Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 407 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.019.669 views

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:53
HTT-Thalan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:46:
Dames en Heren,

ik ben voornemens een van de motoren weg te doen. Voordat ik hem op marktplaats slinger, mag ik hier peilen of er interesse is? Of is dat not done?
wat heb je te koop dan? vanuit de OP zie ik dat je een Honda NC700x hebt...

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-11 19:03

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

de NC700, €500? heb zelf nog een motor nodig nu de KTM weg is.
Zit nu wel een beetje rond te kijken naar een nieuwe motor, maar wordt niet vrolijk van hoeveel er nu op de 2e hands markt wordt gevraagd. Waar ik 4 jaar terug een motor voor heb gekocht, koop ik nu het zelfde model/jaartal voor hetzelfde geld...

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
@Melkunie thanks, gedaan.

@s006110 ik heb een XR600R crosser staan met nog wat afrondend werk waar ik geen tijd meer voor heb/maak wegens andere bezigheden.

@Patrock de NC blijft lekker hier, probleemloze cruiser en die geen brood vreet :P.

Honda XR600R Crossmotor met Kenteken

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
GSX-MAN schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ja,klopt. Maar een beetje bij de groep blijven is wel fijn. Afgelopen weekend waren we met 3 man, waarbij eentje zeker in de haarspeldbochten niet vlotter was dan ik. Kon ik daar mooi achter blijven hangen terwijl de ander regelmatig op ons stond te wachten. Da's ook de enige zonder kinderen...
Focus je niet op die haarspeldbochten: aangezien je daar relatief lage snelheden rijdt valt het letsel over het algemeen mee als het verkeerd gaat (mits je niet op de andere weghelft beland waar net een auto aankomt, het ravijn instort, de motor onvriendelijke vangrail kopt of een van de nog 10000 andere afhankelijkheden tegenkomt).
Gevaarlijker zijn de lange doordraaiers waar sommige met 200+ doorgeen gaan. Want als het daar fout gaat, dan gaat het goed fout.
En altijd marge houden zodat je kan corrigeren.

In theorie is alles boven de 25km/h potentieel dodelijk, maar ja ik ken ook van dichtbij mensen (nouja 1 iemand) van mijn leeftijd die aan een acute hartstilstand zijn overleden... Maar achter de geraniums zitten is ook zo saai :+

In een groepje doet iedereen altijd z'n eigen tempo aanhouden (tenzij je op het circuit rijdt), heelhuids thuiskomen is altijd het hoofddoel!

[ Voor 18% gewijzigd door SniperGuy op 08-06-2022 14:21 ]

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 19:38
GSX-MAN schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Maar dan rij ik in de Eifel en word ik in de haarspeldbochten door iedereen ingehaald. En knalt mijn maatje gewoon hard door blinde bochten.
Ik hoop dat het sarcasme is ;) Met het toepassen van die technieken ben ik zeker niet traag. De goede plek op de rijbaan zodat je ver en snel 'achter de bocht' kan kijken zorgt ervoor dat het gas er eerder op kan. Als je alleen maar probeert 'apexen te knallen' dan moet je inderdaad lang wachten voor het zicht er is en je het gas open kan draaien.
kneusteun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:22:
Ik merkte gewoon dat ik op de SV650 van de vriendin veel lol had de laatste tijd en niet zoals bij de KTM perse 120+ moet rijden om lekker sportief te rijden.
Die SV kan je heerlijk uitknijpen en die KTM is meer de boel in toom houden, dan voelt dat eerste veel leuker, want 120+ rij je in NL amper en in Duitsland met de bochtjes 100 ish is met de SV gewoon net zo leuk, in mijn ogen zelfs leuker.
Was vorige week op een toerrit en daar haakte iemand bij mij aan die thuis allerlei 'racefietsen' had staan met bijbehorende PK's en die had nu een Yamaha R7 gekocht. Met 74PK op 190kg had hij daar veel meer plezier mee (op de openbare weg) dan met zijn 100+PK scheurijzers.

Merk het zelf ook dat mijn Suzuki DR750 (50PK/200kg) vlotter te berijden is dan mijn KTM SMT (116PK/200kg). Die KTM gaat wel veel sneller van bocht naar bocht, maar rijd daardoor een stuk minder vloeiend dan de Suzuki. De Suzuki kan je constant uitwringen zonder problemen, de KTM moet je doseren als je niet iedere keer je voorwiel in de lucht wil hebben (wat ook leuk is natuurlijk :+ ).

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:12
Ik heb nu ook een 990sm met aanpassingen naar 124pk en 112nm koppel, leuke cijfers maar rijden doe je als een hork als je niet lekker doorrijdt.

Dus stukje kalm toeren is er amper bij, maar grote probleem zijn mijn polsen die helemaal kapot gaan.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 08:55

cooper_s1

MINI's rule

kneusteun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:39:
Ik heb nu ook een 990sm met aanpassingen naar 124pk en 112nm koppel, leuke cijfers maar rijden doe je als een hork als je niet lekker doorrijdt.

Dus stukje kalm toeren is er amper bij, maar grote probleem zijn mijn polsen die helemaal kapot gaan.
Wat doe je precies dan dat je polsen kapot gaan?

• theredone51
cooper_s1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Dat snap ik ook niet helemaal, op de SM/SMR/SMT zit je toch lekker rechtop en niet voorover zoals op een supersport met bijbehorende polsklachten? Of bedoel je omdat je je goed moest vasthouden om niet van de motor te schuiven? :P

[ Voor 11% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2022 15:04 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:19

A13X

Dude

kneusteun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:39:

Blok en de techniek van het blok maakt veel meer uit. Kan rustiger cruisen met de 105pk en 100Nm van de Norden dan ik kon met de 48pk en 52Nm van de XF650. Eerste is een splinternieuwe 900cc parallel twin, de tweede een 25 jaar oude 1 pitter.

Tuono V2 140pk was zo onrustig als wat, FZ1N 150pk 4 pitter mega relaxed tot je hem de sporen gaf.

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 08-06-2022 15:07 ]

Awesome

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mphilipp

Romanes eunt domus

SniperGuy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:12:
[...]
In een groepje doet iedereen altijd z'n eigen tempo aanhouden (tenzij je op het circuit rijdt), heelhuids thuiskomen is altijd het hoofddoel!
Je moet sowieso je groepjes goed uitzoeken. Daarom rij ik ook nooit mee met georganiseerde toerritten. Liever met een paar man die ik goed ken en hetzelfde tempo rijden. Mijn ervaring met groepen waar jan en alleman aan kan meedoen is dat er altijd wel 1 of 2 leipo's tussen zitten die rare dingen doen. Zigzaggend door de groep, gevaarlijk (en onverwacht) inhalen op de gekste plaatsen, noem het maar op. Tijdens een weekendje (jaren geleden) zat er zo'n gast tussen waar iedereen op zat te mopperen. Die kreeg het voor elkaar om vlak voor een bocht zijn dodemansknop om te zetten (ja, hoe dan?). Hij valt stil, man achter 'm schrikt en duikt in de remmen en gaat op zijn plaat. Sleutelbeen gebroken en een British Racing Green streep op het asfalt van zijn mooie nieuwe Triumph. Dat vallen deed ie natuurlijk zelf, maar wel door zo'n achterlijke actie van iemand die gewoon niet kan rijden.

Het zal best gezellig zijn in zo'n groep, maar ik rij net zo lief alleen of met mijn meisje dan met een stel idioten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• kneusteun
cooper_s1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Jaren lang snowboarden/skateboarden/bmxen en dan vervolgens meerdere operaties.
Gevolg is dat mijn gewrichten in de knieen en polsen helemaal aan gort zijn.

En nu met de hele dag rijden op de KTM merk ik dat het er zeker niet beter op wordt, bij mijn AT geen last van, dus het is niet de positie maar echt de lompe klappen bij optrekken en soms een wheelie.

Edit: niet alle pols klachten zijn hetzelfde ;)
Effectief gezien moeten mijn armen doormidden (geen geintje) en een stuk ingekort worden, dit bij beide armen zou 2 jaar duren en daar heb ik nu nog geen zin in.

[ Voor 16% gewijzigd door kneusteun op 08-06-2022 15:08 ]

• kneusteun
A13X schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Blok en de techniek van het blok maakt veel meer uit. Kan rustiger cruisen met de 105pk en 100Nm van de Norden dan ik kon met de 48pk en 52Nm van de XF650. Eerste is een splinternieuwe 900cc parallel twin, de tweede een 25 jaar oude 1 pitter.

Tuono V2 140pk was zo onrustig als wat, FZ1N 150pk 4 pitter mega relaxed tot je hem de sporen gaf.
Dat begrijp ik... ik heb 5 motoren staan welke allemaal verschillend in gedrag zijn (meerderheid twins) en meeste rond zelfde aantal cc's en toch ander gedrag in blok.

Dit is niet iets wat ik in 1 dag bepaald heb, maar moest mijn ego even opzij zetten om het prachtbeest weg te doen.... Want qua beleving etc is die KTM echt wel een prachtig apparaat.

