NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++
Het verste dat ik met mijn DS (met charge tank) op één dag gereden heb is zo goed als 400km. Naar de afgesproken vertrekplek gereden, daar geladen om met een volle batterij te kunnen vertrekken. Samen gereden tot het tijd was voor de lunch, en dan weer geladen. Paar uur later nog een snelle hap en iets te drinken (ondertussen nog wat bij laden), en dan de rit verder afgereden en naar huis._Apache_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:19:
Over een paar weken een weekendje weg gepland met de Zero SR/S. Dit keer met iets meer (laad)stops dan normaal.
Een een middag van ~Gouda naar Cochem rijden is gewoon te ver, dus we doen het meer in delen.
Dus eerst Gouda -> Breda (koffie) -> eindhoven (laden) -> Eifel (overnachten / laden). Steeds stukken van 120-150km. Dag erna door binnendoor naar Cochem, und so weiter.
Jullie wel eens een lange(re) rit gemaakt?
Was iets minder dan 8u rijden, en ongeveer 11u onderweg in totaal.
Telkens na het kuisen, maar nu zeker met veel regenbuien maakt de zero (riem) zeer veel lawaai voornamelijk bij acceleratie, terwijl hij wel "proper" is. Ik had het ook met mijn TC-Max, en daar hielp die spray wel, echter vond ik dat de periode dat hij geen lawaai meer maakte korter werd en het voelde aan alsof de riem ook sneller "versleet"?
Het gaat in mijn geval om een S (model 2024) met net 2000km op de teller.
Een soort van gekreun, gepiep.. Nog niet geprobeerd te sprayen, garage gaf aan dat het maar een heel tijdelijk effect had.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Het was voor mij 110km enkele rit, dus ben wat eerder weggegaan, en bij de vd Valk in Lelystand bijgeladen - en een kopje koffie gepakt. Je krijgt hier en daar wel wat gekke blikken als je om kwart voor 8 / 8 uur smorgens met volle bepakking de ontbijtzaal in komt lopen.
Daarna door naar het test terrein, was mooi op tijd. Ook daar bleek nog een laadpaal, en we zouden nog wat theorie krijgen, dus nog een keer gestekkert.
Wat uitleg gehad over decirkel van Kamm . Wat feitelijk zoveel betekend, als 'rechtuit heb je maximale remkracht, maar hang je in de bocht heb je minder en blij van die achterrem af!! '
De dag begonnen met ongeveer 100% SoC, de ene oefening ging vrij langzaam, maar we hebben ook met 160kmh kombochten gedaan. Was al met al erg vet!
Een oefening helaas moeten overslaan, want de Zero laat zich niet parkeren op een helling (alsin 30% helling), hij kan immers niet in een versnelling gezet worden.
Aan het einde van de dag nog wat remproeven gedaan. Waarbij ook een keer alleen met de achterrem geremd werd, dat geeft logischerwijs een enorme remweg. En als je dat dus doet met 165kmh, staat je achterrem dus na 1 remtest al te gloeien.

Aan het einde van de dag met 60%SoC het terrein verlaten, en bij een wegrestaurant bijgeladen. Had verwacht dat ik meer SoC nodig zou hebben voro de dag zelf, het verbruik ging af en toe richting de 20kWh/100km

Ruim 300km gereden, was een succesvolle dag.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 16-09-2024 11:27 ]
De planning was, in 1 dag van omgeving Gouda naar Eiffel rijden, de volgende dag binnendoor naar Moesel, daar lunchen, en dan weer terug overnachten in de Eifel dag 3 naar huis rijden.
Met de plugshare app kan ik laadpalen vinden die een restaurant in de buurt hadden, en dat was toch wel echt fijn. Dat je een kopje koffie kan pakken terwijl de lader de accu weer vult.
Eenmaal over de grens ging het vinkje "vermijd snelwegen" aan, en gingen we binnendoor. Daar ging de range ver over de 200km/charge heen.
We hebben heerlijk geluncht aan de Moesel, en al met al een zeer geslaagd weekend gehad.
Dat ging eigenlijk heel soepel en we hebben echt genoten. De SRS komt echt helemaal in zn element in de heuvels. Weinig meer verbruik de helling op, maar mega veel regen op de weg naar beneden. Heb er in een afdaling terug naar NL wel meer dan 60km range bijgeremd, en dat vind ik toch echt heel fors.
De motor trok veel bekijks als ik hem ergens neerzette, bijna overal kwam er wel iemand een praatje maken.
Enige puntje waar ik iets meer rekening mee moet houden de volgende keer :
- Hoewel de motor met 6.6kW kan laden, zakt hij op een gegeven moment af naar 5-5.5kW. Maak je planning dus niet TE strak.
