met mij maximaal 10 cm ruimte geven. 90 procent van de auto’s is een oude Peugeot 405 of wat daar op lijkt (een 405 met de neus van een 406 of een Paykan uit jaren 60 die het uiterlijk van een 405 heeft).
Op een paar nieuwe vrachtwagens na (vrij veel DAF CF) is het meeste 50 jaar oud. Ingehaald worden door een oude MACK truck die 120 gaat is ook wel een ding.
:strip_exif()/f/image/crbBp4HzThY60QG160oIVMpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J8Jwp6nQmdGJIPtjthQ9srda.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat rijden betreft vond ik Iran niet denderend. Zal leuker zijn in de zomer, als je met zijn 2en bent en gaat kamperen.
Iran is wel spotgoedkoop. Een volle tank (16 liter) kost 80 eurocent. Hotel gemiddeld een 10 euro en eten bijna niks.
Esphahan is erg leuk, moderne stad met ook veel jonge mensen die zich weinig aan lijken te trekken van kleding adviezen en andere conservatieve zaken (gemengd had in hand lopen). Had graag foto’s daarvan gemaakt maar uiteraard niet gedaan.
:strip_exif()/f/image/VGA2DGm97YjYFyMejpqUTgsu.jpg?f=fotoalbum_large)
Jazd is een oude stad, mooi maar volledig gericht op toerisme, aangezien die er niet zijn was dit compleet uitgestorven. Hier wel mijn motor ondersteboven gereden met best wat schade. Gelukkig kon ik door. Wel met de ervaring een uur op het politiebureau te hebben doorgebracht. Toen ik binnenkwam kende iedereen mijn naam.
Laatste stop in Persepolis heb ik overgeslagen. Regen, natte sneeuw en het was zo koud dat ik rechtsreeks ben doorgereden naar Shiraz en daar bij het eerste het beste hotel ben gestopt. Was een fijn 5 sterrenhotel (31 dollar per nacht), ik had het zo koud dat ik rits van de tanktas niet open kreeg door trillende handen. Moest 10 minuten opwarmen voor ik kon inchecken.
:strip_exif()/f/image/kqmUksEvoSbAqQivY0u2ugdd.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste etappe was fijn. Vertrokken bij 3 graden en mist en 5 uur later aangekomen bij 28 graden en volop zon. Het moment dat je vanuit de bergen naar de beneden voel je de temperatuur lopen. Wat een heerlijk gevoel!
:strip_exif()/f/image/VGwPjqdfcEP9VPSEyWUR6dT8.jpg?f=fotoalbum_large)
Om mezelf en motor in de Verenigde Arabische Emiraten te krijgen heeft uiteindelijk twee en een halve dag geduurd. Dat is een verhaal voor een andere keer. Onderdeel van dat verhaal is dat ik mijn route moest aanpassen. Ik ben geen enkele keer aangehouden door de politie, wel werd vaak gevraagd naar mijn route en werd deze soms ook doorgebeld. Overal boven de weg hangen wel camera’s en ik heb zwaar het vermoeden dat ik op die manier echt wel in de gaten gehouden werd. Omdat mijn route afweek van wat ik had doorgegeven had ik echt verwacht aangehouden te gaan worden.Dit omdat ik via forums begreep dat andere reizigers dit is gebeurd en soms 5 werden ondervraag voor ze door mochten. Is allemaal niet gebeurd.
Al met al heb ik nooit helemaal op mijn gemak gevoeld. Overdag was het allemaal goed en fijn en merkte je helemaal niks van enige onrust. Bijna elke dag was Iran wel negatief in het nieuws en had ik zoiets van wat doe ik hier. Dat nieuws en hoe ik Iran ervaarde matchte totaal niet met elkaar. Ik was toch wel opgelucht toen ik Iran uit was.
:strip_exif()/f/image/XFkPK6T7n1jMlCIOE1WnA4cA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben hier nu al ruim 2 weken. Mijn motor moet gerepareerd worden. De Yamaha dealer hier haalt zijn onderdelen uit Japan en de main switch (waar je de motor mee start) is daar niet verkrijgbaar. Deze heb ik besteld bij Motor Centrum West in Naaldwijk. Deze hebben deze direct doorgestuurd naar Dubai. Maar na eerst een week bij PostNL te hebben gelegen ligt deze nu al 4 dagen bij de douane hier. Wacht daar dus op om dan verder te gaan naar Oman en Saoedi-Arabië.
[ Voor 102% gewijzigd door [Roland] op 01-01-2023 10:57 ]
Heerlijk reisverhaal @[Roland]!!
Dat ze je in Iran alles gratis wilden geven, betekent niet dat ze het je echt gratis wilden geven :-).
Dit is een bijzonder gebruik in Iran richting gasten, waarbij Iraniërs als teken van gastvrijheid 3 maal zullen zeggen dat je niets hoeft te betalen. De gast hoort er dan 3x op te staan dat hij betaalt, waarna de Iraniër dit ‘schoorvoetend’ zal accepteren.
Dat gebruik heet Taarof en is extreem verwarrend vond ik zelf
Dat ze je in Iran alles gratis wilden geven, betekent niet dat ze het je echt gratis wilden geven :-).
Dit is een bijzonder gebruik in Iran richting gasten, waarbij Iraniërs als teken van gastvrijheid 3 maal zullen zeggen dat je niets hoeft te betalen. De gast hoort er dan 3x op te staan dat hij betaalt, waarna de Iraniër dit ‘schoorvoetend’ zal accepteren.
Dat gebruik heet Taarof en is extreem verwarrend vond ik zelf
Mooi verhaal @[Roland] ! Wat een avontuur
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
De 30ste mee gereden met de eerste Bikkelrit.
Offroad, 120km, start om 18:30uur. Dus volledige rit in het donker.

Vanuit huis naar het startpunt regen, maar net voor de start werd het droog.
En dat bleef het ook tot net na de finish.
De blub was vet en in overvloed aanwezig, grote plassen, modder, nat gras, potgrond, alles was er.

Onderweg geen tijd gehad om foto's te maken, het tempo was niet heel hoog maar de vooorrijder bleef wel door rijden, 1 stop onderweg in Bakel voor wat te drinken.

Na aankomst was er nog wat te snacken bij J&J Suspension in Mill die zijn zaak had geopend voor ons.
Het was gezellig en voor herhaling vatbaar. Kei leuke route, precies in het goede jaar getijden: nat en kleffe modder. Het donker voegde ook echt wat toe, maakte het allemaal net wat "avontuurlijker". Voor zover dat mogelijk is dit vol gebouwde land.

Ik heb de Guzzi een keer om laten vallen in een plas. Snelheid was weg omdat ik half uitgleed, dus viel ik gewoon omver. Paar andere rijders in ons groepje zijn een paar keer gevallen, alleen met lage snelheid op zachte ondergrond, dus iedereen is zonder schade terug thuis gekomen.

Offroad, 120km, start om 18:30uur. Dus volledige rit in het donker.
Vanuit huis naar het startpunt regen, maar net voor de start werd het droog.
En dat bleef het ook tot net na de finish.
De blub was vet en in overvloed aanwezig, grote plassen, modder, nat gras, potgrond, alles was er.
Onderweg geen tijd gehad om foto's te maken, het tempo was niet heel hoog maar de vooorrijder bleef wel door rijden, 1 stop onderweg in Bakel voor wat te drinken.
Na aankomst was er nog wat te snacken bij J&J Suspension in Mill die zijn zaak had geopend voor ons.
Het was gezellig en voor herhaling vatbaar. Kei leuke route, precies in het goede jaar getijden: nat en kleffe modder. Het donker voegde ook echt wat toe, maakte het allemaal net wat "avontuurlijker". Voor zover dat mogelijk is dit vol gebouwde land.
Ik heb de Guzzi een keer om laten vallen in een plas. Snelheid was weg omdat ik half uitgleed, dus viel ik gewoon omver. Paar andere rijders in ons groepje zijn een paar keer gevallen, alleen met lage snelheid op zachte ondergrond, dus iedereen is zonder schade terug thuis gekomen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Het is een 2 voudige lamp.,DrivinUCrazy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:09:
Rood?
Dat zijn de gele mistlampen die hij eerder al eens gepost heeft (dacht ik?). Of mistlampen met een geel filter ervoor, zoiets.
1: De buitenring als "markeer" licht, brand geel
2: Het midden, als "groot" licht, brand wit.
Het is niet echt gericht anders gewoon naar voren, standje verblinden.
De Guzzi heeft zelf erg goede led verlichting, heel veel voegt het dus niet toe.
Behalve een paar plus punten op de @Vrijdag poser ranking natuurlijk.
Zeker als er flink wat modder op je motor zit
Er is gewoon een 1cm diep modder/zandbakje ontstaan op mijn voorspatbord..
Ik liet op een lastig potgrond stuk (het vorige letterlijk zo zacht als potgrond, een halve meter diep op zo, vol met takken en stronken.