• kneusteun
mphilipp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:55:
Overigens grappig dat sommigen kinderen nodig hebben om 'verstandig' te rijden. Ik wil zelf niet vallen/crashen/dood, met of zonder kinderen. Ik wil geen botten breken, mijn motor slopen of de kist in. Ik rij zonder kinderen echt niet met een death wish rond. Soms, en dat heb ik met de auto ook, neem je als je alleen bent iets meer risico dan met een passagier, maar dat is meer vanwege het comfortnivo van de passagier dan dat het een roekeloze actie is die ik van plan was.
Als ik met mijn meisje op vakantie ben heb ik er ook niets aan als zij gillend achterop zit. Af en toe 'beetje eng' horen mompelen als we langs een afgrond rijden is genoeg :+
Hier ook geen kids en gaat er ook nooit komen, maar niet een reden om mijzelf dood te rijden inderdaad.

Grootste dooddoener als mensen zeggen "ja ik wou ook wel motorrijden, maar ik rijd mezelf meteen dood"... :|

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-11 12:37
kneusteun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Grootste dooddoener als mensen zeggen "ja ik wou ook wel motorrijden, maar ik rijdt mezelf meteen dood"... :|
Nee, daar heb je gelijk in dat is de grootste boosdoener ... ik rijdt met -dt :+

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 14:48

GSX-MAN

de/het/een

mphilipp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Dat groepje loopt nu te mopperen dat die dijk is afgesloten voor motoren...
Ach ja. Ik ben niet mijn broeders hoeder. Wij reden 60-80, met normale uitlaten.

Slecht idee... Hoe laat?

• kneusteun
Jolke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Nee, daar heb je gelijk in dat is de grootste boosdoener ... ik rijdt met -dt :+
Behalve mijn gewrichten is ook al sinds dag 1 mijn grammatica kapod 8)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51
mphilipp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:55:
Overigens grappig dat sommigen kinderen nodig hebben om 'verstandig' te rijden. Ik wil zelf niet vallen/crashen/dood, met of zonder kinderen. Ik wil geen botten breken, mijn motor slopen of de kist in. Ik rij zonder kinderen echt niet met een death wish rond. Soms, en dat heb ik met de auto ook, neem je als je alleen bent iets meer risico dan met een passagier, maar dat is meer vanwege het comfortnivo van de passagier dan dat het een roekeloze actie is die ik van plan was.
Als ik met mijn meisje op vakantie ben heb ik er ook niets aan als zij gillend achterop zit. Af en toe 'beetje eng' horen mompelen als we langs een afgrond rijden is genoeg :+
Dat schrijf ik nergens en lees ik ook niet terug, ik heb nooit als een idioot gereden. Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is sinds de kids groter en ik denk dat ik mede daardoor bewuster ben van risico’s. De andere reden is leeftijd. Wat ik overigens beiden meer dan normale verschijnselen vind ;)

XXXVI

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Vandaag in heel serieus water woon werk gedaan.revit heeft me heel goed droog gehouden, echter loopt het bij mijn kraag naar binnen. Wie heeft daar de gouden tip voor ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWt4iPEcy2P8iHZygZe5xorxzkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odg2DLEQFWBe68lRBH13JUNx.jpg?f=fotoalbum_large

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:00

Freelance

(..)

DateTime.Now schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:21:
Vandaag in heel serieus water woon werk gedaan.revit heeft me heel goed droog gehouden, echter loopt het bij mijn kraag naar binnen. Wie heeft daar de gouden tip voor ? [Afbeelding]
paraplu zou kunnen, maar heb zelf een balaclava die redelijk wat regen stopt

[ Voor 6% gewijzigd door Freelance op 08-06-2022 20:05 ]

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 18:20
Vandaag in heel serieus water woon werk gedaan.revit heeft me heel goed droog gehouden, echter loopt het bij mijn kraag naar binnen. Wie heeft daar de gouden tip voor ? [Afbeelding]
Een waterdichte balaclava misschien eens proberen? En dan over je jas niet erin ;)

https://www.motorfietsblog.nl/de-beste-balaclava-3-tips/

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Heb zelf deze van Richa. Is goretex en bedoeld om over de kraag van je jas te doen. Het elastische koord onderaan kan je aantrekken om netjes af te sluiten rond de kraag van je jas. Let wel op dat die kraag toch vrij deftig moet zijn, anders schuift het er alsnog af.

Afbeeldingslocatie: https://www.richa.eu/product/image/large/8bag_100_1%281%29.jpg

Volvo Classic Club Belgium

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:58
@Naboo @SniperGuy @2Swift @A13X @InZane en ieder ander die erbij was: ik heb een aandenken van de Tweakersrit met de post gekregen. O-)

Post uit Leeuwarden helaas. :/ €175 bij de Otterloseweg...

Iemand zei het nog tegen me (helaas wel achteraf toe we weer bij Amersfoort waren)

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 08-06-2022 20:34 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56
badkuip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:34:
@Naboo @SniperGuy @2Swift @A13X @InZane en ieder ander die erbij was: ik heb een aandenken van de Tweakersrit met de post gekregen. O-)

Iemand zei het nog tegen me (helaas wel achteraf toe we weer bij Amersfoort waren)
Oei oei, dat is zuur. Heb nog niks gezien hier, maar zou maar zo kunnen dat ik ook het haasje ben dan :/

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:41
Bij een eventuele mobiele flitser of vaste flitspaal is dat altijd vrij snel op www.cjib.nl te zien na het inloggen met DigiD.

Gamertag: timmie271

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25
Het is toch nog even droog geworden hier aan het eind van de middag, dus de motor zit weer in elkaar met de complete wrap nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3-oib2qeWuqkffGxbcMl7zpkvE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnw3bAaBf8fBWqVa2omn2085.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ8RJhQr64g2aKOBjYoKg280tM4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmdqCDHy2aBv1NT8QSY7ewUv.jpg?f=fotoalbum_medium

Als het weer helemaal zonnig is ga ik nog wat betere foto's maken, in de volle zon komen het kleur-effect en het glittertje er in nog een stuk beter over :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• badkuip
timmie271 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:23:
Bij een eventuele mobiele flitser of vaste flitspaal is dat altijd vrij snel op www.cjib.nl te zien na het inloggen met DigiD.
Mobiele flitser, hier stonden ze. Aan de rechterkant, net voor die zijweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_whG1xhUKZbMjKMlidKDxf0CIQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooQke3TRxYACRFyVW4wOXYry.jpg?f=fotoalbum_large

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:26

botoo

💀 too old to die young

badkuip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Mobiele flitser, hier stonden ze. Aan de rechterkant, net voor die zijweg.
[Afbeelding]
Was dat vóór of na de lunch?
* botoo nog niets gezien
*gaat stuk hout zoeken om af te kloppen*

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:56

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Yamaha T700 World Raid, alle demofietsen op NL kenteken.
Daar hadden toch een aantal interesse in?

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• kneusteun
Zetten ze die op NL kenteken omdat de demo hier eindigt en de prijzen occasion hier relatief hoog zijn?
Waarom anders NL kenteken?!

• badkuip
botoo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Was dat vóór of na de lunch?
* botoo nog niets gezien
*gaat stuk hout zoeken om af te kloppen*
Na de lunch. Toen had je ons al ingeruild voor je Harley-vriendjes 😜

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:56

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

kneusteun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:53:
Zetten ze die op NL kenteken omdat de demo hier eindigt en de prijzen occasion hier relatief hoog zijn?
Waarom anders NL kenteken?!
Misschien is het financieel gunstig om ze als bedrijfsvoertuig op Nederlands kenteken te zetten of misschien heeft Yamaha Nederland de beste connecties met het moederbedrijf in Japan?

Mij viel het op dat demomotoren bij Yamaha uit NL komen bij de recente video's.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Chakotay
Yamaha Europe zit op Schiphol-Rijk, dat zal er mogelijk iets mee te maken hebben :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ephymerous schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:07:
[...]
Dat schrijf ik nergens en lees ik ook niet terug, ik heb nooit als een idioot gereden. Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is sinds de kids groter en ik denk dat ik mede daardoor bewuster ben van risico’s. De andere reden is leeftijd. Wat ik overigens beiden meer dan normale verschijnselen vind ;)
Het was ook geen persoonlijke aanval. Gewoon een observatie zonder één persoon aan te wijzen. En ik zeg ook niet dat het slecht of fout is. Het valt mij gewoon op dat sommige mensen blijkbaar pas tot hun zinnen komen als ze kinderen hebben. Dan pas valt het kwartje dat ze sterfelijk zijn ofzo. Zo komt het in ieder geval over. That's all.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-11 14:19

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Chakotay schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:38:
Het is toch nog even droog geworden hier aan het eind van de middag, dus de motor zit weer in elkaar met de complete wrap nu:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Als het weer helemaal zonnig is ga ik nog wat betere foto's maken, in de volle zon komen het kleur-effect en het glittertje er in nog een stuk beter over :)
Ziet er leuk uit. Zelf gedaan?
En echt met wrap folie of eerder iets Plasti-Dip achtigs?

Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijke oplossing. Vandaar de vragen 8)

Short cuts make long delays

• 2Swift
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11 16:31
badkuip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:34:

Ai...
Ik zal de brievenbus in de gaten houden. Heb tenslotte achter je gereden en wellicht ook een cadeautje uit Leeuwarden...

• Chakotay
FnordySquare47 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:04:
[...]

Ziet er leuk uit. Zelf gedaan?
En echt met wrap folie of eerder iets Plasti-Dip achtigs?

Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijke oplossing. Vandaar de vragen 8)
Dit is zelf gedaan, samen met mijn stiefpa. Hij heeft recent een cursus gevolgd om het wrappen een beetje onder de knie te krijgen. Het is folie van 3M, Deep Space uit de 2080 serie.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:03

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

ArjenIsM3 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:19:
Keek er enorm naar uit om de Elfstedentocht vandaag te rijden maar helaas werd ik vanochtend ziek wakker. :(
Zonde man! Heb hem gereden maar het was echt afzien, wel mijn leukste EST tot nu toe. Om 7.15 in Leeuwarden gestart met redelijke regen. Reed in een grotere groep en het ging allemaal heel rustig aan door de eerste kleine dorpjes. In Sneek was het inmiddels droog geworden en was het een beetje chaotisch bij de stempelpost, blijkbaar wilden ze daar dat we net iets anders reden dan de route wat natuurlijk voor geen meter werkt. Pakte voor mij goed uit want met de stempel op zak kwam ik op een vrijwel lege route en kon ik lekker mijn eigen tempo rijden. Af en toe even een praatje gemaakt met een verkeersregelaar en begreep dat er nog een handjevol motoren voor me zat.

Tussen Harlingen en Franeker bij een brug staan wachten en praatje gemaakt met een paar anderen, we waren Harlingen al uit maar hadden nergens een stempelpost gezien namelijk. Doorgereden naar Franeker maar daar waren ze net aan het opstellen en wilden pas vanaf 11 uur stempelen, terwijl het net 10 uur was. :) Met drie man terug naar Harlingen gereden om daar alsnog een stempel te halen, op het bekende plekje in de woonwijk stond inmiddels wel een stempelpost. Weer door naar Franeker maar even rust gehouden maar kwam alsnog 5 voor elf weer bij de stempelpost uit.

Bij de fotograaf die tussen Harlingen en Franeker stond zie je mij als eerste in het eerste mapje en vervolgens in het derde mapje terugrijden en tenslotte in het vijfde mapje opnieuw naar Harlingen: https://www.oypo.nl/nl/1d6c4db028cc3fb6 :)

Het weer was inmiddels echt super. Wel serieus harde wind in de open gebieden, vooral het deel waar we over de dijk langs de Waddenzee reden, dus constant alert blijven. Af en toe een buitje maar daarna weer lang genoeg droog om helemaal op te drogen. Richting Dokkum regende het weer en dat zou niet meer ophouden. Ook hier weer geen stempelpost kunnen vinden omdat we te vroeg waren, met een aantal anderen twee keer door Dokkum gereden om zeker te zijn dat we niets gemist hadden.

De regen was inmiddels echt heftig, in combinatie met de harde wind kwamen er zelfs druppels binnen in mijn helm! Inmiddels ook de zwakke plekken in mijn uitrusting wel ontdekt: broek en handschoenen. Dus armen nat via mijn mouwen en de broek doorweekt inclusief vollopende laarzen. :) Veel deelnemers waren het inmiddels zat en reden rechtstreeks naar Leeuwarden. Zelf met een klein groepje bikkels netjes de route vervolgd totdat we in Marsum vastliepen ivm. de Elfstedentocht voor fietsers. In Leeuwarden aangekomen was de sfeer in de hal als vanouds, lekker ervaringen delen met de anderen en iedereen met een stempelkaart kreeg zijn presentje, ongeacht het aantal stempels.

Door het heen en weer rijden zo'n 265 km. op de teller maar het voelde als het dubbele door het zware weer. Mooie oefening voor de Dutch 1000 op 9 juli waar ik me voor de 500 km. heb ingeschreven. Hoop dat het weer dan wat beter is.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
Afgelopen jaren heb ik altijd routes gemaakt via MRA (myrouteapp). Voor de navigatie gebruik ik een TomTom rider 450. Bij MRA heb ik nu drie twee jaar een gold abonnement gehad en zojuist kreeg ik een email dat ik voor de huidige prijs niet meer kan verlengen. Het was €17,- per jaar en nu zou het mij €19,50 per jaar gaan kosten. Die €2,50 overleef ik wel. Wel twijfel ik of ik bij MRA moet blijven.

Nu lees en hoor ik goede dingen over kurvinger maar ik twijfel een beetje of ik hetgeen wat ik juist fijn vind aan MRA hier ga vinden. Wat mij aanspreekt bij MRA is:
  • De makkelijke en overzichtelijke interface
  • De routebibliotheek en de mogelijkheid om een eigen structuur hier in aan te brengen
  • Met 1 klik op de knop upload MRA de route naar mijn Tomtom account waardoor de route automatisch op mijn TomTom komt zodra ik deze aan zet. Ik stap op mijn motor en ik kan gaan rijden. Niks geen gedoe met USB kabels, downloaden en uploaden etc.
Iemand die toevallig de overstap van MRA gold naar de gratis/betaalde versie van Kurvinger heeft gemaakt (of juist omgekeerd)? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Zijn er nog goede alternatieven die ik over het hoofd zie?

Ik neig zelf naar gewoon verlengen maar check check dubbelcheck :)

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 09-06-2022 15:03 ]

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-11 16:10
R0y. schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:12:
Afgelopen jaren heb ik altijd routes gemaakt via MRA (myrouteapp). Voor de navigatie gebruik ik een TomTom rider 450. Bij MRA heb ik nu drie jaar een gold abonnement gehad en zojuist kreeg ik een email dat ik voor de huidige prijs niet meer kan verlengen. Het was €17,- per jaar en nu zou het mij €19,50 per jaar gaan kosten. Die €2,50 overleef ik wel. Wel twijfel ik of ik bij MRA moet blijven.

Nu lees en hoor ik goede dingen over kurvinger maar ik twijfel een beetje of ik hetgeen wat ik juist fijn vind aan MRA hier ga vinden. Wat mij aanspreekt bij MRA is:
  • De routebibliotheek en de mogelijkheid om een eigen structuur hier in aan te brengen
  • Met 1 klik op de knop upload MRA de route naar mijn Tomtom account waardoor de route automatisch op mijn TomTom komt zodra ik deze aan zet. Ik stap op mijn motor en ik kan gaan rijden. Niks geen gedoe met USB kabels, downloaden en uploaden etc.
Iemand die toevallig de overstap van MRA gold naar de gratis/betaalde versie van Kurvinger heeft gemaakt (of juist omgekeerd)? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Zijn er nog goede alternatieven die ik over het hoofd zie?

Een paar maanden terug had je een tijd de actie om de gold routeplanner lifetime te kopen voor €100. Dat is het dubbele van wat je afgelopen jaar hebt betaald. Die actie gemist?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• R0y.
Mitssz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Een paar maanden terug had je een tijd de actie om de gold routeplanner lifetime te kopen voor €100. Dat is het dubbele van wat je afgelopen jaar hebt betaald. Die actie gemist?
Ik betaalde €17,- per jaar. Twee keer €17 is toch geen €100,- ? 8)7.

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik hun "aanbiedingen" nu al een tijd negeer. Iedere maand krijg je wel een email met: DIT IS DE LAATSTE KANS. UNIEKE KANS. KOOP NU VOOR ... En een week later een email: DIT IS DE LAATSTE KANS. KOOP NU.

Ik heb er ook geen moeite mee om die 2,50 per jaar extra te betalen (tot op zekere hoogte). Ik vraag mij alleen af of er betere alternatieven zijn :)

• timmie271
R0y. schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik hun "aanbiedingen" nu al een tijd negeer. Iedere maand krijg je wel een email met: DIT IS DE LAATSTE KANS. UNIEKE KANS. KOOP NU VOOR ... En een week later een email: DIT IS DE LAATSTE KANS. KOOP NU.

Ik heb er ook geen moeite mee om die 2,50 per jaar extra te betalen (tot op zekere hoogte). Ik vraag mij alleen af of er betere alternatieven zijn :)
Je zegt zelf 3 jaar, dat is 3x17= 51 en is toch de helft van 100? :+

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56
timmie271 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:23:
Volgens CJIB heb ik geen openstaande boetes. Net even gekeken.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-11 16:10
R0y. schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:03:
[...]

timmie271 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Wat Tim zegt, een beetje snel getypt 8)7

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• R0y.
timmie271 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:26:
[...]

twee jaar, ninja edit je weet wel.

