Ik ben druk doende om zoveel mogelijk info te verzamelen mbt het ombouwen van mijn 883 cc naar 1200. An sich niet problematisch want er zijn verschillende opties om dat te doen maar lekker goedkoop is het niet dus wil ik wel een voor mij optimaal resultaat halen.
Een hoog vermogen hoeft voor mij niet, sowieso lijken al die upgadesets in te zetten op veel vermogen bij een toerental waar je toch nooit/zelden komt, op dit moment springt de begrenzer er al in bij ~5300 rpm en dat vind ik wel best zo, het blijft uiteindelijk een V-twin met push rods en als je het max rpm gaat verhogen dan krijg je te maken met de beperkingen van zo'n systeem en de bijbehorende kosten om dat op te lossen. Vermogen gaat sowieso al flink omhoog over het hele bereik bij 1200 cc.
Wat ik wil is koppel, veel koppel vanaf een laag toerental.
Grofweg zijn er twee opties (met elk een legio aan sub opties): alleen de 883 naar 1200 brengen met de bestaande cylinderkoppen of ook de cylinderkoppen naar HD normen aanpassen voor 1200 cc.
Mijn initiele insteek was alleen cylinders/zuigers, daar zijn bestaande sets voor die rekening houden met de 883 koppen mbt compressie en ruimte geven aan de kleppen (zodat die niet tegen de zuigers komen). Op papier exact de winst die ik wil halen ( zie pic hieronder), opgelost dus? Niet als het aan de (tot nu toe 2) geraadpleegde ombouwer ligt, die willen de koppen flowen en aanpassen met grotere kleppen omdat de kleine kleppen te klein zouden zijn om goed te kunnen ademen.
Andere optie is 'standaard'HD set cylinders. zuigers en bijpassende koppen te nemen (pic 2) of toch de koppen te laten bewerken.
Als ik beide op elkaar leg (pic3) dan zie ik behoorlijk vergelijkbare curves maar de curve van S&S is van een Dyno run terwijl die han Screaming Eagle meer een schematische weergave lijkt.
Wat is wijshed? Geloven wat de S&S curve weergeeft of luisteren naar de ombouwers? Het gaat sowieso een prijzig geintje worden omdat de arbeidskosten alleen al in de buurt van de € 1500 komen en dan moet er nog de afstelling op de Dyno bijkomen. Ik kijk in totaal toch tegen een 3-4K aan en dan wil ik het graag in één keer goed hebben.
Koop een 1200 als je zo graag 1200 wilt zou je zeggen? Ja, dat is een optie, maar Sportsters worden niet meer verkocht in EU (kunnen de milieu-eisen niet meer halen). Ruil 'm in en leg die 3-4K er bij voor een nieuwe snellere HD zoals bv een Streetbob? Heb ik wel overwogen, is ruimschoots de verstandigste en meest duurzame keuze maar dan rij ik op een motor die me al veel te modern aanvoel (ik heb er op gereden), ik wil dat gevoel van een ouderwetsche motor waar je mee moet werken onder mijn kont en geen naaimachine.
Voorlopig heb ik nog ff de tijd, mijn spaarpot is nog onvoldoende afgevuld en het wordt zomer dus ik ga niet mijn motor ergens een maad of meer stallen maar eind van het jaar moet het gaan gebeuren.