Daar ging ik nog redelijk door heen, moest stoppen voor iemand die stilstand schuin voor mij en het leek alsof hij er ging rijden.
Dus ik laat hem voor, een volg zijn spoor.
Hij kiest een verkeerde lijn en duikt een flinke natte plek in die potgrond in.
Ik zat 3 meter achter hem, hij trekt zijn gas vol open en ik kreeg mee toch een modder douche.
Ik zat compleet onder de modder, en het leek net alsof mijn lamp uit stond.
Kwartier later bij de koffie stop zag ik waarom het zo donker was ineens.
Er zat een dikke koek modder voorop mijn lampen.
Les geleerd: niet meer iemand voor laten
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
wat.een.gehannes
Ik ben mijn kentekenplaat aan het verplaatsen, deze hing als een taartschep onder het spatbord dus die mag 30cm boven. Omdat ik daar tegelijkertijd bevestigingspunten voor bagage aan wil maken moet dat dus lekker stevig. Aangezien ik met de standaard 3in1 (raw/rem/achterlicht) het remlicht wat ondergeschoven vind komt er ook een derde remlicht bij.
So far so good.
Dan ook maar gelijk de 3in1's vervangen voor minder lompe en veel helderde units.
Eerste keus Kodlin maar die lijkt voor Softail te zijn en van het andere type is weer geen bruikbare maatvoering te vinden en om nou een prachtig in het frame opgenomen ding te monteren als slecht passende unit is niet wat ik wil.
Kom ik uiteindelijk uit op Kellerman Atto DF, schoonzoon heeft die er ook opzitten dus ik weet uit eerste hand hoe prima fel ze zijn. Ik weet ook uit eerste hand dat de loadbalancers nogal een uitdagend klusje kan worden. Ik heb allereerst gekozen voor een simpele loadbalancer die het zou moeten doen maar misschien moet ik (ook) die van kellermann nemen.
Geen standaard bevestiging te vinden voor mijn Dyna dus twee soorten besteld waarmee ik hoop eea netjes te kunnen monteren.
Loopt wel lekker in de papieren zo
Ik ben mijn kentekenplaat aan het verplaatsen, deze hing als een taartschep onder het spatbord dus die mag 30cm boven. Omdat ik daar tegelijkertijd bevestigingspunten voor bagage aan wil maken moet dat dus lekker stevig. Aangezien ik met de standaard 3in1 (raw/rem/achterlicht) het remlicht wat ondergeschoven vind komt er ook een derde remlicht bij.
So far so good.
Dan ook maar gelijk de 3in1's vervangen voor minder lompe en veel helderde units.
Eerste keus Kodlin maar die lijkt voor Softail te zijn en van het andere type is weer geen bruikbare maatvoering te vinden en om nou een prachtig in het frame opgenomen ding te monteren als slecht passende unit is niet wat ik wil.
Kom ik uiteindelijk uit op Kellerman Atto DF, schoonzoon heeft die er ook opzitten dus ik weet uit eerste hand hoe prima fel ze zijn. Ik weet ook uit eerste hand dat de loadbalancers nogal een uitdagend klusje kan worden. Ik heb allereerst gekozen voor een simpele loadbalancer die het zou moeten doen maar misschien moet ik (ook) die van kellermann nemen.
Geen standaard bevestiging te vinden voor mijn Dyna dus twee soorten besteld waarmee ik hoop eea netjes te kunnen monteren.
Loopt wel lekker in de papieren zo
:strip_exif()/f/image/bvSR5S0hTjSSPhzWDgnOTU3t.jpg?f=fotoalbum_large)
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Heerlijk dat zachte weer van de laatste dagen! Heb gisteren gelijk al even zo'n 100km gereden.
Met de jaarwisseling stond mijn bike in de stad (bij vrienden uitgezeten, en het weer was zo zacht dat ik dacht, lekker nog even een ritje maken). Ik ben blij dat hij op slot stond, want iemand dacht even te proberen of hij/zij hem mee kon nemen:
:strip_exif()/f/image/Zb68wq7qduXkFYm0dgWQ1a5p.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de jaarwisseling stond mijn bike in de stad (bij vrienden uitgezeten, en het weer was zo zacht dat ik dacht, lekker nog even een ritje maken). Ik ben blij dat hij op slot stond, want iemand dacht even te proberen of hij/zij hem mee kon nemen:
:strip_exif()/f/image/Zb68wq7qduXkFYm0dgWQ1a5p.jpg?f=fotoalbum_large)
Een maat van me had recent hele nette, kleine 3-in-1 lampjes gekocht voor een zeer schappelijke prijs. Heeft het nug nog nut voor jou als ik hem even vraag om het merk en type?botoo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:03:
wat.een.gehannes
So far so good.
Loopt wel lekker in de papieren zo![]()
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 02-01-2023 13:54 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Zoals ik laatst ook al zat te zoeken, al wilde ik juist géén gecombineerde oplossing, kwam ik ook telkens maar bij 2 merken uit: Rizoma en Kellermann.botoo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:03:
wat.een.gehannes
So far so good.
Loopt wel lekker in de papieren zo![]()
[Afbeelding]
Ja, dat loopt serieus in de papieren, maar kwalitatief zit het dan wel goed.
@LankHoar Verder geen schade? Eventuele schade wel op te geven aan de verzekering, of ga je dan harder achteruit dan als je het zelf zou betalen?
[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-01-2023 14:21 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Thnx, ik heb ze net binnen dus dat hoeft niet meer.LankHoar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
Een maat van me had recent hele nette, kleine 3-in-1 lampjes gekocht voor een zeer schappelijke prijs. Heeft het nug nog nut voor jou als ik hem even vraag om het merk en type?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Nee verder zie ik niets. Ik had hem niet op stuurslot staan (vergeten, normaliter eigenlijk altijd wel), en eigenlijk ben ik daar blij om, want die kun je vrij makkelijk doorbreken en dan zou ik wel schade hebben. Het viel me op toen ik mijn bike van slot haalde, en die deuk zag, precies in de vorm van de schroef op die plek. Denk dus dat iemand even vlot geprobeerd heeft hem naar achteren te rollen. Wellicht dat mijn alarm toen een waarschuwingspiep gaf, en diegene toen gauw weer door is gelopen.DrivinUCrazy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:56:
[...]
@LankHoar Verder geen schade? Eventuele schade wel op te geven aan de verzekering, of ga je dan harder achteruit dan als je het zelf zou betalen?
En dan wordt die foto nog uitvergroot weergegeven op mijn scherm ookbotoo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:26:
Achterlicht is wel een groot woord voor zo'n Atto 3in1 achterlichtunit![]()
[Afbeelding]
Hier zie ik bijna alleen maar regen buiten. Motor blijft dus mooi binnen staan voorlopig ondanks het aangename temperatuurtjeLankHoar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
Heerlijk dat zachte weer van de laatste dagen! Heb gisteren gelijk al even zo'n 100km gereden.
Het was een klein wereldje vanmorgen zeg. Was blij met de bots absorber die voor me reed. Maar rustig achteraan gehobbeld.
@R0y. Heb jij wel eens ruzie met de quickshift?
Ik had vandaag het eerste "Oh crap momentje" toen ik in zijn 2 wilde opschakelen, de quickshifter niet helemaal meewerkte en dus maar een clutchdump deed.
Gevolg was dat ik een week na het halen van mijn Duke en 2 maanden na mijn rijbewijs ongewenst op het achterwiel reed....
Verder geen gedoe, maar dit was voor het eerst dat ik mij afvroeg of dit niet gewoon een wheelie feature was
Ik had vandaag het eerste "Oh crap momentje" toen ik in zijn 2 wilde opschakelen, de quickshifter niet helemaal meewerkte en dus maar een clutchdump deed.
Gevolg was dat ik een week na het halen van mijn Duke en 2 maanden na mijn rijbewijs ongewenst op het achterwiel reed....
Verder geen gedoe, maar dit was voor het eerst dat ik mij afvroeg of dit niet gewoon een wheelie feature was
K to the KillaZ
Wist je niet dat het voorwiel er alleen op zit zodat je bij stilstand netjes op 2 wielen kan staan?KillaZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:13:
Gevolg was dat ik een week na het halen van mijn Duke en 2 maanden na mijn rijbewijs ongewenst op het achterwiel reed....![]()
Tenminste, ik zie @R0y. altijd op het achterwiel rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door timmie271 op 03-01-2023 18:35 ]
@[Roland] Prachtige reisverhaal. In Oman zal het waarschijnlijk heel warm en stoffig zijn. Veel water drinken daar. Bij elke tankstation hebben ze van die kleine flesjes water te koop. Gek genoeg is de benzine daar goedkoper dan water. Als je naar Musqat gaat, rij eens langs de zee. Prachtige gebied en de seafood daar is heerlijk.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Had gisteravond even de Weer app geopend, stond voor vandaag regen.
Vanmorgen weer gechecked, en ja, vanaf 14.00/15.00 uur regen.
Nu moest ik naar een klant, dus in full gear daar aankomen was misschien ook niet geheel wenselijk, maar o wat was ik geïrriteerd dat het niet regende toen ik om 16.45 naar huis ging
Toch weer een ritje door m’n neus geboord.
Geheel andere vraag
Gaat er iemand nog naar de motorbeurs?
Ik ga waarschijnlijk met collega op donderdag (ivm rijbewijs heb ik dan gratis toegang als het goed is)
Nu moest ik naar een klant, dus in full gear daar aankomen was misschien ook niet geheel wenselijk, maar o wat was ik geïrriteerd dat het niet regende toen ik om 16.45 naar huis ging
Geheel andere vraag
Ik ga waarschijnlijk met collega op donderdag (ivm rijbewijs heb ik dan gratis toegang als het goed is)
Jup, waarschijnlijk zaterdag met een groepje van 6 a 7 personen.Kalevandaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
Geheel andere vraag
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Gelukkig vanmorgen de mist getrotseerd en lekker naar huis kunnen komen.Kalevandaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
Had gisteravond even de Weer app geopend, stond voor vandaag regen.
Nu moest ik naar een klant, dus in full gear daar aankomen was misschien ook niet geheel wenselijk, maar o wat was ik geïrriteerd dat het niet regende toen ik om 16.45 naar huis ging![]()
Geheel andere vraag
Maar gratis toegang ivm rijbewijs? Die kende ik nog niet.
Enkel van de 1 naar de 2 doet hij wel eens moeilijk als ik flink doortrek maar verder gebruik ik de koppeling amper tot niet om te schakelen. Zou ook niet weten of de techniek in mijn motor (1290) hetzelfde is als bij die van jou dus of je dat zo kan vergelijken.KillaZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:13:
Gevolg was dat ik een week na het halen van mijn Duke en 2 maanden na mijn rijbewijs ongewenst op het achterwiel reed....![]()
Nee ik gebruik dus de koppeling niet, puur de quickshifter. Alleen die snapte het niet helemaal, ging dus naar N en weet terug naar 2. Vergelijkbaar met een clutchdump dusR0y. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Enkel van de 1 naar de 2 doet hij wel eens moeilijk als ik flink doortrek maar verder gebruik ik de koppeling amper tot niet om te schakelen. Zou ook niet weten of de techniek in mijn motor (1290) hetzelfde is als bij die van jou dus of je dat zo kan vergelijken.
Volgens mij is de quickshifter wel hetzelfde bij de Dukes.
K to the KillaZ
Oh nee dat herken ik niet. Als ik met mijn hoge motorsneakers rijd (wat ik amper doe. #teamleer) heb ik wel eens dat ik van 1 naar 2 niet hard genoeg tik waardoor ik in de N kom. Is dan omdat ik het fout doe en niet de motor. Dat is dan zo’n “ o ja “ momentje.KillaZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:27:
[...]
Nee ik gebruik dus de koppeling niet, puur de quickshifter. Alleen die snapte het niet helemaal, ging dus naar N en weet terug naar 2. Vergelijkbaar met een clutchdump dus![]()
Volgens mij is de quickshifter wel hetzelfde bij de Dukes.
Als je opschakelt (je ging van 2 naar 3?) moet dat niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Trouwens wheelie control uit staan? Ik moet hem daarvoor bij mij in track mode zetten. Dat doet bij mij toch echt goed zijn werk, je voelt de motor echt flink ingrijpen. Als je dan het gas open houd (in sport mode) is het een soort stuiterbal terwijl je op dat ding heen en weer gaat. Je voelt dan echt het gas dicht gaan en zodra het weer oké is weer open, om vervolgens weer dicht te gooien en dat gaat dan even door.. Ziet er volgens mij ook bijzonder uit van een afstandje

Kan ook met mijn lompigheid te maken hebben op dat moment.
Is speciaal voor 'nieuwe' motorrijders, en alleen op donderdag: https://www.motorbeursutrecht.nl/nieuwe-motorrijders/nldls schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Maar gratis toegang ivm rijbewijs? Die kende ik nog niet.
Voor @Kalevandaal wel goed om te weten dat je dus iets meer moet dan met je verse rijbewijs voor de deur staan
Ik ga nog eens even kijken of we daar heen gaan. Ben er nog nooit geweest, en nu mijn vriendin d'r rijbewijs ook heeft misschien wel leuk. Al zullen wij sowieso niet op donderdag kunnen
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ah oke. Daar val ik niet meer onder.. Wellicht leuk om met 1 van de jongens die kant op te gaan en dagje rond te hangen. Nog maar ff over na denken. Wordt dan sowieso het weekend en zal wel loeidruk zijn.
Doel zal iig zijn om met de motor te gaan.
Doel zal iig zijn om met de motor te gaan.
Had niet verwacht dat ik nu nog mee zou kunnen liften op de actie, maar mn RBW is van 2021.BM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:15:
[...]
Is speciaal voor 'nieuwe' motorrijders, en alleen op donderdag: https://www.motorbeursutrecht.nl/nieuwe-motorrijders/
Voor @Kalevandaal wel goed om te weten dat je dus iets meer moet dan met je verse rijbewijs voor de deur staan
Ik ga nog eens even kijken of we daar heen gaan. Ben er nog nooit geweest, en nu mijn vriendin d'r rijbewijs ook heeft misschien wel leuk. Al zullen wij sowieso niet op donderdag kunnen
Ik ben nog op zoek naar de Cardo oplossing en hoop wat te scoren op de beurs
Denk je dat dat spul met korting gaat komen? Ik verwacht van niet eigenlijk. Als wel, wellicht wel leuk om 2e cardo setje te kopen voor de passagier (zoontje meestal)..
"Heb jij je motorrijbewijs behaald tussen 20 februari 2020 en heden, of behaal je deze nog voor 23 februari 2023? Dan mag je komende MOTORbeurs Utrecht op donderdag 23 februari 2023 gratis naar binnen! "Kalevandaal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:02:
[...]
Had niet verwacht dat ik nu nog mee zou kunnen liften op de actie, maar mn RBW is van 2021.
Ik ben nog op zoek naar de Cardo oplossing en hoop wat te scoren op de beurs
Ook jij mag gratis naar binnen op donderdag.
En voor cardo aanbiedingen moet je de verschillende motorkleding sites in de gaten houden (XLmoto, louis, rad.eu etc). Daar komt best vaak voorbij dat je een Packtalk bijv voor rond of onder de 200 euro kan kopen. Hier is nu bijvoorbeeld een deal van de duo set voor 385 (193 euro per stuk dus ipv 270): https://www.rad.eu/nl/c/p...packtalk-bold-jbl-duo.htm
@nldls en @Leviathius ik heb geen idee, dit is mijn motorbeurs ontgroening 
ik had de packtalk bij Louis gezien als Louis edition, maar die was al uitverkocht (179,-).
Ach, als ik niets scoor maar gewoon het internet in de gaten blijven houden
ik had de packtalk bij Louis gezien als Louis edition, maar die was al uitverkocht (179,-).
Even los van de vraag die enige keren voorbij is gekomen voor advies over welke GPS tracker, wat is überhaupt de mening van jullie over het wel of niet plaatsen van een gps tracker in de motor? In mijn zoektocht naar een tracker kwam ik net op een forum terecht en daar leek de mening over het algemeen te zijn dat het vrij zinloos was.
Of het signaal wordt gejammed, of de motor staat ergens binnen en dan komt het signaal niet door en als hij ergens binnen staat kan de politie niet zoveel (is dat zo?), of als je de motor al terug vindt dan is er vaak al schade toegebracht en wil je hem eigenlijk niet meer terug, etc. Is allemaal wel wat voor te zeggen natuurlijk waardoor ik nu weer twijfel over het nut van zo'n gps tracker.
Of het signaal wordt gejammed, of de motor staat ergens binnen en dan komt het signaal niet door en als hij ergens binnen staat kan de politie niet zoveel (is dat zo?), of als je de motor al terug vindt dan is er vaak al schade toegebracht en wil je hem eigenlijk niet meer terug, etc. Is allemaal wel wat voor te zeggen natuurlijk waardoor ik nu weer twijfel over het nut van zo'n gps tracker.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Mijn tracker doet het ook prima in parkeergarages onder de grond en in mijn eigen garage.13art schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:33:
Even los van de vraag die enige keren voorbij is gekomen voor advies over welke GPS tracker, wat is überhaupt de mening van jullie over het wel of niet plaatsen van een gps tracker in de motor? In mijn zoektocht naar een tracker kwam ik net op een forum terecht en daar leek de mening over het algemeen te zijn dat het vrij zinloos was.
Met een jammer zal het wellicht/waarschijnlijk geblokkeerd worden. Motoren worden op externe locaties (anders dan waar je dagelijks komt) naar mijn weten veelal door gelegenheidsdieven gejat, die hebben over het algemeen niet zo'n ding op zak.
In 2017 is mijn eerste fiets (BMW F700GS) gejat door gelegenheidsdiefjes, recht voor het gemeentehuis met cameratoezicht.
Stuurslot gebroken (toen ging SCM alarm af), Skateboard onder voorwiel (zat ART4 beugelslot op) en zo weggereden. Geen haan die er naar kraaide op klaarlichte dag.
Wel teruggevonden (zelf, politie deed niet zoveel inderdaad, niet eens camerabeelden bekijken) in de buurt. Toen door politie voor verzekering laten ophalen.
Kon vrij precies zien waar hij stond met tracker. Gewoon onder een motorhoes aan een lantaarnpaal.
Als "ze" hem echter willen jatten omdat het een gewild model is die dagelijks op dezelfde plek komt (zoals je werk), zal dat wel gepland worden en de motor binnen een minuut in een busje verdwijnen. Dan is de enige beveiliging een goede verzekering. Voor de rest lijkt mij een goed slot en als bonus een tracker, een prima oplossing.
Die van mij belt mij al en gaat actief tracken als de motor van de middenbok komt, zonder dat de tag in de buurt is.
Betreft de Monimoto.
Zie trouwens dat de nieuwe M7 2G, GPS en 4G LTE-M gebruikt en in de toekomst zelfs op WIFI signaal kan afgeven.
[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 05-01-2023 16:39 ]
Laat meer weten als je een duo set samen wil kopen. Heb kortgeleden een nieuwe botsmuts aangeschaft en zoek nog iets...Kalevandaal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:24:
@nldls en @Leviathius ik heb geen idee, dit is mijn motorbeurs ontgroening
Mijn vrouw had met de kerst voor mij de M5 gekocht. Stond ook al een tijd op mijn lijstje. Maar toen ik las over het uitfaseren van 2G (de M5 ondersteund alleen 2G) de M5 terug gestuurd. Beetje duur grapje voor een product met een nog maar zeer tijdelijke houdbaarheid.Source90 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Betreft de Monimoto.
Zie trouwens dat de nieuwe M7 2G, GPS en LTE-M gebruikt en in de toekomst zelfs op WIFI signaal kan afgeven.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Om nieuw te kopen zou ik inderdaad niet meer de M5 nemen. de M7 werkt op 4G en dat zal nog wel een jaar of 10 meegaan.13art schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:19:
[...]
Mijn vrouw had met de kerst voor mij de M5 gekocht. Stond ook al een tijd op mijn lijstje. Maar toen ik las over het uitfaseren van 2G (de M5 ondersteund alleen 2G) de M5 terug gestuurd. Beetje duur grapje voor een product met een nog maar zeer tijdelijke houdbaarheid.
Mijne werkt in ieder geval nog tot april 2025 (KPN en Vodafone netwerk), daarna kijk ik wel welke versie er is

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 05-01-2023 16:41 ]
In mijn kelder zou die echter niets doen want daar zegt zelfs mn gsm dat er 0 signaal te vinden is. Hangt er allemaal beetje af waar hij staat.Source90 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Mijn tracker doet het ook prima in parkeergarages onder de grond en in mijn eigen garage.
Politie kan geen huiszoeking doen omdat jij denkt dat ie ergens staat, en vaak is dat nog 'een van die twee huizen'.
Het kan zeker werken maar je kan er toch niet op rekenen. Mij zou het niet meer gemoedsrust geven.
Meeste fietsen met een verborgen tracker worden op het GS forum op heterdaad teruggevonden aangezien je direct een melding krijgt als die ook maar 1cm verplaatst. Dat zegt wel iets, die van mij was ook voorzien van een tracker. Motor nu verkocht, wachtende op de R1400GSA. Wellicht tussendoor nog even een Tuono proberen13art schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:33:
Precies wat hierboven staat. Het is (voor mij) niet bedoelt om hem terug te vinden, die 700GS was gewoon geluk. Waar ik het voor gebruik -en wat mij zeker gemoedsrust geeft- is dat ik direct gebeld wordt als dat ding ook maar 10cm verplaatst. Ookal doen ze de motor in een busje met signaal demping, moet hij toch eerst verplaatst worden.Jimmeh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:21:
[...]
In mijn kelder zou die echter niets doen want daar zegt zelfs mn gsm dat er 0 signaal te vinden is. Hangt er allemaal beetje af waar hij staat.
Politie kan geen huiszoeking doen omdat jij denkt dat ie ergens staat, en vaak is dat nog 'een van die twee huizen'.
Het kan zeker werken maar je kan er toch niet op rekenen. Mij zou het niet meer gemoedsrust geven.
Als ik dan toevallig in een winkel loop en gebeld wordt dat er beweging is, kan ik direct naar buiten. Toch een fijner gevoel dat je mogelijk nog iets kan doen (of zien) dan terugkomen naar de plek waar hij stond en er daar achter komen.
As said, insurance is the best security..
Iemand hier ook toevallig de KTM Touring Koffer?
Deze:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XrRrFPdhyAWIiiiwxhN3ph0r.png?f=user_large)
Ding gaat eerlijk gezegd vrij dramatisch open. Heb het slot en de grendels al gesmeerd, maar dat helpt niet. Is volgens mij niets aan af te stellen. Herkennen mensen dit?
Deze:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XrRrFPdhyAWIiiiwxhN3ph0r.png?f=user_large)
Ding gaat eerlijk gezegd vrij dramatisch open. Heb het slot en de grendels al gesmeerd, maar dat helpt niet. Is volgens mij niets aan af te stellen. Herkennen mensen dit?
Ja, hij doet het met één vinger... Het lukt me met een hele hand en een hoop gemep al amper...djiedjee schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:51:
@MikeyMan ,
Op dit filmpje lijkt er niet veel aan de hand.
Gaat het bij jouw lastiger?

Nu is dit wel de nieuwere versie, maar slot/vergrendeling ziet er hetzelfde uit.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2023 11:53 ]
Omdat ik niet weet wie er allemaal meelezen, even in members-tags:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Als jij de eerste tenaamgestelde bent/wordt, dan is er in principe geen probleem. Als datum eerste toelating zal er dan de datum staan waarop jij het kenteken op naam gezet hebt (of de dealer dat voor je gedaan heeft).
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik, maar wie ben ik?, vind het modeljaar belangrijker. Regelmatig worden er overjarige modellen aangeboden als "het nieuwe model", maar dat klopt dan toch echt niet.
Kortom: boeiend.
Kortom: boeiend.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
WD40 Hoort niet in een slot🙄nldls schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:05:
WD40 in het slot doet niets?
Discussie heb ik ook gehad met de dealer. 2013 model (2014 was de model update) maar over jarig en verkocht als nieuw in 2016.
Wat tecchnisch gezien klopt want 2016 was datum eerste tenaamstelling. Voor verzekering en ook bij verkoop is de motor dus gewoon uit 2016....maar wel het "oude" model.
Zelf op het model letten (zoals hierboven gezegd wordt) is dus belangrijker als je perse een/het nieuwe model wilt
Wat tecchnisch gezien klopt want 2016 was datum eerste tenaamstelling. Voor verzekering en ook bij verkoop is de motor dus gewoon uit 2016....maar wel het "oude" model.
Zelf op het model letten (zoals hierboven gezegd wordt) is dus belangrijker als je perse een/het nieuwe model wilt
Met een klein beetje kennis, wat de meeste motorrijders wel hebben, weet je de verschillen tussen modellen.Mafbal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:19:
Belangrijke factors blijven model nummer (gen 1 ,2 ,3 ) en km stand. Exact jaartal doet er niet echt veel toe.
Ik vermoed dat ik KVS lekkage heb. Ruik een bepaalde geur tijdens het rijden, het tankje was vanmorgen leeg en de nieuwe KVS ruikt verdacht veel naar de geur die ik tijdens het rijden ook rook. Maar eens op onderzoek uit.
vorig jaar bofde we met de lange nazomer. Misschien hoeft de motor de stalling niet eens in, want hij kan al weer naar buiten gehaald worden als de temperaturen zo blijvenKalevandaal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:04:
Vandaag een vrije dag. Vanmorgen dingen met het gezin gedaan en vanmiddag nog een stukje dag over.
Even lekker mijzelf uitgelaten![]()
Was goed vertoeven. 10 graden en zonneschijn
[Afbeelding]
Vanaf een uur of 10 hier inderdaad strak blauw! Snel even de helft van de West Friese dijk route gedaan.Kalevandaal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:04:
Vandaag een vrije dag. Vanmorgen dingen met het gezin gedaan en vanmiddag nog een stukje dag over.
Even lekker mijzelf uitgelaten![]()
Was goed vertoeven. 10 graden en zonneschijn
[Afbeelding]
Is een aanrader! Ik moest ivm een afspraak bij Medemblik afhaken, maar was als Alkmaarder niet bekend dat wij zulke dijkjes hadden.
K to the KillaZ
WD40 hoort nergens in of op.
Complete rommel
Jawel hoor!Bommes schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:41:
[...]
WD40 hoort nergens in of op.
Complete rommel
Krakende deuren
Vastzittende schroeven
Ook goed poets spul voor velgjes en andere motor onderdelen (behalve rem schijven, die dan weer niet 🥳)
Beste uitvinding sinds voorgesneden brood 🍞
I took the blue pill…
@FBTN voor alle zaken die je daar noemt zijn vele betere middeltjes.
WD40 is een goed gehypte vochtverdrijver. Veel meer is het niet.
Zeggen dat alleen WD40 iets zegt is net zoals zeggen dat je een Guzzi hebt gekocht, je weet het merk maar nog niks van het type/model/soortBommes schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:23:
@FBTN voor alle zaken die je daar noemt zijn vele betere middeltjes.
WD40 heeft iets van 10-20+ soorten producten ofzo. Multi-use is wat iedereen bedoelt maar ze verkopen ook specifieke kruipolie/vetten e.d.
Beetje hetzelfde probleem als met loc-tite, zonder het nummer kan je boutje los zitten of zo vast dat je het nooit meer los krijgt
[ Voor 11% gewijzigd door A13X op 06-01-2023 23:26 ]
Awesome
Iets heel anders: wie regelt een tweak-run om het motor seizoen te beginnen? Mij best om het precies als de vorige rit te doen (waar sommige fanmail uit Groningen kregen en anderen vroegtijdig andere Harleys gingen kijken na de lunch (waar sommige tweakers in hun onderbroek rondliepen)
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Goed idee Botoo! Was idd gezellig op terrasje in Apeldoorn.botoo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:43:
Iets heel anders: wie regelt een tweak-run om het motor seizoen te beginnen? Mij best om het precies als de vorige rit te doen (waar sommige fanmail uit Groningen kregen en anderen vroegtijdig andere Harleys gingen kijken na de lunch (waar sommige tweakers in hun onderbroek rondliepen)
@iedereen, wordt vandaag een mooie dag om te rijden. Dus niet teveel op je telefoon zitten en 'hup' op de motor!
als je wil natuurlijk, no pressure
I took the blue pill…
Verkapte ik ben een ouwe man post?botoo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:39:
WD40 ontbreekt nooit in mijn gereedschapskist, gewoon makkelijk spul voor vanalles.
[edit]
en dan beweer ik dat ik er langer ervaring mee heb dan @Bommes
Vanmiddag maar ff op de MTB op pad. Moet helaas soms toch kiezen tussen sport en plezier. Vandaag maar ff sport. Maar idd lijkt mooi weer te wordenFBTN schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:24:
[...]
Goed idee Botoo! Was idd gezellig op terrasje in Apeldoorn.
@iedereen, wordt vandaag een mooie dag om te rijden. Dus niet teveel op je telefoon zitten en 'hup' op de motor!
als je wil natuurlijk, no pressure![]()
Dat stukje tussen Krabbendam en Sint Maarten is mijn favorietKillaZ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Vanaf een uur of 10 hier inderdaad strak blauw! Snel even de helft van de West Friese dijk route gedaan.
Is een aanrader! Ik moest ivm een afspraak bij Medemblik afhaken, maar was als Alkmaarder niet bekend dat wij zulke dijkjes hadden.

Verwijderd
WD40 en Loctitebotoo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:39:
WD40 ontbreekt nooit in mijn gereedschapskist, gewoon makkelijk spul voor vanalles.
[edit]
en dan beweer ik dat ik er langer ervaring mee heb dan @Bommes
Maar wel de cabrio gepakt en met dak open gereden. Komt toch een soort van ergens in de buurt.nldls schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:11:
[...]
Vanmiddag maar ff op de MTB op pad. Moet helaas soms toch kiezen tussen sport en plezier. Vandaag maar ff sport. Maar idd lijkt mooi weer te worden
@Verwijderd Nee, nog niet maar ik ga een 12" nemen, 15" is me te veel van het goede.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Dag heren en dames,
Ik heb een vraag, mogelijk een hele bijzondere want ik kan me inbeelden dat niet een hele hoop mensen hetzelfde probleem hebben als ik. Elke keer als ik een motor zie rijden begint mijn buik te kriebelen, waardoor ik al 3 jaar roep dat ik erg graag een motorrijbewijs zou willen. Echter heb ik dus een probleem: ik heb scoliose en daar ben ik aan geopereerd. Dit zorgt ervoor dat mijn rug 'vast' staat met 2 staven en ongeveer 24 schroeven. Op dit moment doe ik echt alles weer, ik sport 6x in de week en werk gewoon 40 uur. Helaas vind mijn omgeving (niet onbelangrijk; ik woon thuis en ben 23 jaar) het een enorm groot risico om de motor op te stappen waardoor het mij helaas nog niet gelukt is om mijn ouders te overtuigen dat ik mijn motorrijbewijs mag halen.
Mijn vraag is: iemand die hetzelfde probleem heeft en wel de motor is opgestapt? En wat zijn je ervaringen?
Ik heb een vraag, mogelijk een hele bijzondere want ik kan me inbeelden dat niet een hele hoop mensen hetzelfde probleem hebben als ik. Elke keer als ik een motor zie rijden begint mijn buik te kriebelen, waardoor ik al 3 jaar roep dat ik erg graag een motorrijbewijs zou willen. Echter heb ik dus een probleem: ik heb scoliose en daar ben ik aan geopereerd. Dit zorgt ervoor dat mijn rug 'vast' staat met 2 staven en ongeveer 24 schroeven. Op dit moment doe ik echt alles weer, ik sport 6x in de week en werk gewoon 40 uur. Helaas vind mijn omgeving (niet onbelangrijk; ik woon thuis en ben 23 jaar) het een enorm groot risico om de motor op te stappen waardoor het mij helaas nog niet gelukt is om mijn ouders te overtuigen dat ik mijn motorrijbewijs mag halen.
Mijn vraag is: iemand die hetzelfde probleem heeft en wel de motor is opgestapt? En wat zijn je ervaringen?
Verwijderd
Moet je echt je ouders overtuigen? Hoewel mijn situatie natuurlijk niet vergelijkbaar is maar mijn vader is ook echt anti motor. Helaas, voor hem, afgelopen november toch het rijbewijs gehaald. Ik zou er voor gaan, maar bel een rijschool op en wees eerlijk. Probeer een proef lesje en kijk wat je er van vindt.wErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Dag heren en dames,
Zelf geen ervaring mee of mening over. Ik zou het advies inwinnen van je/een medisch specialist voor een rationele keuze. Elke keer als je iets doet maak je een persoonlijke risicoafweging. Met die twee kun je dan afweging maken om iets wel of niet te doen. Of je ouders het ermee eens zijn is een tweedewErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Dag heren en dames,
[ Voor 3% gewijzigd door Freelance op 07-01-2023 19:48 ]
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
Wat vindt je omgeving precies wat voor risico aan op de motor stappen? Motorrijden is sowieso altijd een risico, maar over straat wandelen is dat ook, en de meeste ongelukken gebeuren toch thuis.wErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Dag heren en dames,
ik heb even "scoliose motorrijden" ingetikt bij google en dan lees ik enerzijds dat een rechte houding zoals op een scooter prima te doen is, maar een ander bericht juist dat alles behalve rechtop goed te doen is.
Hoe dan ook denk ik dat je nu op zoek bent naar bevestiging van iemand met dezelfde klachten als jij, maar ik denk dat je daar geen garanties zult vinden en dat je juist zelf moet ervaren wat voor jou de mogelijkheden zijn.
En dan komen we weer terug bij de risico's; denk je dat je opnieuw rugklachten krijgt door te gaan rijden? Dat is een afweging die alleen jij icm een medisch specialist kunt maken, dat zou ik niet gaan vergelijken met een ander zijn situatie.
If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I
Als motorrijder ben je niet alleen kwetsbaarder dan een autobestuurder je hebt ook wat meer kans op een oeps momentje en dan valt/omvalt. Het is aan jou om al dan niet dat risico te willen nemen.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Mwoa, niet mogen is een groot woord. Maar ik kan wel gerust stellen dat mijn ouders not amused waren toen ik zei dat ik voor mijn motorrijbewijs ging. Ook ik woonde toen nog thuis, en werkte 40u. Toen eerder 60u trouwens, juist de reden dat ik een uitlaatklep en ontspanning zocht.
Een paar weken daarna een proefles, en toen ik de les daarna naar Louis ging in Aachen en met de volledige uitrusting terug thuis kwam, was de boodschap wel duidelijk dat ik het doorzette.
