Is inderdaad gel. En ik ben wel redelijk zwaar, maar ik ga het zien
Qua stoeltje kun je ook dit proberen;Jolke schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:29:
Dat stoeltje lijkt mij 3x niks, als ik lekker wil zitten dan wil ik ook onderuit kunnen zitten. Anders ga ik wel op de grond zitten.
Dat tafeltje is anders wel weer verrekte handig èn compact. Goede tip!
Stoeltje 1
Stoeltje 2
Of de originelen voor iets meer
Dat 1e stoeltje heb ik zelf en die is al een paar jaar heel gebleven (tot ieders verbazing, inclusief die van mij, overigens, dus dr lekker in ploffen zou ik niet proberen)
Ondertussen heb ik van Helinox de chair one XL, gewelding ding, maar niet goedkoop.
leeg
Die helinox is super chill! En past gewoon aan je rugzak. Top ding!
Dat werkt ook alleen met vierkante koffers die adventure bikes hebben. Met een koffer van de Pan European of Superduke GT ga je geen tafel of stoel mee creëren.roda_djavulen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:23:
Als aanvullig op bovenstaande; Als kampeermeubilair kun je natuurlijk ook gewoon je koffers gebruiken als je die hebt
Ik neem altijd een ouderwets visser klap krukje mee.
Laatste trip heb ik er niet eens op gezeten...
s 'avonds ga ik toch uiteten, en in de ochtend zet ik een bakje koffie dat ik op drink tijdens het inpakken van mijn zooi.
Ik wil nog wel gaan kijken voor zo een helinox variant, bij de ANWB winkel zag ik laatst een erg toffe.
Van Human nature niet eens echt heel duur vond ik.
Er is ook een hoge variant van.
En zelfs een budget versie
Voor dat geld ga ik het niet uit China bestellen.
Overigens vind ik op de meeste campings wel iets om op te zitten.
Een tuinstoel van een stacaravan die niet verhuurd is, een bankje, een randje, boomstronk what ever.
Op 1 camping kreeg ik zelfs van de eigenaar zo plastic Hartman stoel, zo van jij hebt vast niets bij om op te zitten
Laatste trip heb ik er niet eens op gezeten...
s 'avonds ga ik toch uiteten, en in de ochtend zet ik een bakje koffie dat ik op drink tijdens het inpakken van mijn zooi.
Ik wil nog wel gaan kijken voor zo een helinox variant, bij de ANWB winkel zag ik laatst een erg toffe.
Van Human nature niet eens echt heel duur vond ik.
Er is ook een hoge variant van.
En zelfs een budget versie
Voor dat geld ga ik het niet uit China bestellen.
Een tuinstoel van een stacaravan die niet verhuurd is, een bankje, een randje, boomstronk what ever.
Op 1 camping kreeg ik zelfs van de eigenaar zo plastic Hartman stoel, zo van jij hebt vast niets bij om op te zitten
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
^ Dat ook idd.Bommes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:43:
[...]
Ik heb zelfs een keer mijn zadel gebruikt als stoel, maar dan moet je wel erg moe zijn.
Ik word echt al moe en chagrijnig van het idee van kamperen.
En dan ook nog die zooi meeslepen op een motor, na een lange dag rijden alles uitpakken en opzetten... Om vervolgens in een krappe rottent te slapen en daarvoor, als je gelukt hebt, op een plastic tuinstoel een pilsje te drinken...
En dan ook nog die zooi meeslepen op een motor, na een lange dag rijden alles uitpakken en opzetten... Om vervolgens in een krappe rottent te slapen en daarvoor, als je gelukt hebt, op een plastic tuinstoel een pilsje te drinken...
@418O2 wel knap als je een plastic tuinstoel op de motor meegesleept krijgt
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik zei als je geluk hebt, zoals @BommesChakotay schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:06:
@418O2 wel knap als je een plastic tuinstoel op de motor meegesleept krijgt
Nee je kan beter neerploffen in een bed met 87 fapvlekken in een muf hotel418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:32:
Ik word echt al moe en chagrijnig van het idee van kamperen.
Ieder z'n ding toch
Vaak bu'j te bang!
"Ik word"-tom-562 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Nee je kan beter neerploffen in een bed met 87 fapvlekken in een muf hotel![]()
Ieder z'n ding toch
Ieder zijn ding uiteraard.
Ik denk dat @mphilipp met zijn rijdend bankstel het meest comfortabel zit op een camping.
Theoretisch...Jolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:40:
Ik denk dat @mphilipp met zijn rijdend bankstel het meest comfortabel zit op een camping.
Ik heb ooit gekampeerd, en tot een paar jaar terug ging ik nog elk jaar naar Le Mans (met de auto!) en kampeerde daar omdat het de enige manier is om Le Mans te beleven.
Maar met de motor ga ik niet meer op kampeervakantie. Na een dag rijden wil ik lekker onder de douche, even liggen (ja, ik beb een ouwe lul) en dan wat eten. En het vervelende aan campings is dat ze doorgaans niet in een stad liggen, maar er buiten (of in the middle of nowhere) dus ben je veroordeeld tot cafetariavoer op de camping, óf weer al je meuk aan doen en naar een stad rijden. Zit je weer in je motorpak in een restaurant. Nee dank je. Ik vind motorrijden heerlijk, maar ik ben geen die-hard die alles op de motor doet. Ik loop niet graag in motorkleding rond in een stad ofzo. Ik heb daar nu wel een oplossing voor in de vorm van een bagagenet waar ik alles in kan proppen en aan de motor vastmaken. Maar ja, om nou gezellig op de motor naar een restaurant te rijden...misschien als ik mijn motorjeans aan heb ofzo. Dan is het wat makkelijker.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik ben misschien wel te oud (of teveel een luxepaardje) maar kamperen trek ik echt niet meer. Buiten dat ik op die gemotoriseerde step van mij toch nauwelijks bagage mee kan nemen (een Kriega Drypack 30L en een tanktas en eventueel een rugtas maar dat laatste liever niet) kan nog. Maar dan zijn het hooguit wat kleren die ik meezeul.
Dan liever een motel/ho(s)tel, blokhut, AirBnB of wat dan ook. Gooi ik daar mijn spullen neer, heb ik een eigen douche/wc en gewoon een bed, dak en vier muren.
Dan liever een motel/ho(s)tel, blokhut, AirBnB of wat dan ook. Gooi ik daar mijn spullen neer, heb ik een eigen douche/wc en gewoon een bed, dak en vier muren.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik was na 15 jaar jaarlijks op de camping staan het al zat.Vrijdag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:54:
Ik ben misschien wel te oud (of teveel een luxepaardje) maar kamperen trek ik echt niet meer. Buiten dat ik op die gemotoriseerde step van mij toch nauwelijks bagage mee kan nemen (een Kriega Drypack 30L en een tanktas en eventueel een rugtas maar dat laatste liever niet) kan nog. Maar dan zijn het hooguit wat kleren die ik meezeul.
I have stability. The ability to stab.
* botoo met @mphilipp en @Vrijdag. Afstappen en je (hand)bagage op een bed gooien om vervolgens een koud biertje uit de koelkast te pakken is voor mij zoveel prettiger dan tent opzetten, naar campingwinkel sjokken en een lauw biertje te pakken krijgen.
Ieder z'n meug.
Sowieso kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat met dat gekampeer tegenwoordig ook steeds meer naar luxe gestreeft wordt. Sjieke slaapzakken/tentjes/stoelen/kookgerei, toen ik in dienst zat (ja kinders, dat had je vroeger: dienstplicht
), kon je een gat in de grond graven of een stuk tentzeil over je heentrekken en eten uit een groen blikje
.
Ieder z'n meug.
Sowieso kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat met dat gekampeer tegenwoordig ook steeds meer naar luxe gestreeft wordt. Sjieke slaapzakken/tentjes/stoelen/kookgerei, toen ik in dienst zat (ja kinders, dat had je vroeger: dienstplicht
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Het verschilt, ga ik naar Duitsland Oostenrijk dan pak ik wel Airbnb.
Ga ik naar Scandinavië of een uithoek van een land dan vind ik het wel leuk om in een tent wakker te worden in the middle of nowhere.
Het ligt een beetje aan de vakantie en de manier van rijden en de motor en je eventuele metgezel(en)
Ga ik naar Scandinavië of een uithoek van een land dan vind ik het wel leuk om in een tent wakker te worden in the middle of nowhere.
Het ligt een beetje aan de vakantie en de manier van rijden en de motor en je eventuele metgezel(en)
Weinig kampeerliefhebbers hier, of meldt de rest zich gewoon niet die het wel leuk vindt?
Zijn jullie zoveel ouder dan ik?
