Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 381 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.019.743 views

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 10:55
Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Hier hetzelfde. Ik heb niet persé een actieradius van 400km nodig op de motor. Maar het hangt er wel vanaf hoe snel zo'n ding weer opgeladen is, want die 150km komt regelmatig voor en dan wil je niet verplicht een nacht moeten logeren voor je weer naar huis kunt rijden, bijvoorbeeld.

Tot nu toe hoor ik wel dit soort ervaringen, alsin korte actieradius maar lange laadtijd. Dan schiet 't dus niet op.
Hangt heel erg af van merk tot merk en is ook gerelateerd aan de batterij(capaciteit), maar bv. voor de Ribelle (aldus de website):
OPLADEN: Mode 4-snelladen (DC): laadsnelheid 400 km/h, 80% opladen in 40 min. Mode 2 of Mode 3 laden: laadsnelheid 67 km/h
Waarbij mode 2 via een gewoon stopcontract is, mode 3 via een AC-laadpaal is en mode 4 via een DC-snellader. Dus als je hem aan de snellader kan hangen tijdens je avondmaaltijd, dan kom je zonder problemen weer thuis.

Waarom mode 2 of 3 even snel zijn heeft te maken met de ingebouwde lader/omvormer van de Energica die AC omzet in DC. Die is maar 3kW, dus ongeacht of de laadpaal meer vermogen heeft kan je dat er niet in stoppen. Mode 4 laden maakt geen gebruik van de ingebouwde omvormer van de Energica en kan dus sneller laden.

De Zero's blijven daarentegen een heeeel stuk achter op de Energica (max. 114km/u laadsnelheid bij het snelste model), hier een overzichtje van de verschillende fabrikanten en de laadsnelheden:
https://electricmotorcycles.nl/charging
noes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Leuk voor woon-werk ja, als ze eens een electrische tourmotor zouden verkopen. Een R1200RT is ideaal voor woon-werk in alle weerscondities, zoiets zou ik graag electrisch (of hybrid evt) willen. Maar nee, het aanbod is beperkt tot racers, nakeds en crossers. Zero SR/S komt nog het meest in de buurt. Of zo'n BMW C-evolution/CE04, maar een scooter vind ik wat minder rijden.
In tegenstelling tot een auto is een 'luxe' motor niet veel groter dan een 'standaard' motor. Dat wil zeggen dat er ook niet ineens veel meer plek is voor batterijen, batterijen die je wel nodig hebt om iets of wat range te behouden omdat die tour-slagschepen een stuk meer wind vangen (en dus meer verbruiken).

Als de solid-state Lithiumbatterijen er zijn, dan zullen er wellicht ook wat grotere motorfietsen komen.

[ Voor 22% gewijzigd door theredone51 op 15-03-2022 13:27 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Van de elektrische auto's weten we dat alles draait om laadcurve. Dus wat is de gemiddelde km/h laden van 10-80%? Dat is belangrijk!

40 minuten 80% opladen. Wat? Van 0->80? Van 10->90? In de praktijk wil je ~10 -> ~80%.

40 minuten voor 80% bereik. 40 minuten voor 320km dus?

320km / 40 minuten * 60 minuten = 480km/h laden.... Waarom roepen ze "maar" 400km/h dan :?

20kWh * 80% = 16kWh geladen in 40 minuten. Dat is dus 24kWh / uur, oftwel, 24kW. Dat is laden met 1x Capaciteit. Gemiddeld.
Zo ver ik weet zijn er geen/weinig (400V) auto's (met volledig watergekoelde accu's, dat heeft de Energica niet) die boven de ~50% nog 1C laden. Laat nog staan dat niet vloeistofgekoelde accu's die dichtbij 1C laden geen lang leven beschoren zijn.

FastNed's praktijk getallen (die uit gaan van warme accu) laten hele andere dingen zien:

https://support.fastned.n...et-een-elektrische-motor-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEBAz699Mrb-JUaUKpV-jEiD4Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUHLPBbb7fbSVKMCX5UXNE8x.png?f=fotoalbum_large

Na 35% zakt de laadcurve in. Ze praten daar over 20-25 minuten voor 100km bereik.

Iemand hier met praktijk ervaring op de Energica bij grotere afstanden? (lees >1,5x het bereik). Persoonlijk ben ik hier ook in geïnteresseerd, maar houd de marketing bla bla bla van fabrikanten mij ook nog tegen.

400km bereik op 18,9kWh nominale accu is een verbruik van 4,7kWh / 100km. Dat is echt enorm veel lager dan een hele zuinige EV auto (minimaal zo'n 13kWh / 100km).
Het grootste verbruik van een EV is luchtweerstand, die is inderdaad wel veel kleiner op een motor, maar scheelt het een factor 3 bijna? I don't know.

De Lightyear One (die nog niet uit is) claimt 10kWh / 100km, nog steeds een factor 2 meer. En veel gestroomlijnder komt het niet.

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 15-03-2022 13:45 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Weet niet of @Dryhte zijn Energica nog heeft en weleens op Tweakers komt. Maar die kan er vast en zeker meer over vertellen hoe het is om ermee te rijden.

YouTube: MotorcycleGeek

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

theredone51 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:22:
[...]

[...]

In tegenstelling tot een auto is een 'luxe' motor niet veel groter dan een 'standaard' motor. Dat wil zeggen dat er ook niet ineens veel meer plek is voor batterijen, batterijen die je wel nodig hebt om iets of wat range te behouden omdat die tour-slagschepen een stuk meer wind vangen (en dus meer verbruiken).

Als de solid-state Lithiumbatterijen er zijn, dan zullen er wellicht ook wat grotere motorfietsen komen.
Ik vraag me af wat er meer luchtweerstand heeft: een naked of een tourmotor: Frontale oppervlak van tour is wel groter, maar ook gladder. Ik deenk dat de voornaamste reden dat men geen elec tourmotor op de markt wil zetten is idd de range. Als ik (vooral Amerikaanse) reviews over motoren zie en ze het bij een range van 350km (op een tank) al hebben over 'range anxiety', dan snap ik het (niet uitbrengen van een e-tour) ook wel enigzins. Maar voor woon-werk is zo'n 150km waarschijnlijk ruim voldoende.

Alternatief zou nog een hybrid motor kunnen zijn: klein motorblokje dat flink ondersteund wordt door electromotor. Wordt ook proppen achter t kuipwerk, maar zou wel interessant kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door noes op 15-03-2022 15:07 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• theredone51
noes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Ik vraag me af wat er meer luchtweerstand heeft: een naked of een tourmotor: Frontale oppervlak van tour is wel groter, maar ook gladder. Ik denk dat de voornaamste reden dat men geen elec tourmotor op de markt wil zetten is idd de range, maar voor woon-werk is zo'n 150km waarschijnlijk ruim voldoende. Als ik (vooral Amerikaanse) reviews over motoren zie en ze het bij een range van 350km (op een tank) al hebben over 'range anxiety', dan snap ik dat ook wel enigzins.
Hier lees ik:
Typical Frontal Areas by Class:
“Super” Bikes: 0.3-0.35m^2
GP Bikes: 0.22m^2 or less
Touring/ partial fairing: 0.4-0.5m^2
Naked Bike w/ upright Rider: 0.7m^2

Typical CdA Improvements:
Front fairings decrease CdA by ~0.02-0.08m^2
Side fairings decrease CdA by ~0.015m^2
Rear fairings decrease CdA by ~0.015m^2
Saddlebags(properly designed) decrease CdA by ~0.02m^2
5-20% improvement in CdA by riding prone

Nu zijn het op de link allemaal 'oudere' motoren), die in formaat wellicht minder te maken hebben met onze huidige motorfietsen, maar voor het idee. Een naked met rechtzittende bestuurder heeft dus meer 'frontaal oppervlak' dan een touring motorfiets. Maar de vraag is daarbij wel hoe groot dat de kuip van die tourfiets is, een BMW R1200RT bv. heeft best wel wat kuipwerk ten opzichte van bv. een Deauville:
Afbeeldingslocatie: https://ourautoexpert.com/wp-content/uploads/2014/04/BMW-R-12000-RT-FF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://mcn-images.bauersecure.com/upload/855/images/1440x960/MNT702006FLA-01.jpg

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:56
theredone51 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Hier lees ik:
Typical Frontal Areas by Class:
“Super” Bikes: 0.3-0.35m^2
GP Bikes: 0.22m^2 or less
Touring/ partial fairing: 0.4-0.5m^2
Naked Bike w/ upright Rider: 0.7m^2

Typical CdA Improvements:
Front fairings decrease CdA by ~0.02-0.08m^2
Side fairings decrease CdA by ~0.015m^2
Rear fairings decrease CdA by ~0.015m^2
Saddlebags(properly designed) decrease CdA by ~0.02m^2
5-20% improvement in CdA by riding prone
..
eh, Rollie Free?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:11
Ik wil deze week de motor eens uit de schuur halen en gaan rijden. Nu bedacht ik me, ik heb altijd geflikker met updates voor de tomtom, dus ik ging die maar even aanzetten.