Inmiddels zijn ze gewend aan het idee. Mijn moeder vindt het nog steeds eng, en maant me altijd om voorzichtig te zijn. Mijn vader is er geen fan van, maar vindt het wel supergaaf. Allebei vinden ze dat trouwens, als ik met de verhalen, foto's en vriendschappen thuis kom. Daar genieten ze dan wel allebei van.
Ik zeg er wel bij, ik vertel ook niet alles direct. Als ik op vakantie ben en er heeft er een een ongelukje gehad met alleen wat materiële schade, dan kan dat wachten tot ik thuis ben. Sommige filmpjes die versneld afgespeeld lijken te zijn, blijven ook voor het eigen persoonlijke archief.
Ze weten ook dat ik inmiddels al wat avonturen heb beleefd. Daar maak ik kilometers genoeg voor. Waaronder ook wat ongelukken. Een keer zelf (nooit een telefoongesprek beginnen met "niet schrikken!"), en verder vooral als toeschouwer / eerst aanwezige. De meest recente daarvan was een paar maanden geleden, hier nog uitgebreid besproken met die motoragent die werd aangereden.
Als ik zoiets vertel, merk ik dat mijn moeder vooral toch weer in de kramp schiet. Ze zal me niet pushen om er mee te stoppen, maar ze laat wel merken dat ze dat niet erg zou vinden.
Aan de ene kant weten ze dat we vrij sportief rijden. Aan de andere kant weten ze ook dat ik het wel veilig probeer te houden, en dat ik motorrijden heel serieus neem. Mijn gedrag op de weg, de technische staat van mijn motor, mijn kleding, en mijn rijvaardigheid. Ze weten dat ik dat altijd op peil probeer te houden, en als een van deze factoren is aangetast ga ik niet rijden. Dat is voor hun al een geruststellende gedachte.
Verder heb ik geen medische redenen die me tegenhouden om motor te rijden. Een beroerde knie, maar dat beperkt me alleen in de modelkeuzes, niet in het rijden zelf.
Een paar weken daarna een proefles, en toen ik de les daarna naar Louis ging in Aachen en met de volledige uitrusting terug thuis kwam, was de boodschap wel duidelijk dat ik het doorzette.
Inmiddels zijn ze gewend aan het idee. Mijn moeder vindt het nog steeds eng, en maant me altijd om voorzichtig te zijn. Mijn vader is er geen fan van, maar vindt het wel supergaaf. Allebei vinden ze dat trouwens, als ik met de verhalen, foto's en vriendschappen thuis kom. Daar genieten ze dan wel allebei van.
Ik zeg er wel bij, ik vertel ook niet alles direct. Als ik op vakantie ben en er heeft er een een ongelukje gehad met alleen wat materiële schade, dan kan dat wachten tot ik thuis ben. Sommige filmpjes die versneld afgespeeld lijken te zijn, blijven ook voor het eigen persoonlijke archief.
Ze weten ook dat ik inmiddels al wat avonturen heb beleefd. Daar maak ik kilometers genoeg voor. Waaronder ook wat ongelukken. Een keer zelf (nooit een telefoongesprek beginnen met "niet schrikken!"), en verder vooral als toeschouwer / eerst aanwezige. De meest recente daarvan was een paar maanden geleden, hier nog uitgebreid besproken met die motoragent die werd aangereden.
Als ik zoiets vertel, merk ik dat mijn moeder vooral toch weer in de kramp schiet. Ze zal me niet pushen om er mee te stoppen, maar ze laat wel merken dat ze dat niet erg zou vinden.
Aan de ene kant weten ze dat we vrij sportief rijden. Aan de andere kant weten ze ook dat ik het wel veilig probeer te houden, en dat ik motorrijden heel serieus neem. Mijn gedrag op de weg, de technische staat van mijn motor, mijn kleding, en mijn rijvaardigheid. Ze weten dat ik dat altijd op peil probeer te houden, en als een van deze factoren is aangetast ga ik niet rijden. Dat is voor hun al een geruststellende gedachte.
Verder heb ik geen medische redenen die me tegenhouden om motor te rijden. Een beroerde knie, maar dat beperkt me alleen in de modelkeuzes, niet in het rijden zelf.
Verwijderd
Oh netjes. Je had ook t bars op de planning right? Ben benieuwd hoe het staat op jouw motor straks.botoo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:21:
@Verwijderd Nee, nog niet maar ik ga een 12" nemen, 15" is me te veel van het goede.
Mijn moeder is een beetje zoals elke moeder denk ik: zolang ik thuis woon gebeurt het nietVerwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:42:
[...]
Moet je echt je ouders overtuigen? Hoewel mijn situatie natuurlijk niet vergelijkbaar is maar mijn vader is ook echt anti motor. Helaas, voor hem, afgelopen november toch het rijbewijs gehaald. Ik zou er voor gaan, maar bel een rijschool op en wees eerlijk. Probeer een proef lesje en kijk wat je er van vindt.
Mijn chirurg zegt dat het prima kan! Ik doe inmiddels ook gewoon alles weer.Freelance schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:45:
[...]
Zelf geen ervaring mee of mening over. Ik zou het advies inwinnen van je/een medisch specialist voor een rationele keuze. Elke keer als je iets doet maak je een persoonlijke risicoafweging. Met die twee kun je dan afweging maken om iets wel of niet te doen. Of je ouders het ermee eens zijn is een tweede
Het vallen en het kwetsbaarder zijn vinden ze een risico, maar goed, dat is zonder scoliose ook een risico!sjunnie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Wat vindt je omgeving precies wat voor risico aan op de motor stappen? Motorrijden is sowieso altijd een risico, maar over straat wandelen is dat ook, en de meeste ongelukken gebeuren toch thuis.
ik heb even "scoliose motorrijden" ingetikt bij google en dan lees ik enerzijds dat een rechte houding zoals op een scooter prima te doen is, maar een ander bericht juist dat alles behalve rechtop goed te doen is.
Hoe dan ook denk ik dat je nu op zoek bent naar bevestiging van iemand met dezelfde klachten als jij, maar ik denk dat je daar geen garanties zult vinden en dat je juist zelf moet ervaren wat voor jou de mogelijkheden zijn.
En dan komen we weer terug bij de risico's; denk je dat je opnieuw rugklachten krijgt door te gaan rijden? Dat is een afweging die alleen jij icm een medisch specialist kunt maken, dat zou ik niet gaan vergelijken met een ander zijn situatie.
En inderdaad, mocht ik de motor op stappen, dan zou het op een naked bike zijn bijv, zeerzeker geen racer!
Ik vermoed eigenlijk dat ik geen rugklachten krijg op de motor, ik sport 6x per week intensief (krachttraining).
De kriebels zouden het risico wel willen nemen hoorbotoo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
Als motorrijder ben je niet alleen kwetsbaarder dan een autobestuurder je hebt ook wat meer kans op een oeps momentje en dan valt/omvalt. Het is aan jou om al dan niet dat risico te willen nemen.
Ah joh, hier vinden ze het nu alleen maar mooi thuis + motor moest kostte wat het kost in de garage komen toen ik hem eenmaal hadwErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:11:
[...]
Mijn moeder is een beetje zoals elke moeder denk ik: zolang ik thuis woon gebeurt het niet![]()
Ik heb in het verleden 2 keer een hernia gehad en ik heb wat ellende met een knie gehad. Ik moet opletten welk type motor ik koop (daarom ging de CBR600F al na een jaar weer weg. Ik rijdt ook regelmatig langere afstanden en dat was voor mij niet vol te houden op dat ding).
Mijn ouders stonden er beide niet om te springen, dat stonden ze bij mijn broer ook niet. Want ja, motorrijders zijn kwetsbaar en wat ze vaak hebben gelezen is dat een motorrijder zo'n ongeval niet overleefd.. Toen een neef van me een jaar of 5 geleden in Duitsland aangereden werd en eigenlijk door 't oog van de naald is gekropen wat letsel betreft, konden we uiteraard weer op veel commentaar rekenen. Maar als ik een andere motor gekocht heb moet ik die uiteraard wel even komen laten zien
En de laatste keer toen ik vanaf m'n broer naar huis reed en zij min of meer dezelfde route moesten volgen met de auto, kreeg ik later een aantal foto's opgestuurd
M'n neef had de domme pech om bij een relatief simpele aanrijding ernstig letsel op te lopen, en daarna weer alle geluk om daar toch nog behoorlijk snel van te herstellen (al heeft hij sinds dat ongeluk geen milt meer). Juist omdat het écht even spannend is geweest of en hoe hij erdoor zou komen, rijdt hij geen motor meer. Nou heb ik gehoord dat hij best wel weer een motor zou willen, maar zijn vrouw denkt daar anders over (begrijpelijk wel) dus dat zal op zich moeten laten wachten
Voor mij was zijn ongeluk wel een reminder dat mijn hobby niet een van de veiligste is, en dat je gewoon heel goed moet blijven opletten en er niet vanuit moet gaan dat die ander ook wel gekeken heeft... Ondanks dat blijft het mooi en leuk en ben ik veel meer aan dat motorrijden verslaafd geraakt dan ik ooit gedacht had
Ik zou veel meer willen rijden dan ik doe, maar voor mijn werk heb ik gewoon 't blik nodig en als ik voel dat de rug wat moe is (of ik eigenlijk al een beetje te ver gegaan ben tijdens 't werk...) dan laat ik de motor ook staan. Ik vind dat je hele lichaam eigenlijk soepel moet werken als je motor gaat rijden. Ik heb een keer met een lichtelijk overbelaste rug op de motor gezeten, maar dat heeft zoveel invloed.. Jij zit niet ontspannen, daardoor reageert de motor anders dan je gewend bent, etc...
Ik zou adviseren om een proefles te nemen en te kijken hoe dat voelt. Als jij en de instructeur vinden dat je de motor goed genoeg kunt besturen (want je gebruikt je hele lichaam ipv armen en benen in de auto) dan moet het goed komen
Oh en als je 23 bent mag je volgens mij gewoon zelf bepalen wat je doet, dus of je ouders toestemming geven of niet lijkt me niet echt relevant
De vraag is wel of je vervolgens toestemming krijgt jouw motor in/bij hun huis te parkeren.. Dat dan weer wel
Mijn ouders stonden er beide niet om te springen, dat stonden ze bij mijn broer ook niet. Want ja, motorrijders zijn kwetsbaar en wat ze vaak hebben gelezen is dat een motorrijder zo'n ongeval niet overleefd.. Toen een neef van me een jaar of 5 geleden in Duitsland aangereden werd en eigenlijk door 't oog van de naald is gekropen wat letsel betreft, konden we uiteraard weer op veel commentaar rekenen. Maar als ik een andere motor gekocht heb moet ik die uiteraard wel even komen laten zien
M'n neef had de domme pech om bij een relatief simpele aanrijding ernstig letsel op te lopen, en daarna weer alle geluk om daar toch nog behoorlijk snel van te herstellen (al heeft hij sinds dat ongeluk geen milt meer). Juist omdat het écht even spannend is geweest of en hoe hij erdoor zou komen, rijdt hij geen motor meer. Nou heb ik gehoord dat hij best wel weer een motor zou willen, maar zijn vrouw denkt daar anders over (begrijpelijk wel) dus dat zal op zich moeten laten wachten
Voor mij was zijn ongeluk wel een reminder dat mijn hobby niet een van de veiligste is, en dat je gewoon heel goed moet blijven opletten en er niet vanuit moet gaan dat die ander ook wel gekeken heeft... Ondanks dat blijft het mooi en leuk en ben ik veel meer aan dat motorrijden verslaafd geraakt dan ik ooit gedacht had
Ik zou veel meer willen rijden dan ik doe, maar voor mijn werk heb ik gewoon 't blik nodig en als ik voel dat de rug wat moe is (of ik eigenlijk al een beetje te ver gegaan ben tijdens 't werk...) dan laat ik de motor ook staan. Ik vind dat je hele lichaam eigenlijk soepel moet werken als je motor gaat rijden. Ik heb een keer met een lichtelijk overbelaste rug op de motor gezeten, maar dat heeft zoveel invloed.. Jij zit niet ontspannen, daardoor reageert de motor anders dan je gewend bent, etc...
Ik zou adviseren om een proefles te nemen en te kijken hoe dat voelt. Als jij en de instructeur vinden dat je de motor goed genoeg kunt besturen (want je gebruikt je hele lichaam ipv armen en benen in de auto) dan moet het goed komen
[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 07-01-2023 20:45 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik wil persé de Burly Dominator maar die staan al maanden ik backorder, ik heb ondertussen aan Wastland Customs gevraagd of ze 'm voor me kunnen maken maar dat zal ws niet lukken omdat ze doorgaans alleen custom sturen bouwen op basis van hun eigen modellen.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:11:
Oh netjes. Je had ook t bars op de planning right? Ben benieuwd hoe het staat op jouw motor straks.
Deze dus 10" rise, 2" pullback:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S97n6iTI8s2Xe7wgT4uZxqEU.jpg?f=user_large)
Lucky 13 zou ook een optie zijn maar hun 11" rise zijn steevast 'sold out' en 14" is te hoog naar mijn zin.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Zoals 'elke' moeder bedoelt ze dan waarschijnlijk liever nietwErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:11:
[...]
Mijn moeder is een beetje zoals elke moeder denk ik: zolang ik thuis woon gebeurt het niet![]()
Als ik jou was, maar dat ben ik niet, zou ik gewoon beginnen met lessen. Kun je in ieder geval zelf zien of het wat voor je is, en meteen de reacties peilen. Het blijft imho een beetje raar om als ouder een volwassen zoon iets te verbieden dat niet illegaal is. Mijn moeder staat nog steeds niet te springen om mijn motorhobby (ik ben 57) maar ze heeft zich erbij neergelegd.
Motorcoureurs zitten soms ook vol stalen pennen en dat weerhoudt ze er ook niet van om alsnog halsbrekende toeren uit te halen. Gewoon doen wat je leuk vindt; ze wennen er vanzelf aan.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik zie hetzelfde gesprek voorbij komen als vorige keer.
Iemand zei: mijn partner/moeder oid vind het te gevaarlijk.
De reacties zijn steevast hetzelfde:
Ik denk @wErudite dat een proefles je in ieder geval zover uitsluitsel kan geven of die kriebels terecht zijn.
Zeker als je behandeld arts aangeeft dat het kan zou ik je er niet door laten tegen houden.
Geniet van het leven (je leeft maar één keer)
Ik wilde al opstappen sinds m’n 18e. Heeft nog 15 jaar geduurd voor ik daadwerkelijk m’n motor rijbewijs heb gehaald. Het blik wel als eerste gehaald, was voor m’n werk wel de beste keuze.
Maar nu ik m’n RBW heb eerst een paar proefritten gemaakt via Motorshare (of andere langere proefritten proberen) om te kijken welke motor daadwerkelijk mij paste. Dat zal voor jou niet anders zijn vermoed ik.
Je zal toch langere tijd op de motor willen zitten?
Iemand zei: mijn partner/moeder oid vind het te gevaarlijk.
De reacties zijn steevast hetzelfde:
- buiten op straat lopen is ook gevaarlijk
- jezelf beheersen
- anderen zijn een gevaar (mobieltjes in het verkeer)
- (insert leeftijd/ervaring) nog nooit wat overkomen
Ik denk @wErudite dat een proefles je in ieder geval zover uitsluitsel kan geven of die kriebels terecht zijn.
Zeker als je behandeld arts aangeeft dat het kan zou ik je er niet door laten tegen houden.
Geniet van het leven (je leeft maar één keer)
Ik wilde al opstappen sinds m’n 18e. Heeft nog 15 jaar geduurd voor ik daadwerkelijk m’n motor rijbewijs heb gehaald. Het blik wel als eerste gehaald, was voor m’n werk wel de beste keuze.
Maar nu ik m’n RBW heb eerst een paar proefritten gemaakt via Motorshare (of andere langere proefritten proberen) om te kijken welke motor daadwerkelijk mij paste. Dat zal voor jou niet anders zijn vermoed ik.
Je zal toch langere tijd op de motor willen zitten?
:strip_exif()/f/image/Pc8Ap1anrgoURhc44J6s5X1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Jippie, een pracht van een Virago in de garage bij mn ouders (heb zelf nog ff geen ruimte thuis
:strip_exif()/f/image/j2uJGcXqnbesyJv0z4X35l46.jpg?f=fotoalbum_large)
"Ja, daar heb je nog wel van dat tankcure spul voor"
Hmmm, nee, daar ga ik niet meer aan beginnen, zoek wel wat anders, als de roestpuisten aan de bovenkant er doorheen komen is de tank gewoon klaar.
:strip_exif()/f/image/nmikfEquYWMX8QCtqIDsKwU6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ruikt precies zoals het er uit ziet...
leeg
Voor de wat ervarenere klussers misschien een stomme vraag, maar ik stel 'm lekker toch 
Ik merk dat de voorrem van mijn Tiger sinds een tijdje wat 'zompig' aanvoelt. Moet remhendel ook stuk verder intrekken om goed te remmen, waar ik voorheen vrijwel direct feedback had, moet ik 'm nu tot bijna aan het handvat trekken. Nivo van remvloeistof lijkt niet gezakt te zijn, dus mijn vermoeden was 'lucht', al heb ik geen idee hoe dat erin gekomen moet zijn.
Wat ik zo in wat videos zie is er speciaal gereedschap om te ontluchten, wat ik zelf niet in huis heb. Is er nog iets anders wat ik kan checken, of zal ik van de week gewoon maar even bij de dealer langs rijden?
Ik merk dat de voorrem van mijn Tiger sinds een tijdje wat 'zompig' aanvoelt. Moet remhendel ook stuk verder intrekken om goed te remmen, waar ik voorheen vrijwel direct feedback had, moet ik 'm nu tot bijna aan het handvat trekken. Nivo van remvloeistof lijkt niet gezakt te zijn, dus mijn vermoeden was 'lucht', al heb ik geen idee hoe dat erin gekomen moet zijn.
Wat ik zo in wat videos zie is er speciaal gereedschap om te ontluchten, wat ik zelf niet in huis heb. Is er nog iets anders wat ik kan checken, of zal ik van de week gewoon maar even bij de dealer langs rijden?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Je ouders kunnen je niks verbieden.wErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Mijn ouders vonden het ook maar niks. Desondanks ben ik er gewoon voor gegaan op m'n 24e (tijdens m'n studie) en ik ben echt ontzettend blij dat ik het op die leeftijd/tijd heb gedaan. Toen m'n vader merkte dat ik niet ging stoppen heeft hij eens opgezocht wat ervoor nodig is om je rijbewijs te halen, en vooral van het AVB-gedeelte was hij bijzonder onder de indruk en dat gaf hem veel geruststelling. Ik merk aan hem niet dat hij het vervelend vind dat ik motor rijd, zolang ik maar op dezelfde manier thuis kom als dat ik weg ging. Mijn moeder daarentegen gaat het nooit fijn vinden en elke keer als ik daar weg rijd moet ik weer voorzichtig doen (jaja mama...
Verder eens met @DrivinUCrazy, niet alles hoeft gedeeld te worden. Ik deel uiteraard de mooie foto's en de video's dat het lekker rustig aan gaat. De staat van m'n kleding en motor hebben ze verder geen verstand van, maar daarvoor zorg ik zelf. Valpartijen van anderen meld ik niet (en die van mezelf ook niet als er niks ergs is gebeurd).
Wel zou ik idd ook het advies van een medisch specialist inwinnen. Het klinkt niet onmogelijk om te rijden (mogelijk moet je een bepaald type motor nemen wat niet direct de eerste keus is ivm comfort), maar daar kunnen proefritten bij helpen.

Na een rustige rit voorzichtig aan je remschijf voelen, als deze echt heet is kan het duiden op plakkende klauwen waardoor alles te heet. I.c.m. oude remolie kan dat een sponzig gevoel geven. Als het sponzige gevoel er ook is nadat je de motor al langere tijd niet hebt gebruikt is het idd misschien lucht en/of oude vloeistof.BM schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:01:
Voor de wat ervarenere klussers misschien een stomme vraag, maar ik stel 'm lekker toch
Wat ook nog kan is een oude remslang waarvan het rubber is aangetast. Die moet je dan kunnen zien 'opbollen' als je hard in de rem knijpt.
[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 08-01-2023 13:11 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik heb geen idee hoe dat zit met zo'n pin in je rug, maar als dat inderdaad een extra risico is ivm vallen en dat het dan misschien erg naar breekt, zou je kunnen overwegen om zo'n airbagvest aan te schaffen. Zo'n mechanische Helite Turtle 2 (dus met een koordje aan je motor) loopt lekker ver door tot over je stuitje en fixeert je romp bij een val. Kost wat, maar voor peace of mind én de toegevoegde extra veiligheid is die €500 best een verantwoorde uitgave (bij FC-Moto zelfs €459).wErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:11:
[...]
Mijn chirurg zegt dat het prima kan! Ik doe inmiddels ook gewoon alles weer.
[...]
Het vallen en het kwetsbaarder zijn vinden ze een risico, maar goed, dat is zonder scoliose ook een risico! En inderdaad, mocht ik de motor op stappen, dan zou het op een naked bike zijn bijv, zeerzeker geen racer! Ik vermoed eigenlijk dat ik geen rugklachten krijg op de motor, ik sport 6x per week intensief (krachttraining).
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Heel goede toevoeging inderdaad. Plus dat het direct aangeeft dat je het serieus neemt en niet over één nacht ijs gaat. 
Sowieso is mijn insteek qua budget: eerst de juiste uitrusting, dán pas van het overgebleven geld de motor. Veel anderen doen dat andersom. Die gaan met de aanschaf van de motor al over hun budget heen, en vervolgens geen geld meer voor een juiste uitrusting...
Sowieso is mijn insteek qua budget: eerst de juiste uitrusting, dán pas van het overgebleven geld de motor. Veel anderen doen dat andersom. Die gaan met de aanschaf van de motor al over hun budget heen, en vervolgens geen geld meer voor een juiste uitrusting...

Met die hete zomers van de laatste jaren ben ik af en toe wel jaloers op onze shirt-met-slipper-rijders hoorDrivinUCrazy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:34:
Die gaan met de aanschaf van de motor al over hun budget heen, en vervolgens geen geld meer voor een juiste uitrusting...
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Dat Proxon set had / heb ik ook. De kist leeft niet meer maar meeste materiaal nog wel.4x2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:23:
Jippie, een pracht van een Virago in de garage bij mn ouders (heb zelf nog ff geen ruimte thuis)
[Afbeelding]
@wErudite Zou ook eens wat rond neuzen op Motor-forum.nl Daar zit een nog grotere groep motorrijders.
Mooie bike post je daarVerwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:05:
Ik ben momenteel aan het oriënteren om zo een windscherm te kopen voor mijn fxdx.
Het is wat zo een hobby, blijft bezig met mods![]()
Zijn er mensen hier die zo een 15" windscherm hebben op hun harley?
[Afbeelding]
Ik heb mijn fairing nooit gemeten, maar lijkt qua hoogte wel op wat je post, en ook qua stijl:
:strip_exif()/f/image/5kCBM0DhJw4DHi5JARfb2HKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TVMkVrwy5eL2LNYiIJvJDNV2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik weet niet of je enkel wilde weten of er meer mensen met zo'n fairring zijn, of dat je nog een vervolgvraag had?
Ik heb altijd problemen om mijn achterband op te pompen, want kan moeilijk bij de aansluiting komen. Het liefst pomp ik mijn banden op bij de Tango, want die hebben een fijn systeem (je stelt de juiste luchtdruk in en dan sluit je hem aan, de rest doet de machine). Helaas hebben die zo'n verlengstuk en past dat nooit op mijn achterwiel. Nu zag ik op een foto een zogeheten "valve stem extender" voorbij komen. Is dat spul universeel, of type afhankelijk? Lijkt me ideaal om zoiets aan te schaffen en altijd bij te hebben.
Ik had, juist vanwege het lastig te bereiken, https://catalog.zodiac.nl...?searchResult=1#gallery-1 (de linkse) altijd in mijn tas zitten voor noodgevallen. Is geen wonderoplossing maar wel erg fijn als je er bij een rechte pomp niet bij kan.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik heb haakse ventielen om dat geklooi te voorkomen.
Nog even andere remslangen bestellen en monteren, uiteraard remolie verversen, een band om een nieuwe achtervelg laten leggen en dan staat de Fazer er weer klaar voor
Nog even andere remslangen bestellen en monteren, uiteraard remolie verversen, een band om een nieuwe achtervelg laten leggen en dan staat de Fazer er weer klaar voor
Verwijderd
@LankHoar Jaaaa super vet
Ook in combinatie met die bars zo, precies wat ik wil denk ik. Althans, ik twijfel nog tussen dit of 10" en dan met een Quarter fairing.
Twijfelde voornamelijk omdat ik zelf niet heel lang ben (175) maar volgens Botoo en een ander forum moet dat geen probleem zijn.
Ook in combinatie met die bars zo, precies wat ik wil denk ik. Althans, ik twijfel nog tussen dit of 10" en dan met een Quarter fairing.
Twijfelde voornamelijk omdat ik zelf niet heel lang ben (175) maar volgens Botoo en een ander forum moet dat geen probleem zijn.
Ik zal gewoon eerst een proefles nemen en kijken of het wat voor je is.wErudite schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Dag heren en dames,
In de lessen gebeurt alles nog gecontroleerd. Eerst begin je met motorvoertuig beheersing en leer je de kunstjes vaak op een open veld of parkeerplaats met begeleiding. Daarna avb examen en dan begint het rijden op de weg.
Neem wel een rijschool die goed is. Eentje waarvan de instructeur ook echt met je mee rijdt. Er zijn ook rijscholen die alleen met een auto achter je aan rijden. Ik zal die vermijden. Je hebt echt eentje nodig die continu dekking geeft en echt motortechnieken kan voordoen op openbare weg en je echt kan begeleiden.
De lol begint al bij het lessen eigenlijk. Gezien je rugklachten wil je graag een motor rijden waarbij je rechtop zit. Ik raad dan een adventure aan als je klaar bent. De meeste rijscholen rijden met een naked bike door het lichte gewicht en lage zadelhoogte. (MT07 of Z650). Daarbij zit je meer voorover gebogen.
Dit topic is gesloten.