Iedereen zijn meug dat klopt. Glamping is toch tegenwoordig ook een dingetje? Wel kamperen maar iemand zet alles alvast voor je klaar.
Iedereen zijn meug dat klopt. Glamping is toch tegenwoordig ook een dingetje? Wel kamperen maar iemand zet alles alvast voor je klaar.
Kamperen doe ik nog wel, maar speel beetje vals. Meestal met het zijspan met aanhangertje erachter en daar zit al het kampeerspul in. Dus fatsoenlijke katoenen tent waar je in kunt staan, fatsoenlijke tafel en stoelen en 10cm dikke SI mat met goede slaapzak. Wel voor 3 personen. In de motor zelf wordt niks ingepakt. Alles moet in de aanhanger passen, anders gaat het niet mee.
Dit jaar voor de vakantie iets luxer aangepakt en voor een paar euro meer een standplaats met daarbij al een tuinset en koelkast op locatie. Er gaat nog wel een tafeltje en stoelen mee voor de andere dagen dat we onderweg zijn.
Maar ik kan ook solo in mijn minitentje (nog steeds katoen) op pad als ik dat wil
Dit jaar voor de vakantie iets luxer aangepakt en voor een paar euro meer een standplaats met daarbij al een tuinset en koelkast op locatie. Er gaat nog wel een tafeltje en stoelen mee voor de andere dagen dat we onderweg zijn.
Maar ik kan ook solo in mijn minitentje (nog steeds katoen) op pad als ik dat wil
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ditkneusteun schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:20:
[ Voor 4% gewijzigd door ProfaNe op 29-07-2020 12:13 ]
Ik ben wss jonger dan jij, maar ook ik ben geen kind meer, ik wil gewoon een fatsoenlijk bed en douche en niet liggen creperen.Jolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:53:
Weinig kampeerliefhebbers hier, of meldt de rest zich gewoon niet die het wel leuk vindt?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Hier ook een kampeer liefhebber. Maar als het om comfort gaat is een grote poly/katoenen tent wel te verkiezen boven een kleine 'plastic' tent. Er zijn in Frankrijk voldoende Municipal campings die nabij het centrum gelegen zijn. Dan zit je ook niet kilometers ver van de bewoonde wereld.
En lauw bier op de camping? Waar ik geweest ben lag het bier mooi gekoeld in het schap. Tuurlijk ook wel bier wat niet gekoeld is, maar dat is voor de mensen die zelf een koelkast hebben.
En een beetje camping gaat al verder dan een cafetaria om te eten. Is gewoon ook een kwestie van vooraf uitzoeken. Dat is het makkelijke van internet tegenwoordig.
En lauw bier op de camping? Waar ik geweest ben lag het bier mooi gekoeld in het schap. Tuurlijk ook wel bier wat niet gekoeld is, maar dat is voor de mensen die zelf een koelkast hebben.
En een beetje camping gaat al verder dan een cafetaria om te eten. Is gewoon ook een kwestie van vooraf uitzoeken. Dat is het makkelijke van internet tegenwoordig.
Wij zijn beiden ook nog eens lang, dat maakt zo'n kleine tent ook niet beter.Joopieboy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Ik ben wss jonger dan jij, maar ook ik ben geen kind meer, ik wil gewoon een fatsoenlijk bed en douche en niet liggen creperen.Nu is mijn lengte ook wel een uitdaging maar goed.
Ik ging vroeger altijd met mijn ouders naar de camping, op zich leuk, maar ik pastte net aan overdwars in een tentje
Ik was denk ik 14-15 toen ik al niet meer normaal op een luchtbed of in een slaapzak paste.418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:18:
[...]
Wij zijn beiden ook nog eens lang, dat maakt zo'n kleine tent ook niet beter.
Ik ging vroeger altijd met mijn ouders naar de camping, op zich leuk, maar ik pastte net aan overdwars in een tentje
Wel een mooie tijd gehad met opa en oma op de camping, maar dat gedoe met vocht, muggen, ellende.

Het leven is te kort om geduld te hebben!
10 jaar geleden toen ik 15 was voor het eerst gekampeerd en ik wist gelijk al dat het niks voor mij was. Met een kater en brakke rug de tent uit komen is niks voor mij.Jolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:53:
In Scandinavië kiezen wij tegenwoordig meestal voor een hut, maar voor de rest is je eigen tentje opzetten en 's nachts lekker in je slaapzak kruipen ook heerlijk. En bijna overal zijn er wel campings op loopafstand van een plaatsje te vinden. En dat zijn vaak ook nog de kleine rustige campings.
Het grootste nadeel is dat standaardtenten allemaal te kort zijn voor mij, meestal lig ik met m'n voeten en hoofd tegen het tentdoek. Maar wij hebben nu een paar tenten waar ik wel in pas. En een XL-slaapzak waar ik ook helemaal in pas
Het grootste nadeel is dat standaardtenten allemaal te kort zijn voor mij, meestal lig ik met m'n voeten en hoofd tegen het tentdoek. Maar wij hebben nu een paar tenten waar ik wel in pas. En een XL-slaapzak waar ik ook helemaal in pas
[ Voor 5% gewijzigd door Waaj op 29-07-2020 12:42 ]
Die liggen nu in de bushbush zonder bereikJolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:53:
Maar nee, 23 jaar en voor mij geen tentje. Wordt al verkouden als ik er aan denk, en daarnaast wil ik gewoon op een fatsoenlijk bed kunnen ploffen zonder eerst de hele boel op te zetten.
Dat ken ik, hooikoorts en een ietwat brakke rugNLDViane schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:43:
[...]
Die liggen nu in de bushbush zonder bereik
Maar nee, 23 jaar en voor mij geen tentje. Wordt al verkouden als ik er aan denk, en daarnaast wil ik gewoon op een fatsoenlijk bed kunnen ploffen zonder eerst de hele boel op te zetten.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Hier wel een kampeerder, voor weken achtereen kampeer ik liever in mn camper. Maar ga graag af en toe een paar dagen weg met het tentje. Het is wel het ultieme buitenleven gevoel, 's ochtends je tent openritsen en op het gemak koffie drinken naast je tentje. (hopelijk in het zonnetje
)
Na 9 jaar soldaatje spelen, heb ik mijn portie "kamperen" gehad.
Nee, de rest van mijn leven wil ik een goed bed en een douchegelegenheid in de kamer ernaast tijdens mijn vakantie.
Mensen die na hun 30ste nog willen kamperen... Elke gek....
Nee, de rest van mijn leven wil ik een goed bed en een douchegelegenheid in de kamer ernaast tijdens mijn vakantie.
Mensen die na hun 30ste nog willen kamperen... Elke gek....
spoiler:
Grapje natuurlijk. Het zal echt wel zijn charme hebben en ik geloof meteen dat sommige "zulke vakanties" juist wel prettig vinden. Alleen dit luxekindje (van 40jaar) wil dat niet.
Die lengte is inderdaad wel een probleem met slaapmatten en ruimte in een tent. Maar ja ook de meeste motels b&b hebben geen lange bedden en daar ben ik wel aan gewend intussen. Voor mijn slaapmat heb ik een 230cm lange hoes laten maken die op het uiteinde vul met een vest ofzo zodat ik daar mijn kussen op leg.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Alle argumenten die genoemd zijn tegen het kamperen kan je ook noemen als nadeel van een hotel.
Je wil niet weten hoe vaak ik in een brak hotelbed heb gelegen. En ramen die niet open kunnen en het binnen 25 graden is. En dan nog van die ranzige vlekken (kijk maar eens naar een programma als Red mijn vakantie).
Maar verstokte anti-kampeerders gaan we niet overtuigen van de geneugten van de camping
En verkouden worden in een tent door hooikoorts? Hoe gaat dat dan als je op de motor rondrijdt? Dan heb je toch ook de lucht met die pollen waar je last van hebt? Ik heb zelf ook hooikoorts en neem daar medicijnen voor.
Je wil niet weten hoe vaak ik in een brak hotelbed heb gelegen. En ramen die niet open kunnen en het binnen 25 graden is. En dan nog van die ranzige vlekken (kijk maar eens naar een programma als Red mijn vakantie).
Maar verstokte anti-kampeerders gaan we niet overtuigen van de geneugten van de camping
En verkouden worden in een tent door hooikoorts? Hoe gaat dat dan als je op de motor rondrijdt? Dan heb je toch ook de lucht met die pollen waar je last van hebt? Ik heb zelf ook hooikoorts en neem daar medicijnen voor.
Ik houd er ook wel van hoor, vorig jaar nog in Wales wezen kamperen met de motor. Direct erna wel een nieuwe tent gekochtJolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:53:
Moet nog even kijken naar hoe ik de bagage mee kan nemen op de nieuwe motor. ik had 2 zadeltassen speciaal voor de oude.. alleen heeft de nieuwe een veel smaller kontje
Lol.
Ik en de vriendin hebben waarschijnlijk een huis gekocht, even maandag de bouwtechnische keuring afwachten maar komt vast goed.
Nadeel was dat er geen echte achterom was maar slechts een gangetje langszij, deze hadden we gemeten op 120cm en er van uit gegaan dat dat wel moest passen met de KTM en de BMW maar ik twijfelde over de africa twin.
Net even nagemeten en de KTM is gewoon volle 10cm breder!!! past gelukkig wel maar was wel hilarisch geweest als alles rond was en bleek dat het niet paste.....
Nu een vraag, iemand hier al eens een houten garage gekocht? zo'n groot tuin huisje maar dan met een brede deur?
Iets als dit: https://www.azalp.nl/azal...g-380x536-cm-in-45-mm.htm
Of iemand andere tips en tricks om een mooie garage in je tuin te bouwen?
Ik wil er uiteindelijk zelf zonnepanelen op zetten en isoleren zodat ik meteen een fijn sleutel hok hebt.
Ik en de vriendin hebben waarschijnlijk een huis gekocht, even maandag de bouwtechnische keuring afwachten maar komt vast goed.
Nadeel was dat er geen echte achterom was maar slechts een gangetje langszij, deze hadden we gemeten op 120cm en er van uit gegaan dat dat wel moest passen met de KTM en de BMW maar ik twijfelde over de africa twin.
Net even nagemeten en de KTM is gewoon volle 10cm breder!!! past gelukkig wel maar was wel hilarisch geweest als alles rond was en bleek dat het niet paste.....
Nu een vraag, iemand hier al eens een houten garage gekocht? zo'n groot tuin huisje maar dan met een brede deur?
Iets als dit: https://www.azalp.nl/azal...g-380x536-cm-in-45-mm.htm
Of iemand andere tips en tricks om een mooie garage in je tuin te bouwen?
Ik wil er uiteindelijk zelf zonnepanelen op zetten en isoleren zodat ik meteen een fijn sleutel hok hebt.
Ik heb dat serieus al eens gehoord. "Ja, we zijn nu 30 jaar oud, dus te oud om nog te kamperen".streamnl schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:02:
[...]
Mensen die na hun 30ste nog willen kamperen... Elke gek....![]()
[...]
Je kon me oprapen van het lachen.
En al helemaal toen ze serieus waren.

Je bent er nooit te oud voorJolke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Ik heb dat serieus al eens gehoord. "Ja, we zijn nu 30 jaar oud, dus te oud om nog te kamperen".
Je kon me oprapen van het lachen.
En al helemaal toen ze serieus waren.
Maar moet eerlijk zijn dat ik het mijzelf minder snel zie doen met de motor dan zonder motor.
Volgende week zit ik gewoon een weekje op de camping namelijk
Maarre dwalen we niet een beetje ver af van het motortopic met het campinggebeuren?
Hoe of wat kan nog wel gewoon lijkt mij, maar niet waarom iemand wel of niet zou gaan camperen. Dat is voor iedereen toch weer anders met verschillende meningen erover
Gamertag: timmie271
Klopt, @timmie271, ik wilde alleen even peilen hoeveel kamperende motorrijders er zijn. 
Volgende week ga ik een lang weekend op stap met de motor. Dit weekend ga ik niet: het wordt vanaf morgen 30+ en zaterdag zelfs 38 graden.
Volgende week ga ik een lang weekend op stap met de motor. Dit weekend ga ik niet: het wordt vanaf morgen 30+ en zaterdag zelfs 38 graden.

Heeft er iemand nog tips over mooie wegen in Luxemburg vlakbij de grens met België?
We gaan met een stel collega's dit weekend naar de Ardennen motorrijden en hebben al een ronde uitgezet staan in de Ardennen, maar hadden nog een paar uur over om in te plannen om door Luxemburg te rijden.
We gaan met een stel collega's dit weekend naar de Ardennen motorrijden en hebben al een ronde uitgezet staan in de Ardennen, maar hadden nog een paar uur over om in te plannen om door Luxemburg te rijden.
Lid maken van 2fast4you en je kan daar prachtige Ardennenritten downloaden alsook de Lux ritten.Leviathius schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:53:
Heeft er iemand nog tips over mooie wegen in Luxemburg vlakbij de grens met België?
Ardennenrit van 2015 is veruit de mooiste/leukste, al valt het natuurlijk te zien wat je juist zoekt:
prachtige omgeving of leuke wegen met veel bochten en goede stukken.
Het is 10 euro dacht ik, maar dubbel en dik de moeite waard. Fre, de ontwerper ervan, woont/woonde in de Ardennen en heeft een heel logboek aangelegd van top, goede, medium en te vermijden wegen.
Never ever financial advice...
Ja, als je alleen de nadelen en extremen op gaat noemen, is niets leuk meer natuurlijk. Voor iedereen is het weer wat anders. Voor mij is het belangrijkste het comfort (in een lekker bed slapen) en niet in de rij moeten staan voor douche of wc. Vroeger deed ik het voornamelijk vanuit kostenoverwegingen. Een hotel vond ik gewoon te duur om alleen even een paar uurtjes te slapen als ik op doorreis was (ik ben nooit 2 weken op 1 plek). Nu kijk ik tegen het eind van de dag even op Booking waar er in de buurt een leuk hotel is, en dan rij ik daarheen. Aangezien ik meestal pas in september op vakantie ga, is het grootste deel van het toeristische seizoen al voorbij en zetten hotels hun nog lege kamers op Booking. Zo kom je soms nog wel eens voordelig aan een kamer in een normaal gesproken duurder hotel.MichielK71 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:19:
Alle argumenten die genoemd zijn tegen het kamperen kan je ook noemen als nadeel van een hotel.
Ik ga daar overigens in de toekomst van afwijken. Booking is voor ons natuurlijk een geweldig platform. Alleen balen de hoteliers ervan dat ze behoorlijk wat moeten afdragen aan hen. Dus wat ik ga doen is kijken op Booking en dan bellen voor een kamer. Als je dat dan zegt, weten ze meteen dat ze de kans hebben om zomaar 15% te verdienen als ze de prijs van Booking vragen (is dat geen vreselijk Hollands plan?)
Dat is niet mijn doel. Kamperen kan best leuk zijn, maar ik ben teveel aan luxe gewend. En mijn vriendinnetje wil er helemaal niet aan denken. Die heeft voor het laatst gekampeerd bij een Pionierskamp in de Sovjet Unie, en die is daar wel klaar mee...Maar verstokte anti-kampeerders gaan we niet overtuigen van de geneugten van de camping
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hoe gedetailleerd wil je hem hebben? Ik heb 2 maanden geleden nog een route hier gepost, even terugbladeren. Eigenlijk maakt het niet veel uit waar je door het noorden van Luxemburg rijdt, veel mooie weggetjes.Leviathius schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:53:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 15% gewijzigd door Jolke op 29-07-2020 15:17 ]
Dat klopt, maar zonder info rondrijden kan je ook op veel mindere stukken brengen.
Soms heb je een paar verbindingsstukjes die echt ruk lijken, maar daar achter prachtige wegen tevoorschijn toveren (die op de map saai en slecht lijken)
Soms heb je een paar verbindingsstukjes die echt ruk lijken, maar daar achter prachtige wegen tevoorschijn toveren (die op de map saai en slecht lijken)
Never ever financial advice...
Thanks allen voor de adviezen! Ik heb het doorgegeven aan mijn collega's en we gaan een route in elkaar flanzen
@Leviathius, als het aan @steveman ligt moet je een stukje van de 331 tussen Kautenbach en Nocher meenemen. Wat mij betreft neem je dan ook het stukje daarvoor van Altscheid naar Kautenbach. Dan heb je al 10 mooie km.
idd, zoals eerder ook wordt gemeld, bij de betere opticien zijn deze gewoon te verkrijgen. Mijn vrouw is bril-dragend en heeft mij een keer mee naar haar opticien genomen, omdat ik 'vroeger' altijd goedkope 'Kruidvatbrillen' had en nadat ik de Serengeti op had gedaan wil ik niet meer terug.botoo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:21:
[...]
Welke en waarvandaan?
De enige Serengeti die ik heb kwam ooit bij iBood vandaan dus die hebben ze niet zo makkelijk voor het uitkiezen en ik wil wel een zo nieuw mogelijke om de snelst 'schakelende' lens te krijgen.

website
Je hebt een goed en valide punt. Tijdens mijn zoektocht naar een nog aan te schaffen tent ( voor 10 Aug. ) kwam ik deze poly-katoen tegen net onder de € 100,--MichielK71 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:17:
Hier ook een kampeer liefhebber. Maar als het om comfort gaat is een grote poly/katoenen tent wel te verkiezen boven een kleine 'plastic' tent.
https://www.obelink.nl/obelink-london-3-koepeltent.html
Zou die nu echt beter zijn dan b.v de ;
https://www.outdoorxl.nl/...html?prl=92-3471x144-3472
🤔🧐
Is het wellicht nuttig dat het tentengedeelte zich afsplitst in een eigen topic? Dit heeft vrij weinig meer met motorrijden te maken namelijk...
Het grote verschil tussen beide tenten is het gewicht en de pakmaat. En ook het comfort van slapen in een poly/katoenen tent t.o.v. een minder goed ventilerende kunststof tent.Als het extra volume en gewicht jou niet afschrikt dan zou mijn keuze altijd gaan naar de poly/katoenen tent.WiLLoW_TieN schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:52:
[...]
Je hebt een goed en valide punt. Tijdens mijn zoektocht naar een nog aan te schaffen tent ( voor 10 Aug. ) kwam ik deze poly-katoen tegen net onder de € 100,--
https://www.obelink.nl/obelink-london-3-koepeltent.html
Zou die nu echt beter zijn dan b.v de ;
https://www.outdoorxl.nl/...html?prl=92-3471x144-3472
🤔🧐
Je hebt gelijk @SmurfLink Wellicht beter dat er een los topic komt voor motorkamperen of verder gaan in het bestaande kampeer topic [Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2SmurfLink schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:56:
Is het wellicht nuttig dat het tentengedeelte zich afsplitst in een eigen topic? Dit heeft vrij weinig meer met motorrijden te maken namelijk...
Nog beter lijkt het mij dat iemand. Niet zijnde ik. Een vers apart Motor Kampeer Topic aanmaakt 😉
@Leviathius zo lang je niet rond luxemburg-stad rijdt, zijn de wegen er mooi. Kijk op de kaart naar wat kronkeltjes, plak die aan elkaar, en je hoeft je de hele dag niet te vervelen.
Let wel op, de laatste tijd zijn de politiecontroles er strenger en de boetes zijn niet mals.
Let wel op, de laatste tijd zijn de politiecontroles er strenger en de boetes zijn niet mals.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb een rits met Oakleys die ik juist zo fijn vind vanwege de kwaliteit van de lenzen maar wat ik heb is, op één hele oude na, te donker of niet lekker onder een helm. Ook heb ik één Serengeti maar ook die is wat te donker naar mijn zijn om continue op te hebben op de motor. Om kort te gaan, ik wil een hele lichte lens die bij voorkeur snel ontkleurt als je bv een tunnel inrijd of een vrijwel transparante bril die alleen de UV stralen tegenhoud.Vuikie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:38:
k 'vroeger' altijd goedkope 'Kruidvatbrillen' had en nadat ik de Serengeti op had gedaan wil ik niet meer terug.
Nogal storend dat ik wel weer een fraaie bril bij Serengeti zie die ik dan toch wil hebben ondanks dat 'ie iets donkerder is dan ik wil
Lekker goedkoop is Serengeti ook niet, maar da's Oakley ook niet echt
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
@botoo De reden dat ik geen zonnebril op de motor gebruik is, omdat ik het niet fijn vind zitten. Daarom heb een helm met zonnevizier, die doe ik weg op het moment dat ik een tunnel in rijdt. Ik heb in mijn zonnebril ook geen donkere glazen en ik gebruik hem hoofdzakelijk in de auto. Maar, juist omdat de zonnebril mee kleurt heb ik geen last dat ie te donker is... Maar dat is mijn ervaring.
Als je rekent dat een helm inclusief zonnevizier niet duurder is / hoeft te zijn dan een enkele kwaliteits zonnebril dan kan je verwachten dat het ingebouwde zonnevizier van mindere kwaliteit is, waarschijnlijk alleen een verduistering. Een los verduisterend vizier komt al gauw in de richting van een Kruidvat zonnebril vermoed ik.
Ik heb ooit een prakijktest gedaan met verschillende merken sport-zonnebrillen, het viel op dat de populaire merken als Nike en Adidas vooral verduisterden tewijl het 'pijnlijke' effect bleef terwijl brillen van Oakley zelfs met minder verduistering toch veel prettiger en 'beschermender' keken.
Een ingebouwd wegklapbaar zonnevizier is natuurlijk uitermate makkelijk om te gebruiken maar ik kies voor mijn nieuwe helm toch voor een losse zonnebril, maar dat komt ook omdat de AGV K6 geen zonnevizier ingebouwd heeft
Ik heb ooit een prakijktest gedaan met verschillende merken sport-zonnebrillen, het viel op dat de populaire merken als Nike en Adidas vooral verduisterden tewijl het 'pijnlijke' effect bleef terwijl brillen van Oakley zelfs met minder verduistering toch veel prettiger en 'beschermender' keken.
Een ingebouwd wegklapbaar zonnevizier is natuurlijk uitermate makkelijk om te gebruiken maar ik kies voor mijn nieuwe helm toch voor een losse zonnebril, maar dat komt ook omdat de AGV K6 geen zonnevizier ingebouwd heeft
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik heb in m'n helm ook een zonnevizier maar stiekem prefereer ik toch écht m'n 'normale' zonnebril.
Ray-Ban 8312 montuur (carbon) mét de juiste 'lenzen' er in..... Kun je ook gewoon op houden als je een tunnel in rijdt óf als 't buiten ineens stiekem toch wel wat té donker wordt.
Ray-Ban 8312 montuur (carbon) mét de juiste 'lenzen' er in..... Kun je ook gewoon op houden als je een tunnel in rijdt óf als 't buiten ineens stiekem toch wel wat té donker wordt.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zo'n situatie heb ik thuis ook. 2 huizen lang een gangetje van 120 cm breed, met aan de ene kant stenen schuurtjes en aan de andere kant afvalcontainers die half in de bosjes weggezet zijn. Mijn spiegelkappen hebben al de nodige krasjes... Ik moet ook redelijk strak de tuin in draaien om daar de motor te steken om zo weer weg te kunnen. En ja, als mijn volbekofferde Pan European het kan dan kan jouw Africa Twin het ook...kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:38:
…deze hadden we gemeten op 120cm en er van uit gegaan dat dat wel moest passen met de KTM en de BMW maar ik twijfelde over de africa twin.
Hier komt tussen de schutting en het schuurtje een overheaddeur of rolluik, ben er nog niet over uit welke van de 2 het wordt. Die moet op afstand bedienbaar zijn zodat ik niet hoef te stoppen in het smalle steegje achter huis.
Ja de hal gaat wel goed komen is "onze" gang tussen 2 huizen en de buren hebben recht van overpad, dus zij kunnen er geen shit neerzetten.sypie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:50:
[...]
Zo'n situatie heb ik thuis ook. 2 huizen lang een gangetje van 120 cm breed, met aan de ene kant stenen schuurtjes en aan de andere kant afvalcontainers die half in de bosjes weggezet zijn. Mijn spiegelkappen hebben al de nodige krasjes... Ik moet ook redelijk strak de tuin in draaien om daar de motor te steken om zo weer weg te kunnen. En ja, als mijn volbekofferde Pan European het kan dan kan jouw Africa Twin het ook...
Hier komt tussen de schutting en het schuurtje een overheaddeur of rolluik, ben er nog niet over uit welke van de 2 het wordt. Die moet op afstand bedienbaar zijn zodat ik niet hoef te stoppen in het smalle steegje achter huis.
Hou met de KTM 15cm over aan beide kanten dus plenty of room.
Ik zit alleen te bedenken wat eventueel handig is voor een schuur, ik ben van mijn ouderlijk huis uit gewend aan enorme schuren en de stap naar student zonder schuur of tuin dreunt nog elke dag door
En ook de max 3 meter dakgoot hoogte, dus een roldeur zou een eventuele opslag boven in weer beperken (uitgaande van zadeldak).
Ik was wel benieuwd of er hier mensen zijn met een houten schuur/garage die ze gebruiken en wat ze zouden veranderen of wat voor tips er zijn.
Een overheaddeur beperkt je ruimte boven, die heeft in de hoogte of diepte net zoveel ruimte nodig als je dagmaat.
Een rolluik, je kent ze wel zoals die dingen die voor/boven een raam hangen, heeft alleen maar een bak van een cm of 15-20 in het vierkant. Daarna heb je dus alle ruimte in je schuur.
Een rolluik, je kent ze wel zoals die dingen die voor/boven een raam hangen, heeft alleen maar een bak van een cm of 15-20 in het vierkant. Daarna heb je dus alle ruimte in je schuur.
Ohja zo, klopt, maar qua isolatie is dat natuurlijk niet te doen. Ik wil de hele boel van binnen isoleren.sypie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:10:
Een overheaddeur beperkt je ruimte boven, die heeft in de hoogte of diepte net zoveel ruimte nodig als je dagmaat.
Swinters sleutelen zomers rijden.
Ik zat daarom gewoon naar openslaande deuren te denken en dan 1 normale deur, de openslaande deuren kosten aan de binnenzijde de minste ruimte.
Een dubbele deur waarvan het ene deel naar je toe en het andere deel van je af opengaat een idee? Zoiets heb ik in gedachte voor mijn berging maar ik mag eerst stoeien met de VVE dus daar gaat nogal tijd inzitten

FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
@kneusteun Als je een 'zadeldak' hebt dan kun je toch vrij gemakkelijk een extra vloer maken (lees: tweede verdieping)? Een goede sectoniaal-deur hoeft dan niet véél ruimte te pakken onder je plafond.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
En toen dacht je aan mij??WiLLoW_TieN schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:24:
Nog beter lijkt het mij dat iemand. Niet zijnde ik. Een vers apart Motor Kampeer Topic aanmaakt 😉
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik rij al jaren met een donker vizier met donkere pinlock, ook als de zon niet schijnt. Je moet er alleen niet mee in de schemer ga rijden en al helemaal niet als het donker is, dan heb je een uitdaging.
Dat mag hier helaas niet zonder vergunning. slechts 1 verdieping.Will_M schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:38:
@kneusteun Als je een 'zadeldak' hebt dan kun je toch vrij gemakkelijk een extra vloer maken (lees: tweede verdieping)? Een goede sectoniaal-deur hoeft dan niet véél ruimte te pakken onder je plafond.
dan noem je het toch een zolder, moet alleen oppassen dat je niet te hoog komt..kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Dat mag hier helaas niet zonder vergunning. slechts 1 verdieping.
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
[YouTube: Twist of the Wrist II HQ - Keith Code - The Cornering Bible for Motorcycle Riders]
Voor iedereen die hem nog niet kent. Verplicht kijkvoer
Ik heb er ook medicatie voor, uiteraardMichielK71 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:19:
Maar ik heb wel gemerkt dat het verschil maakt. Als ik op een mooie zonnige dag op het gras ga liggen, kan ik erop rekenen dat ik klachten krijg. Om de TT camping er maar weer eens bij te halen, in een tentje op de grond slapen of iets verder van de grond achterin de auto, maakt echt een gigantisch verschil.
Ik heb tijdens het motorrijden ook wel eens een (zoals ik het noem) "hooikoorts aanval" gehad. Ik heb me toen maar laten ophalen door vrienden van me, waarvan de één mijn motor naar m'n huis gereden heeft terwijl ik in de auto bij de ander zat bij te komen

@kneusteun, achter mijn huurwoning staat een stenen berging met puntdak. Vanaf de bouw zaten er al balken in op plafond hoogte zeg maar. Zelf heb ik er plaatmateriaal op gemaakt. Ik kan er zeker niet op staan (te laag en te klein), maar ik kan er wél een hoop zooi kwijt
[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 30-07-2020 01:24 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Vooral de bocht niet denken te halen en dan platter gooien met kijken waar je heen wil is een grote. Zo enorm veel filmpjes te zien waar mensen met nog geen 25 graden hellingshoek de bocht niet halen en onderuit gaan. Dan platter gooien en kijken waar je heen wil scheelt flink wat crashes. Heb dit zelf een keer op het circuit meegemaakt dat ik de bocht niet ging halen door een slechte lijn. Kijk je dan verkeerd en gooi je de motor niet plat lig je er naast. Door op dat moment door te kijken platter te gaan zorgde er voor dat ik de bocht heb gehaalt. Nou zit er nog tig meer in deze video wat enorm interessant is, maar als ik kijk naar crash compilatie filmpjes komt deze iedere keer weer terug. Zelfs mensen die met nog geen 15 graden hellingshoek de bocht niet halen terwijl ze nog 30 graden over hebben. Kijken waar je heen wil en platter durven te gaan is extreem fijn om te kunnen durven en doen.418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:34:
[YouTube: Twist of the Wrist II HQ - Keith Code - The Cornering Bible for Motorcycle Riders]
Meestal als je een bocht niet denkt te halen, krijg je angst/paniek en dan staat nóg platter gooien niet bovenaan je lijstjePilatuS schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:58:
[...]
Vooral de bocht niet denken te halen en dan platter gooien met kijken waar je heen wil is een grote.

Voor zulke gevallen is (voor de meeste mensen) een training op een circuit met een goede instructeur erg goed. Dan kun je alles oefenen in een 'veilige' omgeving. Ik heb ooit VRO-1 gedaan en ook een keer zo'n circuit dag op Assen met Bert Duursma. In de ochtend op die 2 junior baantjes en in de middag een paar rondjes op het MotoGP circuit. Maar daar leer je heel veel van.
Vanaf een filmpje iets leren vind ik voor mij persoonlijk erg lastig. Tenminste, als het om dit soort zaken gaat. Ik snap wat ie zegt, maar durf ik dat? Geen idee. Heel lang geleden, toen ik nog een K1100RS had, ben ik zo'n weekend gaan doen in de Eifel met een of andere stichting voor verhoogde motorrijvaardigheid oid. Het was een soort cursus/instructie berg rijden. Voornamelijk politie instructeurs. En natuurlijk regende het (een beetje). Altijd goed voor 'anxiety level 1'
Gelukkig voor mij reden die instructeurs op K1100LT's dus zeg maar dezelfde machines als ik, maar met een andere kuip enzo. En die gasten reden gewoon door alsof het kurkdroof was en zij op slicks reden die zo uit de bandenwarmers kwamen. Maar ja, ze reden voor mij, en ik zag hoe schuin zij door die bocht gingen, dus ik dacht 'dat kan ik dus ook'. En dan doe ik het gewoon met dat zelfde tempo, en dan merk je dat het inderdaad gewoon kan. Ik weet niet of ik dat zomaar uit mezelf op basis van wat een of andere dude in een filmpje roept zou durven... Alleen moet ik zeggen dat wat in de bergen rijden in de regen betreft dat lef weer wat gezakt is. Terwijl ik gewoon wéét dat je helemaal niet zoveel minder grip hebt.
Verschilt per persoon.mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
[...]
Meestal als je een bocht niet denkt te halen, krijg je angst/paniek en dan staat nóg platter gooien niet bovenaan je lijstje
Ik heb het ergens vorige maand meegemaakt. In de eerste instantie een schrikreactie en de motor rechtop houden en dus ook rechtdoor gaan, maar toch vrij snel (binnen 1-2 meter) de keuze gemaakt om de motor tegen de grond te drukken. Niks doen = gegarandeerd crashen, plat gooien = misschien crashen maar misschien ook niet.
Ik behoor nog steeds tot de motorrijders die nog niet zijn gevallen
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ja dat is waar.Will_M schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:38:
Ik ga wel even mooi rondneuzen naar voorbeelden.
Bestaan er voor de helm gepolariseerde lenzen?botoo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:57:
Als je rekent dat een helm inclusief zonnevizier niet duurder is / hoeft te zijn dan een enkele kwaliteits zonnebril dan kan je verwachten dat het ingebouwde zonnevizier van mindere kwaliteit is, waarschijnlijk alleen een verduistering. Een los verduisterend vizier komt al gauw in de richting van een Kruidvat zonnebril vermoed ik.
Ik vind een polaroid zonnebril wel echt fijn omdat je door een voorruit heen kan kijken en je kan zien dat iemand een andere kant op kijkt.
Gisteravond samen met de vriendin weer een stukje gereden, leuk om te zien hoe ze soms zo'n "aha!" momentje heeft. Gisteren was de grootste overwinning het -bewust- toepassen van counter-steering 
Toevallig had ik al op de planning om hem een dezer dagen weer met de vriendin te kijken. Ik heb hem haar al eens laten zien toen ze nog met haar lessen bezig was maar ik denk dat dat iets te vroeg was. Ondertussen heeft ze haar rijbewijs en zelf ook al een aantal keer gereden, waarschijnlijk blijft het nu allemaal wat beter hangen.418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:34:
Hier kunnen we verder kletsen over kamperen i.c.m de motorfiets ; [Vakantie] Kamperen met de motorfiets
Dat wat jullie beschrijven komt juist met ervaring, en kun je wat verbeteren met training. De eerste instinctieve reactie is meestal "snelheid verminderen!!", en dat geeft op de motor juist ongewenste bijeffecten.
De tweede instinctieve reactie is het verstijven en kijken naar het gevaar. Zoals de vangrail aan de andere kant van de weg, die ene boom, die tegenligger.
Nee: kijk naar de oplossing; waar je naartoe wilt. Stiekem zul je dan ook merken dat je de motor platter gooit om bij de oplossing te komen.
Het nadeel wat ik van twist of the wrist vind: mensen gaan er te veel van nadenken op de motor. "Oh, nu moet ik dit doen. Dan moet ik dat doen." Dat werkt voor veel mensen niet. Ervaring opdoen, met ervarener* rijders meerijden, bovenstaande regels proberen te oefenen voor de oh-shit-reacties, en dan komt het wel goed.
*: Bij voorkeur iemand die een net iets hogere bochtensnelheid heeft zodat je getriggerd wordt dat het ook iets vlotter kan. 30 jaar ervaring in rechtdoor rijden helpt niet echt om je te verbeteren.
De tweede instinctieve reactie is het verstijven en kijken naar het gevaar. Zoals de vangrail aan de andere kant van de weg, die ene boom, die tegenligger.

Het nadeel wat ik van twist of the wrist vind: mensen gaan er te veel van nadenken op de motor. "Oh, nu moet ik dit doen. Dan moet ik dat doen." Dat werkt voor veel mensen niet. Ervaring opdoen, met ervarener* rijders meerijden, bovenstaande regels proberen te oefenen voor de oh-shit-reacties, en dan komt het wel goed.
*: Bij voorkeur iemand die een net iets hogere bochtensnelheid heeft zodat je getriggerd wordt dat het ook iets vlotter kan. 30 jaar ervaring in rechtdoor rijden helpt niet echt om je te verbeteren.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
VVE is echt zo zuur inderdaad, van die mensen die alleen al dingen anders willen omdat ze dan hun zegje kunnen doen en ze het idee hebben dat ze wat te vertellen hebben.botoo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:24:
Een dubbele deur waarvan het ene deel naar je toe en het andere deel van je af opengaat een idee? Zoiets heb ik in gedachte voor mijn berging maar ik mag eerst stoeien met de VVE dus daar gaat nogal tijd inzitten
Precies. Gelukkig paniekeer ik niet snel,
Ik ook. Maar ik ben het sowieso niet eens met die uitspraak dat er 2 soorten motorrijders zijn enzo.Ik behoor nog steeds tot de motorrijders die nog niet zijn gevallen
Ik denk dat het komt omdat ik vrij laat ben gaan motorrijden. Nou ja...laat, ik was 27 geloof ik, maar ik had mij ooit voorgenomen om meteen met 18 te gaan motorrijden. Maar ja, dat was toen ik brommer reed
Punt is dat ik toen al wat jaartjes auto-ervaring had en ook al aardig wat kilometers had gereden door mijn werk. Dan ga je anders aan dat motorrijden beginnen. Ik merk soms als ik met een groepje rijd, dat er veel jongens zijn die graag gaan 'knallen'. Lekker doorrijden (niet racen) dus. En hoewel dat best leuk kan zijn, ben ik toch eerder aan de rustige kant (niet opa stijl), wel doorrijden, maar met genoeg marge. Niet omdat ik bang ben om uit de bocht te vallen oid, maar gewoon realisme. De openbare weg is geen circuit, waarmee ik bedoel dat ie niet supersmooth is, er geen ambulance klaar staat elke 100m en er wel eens zomaar gaten in het wegdek zitten, rommel ligt, of andere idioten uit de andere richting komen. Want op het circuit gaat het allemaal dezelfde kant uit met grofweg dezelfde snelheid. En als je in de bergen rondrijdt bij wijze van spreken, heb je nog wel eens een of ander dier op de weg; ooit na een haarspeld een paard op de weg gehad die mij brutaal aankeek, maar vooral geen cm opzij ging.
Ik rij altijd met de gedachte dat ik de omgeving en de andere weggebruikers niet onder controle heb, en dat ik dus genoeg marge moet overhouden om inderdaad die motor nog een beetje platter te gooien, of gas bij te geven, of een noodstop te maken. Als je flink doorgast heb je gewoon minder marge. En dan moet je, na een crash, weer allerlei smoesjes gaan verzinnen zoals 'koude banden', 'grind', 'zand', noem maar op. Terwijl grind op de weg (tenzij het echt een paar vierkante meter is) helemaal niet zo erg is. Ook zand kun je hebben. Ik heb zelfs een keer in Italië tijdens een regenbui gehad dat mijn achterwiel langzaam weggleed toen ik een kruising overstak. Diesel... Gelukkig hield ik het hoofd koel en deed ik een klein beetje gas terug, maar het was wel een beetje scary...

Dus ja, knallen is leuk, maar als er iets gebeurt, ben je meestal te laat. Maar iedereen heeft zo zijn eigen ding natuurlijk. Als ik lekker in de bergen rijd, wil ik ook een klein beetje kunnen genieten van de omgeving. En dat is als je zelf stuurt niet altijd (uitgebreid) mogelijk. Je moet kijken waar je heen gaat, anders rij je zo de ravijn in. En dat wordt alleen maar erger als je harder rijdt. Prima als hard rijden je ding is en je daarvan geniet. Voor mij is het motorrijden zelf en het rondrijden in een mooi gebied 'het ding'. En de laatste paar jaar heb ik ook een fanatieke passagier die ik ook niet bang wil maken
@DrivinUCrazy je moet hem eigenlijk twee keer kijken. Als je begint met rijden en na een paar duizend km. Dan 'clicked' het wat meer. Het heeft mij al eens gered. Target fixation voorkomen in een te wijde bocht en gewoon kijken waar je heen wil, klinkt simpel, maar het is o zo belangrijk
@mphilipp ik ben ook laat begonnen maar heb wel een paar momenten gehad waarop ik erg dicht bij vallen zat. En dat was niet eens echt knulligheid.
@mphilipp ik ben ook laat begonnen maar heb wel een paar momenten gehad waarop ik erg dicht bij vallen zat. En dat was niet eens echt knulligheid.
Kijken waar je heen wilt, dat leer je (als het goed is) bij het lessen. Dan merk je ook goed het verschil als je het wel of niet doet.
Bovenstaande kon ik geschreven hebbenmphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:20:
[...]
[...]
Ik ook. Maar ik ben het sowieso niet eens met die uitspraak dat er 2 soorten motorrijders zijn enzo.
Ik denk dat het komt omdat ik vrij laat ben gaan motorrijden. Nou ja...laat, ik was 27 geloof ik, maar ik had mij ooit voorgenomen om meteen met 18 te gaan motorrijden. Maar ja, dat was toen ik brommer reed(nog zo'n echte met versnellingen).
Punt is dat ik toen al wat jaartjes auto-ervaring had en ook al aardig wat kilometers had gereden door mijn werk. Dan ga je anders aan dat motorrijden beginnen. Ik merk soms als ik met een groepje rijd, dat er veel jongens zijn die graag gaan 'knallen'. Lekker doorrijden (niet racen) dus. En hoewel dat best leuk kan zijn, ben ik toch eerder aan de rustige kant (niet opa stijl), wel doorrijden, maar met genoeg marge. Niet omdat ik bang ben om uit de bocht te vallen oid, maar gewoon realisme. De openbare weg is geen circuit, waarmee ik bedoel dat ie niet supersmooth is, er geen ambulance klaar staat elke 100m en er wel eens zomaar gaten in het wegdek zitten, rommel ligt, of andere idioten uit de andere richting komen. Want op het circuit gaat het allemaal dezelfde kant uit met grofweg dezelfde snelheid. En als je in de bergen rondrijdt bij wijze van spreken, heb je nog wel eens een of ander dier op de weg; ooit na een haarspeld een paard op de weg gehad die mij brutaal aankeek, maar vooral geen cm opzij ging.
Ik rij altijd met de gedachte dat ik de omgeving en de andere weggebruikers niet onder controle heb, en dat ik dus genoeg marge moet overhouden om inderdaad die motor nog een beetje platter te gooien, of gas bij te geven, of een noodstop te maken. Als je flink doorgast heb je gewoon minder marge. En dan moet je, na een crash, weer allerlei smoesjes gaan verzinnen zoals 'koude banden', 'grind', 'zand', noem maar op. Terwijl grind op de weg (tenzij het echt een paar vierkante meter is) helemaal niet zo erg is. Ook zand kun je hebben. Ik heb zelfs een keer in Italië tijdens een regenbui gehad dat mijn achterwiel langzaam weggleed toen ik een kruising overstak. Diesel... Gelukkig hield ik het hoofd koel en deed ik een klein beetje gas terug, maar het was wel een beetje scary...![]()
Dus ja, knallen is leuk, maar als er iets gebeurt, ben je meestal te laat. Maar iedereen heeft zo zijn eigen ding natuurlijk. Als ik lekker in de bergen rijd, wil ik ook een klein beetje kunnen genieten van de omgeving. En dat is als je zelf stuurt niet altijd (uitgebreid) mogelijk. Je moet kijken waar je heen gaat, anders rij je zo de ravijn in. En dat wordt alleen maar erger als je harder rijdt. Prima als hard rijden je ding is en je daarvan geniet. Voor mij is het motorrijden zelf en het rondrijden in een mooi gebied 'het ding'. En de laatste paar jaar heb ik ook een fanatieke passagier die ik ook niet bang wil maken(en ook een verantwoordelijkheid voor heb natuurlijk).
