Hier ook iemand die last heeft van oorsuizen. Zoals al iemand aangeeft maakt het type helm veel verschil uit. Ik kom vanaf een Arai helm die een bak herrie produceerde ten opzichte van mijn Shoei helm.tdw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:25:
Heb echter tijdens de vakantie wel het één en ander opgemerkt en ik weet zelf eigenlijk niet wat 'verstandig' is.
De allerbelangrijkste is mijn gehoor. Ergens rond de vierde dag heb ik de hele dag met open vizier gereden. Ik reed de hele tijd tegen de zon in, en doordat het vizier zo vies was, was het gewoon één groot matglas geworden. Die nacht werd ik wakker met een gigantische piep in mijn oor.
De rest van de vakantie heb ik dus ook maar wat rustiger aangedaan. Voor de terugrit (Zwitserland - Nederland, ca 1000 km) had ik speciaal 3M 1100 schuimpjes gehaald voor de extra bescherming en rustig aan achter de vrachtwagens gereden om zo min mogelijk lawaai te creëren. Mijn otoplastieken zijn inmiddels 5 jaar oud en ik denk niet dat die nog afdoende dempen. Ondanks deze maatregelen is de piep nog nooit zo erg geweest.
Ik ben inmiddels op een punt aangekomen dat ik een nieuwe helm moet (ouderdom) en ook nieuwe gehoorbescherming. Of een nieuwe motor. Of een colletje (oid). Ik zit sterk te overwegen om van mijn HJC integraalhelm naar een systeemhelm te gaan in de hoop dat die strakker rond de nek aansluiten, aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat door de extra gaten juist meer lawaai ontstaat.
Ook zit ik met het stukje gehoorbescherming. Want wat is nou 'het beste'? Otoplastieken hebben mij tot nog toe goed gediend, maar volgens de specs zouden de 3M 1100 schuimpjes beter moeten dempen. Of moet ik juist níet achter de vrachtwagens rijden (turbulentie)? Mijn huisarts kon me hier geen advies over gevenHoop dat jullie allicht tips kunnen bieden!
Daarnaast realiseer je dat er veel verschillende type filters zijn voor in je otoplastieken. Ik vind persoonlijk dat je standaard te lichte filters krijgt. Tegen advies in heb ik dan ook voor een zwaardere filter gekozen en bevalt mij perfect!