Nee, lijkt mij weinig bijzonders aan. Dit zijn wel de cijfers die je regelmatig ziet bij een SR/F.
Ik heb met mijn SRS overigens amper schommelingen in SoC tijdens gebruik. Wel met de range tijdens het rijden, soms ga je een half uur lang heuvel af, toen had ik met een hoge SoC een (indicated) range van 300+km, maar na een half uurtje autobahn was de helft weg.
Gister thuisgekomen van een weekendje Duitsland met de SRS, vrijdag naar Winterberg gereden, zaterdag een rondje daar, en gister weer naar huis. Een roundtrip van iets meer dan 1000km.
Eigenlijk geen issues met laden gehad, had al best wel wat laadstops uitgezocht. Een laadstop (van de 10 totaal ) kon ik niet laden, de andere 9 geen issues.. Er was lokaal een festival en het was heeel druk, en de twee beschikbare laadplekken waren bezet. Uiteindelijk de motor iets verderop laten laden.
Verbruik op de bundesstrasse (Duitse N wegen) (80-100kmh), bleef zo rond 7kWh/100km.
In de heuvels is het echt een genieten, wat een beest is het dan

. Kon bij het hotel laden, en was echt prima geregeld.
Enige echte vertraging die ik had, kwam door een wegafsluiting op de A12. Wilde van Arnhem over Utrecht naar ~Zoetermeer rijden, 95km, wat goed te doen is. Maar na Utrecht was het dicht, we werden de A2 opgestuurd. Maar Arhem-> Utrecht -> A2 Amsterdam -> A4 Den Haag -> Zoetermeer was wel ver om. Alternatief was de A15 nemen, en dan via Tiel / Gorinchem / Rotterdam / Zoetermeer, dat zou 130km zijn, dat is dan wel weer een stevige stint. Uitendelijk klein stukje A2 gedaan, bij Breukelen eraf, en binnendoor Nieuwkoop, Alphen, Waddinxveen.
En ik kwam met 35% / 80km range thuis.
Grootste verschillend met Duitsland
- De palen in DLD werken vaak ook met een timer, dat je na een uur na het starten x bedrag na een uur gaat betalen voor elke minuut (ongeacht of je klaar bent of niet). Heb er nu 2 gehad die rekende na een uur, 6c/min, geen issue voor ons Zero's, maar is meer om de klevers weg te jagen. Dat maakte een laad sessie van 5eu, iets meer dan 7eu.
- En 2 palen waren gratis, die kregen een fooitje na de koffie.
- De plugsurfing druppel werkte foutloos (gekoppeld aan cc)
- in Nederland blijven ze vaak plakken aan de paal als ze klaar zijn.,

- Duitsers zijn echt wel onder de indruk van de motor, genoeg vermogen. In de heuvels ben je lastig in te halen omdat uit elke bocht wegschiet
. Had een S1000R die zijn inhaalpoging tot 3x moest afbreken omdat ik weg trok. - Veel aanspraak gehad, mensen die je wel zien maar niet horen, of een motor met stekker zien. Zag regelmatig mensen even blijven staan bij de motor of dat ze je aanspreken. De motor maakt ook wat geluid bij het laden, dat trekt ook wat aandacht.
- De locatie van laadpalen staan vaak best goed aangegeven, maar toch zijn de palen best verstopt.
- De motor kan eeenorrrm veel energie terugwinnen heuvelaf, had op een gegeven moment de 'power consumption' een kwartier lang op 1 staan, (lager gaat ie niet zolang de wielen bewegen).
[
Voor 55% gewijzigd door
_Apache_ op 11-05-2026 11:04
]