XXXVI
Zo helpen mij de momenten dat ik samen met ervaren mensen ga rijden in de Eifel, en de circuitdagen op Spa. Afgelopen jaren altijd alleen met mijn vriendin achterop gaan rijden, veel kilometers gemaakt maar minder geleerd dan nu wat vaker alleen te gaan met anderen en feedback krijgen. Vooral de circuitdagen kunnen we onderling tips geven over bijv. houding e.d. die je als je alleen rijdt niet ziet.mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
[...]
Meestal als je een bocht niet denkt te halen, krijg je angst/paniek en dan staat nóg platter gooien niet bovenaan je lijstje![]()
Voor zulke gevallen is (voor de meeste mensen) een training op een circuit met een goede instructeur erg goed. Dan kun je alles oefenen in een 'veilige' omgeving. Ik heb ooit VRO-1 gedaan en ook een keer zo'n circuit dag op Assen met Bert Duursma. In de ochtend op die 2 junior baantjes en in de middag een paar rondjes op het MotoGP circuit. Maar daar leer je heel veel van.
Vanaf een filmpje iets leren vind ik voor mij persoonlijk erg lastig. Tenminste, als het om dit soort zaken gaat. Ik snap wat ie zegt, maar durf ik dat? Geen idee. Heel lang geleden, toen ik nog een K1100RS had, ben ik zo'n weekend gaan doen in de Eifel met een of andere stichting voor verhoogde motorrijvaardigheid oid. Het was een soort cursus/instructie berg rijden. Voornamelijk politie instructeurs. En natuurlijk regende het (een beetje). Altijd goed voor 'anxiety level 1'
Gelukkig voor mij reden die instructeurs op K1100LT's dus zeg maar dezelfde machines als ik, maar met een andere kuip enzo. En die gasten reden gewoon door alsof het kurkdroof was en zij op slicks reden die zo uit de bandenwarmers kwamen. Maar ja, ze reden voor mij, en ik zag hoe schuin zij door die bocht gingen, dus ik dacht 'dat kan ik dus ook'. En dan doe ik het gewoon met dat zelfde tempo, en dan merk je dat het inderdaad gewoon kan. Ik weet niet of ik dat zomaar uit mezelf op basis van wat een of andere dude in een filmpje roept zou durven... Alleen moet ik zeggen dat wat in de bergen rijden in de regen betreft dat lef weer wat gezakt is. Terwijl ik gewoon wéét dat je helemaal niet zoveel minder grip hebt.
Dat klopt, maar in een noodsituatie vergeet je die wel eensTWCRay schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:13:
Kijken waar je heen wilt, dat leer je (als het goed is) bij het lessen. Dan merk je ook goed het verschil als je het wel of niet doet.
Vandaar wat @DrivinUCrazy al zei, véél praktijkervaring op doen. Uiteindelijk moet het een gewoonte worden. Zelf merk ik als ik moe word dat ik dan minder goed ga kijken. Dat is dan ook direct een reden om even pauze te nemen.418O2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:20:
[...]
Dat klopt, maar in een noodsituatie vergeet je die wel eens
Laatst spraken we met iemand die al jaren samen met zijn vader reed, maar toen hij met iemand van onze groep meereed pas zag hoe het óók kan.
Hij had wel de kilometers gemaakt, maar omdat hij hetzelfde niveau had als zijn vader groeiden ze allebei niet meer. Het helpt dus ook wel eens om met anderen te rijden dan je gewend bent, of eens naar een training zodat je uit je comfort zone komt.
Zelf probeer ik altijd te zwaaien op motorrijders. Heb ik een motorrijder gemist, dat kan. Wel even gaan opletten. Mis ik er twee: waarschijnlijk ben ik stiekem toch wat vermoeid. Hopelijk komt dat moment vóórdat het ook echt merkbaar is aan mijn lijnen of reacties.
Hij had wel de kilometers gemaakt, maar omdat hij hetzelfde niveau had als zijn vader groeiden ze allebei niet meer. Het helpt dus ook wel eens om met anderen te rijden dan je gewend bent, of eens naar een training zodat je uit je comfort zone komt.
Klopt. Als je beginners erbij hebt zit je zelf misschien nog fris in het zadel, maar aan hun lijnen zie je dat ze lang genoeg hebben gereden.Thoit schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:23:
[...]
Vandaar wat @DrivinUCrazy al zei, véél praktijkervaring op doen. Uiteindelijk moet het een gewoonte worden. Zelf merk ik als ik moe word dat ik dan minder goed ga kijken. Dat is dan ook direct een reden om even pauze te nemen.
Zelf probeer ik altijd te zwaaien op motorrijders. Heb ik een motorrijder gemist, dat kan. Wel even gaan opletten. Mis ik er twee: waarschijnlijk ben ik stiekem toch wat vermoeid. Hopelijk komt dat moment vóórdat het ook echt merkbaar is aan mijn lijnen of reacties.
Dicht bij vallen zeer zeker. Bijvoorbeeld een keer 'even' de auto's voorbij piepen bij een stoplicht. En dan dat je bij de derde auto bent en het licht op groen springt...nog snel even gas, maar dan in de bocht zien dat er allemaal rommel (steentjes, rommeltjes) op je lijn (buiten de ideale lijn) liggen. Gewoon doorrijden en geen gekke dingen doen is dan vaak het beste. Mijn snelheid was niet te hoog, dus ik reed gewoon door. Niets aan de hand. Je hebt vaak meer grip dan je denkt en zo'n klein beetje gruis is nooit fataal (mits je niet veel te hard rijdt).418O2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:29:
Je leert ervan, als het goed is. Niet teveel auto's willen inhalen bij een stoplicht dus, tenzij er voldoende ruimte is. Net als afstand houden. Ik zie zoveel mensen in groepen rijden die veel te dicht op elkaar rijden. Ook met offroad rijden, toen ik dat nog deed. Je ziet het in filmpjes op YT. Dan rijden ze ergens over een bergpad met soms maar 2-3 meter er tussen. Als er een op zijn muil gaat, gaat de volger ook. Afstand is zo belangrijk, maar wordt vaak vergeten.
Circuitdagen zijn erg leerzaam. Je rijdt steeds hetzelfde rondje, dus je kunt steeds dingen proberen en meteen het verschil ervaren.Thoit schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:15:
[...]
Vooral de circuitdagen kunnen we onderling tips geven over bijv. houding e.d. die je als je alleen rijdt niet ziet.
* SmurfLink is ook begonnen toen ze 27 was...mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:20:
[...]
[...]
Ik ook. Maar ik ben het sowieso niet eens met die uitspraak dat er 2 soorten motorrijders zijn enzo.
Ik denk dat het komt omdat ik vrij laat ben gaan motorrijden. Nou ja...laat, ik was 27 geloof ik, maar ik had mij ooit voorgenomen om meteen met 18 te gaan motorrijden. Maar ja, dat was toen ik brommer reed(nog zo'n echte met versnellingen).
dus nee, dat zegt vrij weinig
Maar verder wel geheel mee eens. Alleen rij ik geloof ik wel als een bejaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 30-07-2020 10:52 ]
Verwijderd
Uitlaat bevalt heel goed, monteren ging heel eenvoudig, en het geluid is echt meer dan dikke primaJolke schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Ik zou zeggen, laat het ons weten als die binnen is en je ermee gereden hebt.
Ik was 34SmurfLink schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:49:
[...]
* SmurfLink is ook begonnen toen ze 27 was...
dus nee, dat zegt vrij weinig
Maar verder wel geheel mee eens. Alleen rij ik geloof ik wel als een bejaarde.
En da's geen bejaarde snelheid, dat is posersnelheid. Want als je langzaam rijdt, kunnen ze je beter zien
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Jouw motor is ouder dan jouw rijbewijs?Vrijdag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Ik was 34
En da's geen bejaarde snelheid, dat is posersnelheid. Want als je langzaam rijdt, kunnen ze je beter zien
Mijn S1000RR was dat ook, en mn R1200RT is dat al helemaal. En voor iemand die deze week zn rijbewijs haalt is iedere motor ouder dan zijn/haar rijbewijs, behalve de motoren die nog gebouwd moeten worden..