En inderdaad, 9Gb aan updates. Daar ga je niet op zitten wachten als je een rondje wil rijden

Stiekem is deze post een reminder voor alle andere mooiweerrijders

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 15-03-2022 17:04 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:00
Klopt ondingen zijn het die tomtom's.
Voordeeltje van mijn wat oudere 450 is dat de updates via USB moeten.
Dus niet koppelen is geen updates maar dan is het ding wel gewoon te gebruiken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• 418O2
Nouja, dat er updates (en met name kaarten en flitspalen zijn) vind ik nou niet erg vervelend. En dat het even duurt om te downloaden en installeren snap ik ook. Alleen wil je er niet achterkomen als je eigenlijk op pad wil gaan

• Bommes
Dat ligt er dan dus weer aan hoe het apparaat er mee omgaat.
Kun je het weg klikken en gewoon gebruiken tot dat de update jou wel uit komt?
Dan is er toch helemaal al niet zo een probleem.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• theredone51
Met je kin op de tank / tucked in, niet helemaal hetzelfde :+
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4a/Rollie_Free%2C_record_run.jpg
Bommes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:05:
Klopt ondingen zijn het die tomtom's.
Voordeeltje van mijn wat oudere 450 is dat de updates via USB moeten.
Dus niet koppelen is geen updates maar dan is het ding wel gewoon te gebruiken.
Is gewoon te negeren hoor, op de 5xx reeks, die zijn updates via WiFi kan ontvangen.

• 418O2
Bommes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:10:
Dat ligt er dan dus weer aan hoe het apparaat er mee omgaat.
Kun je het weg klikken en gewoon gebruiken tot dat de update jou wel uit komt?
Dan is er toch helemaal al niet zo een probleem.
Jawel. Maar met oude kaarten rondrijden wil ik dan ook weer niet ;)

Maar hij is up to date, motor ligt al een tijdje aan de lader, de banden zijn op druk, deze week kan hij los!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:59

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb er zo'n 1000km op zitten tot nu toe. Met 't weer van nu rijdt het wel prettiger, maar de afgelopen winDer was nou niet echt reden om de motor volledig stil te zetten.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
@Arcalite @A13X De voorvork van mijn FZ1 geeft een vrij luide en in de vork voelbare tik bij inveren. Tijdens de proefrit merkte ik al dat er wat rammelde voorin bij lage snelheid, dat destijds ook aangegeven en ze hebben daarom wat materiaal tussen de kappen aangebracht (resonerende kappen is een bekend euvel van de FZ1S) maar dat heeft het dus niet opgelost. Het komt ook niet van de remblokjes o.i.d.. die hoor je natuurlijk wel wat maar dat is lang zo luid niet. Mijn eigen onderzoek wijst uit dat het uit de linker voorvork komt. Als ik gewoon op de motor ga zitten en de voorkant in en uit veer hoor je iedere keer die tik. Op klinkerwegen en over hobbels wordt het een gerammel door de korte tikken die de vering te verduren krijgt. Klinkt dit jullie toevallig bekend in de oren? Lijkt mij niet helemaal zoals het hoort..

• Arcalite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:27
ArjenIsM3 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:50:
@Arcalite @A13X De voorvork van mijn FZ1 geeft een vrij luide en in de vork voelbare tik bij inveren. Tijdens de proefrit merkte ik al dat er wat rammelde voorin bij lage snelheid, dat destijds ook aangegeven en ze hebben daarom wat materiaal tussen de kappen aangebracht (resonerende kappen is een bekend euvel van de FZ1S) maar dat heeft het dus niet opgelost. Het komt ook niet van de remblokjes o.i.d.. die hoor je natuurlijk wel wat maar dat is lang zo luid niet. Mijn eigen onderzoek wijst uit dat het uit de linker voorvork komt. Als ik gewoon op de motor ga zitten en de voorkant in en uit veer hoor je iedere keer die tik. Op klinkerwegen en over hobbels wordt het een gerammel door de korte tikken die de vering te verduren krijgt. Klinkt dit jullie toevallig bekend in de oren? Lijkt mij niet helemaal zoals het hoort..
Hmmm, dit klinkt mij niet bekend. Gebeurd het alleen bij het inveren of ook bij het uit de vering trekken als de motor stil staat?

Ik heb zelf bij de aanschaf een Hyperpro set laten monteren dus zou je niet kunnen zeggen of dit een stock vering probleem is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ArjenIsM3 Is het echt de voorvork welke je hoort / voelt tikken of is het balhoofdlager misschien aan een afstelbeurt of vervanging toe?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• 418O2
Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:12:
Ik heb er zo'n 1000km op zitten tot nu toe. Met 't weer van nu rijdt het wel prettiger, maar de afgelopen winDer was nou niet echt reden om de motor volledig stil te zetten.
Netjes. Ik hou zelf niet zo van kou op de motor. En van poetsen hou ik al helemaal niet. Dus onder de 15c zie je mij niet gauw op de motor

• ArjenIsM3
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:24:
@ArjenIsM3 Is het echt de voorvork welke je hoort / voelt tikken of is het balhoofdlager misschien aan een afstelbeurt of vervanging toe?
Nee de balhoofdlager heb ik gecheckt door het voorwiel tegen een muur aan te zetten en in te veren. Geen knikje te voelen dan. Het geluid komt ook van lager en als je de poten vasthoudt bij inveren voel je het ook in de linker. Heb er een filmpje van gemaakt en opgestuurd naar de zaak waar ik hem heb gekocht met het verzoek het op te lossen (ook gekocht met grote beurt en garantie etc.) dus neem aan dat ze dat ook wel netjes gaan doen. Wacht de reactie wel even af.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:04

A13X

Dude

ArjenIsM3 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:50:
Klinkt niet bekend, mijn stock vering met 46kkm gereden maakte geen vreemde geluiden. Ken het ook niet als dat op de Facebook groepen voorbij kwam.

Die resonerende kappen wel, maar daar heeft een naked geen last van :+

Awesome

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:12
Zit die vorkpoot wel vast in je kroonplaat?

• Arcalite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:27
Dat klinkt idd alsof er iets los zit. Controleer eerst idd de kroonplaat en kijk of je onder de kuipdelen van het dashboard iets tegen de veerpoot zit zitten wat bij beweging er tegenaan komt.

• A13X

A13X

Dude

wokkelz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:33:
Zit die vorkpoot wel vast in je kroonplaat?
@ArjenIsM3 dit, klinkt te helder en als teveel speling om uit de binnenkant van je vorkpoot te komen. Dan zou ik toch nog wel een lekke poot erbij verwachten.

Ps: mocht je interesse hebben, ik heb hier nog een powercommander 3 voor een FZ1 gen 2 te koop liggen.

Awesome

• Bommes
418O2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:49:
[...]