Hierboven heeft @Mitssz het over wat ik afgelopen jaar heb betaald. Dat is €17,- en niet €34,- of €51,- ;) In totaal is een ander verhaal.

Edit: @Mitssz typ niet zo snel

[ Voor 10% gewijzigd door R0y. op 09-06-2022 15:36 ]

• timmie271
R0y. schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:33:
[...]

twee jaar, ninja edit je weet wel.

Hierboven heeft @Mitssz het over wat ik afgelopen jaar heb betaald. Dat is €17,- en niet €34,- of €51,- ;) In totaal is een ander verhaal.

Edit: @Mitssz typ niet zo snel
Die had een ninja edit van jaar naar jaren kunnen maken :+

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-11 08:04
badkuip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:54:
[...]

Na de lunch. Toen had je ons al ingeruild voor je Harley-vriendjes 😜
Net gecheckt. Niets te zien. Zat in het 'badkuip-groepje'.

I took the blue pill…

• R0y.
timmie271 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Die had een ninja edit van jaar naar jaren kunnen maken :+
Zo snel typt hij nou ook weer niet.

• Jimmyvw
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 21:53
Afgelopen jaren heb ik altijd routes gemaakt via MRA (myrouteapp). Voor de navigatie gebruik ik een TomTom rider 450. Bij MRA heb ik nu drie twee jaar een gold abonnement gehad en zojuist kreeg ik een email dat ik voor de huidige prijs niet meer kan verlengen. Het was €17,- per jaar en nu zou het mij €19,50 per jaar gaan kosten. Die €2,50 overleef ik wel. Wel twijfel ik of ik bij MRA moet blijven.

Ik gebruik sinds kort Calimoto Premium alleen die is wel wat duurder dan wat je nu hebt zo te zien... Er is ook een gratis versie alleen die heeft een gebied die je vooraf kan kiezen die je dan kan gebruiken.
Bevalt goed qua leuke routes maken en de random rondrit functie van huidige positie is ook erg leuk. Veel nieuwe plekken & wegen in de buurt ontdekt.

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:15

KRAI.7

Bwoah...

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over een helm die ik net binnengekregen heb. :)

De helm zit zelf echt perfect als ik hem op heb, niet knellend maar gewoon goed. Niet te strak maar ook niet te los. Heb hem ook een kwartier opgehad zonder dat ik last kreeg ergens van.

Het enige wat me wel opviel is dat het enorm strak is om hem op te zetten. Het doet gewoon bijna pijn om hem op te krijgen.

Is dit, of wordt dit, normaal of hoort dit niet?

Zoals ik al zei: als ik hem eenmaal op heb geen probleem, maar het op- en afdoen is echt geen fijn gevoel.

Ik kan me niet meer herinneren of dat bij mijn eerste helm ook zo was.. dus vandaar dat ik het hier vraag. Op internet kan ik er ook weinig over vinden (alleen over als je de helm al op hebt).

• R0y.
De eerste paar keer wil het nog wel eens nauw aanvoelen. Na een paar ritjes is dat wel weg en vlieg je er zo in en uit en dan mis je juist dat gevoel.

Mijn helm gaat ook wel lastig op maar zodra die zit is het allemaal ok.

[ Voor 31% gewijzigd door R0y. op 09-06-2022 18:13 ]

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:46

Vrijdag

De Zwarte

KRAI.7 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:01:
Hallo allemaal,

De helm zit zelf echt perfect als ik hem op heb, niet knellend maar gewoon goed. Niet te strak maar ook niet te los. Heb hem ook een kwartier opgehad zonder dat ik last kreeg ergens van.

Het enige wat me wel opviel is dat het enorm strak is om hem op te zetten. Het doet gewoon bijna pijn om hem op te krijgen.

Zoals ik al zei: als ik hem eenmaal op heb geen probleem, maar het op- en afdoen is echt geen fijn gevoel.

Ik kan me niet meer herinneren of dat bij mijn eerste helm ook zo was.. dus vandaar dat ik het hier vraag. Op internet kan ik er ook weinig over vinden (alleen over als je de helm al op hebt).
Vaker er in en uit, wordt het vanzelf minder krap van 👍

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 09:35
Dat heb ik ook met mijn helm. Ik heb een systeem helm en die krijg ik niet op zonder de kin open te doen. Als ik hem eenmaal op heb is het goed, maar op en af doen blijft wat krap. Toegegeven, niet meer zo als toen ik hem net had, maar nog steeds wel strak op en af.

• timmie271
Hallo allemaal,

Trek je die lusjes ook naar buiten? Dat scheelt vaak ook wel met opdoen, zonder die naar buiten te trekken krijg ik mijn helm niet eens op :+ maar ook hier is ie vrij strak met het op- en afdoen.

• kneusteun
En blij zijn dat ie mooi afsluit, dan heb je ook minder windruis ;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16

_Apache_

For life.

Ik gebruik Tyre (track your route everywhere).
Is gratis.

https://www.janboersma.nl/gett/index_.php

Tyre gebruikt Google maps om het op de pc te bouwen. En m'n Garmin z'n eigen kaart. Dus je ontkomt er niet aan dat er af en toe wat verschil in zit.
Maar nu ik de Garmin kaart af en toe update zijn de verschillen minimaal. Sterker nog, regelmatig kom ik foutjes tegen in de Google maps kaarten. Parralelwegen die niet goed worden aangegeven. Wegen die niet toegankelijk zijn willen gebruiken.

Gebruik af en toe Google maps voor navigatie in de auto , maar wat is dat toch bar en bar slecht vergeleken met m'n Garmin :X

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 08:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 23:35
Hallo allemaal,

Even to be sure, maar het is geen systeemhelm die je probeert op te doen met de klep nog dicht he?

Verder wat de rest zegt, goed de lusjes naar buiten trekken tijdens het opdoen, dan kunnen je oren er prettiger langs.

YouTube: MotorcycleGeek

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JaICTDronten schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Ik heb vorige week het pro-order formulier ingevuld om der eentje te bestellen. Ze hebben nog niet de moeite gedaan om contact met me op te nemen. Ben ik te ongeduldig of willen ze niet verkopen? :/
Nog een andere optie: gewoon even proefrijden :)
Wist je dat je de Energica Experia als eerste kunt proefrijden in Nederland?

Op 24 en 25 juni kan dit tijdens het TT weekend vanaf Hotel van der Valk in Assen.

Via de knop hieronder kun je de proefrit eenvoudig reserveren.

Heb je al gereserveerd? Stuur deze mail dan door naar iemand waarvan jij denkt dat die deze motor zou moeten proberen!

https://www.eventbrite.nl...introduction-358390996117

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mphilipp schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:52:
Zijn er geen compacte motoren die ze in de wielen kunnen plaatsen?
Volgens mij doen Verge Motorcycles (een product uit Finland) dat inderdaad. Maar ja, die zijn nog niet in de verkoop, zoals ik het begrijp. Wel in de pre-order, waarbij kleinschalige productie eind dit jaar zou kunnen starten. Energica en Zero zijn echt veel en veel verder.
Ik zie dat de actieradius langzaam aan begint op te lopen. Nou nog een beetje snel laden overal en het wordt echt een haalbaar alternatief. Nu volgens mij nog steeds voor woon/werk en als je niet te ver reist. Want als ze 400km opgeven, zal het wel neerkomen op 330 in de praktijk (met belading e.d.)
Oh, het is veel erger dan dat. In de slechtste condities (winter, regen en wind tegen, alleen maar snelweg) loopt dat terug tot 120 km.

Desalniettemin, je kunt echt werkelijk overal laden in Nederland. Ik neem nooit een laadkabel mee, ik laad alleen thuis en bij snelladers (waar de kabel er aan vast zit), echt ideaal. Maar da's in Nederland, ik heb nog geen ervaring in het buitenland (wel met electrische auto, maar niet met deze motor).

Je punt van idealisten en asfalt-tijgers heeft dus wel een kern van waarheid.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 10-06-2022 09:34 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ephymerous schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:14:
Ik merk ook dat ik sinds mijn 30e me steeds bewuster ben van de risico's. Twee kinderen helpen daar ook bij
Ik had een collega die was ook fervent motorrijder. Nou ja, motor... een of andere Italiaanse 125 cc van 40 jaar oud. Hij pleegde genoeg onderhoud om veilig topsnelheid te rijden, een dikke 80 km/u :D

Af en toe had hij iets nodig voor onderhoud, en daarvoor had hij dan een flink netwerk op Marktplaats. Het onderlinge vertrouwen was behoorlijk groot, als hij onderdelen of accessoires kocht op Marktplaats, en ze waren niet thuis dan mailde de verkoper: "gooi het geld maar door de brievenbus, de uitlaat ligt in het hondenhok", dat soort dingen. Als het ver weg was, en hij een stuk snelweg moest pakken, dan ging hij achter een vrachtwagen hangen en later opscheppen voor hoeveel druppels benzine hij heen-en-weer was gereden :+

Er is echt geen prijs voor meest stoere motorrijders, je mag lekker rijden hoe je wilt.

• Youk

Youk

Volvo For Life

@TucanoItaly welke motor heb jij? En welke batterij/opties zitten erop? Ben wel benieuwd naar welk model in slechte condities tot slechts 120 km kan halen. Heb zelf namelijk interesse in een elektrische motor voor woon-werk. En daar zit ik heen en terug aan 100 km. Dus als ik om welke reden dan ook thuis of op het werk niet kan laden, dan moet ik zien dat ik deze afstand nog steeds kan halen.

• Chakotay
Snelladers kunnen gebruiken zonder de laadkabel mee te hoeven slepen is wel een erg groot voordeel op een motor, die dingen zijn nogal lomp... Ooit als ik later groot ben en geld heb komt er ook zo'n eentje hier :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Youk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:51:
@TucanoItaly welke motor heb jij? En welke batterij/opties zitten erop? Ben wel benieuwd naar welk model in slechte condities tot slechts 120 km kan halen. Heb zelf namelijk interesse in een elektrische motor voor woon-werk. En daar zit ik heen en terug aan 100 km. Dus als ik om welke reden dan ook thuis of op het werk niet kan laden, dan moet ik zien dat ik deze afstand nog steeds kan halen.
Het gata niet zo om de capaciteit van de batterij (beter gezegd 'het accupakket'), maar hoe hard de motor moet werken om tegen de wind in te duwen.
Als je <80kmh rijdt heeft de motor even wat kracht nodig om te accelereren, maar daarna is het cruisen. En als je remt is er re-gen braking wat weer bijlaadt (en flink ook, op de DSR en srs die ik heb gereden vliegen de km's range erbij als je vaker remt.)

Op de snelweg moet de elektro motor constant hard trekken, en wint niets terug op regen. Dus daar is het verbruik dus hoog / suboptimal.

Ik hoorde op EV rider dat de Experia mogelijk maar 1x per dag kan DC chargen (CCS / level 3) vanwege afkoelen vanwege het accupakket. Das toch wel jammer als je wilt doortoeren vanwege je fast charge mogelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 10:05 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Youk Ik heb de EsseEsse 9+ zonder zijkoffers, ik ben een vrij brave rijder (Vmax + 5 km/u), met een klein windscherm en vaak een 25 liter Givi tanktas. Die woon-werk afstand is goed te doen, naar mijn mening.

En let op, snelladen is ook echt snelladen. Gisteren dreigde ik net-wel/net-niet thuis te komen, toen heb ik in 5 minuten er even 15% bijgeladen en ben comfortabel naar huis gereden.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Chakotay ja, da's echt een enorm voordeel ja. Alhoewel de dealer een zeer "slanke" type-2 kabel te koop had, die je vrij strak/plat kan oprollen.

[ Voor 51% gewijzigd door TucanoItaly op 10-06-2022 10:25 ]

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:15

KRAI.7

Bwoah...

Bedankt voor de reacties over de helm-vraag! Ik blijf het even aankijken!

@Leviathius Het gaat om een integraalhelm. :)

Overigens heb ik de helm nog helemaal niet geshowed! Dit is 'm, het is een Scorpion EXO 390 Beat. :*) Blij mee, ik vind het design erg mooi en hij zit (als hij eenmaal op zit :p) ook erg lekker!

Afbeeldingslocatie: https://www.helmonline.nl/media/catalog/product/cache/ee211ec0d63f62d7cb2af1b10c843ccd/s/c/scorpionexo390_beat_blaneored_getstung.png

• Youk

Youk

Volvo For Life

@_Apache_ & @TucanoItaly In mijn geval gaat het per dag over ongeveer 70 km aan 70 - 90 km/u en zo'n 30 km aan 120 km/u. Voor het laden zou ik zowel thuis als op het werk (8 uur) aan een gewoon 230V stopcontact doen.

Veel snelladen is ook niet zo gezond voor de batterijen heb ik al vernomen. Dus dat zou enkel zijn om grotere afstanden te kunnen overbruggen. Ook opladen tot max. 80% voor deze ritten lijkt me dan mogelijk en goed voor de batterij.

• kneusteun
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Volgens mij doen Verge Motorcycles (een product uit Finland) dat inderdaad. Maar ja, die zijn nog niet in de verkoop, zoals ik het begrijp. Wel in de pre-order, waarbij kleinschalige productie eind dit jaar zou kunnen starten. Energica en Zero zijn echt veel en veel verder.

[...]
Die Verge stond op de motorbeurs, iedereen verzamelde zich om het achterwiel.
Erg mooi gedaan en een dikke eyecatcher dus poser approved. _/-\o_

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 14:59
@KRAI.7 net ding, mijn EXO510 zat ook (te) strak met opdoen, maar na 4 jaar zit ie nog steeds als gegoten.

Heeft die van jou nou de ventilatiestand op het vizier nog? Zag dat ze die bij de 520 geschrapt hadden, maar dat is ideaal bij stadsverkeer of filteren in de hitte, zonder je volledige vizier open te moeten doen.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Chakotay schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:58:
Snelladers kunnen gebruiken zonder de laadkabel mee te hoeven slepen is wel een erg groot voordeel op een motor, die dingen zijn nogal lomp... Ooit als ik later groot ben en geld heb komt er ook zo'n eentje hier :)
Ik vind het zoiezo raar dat we in NL zo die laadkabel zo aan meeslepen zijn. En dat de paal ervan uit gaat dat ik een kabel meebreng. Waarom?
De lader heeft de mogelijkheid voor level 2 of 3 en dat is het wel zo een beetje. Daar is een uniforme stekker voor.
Verder heeft de ene laadkabel weinig meerwaarde tegenover de ander.
Dus waarom die kabel niet gewoon vast zit aan de paal is mij een raadsel.

• kneusteun
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Ik vind het zoiezo raar dat we in NL zo die laadkabel zo aan meeslepen zijn. En dat de paal ervan uit gaat dat ik een kabel meebreng. Waarom?
De lader heeft de mogelijkheid voor level 2 of 3 en dat is het wel zo een beetje. Daar is een uniforme stekker voor.
Verder heeft de ene laadkabel weinig meerwaarde tegenover de ander.
Dus waarom die kabel niet gewoon vast zit aan de paal is mij een raadsel.
Koperdieven? even knipschaar mee en weer 5 euro in de zak. 6,80 per kilo ongeveer.

• _Apache_

_Apache_

For life.

kneusteun schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Koperdieven? even knipschaar mee en weer 5 euro in de zak. 6,80 per kilo ongeveer.
Zet er spanning op. :+

Desnoods laad je hem oprollen, dat alleen de stekker te zien is.
Pas als je je pasje/smartphone er langs haalt mag je 'm afrollen.
En je bent wel een domme dief als je hem onder spanning gaat doorknippen.

[ Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 11:59 ]

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Nog een andere optie: gewoon even proefrijden :)

[...]
Super! Had ik nog niet gezien. Ik heb me aangemeld...

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 10:38

mambo No5

Bad Apple?

_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Zet er spanning op. :+

Desnoods laad je hem oprollen, dat alleen de stekker te zien is.
Pas als je je pasje/smartphone er langs haalt mag je 'm afrollen.
En je bent wel een domme dief als je hem onder spanning gaat doorknippen.
Als je ziet hoe regelmatig men bij de spoorwegen kabels weg aan het knippen is terwijl daar nog wel een gradatie hogere spanning op staat als bij laadkabels verbaas ik mij amper meer over de gemiddelde intelligentie van gelegenheidsdieven. :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Chakotay
@TucanoItaly weet je toevallig ook hoe het staat met de beschikbaarheid van snelladers in de toeristische motorgebieden als de Eifel, Ardennen, Alpen e.d.? Als je in een half uurtje een eind kan bijladen en intussen wat kan eten zou dat prima zijn, maar dan moeten ze wel beschikbaar zijn...

Ik vind naar binnen moeten & in de rij staan bij de kassa bij een tankstation ipv bij een automaat tanken al teveel wachten, een uur wachten tot er een keer een laadpaal vrij is lijkt me toch storend.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:22:

En let op, snelladen is ook echt snelladen. Gisteren dreigde ik net-wel/net-niet thuis te komen, toen heb ik in 5 minuten er even 15% bijgeladen en ben comfortabel naar huis gereden.
Dat noem ik geen snelladen, want dat betekent dat je er meer dan een half uur over doet om hem vol te krijgen. En zeker als dat maar 1 keer per dag kan is dat een grote dealbreker voor mij.

Ik gebruik mijn motor voor 2 scenarios. Ten eerste woon-werk verkeer. Dat is 110km per dag, zonder mogelijkheid om op te laden op mijn werk. En dat wordt dan al spannend als het tegenzit begrijp ik. Het tweede scenario zijn vakanties waar ik rond de 400 km per dag rij. Als ik dan meerdere keren per dag een half uur of langer bij een laadstation moet staan gaat mijn vakantiegevoel er snel aan. En het argument dat je toch moet stoppen om te pauzeren ben ik het ook niet mee eens, laadstations zijn zelden in mooie omgevingen gebouwd. Hetzelfde geldt uiteraard voor tankstations maar daar ben ik altijd in 5 minuten weg om dan een mooi plekje te zoeken om te pauzeren.

Ik hoop écht dat de range en de snellaadcapaciteit snel verbeteren. 200km bruikbare actieradius voor 15 minuten laadtijd vind ik acceptabel. De technologie is er al voor auto's, de motor branche loopt helaas hopeloos achter.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Waaj schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Dat noem ik geen snelladen,...

Ik hoop écht dat de range en de snellaadcapaciteit snel verbeteren. 200km bruikbare actieradius voor 15 minuten laadtijd vind ik acceptabel. De technologie is er al voor auto's, de motor branche loopt helaas hopeloos achter.
Werk jij waar geen stopcontacten zijn? Op zee ofzo :+
Geen laadpaal beschikbaar hebben is een ding (er zijn er meer dan je denkt) maar een AC lader kan ook aan het stopcontact.

Bij een Zero kan je zelfs kiezen hoeveel je laadt, van echt druppelen (want de groep is wellicht zwaar belast) tot max 12 amp @ 230V.

Als een EV auto 100kg (ik noem maar een getal) extra electronica moet meenemen om DC en AC te laden. Is dat acceptabel op een auto van 2000-2500kg.
Maar op een motor van 250kg is dat een ander verhaal, plus waar laat je dat spul.

En hier zie je het grote verschil tussen auto (die echt van A naar B naar C moeten kunnen gaan,) en motoren die toch meer een hobby-achtig karakter hebben.

Je kan beter kijken naar hoeveel bereik je per uur (snel) laden bijlaadt. Een 6kWh(ac) lader die 100km range laadt, is best acceptabel als je ergens even moet(kan) stoppen. Je hoeft ook niet vol te tanken hé? Dat zijn misschien oude gewoontes ;)

Een Zero SR(S/F) kan met de charge tank dus 12kW laden, dat is een 'tank' vol in 75min of een laadsnelheid van 200km per uur.

[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 13:38 ]

• Waaj
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Werk jij waa geen stopcontacten zijn? Op zee ofzo :+ Geen laadpaal beschikbaar hebben is een ding (er zijn er meer dan je denkt) maar een AC lader kan ook aan het stopcontact. Bij een Zero kan je zelfs kiezen hoes El je laadt, van echt druppelen (want de groep is wellicht zwaar belast) tot max 12 amp.

Aan een gewoon stopcontact kan je ook laden.
Dichtstbijzijnde laadpaal is 10 minuten lopen, en mijn werkgever zit er ook niet op te wachten dat iedereen z'n voertuig gaat opladen op het werk. Dat zal in de (nabije) toekomst vast veranderen maar nu is dat nog een reëel probleem.
Als een EV auto 100kg (ik noem maar een getal) extra electronica moet meenemen om DC en AC te laden. Is dat acceptabel op een auto van 2000-2500kg.
Maar op een motor van 250kg is dat een ander verhaal, plus waar laat je dat spul.

En hier zie je het grote verschil tussen auto (die echt van A naar B naar C moeten kunnen gaan,) en motoren die toch meer een hobby-achtig karakter hebben.
Waarom moet een hobby beperkt zijn tot een kleine straal rondom mijn huis? Het probleem is niet dat ik een "hobby" heb, het probleem is dat motorfietsfabrikanten totaal niet innovatief zijn en ver achterop lopen in de ontwikkeling van electrische motorfietsen
Je kan beter kijken naar hoeveel bereik je per uur (snel) laden bijlaadt. Een 6kWh(ac) lader die 100km range laadt, is best acceptabel als je ergens even moet(kan) stoppen.
Een Zero SR(S/F) kan met de schare tank dus 12kW laden, dat is een 'tank' vol in 75min of een laadsnelheid van 200km per uur.
Dus minimaal 2 keer per dag 75 minuten rondhangen terwijl ik moet wachten tot mijn motor weer is opgeladen? En als ik pech heb in de stromende regen of in de volle zon? Dat is voor mij onacceptabel.

En voor de duidelijkheid, ik ga voor vakanties uit van de situatie in Noorwegen waar ze veel verder zijn met uitrollen van laadpunten dan in Nederland.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Voor mij zou een beperkte range icm een lange laadtijd ook een dealbreker zijn. Nu kan ik ~350km rijden, tank ik het ding in ~5min weer vol en ik kan weer ~350km verder rijden. Van een elektrische motor met een range van maximaal 200km mag je dan toch verwachten dat de accu snel weer vol zit (half uur maximaal).

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik heb in het verleden veel getourt en dagen van 300km vond ik pittig.
Enige punt zou nog zijn de lange stukken op de snelweg (heen en weer) daar heb je of brandstof of een flinke snellader (a la supercharger) voor nodig. Een 11kW paal (90% van de palen) jast hem weer vol in 75min.

Een bereik van 200-300km bij een gemiddelde van 70-80kmh vind ik al zeer respectabel, dat vind ik niet 'een kleine straal om het huis'.

Met de SRS ben ik een toerritje mee gaan doen. Wat binnendoor, wat snelweg, lunchen en weer terug. Vertrok met 90% SoC en heb tijdens de rit de re-gen op hoog gezet omdat we veel stoppen / starten.

Tijdens de lunch kon ik aan een laadpaal en ben die dag niet onder de 60% SoC ( state of charge) gekomen.

Je 'tankt' ook anders met een EV. Snachts is de EV opgeladen, want lekker druppelen aan het stopcontact. Dus je vertrekt altijd met 100%, itt benzine.
Je tankt wat wilt en niet perse vol (snelheid loopt af als je bij de 100% in de buurt komt, dus dat heeft zoiezo geen zin).

Noem me een oude l*l maar na 300-350km rijden wil ik weer afstappen. Als ik recreatief rij ga ik toch ergens koffie/ lunchen oid. Dan stekker je weer.

Dus op snelweg blazen na, vind ik dat een EV best goed kan meekomen.

[ Voor 37% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 13:31 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 13:24
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:24:
Ik heb in het verleden veel getourt en dagen van 300km vond ik pittig.
Enige punt zou nog zijn de lange stukken op de snelweg (heen en weer) daar heb je of brandstof of een flinke snellader (a la supercharger) voor nodig.

Een bereik van 200-300km bij een gemiddelde van 70-80kmh vind ik al zeer respectabel, dat vind ik niet 'een kleine straal om het huis'.

Met de SRS ben ik een toerritje mee gaan doen. Wat binnendoor, wat snelweg, lunchen en weer terug.
Tijdens de lunch kon ik aan een laadpaal en ben die dag niet onder de 60% SoC ( state of charge) gekomen.

Je 'tankt' ook anders met een EV. Snachts is de EV opgeladen, want lekker druppelen aan het stopcontact. Dus je vertrekt altijd met 100%, itt benzine.
Je tankt wat wilt en niet perse vol (snelheid loopt af als je bij de 100% in de buurt komt, dus dat heeft zoiezo geen zin).

Noem me een oude l*l maar na 300-350km rijden wil ik weer afstappen. Als ik recreatief rij ga ik toch ergens koffie/ lunchen oid. Dan stekker je weer.

Eens, lijkt mij ook prima. Ik wil het ook nog weleens proberen met een duitsland weekend. In de routes kun je (wellicht) rekening houden met lunchen vlakbij een 50kW lader. En elke dag vanaf het hotel vol starten in plaats van de route weer aanpassen omdat er iemand met een klein tankje zenuwachtig wordt :+

• theredone51
Youk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:17:
@_Apache_ & @TucanoItaly In mijn geval gaat het per dag over ongeveer 70 km aan 70 - 90 km/u en zo'n 30 km aan 120 km/u. Voor het laden zou ik zowel thuis als op het werk (8 uur) aan een gewoon 230V stopcontact doen.

Veel snelladen is ook niet zo gezond voor de batterijen heb ik al vernomen. Dus dat zou enkel zijn om grotere afstanden te kunnen overbruggen. Ook opladen tot max. 80% voor deze ritten lijkt me dan mogelijk en goed voor de batterij.
Even checken met je baas of hij daar ok mee is dat je komt laden op een gewoon stopcontact. Hier in BE is dat in ieder geval een bedrijfsvoordeel en dus moet dat worden aangegeven / belasting over betaald. Om dat te kunnen doen moet er vervolgens weer registratie op gebeuren incl. backend. Daarom is het op veel bedrijven niet toegelaten.

