Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:53

Het grote Zero Motorcycles topic

Algemene info
Zero Motorcycles is een Amerikaanse fabrikant van elektrische motorfietsen. Het is gevestigd in Santa Cruz California, en maakt al sinds 2009 EV motorfietsen.

Deze motorfietsen zijn volledig opgetrokken vanuit een 100% EV gedachte. Hebben een flink koppel, en zijn er in diverse modellen.

Verder zet Zero vaak opties in de Cypher store, opties die al dan niet via een OTA update aangeschaft kunnen worden.

Zero SR/S (MY2022)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgSM_Hjupg6ggxT-M07Jz1JrkEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kluubgl19HrpZArhPJh8EUdA.jpg?f=user_large
Stukje historie
  • In 2012 begint Zero met leveren van het S model, dit model heeft een 6 of 9kWh accu, een topsnelheid van 120kmh en laad op via 110-230V stopcontact. Wel is er al de mogelijkheid om een extra lader (op aparte groep) aan te sluiten om de laadtijd in te korten. Dit model heeft laadtijden van 8u (9kWh op 1 lader) tot 2u40m (9kWh met 3 laders)
  • In 2013 krijgen de S en DS een redesign. De accu wordt geupgrade naar 11.4kWh en opladen via Chademo word mogelijk.
  • In 2014 komt de PowerTank als optie beschikbaar. Hierdoor kan een extra 2.8kWh aan accu capaciteit worden toegevoegd.
  • In 2015 worden batterijen van diverse modellen geupgrade naar 12,5kWh
  • In 2016 word de DSR en FXS geintroduceerd. En komt de Charge Tank optie beschikbaar. Dit is een optie die laden via een Type2 laadpaal mogelijk maakt. Verder komt ook een verbeterde 13kWh accu beschikbaar, met 3.3 PowerTank optie.
  • In 2017 krijgen alle modellen een IPM (interior permanent motor) motor. Verder worden alle modellen uitgerust met een nieuwe controller, die meer koppel en vermogen kan leveren.
  • In 2018 word de 14.4kWh accu geintroduceerd, met 4,4kWh PowerTank optie.
  • In 2020 worden de SR/F en SR/S geïntroduceerd. In deze modellen komen alle eerder geïntroduceerde opties samen waarbij de maximum laadsnelheid van 12kW gehaald kan worden (Charge Tank optie).
  • In 2021 word de SR geintroduceerd. Gebaseerd op het platform waar ook de SR/F en SR/S op gebaseerd zijn, is dit een versie die als eerst het nieuwe Cipher 3 besturingssysteem gebruikt, en als optie ‘Extended Range Cypher’ heeft. Dit is het eerst model dat - met PowerTank optie - over de 20kWh accu capaciteit gaat.
  • In 2022 word de 14.4+ (plus) accupakketen geintroduceerd. Dit zijn feitelijk accupakketen van geen 14.4kWh, maar 15.6. Deze zijn ook nog eens te upgraden met een cypher upgrade naar ~17kWh. en een PowerTank is toe te voegen, waardoor het totaal boven de 20kWh uitkomt.
  • In sept 2022 word de DSR/X geintroduceerd. Standaard met een 17.3kWh batterij, en met 225Nm sterker dan voorgaande modellen. Wel een basis prijs van 27k eu.
Eigenschappen
Alle Zero’s hebben de volgende eigenschappen, al dan in verschillende mate per model
  • Motor levert direct koppel, welke al vanaf stilstand beschikbaar is.
  • Geen versnellingsbak. De aandrijving van de motor is direct gekoppeld aan het achterwiel. Er is dus geen koppeling, versnellingsbak en ketting. De eindoverbrenging, is een carbon riem. Deze is onderhoudsarm.
    Dit heeft wel als gevolg dat de snelheidsbeleving iets minder is. Je accelereert immers in 1 vaste verhouding van stilstand naar de topsnelheid en gaat niet één voor één de versnellingen door.
  • Alle modellen hebben regen(-erative) braking. Dat wil zeggen bij remmen (of zelfs bij ‘gas los’) wordt er energie teruggewonnen en opgeslagen in het accupakket. In recente modellen kan dit per rij modus aangepast worden. Afhankelijk van het model zie je hoe sterk dat gebeurd tijdens het rijden.
  • Alle componenten zijn luchtgekoeld. Er is dus geen radiator nodig om transmissie-olie / spanningsregelaar en motorblok te koelen. Enige vloeistof aan boord is hydraulische olie voor de remmen.
  • Vanaf model jaar 2016 kan er met een type2 laadpaal geladen worden. De meer dan 100 duizend (!!) publieke laadpalen in Nederland zijn daar dus geschikt voor. (Bron : [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 ). Meeste Zero rijders verkiezen overigens thuisladen (aan een gewoon stopcontact) voor de meeste laadsessies.
Model serie
(introductie)
Modellen Modeltype
S (>=2012) ( S, SR, DSR, DSR-BF ) Straat / dual sport
FX (>=2016) ( FXS,FXE ) Supermoto
SR (>=2020) ( SR/F, SR/S, SR ) Straat / Toer

Model serie Model Model type Foto (MY 2021)
S S, SR, DSR, DSR-BF Straat / dual sport Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDdDo8pHhof8rnms5kQsuoQFZZg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOrVGaG0jCzjvmXspP0cEptM.jpg?f=fotoalbum_medium
FXE FXE / FXS Supermotard Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IufNUZ4bDaoo4sX1bRHsY33KkL8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq5qbULAx3YWfBSvwrTOSd4j.jpg?f=fotoalbum_medium
SRSR SR/S SR/FStraat / toer[/tdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NznhhhUzePx7Lpk_S54txluiHWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx3RG7DcktXzVRduwI3blZMb.jpg?f=fotoalbum_medium
Clichés / vaak gehoorde reacties
  • Zo'n motor is toch heel zwaar door die accu?
Een accu is een relatief zwaar component van de motorfiets, maar je verliest evenzo een motorblok. Het gewicht van die twee kan tegen elkaar weggestreept worden. De SR/S weegt bijvoorbeeld 220kg, de premium variant is 6kg zwaarder. Dit is wel iets zwaarder als een courante motorfiets in die klasse, maar de verschillen zijn kleiner dan men vaak verwacht. Gewicht van normale benzine motorfietsen zie bron 3 bij bronvermelding.
Vergeet niet dat je geen fossiele brandstof meer nodig hebt. 20L benzine weegt al gauw 15kg.
  • Bereik
Bereik is een vaak gehoord probleem van EV motorfietsen. Alhoewel er ook menig benzine motorfiets moeite heeft om voorbij de 150km te komen. Lijkt dit vaak een verkapt ‘laden duurt lang’ bezwaar te zijn. Zou het bereik daadwerkelijk een probleem zijn als je in een paar minuten kan laden?
Met een verbruik van 7kWh/100km (bron : 1, zie bronvermelding onderaan), kan er dus met een 6kW lader al 85km bereik per uur ‘getankt’ worden. De SR/F of SR/S Premium met Charge Tank optie haalt een laadsnelheid van 12kW, en dat is dus al gauw 170km bereik per uur. Daarnaast zijn we gewent om meteen vol te tanken, dat hoeft natuurlijk niet perse. Tank zoveel je nodig hebt (of bereid bent tijd aan te besteden) en laadt thuis weer maximaal.

Zelf heb ik bij stadsverkeer en N wegen geen problemen om een toerritje mee te doen. Bij een lunchstop hang ik de motor aan de lader en als we vertrekken is er behoorlijk bijgeladen, genoeg om weer thuis te komen. Snelweg kilometers hebben echter wel een flinke impact op het rij-bereik.
  • Maar na een paar jaar is die batterij toch afgeschreven?!
Al vanaf de eerste modellen geeft Zero een flinke garantie op de accu. Wel met de kanttekening dat er wel met zorg mee omgegaan moet worden. Het is immers een kostbaar component van de motorfiets. Denk hierbij aan de volgende adviezen. 1) Motor aan de lader als je langer dan een week stilstaat (zelfs met volle accu) 2) Binnen 24u opladen als deze tot minder dan 20% ontladen is. 3) niet blootstellen aan temperaturen boven de 70 C.
Bij nieuwe modellen geeft Zero een garantie van 5 jaar met onbeperkt kilometrage (Bron 2). En zijn er diverse bronnen te vinden van eigenaren die na jaren rijden geen noemenswaardige degradatie merken.
  • Gedoe met laden / Laden duurt lang
Dit vind ik een van de meest foute cliche’s. Als je aan een Type2 laadpaal laadt is de ervaring gelijk aan die van een EV auto. Wanneer je verbruik tegen laadsnelheid wegzet kan je uitrekenen hoeveel bereik je per uur kunt ‘laden’. Dit is bij de Zero SR/S Premium (6kW lader) dus al gauw 85km / uur ( 7kWh/100km verbruik).

Laden aan het stopcontact heeft echter veel voordelen. Zo staan motorfietsen vaak in een garage, oprit of in de tuin. Je kunt hier vrij eenvoudig een stopcontact vinden. Er is dus niet direct een noodzaak om een laadpaal te vinden (of hebben). Zelfs met een laadsnelheid van 1300 tot 2000W is de accu na een werkdag (of nacht) weer helemaal opgeladen. Een schuko lader (regulier 230V stopcontact) kan op een enkele fase tot 13A laden. Dan laadt je met 3kW/uur, de capaciteit van de standaard lader op een SR
Wanneer je laad aan een laadpaal is deze dus al gauw in een 1u30m volgeladen. Daarnaast, niemand zegt dat je hem altijd vol moet laden. Iets wat we wellicht nog wel gewend zijn tanken met fossiele brandstof. Immers, de laadsnelheid neemt af in de laatste procenten, dus zelden tank je helemaal vol.
  • Reacties andere motorrijders (geluid, versnellingen)
Als er een doelgroep is die uitgesproken zijn in hun wensen zijn het wel de motorrijders. Voor ieder is het wat wils, van cross motor tot dikke chopper. Er zijn genoeg rijders die aangeven het schakelen door de versnellingen niet te willen missen.
In mijn ervaring mis je dat niet zo snel, en je krijgt er veel rijplezier voor terug. Je hoeft niet meer te koppelen / schakelen. Je kunt je maximaal concentreren op rij-lijn en wegdek.
Voordelen (allemaal al toegelicht in ‘eigenschappen’ )
Driveline (onderhouds-arm)
Instant koppel
Thuisladen
Motorefficiency
Nadelen
Prijs
Met een zeer beperk occasion aanbod zijn het vooral de nieuwe modellen die de markt op komen, met bijbehorende prijzen.

Snelweg-range
Bij hogere snelheden speel luchtweerstand steeds meer een rol. Plus dat op de snelweg er weinig afgeremd word op regen-braking, zie je dat naarmate de snelheid oploopt het bereik hard terugloopt.
Aanschaf
Particulier (Geen BPM, MRB)

Voor een particulier zijn er op dit moment weinig regelingen die de aanschaf echt doen verzachten. Voor EV auto’s is er de SEPP, maar deze is niet van toepassing op motorfietsen.
Enige maatregelen die er zijn is dat je geen BPM betaalt bij aanschaf, en dat je vrijgesteld bent van MRB.

Zakelijke regelingen (Geen BPM,MRB,MIA / Vamil,KIA, BTW aftrek)
Voor een ondernemer zijn er echter een hele rits maatregelen die gedaan kunnen worden, en deze kunnen een flink verschil maken. Voor de aanschaf, een greep uit de maatregelen.
BTW is aftrekbaar, vrijstelling MRB zoals ook bij particulieren. Maar nu gaat het komen : Mia / VAMIL en KIA regeling maken de investering spreidbaar over jaren omdat het een EV voertuig is. Mocht je een motorrijdende ondernemer zijn, zou ik je hier zeker even in verdiepen.
Concurrentie, verschillen
  • Energica Eva / Ego+ {work in progress}
  • Harley Davidson LiveWire {work in progress}
  • Lightning (LS-218 / Strike) {work in progress}
Wat zien we graag in dit topic
  • Ervaringen na proefritten / huren / testen
  • Ervaringen over dagelijks gebruik
  • Ervaringen met laadkabels
  • Verschillen tussen modellen
  • Besteltijden
  • OTA updates
  • Cypher store
Gotcha's
Maar eerst was het model S, daar kwam in 2014 de SR van. Maar nu in 2021 word er wéér een SR geintroducteerd. Hoe zit dat?
De Zero SR word naar het cypher 3 platform getild, het model dat al in 2014-2020 gevoerd werd word daarmee vervangen. Het zijn technisch gezien hele verschillende modellen. Beschouw ze dus daarom als verschillende modellen.

Een aantal batterij pakketen zijn met een plus gemarkeerd. Wat betekend dat?
Het verschil tussen de 14.4kWh en de 14.4kWh+ is dat de laatste variant uitbreidbaar middels een cypher store upgrade. Dit betekent dat feitelijk de accu groter is dan 14.4kWh maar te upgrade is naar 17.3kWh.
Zero heeft dit gedaan omdat de batterij dichtheid vergroot is. Waardoor in hetzelfde volume meer kWh opgeslagen kan worden.
TO DO :
  • Concurrentie uitschrijven
  • Invloed lage temperatuur op bereik
  • Lijstje Tweakers met Zero’s
  • Details laden uitwerken (snelheid, optiepakket, etc)
Wat ze liever niet zien in dit topic
  • Reacties die geen toevoeging leveren aan de algehele discussie. ‘Ik zou nooit een EV motor willen’. Prima, er zijn topics elders.
  • Ongerelateerde zaken, heeft dit echt uitleg nodig? ;-)
Aangrenzende topics
Persoonlijke ervaring
Bron vermelding :

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 15-09-2022 20:32 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Gereserveerd voor updates.

18 nov '21 : Gevraagd aan de dealer wat de Cypher Update 'Extende Range Mode' precies inhoudt. Het geeft meer range, maar is niet een door de dealer geinstalleerde optie. Mogelijk verandert het iets aan de rij modi, of staat het toe de batterij dieper te ontladen. Dat is vooralsnog onduidelijk.
Dealer kon mij geen antwoord geven, vraag gericht aan Zero zelf.

Zero Motorcycles NL gesproken. Het zit zelf volgt.

TLDR: Vanwege hogere batterij dichtheid kan er meer accu meegenomen worden, je kunt een extra 2kWh unlocken met one-time-purchase.

De accu is aanzienlijk compacter geworden, waardoor niet alleen het basismodel van 14.4kWh naar 15.6kWh gaat, maar er nog veel meer marge is voor extra bereik.
Deze extra capacitiet, die kan je 'unlocken' met de extende range mode. Waardoor het totale pakket naar 17.3kWh gaat.
Deze hoef je overigens maar een enkele keer te activeren en blijft daarna aan.
Hier is de PowerTank nog aan toe te voegen voor een totale capaciteit van 20.9kWh, hierbij 'verlies' je wel de opslag ruimte van de tank.

Update 7 jan 2022:
Uitleg toegevoegd over de + accu pakken (14.4kWh vs 14.4kWh+).
Uitleg over Zero SR 2014 en 2022 model toegevoegd.

[ Voor 163% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:09
Het is hier redelijk stil, maar ik hoop toch dat er iemand me wat informatie kan geven. Ik wil op mijn DS een diefstalverzekering nemen, maar die vereisen dat er een startonderbreker is, die automatisch in werking treedt wanneer de sleutel uit het contact verwijderd wordt (en de mechanische sleutel is niet voldoende).

Verder vereisen ze ook een alarm, maar als ik me niet vergis kan dat ook niet ingebouwd worden in de Zero DS, aangezien die dingen 12V vereisen, wat bij die motor enkel beschikbaar is wanneer het contact aan staat.

Is er hier iemand met een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Volgens mij zijn de sleutels gecodeerd? En fungeert dat automatisch als startonderbreker.
Je zou anders even kunnen vragen hoe je een extra sleutel zou kunnen verkrijgen, als die gepaird moet worden weet je het zeker.

Ik zou Zero Nederland even bellen .
Die kreeg ik ook vrij makkelijk te pakken, (toen ik vragen had over de 14.4+ packs.)

Wellicht geeft de owner manual ook wat inzichten, had je die al ingecheckt?
https://www.zeromotorcycles.com/owner-resources

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 01-06-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Het enige wat ik eerder deze week in verband me de sleutel in de handleiding vond, is dat er een cijfercode bij zit om een sleutel te laten bijmaken, maar niets over het (laten) koppelen van een sleutel. Het lijkt dus puur een mechanisch slot te zijn zonder transponder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:01

Chakotay

Lick here to continue

Hm, ontgrendelbare extra accucapaciteit die er al in zit... Dat vraagt er natuurlijk om om gehackt te worden, ik ben benieuwd of hier al een beetje een community omheen is :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Chakotay schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:32:
Hm, ontgrendelbare extra accucapaciteit die er al in zit... Dat vraagt er natuurlijk om om gehackt te worden, ik ben benieuwd of hier al een beetje een community omheen is :)
Ik verwacht ook niet dat dit gaat houden op lange termijn.
Vooral niet omdat de mensen die motoren kopen goed hun research doen, en hoor veel ontevreden geluiden over dit mechanisme.

De power tank en charge tank optie begrijp ik. Daar is dealer inzet voor nodig en je plaatst extra componenten op de machine. Je betaalt voor de componenten en arbeid. Fair game.

Ik heb hier Zero Nederland voor gebeld (de Cypher update) , en die gaven aan 'dat de instap prijs dan lager gelegd kan worden, en later eenvoudig die capaciteit unlocked kan worden'.
Het nuanceert het iets, maar vind het nog steeds een vreemd principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Opzich nuttig om de optie te hebben om de capaciteit uit te breiden zonder het hele accupack te hoeven vervangen, maar een paarduizend euro betalen om iemand 3x te laten klikken ben ik toch wat allergisch voor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In het kader van duurzaamheid maak ik me wel zorgen over de repareerbaarheid van de Zero motorfietsen. Louis Rossman heeft er een video over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Wat dat betreft heb ik wel geluk dat ik een Zero-dealer op loopafstand heb zitten :P

Maar dit soort geintjes zijn wel een trekje van Tesla welke ze absoluut niet over hoeven te nemen... Zeker bij motoren zijn er toch relatief veel mensen die er graag zelf aan sleutelen. Nu snap ik dat het niet verstandig is om ongehinderd door enige kennis aan hoogvoltage-systemen te gaan knutselen. Er zitten echter nog genoeg componenten op een motor waarvoor je niet aan de electra hoeft te komen, wel zo prettig als daar gewoon onderdelen voor te krijgen zijn, en je zelf kunt kiezen wie dat repareert.

Op de 2 grote onderdelenwebshops (nr1motor & mpartz) is Zero niet een te kiezen als merk (Energica ook niet overigens), dat is wel jammer. Zeker basisspul als remblokjes e.d. zou je toch gewoon moeten kunnen krijgen lijkt me...

Over remblokjes gesproken, hoe zit het eigenlijk met de slijtage daarvan? Bij een electrische auto gaan deze vaak minder hard omdat het remmen veel meer op de motor gebeurt. Bij een motor rem je nog steeds voornamelijk met de voorrem, daar zit geen motortje in om de energie mee terug te winnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Chakotay op 11-06-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Chakotay schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:28:
Wat dat betreft heb ik wel geluk dat ik een Zero-dealer op loopafstand heb zitten :P

Maar dit soort geintjes zijn wel een trekje van Tesla welke ze absoluut niet over hoeven te nemen... Zeker bij motoren zijn er toch relatief veel mensen die er graag zelf aan sleutelen. Nu snap ik dat het niet verstandig is om ongehinderd door enige kennis aan hoogvoltage-systemen te gaan knutselen. Er zitten echter nog genoeg componenten op een motor waarvoor je niet aan de electra hoeft te komen, wel zo prettig als daar gewoon onderdelen voor te krijgen zijn, en je zelf kunt kiezen wie dat repareert.

