Ik heb de Givi B45 besteld met bevestigingsplaats. Thanks voor je tip, zitten mooie koffers bij van Giviaarthodo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:56:
Ik heb een fxs, met een rek en nieuwe zij afdekplaten van zero , een montageplaat van givi en een koffer van givi.
Ik ben anderhalve maand geleden met mijn SR/F uit 2020 van Amersfoort naar Amsterdam (vnl snelweg) gereden (57 km enkele reis). Ik heb hem nu een jaartje en heb er nog niet heel veel mee gereden. Maar ik twijfel toch een beetje over de percentages van de accu.
Ik weet de percentages niet exact meer, maar na de heenweg had ik nog ongeveer 50% over. Omdat ik terug niet met 0% wilde aankomen, heb ik iets bijgeladen tot 65%. Op de laadpaal rekende hij iets van 1 kWh, terwijl ik op de motor 2 kWh zag staan. Als 1 kWh 15% is, heb ik een accu van bijna 7 kWh. Als 2 kWh 15% is, dan heb ik een accu van 14 kWh, wat wel beter overeen komt met de grootte van mijn SR/F. Maar blijft toch gek dat die laadpaal zo slecht meet. Die laadpaal is dief van zijn eigen portemonnee.
Op de terugweg heb ik ongeveer 35% verbruikt en kwam dus met zo'n 30% thuis. Het was wat warmer en misschien had ik een beetje wind mee, maar toch vind ik het een groot verschil tussen de heen- en terugweg. Met elektrische auto's heb ik nooit zulke grote verschillen gehad.
Al met al 2 x 57 km = 114 km afgelegd en 50% + 35% = 85% verbruikt. Lijkt mij niet slecht, toch?
En met laden zie ik ook wel eens de percentages niet lineair gaan: Soms zomaar in korte tijd van 85% tot 100% geladen en de volgende ochtend staat hij dan weer op 94% zonder gereden te hebben.
Herkennen jullie die verschillen in percentages? Of is er iets niet goed aan mijn accu?
Ik weet de percentages niet exact meer, maar na de heenweg had ik nog ongeveer 50% over. Omdat ik terug niet met 0% wilde aankomen, heb ik iets bijgeladen tot 65%. Op de laadpaal rekende hij iets van 1 kWh, terwijl ik op de motor 2 kWh zag staan. Als 1 kWh 15% is, heb ik een accu van bijna 7 kWh. Als 2 kWh 15% is, dan heb ik een accu van 14 kWh, wat wel beter overeen komt met de grootte van mijn SR/F. Maar blijft toch gek dat die laadpaal zo slecht meet. Die laadpaal is dief van zijn eigen portemonnee.
Op de terugweg heb ik ongeveer 35% verbruikt en kwam dus met zo'n 30% thuis. Het was wat warmer en misschien had ik een beetje wind mee, maar toch vind ik het een groot verschil tussen de heen- en terugweg. Met elektrische auto's heb ik nooit zulke grote verschillen gehad.
Al met al 2 x 57 km = 114 km afgelegd en 50% + 35% = 85% verbruikt. Lijkt mij niet slecht, toch?
En met laden zie ik ook wel eens de percentages niet lineair gaan: Soms zomaar in korte tijd van 85% tot 100% geladen en de volgende ochtend staat hij dan weer op 94% zonder gereden te hebben.
Herkennen jullie die verschillen in percentages? Of is er iets niet goed aan mijn accu?
Nee, lijkt mij weinig bijzonders aan. Dit zijn wel de cijfers die je regelmatig ziet bij een SR/F.
Ik heb met mijn SRS overigens amper schommelingen in SoC tijdens gebruik. Wel met de range tijdens het rijden, soms ga je een half uur lang heuvel af, toen had ik met een hoge SoC een (indicated) range van 300+km, maar na een half uurtje autobahn was de helft weg.
Gister thuisgekomen van een weekendje Duitsland met de SRS, vrijdag naar Winterberg gereden, zaterdag een rondje daar, en gister weer naar huis. Een roundtrip van iets meer dan 1000km.
Eigenlijk geen issues met laden gehad, had al best wel wat laadstops uitgezocht. Een laadstop (van de 10 totaal ) kon ik niet laden, de andere 9 geen issues.. Er was lokaal een festival en het was heeel druk, en de twee beschikbare laadplekken waren bezet. Uiteindelijk de motor iets verderop laten laden.
