Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:09
Le_Roi210 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:11:
Hi,

Ik heb met interesse alle posts gelezen want ik ben zelf bezig te bepalen wat mijn volgende motor wordt.
De motor is voor mij een primair vervoersmiddelen voor een woon-werk stuk van 23 km één richting en ik rij dus het hele jaar door.

Elektrisch intrigeert me en ik overweeg serieus een Zero aan te schaffen.
Maar één ding houd me tegen en dat is laden in de winter want ik kan de motor niet warm weg zetten…wel droog.
Wat ik er over kan vinden is niet bemoedigend, ik begrijp dat laden onder de 0 graden niet kan maar rijden (met beperkingen) wel tot -20 graden. Als tip lees ik her en der dan direct na het rijden te laden om dat de accu dan warm is.

Zijn er hier Zero rijders die in de winter rijden en zo ja wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips?
Zelf heb ik geen ervaring met de Zero in winterse omstandigheden. Maar ben ik als motorrijder allang afgestapt als de temperatuur richting het vriespunt gaat. Ondanks dat ik al bijna 15 jaar alle seizoenen doorrij, is een 3/4 graden Celsius wel mijn ondergrens als het gaat om gladheidrisico. En dan heb ik in die laatste paar graden dat ik al amper meer motorrijders op de weg zie. Zelfs veel 'doorrijders' zie ik afhaken.

Mocht je wat gereden hebben is de accu wat warmer dan omgevingstemp, dus hij zal wel op te laden zijn. Tijdens het opladen verwacht ik ook wel dat ie wat warmer word (hoe hoger het aantal kW te laden hoe warmer hij zal worden).

Onder de -20 celsius gaat het BMS de 'power controller' uitzetten. Ergo, de fiets gaat in een winterslaap en komt daar pas uit als het weer > -20C is.
Ik meen dezelfde diepe slaap als dat je je motor maanden niet gebruikt. Dan zou het wat langer duren voordat je motor 'opgestart' is. Mits de temperaturen het toestaan.

Voor mij geen isseus persoonlijk, want ze zijn of onrealistisch of ik zal in die omstandigheden niet motorrijden. Zolang er maar geen schade is aan de accu na die periode.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 23-08-2023 15:59 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• Le_Roi210
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Dank voor de reactie, laatste jaren wordt het niet meer heel koud…afgelopen winter was 2 á 3 graden wel het koudste waarbij ik gereden heb. Maar je geeft aan niet meer te rijden als de temperatuur laag wordt, daar zit niet echt mijn vrees…ik begrijp dat een Zero wel rijdt tot -20C en dat zal het hier niet snel worden. Maar heb jij of iemand anders wel ervaring met laden bij lage temperatuur? Warmt de accu genoeg op met een ritje van 23 km om dan te laden, daar zit vooral mijn vraag. Als escape kan ik de motor van mijn vrouw pakken op benzine, maar dat doe ik liever niet als het niet echt hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Eigenlijk de stroom aan informatie - voor praktisch elk Zero detail - zo.

Probeer service en owner manual door te spitten voor je antwoord. ( Dat heb je wel gedaan zo lijkt het.)
Bel - ga langs - bij een dealer.
Bel Zero Nederland.

Zelf vind ik het kennis niveau van dealers wat aan de lage kant sterk wisselend per dealer, hun kennis zit vooral in de handel van de machines, niet echte details over gebruik.

En Zero Nederland kreeg ik vrij makkelijk te pakken, en konden mij exacte details geven over een vraag ik die had. Mijn vraag ging over de 'plus' accu, dus het 15.6+ accupakket, tov de 14.4. Telefoon nummer is vrij makkelijk te googelen

==

Edit, vandaag las ik aan de kilometerteller dat ik er inmiddels 2.000km met mijn SR/S gereden heb. En hoef geen benzine motor meer, wat een fijne machine. Range is echt een non-issue voor mij (retour van 110km / dag)

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 25-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Dit is een beetje inside information via het grijze circuit, maar dit is een nieuwtje voor 2024.

Er gaat een afgeslankte versie van de DSR/X komen. Aan de buitenkant zal je geen verschillen zien, maar iets minder laadvermogen, iets minder kW/Nm vermogen, wat zachtere prijs.

Dit lijkt heel erg op de SR op het FST platform (zoals de SR/S en SR/F).
Wat de exacte prijs gaat worden is niet verteld, maar het verschil tussen de SR/S en SR is ongeveer 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

_Apache_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
Edit, vandaag las ik aan de kilometerteller dat ik er inmiddels 2.000km met mijn SR/S gereden heb. En hoef geen benzine motor meer, wat een fijne machine. Range is echt een non-issue voor mij (retour van 110km / dag)
Ik heb inmiddels al 25.000 km op de teller staan van mijn SR ZF12.5. Ook een erg fijne machine waar ik liever op rijd dan op m'n Honda CBR 600F die ik er nog naast heb voor bijvoorbeeld een motorweekend naar Duitsland.

Qua onderhoud heb ik alleen nieuwe banden gekocht. Voor de rest zero (pun intended) kosten. Zelfs de aandrijfriem is nog origneel en deze vertoond ook nog geen (zware) slijtage.

Zit wel te denken om de Zero in te ruilen voor een nieuwe DSR/X. Vooral het snellere laden maakt 'm bruikbaarder voor langere ritten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
antonboonstra schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Ik heb inmiddels al 25.000 km op de teller staan van mijn SR ZF12.5. Ook een erg fijne machine waar ik liever op rijd dan op m'n Honda CBR 600F die ik er nog naast heb voor bijvoorbeeld een motorweekend naar Duitsland.

Qua onderhoud heb ik alleen nieuwe banden gekocht. Voor de rest zero (pun intended) kosten. Zelfs de aandrijfriem is nog origneel en deze vertoond ook nog geen (zware) slijtage.

Zit wel te denken om de Zero in te ruilen voor een nieuwe DSR/X. Vooral het snellere laden maakt 'm bruikbaarder voor langere ritten.
Ja, kan me zo voorstellen dat een scherp geprijst Zero (jouw SR) nog wel eens gretige aftrek kan vinden tussen het hooggeprijste geweld tegenwoordig.

Definieer 'lange rit' ? Zelf rij ik regelmatig meer dan 100km per dag, en kom vaak nog met meer dan 50% SoC thuis. De 200km range lijkt echt wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

_Apache_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Ja, kan me zo voorstellen dat een scherp geprijst Zero (jouw SR) nog wel eens gretige aftrek kan vinden tussen het hooggeprijste geweld tegenwoordig.

Definieer 'lange rit' ? Zelf rij ik regelmatig meer dan 100km per dag, en kom vaak nog met meer dan 50% SoC thuis. De 200km range lijkt echt wel haalbaar.
Een rit binnendoor van 3 uur is prima op mijn huidige Zero te doen. Als ik rustig rij, is 180 km haalbaar. Maar een langere dagtocht van 250 km oid is praktisch niet haalbaar. Tijdens een koffiepauze of lunch van een uur zou ik ca 20 km kunnen bijladen. Dat schiet dus niet echt op.

Als een DSR/X ruim 200 km range heeft en tijdens een uur pauze ook nog 50 km kan bijladen, is dit prima bruikbaar voor een groot deel van de motortoertochten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Dat lijkt wel haalbaar. Al loopt ik er wel af en toe tegen aan dat ik aan aan laadpaal niet de 7kW haal, maar dat het laden blijft steken bij een lageren snelheid. Ik heb nog niet helemaal zicht op waarom.

Maar de DSR/X zou in de basis met 7kW moeten kunnen laden aan een publieke paal, en dat is 100km range, dus dat is als de paal dat levert. Zelf bleef ik van de week op 4kW steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40
antonboonstra schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Een rit binnendoor van 3 uur is prima op mijn huidige Zero te doen. Als ik rustig rij, is 180 km haalbaar. Maar een langere dagtocht van 250 km oid is praktisch niet haalbaar. Tijdens een koffiepauze of lunch van een uur zou ik ca 20 km kunnen bijladen. Dat schiet dus niet echt op.

Als een DSR/X ruim 200 km range heeft en tijdens een uur pauze ook nog 50 km kan bijladen, is dit prima bruikbaar voor een groot deel van de motortoertochten.
Op mijn DS 14.4 heb ik een vergelijkbare ervaring, alleen zit er een charge tank op, en laadt die dus ongeveer 50% bij op een uur, wat hem vrij goed bruikbaar maakt voor een iets langere dagtocht (langste tot nu toe was 400km). Zo lang je van de snelwegen af kan blijven, valt het allemaal best mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
GORby schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Op mijn DS 14.4 heb ik een vergelijkbare ervaring, alleen zit er een charge tank op, en laadt die dus ongeveer 50% bij op een uur, wat hem vrij goed bruikbaar maakt voor een iets langere dagtocht (langste tot nu toe was 400km). Zo lang je van de snelwegen af kan blijven, valt het allemaal best mee :)
Ik laad niet zo vaak een een publieke paal, maar merk dan regelmatig dat ik niet de 7kW haal, vooral als ik de paal moet delen met een andere auto.

Hebben jullie daar handigheid in om vaker met hogere snelheid te laden, anders dan 'pak een lege paal, dan heb je het meeste succes' ?

Totaal heb ik nu sinds juni 270kWh geladen, waarvan maar 35kWh via publieke palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
_Apache_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Ik laad niet zo vaak een een publieke paal, maar merk dan regelmatig dat ik niet de 7kW haal, vooral als ik de paal moet delen met een andere auto.

Hebben jullie daar handigheid in om vaker met hogere snelheid te laden, anders dan 'pak een lege paal, dan heb je het meeste succes' ?

Totaal heb ik nu sinds juni 270kWh geladen, waarvan maar 35kWh via publieke palen.
Ik gebruik de Shell Recharge app, hierin kan je het max vermogen van een paal zien. Als je een 11 kWh deelt met je buurman blijft er niet veel over inderdaad. Beter dus een 17 of 22 kWh uitzoeken. Aan de buitenkant van een paal lastig te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Knielen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Ik gebruik de Shell Recharge app, hierin kan je het max vermogen van een paal zien. Als je een 11 kWh deelt met je buurman blijft er niet veel over inderdaad. Beter dus een 17 of 22 kWh uitzoeken. Aan de buitenkant van een paal lastig te zien
Jaa, ik gebruik de app van Vandebron, die doet het vergelijkbaar. Maat dta is natuurlijk maar het max van de laadpaal.

Alhoewel ik ook wel eens op 4kW ben blijven steken bij een verder lege paal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
_Apache_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Het maximum vermogen dat in de app getoond wordt, haal ik in veel gevallen ook op laadpalen, toch als er geen andere auto's staan te laden. Ik let er dus gewoon op dat het een 7 of 22kW laadpaal is, want mijn Zero laadt maar op 1 fase.

Een SR/S of SR/F Premium laadt ook aan 6(,6?) kW, maar doet dat op 2 fasen, dus dat werkt ook op een 11kW paal. De optionele 6kW lader gebruikt dan weer maar 1 fase dacht ik, waardoor je aan een 11kW paal pakweg 9kW kan halen, en voor het volle vermogen een 22kW laadpaal nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 08-11-2023 15:24 . Reden: Hier hebben we Vraag en Aanbod voor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Kan je ook amperage kiezen?

Als hier geen vraag is, kan je natuurlijk ook uitwijken naar.

Thuisladen van je EV deel 2

Zelf ben ik al voorzien.

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 08-11-2023 15:25 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Knip

[ Voor 109% gewijzigd door Notna op 08-11-2023 15:25 . Reden: Zie voorgaande ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Gisteren met naar huis rijden een ABS storing, daarna knipperende lampen en dashboardverlichting. Thuis aan het onderzoeken gegaan en blijkt mijn 12v DC converter aan het overlijden te zijn. De Sevcon converter die Zero gebruikt is ondermaats en gaat kennelijk zeer regelmatig defect. Specs van deze converter zijn een max van 110 volt, maar met een volle batterij ga je hier overheen.
Gisteren ander type besteld en dan kan de klus gaan beginnen. Wat zit dat ding op een rotplek ingebouwd zeg, onder je zadel tussen het frame met alleen maar kabelbomen eromheen. Schijnt bijna onmogelijk te zijn om hem op de originele manier weer terug te monteren.

Voor de liefhebbers hier een heel interessant filmpje en de andere, betere DC converter:

YouTube: ZERO | Replacing the DC/DC-converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
@Knielen die DC converter was bij redelijk wat modellen onderdeel van een recall als ik me niet vergis. Misschien eens navragen bij je dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 13:21
Momenteel rij ikzelf "dagelijks" met een super soco TC Max voor mijn woon/werkverkeer, zowat 45km heen en terug tot centrum Brussel. Binnenkort verhuizen we echter, ga ik iets verder wonen, en zijn er redelijk wat banen waar je 70km/u mag rijden, dewelke de TC max niet altijd haalt (in bergop en met veel tegenwind). Daardoor ben ik wat aan het rondkijken naar oa. Zero Motorcycle, voornamelijk alle modellen tot 11Kw. Dit omdat ik er in België dus met een gewoon autorijbewijs B mag mee rijden, en ook omdat ik van mijn werk een "fietsvergoeding" krijg per km voor voertuigen t.e.m. 11kw. Nu vroeg ik me vooral af of bijvoorbeeld die Zero S effectief maar 11Kw bedraagt (zoals beschreven in hun omschrijving), aangezien ze spreken over 14.4 Kwh...

En iemand trouwens een idee om de hoeveel tijd de riem moet vervangen worden? Volgens de manual lijkt dit om de 37.000km, bij de TC max is dat om de 10.000, samen met tandwielen etc. wat ik vrij vroeg vind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:23
@Desperation, kW is niet gelijk aan kWh.
Simpele uitleg:
kW zegt wat over het vermogen van de motor (hoe hard kun je)
kWh zegt wat over de batterij capaciteit (hoe ver kun je)

De Zero S heeft een accu pakket met een capaciteit van 14.4kWh en een motor die 51KW vermogen kan leveren. Zover ik weet hebben alle Zero motoren meer dan 11kW vermogen.

EDIT: 11KW is niet echt serieus motorwerk. Ter info, ik had een Super Soco TS (brommertje dus) en daar zelf een dikke motor, accu en BMS ingemaakt. Ding kon volgens mij 12kW leveren, was meer dan snel genoeg, maar legt het nog wel af tegen een serieuze motor. Hij zou wel gehakt gemaakt hebben van die TC Max ;)

Ander topic.

Wellicht vloeken in de kerk, maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met zowel Zero als Energica? Ik heb altijd al mijn motor rijbewijs willen halen (sinds ik 16j was, nu 37j) en overweeg een van beide te kopen. Wat ik tot dusver grofweg heb gezien:
Zero goedkoper en iets mindere kwaliteit. Energica duurder maar vaak ook wat sneller en een 'echte Italiaanse motor' met dito afwerking. De oudere Energica zijn ook vrij zwaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Card Nox op 11-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
@Card Nox Ik vind het alvast vrij verwarrend. Mijn werkgever komt tussen tot een maximumvermogen van 11Kw (equivalent 125 cc), en bij bepaalde Zero modellen staat die omschrijving zelfs specifiek in de titel, vind het nogal misleidend, niet?

DS ZF14.4 11KW Modeljaar 2024 (equivalent 125cc)
S ZF14.4 11KW (equivalent 125cc)

Daarenboven zitten ze ook in dezelfde klasse (A1) wat betreft het rijbewijs. Hier in België mogen we deze besturen met ons gewoon rijbewijs B...

[ Voor 18% gewijzigd door Desperation op 12-12-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ja, een 11kW motorfiets is zwaar begrenst. Mocht je veel binnendoor rijden (=<80kmh) lijkt het mij best een oplossing, maar ik zou wel van de snelwegen afblijven.

Overigens, is de 11kW Zero wel echt in een klasse tussen reguliere 11kW motorfietsen (125cc equivalent) en regulieren motorfietsen.

Omdat de Zero simpelweg direct met het koppel komt, en een benzine motor eerst naar zijn vermogen moet opklimmen (toeren moet maken).

Zie ook deze test, YouTube: Motor Test: Elektrische motor vs Verbrandingsmotor - MotorNL

[ Voor 57% gewijzigd door _Apache_ op 12-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Desperation, ik ben even op de BE site gaan kijken en zie daar dat de S inderdaad 11KW continue vermogen heeft. Zelfde geld voor de DS.

Staat ook specifieke tekst bij op de BE site, lucky you :)
11 KW. ZELFDE SENSATIE, ANDER RIJBEWIJS

Op zoek naar een opwindende motor die je gemakkelijk kunt bezitten? Kijk dan niet verder en kies de S-, DS- en FXE-modellen van Zero Motorcycles, allemaal verkrijgbaar met onze krachtige 11 kW-motor. Ervaar de sensatie van de openbare weg met Zero's S-model, een sportieve en wendbare motor die de beste rijervaring in zijn klasse biedt.

EISEN VOOR HET RIJBEWIJS
Voor het rijden van Zero’s 11 kW modellen is een A1-rijbewijs vereist. In België is het toegestaan met een B-rijbewijs op een 11 kW Zero te rijden als het rijbewijs minstens twee jaar in bezit is en na een verplichte rijtraining van vier uur.
Zoals @_Apache_ al aangeeft zijn dit sterk geknepen motoren kwa vermogen. Zou even proefritje doen over klein stukje snelweg om te kijken hoe dat gaat, hij zou in principe gewoon de 139kmph moeten kunnen halen, langdurig is het echter 105kmph.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 12-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
_Apache_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:23:
Ja, een 11kW motorfiets is zwaar begrenst. Mocht je veel binnendoor rijden (=<80kmh) lijkt het mij best een oplossing, maar ik zou wel van de snelwegen afblijven.
Ik rij momenteel dus dagelijks van thuis naar het werk (centrum Brussel), en het merendeel zijn dus banen van 50km/u of minder. Eens ik buiten het centrum zijn ben zijn er een paar banen waar je 70 mag, en voorlopig voldoet mijn TC Max hier nog voor, al heeft deze soms moeite bij bergop en veel tegenwind om deze snelheid te halen. Voorlopig is het enkel maar een stukje van nog geen 1km, vanaf dat punt duik ik weer het centrum binnen van mijn gemeente waar ik maar 50km/u mag rijden. 'Eind maart zou ik echter verhuizen, een 15km verder nog van het werk. Alleen zijn dat wegen van 70km/u over een glooiend landschap, ik vrees dat de TC Max hiervoor te kort zal komen, tenzij ik enkel via kleinere wegen zou rijden, maar dat is dan weer meer omweg, en met een autonomie van +/- 70 à 80km riskant aangezien heen en terug al minstens 65km is.
Maar in principe dus nooit snelwegen.Vandaar dat ik dus aan het uitkijken ben naar een alternatief, en de Zero S leek me perfect hiervoor.
Alleen moet ik dus "zeker" zijn van die 11KW, aangezien mijn werkgever een kilometervergoeding geeft... Heb al paar dealers gemaild hiervoor, maar tot op heden geen antwoord gekregen, en ik vind niet echt een importeur voor België...

[ Voor 9% gewijzigd door Desperation op 12-12-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Desperation schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:16:
[...]

Ik rij momenteel dus dagelijks van thuis naar het werk (centrum Brussel), en het merendeel zijn dus banen van 50km/u of minder. Eens ik buiten het centrum zijn ben zijn er een paar banen waar je 70 mag, en voorlopig voldoet mijn TC Max hier nog voor, al heeft deze soms moeite bij bergop en veel tegenwind om deze snelheid te halen. Voorlopig is het enkel maar een stukje van nog geen 1km, vanaf dat punt duik ik weer het centrum binnen van mijn gemeente waar ik maar 50km/u mag rijden. 'Eind maart zou ik echter verhuizen, een 15km verder nog van het werk. Alleen zijn dat wegen van 70km/u over een glooiend landschap, ik vrees dat de TC Max hiervoor te kort zal komen, tenzij ik enkel via kleinere wegen zou rijden, maar dat is dan weer meer omweg, en met een autonomie van +/- 70 à 80km riskant aangezien heen en terug al minstens 65km is.
Maar in principe dus nooit snelwegen.Vandaar dat ik dus aan het uitkijken ben naar een alternatief, en de Zero S leek me perfect hiervoor.
Alleen moet ik dus "zeker" zijn van die 11KW, aangezien mijn werkgever een kilometervergoeding geeft... Heb al paar dealers gemaild hiervoor, maar tot op heden geen antwoord gekregen, en ik vind niet echt een importeur voor België...
Het klinkt wel alsof je in een goede situatie zit voor een Zero.

Zoek er een (op bijv motoshare.eu) die je kan huren. Zodat je ook kan wennen aan het laden en dergelijke.
Zelf heb ik een S?RS een week gehuurd. Dat gaf mij een beter beeld dan de cijfers en indrukken van reviews online.

Bij een lokale dealer mocht ik bijv ook een proefrit maken van een uur. Dat hielp ook enorm.
Het zijn gewoon hele andere motorfietsen dan de benzine varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 12-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
Desperation schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:36:
@Card Nox Ik vind het alvast vrij verwarrend. Mijn werkgever komt tussen tot een maximumvermogen van 11Kw (equivalent 125 cc), en bij bepaalde Zero modellen staat die omschrijving zelfs specifiek in de titel, vind het nogal misleidend, niet?

DS ZF14.4 11KW Modeljaar 2024 (equivalent 125cc)
S ZF14.4 11KW (equivalent 125cc)

Daarenboven zitten ze ook in dezelfde klasse (A1) wat betreft het rijbewijs. Hier in België mogen we deze besturen met ons gewoon rijbewijs B...
De Zero S en DS bijvoorbeeld, zijn inderdaad te krijgen als A1 versie, dus klasse 125cc. Het continu vermogen is dus beperkt tot 11kW, wat genoeg is om een topsnelheid van 120 a 130 effectieve km/u aan te houden. het piekvermogen is voor die modellen echter 44kW, waardoor ze qua acceleratie eerder te vergelijken zijn met een 500 a 600cc waar je alles uit haalt.

Ik rijd zelf nog met de DS 14.4 A1, ook al heb ik ondertussen mijn volledig A-rijbewijs. Bevalt me prima en de enige ICE motoren die me vergelijkbaar rijplezier bieden (wat deftig reageren zonder hoog in de toeren te gaan en terug te schakelen), hebben toch eerder een cylinderinhoud van ongeveer 1000cc minimum.

Op de snelweg, houd ik zonder problemen een tijd 120 km/u aan, en je geraakt ook heel vlot aan de 120 km/u (ik schat zo'n 7 a 8 seconden vanuit stilstand). Ook optrekken van bijvoorbeeld 90 naar 120 gaat aardig vlot (voelde vlotter aan dan de z650 A versie van de rijschool)

[ Voor 9% gewijzigd door GORby op 12-12-2023 16:26 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Desperation schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:16:
[...]

Die Zero S is te koop als A1, dus als je werkgever een kilometervergoeding geeft voor een A1 motor, zou dat geen probleem mogen zijn.

Uit welke regio van België ben je?
in Limburg is er Paddocksplace (Herk-de-Stad). Verder heb je in Leuven en Antwerpen Go4Electric en in de buurt van Aalst als ik me niet vergis Schockaert.

[ Voor 16% gewijzigd door GORby op 12-12-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Regio Pajottenland / Brussel hier. Heb telefonisch contact gehad met die uit Leuven, en een dealer uit Roeselare heeft me ook reeds gecontacteerd. Beiden "garanderen" me wel dat het om 11KW zou gaan.

Nu kijken of ik eerder voor een recente occasie zou gaan (dan verlies ik wel het belastingvoordeel en ga ik sneller onderdelen zoals riem en banden moeten vervangen), of toch voor een nieuw model (2024) zou gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Desperation schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:22:
Regio Pajottenland / Brussel hier. Heb telefonisch contact gehad met die uit Leuven, en een dealer uit Roeselare heeft me ook reeds gecontacteerd. Beiden "garanderen" me wel dat het om 11KW zou gaan.

Nu kijken of ik eerder voor een recente occasie zou gaan (dan verlies ik wel het belastingvoordeel en ga ik sneller onderdelen zoals riem en banden moeten vervangen), of toch voor een nieuw model (2024) zou gaan...
Die riem en banden, da's inderdaad een kost die je sneller gaat hebben bij een tweedehands, tenzij die net vervangen zouden zijn. Houd er ook rekening mee dat je wel ruim een jaar aan het wachten bent op dat belastingvoordeel.

De nieuwe modellen hebben wel het voordeel dat de S en DS (verkrijgbaar als 11kW model) nu ook tractiecontrole hebben als ik me niet vergis, wat wel een interessante is. Het gewicht is echter ook toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
GORby schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:39:
[...]

Die riem en banden, da's inderdaad een kost die je sneller gaat hebben bij een tweedehands, tenzij die net vervangen zouden zijn. Houd er ook rekening mee dat je wel ruim een jaar aan het wachten bent op dat belastingvoordeel.

De nieuwe modellen hebben wel het voordeel dat de S en DS (verkrijgbaar als 11kW model) nu ook tractiecontrole hebben als ik me niet vergis, wat wel een interessante is. Het gewicht is echter ook toegenomen.
Die nieuwe S is ook gewoon veel mooier (en lijkt breder op de foto) vind ik persoonlijk, benieuwd wanneer deze verkrijgbaar gaan zijn, en of je niet maanden op een wachtlijst komt te staan.
Gewicht is inderdaad toegenomen, waardoor langdurig op topsnelheid rijden blijkbaar wat minder is, maar ik rij voornamelijk in centrum Brussel (30-50km/u), en de banen daarbuiten zijn vaak gelimiteerd tot 70, met trajectcontrole. Doordat zijn topsnelheid wel een pak hoger ligt dan de TC Max, denk ik wel dat ik hem vaker ga gebruiken. De banen naar de andere steden/dorpen in de regio zijn voornamelijk 90km/u met trajectcontrole, en daar is hij denk ik wel geschikt voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
In vergelijking met de TC Max is de Zero S een echte motor, waar de TC Max rijdt als een opgefokte brommer. Langdurig topsnelheid zal inderdaad niet te vergelijken zijn met een 500cc motor, maar voor alles behalve de snelweg, ga je daar niets van merken.

De TX Max heeft een piekvermogen van 5kW, en dan vermoed ik dat dat ook nog eens hard zakt wanneer de batterij wat leger wordt. De Zero S doet 44kW piek, en pas bij een accu onder de 10% begint dat wat te zakken, maar nog niet dramatisch. Pas wanneer de batterij zo goed als leeg is, wordt dat goed merkbaar, en dat doe je normaal gezien niet zo vaak.

Ik ben eens benieuwd naar je indrukken na een testrit. De eerste keer dat ik ermee reed, heb ik die niet lang in sport stand gezet, want dat vond ik wat te veel van het goede :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
Voor de geinteressserde: Zero bied tegenwoordig 5j garantie aan op de motor en op het accupakket (met ongelimiteerde km's) in samenwerking met Zurich Insurance Group.

https://www.linkedin.com/...card_feed-article-content
The new warranty, which can be transferred to the new owner if the Zero is sold, brings both elements in line, with a standard five-year period covering all aspects of the motorcycle.
The warranty programme is underwritten by pan-European insurance company Real Garant, part of the Zurich Insurance Group, and will apply to all customers purchasing a 2024 model year Zero through an authorised dealership.

[ Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 20-12-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desperation
Card Nox schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:58:
Voor de geinteressserde: Zero bied tegenwoordig 5j garantie aan op de fiets en op het accupakket (met ongelimiteerde km's) in samenwerking met Zurich Insurance Group.

https://www.linkedin.com/...card_feed-article-content

[...]
Had ik ook al opgemerkt, vandaar dat het mij interessanter lijkt om naar een compleet nieuwe te kijken, dan naar een zeer jonge 2e occasie, alleen is het voor mij belangrijk wanneer ze beschikbaar zouden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik ga aankomende week denk ik toch maar eens kijken naar een motor, Zero FXE.
Iemand hier ervaring met een motor kopen op een eenmanszaak ZZP??

Highlevel
Aanschaf = €12.000
- BTW = €2.000
- MIA = €1.300
- KIA = €1.400
- Afschrijving = €1.000
= Nieuwe prijs = €6.300
+ Pak, helm, slot = €1.000
+ Rijbewijs = €1.500
= Totaal = ~€8.800

Running cost
Stroom = €100 per jaar (bij ~4.500km)
+ Verzekering = €400 pj oid?
+ Onderhoud = €100 pj?
+ Belasting = €0 maar veranderd, maar zien we tzt dan wel
+ Bijtelling voor 1.000 prive km = €500 pj
= Totaal = ~€1.100

Nederlands.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 24-12-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:12:
Ik ga aankomende week denk ik toch maar eens kijken naar een motor, Zero FXE.
Iemand hier ervaring met een motor kopen op een eenmanszaak ZZP??

Highlevel
Aanschaf = €12.000
- BTW = €2.000
- MIA = €1.300
- KIA = €1.400
- Afschrijving = €1.000
= Nieuwe prijs = €6.300
+ Pak, helm, slot = €1.000
+ Rijbewijs = €1.500
= Totaal = ~€8.800

Running cost
Stroom = €100 per jaar (bij ~4.500km)
+ Verzekering = €400 pj oid?
+ Onderhoud = €100 pj?
+ Belasting = €0 maar veranderd, maar zien we tzt dan wel
+ Bijtelling voor 1.000 prive km = €500 pj
= Totaal = ~€1.100
Belgie of Nederland? :)

Verzekering zou ik eens kijken bij
Rabobank/ Interpolis. Die waren 70% goedkoper dan vergelijkbare verzekeraars.
Is dan wel een Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, NL ;)

Verzekering moet ik nog even goed nazoeken. Ook mbt schadevrije jaren (telt auto mee?) etc.

Ik ga in januari een 'Try the bike' dag doen om te kijken of ik het echt leuk vind en hoe of wat. Raden jullie aan om met mijn eigen motor rijlessen te nemen of gewoon de leerschool motor te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:12:
@_Apache_, NL ;)

Verzekering moet ik nog even goed nazoeken. Ook mbt schadevrije jaren (telt auto mee?) etc.
Er zijn maatschappijen die dat wel toestaan, dat je als polisnemer en regelmatige bestuurder van beide voertuigen korting mag krijgen.
Voor mij loonde het financieel overigens niet. Twee losse polissen (wel schadevrije jaren van de ene naar de ander overgebracht) wel.
Ik heb liever 80% korting op een all risk verzekering van 150eu dan 80% op een WA van een tientje.
Ik ga in januari een 'Try the bike' dag doen om te kijken of ik het echt leuk vind en hoe of wat. Raden jullie aan om met mijn eigen motor rijlessen te nemen of gewoon de leerschool motor te nemen?
Bel de trainer / organisatie even en vraag het.
Want dat is voor ene rijles, hoe zit het dan met vervoer van en naar huis als je (nog) geen rijbewijs hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
_Apache_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:53:
[...]Bel de trainer / organisatie even en vraag het.
Want dat is voor ene rijles, hoe zit het dan met vervoer van en naar huis als je (nog) geen rijbewijs hebt?
Van hun mag het. Ze kunnen je gewoon thuis op komen halen en afzetten zoals met auto rijles.

De vraag is meer is het "slim" is. Voordeel is dat ik alvast wen aan mijn motor en rij groen. Nadeel is kans op schade en dat ik niet leer schakelen waardoor het rijden op een andere motor minder simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:20:
[...]

Van hun mag het. Ze kunnen je gewoon thuis op komen halen en afzetten zoals met auto rijles.

De vraag is meer is het "slim" is. Voordeel is dat ik alvast wen aan mijn motor en rij groen. Nadeel is kans op schade en dat ik niet leer schakelen waardoor het rijden op een andere motor minder simpel is.
Ik zou het op een benzine motor leren.
Trekkend door een bocht gaan, leren schakelen, leren over onderhoud, je examen motor gaat ook geen ev worden.

Beetje ouderwets, maar het is even niet anders. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, je mag ook examen doen op je eigen motor 😉.

Debk dat ik wel de benzine variant ga doen, wellicht een keer afgewisseld. We gaan 't zien wel. Eerst maar eens de Try the Bike dag overleven 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Afgelopen november heb ik een issue gehad met de voorremmen. De schijven zijn vervangen. Het issue was daarna weg. Gratis onder garantie gelukkig.

Nu - na 3k km - is het issue weer terug.

Het probleem lijkt de bevestiging van de zwevende disks, waardoor ze kromtrekken.
En onder het remmen gaan trillen.
Als ik nu op een vlakke weg, van 80kmh ga remmen, voel je een trilling en zie je de spiegels soort van stuiteren.

Zero wil de disks vervangen, wat meest gaat het goed daarna.
Een ander merk disks zou het issue oplossen, maar is onder eigen kosten. En dat is al gauw 5-600eu.

Het is even de vraag of ik gewoon pech had, of dat er meer speelt.
Ik laat ze nog 1x vervangen, daarna speel ik het naar Zero NL.

Want met dit kilometrage zou het 2/3x per jaar gebeuren.. :X

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 01-03-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, dat is balen zeg!

Mijn FXE staat al 2 maanden in de garage te wachten. 2 weken terug mijn AVB gehaald, nu bezig met AVD. Ik kan niet wachten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 11:40
Dag allen,

Heb 14 jaar motor gereden. Vorig jaar motor verkocht, maar het begint nu weer te kriebelen.
Ik ga deze week op bezoek bij de Zero dealer. Ik overweeg een Zero SR/F uit 2022 te kopen, maar wil ook plaatsnemen op de SR/S om te kijken wat ik het beste vind zitten. Vind de SR/F wel mooier. De DSR/X lijkt me het beste zitten (ben 191 cm hoog), maar die valt buiten mijn budget. De FX/FXS/FXE valt voor mij af vanwege het beperkte bereik en de trage laadtijd.

De motor betreft een ZERO SR/F ZF14.4 uit 2022 (wat ik raar vind want naar mijn weten is de SR/F sinds 2022 minimaal 14.4+/15.6 kWh.
Zo ongeveer alle opties zitten erop. Inclusief chargetank waardoor 6+6 kW lader.
12.500 km
Vraagprijs €12990.
Ik wil een topkoffer erbij om een tas mee te kunnen nemen zonder die op de rug te moeten houden.

Hebben jullie nog aankoopadviezen?

[ Voor 0% gewijzigd door Drannelf op 05-03-2024 09:06 . Reden: Km stand toegevoegd ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ik vind de vraagprijs eigenlijk best wel laag, verdacht laag zelfs.

Heeft ie extreem veel gelopen oid?

Als je een goede foto van de zijkant hebt, moet je op de accu kunnen zien of het de 14.4 of 15.6+ is. Hij zou de laatste moeten zijn als ie een MY22 is.

Ga vooral even zitten en passen, want de zithouding is wel echt verschillend tussen de SR/S en de SR/F.
Ik ben zelf 1.95, en het enige waar ik 'last' van heb is dat mijn voet in ontspannen houding al tegen het rempedaal duwt.ik heb het rempedaal latenn verstellen, dat verbeterde het wat.
Maar eigenlijk gebruik ik dat pedaal niet, dus niet echt een ding.

En ik zou alle updates laten installeren vanuit de cypher store. Voor mijn MY22 SR/S waren ze gratis, en het was na een kwartiertje - en wat reboots - gepiept.
Dus de achteruit (erg gimmicky, zelden gebruikt).
Extended range charge (tot 110% laden)
En van 6 naar 6.6kW laden, ik weet niet of het ook 0.6 is in jouw geval, of 1.2. Maar check het even.

[ Voor 27% gewijzigd door _Apache_ op 05-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
_Apache_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:05:
Ik vind de vraagprijs eigenlijk best wel laag, verdacht laag zelfs.

Heeft ie extreem veel gelopen oid?

Als je een goede foto van de zijkant hebt, moet je op de accu kunnen zien of het de 14.4 of 15.6+ is. Hij zou de laatste moeten zijn als ie een MY22 is.

Ga vooral even zitten en passen, want de zithouding is wel echt verschillend tussen de SR/S en de SR/F.
Ik ben zelf 1.95, en het enige waar ik 'last' van heb is dat mijn voet in ontspannen houding al tegen het rempedaal duwt.ik heb het rempedaal latenn verstellen, dat verbeterde het wat.
Maar eigenlijk gebruik ik dat pedaal niet, dus niet echt een ding.

En ik zou alle updates laten installeren vanuit de cypher store. Voor mijn MY22 SR/S waren ze gratis, en het was na een kwartiertje - en wat reboots - gepiept.
Dus de achteruit (erg gimmicky, zelden gebruikt).
Extended range charge (tot 110% laden)
En van 6 naar 6.6kW laden, ik weet niet of het ook 0.6 is in jouw geval, of 1.2. Maar check het even.
Dank voor je adviezen! Goed idee om alle updates te vragen. Wel veel km idd voor 2022: 12.500km.
Er staat 14.4 op de zijkant, dus ik vermoed dat het een 2021 model is die in 2022 op kenteken gezet is.
Ik ga inderdaad goed kijken wat ik het prettigste vind zitten met mijn lengte.

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Drannelf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:08:
[...]

Dank voor je adviezen! Goed idee om alle updates te vragen. Wel veel km idd voor 2022: 12.500km.
Er staat 14.4 op de zijkant, dus ik vermoed dat het een 2021 model is die in 2022 op kenteken gezet is.
Ik ga inderdaad goed kijken wat ik het prettigste vind zitten met mijn lengte.
Ik vind 12k echt niets, vooral niet als ie netjes zn beurtjes heeft gehad. In principe heeft ie er dan nog maar 1 of 2 gehad.
Mijn benzine motor staat op 180k km. Dat is een hoge km stand :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
Inderdaad, voor de complete levensduur valt het erg mee. 180k, indrukwekkend! Ik ben nooit verder gekomen dan 50k km.

De motor zou dealer onderhouden zijn, dus ik hoop dat het gewoon een mooie deal is en niet een motor die stiekem van alles mankeert.

Update:
De dealer liet weten dat het inderdaad een 2021 model is die in 2022 op kenteken is gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Drannelf op 05-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drannelf
Zero SR/F gereden en aanbetaald. Zaterdag ophalen!

Enige minpunt was dat het metalen component tussen de knipperlichten wat roest had. Volgens de dealer was dit een veel voorkomend probleem. Is gelukkig op te lossen.

Verder wat minimale beschadigingen op de velgen.

Ik schrok nog wel even van de range die aangegeven werd bij de proefrit: 100km bij 93% accu (14,4kWh). Maar mijn rit van 28km kostte 14%, dus dat stelde me wel gerust.
Al met al leek het me een goede koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Drannelf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:42:
Zero SR/F gereden en aanbetaald. Zaterdag ophalen!

Enige minpunt was dat het metalen component tussen de knipperlichten wat roest had. Volgens de dealer was dit een veel voorkomend probleem. Is gelukkig op te lossen.

Verder wat minimale beschadigingen op de velgen.

Ik schrok nog wel even van de range die aangegeven werd bij de proefrit: 100km bij 93% accu (14,4kWh). Maar mijn rit van 28km kostte 14%, dus dat stelde me wel gerust.
Al met al leek het me een goede koop.
Gefeliciteerd!

De range is op basis van de afgelopen kilometers, dus dat trekt wel wat bij als je zelf gaan rijden.
Ik heb het op 100% SoC op 270+km zien staan, maar ook 120km (swinters, snelweg met zware tegenwind gehad)..
Maar de 14.4kWh zal netto een kwh of 12 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Vandaag bij de Jong in Alphen geweest. Ze gaan de kromme remschijven escaleren bij Zero NL. Ze - en ik even zo - vinden de oplossing (twee schijven vervangen) onvoldoende omdat het probleem blijft. Na amper 3k km is het weer een enorm gestuiter bij het remmen. Zelfs zachtjes aanremmen bij het stoplicht voelt alsof je met kromme wielen rijdt. :X

Ze zetten nu in op aftermarket schijven van Brembo, nieuwe klauwen, nieuwe blokken, en vloeistof. Dus het J Juan spul eraf, Brembo erop.

Geen half werk dus.

Ben benieuwd hoe Zero NL reageert.

==

Verder valt het mij op dat het laden bij een publieke paal niet altijd werkt.
Vaak krijg ik hem wel aan de praat na wat gefreubel (contact aan/uit, kabel in de paal erin/eruit).
Mogelijk ligt het aan het merk/type laadpaal, want bij de ene heb ik nergens last van, de ander regelmatig. Misschien is de ene wel gevoelig voor hoe je het precies doet (kabel eerst in motor, dan paal en autoriseren)

Hebben jullie dit ook wel eens gehad?

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 08-03-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Poeh, vandaag op de linkerbaan van de A16 mijn aandrijfriem gebroken. Was wel even billen knijpen, 4 banen om zonder aandrijving.
De riem had officieel nog even mee mogen gaan, maar ik lees op andere fora wel dat hij vaker spontaan knapt. Anderen dit al eerder gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Knielen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:39:
Poeh, vandaag op de linkerbaan van de A16 mijn aandrijfriem gebroken. Was wel even billen knijpen, 4 banen om zonder aandrijving.
De riem had officieel nog even mee mogen gaan, maar ik lees op andere fora wel dat hij vaker spontaan knapt. Anderen dit al eerder gehad?
De levensduur van zo'n riem is natuurlijk geen exacte wetenschap, en vooral de spanning van de riem is blijkbaar belangrijk. Ook dingen zoals met genoeg "gas" over een hobbel gaan, waardoor je achterwiel veel snelheid wint en ineens vertraagt wanneer je weer neerkomt, kunnen de riem bijvoorbeeld beschadigen. Het lijkt me echter vrij onwaarschijnlijk dat zoiets op de A61 gebeurt.
Als er iets tussen de riem en de poelie terechtkomt, zorgt dat ook voor een heel grote belasting.

De mijne gaat ondertussen al ruim 27.000 km mee, en zag er bij de laatste inspectie zo'n 1000km geleden nog prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren voor een Zero FX.
Heb me al flink ingelezen, ook wezen kijken bij een dealer, en binnenkort maar eens een proefritje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nCPYth5oeT9ICyL2h0sY-eA5gE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/I9MCmjSNDDZ30hqt7CRG5J2K.gif?f=user_large

Enige wat me een beetje tegenhoudt zijn negatieve reviews op de fabrikant, zie:
www.google.com/search?q=Zero+Motorcycles+Scotts+Valley

Groot deel van de reviews gaan over slechte product support.
Herkent iemand dit? Of speelt dit vooral in de US misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Kan de reviews zo even niet gelezen, wat zijn je zorgen zoal?
Als het je echt dwars zit stem je het af met een dealer, of wacht je op een update van het model.

Je komt wel uit met je range? Want dr FX heeft ene halve accu (tov de SRF's en Sen).

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 23-03-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het zijn de reviews in Google, die je ziet als je op de fabrikant in Scotts Valley zoekt.
Een lage gemiddelde score en behoorlijk wat boze berichten over zeer slechte- of geen ondersteuning.
Ook over dealers, waar een motor bij problemen lang blijft staan omdat er vanuit US geen support aan de dealer is.

Gaat dus niet om een specifiek model of -jaar, maar om support vanuit de fabriek in het algemeen.

Deze site bekend trouwens? https://zeromanual.com

Range FX:
7,2 kWh is niet veel maar voor mij wel voldoende denk ik.
Ik wil er in de zomermaanden mee naar werk. Is een kleine 40 kilometer en ik kan op het werk aan de stekker.
Verder moet het vooral een 'speelfiets' worden voor relatief korte ritjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Cool, cool, dat komt wel goed zo te horen.
Vooral als je geen snelweg doet, want daar lijkt ie niet ideaal voor.

Die site ken ik nog niet, zo m eens doornemen en in de TS voegen.

Zelf ben ik nu bezig met het uitlezen van de cypher 3 API. Kan de SoC, SoH, locatie, km stand uitlezen.
Wil het combineren met een smart switch en een agenda, dat er op zinnige dagen geladen wordt, of zoiezo als er een opgeladen motor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Van de week had ik een foutmelding, 'Code 65 : Refer to dealer'.
De laadsnelheid bleef ook een beetje achter, maar zocht er weinig achter het was best wel druk bij de laders. Het was een blok van 8 laders, waar een aantal auto's stonden te laden.

Online weinig over te vinden, maar de dealer kon hem vrij snel inkoppen.

Code 65 betekent dat 1 (of meerdere) ventilators van de laders vast zit. Het wil nog wel eens gebeuren dat er een dor blaadje de lucht inlaat in waait oid. Een beetje perslucht kan het zo weer losmaken.
Die betreffende lader word dan uit voorzorg utigezet. Wat bij mij dus leek te gebeuren. Want de laadsnelheid bleef hangen op 3kW

De code mocht gerest worden,, en vandaag werd er met 6.5kW geladen, dus dat zal wel weer goed zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 26-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, gelukkig niets ernstigs 👍

Mensen hier ervaring met modificaties op de Zeros? Ik zoek een rear fender die wat kleiner is voor mijn FXE maar kan helaas niets vinden. Vind sowieso weinig mbt mods aan deze motor.

Het zoeken naar een firmware update is ook erg matig. Krijg vaker geen resultaat enkel een zoekend icoontje.

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 27-04-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Vandaag mijn ABS storing opgelost. Ik had al een tijdje een brandend ABS lampje en daar heb je op zich niet zoveel aan om het probleem te analyseren. Beide sensoren zijn ohms te meten, de voorste sensor zit de stekker achter de koplamp, de achtersensor heeft de stekker aan de linkerkant achter de accu (voor een SR-ZF 2017 in ieder geval). Voor had een weerstand van 51k ohm, achter 103 ohm. Had gevonden dat dit rond de 48k ohm zou moeten zijn. Achtersensor was dus meest verdacht, nieuwe voor besteld en na vervanging storing opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Knielen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:16:
Vandaag mijn ABS storing opgelost. Ik had al een tijdje een brandend ABS lampje en daar heb je op zich niet zoveel aan om het probleem te analyseren. Beide sensoren zijn ohms te meten, de voorste sensor zit de stekker achter de koplamp, de achtersensor heeft de stekker aan de linkerkant achter de accu (voor een SR-ZF 2017 in ieder geval). Voor had een weerstand van 51k ohm, achter 103 ohm. Had gevonden dat dit rond de 48k ohm zou moeten zijn. Achtersensor was dus meest verdacht, nieuwe voor besteld en na vervanging storing opgelost.
Zoals een echte tweaker betaamd. Keurig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 10:45
jellebelle schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:54:
Ik ben me aan het orienteren voor een Zero FX.
Heb me al flink ingelezen, ook wezen kijken bij een dealer, en binnenkort maar eens een proefritje...
[Afbeelding]

Enige wat me een beetje tegenhoudt zijn negatieve reviews op de fabrikant, zie:
www.google.com/search?q=Zero+Motorcycles+Scotts+Valley

Groot deel van de reviews gaan over slechte product support.
Herkent iemand dit? Of speelt dit vooral in de US misschien?
Ik heb zelf nu iets meer dan een jaar een 2014 Zero SR.

Onderdelen kan je online wel vinden via een omweg uit de US.. Ik zou je daar geen zorgen over maken.

Beetje Amerikaanse manier van hoe ze met klanten omgaan denk ik, daar schieten ze zichzelf wel mee in de voet denk ik. Als je een nieuwe koopt - Energica maakt ook super mooie elektrische motoren, ziet de klant als koning en heeft ook CCS snelladen.

Ik vind Zero's super, ik heb er zelf ook een, maar het gebrek aan snelladen en hoe arrogant ze zich opstellen naar garantiegevallen/dealers is niet echt top imo...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Inmiddels zo'n 400km op mijn FXE gereden, blijft lachen om eens even te accelereren.

Welke spanning hebben jullie op de aandrijfband? In de handleiding staat tussen de 25 en 70 wat ik nogal een wijde range vind.

Zijn er bedrijven die accessoires maken voor de Zero? Sticker sets wellicht if andere leuke hebben dingetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op maandag 13 mei 2024 @ 00:24:
Inmiddels zo'n 400km op mijn FXE gereden, blijft lachen om eens even te accelereren.

Welke spanning hebben jullie op de aandrijfband? In de handleiding staat tussen de 25 en 70 wat ik nogal een wijde range vind.

Zijn er bedrijven die accessoires maken voor de Zero? Sticker sets wellicht if andere leuke hebben dingetjes?
Ik gebruik de volgende - android - app 'Easy Tension'. Word ook in het user manual geadviseerd.
Je geeft de details op van de riem, en die hoort aan de toonhoogte of hij goed gespannen is. Best wel nice gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, dat heb ik ook geprobeerd maar lukte me niet lekker. Daarom maar de belt tension tool gekocht, daar zit ik nu op 50 wat dus binnen de range is / zou moeten zijn. Maar vind het vrij strak aanvoelen maar heb dan ook verder geen ervaring met zo'n riemen. Kan hem denk ik 1 a 2 cm omhoog bewegen.

https://zeroparts.eu/en/p...belt-tension-click-gauge/

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 14-05-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ik lees nu al een tijdje het endpoint uit waar de Zero chipher 3 naar toe rapporteeert. Om te kijken wat er op termijn wil doen. Het zijn ongeveer 50 data punten die terugkomen. Denk aan SoC, SoH, coordinaten, software versie, snelheid, richting, timestamp, straat, laaddata (snelheid, eta)

Daar kan ik dus een dashboardje van maken,

Het maakt mijn kilometer registratie wel een stuk makkelijk. Want als ik meer dan een paar keer $stad zie in in de datapoints, dan sorteert ik dat, en kan ik het direct naar een excelltje pushen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 16-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, cool! Mijn FXE heeft dat niet volgens mij. Recentelijk wel een keer de logs uitgelezen via de app en in Excel (via PQ en PP) uitgelezen en wat geanalyseerd.

Redenen hiervoor waren:
1. I LOVE DATA
2. Ik vind de range tegen vallen. Ik haal zo'n 110km met rustig rijden (rustig acceleren en rem 90% op regen), voornamelijk 50 en 80 kmph wegen (houd me aan de snelheid). Ga ik de snelweg op dan is het wellicht nog maar 50 oid (rij zelden snelweg). Ik ben 178cm en weeg zo'n 68kg. Wat halen jullie?

Ik kon in de data niet zo snel iets vinden wat duid op een slechte accu oid.

EDIT:
Heb hiervoor een Super Soco TS gereden en zelf nieuwe motor, regelaar en accu voor gemaakt en destijds wat verbruik gemeten (grofweg), Al dit binnenkort ook eens voor mijn FXE doen.
Card Nox schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:54:
Mbt range heb ik zelf ooit het volgende gemeten.
Niets wetenschappelijks of zo maar om een beeld te geven van snelheid/verbruik.

25 kmph = 500 watt = 20w/kmph
30 kmph = 600 watt = 20w/kmph
50 kmph = 1500 watt = 30w/kmph
60 kmph = 2000 watt = 33w/kmph

Hoe sneller hoe minder zuinig mijn scooter, dit komt oa door rijwind, op lagere snelheden heb je hier geen/minder last van.
Reed laatst een stuk 70kmph en verbruikte daar ongeveer 3000 watt, dit zou dan ~43w/kmph zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Card Nox op 18-05-2024 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 01:26:
@_Apache_, cool! Mijn FXE heeft dat niet volgens mij. Recentelijk wel een keer de logs uitgelezen via de app en in Excel (via PQ en PP) uitgelezen en wat geanalyseerd.

Redenen hiervoor waren:
1. I LOVE DATA
2. Ik vind de range tegen vallen. Ik haal zo'n 110km met rustig rijden (rustig acceleren en rem 90% op regen), voornamelijk 50 en 80 kmph wegen (houd me aan de snelheid). Ga ik de snelweg op dan is het wellicht nog maar 50 oid (rij zelden snelweg). Ik ben 178cm en weeg zo'n 68kg. Wat halen jullie?

Ik kon in de data niet zo snel iets vinden wat duid op een slechte accu oid.

EDIT:
Heb hiervoor een Super Soco TS gereden en zelf nieuwe motor, regelaar en accu voor gemaakt en destijds wat verbruik gemeten (grofweg), Al dit binnenkort ook eens voor mijn FXE doen.

[...]
Ik zit met de SR/'s zo op 6.5kWh/100km. 65wh/km dus. Ik rij vooral snelwegen.
Het is een schatting, moet de exacte cijfers nog even bij elkaar rapen.

Ik verwacht dat je weinig beter gaat krijgen dan 50wh/km zo rond de 80kmh.
Omgerekend is dat al 0.5L/100km als het omrekend naar benzine.

7kWh, net iets rond de 6, zal 100km wel echt de max voor de fxe zijn ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, 7,2kWh is netto rond de 6kWh zeg je?

Ik laatste even kort wat getest:
30 kmph = 20 / 25 WH/KM
40 kmph = 25 / 30 WH/KM
50 kmph = 30 / 35 WH/KM
60 kmph = 35 / 45 WH/KM
70 kmph = 40 / 50 / 60 WH/KM
80 kmph = 55 / 70 WH/KM
90 kmph = 65 / 80 WH/KM
100 kmph = 70 / 85 WH/KM
110 kmph = 75 / 90 WH/KM

Wat afhankelijk van de wind,de variatie wordt groter naarmate de snelheid hoger wordt. Met een snelheid van rond de 80kmph zou ik 100 kmph moeten komen, maar rijd vaak beduidend langzamer dan dat waardoor ik wel verwacht had richting de 150 km te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:00:
@_Apache_, 7,2kWh is netto rond de 6kWh zeg je?

Ik laatste even kort wat getest:
30 kmph = 20 / 25 WH/KM
40 kmph = 25 / 30 WH/KM
50 kmph = 30 / 35 WH/KM
60 kmph = 35 / 45 WH/KM
70 kmph = 40 / 50 / 60 WH/KM
80 kmph = 55 / 70 WH/KM
90 kmph = 65 / 80 WH/KM
100 kmph = 70 / 85 WH/KM
110 kmph = 75 / 90 WH/KM

Wat afhankelijk van de wind,de variatie wordt groter naarmate de snelheid hoger wordt. Met een snelheid van rond de 80kmph zou ik 100 kmph moeten komen, maar rijd vaak beduidend langzamer dan dat waardoor ik wel verwacht had richting de 150 km te kunnen gaan.
Ja, je hebt nog twee zaken die invloed hebben op het verbruik.
Zware tegenwind kan killing zijn, weinig aan te doen. Hopen dat je op de terugweg een rugwindje hebt is het wle ongeveer. Met zware tegenwind ga ik over de 90-95wh/km bij 100kmh.

Maar het terugwinnen bij het remmen is je tweede zware invloed, gelukkig positief. :+ . Paar weken geleden had ik (zwaar geholpen door lage snelheid, en flink terugwinnen in eco stand) ene SoC van ~50%, maar wel nog 200km range. Dat is normaal de range bij 100%.

Die range viel wel hard onderuit toen ik de snelweg opdraaide, maar das een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Heeft iemand ervaring met stillere ventilators?

De onboard laders hebben actieve ventilatie. En die staat best te blazen tijdens het laden.

En ik wil het liefste laden als m'n zonnepanelen staan op te wekken, en dus de motor in de zon.
Daardoor slaan de ventilatoren snel aan.

Ik heb al diverse tests gedaan, maar zelfs met maar 6A laden (1350W), staat de SR/'s best hard te blazen.

Na het starten slaan ze altijd even aan, en gaan dan weer uit, maar bijna altijd gaan ze weer snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, geen ervaring maar als je de specs weet van de fans kun je wellicht een stillere zoeken.

Ik heb errorcodes 20 & 28 op mijn FXE. Lijken issues met BMS te zijn, morgen eens even goed zoeken. Motor rijd en laad verder zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:29:
@_Apache_, geen ervaring maar als je de specs weet van de fans kun je wellicht een stillere zoeken.

Ik heb errorcodes 20 & 28 op mijn FXE. Lijken issues met BMS te zijn, morgen eens even goed zoeken. Motor rijd en laad verder zonder issues.
Foutcodes blijven staan totdat je ze cleared (als het mogelijk is, niet alle zijn te clearen).
Dus het kan een tijdelijk iets geweest zijn, wat ik bijvoorbeeld had met code 65 (ventilator weerstand te hoog)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 01:26:

Redenen hiervoor waren:
1. I LOVE DATA

[...]
Leuk projectje om de data zo bij elkaar te brengen.
Nu de range indicatie nog wat exacter maken. Die data komt namelijk niet als zondanig terug via de API. Maar moet ik berekenen.
Voor nu is het nog even simpel State of Charger keer 2, want dat klopt wel. Maar moet nog even kijken of ik exactere data kan berekenen (dalende SoC, icm oplopend kilometrage bijv).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG3h8Ti0oXw8xhoIvuYmdTGlISI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/m2v9y2zSjkMeWhH7Nqo57AtI.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Nieuwsbrief van vandaag.

Zero Motorcycles biedt nieuwe kopers van een SR en DSR uit modeljaar 2024 een ongeziene promotie. Grijp deze kans en verbeter je motorfiets met een premium-pakket ter waarde van € 4.500 nu voor een spotprijs van slechts € 350.

HET PREMIUM-PAKKET BESTAAT UIT:

6kW Rapid Charger
Prestatieverbeteringspakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towah Been
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-06-2024
_Apache_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:06:
Vandaag bij de Jong in Alphen geweest. Ze gaan de kromme remschijven escaleren bij Zero NL. Ze - en ik even zo - vinden de oplossing (twee schijven vervangen) onvoldoende omdat het probleem blijft. Na amper 3k km is het weer een enorm gestuiter bij het remmen. Zelfs zachtjes aanremmen bij het stoplicht voelt alsof je met kromme wielen rijdt. :X

Ze zetten nu in op aftermarket schijven van Brembo, nieuwe klauwen, nieuwe blokken, en vloeistof. Dus het J Juan spul eraf, Brembo erop.

Geen half werk dus.

Ben benieuwd hoe Zero NL reageert.

==

Verder valt het mij op dat het laden bij een publieke paal niet altijd werkt.
Vaak krijg ik hem wel aan de praat na wat gefreubel (contact aan/uit, kabel in de paal erin/eruit).
Mogelijk ligt het aan het merk/type laadpaal, want bij de ene heb ik nergens last van, de ander regelmatig. Misschien is de ene wel gevoelig voor hoe je het precies doet (kabel eerst in motor, dan paal en autoriseren)

Hebben jullie dit ook wel eens gehad?
Ik ervaar hetzelfde( zowel met de remmen als met laden).
Mij remmen zijn ook krom, garage probeert dit onder garantie te vervangen.
Maar ze vermeldde dat ze ook gemerkt hebbben dat het soms aan de velg ligt. Eerst deze vervanging maar afwachten..

Qua laden, eerst werkte het nog wel bij een laadpaal(vlak bij hus) na wat utteren.
Maar recentelijk doet ie niks meer. andere palen geprobeerd .. paal ziet de motor niet.
Alleen op 230v of een paal zonder pasje kan ik nog laden

[ Voor 8% gewijzigd door Towah Been op 24-06-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Towah Been
_Apache_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Leuk projectje om de data zo bij elkaar te brengen.
Nu de range indicatie nog wat exacter maken. Die data komt namelijk niet als zondanig terug via de API. Maar moet ik berekenen.
Voor nu is het nog even simpel State of Charger keer 2, want dat klopt wel. Maar moet nog even kijken of ik exactere data kan berekenen (dalende SoC, icm oplopend kilometrage bijv).

[Afbeelding]
Mooi dashboard.
Ik gebruik de data voornamelijk om het laden beetje bij te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKJ9Y3Ub6PPQxp9gCkXNu5qMkHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chD89xpAvr9V2ECIkqw3rS5I.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Towah Been schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Ik ervaar hetzelfde( zowel met de remmen als met laden).
Mij remmen zijn ook krom, garage probeert dit onder garantie te vervangen.
Maar ze vermeldde dat ze ook gemerkt hebbben dat het soms aan de velg ligt. Eerst deze vervanging maar afwachten..

Qua laden, eerst werkte het nog wel bij een laadpaal(vlak bij hus) na wat utteren.
Maar recentelijk doet ie niks meer. andere palen geprobeerd .. paal ziet de motor niet.
Alleen op 230v of een paal zonder pasje kan ik nog laden
De nieuwe schijven zitten er nu al langer onder dan de vorige. De monteur was er van overtuigd dat de vorige garage het verkeerde vet heeft gebruikt. Hierdoor zou de smering op zich wel in orde zijn, maar het vet trok juist vuil aan, wat je juist in die hoek niet wilde hebben.
Ze hebben beide namelijk iets andere conclusies waarom het speelt.
Maar nu is het advies de schijven - mits voldoende afgekoeld - na slecht weer even met water af te spoelen, zodat de zwevende bouten geen vuil opbouw hebben. En dat lijkt zn vruchten af te werpen.
Overigens zouden er vanaf mei dit jaar nieuwe schijven uitgebracht moeten zijn die dit probleem niet meer hebben, dus fingers crossed dat je zo een setje krijgt toegewezen :)

Wat gaat er precies mis bij het laden? Blijft de motor uit? Of blijft ie op 0.0W staan? Al eens met een andere pas of app geprobeerd?
Hier hakkelt ie heel af en toe wel eens, maar gaat een stuk beter als ik eerst de kabel in de paal steek, dan in de motor en daarna autoriseer (met druppel), er lijken palen te zijn die hier gevoelig voor zijn, verschilt per merk.
Maar moet zetten dat ik nu bij 15-20 verschillende palen heb geladen, en geen issues eigenlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 24-06-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towah Been
_Apache_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:07:
[...]

De nieuwe schijven zitten er nu al langer onder dan de vorige. De monteur was er van overtuigd dat de vorige garage het verkeerde vet heeft gebruikt. Hierdoor zou de smering op zich wel in orde zijn, maar het vet trok juist vuil aan, wat je juist in die hoek niet wilde hebben.
Ze hebben beide namelijk iets andere conclusies waarom het speelt.
Maar nu is het advies de schijven - mits voldoende afgekoeld - na slecht weer even met water af te spoelen, zodat de zwevende bouten geen vuil opbouw hebben. En dat lijkt zn vruchten af te werpen.
Overigens zouden er vanaf mei dit jaar nieuwe schijven uitgebracht moeten zijn die dit probleem niet meer hebben, dus fingers crossed dat je zo een setje krijgt toegewezen :)

Wat gaat er precies mis bij het laden? Blijft de motor uit? Of blijft ie op 0.0W staan? Al eens met een andere pas of app geprobeerd?
Hier hakkelt ie heel af en toe wel eens, maar gaat een stuk beter als ik eerst de kabel in de paal steek, dan in de motor en daarna autoriseer (met druppel), er lijken palen te zijn die hier gevoelig voor zijn, verschilt per merk.
Maar moet zetten dat ik nu bij 15-20 verschillende palen heb geladen, en geen issues eigenlijk.
Ik kreeg (over de schijven) ook iets te horen over de zwevende schijven en dat er een risico was op kromme schijven .. maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet veel (genoeg?) aandacht had voor dat probleem.

Dat laden .. bij mijn SR/F was het ook een gedoe voordat ik een werkend mechanisme had (en na een update veranderde dat).
Maar bij de DSR/X is het steeds minder geworden. Bij 1 bepaalde werkte het eesrt (na wat experimenteren) later lukte het in 50% van de gevallen en nu 0.
Heb andere palen van andere leveranciers en andere pasjes geprobeerd ..geen laden.

Als ik de kabel in de paal steek en dan in de motor, gaat de motor 'aan'.
Dan pasje aangeboden, wordt herkend, maar krijg dan tekst "steek kabel in voertuig'
De motor gaat na korte tijd uit en de laadsessie begint niet (wordt ook niet geregistreerd als ik de laadhistorie opvraag van de pas)
Variaties met eerst pas aanbieden, kabel alleen in paal eerst of in motor geen verandering :-(
Gelukkig heb ik op het werk (nu nog) een pasloze paal (3KW) en thuis gewoon aan het stopcontact.
Maar voor een wat langer ritje is het nu wel een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Towah Been schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:37:
[...]

Ik kreeg (over de schijven) ook iets te horen over de zwevende schijven en dat er een risico was op kromme schijven .. maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet veel (genoeg?) aandacht had voor dat probleem.

Dat laden .. bij mijn SR/F was het ook een gedoe voordat ik een werkend mechanisme had (en na een update veranderde dat).
Maar bij de DSR/X is het steeds minder geworden. Bij 1 bepaalde werkte het eesrt (na wat experimenteren) later lukte het in 50% van de gevallen en nu 0.
Heb andere palen van andere leveranciers en andere pasjes geprobeerd ..

Als ik de kabel in de paal steek en dan in de motor, gaat de motor 'aan'.
Dan pasje aangeboden, wordt herkend, maar krijg dan tekst "steek kabel in voertuig'
De motor gaat na korte tijd uit en de laadsessie begint niet (wordt ook niet geregistreerd als ik de laadhistorie opvraag van de pas)
Variaties met eerst pas aanbieden, kabel alleen in paal eerst of in motor geen verandering :-(
Gelukkig heb ik op het werk (nu nog) een pasloze paal (3KW) en thuis gewoon aan het stopcontact.
Maar voor een wat langer ritje is het nu wel een uitdaging
Bij mij duurt het soms een seconde of 5 voordat er wat lijkt te klikken bij de motor. Dan springt ie aan, blijft ie een seconde of 5 op 0kW staan, en dan gaat ie wel starten.

Overigens heb ik komende vrijdag een afspraak bij de Jong Alphen, als ik in de tuin - aan een normaal stopcontact - sta te laden. Staat hij regelmatig te blazen alsof zn leven er van afhangt, terwijl ie maar met 1.3kW staat te laden. En hoewel ik graag wil dat ie laadt als de panelen goede opwek hebben, ben ik bang dat de buren er niet zo blij mee zullen zijn als ie 6-8u staat te zoemen in de tuin.
Hij heeft ook regelmatig een best wel hoge 'ambient temperature' aan, dus mogelijk is daar een sensor in de war. Van de week gaf ie in de avond (terwijl ie in de schaduw stond) nog een 36C aan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
_Apache_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Overigens heb ik komende vrijdag een afspraak bij de Jong Alphen, als ik in de tuin - aan een normaal stopcontact - sta te laden. Staat hij regelmatig te blazen alsof zn leven er van afhangt, terwijl ie maar met 1.3kW staat te laden. En hoewel ik graag wil dat ie laadt als de panelen goede opwek hebben, ben ik bang dat de buren er niet zo blij mee zullen zijn als ie 6-8u staat te zoemen in de tuin.
Hij heeft ook regelmatig een best wel hoge 'ambient temperature' aan, dus mogelijk is daar een sensor in de war. Van de week gaf ie in de avond (terwijl ie in de schaduw stond) nog een 36C aan. :X
Diagnose :
De motor heeft 2 laders, met elk 2 fans. Een van de fans van de laders staat vast, en de motor stuurt de andere fans aan om te koelen. Maar omdat die aan de ander ekant vna de motor zitten doet het niet veel voor de koeling, waardoor ze nog harder en harder gaan blazen.
Laat die voorste lader nou net degene zijn die met 1 laden fase het werk doet.

Oplossing :
Beide laders moeten eruit voor analyse. Maar vooral de voorste is lastig toegankelijk, dus ben de motor een dagje kwijt. Afhankelijk van hoe ie eraan toe is, ventilator los vervangen, of gehele lader. Beide onder garantie gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:11
Hallo allemaal,

Mijn motor is een fxs 6.6 van 2016. Ik rij er nu zo'n 6 jaar mee. In een woord super! Binnen het bereik van 100 km ( niet op de snelweg, dan 80 km).
Deze heeft 2 accu packs die eenvoudig uit te wisselen zijn, slotje los en schuiven maar.
Rijklaar gewicht 150 kg. Laden 600 w met onboard, en 1200 w met extra laadbox.
Nu 10.000 km, originele riem exact uitgelijnd.
Hyperpro achterveer upgrade.

Nu wat tips voor anderen
Banden pir scorpion rossa houd ik op hogere druk 2.7, ivm bereik. Nb grip is het tegenovergestelde van rolweerstand!

De riem gaat strakker staan na verloop tijd, dus precies omgekeerd van een ketting. Het rubber zwelt.
De uitlijning komt precies, 1 mm tussen de opstaande rand en de riem is juist, krijg je door de achteras te richten met de stelbouten en dan te gaan testen. Een paar uur werk...
Bij de accu is de verschilspanning tussen de cellen van belang, bij voorkeur zo laag mogelijk en 5 mV is prima.

Verder is er veel te vinden op de onofficiële manual site.

Mijn schijfremslot in de achterschijf was ik eens vergeten.....Ja hoor een gebroken schetsplaat en voordat ik daar een nieuwe voor had... Onderdelen zijn niet te vinden en moeten dus uit de VS komen.

Veel plezier met de zero 's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
_Apache_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Diagnose :
De motor heeft 2 laders, met elk 2 fans. Een van de fans van de laders staat vast, en de motor stuurt de andere fans aan om te koelen. Maar omdat die aan de ander ekant vna de motor zitten doet het niet veel voor de koeling, waardoor ze nog harder en harder gaan blazen.
Laat die voorste lader nou net degene zijn die met 1 laden fase het werk doet.

Oplossing :
Beide laders moeten eruit voor analyse. Maar vooral de voorste is lastig toegankelijk, dus ben de motor een dagje kwijt. Afhankelijk van hoe ie eraan toe is, ventilator los vervangen, of gehele lader. Beide onder garantie gelukkig.
Van de week langs geweest, en mocht ook even kijken in de garage toen de motor uit elkaar lag.

In de luchtgaten van de koeling was best wat vuil en zand gekomen, lijkt een SRS dingetje te zijn als je veel forenst in de regen. Het kuipwerk kan als een soort opvangbakje werken helaas.

Verder hadden we 2 3kW laders verwacht, maar het was er een grote van 6kW. We hadden dus geen 2 sets van 2 kleine ventilators, maar 1 setje maar. En dat zijn dus maar 2 fans van ~40mm (ja, van die kleintjes heel vroeger opd e cpu zaten).
De lader neem dus de volledige breedte en lengte in van de accu en ligt bovenop de accu. Dus een cm of 40 bij 60, en weegt zeker een kilotje of 15. Die fans zitten rechts bij je been, en de rest van het oppervlak zijn koelvinnen, die helemaal naar voren lopen, en dan links weer teruglopen.
Verder is er ook een opening naar beneden toe, want er loopt ook een koelkanaal in het midden van de accu. Was wel mooi om te zien.

De fans leken het zelf verder wel goed te doen, dus het eea is uitegeblazen en weer in elkaar geschroeft, en eenmaal thuis waren de fans duidelijk stiller. Dus dat was wel een geslaagde operatie. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 15-07-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ik begreep van een van de clips van MarcTravels, dat als je Zero bijna klaar is met laden, en hij staat al op 100%, je beter kan wachten tot de lader zelf stop en de motor uitgaat.
Want bij 100% is hij de cellen aan het balanceren, en het is wel goed als ie dat kan afmaken.
Dus of voor 100% stoppen, of tot en met het balanceren laten wachten (dat ie vanzelf uitgaat).

Binnenkort maar weer een keer tot 100% laden, mijn target staat op 90%, en hij is al maanden niet meer op 100% geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
_Apache_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:18:
Ik begreep van een van de clips van MarcTravels, dat als je Zero bijna klaar is met laden, en hij staat al op 100%, je beter kan wachten tot de lader zelf stop en de motor uitgaat.
Want bij 100% is hij de cellen aan het balanceren, en het is wel goed als ie dat kan afmaken.
Dus of voor 100% stoppen, of tot en met het balanceren laten wachten (dat ie vanzelf uitgaat).

Binnenkort maar weer een keer tot 100% laden, mijn target staat op 90%, en hij is al maanden niet meer op 100% geweest.
Sowieso goed om af en toe naar 100% te laden, hiermee wordt de SOC ook opnieuw bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:36
Ik weet niet hoe de Zero werkt, maar ik weet wel veel van hoe accu's werken en aangestuurd worden. Balanceren aan de bovenkant (100%) is gebruikelijk, maar cellen balanceren kan op elk punt in de laad-cyclus.

Meestal gebeurt het bovenaan; een gebalanceerde accu heeft iets meer capaciteit, maar bij een niet volledig opgeladen accu geeft verder laden je meer extra bereik dan balanceren. Maar als ik het algoritme mocht schrijven zou ik de accu laten balanceren zodra hij klaar is met laden; of dat nou op 100 of 90 of 80% is. Als de Zero ook zo werkt dan heeft naar 100% laden niet zoveel zin.

Naar 100% moeten laden om SoC te bepalen is een fabeltje. De oude NiCd hadden wel een geheugen-effect, maar moderne Li-ion cellen hebben dat niet. SoC wordt op 2 manieren bepaald:

- Door de spanning van de cellen te meten, en te vergelijken met een bekende grafiek (spanning vs SoC). Dit werkt alleen nauwkeurig als de accu in rust is, dus al een tijdje niet geladen of ontladen.
- Door de stroom te integreren (lading is de integraal van stroom). Dit is wat foutgevoeliger maar werkt tijdens bedrijf, dus wordt gebruikt tijdens rijden/laden. Het nadeel van integreren is dat een kleine meetfout langzaam oploopt tot een grote integratiefout. Bovendien moet rekening worden gehouden met de capaciteit van de accu, die vermindert over tijd (veroudering). De spannings-meting wordt dus gebruikt om die integratie-fout af en toe te corrigeren.

Allebei de metingen kun je op elk punt in de laad-cyclus van de accu doen, naar 100% laden voegt dus weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Knielen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:36:
[...]
Sowieso goed om af en toe naar 100% te laden, hiermee wordt de SOC ook opnieuw bepaald.
Klopt, maar ik heb de 'extended range upgrade'. De motor kan laden tot 110%, en mij was het onduidelijk waar het balanceren zich precies voordeed vandaar. :)

En eigenlijk weet ik het nog steeds niet, als ik laadt naar 100% geeft mijn lader ook 'waiting on vehicle' terwijl ie bij 110% wel aangeeft 'charging ready'. Dan lijkt de motor dus een ander signaal af te geven aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Waar kan ik het beste./ makkelijkste stroom (+ en -) en ignition vandaan halen? Wil een dashcam installeren.

In de unofficial guide staat dat er een 12v stekker aanwezig is voor dit soort zaken:
https://zeromanual.com/wiki/Common_Modifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:18:
Waar kan ik het beste./ makkelijkste stroom (+ en -) en ignition vandaan halen? Wil een dashcam installeren.

In de unofficial guide staat dat er een 12v stekker aanwezig is voor dit soort zaken:
https://zeromanual.com/wiki/Common_Modifications
Zo rond de motor zitten dit soort plugs.
Bij mij zaten ze beetje verstopt, zit er een schuin achter de tank, in de linkerkant bij je lies zegmaar.
Ander zou onder de frunk bij het balhoofd moeten zitten.

Zijn dit soort plugs, die meegaan met ignition.

https://www.amazon.nl/GTI...1da343e27a273439cc3affe47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_ Die plug zit inderdaad onder de kap dicht bij het stuur. Dus even zo'n plug halen en die aansluiten op de dashcam. Thanks 👍

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 02-08-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
Card Nox schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:02:
@_Apache_ Die plug zit inderdaad onder de kap dicht bij het stuur. Dus even zo'n plug halen en die aansluiten op de dashcam. Thanks 👍
Welk systeem ga je aansluiten?
Ik overweeg om de dual-cam van Viofo te plaatsen, stonden op de motorbeurs en gaven een goede demo. Eigenaar stond uit te leggen, capabele vent.

https://www.viofo.nl/products/viofo-mt1-motor-camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@_Apache_, de Viofi MT1 😉

Vind het allemaal degelijk aanvoelen so far. Ik moet nog even wachten op de plugs en dan zal ik eea testen. Ben nog zoekende waar ik de rear camera ga installeren.

Als.je er vragen over hebt dan laat maar weten.

[ Voor 78% gewijzigd door Card Nox op 04-08-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Nou nou...connectors binnen. Adapter aangesloten en meet netjes 14,3v.

Dashcam aangesloten (zonder ignition), werkt niet. Ignition er maar bij gedaan (zwarte stroom), werkt nog niet. Vreemd. Voltage nog maar even checken, hmm 0,0v op de adapter. Strange dan maar de poort op de FXE direct nameten, ook 0,0v.

Handleiding pagina 6.34 erbij gepakt om fuse te checken. 4 de fuse van links; niets aan de hand. Nagenoeg geen toegang dus ga nu de rest proberen na te kijken. Iemand anders nog suggesties?

De fuse daarnaast is kapot, even (een paar) nieuwe halen... Handige positie voor een fuse box overigens, props aan de engineers...not.

Fuse vervangen, alles aangesloten, niets. Waar moet die ignition kabel op?

EDIT: Ignition kabel kan gewoon op de rode of zwarte kabel, schakelt dan in wanneer de motor aangaat.

Nog eens goed vast gemaakt en voila ding gaat aan. Helaas werkt enkel de voor camera ingang. Heb camera gewisseld, beide camera werken alleen de rear input lijkt niet te werken.

Anyway, toch maar de kabels geroute en alles vast gemaakt. Wil ik een kort testritje doen, werkt niets meer... Staat stroom op de kabels maar WiFi gaat niet meer aan, wordt er een beetje hopeloos van zo...

EDIT: Connector van de power maar even los gehaald, wat op geblazen en weer in elkaar gedaan (je weet maar nooit). Motor aanzetten, pets...doormeten, geen stroom meer dus gok weer een zekering kapot... Wat een ellende dit...

[ Voor 63% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

ik overweeg sterk om een tweede hands Zero aan te schaffen. Heb een proefrit bij een lokale dealer gedaan die er toevallig 1tje had staan, wel voor te veel geld naar mijn inzicht, maar prima. Ik ben wel om en wil er graag eentje met als reden met name het rijplezier en het geluid. Ik heb nu een net te luide chopper en daar ben ik wel klaar mee.

Ik heb wel een paar vragen waar jullie me misschien bij kunnen helpen.
  • Welke onderhoudskosten moet ik aan denken?
  • Waar moet ik op letten bij aanschaf van een tweede hands e-motor
  • stel dat de accu kapot is/slecht wordt. Kan je dan eentje met grotere capaciteit plaatsen en wat zijn de kosten van een nieuwe accu
  • waar kan het onderhoud uitgevoerd worden, ik neem aan voor de normale dingen gewoon bij de lokale motor garage

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
mmniet schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:50:
ik overweeg sterk om een tweede hands Zero aan te schaffen. Heb een proefrit bij een lokale dealer gedaan die er toevallig 1tje had staan, wel voor te veel geld naar mijn inzicht, maar prima. Ik ben wel om en wil er graag eentje met als reden met name het rijplezier en het geluid. Ik heb nu een net te luide chopper en daar ben ik wel klaar mee.

Ik heb wel een paar vragen waar jullie me misschien bij kunnen helpen.
  • Welke onderhoudskosten moet ik aan denken?
  • Waar moet ik op letten bij aanschaf van een tweede hands e-motor
  • stel dat de accu kapot is/slecht wordt. Kan je dan eentje met grotere capaciteit plaatsen en wat zijn de kosten van een nieuwe accu
  • waar kan het onderhoud uitgevoerd worden, ik neem aan voor de normale dingen gewoon bij de lokale motor garage
Mijn vorige beurt was 60,-, dat was een kleine beurt. Volgende zal een grote zijn. Maar verwacht niet dat het over de 150 gaat.
Of ie zn beurtjes netjes gehad heeft, welk model gaat het precies om, er zijn modellen en jaren die wat zwakke plekken hebben.
Waar woon je? Er zijn best wat dealers -> https://zeromotorcycles.com/dealer-locator .
Ja een reguliere motordealer kan een remschijf vervangen ed, maar logs uitlezen, zaken met e motor / accu moet je al snel bij een Zero dealer voor zijn.
Ja je kan een nieuwere accu plaatsen in een oudere motorfiets, afhankelijk van het model / platform. Er zijn ook motoren die met 14.4 accu uitkwamen en nu met een 17.3 rondrijden. Reken wel op >4.000euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Even een update hier mbt mijn dashboard 'avontuur'.

De VIOFI MT1 werkt inmiddels naar behoren. Geen enkel idee wat er de hele tijd fout ging, maar hij doet het!

Complimenten aan VIOFI CS trouwens, kon het terugsturen, ze hebben alles nagemeten (maar vonden geen defecten) en stuurde het weer terug binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

_Apache_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:04:
[...]

Mijn vorige beurt was 60,-, dat was een kleine beurt. Volgende zal een grote zijn. Maar verwacht niet dat het over de 150 gaat.
Of ie zn beurtjes netjes gehad heeft, welk model gaat het precies om, er zijn modellen en jaren die wat zwakke plekken hebben.
Waar woon je? Er zijn best wat dealers -> https://zeromotorcycles.com/dealer-locator .
Ja een reguliere motordealer kan een remschijf vervangen ed, maar logs uitlezen, zaken met e motor / accu moet je al snel bij een Zero dealer voor zijn.
Ja je kan een nieuwere accu plaatsen in een oudere motorfiets, afhankelijk van het model / platform. Er zijn ook motoren die met 14.4 accu uitkwamen en nu met een 17.3 rondrijden. Reken wel op >4.000euro
ah, thanx, voor nu nog niet een specifiek model op het oog. Is daar wel ergens een info-pagina over waar de kwaaltjes staan van een aantal modellen? altijd handig om te weten.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Over een paar weken een weekendje weg gepland met de Zero SR/S. Dit keer met iets meer (laad)stops dan normaal.
Een een middag van ~Gouda naar Cochem rijden is gewoon te ver, dus we doen het meer in delen.

Dus eerst Gouda -> Breda (koffie) -> eindhoven (laden) -> Eifel (overnachten / laden). Steeds stukken van 120-150km. Dag erna door binnendoor naar Cochem, und so weiter.

Jullie wel eens een lange(re) rit gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 18:45
Nog niet, maar ik wil dit jaar eigenlijk ook nog wel een keer richting Luxemburg. Dat zou vanuit omgeving Eindhoven met 1 stop kunnen. (Zero DSR/X)
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Laat het maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Heb de app Plugshare gevonden, er zijn opzich een hoop app die je laadpalen kunnen tonen.
Maar deze kan Type2 filteren, maar ook meer dan x stekkers EN met restaurant in de buurt voor een koffie / gebakje.
Vooral het aantal stekkers is fijn, het zou zonde zijn als je eindelijk op je stop bent, en er hangt een PHEV te laden op de enige stekker.

Als ik nu zoek op een laadpunt, kom ik bij hotels uit, die soms wel >40 plekken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
mmniet schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:48:
[...]

ah, thanx, voor nu nog niet een specifiek model op het oog. Is daar wel ergens een info-pagina over waar de kwaaltjes staan van een aantal modellen? altijd handig om te weten.
Overigens.. Tip van flip, voor modeljaar 2022 waren voor mij de Cypher upgrades gratis.

Dus +10% charge speed (van 6.0 naar 6.6kW), +10% range, en een achteruit. De achteruit is een leuke gimmick, en misschien handig als je regelmatig in diep grind moet parkeren. Maar de 10% range en chargespeed is wel erg fijn. Dat zijn dus de modellen die met de 15.6kWh accu rijden.

De cypherstore lijkt wat weggedrukt - mogelijk faseren ze het uit - dus kan het niet bevestigen, maar ik heb nadrukkelijk voor een MY2022 gezocht, en na aankoop direct de upgrades gedaan. :)

Zou gelden voor alle MY22's met Cypher gen3, dus SR, SR/S en SR/F.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 06-09-2024 14:33 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste