Hangt heel erg af van merk tot merk en is ook gerelateerd aan de batterij(capaciteit), maar bv. voor de Ribelle (aldus de website):Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:51:
[...]
Hier hetzelfde. Ik heb niet persé een actieradius van 400km nodig op de motor. Maar het hangt er wel vanaf hoe snel zo'n ding weer opgeladen is, want die 150km komt regelmatig voor en dan wil je niet verplicht een nacht moeten logeren voor je weer naar huis kunt rijden, bijvoorbeeld.
Tot nu toe hoor ik wel dit soort ervaringen, alsin korte actieradius maar lange laadtijd. Dan schiet 't dus niet op.
Waarbij mode 2 via een gewoon stopcontract is, mode 3 via een AC-laadpaal is en mode 4 via een DC-snellader. Dus als je hem aan de snellader kan hangen tijdens je avondmaaltijd, dan kom je zonder problemen weer thuis.OPLADEN: Mode 4-snelladen (DC): laadsnelheid 400 km/h, 80% opladen in 40 min. Mode 2 of Mode 3 laden: laadsnelheid 67 km/h
Waarom mode 2 of 3 even snel zijn heeft te maken met de ingebouwde lader/omvormer van de Energica die AC omzet in DC. Die is maar 3kW, dus ongeacht of de laadpaal meer vermogen heeft kan je dat er niet in stoppen. Mode 4 laden maakt geen gebruik van de ingebouwde omvormer van de Energica en kan dus sneller laden.
De Zero's blijven daarentegen een heeeel stuk achter op de Energica (max. 114km/u laadsnelheid bij het snelste model), hier een overzichtje van de verschillende fabrikanten en de laadsnelheden:
https://electricmotorcycles.nl/charging
In tegenstelling tot een auto is een 'luxe' motor niet veel groter dan een 'standaard' motor. Dat wil zeggen dat er ook niet ineens veel meer plek is voor batterijen, batterijen die je wel nodig hebt om iets of wat range te behouden omdat die tour-slagschepen een stuk meer wind vangen (en dus meer verbruiken).noes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:08:
[...]
Leuk voor woon-werk ja, als ze eens een electrische tourmotor zouden verkopen. Een R1200RT is ideaal voor woon-werk in alle weerscondities, zoiets zou ik graag electrisch (of hybrid evt) willen. Maar nee, het aanbod is beperkt tot racers, nakeds en crossers. Zero SR/S komt nog het meest in de buurt. Of zo'n BMW C-evolution/CE04, maar een scooter vind ik wat minder rijden.
Als de solid-state Lithiumbatterijen er zijn, dan zullen er wellicht ook wat grotere motorfietsen komen.
[ Voor 22% gewijzigd door theredone51 op 15-03-2022 13:27 ]
/f/image/KUHLPBbb7fbSVKMCX5UXNE8x.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/9wQ0l93OKrjqRUAY4c5oPCVd.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/hoUFcD5GBQusYIPRkp2tQY73.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3x4T1dAxftiVavjrsfzspw4z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RBXNICU2aQnEpCmcnljvYDPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zD5tcH8XqLZDA7IaqW8O6wsi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4p3qDeG0QINgfD9uqKH34ZDE.jpg?f=fotoalbum_large)