Verbruik op de bundesstrasse (Duitse N wegen) (80-100kmh), bleef zo rond 7kWh/100km.
In de heuvels is het echt een genieten, wat een beest is het dan
. Kon bij het hotel laden, en was echt prima geregeld.
Enige echte vertraging die ik had, kwam door een wegafsluiting op de A12. Wilde van Arnhem over Utrecht naar ~Zoetermeer rijden, 95km, wat goed te doen is. Maar na Utrecht was het dicht, we werden de A2 opgestuurd. Maar Arhem-> Utrecht -> A2 Amsterdam -> A4 Den Haag -> Zoetermeer was wel ver om. Alternatief was de A15 nemen, en dan via Tiel / Gorinchem / Rotterdam / Zoetermeer, dat zou 130km zijn, dat is dan wel weer een stevige stint. Uitendelijk klein stukje A2 gedaan, bij Breukelen eraf, en binnendoor Nieuwkoop, Alphen, Waddinxveen.
En ik kwam met 35% / 80km range thuis.
Grootste verschillend met Duitsland
Ik heb met mijn SRS overigens amper schommelingen in SoC tijdens gebruik. Wel met de range tijdens het rijden, soms ga je een half uur lang heuvel af, toen had ik met een hoge SoC een (indicated) range van 300+km, maar na een half uurtje autobahn was de helft weg.
Gister thuisgekomen van een weekendje Duitsland met de SRS, vrijdag naar Winterberg gereden, zaterdag een rondje daar, en gister weer naar huis. Een roundtrip van iets meer dan 1000km.
Eigenlijk geen issues met laden gehad, had al best wel wat laadstops uitgezocht. Een laadstop (van de 10 totaal ) kon ik niet laden, de andere 9 geen issues.. Er was lokaal een festival en het was heeel druk, en de twee beschikbare laadplekken waren bezet. Uiteindelijk de motor iets verderop laten laden.
Verbruik op de bundesstrasse (Duitse N wegen) (80-100kmh), bleef zo rond 7kWh/100km.
In de heuvels is het echt een genieten, wat een beest is het dan
Enige echte vertraging die ik had, kwam door een wegafsluiting op de A12. Wilde van Arnhem over Utrecht naar ~Zoetermeer rijden, 95km, wat goed te doen is. Maar na Utrecht was het dicht, we werden de A2 opgestuurd. Maar Arhem-> Utrecht -> A2 Amsterdam -> A4 Den Haag -> Zoetermeer was wel ver om. Alternatief was de A15 nemen, en dan via Tiel / Gorinchem / Rotterdam / Zoetermeer, dat zou 130km zijn, dat is dan wel weer een stevige stint. Uitendelijk klein stukje A2 gedaan, bij Breukelen eraf, en binnendoor Nieuwkoop, Alphen, Waddinxveen.
En ik kwam met 35% / 80km range thuis.
- De palen in DLD werken vaak ook met een timer, dat je na een uur na het starten x bedrag na een uur gaat betalen voor elke minuut (ongeacht of je klaar bent of niet). Heb er nu 2 gehad die rekende na een uur, 6c/min, geen issue voor ons Zero's, maar is meer om de klevers weg te jagen. Dat maakte een laad sessie van 5eu, iets meer dan 7eu.
- En 2 palen waren gratis, die kregen een fooitje na de koffie.
- De plugsurfing druppel werkte foutloos (gekoppeld aan cc)
- in Nederland blijven ze vaak plakken aan de paal als ze klaar zijn.,
- Duitsers zijn echt wel onder de indruk van de motor, genoeg vermogen. In de heuvels ben je lastig in te halen omdat uit elke bocht wegschiet
. Had een S1000R die zijn inhaalpoging tot 3x moest afbreken omdat ik weg trok.
- Veel aanspraak gehad, mensen die je wel zien maar niet horen, of een motor met stekker zien. Zag regelmatig mensen even blijven staan bij de motor of dat ze je aanspreken. De motor maakt ook wat geluid bij het laden, dat trekt ook wat aandacht.
- De locatie van laadpalen staan vaak best goed aangegeven, maar toch zijn de palen best verstopt.
- De motor kan eeenorrrm veel energie terugwinnen heuvelaf, had op een gegeven moment de 'power consumption' een kwartier lang op 1 staan, (lager gaat ie niet zolang de wielen bewegen).
[ Voor 55% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 11:04 ]
Ik herken het wel met mijn '18 13 kWh DSR. Helaas is het nog een warboel op de BMS hoe je SOC wordt weergegeven.ffonz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:26:
Ik ben anderhalve maand geleden met mijn SR/F uit 2020 van Amersfoort naar Amsterdam (vnl snelweg) gereden (57 km enkele reis). Ik heb hem nu een jaartje en heb er nog niet heel veel mee gereden. Maar ik twijfel toch een beetje over de percentages van de accu.
Ik merk bijvoorbeeld nog als er veel vermogen wordt gevraagd (snelweg) de % sneller wegtikken. Maar als ik dan bijvoorbeeld op de snelweg 130 km/h doe en dan van de snelweg afdraai met 20% SOC, dat de motor dan na een poosje op de 80 km/h weg gewoon weer 30% aangeeft. Parkeren met een bepaalde SOC en later terugkomen met een wat hogere SOC is ook bekend voor mij.
Dit is allemaal typisch gedrag van een batterij omdat het voltage zakt tijdens hoog verbruik en soms 'rebound' in rust. Maar bij moderne EV wordt dit allemaal gecorrigeerd in de BMS (ik gok dat dit probleem komt omdat de Zero puur afgaat op batterijvoltage en geen shunt gebruikt). Maar deze generatie Zero staat helaas qua dat nog in de kinderschoenen.
Dat gezegd hebbende raak je gewend aan dit gedrag en weet je later niet anders. Ik hoop wel dat als ik tzt mijn Zero vervang door een nieuwe (want ik ben er wel tevreden over in zijn geheel!) dat ze hiervan hebben geleerd en dat ze dit soort fouten eruit hebben gehaald.
...
Ah, je komt net terug uit Duitsland! Ik ga er over 3 weken naartoe! Ergens onder het Sauerland en ten oosten van Keulen._Apache_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:48:
- De palen in DLD werken vaak ook met een timer, dat je na een uur na het starten x bedrag na een uur gaat betalen voor elke minuut (ongeacht of je klaar bent of niet). Heb er nu 2 gehad die rekende na een uur, 6c/min, geen issue voor ons Zero's, maar is meer om de klevers weg te jagen. Dat maakte een laad sessie van 5eu, iets meer dan 7eu.
- En 2 palen waren gratis, die kregen een fooitje na de koffie.
- De plugsurfing druppel werkte foutloos (gekoppeld aan cc)
- in Nederland blijven ze vaak plakken aan de paal als ze klaar zijn.,
Met de auto is het tegenwoordig heel simpel: Ik neem een abo van Tesla (of Fastnet of Ionity) en dan rijd ik van snellaadpaal naar snellaadpaal.
Maar hoe doe je dat met de Zero? Zijn er 22kW AC laders langs de snelweg? Of laad je overal buiten de snelweg in kleine dorpjes? Of rijd je van supermarkt (Lidl/Aldi) naar supermarkt? Welke apps/laadpassen gebruik jij?
Ik heb nu New Motion (=Shell), e-flux (= Road), Fresh Mile (meer Frankrijk), Maingau... Misschien moet ik nog eens op LaadpasTop10 kijken. Die website schijnt vernieuwd te zijn...
22kW kan, 11kW werkt ook, en zelfs 7 (2vd 3 fases) werkt ook goed. De 22's gaan eigenlijk altijd wel op de max snelheid van de motor (6.4kW), de 11's willen nog wel eens knijpen (lager dan 5kW).ffonz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Ah, je komt net terug uit Duitsland! Ik ga er over 3 weken naartoe! Ergens onder het Sauerland en ten oosten van Keulen.
Met de auto is het tegenwoordig heel simpel: Ik neem een abo van Tesla (of Fastnet of Ionity) en dan rijd ik van snellaadpaal naar snellaadpaal.
Maar hoe doe je dat met de Zero? Zijn er 22kW AC laders langs de snelweg? Of laad je overal buiten de snelweg in kleine dorpjes? Of rijd je van supermarkt (Lidl/Aldi) naar supermarkt? Welke apps/laadpassen gebruik jij?
Ik heb nu New Motion (=Shell), e-flux (= Road), Fresh Mile (meer Frankrijk), Maingau... Misschien moet ik nog eens op LaadpasTop10 kijken. Die website schijnt vernieuwd te zijn...
Maar ik rij dna gewoon N wegen, en kies stops bij een restaurant. Wij doen een koffie / gebakje, terwijl de motor wat bijlaadt.
Ik laad hem nooit vol, niet omdat de snelheid dna afneemt (dat valt mee), maar ik kan leeg aankomen bij het hotel. Want zelfs met een 11kW paal, ben ik bij aankomst om 5u, na het avondeten alweer opgeladen.
Ik kan niet DC laden, dus alleen AC.
We hadden zelfs 2 (vd 10 stops) die gratis waren. =)
Ik heb vooral AI gevraagd.
Dit is mijn bereik, dit mijn verbruik, vermijd snelwegen, ik wil laden bij een restaurant of terras.
En als je een beetje doorvraagt komen er wel grappige dingen terug. Je moet het wel echt dubbelchecken, maar is goede inspiratie.
Bij dit soort terrassen
https://maps.app.goo.gl/5oQLUXc2mTtkNTcUA?g_st=ac
[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 20:15 ]
AI, daar had ik nog niet aan gedacht. Slim. Ik heb die Power Charge Tank met extra 6kW. Dus ik ga me vooral op de 11 en 22kW AC palen richten. ABRP kan me wsl ook wat helpen, al staan niet alle Zero's erin.
Ja. Ik weet niet wat je doel is qua afstand. Maar mijn SRS deed het goed met de 6.5kW die hij max kan laden en de route was bijna 400km. Vol vertrokken, koffiestops waarbij genoeg laadt om de lunchstop te halen, dan volladen, en 2e koffiestop is om het hotel te halen.ffonz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:48:
AI, daar had ik nog niet aan gedacht. Slim. Ik heb die Power Charge Tank met extra 6kW. Dus ik ga me vooral op de 11 en 22kW AC palen richten. ABRP kan me wsl ook wat helpen, al staan niet alle Zero's erin.
We hadden laad en lunch stops gecombineerd. Heb niet het idee dat we echt op het laden moesten wachten.
De SRS is wel echt zuinig op de N wegen, meet z'n 5-6 kWh/100km. Wel vooral in Eco gereden, was snel genoeg voor m'n reismaatje.
Heb wel de 15.6+ accu met +10%, dus 17kWh accu.
[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 12-05-2026 18:50 ]
Duurde even maar hij zit erop. Voor 2 schroeven een nieuw bevestigingspunt moeten maken. Onder de plastic kap achterop zit een vrij dik metalen plaatje, hier 2 gaten geboord en schroefdraad getapt. Zit als een huis, nog niet mee gereden maar voelt allemaal goed aan. “Goedkoop” alternatief voor dat originele spul 😊. ThanksMilleRemmy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Ik heb de Givi B45 besteld met bevestigingsplaats. Thanks voor je tip, zitten mooie koffers bij van Givi
:strip_exif()/f/image/NclxQlMEIsi3gek0taaFufLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ecb4vFmWmIOx1HY8mP9jEYaH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MR0ulMztXIUk5MEHDE1FMIuS.jpg?f=fotoalbum_large)
voor de tips.
Ziet er goed uit @MilleRemmy , en keurige motor ook. Alsof hij zo uit de showroom is komen rollen.
Die van mij gaat deze week over de 30k km, sinds aankoop (mei '23) met 3k. Dus steady zo een 10k km per jaar.
Die van mij gaat deze week over de 30k km, sinds aankoop (mei '23) met 3k. Dus steady zo een 10k km per jaar.
Thanks, afgelopen week alleen maar in de regen gereden dus de fiets ziet er echt niet uit haha. De regen instelling gebruikt in de stad, traag maar oké :-). Ik zal zo.n 16.000 km per jaar gaan rijden, eens kijken waar we over een jaar staan._Apache_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:26:
Ziet er goed uit @MilleRemmy , en keurige motor ook. Alsof hij zo uit de showroom is komen rollen.