@[Roland] Pfff wat klote, hopelijk ben je goed verzekerd en kun je de motor in de buurt laten fixen..
@[Roland] yikes dat is wel zuur zeg. Dat was of heel knullig, of dat iemand het erom gedaan heeft.. 
@Zorg vind het nog steeds jammer dat je niet gewoon een echte motor overweegt, en dan een Street Glide, of beter nog, een Road Glide
@botoo vanwaar ga je die bestellen? Kan de leverancier je niet vertellen wat de productiedatum is? 10" lijkt me persoonlijk wat laag, ik heb nu 13,5" en had van mij wel 14" gemogen. Ik ben 1.80m dus niet bijster lang.
Een idee om tweedehands te kijken? Marktplaats, FB groepen en hoorde zelfs vorige week dat er een Instagram groep is die veel clubstyle producten verkopen voor scherpe prijzen.

@Zorg vind het nog steeds jammer dat je niet gewoon een echte motor overweegt, en dan een Street Glide, of beter nog, een Road Glide
@botoo vanwaar ga je die bestellen? Kan de leverancier je niet vertellen wat de productiedatum is? 10" lijkt me persoonlijk wat laag, ik heb nu 13,5" en had van mij wel 14" gemogen. Ik ben 1.80m dus niet bijster lang.
Een idee om tweedehands te kijken? Marktplaats, FB groepen en hoorde zelfs vorige week dat er een Instagram groep is die veel clubstyle producten verkopen voor scherpe prijzen.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Nee, ik denk niet dat de lokale verzekering die ik afgesloten heb dit dekt. Maar goed, risico dat mijn motor beschadig kon worden tijdens de trip was groot en heb ik bewust genomen.ArjenIsM3 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:59:
@[Roland] Pfff wat klote, hopelijk ben je goed verzekerd en kun je de motor in de buurt laten fixen..
Fixen kan pas in Dubai. In Iran zijn motor boven 250 cc verboden en je vind geen Japanse/westerse merken i.v.m. de sancties.
Wat kut zeg... Die beugel staat wel flink naar binnen geduwd, zo lijkt het op de foto. Je zou haast zeggen dat de motor niet alleen is omgetikt, maar dat er ook een gewicht op heeft gestaan.[Roland] schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:44:
Okay, zover mijn trip door Iran. Zit in het hotel wat te lezen komt de receptioniste naar me toe om te zeggen dat mijn motor op de grond ligt. Iemand tegen aan gereden. Stond op de bok want heb een uur daarvoor de ketting gesmeerd. Ben blij dat ik hem nog niet op schijfrem slot had gezet. Een parkeerplek met ruimte voor wel 30 autos en er stonden er maar 3. Gewoon knap dat die vent mijn motor geraakt heeft.
Aardige plas benzine op de grond en starten lukte even niet want start knop verdwenen dus dacht even dat het afgelopen was met de trip. Maar rechtop lijkt benzine niet te lekken. Lukte net ook om de motor te starten door handmatig de connector kort te sluiten. Niet heel handig maar de motor dus maar niet uitzetten als het niet echt nodig is.
Ik had geïnvesteerd in valbeugels maar die hebben heel weinig gedaan.
Politie heeft rapport opgemaakt maar zijn me vergeten een kopietje te geven, niet dat dit veel uitmaakt want deze is in het Perzisch.
repareren gaat niet lukken hier in Iran. Het is nog 900km tot de boot dus dat moet lukken en dan in Dubai laten repareren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Succes met de reparatie!
XBL: DonFrans
Je ziet dat de beugel omgebogen is, en daarboven ook niet afsteunt. En hoe stom het ook klinkt, dat is misschien maar beter ook.Frans92 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:24:
[...]
Wat kut zeg... Die beugel staat wel flink naar binnen geduwd, zo lijkt het op de foto. Je zou haast zeggen dat de motor niet alleen is omgetikt, maar dat er ook een gewicht op heeft gestaan.
Succes met de reparatie!
Laatst zag ik een vergelijkbare schade bij een Africa Twin (CRF1000) maar daarbij waren de valbeugels wél met elkaar doorverbonden links en rechts. Dat front was ontzet, niet normaal. Echt heel serieuze schade. En dat kon hier nog wel eens meevallen. Hoewel ik direct zal toegeven dat ik minder schade had verwacht met zulke beugels er op.
Die beugel is niet toevallig ook nog eens boven op die stoeprand terecht gekomen?
Ik vind de schade aan het stuur wel een beetje een vreemde plek.
@[Roland]
In ieder geval eerst even goed de gashendel (en gaskabels) controleren. Je wil wel dat dat vrij blijft bewegen en niet blokkeert.
Kun je niet ook bij een lokale garage of nog beter een elektrazaak een schakelaartje regelen en dat als tijdelijke fix eraan zetten?
[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-12-2022 15:43 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik ben het met je eens dat het goed is dat ze kunnen buigen, maar voor alleen omvallen vind ik ze erg naar binnen staan.DrivinUCrazy schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:38:
[...]
Je ziet dat de beugel omgebogen is, en daarboven ook niet afsteunt. En hoe stom het ook klinkt, dat is misschien maar beter ook.
Laatst zag ik een vergelijkbare schade bij een Africa Twin (CRF1000) maar daarbij waren de valbeugels wél met elkaar doorverbonden links en rechts. Dat front was ontzet, niet normaal. Echt heel serieuze schade. En dat kon hier nog wel eens meevallen. Hoewel ik direct zal toegeven dat ik minder schade had verwacht met zulke beugels er op.
Die beugel is niet toevallig ook nog eens boven op die stoeprand terecht gekomen?
XBL: DonFrans
Dat stoeprandje is de boosdoener. Daar precies opgevallen (wat @DrivinUCrazy al aanneemt). Stomme pech denk ik. Als had ik ook gehoopt/verwacht dat de beugel iets beter zou werken.
Er staat ook een camera opgericht en ik had gehoopt dat deze ook opneemt. Helaas niet.
Toch ook wel weer een interessante ervaring. De eigenaar van de auto (een buurman hier) heeft een vertaler gebeld en ze zijn me komen opzoeken om genoegdoening te geven. Aardige vent die aangaf dat zijn auto aan de overkant stond en niet op de handrem. Leek me raar maar achteraf klopt dat want hij was niet bij de auto (ik dacht dat een ander de chauffeur was) en we konden de auto zo wegduwen.
In ieder geval, wat voor genoegdoening wilde ik? Maar hij kan me niet helpen, dit is een arm land en hij hoort duidelijk niet bij de rijke elite. Ik heb dus gezegd dat hij altijd in zijn versnelling en op de handrem moet parkeren en dat het verder goed is.
Maar zo makkelijk kwam ik er niet vanaf. De politie had hem opgespoord en hij had de opdracht gekregen om mij op te zoeken en genoegdoening te geven. Als hij dat niet deed dan kreeg hij problemen met de Politie.
Eigen schuld dacht ik maar ik ga natuurlijk niet iemand in problemen brengen met de politie in Iran. Ik wilde dan wel een briefje schrijven. Graag! Maar of ik toch niet alsjeblieft meewilde naar het politiebureau.
Een bezoekje aan het politiebureau in Iran wilde ik vooraf absoluut voorkomen (om andere redenen) maar in dit geval wel gedaan. Briefje geschreven. Politie vond het wat vreemd, man was blij en ik weer vooruit.
Heb een garage gevonden in Dubai. Morgen weer rijden. 400km en ik neem aan dat dit goed gaat. Zo niet dan verzin ik wel wat anders. Als ik de motor maar het land uit krijg dan gaat het goed komen.
@DrivinUCrazy ik zal dat morgen checken. garage zal niet veel zin hebben. Vandaag ook bij een bandenboer mijn reserve binnenband in het voorwiel laten vervangen (verloor de helft van druk in 3 dagen) en daar was mijn eigen gereedschap al voor nodig omdat hij het juiste niet had.
Er staat ook een camera opgericht en ik had gehoopt dat deze ook opneemt. Helaas niet.
Toch ook wel weer een interessante ervaring. De eigenaar van de auto (een buurman hier) heeft een vertaler gebeld en ze zijn me komen opzoeken om genoegdoening te geven. Aardige vent die aangaf dat zijn auto aan de overkant stond en niet op de handrem. Leek me raar maar achteraf klopt dat want hij was niet bij de auto (ik dacht dat een ander de chauffeur was) en we konden de auto zo wegduwen.
In ieder geval, wat voor genoegdoening wilde ik? Maar hij kan me niet helpen, dit is een arm land en hij hoort duidelijk niet bij de rijke elite. Ik heb dus gezegd dat hij altijd in zijn versnelling en op de handrem moet parkeren en dat het verder goed is.
Maar zo makkelijk kwam ik er niet vanaf. De politie had hem opgespoord en hij had de opdracht gekregen om mij op te zoeken en genoegdoening te geven. Als hij dat niet deed dan kreeg hij problemen met de Politie.
Eigen schuld dacht ik maar ik ga natuurlijk niet iemand in problemen brengen met de politie in Iran. Ik wilde dan wel een briefje schrijven. Graag! Maar of ik toch niet alsjeblieft meewilde naar het politiebureau.
Een bezoekje aan het politiebureau in Iran wilde ik vooraf absoluut voorkomen (om andere redenen) maar in dit geval wel gedaan. Briefje geschreven. Politie vond het wat vreemd, man was blij en ik weer vooruit.
Heb een garage gevonden in Dubai. Morgen weer rijden. 400km en ik neem aan dat dit goed gaat. Zo niet dan verzin ik wel wat anders. Als ik de motor maar het land uit krijg dan gaat het goed komen.
@DrivinUCrazy ik zal dat morgen checken. garage zal niet veel zin hebben. Vandaag ook bij een bandenboer mijn reserve binnenband in het voorwiel laten vervangen (verloor de helft van druk in 3 dagen) en daar was mijn eigen gereedschap al voor nodig omdat hij het juiste niet had.
:strip_exif()/f/image/39jN1t5PqtLmuAPLYU8Lpeu8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door [Roland] op 05-12-2022 17:39 ]
Sterkte @[Roland]!
Valt me op dat je positief met de situatie omgaat, complimenten daarvoor!
Iran is idd kak voor Westerse motoren. Ze hebben zelfs niet eens de goede motorolie daar…
Valt me op dat je positief met de situatie omgaat, complimenten daarvoor!
Iran is idd kak voor Westerse motoren. Ze hebben zelfs niet eens de goede motorolie daar…
@LankHoar bestelling bij https://www.partseurope.eu/en/ via mijn lokale garage (Willem Been). Er zou vanaf aug. dit jaar nieuw moeten zijn maar daar zie ik nog niks van.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Kan er niets aan ontdekken inderdaad. Lijkt me dat je Willem Been even moet vragen om contact op te nemen, indien je zekerheid wil. Zou ik wel willen, je wil niet dat je stuur ineens *krak* zegt terwijl je net die bocht lekker snel door aan het gaan bentbotoo schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:26:
@LankHoar bestelling bij https://www.partseurope.eu/en/ via mijn lokale garage (Willem Been). Er zou vanaf aug. dit jaar nieuw moeten zijn maar daar zie ik nog niks van.

Hoe heb je gekozen voor 10" met 5" pullback als ik vragen mag? Even nieuwsgierig waarom dat precies
Op de motor zitten en dan fictief handen houden waar ik ze uiteindelijk wil hebben. 10" omdat ik ~ 10 cm (4") hoger wil. Blijkt dat toch te laag in gebruik dan kan ik er altijd nog riser extensions onder zetten, die zijn er van 2" tot 10"
5" pullback omdat ik daarmee wat rechterop kan zitten. Ik heb nu 1"pullback en daarmee moet ik toch iets naar voren leunen. Met de pullback zit ik nog wel wat te dubben omdat het stuur met de 10" al wat meer naar me toe komt. De Dominators zijn ook straight te verkrijgen (zelfde serie, zelfde recall). tegen de tijd dat ze weer leverbaar zijn beslis ik definitief.
Voor mij wel belangrijk is de breedte van het stuur, dat wil ik onder de 80 cm. houden wat ik nu heb en de Dominators zitten op 73,5 cm. stuk makkelijker om de motor uit de smalle berging te manouvreren.
5" pullback omdat ik daarmee wat rechterop kan zitten. Ik heb nu 1"pullback en daarmee moet ik toch iets naar voren leunen. Met de pullback zit ik nog wel wat te dubben omdat het stuur met de 10" al wat meer naar me toe komt. De Dominators zijn ook straight te verkrijgen (zelfde serie, zelfde recall). tegen de tijd dat ze weer leverbaar zijn beslis ik definitief.
Voor mij wel belangrijk is de breedte van het stuur, dat wil ik onder de 80 cm. houden wat ik nu heb en de Dominators zitten op 73,5 cm. stuk makkelijker om de motor uit de smalle berging te manouvreren.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Das me allemaal iets te groot! De Dark horse is al een 1800! Voor mij is de Scout, mits voldoende comfort, al voldoende!LankHoar schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:59:
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Dat heb ik ook heel vaak gedaan, zitten en kijken hoe het stuur zou moeten komen. Ik dacht dat 13-14" veel te hoog zou worden, en ook dat de pull-back nog verder zou moeten. Wanneer ik dan op iemand anders zijn bike zat om even te testen (specifiek degene waarvan ik het stuur nu op mijn bik heb zitten bijvoorbeeld), dan bleek dat het eigenlijk toch wel goed zit. En nu hij er op zit lijkt het ook precies goed. Heb er nog geen lange trip mee gemaakt ofzo uiteraard (iets met verkeerde seizoen), maar dat even terzijde.botoo schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:38:
Op de motor zitten en dan fictief handen houden waar ik ze uiteindelijk wil hebben. 10" omdat ik ~ 10 cm (4") hoger wil. Blijkt dat toch te laag in gebruik dan kan ik er altijd nog riser extensions onder zetten, die zijn er van 2" tot 10"
Mocht je willen, mag je op mijn bike wel eens proberen. Gezien ik een Bungking stuur heb welke op de geïntegreerde risers zit gemonteerd, kun je heel makkelijk spelen met de pull-back/hoogte (iets naar voren en hij is hoger/minder pull-back, iets naar achteren en je heb een lager stuur met meer pull-back). Voel je vrij
Cilinderinhoud != vermogen != grootte van de motor.Zorg schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:51:
[...]
Das me allemaal iets te groot! De Dark horse is al een 1800! Voor mij is de Scout, mits voldoende comfort, al voldoende!
Harley blokken zijn luchtgekoeld, de Beamer en Indian zijn koelstofgekoeld. Dat betekend doorgaans dat ze meer vermogen uit minder cc's kunnen halen. Dus vergis je daar niet in.
Een Street Glide en R18 wegen beide rijklaar rond de 350kg. De Dark Horse weegt een whopping 522 kg (sta ik echt even van te kijken trouwens).
Afmetingen: de Street Glide en Dark Horse hebben beiden een 26" hoog zadel, de Dark Horse komt op 28,35" uit (9% hoger). Wheelbase is voor de Street Glide en Dark Horse wederom gelijk, en voor de R18 3" langer (5%).
Verder zie ik nu in een eerdere comment van je dat Harley je niet zo trekt. Dat kan, dus dan houd het al op. Maar het was wel even interessant voor mij om in de data te duiken achter deze bikes - doe er je voordeel mee
@LankHoar
Ik waardeer je input zeker! Nu was ik misschien niet helemaal duidelijk met welke indian dark horse, deze zijn er bij verschillende versies. Mijn voorkeur gaat uit naar de Chief Dark Horse, deze is 295kg. Meer richting een naked achtig variant.
Ik waardeer je input zeker! Nu was ik misschien niet helemaal duidelijk met welke indian dark horse, deze zijn er bij verschillende versies. Mijn voorkeur gaat uit naar de Chief Dark Horse, deze is 295kg. Meer richting een naked achtig variant.
Ah duidelijk! Die variant van de Indian lijkt meer op de Street Bob, en is sowieso een heel andere motor dan de R18 bijvoorbeeld. Bagger vs tourer. Deze bike is alsnog 15kg zwaarder dan de Street Bob, zo'n 5%. Dat is echter al wel een hele verademing op >500 kgZorg schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:51:
@LankHoar
Zadel hoogte, ground clearance en wheelbase zijn allemaal vergelijkbaar, en vermogen ook (deze Indian heeft een luchtgekoeld blok, ziet er wel veel beter uit imo dan bijvoorbeeld de Scout).
Da's het maximale toelaatbare gewichtLankHoar schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:28:
[...]
....
De Dark Horse weegt een whopping 522 kg (sta ik echt even van te kijken trouwens).
....
Dark Horse weegt 294 kg
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Ah, dat verklaart!Kars schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:37:
[...]
Da's het maximale toelaatbare gewicht![]()
Dark Horse weegt 294 kg
Hij weegt 304kg rijklaar dan
Rijklaar zonder bestuurder en een halve tank
maar ondanks het gewicht verwacht ik dat de Indian een beter gevoel heeft qua balans dan bijvoorbeeld BMW. Ik hoop zondag als het weer wat mee zit op de Scout en de Dark Chief te kunnen rijden. Bij de R18 had ik meer het gevoel dat de motor met mij reed maar natuurlijk als je daar een paar duizend km mee rijdt dan heb je het wel wat meer onder controle...
Verkeerde topic.....
[ Voor 84% gewijzigd door Kapot op 06-12-2022 20:03 ]
Vanaf vrijdag gaat het weer vriezen 's nachts dus pekel op de weg, ik weet niet of de verkoper daar heel blij mee gaat zijn bij een proefrit. Overdag is het met +2 ook niet prettig toeven op de motor vermoed ik.Zorg schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:49:Ik hoop zondag als het weer wat mee zit op de Scout en de Dark Chief te kunnen rijden
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Waarom verwacht je dat?Zorg schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:49:
Rijklaar zonder bestuurder en een halve tankmaar ondanks het gewicht verwacht ik dat de Indian een beter gevoel heeft qua balans dan bijvoorbeeld BMW. Ik hoop zondag als het weer wat mee zit op de Scout en de Dark Chief te kunnen rijden. Bij de R18 had ik meer het gevoel dat de motor met mij reed maar natuurlijk als je daar een paar duizend km mee rijdt dan heb je het wel wat meer onder controle...
(serieuze vraag, geen sarcasme).
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
@botoo het is de opening van deze vestiging en heb nu tweemaal met de eigenaar gesproken. Hij heeft zelf aangegeven dat ze beiden beschikbaar zijn voor een toertje. Zal geen rit worden van een paar uur, gewoon ff blokje om.
@noes hij liet mij vorige keer plaats nemen op een indian die qua grootte vergelijkbaar is met een Goldwing, ik was zeer aangenaam verrast door de wendbaarheid en het gevoel. Hetzelfde met de Scout. Ondanks dat het geen lichtte motoren zijn voelde het heel erg handelbaar. Ze hebben natuurlijk al wat jaartjes ervaring
. Dit gevoel had ik minder bij BMW. Dit is puur het zitten op de motor, rijden niet meegenomen.
@noes hij liet mij vorige keer plaats nemen op een indian die qua grootte vergelijkbaar is met een Goldwing, ik was zeer aangenaam verrast door de wendbaarheid en het gevoel. Hetzelfde met de Scout. Ondanks dat het geen lichtte motoren zijn voelde het heel erg handelbaar. Ze hebben natuurlijk al wat jaartjes ervaring
Hoe beoordeel jij wendbaarheid dan ?Zorg schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:26:
@botoo het is de opening van deze vestiging en heb nu tweemaal met de eigenaar gesproken. Hij heeft zelf aangegeven dat ze beiden beschikbaar zijn voor een toertje. Zal geen rit worden van een paar uur, gewoon ff blokje om.
@noes hij liet mij vorige keer plaats nemen op een indian die qua grootte vergelijkbaar is met een Goldwing, ik was zeer aangenaam verrast door de wendbaarheid en het gevoel. Hetzelfde met de Scout. Ondanks dat het geen lichtte motoren zijn voelde het heel erg handelbaar. Ze hebben natuurlijk al wat jaartjes ervaring. Dit gevoel had ik minder bij BMW. Dit is puur het zitten op de motor, rijden niet meegenomen.
motor met je voeten voortduwen door de showroom en dan bochtjes maken
Yeps
niks meer dan dat! Er zit geen hogere meetkunde achter, enkel ik die even op de motor zit! Ik heb dit wel ook gedaan met de BMW bij de dealer zelf. Zeg maar tegen een achterband aantrappen om de kwaliteit van een occasion te toetsen! Maar mijn theorie (je zoekt toch iets om je keuze te rechtvaardigen) is dat Indian meer ervaring heeft met dit type motor dan BMW die een groter gediversiviseerd gamma heeft. Een GS is ook heel wenbaar, een segment waar BMW marktleider (?) is. De zoektocht is ook minstens net zo leuk als het bezit.
Om dan toch met cijfers te komen. De ZorgWenbaarheidsIndex (ZWI) vd Scout vond ik een 8,5 tov de R18 van een 7. Ruim 20% hoger dus.
Om dan toch met cijfers te komen. De ZorgWenbaarheidsIndex (ZWI) vd Scout vond ik een 8,5 tov de R18 van een 7. Ruim 20% hoger dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Zorg op 06-12-2022 23:54 ]
Had vanmorgen de tank goed leeg, maar eens v-power in gegooid en kijken wat dat doet met het verbruik. Sowieso nu het kouder is verbruikt hij iets meer (1/19 normaal, nu eerder 1/18). Maar met nog 8 km bereik toen ik bij het tankstation was, had ik de conclusie getrokken dat de tank wel zo goed als leeg was voor een experiment.
Overigens valt me op dat de Tiger best wat conservatief is. Bij mijn weten is het een 20 lt tank en er ging nu 18.5 liter in. Met een verbruik van 1/18 had ik dus nog een goede 25 km bereik, geen 8. Ook viel me op dat het lampje van tank leeg wel aangaat, maar niet gaat knipperen als hij echt bijna leeg is. Normaliter gaat het lampje al aan bij 15 liter tanken.
Overigens valt me op dat de Tiger best wat conservatief is. Bij mijn weten is het een 20 lt tank en er ging nu 18.5 liter in. Met een verbruik van 1/18 had ik dus nog een goede 25 km bereik, geen 8. Ook viel me op dat het lampje van tank leeg wel aangaat, maar niet gaat knipperen als hij echt bijna leeg is. Normaliter gaat het lampje al aan bij 15 liter tanken.
Mijn Guzzi V85 is ook zo voorzichtig met het reserve lampje.
Lampje gaat aan en dan geeft de boordcomputer aan dat je nog 150km kunt rijden.
Van de week wat langer door gereden, op een gegeven moment stond er nog iets van 40 of 50 km resterend.
Toen ging er 17,5 liter in.
Van de 21 totale inhoud van de tank.
Van de week wat langer door gereden, op een gegeven moment stond er nog iets van 40 of 50 km resterend.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Italiaans design. Sometimes maybe full, sometimes maybe not!Bommes schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:37:
Mijn Guzzi V85 is ook zo voorzichtig met het reserve lampje.
Ah dat is dus (ook) een Italiaans dingetje? Ik heb al een aantal keer met mijn Ducati bij de pomp gestaan omdat de tank zogenaamd bijna leeg was, maar waar ik er achter kwam dat er toch echt nog een aantal liter in zat. Ik tank eigenlijk met iedere motor altijd bij 200 km en dan reset ik de dagteller weer, maar de Monster 821 haalt de 200 km niet eens volgens het dashboard
Nieuwerwetse fratsen. Ik draai gewoon de dagteller weer naar nul en ga tanken als die de 130km bereikt
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Heeft de oude Honda Hornet ook 16ltr tank...bij 10 moet hij op reserve. Maar die kan 1 op 18 halen maar ook 1 op 12

Awesome
Ik ben elke keer weer verbaasd dat er dan nog een paar liter in de tank zit, als ik al ruim 40 km in de reserve rijd. Er zou 3L reserve moeten zijn, dat zou 45-51 km zijn.
Mijn Yamaha kan er ook wat van hoor
Nadat het zesde blokje is verdwenen gaat de tankindicator knipperen en loopt de dagteller op vanaf het moment dat ie is gaan knipperen. Dat betekent 'rij naar de dichtstbijzijnde pomp'. Die oplopende dagteller gaf laatst bij het tanken 35km gereden aan, zweet in de bilnaad. Ik tanken, gaat er ongeveer 14 liter in op een tankinhoud van 17 liter. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 1 op 22..... (en nee, range geeft ie niet aan).
Ik zie trouwens dat het boekje 17 liter inhoud aangeeft en een brandstofreserve van 3.5 liter. Ik neem aan dat ik die op kan tellen voor de totaalinhoud? Ik heb overigens geen schakelaar o.i.d. voor een reserve.
Nadat het zesde blokje is verdwenen gaat de tankindicator knipperen en loopt de dagteller op vanaf het moment dat ie is gaan knipperen. Dat betekent 'rij naar de dichtstbijzijnde pomp'. Die oplopende dagteller gaf laatst bij het tanken 35km gereden aan, zweet in de bilnaad. Ik tanken, gaat er ongeveer 14 liter in op een tankinhoud van 17 liter. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 1 op 22..... (en nee, range geeft ie niet aan).
Ik zie trouwens dat het boekje 17 liter inhoud aangeeft en een brandstofreserve van 3.5 liter. Ik neem aan dat ik die op kan tellen voor de totaalinhoud? Ik heb overigens geen schakelaar o.i.d. voor een reserve.
Mijn KTM precies hetzelfde, ik kan eenvoudig dat ding naar 1 op 7 jagen, maar 1 op 15 is ook haalbaar.
Wanneer het reserve lampje gaat branden is altijd een verassing dus ik tank gewoon op de gereden km's en altijd ruim.
Wanneer het reserve lampje gaat branden is altijd een verassing dus ik tank gewoon op de gereden km's en altijd ruim.
Ik zou ze optellen, je range uitrekenen en uitproberen.Hompu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:48:
Mijn Yamaha kan er ook wat van hoor![]()
spoiler:
en dan hier komen vertellen hoe ver je kon lopen, hebben wij ook wat te lachen 
Maar nee, die reserve zit al in die 17ltr
Awesome
Ik zal de wandelschoenen meenemenA13X schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:52:
[...]
Ik zou ze optellen, je range uitrekenen en uitproberen.
spoiler:en dan hier komen vertellen hoe ver je kon lopen, hebben wij ook wat te lachen
Maar dan klopt het wel ongeveer dat de boordcomputer begint te knipperen als er 13/14 liter in de tank gaat met tanken. Dank.
De motor staat nu bij de monteur voor de 20k beurt. Hij was blijkbaar de eerste die bij die Yamaha-dealer aanklopte voor de OEM onderdelen van een 20k beurt voor de Tracer 9GT.
Hoe dan ook, in de tussentijd is hij even met de knipperlichten bezig. Rizoma heeft modelspecifieke adapterplaatjes voor de MT09-SP / Tracer 9. Perfect. Behalve dat je die dus niet met de originele M8 afstandsbussen kunt monteren, want dan is de schroefdraad te kort.
Dus: wie van jullie kan mij vertellen (met bronvermelding) hoe breed de knipperlichten achter uit elkaar moeten zitten? Ik ben al wat aan het zoeken, maar krijg het vooralsnog niet gevonden.
Ik heb iets van 18cm gevonden tussen de oplichtende oppervlakken, maar zonder bronvermelding. Motor-forum is voor mij geen officiële bron.
Hoe dan ook, in de tussentijd is hij even met de knipperlichten bezig. Rizoma heeft modelspecifieke adapterplaatjes voor de MT09-SP / Tracer 9. Perfect. Behalve dat je die dus niet met de originele M8 afstandsbussen kunt monteren, want dan is de schroefdraad te kort.

Dus: wie van jullie kan mij vertellen (met bronvermelding) hoe breed de knipperlichten achter uit elkaar moeten zitten? Ik ben al wat aan het zoeken, maar krijg het vooralsnog niet gevonden.
Ik heb iets van 18cm gevonden tussen de oplichtende oppervlakken, maar zonder bronvermelding. Motor-forum is voor mij geen officiële bron.
[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-12-2022 11:09 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Here you goDrivinUCrazy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:05:
De motor staat nu bij de monteur voor de 20k beurt. Hij was blijkbaar de eerste die bij die Yamaha-dealer aanklopte voor de OEM onderdelen van een 20k beurt voor de Tracer 9GT.![]()
Hoe dan ook, in de tussentijd is hij even met de knipperlichten bezig. Rizoma heeft modelspecifieke adapterplaatjes voor de MT09-SP / Tracer 9. Perfect. Behalve dat je die dus niet met de originele M8 afstandsbussen kunt monteren, want dan is de schroefdraad te kort.![]()
Artikel 5.4.54
Ooit eens uitgezocht of mijn eerste motor de knipperlichten in het achterlicht mocht hebben, het mocht dus niet tenzij je de glazen apart zou maken1. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de voorzijde bedraagt ten minste 240 mm.
2. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de achterzijde bedraagt ten minste 180 mm.
:strip_exif()/f/image/K4Irk2dgFNDtVmGqnHEWMF1H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door NLDViane op 07-12-2022 11:38 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4mfYcTcHzpvIuj8vuVA0LdpZ.jpg?f=user_large)
Al vanaf zaterdag op z'n achterwiel
Het is tijd voor o.a nieuwe remschijven, bij gebrek aan brugkrik (die moet ik nog 's kopen) los ik het op door de motor met spanbanden vast te zetten en hem vervolgens voorzichtig op te krikken met de garagekrik, een paar bokken eronder en klaar. Je moet wat als 't ding geen middenbok meer heeft
En ik moet ook nog steeds m'n werkplaatsje een beetje fatsoenlijk opruimen, ja. Dat klopt
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 07-12-2022 14:23 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
@NLDViane Thanks!
Weten ze bij Motor-forum dus tóch de juiste info te geven. Alleen staat er nooit een linkje naar de bron bij.
Weten ze bij Motor-forum dus tóch de juiste info te geven. Alleen staat er nooit een linkje naar de bron bij.
Motor-forum is echt wel een hoop info te vinden, zou die niet zo snel afschrijven als bron. Maar inderdaad net als elk forum is het altijd goed om het te controlerenDrivinUCrazy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:18:
@NLDViane Thanks!
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Absoluut waar, maar als ik zeker wil weten dat ik aan de regelgeving voldoe, wil ik een bron zien. Niet "ik heb van horen zeggen..."
Wordt straks een leuke discussie met de (Duitse
) politieagent: "ja maar op motor-forum stond dat..."
Tegelijkertijd zitten er, net zoals op elk forum, een aantal prutsers bij... Het zijn net mensen!
Wordt straks een leuke discussie met de (Duitse
Tegelijkertijd zitten er, net zoals op elk forum, een aantal prutsers bij... Het zijn net mensen!
Ah joh, valt vanzelf wel uit voor het stoplichtVrijdag schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:19:
Nieuwerwetse fratsen. Ik draai gewoon de dagteller weer naar nul en ga tanken als die de 130km bereikt
#geenervaringsdeskundige
Gamertag: timmie271
Hoeveel mensen schorsen hun motor in de winter?
Wilde dat ook even gaan doen maar de kosten (25 euro) wegen al bijna niet meer op tegen de belasting...
Wilde dat ook even gaan doen maar de kosten (25 euro) wegen al bijna niet meer op tegen de belasting...
Nooit gedaan. Zelfs in de winter kunnen er mooie dagen zijn, dus ik wil de vrijheid hebben om dan alsnog erop uit te gaan.SemperFidelis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Schorsen heb ik alleen het eerste jaar gedaan, daarna niet meer. Zolas @mphilipp ook in de winter zijn er dagen dat je wel een ritje kan maken en dan wil je niet thuisblijven omdat je je verzekering geschorst hebt.
Overigens gaat het bij mijn verzekering alleen over het all-risk deel, de normale WA blijft sowieso van kracht.
Overigens gaat het bij mijn verzekering alleen over het all-risk deel, de normale WA blijft sowieso van kracht.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik heb gewoon een kwart-tariever. Hoef m niet te schorsen in de winter maar mag niet te zien zijn vanaf de openbare weg, wat effectief hetzelfde is als geschorst. Problem solved!SemperFidelis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
Doe ik nooit. De Fazer kost me 2 tientjes per maand, en dan heb ik hem nog vrij uitgebreid verzekerd. Die kosten boeien me niks, en als het dan toch ineens een mooie dag is kan ik nog mooi een rondje rijdenSemperFidelis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
Ik ben overigens op zoek naar een vervangende voorvelg. Wat een stelletje pannekoeken om staal in alu te draaien

@McKaamos nu het ding een beetje bij je neef in de schuur gedumpt... Volgend jaar wel wat meer rijden he?
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 08-12-2022 13:36 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
De motoren hier worden ook nooit geschorst, de afgelopen jaren heb ik ook in de winters genoeg weekenden gehad waar ik een mooi ritje heb kunnen maken 
Daarnaast worden de motoren er ook niet beter van als ze langer stil staan, vierkante banden, remmen die vast gaan zitten, etc.
Daarnaast worden de motoren er ook niet beter van als ze langer stil staan, vierkante banden, remmen die vast gaan zitten, etc.
Alleen de project fiets wordt geschorst, de rest is allemaal op dezelfde verzekering voor een goed tarief en dat zou niet tot nauwelijks lonen.
Met de huidige winters is het vaak prima rijden, volgens mij vaak eerste dagen nieuwe jaar zelfs nog goed te doen. (ik dacht dat ik laatste 2 jaar op 1 Jan een rondje heb gedaan.)
Met de huidige winters is het vaak prima rijden, volgens mij vaak eerste dagen nieuwe jaar zelfs nog goed te doen. (ik dacht dat ik laatste 2 jaar op 1 Jan een rondje heb gedaan.)
Ik heb een jaar of drie geleden soortgelijke constructie gehad (denk ik).McKaamos schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:23:
[...]
Ik heb gewoon een kwart-tariever. Hoef m niet te schorsen in de winter maar mag niet te zien zijn vanaf de openbare weg, wat effectief hetzelfde is als geschorst. Problem solved!
Via KNMV had ik de optie winterstop afgenomen waarmee in de periode mid-december tot ergens februari (volgens mij start motorbeurs) niet gereden mocht worden tegen een korting van 10% op de premie.
Echter was december prima te rijden en november en februari hel. Sindsdien ook niet meer afgenomen en rijd nu lekker door tot het gaat ijzelen (als dat anno 2022 nog voorkomt).
@McKaamos bedoeld dat hij een oldtimer heeft, daar betaal je het kwart tarief wegenbelasting voor op voorwaarde dat je hem in de winter niet mag gebruiken. Wil je dat wel kunnen betaal je het normale tarief.Source90 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:47:
[...]
Ik heb een jaar of drie geleden soortgelijke constructie gehad (denk ik).
Via KNMV had ik de optie winterstop afgenomen waarmee in de periode mid-december tot ergens februari (volgens mij start motorbeurs) niet gereden mocht worden tegen een korting van 10% op de premie.
Echter was december prima te rijden en november en februari hel. Sindsdien ook niet meer afgenomen en rijd nu lekker door tot het gaat ijzelen (als dat anno 2022 nog voorkomt).
Awesome
Dit inderdaad. De Magna van @McKaamos is van bouwjaar 1985, vroeger zou het ding belastingvrij geweest zijn, tegenwoordig een kwarttariever voor de MRB.A13X schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:47:
[...]
@McKaamos bedoeld dat hij een oldtimer heeft, daar betaal je het kwart tarief wegenbelasting voor op voorwaarde dat je hem in de winter niet mag gebruiken. Wil je dat wel kunnen betaal je het normale tarief.
Nou wil je met een cruiser ook niet rijden in dit weer, je blijft poetsen...
3de jongens ik ben 3de geworden

Voor volgend jaar ga ik nog beter mijn best doen met mijn reis verslag.
En meer reclame maken natuurlijk
@Moonsugar bedankt voor de uitnodiging voor de awards

En meer reclame maken natuurlijk
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Waar kunnen we dat vinden? Ik had geen idee dat dit soort dingen werden bijgehouden.Bommes schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:56:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Super leuk je te ontmoeten en wie weet tot volgend jaar!Bommes schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:56:
[Afbeelding]
En meer reclame maken natuurlijk![]()
![]()
Has wares if you have coin 💰
review: De volledige uitslag van de Tweakers Awards 2021/2022mphilipp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:09:
[...]
Waar kunnen we dat vinden? Ik had geen idee dat dit soort dingen werden bijgehouden.
Vorig jaar was ik ook genomineerd, ook met een reisverslag, toen 2de
3maal is scheepsrecht, volgende keer ga ik voor de winst
Vandaag de motor maar ff laten staan. Al lekker in de vorst en ontzettend dikke mist. En dan over lokale binnenwegen rijden voelde niet als de beste keuze.
Vizier bevriest, mensen gaan rare dingen doen.
Jep, gisteravond nog snel de motor opgehaald van de garage waar die stond voor de 20k beurt.
Toen ik naar huis reed deed het achterwiel al wat vreemde dingen. Al waren ze daar ook bieten aan het rooien, kan dus ook modder zijn geweest. Maar ik wilde meer gladheid en pekel niet gaan afwachten, en de motor was toch klaar dus wil ik zijn ruimte niet onnodig in beslag nemen.
Anyway, ik ben heel tevreden met de Rizoma knippers die er nu op zitten. Veel beter zichtbaar dan de originele leds.
Toen ik naar huis reed deed het achterwiel al wat vreemde dingen. Al waren ze daar ook bieten aan het rooien, kan dus ook modder zijn geweest. Maar ik wilde meer gladheid en pekel niet gaan afwachten, en de motor was toch klaar dus wil ik zijn ruimte niet onnodig in beslag nemen.
Anyway, ik ben heel tevreden met de Rizoma knippers die er nu op zitten. Veel beter zichtbaar dan de originele leds.
Ik reed van de week 's avonds weg, 90 graden bocht van terrein de hoofdweg op, niet al te groot gas, trok het gas open en voelde het achterwiel onder me weg trekken. Kon hem wel opvangen maar dacht wel: koude weg, koude banden en in een bocht, dat werkt niet zoals in de zomer zeg. Wel even een wake up call om nu ff rustig aan te doen met optrekken uit bochten etc.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:58:
Jep, gisteravond nog snel de motor opgehaald van de garage waar die stond voor de 20k beurt.
Heb je foto's voor en na? Wel benieuwd.
Eigenlijk niet bij stilgestaan, dus ik heb geen bewuste voorfoto's.
Eens een foto zoeken waar ze toch zichtbaar op zijn, die heb ik wel. --> staan in TS, en een aantal posts geleden had ik zelfs een detailfoto van het lampje dat aan was.
Nafoto's heb ik ook nog niet omdat het donker was. Komt nog wel.
Eens een foto zoeken waar ze toch zichtbaar op zijn, die heb ik wel. --> staan in TS, en een aantal posts geleden had ik zelfs een detailfoto van het lampje dat aan was.
Nafoto's heb ik ook nog niet omdat het donker was. Komt nog wel.
[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-12-2022 15:07 ]
Dit idd. Technisch gezien nog geen oldtimer (da's bij 40 jaar), maar omdat m'n Magna oud genoeg is (pre 01-01-1988) valt hij in het kwart tarief. 1/4e van het jaarlijkse wegenbelasting bedrag betalen om 3/4e van het jaar te mogen rijden.A13X schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:47:
[...]
@McKaamos bedoeld dat hij een oldtimer heeft, daar betaal je het kwart tarief wegenbelasting voor op voorwaarde dat je hem in de winter niet mag gebruiken. Wil je dat wel kunnen betaal je het normale tarief.
Van 1 December tot 1 Maart moet hij dan van de weg af.
Nog een paar jaar en dan issie zelfs oud genoeg om volledig belastingvrij te worden, en dan mag ik wel weer het jaar rond er mee rijden
Van de belastingdienst: (https://www.belastingdien...tuigenbelasting-oldtimers)
Uw motorrijtuig kan in aanmerking komen voor de overgangsregeling voor oldtimers. U moet hiervoor een verzoek (opent nieuw venster) indienen.
Als u gebruikmaakt van deze overgangsregeling, dan mag u met uw motorrijtuig niet de openbare weg op in januari, februari en december. Laat u uw motorrijtuig schorsen? Dan krijgt u geen teruggaaf van belasting. U kunt gebruikmaken van deze overgangsregeling tot uw motorrijtuig 40 jaar is. Dit kan uiterlijk tot 2028. U betaalt een kwart van de normale belasting per jaar, met een maximum van € 130 per 1 januari 2022.
[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 09-12-2022 08:51 ]
Kop van de bout uitboren, schijf verwijderen, verhitten/kruipolie/verder uitboren om bouten te verwijderen en, indien nodig, een paar helicoils plaatsen?Destruction schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:34:
[...]
Ik ben overigens op zoek naar een vervangende voorvelg. Wat een stelletje pannekoeken om staal in alu te draaien3 stuks zitten muurvast gerot
Nou kan ik ook een nieuwe remschijf monteren en deze met 3 boutjes minder vast zetten, maar how 'bout no.
Ik heb de beslissing om een andere velg te kopen echt niet zomaar genomen. Die bouten een kop kleiner maken heb ik al gedaan. Na het demonteren van de schijven kon ik met WD40 en een griptang nog één bout eruit krijgen. Voor de resterende 3 is eigenlijk elke truc uit de doos geweest.theredone51 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:16:
[...]
Kop van de bout uitboren, schijf verwijderen, verhitten/kruipolie/verder uitboren om bouten te verwijderen en, indien nodig, een paar helicoils plaatsen?
Ik heb mijn motor dit jaar voor het eerst geschorst. Voorheen gebruikte ik hem een enkele keer op een zonnige winterdag. Altijd korte ritjes die door pekel, potentiele gladheid, en kou toch een stuk minder vermakelijk waren dan in de zomer.SemperFidelis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
Ik merk dat het zeker af en toe kriebelt en ik toch graag een kort ritje zou gaan maken.
Aan de andere kant bespaar ik nu zo'n 200 euro aan verzekering en wegenbelasting (afhankelijk van wanneer ik weer ga rijden misschien wat minder). Dat betekent dat die 3-4 keer dat hem normaal gebruik in de winter zo'n €50 per keer kosten.
Daarnaast staat hij nu droog en schoon in de schuur. Na elk winters ritje de pekel eraf poetsen gebeurde in de praktijk ook niet. Dus mijn motor is er vast ook blij mee.
Ik ga dat denk ik ook doen. Scheelt mij voor drie maanden ook bijna 200€.Motorbike33 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:33:
[...]
Ik heb mijn motor dit jaar voor het eerst geschorst. Voorheen gebruikte ik hem een enkele keer op een zonnige winterdag. Altijd korte ritjes die door pekel, potentiele gladheid, en kou toch een stuk minder vermakelijk waren dan in de zomer.
Ik merk dat het zeker af en toe kriebelt en ik toch graag een kort ritje zou gaan maken.
Aan de andere kant bespaar ik nu zo'n 200 euro aan verzekering en wegenbelasting (afhankelijk van wanneer ik weer ga rijden misschien wat minder). Dat betekent dat die 3-4 keer dat hem normaal gebruik in de winter zo'n €50 per keer kosten.
Daarnaast staat hij nu droog en schoon in de schuur. Na elk winters ritje de pekel eraf poetsen gebeurde in de praktijk ook niet. Dus mijn motor is er vast ook blij mee.
XXXVI
Het was inderdaad een minder leuk ritje naar mijn werk, via N244 waar volgens mij niet gestrooid was. Midden van de weg was behoorlijk bevroren. Wel enkele f*ck momentjes gehadnldls schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:34:
Vandaag de motor maar ff laten staan. Al lekker in de vorst en ontzettend dikke mist. En dan over lokale binnenwegen rijden voelde niet als de beste keuze.

Gelukkig kon ik iets vroeger weg waardoor het in de namiddag weer meeviel, net op tijd thuis want de mist kwam al weer opzetten.
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Gister een nieuwe topkoffer opgehaald. Een Givi Trekker Outback 58 lt als vervanger voor mijn Givi V46. Past qua model veel beter bij een allroad. Ding is gigantisch. Even breed, maar door de vierkante vorm echt veul ruimte.
Hoe komen jullie op dit soort bedragenephymerous schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:
[...]
Ik ga dat denk ik ook doen. Scheelt mij voor drie maanden ook bijna 200€.
De motor voor de winter schorsen zou mij hooguit 30 euro opleveren, 60 euro als ik het schorsen niet meereken En dat dan ook nog mits ik tijdens de schorsing ook de verzekering opzeg. En dan is mijn motor WA+ verzekerd, met letselschade opzittenden en pechhulp.
[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 12-12-2022 15:19 ]
Hier ben ik ook niet meer dan 20 euro per maand kwijt hoor. 3 maand is max 60 euro en daar gaan de kosten van de schorsing nog vanaf.
Ja, dat bedoel ik inderdaad ook. Dus hooguit 30 euro voordeel. Ik ben niet rijk ofzo, maar die 30 euro zullen me jeuken.nldls schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:14:
Hier ben ik ook niet meer dan 20 euro per maand kwijt hoor. 3 maand is max 60 euro en daar gaan de kosten van de schorsing nog vanaf.
[edit] Mijn motor zou allrisk 12,02 per maand kosten, voor de grap ff gekeken. 11 jaar schadevrij en ok, de Fazer is 20+ jaar oud.
[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 12-12-2022 15:32 ]
Hehe, idem. Om die reden nooit gedaan. Meer moeite dan opbrengst. Zelfs de Tiger 1200 is verzekerd voor max 10 per maand, volgens mij nog een stuk daar onder. Heb er wel 11 schade vrije jaren bij en is WA+ verzekerd.
Ruim 50 euro allrisk per maand + wegenbelasting. Ik schors dan zo voor 3 a 4 maand. Sterker nog, het ding is sinds augustus niet van z'n plek geweestDestruction schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:10:
[...]
Hoe komen jullie op dit soort bedragenHebben jullie geen no-claim ofzo?
De motor voor de winter schorsen zou mij hooguit 30 euro opleveren, 60 euro als ik het schorsen niet meereken En dat dan ook nog mits ik tijdens de schorsing ook de verzekering opzeg. En dan is mijn motor WA+ verzekerd, met letselschade opzittenden en pechhulp.

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 12-12-2022 15:26 ]
XXXVI
Ja, dus 4x 50 = 200 euro, maar... schorsen is niet gratis, 80 euro.ephymerous schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:25:
[...]
Ruim 50 euro allrisk per maand + wegenbelasting. Ik schors dan zo voor 3 a 4 maand. Sterker nog, het ding is sinds augustus niet van z'n plek geweestiets met kleine kinderen en het rijden in Nederland niet zo leuk meer vinden enzo
Belasting is iets van 10 euro per maand? Dus je bespaart 240 euro, minus 80 is 160 euro, en dan mag je 1/3e van het jaar niet rijden.
ROFLASTC per maand 113 betaalt voor maximale verzekering. 5K accesoire schade taxaties etcetc. En dan staat ie ook de komende 3 maanden binnen.
And it goes BRAAAAAPP!
Volg dit topic stilletjes de laatste weken, vandaag AVB mogen halen. op naar AVD
Goed, knipperlichtjes dus.
Eerst maar eens de originele OEM knipperlichten:
:strip_exif()/f/image/jsZ8mSh9gHKbJiOP51xTB3wI.jpg?f=fotoalbum_medium)
Origineel lijkt er niet veel mis mee. Origineel zijn het al led-knippers. Zo slecht zijn ze ook niet. Alleen, ondanks dat ze vrij groot lijken, licht er niet zo gek veel op.
Je krijgt namelijk dit effect (geen eigen foto):

Alleen het linker deel, het rondje, licht op. De rest in de praktijk niet, al lijkt het op de foto nog wel mee te doen.
Ik wilde vooral feller, ivm betere zichtbaarheid in fel zonlicht, en een wat groter oplichtend oppervlak ivm de algehele zichtbaarheid. Ik heb getwijfeld tussen Rizoma en Kellermann. Rizoma had ik al ervaringen mee, en Kellermann schrijft als eerste voor dat je de knipperlichten moet beschermen tegen opspattend water. Dat zal best, maar van die uitsluiting houd ik niet als ik een knipperlicht aan de kentekenhouder, en effectief dus aan een spatbord, ga bevestigen. Ik wilde ook géén looplichtjes; die vind ik niet duidelijker zichtbaar worden. Kortom, het werd de Rizoma Action.
Inclusief bijbehorende adapterplaatjes zodat ze eenvoudig te monteren zouden moeten zijn, én adapterkabeltjes voor de juiste contrastekkers. Ik wilde de originele knippers nog intact laten anders had ik ze daar wel van af geknipt.
Dan ziet dat er van voren zo uit:
:strip_exif()/f/image/TzwR030GAmgCcC2EGYt17Ujb.jpg?f=fotoalbum_medium)
En ze knipperen ook:
:strip_exif()/f/image/VBwK8DE0uZKa91ewyoLsj0Mk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Lastig om de lichtintensiteit goed vast te leggen; dit is behoorlijk fel. Ook de dagrijverlichting lijkt tegen te vallen maar geeft in de praktijk licht zat.
In detail ziet dat er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/4Sr1JyJVksG8dWD9daRm6kbc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ugUeCwbSCvaNzPzp6p2ibiJc.jpg?f=fotoalbum_medium)
In vergelijking met de vorige foto zie je ook goed dat het hele glaasje oplicht:
:strip_exif()/f/image/n4ejYOceplSIHbl0lnXI85IL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Alleen aan de achterkant, vond ik wel dat ik de afstandsbusjes nodig had. Vorige week had ik al gevraagd naar de minimum afstand aan de achterzijde (18cm tussen de oplichtende delen), maar dat vond ik te smal.
Ik wilde toch op zijn minst de knipperlichten breder hebben dan de kentekenplaat. Dat is gelukt:
:strip_exif()/f/image/20n4u2stSNeREPECCB9DVQAT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op deze foto lijkt het onnatuurlijk ver uit te steken, maar in combinatie met de koffers is het veel beter in verhouding.
Al met al zeer tevreden. Wel één dingetje: de afstandsbussen hebben een kortere schroefdraad dan de knippers. Het gevolg is dat je deze niet in combinatie met de adapterplaatjes voor de MT-09/Tracer kunt toepassen. Dit hebben we opgelost met één origineel plaatje van Rizoma, en een ander plaatje van een ander merk. zo werd het geklemde stukje wat dunner en werkte het wel.
Eerst maar eens de originele OEM knipperlichten:
:strip_exif()/f/image/jsZ8mSh9gHKbJiOP51xTB3wI.jpg?f=fotoalbum_medium)
Origineel lijkt er niet veel mis mee. Origineel zijn het al led-knippers. Zo slecht zijn ze ook niet. Alleen, ondanks dat ze vrij groot lijken, licht er niet zo gek veel op.
Je krijgt namelijk dit effect (geen eigen foto):

Alleen het linker deel, het rondje, licht op. De rest in de praktijk niet, al lijkt het op de foto nog wel mee te doen.
Ik wilde vooral feller, ivm betere zichtbaarheid in fel zonlicht, en een wat groter oplichtend oppervlak ivm de algehele zichtbaarheid. Ik heb getwijfeld tussen Rizoma en Kellermann. Rizoma had ik al ervaringen mee, en Kellermann schrijft als eerste voor dat je de knipperlichten moet beschermen tegen opspattend water. Dat zal best, maar van die uitsluiting houd ik niet als ik een knipperlicht aan de kentekenhouder, en effectief dus aan een spatbord, ga bevestigen. Ik wilde ook géén looplichtjes; die vind ik niet duidelijker zichtbaar worden. Kortom, het werd de Rizoma Action.
Inclusief bijbehorende adapterplaatjes zodat ze eenvoudig te monteren zouden moeten zijn, én adapterkabeltjes voor de juiste contrastekkers. Ik wilde de originele knippers nog intact laten anders had ik ze daar wel van af geknipt.
Dan ziet dat er van voren zo uit:
:strip_exif()/f/image/TzwR030GAmgCcC2EGYt17Ujb.jpg?f=fotoalbum_medium)
En ze knipperen ook:
:strip_exif()/f/image/VBwK8DE0uZKa91ewyoLsj0Mk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Lastig om de lichtintensiteit goed vast te leggen; dit is behoorlijk fel. Ook de dagrijverlichting lijkt tegen te vallen maar geeft in de praktijk licht zat.
In detail ziet dat er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/4Sr1JyJVksG8dWD9daRm6kbc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ugUeCwbSCvaNzPzp6p2ibiJc.jpg?f=fotoalbum_medium)
In vergelijking met de vorige foto zie je ook goed dat het hele glaasje oplicht:
:strip_exif()/f/image/n4ejYOceplSIHbl0lnXI85IL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Alleen aan de achterkant, vond ik wel dat ik de afstandsbusjes nodig had. Vorige week had ik al gevraagd naar de minimum afstand aan de achterzijde (18cm tussen de oplichtende delen), maar dat vond ik te smal.
Ik wilde toch op zijn minst de knipperlichten breder hebben dan de kentekenplaat. Dat is gelukt:
:strip_exif()/f/image/20n4u2stSNeREPECCB9DVQAT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op deze foto lijkt het onnatuurlijk ver uit te steken, maar in combinatie met de koffers is het veel beter in verhouding.
Al met al zeer tevreden. Wel één dingetje: de afstandsbussen hebben een kortere schroefdraad dan de knippers. Het gevolg is dat je deze niet in combinatie met de adapterplaatjes voor de MT-09/Tracer kunt toepassen. Dit hebben we opgelost met één origineel plaatje van Rizoma, en een ander plaatje van een ander merk. zo werd het geklemde stukje wat dunner en werkte het wel.
Zijn er nog rijders die de kou trotseren? Nog tips om warm te blijven? (bijv. plastic handschoentjes in je gewone handschoenen doen oid)
Ik liep Zaterdag een motorzaak binnen om een 939SP te bekijken. Had wel spullen mee maar het was echt zo glad dat proefrijden op een onbekende motor (+ een type als de 939SP) niet heel erg verantwoord was.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Zijn er nog rijders die de kou trotseren? Nog tips om warm te blijven? (bijv. plastic handschoentjes in je gewone handschoenen doen oid)
Ik hoop op wat zon de komende dagen zodat in ieder geval het wegdek wat verbetert voor een proefrit.
K to the KillaZ
Ik heb verwarmde handschoenen van Macna, dure aankoop, maar absoluut geen spijt van.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Laagjes laagjes laagjes... zorg ervoor dat er geen onbedekte huid meer is, en verwarmde handschoenen of handvatten helpen heel veel.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Zeker, net een uurtje gereden om op kantoor te komen. Thermoshirt hielp heel goed.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Ik zou wel willen, maar ze hebben weer overal gestrooid. En dan moet je weer die motor gaan schoonspuiten anders rot de boel onder je vandaan.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Zeker. Rijdt in principe nog iedere dag.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Door het type motor niet heel veel wind. Alleen een col om zodat de nek niet heel koud wordt. Voor de rest prima te doen.
Heb gewone winterhandschoenen en handvatverwarming. Van vroeger heb ik nog Gerbing 12V handschoenen die serieus goed werken, ook als je geen handkappen of handvat verwarming hebt.
En tsja, zout. Ben er nog niet echt uit of ik daar nu iets mee moet of niet.
Heb zelf vroeger wel gelest met koud weer (rond deze tijd van het jaar). Dat was op zich prima te doen, maar ben tegenwoordig toch wel een mooi weer rijder (15+ graden).
Zout zou ik zelf wel proberen eraf te spoelen eerlijk gezegd. Zeker als bijv. de uitlaat begint te roesten.
Zout zou ik zelf wel proberen eraf te spoelen eerlijk gezegd. Zeker als bijv. de uitlaat begint te roesten.
Het ene thermoshirt is het andere niet... de meeste zijn ontworpen om zweet snel af te voeren, en dat koelt je juist extra af. Gewoon lekker katoenen laagjes aan doen met dit weer, is het allerbeste.noes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:14:
[...]
Zeker, net een uurtje gereden om op kantoor te komen. Thermoshirt hielp heel goed.
Over zout: dit heeft tijd nodig om te reageren op metaal. Daarbij reageert aluminium sneller dan bijvoorbeeld RVS (echt goed RVS reageert niet, maar meestal wordt op motoren een soort half half RVS gebruikt) op het zout. Afspoelen met koud water na een rit is dan aanbevolen, daarmee haal je het zout weg en blijft de boel gewoon netjes heel. Let wel op rubbers, afdichtingen en bijv. je ketting; door de vetten blijft het zout daarin makkelijk 'plakken'.
[ Voor 36% gewijzigd door Icephase op 13-12-2022 10:58 ]
Motorthermoshirt, van de LidlIcephase schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:53:
[...]
Het ene thermoshirt is het andere niet... de meeste zijn ontworpen om zweet snel af te voeren, en dat koelt je juist extra af. Gewoon lekker katoenen laagjes aan doen met dit weer, is het allerbeste.
Over zout: dit heeft tijd nodig om te reageren op metaal. Daarbij reageert aluminium sneller dan bijvoorbeeld RVS (echt goed RVS reageert niet, maar meestal wordt op motoren een soort half half RVS gebruikt) op het zout. Afspoelen met koud water na een rit is dan aanbevolen, daarmee haal je het zout weg en blijft de boel gewoon netjes heel. Let wel op rubbers, afdichtingen en bijv. je ketting; door de vetten blijft het zout daarin makkelijk 'plakken'.

Maar zweet afvoeren is ook fijn, want van zweet koel je ook af.
Zaterdag editie van de Telegraaf onder je trui? Werkte prima bij mijn lieve opa, de man was lettelijk nooit ziek.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:

Ok, nu even serieus. Er zijn ook onder-shirts met verwarmingselementen met een USB aansluiting, maar dat is denk ik niet echt handig voor korte ritten, of je moet 'm kunnen inpassen in je jas. Bovendien mag je oppassen voor elektrocutie, hoewel 5V je hoogstens zal kietelen.
[ Voor 27% gewijzigd door dirkhimself op 13-12-2022 13:05 ]
Verwarmde handschoenen. Niets gaat daarboven. Ik heb daar vroeger met -10 zelfs gereden. Heeft zelfs standje grillworst.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
Ik had destijds de Gerbing XR12. Adverteerde met levenslange garantie op de verwarmingselementen. Na 3 jaar werd 1 handschoen niet meer warm. Opgestuurd voor garantie en ik kreeg een nieuw setje van een nieuwer model terug.
Die heb ik ook nog liggen ja. Wellicht maar eens tijd voor de verkoop. Draag ze nu niet eens.com2,1ghz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:05:
[...]
Ik had destijds de Gerbing XR12. Adverteerde met levenslange garantie op de verwarmingselementen. Na 3 jaar werd 1 handschoen niet meer warm. Opgestuurd voor garantie en ik kreeg een nieuw setje van een nieuwer model terug.
Werk ritje van Zoetermeer naar Den Haag, -5 vannochtend. Held Rain Cloud II handschoenen, Rev'it Poseidon Gore-tex pak, geen verwarming... Prima te doen, maar de laatste 5 minuten waren mn vingertoppen toch echt (te) koud. Misschien ook maar voor iets als verwarmde handschoenen kijken.kevlar01 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:17:
@timmie271 @lolgast Kan een van jullie de openingspost aanpassen en mij onder Zuid Holland plaatsen?
[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 13-12-2022 13:24 ]
No-claim is een factor (ik heb zelf maar 3 jaar), maar leeftijd en nieuwwaarde spelen bij WA+ of Allrisk een nog grotere rol.Destruction schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:10:
[...]
Hoe komen jullie op dit soort bedragenHebben jullie geen no-claim ofzo?
Mijn verzekering kost €30, mrb een tientje. Dus €40 besparing per maand. De winter duurt maar 3 maanden, maar 5-6 maanden schorsen kan ook prima. in oktober is het vaak al erg vies weer, en pas in april wordt het weer echt mooi.
Dan kom ik ergens tussen de €95 en €215 uit.
Oh, en een schorsing kost bij een motor €24,95, geen €80 zoals @noes hierboven zegt.
[ Voor 4% gewijzigd door Motorbike33 op 14-12-2022 09:09 ]
Iemand tips voor een nieuwe accu; waarbij de motor tegenwoordig buiten moet staan (onder motorhoes) en helaas niet meer wekelijks gereden wordt?
Nu geregeld gehad dat ik een plezier ritje wilde maken en de accu helemaal leeg was; vervolgens met een lang verlengsnoer door de straat tamelijk lang moest opladen, alvorens ik kon rijden.
Nu kreeg ik als tip; Neem een lithium-ion accu, want die heeft een BMS, schakelt zichzelf uit als de accu té leeg is en je kan hem in 5~10 minuten flink (lees: genoeg) bijladen. Tegelijkertijd zie ik ook dat lithium-ion niet heel geschikt is tijdens de winter.
Ervaringen en tips zijn welkom
De tip; "vaker rijden" zal ik zeker proberen, maar geen garanties
Nu geregeld gehad dat ik een plezier ritje wilde maken en de accu helemaal leeg was; vervolgens met een lang verlengsnoer door de straat tamelijk lang moest opladen, alvorens ik kon rijden.
Nu kreeg ik als tip; Neem een lithium-ion accu, want die heeft een BMS, schakelt zichzelf uit als de accu té leeg is en je kan hem in 5~10 minuten flink (lees: genoeg) bijladen. Tegelijkertijd zie ik ook dat lithium-ion niet heel geschikt is tijdens de winter.
Accu binnen opslaan mits ie niet in volle zicht staat voor iedereen?tim427 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:58:
Iemand tips voor een nieuwe accu; waarbij de motor tegenwoordig buiten moet staan (onder motorhoes) en helaas niet meer wekelijks gereden wordt?
Ja, dat is wel het makkelijkste en beste voor de accu. Maar of je accu in het zicht staat of niet maakt voor de accu niks uit hoor.timmie271 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:32:
[...]
Accu binnen opslaan mits ie niet in volle zicht staat voor iedereen?
Bedoelde daarmee de motor natuurlijknoes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:10:
[...]
Ja, dat is wel het makkelijkste en beste voor de accu. Maar of je accu in het zicht staat of niet maakt voor de accu niks uit hoor.
Denk je dat de motor zich schaamt zonder accu
Dat is, tenzij je een alarm hebt wat op de accu vertrouwt.
Uiteraard binnenzetten is ideaal, iets wat tijdens de wintermaanden nog te overwegen is.
Maar de overige seizoen; de accu swappen is net ff te vervelend. Thans stuk vervelender dan even 5~10 minuten spanning erop
Tips/ervaringen met lithium-ion?
Maar de overige seizoen; de accu swappen is net ff te vervelend. Thans stuk vervelender dan even 5~10 minuten spanning erop
Tips/ervaringen met lithium-ion?
Zie voor en nadelen:
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Dit topic is gesloten.