Verder ook een probleem als 'meerdere (motor)fietsen op dezelfde kring aan het laden zijn terwijl de kring daar oorspronkelijk niet voor voorzien was, maar dat is het technische deel.
[...]
De technologie voor auto's is dezelfde als deze voor motorfietsen (DC-snelladen). Het maximum vermogen waar dat mee mogelijk is, is afhankelijk van de batterij:
  • Een grotere batterij kan een grotere laadstroom aan bij dezelfde spanning en daarmee dus een hoger vermogen. De batterij in een auto zal altijd groter zijn dan die in een motorfiets, dus de laadsnelheid ook.
  • Een batterij die zichzelf kan 'conditioneren' (opwarmen of afkoelen) kan je meteen / langer aan hoger vermogen laden. Een auto heeft plek om een goed conditioneringssysteem in te bouwen, op een motor is dat een stuk lastiger.
De grootste verbetering voor motorfietsen gaat komen door de overstap naar solid state batterijen. Die hebben een hogere energiedichtheid (dus meer plek voor conditionering, of meer capaciteit met dezelfde afmeting) en moeten ook hogere laadvermogens mogelijk maken.

• Youk

Youk

Volvo For Life

@theredone51 Hier ook BE _/-\o_

We hebben hier een speciale fietsenstalling gekregen volledig voorzien van stopcontacten voor iedereen die met de elektrische fiets komt (mogelijkheid tot fietsleasing is ook aangeboden trouwens).

Echter laadpalen zijn er (nog?) niet. Momenteel wel bezig met een project om zelf onze eigen elektriciteit op te wekken en de volledige fabriek dus zelfvoorzienend te maken + eventueel verkoop van overschot elektriciteit.

Zelf met de trapfiets gaan is niet zo handig voor mij. Gezien de afstand en de te volgen route zit ik al snel aan 2 uur enkel, dus 4 uur per dag. Zelfs met een speedpedelec zou ik al veel geluk moeten hebben om het op 1:30 uur enkel, dus 3 uur per dag te kunnen halen.

Een erockit is dan weer te traag op de snelweg (max 80 km/u). Dat zou anders wel leuk geweest zijn.

• Waaj
  • Niet online
De elektrische motoren die je nu kan kopen zijn voornamelijk te vergelijken met kleine, lichte motorfietsen en scooters. Ik mis gewoon de categorie toerbuffels waar je zowel in gewicht als volume veel meer elektronische componenten in zou kunnen stoppen dan in de modellen die nu verkrijgbaar zijn. En ook voor de gemiddelde toerbuffelrijder zouden de door mij al eerder genoemde bruikbare range van 200km na 15 minuten laden voldoende zijn.
theredone51 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:32:

[...]

De technologie voor auto's is dezelfde als deze voor motorfietsen (DC-snelladen). Het maximum vermogen waar dat mee mogelijk is, is afhankelijk van de batterij:
  • Een grotere batterij kan een grotere laadstroom aan bij dezelfde spanning en daarmee dus een hoger vermogen. De batterij in een auto zal altijd groter zijn dan die in een motorfiets, dus de laadsnelheid ook.
  • Een batterij die zichzelf kan 'conditioneren' (opwarmen of afkoelen) kan je meteen / langer aan hoger vermogen laden. Een auto heeft plek om een goed conditioneringssysteem in te bouwen, op een motor is dat een stuk lastiger.
Een motorfiets heeft een kleiner accupakket dan een auto, dus een lagere laadstroom hoeft niet automatisch tot langere laadtijden te leiden.
De grootste verbetering voor motorfietsen gaat komen door de overstap naar solid state batterijen. Die hebben een hogere energiedichtheid (dus meer plek voor conditionering, of meer capaciteit met dezelfde afmeting) en moeten ook hogere laadvermogens mogelijk maken.
Bedankt, ik ga mij eens inlezen in dat onderwerp en kijken hoelang ik daar nog op moet wachten.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:24:

Hangt van een aantal factoren af, waarbij de belangrijkste zijn welke motor je rijdt en het soort wegen. En natuurlijk de hoeveelheid zitvlees. Je kunt beter spreken van 'zadeluren'. Op de snelweg (niet leuk, maar soms noodzakelijk) houd je het wel wat langer vol omdat het lekker vlak is. Bergweggetjes in de Pyreneën zijn wat inspannender en het wegdek is minder vlak. Dan is inderdaad 300km meer dan genoeg, ook met mijn wegversperring.
Punt is alleen dat als je op die kleine weggetjes opzoekt, je ook al moeite hebt om benzinestations te vinden. Daarom is zo'n GSA of wat ik nu heb zo lekker. Met 35 liter in je mik kom je een heel eind. Maar ik heb wel eens dagen gehad waar ik eigenlijk op de wegen van de route geen benzinestation kon zien. Dan moet je op de kaart een wat grotere plaats opzoeken en daarheen rijden. En dat is natuurlijk lastiger met een EV. Snelladers zul je (denk ik) niet zo snel vinden in de Picos. Dan kun je tijdens de lunch misschien in een gewoon stopcontact inprikken, maar dat schiet niet op met maar 1 uurtje ofzo.

Hopelijk wordt het snel beter, maar het is in mijn optiek nu nog veel teveel geplan en zoeken naar een oplaadpunt. Met benzine is het voorlopig vrij makkelijk omdat je gewoon weet dat zodra de bewoonde wereld in zicht komt, er altijd wel iets van een benzinestation in de buurt is. Zelfs in Marokko heb je daar geen problemen mee. Die jerrycan die ik ooit een keer meenam uit voorzorg was echt overbodig.

• Waaj
  • Niet online
@_Apache_ Ik zal komende zomer eens opletten bij hoeveel hotels/campings/hutjes waar wij overnachten het opladen van elektrische voertuigen mogelijk is. Mijn ervaring is dat die mogelijkheid er bij de meeste overnachtingsplekken niet is (en dat wordt ter plaatse ook meestal duidelijk aangegeven) omdat het stroomnet er niet op berekend is. Dus altijd 's ochtends met een volle tank vertrekken zal er ook niet inzitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Waaj op 10-06-2022 14:10 . Reden: typo ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-11 11:53

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Kwam deze tegen. Prioriteiten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXOmqUXJeag_8HEdtMHIZuv3XLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XpWS1HLLvCB0KiVYvUYr7thi.jpg?f=user_large

En over tentjes gesproken, morgen ga ik naar het Harley treffen in Twente, hier om de hoek. Mijn eigen bike heeft nu geen kenteken (wacht op die gele plaat en helaas nog niet binnen), dus mag een Sportster bobber lenen van een vriend. Word de eerste keer dat ik mijn nieuwe, oldschool tent die je aan de motor knoopt ga uitproberen. Foto's volgen :)

En allemaal een fijn weekend gewenst, hopelijk met goed rijweer 8)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• theredone51
Waaj schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:57:
De elektrische motoren die je nu kan kopen zijn voornamelijk te vergelijken met kleine, lichte motorfietsen en scooters. Ik mis gewoon de categorie toerbuffels waar je zowel in gewicht als volume veel meer elektronische componenten in zou kunnen stoppen dan in de modellen die nu verkrijgbaar zijn. En ook voor de gemiddelde toerbuffelrijder zouden de door mij al eerder genoemde bruikbare range van 200km na 15 minuten laden voldoende zijn.
Grote tourbuffel = meer gewicht = meer verbruik = meer batterijen nodig voor dezelfde afstand. 200 km na 15 minuten laden is 800km/u, dat is niet erg realistisch met de grootte van de batterijen die op een motorfiets passen (wellicht wel in de toekomst met solid state).
Een motorfiets heeft een kleiner accupakket dan een auto, dus een lagere laadstroom hoeft niet automatisch tot langere laadtijden te leiden.
Klopt, maar daar had je het niet over. Je had het over de 'snellaadcapaciteit', die is kleiner met een kleinere batterij. Daartegen is de 'km/u' laadtijd wel hoger bij een motorfiets t.o.v. een auto bij dezelfde laadcapaciteit omdat je met een kWh op een motorfiets verder komt dan in een auto.

Ter info, die Energica Experia waar de discussie mee begon kan laden met '400km/u' aan een DC-snellader die 24kW kan leveren. Als je dat tegenover een VW ID4 zet, die kan laden aan '360km/u' maar heeft daarvoor 118kW nodig.
Bedankt, ik ga mij eens inlezen in dat onderwerp en kijken hoelang ik daar nog op moet wachten.
Vanaf +/- 2025 zouden de eerste generatie solid-states op de markt moeten komen. De vraag is hoe snel ze dan een weg vinden naar motorfietsen.

• _Apache_

_Apache_

For life.

theredone51 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Grote tourbuffel = meer gewicht = meer verbruik = meer batterijen nodig voor dezelfde afstand. 200 km na 15 minuten laden is 800km/u, dat is niet erg realistisch met de grootte van de batterijen die op een motorfiets passen (wellicht wel in de toekomst met solid state).

[...]

Klopt, maar daar had je het niet over. Je had het over de 'snellaadcapaciteit', die is kleiner met een kleinere batterij. Daartegen is de 'km/u' laadtijd wel hoger bij een motorfiets t.o.v. een auto bij dezelfde laadcapaciteit omdat je met een kWh op een motorfiets verder komt dan in een auto.

