Zelf heb ik geen ervaring met de Zero in winterse omstandigheden. Maar ben ik als motorrijder allang afgestapt als de temperatuur richting het vriespunt gaat. Ondanks dat ik al bijna 15 jaar alle seizoenen doorrij, is een 3/4 graden Celsius wel mijn ondergrens als het gaat om gladheidrisico. En dan heb ik in die laatste paar graden dat ik al amper meer motorrijders op de weg zie. Zelfs veel 'doorrijders' zie ik afhaken.Le_Roi210 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:11:
Hi,
Ik heb met interesse alle posts gelezen want ik ben zelf bezig te bepalen wat mijn volgende motor wordt.
De motor is voor mij een primair vervoersmiddelen voor een woon-werk stuk van 23 km één richting en ik rij dus het hele jaar door.
Elektrisch intrigeert me en ik overweeg serieus een Zero aan te schaffen.
Maar één ding houd me tegen en dat is laden in de winter want ik kan de motor niet warm weg zetten…wel droog.
Wat ik er over kan vinden is niet bemoedigend, ik begrijp dat laden onder de 0 graden niet kan maar rijden (met beperkingen) wel tot -20 graden. Als tip lees ik her en der dan direct na het rijden te laden om dat de accu dan warm is.
Zijn er hier Zero rijders die in de winter rijden en zo ja wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips?
Mocht je wat gereden hebben is de accu wat warmer dan omgevingstemp, dus hij zal wel op te laden zijn. Tijdens het opladen verwacht ik ook wel dat ie wat warmer word (hoe hoger het aantal kW te laden hoe warmer hij zal worden).
Onder de -20 celsius gaat het BMS de 'power controller' uitzetten. Ergo, de fiets gaat in een winterslaap en komt daar pas uit als het weer > -20C is.
Ik meen dezelfde diepe slaap als dat je je motor maanden niet gebruikt. Dan zou het wat langer duren voordat je motor 'opgestart' is. Mits de temperaturen het toestaan.
Voor mij geen isseus persoonlijk, want ze zijn of onrealistisch of ik zal in die omstandigheden niet motorrijden. Zolang er maar geen schade is aan de accu na die periode.
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 23-08-2023 15:59 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler