Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
_Apache_ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:14:
Voor de 4e keer zijn mijn remmen krom. :X Afgelopen vrijdag diagnose laten stellen bij De Jong in Alphen.
Voordat de monteur bij het einde van de straat kwam kwam ie al hoofdschuddend terug rijden..

Conclusie, moeten weer vervangen worden, dat zou 5e set schijven worden.

Even rechtsbijstand bijpraten, die hebben al een case open, en vinden hier wel wat van. ..
Er gaat eindelijk een ander type schijven gemonteerd worden, gelukkig onder garantie. Want deze zijn niet 350 per set, maar 320 per stuk. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 09:07
Vandaag mijn 14.4 accu geladen tot 100%. Na 30 km binnendoor en 30 km op de snelweg (100km/h) binnen 5 km van 20% naar 0%. Toen op 0% nog 9 km doorgereden (80km/h met moeite). 74 km totaal. Daarna express de motor een half uur laten staan, waarna het accupercentage op 2% stond. Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe accu. Mijn meeste ritten zijn rond de 110 km, dus dat lijkt me geen goed idee meer. Wil niet nog een keer met 0% op display op de snelweg eindigen.

Iemand ervaring met hoe lang je je motorfiets kwijt bent voor een accuwissel?

[ Voor 12% gewijzigd door Drannelf op 29-06-2025 15:44 ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Drannelf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:34:
Vandaag mijn 14.4 accu geladen tot 100%. Na 30 km binnendoor en 30 km op de snelweg (100km/h) binnen 5 km van 20% naar 0%. Toen op 0% nog 9 km doorgereden (80km/h met moeite). 74 km totaal. Daarna express de motor een half uur laten staan, waarna het accupercentage op 2% stond. Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe accu. Mijn meeste ritten zijn rond de 110 km, dus dat lijkt me geen goed idee meer. Wil niet nog een keer met 0% op display op de snelweg eindigen.

Klink alsof ze het wel vrij vlot moeten kunnen, dit klinkt als garantie. Want dit is niet OK.
30km binnendoor is voor mij amper 10%, en 30km snelweg 15-20%. Dus 25-30% voor mij.

Van de week ben ik van Gouda binnendoor naar Aalsmeer gagaan, en dan over de snelweg naar Amsterdam noord (Piet Hein kade), dat kostte 25% totaal.

Terug over de A2 via Utrecht, dan gaat het wel wee hard. Maar met 40% thuis gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Gister in Delft in het noodweer terecht gekomen. Stond ik bij een stoplicht toch echt voorbij mijn enkels in het water. Maar rustig doorheen gereden, gelukkig geen foutcodes ed. ;Geen idee of dat gat vooraan bij de accu een luchthapper is oid, maar die is ook flink smerig, dus denk wel wat het water tot daar heeft gestaan.

Er lagen zelfs afgebroken stukken bumper links en rechts. :X

Het water kwam uit de putten juist omhoog

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Drannelf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:34:

Ze laten dus de motor over de accu heen zakken, zou dus wel vrij snel gedaan moeten zijn.

YouTube: 200+ lb battery swap in under 5mins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

_Apache_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:27:
Gister in Delft in het noodweer terecht gekomen. Stond ik bij een stoplicht toch echt voorbij mijn enkels in het water. Maar rustig doorheen gereden, gelukkig geen foutcodes ed. ;Geen idee of dat gat vooraan bij de accu een luchthapper is oid, maar die is ook flink smerig, dus denk wel wat het water tot daar heeft gestaan.

Er lagen zelfs afgebroken stukken bumper links en rechts. :X

Het water kwam uit de putten juist omhoog
Best leip, vooral als je niet meer kan zien of putdeksels zijn weggespoeld.. Nog overwogen om niet verder te rijden? Goed dat je veilig thuis bent gekomen!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
JanPedaal schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Best leip, vooral als je niet meer kan zien of putdeksels zijn weggespoeld.. Nog overwogen om niet verder te rijden? Goed dat je veilig thuis bent gekomen!
Eigenlijk niet bij stil gestaan, stond bij RacePlanet Delft en wilde eten (by Ypenburg) letterlijk 5min rijden.
Had veel water in tunnels verwacht, dus die was ik aan het mijden. Niet verwacht dat vlak na de tunnel juist het water stond.

Wel heeft de Zero duidelijk een warm sopje nodig, want hij is echt heel smerig nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffonz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-07 19:25
aarthodo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:49:
Hierdoor wordt de remschijf heet en als je dan stilstaat en de remblokken staan strak tegen de schijf, koelt hij daar sterker af en ontstaat er een trekspanning, welke vervorming laat ontstaan.
Dit is wat ik vroeger ook gehoord had. Houd daarom de rem niet vast bij het stoplicht. Met de auto had ik mezelf aangeleerd om bij het stoplicht de auto niet op de voetrem, maar op de handrem te zetten. Als je de rem vast wilt houden met de Zero zou je kunnen kiezen voor de achterrem, zodat de voorrem gelijkmatig kan afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffonz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-07 19:25
Heb trouwens afgelopen maart een SR/F uit 2020 gekocht bij Maijer Motors in Andelst. Was een voormalig Zero Dealer en had deze van een oude klant terug geruild. 5000km op de teller. Ik had nog voor de koop gevraagd naar vochtproblemen, maar dat was 'forumpraat' (weten je meteen hoe hij over jullie denkt ;-) ).

De eerste dag meteen vocht ontdekt in het display (zie foto). Hij direct alles ontkennen. Was geen vocht, alleen "beetje condens". Andere dealers zeiden meteen dat het een bekend probleem was en dat het display vervangen moest worden. Enfin, ik heb het hard moeten spelen om mijn recht te krijgen. De sfeer was goed verziekt. Na meer dan 2 maanden wachten het display vervangen gekregen, waarbij de motor een maand bij hem had gestaan. Hij had het 'netjes' vervangen, zei hij, maar mijn fiets zat onder de spinnenwebben, vuil, bladeren en vogelpoep. Ik begrijp nu een beetje waarom hij geen Zero dealer meer is.

Maar het display is wel vervangen! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7D-hRSdZT7xcSg7d-OX5b7lujQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8oavqbCmhpC2DfjlGaa93ME.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Yup, @ffonz, mijn SRS (MY22) had dit ook. Zonder gedoe scherm gewisseld, gelukkig.

Ik hoop volgende week nieuwe remschijven gemonteerd te krijgen, dit keer een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:44
ffonz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:42:
Heb trouwens afgelopen maart een SR/F uit 2020 gekocht bij Maijer Motors in Andelst. Was een voormalig Zero Dealer en had deze van een oude klant terug geruild. 5000km op de teller. Ik had nog voor de koop gevraagd naar vochtproblemen, maar dat was 'forumpraat' (weten je meteen hoe hij over jullie denkt ;-) ).

De eerste dag meteen vocht ontdekt in het display (zie foto). Hij direct alles ontkennen. Was geen vocht, alleen "beetje condens". Andere dealers zeiden meteen dat het een bekend probleem was en dat het display vervangen moest worden. Enfin, ik heb het hard moeten spelen om mijn recht te krijgen. De sfeer was goed verziekt. Na meer dan 2 maanden wachten het display vervangen gekregen, waarbij de motor een maand bij hem had gestaan. Hij had het 'netjes' vervangen, zei hij, maar mijn fiets zat onder de spinnenwebben, vuil, bladeren en vogelpoep. Ik begrijp nu een beetje waarom hij geen Zero dealer meer is.

[Afbeelding]
Vochtprobleem is geen forumpraat hoor, ik heb met Roeleveld gesproken (die stoppen ook met Zero dealerschap) maar die hadden genoeg vochtproblemen gehad. Zelfs zodanig dat ze motoren niet meer volledig wasten, maar alleen de wielen etc afspoten :+ (in Californië komt niet zoveel regen denk ik)

Maar goed, motorrijden doe ik sowieso niet graag in de regen, dan pak ik de speed pedelec wel. En plezierritten doe ik preferabel niet in de regen.

Die enkele keer dat je een stevige regenbui treft kan 'ie echt wel tegen hoor, maak je geen zorgen :) Gewoon niet elke week de tuinslang erop.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
ffonz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:42:

[Afbeelding]
Wel erg professioneel dat hij in de reactie op een review persoonlijke informatie deelt inderdaad.

Ik heb ze zelf wel eens aan de lijn gehad toen ze nog Zero dealer waren, maar ik hoorde vrij veel klaagzang.

Ik hoorde in zijn verhaal wel een man met passie voor motoren (en ook elektrische motoren) waarom zij Zero dealer zijn geworden (geweest). Maar dit is wel een beetje jammer ja. Ik snap dat er aan beiden kanten emoties waren, jij verwacht natuurlijk een deugdelijk product. Een verkopende partij die vervolgens vingertje gaat wijzen lost weinig op.

Eind goed al goed iig, nu het gefixt is. 20km vanaf Nijmegen zit nog een Zero dealer, dus dat is ook niet ver van Andelst, wellicht voor de toekomst :+ 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:18
Het display kun je zelf repareren. Uitbouwen, openmaken en met wat siliconenspul op de pakking weer monteren. Met name na 5 jaar is het lithium celletje leeg, en kun je die losmaken en vervangen.
De cel is leeg als je de EEE melding krijgt bij 'contact aan'.
De tijd is dan ook 00.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
Uiteraard nadat je garantie is verlopen... De mijne is nu 10 jaar.
Vocht? Het loont om eens alles open te maken en connectors te reinigen, voorzichtig wat wd40 erop en alles werkt weer als nieuw!.
Ook je bms resetten kan vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

aarthodo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:51:
Het display kun je zelf repareren. Uitbouwen, openmaken en met wat siliconenspul op de pakking weer monteren. Met name na 5 jaar is het lithium celletje leeg, en kun je die losmaken en vervangen.
De cel is leeg als je de EEE melding krijgt bij 'contact aan'.
De tijd is dan ook 00.00.
De EEE melding met 00:00 tijd heb ik ook op mijn Zero SR model 2015. Je kunt een storingscode uitlezen en dit leek te verwijzen naar iets met de standaard ofzo (even uit het hoofd). Heb het altijd maar genegeerd, maar als dit de oplossing is. Nooit geweten! Thanks!

Edit:
Helaas zit de batterij vast. De clip zit vast (lijkt gepuntlast) en ook nog met grijze lijm oid vastgezet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMQDBzyP2MTzk6dNKnNxhHKfar0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGtAzyMM9yggjaO330ZVj1hq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGRYBI3c8Q9GPCcWC5vB-z-jbNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgGeGhiKeH1nciIDjs8hpDLb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door antonboonstra op 17-07-2025 11:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Vanavond even de SRS goed opladen, morgen naar Duitsland, zin in!

Wel viel mij op dat de cruisecontrol knop slecht reageert, zal er vanavond even wat contactspray in spuiten. Dat werkte eerder ook goed met de grootlicht knop.

[ Voor 55% gewijzigd door _Apache_ op 17-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
Eigenlijk wil zero je een volledig nieuw display verkopen.....
ik heb hem losgewrikt en het laspuntje ook.
Daarna de nieuwe met plakband vastgezet, Het is zo klein ingebouwd dat je er ook nog wat schuimplastic tussen kunt frommelen; uit ervaring weet ik dat dat gewoon goed gaat, zonder solderen.

na 3 jaar ga ik hem binnenkort weer vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
Net gedaan, half uurtje werk, omdat de batterij los in het gele randje en onder tape zit.
Nadat de tijd opnieuw is ingesteld is de EEE weg.
Oja, de microswitches zijn gevoelig voor hoe de puntjes in de rubber knoppen terecht komen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Fluo accentje toegevoegd aan de zijkoffers. Ben er best tevreden mee.
Het is de tape van 3M, Diamond. Degelijk spul.

Afgesneden met een stanleymes, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSI87-8NiF_uFSmBK9KX3oM0SkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arNNujszrduaKEkgwbZTlqa5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Zo weer terug van een weekendje Duitsland met de SR/S. Wat doet zo een motor het toch lekker in de heuvels, het koppel met precisie, regen-braking erbij.

Vanuit huis naar de Eifel (300km), dag erna binnendoor naar de Moezel met een ommetje, 180km heen, 200km terug. En daarna weer terug naar huis.
Toch wel weer uit en thuis een kleine duizend km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
antonboonstra schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:11:
[...]

De EEE melding met 00:00 tijd heb ik ook op mijn Zero SR model 2015. Je kunt een storingscode uitlezen en dit leek te verwijzen naar iets met de standaard ofzo (even uit het hoofd). Heb het altijd maar genegeerd, maar als dit de oplossing is. Nooit geweten! Thanks!

Edit:
Helaas zit de batterij vast. De clip zit vast (lijkt gepuntlast) en ook nog met grijze lijm oid vastgezet...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er bij mij een ander batterijtje ingezet, dat EEE gaat weg en het klokje werkt weer. Gewoon losmaken en dan een CR2032 erin stoppen

De teller blijft bij mij staan (ODO loopt in de Zero app wel op, dus mijn teller heeft manco's). Maakt verder niet uit, want echt ALLES werkt. En ik kan je vertellen dat je bij veel moderne auto's ook niet standaard de kmstand ziet, dan moet je ook iets uitzetten of in een of ander menu kijken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a67jgGfveOd3huYPNLgmgzqRF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8pXxj0OSw11C14Tcoyr1p6u.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn SR/F staat inmiddels op kenteken en heeft zijn eerste kilometers gemaakt! Gisteren 40km gereden op 20% accu, super motor!

Nog niet vol op het gas gegaan, de vorige eigenaar heeft nieuwe banden laten leggen maar het achterwiel staat ietsjes scheef in de brug. Daardoor loopt de riem deels naast het tandwiel bij het achterwiel. Ik wil de riem niet breken dus heb niet te gek gedaan :9

EDIT: heb een start gedaan naast de koeien hier, flink wat revs gegeven, maar ze keken er niet van op :o

[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 21-07-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]

Mijn SR/F staat inmiddels op kenteken en heeft zijn eerste kilometers gemaakt! Gisteren 40km gereden op 20% accu, super motor!

Nog niet vol op het gas gegaan, de vorige eigenaar heeft nieuwe banden laten leggen maar het achterwiel staat ietsjes scheef in de brug. Daardoor loopt de riem deels naast het tandwiel bij het achterwiel. Ik wil de riem niet breken dus heb niet te gek gedaan :9

EDIT: heb een start gedaan naast de koeien hier, flink wat revs gegeven, maar ze keken er niet van op :o
Heerlijk he.. Ook dat jij heerlijk je hobby kan doen, zonder dat iemand er vanop kijkt.

Gister een handjevol keren bij een paal geladen (om vanaf de moezel weer naar huis te komen (regio gouda)).
Maar bij elke stop komen er mensen even kijken, waarom hangt er een kabel aan de motor, en waarom staat ie zo te blazen. Ze staan er dan omheen alsof ze water zien branden.

De Duitsers bij het hotel "war das ein e-motor? Wirklichwar?" Met natuurlijk de nummer 1 vraag 'Was war die reichweite?'

Het was wel goed te doen, vol vertrekken, als we binnendoor rijden een stuk van 200km, snelweg 130-140km, uurtje laden, en dan weer door. Rinse and repeat. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 21-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Heerlijk he.. Ook dat jij heerlijk je hobby kan doen, zonder dat iemand er vanop kijkt.

Gister een handjevol keren bij een paal geladen (om vanaf de moezel weer naar huis te komen (regio gouda)).
Maar bij elke stop komen er mensen even kijken, waarom hangt er een kabel aan de motor, en waarom staat ie zo te blazen. Ze staan er dan omheen alsof ze water zien branden.

De Duitsers bij het hotel "war das ein e-motor? Wirklichwar?" Met natuurlijk de nummer 1 vraag 'Was war die reichweite?'

Het was wel goed te doen, vol vertrekken, als we binnendoor rijden een stuk van 200km, snelweg 130-140km, uurtje laden, en dan weer door. Rinse and repeat. :)
Zeker, met mijn SR 2014 rijd ik al wel een tijdje natuurlijk, buitenaf krijg je van omwonenden eerder een duimpje omhoog.. Die irritant klinkende kleine viercilinders wordt niemand blij van (anders dan de rijder denk ik) :9

Grappig ja. ALTIJD is de eerste vraag "wat is het bereik" terwijl de gemiddelde motor altijd relatief korte ritten maakt. Elke motorijder/ander mensch die een E-motor ziet is in een keer een toerheld die elke maand naar Zuid-Frankrijk rijdt _O-

Prima te doen ja, als je 200km binnendoor rijdt ben je zo al 3 uur onderweg, daarna 130km snelweg met een eetpauze tussendoor en je hebt idd een mooi rijdagje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Zeker, met mijn SR 2014 rijd ik al wel een tijdje natuurlijk, buitenaf krijg je van omwonenden eerder een duimpje omhoog.. Die irritant klinkende kleine viercilinders wordt niemand blij van (anders dan de rijder denk ik) :9

Grappig ja. ALTIJD is de eerste vraag "wat is het bereik" terwijl de gemiddelde motor altijd relatief korte ritten maakt. Elke motorijder/ander mensch die een E-motor ziet is in een keer een toerheld die elke maand naar Zuid-Frankrijk rijdt _O-

Prima te doen ja, als je 200km binnendoor rijdt ben je zo al 3 uur onderweg, daarna 130km snelweg met een eetpauze tussendoor en je hebt idd een mooi rijdagje 8)
Jaa precies.

Moest ook wel lachen, bij het hotel waren er twee plaatsen voor het laden (ook met hufterboete enzo). Dus ik kom aan, parkeer de motor daar, en sta even mijn helm af te doen, oordoppen uit, handschoenen wegstoppen.
Komt er een dame naar mij toe 'Enschulding Herr, aber diesen plats waar nur for elektrischen Wagen.'
Ik in mijn beste Duits "Ah, schau dis mal an, ein Moment". Pak de kabel uit mijn frunk en start de sessie.

Uitgebreid excuus van de dame dat het niet wist en alles, na een kort praatje wenste ze me verder een fijne dag en ging weer verder. :)
[...]

Stond later ook te kletsen met 2 duitse motorrijders, die vonden 200km echt wel meer dan genoeg, dat haal ik op 1 charge :+ .
Klopt, deden we snelweg had ik 2 grote laadstops (van 30->80-90%).

Wel even opletten dat als de charge voorbij de 100% gaat (extende range charging) dan gaat regen-braking uit. Moest even bijremmen in de heuvels.

Wat me wel opviel, en ik weet nog niet of ik hier wat mee wil, misschien was het de temperatuur. Maar bij het laden vlakt de snelheid vrij snel af. Hij begint even op 6,5kW, maar na tien minuten zakt ie al weg naar de 5kW. Wellicht was de accu en / of lader erg warm, hij staat echt volle bak te blazen. Hij was nog lang niet vol (<50%). Terwijl ie vroeg in morgen (zet hem bij het ontbijt nog even aan de paal), dan gaat ie wel hard.

[ Voor 36% gewijzigd door _Apache_ op 21-07-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]

Met die SR 20214 kun jij 200 km binnendoor halen? Of heb je een extra batterij? Bijladen tijdens een eetpauze, helpt bij mijn SR 2015 weinig. Met een uur laden (1,3 kW) heb ik misschien 20 km bereik toegevoegd, wat niet echt opschiet... Daarom zit ik er aan te denken een nieuwe aan te schaffen. Zo'n DSR/X lijkt mij wel wat met een grotere batterij én standaard lader van ruim 6 kW. Dan kan je in een uurtje tenminste nog wat bijladen.

Weet iemand de wijzigingen tussen de modeljaren 2023/2024/2025 van de DSR/X? Ik zie dat ze flinke kortingen geven voor eerdere modeljaren, maar dan moet het wel de moeite waard zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 21-07-2025 12:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
antonboonstra schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Met die SR 20214 kun jij 200 km binnendoor halen? Of heb je een extra batterij? Bijladen tijdens een eetpauze, helpt bij mijn SR 2015 weinig. Met een uur laden (1,3 kW) heb ik misschien 20 km bereik toegevoegd, wat niet echt opschiet... Daarom zit ik er aan te denken een nieuwe aan te schaffen. Zo'n DSR/X lijkt mij wel wat met een grotere batterij én standaard lader van ruim 6 kW. Dan kan je in een uurtje tenminste nog wat bijladen.

Weet iemand de wijzigingen tussen de modeljaren 2023/2024/2025 van de DSR/X? Ik zie dat ze flinke kortingen geven voor eerdere modeljaren, maar dan moet het wel de moeite waard zijn.
Nee zeker niet, ik doelde op wat @_Apache_ zei. 200km en daarna 130-140km. Maar ik heb mijn SR uit 2014 nog, maar nu recent een 2021 SR/F gekocht :)

Ja die 6.5kW lader doet al flink wat! Dat is bijna snelladen (omdat een elektrische motor veel zuiniger is dan een E-auto en veel minder kWh's bij heeft)

in 1 uur een halve batterij erbij is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
antonboonstra schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:36:
[...]
Mij geen grote wijzigingen bekend, kan zomaar zijn dat je een MY23 demo model heb, en vergelijkt met een nieuwe MY25, daar zou wel wat verschil in moeten zitten qua prijsvoering.

Als ik het even vraag aan ChatGPT, komt ie terug met de volgende verschillen.

🧾 Overzichtelijke vergelijking
Modeljaar Batterij & vermogen Belangrijkste updates Nederlandse prijs (advies)
2023 17,3 kWh, 75 kW, ~225 Nm Introductie Gen‑3 platform € 23.895 (incl. BPM: vooral 19,4 %)
2024 Zelfde hardware Kleuropties, firmware-updates circa € 23.895 (zelfde catalogus)
2025 Zelfde technische specs LED-knipperlichten standaard, meer accessoires ± € 24.095 na BPM-verlaging naar € 200

Kortom, marginale verschillen. :) Zeker als je het vergelijk met andere modellen.

[ Voor 38% gewijzigd door _Apache_ op 21-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

_Apache_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Mij geen grote wijzigingen bekend, kan zomaar zijn dat je een MY23 demo model heb, en vergelijkt met een nieuwe MY25, daar zou wel wat verschil in moeten zitten qua prijsvoering.

Als ik het even vraag aan ChatGPT, komt ie terug met de volgende verschillen.

🧾 Overzichtelijke vergelijking
Modeljaar Batterij & vermogen Belangrijkste updates Nederlandse prijs (advies)
2023 17,3 kWh, 75 kW, ~225 Nm Introductie Gen‑3 platform € 23.895 (incl. BPM: vooral 19,4 %)
2024 Zelfde hardware Kleuropties, firmware-updates circa € 23.895 (zelfde catalogus)
2025 Zelfde technische specs LED-knipperlichten standaard, meer accessoires ± € 24.095 na BPM-verlaging naar € 200

Kortom, marginale verschillen. :) Zeker als je het vergelijk met andere modellen.
Thanks. Volgens mij heeft het 2024 model ook LED knipperlichten (bron).

Waar ik het meest 'bang' voor ben is de veroudering van de accu. Puur door tijd (zeker als de accu continu 100% vol geladen is) verouderd een accu ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
antonboonstra schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Thanks. Volgens mij heeft het 2024 model ook LED knipperlichten (bron).

Waar ik het meest 'bang' voor ben is de veroudering van de accu. Puur door tijd (zeker als de accu continu 100% vol geladen is) verouderd een accu ook.
Als ie bij de dealer staat zal ie zelden op 100% staan.
Die weten wel hoe ze ermee om mieten gaan. De Jong Alphen houdt ze 50-80%.

En ze staan binnen, dus heel stabiele temperatuur. Dat houdt de accu ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 21-07-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Nee zeker niet, ik doelde op wat @_Apache_ zei. 200km en daarna 130-140km. Maar ik heb mijn SR uit 2014 nog, maar nu recent een 2021 SR/F gekocht :)

Ja die 6.5kW lader doet al flink wat! Dat is bijna snelladen (omdat een elektrische motor veel zuiniger is dan een E-auto en veel minder kWh's bij heeft)

in 1 uur een halve batterij erbij is prima.
Ja, dat de motor 'nipt' kWh's waardoor je relatief snel range laadt.

Ik twijfelde tijdens mijn trip om ook eens bij een FastNed te stoppen en dan de combi-charger proberen. Dat zou technisch ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:37
Vorige week helaas weer een nieuwe riem en tandwiel moeten bestellen, tandwiel was versleten aan de kant van de as, dat hoort niet. Nu zie ik dat pulserider.com gaat stoppen, de enige plek in Europa waar je als particulier onderdelen kan kopen. Voor mij nu toch de reden om serieus te overwegen de motor weg te doen. Ik heb toch regelmatig onderdelen moeten vervangen en als ik dat zelf niet meer kan doen dan wordt het wel een beetje onmogelijk om dit merk te blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Knielen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:08:
Vorige week helaas weer een nieuwe riem en tandwiel moeten bestellen, tandwiel was versleten aan de kant van de as, dat hoort niet. Nu zie ik dat pulserider.com gaat stoppen, de enige plek in Europa waar je als particulier onderdelen kan kopen. Voor mij nu toch de reden om serieus te overwegen de motor weg te doen. Ik heb toch regelmatig onderdelen moeten vervangen en als ik dat zelf niet meer kan doen dan wordt het wel een beetje onmogelijk om dit merk te blijven rijden.
Verschillende dealers bestellen gewoon de onderdelen als je het vraagt hoor... Ik wist niet eens van het bestaan van Pulserider af, dat is van Zero Roeleveld, die stoppen idd met Zero. Genoeg kansen voor potentiele andere dealers als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:37
barta123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Verschillende dealers bestellen gewoon de onderdelen als je het vraagt hoor... Ik wist niet eens van het bestaan van Pulserider af, dat is van Zero Roeleveld, die stoppen idd met Zero. Genoeg kansen voor potentiele andere dealers als je het mij vraagt :)
Dat is goed om te lezen, neem ik zeker mee in de overwegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Knielen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Dat is goed om te lezen, neem ik zeker mee in de overwegingen
Misschien hadden ze nog kunnen bestaan als ze beter in marketing waren... Ik was Zero rijder, nooit heb ik geweten van hun bestaan. Altijd via dealers gedaan, remblokken ed. heb ik in Italie besteld toen :+

Als mensen je niet weten te vinden kan je ook geen omzet draaien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ik heb trouwens wel problemen met de accu van mijn SR/F 2021, de range is zeer beroerd.

Ook geeft de accu na 30 min laden vanaf 7% al bijna 50% aan terwijl hij met 2,1kW laadt, klopt geen reet van. Gelukkig na contact opnemen met Zero en de dichtstbijzijnde dealer valt het waarschijnlijk nog onder garantie en krijg ik nog een nieuwe accu (de SR/F's van 2020-2021 hadden problemen met de pakketten)

De nieuwere zijn wel solid as a rock, zoals de SR 11.4 2014 die ik heb, nog steeds geen centje pijn na 8 jaar. Bereik is ook beter dan met mijn SR/F :+ _O-

Verder echt een heerlijke motorfiets, ik hoop dat het snel opgelost is :)

Ik had afgelopen week ook een 'testrit' gemaakt van 32km, waarvan 8km snelweg (<100kmh). Kostte me al 40% accu, dat kan echt niet. Met mijn SR 2014 kan ik 21km (PUUR snelweg) met 120kmh rijden en dan ben ik net 20% accu kwijt.

Dus voor hen die een mooie E-motor willen proberen voor weinig geld, mijn SR 2014 is beschikbaar voor verkoop :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:36:
Ik heb trouwens wel problemen met de accu van mijn SR/F 2021, de range is zeer beroerd.

Ook geeft de accu na 30 min laden vanaf 7% al bijna 50% aan terwijl hij met 2,1kW laadt, klopt geen reet van. Gelukkig na contact opnemen met Zero en de dichtstbijzijnde dealer valt het waarschijnlijk nog onder garantie en krijg ik nog een nieuwe accu (de SR/F's van 2020-2021 hadden problemen met de pakketten)

De nieuwere zijn wel solid as a rock, zoals de SR 11.4 2014 die ik heb, nog steeds geen centje pijn na 8 jaar. Bereik is ook beter dan met mijn SR/F :+ _O-

Verder echt een heerlijke motorfiets, ik hoop dat het snel opgelost is :)

Ik had afgelopen week ook een 'testrit' gemaakt van 32km, waarvan 8km snelweg (<100kmh). Kostte me al 40% accu, dat kan echt niet. Met mijn SR 2014 kan ik 21km (PUUR snelweg) met 120kmh rijden en dan ben ik net 20% accu kwijt.

Dus voor hen die een mooie E-motor willen proberen voor weinig geld, mijn SR 2014 is beschikbaar voor verkoop :*)
Yup, da's idd goed beroerd. Bij mij is 20km snelweg, ~13-15%. Nu tijdens vakantietijd wat meer dan tijdens normale drukte. Nu kunnen we 120kmh doorrijden, anders is het file filteren.

Was het opeens zo? Of gleed ie overtijd weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Yup, da's idd goed beroerd. Bij mij is 20km snelweg, ~13-15%. Nu tijdens vakantietijd een stuk meer dan tijdens normale drukte. Nu kunnen we 120kmh doorrijden, anders is het file filteren.

Was het opeens zo? Of gleed ie overtijd weg?
Heb hem nog niet echt kunnen testen, ik had hem geimporteerd uit DE, stond nog bij mijn ouders. maar het leek goed te zien. Dus niet... (heb een aantal keer 20-30km stukken als proefrit gemaakt. Ook tot 85% geladen enz)

Bij het opladen schiet hij na 1.5 uur aan 2kW laden al naar 100% en blijft hij 3-4 uur doorladen met 2kW terwijl hij al 100% aangeeft, klopt echt geen drol van. :|

Maar goed, ik heb vertrouwen in de dealer die ik benaderd heb, hij zit gelukkig vlakbij Nijmegen. Vanavond de motor bij mijn ouders ophalen en hem zsm daar zetten :)

Zou zonde zijn als zoiets buiten de garantie valt. Ik lees overal ook dat de nieuwe pakketten (zgn BCB, met ventilator tussen de cellenblokken) gewoon probleemloos zijn. Het is verder echt een machtige motor, rijdt heerlijk. Ook mooi soepel afgeveerd, de vork van mijn SR 2014 is gewoon te hard.

Vorige week ging hij ook toen ik hem een nachtje op 30% had laten staan (wilde hem even verder leegrijden maar niet een nacht bij 7% zetten) terwijl ik reed van 29 naar 30% en vervolgens naar 32% terwijl ik 3-4km verder was. heel vreemd. Regeneratief remmen klopte ook geen drol van, bij 96% SOC ging hij eerst regeneratief remmen om vervolgens te stoppen met remmen, en daarna weer stotend af te remmen (alles wat ik lees bij symptomen over een verrot accupakket).

Nogmaals, je hoeft jezelf er niet van te weerhouden zo'n motor te kopen. Als je een goed type accu hebt is het een perfecte vrijwel probleemloze fiets :)

[ Voor 23% gewijzigd door barta123 op 18-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Heb hem nog niet echt kunnen testen, ik had hem geimporteerd uit DE, stond nog bij mijn ouders. maar het leek goed te zien. Dus niet...

Bij het opladen schiet hij na 1.5 uur aan 2kW laden al naar 100% en blijft hij 3-4 uur doorladen met 2kW terwijl hij al 100% aangeeft, klopt echt geen drol van. :|

Maar goed, ik heb vertrouwen in de dealer die ik benaderd heb, hij zit gelukkig vlakbij Nijmegen. Vanavond de motor bij mijn ouders ophalen en hem zsm daar zetten :)

Zou zonde zijn als zoiets buiten de garantie valt. Ik lees overal ook dat de nieuwe pakketten (zgn BCB, met ventilator tussen de cellenblokken) gewoon probleemloos zijn. Het is verder echt een machtige motor, rijdt heerlijk. Ook mooi soepel afgeveerd, de vork van mijn SR 2014 is gewoon te hard.
Ja, vraag me dan toch af waarom zo een accupack dan zo afgleid. Wellicht lang op hoge SoC bewaard in de showroom?

Mijn chargetarget heb ik nu verlaagd naar 80%, is meer dan prima om dan 2x op en neer naar werk te rijden.

Wel ben ik een weekendje weg geweest, toen laadde ik hem door naar 110%, maar dan stappen we direct op en na een half uur staat ie alweer op 90% oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Ja, vraag me dan toch af waarom zo een accupack dan zo afgleid. Wellicht lang op hoge SoC bewaard in de showroom?

Mijn chargetarget heb ik nu verlaagd naar 80%, is meer dan prima om dan 2x op en neer naar werk te rijden.

Wel ben ik een weekendje weg geweest, toen laadde ik hem door naar 110%, maar dan stappen we direct op en na een half uur staat ie alweer op 90% oid.
Neuh gewoon productiefout, in dit filmpje zie je de verschileln. Mijn SR 2014 heeft de eerste type cellen (erg goed, zelfs nu gewoon probleemloos met bijna geen drift tussen de cellen). Die tweede generatie heeft wel problemen, veel info te vinden over SR/F 2019-2021 met 'magic charging'

YouTube: 3 Generations of ZERO Motorcycles Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Neuh gewoon productiefout, in dit filmpje zie je de verschileln. Mijn SR 2014 heeft de eerste type cellen (erg goed, zelfs nu gewoon probleemloos met bijna geen drift tussen de cellen). Die tweede generatie heeft wel problemen, veel info te vinden over SR/F 2019-2021 met 'magic charging'

YouTube: 3 Generations of ZERO Motorcycles Battery
Weer wat geleerd. Mijn SR/S heeft wel iets aan 'ghost discharge', vooral bij hele lage temperaturen. Zet ik de motor weg met 60%, kan het zijn dat ie uren later op 55% staat, maar dan hebben we het over temperaturen rond het vriespunt, niet gek voor Li-Ion packs me dunkt.

Ik ben volgende week weer bij de dealer, krijg nu nieuwe discs aan de voorkant. Maar dit keer andere types die het euvel niet meer zouden moeten hebben. Zouden de vijfde set worden ( :X :X ).

Maar ik wil dat de monteur ook even de lader nakijkt. Over het algemeen laadt ie goed, maar staat vrij snel te blazen zelfs als ie maar met 1.3kW staat te laden. En op het weekendje weg stond ik alleen maar aan palen te laden, maar het was erg warm, en de laadsnelheid zakte onderuit naar 4-5kW.
Stopte ik het laden en ging morgenochtend weer verder, ging hij strak op 6,6kW laden tot ie vol was.
Het was dus niet de paal, maar de lader die op zn max zat. Hij vroeg of ik de tijden kon opnoemen, zodat hij de batterij en lader temp kon nazien. En dan kon zien of hij aan thermal throthling deed.

Eerder had de monteur al wat dorre blaadjes gevonden in de lucht inlaat, en dat kan wel kloppen. Mijn motor staat onder een overkapping waar wat blaadjes kunnen rondwapperen. Maar als dit blijft terugkomen misschien iets van een gaasje voor de luchtinlaat maken.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 18-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Weer wat geleerd. Mijn SR/S heeft wel iets aan 'ghost discharge', vooral bij hele lage temperaturen. Zet ik de motor weg met 60%, kan het zijn dat ie uren later op 55% staat, maar dan hebben we het over temperaturen rond het vriespunt, niet gek voor Li-Ion packs me dunkt.

Ik ben volgende week weer bij de dealer, krijg nu nieuwe discs aan de voorkant. Maar dit keer andere types die het euvel niet meer zouden moeten hebben. Zouden de vijfde set worden ( :X :X ).

Maar ik wil dat de monteur ook even de lader nakijkt. Over het algemeen laadt ie goed, maar staat vrij snel te blazen zelfs als ie maar met 1.3kW staat te laden. En op het weekendje weg stond ik alleen maar aan palen te laden, maar het was erg warm, en de laadsnelheid zakte onderuit naar 4-5kW.
Stopte ik het laden en ging morgenochtend weer verder, ging hij strak op 6,6kW laden tot ie vol was.
Het was dus niet de paal, maar de lader die op zn max zat. Hij vroeg of ik de tijden kon opnoemen, zodat hij de batterij en lader temp kon nazien. En dan kon zien of hij aan thermal throthling deed.

Eerder had de monteur al wat dorre blaadjes gevonden in de lucht inlaat, en dat kan wel kloppen. Mijn motor staat onder een overkapping waar wat blaadjes kunnen rondwapperen. Maar als dit blijft terugkomen misschien iets van een gaasje voor de luchtinlaat maken.
Ik heb begrepen dat de nieuwe pakketten (dus de BCB, in SR/F SR en SR/S van 2022> nieuwer) niet lang stabiel op 12kW laden, maar daarboven afvlakken. Heeft volgens mij niet per se met accutemperatuur te maken.

Ik denk dat we dat maar voor lief moeten nemen. Beter iets langer wachten met een stabiel accupakket dan een frikandellenpakket wat ik nu heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Helaas rijdt er nu een Zero SR minder op de weg. Vorige week aangereden door een auto toen wij beide linksaf sloegen en ik op een voorrangsweg reed (hij had mij compleet over het hoofd gezien). Gelukkig ging het met lage snelheid en was er geen lichamelijke schade, maar naast wat kleine materiële schade (remhendel, voetsteun, spatbord, stuurhendel) staat het voorwiel ook ietwat scheef door de impact. Geen idee of dit te repareren is en of de totale kosten voor reparatie de dagwaarde overtreffen. Nog geen reactie van de verzekeraar gekregen...

Wat zou de dagwaarde zijn van een Zero SR ZF12.5 (model 2015) gekocht in 2016 met bijna 28.000 km op de teller?

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 18-08-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
antonboonstra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:31:
Helaas rijdt er nu een Zero SR minder op de weg. Vorige week aangereden door een auto toen wij beide linksaf sloegen en ik op een voorrangsweg reed (hij had mij compleet over het hoofd gezien). Gelukkig ging het met lage snelheid en was er geen lichamelijke schade, maar naast wat kleine materiële schade (remhendel, voetsteun, spatbord, stuurhendel) staat het voorwiel ook ietwat scheef door de impact. Geen idee of dit te repareren is en of de totale kosten voor reparatie de dagwaarde overtreffen. Nog geen reactie van de verzekeraar gekregen...

Wat zou de dagwaarde zijn van een Zero SR ZF12.5 (model 2015) gekocht in 2016 met bijna 28.000 km op de teller?
Het is even afwachten wat de verzekeraar gaat doen. Hoe ben je verzekert?

Wel fijn dat je er goed vanaf ben gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Ik heb begrepen dat de nieuwe pakketten (dus de BCB, in SR/F SR en SR/S van 2022> nieuwer) niet lang stabiel op 12kW laden, maar daarboven afvlakken. Heeft volgens mij niet per se met accutemperatuur te maken.

Ik denk dat we dat maar voor lief moeten nemen. Beter iets langer wachten met een stabiel accupakket dan een frikandellenpakket wat ik nu heb :+
Oh absoluut.. Ik had alleen gehoopt dat er mogelijk wat aan de lader ventilator gedaan kon worden. Het zijn 2 fans van 40 bij 40mm (van die hele oude laptop fans) die de lader staan te koelen. En als ik de motor laadt, probeer ik dat doen als de zon schijnt (want zonnepanelen). Maarja, dan staat ie dus ook in de zon, en staan die fans uren lang WHIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.. te doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

_Apache_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:37:
[...]
Het is even afwachten wat de verzekeraar gaat doen. Hoe ben je verzekert?

Wel fijn dat je er goed vanaf ben gestapt.
Alleen WA verzekerd, maar aangezien de tegenpartij de schuldige is, zal het op zijn WA (wettelijke aansprakelijkheid) moeten komen, lijkt mij. Gelukkig zitten we beide bij Interpolis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
antonboonstra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:31:

Heb dit ook wel eens gehad met een Suzuki Address, gelukkig had ik toen alleen kapschade. Wel naar veel getouwtrek pas het geld ontvangen (ik heb de schade toen niet laten repareren omdat die echt minimaal was)

Ik schat een ~5000 euro? Maar ik weet niet hoe verzekeringen dat exact bepalen...

Ik heb nog een SR 11.4 2014 in de aanbieding _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Oh absoluut.. Ik had alleen gehoopt dat er mogelijk wat aan de lader ventilator gedaan kon worden. Het zijn 2 fans van 40 bij 40mm (van die hele oude laptop fans) die de lader staan te koelen. En als ik de motor laadt, probeer ik dat doen als de zon schijnt (want zonnepanelen). Maarja, dan staat ie dus ook in de zon, en staan die fans uren lang WHIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.. te doen. :+
Klopt ja, dat viel me aan de SR/F ook op, die zoemt aardig met laden. Denk dat het niet echt 'slim' is, zelfs bij lage kW's staat ie flink te blazen...

De laders voor mijn SR 2014 zijn passief gekoeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Klopt ja, dat viel me aan de SR/F ook op, die zoemt aardig met laden. Denk dat het niet echt 'slim' is, zelfs bij lage kW's staat ie flink te blazen...

De laders voor mijn SR 2014 zijn passief gekoeld
De fans zijn wel temperatuur gestuurd. Initieel slaan ze even aan als zelftest, dan gaan ze uit, en afhankelijk van de laadsnelheid en luchttemperatuur gaan we later weer aan. Of de lader word echt warm, of ze slaan vrij snel aan.

Pas als ik de motor snachts laadt blijven ze enigsinds stil, maar dat is dure stroom :+

Mijn SR/S is nu ook gepost door Guy Salen, en is op diverse socials geslingerd : https://thepack.news/e-ri...rtin-ammerlaan-zero-sr-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

De fans zijn wel temperatuur gestuurd. Initieel slaan ze even aan als zelftest, dan gaan ze uit, en afhankelijk van de laadsnelheid en luchttemperatuur gaan we later weer aan. Of de lader word echt warm, of ze slaan vrij snel aan.

Pas als ik de motor snachts laadt blijven ze enigsinds stil, maar dat is dure stroom :+

Mijn SR/S is nu ook gepost door Guy Salen, en is op diverse socials geslingerd : https://thepack.news/e-ri...rtin-ammerlaan-zero-sr-s/
Klopt ja, ik heb hem nu op het werk laden, 2,8kW - begint even te blazen (testen of de fans niet geblokkeerd zijn wss) daarna is hij stil en vervolgens zoemt ie rustig.

Ja ik probeer altijd tussen 10:00 en 14:00 te laden, dan heb je de groenste stroom (duck curve door zonnestroom)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxveZnW4ORfOTgm1F__JUTdeK80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xREkhCYE0WotBAAQ9CKsZNhL.jpg?f=fotoalbum_large

Als je met deze stroom puur zou laden, is je motor al na 5000km in het milieuvoordeel tov een benzinemotor. En ik hoorde van de Zero dealer dat er gerust zijn met 150.000km op de klok (de echte diehards) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Mooi post ook, echt een leuk verhaal, mooi hoe je bij Zero terechtgekomen bent! Echt een mooi model ook die SR/S, heb hem toen op de motorbeurs in Utrecht vorig jaar in het rood gezien, dat stond hem ook erg goed.

Ik merkte wel wat mijn windscherm op mijn oude SR doet als ik nu op deze SR/F rijd, veel meer druk op de borst/helm als ik >100kmh rijd.

• _Apache_
  • Nu online
In het licht van @barta123 zijn comment, is er iemand die hier laadt met flexibele laadsnelheden?
Mocht je een eigen laadpaal hebben, zou je het laden met EVCC kunnen sturen.

Ik gebruik zelf een domme lader, maar die zou met een Shelly S aan te sturen moeten zijn op max wattage. Zelf nog niet geprobeerd tho.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
_Apache_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:24:
In het licht van @barta123 zijn comment, is er iemand die hier laadt met flexibele laadsnelheden?
Nee. Maar mijn FXE laad ook maar met 700W en ik heb geen snellaadaansluiting anders had ik met mijn Zappi geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 09:07
_Apache_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:24:
Mocht je een eigen laadpaal hebben, zou je het laden met EVCC kunnen sturen.

Ik gebruik zelf een domme lader, maar die zou met een Shelly S aan te sturen moeten zijn op max wattage. Zelf nog niet geprobeerd tho.
Ik laad dynamisch met een slimme laadpaal. Kan hem zo instellen dat er alleen op zonnestroom geladen wordt, en dan gaat de laadsnelheid dus op en neer.

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
Mijn schijven zijn afgelopen vrijdag vervangen, dit keer met een ander type discs.
Ze zijn ook wat groter, zijn flinke units.

Wel errrg blij dat het remmen weer soepel gaat. Het was elke keer alsof je over een wasbordje aan het remmen was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JCwwnpqfgfjD5q0t2PwHduyjTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHJMbfclUwaEBrpnlz0CMKvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:35:
Mijn schijven zijn afgelopen vrijdag vervangen, dit keer met een ander type discs.
Ze zijn ook wat groter, zijn flinke units.

Wel errrg blij dat het remmen weer soepel gaat. Het was elke keer alsof je over een wasbordje aan het remmen was.

[Afbeelding]
Rem jij wel veel regeneratief? Deed ik met mijn SR '14 ook altijd, ik gebruik de blokken amper. Met de auto idem (al is die wel fossiel maar ik rijd alleen lange afstanden) ik doe 100.000km al met 1 set remblokken :+ alleen linksachter 1x nieuwe blokken gezet voor 6 euro omdat de remklauw was blijven hangen (dan gaan de blokjes heeeel snel op)

Ik heb een modus ingesteld met 65% re-gen remmen op gas los, 85% op rem licht inknijpen, alleen <20kmh moet ik vaak remmen, maar das bijna niks.

Overigens zijn de SR/S en SR/F wel voor het eerst fietsen die mensen echt mooi vinden. Al verschillende fossielfanaten op mijn werk (er zitten hier meerdere bedrijven) hebben aangegevn dat ze het echt een dik ding vinden (mensen die zelf ook motor rijden/motor gereden hebben). Niet eens als eerste vraag "wat is de range" (want dat is eigenlijk nauwelijks relevant meer) zeker voor wat de doorsnee motorrijder doet... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
barta123 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Rem jij wel veel regeneratief? Deed ik met mijn SR '14 ook altijd, ik gebruik de blokken amper. Met de auto idem (al is die wel fossiel maar ik rijd alleen lange afstanden) ik doe 100.000km al met 1 set remblokken :+ alleen linksachter 1x nieuwe blokken gezet voor 6 euro omdat de remklauw was blijven hangen (dan gaan de blokjes heeeel snel op)

Ik heb een modus ingesteld met 65% re-gen remmen op gas los, 85% op rem licht inknijpen, alleen <20kmh moet ik vaak remmen, maar das bijna niks.

Overigens zijn de SR/S en SR/F wel voor het eerst fietsen die mensen echt mooi vinden. Al verschillende fossielfanaten op mijn werk (er zitten hier meerdere bedrijven) hebben aangegevn dat ze het echt een dik ding vinden (mensen die zelf ook motor rijden/motor gereden hebben). Niet eens als eerste vraag "wat is de range" (want dat is eigenlijk nauwelijks relevant meer) zeker voor wat de doorsnee motorrijder doet... :+
Rem eigenlijk altijd wel regeneratief. Pas onder de 20kmh gaat het eraf, en rem ik wat bij.

Het was een fabrieksfout, de klinknagels waarmee de schijven 'zwevend' gemaakt zijn, hadden te weinig marge, zitten te strak dus. Als de schijven wat vuil zien (regen, zand, etc) of echt een keer heet worden dan hebben ze de ruimte niet en trekken ze krom.
Het oplossen was eenvoudig, ander type schijven eronder. Maar Zero zelf deed daar errrg moeilijk over. Pas na 4 nieuwe sets mocht er een ander onder. Deze was wel 380eu per schijf, ipv 350 per set. Maar dat is niet mijn probleem :+

Jaa, range is echt prima. Ik heb m'n charge target al verlaagd naar 80%, ook helemaal prima. Nog geeft ie met 80% regelmatig 200km+ aan.

Zelfs voor vakantie is die range prima. Stond met een Duitser te praten die 250km toch wel echt genoeg voor een dag. Dat haal ik met een hele korte laadstop al.
Wij deden van de Eifel binnendoor naar Cochem en terug, toch ruim 370km.

Mijn maatje had bijna 2L olie nodig toen z'n lampje ging branden, de Zero deed het toch beter wat dat betreft. :+

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 27-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
_Apache_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Rem eigenlijk altijd wel regeneratief. Pas onder de 20kmh gaat het eraf, en rem ik wat bij.

Het was een fabrieksfout, de klinknagels waarmee de schijven 'zwevend' gemaakt zijn, hadden te weinig marge, zitten te strak dus. Als de schijven wat vuil zien (regen, zand, etc) of echt een keer heet worden dan hebben ze de ruimte niet en trekken ze krom.
Het oplossen was eenvoudig, ander type schijven eronder. Maar Zero zelf deed daar errrg moeilijk over. Pas na 4 nieuwe sets mocht er een ander onder. Deze was wel 380eu per schijf, ipv 350 per set. Maar dat is niet mijn probleem :+

Jaa, range is echt prima. Ik heb m'n charge target al verlaagd naar 80%, ook helemaal prima. Nog geeft ie met 80% regelmatig 200km+ aan.

Zelfs voor vakantie is die range prima. Stond met een Duitser te praten die 250km toch wel echt genoeg voor een dag. Dat haal ik met een hele korte laadstop al.
Wij deden van de Eifel binnendoor naar Cochem en terug, toch ruim 370km.

Mijn maatje had bijna 2L olie nodig toen z'n lampje ging branden, de Zero deed het toch beter wat dat betreft. :+
Regeneratief remmen is echt goud, mijn Stromer ST2 heeft dat ook, ik heb na 35000km fietsen nog de eerste remschijven, is amper wat af. Alleen bij beide remklauwen 1x nieuwe blokjes gemonteerd omdat ze door vuil in de winter soms bleven hangen, dan zijn je blokjes zo weg. (het schuurt dan alleen de schijf lichtjes omdat je geen druk uitoefent)

Het scheelt range, vieze wielen en heel veel remslijtage. Op mijn SR uit 2014 zie je op bijna 14000km ook niks aan de blokken die ik gemonteerd heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:33
_Apache_ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:42:
Hmm.. krijg toch de indruk dat mijn remschijven weer kromtrekken. Het is nog niet zo erg als de vorige keren, maar merk toch duidelijk dat hij niet soepel tot stilstand komt.. Grrrr..

Ik ga het niet een 4e keer laten vervangen,
Misschien is deze interessant voor je: https://www.reddit.com/r/...y_didnt_i_do_this_sooner/

edit: Ik zie nu dat je al andere schijven gekregen hebt... zijn dat dezelfde?

[ Voor 6% gewijzigd door GORby op 08-09-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
GORby schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:04:
[...]

Misschien is deze interessant voor je: https://www.reddit.com/r/...y_didnt_i_do_this_sooner/

edit: Ik zie nu dat je al andere schijven gekregen hebt... zijn dat dezelfde?
Nee, die van mijn zijn anders. Die post zijn gekarteld aan de buitenrand, die van mijn zijn rond.
Maar die van mij lijken wel iets groter. Remt prima in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:33
Ik heb ook eens een tweedehands SR/S getest, omdat ik aan het denken was aan een extra motor. Die had echter licht pulserend remgedrag, dus ik vermoedde al kromme schijven. Ik heb dan mijn DS maar gehouden en heb er een R1200RT bij gekocht om op vakantie te gaan :)

Die SR/S reed wel lekker, maar ik had er door de remmen niet zoveel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online
GORby schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:04:
Ik heb ook eens een tweedehands SR/S getest, omdat ik aan het denken was aan een extra motor. Die had echter licht pulserend remgedrag, dus ik vermoedde al kromme schijven. Ik heb dan mijn DS maar gehouden en heb er een R1200RT bij gekocht om op vakantie te gaan :)

Die SR/S reed wel lekker, maar ik had er door de remmen niet zoveel vertrouwen in.
Het is gelukkig allemaal onder garantie opgelost. Moest ze - Zero NL - wel een beetje pushen. Want hun oplossing vond ik matig. Die bleven hun kop in het zand steken ('gebeurd maar een enkele keer dat het daarna niet opgelost is', 'de wielhubn zal wel krom zijn' en vooral de 'wij mogen geen andere discs monteren, vanwege typegoedkeurig'. Gelukkig pakte mijn dealer (de Jong Alphen) het goed op, niets minder dan 5 sterren voor hun.
Ze gebruiken mijn case nu ook om andere 'open te breken' en voor ander discs te gaan.

Alsof die type goedkeurig onderuit gaat als ik andere banden monteer, wat een ff-ing onzin. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 09-09-2025 08:45 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste