When life throws you a curve, lean into it and have faith!
De afgelopen tijd heb ik nauwelijks motor gereden. Dit jaar iets van 15 minuten (een klein rondje omdat ik echt even wilde rijden haha), mede door een blessure en een langdurige verbouwing.LankHoar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:13:
@Frans92 het is inmiddels 3 jaar geleden dat je de Beeline Moto navigatie voor het eerst gebruikte. Ik kwam deze net tegen en heb even je review hierover gelezen. Destijds gaf je aan dat je ondanks de nadelen, de volgende keer weer voor een Beeline Moto zou gaan. Heb je dat standpunt nog steeds?
Na de review heeft de Beeline alleen maar op de plank gelegen, geen verdere meningen dus. Ik heb net de app op mijn telefoon geopend en ik zie wel een flink verbeterde UI, maar ook geen ervaring ermee.
XBL: DonFrans
Om de boel weer eens wat te frissen zou ik wel eens een bochtentraining (geen highspeed cuircuit) en lichte off/allroad-training willen gaan doen.
Ik zag dat Lelystad tegenwoordig niet meer open is voor bochtentrainingen.
Op de openbare weg lijkt me lastig worden. Wat is een goed alternatief?
Tips voor een training op zand/gravel?
Ik heb een paar maanden terug op aanraden van een aantal personen hier de bochtentraining van 2theexperience gedaan in Lelystad. Dit is niet op het politiecircuit, maar op het midland circuit. Ik heb een hele nuttige en leuke middag gehad, waarbij ik veel geleerd heb. Het is wel meer gericht op bochten maken op een circuit, dan op de openbare weg. De inschrijvingen voor '23 openen in december ergens, ik ga zeker nog een keer.Henkiejoo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:28:
Alex van den Broek !!Henkiejoo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:28:
https://www.alexvandenbroekevents.nl/
Zelf nog niet geweest, wel een najaar offroad reis in Spanje voor volgend jaar geboekt bij hem.
Je kunt bij hem ook een motor huren.
Anders Peter van den Grootendorst van https://www.adventureride.nl/
Weetniet of die ook motoren verhuurd.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Oeh, hele leuke vergelijking! Thanks voor het doorgeven. Wat een gave fotografie ookA13X schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:00:
@Requiem19
Leuk vergelijk tussen de Norden en de Desert X.
Norden vs Desert X
Zonder op de Norden gereden te hebben lijkt de conclusie me best logisch:
It becomes clear over the course of play that the Norden’s strengths are the DesertX’s weaknesses, and vice versa. They are polar opposites, yin and yang. The Norden is raw where the DesertX is refined. The DesertX is up-spec where the Norden is more basic. The Norden is approachable where the DesertX is more demanding. On and on it goes.
De conclusie van de auteur is volgens mij dat de Norden toegankelijker (lees eenvoudiger te berijden) is off-road en meer 'rugged utility' heeft. Wat ik lees als 'niet nadenken, maar gewoon een paadje insturen zonder dat je weet of het kan omdat je je geen zorgen maakt over omvallen etc, aangezien hij wel een stootje kan hebben.The Norden 901 and DesertX’s off-road capabilities will ensure they’re hits with ADV die-hards, but what distinguishes them in the middleweight category is style-forward designs that will attract riders who’d never found adventure motorcycles particularly desirable. In that regard, they’re gateway bikes. But the Norden’s ease of use off-road, its charismatic engine, and rugged utility make it a gateway in more than just a superficial way. That it executes its mission while being less well-equipped than the Ducati testifies to the breadth of its strengths and the magical way it makes the archetypal big, tall adventure bike more universally accessible. Its lower price tag is merely icing on the cake.
De Ducati is meer een diva en is beter op de openbare weg en snellere off-road stukken. De Norden is natuurlijk een stuk goedkoper en biedt meer in het adventure stuk, dus objectief misschien de betere keuze.
Maar voor motoren geldt voor mij persoonlijk objectiviteit niet als maatstaf in het maken van m'n keuzes
Je zou dus kunnen zeggen dat van de 3:
Desert X
Norden 901
890 Adventure S R
De laatste het meest offroad geschikt/gericht is en/of het makkelijkste offroad te rijden is.
Van die 3 vind ik de KTM mee het minst aanspreken, beetje de GS onder de offroad fietsen. Je ziet ze overal.
Ik blijf toch steeds weer terug komen bij de Tuareg.
Toch maar eens een proefrit regelen.
[ Voor 27% gewijzigd door Bommes op 24-11-2022 19:42 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Adventure S? Die heeft slechtere vering dan de Norden, denk dat je de R bedoeld. En ja dat klopt, 890 Adventure R is gewoon een grote crossmotor. Daarom voor de Norden gegaan, de R is niet voor toeren gemaakt.Bommes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:43:
@Requiem19 en dan verhoud de Norden zich ten opzichte van de KTM 890 juist weer meer op het asfalt gericht.
Je zou dus kunnen zeggen dat van de 3:
Desert X
Norden 901
890 Adventure S
De laatste het meest offroad geschikt/gericht is en/of het makkelijkste offroad te rijden is.
Van die 3 vind ik de KTM mee het minst aanspreken, beetje de GS onder de offroad fietsen. Je ziet ze overal.
Ik blijf toch steeds weer terug komen bij de Tuareg.
Toch maar eens een proefrit regelen.
Ben wel benieuwd om een keer de Desert X te rijden. Vind zelf namelijk de Norden al een kanon op het asfalt met echt goede wegligging.
Wel flauw dat ze bij de elektronica het Explorer pack niet meenemen in de overwegingen, dat is echt het summum, werkt fantastisch en het is "maar" een €200,- optie.
Awesome

Deze wil ik ook nog wel een review van zien, maar die tuareg is inderdaad nog steeds erg interessant.
De 550 is denk ik wat minder interresant dan de 950
[ Voor 11% gewijzigd door kneusteun op 24-11-2022 16:17 ]
@A13X inderdaad ik bedoelde de R versie van de KTM Adventure.
Mijn voorkeur richting het juist meer naar de offroad kant toe.
In mijn zoekopdracht op MP zit bijvoorbeeld de KTM 690 en de Husky 701.
Met wat wind bescherming is daar best wel een dagje snelweg mee te overbruggen.
Offroad lijkt me zo iets wel echt het summum.
Helaas zijn ze gebruikt nog echt bizar duur.
Met dit lijstje zou je de Shark Spartan GT of Carbon ook aan je lijstje toe kunnen voegen.Rick-Jan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:14:
Helm aankoopadvies gevraagd
Aangezien mijn helm al weer 6 jaar oud is en minder goed slui en ik gek word van de wind zoek ik een nieuwe helm. Huidige helm is scorpion exo 510 air maat M.
Eisen:
Budget max 450€
Integraal helm
Zo Stil mogelijk
Pinlock meegeleverd
Zonnevizier ingebouwd
Communicatie voorbereiding
Wensen:
Beetje sportief design.
Heb ik zelf paar maanden geleden gekocht. Bevalt goed, behalve dat ik een keer terug ben geweest om de pinlock af te laten stellen (ga ik zelf niet mee klooien
Is voorbereid op een Sharktooth communicatie systeem. Die heb ik zelf ook, maar zou ik zeker niet aanraden als je intercom gebruikt. Voor muziek e.d. vind ik het prima, verder niet bijzonder maar daar is de prijs ook naar.
agusta lucky explorer.
Oogt lomp en beetje frame als de ducX, verwacht er niet perse veel van maar je weet nooit.