Jawel. Maar met oude kaarten rondrijden wil ik dan ook weer niet ;)

Maar hij is up to date, motor ligt al een tijdje aan de lader, de banden zijn op druk, deze week kan hij los!
Goed voorbeeld doet volgen:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647415920-600-x-279px-tomtom%20update.JPG

Nu aan het updaten :P

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:25
Voor mijn verjaardag heb ik JBL speakers voor de Cardo Packtalk cadeau gehad, die gaan we vanmiddag eens in de helm inbouwen. Heel benieuwd of hier wel een beetje fatsoenlijk geluid uit komt ten opzichte van die standaard speakertjes. Iemand hier al ervaring mee?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Bommes
Ja, ideaal setje.
Het wordt nooit een hifi ervaring maar ze gaan in ieder geval erg hard en er zit nog best wel wat laag in.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:13
Hier voor mijn verjaardag nieuwe motor gekregen M1000rr.
Helaas wel van lego....

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:15

Vrijdag

De Zwarte

Iemand tips om de motor te wassen? Ik woon zelf in een appartement, de stalling is een kwartier fietsen hier vandaan en heeft geen waterpunt. Nu wil ik best naar een wasbox ofzo, maar ik kan niet zoveel schoonmaakspullen meenemen.

Vooral mijn velgen zijn inmiddels zwart ipv grijs en het blok is ook een beetje... schmutzig :P Zijn er dingen die ik gewoon in de stalling kan doen, velgen reinigen met heel veel doekjes en Dasty en dan afspoelen in een wasbox? Weet niet of dat genoeg is.

Het gaat mij er niet om de motor in showroomstaat terug te krijgen, maar als de bestofte delen alweer een beetje meer origineel zilver/grijs zouden worden, is dat al winst.

Ik heb ook gemerkt dat het blok een beetje olie zweet bij de pakkingen, dus misschien dat ik daar in elk geval eerst met ontvetter overheen moet.

@kneusteun de dichtsbijzijnde bekende met een oprit woont bijna drie kwartier van me vandaan :P Maar wellicht is dat een optie.

@418O2 Zijn die hogedrukreinigers niet "slecht" voor de motor, omdat er teveel kracht op een klein oppervlakte komt? Dacht dat gelezen te hebben, maar wellicht is het een broodje aap?

[ Voor 26% gewijzigd door Vrijdag op 16-03-2022 08:55 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• kneusteun
Bij bekenden even op de oprit?

• 418O2
https://www.amazon.nl/WOR...immondstuk/dp/B08D3TKRS9/

Een draadloze hogedrukspuit?

@Vrijdag Als je een vuilfrees (dat is een stand op sommige hogedrukspuiten) op een paar cm zet wel ja, maar op een normaal standje kan het echt geen kwaad

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 16-03-2022 09:02 ]

• Bommes
@Vrijdag ik zou de dichtstbijzijnde bekende met een motor opzoeken die wel een was mogelijkheid heeft bij hem/haar thuis.
Je bent hier welkom maar dat is niet echt dicht bij genoeg denk ik, dat is toch minimaal 6 keer tanken voor jou :P

Wil je toch zelf aan de gang:
Doekjes en Dasty en dergelijke, zou ik niet doen.
Zonder flink wat water en zeep spoel je het vuil niet goed weg en ga je dus met doekjes een hoop krasjes maken.
Overigens Dasty: altijd flink na spoelen, meteen na schoonmaken.
Het spul is eigenlijk veel te agressief voor gelakte onderdelen maar het werkt wel aardig mits je het meteen kunt weg/af kunt spoelen.
Wat je bij een wasstraat/afspuit box extra nodig hebt: auto/motor shampoo, emmertje en een zachte borstel/ setje was handschoenen.
Kun je dat niet mee krijgen?

Ik doe het met de auto ook meestal zo: emmertje met zeep en washandschoen mee.
Bij de autowas bx emmertje vullen, zeep er in, auto afspuiten en met de eigen washandschoen en emmertje de diverse delen wassen.

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:22
Vrijdag schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:51:
Iemand tips om de motor te wassen? Ik woon zelf in een appartement, de stalling is een kwartier fietsen hier vandaan en heeft geen waterpunt. Nu wil ik best naar een wasbox ofzo, maar ik kan niet zoveel schoonmaakspullen meenemen.

Vooral mijn velgen zijn inmiddels zwart ipv grijs en het blok is ook een beetje... schmutzig :P Zijn er dingen die ik gewoon in de stalling kan doen, velgen reinigen met heel veel doekjes en Dasty en dan afspoelen in een wasbox? Weet niet of dat genoeg is.

Het gaat mij er niet om de motor in showroomstaat terug te krijgen, maar als de bestofte delen alweer een beetje meer origineel zilver/grijs zouden worden, is dat al winst.

Ik heb ook gemerkt dat het blok een beetje olie zweet bij de pakkingen, dus misschien dat ik daar in elk geval eerst met ontvetter overheen moet.

@kneusteun de dichtsbijzijnde bekende met een oprit woont bijna drie kwartier van me vandaan :P Maar wellicht is dat een optie.

@418O2 Zijn die hogedrukreinigers niet "slecht" voor de motor, omdat er teveel kracht op een klein oppervlakte komt? Dacht dat gelezen te hebben, maar wellicht is het een broodje aap?
Rijd zelf altijd naar een wasbox met twee sponsjes, ruitenreiniger, een doekje, en een zeem. Goed afspuiten, daarna met de spons er overheen, daarna vette delen (velgen, achterbrug, deel van het blok) met de andere spons. Velgen, blok en dergelijke maak ik verder schoon met een doekje + ruitenreiniger. Daarna lekker in de wax zetten en afspoelen.

Daarna met draaiende motor droogmaken, zodat het vocht wat op plekjes zit waar je niet bij komt verdampt.

Of de hogedruk slecht is voor je motor... Als je m er een centimeter vanaf houdt wel, pas vooral op met je ketting, lagers en keerringen. Als de afstand groot genoeg is kan het prima hoor.

• theredone51

Ik weet niet waar je woont, maar in veel gemeenten is het niet eens toegelaten om je auto/motor te wassen op straat of op de oprit. Het afvalwater komt immers in de afvoer van de straat terecht en dat is lang niet alleen water + zeep, maar ook o.a. olie + ontvetter (in jouw geval), etc.

Als je geen koffers / tanktas op de motor hebt, dan zou ik een rugzak of iets dergelijks meenemen met bv.
- Motorcleaner / ontvetter (Muc-Off, S100, ...)
- (Velgenborstel, met een spons kan je ook veel doen, maar op sommige velgen is een borstel makkelijker)
- Spons
- Zeemvel

Al de rest (water, schuim, ...) hebben ze bij de lokale carwash + daar hebben ze wel de correcte afvang / opvanginstallatie voor alle andere rommel die van je motor afkomt :)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Afspuiten in de wasbox met warm water + zeep, naar de stalling rijden en Vulcanet doekjes gebruiken.
Als je oplet dat je die doekjes niet gebruikt bij erg met zand bedekte delen is dat geen probleem.
Eerst doe je kuipruiten, dan kuipwerk dan frame, dan velgen en als laatste je achterbrug aan kettingzijde.
Gebruik genoeg doekjes en werk altijd van schoonste naar meest vuile punt van je motor. En niet boenen alsof je de vaat aan het doen bent!

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 16-03-2022 09:21 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Goede tips @Bommes @NLDViane @SniperGuy en @theredone51 . Ik kan denk ik wel wat kleine dingen als doekjes en sponsjes en een beetje schoonmaakmiddelen in een rugtas doen. Emmer en borstels wordt al wat lastiger, maar als ze in een wasbox zoiets al hebben kom ik denk ik een heel eind.

En inderdaad zomaar op straat vind ik ook niet echt een goed iets, liever op een plek waar die derrie wordt gefilterd (hopelijk).

Van het weekend maar eens kijken waar het mogelijk is hier :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• ArjenIsM3
  • Nu online
A13X schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:22:
[...]

@ArjenIsM3 dit, klinkt te helder en als teveel speling om uit de binnenkant van je vorkpoot te komen. Dan zou ik toch nog wel een lekke poot erbij verwachten.

Ps: mocht je interesse hebben, ik heb hier nog een powercommander 3 voor een FZ1 gen 2 te koop liggen.
Hmm ja ik zou graag nalopen of alles wel goed vast zit maar heb helaas nog geen goede ratelset en momentsleutel dus dat moet ik toch echt aan de garage overlaten.

Een PC3 is leuk speelgoed maar vooralsnog heb ik die niet nodig. De mijne loopt soepel en heeft voor mij meer dan genoeg power. Zelf niet meer nodig?

• Bommes
@Vrijdag ik heb zo een handschoen:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647419540-600-x-450px-2-in-1-washandschoen-met-chenille-lokken.jpg

Ideaal ding omdat er erg veel water in blijft zitten.
Dus bij de wasbox even natmaken onder een kraantje flink wat zeep er in en je kunt flink los met wassen.
Als je die nou in een plastictas in je rugzak doet dan heb je ook geen natte rug als je weer terug thuis bent :P

• Bommes
ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Hmm ja ik zou graag nalopen of alles wel goed vast zit maar heb helaas nog geen goede ratelset en momentsleutel dus dat moet ik toch echt aan de garage overlaten.

Een PC3 is leuk speelgoed maar vooralsnog heb ik die niet nodig. De mijne loopt soepel en heeft voor mij meer dan genoeg power. Zelf niet meer nodig?
Zo in het filmpje klinkt het als iets wat los zit, en zo op het eerste gehoor niet echt in de vork.
Waar woon je ergens Arjen? misschien is er een Tweaker in de buurt die mee wil luisteren.
Indien in de buurt van Eindhoven dan roep maar dan wil ik mijn oren er wel eens tegen aan leggen :P

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:33:
@Vrijdag ik heb zo een handschoen:
[Afbeelding]

Ideaal ding omdat er erg veel water in blijft zitten.
Dus bij de wasbox even natmaken onder een kraantje flink wat zeep er in en je kunt flink los met wassen.
Als je die nou in een plastictas in je rugzak doet dan heb je ook geen natte rug als je weer terug thuis bent :P
Dat ziet er handig uit. kan ik die gewoon bij de Blokker oid halen?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vrijdag schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Een Euro bij de Action ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• A13X

A13X

Dude

ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Mijn gespam was je niet opgevallen?
Ik heb eind vorig jaar deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SQpRkxAl.jpeg

Ingeruild voor deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LT1mmXAl.jpeg

Awesome

• Bommes
Vrijdag schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Goede vraag waar ik dat vandaan heb..
Bouwmarkt misschien??
Of zoals @Will_M action?
of hier:
https://www.neweco.nl/che...N1xqZBII6NAhoCwrIQAvD_BwE

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:35
@Vrijdag Ik heb een vrij luxe wasbox in de buurt. Wellicht heb je dat ook in de buurt?

Voor de motor neem ik meestal niet veel mee, hooguit een fles Aluteufel voor de velgen en een washandschoen om de hardnekkige plekjes wat los te poetsen.

Voor de rest heeft de wasbox alles, dit is mijn ritueel:
- Velgen inspuiten met velgenreinigerstand van de wasbox.
- Motor volledig infoamen met de foam stand.
- Wasborstel van de wasbox gebruiken om de hele onderzijde te boenen (geen gelakte delen, mega cringe als eigenaren van autos dat wel doen, kan je net zo goed schuurspons gebruiken /einde rant)
- Hogedruk wassen stand om alles af te spoelen.
- Standaard spoelen stand om alle zeepresten weg te krijgen.
- Vlekvrij naspoelen om geen kalkresten te hebben.
- Bij de pomp 4/5 stukken papier pakken en velgen schoonpoetsen.

Vervolgens rij ik naar huis, droog ik daar de motor verder af en spuit ik siliconespray op alle scharnierende delen en voorvork. Daarna krijgen de gelakte delen een wax laag erover heen voor extra glans en zodat vuil niet hecht. Als ik zin heb poets ik de velgen en ruimte onder zadel op met WD40 en doe ik een laagje bandenshine op de banden.

PS: Naast elektronische delen en scharnierende delen moet je met een hogedrukspuit ook oppassen bij gelakte delen die beschadigd zijn, ik heb weleens van een oude motor een heel stuk lak eraf geblazen :F .

[ Voor 13% gewijzigd door cyntax op 16-03-2022 10:01 ]

• ArjenIsM3
  • Nu online
A13X schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Mijn gespam was je niet opgevallen?
Ik heb eind vorig jaar deze:
[Afbeelding]

Ingeruild voor deze:
[Afbeelding]
Het is nog vroeg, mijn tweede bakje koffie nog niet op.. :X

Erg mooi ding!
Bommes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Zo in het filmpje klinkt het als iets wat los zit, en zo op het eerste gehoor niet echt in de vork.
Waar woon je ergens Arjen? misschien is er een Tweaker in de buurt die mee wil luisteren.
Indien in de buurt van Eindhoven dan roep maar dan wil ik mijn oren er wel eens tegen aan leggen :P
Ik woon in Leeuwarden dus dat is een beetje uit de richting. Voor nu wacht ik de reactie van de motorzaak wel even af. Mag hopen dat ze dit wel gaan oplossen. Mocht dat niet zo zijn dan zou wat hulp misschien wel van pas kunnen komen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door ArjenIsM3 op 16-03-2022 10:06 ]

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Ja ik vond het ook al een beetje raar. Maar blijkbaar hebben ze bij de ANWB aanvullende voorwaarden waaronder dus dat je boven een bepaald vermogen/gewicht ratio minimaal 3 schadevrije jaren moet hebben. Heb zojuist nog even met Centraal Beheer gebeld en die medewerker gaf aan dat zij volgens hem niet dat soort voorwaarden hebben voor de motor (wel voor de auto). Wel word ik nu uitgebreider gecontroleerd bij een eventuele aanvraag omdat ik al eerder door een andere verzekeraar ben afgewezen. Dat is blijkbaar standaard procedure. En ik kom er net achter dat ze dat in het formulier van de KNMV ook hebben gevraagd maar dat ik dat in mijn frustratie en haast niet goed heb gelezen en snel alle vragen met "Nee" heb beantwoord.. dat had bij die vraag dus "Ja" moeten zijn. Daar mag ik ook nog wel even een mailtje achteraan sturen dus. Pfff |:(
Een beetje laat, las even een tijdje niet in het forum.

De vraag of je ooit een verzekering is geweigerd of een verzekering is opgezegd heeft te maken met de moraliteit van de verzekerde. Dat de ANWB een bepaald acceptatie beleid heeft waarbij een motor met ‘veel’ vermogen alleen verzekerd kan worden als je minimaal 3 schadevrije jaren hebt wil niet zeggen dat je afgewezen bent. Dat zou anders zijn als je bijvoorbeeld bij de ANWB ooit uit de verzekering bent gegooid.

• ArjenIsM3
  • Nu online
MichielK71 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Een beetje laat, las even een tijdje niet in het forum.

De vraag of je ooit een verzekering is geweigerd of een verzekering is opgezegd heeft te maken met de moraliteit van de verzekerde. Dat de ANWB een bepaald acceptatie beleid heeft waarbij een motor met ‘veel’ vermogen alleen verzekerd kan worden als je minimaal 3 schadevrije jaren hebt wil niet zeggen dat je afgewezen bent. Dat zou anders zijn als je bijvoorbeeld bij de ANWB ooit uit de verzekering bent gegooid.
Hoe kan het dan dat andere verzekeraars wel een dergelijke aantekening over mijn persoon in het systeem zien staan en dat de ANWB aangeeft dat ik de vraag of ik ooit afgewezen/'geweigerd ben positief moet beantwoorden? Heeft de ANWB dan fout gehandeld in dit geval?

• geert_s
kneusteun schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:45:
Hier voor mijn verjaardag nieuwe motor gekregen M1000rr.
Helaas wel van lego....
Die had ik ook gevraagd, maar niet gekregen :| ;)

• kneusteun
geert_s schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:38:
Voor mijn verjaardag heb ik JBL speakers voor de Cardo Packtalk cadeau gehad, die gaan we vanmiddag eens in de helm inbouwen. Heel benieuwd of hier wel een beetje fatsoenlijk geluid uit komt ten opzichte van die standaard speakertjes. Iemand hier al ervaring mee?
Opzich naar het schijnt wel, maar mijne hadden wel vrij snel een kraakje erin.
Heb alleen JBL setje gehad durf dus niet te vergelijken.

• MichielK71
ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Hoe kan het dan dat andere verzekeraars wel een dergelijke aantekening over mijn persoon in het systeem zien staan en dat de ANWB aangeeft dat ik de vraag of ik ooit afgewezen/'geweigerd ben positief moet beantwoorden? Heeft de ANWB dan fout gehandeld in dit geval?
Ik vind dat de ANWB in dit geval zeker ‘fout’ handelt. Het idee achter CIS is dat verzekeraars onderling informatie delen over personen/bedrijven met een slecht schade verleden, slechte betalers, fraudeurs, drankrijders en nog zo wat dingen waarom je een kandidaat verzekerde niet wil hebben.

Ik zou een klacht indienen bij de ANWB, aangeven dat je de registratie ongedaan gemaakt wil hebben omdat dit jou belemmerd bij het aanvragen van een verzekering bij andere maatschappijen. Wil de ANWB hier niet aan meewerken kan je daarna nog een klacht indienen bij het KIFID. Die bekijkt of de verzekeraar terecht heeft gehandeld.

• 418O2
Even 1 stap terug; staat het wel in dat CIS systeem? Weet je dat zeker?

Over die speakers; ik zit ook te denken om te upgraden. Heb een Sena s20 (oid), maar die standaard speakers zijn vrij matig, die HD speakers lijken wel beter te zijn. Voor het geld durf ik het ook wel aan (40 euro)

[ Voor 60% gewijzigd door 418O2 op 16-03-2022 11:15 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
Ik ga met de Sena 20s evo juist terug naar de standaard speakers denk ik.

In combinatie met heel goed dempende otoplastieken, staat het volume vrij hard. Juist doordat de "betere" speakers harder gaan, pikt de microfoon* het geluid van die speakers ook weer op. Het gevolg is dat mijn mederijders de tomtom instructies ook mee kunnen luisteren, en er regelmatig echo's ontstaan. Komende week dus kijken wat er gebeurt als ik de kleinere speakertjes monteer.

*Voorheen een integraalhelm met vastgeplakte microfoon. Nu een systeemhelm met microfoon op een staafje. Dat zal ook verschil maken denk ik.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 418O2
Waar heb jij je mic zitten dan?

Ik heb die standaard alpine doppen van 25 euro (dit seizoen maar weer nieuwe halen), maar boven de 80 hoor ik niets (shoei GT Air 2 op een naked)

• MichielK71
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:13:
Even 1 stap terug; staat het wel in dat CIS systeem? Weet je dat zeker?
Ik kan niet zeggen dat ik het ‘zeker’ weet. Verzekeraars maken intern ook gebruik van eigen registratie systemen, maar die zijn dus intern en niet door andere verzekeraars in te zien. Dat de melding van de ANWB bij de KNMV te zien was doet mij vermoeden dat er een melding in het CIS is gedaan.

• 418O2
MichielK71 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik het ‘zeker’ weet. Verzekeraars maken intern ook gebruik van eigen registratie systemen, maar die zijn dus intern en niet door andere verzekeraars in te zien. Dat de melding van de ANWB bij de KNMV te zien was doet mij vermoeden dat er een melding in het CIS is gedaan.
Ik zou me er zelf niet zo druk over maken, het is makkelijk uit te leggen. Maar dan nog, ze hebben an sich recht om zoiets te registreren natuurlijk

• DrivinUCrazy
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:27:
Waar heb jij je mic zitten dan?

Ik heb die standaard alpine doppen van 25 euro (dit seizoen maar weer nieuwe halen), maar boven de 80 hoor ik niets (shoei GT Air 2 op een naked)
Gewoon voor mijn mond, zo ver mogelijk naar voren in het kinstuk. Voorheen was dat zo'n plakmicrofoontje, maar eigenlijk zat dat vrijwel op dezelfde positie.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "boven de 80 hoor ik niets". Ik hoor namelijk alles, op een voor mij prima volume. ;) Maar mijn mederijders luisteren via de intercom ook mee.
Ik verwacht dat dit komt doordat ik zo'n onwaarschijnlijk hoge demping in mijn otoplastieken heb laten zetten (30dB)*, maar om dat te compenseren staat het volume van de intercom vrijwel op het maximum.

*: Zie ook DrivinUCrazy in "Hét grote motortopic - Deel 24"

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-03-2022 13:02 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 418O2
Nou ik gebruik hem alleen voor muziek, maar als ik 80-100kmu rij dan hoor ik de muziek niet echt meer, zo zacht is het

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ArjenIsM3
Voor je ANWB verhaal en de registratie.
Als je echt wilt weten wat voor gegevens er van je verwerkt zijn dan kun je daarvoor de AVG gebruiken.
Vraag aan de ANWB "welke persoonsgegevens en persoonsgegevens categorieën verwerkt u van mij of laat u als verantwoordelijke verwerken. Welke andere partijen als verantwoordelijke maken gebruik van deze gegevens." Je kunt nog een verzoek doen voor "kopie/afdruk" maar dat hoeft niet ingewilligd te worden (geen verplichting tot levering, bij wel leveren mag men kosten in rekening brengen).
Dan moet je binnen 1 maand een uitslag krijgen (uitstel met 2 maanden kan als de vraag complex is >> Is ie niet!). Krijg je die niet (op tijd zonder uitstel of ze geven geen reactie/overzicht) dan maak je een melding bij de AP.
En als je die gegevens dan hebt ontvangen, dan kun je een of meerdere andere rechten uitvoeren onder de AVG.
Zoals daar zijn:
- correctie recht
- het niet verwerken van gegevens zolang er nog een correctie recht verzoek loopt
- het laten verwijderen van je persoonsgegevens

Let op het verwijderen van je persoonsgegevens is niet absoluut. Men mag in sommige situaties gegevens niet verwijderen (wettelijke verplichtingen) en soms hoeft het niet vanwege het eigen belang van de organisatie. Als er ergens een weigering is voor verwijdering moet men onderbouwen waarom dat is.

Identificatie... dat is dan nog wel een dingetje. Op een of andere manier moet men kunnen vaststellen dat ArjenIsM3 ook de vraag stelt en dat men niet informatie overhandigd aan Ollie1965 omdat deze toevallig zich voor doet als ArjenIsM3. Het principe van identificatie is gelijk aan dat van het verkrijgen van deze gegevens. Daar waar er een te grote onzekerheid is voor het vaststellen van de identiteit mag men vragen om een kopie van een identiteitsmiddel, maar LET OP trap niet in de methode die vele partijen doen.... Dat is je namelijk niet voorlichten wat je dan maximaal mag laten zien, volgens mij is de eigenaar/aanbieder van deze site daar ook al ..... ahum heeft er een probleem mee gehad met de AP gevolgd door.....

Maar ik zie niet in waarom ze moeilijk moeten doen, melding is recent er staan waarschijnlijk al 2-3 logs dat je gebeld hebt (toen kreeg je ook info) en het adres van je heeft men al uit de registratie omhoog gevist (dus opsturen daar naar lijkt me niet moeilijk). Maar het is een bedrijf en die laten liever niet het achterste van hun tong zien dus....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• ArjenIsM3
  • Nu online
@418O2 @MichielK71 Zojuist nogmaals een inzageverzoek gedaan bij CIS en wederom krijg ik als resultaat "geen registraties" op basis van mijn gegevens. Lijkt dus niet om CIS te gaan. Ook nog geen reactie van de ANWB op mijn e-mail.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:59

Destruction

(ex-)Automonteur

ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:12:
@418O2 @MichielK71 Zojuist nogmaals een inzageverzoek gedaan bij CIS en wederom krijg ik als resultaat "geen registraties" op basis van mijn gegevens. Lijkt dus niet om CIS te gaan. Ook nog geen reactie van de ANWB op mijn e-mail.
Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Hopelijk heb je ook wat aan @MichielK71 in dit geval. Toch iemand die wel wat meer weet van verzekeren dan de meesten hier :)

Heb je trouwens nog wat gehad aan een verklaring van de leasemaatschappij? Het zou zomaar eens kunnen dat je dan toch no-claim gaat krijgen bij je eerste motor.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kneusteun
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:00:
Nou ik gebruik hem alleen voor muziek, maar als ik 80-100kmu rij dan hoor ik de muziek niet echt meer, zo zacht is het
Heb de mijne Cardo met JBL speakers altijd prima hoorbaar.
200+ ook gewoon nog steeds helemaal perfect.

• ollie1965

ollie1965

ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:12:
Altijd eerst naar de Verantwoordelijke (de ANWB is dat in dit geval), zij moeten duiden wie er nog meer jouw gegevens verwerkt hebben of met wie zij jou gegevens uitgewisseld hebben (als verwerker of in samenwerkingsverband).
Het lijkt er trouwens op dat ANWB een bemiddelaar is....
https://www.anwb.nl/jouw-privacy/anwb-verzekeren
https://www.unigarant.nl/verzekeringen/privacy/

Het is dus maar de vraag of je nu met ANWB of Unigarant te maken hebt gehad met je contact vanwege de afwijzing en wie dan vervolgens de registratie heeft gedaan in een systeem wat onderling wordt gebruikt door de verzekeraars...... Ja, de verzekeraars mogen een "zwarte lijst" hebben om verschillende gronden. Die "zwarte lijsten" kun je overigens terugvinden bij de AP omdat deze wettelijk goedkeuring moeten geven voor deze lijsten.
https://autoriteitpersoon...nl/zelf-doen/zwarte-lijst
https://autoriteitpersoon...ies/register-vergunningen

Het kan mogelijk deze lijst zijn https://autoriteitpersoon...m-financiele-instellingen

Dit , hierom en hierom

• ArjenIsM3
  • Nu online
Reactie van ANWB gekregen waarbij zij aangeven geen registratie te hebben gedaan in een extern systeem zoals CIS en dat ze niet weten waar AON de informatie vandaan haalt. En ook geen idee hebben waar hun eigen klantenservice medewerker de informatie vandaan haalt. Dus bij de ANWB intern spreken ze elkaar tegen, en ANWB en AON spreken elkaar ook tegen. Over de slotverklaring zeggen ze het volgende:

Slotverklaring
Het is voor u belangrijk om bij het aanvragen van een nieuwe verzekering in de toekomst alert te zijn bij het beantwoorden van de zogenaamde slotverklaring. Hierin vragen wij of u ooit een verzekering is geweigerd, opgezegd of onder afwijkende voorwaarden is aangeboden. Het afwijzen van uw aanvraag vanwege onvoldoende schadevrije jaren is echter op zich geen reden om verzekeringen in de toekomst niet te accepteren.

Dus ik moet alsnog wel alert zijn op het beantwoorden van die vraag in de toekomst ondanks dat er in geen enkel extern systeem een registratie is van mijn afwijzing en dit op zich ook geen reden is om mij te weigeren. Uhu.. :?

Nou, eerlijk gezegd ben ik er inmiddels wel een beetje klaar mee. Mijn motor is nu goed verzekerd bij de KNMV en die staan me ook iedere keer goed en vriendelijk te woord. De ANWB / Unigarant zal ik in de toekomst vermijden en ik zal iedereen in een soortgelijke situatie aanraden dat ook te doen.

@Destruction V.w.b. de schadevrije jaren, ja ik zou met een leaseverklaring schadevrije jaren kunnen krijgen maar dat geldt pas als je stopt met leasen en dan zelf een voertuig gaat verzekeren. Mij werd verteld dat ik nu dus nog niets kan omdat ik nog een leaseauto heb. Wel een goede tip (y)

• ollie1965

ollie1965

ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:23:

Dus ik moet alsnog wel alert zijn op het beantwoorden van die vraag in de toekomst ondanks dat er in geen enkel extern systeem een registratie is van mijn afwijzing en dit op zich ook geen reden is om mij te weigeren. Uhu.. :?
Dus als je er nog wat mee wilt (om de sores van beantwoorden van vragen/onrechtmatige registratie?) ....... AVG verzoek.........
Maar zoals je zegt "je bent er eigenlijk wel klaar mee" en dat traject moet je ook weer energie in steken (en lage adem hebben).

Dit , hierom en hierom

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23

mphilipp

Romanes eunt domus

ArjenIsM3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:23:
En ook geen idee hebben waar hun eigen klantenservice medewerker de informatie vandaan haalt.
Help- en servicedesks worden doorgaans door teletubbies bemand die eigenlijk geen idee hebben. Ze beantwoorden de vragen vanuit een systeem voor hun neus. Sommigen verzinnen iets als ze het antwoord niet kunnen vinden, en anderen zeggen gewoon 'ik weet het niet' en vragen het een collega, waarbij het risico bestaat dat die iets verzint :+

Nu op zich min of meer duidelijk is dat je er geen moeilijkheden mee zou moeten krijgen, zou ik afwachten tot het moment dat er een keer zich iets voordoet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• 418O2
DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:21:
Ik ga met de Sena 20s evo juist terug naar de standaard speakers denk ik.

In combinatie met heel goed dempende otoplastieken, staat het volume vrij hard. Juist doordat de "betere" speakers harder gaan, pikt de microfoon* het geluid van die speakers ook weer op. Het gevolg is dat mijn mederijders de tomtom instructies ook mee kunnen luisteren, en er regelmatig echo's ontstaan. Komende week dus kijken wat er gebeurt als ik de kleinere speakertjes monteer.

*Voorheen een integraalhelm met vastgeplakte microfoon. Nu een systeemhelm met microfoon op een staafje. Dat zal ook verschil maken denk ik.
Ik lees het nu nogmaals; je kan het toch ook gewoon zachter zetten?

• Bommes
mphilipp schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Help- en servicedesks worden doorgaans door teletubbies bemand die eigenlijk geen idee hebben. Ze beantwoorden de vragen vanuit een systeem voor hun neus. Sommigen verzinnen iets als ze het antwoord niet kunnen vinden, en anderen zeggen gewoon 'ik weet het niet' en vragen het een collega, waarbij het risico bestaat dat die iets verzint :+

Nu op zich min of meer duidelijk is dat je er geen moeilijkheden mee zou moeten krijgen, zou ik afwachten tot het moment dat er een keer zich iets voordoet.
Mijn vrouw werkt op een helpdesk en die is toch echt geen teletubbie.. :(
Sommige klanten daarin tegen.. >:)
klant mailt: graag adres wijzigen... punt geen verdere info??
Vrouw mailt terg: naar welk adres
Klant antwoord: straat naam..., punt verder geen info
8)7
Geen naam van de klant, enkel een niets zeggend e-mail adres, geen plaatsnaam, niets. :X

[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 16-03-2022 15:34 ]

• DrivinUCrazy
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Klopt, maar per audiobron moet je dan het volume apart instellen, en als ik mijn hoofd naar links draai bedien ik nog wel eens per ongeluk het draaiwiel. Daarmee zet ik het volume per ongeluk harder.

Dus smerige workaround is dan het maximum volume beperken met de mindere speakers. :P
Die heb ik toch nog uit mijn vorige helm, dus het kost me niets extra.

• 418O2
Het woordje doorgaans gemist?

Maaruh, zullen we het weer over brommers hebben?

• kneusteun
Die cardo van mij past perfect het volume aan op basis van de herrie die de mic oppakt en het geluid van zijn eigen speakers heeft hij nog nooit opgepikt?!

• 418O2
Hing mijn Sena 20s maar eens aan de stroom, maar die krijgt dus nog steeds updates, inmiddels ook al wel 5-6 jaar oud

Heb hem in 2015 gekocht zelfs

Zie nu dat ik "Audio Boost" aan kan zetten in de opties van de Sena BT manager, misschien helpt dat al

[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 16-03-2022 16:40 ]

• ollie1965

ollie1965

Bommes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Mijn vrouw werkt op een helpdesk en die is toch echt geen teletubbie.. :(
Sommige klanten daarin tegen.. >:)
klant mailt: graag adres wijzigen... punt geen verdere info??
Vrouw mailt terg: naar welk adres
Klant antwoord: straat naam..., punt verder geen info
8)7
Geen naam van de klant, enkel een niets zeggend e-mail adres, geen plaatsnaam, niets. :X
"Ja, je hebt me er mensen" :)
Ga je hier door? Het grote opmerkelijke of onbeschofte klanten topic
Volgens mij kunt je nog wel een paar vertellen, vind het altijd wel vermakelijk wat ik daar lees.

Dit , hierom en hierom

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:38:
Maaruh, zullen we het weer over brommers hebben?
d:)b

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-11 08:04
** En weer ontopic aub **

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 16-03-2022 19:43 ]

I took the blue pill…

• FBTN
** Feedback op moderatie mag in het feedback topic, niet hier. **

[ Voor 75% gewijzigd door Taro op 16-03-2022 21:00 ]

I took the blue pill…

• FBTN
** Even dimmen nu. **

[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 16-03-2022 21:05 ]

I took the blue pill…

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23

mphilipp

Romanes eunt domus

En dan hoor je ineens dat de koning van de (motor) stuntrijders Chris Pfeiffer op 51 jarige leeftijd is overleden. Ik heb deze meervoudig wereldkampioen stuntrijden meerdere malen gezien op de BMW Motorrad Days in Garmisch, waar hij het publiek vermaakte met de meest spectaculaire stunts. Een paar jaar geleden is hij met pensioen gegaan, en nu blijkt dat hij worstelde met depressie en uiteindelijk deze strijd heeft opgegeven...

Heel triest, en wat er ook verder in de wereld gebeurt, ook dit is een menselijk drama waar je best even bij stil mag staan. Gelukkig hebben we de herinneringen en de filmpjes nog. Zeker gezien zijn geestelijke toestand, lijkt het mij het beste om nog maar eens van zijn stunts te genieten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-11 23:30

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:12:
Ik heb er zo'n 1000km op zitten tot nu toe. Met 't weer van nu rijdt het wel prettiger, maar de afgelopen winter was nou niet echt reden om de motor volledig stil te zetten.
Sinds begin dit jaar heb ik 2662 kilometer gereden, scheelt dat ik geen auto heb. :+

De mannen van 44teeth hebben een extra kanaal gemaakt.

De 2022 Triumph Tiger 1200 heeft rear facing radar om je blinde hoeken in de gaten te houden, die kende ik nog niet. Verder schijnt het model met 30L tank en 150pk 25 kg lichter te zijn dan het vorige model.

Verder heb ik de pinnen van mijn pinlock verdraaid zodat nu de pinlock wel fatsoenlijk aansluit op het vizier, kennelijk is de pinlock wat gekrompen na aanschaf. Ik had niet verwacht dat ik die kier dicht kreeg met het bijstellen van de pinlock.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
@Leviathius Ik kom hier nog wel eens, maar niet meer zo vaak. Ik rijd nog steeds op m'n Energica (14kWh batterij, niet de 18,9).
Disclaimer: dat is een andere batterij, andere technologie, dus niet 100% relevant met onderstaande.
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:36:
Van de elektrische auto's weten we dat alles draait om laadcurve. Dus wat is de gemiddelde km/h laden van 10-80%? Dat is belangrijk!

40 minuten 80% opladen. Wat? Van 0->80? Van 10->90? In de praktijk wil je ~10 -> ~80%.

40 minuten voor 80% bereik. 40 minuten voor 320km dus?

320km / 40 minuten * 60 minuten = 480km/h laden.... Waarom roepen ze "maar" 400km/h dan :?

20kWh * 80% = 16kWh geladen in 40 minuten. Dat is dus 24kWh / uur, oftwel, 24kW. Dat is laden met 1x Capaciteit. Gemiddeld.
Zo ver ik weet zijn er geen/weinig (400V) auto's (met volledig watergekoelde accu's, dat heeft de Energica niet) die boven de ~50% nog 1C laden. Laat nog staan dat niet vloeistofgekoelde accu's die dichtbij 1C laden geen lang leven beschoren zijn.

FastNed's praktijk getallen (die uit gaan van warme accu) laten hele andere dingen zien:

https://support.fastned.n...et-een-elektrische-motor-
[Afbeelding]

Na 35% zakt de laadcurve in. Ze praten daar over 20-25 minuten voor 100km bereik.

Iemand hier met praktijk ervaring op de Energica bij grotere afstanden? (lees >1,5x het bereik). Persoonlijk ben ik hier ook in geïnteresseerd, maar houd de marketing bla bla bla van fabrikanten mij ook nog tegen.

400km bereik op 18,9kWh nominale accu is een verbruik van 4,7kWh / 100km. Dat is echt enorm veel lager dan een hele zuinige EV auto (minimaal zo'n 13kWh / 100km).
Het grootste verbruik van een EV is luchtweerstand, die is inderdaad wel veel kleiner op een motor, maar scheelt het een factor 3 bijna? I don't know.
Ik doe zelden multi-snellader tripjes (wel regelmatig 1x) maar als ik ze doe herken ik het 'inzakken' van de laadcurve niet echt. Het verschil tussen rond de 20kW en 15kW laden is ook niet erg groot. Ik zoek een lader rond de 20% en stop met laden rond de 90% (dan zakt de curve wel erg ineen).

Die 400km bereik gaat sowieso niet over snelweg snelheden (of misschien 90km/h op de teller, wat met 81km/h in realiteit overeenkomt). Bij lage snelheden zij deze motoren enorm zuinig maar eens je 120 rijdt geloof ik nooit dat je aan 150km komt met de 18,9kWh batterij.

Ik heb mijn Energica gekocht vlak voor de grotere batterij aangekondigd werd, en daar heb ik wel spijt van, want het bereik (aan snelwegsnelheden) van de kleine batterij is bedroevend, zeker in de winter haal ik net Gent-Antwerpen of Gent-Brussel ('net' is met minder dan 20% batterij over). Maar voor mijn noden zou de grotere batterij meteen véél beter zijn...

Maar zou ik opnieuw een Energica kopen? Zeker (maar liefst met de grotere batterij ;) )

• DrivinUCrazy
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Ik heb gisteren als eerste test de audio-boost instelling uitgezet. Daarmee zou het volume al wat omlaag moeten gaan.

Blijkbaar is er ook een firmware (2.1) die iets voor de HD speakers toevoegt. Al snap ik niet wat, want die functionaliteit zat er al jaren in.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52
Weet iemand hier hoe het zit met van die spiegels aan het stuuruiteinde (bar-end)? Lijkt mij wel mooi voor op mijn moto guzzi v7 maar volgens mij is het niet legaal omdat ze er niet zijn met CE homologatie? Hoe werkt dat in de praktijk, verstandig om het dan ook maar niet te doen?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

warcow schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:05:
Weet iemand hier hoe het zit met van die spiegels aan het stuuruiteinde (bar-end)? Lijkt mij wel mooi voor op mijn moto guzzi v7 maar volgens mij is het niet legaal omdat ze er niet zijn met CE homologatie? Hoe werkt dat in de praktijk, verstandig om het dan ook maar niet te doen?
In Nederland kijken ze niet zo naar de kleine lettertjes, als het maar goed werkt en veilig is. Dat laatste is natuurlijk ook voor jezelf belangrijk ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• The1WhoKnockz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-11 12:36
noes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:36:
[...]

In Nederland kijken ze niet zo naar de kleine lettertjes, als het maar goed werkt en veilig is. Dat laatste is natuurlijk ook voor jezelf belangrijk ;)
In het buitenland daarentegen (in mijn geval specifiek Luxemburg) ben ik wel eens op de bon geslingerd voor mijn uitlaat tijdens een algemene controle.
De agent vond de uitlaat keurig in orde, ik reed met DB-killer etc. maar er stond geen E-keur op de uitlaat.
Ze waren dusdanig streng dat men liggend onder de motor op zoek is gegaan naar keurmerkjes, ook in mijn aftermarket knipperlichten (die wel een E-keur hebben).

Inderdaad, Nederland is niet zo streng. Maar ga je wel eens naar het buitenland met de motor, dan zou ik er toch rekening mee houden.

• warcow
Goede tips, zal dan het originele spul bewaren en erop schroeven voor wanneer ik weer eens op vakantie ga met dat ding. :)

• kneusteun
Ik heb ze ook op mijn SM gezet en ze geven zelfs beter zicht dan de originele.... maar inderdaad geen CE geloof ik.

• warcow
Ik zit nu te neigen naar de rizoma spy r in 57mm. Kost 265-280 euro voor een set maar ze zien er in mijn ogen wel echt mooier uit dan de meeste anderen.

https://www.bikeroutfit.n...py-r-d-57-mm-spiegel.html

Edit : heb ze besteld en komt morgen al binnen als het goed is. Ben benieuwd. 🙂

[ Voor 16% gewijzigd door warcow op 17-03-2022 17:24 ]

• kneusteun
Bij mij was dat helaas geen optie vanwege de handkappen, dus met een tussenring gemonteerd.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:12
Als je handkappen hebt dan zijn deze spiegels zeer nice;

https://www.rally-motor.n...3531796/Products/ROTTQFMM

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:55
Ik ben erg te spreken over de spiegels van Highsider. Helaas wat boutjes verloren… Gelijk zwarte bij Louis besteld, wat kreeg ik.. geen zwarte. Wel het juiste artikelnummer op de zakjes dus dat was vreemd. Vandaag alsnog zwarte ontvangen en wat loctite gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9JLxlKhtaoxJXJU18vJ0feiuMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wQ0l93OKrjqRUAY4c5oPCVd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door R0y. op 17-03-2022 19:48 ]

• Paul.H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 11:28
R0y. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:47:
Ik ben erg te spreken over de spiegels van Highsider. Helaas wat boutjes verloren… Gelijk zwarte bij Louis besteld, wat kreeg ik.. geen zwarte. Wel het juiste artikelnummer op de zakjes dus dat was vreemd. Vandaag alsnog zwarte ontvangen en wat loctite gebruikt.

[Afbeelding]
Welk type is dit?

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:55
Highsider Victory evo. Er is een glossy zwart en een mat zwarte. Dit zijn de mat zwarte. Volgens mij zo’n €70 per stuk.

• 418O2
Dat wil ik eigenlijk ook nog aanpassen. De spiegels zijn echt gigantische oren op mijn motor. En de raw's zijn ook eigenlijk vrij log...

Maar anderzijds wil ik hem ook gewoon origineel houden

• Paul.H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 11:28
R0y. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Highsider Victory evo. Er is een glossy zwart en een mat zwarte. Dit zijn de mat zwarte. Volgens mij zo’n €70 per stuk.
Thanks, volgens mij heb ik ze al eens bij Louis staan bekijken, maar moet ff kijken hoe het exact in mijn stuur past. Daar lijkt iets van M6 binnendraad in te zitten waar de huidige stuurgewichten in geschroefd zitten af-fabriek.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 10:25
418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:53:
https://www.amazon.nl/WOR...immondstuk/dp/B08D3TKRS9/

Een draadloze hogedrukspuit?

@Vrijdag Als je een vuilfrees (dat is een stand op sommige hogedrukspuiten) op een paar cm zet wel ja, maar op een normaal standje kan het echt geen kwaad
Ik heb de handmatige en lage druk versie hiervan gekocht;
Afbeeldingslocatie: https://www.intratuin.nl/media/catalog/product/4/0/4078500051156.jpg

Is eigenlijk een soort portable tuinslang, werkt echt prima voor het afspoelen van de motor.

[ Voor 4% gewijzigd door Nycrea op 18-03-2022 08:51 ]

🇺🇦

• geert_s
Update over de Cardo JBL speakers:
Prima speakertjes, duidelijk beter geluid dan de originele speakers, maar die waren dan eigenlijk ook wel echt slecht. Voor het geld dat dit mag kosten had ik eigenlijk nog wel iets meer verwacht, zeker als je het zou vergelijken met een koptelefoon van rond de 80 euro, maar alsnog ben ik er zeker blij mee.

Enig minpuntje is de 3.5 mm jackplug, waar de originele een haakse kleine plug is, is deze recht en een stukje groter. dat betekent dat je dus ergens in je helm een groot recht stuk plug kwijt moet, waar je helm uiteraard rondloopt. Dat hadden ze echt wel handiger kunnen doen. Tijdens de eerste rit voelde ik de jackplug continu op mijn achterhoofd zitten. Na een beetje herpositioneren en wegfriemelen was het de tweede rit al een stuk beter.

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:26
Vandaag een proefrit gemaakt op een Honda VFR 800 vtec als tweede motor naast de Virago. Ik zocht iets wat niet direct een sportmotor is, maar wel compleet anders dan de Yamaha. Verder ben ik erg gecharmeerd van grote motoren (ben zelf ook niet al te klein), en iets waar ik ook makkelijk langere afstanden op kan rijden. En deze Honda vinkt dat allemaal af, gecombineerd met het feit dat ik het een beeldschone motor vind! Na de proefrit was ik wel verkocht! Heerlijk rustige en vriendelijke motor als je onder de 7k rpm blijft, en een beest als je daar boven komt (when the Vtec kicks in 😎). Ook op hogere snelheid heerlijk stabiel, en niet een moment dat de motor je probeert te vermoorden. Zo als het nu lijkt ga ik hem komende week ophalen 💪🏼

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TQ4CbuRS4Ixm-RJSfYfMTfaVuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoUFcD5GBQusYIPRkp2tQY73.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHZDIjlzVYdHNgP4KbpiwWJxbn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x4T1dAxftiVavjrsfzspw4z.jpg?f=fotoalbum_large

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• theredone51
@s006110 gefeliciteerd! Nu nog een fatsoenlijk volledig motorpak dat er bij past ;)

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:26
theredone51 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:28:
@s006110 gefeliciteerd! Nu nog een fatsoenlijk volledig motorpak dat er bij past ;)
Tsja, dat is nog een dingetje… het is en blijft primair een tour motor… een volledig race pak wil ik niet, maar ga wel eens rondkijken of ik wat bijpassend kan vinden (iig qua broek dan)

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een Arduino over en zit te denken om die aan m'n Kawa's diagnostic port te koppelen, zodat ik de ECU uit kan lezen.. Schijnt dat je vanalles uit kunt lezen, van snelheid en RPM naar de watertemperatuur :+

Da's natuurlijk wel cool voor in een overlay van een filmpie :)

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 10:15
s006110 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:16:
Vandaag een proefrit gemaakt op een Honda VFR 800 vtec als tweede motor naast de Virago. Ik zocht iets wat niet direct een sportmotor is, maar wel compleet anders dan de Yamaha. Verder ben ik erg gecharmeerd van grote motoren (ben zelf ook niet al te klein), en iets waar ik ook makkelijk langere afstanden op kan rijden. En deze Honda vinkt dat allemaal af, gecombineerd met het feit dat ik het een beeldschone motor vind! Na de proefrit was ik wel verkocht! Heerlijk rustige en vriendelijke motor als je onder de 7k rpm blijft, en een beest als je daar boven komt (when the Vtec kicks in 😎). Ook op hogere snelheid heerlijk stabiel, en niet een moment dat de motor je probeert te vermoorden. Zo als het nu lijkt ga ik hem komende week ophalen 💪🏼

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie motor, ga je veel plezier van beleven. En ik kan het weten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4ot0l0QJsZF7CN5BTivWPBLfnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBXNICU2aQnEpCmcnljvYDPR.jpg?f=fotoalbum_large

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 22:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Stukje Sagenlandroute gereden vanmiddag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4fn-2pm0SeLhmylXr_9XsRE13M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zD5tcH8XqLZDA7IaqW8O6wsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blujv5fuPG3V0cPSFbCrC2KuoSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p3qDeG0QINgfD9uqKH34ZDE.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 381 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.