- Voor Duitsland werken de Nederlands laadpassen dus voor geen meter. Heb 5/6 palen geprobeerd, elk weer met een eigen app of de ander weer met een betaalpas - die niet geaccepteerd werd. Ik stond bijv bij een Qwello paal, en belde met de operator, die snapte ook niet waarom het laden niet automatisch startte. Ze heeft hem met de hand gestart, en ik heb de sessie cadeau gekregen. Een vriend van me die regelmatig laadt in het buitenland kan ChargePass aanraden, die gebruikte ik nog niet.
- De laatste firmware update werkt niet lekker, hij vraagt bij elke start of hij de update mag installeren, even door de dealer laten fixen.
- Mijn voorremschijven zijn weer krom, dit word de 4e set (heb nu ~16k km gereden).
- Ik zou bij een aantal van de Tesla superchargers moeten kunnen laden.
[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 23-09-2024 16:12 ]
Ik heb eens een testrit gemaakt met een tweedehands SR/S die ik overwoog te kopen, en daar viel me op dat er een variatie op de kracht van de voorrem zat... vrij vertaald, die had er ook last van._Apache_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:27:
• Mijn voorremschijven zijn weer krom, dit word de 4e set (heb nu ~16k km gereden).
• Ik zou bij een aantal van de Tesla superchargers moeten kunnen laden.![]()
[/list]
Het blijkt een vrij vaak voorkomend probleem te zijn bij dat model, wat opgelost kan worden door een ander type remschijven te installeren (heb ik op een paar plaatsen gelezen, maar weet niet meer precies welke).
De achterrem vond ik ook behoorlijk waardeloos trouwens, maar gelukkig maakte de stevige regeneratieve remkracht het bruikbaar.
Ik heb em uiteindelijk vooral om die reden niet gekocht, en heb mijn DS gehouden.
Blijkbaar genoeg om de riem stuk te trekken.
Dat word een euro'tje of 200 aan leergeld.

Jaa daar zit ik dus ook een beetje mee..GORby schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:17:
[...]
Het blijkt een vrij vaak voorkomend probleem te zijn bij dat model, wat opgelost kan worden door een ander type remschijven te installeren (heb ik op een paar plaatsen gelezen, maar weet niet meer precies welke).
De achterrem vond ik ook behoorlijk waardeloos trouwens, maar gelukkig maakte de stevige regeneratieve remkracht het bruikbaar.
Gister Zero NL gebeld en het uitgelegd, daar vertelde ze - natuurlijk - dat het zeldzaam is dat het zovaak gebeurd en dat het dealer het moet oplossen.
Als het nu al de 4e set aan discs word, dan 'zal er wel meer aan de hand zijn, of de montage niet 100% gedaan zijn. Het kan zomaar zijn dat de hub waar de rotor op gemonteerd word krom is.'
De dealer geeft aan dat hij inmiddels wacht op de derde generatie schijven, want de tweede heeft het probleem niet opgelost. Als de dealer nu nieuwe discs besteld, krijgt hij de derde generatie (als ie geen eigen voorraad eerst opmaakt).
Dat zou een zet zijn van 'high grade carbonized steel', joost mag weten hoe de huidige set genoemd word/werd.
Alternatief zou zijn om de hele remmerij te vervangen met Brembo spul (discs, klauwen, blokken + arbeid en dan), maar dat zou ik zelf mogen betalen en daar heb ik geen trek in. Want dat zal dik over de 1000,- euro gaan. Zolang Zero onbehoorlijk spul levert, of niet juiste monteert maak ik het hun probleem.
[ Voor 89% gewijzigd door _Apache_ op 01-10-2024 09:28 ]
Ooh balen zeg, maar misschien maar goed dat hij meteen kapot ging en niet na een paar 100 km op de snelweg. Let wel even goed op of je geen beschadiging hebt aan je tandwiel achter, anders vreet je in no-time die nieuwe riem ook op en moet je alsnog de hele set wisselen (ik spreek uit ervaring, nieuwe riem op versleten set tandwielen)_Apache_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:10:
Kak, m'n riem is gebroken. Door mijn eigen stomme fout,het schijfremslot zat er nog op toen ik wegrolde. Het slot zat op het achter tandwiel. Op de voorrem schijf past ie niet.
Alles vervangen door Brembo lijkt me niet nodig. Als je hier (https://www.electricmotor...a983dd38d8&topic=10895.45) onderaan leest, zijn er die het probleem opgelost hebben door de remschijven en remblokken te vervangen door EBC. Ik weet niet of je er wat mee bent, maar hopelijk kan het je helpen._Apache_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:10:
Kak, m'n riem is gebroken. Door mijn eigen stomme fout,het schijfremslot zat er nog op toen ik wegrolde. Het slot zat op het achter tandwiel. Op de voorrem schijf past ie niet.
[...]
Jaa daar zit ik dus ook een beetje mee..
Gister Zero NL gebeld en het uitgelegd, daar vertelde ze - natuurlijk - dat het zeldzaam is dat het zovaak gebeurd en dat het dealer het moet oplossen.
Als het nu al de 4e set aan discs word, dan 'zal er wel meer aan de hand zijn, of de montage niet 100% gedaan zijn. Het kan zomaar zijn dat de hub waar de rotor op gemonteerd word krom is.'
De dealer geeft aan dat hij inmiddels wacht op de derde generatie schijven, want de tweede heeft het probleem niet opgelost. Als de dealer nu nieuwe discs besteld, krijgt hij de derde generatie (als ie geen eigen voorraad eerst opmaakt).
Dat zou een zet zijn van 'high grade carbonized steel', joost mag weten hoe de huidige set genoemd word/werd.
Alternatief zou zijn om de hele remmerij te vervangen met Brembo spul (discs, klauwen, blokken + arbeid en dan), maar dat zou ik zelf mogen betalen en daar heb ik geen trek in. Want dat zal dik over de 1000,- euro gaan. Zolang Zero onbehoorlijk spul levert, of niet juiste monteert maak ik het hun probleem.
Ik zal het even met de dealer overleggen, ik verwacht snel bij de dealer te zijn om de motor op te halen met een nieuwe riem.GORby schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:54:
[...]
Alles vervangen door Brembo lijkt me niet nodig. Als je hier (https://www.electricmotor...a983dd38d8&topic=10895.45) onderaan leest, zijn er die het probleem opgelost hebben door de remschijven en remblokken te vervangen door EBC. Ik weet niet of je er wat mee bent, maar hopelijk kan het je helpen.

Eerst moet de motor nog opgehaald worden door een berger, maar wat een ballentent (LogicX) . Vandaag doen ze de 3e poging om de motor op te halen. Eerst was ik 2 minuten te laat met opnemen en de berger was alweer weg, en later die dag zijn ze niet op komen dagen 'ohja, we zien de opdracht, we hebben hem gemist.'
[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 02-10-2024 09:54 ]
6 pogingen.. ZES pogingen voordat mijn motor opgehaald - en afgeleverd - was.._Apache_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Eerst moet de motor nog opgehaald worden door een berger, maar wat een ballentent (LogicX) . Vandaag doen ze de 3e poging om de motor op te halen. Eerst was ik 2 minuten te laat met opnemen en de berger was alweer weg, en later die dag zijn ze niet op komen dagen 'ohja, we zien de opdracht, we hebben hem gemist.'

1 - oproep gemist, berger was alweer weg.
2 - nieuwe afspraak gemist.
3 - monteur had telefoon nummer nodig van receptie, terwijl ik hem dat had aangeboden, had ie afgeslagen. En dus alweer vertrokken.
4 - berger kwam met een pick-up omdat het als scooter was geregistreerd
5 - collega brengt hem naar kantoor - einde van de dag.
6 - nieuwe collega belt in plat Haags accent 'We hebben je scootah mee hoor'. "uhm, ik zie op de data logger dat de motor toch echt nog op jullie kantoor staat, dus ik weet niet wat je bij je hebt, maar dat is niet mijn MOTOR.. Graag even kenteken controleren."
7e poging.. Motor staat eindelijk in Alphen. Half uur later belt de dealer dat ie opgehaald kan worden, nieuwe riem lag er zo op..
De dealer heeft er flink wat tijd in gestoken.GORby schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:54:
[...]
Alles vervangen door Brembo lijkt me niet nodig. Als je hier (https://www.electricmotor...a983dd38d8&topic=10895.45) onderaan leest, zijn er die het probleem opgelost hebben door de remschijven en remblokken te vervangen door EBC. Ik weet niet of je er wat mee bent, maar hopelijk kan het je helpen.
Schijven zijn gecheckt, kaarsrecht, geen hotspots, identieke slijtage links en rechts. Wielhub is recht, hydraulische druk gelijk en de velg was in balans
Lagers zijn OK, wel waren twee bouten van de remklauwen niet helemaal recht.
Daar zijn 4 nieuwe ingegaan.
De schijven zijn dus niet vervangen.
De preload op de vering is verhoogd op mijn verzoek en hij rijdt weer super strak en kostenloos, wat ook wel fijn is.