De tuareg vind ik ook niet mooi qua looks maar die komt overal erg goed uit de test, en daar gaat het uiteindelijk om.
47 HP / 2 cilinders: https://www.mvagusta.com/product/lucky-explorer/5-5kneusteun schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:16:
[Afbeelding]
Deze wil ik ook nog wel een review van zien, maar die tuareg is inderdaad nog steeds erg interessant.
De 550 is denk ik wat minder interresant dan de 950
Ten opzichte van 124 HP / 3 cilinders is een heel verschil inderdaad: https://www.mvagusta.com/product/lucky-explorer/9-5
Beide 220kg droog, wat is dan nog het voordeel van een 550cc bloktheredone51 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:28:
[...]
47 HP / 2 cilinders: https://www.mvagusta.com/product/lucky-explorer/5-5
Ten opzichte van 124 HP / 3 cilinders is een heel verschil inderdaad: https://www.mvagusta.com/product/lucky-explorer/9-5
Awesome
A2 geschikt...A13X schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:10:
[...]
Beide 220kg droog, wat is dan nog het voordeel van een 550cc blok
Ja ok, maar met dat gewicht haal je geen 690/701 of T7/790/890/901 klanten naar je toe.
Of is hij net als de klr spot goedkoop? Maar het is een agusta dus dat zal ook wel niet.
[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 25-11-2022 14:45 ]
Awesome
Inderdaad op midland kan je nog rijden bij o.a. 2the experience. Dit jaar 2 keer gedaan en dat gaat volgende seizoen zeker weer een aantal keer gebeuren. Goede uitleg, veel groepen, dus altijd het juiste tempo en maar 90 euro voor een ochtend/middag. Absolute aanraderHenkiejoo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:28:
Komend voorjaar krijg ik mijn nieuwe speeltje.
Om de boel weer eens wat te frissen zou ik wel eens een bochtentraining (geen highspeed cuircuit) en lichte off/allroad-training willen gaan doen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Verwijderd
Een hele dag wil je ook niet hoorArfalas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:34:
[...]
Inderdaad op midland kan je nog rijden bij o.a. 2the experience. Dit jaar 2 keer gedaan en dat gaat volgende seizoen zeker weer een aantal keer gebeuren. Goede uitleg, veel groepen, dus altijd het juiste tempo en maar 90 euro voor een ochtend/middag. Absolute aanrader
Zat rijders gezien die niet de volledige middag hebben afgemaakt, worden moe en gaan meer fouten maken tot het mis gaat

Gamertag: timmie271
Verwijderd
Nog niks klaar staan nee. Wil toch echt even goed proefrijden, zeker gezien mijn lengte. Maar heb de week van 5 december vrij dus het kan heel snel gaan.nldls schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:08:
Lekker man. Al wat klaar staan, of gaat dit pas gebeuren met het pasje in hand?
Oh absoluut. Het is misschien naar 6x10/12 minuten, maar daarna ben ik ook gesloopt.timmie271 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:10:
[...]
Een hele dag wil je ook niet hoor
Zat rijders gezien die niet de volledige middag hebben afgemaakt, worden moe en gaan meer fouten maken tot het mis gaat
Ik heb maar 1 keer op assen gereden, maar van midland had ik meer spierpijn
Mooi man. Genieten als je de eerste keer zonder begeleiding op weg bent. Dan komt de echte vrijheid.Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:47:
[...]
Nog niks klaar staan nee. Wil toch echt even goed proefrijden, zeker gezien mijn lengte. Maar heb de week van 5 december vrij dus het kan heel snel gaan.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Palthe
:strip_exif()/f/image/kRBlByhNZONuSbIe0NHahamr.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatst zag ik namelijk een alternatief voor dit ding... Welke beter zou klinken en meer koppel geven..
:strip_exif()/f/image/my7XL4Qbs9GCIwryHU1imIno.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ynm1CvbLvzQ1q12WTsQ7fcON.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus eruit gehaald en opgemeten
:strip_exif()/f/image/1zexENAkfWtIMlq39LA85UKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygHP5Zy9UqacCmU1yDHUgn6K.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens kijken of ik daar een beter alternatief van kan printen... Ben benieuwd, want niet de simpelste vormen...
:strip_exif()/f/image/Q8Oq7f0xBF0Lf7KwDmQZ0KqC.jpg?f=fotoalbum_large)
De behuizing van lucht inlaat heeft trouwens bedacht weinig gaten...
Krijg bijna de neiging om dezelfde low tech tuning die ze bij mini doen hier ook uit e voeren (gaten boren dus)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Vond dat ik er nog redelijk makkelijk bij kon eigenlijk.
Behalve die 2 rechthoekige gaten zitten er nog 2 snorkeltjes op het lucht filtert huis.
Wel even goed in de gaten houden als je straks als het weer wat droger is veel offroad gaat rijden.
Ding zuigt flink wat zand aan. Tussen de beurten echt een even schoon maken daar binnen
Ik heb overigens weinig vertrouwen in opties die met lucht geven. Meer peut moet er bij in.. lucht is er al genoeg naar met alle milieu regeltjes is aan dino fossielen nog wel een gebrek.
Ding loopt nu namelijk al erg arm, meer lucht zorgt voor nog een armere verbranding. Non Bueno
Interessant dat de Tiger ver boven de GS maar ook de Africa Twin staat wat betreft offroad.Requiem19 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
Uit Fortnine’s video nog een interessant screenshot. Zijn volledig subjectieve chart over road en offroad kwaliteiten van Adventure bikes:
[Afbeelding]
Tiger 900 Rally Pro zal dat zijn en die is wat lichter dan de Africa Twin 1100. Ik denk dat dat de reden is.Source90 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:27:
[...]
Interessant dat de Tiger ver boven de GS maar ook de Africa Twin staat wat betreft offroad.
Verder is het overzicht vooral subjectief en ondersteunend aan zijn opmerking dat hoe lichter de motor, hoe meer 'dirt' hij is ipv 'road'.
klopt ja.. heb je een chippie voor begrijp ik.. vraag me af of dat bij stock uitlaat ook helpt.. <edit, deze dus https://www.gutsibits.co..../index.php?f=d&q=FUA85001 >Bommes schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:22:
@ToolkiT dat heb ik laatst in uit elkaar gehaald.
Vond dat ik er nog redelijk makkelijk bij kon eigenlijk.
Behalve die 2 rechthoekige gaten zitten er nog 2 snorkeltjes op het lucht filtert huis.
Wel even goed in de gaten houden als je straks als het weer wat droger is veel offroad gaat rijden.
Ding zuigt flink wat zand aan. Tussen de beurten echt een even schoon maken daar binnen
Ik heb overigens weinig vertrouwen in opties die met lucht geven. Meer peut moet er bij in.. lucht is er al genoeg naar met alle milieu regeltjes is aan dino fossielen nog wel een gebrek.
Ding loopt nu namelijk al erg arm, meer lucht zorgt voor nog een armere verbranding. Non Bueno
Maar zo weinig ingangen voor grote filter vind ik wel een rare verhouding... met meer gaten krijg je misschien ook meer indincution noise
p.s. weet jij wel alu ding ik bedoel? werk poosje geleden in V85TT group gepost maar ik kan hem niet vinden.. wou een beetje de dimenties van die getweakte versie spieken...
nm, deze dus https://www.facebook.com/...5/posts/1500790550400384/
dit product: https://www.gutsibits.co....cPiRsRpd4qZ3canIGtwYBh3NA
:fill(white):strip_exif()/f/image/GoReDwiJDpw0qyZk9uTjdN55.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ToolkiT op 27-11-2022 23:18 ]
Niet helemaal, de DesertX is zwaarder dan de Norden bijv, de T7 is lichter dan de 890, maar scoort lager op de Dirt as.Leviathius schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:29:
[...]
Tiger 900 Rally Pro zal dat zijn en die is wat lichter dan de Africa Twin 1100. Ik denk dat dat de reden is.
Verder is het overzicht vooral subjectief en ondersteunend aan zijn opmerking dat hoe lichter de motor, hoe meer 'dirt' hij is ipv 'road'.
Het is natuurlijk ook maar een screenshot uit een filmpje, denk dat het meer ter illustratie is voor het filmpje dan dat dit z’n echte ranking is. Ik vond het idee met de 2 assen voor road en dirt wel goed gevonden in ieder geval.
even spelen met Fusion360 en dit begint er op te lijkenToolkiT schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:42:
[...]
klopt ja.. heb je een chippie voor begrijp ik.. vraag me af of dat bij stock uitlaat ook helpt.. <edit, deze dus https://www.gutsibits.co..../index.php?f=d&q=FUA85001 >
Maar zo weinig ingangen voor grote filter vind ik wel een rare verhouding... met meer gaten krijg je misschien ook meer indincution noise
p.s. weet jij wel alu ding ik bedoel? werk poosje geleden in V85TT group gepost maar ik kan hem niet vinden.. wou een beetje de dimenties van die getweakte versie spieken...
nm, deze dus https://www.facebook.com/...5/posts/1500790550400384/
dit product: https://www.gutsibits.co....cPiRsRpd4qZ3canIGtwYBh3NA
[Afbeelding]
/f/image/umKp33J3fwbotZRQi5S8ayju.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dEcF2EIib10nQiaS4oD5s0mq.png?f=fotoalbum_large)
Nais!ToolkiT schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:53:
[...]
even spelen met Fusion360 en dit begint er op te lijken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die look is denk ik voornamelijk omdat men met metaal zo de boel vormde.
En waar ik benieuwd naar ben is welk materiaal je gaat pakken? PET?
Ik had voor een fillet gekozen omdat ik er vanuit ga dat dat mooiere airflow geeft? #unscientifickneusteun schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:04:
[...]
Nais!, let op met fusion dat een champfer vaak sterker is dan een fillet met 3d prints.
Die look is denk ik voornamelijk omdat men met metaal zo de boel vormde.
En waar ik benieuwd naar ben is welk materiaal je gaat pakken? PET?
De eerste print zal gewoon standaard PET zijn om te passen..
Deze dude: YouTube: Velocity Stacks - What they do and how to make them... a.k.a. Air ho... gebruikt een ASA based filament, maar dat is wel voor onder de motorkap van een auto.. mijn velocity stack zit een stuk beschermder en word denk ik ook een stuk minder warm.. dus PET is mogelijk prima..
Ik zal bij mijn hackspace eens overleggen wat we hebben liggen en wat de beste optie is..
zie ook YouTube: Annealing 3D Printed Nylon for high temperature resistance? Can it ...
[ Voor 13% gewijzigd door ToolkiT op 28-11-2022 16:16 ]
Verbaasd me helemaal niets dat de zware allroads vooral ROAD zijn. De 1000+ CC motoren iig. Ik zou niet perse graag met mijn tiger echt offroad gaan. Wat grind weggetjes of harde grond wellicht nog proberen, maar echt off road. Veel te (top) zwaar voor.Requiem19 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
Uit Fortnine’s video nog een interessant screenshot. Zijn volledig subjectieve chart over road en offroad kwaliteiten van Adventure bikes:
[Afbeelding]
Laatste update was bij 7925km, ik zit nu op 15382km en er is 560.92 liter benzine in mijn tank gegaan. Eerste keer onderhoud gehad in Athene, een lekke band gehad in Kusadasi en een nieuwe achterband gekocht in Antalya.
De reden dat abs lampje af en toe brandde is duidelijk geworden tijdens de onderhoudsbeurt. Ik had het achter rempedaal wat lager afgesteld en daarmee het remlicht aangezet. Blijkt dat ik 13000 km met een continue branded remlicht heb gereden, daar ging abs wat raar om doen. Om dit te repareren (afstellen schakelaar) moest de midden bok losgemaakt worden en een steun verwijderd. Hier heeft Yamaha niet heel goed over nagedacht.
Ik heb heel veel geluk gehad met het weer. Pas 2 dagen in de regen gereden. Toen wel geleerd dat een regenbroek handig is. Ook om te voorkomen dat je laarzen vol water lopen. Daar zat veel water in.
Wat ik in de regen wel merkte is dat ik me niet op mijn gemak voelde (zeker nadat voor een bocht mijn achterband wat weggleed terwijl ik licht op de motor remde). Dat verbaasde me een beetje want ik rij toch wel vaker met regen. Tot het besef kwam dat dit niet zo is. Op de motor rijd ik zelden in de regen. Uitgezonderd de woon-werk rijders zullen veel motor rijder regen vermijden. Er moeten nog heel wat regenbuien vallen om daar wat ervaring in te krijgen denk ik. Sowieso geen fan geworden natte bochtige wegen in de bergen.
Na Kroatië via Albanië, Griekenland en Turkije nu in Irak aangekomen (ik heb een 3 week break genomen in Griekenland).
Hier in Irak we het issue van hoe nu verder, Toen ik vertrok was het idee via Iran te gaan. Daar is de situatie nu wat anders dan toen. Allemaal alternatieven bekeken en die zijn er eigenlijk niet. Met Tips en adviezen van andere motor rijders nu toch wel besloten dat ik via Iran naar Dubai ga ("Via Syrië en zuid Irak zijn geen opties). Wel met een aangepaste route. Morgen dus Iran in. Spannend maar ook wel heel veel zin in,
Overigens vragen gehad of ik ergens te volgen ben. Aangezien het opnieuw leven inblazen van mijn oude blog wat lang duurt heb ik mijn polar steps openbaar gemaakt. Eventueel volgen kan dus hier :-): https://www.polarsteps.co...ling/5384537-to-cape-town
:strip_exif()/f/image/k5xWAX0WflWzWoLuTZfkaUn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2EgdGvm4NSXJSQL02EVS46er.jpg?f=fotoalbum_large)
Je houd wel van de scenic route he? (inclusief detour via Thailand[Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
Een kleine update van mijn trip naar Kaapstad.
Laatste update was bij 7925km, ik zit nu op 15382km en er is 560.92 liter benzine in mijn tank gegaan. Eerste keer onderhoud gehad in Athene, Een lekke band gehad in Kusadasi en een nieuwe achterband gekocht in Antalya.
De reden dat abs lampje af en toe brandde is duidelijk geworden tijdens de onderhoudsbeurt. Ik had het achter rempedaal wat lager afgesteld en daarmee het remlicht aangezet. Blijkt dat ik 13000 km met een continue branded remlicht heb gereden, daar ging abs wat raar om doen. Om dit te repareren (afstellen schakelaar) moest de midden bok losgemaakt worden en een steun verwijderd. Hier heeft Yamaha niet heel goed over nagedacht.
Ik heb heel veel geluk gehad met het weer. pas 2 dagen in de regen gereden. Toen wel geleerd dat een regenbroek handig is. Ook om te voorkomen dat je laarzen vol water lopen. Daar zat veel water in.
Wat ik in de regen wel merkte is dat ik me niet op mijn gemak voelde (zeker nadat voor een bocht mijn achterband wat weggleed terwijl ik licht op de motor remde). Dat verbaasde me een beetje. want ik rij toch wel vaker met regen. Tot het besef kwam dat dit niet zo is. Op de motor rijd ik zelden in de regen. Uitgezonderd de woon-werk rijders zullen veel motor rijder regen vermijden. Er moeten nog heel wat regenbuien vallen om daar wat ervaring in te krijgen denk ik. Sowieso geen fan geworden natte bochtige wegen in de bergen.
Na Kroatië via Albanië, Griekenland en Turkije nu in Irak aangekomen (ik heb een 3 week break genomen in Griekenland).
Hier in Irak we het issue van hoe nu verder, Toen ik vertrok was het idee via Iran te gaan. Daar is de situatie nu wat anders dan toen. Allemaal alternatieven bekeken en die zijn er eigenlijk niet. Met Tips en adviezen van andere motor rijders nu toch wel besloten dat ik via Iran naar Dubai ga ("Via Syrië en zuid Irak zijn geen opties). Wel met een aangepaste route. Morgen dus Iran in. Spannend maar ook wel heel veel zin in,
Overigens vragen gehad of ik ergens te volgen ben. Aangezien het opnieuw leven inblazen van mijn oude blog wat lang duurt heb ik mijn polar steps openbaar gemaakt. Eventueel volgen kan dus hier :-): https://www.polarsteps.co...ling/5384537-to-cape-town
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Success bij de grens van Iran... dat is normaal al een ervaring an sich weet ik uit veel reisverhalen...
Maar de aanhouder wint (zie Paul van Hooff)..
Mocht het alsnog niet lukken kan je natuurlijk Irak doorsteken en dan Egypte in gaan om zo Afrika af te zakken..
Aardig je best gedaan met poetsen zo te zien, gaaf ding!Palthe schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:18:
[...]
het heeft wat langer geduurd maar eindelijk binnen. Helaas meteen in de winterstalling maar dan heb ik wat om naar uit te kijken over 3-4 maandjes.
[Afbeelding]
Enneh, geen zout op de weg betekent gas er op... Je hebt nu geen last van e-bikes en wielrenners op de dijken

Vietnam, een pre corona motorvakantie afspraak waar ik aan gehouden werd :-) Schaam me er bijna voor maar 1 jaar in je leven gekke dingen doen moet kunnen.ToolkiT schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:30:
[...]
Je houd wel van de scenic route he? (inclusief detour via Thailand)
Paul van Hooff heb ik gelezen. Hij had helemaal niks geregeld voor hij bij de grens arriveerde, ik heb als het goed is alle papieren in orde. Niet dat dat veel zegt.
Heul vet![Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
Een kleine update van mijn trip naar Kaapstad.
Laatste update was bij 7925km, ik zit nu op 15382km en er is 560.92 liter benzine in mijn tank gegaan. Eerste keer onderhoud gehad in Athene, Een lekke band gehad in Kusadasi en een nieuwe achterband gekocht in Antalya.
Ik heb heel veel geluk gehad met het weer. pas 2 dagen in de regen gereden. Toen wel geleerd dat een regenbroek handig is. Ook om te voorkomen dat je laarzen vol water lopen. Daar zat veel water in.
Wat ik in de regen wel merkte is dat ik me niet op mijn gemak voelde (zeker nadat voor een bocht mijn achterband wat weggleed terwijl ik licht op de motor remde). Dat verbaasde me een beetje. want ik rij toch wel vaker met regen. Tot het besef kwam dat dit niet zo is. Op de motor rijd ik zelden in de regen. Uitgezonderd de woon-werk rijders zullen veel motor rijder regen vermijden. Er moeten nog heel wat regenbuien vallen om daar wat ervaring in te krijgen denk ik. Sowieso geen fan geworden natte bochtige wegen in de bergen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Iraanse grens ging bij mij vrij soepel met de motor. Wel even scherp zijn op hoe ze het Carnet invullen en afstempelen, dat ging bijna mis.
Als je nog specifieke vragen hebt over Iran (of Pakistan), feel free to PM
Geen last van wielrenners, wel koeien, varkens, schapen of honden die de weg oversteken of achter je aan gaan :-)NLDViane schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:35:
[...]
Aardig je best gedaan met poetsen zo te zien, gaaf ding!
Enneh, geen zout op de weg betekent gas er op... Je hebt nu geen last van e-bikes en wielrenners op de dijken![]()
Overigens langzaam over binnen doorwegen, wil dingen zien ;-)
:strip_exif()/f/image/xYLFRQSaYCtuiNPosp83qwLp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was duidelijk van veraf een kudde schappen, soms kom je ze ook tegen in een blinde bocht :-)
Paul is natuurlijk de ultime vrijbuiter waar de mazzel aan zijn kont hangt[Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:35:
[...]
Vietnam, een pre corona motorvakantie afspraak waar ik aan gehouden werd :-) Schaam me er bijna voor maar 1 jaar in je leven gekke dingen doen moet kunnen.
Paul van Hooff heb ik gelezen. Hij had helemaal niks geregeld voor hij bij de grens arriveerde, ik heb als het goed is alle papieren in orde. Niet dat dat veel zegt.
Lois Pryce (https://www.amazon.co.uk/Lois-Pryce/e/B001I9U6AG/) is ook een goede om te lezen..
Met name dit boek is wel interesant voor je nu:
https://www.amazon.co.uk/...Real-ebook/dp/B01IIF74GQ/
Dank voor de tip!. Helaas zijn er al 2 kobos overleden deze trip, mijn oude en een nieuwe die ik onderweg gekocht heb. Dat trillen van die motor is toch niet zo goed voor apparatuur. camera van telefoon wil al niet meer scherpstellen :-).ToolkiT schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:38:
[...]
Paul is natuurlijk de ultime vrijbuiter waar de mazzel aan zijn kont hangt
Lois Pryce (https://www.amazon.co.uk/Lois-Pryce/e/B001I9U6AG/) is ook een goede om te lezen..
Met name dit boek is wel interesant voor je nu:
https://www.amazon.co.uk/...Real-ebook/dp/B01IIF74GQ/
Mijn kindles hebben menig motor trip overleefd.. dus misschien moet je overstappen op een ander merk[Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:43:
[...]
Dank voor de tip!. Helaas zijn er al 2 kobos overleden deze trip, mijn oude en een nieuwe die ik onderweg gekocht heb. Dat trillen van die motor is toch niet zo goed voor apparatuur. camera van telefoon wil al niet meer scherpstellen :-).
Maar aan de andere kant het wegdek dat jij daar rijd is natuurlijk wel van een andere categorie
Lois Wikipedia: Lois Pryce is trouwens de vrouw van Wikipedia: Austin Vince een van de oer motortravelers (Mondo Enduro)
En het gebrek aan schaamte om om geld te vragen/bedelen.ToolkiT schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:38:
[...]
Paul is natuurlijk de ultime vrijbuiter waar de mazzel aan zijn kont hangt
Zonder de vele donaties van volgers had hij zijn laatste reis echt niet kunnen afmaken.
Volgens mij vertrok hij met iets van 2 duizend euro op de bank en dat was het.
Palthe
Zit vol plezier je polarsteps te lezen. Wat een te gekke trip. Blijf je zoveel mogelijk live volgen (via je blog dan, niet achter je).[Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
Een kleine update van mijn trip naar ..
Geen idee wat je beweegredenen zijn geweest behalve de drang om de wereld te zien maar het spreekt mij ook enorm aan. Heel veel plezier en succes om the road!
Ik zag het ineens voor me; zo’n koe, varken schaap wat woest achter jou aan komt![Roland] schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:38:
[...]
Geen last van wielrenners, wel koeien, varkens, schapen of honden die de weg oversteken of achter je aan gaan :-)
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Klinkt als een makkelijke barbecueHkuit schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:45:
[...]
Ik zag het ineens voor me; zo’n koe, varken schaap wat woest achter jou aan komt!
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik val in herhalingen, maar het is puur een kwestie van techniek.nldls schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:22:
[...]
Verbaasd me helemaal niets dat de zware allroads vooral ROAD zijn. De 1000+ CC motoren iig. Ik zou niet perse graag met mijn tiger echt offroad gaan. Wat grind weggetjes of harde grond wellicht nog proberen, maar echt off road. Veel te (top) zwaar voor.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Niet alleen techniek natuurlijk.mphilipp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:13:
[...]
Ik val in herhalingen, maar het is puur een kwestie van techniek.
En iemand met dezelfde techniek en een lichte of zwaardere motor ga je echt wel verschil zien.
Voetbal is ook een kwestie van techniek. Maar 99,9% van ons gaat niet het niveau van Messi bereiken.mphilipp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:13:
[...]
Ik val in herhalingen, maar het is puur een kwestie van techniek.
99% van ons gaat ook niet het niveau van Pol Tarres, Chris Birch of Graham Jarvis bereiken. En ook voor deze 3 geldt dat als ze kunnen kiezen tussen een KTM 1290, een Tenere 700, een Husqvarna Norden aan de ene kant, of aan de andere kant een 500cc enduro 1-cilinder, ze ook voor het laatste kiezen bij moeilijk terrein.
Maar zelfs met een paar Allroad trainingen van BERT, of in Hechlingen, of van wie dan ook, is het leven vele malen makkelijker met minder gewicht.
Ik heb 35km gedaan op 1 trip, waarvan iets van 10k onverhard met een Africa Twin 750 vol bepakt. 3 maanden daarna op een Enduro door Portugal gereden. Het is hilarisch wat een insane verschil in moeilijkheid dat is.
Voornamelijk techniek. Mensen die nog nooit op een GSA hebben gereden hebben het atijd over het hoge gewicht. En hoewel het natuurlijk makkelijker is op een Huskie van 90kg, is de GSA uiteindelijk bijzonder handelbaar voor zijn schoenmaat. Maar je moet wel even investeren in een degelijke offroad training. Dat scheelt echt een hoop.kneusteun schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:53:
[...]
Niet alleen techniek natuurlijk.
En iemand met dezelfde techniek en een lichte of zwaardere motor ga je echt wel verschil zien.
Mijn ervaring is dat iedereen elkaar voornamelijk napraat, en het merendeel van de mensen dat klaagt over het gewicht, hebben er zelfs nog nooit op gereden. Offroad rijden komt eigenlijk ook voornamelijk op techniek aan. Ook al heb je een lichte motor, techniek maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Bovendien heeft de GS(A) door zijn bouw en rijdersondersteuning een streepje voor op bepaalde concurrenten. Door de telelever ga je bv supermakkelijk een steile helling af. De voorvork duikt niet zover in als bij traditionele vorken. En je kunt gewoon de snelheid controleren door de voorrem; de ABS zorgt evoor dat je niet op je plaat gaat. En als je ergens gaat liggen, is het oppakken echt niet zo'n mega probleem als men dat maakt. Als je koffers vol zitten, haal je de bovenste eraf, evt. topkoffer ook, en dan staat ie zo weer overeind (eigen ervaring in de modder). Eventueel de motor in een gunstigere positie draaien.
En nogmaals: met een Huskie gaat het makkelijker, maar daar rij ik weer niet zo fijn mee naar Marokko. Je moet goed bepalen wat je wil. Wil je alleen maar offroad rijden, koop dan een motor die daar helemaal voor gemaakt is. De GS/GSA is een reis-enduro. Dat wil zeggen dat ie ideaal is om te reizen, maar ook zijn mannetje kan staan in het terrein. Ik heb in die 2 dagen in Hechlingen aardig wat dingen gedaan waarvan ik nooit dacht dat ik ze kon. Ik ben zeker geen expert, maar het ding kan veel meer dan de meeste rijders en zeker meer dan de internet deskundologen 'm credit voor geven.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Met off road rijden zal idd een kleinere motor gewoon makkelijker werken dan een grote all road. Uiteraard gaat techniek wel een hoop doen en net als op de weg de overstap van een kleine sport naar een zware all road te doen is door simpelweg te doen, is dat off road uiteraard zelfde laken een pak. Door te doen, aangevuld met training kom je een heel eind.
Volgepakt is altijd lastiger. Ons aller vriendin Itchy Boots rijdt zeer minimalistisch, en claimt al een enorm verschil mét of zonder bagage. Dus dat geldt voor alle motoren.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:15:
[...]
Ik heb 35km gedaan op 1 trip, waarvan iets van 10k onverhard met een Africa Twin 750 vol bepakt. 3 maanden daarna op een Enduro door Portugal gereden. Het is hilarisch wat een insane verschil in moeilijkheid dat is.
Ik heb een paar trips door Marokko gemaakt op een motor. De eerste keer op een RT (!) met allroad banden. We hebben toen wat eenvoudige dirt roads gedaan, geen echte offroad. Meer harde zandpaden en een keer een stuk snelweg dat na de heuveltop ineens tóch niet helemaal klaar was. Dat was wel gnarly zullen we maar zeggen...
Toen een keer op een Yamaha Tenere uit 1985 (toch nog dik 200kg) en dat was leuk, zelfs door de Sahara gereden, zandpistes, steenpistes. Later nog een keer op een 1200GSA en dat was ook superleuk. Gravelpaden door de bergen, zandpiste bij Merzouga (niet door de duinen uiteraard, het was op weg erheen). Ik had uiteraard de banden afgelaten, want anders kom je er niet goed doorheen. Dat scheelt echt een pak, met welke motor je ook bent. Ik moet zeggen dat het best goed ging. Een paar domme foutjes van mij, maar geen problemen met handling. Ik ben zelf erg slecht als het zand wat dieper wordt, ook op de Tenere. Misschien een gebrek aan vertrouwen.
Maar het probleem met reizen op de motor is inderdaad bepakking. Een lichte motor wordt met wat spullen erop een zware motor en een zware motor wordt nóg zwaarder. Dus ook hier moet je keuzes maken.
En had je een 500cc enduro gehad, had je in Merzouga wel door de duinen gekund etc....mphilipp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:27:
[...]
Volgepakt is altijd lastiger. Ons aller vriendin Itchy Boots rijdt zeer minimalistisch, en claimt al een enorm verschil mét of zonder bagage. Dus dat geldt voor alle motoren.
Ik heb een paar trips door Marokko gemaakt op een motor. De eerste keer op een RT (!) met allroad banden. We hebben toen wat eenvoudige dirt roads gedaan, geen echte offroad. Meer harde zandpaden en een keer een stuk snelweg dat na de heuveltop ineens tóch niet helemaal klaar was. Dat was wel gnarly zullen we maar zeggen...
Toen een keer op een Yamaha Tenere uit 1985 (toch nog dik 200kg) en dat was leuk, zelfs door de Sahara gereden, zandpistes, steenpistes. Later nog een keer op een 1200GSA en dat was ook superleuk. Gravelpaden door de bergen, zandpiste bij Merzouga (niet door de duinen uiteraard, het was op weg erheen). Ik had uiteraard de banden afgelaten, want anders kom je er niet goed doorheen. Dat scheelt echt een pak, met welke motor je ook bent. Ik moet zeggen dat het best goed ging. Een paar domme foutjes van mij, maar geen problemen met handling. Ik ben zelf erg slecht als het zand wat dieper wordt, ook op de Tenere. Misschien een gebrek aan vertrouwen.
Maar het probleem met reizen op de motor is inderdaad bepakking. Een lichte motor wordt met wat spullen erop een zware motor en een zware motor wordt nóg zwaarder. Dus ook hier moet je keuzes maken.
Deze zomer nog het Quad parcours in Spaarndam gedaan met een Ducati DesertX (223kg). En natuurlijk kwam ik daar overheen, ook al tokkel je rond in de 1e of net 2e versnelling. Maar met een 105kg crossmotor of enduromotor was het echt spelen geweest.
Itchyboots reed ook eerst op een Himalayn 191kg en nu dus op een CRF300 rally, die maar 153 kg is (bijna 40 kg minder dan een Himalayan). En toch had ze paar moeilijke momentjes. Bijna vastkomen te zitten in de Jungle in Guatemala en natuurlijk haar voet geblesseerd in de woestijn in de US.
Je leercurve is daarmee ook veel minder stijl.
Ja je komt er wel op een Desert X, Africa Twin of de nieuwe GSA 1300 (<- geen schrijffout, de nieuwe gaat 1300cc zijn).
Maar oh zo veel makkelijker met een 150kg KTM 690 Enduro R.
Ik kom best een aardig eindje offroad op mijn 230kg Guzzi V85TT maar op de crossbaan moest ik toch echt mijn meerdere erkennen.
De 120kg crosser die er ook reed ging er overheen als een Vindicat student door het meisjes hockey team.
Tuurlijk. Maar daar zijn die machines ook helemaal niet voor gemaakt.Bommes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:55:
Met zonder techniek is minder gewicht wat betreft offroad motor altijd makkelijker.
Ik kom best een aardig eindje offroad op mijn 230kg Guzzi V85TT maar op de crossbaan moest ik toch echt mijn meerdere erkennen.
Waar ik altijd zo gek van wordt, is dat iedereen op elke machine die maar enduro of offroad genoemd wordt, alles wil kunnen doen. Hoe meer je wil doen, hoe meer je moet kunnen. Bedenk ook dat ze vroeger helemaal geen speciale offroad machines hadden, en ook geen speciale banden. Ze sloopten er gewoon de spatborden vanaf en monteerden andere veren. Klaar voor de Six Days...
En je kunt natuurlijk zoals Itchy Boots op een hele lichte motor de wereld rond, maar het kan ook op een GS or een Guzzi. Alleen je traject is dan wat anders. Dwars door de jungle met die GS is wat minder handig. Bepaal je doel. De meeste mensen, inclusief de mensen die altijd maar de lichtste offroad willen hebben, komen doorgaans op terrein waar je met een GS ook makkelijk doorheen kom. Al die uitzonderen weten wat ze moeten hebben. De crossbaan is voor crossmotoren...(iets in de naamgeving zegt dat al).
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Dat is wat ik ook tijdens de crosscursus heb ervaren op die mega giftige WR450's. Als je dreigt grip te verliezen gewoon volgas gaan en de motor corrigeert weer vanzelf.
[ Voor 23% gewijzigd door cyntax op 29-11-2022 22:00 ]
*When in doubt, flat out!*cyntax schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:59:
Dat is wat ik ook tijdens de crosscursus heb ervaren op die mega giftige WR450's. Als je dreigt grip te verliezen gewoon volgas gaan en de motor corrigeert weer vanzelf.
Klopt, dat brommertje van haar heeft niet heel veel power. Maar ze doet ook erg voorzichtig omdat ze niet in the middle of nowhere een ongeluk wil krijgen. En een heuvel met stenen en een onduidelijke track is inderdaad best een risico. Als je daar volgas tegenop gaat, kun je niets meer doen als je ineens een dikke kei voor je ziet of een kuil, wat dan ook. Dat betekent dat ze extra voorzichtig is soms. Ik denk soms ook wel eens 'zit niet zo te tutten, mens' maar ik zit in mijn leunstoel en niet op die motor in de Amazone oid...cyntax schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:59:
Maar ik zie bijvoorbeeld Itchy Boots vaak moeilijk doen met heuvels etc. waarbij je echt merkt dat ze power mist.
De Mobylettes in de duinen bij Merzouga met Marokkanen in jalaba (zo'n jurk) die naar je toe komen om te vragen of ze je kunnen helpen als je tot je assen in het zand staat. En dan sta je daar met je motor met Michelin Desert banden, Dakar stickers en een heel mooi pak, en zij crossen op hun slippers met een Mobylette door de duinen....Zorg schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:23:
Ervaring is key, quasi ongeacht welke motor. Natuurlijk een nuance dat een chopper misschien niet de beste keuze is voor off-road, maar meen me een YT video in dit topic te herinneren van mannen op een goldwing die toch behoorlijk offroad reden. Ook in Zuid-Amerika heb ik choppers zien rijden alsof het niets is over paden waar ik mij de King of offroad waande. Paden waar ik 50 ging en de locals 100. Ervaring is en blijft blijkbaar belangrijker dan de motor zelf.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JcLE74G5LqvhTFnFyVbwcWnK.jpg?f=user_large)
Ze zei zelf ook toen ze samen reed met iemand anders dat ze veel meer risico nam en veel harder durfde te gaan en toen hij weer weg was dat ze weer gas terug nam. Puur om het feit dat ze solo rijdt en vaak echt alleen is en dan geen ongeluk kan veroorloven.mphilipp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:35:
[...]
Klopt, dat brommertje van haar heeft niet heel veel power. Maar ze doet ook erg voorzichtig omdat ze niet in the middle of nowhere een ongeluk wil krijgen. En een heuvel met stenen en een onduidelijke track is inderdaad best een risico. Als je daar volgas tegenop gaat, kun je niets meer doen als je ineens een dikke kei voor je ziet of een kuil, wat dan ook. Dat betekent dat ze extra voorzichtig is soms. Ik denk soms ook wel eens 'zit niet zo te tutten, mens' maar ik zit in mijn leunstoel en niet op die motor in de Amazone oid...Het is allemaal best tricky en er rijdt geen busje achter haar aan met hulptroepen.
Overigens vandaag contact gehad met winkel waar mijn HJC Rpha 70 vandaan komt. Ik heb zeker met dit weer veel last dat het vizier / de pinlock aan de binnenkant beslaat. De pinlock zelf werkt wel, maar tussen hoofd en pinlock zit er vocht. Ik mag nu een nieuwe pinlock ophalen, wellicht is de huidige niet goed gecoat. Opmerking was ook dat ventilatie alles is, zeker bij stille helmen die erg goed sluiten. Echter met alle ventilatie open, vizier dicht en regen trekt ook het hele vizier dicht, meer ventilatie kan ik helaas niet maken tijdens de regen.
Maar zodra het een grood of 10 of kouder is, en ik klik het vizier echt dicht, is het al snel mistig aan het worden binnen in. Vanmorgen in de mist met vizier op een kiertje zag ik hem ook al dicht trekken. Gaat niet helemaal goed dus. Verder hele fijne helm maar dit is lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door botoo op 30-11-2022 17:56 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Vocht zit niet tussen pinlock en vizier, dus die sluit gewoon prima. het zit aan helemaal binnenin zeg maar.CodeCaster schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:59:
Hier ook problemen met m'n pinlock bij temperaturen onder de 10 graden met volledig gesloten helm. Het siliconen randje sluit op het oog overal goed aan, en het vizier één klikje openen verhelpt het probleem.

Ff een rondje offroad gereden vandaag.
Vertrokken in Veldhoven en via een ruim rondje net onderlangs Tilburg terug naar Oirschot.

Het was best nat her en der.

Guzzi deed het goed, meeste paden waren wel een stuk droger dan dit en dus beter begaanbaar.

Dit was wel een lastig pad, wat een natte zooi niet normaal.

Zeg maar een pad wat in de zomer flink mul geel zand is, maar dan met 1000 kuub water er overheen en doorheen. Op komende vloed aan zee waarbij het strand zacht wordt. Zo iets.
Dan is 230kg best 2 handjes vol en zitten de TKC80 bandes ook meteen vol.

In ieder geval heerlijk gereden, was wel wat frisjes maar zo offroad, beetje werken door de nattigheid had ik het net warm genoeg.
Wel mijn aller dikste winterhandschoenen aangedaan. Dat beloofd wat als het echt koud wordt
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 30-11-2022 20:55 ]
Doet me beetje denken aan wat deze beste man allemaal doet en vooral deze aflevering dat hij in NL een TET route rijdt.Bommes schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:44:
[Afbeelding]
Ff een rondje offroad gereden vandaag.
Vertrokken in Veldhoven en via een ruim rondje net onderlangs Tilburg terug naar Oirschot.
[Afbeelding]
Het was best nat her en der.![]()
[Afbeelding]
Guzzi deed het goed, meeste paden waren wel een stuk droger dan dit en dus beter begaanbaar.
[Afbeelding]
Dit was wel een lastig pad, wat een natte zooi niet normaal.
[Afbeelding]
Zeg maar een pad wat in de zomer flink mul geel zand is, maar dan met 1000 kuub water er overheen en doorheen. Op komende vloed aan zee waarbij het strand zacht wordt. Zo iets.
Dan is 230kg best 2 handjes vol en zitten de TKC80 bandes ook meteen vol.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In ieder geval heerlijk gereden, was wel wat frisjes maar zo offroad, beetje werken door de nattigheid had ik het net warm genoeg.
Wel mijn aller dikste winterhandschoenen aangedaan. Dat beloofd wat als het echt koud wordt
YouTube: I fell in love with an old motor bike - THE WARHORSE II - bringing m...
Tip: als je eerste deel nog niet hebt gezien die eerst even kijken
WatjeWel mijn aller dikste winterhandschoenen aangedaan. Dat beloofd wat als het echt koud wordt

Bad-ass rijder jij
WatjeAlleen handvatverwarming + kappen in de winter.
[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 01-12-2022 10:27 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Even vraag over beslaan van het vizier: Ik merk dat mijn vizier echt ruk is als het koud en vochtig is. Had gister even de verkopende winkel aan de lijn en die gaf aan dat met name hele stille helmen (door de sterke isolatie) veel last hebben van beslaan van de pinlock.
Nu zit hij wel goed gemonteerd, want er komt geen vocht tussen vizier en pinlock, maar wel tussen aan de binnenkant van de pinlock, tussen huid en vizier.
Herkennen jullie ook dat bij temperaturen onder de 10 graden het vizier gewoon veel moeite heeft? De omstandigheden maken wel iets uit, maar eigenlijk is het al snel bal, wat voor weer het ook is. Mistig, regen maken het veel erger, maar vanmorgen met 5 graden en vizier op een kiertje beslaat hij nog steeds licht.
[ Voor 71% gewijzigd door nldls op 01-12-2022 10:51 ]
Nu je het zegt herken ik het inderdaad. Heb zelf een Shark Spartan GT en die heeft dit ook. Pinlock zit goed, maar bij lage temperaturen beslaat de binnenkant van de pinlock (dus niet tussen het vizier en de pinlock). Vizier stukje open en het is zo weg. Ventilatie gedeeltelijk open helpt niet optimaal. Ventilatie helemaal open is met deze temperaturen echt niet fijn. Merk dat als de luchtvochtigheid hoger is (regen), het beslaan ook sneller gaat. En met regen is vizier open ook niet echt aan te raden.nldls schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:41:
Hehe. Met deze temperaturen (5 graden) in principe voldoende aan dikke handschoenen en handkappen. Verwarming standje 1 van 2 wel lekker maar niet nodig.
Even vraag over beslaan van het vizier: Ik merk dat mijn vizier echt ruk is als het koud en vochtig is. Had gister even de verkopende winkel aan de lijn en die gaf aan dat met name hele stille helmen (door de sterke isolatie) veel last hebben van beslaan van de pinlock.
Nu zit hij wel goed gemonteerd, want er komt geen vocht tussen vizier en pinlock, maar wel tussen aan de binnenkant van de pinlock, tussen huid en vizier.
Herkennen jullie ook dat bij temperaturen onder de 10 graden het vizier gewoon veel moeite heeft? De omstandigheden maken wel iets uit, maar eigenlijk is het al snel bal, wat voor weer het ook is. Mistig, regen maken het veel erger, maar vanmorgen met 5 graden en vizier op een kiertje beslaat hij nog steeds licht.
Ik had dit met mijn vorige helm, Shark D-Skwal 2, niet. Had de link met stille helmen nog niet gelegd, maar klinkt logisch. De D-Skwal 2 gaf veel meer lawaai dan de Spartan GT. Skwal heeft pinlock 70 en Spartan pinlock 120, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Deze ga ik onthouden, thanks!Bommes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:55:
(...) ging er overheen als een Vindicat student door het meisjes hockey team.
[ Voor 5% gewijzigd door Hompu op 01-12-2022 12:12 ]
/f/image/2hnbKFHoi7cW0FTJBg721qUE.png?f=fotoalbum_large)
Burley Brand Dominator Raked 10" en 5" pullback.
Bestellen dus

En natuurlijk niets te vinden wat er op lijkt en dan ook nog eens leverbaar isIt is suspected that some Dominator and Jail Bars may have non-conforming welds at the connection
between the vertical tubing uprights and the threaded mounting plugs that may result in the formation
of a crack or cracks.
Lucky Daves 'Lucky 13' is een optie maar die is 1" hoger en *sold out*
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Hier idem. Nu een pinlock 120, maar inderdaad een veel stillere versie.Hompu schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:11:
[...]
Nu je het zegt herken ik het inderdaad. Heb zelf een Shark Spartan GT en die heeft dit ook. Pinlock zit goed, maar bij lage temperaturen beslaat de binnenkant van de pinlock (dus niet tussen het vizier en de pinlock). Vizier stukje open en het is zo weg. Ventilatie gedeeltelijk open helpt niet optimaal. Ventilatie helemaal open is met deze temperaturen echt niet fijn. Merk dat als de luchtvochtigheid hoger is (regen), het beslaan ook sneller gaat. En met regen is vizier open ook niet echt aan te raden.
Ik had dit met mijn vorige helm, Shark D-Skwal 2, niet. Had de link met stille helmen nog niet gelegd, maar klinkt logisch. De D-Skwal 2 gaf veel meer lawaai dan de Spartan GT. Skwal heeft pinlock 70 en Spartan pinlock 120, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Schuberth helm voor €30:
XXS:
https://www.outletdeoverk...ncept-zilver-9130091.html
XS:
https://www.outletdeoverk...t-mat-zilver-9130091.html
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 01-12-2022 16:06 ]
Edit: Ligt het aan mij: ik kan geen bestel knop vinden.
[ Voor 31% gewijzigd door nldls op 01-12-2022 17:21 ]
Geen bestelknop? ligt aan jou, en aan mij ook
Ze hebben het over kassakorting, ik vermoed dat je het zelf daar op moet halen.
Zit er een addertje onder het gras?
Nee, bij ons zitten er geen addertjes onder het gras! Wel zijn er een paar kleine voorwaarden. Je kunt bij Outlet de Overkant namelijk niets via de webshop kopen
<>
Kan ik iets reserveren?
Het is mogelijk om een product tijdelijk te reserveren! Dit voorkomt teleurstelling wanneer je onderweg bent voor een specifiek product maar het blijkt helaas verkocht bij aankomst. Wacht wel op een bevestiging per telefoon of e-mail, zodat je niet voor niets komt!
[ Voor 74% gewijzigd door botoo op 01-12-2022 17:26 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Werk zelf in de buurt van Zoetermeer, kan hem eventueel wel ophalen als hij gereserveerd wordt en versturen. Laat maar weten via PM
[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 01-12-2022 18:10 ]
Inmiddels zijn vandaag mijn resterende rizoma knippers binnen gekomen. Het duurde wat langer door vertragingen en verloren zendingen bij de importeur, maar ze zijn er.
En, ze zijn groter dan ik dacht. Of beter gezegd, ik had wat meer 'mini' stijl verwacht en dat valt me reuze mee. Ze zijn niet eens zo gek veel kleiner dan de originele.
Voor zet ik ze niet op afstandsbusjes, achter wel. Anders zijn ze nauwelijks breder dan de kentekenplaat. En met de felheid zit het wel goed. Tip: niet van korte afstand recht in kijken.
Dan gaan we maar het 20k beurtje inplannen zodat dat meegenomen kan worden. In deze periode heb ik geen haast, dus pics met het eindresultaat laten misschien nog een tijdje op zich wachten.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
:strip_exif()/f/image/ImEWnWnC1r6NRlpSpJ4QhOoR.jpg?f=fotoalbum_large)
zoals al eerder gemeld kijk ik ook met een scheef oog naar Indian. Ben bij de (nieuwe) dealer bij ons geweest en heb erg leuk gesproken met hun. De Scout zou toch afvallen, iets te ruw & basic voor mijn smaak. De Dark horse is vergelijkbaar met de R18, persoonlijk vind ik deze wat mooier door de BMW cilinders...maar BMW maakt inruilen heel eenvoudig, vermoedelijk iets meer comfort dan de Indian.... moeilijk!!
Indian:
:strip_exif()/f/image/AwV0tVqinc5FgveQzCK1FdXM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Zorg op 01-12-2022 19:58 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Misschien een dagje huren? Goed lange rit maken en je weet m wel.Zorg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:58:
Dat had ik ook al vaker gehoord over de R18, je voeten hebben weinig speelruimte... in het half uurtje dat ik had gereden was het me niet opgevallen maar ja, even strekken of anders zitten doe je dan ook niet
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Nadeel is dat dit an sich wel een mooie aanbieding is, weet natuurlijk niet of deze er over een paar maanden nog is, maar wil het ook niet overhaaste. De 850gs heb ik zonder te rijden gekocht, op zich geen spijt van want geniet er nog steeds van...
Misschien stel ik het ook nog een jaartje uit en kijk ik gewoon wat langer. Heb geen haast, heb een motor waar ik graag op rij.
[ Voor 11% gewijzigd door Zorg op 02-12-2022 19:00 ]
De motor die je op het oog hebt, is dat een demo of een ingeruild exemplaar? Indien het een demo is.. dealer lief aankijken en voor je het weet heb je m een weekend mee. Ze willen je er vast graag één verkopen, maak daar vooral gebruik vanZorg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:59:
Een maand geleden op het punt gestaan maar door omstandigheden niet gelukt. In België vind ik de huurprijs aan de hoge kant. In Nederland is het betaalbaar (75€ voor een dag, 100 km dat wel). Dat zou een betere optie zijn maar het is me nu eigenlijk te koud
Nadeel is dat dit an sich wel een mooie aanbieding is, weet natuurlijk niet of deze er over een paar maanden nog is, maar wil het ook niet overhaaste. De 850gs heb ik zonder te rijden gekocht, op zich geen spijt van want geniet er nog steeds van...
Misschien stel ik het ook nog een jaartje uit en kijk ik gewoon wat langer. Heb geen haast, heb een motor waar ik graag op rij.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ja, ik herken dat wel, maar ik heb ook een oplossing. Tenminste...oplossing...ik heb een soort procedure en op een gegeven moment is het goed. Het temperatuurverschil is gewoon te groot denk ik. Bij regen beslaat het vizier nooit, maar als het écht koud is, kan ik 'm ook niet dichthouden. Maar dan zet ik het op een kiertje, en dan weer dicht. Laten we zeggen dat ik de pinlock een beetje langzaam laat 'wennen'. Na een poosje, dus steeds even het vizier weer een heel klein stukje open, weer dicht, [repeat], en dan blijft ie helder met dicht vizier.nldls schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:41:
Ik denk een demo model, 500 km zou wel een hele snelle inruil zijn. Denk niet dat ze nu nog snel zeggen pak maar mee omdat ze via BMW zelf nu ook een moterhuur platform hebben opgezet in Europa. Alleen dealers die daar niet echt zin aan hebben gooien hun prijzen gewoon omhooggevallennoes schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:08:
[...]
De motor die je op het oog hebt, is dat een demo of een ingeruild exemplaar? Indien het een demo is.. dealer lief aankijken en voor je het weet heb je m een weekend mee. Ze willen je er vast graag één verkopen, maak daar vooral gebruik van
Moet ook wel zeggen dat met dit weer ik ook niet echt veel zin heb om een weekend te touren
Kleine update: zaterdag dus niet wezen rijden want te koud
Neig nu toch wat meer naar de Indian...zal zien hoe het rijdt!
[ Voor 27% gewijzigd door Zorg op 04-12-2022 19:29 ]
Aardige plas benzine op de grond en starten lukte even niet want start knop verdwenen dus dacht even dat het afgelopen was met de trip. Maar rechtop lijkt benzine niet te lekken. Lukte net ook om de motor te starten door handmatig de connector kort te sluiten. Niet heel handig maar de motor dus maar niet uitzetten als het niet echt nodig is.
Ik had geïnvesteerd in valbeugels maar die hebben heel weinig gedaan.
Politie heeft rapport opgemaakt maar zijn me vergeten een kopietje te geven, niet dat dit veel uitmaakt want deze is in het Perzisch.
repareren gaat niet lukken hier in Iran. Het is nog 900km tot de boot dus dat moet lukken en dan in Dubai laten repareren.
:strip_exif()/f/image/QcIiii5y5NcmHiUk6rCoyAhF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SAuX4kgZ39OFj6pR5yhL0s9r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTizGhPd1GeiNHXbSJxBe4AD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.