Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 375 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.016.835 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
M14 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Tja, dat vind ik een vergelijking die niet helemaal op gaat.. En dat weet je zelf ook best. Een boom koppen zonder helm, daarvan kunnen we met z'n allen zeggen dat dat destructief is. Een blokkerende rem is daarin tegen niet destructief. Daar moeten nog heel wat variabelen bij komen voordat dat wel destructief is.

Wat ik niet snap is dat een blVokkerende rem als een bijna-dood ervaring wordt gezien, terwijl dat totale onzin is. Je kunt veel beter met een blokkerende rem leren omgaan dan er op rekenen dat dergelijke technieken in alle omstandigheden werken.

In het verlengde hiervan hekel ik deze 'maakbare' maatschappij. Ieder probleem moet maar worden opgelost met techniek of regeltjes, zodat we niet meer naar ons zelf hoeven te kijken en heel verbaasd iets anders de schuld kunnen geven als het toch fout gaat.
En toch zijn er veel mensen die bij een schrikreactie zich onderuit remmen, terwijl met abs de motor wel bestuurbaar was gebleven.
Dus ja, wel abs wat mij betreft.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:03:
Sowieso, wie laat de hoes om zijn motor zitten met een storm op komst?
Ikke. Is ook een goede buffer tegen rondvliegende schuttingdelen heb ik gemerkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45

4x2

lộn xộn quá

Nou, we zullen maar weer eens updaten wat betreft het motorpark (behalve de PCX, die heeft nog/weer straf)

Als eerste de oudste motor, de MBX;
Afbeeldingslocatie: http://harriespoor.nl/MBX125F/MBX125n.jpg

Een tecno expansieuitlaat van een NSR50 dr op geknutseld, ging met minimale aanpassingen en loopt eigenlijk best prima, en dat alles voor 75 euro (nieuw)
Het maakte wel een immense teringherrie met die demper ter grootte van een potlood, dus dat is even aangepast zodat er wat groters op past, maar ben vergeten om een foto te maken :P
Nu wachten tot 1 maart tot het ding weer afgebeuld kan worden.

Dan verder met de MSX, die staat al sinds begin december bij mn ouders om de originele cilinder enzo dr weer op te knutselen (met het idee dat dat vrij snel zou gebeuren en het in de garage minder koud is)
Heeft allemaal wat langer geduurd enzo :+
Afbeeldingslocatie: http://harriespoor.nl/MSX125/MSX36.jpg

Ondertussen zit het blok alweer in elkaar en loopt ie ook, maar moet nog even de laptop dr aan hangen om de hele rommel weer iets aan te passen op de 60cc minder :P
Dan nog even wat andere kleine dingetjes repareren/omwisselen en dan kan ie verkocht worden.

En dan verder met de NC;
Afbeeldingslocatie: http://harriespoor.nl/NC700X/NCX15.jpg
Een paar Chinese verstralers dr op geknutseld, heeft een eeuwigheid geduurd omdat ik op mn gemak bezig was en redelijk pietluttig ben met dit soort dingen wat betreft het leggen van de kabels (door schade en schande)
Dus netjes leggen, tyrips met het kopje dezelfde richting op, ruimte laten voor beweging van van alles en nog wat en rekening houden met evt onderhoud.
En kon en passant ook meteen de chinese kabelboom opnieuw maken omdat die idioten de schakelstroom van het relais op de constante plus hadden gelegd, vind het niet zo'n geweldig idee dat mn verstralers aan kunnen zonder op contact te staan.
Owja, en het was op 30A afgezekerd, terwijl de lampen 2A p/s trekken :+
Nu zit er overigens 10A in omdat ik niks kleiners had liggen.

En aangezien het ding toch open lag ook mn andere projectje even geinstalleerd;
Afbeeldingslocatie: http://harriespoor.nl/NC700X/NCX16.jpg
Alleen de sticker en de sproeier zijn van scottoiler overigens, de rest is een chinese kopie van de Cobrra Nemo (20e vs 99e, wat imho een veel realistischere prijs is voor wat het eigenlijk is)
Gevuld met wat vertandingsolie die ik nog had staan, we zullen eens zien hoe goed het werkt.

Verder ook nog de olie, oliefilters & luchtfilter vervangen zodat de onderhoudsinterval gewoon weer op 0 gezet kan worden.

En als laatste;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zI8X7XWKgL132XLwr85gXI9hIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhL694U5gJYqo44e4nwEBmeg.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar een nieuwe Schuberth besteld, gegaan voor de C3 pro (aangezien mn C3 eigenlijk prima zat)
De Airoh bevalt opzich prima qua comfort enzo, maar kan erg slecht overweg met turbulentie, dan maakt ie erg veel herrie.
Dus die ga ik 'degraderen' tot scooter/zomerhelm, achter het vrij grote scherm van de PCX zal ie het ws wel prima doen (en het jethelm gedeelte is best fijn als het warm is)

Heb getwijfeld om de Sena SF2 van de Airoh te verwijderen en in de C3 te plakken, maar de C3 had een klein krasje net achter het vizier ("ergens in geschoven" krasje, geen "van grote hoogte gevallen" krasje)
Dus even een mailtje met foto naar Louis gestuurd, nieuw is nieuw tenslotte, met het verzoek voor een alternatieve oplossing aangezien de helm wel prima past (en het was de laatste in deze maat)
Naja, dat leverde dus een nogal riante compensatie op, dus toen maar gewoon een nieuwe headset besteld.
Dit keer een Cardo Freecom 2X, want alles moet geprobeerd worden :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:17
4x2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:42:
Nou, we zullen maar weer eens updaten wat betreft het motorpark (behalve de PCX, die heeft nog/weer straf)

[ Voor 32% gewijzigd door ll roel j op 19-02-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:17
Wow respect! Echt gaaf om te lezen en je voortgang te volgen.

Vind het al een heel ding om mijn ketting te gaan spannen en jij bent volop met meerdere motoren tegelijk bezig _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door ll roel j op 19-02-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dit is wel over een week of 2-3 verspreid ;)
Heb tegenwoordig heel wat minder tijd omdat ze er op het werk een potje van gemaakt hebben qua productie, dus moet doordeweeks volgas im reinraum zijn.

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50
Bommes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:35:
Net binnen gekregen:
[Afbeelding]
Klikbaar voor webshop link.

Nieuwe motorbroek, helaas een net niet goed passende maat besteld. Die kan dus weer terug.
Bij het bestellen van de juiste maat kreeg ik wel weer 10 euro korting als ik me aanmeld voor de nieuwebrief.
En ja dan verkoop ik mijn mail adres wel.. :P
Juiste maat, W34L34 is vandaag bezorgd en die past perfect.
Leuke broek voor het geld, ga er wel "echte D30" knie en misschien ook heup protectie in doen.
Er zit wel protectie op de knieën in maar vind ze wel erg hard en aanwezig.
Maar goed erg blij mee :Y

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
M14 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:34:
[...]

In het verlengde hiervan hekel ik deze 'maakbare' maatschappij. Ieder probleem moet maar worden opgelost met techniek of regeltjes, zodat we niet meer naar ons zelf hoeven te kijken en heel verbaasd iets anders de schuld kunnen geven als het toch fout gaat.
Ik denk daar echt anders over, en een groot deel van de huidige maatschappij ook. En ik beschouw dat als vooruitgang.
In de jaren ‘50 hadden we 1000 doden in het verkeer en in de jaren daarna liep dat op naar ca. 3000 begin jaren ‘70. Nu zijn het er <700, maar we rijden iets van 20x zoveel km als in 1971 en nog veel meer dan in 1951. We hebben dus een enorme winst geboekt.
Maakbare samenleving?!
Het zal je broer maar zijn die daar ligt...
Echt, al dat vrije denken en “ik beslis dat zelf wel” (en ik zeg nu niet dat jij dat persé zegt), ik heb daar heel weinig mee. Mijn collega’s onderzoeken de vele ongevallen in het bedrijfsleven, en die kennen teveel werkgevers die de verantwoordelijkheid ... Laat maar, dit wordt een soort ‘rant’ en dat was niet m’n bedoeling.
Maar je gedachtengang, daar ben ik het écht mee oneens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb dit jaar al 2x een noodstop moeten maken, al append naar links afslaann op een 80 weg. Die appzombies hadden ze vroeger ook niet.

Ik heb nu geen ABS maar mijn volgende fiets heeft het zeker wel. Motorrijden blijft altijd een risico, maar toch fijn als het minder risicovol kan zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Hkuit schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik denk daar echt anders over, en een groot deel van de huidige maatschappij ook. En ik beschouw dat als vooruitgang.
In de jaren ‘50 hadden we 1000 doden in het verkeer en in de jaren daarna liep dat op naar ca. 3000 begin jaren ‘70. Nu zijn het er <700, maar we rijden iets van 20x zoveel km als in 1971 en nog veel meer dan in 1951. We hebben dus een enorme winst geboekt.
Maakbare samenleving?!
Echt, al dat vrije denken en “ik beslis dat zelf wel” (en ik zeg nu niet dat jij dat persé zegt), ik heb daar heel weinig mee. Mijn collega’s onderzoeken de vele ongevallen in het bedrijfsleven, en die kennen teveel werkgevers die de verantwoordelijkheid ... Laat maar, dit wordt een soort ‘rant’ en dat was niet m’n bedoeling.
Dan mis je het punt.

Als jij in de categorie zit die door schrikreactie vol in de rem knijpt, dan zal ABS je vast even helpen ... Totdat je die auto raakt. Want geloof me: door die schrikreactie doe je niks anders dan remmen.

Maar hé, wat kan je nou gebeuren, want ABS. En achteraf afvragen waarom het toch fout ging.

Het gaat niet om het vrije denken. Het gaat om het stoppen met denken, want in deze maatschappij wordt alles opgelost door techniek of regels.

En als het dan toch fout gaat kan je lekker wijzen. "Het regeltje was zo, dus jij bent fout". "Ik had ABS, maar toch ging ik onderuit. Wat een kutsysteem, maar aan mij lag het niet".

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Maakbare samenleving?!
De hele samenleving wordt steeds meer zo ingericht om de idioten die niet hun gezonde verstand willen gebruiken te beschermen tegen de gevolgen van hun gedrag. En het antwoord wordt daarin in steeds meer technologie gezocht. Dat is naar mijn idee een weg die we niet moeten blijven volgen, dat is een grote achteruitgang. Mensen moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag, en meer verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen van hun gedrag.

Dat neemt niet weg dat sommige technologie (zoals ABS) wel degelijk voordelen biedt. Maar als je het gebruikt om zelf niet te hoeven nadenken of om je eigen kennis en kunde niet verder te hoeven ontwikkelen, zie de alinea hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waaj schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:08:
[...]

De hele samenleving wordt steeds meer zo ingericht om de idioten die niet hun gezonde verstand willen gebruiken te beschermen tegen de gevolgen van hun gedrag. En het antwoord wordt daarin in steeds meer technologie gezocht. Dat is naar mijn idee een weg die we niet moeten blijven volgen, dat is een grote achteruitgang. Mensen moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag, en meer verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen van hun gedrag.

Dat neemt niet weg dat sommige technologie (zoals ABS) wel degelijk voordelen biedt. Maar als je het gebruikt om zelf niet te hoeven nadenken of om je eigen kennis en kunde niet verder te hoeven ontwikkelen, zie de alinea hierboven.
Ik heb sinds ± het jaar 1999 met nieuwe R6 modelletjes van Yamaha gereden (ook op 't circuit in competities) en de éérste R6 met ABS kwam er pas in 2017 ...

Ik mag dus wel blij zijn dat ik nooit heb hoeven te remmen in al die jaren :?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Will_M schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Ik heb sinds ± het jaar 1999 járen met nieuwe R6 modelletjes van Yamaha gereden (ook op 't circuit in competities) en de éérste R6 met ABS kwam er pas in 2017 ...

Die koop je toch voor in de woonkamer. Er mee rijden moet je niet doen, dat is veel te gevaarlijk hoor! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M14 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Die koop je toch voor in de woonkamer. Er mee rijden niet je niet doen, dat is veel te gevaarlijk hoor! :+
Dát vertellen ze me hier nú pas.... Dammn, ik had al wel dood kunnen zijn :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
M14 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:04:
[...]

Dan mis je het punt.

Als jij in de categorie zit die door schrikreactie vol in de rem knijpt, dan zal ABS je vast even helpen ... Totdat je die auto raakt. Want geloof me: door die schrikreactie doe je niks anders dan remmen.

Maar hé, wat kan je nou gebeuren, want ABS. En achteraf afvragen waarom het toch fout ging.

Het gaat niet om het vrije denken. Het gaat om het stoppen met denken, want in deze maatschappij wordt alles opgelost door techniek of regels.

En als het dan toch fout gaat kan je lekker wijzen. "Het regeltje was zo, dus jij bent fout". "Ik had ABS, maar toch ging ik onderuit. Wat een kutsysteem, maar aan mij lag het niet".
Volgens mij mis jij het punt. ABS geeft je in een noodsituatie meer kans op een goede afloop. Hoe je daar in godsnaam tegen kan zijn of aan kan koppelen dat je niet meer hoeft na te denken is mij een raadsel.

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Sssttt, vooruitgang doet pijn :+

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ik heb sinds ± het jaar 1999 met nieuwe R6 modelletjes van Yamaha gereden (ook op 't circuit in competities) en de éérste R6 met ABS kwam er pas in 2017 ...

Vanaf dat jaar werd het zeker verplicht vanuit de EU? :9

Mijn S1000RR (2010) had ABS, ESP, rijmodi en nog wat elektronisch spul om die 197pk in goede banen te leiden. Paar keer wel gebruik van gemaakt (moeten maken?), soms door eigen fout, soms door die van een ander. Blij dat het erop zat.

Mijn Fazer is afgeschreven omdat die geen ABS had, en ik op nat wegdek werd afgesneden (reed door de file) en ik dus net niet meer op tijd stoppen kon: blokkerend voor- en achterwiel. ABS had me hier misschien wel kunnen redden: ik viel omdat ik nog nét de auto aantikte die mij afsneed. Verder had de FZS600 veel minder remkracht dan de S1000RR, dus blokkeerde die de wielen ook minder snel.

Na de FZS600 Fazer heb ik een R1200RT gekocht, uit 2005, met ABS (met elektronische bekrachtiging: werkt goed maar systeem is erg gevoelig). En na de S1000RR een R1250RS uit 2020, natuurlijk met ABS en alle andere meuk.

Ik probeer zo te rijden dat het nooit nodig is, maar soms ben je er gewoon blij mee ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ephymerous schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:40:
[...]

Volgens mij mis jij het punt. ABS geeft je in een noodsituatie meer kans op een goede afloop. Hoe je daar in godsnaam tegen kan zijn of aan kan koppelen dat je niet meer hoeft na te denken is mij een raadsel.
@M14 is niet tégen ABS maar is waarschijnlijk (net als dat ik dat ben) een beetje verbaasd over de hele discussie welke er hier nu wederom ontstaat over het nut en het gebruik er van. Het ging hier deze keer wederom over een persoon welke een éérste motorfiets aan wil gaan schaffen nadat er een 'vers' rijbewijs behaald is.

Nog een paar jaar wachten, dan mág je niet eens meer de weg op met een motorfiets zonder ABS (of überhaupt een motorfiets met een verbrandingsmotor),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Dan mis je het punt.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ABS ís. ABS is géén superrem. ABS is bedoeld om je voertuig onder noodstop situaties bestuurbaar te houden. Volg voor de gein maar eens een anti-slipcursus (met de auto) en dan laten ze je mét en zonder ABS een uitwijkproef doen. Zonder ABS moet je dus 1-hard remmen, 2-remmen los en uitwijken 3-weer remmen. Mét ABS kun je gewoon de rem helemaal tot de bodem intrappen én uitwijken zonder dat je de controle verliest.
Op de motor is het momenteel nóg wat verder geëvolueerd, waarmee je nu ook ín een bocht je ABS kunt 'gebruiken' zonder dat je motor zichzelf helemaal opricht waardoor je de bocht niet meer kunt nemen.

ABS is uiteraard niet strikt noodzakelijk. Ik heb maar zeer zelden een 'ingreep' van de ABS. Kwestie van je rijstijl en snelheid aanpassen aan de situatie en een ritje niet zien als een MotoGP wedstrijd. Maar mócht je in een noodsituatie terecht komen, is het fijn om te weten dat je een vangnet hebt dat veel beter werkt als een doorsnee of zelfs ervaren bestuurder. Om te doen wat ABS voor je doet, moet toch echt wel bijzonder geoefend zijn.

Waar je rant over niet meer nadenken vandaan komt, weet ik niet. Maar ABS is zeer zeker geen overbodige luxe. Het geeft een beetje peace of mind, ook al denkt iedereen dat ie goed kan rijden. Dat geldt ook voor andere rijhulpmiddelen zoals de rain mode. Ook al let ik goed op en heeft het systeem nooit bij mij ingegrepen, weet ik dat als ik toch een keer een lompe actie uithaal, of over een glad stukje ga, ik niet meteen op mijn bakkes lig. Scheelt iets in de samengeknepen billen bij het rijden in de reden :+
Ach...je hebt altijd mensen die de oorzaak van hun eigen falen in andere dingen zoeken. Dat heeft verder niets met het systeem te maken. Dat is gewoon een eigenschap die heel veel mensen hebben. Fouten nooit bij jezelf zoeken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:53:
[...]

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ABS ís. ABS is géén superrem. ABS is bedoeld om je voertuig onder noodstop situaties bestuurbaar te houden. Volg voor de gein maar eens een anti-slipcursus (met de auto) en dan laten ze je mét en zonder ABS een uitwijkproef doen. Zonder ABS moet je dus 1-hard remmen, 2-remmen los en uitwijken 3-weer remmen. Mét ABS kun je gewoon de rem helemaal tot de bodem intrappen én uitwijken zonder dat je de controle verliest.
Op de motor is het momenteel nóg wat verder geëvolueerd, waarmee je nu ook ín een bocht je ABS kunt 'gebruiken' zonder dat je motor zichzelf helemaal opricht waardoor je de bocht niet meer kunt nemen.

ABS is uiteraard niet strikt noodzakelijk. Ik heb maar zeer zelden een 'ingreep' van de ABS. Kwestie van je rijstijl en snelheid aanpassen aan de situatie en een ritje niet zien als een MotoGP wedstrijd. Maar mócht je in een noodsituatie terecht komen, is het fijn om te weten dat je een vangnet hebt dat veel beter werkt als een doorsnee of zelfs ervaren bestuurder. Om te doen wat ABS voor je doet, moet toch echt wel bijzonder geoefend zijn.

Waar je rant over niet meer nadenken vandaan komt, weet ik niet. Maar ABS is zeer zeker geen overbodige luxe. Het geeft een beetje peace of mind, ook al denkt iedereen dat ie goed kan rijden. Dat geldt ook voor andere rijhulpmiddelen zoals de rain mode. Ook al let ik goed op en heeft het systeem nooit bij mij ingegrepen, weet ik dat als ik toch een keer een lompe actie uithaal, of over een glad stukje ga, ik niet meteen op mijn bakkes lig. Scheelt iets in de samengeknepen billen bij het rijden in de reden :+

[...]

Ach...je hebt altijd mensen die de oorzaak van hun eigen falen in andere dingen zoeken. Dat heeft verder niets met het systeem te maken. Dat is gewoon een eigenschap die heel veel mensen hebben. Fouten nooit bij jezelf zoeken.
Hoe kun je jezelf in één post zó tegenspreken? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Hoe dan ?
ABS is een oplossing voor de gevallen dat je eigen vaardigheden het af laten weten.
En in dat soort gevallen zal het je soms behoeden voor alle schade.
In sommige gevallen voor meer schade.
In heel weinig gevallen maakt het niet uit en was het toch wel fout gegaan.
En in 1 op de bizar weinig gevallen maakt het de slechte situatie slechter.

De jackpot in de staatsloterij heeft waarschijnlijk een betere winkans dan dat ABS je slechte situatie slechter maakt :P

(voor de duidelijkheid, die NC is mijn eerste motor met ABS, en hoewel ik met een auto nog wel durf te discussieren over het nut van ABS zou ik dat met de motor nooit doen, want met een motor is de kans dat je met een blokkerend voorwiel tegen de vlakte gaat ruimschoots groter dan 10%)

[ Voor 23% gewijzigd door 4x2 op 20-02-2022 00:15 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Will_M schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:55:
[...]
Hoe kun je jezelf in één post zó tegenspreken? :o
Het is een gave... (misschien kun je iets meer uitweiden?)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
Ik denk dat er hier veel mensen zijn die de werkelijke kunde van abs op de motor overschatten..
En dan even de heel moderne versies met bochten ABS buiten beschouwing gelaten.

Je zult nog steeds pas de minimale stop afstand halen als je niet als een neanderthaler je rem vol in knijpt.
Rustig de druk opvoeren, gewicht naar voren, vering in de compressie en dan door remmen.
ABS helpt zeker, maar ook bij een fiets met ABS de rem vol in knijpen zonder eerst de druk op te voeren kan er voor zorgen dat je je zelf onderuit remt.

Om nog maar niet te spreken van wat er in een bocht gebeurd, of bij de mensen die de illusie hebben dat je nog uit kunt wijken terwijl je vol in de abs aan het remmen bent.
Zeker de wat oudere motoren met ABS zijn echt niet zo fijn gevoelig dat je op zeker recht op blijft.

Dat gezegd hebbende:
Heb je de keuze koop een motor met ABS.
Maar nogmaals ik zou er niet mijn "droom motor" op laten staan.
En ik zou er zeker niet mijn geld op zetten dat het me kan laten uitwijken met de rem er vol op.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
[...]

Eigenlijk bevestig je hiermee mijn punt, jij hebt je kennis en kunde hoe te anticiperen en te remmen dus verder ontwikkeld in al die jaren. En - zonder jou of je rijstijl te kennen - vermoed ik dat jij tijdens het rijden voornamelijk vertrouwd op die kennis en kunde om te kunnen stoppen en niet primair op de ABS. En dat zou iedereen naar mijn mening ook moeten doen, zelf de kwaliteiten bezitten om je motor onder controle te hebben. En het is goed om daarbij de technologie achter de hand hebt voor de momenten dat het anders echt fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

13art

Moderator Mobile
Waaj schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Eigenlijk bevestig je hiermee mijn punt, jij hebt je kennis en kunde hoe te anticiperen en te remmen dus verder ontwikkeld in al die jaren. En - zonder jou of je rijstijl te kennen - vermoed ik dat jij tijdens het rijden voornamelijk vertrouwd op die kennis en kunde om te kunnen stoppen en niet primair op de ABS. En dat zou iedereen naar mijn mening ook moeten doen, zelf de kwaliteiten bezitten om je motor onder controle te hebben. En het is goed om daarbij de technologie achter de hand hebt voor de momenten dat het anders echt fout gaat.
Dat geldt natuurlijk voor alles. Nooit blind op de techniek varen, of dat nu een auto of motor is maakt niet uit. Zelf het voertuig onder controle hebben is en blijft het meest belangrijke. En dat is ook waar je tijdens lessen je aangeleerd wordt. Wat niet weg neemt dat door de techniek, op het moment dat de mens het even af laat weten, ernstige gevolgen kan voorkomen (let op, KAN voorkomen).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik heb veel liever chrome dan ABS 🤡

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Ach, ik heb niet de illusie dat ik óóit in mijn motor-carrière de skillz ga ontwikkelen om beter te kunnen remmen dan ABS in een noodsituatie.

Sommigen hier denken met hun track-days en semi-professionele motorrij-ervaring dat iedere motorrijder een halve Rossi is. Maar dat lijkt me sterk irreël. Ik verwacht dat het merendeel hier af en toe voor z'n hobby rijdt, terwijl ik zelf dat ding als vervoermiddel voor van A naar B heb. Vaak veel snelweg. Niets geen track-days of dijkjes.

Dus nee, gewoon ABS er op voor als ik ooit in een noodsituatie in de ankers moet hoor. Ik weet 100 % zeker dat het mij gaat helpen in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat laat me terugdenken aan de VRO die ik een aantal jaar geleden heb gedaan. Er waren er bij die 25.000km per jaar reden of daar nog ver overheen.
Maar als dan de enige bochten zijn garage uit, snelweg op, snelweg af, parkeerterrein van kantoor op... Dan kon het bochtenwerk daarna toch wel eens tegenvallen.

De volgende keer probeer ik in de sportievere groep te komen. Niet omdat ik denk dat ik me moet bewijzen tegenover die gasten, maar omdat mijn kilometers zich grotendeels in de Ardennen/Eifel/Luxemburg/Moezel/Schwarzwald afspelen.
En mocht de instructeur het daar niet mee eens zijn, ook goed hoor. Er was voldoende individuele aandacht voor iedereen.

Dat gezegd hebbende, ik denk er sterk aan om dit jaar nog die VRO opnieuw te doen, omdat ik nu een motor heb met een heel andere geometrie en heel veel extra hulpmiddelen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

roda_djavulen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:00:
Hoe zag het eruit qua kwaliteit @Bommes ?
Course is volgens mij het huismerk van xlmoto en ik zie het er vaak behoorlijk in de aanbieding, maar geen idee of het goed spul is.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Het is verdacht goedkoop.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Bommes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 07:55:
Om nog maar niet te spreken van wat er in een bocht gebeurd, of bij de mensen die de illusie hebben dat je nog uit kunt wijken terwijl je vol in de abs aan het remmen bent.
Zeker de wat oudere motoren met ABS zijn echt niet zo fijn gevoelig dat je op zeker recht op blijft.
Klopt. Een motor heeft ook een heel andere dynamiek dan een auto. Ik heb het (geleidelijk opgevoerd uiteraard) wel eens uitgeprobeerd: met 140 uitvoegen en dan volop in de ankers en de bocht nemen. Met de motor is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt, ook al heb ik dat bochten ABS. Maar het is leuk om te weten dat het erop zit en dat ik in een noodsituatie iets harder zou kunnen remmen.
Punt is gewoon dat je helemaal niet weet wat je doet in zo'n situatie totdat je erin terecht komt. Zo op mijn stoel weet ik exact wat ik moet doen. Gelukkig heb ik zelf wel eens met de auto onvrijwillig een 360 uitgeprobeerd. Nog voordat ik een slipcursus deed en gelukkig deed ik het juiste. Tijdens de slipcursus overigens niet hoor... :+ Onderzoek (van auto ongevallen) heeft ook uitgewezen dat men vlak voor de impact de rem weer loslaat. Vandaar dat auto's tegenwoordig een 'smart brake assistant' hebben, die een noodstop herkent, en dan de rem nóg harder voor je activeert/intrapt. En dankzij de rij-assistenten die tegenwoordig in auto's zitten, kan ie ook automatisch remmen. Zal bij motorfietsen nog wel even duren voor ze dat erop gaan zetten. Een motor is fundamenteel anders dan een auto.

Het beste advies is naar mijn idee: volg iets als een VRO van de KNMV, zodat je allerlei situaties kunt oefenen. Dat scheelt écht enorm omdat je dan vooraf weet hoe het aanvoelt en je weet ook dat je een bepaald obstakel kunt nemen zonder te vallen. Dat scheelt weer jezelf onderuit remmen. En zorg dat je altijd je rijstijl en snelheid aanpast aan de omstandigheden. De motor is er niet om jezelf te etaleren als een stoere jongen die wheelies en stoppies kan. En de openbare weg is niet geschikt om te racen en te stunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Vooral dat laatste wat @mphilipp zegt. De beste manier om een noodstop te handelen is hem niet hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:29

Destruction

(ex-)Automonteur

Er zit sowieso een verschil in weten wat je moet doen, en die kennis in een noodsituatie ook goed toepassen. In the heat of the moment ben je nog wel 's geneigd om datgene te doen wat je nou juist niet moet doen ;)

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:58
In een noodsituatie ga je hoe dan ook verkeerd remmen, in noodsituaties helpt ABS dan zeker.

Offroad gaat abs uit, want dan remt er helemaal niets meer omdat er constant iets blokkeert. Ga je als een malle naar beneden, wil je niet!
In sneeuw (met de auto) blokkeer ik soms liever dan dat de abs z’n werk doet omdat de snelheid er met abs amper uit gaat. Maar bij blokkerende wielen moet je wel de rem weer los laten om de richting te beinvloeden en kost dat ook afstand.

Het gaat uiteindelijk om de juiste tools in de juiste omstandigheden.
Ik mis abs niet, goed anticiperen en het aantal keren dat een noodstop nodig was is denk ik niet eens 1x per jaar.
Koop ik ooit een andere motor is er wel sterke voorkeur om het er toch op te hebben zitten. De keer dat ik ooit bewust de grens van het remmen opzocht schrok ik aardig van de ruk aan het stuur toen het spul blokkeerde. In een noodsituatie lig je er dan gewoon naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb abs eraf gesloopt. Die troep mot ik niet ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
Motor reiziger, avonturier en schrijver Paul van Hooff heeft een hartinfarct gehad.
Gelukkig is hij op tijd gevonden en naar het ziekenhuis gebracht, waar hij gedotterd is en 2 stents heeft gehad hij heeft er echter nog eentje nodig.
Hij leeft dus nog wel, heeft nog een operatie nodig maar moet eerst wat aansterken.

Vraag me niet waarom maar de pannenkoek is niet voor ziektekosten verzekerd en heeft geen stuiver om aan zijn open hart operatie te krabben..
Voor het geval jullie hem een warm hart toedragen, er is een crowdfunding actie opgestart door zijn broer, die verwarrend genoeg ook Paul heet. 8)7

https://www.doneerdoel.nl...rt-surgery-paul-van-hooff

Ik heb geen enkel belang of iets hierbij.
Persoonlijk heb ik zo mijn vraagtekens bij het feit dat hij schijnbaar zijn zaakjes zo slecht op orde heeft dat er hiervoor een crowdfunding nodig is.
Maar dat neemt niet weg dat ik hem niet wil of kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Z'n broer heet toch Peter als ik die pagina zo zie? :?

Wel vreemd verhaal, waarom zou je je in Bolivia niet kunnen verzekeren tegen medische kosten als het privéklinieken betreft? :?

Dan daarbij, er is al een shitload aan geld ingezameld, mijn hulp is niet nodig zo te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Osiris schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:30:
Z'n broer heet toch Peter als ik die pagina zo zie? :?

Wel vreemd verhaal, waarom zou je je in Bolivia niet kunnen verzekeren tegen medische kosten als het privéklinieken betreft? :?

Dan daarbij, er is al een shitload aan geld ingezameld, mijn hulp is niet nodig zo te zien :+
Ja klopt Peter it is.
En inderdaad de operatie is al betaald met de huidige stand. Volgens mij is de rest voor revalidatie.

Wat ik er van begrijp heeft hij zich niet verzekerd, dat kan wel denk ik. Maar hij heeft dat dus niet gedaan.

Zoals ik al schreef, ik heb er geen belang bij, ik vond zijn boeken wel vermakelijk om te lezen.
Als ik hem echter hoor praten (podcasts Miles away dacht ik) krijg ik ontzettende jeuk van hem.
Maar never the less, ik gun hem het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik gun (bijna) iedereen het beste, maar dat wil niet zeggen dat ik een random persoon financieel ga steunen :P Voor hem wellicht 1000 anderen die het terechter nodig zouden kunnen hebben ;)

Maargoed, ik ken de beste man niet, wellicht voelt het anders voor mensen die hem specifiek een warm hart (werkend hart? :+) toewensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben wel nieuwsgierig, wat is jouw mening over airbag vesten/airvests? Bijv. de Alpinestars Tech-Air, of de Dainese Smart Jacket. Mijn vermoeden is namelijk dat, net als airbags in auto's, deze mogelijk in de toekomst ook verplicht worden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:30
Ik heb een boek liggen van hem (man in het zadel). Hopelijk komt hij er bovenop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI&#039;s rule

TucanoItaly schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig, wat is jouw mening over airbag vesten/airvests? Bijv. de Alpinestars Tech-Air, of de Dainese Smart Jacket. Mijn vermoeden is namelijk dat, net als airbags in auto's, deze mogelijk in de toekomst ook verplicht worden.
Hoe zouden ze dat dan gaan verplichten en vooral handhaven?
In nieuwe auto's zit het erin wegens die Euro 5 of 6 of weet ik veel norm, maar op een motor zit dat niet, dan zou je een Euro norm voor een pak moeten krijgen ofzo...
Ik denk dat dat voorlopig nog niets wordt, net als een apk voor de motor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Verder is het op het ogenblik natuurlijk gewoon een keuze of je een airbag jas
aanschaft....
Gevoelsmatig lijkt me dat nog een betere keuze dan ABS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Destruction schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:01:
Er zit sowieso een verschil in weten wat je moet doen, en die kennis in een noodsituatie ook goed toepassen. In the heat of the moment ben je nog wel 's geneigd om datgene te doen wat je nou juist niet moet doen ;)
Inderdaad. Gelukkig heb ik wel eens in situaties gezeten, waarbij ik merkte dat ik (soms wat laat) best aardig kan nadenken. Zo reed ik een keer in een typisch geval van target fixation bijne aan ravijn in, en op enig moment (het leek wel in slow motion) kreeg ik het idee om de juiste kant op te kijken en alsnog de bocht te halen. Grappig als je jezelf zo ziet prutsen :X
De man achter mij (onderdeel van de groep) is rij instructeur en zei dat ie wilde dat ie een camera had. Het was een zeer educatief moment voor zijn leerlingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cooper_s1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:55:
Verder is het op het ogenblik natuurlijk gewoon een keuze of je een airbag jas
aanschaft....
Gevoelsmatig lijkt me dat nog een betere keuze dan ABS...
ABS is veel goedkoper dan een airbag jas. En voorkomt een mogelijk ongeluk mogelijk een fase eerder. Denk dat het niet wijs is om veel geld te stoppen in een airbag jas/vest om dan vervolgens op een motor te stappen zonder ABS. Beste is natuurlijk allebei te hebben, dat ben ik me zeker wel bewust.

[ Voor 6% gewijzigd door noes op 20-02-2022 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Je vroeg het niet aan mij, maar ik geef toch mijn mening >:)

Ik vind dat best een mooie ontwikkeling. Wat ik ervan gezien heb, beschermd het de motorrijder echt heel erg goed. Ik had al een neckbrace toen ik nog wel eens van de gebaande paden ging met de GSA. Want waar veel motorrijders zich blindstaren op een rugprotector, is een neckbrace (of dus zo'n airbagvest) een betere bescherming tegen zoiets als een dwarslaesie. Deze krijg je nl als je nekwervel gecomprimeerd wordt, of overstrekt. Dus recht op je helm vallen, of je hoofd ernstig en snel knikken. Uiteraard is een backprotector belangrijk, maar soms wordt dat genoemd als bescherming tegen een dwarslaesie, en dat is het niet helaas.
Het mooie van een airbagvest is dat ie je hele bovenlichaam én je net fixeert. Bovendien is bv je onderbuik ook beschermd. En daar zitten de weke delen die bv inwendige bloedingen kunnen veroorzaken. En dat is iets wat je niet wilt. Een goed airbagvest vervangt in principe de rugprotector, de neckbrace én beschermd ook nog eens je interne organen. Punt is een beetje de prijs. Hoewel er geen prijs hangt aan je gezondheid, is het wel even een dingetje om €800 neer te tellen voor zo'n volautomatisch ding met GPS en voorvorksensor.

Of deze dingen op korte termijn verplicht worden weet ik niet. Ik verwacht het niet. Misschien over 10 jaar ofzo, maar voordat alle lidstaten het over zoiets eens zijn...terwijl in Frankrijk de politie in korte mouwen op de motor zit :X Als men dat doet, zal het in de vorm van een verplichting zijn een goedgekeurd jack te dragen. Tegen die tijd zullen die dingen ook wel een heel stuk goedkoper en beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

[...]

Ondanks dat ik denk dat het een nuttig middel is, ben ik geen voorstander van het verplichten.

Een verplichting zou nogal haaks staan op het mogen gebruiken van een spijkerbroek, al dan niet verstevigd met wat kevlar en bescherm stukken. Of het mogen rijden in enkel een T-shirt, korte broek en teenslippers :+.

Uiteindelijk zal ieder voor zich een eigen risico inschatting moeten maken.
[...]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het probleem is dat ABS er voor zorgt dat deze skills niet meer worden ontwikkeld. Het systeem heeft het probleem immers al opgelost voordat je er van gaat leren.

Daarom denk ik dat op termijn kennis en kunde verloren gaat, op de selecte groep na die wat rondjes op de crossbaan of circuit rijdt.

En ja, ABS zal in verschillende omstandigheden een ongeval kunnen voorkomen of minder erg maken, maar dat hangt uiteindelijk volledig af hoe goed de rijder in staat is actief te blijven handelen.

Mijn persoonlijke ervaring met ABS: ik heb nu een jaar een brommer met ABS (Yamaha R1 2015). Daarvoor een jaar of 8 het model daar voor gereden, zonder ABS.

Met de achterrem grijpt ABS redelijk snel in, maar dan begint de motor wel te schudden/trillen. Mbt de voorrem, ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de ABS te laten ingrijpen (bij opbouwend hard remmen). Het achterwiel komt omhoog. Ook bij nat wegdek.
Het zal vast anders zijn bij vol de rem in knijpen. Maar waarom zou je daar op oefenen ;).

[ Voor 57% gewijzigd door M14 op 21-02-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Ondanks dat ik denk dat het een nuttig middel is, ben ik geen voorstander van het verplichten.
Ik denk ook niet dat het nut heeft. De handhaving is minimaal. De politie let niet eens op correcte verlichting en uitlaten wordt ook maar mondjesmaat op gecontroleerd. Dus hoe ze in hemelsnaam zouden moeten handhaven dat ik een airbag aan heb...

Ik weet niet eens of het er al door is, maar er was sprake van een verplichting van 'goedgekeurde' motorkleding. Die regels komen uit Zuid-Europa (Oost ook denk ik?), waar de mensen in hun trainingsjack en slippers op de motor zitten. Dan krijg je onhandige statistieken voor wat betreft zwaar gewonden en dodelijke ongevallen. Voor Nederland, België, Duitsland en andere noordelijke landen is dat heel anders. Daar rijden de meesten wel met goede kleding. De landen waar het problematisch is krijgen het nationaal niet voor elkaar om hun wetten aan te passen omdat het gewoon stemmen kost. Er rijden gewoon heel veel mensen op de motor, soms als enig vervoermiddel of omdat een auto niet praktisch is in de drukke steden. Dus de politicus die inzet op verplichte motorpakken, kan niet rekenen op veel steun. Dan maar via de EU zodat ze kunnen zeggen dat het moet van de EU. Voor ons verandert er niets, want bij ons is het eerder uitzondering dan regel dat er iemand met een short en flipflops op de motor zit.

Toch heeft onze minister van verkeer etc onzalige gedachten. Wij staan als Nederland op nr.3 in de EU dacht ik, met bijzonder weinig dodelijke ongevallen. Toch wil deze minister naar 0 toen. Ik denk dat dat onrealistisch is. Je kunt nu eenmaal mensen niet verbieden dom te zijn. En soms gebeuren dingen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Ik ben goed bezig ... Editten van een post is wat anders dan quoten :+.

[ Voor 94% gewijzigd door M14 op 21-02-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

mphilipp schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:26:

Toch heeft onze minister van verkeer etc onzalige gedachten. Wij staan als Nederland op nr.3 in de EU dacht ik, met bijzonder weinig dodelijke ongevallen. Toch wil deze minister naar 0 toen. Ik denk dat dat onrealistisch is. Je kunt nu eenmaal mensen niet verbieden dom te zijn. En soms gebeuren dingen gewoon.
Dat is hetzelfde als die EHS pipo's bij allerlei bedrijven, ze willen naar 0 ongevallen.
Mooi, heel leuk streven, maar totaal niet haalbaar tenzij je de menselijke factor volledig weet te verwijderen.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bommes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Ja klopt Peter it is.
En inderdaad de operatie is al betaald met de huidige stand. Volgens mij is de rest voor revalidatie.

Wat ik er van begrijp heeft hij zich niet verzekerd, dat kan wel denk ik. Maar hij heeft dat dus niet gedaan.

Zoals ik al schreef, ik heb er geen belang bij, ik vond zijn boeken wel vermakelijk om te lezen.
Als ik hem echter hoor praten (podcasts Miles away dacht ik) krijg ik ontzettende jeuk van hem.
Maar never the less, ik gun hem het beste.
Ik kan hem wel waarderen.. en dat hij niet verzekerd is verbaasd me eerlijkg gezegd niet, want het is namelijk een enorme flierefluiter (in de goede zin van het woord) die echt in het moment leeft..
Dat is iets waar ik wel jaloers op ben, maar in dit geval zie je ook de keerzijde..
Beetje bout dat die fundraising geen paypal optie heeft.. geld overmaken kost me namelijk meer dan de donatie.. helaas pindakaas voor Paul in dit gevel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
mphilipp schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:45:
[...]
Een goed airbagvest vervangt in principe de rugprotector, de neckbrace én beschermd ook nog eens je interne organen. Punt is een beetje de prijs. Hoewel er geen prijs hangt aan je gezondheid, is het wel even een dingetje om €800 neer te tellen voor zo'n volautomatisch ding met GPS en voorvorksensor.
De prijzen zijn behoorlijk aan het zakken.
Onder de 400 euro heb je al een (herbruikbaar) airbag vest.
En dat zijn ook nog vesten die je zelf weer terug in gebruik kunt nemen na gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Bommes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:25:
[...]
De prijzen zijn behoorlijk aan het zakken.
Onder de 400 euro heb je al een (herbruikbaar) airbag vest.
En dat zijn ook nog vesten die je zelf weer terug in gebruik kunt nemen na gebruik.
Ja, dat zijn dat denk ik de vesten met zo'n koord. Ik heb daar ook naar gekeken. De Helite Turtle is een van de systemen die als erg goed worden aangemerkt. Helite heeft nu ook eentje met zo'n sensortoestand (GPS, voorvork) en die deployen een heel stuk sneller. Stel dat je bv van achteren geraakt wordt, dan zal zo'n systeem met een koord pas deployen als je de motor verlaat. Maar vòòr die tijd, heeft je hoofd al een klapper naar achteren gemaakt. Zo zijn er nog een aantal gevallen waarin een systeem met een koord nét iets te laat open gaat. En helaas zijn die e-Turtle vesten momenteel nog €700 (is ook al iets gedaald zie ik). Helite vesten zijn ook zelf weer in gebruik te nemen door dat drukflesje te wisselen.
Zo'n systeem zou mijn voorkeur dan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Ik kan hem wel waarderen.. en dat hij niet verzekerd is verbaasd me eerlijkg gezegd niet, want het is namelijk een enorme flierefluiter (in de goede zin van het woord) die echt in het moment leeft..
Ik ken 'm niet, maar het zal best een prachtig mens zijn. Dat rondreizen is geweldig en ik kan best genieten van die reisverhalen. Wat ik dan minder kan waarderen is een instelling hebben van 'verzekeren is voor watjes' en dan alsnog gaan piepen als ze het een keer nodig hebben. Net als de doorsnee Amerikaan die geen verzekering wil of zonder helm motor wil rijden. Dan liggen ze op een gegeven moment in het ziekenhuis en kunnen ze de rekeningen niet meer betalen. Dan maar weer een GoFundMe actie opzetten. Dus zelf geen verzekering willen, maar dan wél anderen voor jou laten betalen. Vooral bij Amerikanen moet ik mijzelf enorm inhouden om er niet op te gaan reageren. Zij zijn namelijk zelf tegen al die socialistische instellingen die wij hier hebben zoals ziektekostenverzekeringen enzo, maar vervolgens creëren ze precies hetzelfde: een collectief systeem om voor je medemens te zorgen.

Dus ja...noem mij maar ijskoud, maar ik zeg 'jammer dan'. Ik leef ook in het moment. Maar wél met een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Ik ken 'm niet, maar het zal best een prachtig mens zijn. Dat rondreizen is geweldig en ik kan best genieten van die reisverhalen. Wat ik dan minder kan waarderen is een instelling hebben van 'verzekeren is voor watjes' en dan alsnog gaan piepen als ze het een keer nodig hebben. Net als de doorsnee Amerikaan die geen verzekering wil of zonder helm motor wil rijden. Dan liggen ze op een gegeven moment in het ziekenhuis en kunnen ze de rekeningen niet meer betalen. Dan maar weer een GoFundMe actie opzetten. Dus zelf geen verzekering willen, maar dan wél anderen voor jou laten betalen. Vooral bij Amerikanen moet ik mijzelf enorm inhouden om er niet op te gaan reageren. Zij zijn namelijk zelf tegen al die socialistische instellingen die wij hier hebben zoals ziektekostenverzekeringen enzo, maar vervolgens creëren ze precies hetzelfde: een collectief systeem om voor je medemens te zorgen.

Dus ja...noem mij maar ijskoud, maar ik zeg 'jammer dan'. Ik leef ook in het moment. Maar wél met een verzekering.
Die houding is niet hoe Paul denk, voor zover ik kan oordelen teminste, het is meer dat hij te geongeorganiseerd is om papierwerk te regelen..
Wat wel typisch is want hij is wel een goede schrijver, dus papierwerk zou niet perse een issue moeten zijn.. maar het is denk ik meer dat hij te impulsief is en niet verder denkt dan vandaag.. hij is zeg maar een puber van 50+ ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 20-09 08:38
mphilipp schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:26:
[...]
Voor Nederland, België, Duitsland en andere noordelijke landen is dat heel anders. Daar rijden de meesten wel met goede kleding.
Hier in BE krijg ik toch nog altijd genoeg 'blote handjes' als ik een mede-rijder groet op de motor. Ook aan de motorkledingzaken kan ik altijd wel iemand de opmerking 'ah, zo te zien kom jij voor een setje echte motorlaarzen' of 'ah, zo te zien kom jij voor een echte motorbroek' geven. Gewone sportschoenen en broeken (laatst zelfs een joggingbroek) zijn nog schering en inslag op de motor, vooral bij het 'jongere volk'.

Ik zit gewoon in volledig leer (of doorwaaipak als het echt te warm is) incl. 'poser kneesliders' (ongeschaafd, maar een lege plek klittenband ziet er ook zo vreemd uit :+ ) op de motor. Als je iemand nodig hebt om jou te verplichten om je goed in te pakken omdat je zelf nog niet tot dat inzicht bent gekomen, veel plezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:35:
[...]
Die houding is niet hoe Paul denk, voor zover ik kan oordelen teminste, het is meer dat hij te geongeorganiseerd is om papierwerk te regelen..
Het blijft een volwassene. Hij moet er ooit wel eens aan gedacht hebben. We weten allemaal dat er zoiets is als een verzekering en waar het voor nodig is. Het dan niet doen is een persoonlijke keuze. En laat dat dan ook zo. Ga dan niet alsnog anderen met jouw keuze opzadelen. Toch? Blijf dan ook in dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@theredone51 Ik vind dat ook tegenvallen, met name als het warm is zie je heel veel t-shirtjes en blote handen.

Maar ik denk dat het grootste deel van die posers ook alleen maar van thuis naar het terras rolt, daar wat lawaai maakt, en na de middag daar te hebben gezeten weer wat lawaai maakt en naar huis rolt.
Die maken niet genoeg kilometers om in de statistieken terecht te komen, zeg maar.

Maar goed, ga in het grensgebied op een terras zitten, en je haalt de belgische motorrijders er zo uit. Die zitten gerust aan het speciaalbier voordat ze weer op de motor verder gaan.* En ik maar denken dat de bob-campagne juist uit België kwam en zo'n succes was. :X

*: uiteraard niet alle Belgen over één kam scheren. Maar de speciaalbierdrinkende motorrijders, zijn steevast wel Belgen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Het blijft een volwassene. Hij moet er ooit wel eens aan gedacht hebben. We weten allemaal dat er zoiets is als een verzekering en waar het voor nodig is. Het dan niet doen is een persoonlijke keuze. En laat dat dan ook zo. Ga dan niet alsnog anderen met jouw keuze opzadelen. Toch? Blijf dan ook in dat moment.
Jij denkt vanuit de nederlandse denkrichting.. nederland is over-verzekerd.. In andere landen en culturen is dat heel anders..
Paul woont al jaren in Zuid Amerika, en mijn indruk is dat hij het financieel niet erg breed heeft.. dus verzekeringen zullen vast wel erg duur zijn geweest voor hem en heeft hij het afschoven als 'ah ik ben toch nooit ziek'..
Als je zijn boek 'Van hier tot Tokyo' leest zul je zien dat het niet het eerste probleem is dat hij zonder verzekering in ziekenhuis ligt (in zijn boek was het na een alcohol vergiftiging na doorzakken met de lokale mafia/hells angels).. dat ging destijds ook goed, dus hij heeft weinig incentive gehad om zijn gedrag aan te passen..
Ik praat het niet goed, maar jouw visie is wel sterk gekleurt door de NL situatie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
theredone51 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Hier in BE krijg ik toch nog altijd genoeg 'blote handjes' als ik een mede-rijder groet op de motor. Ook aan de motorkledingzaken kan ik altijd wel iemand de opmerking 'ah, zo te zien kom jij voor een setje echte motorlaarzen' of 'ah, zo te zien kom jij voor een echte motorbroek' geven. Gewone sportschoenen en broeken (laatst zelfs een joggingbroek) zijn nog schering en inslag op de motor, vooral bij het 'jongere volk'.

Ik zit gewoon in volledig leer (of doorwaaipak als het echt te warm is) incl. 'poser kneesliders' (ongeschaafd, maar een lege plek klittenband ziet er ook zo vreemd uit :+ ) op de motor. Als je iemand nodig hebt om jou te verplichten om je goed in te pakken omdat je zelf nog niet tot dat inzicht bent gekomen, veel plezier ;)
Klopt wat mij opvalt is dat de jeugd helemaal niet in vol pak wilt rijden, want niet stoer.
Maar ook vervolgens te besodemieterd zijn om dan iig minimaal een kevlar broek aan te schaffen of een motorjas met wat bescherming erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 16:51
wokkelz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Klopt wat mij opvalt is dat de jeugd helemaal niet in vol pak wilt rijden, want niet stoer.
Maar ook vervolgens te besodemieterd zijn om dan iig minimaal een kevlar broek aan te schaffen of een motorjas met wat bescherming erin.
Grappig, ik zie het precies andersom om mij heen. De oude garde die nooit meer dan een leren jasje en een helm heeft gebruikt, dus waarom zou ik dat nu wel doen, en de "jongeren" (24+) die daar toch een stuk verstandiger mee omgaan. Tot ik weer in de buurt van Rotterdam kom natuurlijk, daar zijn het de bekende teenslippers op te dikke nakeds en sportbikes met open pijpen natuurlijk.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
geert_s schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Grappig, ik zie het precies andersom om mij heen. De oude garde die nooit meer dan een leren jasje en een helm heeft gebruikt, dus waarom zou ik dat nu wel doen, en de "jongeren" (24+) die daar toch een stuk verstandiger mee omgaan. Tot ik weer in de buurt van Rotterdam kom natuurlijk, daar zijn het de bekende teenslippers op te dikke nakeds en sportbikes met open pijpen natuurlijk.
Ik woon dan ook in Rotterdam en ik zie niet anders om mij heen. Ook gasten met genoeg hersencellen weigeren een vol pak te rijden. En een vol pak is ook niet meer nodig omdat casual kleding tegenwoordig ook vol zit met kevlar en bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 13:52
Mensen hier ervaring met de HJC i70 helm? Erg mooie en goed beoordeelde helm voor zijn budget. Rond de 200. Zat ook te kijken naar de AGV K1/K3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10
Grappig om te lezen de discussie hier over wel of geen motorkleding. Zelf ben ik 27, heb net mijn rijbewijs en nog niet eens een motor (hoewel daar vrijdag wellicht verandering in komt, heb een VFR800 uit 2006 op het oog), maar had voor mijn eerste rijles wel al een volledig pak, laarzen, helm en twee paar handschoenen (zomer/winter) aangeschaft. Inmiddels is daar ook een motorjeans voor de zomer bijgekomen want ik zweette me kapot tijdens de lessen in de zomer. Een doorwaai jas staat nog op het verlanglijstje. Mij zul je echt niet in een zwembroek en een T-shirt op de motor zien zitten, maar ik ken ze wel. En die zijn lang niet allemaal van mijn leeftijd. Ken iemand van 60+ die je nooit met meer dan gewone schoenen, een normale jeans, dun leren jack en zo'n open helm op de motor zult zien zitten. Maar ik ken ook wel iemand van < 30 die als stereotype poser in shorts en T-shirt met Roof Boxer helm los op zijn kop met zijn GSXR rondjes rijdt door het centrum. Denk dat het meer te maken heeft een stukje verstand dan met leeftijd. En nee, die twee zaken zijn ook lang niet altijd aan elkaar gerelateerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:02:
[...]
Jij denkt vanuit de nederlandse denkrichting.. nederland is over-verzekerd.. In andere landen en culturen is dat heel anders..
Ik begrijp best wel dat mensen niet overal hetzelfde zijn. Persoonlijk ben ik niet oververzekerd en bang van alles. Ik merk inderdaad dat heel veel mensen zich proberen in te dekken tegen van alles. Alleen zou je moeten weten als wereldreiziger dat vooral in niet (west) Europese landen het allemaal anders geregeld is. Zelfs binnen Europa moet je soms cash betalen in het ziekenhuis en dan later in Nederland geld terug vragen. Daarom hebben ze dat pasje (weet even niet hoe het heet). En toen ik plannen maakte om met de motor in de VS rond te rijden, heb ik mij toch wel even verdiept in de kwestie 'verzekeren'. Niet uit angst, maar gewoon om nare verrassingen te voorkomen. En dan blijkt dat je je daar zelfs moet/kan verzekeren tegen on- of onderverzekerde weggebruikers. Want als er een jou aanrijdt en vlucht, is er alsnog niemand die betaalt. Je kunt dat risico willen lopen, en misschien/waarschijnlijk verzeker je jezelf dan voor niets. Echter...het alternatief kan dus ook zijn dat iemand jou compleet overhoopt rijdt en je helemaal 0,0 krijgt. En als ik dan ook nog $25k voor een ziekenhuisbehandeling moet dokken (waarschijnlijk meer; voor dat bedrag heb ik nét een stel röntgenfoto's) is de koek snel op.

Het klinkt allemaal erg interessant om als vrij vogeltje rond te willen vliegen en lachen om de mensen die zich wél verzekeren. Dat is allemaal prima, whatever floats your boat. Maar blijf dan ook lachen als je in het ziekenhuis ligt. Go all the way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:25
Afgelopen zomer was het in Italie best afzien met leren motorjas en leren handschoenen bij 38-graden, maar liever dat dan het risico lopen op ergere verwondingen.

Wat we wel hebben gedaan is op de motor de stad in (5 minuten in 30-zones) en daarbij gewoon korte broek/t-shirt. Lekker op z'n Italiaans maar daar pas je ook je rijgedrag op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
DrivinUCrazy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:59:
@theredone51 Ik vind dat ook tegenvallen, met name als het warm is zie je heel veel t-shirtjes en blote handen.

Maar ik denk dat het grootste deel van die posers ook alleen maar van thuis naar het terras rolt, daar wat lawaai maakt, en na de middag daar te hebben gezeten weer wat lawaai maakt en naar huis rolt.
Die maken niet genoeg kilometers om in de statistieken terecht te komen, zeg maar.

Maar goed, ga in het grensgebied op een terras zitten, en je haalt de belgische motorrijders er zo uit. Die zitten gerust aan het speciaalbier voordat ze weer op de motor verder gaan.* En ik maar denken dat de bob-campagne juist uit België kwam en zo'n succes was. :X

*: uiteraard niet alle Belgen over één kam scheren. Maar de speciaalbierdrinkende motorrijders, zijn steevast wel Belgen. :/
De blote handen zijn in mijn geval vooral BMW-RT/LT/K/GS-rijders (ik heb er zelf ook 1, daarom zwaaien ze naar mij, voor anderen misschien niet :+ ). Maar die zitten natuurlijk ook lekker beschermd achter al het kuipwerk..

Dat van die korte stukjes zal vast kloppen, dat is ook het excuus dat ze er zelf aan geven. Zo had ik ook een collega die elke dag met de motorscooter (125cc) naar het werk kwam zonder fatsoenlijk pak. Zijn uitleg was dat het maar een kort stukje was, van de 10km was er wel 5km over de snelweg, maar goed..

Die zuupende Belgen, dat zijn ongetwijfeld tijdens andere momenten in de vrije tijd 'wielrenners'. Dat is voor sommige mensen ook een excuus om bij elk café 'terug krachten op te doen'. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
theredone51 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:44:
[...]

De blote handen zijn in mijn geval vooral BMW-RT/LT/K/GS-rijders (ik heb er zelf ook 1, daarom zwaaien ze naar mij, voor anderen misschien niet :+ ). Maar die zitten natuurlijk ook lekker beschermd achter al het kuipwerk..

Dat van die korte stukjes zal vast kloppen, dat is ook het excuus dat ze er zelf aan geven. Zo had ik ook een collega die elke dag met de motorscooter (125cc) naar het werk kwam zonder fatsoenlijk pak. Zijn uitleg was dat het maar een kort stukje was, van de 10km was er wel 5km over de snelweg, maar goed..

Die zuupende Belgen, dat zijn ongetwijfeld tijdens andere momenten in de vrije tijd 'wielrenners'. Dat is voor sommige mensen ook een excuus om bij elk café 'terug krachten op te doen'. ;(
Waarom zou je in godsnaam geen handschoenen aan doen op de motor? Ik heb denk ik te erge kantoorhandjes om dat prettig te vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Bioflap schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Waarom zou je in godsnaam geen handschoenen aan doen op de motor? Ik heb denk ik te erge kantoorhandjes om dat prettig te vinden :+
Beats me! Een setje doorwaaihandschoenen geeft nog iets van bescherming en is echt niet zo warm. Maar goed, dan hebben ze waarschijnlijk niet genoeg 'gevoel' ofzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Hoe kijken jullie eigenlijk naar handschoenen? Controleren jullie altijd of hij een bepaalde soort protectie heeft?

Ik had altijd Alpinestars SP-1's, naar mijn idee flink wat protectie en dat voel je ook. Vorig jaar een set Richa handschoenen gekocht van zacht leer, alleen knokkelprotectie maar dan houdt 't ook wel op. Nu ga ik vandaag een Alpinestar Belize Drystar handschoenen bijkopen, maar ook deze bevatten veel meer protectie dan de Richa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:26

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verdorie, heeft me nooit in de steek gelaten en op het moment dat 'ie echt gewoon even moet, zegt 'ie "dikke doei, doe het zelf maar". Startmotor draait netjes (dus de accu is ook prima), maar slaat niet aan. Brandstof loopt wel door de leidingen als ik deze los haal, bougies zijn vervangen, en volgens mij kan alleen het brandstoffilter de oorzaak nog zijn. Twee maanden geleden had de start er ook moeite mee na even stil gestaan te hebben, maar met veel geduld en doorzettingsvermogen heb ik 'm gestart gekregen en soepel een stuk kunnen rijden.

Well... not anymore.

Hij zal in ieder geval van zijn plek moeten komen, maar dat lukt me niet alleen. Mocht er iemand met mijn V&A (Vervoer motor van A>B, omgeving Rotterdam) willen helpen, houd ik me aanbevolen. Ik heb overwogen om me dit maar niet op de hals te halen en 'm te verkopen, maar daar krijg ik onherroepelijk spijt van. Dat doen we dus toch maar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:26

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bioflap schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:52:
Hoe kijken jullie eigenlijk naar handschoenen? Controleren jullie altijd of hij een bepaalde soort protectie heeft?

Ik had altijd Alpinestars SP-1's, naar mijn idee flink wat protectie en dat voel je ook. Vorig jaar een set Richa handschoenen gekocht van zacht leer, alleen knokkelprotectie maar dan houdt 't ook wel op. Nu ga ik vandaag een Alpinestar Belize Drystar handschoenen bijkopen, maar ook deze bevatten veel meer protectie dan de Richa's.
Ik kijk vooral naar de protectie op de handpalm. Daar vang je je toch als eerst mee op. Ook de protectie op de knokkels en vingers bovenaan voor vuil (of toch die stevige vlieg) wat je met lelijke snelheid kan raken. Voor de rest minder; als ik onderuit ga en mijn vingers breek, zal dat met een goed beschermende handschoen net zo goed gebeuren als een wat dunner model. Het gaat mij er vooral om dat ik net de vellen bij elkaar hoef te vegen.

Edit: oh ja, en grip op de vingers voor de koppeling en rem natuurijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 21-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s

Ik kijk altijd of mijn vingers er goed in passen :+
Op een of andere manier knellen veel handschoenen bij mijn duim, terwijl de rest wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51

Vooral leder op de juiste plekken (of helemaal) is belangrijk bij mij voor de bescherming. Protectors is ook leuk, vooral op de slijtplekken, maar ik betwijfel of het verder heel veel gaat uithalen als je op je handpalmen over het asfalt schuift..

Verder heb ik 3 paar:
- Zomer / doorwaaidingen
- Tussenseizoen, waterproof
- Winter, waterproof (die ik bijna nooit draag, dan moet het echt heeeel koud zijn + moet ik toevallig met de motor ergens naar toe moeten)

Het liefste heb ik 'racehandschoenen', met een lange mouw die over mijn pak gaat / past. Maar zo zijn er nog maar weinig, dus tegenwoordig ook vaak kortere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
Nu het onderwerp handschoenen toch ter sprake komt; iemand ervaring met een mid-season (of zomer) handschoen met iets langer manchet?
Heb nu REV-IT handschoenen zonder manchet, a la REVIT Arch.. Maar deze zijn in het voorjaar toch wat koud :)

PS: ben een naked-bike rijder.

[ Voor 6% gewijzigd door -Muncky- op 21-02-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Knokkelbescherming, slijtvastheid, en mijn handschoenen hebben ook een slider bij je handpalm, zodat je hand geen grip krijgt tijdens het schuiven op asfalt. Daardoor heb je namelijk kans een polsbreuk (scaphoïdfractuur) op te lopen. Ik heb de Knox Handroid, en die zitten heel lekker. Zijn niet goedkoop. Van hetzelfde merk heb ik als winterhandschoenen de Zero (ik heb de oudere versie), zijn ook goed warm en waterdicht.
-Muncky- schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:09:
Nu het onderwerp handschoenen toch ter sprake komt; iemand ervaring met een mid-season (of zomer) handschoen met iets langer manchet?
Heb nu REV-IT handschoenen zonder manchet, a la REVIT Arch.. Maar deze zijn in het voorjaar toch wat koud :)

PS: ben een naked-bike rijder.
Zie hierboven, Knox Handroid :Y is meer zomer dan mid-season, zijn volledig leder en dus vrijwel winddicht in normale positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
mphilipp schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Ik begrijp best wel dat mensen niet overal hetzelfde zijn. Persoonlijk ben ik niet oververzekerd en bang van alles. Ik merk inderdaad dat heel veel mensen zich proberen in te dekken tegen van alles. Alleen zou je moeten weten als wereldreiziger dat vooral in niet (west) Europese landen het allemaal anders geregeld is. Zelfs binnen Europa moet je soms cash betalen in het ziekenhuis en dan later in Nederland geld terug vragen. Daarom hebben ze dat pasje (weet even niet hoe het heet). En toen ik plannen maakte om met de motor in de VS rond te rijden, heb ik mij toch wel even verdiept in de kwestie 'verzekeren'. Niet uit angst, maar gewoon om nare verrassingen te voorkomen. En dan blijkt dat je je daar zelfs moet/kan verzekeren tegen on- of onderverzekerde weggebruikers. Want als er een jou aanrijdt en vlucht, is er alsnog niemand die betaalt. Je kunt dat risico willen lopen, en misschien/waarschijnlijk verzeker je jezelf dan voor niets. Echter...het alternatief kan dus ook zijn dat iemand jou compleet overhoopt rijdt en je helemaal 0,0 krijgt. En als ik dan ook nog $25k voor een ziekenhuisbehandeling moet dokken (waarschijnlijk meer; voor dat bedrag heb ik nét een stel röntgenfoto's) is de koek snel op.

Het klinkt allemaal erg interessant om als vrij vogeltje rond te willen vliegen en lachen om de mensen die zich wél verzekeren. Dat is allemaal prima, whatever floats your boat. Maar blijf dan ook lachen als je in het ziekenhuis ligt. Go all the way...
Zuid-Amerikaanse verzekeringwereld is zeker anders dan wat wij gewend zijn in Europa! Ik heb vanalles meegemaakt (zelf infuus moeten halen aan de overkant vd straat tot naar een feestje gaan zodat de opbrengst gebruikt kon worden voor het zetten van ern beenbreuk!) Maar als je als Europeaan niet in staat bent geweest om een wereldwijde verzekering af te sluiten? Dan ben je imo dom bezig. Zelfs de basisverzekering dekt al behandelingen in het buitenland ten hoogte vd kost in Nederland..... dan heb je daar al een behoorlijke dekking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zorg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Zuid-Amerikaanse verzekeringwereld is zeker anders dan wat wij gewend zijn in Europa! Ik heb vanalles meegemaakt (zelf infuus moeten halen aan de overkant vd straat tot naar een feestje gaan zodat de opbrengst gebruikt kon worden voor het zetten van ern beenbreuk!) Maar als je als Europeaan niet in staat bent geweest om een wereldwijde verzekering af te sluiten? Dan ben je imo dom bezig. Zelfs de basisverzekering dekt al behandelingen in het buitenland ten hoogte vd kost in Nederland..... dan heb je daar al een behoorlijke dekking!
Let wel dat Paul al jaren daar woont en dus geen NL basisverzekering kan afsluiten.. en een reisverzekering kan ook niet.. dus moet hij (net las ik) lokaal wat regelen..
Ik heb mazzel met de NHS in combi met private health insurance van werk.. maar als zelfstandige in Chili is het lastiger..
Blijft niet handig natuurlijk, maar het is minder zwart-wit dan het lijkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
My bad :) wist niet dat hij er woonde, meende dat het een reiziger was/is. Dan geldt natuurlijk nog, als je keuze is om daar te gaan wonen (en je dus uitschrijft uit Nederland) dan kies je toch voor dat risico.

Ik had een collega die woonde in het Noorden van Chili. Als hobby was het daar motor rijden _/-\o_
Lijkt me toch wel heel gaaf! Beetje zoals itchy boots, ik geniet toch elke keer van haar filmpjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

ToolkiT schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Let wel dat Paul al jaren daar woont en dus geen NL basisverzekering kan afsluiten.. en een reisverzekering kan ook niet.. dus moet hij (net las ik) lokaal wat regelen..
Ik heb mazzel met de NHS in combi met private health insurance van werk.. maar als zelfstandige in Chili is het lastiger..
Blijft niet handig natuurlijk, maar het is minder zwart-wit dan het lijkt..
De crowdfunding actie is er al bijna zag ik... nog maar €600,- te gaan...
Dat komt dus wel goed in elk geval. Nu hopen dat z'n operatie goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 20-09 10:48
wokkelz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Ik zie het hier in de regio juist veel andersom, in een Alpinestars one-piece op je A2 KTM Duke 390 of iets dergelijks. Voor mijn gevoel is een one-piece juist een beetje een status ding geworden onder de jongeren?
geert_s schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Ik kijk altijd of mijn vingers er goed in passen :+
Op een of andere manier knellen veel handschoenen bij mijn duim, terwijl de rest wel goed zit.
Yep, ik ben geen fan van handschoenen online kopen want ik heb gemerkt dat mijn pink juist iets te kort is, waardoor de handschoen verder goed kan zitten maar ik dan altijd nog een irritant flapje bij mijn pink over heb. Zo ben ik er ondertussen achter dat ik simpelweg geen Alpinestars handen heb, maar bijvoorbeeld Damen Leathers en Berik gaan wel goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Mijn verbazing was groot toen mijn motor vanochtend gewoon startte! 4 november voor t laatst gereden..

Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

BM

Moderator Spielerij
UTwizard schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:22:
Yep, ik ben geen fan van handschoenen online kopen want ik heb gemerkt dat mijn pink juist iets te kort is, waardoor de handschoen verder goed kan zitten maar ik dan altijd nog een irritant flapje bij mijn pink over heb. Zo ben ik er ondertussen achter dat ik simpelweg geen Alpinestars handen heb, maar bijvoorbeeld Damen Leathers en Berik gaan wel goed.
Ik durf dat ook niet aan. Wat jij met je pink beschrijft heb ik met mijn duim.

Ik dacht goeie merk gevonden te hebben toen ik stomtoevallig vorig jaar een paar Macna zomerhandschoenen oppikte die perfect zitten, maar helaas, andere handschoenen van hun zijn nog steeds (veel) te groot bij de duim :(

Behoorlijk irritant, want zelf richting aangeven is met mijn huidige winterhandschoenen een uitdaging :X Laat staan alle andere knopjes die daar in de buurt zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door BM op 22-02-2022 16:03 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
BM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Ik durf dat ook niet aan. Wat jij met je pink beschrijft heb ik met mijn duim.

Ik dacht goeie merk gevonden te hebben toen ik stomtoevallig vorig jaar een paar Macna zomerhandschoenen oppikte die perfect zitten, maar helaas, andere handschoenen van hun zijn nog steeds (veel) te groot bij de duim :(

Behoorlijk irritant, want zelf richting aangeven is met mijn huidige winterhandschoenen een uitdaging :X Laat staan alle andere knopjes die daar in de buurt zitten.
Oh misschien moet ik eens Macna's proberen dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Voorheen zat ik altijd bij de lengtematen van Held.

Tegenwoordig loop ik bij Motoport binnen en zoek ik binnen de reeks van Macna en Dane, en daar slaag ik bijna altijd. Met vergelijkbare klachten over de duim en/of de pink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik heb ook bespottelijk lange vingers. Huidige handschoenen zijn volgens mij maat 5XL ofzo. Handen zijn volgens mij sowieso wat lastiger qua verhouding, zou dat altijd passen

[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 22-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

noes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Knokkelbescherming, slijtvastheid, en mijn handschoenen hebben ook een slider bij je handpalm, zodat je hand geen grip krijgt tijdens het schuiven op asfalt. Daardoor heb je namelijk kans een polsbreuk (scaphoïdfractuur) op te lopen. Ik heb de Knox Handroid, en die zitten heel lekker. Zijn niet goedkoop. Van hetzelfde merk heb ik als winterhandschoenen de Zero (ik heb de oudere versie), zijn ook goed warm en waterdicht.

[...]

Zie hierboven, Knox Handroid :Y is meer zomer dan mid-season, zijn volledig leder en dus vrijwel winddicht in normale positie.
Ik heb ook de Knox Handroid handschoenen, ze passen best goed met m'n vrij lange en dunne vingers.
Die sluiting vind ik echt geniaal, helaas heb ik niet de mk4 waardoor ik nog wel een klittebandje heb rond de pols, maar dat BOA systeem bevalt me zo goed dat ik ook m'n nieuwe schoenen destijds had gekozen met een vergelijkbaar systeem.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

SpongeRob schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Ik heb ook de Knox Handroid handschoenen, ze passen best goed met m'n vrij lange en dunne vingers.
Die sluiting vind ik echt geniaal, helaas heb ik niet de mk4 waardoor ik nog wel een klittebandje heb rond de pols, maar dat BOA systeem bevalt me zo goed dat ik ook m'n nieuwe schoenen destijds had gekozen met een vergelijkbaar systeem.
Ik heb ook nog met het klittenbandje bij de pols. Verder echt fijne handschoenen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 22:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik had nog niet gehoord van Alta, gelukkig heeft Fortnine er een video overgemaakt.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:23
Grubeater schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:26:
[YouTube: Who Killed Alta? The Tragedy of the Best Electric Motorcycle]

Ik had nog niet gehoord van Alta, gelukkig heeft Fortnine er een video overgemaakt.
Je gaat er helaas ook niks meer over horen..... :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
kneusteun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Je gaat er helaas ook niks meer over horen..... :'(
Ik kijk soms met een schuin oog op Marktplaats naar bijvoorbeeld tweedehands Zero motoren. Het lijkt me heerlijk een elektrische motor. Maar ik kan er niet eens eens mee van Eindhoven naar Amsterdam mee rijden, dus voor mij totaal ongeschikt. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

FiXeR.nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Ik kijk soms met een schuin oog op Marktplaats naar bijvoorbeeld tweedehands Zero motoren. Het lijkt me heerlijk een elektrische motor. Maar ik kan er niet eens eens mee van Eindhoven naar Amsterdam mee rijden, dus voor mij totaal ongeschikt. :z
Zou t best interessant vinden voor woon-werk, maar dan wil ik wel gewoon een tourmotor (om mijn R1200RT mee te vervangen), maar alle elektromotoren zijn sport, naked of offroad. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:23
En de HD's kosten een godsvermogen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02
Wat was het vandaag heerlijk weer om de motor uit te laten (wie laat wie uit eigenlijk :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Cl-668Li05m42Yzkyi13VEhFtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seNhdOtKOIM7SZUz5maEHI1f.jpg?f=fotoalbum_large

(kudo's voor diegene die raad waar deze foto is genomen)

Edit:
Yes, klopt helemaal ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Hompu op 23-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 23:22
Hompu schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:28:
Wat was het vandaag heerlijk weer om de motor uit te laten (wie laat wie uit eigenlijk :+ )

[Afbeelding]

Vlak bij Ewijk

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:04

A13X

Dude

Hompu schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:28:

[Afbeelding]

Gok hierzo:
Waalbandijk

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 12:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Toevallig in de mailbox, en even delen hier.

Voor diegene die wat meer risico willen herkennen.... En als je in de juiste provincie woont ook nog met hele leuke kortingen (Noord-Brabant 80%!)
KNMV Risico herkennen op de weg voor motorrijders

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

FiXeR.nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Heb daar een tijdje geleden wat over neergeschreven. Het grote Zero Motorcycles topic

De nieuwe batterijen gaan naar 17kWh (vanaf MY'22), en met PowerTank zou je tot de 20kWh met een bereik van 110 miles / 180km moeten kunnen komen (@ 115kmh). Dat gaat al de goede kant op. Maar lange snelweg stukken blijven wel de achillespees van de EV motor. Max 100kmh helpt het bereik overigens behoorlijk. 100kmh geeft 15-20% meer range. Maar volgens mij mag je tussen EHV en AMS wel 130 rijden, not sure tho.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 24-02-2022 10:37 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Heb daar een tijdje geleden wat over neergeschreven. Het grote Zero Motorcycles topic

De nieuwe batterijen gaan naar 17kWh (vanaf MY'22), en met PowerTank zou je tot de 20kWh met een bereik van 110 miles / 180km moeten kunnen komen (@ 115kmh). Dat gaat al de goede kant op. Maar lange snelweg stukken blijven wel de achillespees van de EV motor. Max 100kmh helpt het bereik overigens behoorlijk. 100kmh geeft 15-20% meer range. Maar volgens mij mag je tussen EHV en AMS wel 130 rijden, not sure tho.
Op de tijden dat ik naar Amsterdam rij is het vaak na 19:00 uur dus 130km/h inderdaad. En met de motor wil je dan wel minimaal 140km/h kunnen rijden omdat met 100km/h hangen in het donker op de rechterbaan op een lege snelweg dan echt levensgevaarlijk is.

Van deur tot deur is het 120km, dat is gewoon nog technologisch niet mogelijk. En bovendien ga ik echt nog niets nieuws kopen, dus het duurt nog wel een jaar of 8 voordat het technologisch mogelijk en betaalbaar is voor me. :P

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

FiXeR.nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Op de tijden dat ik naar Amsterdam rij is het vaak na 19:00 uur dus 130km/h inderdaad. En met de motor wil je dan wel minimaal 140km/h kunnen rijden omdat met 100km/h hangen in het donker op de rechterbaan op een lege snelweg dan echt levensgevaarlijk is.

Van deur tot deur is het 120km, dat is gewoon nog technologisch niet mogelijk. En bovendien ga ik echt nog niets nieuws kopen, dus het duurt nog wel een jaar of 8 voordat het technologisch mogelijk en betaalbaar is voor me. :P
Nee begrijp ik. Maar de ontwikkeling die de laatste paar jaar te zien is vind ik wel indrukwekkend. Gaat de goede kant op.

Vond het ook wel een shocker dat mijn huidige motor al voor ruim ~17000 euro aan benzine heeft verbrand. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1 ... 375 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.