Hoop dat dat het was.
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 12-10-2024 18:33 ]
Klinkt als een prima dealer... Hopelijk nog veel zorgeloze kilometers nu!_Apache_ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:30:
[...]
De dealer heeft er flink wat tijd in gestoken.
Schijven zijn gecheckt, kaarsrecht, geen hotspots, identieke slijtage links en rechts. Wielhub is recht, hydraulische druk gelijk en de velg was in balans
Lagers zijn OK, wel waren twee bouten van de remklauwen niet helemaal recht.
Daar zijn 4 nieuwe ingegaan.
De schijven zijn dus niet vervangen.
De preload op de vering is verhoogd op mijn verzoek en hij rijdt weer super strak en kostenloos, wat ook wel fijn is.
Hoop dat dat het was.
Hope so.. Merk in de laatste paar honderd km dat het issue 90% weg is. Maar af en toe bemerk ik toch enige trilling.GORby schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:57:
[...]
Klinkt als een prima dealer... Hopelijk nog veel zorgeloze kilometers nu!
Maar de motor mag zoiezo wel weer voor een beurt (20k) over een maand of wat, dus kan nog even kijken wat het komende tijd doet.
Anyway, als echte tweaker betaamd heb ik inmiddels wat automation ingeregeld thuis. Bij de motor hangt een granny charger met smart switch. Die automatisch ingeschakeld worden onder bepaalde omstandigheden.
- SoC is door de ondergrens heen (<50%) en de motor staat in de tuin
- PV opwek is hoog
- Lader word automatisch uitgezet als ie klaar is (slaapverbruik tegengaan)
Enige wat ik dus moet doen als ik thuiskom in de stekker inprikken als ik afstap. Wat een grandioze forensfiets is het dan.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Had het gelezen inderdaad, laten we hopen op een doorstart. Schijnt winstgevend geweest te zijn, maar door wanbeleid van een investeerder toch over de kop gegaan.antonboonstra schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
Zero heeft een concurrent minder: Major electric motorcycle maker Energica files for bankruptcy
Jammer, ze maken mooie motors. Hopelijk kunnen ze inderdaad een doorstart maken.antonboonstra schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
Zero heeft een concurrent minder: Major electric motorcycle maker Energica files for bankruptcy
En zoals met veel producten / services tegenwoordig, een van de eerste zaken die sneuvel zijn de cloud-achtige zaken (ota updates, etc) als het bedrijf onder druk staat.
Maar misschien toch niet, naja, zal komende tijd wel blijken.antonboonstra schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
https://thepack.news/marc...to-the-current-situation/
34 euro,

Met de benzine motor haalde ik daar met moeite 300km mee, nu ruim 1400km.
[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 29-10-2024 10:39 ]
Nieuw helaas ver boven mijn budget. Iemand enige tips waar ik op moet letten bij een 2dehands?
De verkoper wist me trouwens te zeggen dat Energica (van Experia) op punt van faillisement staat. Alle Energica moto's die in hun showroom stonden zouden teruggevorderd worden voor auction.
Ik had voor mijzelf wel een lijstje, 15.6kWh // model SR-S // MY22, andere accesoires waren overkomelijk.
Uiteindelijk bij de motorzaak in Amsterdam uitgekomen, en daar een mooie SR/S opgepikt.
Ik zou komende tijd wel wegblijven bij de Energica's, zolang er geen duidelijkheid is over faillisement / doorstart zou ik er niets meer kopen.
Is het overigens een DS van een oude generatie, deze dus.
https://www.zeromotorcycle.eu/en/motorcycle/ds/
Of een nieuwere? deze.
https://zeromotorcycles.com/model/zero-ds
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 31-10-2024 10:23 ]
Slecht onderhouden wel; roest op de voorvorkvering, roest op bouten... dus heb em laten staan.
Hoewel de prijs zeer aantrekkelijk was ook geen garantie dat ik er nog minstens 2 jaar of 20.000km mee kon verderdoen voor de commute-roundtrip die ik voor ogen heb.
Eens een Li-ion batterij van 6 jaar geleden de 500 cycles benaderd neemt de capaciteit ervan af met een steeds grotere duik...
Staat nog steeds te koop hier.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen met capaciteitsverlies van de zero batterijen. Hoelang gaat de batterij eigenlijk mee?
Want je hebt de weergegeven range, die gestuurd word door temperatuur, rij-stijl, rij-modus en vast nog meer parameters. En de daadwerkelijke range.
Ik ben bijvoorbeeld vorige week vertrokken met 40km range, een trip van 60km, en ik kwam aan met nog 50km range beschikbaar. Ik ben dus uiteindelijk 70km verder gekomen dan wat het dashboard aangaf. We gingen lange tijd downhil, met regen op maximaal.
En andersom is het dus ook lastig te beredeneren of een hoger verbruik te wijden is aan de batterij zelf, of toename in benodigde energie voor je trip.
Wat verder wel helpt, is de relatief lage laadsnelheid ten op zichte van de capaciteit, dit beperkt ook de slijtage. En de output is ook redelijk beperkt, want na een seconde of 10 op 'wide open throthle' gaat de motor alsnog minder vermogen leveren. Je zit immers al na een seconde of 4-5 op de 150kmh.
Als ik mijn Zero zou verkopen, zou ik een rapportje door bijv een Dekra laten opstellen, van wat de gezondheid van de accu is. Dat vertelt mij meer, dan de blauwe ogen van de verkoper.
https://www.dekra.nl/nl/ev-batterijtest/
Dekra doet zoiets dus blijkbaar niet, word even een concurrent vinden.
[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 31-10-2024 15:30 ]
XE, enkel B rijbewijs nodig? Zou het zelf nog wel interessant hebben gevonden. Scheelt je toch een slorige 8k tov de FXE en nog 2k voor een rijbewijs. Lekker onroad bandjes erop en crossen maar.
Neutrino, uhm.. meh.
[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 05-11-2024 23:48 ]
Liever een motor als SR met snellere lader, en dikkere acccu.
M'n derde set is inmiddels krom.
Heb de dealer gesproken die onderhoud doet, die wacht op meer dan 30 (!!) sets aan schijven.
En de andere dealer - waar ik de motor heb gekocht, die geeft aan met z'n rug tegen de muur te staan. Die wacht ook op meer dan 20 sets. En Zero Nederland geeft aan dat het om "geïsoleerde gevallen" gaat.. Yea right..
Zero weigert er een ander merk schijf op te plaatsen. Ze weigeren ook mee te betalen zodat ik zelf een ander merk kan kiezen.
Dat je na de rit de motor wegzet, met zeg 70% SoC, en na een dag weer willen gebruiken en hij staat behoorlijk lager?
Gister parkeer ik de motor na een rit van 85km, 69% SoC.
Vertrek een paar uur later, staat ie op 54%.
Kom thuis met 17%, ga hem een middag erna opladen, en hij wordt wakker met 4%
Valt me op dat dat gebeurd bij lange ritten, en kou (<5 graden)
Nee, nooit lager. Wel last van dat het juist hoger wordt, maar dat is een bekend fenomeen._Apache_ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:01:
Hebben jullie dit ook als jullie rijden in de kou?
Dat je na de rit de motor wegzet, met zeg 70% SoC, en na een dag weer willen gebruiken en hij staat behoorlijk lager?
Gister parkeer ik de motor na een rit van 85km, 69% SoC.
Vertrek een paar uur later, staat ie op 54%.
Kom thuis met 17%, ga hem een middag erna opladen, en hij wordt wakker met 4%
Valt me op dat dat gebeurd bij lange ritten, en kou (<5 graden)
Mijn advies is wel om altijd direct na een rit te laden met deze temperaturen, een koude accu vind het niet leuk om te laden.
Wat...rijden in de kou??_Apache_ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:01:
Hebben jullie dit ook als jullie rijden in de kou?
Maar nee, laatste tijd weinig gereden en ik parkeer hem in de garage (zit vast aan het huis, maar stook er niet)
waar het nooit echt koud wordt, denk zo'n graad of 16 oid.
Ja, de kou hoort bij de eervolle vermelding 'daily zijn'.Card Nox schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:51:
[...]
Wat...rijden in de kou??
Maar nee, laatste tijd weinig gereden en ik parkeer hem in de garage (zit vast aan het huis, maar stook er niet)
waar het nooit echt koud wordt, denk zo'n graad of 16 oid.
Het zal de vrieskou wel geweest zijn, het was een graadje of 2 die avond.
Het was een rit van 80 heen en 80 terug. Wat akelig dicht bij de fabrieksopgaaf komt.
Uiteindelijk kwam ik nog wat range te kort om over de snelweg terug te gaan.
Dus ipv A4 Amsterdam, Den Haag A12, Gouda. Vanaf Zoeterwoude dorp de N206 gepakt. En dat ging wel een stuk beter. Dat is praktisch even snel, maar 10km korter.
[ Voor 26% gewijzigd door _Apache_ op 15-12-2024 09:36 ]
Dat heb ik afgelopen jaar ergens gedeeld op Twitter / X.
Daar heeft GrafanaLabs op gereageerd, en mijn uitgenodigd mijn dashboard te delen, omdat ik mee mag doen met de Grot Awards, in de categorie 'personal / mobility'. En maak kans op een verzorgde trip naar Seattle, naar GrafanaCon.
Ik heb 'm gesubmit.
/f/image/b1ohanxlkpHuuNAevyx5hDBp.png?f=fotoalbum_small)
Daar zit dus een verwarmingselementje onder, na een seconde of 20 ging de melding weg en kon ik vertrekken. Wel de accupack temperatuur op het dashboard gezet, die was verder OK.
Het probleem met de kromme remschijven sleept overigens nog voort, weet nog niet helemaal wat ik er mee wil, anders dan dat ik het echt onacceptabel vind weet ik nog niet helemala hoe nu verder.. Ik ben inimddels toe aan mijn 4e set schijven, er zijn er al 3 krom gelopen in 17k km. Rechtsbijstand is ook ingeschakeld, en die adviseren de verkopende dealer in gebreke te stellen, en dan het te laten escaleren naar Zero NL.
- De onderhoudende dealer* verwacht de nieuwe (generatie) schijven 'niet voor april'
- De verkopende dealer* 'ziet geen nut in in gebreke stellen, want we kunnen je niet beter helpen dan dit'.
- Zero NL zegt dat de schijven in Nederland zijn, maar gedoe met inklaring omdat er bewezen moet worden dat er geen Russisch staal inzit vanwege sancties.
- Zero NL beweert dat de motor maar gehomologeerd is voor 1 set, dus 'we kunnen dit niet anders oplossen dan vervanging'
Ik twijfel om de verkopende dealer in gebreke te stellen en een deel van het aankoopbedrag terug te eisen, zodat ik zelf de dealer andere spullen kan laten monteren. (klauwen, blokken, schijven).
*
Verkopende en onderhoudende dealer zijn verschillend. De verkopende dealer had deze Zero staan, want voor mij een goede deal was, maar die is wel ~95km van huis, de onderhoudende dealer is 15km van mij vandaan.
[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 20-01-2025 11:24 ]
Volgens de dealer is de speling van de schijven op de bussen, op verzoek ven Zero, kleiner dan standaard van de schijf leverancier (om het rammelende geluid tegen te gaan) met als gevolg krom trekken.
Heb de SR/f in 2022 gekocht en nu sinds november 24 het derde setje voorschijven eronder, deze zijn nog steeds OK
De SR/f heeft ondertussen 30000 km gelopen, met een paar problemen die tot tevredenheid onder garantie opgelost zijn.
Twee keer de controller onder het blok vervangen ivm lage isolatieweerstand.
Twee keer remschijven voor vervangen.
Balhoofdlagers vervangen ivm een "zwaar" punt rond de middenstand.
Tot nu toe een tevreden rijder over zowel de Zero als de dealer.
CU
MY22, dus heb je feitelijk een 15.6kWh powerpack, heb je hem laten updaten tot 17.3kWh?
Mijm SR/S is ook van 2022.
Compleet met Cypher 3 upgrades dus ook 17.3 kWh, achteruit versnelling, 110% laden etc.
Bij levering afgemonteerd met zijkoffers / topkoffer, sport windschermscherm en Led knippers.
Gebruik de SR/f dagelijks voor werk en plezier ritten.
Mijn kleur heet officieel 'champagne', het is een crème wittig kleur.
Eerlijk gezegd maakt mij de kleur weinig uit, dit was net de spec die ik wilde (sr/s, MY22, jonge occasion).
Ik zou graag ook nog wel koffers willen, maar vind de prijs van de beugels echt duur, alleen de beugel staat online voor 400$, en dan 300 voor de koffers.
Louis verkoopt wel die koffers, maar niet de beugel. Binnenkort de dealer maar eens vragen, wat hij rekent.
30k, dan staat ie in ieder geval niet stil!!
[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 26-01-2025 08:59 ]
Hoop volgende week een afspraak te hebben voor montage.
Voorlopig doen de mijne het nog steeds "rechtdoor"
Wel inmiddels wat valschade opgelopen na een aanrijding van achteren, zelf gelukkig niks en de Zero beperkt en nog rijdbaar

Ja, ik was het issue met de schijven nogal zat, en had inmiddels een van de dealers in gebreke gesteld.GAAF! schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:16:
Dat is ook wat ik gehoord heb, er zou een grotere batch nieuw type schijven in February geleverd worden.
Voorlopig doen de mijne het nog steeds "rechtdoor"![]()
Wel inmiddels wat valschade opgelopen na een aanrijding van achteren, zelf gelukkig niks en de Zero beperkt en nog rijdbaarbinnenkort de nieuwe onderdelen bestellen bij de dealer.
Oei, wat was er gebeurd?
Niet echt nee, hahaKnielen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:29:
@_Apache_ mooie uitleg op het motorforum, maar daar snappen ze je niet he?
3x pech gehad: DC omvormer doorgebrand. Vervangen voor een aftermarket DMC unit wegens de vreselijke verhalen van het origineel.
Eerstvolgende rit tandriem kaal gedraaid
Nu lijkt de lader doorgefikt. Na terugkomst van een weekendje weg was de betreffende groep eruit geklapt, en nu geeft de lader geen ene sjoege meer als ik er prik op zet.
Ik heb de laad-zekering niet gecontroleerd aangezien die 100A is en ik nooit een externe lader heb gehad. En ik vind de indeling van dit ding echt VRE-SE-LIJK, maar dat terzijden.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de interne acculader? Zelfs zero lijkt m niet te verkopen (nog los van de wederom vreselijke verhalen die je leest over wederom een crappy ingekocht onderdeel).
Wel verkoopt zero een externe lader van 1kW wat voor mij afdoende is aangezien ik op 60% heen en weer naar werk kan. Werkt dit met een uitgebrande interne lader? Kan ik de interne lader verwijderen en alleen de externe lader gebruiken? Zou wel makkelijk zijn in mijn geval. Is er iemand in een vergelijkbare situatie beland?
Is je DSR het 2019 model, of het 2023 model?DrIrP schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:06:
Hier een derdehands zero DSR rijder voor woon-werk. Gekocht in juli 2023 met 10.000km erop ondertussen 23000km. Gokje genomen omdat de prijs gunstig was. Geen charge/power tank of extra externe lader.
3x pech gehad: DC omvormer doorgebrand. Vervangen voor een aftermarket DMC unit wegens de vreselijke verhalen van het origineel.
Eerstvolgende rit tandriem kaal gedraaid
Nu lijkt de lader doorgefikt. Na terugkomst van een weekendje weg was de betreffende groep eruit geklapt, en nu geeft de lader geen ene sjoege meer als ik er prik op zet.
Ik heb de laad-zekering niet gecontroleerd aangezien die 100A is en ik nooit een externe lader heb gehad. En ik vind de indeling van dit ding echt VRE-SE-LIJK, maar dat terzijden.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de interne acculader? Zelfs zero lijkt m niet te verkopen (nog los van de wederom vreselijke verhalen die je leest over wederom een crappy ingekocht onderdeel).
Wel verkoopt zero een externe lader van 1kW wat voor mij afdoende is aangezien ik op 60% heen en weer naar werk kan. Werkt dit met een uitgebrande interne lader? Kan ik de interne lader verwijderen en alleen de externe lader gebruiken? Zou wel makkelijk zijn in mijn geval. Is er iemand in een vergelijkbare situatie beland?
Wie van Zero in hemelsnaam verzonnen heeft dat je twee modellen hetzelfde gaat noemen, maar hele andere generaties zijn is echt een pannenkoek..
Opties zijn de 1kW lader, mits die standalone werkt en met een enigszins bereikbare inbouw. De huidige locatie van de aux laadstekker binnen het chassis is bagger.
Tweede opties is een vervangende onboard lader erop en verder rijden of de motor verkopen. Dit is een greenwattpower evc 116-1300. Verkopen speelt wel als reele optie na het lezen over de onderling gecodeerde grote onderdelen (motor, accu, centrale elec bord). De motor is niet gemaakt om door de eigenaar onderhouden te worden lijkt het. Het slechte aanbod aan onderdelen speelt ook een rol.
Deze motor is in 13k km met onderhoud zowat even duur gebleken als mijn Honda VFR800. Dat is absoluut niet waar die voor gekocht is! Deze motor heeft 23k km op de teller en is al aan de derde DC converter (aftermarket dus robuust) en naar mijn weten tweede charger toe. Geen toonbeeld van kwaliteit!
[ Voor 18% gewijzigd door DrIrP op 25-03-2025 20:39 ]
Ik heb nog even voor je gezocht, maar die chargers zijn inderdaad wel heel slecht te vinden. Je zou zeroparts een mail kunnen sturen, maar duur is het sowieso. Ik lees wel op fora dat je het met een chargetank of losse lader kan proberen, lijkt te werken.
Er was een plein met zeker wel 24 laadpalen (allen type2) en ik stond er alleen.. Toch wilde hij niet sneller dan 4kW laden (kan max 6.6). (Paal van NLEVO).
Na een uurtje er weer afgehaald. Betaal ik toch 90cent per kWh, en dat voor een relatief langzame sessie..

Een laadpaal een paar uur verder in Leiderdorp (Allego), stond na een seconde of 10 keurig op 6.6kW te laden.
Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien (daarom nadeelTJE), want je slaat gerust 3-4 euro stuk op een kopje koffie en daar hoor je niemand over..
[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 07-04-2025 16:02 ]
Welke zijkoffers heb je overigens?GAAF! schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:15:
Uiteraard de rode
Compleet met Cypher 3 upgrades dus ook 17.3 kWh, achteruit versnelling, 110% laden etc.
Bij levering afgemonteerd met zijkoffers / topkoffer, sport windschermscherm en Led knippers.
Gebruik de SR/f dagelijks voor werk en plezier ritten.
Ik ben ook wel in de markt voor een setje SH36's, maar vind ze erg aan de prijs. Koffers zelf vind ik wel meevallen, maar de beugels zijn 300eu, dat vind ik aan de prijs voor wat het is.
Louis verkoopt ze niet.
Shad verkoopt ze zelf ook niet (alleen via Zero dealers)
Alternatieven zijn er niet echt (verkoop aantallen zijn ook niet echt interessant verwacht ik)
Weinig concurrentie houdt de prijs hoog.

Top- en zijkoffers waren reeds gemonteerd bij de aankoop als lokkertje, het zijn inderdaad de SHAD 36 zijkoffers. Nadeel is dat ze vrij smal zijn om te beladen, maar dat is wel weer handig door de dagelijkse file_Apache_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:50:
[...]
Welke zijkoffers heb je overigens?
Ik ben ook wel in de markt voor een setje SH36's, maar vind ze erg aan de prijs. Koffers zelf vind ik wel meevallen, maar de beugels zijn 300eu, dat vind ik aan de prijs voor wat het is.
Louis verkoopt ze niet.
Shad verkoopt ze zelf ook niet (alleen via Zero dealers)
Alternatieven zijn er niet echt (verkoop aantallen zijn ook niet echt interessant verwacht ik)
Weinig concurrentie houdt de prijs hoog.
[ Voor 6% gewijzigd door ffonz op 16-04-2025 13:52 ]
Dat de batterij net uit zn garantie loopt, of er al een nieuwe in gelegd?ffonz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:52:
Ik zit te kijken naar een Zero SR/F uit 2020. Zijn er nog dingen bij dit model waar ik extra op moet letten bij de aankoop?
Probeer te achterhalen of de voorrremmen OK zijn (geen trillingen).
Wat is de km-stand? En onderhouds historie?
Daarom voor 20 euro zelf een houder gemaakt waar tassen aan vast kan maken_Apache_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:13:
Gister na een rondje gaan tanken bij een terrasje. Toch wel tegen een nadeeltje gelopen van elektrisch rijden.
Er was een plein met zeker wel 24 laadpalen (allen type2) en ik stond er alleen.. Toch wilde hij niet sneller dan 4kW laden (kan max 6.6). (Paal van NLEVO).
Na een uurtje er weer afgehaald. Betaal ik toch 90cent per kWh, en dat voor een relatief langzame sessie..![]()
Een laadpaal een paar uur verder in Leiderdorp (Allego), stond na een seconde of 10 keurig op 6.6kW te laden.
Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien (daarom nadeelTJE), want je slaat gerust 3-4 euro stuk op een kopje koffie en daar hoor je niemand over..
Ik ga het niet een 4e keer laten vervangen,
Ik heb afgelopen week mijn voorband laten balanceren, merkte steeds meer trillingen op in het stuur. Zat inderdaad een flinke onbalans op dus blij met een paar kleine gewichtjes
Niet bijzonder veel me dunkt. Maarja, onder de 20kmh gaat de re-gen eraf. Dus bij een stoplicht hem ik hem toch echt wel nodig die rem.Card Nox schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:03:
@_Apache_, rem jij zoveel? Ik ben een voorzichtige rijder en coast vrij veel dus raak de remmen niet heel veel aan, ik zou zelfs met enkel achter al voldoende power hebben voor 99% vd remacties. Maar wel balen dat het weer mis is zeg...
Ik heb afgelopen week mijn voorband laten balanceren, merkte steeds meer trillingen op in het stuur. Zat inderdaad een flinke onbalans op dus blij met een paar kleine gewichtjes
Ik herken wat je zegt hoor, rij praktisch alles op Eco, en het rijdt zooo relaxt dat op de motor remmen.
Met als bijkomend voordeel dat het een goede invloed heeft op je range.
[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 09-05-2025 21:57 ]