Ter info, die Energica Experia waar de discussie mee begon kan laden met '400km/u' aan een DC-snellader die 24kW kan leveren. Als je dat tegenover een VW ID4 zet, die kan laden aan '360km/u' maar heeft daarvoor 118kW nodig.
Daarom denk ik dat Zero om die reden gekozen heeft voor, 'vooralsnog ac laden'.
Met een verbruik van 7kWh/100km tank je vrij snel bereik en heb je nog geen DC lader thuis nodig (want daar tanken de meeste).

De motivatie voor mij is eenvoudig, m'n huidige motor heeft al bijna 17.000euro aan benzine verbruikt. En dan is ie niet perse onzuinig met z'n 6L/100km, en reken ik nog met een benzineprijs van gemiddeld 1.6eu/L. :X

• Chakotay
Hebben de nieuwe Zero's trouwens nog steeds die karige 230V-lader aan boord welke alleen op het Amerikaanse electriciteitsnet berekend is, en dus niet veel meer dan 1kW trekt ipv de 3.5 die je hier uit een stopcontact kan trekken?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de Viofo MT1 motor-dashcam(s)?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0270/6728/5548/products/1_11aangepast_1024x1024@2x.jpg?v=1597821972

Zit er over te denken om dat systeem op m'n motor te schroeven. Je komt tegenwoordig zoveel achterlijke apen op de weg tegen, het leek mij wel een goed, maar ook wel beetje leuk idee om m'n motor met een 24/7 opname-capaciteit uit te rusten.

En met 2x 170° kijkhoek leek mij dit wel een mooi setje :9 Helaas geen 4K, maarja, dat is ook weer niet zó heel erg. :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Chakotay schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:46:
Hebben de nieuwe Zero's trouwens nog steeds die karige 230V-lader aan boord welke alleen op het Amerikaanse electriciteitsnet berekend is, en dus niet veel meer dan 1kW trekt ipv de 3.5 die je hier uit een stopcontact kan trekken?
Ligt aan het model.
De model S (en D-SR) van voor 2022 hebben het als optie (level 2 charger).
Daarvoor hadden ze dubbele 230V chargers, voor als je volle groepen had, kon je spreiden.

Vanaf 2018 - meen ik - is het standaard. Standaard 3kW, te verhogen met +1kW met Cypher upgrade, of +3kW Premium model te kiezen of +6kW door de charge tank optie.

Dus 13kW ac is de max. Als je de juiste opties combineert.

Heb een hoop info gezet in het Zero topic.
Het grote Zero Motorcycles topic

Je kan dus twee kabels kopen.
Type 2 - > Type 2. Voor als je publieke palen wilt gebruiken, of thuis zo een paal hebt.
Schuko - > Type 2, als je thuis aan een normaal stopcontact wil laden.

Zelf ging de meegegeven lader tot max 12 amp op 230V. Dat is een kleine 2.8kW per uur.
Dat is dus laden schuko - > Type 2. Schuko is ons (in NL) bekende geaarde stopcontact.

13kW is als je aan een type 2 laadpaal (dus type 2 uit de muur, naar type 2 op de fiets.)

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2022 19:18 ]

• Chakotay
@_Apache_ dank voor de toelichting, mooi dat ze dat verbeterd hebben. Ik zal het Zero topic ook eens gaan doornemen. Die had ik nog niet gezien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Chakotay op 10-06-2022 19:55 ]

• Chakotay
Osiris schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:04:
Iemand hier ervaring met de Viofo MT1 motor-dashcam(s)?
Geen ervaring mee, maar ziet er nuttig uit voor die prijs. De review van Bennetts is aardig positief, al weer ik niet hoe neutraal een verzekeringsclub is :+

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

theredone51 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:12:
[...]

[...]
Nee, grote tourbuffel > meer windbescherming > minder luchtweerstand > minder capaciteit nodig voor zelfde afstand. Dat gewicht is er wel, maar is volledig verwaarloosbaar itt de luchtweerstand.

Maar.. grote tourbuffel betekent ook een clientèle die verwacht er grote afstanden mee af te kunnen leggen, en dat kan nou nog net niet met alleen batterijen. Een plugin hybride tourer lijkt mij juist interessant: voldoende ruimte in zo'n ding voor zowel brandstoftank, batterijen als een klein motorblok. Neem als voorbeeld een R1200RT (niet eens zo'n grote tourer in vergelijking met de Goldwings en andere LTs), de halve motor kan eraf (600cc blijft er over) en daarvoor in de plaats een elektrische motor + accu's.

Als je puur naar gewicht zou kijken zou een motorfiets zuiniger dan 1 op 45 moeten kunnen rijden: compacte auto doet 1 op 15 en weegt 1300kg, tourmotor, bagage en berijder samen misschien net 400kg en doet toch 'maar' 1 op 20. 2 wielen minder betekent ook nog eens minder rolweerstand ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• theredone51
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Daarom denk ik dat Zero om die reden gekozen heeft voor, 'vooralsnog ac laden'.
Met een verbruik van 7kWh/100km tank je vrij snel bereik en heb je nog geen DC lader thuis nodig (want daar tanken de meeste).
Alle motoren kunnen AC-laden, sommige kunnen ook DC laden. Het is dus niet dat als je op DC kan laden dat je dan thuis ook DC nodig hebt. DC is juist iets voor onderweg om snel bij te kunnen laden en volgens mij een belangrijke eigenschap voor een elektrische motorfiets om ze beter / langer inzetbaar te maken.
noes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Maar.. grote tourbuffel betekent ook een clientèle die verwacht er grote afstanden mee af te kunnen leggen, en dat kan nou nog net niet met alleen batterijen. Een plugin hybride tourer lijkt mij juist interessant: voldoende ruimte in zo'n ding voor zowel brandstoftank, batterijen als een klein motorblok. Neem als voorbeeld een R1200RT (niet eens zo'n grote tourer in vergelijking met de Goldwings en andere LTs), de halve motor kan eraf (600cc blijft er over) en daarvoor in de plaats een elektrische motor + accu's.
Een plug-in hybride is jammer genoeg zo'n beetje de slechtste hedendaagse optie. Erg complex, nog altijd al het onderhoud dat nodig is voor een verbrandingsmotor, zowel een tank als batterij nodig, etc. Daardoor ook een erg dure oplossing.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Chakotay schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:31:
@TucanoItaly weet je toevallig ook hoe het staat met de beschikbaarheid van snelladers in de toeristische motorgebieden
Geen idee... het hangt écht van het gebied af. Het is een beetje pionieren hoor, je moet je er op instellen en moet dat echt leuk vinden. Tegenwoordig is het wel zo dat bijv. Booking.com (en misschien Airbnb?) te selecteren is op laadplekken. Want dat is het ideaal: voldruppelen terwijl je luncht of slaapt.

[ Voor 18% gewijzigd door TucanoItaly op 11-06-2022 08:07 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik gebruik mijn motor voor 2 scenarios. Ten eerste woon-werk verkeer. Dat is 110km per dag, zonder mogelijkheid om op te laden op mijn werk. En dat wordt dan al spannend als het tegenzit begrijp ik. Het tweede scenario zijn vakanties waar ik rond de 400 km per dag rij.
110 km per dag moet te doen zijn, als je doorrijdt in de winter. In het begin zou het spannend kunnen zijn, maar je went er aan om goed op die range te rijden. Maar of ik het zou aanraden?... 400 km per dag rijden, het kan maar je moet een 2-3x laden. Dus 1x tijdens de lunch is prima, maar die andere 2x kan irritant lang zijn voor veel mensen.

Wat ik in het andere bericht al zei; het is soms pionieren.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Ik ben best geïnteresseerd in elektrische motoren, rij immers ook elektrische auto’s. Maar voor mijn gebruik durf ik het toch nog niet aan. Ik rij alleen voor de fun, meestal 100-150km, wat prima zou gaan. Maar ook wel ritten van meer dan 200km. De lol zou er wel snel af gaan als ik ergens een laadstop moet inplannen. Ik rij veel ongepland, vooral qua tussenstops. En als ik nu ergens stop is dit vaak niet op plaatsen waar een oplaadpunt is.

Ik vind de nieuwe Energica Experia ook een mooie motor.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16

Secsytime

Automagisch

VidaR-9 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:44:
Ik ben best geïnteresseerd in elektrische motoren, rij immers ook elektrische auto’s. Maar voor mijn gebruik durf ik het toch nog niet aan. Ik rij alleen voor de fun, meestal 100-150km, wat prima zou gaan. Maar ook wel ritten van meer dan 200km. De lol zou er wel snel af gaan als ik ergens een laadstop moet inplannen. Ik rij veel ongepland, vooral qua tussenstops. En als ik nu ergens stop is dit vaak niet op plaatsen waar een oplaadpunt is.

Ik vind de nieuwe Energica Experia ook een mooie motor.
Die Energica wil ik ook wel, alleen jammer dat die 26k kost.. als die 10k minder was had ik hem wel besteld :+

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 15:55
Voor woon/werk zou elektrisch nog wel kunnen, dan rijd je vaak een vast-voorspelbaar patroon.
Pagina: 1 ... 407 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.