Op de 2 grote onderdelenwebshops (nr1motor & mpartz) is Zero niet een te kiezen als merk (Energica ook niet overigens), dat is wel jammer. Zeker basisspul als remblokjes e.d. zou je toch gewoon moeten kunnen krijgen lijkt me...

Over remblokjes gesproken, hoe zit het eigenlijk met de slijtage daarvan? Bij een electrische auto gaan deze vaak minder hard omdat het remmen veel meer op de motor gebeurt. Bij een motor rem je nog steeds voornamelijk met de voorrem, daar zit geen motortje in om de energie mee terug te winnen.
Ik verwacht dat met de traditionele onderdelen net zo gaat alset de bekende merken.
Yamaha maakt volgens mij geen eigen remblokken, maar koopt ze in van Bosch, Brembo of Nissin. Verwacht dat Zero niet anders doet.
Je zou even in de user manual kunnen kijken, heb nu even niet m'n handen vrij om het voor je op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@_Apache_ ik ga er zeker van uit dat het gewoon generieke blokjes en schijven zijn. Bij de meeste motoren zijn die specs echter vrijgegeven, en is het bij elke onderdelenboer of motorzaak te bestellen in een handvol verschillende aftermarket-merken. Voor een Zero zou ik dat zeker ook verwachten, het viel me alleen op dat bij de paar sites waar ik het geprobeerd had, er geen onderdelen te selecteren zijn.

Als ik weer eens bij die Zero-dealer hier om de hoek ben (ze doen ook BMW, dus ik kom er wat vaker over de vloer nu ik zelf ook zo'n ding heb) eens vragen hoe dat bij hun gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Volgens de site van Zero zijn de Cypher upgrades uitgesteld tot september dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:51
Een Zero topic! Ik ben er bij. Zero S 2019 14.4 in de schuur hier.

Gelijk even een vraagje over de verzekeringen. Ik zit nu via een adviseur bij Voogd en Voogd maar vind ze voor All Risk flink aan de prijs. Toen de goedkoopste. Ik merk dat veel verzekeraars helaas geen motoren verzekeren met een cilinderinhoud van 0 cc. Dan zegt de computer: nee. Waar hebben jullie de verzekering lopen? Zijn er recentelijk nog verzekeringsmaatschappijen bij gekomen waar we terecht kunnen?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens bij combimotors. Prima lui daar. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Napsju schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:14:

Gelijk even een vraagje over de verzekeringen. Ik zit nu via een adviseur bij Voogd en Voogd maar vind ze voor All Risk flink aan de prijs. Toen de goedkoopste. Ik merk dat veel verzekeraars helaas geen motoren verzekeren met een cilinderinhoud van 0 cc. Dan zegt de computer: nee. Waar hebben jullie de verzekering lopen? Zijn er recentelijk nog verzekeringsmaatschappijen bij gekomen waar we terecht kunnen?
Klopt, veel kijken er naar het aantal cc's.
Of veel kennen een kenteken niet, waardoor het ook lastig word.
Zelf leek de Rabobank motorverzekering goed. Prima dekking, en afgaande van de prijs leken ze naar PK's te kijken, ipv cc's.
De 'sustained hp' is ook nog eens lager dan 'peak hp'.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 26-06-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Napsju schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:14:

Welkom :)

Hier is de DS 2021 14.4 ondertussen ook aangekomen, ingeschreven en ingereden (meer dan 1500km op 2 weken). Geleidelijk aan opgebouwd van eco naar custom met volledig koppel of sport mode, omdat het allemaal toch even wennen was.

[ Voor 0% gewijzigd door GORby op 26-06-2022 21:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Een DS is natuurlijk - als A1 motor - een absolute giller in vergelijking tot andere A1 motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
_Apache_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:57:
Een DS is natuurlijk - als A1 motor - een absolute giller in vergelijking tot andere A1 motoren.
Inderdaad, ik mag er in België gewoon mee rijden met mijn autorijbewijs, maar ben wel al de theorie aan het opfrissen als voorbereiding op het halen van mijn volwaardige A-rijbewijs, zodat ik ook in het buitenland mag rijden.

Na bijna 2000km begin ik de motor al wat te kennen, maar ik ben nog redelijk wat aan het oefenen op controle bij lage snelheid, hard remmen, ... kwestie van wat voorbereid te zijn op onverwachte situaties.en de motor goed te kennen om voldoende vertrouwen te hebben.

Ik had eerst een testrit gemaakt op een Zero S, en dat beviel prima, maar de DS sprak me ook aan en daar kwam net een zeer interessante tweedehands beschikbaar en na een testrit was ik meteen verkocht :)
Er zijn wel wat leuke veldwegen in de buurt, waar ik me op de DS toch wat beter op voel dan op de S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Trouwens, de aankoopprijs is dan misschien vrij stevig, maar als ik zie hoe weinig het me kost (verbruik + onderhoud) om er even een tochtje mee te maken, dan ben ik echt wel blij dat ik niet voor een 125cc benzine gegaan ben. Om nog maar even te zwijgen over de ecologische impact van ICE motoren dan.

Een 11kW continu met 44kW piekvermogen is natuurlijk ook heel wat aangenamer om me te rijden dan 11kW met hoog toerental en veel lawaai :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
@GORby Dat wist ik niet. Dat je in BE een A1 mag rijden met je B (personenwagen) rijbewijs. Zijn er verder nog zaken die het noemen waard zijn? Dan neem ik ze op de in de TS. Deze is op dit moment puur gericht op de Nederlandse situatie. Zijn er regelingen in BE die de aankoop verwachten? Of moet je met de hele som cash over de brug komen?

Gebruik je de Type2 lader op de DS, of puur thuis opladen aan het stopcontact?
Ik heb hier thuis geprobeerd een 3 fase kabel naar de tuin te trekken, maar stuitte op een dikke laag klei die we niet hadden verwacht. We wilde 3-4 meter door de grond boren vanuit de kruipruimte (onder de uitbouw door) naar de tuin. Maar zijn daar niet doorheen gekomen.

Ter voorbereiding van een sneller oplaadpunt in de tuin, maar dat is voorlopig afgebroken. Is ook niet zo een ramp, heb een publieke laadpaal aan het einde van de straat. Maar had wel fijn geweest, nu kan ik - in theorie - dus max 10 amp laden.

Op de SRS had ik gevoel, dat als hij in sport stand stond, er heel even aarzeling was bij optrekken vanuit stilstand, alsof iets van wheely-control ingreep. Eenmaal een paar meter verder ging het koppel los en werden je nieren uit je buikholte getrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
_Apache_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:43:
@GORby Dat wist ik niet. Dat je in BE een A1 mag rijden met je B (personenwagen) rijbewijs. Zijn er verder nog zaken die het noemen waard zijn? Dan neem ik ze op de in de TS. Deze is op dit moment puur gericht op de Nederlandse situatie. Zijn er regelingen in BE die de aankoop verwachten? Of moet je met de hele som cash over de brug komen?
In België is er nog een belastingvermindering van 15% op het aankoopbedrag inclusief BTW voor elektrische motoren en drie-/vierwielers die geen auto zijn. Deze belastingvermindering geldt bij privé aankoop van een nieuwe motor en is begrensd tot € 3150 voor motoren. Aangezien de mijne een jonge tweedehands was (impulsaankoop eerste eigenaar), was dat bedrag er dus al vanaf + nog wat waardevermindering. 6k korting in totaal.

Je kan ook nog je motor (afschrijven op 5 jaar) + gerelateerde kosten (kledij, accessoires, verzekering, onderhoud, verbruik) inbrengen als onkosten voor het percentage woon-werk verkeer dat je met je motor doet.
Gebruik je de Type2 lader op de DS, of puur thuis opladen aan het stopcontact?
Ik heb hier thuis geprobeerd een 3 fase kabel naar de tuin te trekken, maar stuitte op een dikke laag klei die we niet hadden verwacht. We wilde 3-4 meter door de grond boren vanuit de kruipruimte (onder de uitbouw door) naar de tuin. Maar zijn daar niet doorheen gekomen.
Ik gebruik de charge tank en laad deze op met de (Type 2) EVSE van onze Leaf (10A) icm Type 1 naar Type 2 adapter. Deze kan in principe samen gebruikt worden met de on-board lader voor een totaal van 3,6kW, maar dat heb ik nog niet getest. 2,3kW is gek genoeg voor thuis en warmt de batterij nauwelijks op. In de wintermaanden kan het interessant zijn om dat wel te combineren om zo de batterij wat warmer te krijgen voor het vertrek (lagere interne weerstand), zeker aangezien de on-board lader wat warmte in de batterij dumpt. In de zomermaanden is 2,3kW genoeg als ik toch tijd genoeg heb om te laden. Het enige nadeel is dat je het contact aan moet zetten om te kunnen laden via de charge tank, dus ik kan hem niet gewoon via de domotica starten.

Laden doe ik meestal tot 85 a 90% (ZeroSpy op een oude telefoon die rapporteert aan de Node-Red, die op het juiste moment de smart plug uitschakelt). en eventueel laad ik dan voor vertrek tot 100% wanneer ik een langer ritje wil maken. Bij 90% zit het celvoltage rond de 4V, wat algemeen als een goede grens aangenomen wordt voor Lithium batterijen ivm slijtage. Aangezien ik met 80% ongeveer 160 a 180km kan doen, is dat meestal al genoeg om nog met wat reserve aan te komen. De langste tocht tot nu toe was 185km, en toen had ik nog 18% over van mijn volle batterij.
Ter voorbereiding van een sneller oplaadpunt in de tuin, maar dat is voorlopig afgebroken. Is ook niet zo een ramp, heb een publieke laadpaal aan het einde van de straat. Maar had wel fijn geweest, nu kan ik - in theorie - dus max 10 amp laden.

Op de SRS had ik gevoel, dat als hij in sport stand stond, er heel even aarzeling was bij optrekken vanuit stilstand, alsof iets van wheely-control ingreep. Eenmaal een paar meter verder ging het koppel los en werden je nieren uit je buikholte getrokken.
De SR/S heeft standaard tractiecontrole als ik me niet vergis, dus dat zou het kunnen zijn. Bij de S en DS merk je dat het koppel tot om en bij de 40 km/u ook redelijk begrensd is, en eens daarboven voel je dat die toch redelijk doortrekt. Minder hard dan bij een SR/S natuurlijk, maar meer dan gek genoeg voor mijn rijstijl. Wheelies trekken zit er niet in, maar dat interesseert me ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Wat trouwens wel kan is de stekker van de on-board lader in een ander WiFi-stopcontact steken. Wanneer die aan gaat, wordt die wakker en begint die wel te laden, ook al staat het contact af. Eens dat bezig is, kan dan de andere lader aan, want dan is de motor "wakker". Als ik vind dat dat een meerwaarde heeft, stop ik dat er ook nog wel eens in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Krijg net een bericht van Zero, nieuwsbericht over het leasen van een Zero.

Zero Motorcycles Leasing geeft je onmiddellijk toegang tot alle voordelen die motorleasing met zich meebrengt. Je hebt geen investeringsbedrag nodig om te beginnen met elektrisch motorrijden, want alle kosten worden gedekt door de vaste maandelijkse bijdrage.

https://www.zeromotorcycles.com/nl-nl/leasing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Wel, als je naar die Lease-bedragen kijkt, word je daar allesbehalve vrolijk van. Ik vraag me af wie het in zijn hoofd gaat halen om daarop in te tekenen?

Een lease van een Zero S met een looptijd van 5 jaar en 4000km per jaar kost je € 369/maand of 22140 over de looptijd. Da's zomaar even €1,11/km.

Als je dat vergelijkt met de lease-bedragen voor auto's dan is dit toch wel verschrikkelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Heb er op 5 weken tijd al meer dan 3000km op zitten, dus ik zou al bijn door mijn jaarlijkse kilometers zitten, ofwel NOG meer betalen voor een Lease. Neen, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Zelf heb ik niets met leasen, heb opzich wel een lease budget. Maar als de bedragen extreem zijn doe ik het niet, ondanks dat de baas betaald.
Maar dacht vraag het eens op. Kijken wat er los komt.

Het standaard verhaal van "je betaalt voor luxe en ontzorging. Dat is lastig in geld uit te drukken".
Prima, bij auto's niet anders, maar er zijn toch wel een aantal dingen blijven na-echoen na dat gesprek.

Ik heb vrijdag gebeld met MyLeaseMotor, die zijn zo een maatschappij. Hier mijn punten
  • het hebben van schadevrije jaren heeft GEEN invloed op het lease bedrag. Zelf heb ik 14 jaren staan en krijg 75%korting. Dat de verzekering lager word blijft bij de lease maatschappij hangen.
  • Onderhoud word extreem duur ingeschat
    De banden 'moeten' om de 8k vervangen worden. Niet nakijken en oprijden, nee. 8k = vervangen
  • idem met die 'low maintenance poly belt'. Die word bij 15k vervangen. Niet nakijken / spannen, nee. Er onderuit en vervangen, en dan ben je dus dik 300eu verder. Dit terwijl de handleiding voorschrijft 'replace if worn at 50k km'
  • Heb je 6k km / jaar opgegeven en ga je daar overheen. 16cent / km bij betalen. Paar cent per km als je eronder blijft.
Er kon mij niet vertelt worden welk deel vd prijs onderhoud was. Maar hij kon mij wel vertellen bij welke interval zaken vervangen werden, en wat de dealer daarvoor rekent. Vertel mij dat maar, tel ik het wel bij elkaar op. :+

Ja zo ga je al gauw naar 500eu / maand * 48mnd.

Zelf kopen en financieren zit je op 420eu / maand (ook 48mnd). Met het grote verschil dat ie dan van mij is en blijft, ipv dat ie weer weg gaat.

Holy s**t. Waanzin.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 19-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Met zelf kopen en financieren kan je wel zoveel kilometers rijden als je wil die 5 jaar, zeker met de 5 jaar garantie op de batterij zonder kilometerbeperking. Dan kom je al snel een heel stuk goedkoper uit.

Zelf zit ik na ruim 5 weken aan 3300km. Ik zal niet aan dat tempo blijven rijden, maar 10.000 a 15.000km per jaar lijkt me toch realistisch in mijn geval. Als je weinig rijdt wordt leasen misschien weer minder duur, maar het blijft dan toch een heel dure hobby. Verzekering kost me nu 250 per jaar en wat de afschrijving betreft hoop ik op 2000 a 2500 per jaar, dus dat komt me een stuk goedkoper uit dan de €1,1 per km, zeker als je wat normalere onderhoudskosten rekent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40
Ik wist niet dat er ook een Zero topic was, heb zelf een SR/F uit 21 met nu bijna 10.000km.
Erg blij mee en nog nooit problemen mee gehad, wil alleen voor het gemak eigenlijk wel upgrade naar de Charge Tank. Even kijken hoe makkelijk dit zelf te doen is.

Voor iOS gebruikers is de zeroNG een fijne onofficiële app en voor de integratie met Home Assistant gebruik ik dit script: https://github.com/s28400/zmci-tool

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Leuk dat je meldt @robbinonline, en tof dat je SRF bevalt. Het zal echt een hooligan fiets zijn.
Hoe laad je vooral, granny charger of laadpaal thuis?

Wat kan je zoals met zeroNG integratie? Laadgegevens uitlezen? He de readme even snel gescand, maar kan niet zo 1-2-3 opmaken wat je ermee kan.

Verdiep mij nu in een laadpaal thuis, om een zero te laden met zonnepanelen, maar bij elke fabrikant werkt het weer anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zero heeft voor 2023 nu ook een nieuwe 'adventure motorcycle', de DSR/X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0zQ5zEGyALInmbpKKtgteJihVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTSKc5XhHZgSLNoCAE04C6r3.png?f=fotoalbum_large

https://electrek.co/2022/...ric-adventure-motorcycle/

@_Apache_ Je mag mij wel toevoegen aan het lijstje met Zero-eigenaren. Ik ben sinds 2016 al eigenaar van een Zero SR ZF12.5 (model 2015). Inmiddels met 23.294 km op de teller.

[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 13-09-2022 15:13 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40
_Apache_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:21:
Leuk dat je meldt @robbinonline, en tof dat je SRF bevalt. Het zal echt een hooligan fiets zijn.
Hoe laad je vooral, granny charger of laadpaal thuis?

Wat kan je zoals met zeroNG integratie? Laadgegevens uitlezen? He de readme even snel gescand, maar kan niet zo 1-2-3 opmaken wat je ermee kan.

Verdiep mij nu in een laadpaal thuis, om een zero te laden met zonnepanelen, maar bij elke fabrikant werkt het weer anders.
Thuis aan de Granny en onderweg bij de wat langere ritjes aan de snellader.
Ja de laad gegevens wat via de officiële app niet werkte, en de locatie van de Zero.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• _Apache_
De nieuwe DSR/X heeft 17.3kWh. Geen standard / premium uitvoeringen. Zou dit dan een Cypher 3+ model zijn, die al standaard uitgerust is met een extended cypher range upgrade?

Als je een SRS Premium (MY 22) (want 15.6kWh batterij) kiest met een dergelijke upgrade, kom je gevaarlijk dichtbij de prijs van de DSR/X, en de specs zijn wel heel gelijk.

Enige verschillen die ik zo zie, is een nieuwe motor op de DSR/X (225Nm, holy moly) en kuipwerk.
Maar batterij en charge tech lijkt identiek.

Ik vind het typisch, zou Zero op termij van de cypher store af willen stappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waterhuis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 23:05
Nou ik join ook de Zero motorclub zojuist een Zero S uit 2016 gekocht met een 14.4kw accu. Ik ben benieuwd, moet nog even wachten op het kentekenbewijs van de RDW want hij komt uit België. Hopelijk zie ik binnenkort nog een mooi betaalbare chargetank, want dat is het enige wat ik nog graag erbij zou hebben ivm range anxiety. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Dan zou je van 6kW naar 12kW lader gaan. Met die honderduizenden laadpalen in NL geen verkeerd idee.

Is er al een markt naast de bekende dealers? Lijkt mij dat er nog weinig verkooppunten zijn (en dus concurrentie) voor dit soort opties.
Volgens mij ben je al gauw 1500-2000 euro verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
waterhuis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:00:
Hopelijk zie ik binnenkort nog een mooi betaalbare chargetank, want dat is het enige wat ik nog graag erbij zou hebben ivm range anxiety. 8)7
Is zo iets een beetje te doen? En financieel? Waar kijk jij dan?

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterhuis
Napsju schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Is zo iets een beetje te doen? En financieel? Waar kijk jij dan?
Ik kon ze niet echt vinden alleen complete Zero's maar dan wil men al gauw de hoofdprijs. Er was 1 "betaalbare" SR uit 2017 maar die heeft dan weer een 13.0 accu gaat je range weer 10% achteruit.

Heb nu een S uit 2016 met 14.4 accu (hadden ze nog net in de garantieperiode vervangen) en in andere kleur laten spuiten voor totaal 5500 euro.

Had wel bij de dealer gevraagd wat het kost om het te te laten plaatsen, dat was 2700 euro een beetje duur want zelfs met deze chargetank duurt het laden eigenlijk nog steeds lang. Dus mocht er een mooie deal online komen dan is het leuk meegenomen maar zoniet dan is het ook niet erg.

[ Voor 3% gewijzigd door waterhuis op 02-02-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Het nadeel van die chargetank lijkt mij dan weer het gebrek aan opslag. Waar laat je dan je laadkabel en slot? Ik heb er geen koffers op.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterhuis
Ja een koffer is dan een must, maar dat is ook weer nadelig voor je range haha. Redelijk wat pro's en cons voor die chargetank alleen als ik hem vind voor onder de 2000 koop ik hem wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Er zijn best wat Zero servicepunten. Dus je kan op verschillende plekken offertes opvragen.
Maar ben bang dat die vrij dicht bij elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:22
Heb begin april mijn AVD-examen en ben van plan om een elektrische motor te nemen. Heb nooit getankt met de auto en ben dat ook niet van plan met de motor. Woon-werkverkeer en woon-studieverkeer zijn beide zo'n 50km, op het werk kan ik ook nog eens kosteloos laden dus lijkt me prima geschikt. Maar aan welke prijs moet ik denken bij een tweedehands zero? De FX, FXS en FXE vind ik niet zo mooi, de SR/F heeft van alle modellen die Zero aanbiedt mijn voorkeur. De goedkoopste SR/F die ik tegenkom op Marktplaats is €13.450,-. Denken jullie dat ik een goedkopere Zero kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ik denk dat je niet veel lager kan zakken dan dat. Zou zelf ook wel mijn twijfels hebben bij dergelijke prijzen.
Hoeveel KM ? Van welke leeftijd? basis model?

--
@waterhuis Inmiddels de papieren van de RDW gehad? Hoe staat het met je range anxiety na de eerste kilometers?
Bij mij viel het erg mee toen ik de SRS een midweekje had. Blijf je onder de 80-90kmh is je bereik gelijk - soms zelfs wel beter vanwege re-gen - aan een klassieke benzine motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterhuis
_Apache_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:30:

--
@waterhuis Inmiddels de papieren van de RDW gehad? Hoe staat het met je range anxiety na de eerste kilometers?
Bij mij viel het erg mee toen ik de SRS een midweekje had. Blijf je onder de 80-90kmh is je bereik gelijk - soms zelfs wel beter vanwege re-gen - aan een klassieke benzine motor.
Ik ga hem als het meezit zaterdag halen, het duurde even voordat ze de kleur van de bike hadden aangepast, van geel naar blauw: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIZgTSXcvIiAtlLy-8M2kF0PI4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPL3arMCMVCfQOJ8DVkKvUmo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterhuis
@de Foarsitter Dat scheelt heel veel per accu, je hebt 7.2kw (kleinste), 13.0 (tot 2017) 14.4 en 15.6(vanaf 2022) Wil je jouw afstand rijden over de snelweg moet je toch wel minimaal een 13.0 accu denk ik. Met de 14.4 kan je in ieder geval op zijn max 100km.

Een goedkopere SR/F (standaard met 14.4 accu) is wel te vinden in het buitenland maar in Nederland denk ik niet tenzij van een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Tijdelijke actie, een gratis quickcharger voro Zero van MY'20/ '21.. geld tot midden juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:56
_Apache_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:16:
Tijdelijke actie, een gratis quickcharger voro Zero van MY'20/ '21.. geld tot midden juni.
Meer info, linkje, iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Email newsletter. Als je de mail wilt hebben kan je je mail DM'en.
Maar de tekst is

GRATIS SNELLADER (TWV. € 3000,-)

Koop nu een 2020 of 2021 SR/F of SR/S en ontvang gratis een quick charger (+6kW) ter waarde van €3000,-. Informeer bij de dealer naar de voorwaarden en de beschikbare modellen. Actie loopt t/m 15 juni.

En dan een link naar de dealer selecter.

https://email.marketing.z...VjQnsDbLx8aakGVVtVf0gS1pg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
_Apache_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Email newsletter. Als je de mail wilt hebben kan je je mail DM'en.
Maar de tekst is

GRATIS SNELLADER (TWV. € 3000,-)

Koop nu een 2020 of 2021 SR/F of SR/S en ontvang gratis een quick charger (+6kW) ter waarde van €3000,-. Informeer bij de dealer naar de voorwaarden en de beschikbare modellen. Actie loopt t/m 15 juni.

En dan een link naar de dealer selecter.

https://email.marketing.z...VjQnsDbLx8aakGVVtVf0gS1pg
Aha, enkel bij aanschaf van een nieuw oud model dus, niet als je hem al hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:44
Sinds donderdag in het bezit van een SR uit 2017.

Wat een genot om mee te rijden zeg, heerlijk hoor! Heb vorig jaar even een DS uit 2013 gehad, maar in die 4 jaar hebben ze toch wel een hoop weten te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Gaaf man! Veel plezier met je SR! Heb je thuis een laadpaal, of gebruik je de granny?

Nvm, dubbel.
Er lopen nu trouwens 2 promo acties.

De Go Electric Subsidie. Hierbij geeft Zero op een aantal modellen stevige korting, loopt einde van deze maand af.
https://zeromotorcycles.com/nl-nl/go-electric-incentive

En de ..

GRATIS SNELLADER (TWV. €3000,-)
OP ALLE 2020 & 2021 SR/F & SR/S
Koop nu een uit voorraad leverbare 2020 of 2021 SR/F of SR/S en ontvang GRATIS een quick charger (+6KW) ter waarde van € 3000,-. Informeer bij de dealer naar de voorwaarden en de beschikbare modellen. Deze actie loopt van 20 maart t/m 15 juni 2023.

https://zeromotorcycles.com/nl-nl/promotions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Ik kan thuis in de schuur met de granny laden, maar ook op het werk in de parkeergarage voor niks, dus dat heeft mijn voorkeur. Luxe he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Dat is wel luxe, vooral met een Type2 lader is ie voor de lunch weer opgeladen.

Zelf heb ik bij het opnieuw bestraten van de tuin een grondkabel gelegd, mocht ik een aparte groep willen dan is die mogelijkheid er. De kabel ligt werkloos in de kruipruimte, nog niet aangesloten ind e meterkast, maar is er ook nog geen Zero, dus dat scheelt.
Ben wel in gesprek met dealers, mogelijk zijn er leuke occasions, die in de subsidie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Het valt mij op dat voor de 2022 modellen, de cypher upgrades nu staan aangemerkt als 'kostenloos'.

Kies je een MY2021, zie je prijzen
Kies je MY2022, zie kostenloos staan.

https://zeromotorcycles.com/nl-nl/cypher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
_Apache_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:19:
Het valt mij op dat voor de 2022 modellen, de cypher upgrades nu staan aangemerkt als 'kostenloos'.

Kies je een MY2021, zie je prijzen
Kies je MY2022, zie kostenloos staan.

https://zeromotorcycles.com/nl-nl/cypher
En voor MY2023 zie je ook weer prijzen.

Wellicht een manier om van old-stock af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
XelaRetak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:26:
[...]

En voor MY2023 zie je ook weer prijzen.

Wellicht een manier om van old-stock af te komen.
Verwacht ik ook. Want MY2023 valt weer niet in de Go Electric subsidie (alleen gratis fast charger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
XelaRetak schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Aha, enkel bij aanschaf van een nieuw oud model dus, niet als je hem al hebt...
Wat mij opvalt is dat de prijzen van de jonge occasions ook onder druk staan. Vanwege de flinke korting die op nieuwe motorfietsen gegeven worden. Zakken de prijzen van jonge occasions ook mee. Vooral omdat de go-electric incentive ook op demo modellen (ook van MY22) van toepassing is.
Heb van de week veel dealers gebeld, en zonder onderhandelen worden er al aardige kortingen gegeven.

Inmiddels heb ik ook een aanbieding op een SR/S staan, er staat een reservering op de fiets. Dus kan er een paar nachtjes over slapen.

Een SR/S Premium, MY2022, 17.3kWh, creme wit, geen charge tank of power tank. *O*

Overigens hoor ik dit terug van verschillende dealers, maar heb het nog niet kunnen verifiëren van andere bronnen (gebruikers, reviewers etc), vooralsnog neem ik het dus met een korreltje zout.

Het verschil tussen de 14.4kWh en 15.6/17.3kWh accu is niet zozeer die +10-15%kWh.. Maar vooral de koeling van accu is beter, de koelribben zijn anders ontworpen, waardoor de accu en bms koeler blijven en daar minder energie verspilt word. Dit beinvloed het vebruik positief. Het verschil kan oplopen tot wel 30-40% tov de 14.4.

Er staat ook niet veel data van jonge Zero's op bijv spritmonitor.de, om dit te bevestigen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 12-05-2023 10:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_
Inmiddels de spreekwoordelijke handtekening gezet, over een week of 2 een Zero SR/S ophalen. Meer details volgen. *O*

Overigens wel een verschil tussen een 'oudere' SR/S en deze, je kan nu tijdens het rijden van rijmodus wisselen. Eerst moest je echt stoppen, en dan wisselen. Nu kan je hem wisselen tijdens het rijden, wel moet je de 'gashendel' even terugdraaien voor de nieuwe modus echt actief word. Maar je voelt direct het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
_Apache_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:48:
Inmiddels de spreekwoordelijke handtekening gezet, over een week of 2 een Zero SR/S ophalen. Meer details volgen. *O*

Overigens wel een verschil tussen een 'oudere' SR/S en deze, je kan nu tijdens het rijden van rijmodus wisselen. Eerst moest je echt stoppen, en dan wisselen. Nu kan je hem wisselen tijdens het rijden, wel moet je de 'gashendel' even terugdraaien voor de nieuwe modus echt actief word. Maar je voelt direct het verschil.
Gefeliciteerd, gaaf hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Ondertussen ben ik op zoek naar een juiste connector voor de 12V USBsocket. Origineel vind ik hem echt schandalig duur.

Volgens zeromanual.com zou het de bovenste connector op de volgende site moeten zijn:

https://www.easternbeaver...ors/Sealed/SMTS/smts.html

Heeft iemand deze al kunnen vinden buiten Amerika?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 17:32
Even een kort berichtje. Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt, en een Zero DSR/X gekocht. Deze komt begin juni met de boot aan, en daarna komt ie mijn kant op.
Zo'n twee jaar geleden had ik al eens proefgereden op een SR. Het elektrisch rijden vond ik mooi, maar de zithouding van de SR beviel me niet zo. Dit is puur persoonlijk. Maar nadat ik vorige week een proefrit op de DSR/X had gemaakt was ik 'om'. Erg gaaf!

In het verleden heb ik veel km gemaakt op Yamaha's. Achtereenvolgens, de Diversion 900, de FJR1300, de TDM, en nu nog de Tracer 900. Ik hoop dat de Zero me net zoveel plezier gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirwinB
_Apache_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:48:

Hetzelfde voor de DSR/X. De 'Canyon' mode lijkt me de modus die ik het meest ga gebruiken. Veel power, en veel regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
AirwinB schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Hetzelfde voor de DSR/X. De 'Canyon' mode lijkt me de modus die ik het meest ga gebruiken. Veel power, en veel regeneratie.
Gaaf man! Veel veiligere kilometers!

Je zal naast de canyon mode ook nog wel een custom kunnen maken toch?

Vandaag komen hier twee kabels binnen om te laden. Van de week ook de laadpas binnen gehad.

De grannny charger kan ik instellen zodat ik met minder dan 16a kan laden.
Heb bijv 10u per dag overschot van de zonnepanelen, maar dat is 'maar' 10 amp.
Was een beetje een principe kwestie dat ik wil kunnen doseren.

Ik hoop volgende week de motor op te kunnen halen. Hoef niet op een boot te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
_Apache_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:35:
[...]

...

De grannny charger kan ik instellen zodat ik met minder dan 16a kan laden.
Ik ben erg benieuwd welke granny charger je hebt, en hoe lang deze is. Er is behoorlijk wat aanbod. Instelbaar is een vereiste, En omdat we binnenkort ook een elektrische auto binnen krijgen, kunnen we deze (als last resort, bv vakantie) ook gebruiken voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
AirwinB schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Ik ben erg benieuwd welke granny charger je hebt, en hoe lang deze is. Er is behoorlijk wat aanbod. Instelbaar is een vereiste, En omdat we binnenkort ook een elektrische auto binnen krijgen, kunnen we deze (als last resort, bv vakantie) ook gebruiken voor de auto.
https://evplug.eu/product...d-laden-en-memory-functie

Instelbaar amperage, uitgesteld laden, en memory fuctie. Ook in 10m variant voor jou.
Ik heb een slimme(re) laadpaal overwogen. Maar dan ben je al gauw 1200-1500eu verder.

Let wel, dr SR/S moet ik nog ophalen, dus nog geen gebruikstesten kunnen doen :+

Voor laden bij een paal heb ik deze gehaald. Een krulkabel leek me wel makkelijk met opbergen in de 'tank'.
https://evplug.eu/collect...=c&variant=40660283785377

Grappig detail trouwens @AirwinB , ik kom ook van Yamaha, ook een FJR. Die staat hier nog in de tuin, maar gaat wel de verkoop in.

[ Voor 35% gewijzigd door _Apache_ op 27-05-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
[...]

Jaa, wat moet ervan zeggen. Het werkt. :)
Heb nog niet alle opties geprobeerd (uitgesteld laden bijv).
Maar het werkt, had m ingesteld op 8A en er werd keurig geladen.

Lader bleef lekker koel, en de zonnestroom doseerde mooi de motor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:29

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
_Apache_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Verwacht ik ook. Want MY2023 valt weer niet in de Go Electric subsidie (alleen gratis fast charger).
Mijn MY2022 heeft Cyper kosteloos. Aangeschaft in oktober 2022. Dus dat MY2022 kosteloos is was ik 2022 ook al zo. Alle opties zijn bij mij geunlocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
JaICTDronten schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Mijn MY2022 heeft Cyper kosteloos. Aangeschaft in oktober 2022. Dus dat MY2022 kosteloos is was ik 2022 ook al zo. Alle opties zijn bij mij geunlocked.
Klopt. Wil mijn opties er ook op.
Maar als je het via de app bekijkt, staan er nog prijzen bij.
Dus ga morgen even bellen met Zero Nederland om dit te fixen.
Dealer kwam er even niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Het lijkt mij dat Zero Nederland dat moet oplossen maar het de taak van de dealer is om dat te regelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Apache_
JaICTDronten schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:25:
Het lijkt mij dat Zero Nederland dat moet oplossen maar het de taak van de dealer is om dat te regelen.
Klopt. Maar ik begreep van de dealer dat zij nog niet echt de processen / middelen hebben om een tweede eigenaar goed in te stellen in de app. Want de VIN moet losgekoppeld worden van een account registratie. Dan weer een nieuw account op die VIN. En dan pas kunnen de updates gerold worden.
Morgen even bellen. :)

Anyway, ik ben dus sinds vandaag de trotse bezitter van een SR/S, modeljaar 2022. *O*
De kleur vind ik creme wit, maar heet officieel iets van 'olijf champagne wit'.
Heb een verhoogd ruitje en topkoffer laten monteren.

Reed van Amsterdam, naar Zoeterwoude, wat rondjes daar gereden, en door naar Zevenhuizen.
Had daarna nog 70% SoC over, viel me alles mee.

Laadpas ook even getest, en werkt gewoon als verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQwzg4JNd3pSaWVeJRmviNzNWqs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Jg6xHbEfwSFcbyiKrK9TE4C.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 01-06-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Mooi! Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
De go electric 'subsidie' is verlengt tot en met juni 2023.

https://zeromotorcycles.com/nl-nl/go-electric-incentive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
de Foarsitter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:51:
Heb begin april mijn AVD-examen en ben van plan om een elektrische motor te nemen. Heb nooit getankt met de auto en ben dat ook niet van plan met de motor. Woon-werkverkeer en woon-studieverkeer zijn beide zo'n 50km, op het werk kan ik ook nog eens kosteloos laden dus lijkt me prima geschikt. Maar aan welke prijs moet ik denken bij een tweedehands zero? De FX, FXS en FXE vind ik niet zo mooi, de SR/F heeft van alle modellen die Zero aanbiedt mijn voorkeur. De goedkoopste SR/F die ik tegenkom op Marktplaats is €13.450,-. Denken jullie dat ik een goedkopere Zero kan vinden?
Je kunt natuurlijk ook een keer een Zero huren, en dan je ritjes proberen.
Zelf heb ik een SR/S (via een dealer) gehuurd via motoshare.eu,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Opgelost. De persoon die dit normaal doet werkte alleen op woensdag, en ik kwam de motor donderdag ophalen. Elkaar net gemist. Zero Nederland gebeld, en die hebben mij de juiste kortingcodes gegeven.
Je schaft de updates aan in de cypher store, en je krijgt per update een code die je 100% korting geeft. Een voor een hebben we de updates er doorheen gerold.
Even motor uit en aan zetten, en je kan het gebruiken.

Inmiddels is de 17.3kWh unlocked, en de motor kan nu opladen tot 110%. Doet mij een beetje denken aan de scene uit Spinal Tap - Go to 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Iemand hier met een DSR/X met een touringscherm en verstralers? Beide van Zero zelf? Ik heb beide opties om mijn DSR/X en zoek ervaring van een mede DSR/X rijder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
JaICTDronten schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:53:
Iemand hier met een DSR/X met een touringscherm en verstralers? Beide van Zero zelf? Ik heb beide opties om mijn DSR/X en zoek ervaring van een mede DSR/X rijder..
Op mijn SR/S heb ik het touring scherm van Zero.
Toegegeven, die van mij FJR is een fractie beter (en verstelbaar).
Maar het is een stil beter dan het standaard korte ruitje.
Alhoewel ik die esthetisch wel het beste vind passen bij deze motor.

Die van de DSR/X lijkt wel wat hoger dan die van mij. Dat is wel een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Met beide Zero accessoires heb ik een probleem en zoek iemand met de zelfde optie... vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Towah Been
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik heb eerst een Zero SR/F gehad met verhoogde ruit (van de Black Forest) en verstralers.
Ruitje werkte goed maar niet heel fraai op deze naked. Verstralers prima, wel prijzig.
Heb nu een DSR/X met verhoogde verstelbare ruit, erg plezierig en past prima.
Verstralers zelf geplaatst(3 standen 100%, 50%, knipper) vooral voor gebruik in de file.
Topkoffer
Telefoonhouder+draadloos laden zelf gefabriceerd

Op deze DSR/X zitten 'standaard' wel alle cypher opties (je betaald gewoon voor alles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
[...]
Ik heb hem nu een paar keer gebruikt, en het werkt prima.

Display is goed te lezen en geeft aan hoeveel kWh het voertuig in gegaan is. Wel springt dit direct op 0 als je de stekker uit het stopcontact haalt, of uit het voertuig. Dus het is niet te gebruiken als datalogging.

De memory functie is wel heel fijn. Stekker in het stopcontact, stekker in het voertuig en hij begint vanzelf te laden op de stand waar ie op stond. In mijn geval 6A, want dan kan ik maximaal zonnestroom laden. Ook werkt vertraagd starten goed, wel maar in te stellen in hele uren, tot 12u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Is er ergens een lijstje met de Zero 0-100 specs? Kan het niet vinden.

Ik had ongeveer vorige week een leuk stoplicht sprintje getrokken met een blije Zero rijder (raampje kort open, ik rijd een Tesla model Y performance)

Volgens mij had hij zoiets
https://tweakers.net/i/mX...pP0cEptM.jpg?f=user_large

Het was een zero maar ik was denk ik net wat sneller (preheated batterij en 95% opgeladen). Nadeel was meisje op een step reed door rood (motorfiets zag deze niet denk ik, ik wel en moest eerder remmen)

Misschien zit deze rijder (stoplichten Eindhoven 70weg, vlakbij Mercedes dealer kruising) wel op het forum :)

De Zero Maakte ook een leuk “warp” achtig geluid, erna samen even kort gelachen en reed dhr door :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
@Stef87 De S zal zo rond de 4-5s zitten van 0-100kmh. https://www.zeroto60times...make/zero-0-60-mph-times/

Zelf merk ik wel dat het sterk afhankelijk is van de rijmodus. En dat zelfs de 'SPORT' stand niet alles op 100% heeft staan. Niet elk model heeft die mogelijkheid om die modi aan te passen.
Zelf kan ik een aangepaste rijmodus erbij zetten. En die heet 'BEAST' heet met alles op 100%, en die is beduidend sneller dan sport. En zal in de lage 3s zitten richting de 100kmh.

De range zakt wel harder weg dan het waterpeil in een vergiet.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 04-07-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
_Apache_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:03:
@Stef87 De S zal zo rond de 4-5s zitten van 0-100kmh. https://www.zeroto60times...make/zero-0-60-mph-times/

Zelf merk ik wel dat het sterk afhankelijk is van de rijmodus. En dat zelfs de 'SPORT' stand niet alles op 100% heeft staan. Niet elk model heeft die mogelijkheid om die modi aan te passen.
Zelf kan ik een aangepaste rijmodus erbij zetten. En die heet 'BEAST' heet, en die is beduidend sneller dan sport. En zal in de lage 3s zitten richting de 100kmh.
Stonden zeker een ruime minuut voor een rood stoplicht. De snelle modus heeft hij zeker aan kunnen zetten :)

(Ter info de Tesla Model Y performance doet 0-60mph in 3.5s of 0-100 in ~3.7s in ideale condities. Tel er ~0.15s bij op voor rollout tijd. Iets eraf weer bij lichtere wielen)
@Stef87

_O-

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 04-07-2023 16:09 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Stef87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:08:
[...]

Stonden zeker een ruime minuut voor een rood stoplicht. De snelle modus heeft hij zeker aan kunnen zetten :)
Het heeft een paar seconde nodig. Stuurknop paar seconde in drukken, modus kiezen, bevestigen, en 'gas' hendel even terug naar 0 duwen, daarna is de nieuwe modus actief.
(Ter info de Tesla Model Y performance doet 0-60mph in 3.5s of 0-100 in ~3.7s in ideale condities. Tel er ~0.15s bij op voor rollout tijd. Iets eraf weer bij lichtere wielen)
[...]
_O-
Jaa.. van de week nogal sportief gereden. Na opladen stond ie op 100% SoC met in het display 'range 190km'. Een week later, na wat rustig rijden, en veel regen weer opgeladen. Weer 100% SoC, maar dan met 280km range. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB

Zelf kan ik een aangepaste rijmodus erbij zetten. En die heet 'BEAST' heet met alles op 100%, en die is beduidend sneller dan sport. En zal in de lage 3s zitten richting de 100kmh.

Sinds twee dagen rijd ik nu ook een Zero DSR/X (en ook vaak door Eindhoven :-) ) Een vraagje over 'BEAST', Zelf heb ik een 'INSANE' gemaakt - omdat 'LUDICROUS' te lang was - maar wanneer ik deze toevoeg, dan wordt de laatste van de vijf bestaande verwijderd. En dit is CANYON, en die is ook fijn. Is er een manier om die te behouden en toch een eigen modus toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
AirwinB schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Sinds twee dagen rijd ik nu ook een Zero DSR/X (en ook vaak door Eindhoven :-) ) Een vraagje over 'BEAST', Zelf heb ik een 'INSANE' gemaakt - omdat 'LUDICROUS' te lang was - maar wanneer ik deze toevoeg, dan wordt de laatste van de vijf bestaande verwijderd. En dit is CANYON, en die is ook fijn. Is er een manier om die te behouden en toch een eigen modus toe te voegen?
Ben bang van niet.
Zelf had ik bijv rain en eco wil samen willen voegen om dan plek te maken. Maar de standaard rij modi laten zien niet verwijderen noch aanpassen. Canyon laat zich volgens mij wel aanpassen.
Dus je zal CANYON moeten opofferen voor een betere.

Standaard heb ik RAIN / ECO / STANDARD / SPORT / CUSTOM, waarbij die laatste dus BEAST is. En in geval van een DSR/X canyon heet.

Hoe bevalt de DSR/X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
Erg goed. Het rijdt super fijn, en de navigatie werkt ook behoorlijk. De aanwijzigingen zijn duidelijk, alhoewel de afstand naar mijn destination na een herberekening niet meer klopte. Deze gaf aan dat het nog 60 km was, terwijl het maar zo'n 20 km was. De aanwijzingen klopten wel. Ook daaraan kun je wel zien dat Zero een motor company is, en geen software bedrijf. De (iOS) app is niet super handig en wanneer je een remote connectie hebt, dan wordt de info niet automatisch gerefreshed. Ook de notificaties komen niet binnen, bv wanneer de accu vol is.
Maar gelukkig is er een integratie mogelijk met Home Assistant, en kun je redelijk eenvoudig via een simpele URL alle informatie binnen halen. En het is beter dat de motor super fijn rijdt en alles goed doet, en de software middelmatig is, dan andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
AirwinB schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Erg goed. Het rijdt super fijn, en de navigatie werkt ook behoorlijk. De aanwijzigingen zijn duidelijk, alhoewel de afstand naar mijn destination na een herberekening niet meer klopte. Deze gaf aan dat het nog 60 km was, terwijl het maar zo'n 20 km was. De aanwijzingen klopten wel. Ook daaraan kun je wel zien dat Zero een motor company is, en geen software bedrijf. De (iOS) app is niet super handig en wanneer je een remote connectie hebt, dan wordt de info niet automatisch gerefreshed. Ook de notificaties komen niet binnen, bv wanneer de accu vol is.
Maar gelukkig is er een integratie mogelijk met Home Assistant, en kun je redelijk eenvoudig via een simpele URL alle informatie binnen halen. En het is beter dat de motor super fijn rijdt en alles goed doet, en de software middelmatig is, dan andersom :)
Zelf was ik nog niet echt overtuigd van de navigatie van Zero zelf. Vooral omdat ik er een Garmin Zumo naast heb, waar ik prima tevreden over ben. Wel moet ik die nog even bevestigen, en vastmaken aan de aux 12 volt adapter. Want Zero's hebben geen klassieke 12V batterij. Moest even uitzoeken hoe het nou precies zat.

Zelf heb ik nog niets geïntegreerd van Zero zelf. Wat trek je zoal binnen, en van waar?
Hier thuis heb ik wel de kWh meter van het opladen in Grafana ingeladen. Maar nog weinig laadsessie gedaan, hangt pas net een paar dagen. :)
Die data krijg je lastig sluitend als je van buitenaf meet (ene moment laad je aan een paal, ander moment thuis, of hier op kantoor mag ik gratis laden).

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
@_Apache_ Ter info: de Zero DSR/X heeft wel een 12 Volt accu.

Om gegevens binnen te halen staat hier goede informatie: https://gist.github.com/c...30a9c0a4ff8f73311bdb131fa

Echter, initieel werkte dit goed, maar de laatste dagen krijg ik niets meer binnen. Misschien dat het versturen vanuit de motor niet altijd gedaan wordt, maar alleen bij bepaalde triggers, bv tijdens het opladen. Dat moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
AirwinB schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:26:
@_Apache_ Ter info: de Zero DSR/X heeft wel een 12 Volt accu.
De SR/S ook. Maar als ik de manual lees zeggen ze dat je daar niets op moet aansluiten. Omdat als die accu stuk/leeg is, je motor echt niets meer doet (hij kan bijv niet meer opladen).
Er zouden 2 auxiliary power plugs zijn. Die voor dat soort dingen(gps, dashcam, etc) bedoeld zijn. Die plugs krijgen stroom van de hoofdbatterij, niet de 12V.
Van de tekening te zien lijken dat sigarette aansteker achtige plugs te zijn.
Heb ze nog niet gevonden, toegegeven, heb ook nog niet de tijd kunnen nemen om te zoeken.
Om gegevens binnen te halen staat hier goede informatie: https://gist.github.com/c...30a9c0a4ff8f73311bdb131fa

Echter, initieel werkte dit goed, maar de laatste dagen krijg ik niets meer binnen. Misschien dat het versturen vanuit de motor niet altijd gedaan wordt, maar alleen bij bepaalde triggers, bv tijdens het opladen. Dat moet ik nog uitzoeken.
Thanks, ik ga eens koekeloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:13
Ik ga dit topic volgen :)

Eerder heb ik deze motoren al voorbij zien komen, en elektrisch rijden is zeer interessant vanuit meerdere perspectieven. Het probleem wat ik een beetje heb is dat de officiele dealers toch minstens 30 km verwijderd zijn van mij en ik eigenlijk er geen een ken.

De Zero SR/F 2023 lijkt mij interessant door de naked look, nieuwere batterij en degelijk bereik. Woon-werk voor mij is 110 km retour, gros via snelweg en dan lijkt me dit perfect. Thuis opladen kan, maar dan moet ik wel even kijken voor een laadpaal.

Wat zijn de onderhoudsintervallen voor de motoren?

Ik zag trouwens dat de Go Electric subsidie vanuit Zero verlengd is tot augustus 2023 :)
Van de website:
Als de overheid geen subsidie geeft op elektrische motorfietsen, dan doen wij het! Wij stimuleren namelijk graag de overstap van benzine naar elektrisch. Wij geven daarom een subsidie die kan oplopen tot maar liefst € 3500,- bij aankoop van een Zero Motorcycles van modeljaar 2020, 2021, 2022 of 2023. Kies de motorfiets die het beste bij je past. De subsidie geldt zowel op showroom als demo motoren en loopt t/m 31 augustus 2023. Neem contact op met je dealer voor de details en de beschikbaarheid van de modellen. LET OP: de kortingen verschillen per model en varieert tussen €1500,- en € 3500,-.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Beerkeeper schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:23:
Ik ga dit topic volgen :)

Eerder heb ik deze motoren al voorbij zien komen, en elektrisch rijden is zeer interessant vanuit meerdere perspectieven. Het probleem wat ik een beetje heb is dat de officiele dealers toch minstens 30 km verwijderd zijn van mij en ik eigenlijk er geen een ken.

De Zero SR/F 2023 lijkt mij interessant door de naked look, nieuwere batterij en degelijk bereik. Woon-werk voor mij is 110 km retour, gros via snelweg en dan lijkt me dit perfect. Thuis opladen kan, maar dan moet ik wel even kijken voor een laadpaal.

Wat zijn de onderhoudsintervallen voor de motoren?

Ik zag trouwens dat de Go Electric subsidie vanuit Zero verlengd is tot augustus 2023 :)
Van de website:
Als de overheid geen subsidie geeft op elektrische motorfietsen, dan doen wij het! Wij stimuleren namelijk graag de overstap van benzine naar elektrisch. Wij geven daarom een subsidie die kan oplopen tot maar liefst € 3500,- bij aankoop van een Zero Motorcycles van modeljaar 2020, 2021, 2022 of 2023. Kies de motorfiets die het beste bij je past. De subsidie geldt zowel op showroom als demo motoren en loopt t/m 31 augustus 2023. Neem contact op met je dealer voor de details en de beschikbaarheid van de modellen. LET OP: de kortingen verschillen per model en varieert tussen €1500,- en € 3500,-.
Ik zou zeggen, maak eens een proefrit. Bel een dealer, of probeer enen Zero te vinden op motoshare voor een keer huren. Helaas vond ik wel vooral veel 2020 en 21 modellen, niet de 22 en 23 (met de betere accu) op motoshare.

Mijn werk klus nu is precies 100km retour, en heb precies 50%charge nodig voor een retour trip. En dat valt mij alleszins mee.
Ik heb een SR/S uit 2022.

Een laadpaal hoeft niet, mag wel. Je hebt ook niet eens een aparte groep nodig in je meterkast. Ik gebruik een lader waar het amperage in te stellen is, en 1800W een nachtje lang is altijd een volle tank. Ik kan wel tot 3.6kW laden thuis, maar doe het weinig.
Als ik echt snel wil lader (~6kW) dan pak ik de publieke paal in de straat wel.

De intervallen zijn om de 6-8k meen ik, je kunt even googlen naar het owners manual, daar staan de tabellen en kilometrages in en wat er nagekeken word.
Wel zijn de kosten veel lager, wat minder te doen /te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 15-07-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driesse1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Net nieuw op deze forum. Na meerdere Honda VFR mortoren versleten te hebben heb ik twee maanden geleden een Zero SR/S aangeschaft voor mijn woon-werk verkeer. 95 km enkele reis puur snelweg. Na mijn eerste 5.000 km ben ik erg tevreden over de rij eigenschappen. Rijdt erg lekker en soepel door het verkeer. Hij ligt heerlijk in de bochten en het vermogen is natuurlijk heerlijk. Wel als eerste een tour-ruit aangeschaft voor iets meer comfort. Enige zorg is de range. Bij 95 km enkele reis heb ik bij wind-tegen en twintig graden temperatuur maar 10% over aan het eind van de rit. Zijn er mensen die ervaring hebben met de invloed van buitentemperatuur op de range. Want ik ben bang dat ik in de winter een probleem krijg

Ander probleem is dat hij soms bij opladen een hoge fluitende toon geeft. Iemand hier ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Temperatuur weet ik niet. Het zal best invloed hebben. Even mijn hersenspinsels op een rij.

- Tegenwind heeft invloed, weinig aan te doen. Ruitje is een goede zet geweest.

- Snelheid heeft veel invloed, van 130 naar 110-115kmh geeft mij 15-20% meer range.

- Banden goed op druk houden?

- Is er nog ruimte voor een range tank misschien, is dat een optie?

- Rij je in ECO mode? die is veeeel zuiniger dan de anderen op de snelweg. Wellicht een rij modus maken die nog zuiniger is (maar iets meer topsnelheid, want 120kmh is nette weinig imho).

- Welk model heb je? Want vanaf 22 is de range duidelijk beter. Ik haal met mijn MY22 ruim 170km snelweg.
Heb nu al een paar keer ritjes van 55km enkele reis, dat ik na een retour ritje nog 50% over heb.

Bij het laden hoor ik geen piep, heb je het bij verschillende laadsnelheden? Ik laadt thuis namelijk veel langzamer dan op werk. Thuis maar met 6 amp (~1400W) en op werk 6-6.5kW. Thuis staat ie af en toe te blazen, afhankelijk of de zon er ook echt op staat. Maar met 6kW is het alsof een stofzuiger bezig is.
--

Vanmiddag kwam ik op de A12 een SRS tegen, reed in westelijke richting, richting de N11, rond 1700hrs..
Kenteken xx-ML-LT.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 20-07-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@Driesse1 welkom!
Temperatuur heeft zeker invloed op je range, flink ook. Onder de 7 graden gaat het hard. Verwacht inderdaad niet dat je in de winter nog deze afstand haalt.

@_Apache_ is ECO op de snelweg je eigen ervaring? Ik kan het me niet zo goed voorstellen. Voor een bepaalde snelheid heb je een vaste hoeveelheid energie nodig, dit maakt dan niet uit in welke stand zou ik denken. Maar ik ga het zeker zelf eens uitproberen, uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Knielen schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:47:
@Driesse1 welkom!
Temperatuur heeft zeker invloed op je range, flink ook. Onder de 7 graden gaat het hard. Verwacht inderdaad niet dat je in de winter nog deze afstand haalt.

@_Apache_ is ECO op de snelweg je eigen ervaring? Ik kan het me niet zo goed voorstellen. Voor een bepaalde snelheid heb je een vaste hoeveelheid energie nodig, dit maakt dan niet uit in welke stand zou ik denken. Maar ik ga het zeker zelf eens uitproberen, uit nieuwsgierigheid.
Jaa, je zou het zeggen. Maar ECO reageert veel minder fel op kleine tempo wijzigingen, wat veel zuiniger is dan met Sport of Standard. En daar zit het hem in denk ik.

Met Beast (alles op 100%) blijf ik zo rond de 85-90Wh/KM hangen, en Eco rond de 60-65.

Cruise control helpt ook erg, mits je daar de ruimte voor hebt in het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirwinB
Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst een redelijk lange rit gemaakt met mijn DSR/X. Ik moest 130 km, waarvan 100 op de snelweg (overdag, dus max snelheid is 100 km/u) en zo'n 30 km op een 80 km/u weg.

Ik ben gestart met de accu op 110%, heb op ECO modus gereden, en toen ik op de bestemming was had ik nog 42% over! En deze trip was het verbruik 66 WH/km.

De terugweg was deels na 19:00 en kwam ik thuis met 15% omdat ik hele stukken 130+ heb gereden.

[ Voor 3% gewijzigd door AirwinB op 21-07-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Knielen schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:47:
@Driesse1 welkom!

Ik heb nog een paar testjes gedaan. Tussen Eco en Beast zit wel verschil (vooral als je veel tempo wisselingen hebt). Maar tussen Eco / Standard / Rain / Sport weinig.

Heb nu een tiental ritten gehad op hetzelfde stuk, allemaal verbruiken ze ~25%. Enige verschil is als je echt structureel harder rijdt, zware tegenwind hebt of handvatverwarming op standje lava hebt staan.
Rij-modus heeft hier dus amper verschil op, mits je wegblijft van de stoplichtsprintjes en dergelijke.
Flinke file heeft dan wel weer positieve invloed. :P

Temperatuur heb ik nog weinig ervaring mee, vandaag noteerde ik 15 graden en dat is het koudste wat ik heb gereden. Ook hier noteerde de rit een 25% verbruik.

Overigens, valt mij op dat TC wel knippert als het achterwiel slipt, maar hij lijkt niet in te grijpen, even uitzoeken hoe dat zit.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 07-08-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Stef87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:58:
Is er ergens een lijstje met de Zero 0-100 specs? Kan het niet vinden.

Ik had ongeveer vorige week een leuk stoplicht sprintje getrokken met een blije Zero rijder (raampje kort open, ik rijd een Tesla model Y performance)

Volgens mij had hij zoiets
https://tweakers.net/i/mX...pP0cEptM.jpg?f=user_large

Het was een zero maar ik was denk ik net wat sneller (preheated batterij en 95% opgeladen). Nadeel was meisje op een step reed door rood (motorfiets zag deze niet denk ik, ik wel en moest eerder remmen)

Misschien zit deze rijder (stoplichten Eindhoven 70weg, vlakbij Mercedes dealer kruising) wel op het forum :)

De Zero Maakte ook een leuk “warp” achtig geluid, erna samen even kort gelachen en reed dhr door :)
Ik heb zelf een Zero SR ZF12.5 (2015) en mijn broer een Tesla model 3 LR (dual motor). Deze waren in sprint zo goed als even snel. Een Tesla model Y P zou net iets sneller moeten zijn verwacht ik, al zijn de nieuwere modellen Zero SR ook weer een paar kW sterker (piekvermogen) dan mijn 2015 model.

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 08:21
Tipje voor (D)SR rijders: controleer na je eerste warme of lange rit de riemspanning. Deze blijkt dan vaak een stuks trakker te staan dan aanbevolen. Je lagers of je riem zullen je dankbaar zijn.
Ik las deze tip op FB, nét na een lange bergrit in Frankrijk. Teller op 1500 km en ik kon gitaar spelen op de riem, als ik muzikaler was tenminste.

Verdere ervaringen: controleer de instellingen (alle!) van je vering. Er wil wel eens wat verschil zitten links en rechts en dat scheelde bij mij merkbaar in rijgenot.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Vandaag de tijd gehad om de USB socket te installeren. Was al even op zoek naar een goedkoper alternatief dan de originele. Zie resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m6PYaaedf9mHb4XxnC9lL9eMM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhoL3Gc2kCOuVUZxQL5238uw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gcqtjfScAU0T4U27K7pC2rn01c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NFNBmPZqI2q4OLuIA3B7Bqm.jpg?f=fotoalbum_large

Spullen die ik gebruikt heb:

USB socket
Kabel

Om te installeren moest het zadel eraf en het opbergvak moest verwijderd worden. Hiervoor heb ik Zeromanual.com gebruikt.

Mocht iemand anders ook dit zelf willen doen, even opletten dat de + en - andersom zitten dan aangeven op de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le_Roi210
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Hi,

Ik heb met interesse alle posts gelezen want ik ben zelf bezig te bepalen wat mijn volgende motor wordt.
De motor is voor mij een primair vervoersmiddelen voor een woon-werk stuk van 23 km één richting en ik rij dus het hele jaar door.

Elektrisch intrigeert me en ik overweeg serieus een Zero aan te schaffen.
Maar één ding houd me tegen en dat is laden in de winter want ik kan de motor niet warm weg zetten…wel droog.
Wat ik er over kan vinden is niet bemoedigend, ik begrijp dat laden onder de 0 graden niet kan maar rijden (met beperkingen) wel tot -20 graden. Als tip lees ik her en der dan direct na het rijden te laden om dat de accu dan warm is.

Zijn er hier Zero rijders die in de winter rijden en zo ja wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips?
Pagina: 1 2 3 Laatste