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Oke oke verkeerd gesteld.noes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:21:
[...]
Mijn S1000RR was dat ook, en mn R1200RT is dat al helemaal. En voor iemand die deze week zn rijbewijs haalt is iedere motor ouder dan zijn/haar rijbewijs, behalve de motoren die nog gebouwd moeten worden..
*Jouw motor is ouder dan hoe lang je je rijbewijs hebt?
Ehh das toch hetzelfde? Of in ieder geval, zo interpreteerde ik het ookSmurfLink schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:
[...]
Oke oke verkeerd gesteld.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dan ben ik dus niet de enige die twee keer hetzelfde leest in een iets andere bewoording.noes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:28:
[...]
Ehh das toch hetzelfde? Of in ieder geval, zo interpreteerde ik het ook
XBL: DonFrans
Mijn motor is zelfs ouder dan menig TweakerSmurfLink schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:
[...]
Oke oke verkeerd gesteld.
1989 staat er op de sticker op het frame
Weet je ook de maand...Vrijdag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:32:
[...]
Mijn motor is zelfs ouder dan menig Tweaker![]()
...en ik heb in 1992 mijn motorrijbewijs gehaald...Vrijdag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:32:
[...]
Mijn motor is zelfs ouder dan menig Tweaker![]()
Ik heb ergens in 2009 nog een keer een VRO cursus gedaan die heel nuttig was vond ik. Ik had toen een paar jaar niet gereden en net die R850RT gekocht. Het voelde allemaal erg onwennig aan en ik had geen vertrouwen. Bleek achteraf aan de veel te lage bandenspanning en versleten vering te liggen. Simpelweg de banden oppompen scheelde al een boel, maar gereviseerde dempers met HyperPro veren erop was dag/nacht. Dat vertrouwen bleek dus te liggen aan de feedback die ik van de motor kreeg. Evengoed was die VRO heel erg nuttig. De oefeningen zijn er echt op gemaakt om je te laten voelen hoe jij de motor controleert en wat je allemaal kunt. De bekende grapjes als in amazonezit op de motor zitten en over de schuine plank rijden met losse handen, de autoband over enzo, scheelt heel veel paniekmomenten en onderuitremacties.
Nu ben ik aan het overwegen om wat ik dacht dat VRO-2 was, maar wat blijkbaar nu VRO Expert heet te gaan volgen. Eigenlijk een recap van VRO-1, maar dan sneller en er zijn uitwijkoefeningen in de waterbak toegevoegd. Aan de ene kant heb ik nu best wel wat ervaring, maar ik denk ook dat er onderweg wat slijtage optreedt en misschien verkeerde gewoontes inslijten. Een keer opfrissen kan nooit kwaad denk ik. Iemand hier die cursus ook gedaan? Ervaringen?
Ik moet dan met die wegversperring opletten dat ik niet vals speel. In de waterbak moet ik 'm natuurlijk niet in de rain mode zetten. Of juist wel; 1x met en 1x zonder ofzo om te zien of het anders is. Er zit ook een hill hold assistent op. Erg handig. Ik kan zonder, maar het in het kader van gemakzucht is het wel fijn.
Ik heb meerdere akkefietjes gehad, die naar mijn bescheiden mening niet lagen aan mijn gebrek aan marge of controle.mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:20:
[...]
Als je flink doorgast heb je gewoon minder marge. En dan moet je, na een crash, weer allerlei smoesjes gaan verzinnen zoals 'koude banden', 'grind', 'zand', noem maar op. Terwijl grind op de weg (tenzij het echt een paar vierkante meter is) helemaal niet zo erg is.
Mijn eerste en tot nu toe enige (en hopelijk laatste) val was toen ik, nog niet zo ervaren, met hagelnieuwe banden op m'n 600 cc Fazer met 30 door een bocht reed, toen het na twee weken droogte een beetje had geregend. Er lag dus bijzonder veel olie en rommel in die bocht, losgeweekt door die regen, wat ik niet goed doorhad. Ik rolde héél langzaam op het gas, en toch kwam m'n achterwiel ineens m'n voorwiel voorbij. Het enige wat ik op dat moment had kunnen doen, was níet accelereren en dus als een dweil rechtop door de bocht gaan. Had ik beter naar de weg gekeken, dan had ik dat ook gedaan.
Grind of split in een bocht hoeft inderdaad ook niet spannend te zijn. Je moet alleen niet sturen en remmen of accelereren tegelijk, en niet schrikken als je achterwiel een huppeltje maakt.
Wat ook wel weer spannend was, was een enorme olie- en waterplas over de hele breedte van de A4 na een hoosbui. Ik kon niet uitwijken, wilde niet remmen en reed met een constante 100 km/u eroverheen, en toch maakte mijn achterwiel weer een uitstapje opzij.
Of met m'n oude Bridgestone Battlax BT-021's, keiharde, nooit opwarmende baggerbanden, toen ik bij een béétje vochtig wegdek wilde accelereren van 90 naar 100 om in te halen, en m'n achterwiel enkel slipte en de teller ineens 140 aangaf.
Dat lijkt me allemaal wel een ander verhaal dan constant op het toppunt van m'n kunnen rijden, een grens die ik nooit helemaal opzoek. Rotondes met de mooiste lijn pakken en daarbij het overige verkeer goed in de gaten houden is veel leuker dan het gas vol open trekken op een kaarsrechte oprit.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Tuurlijk, ik maakte ook geen uitputtende opsomming van alle redenen voor een crash. Het ging mij er om dat veel mensen steeds lekker hard rijden, zodat ze geen marge overhouden.CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:05:
[...]
Ik heb meerdere akkefietjes gehad, die naar mijn bescheiden mening niet lagen aan mijn gebrek aan marge of controle.
De dingen die jij opnoemt zijn een combinatie van 'bad luck' en in het eerste geval van de regen na lange droogte een gebrek aan ervaring denk ik dan. Het is soms ook een kwestie van mazzel of juist pech hebben. Een plasje diesel tijdens een regenbui is gewoon niets aan te doen. Heb je mazzel, rij je er zo doorheen, of je gaat op je smoel. Daar helpt niets tegen.
Ja, ikke. Kort samengevat: doen.mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:48:
Nu ben ik aan het overwegen om wat ik dacht dat VRO-2 was, maar wat blijkbaar nu VRO Expert heet te gaan volgen. Eigenlijk een recap van VRO-1, maar dan sneller en er zijn uitwijkoefeningen in de waterbak toegevoegd. Aan de ene kant heb ik nu best wel wat ervaring, maar ik denk ook dat er onderweg wat slijtage optreedt en misschien verkeerde gewoontes inslijten. Een keer opfrissen kan nooit kwaad denk ik. Iemand hier die cursus ook gedaan? Ervaringen?
Je kunt zelf je grenzen bepalen. Mijn persoonlijke grenzen bleken een stuk verder te liggen dan bij de rest van mijn groepje. Bij sommige oefeningen (uitwijken op snelheid) moet je daar dan even rekening mee houden dat je wat meer afstand houdt omdat je anders hard op je voorganger inloopt, maar dat is het ook wel. Bermvlucht is ook zoiets wat je op de openbare weg nooit echt kunt oefenen. Helaas afgelopen jaar wel al eens nodig gehad. Tijdens een inhaalactie van de weg gedrukt worden is niet grappig.

Tijd voor wat zelfreflectie, dus de keren dat ik onderuit ging:
- Hornet 600. Wekenlang droog geweest. Het regende net 5 minuten, op Duits asfalt. Toen ik de weg op draaide kwam het achterwiel opeens voorbij en ging ik er met een highsider af. Met een gangetje van 20-25 km/h. Motor was goed stuk.
Sindsdien draag ik wel een apart protectorvest onder mijn jas, in plaats van de rugbeschermer in de jas. En géén voorwerpen in mijn zakken. Geen telefoon, geen sleutels, niets!
- Hornet 600. In een bocht kwam ik op grind terecht. Wél goed doorgekeken, maar ik schoof met 2 wielen zijwaarts weg. Nog steeds niets aan de hand, alleen kwam ik op het eind op het gras terecht. Misschien had ik gewoon te weinig rijbaan over; misschien op het laatst alsnog gekeken waar ik heen ging ipv wilde. (ik herinner me nog "NIET naar die paal!" en daar bewust langs gekeken) Geen schade overigens, alleen een gedeukt ego. Wel geleerd dat ik toen dus blijkbaar te weinig marge had.
- vorige week, XT1200Z: Als je op een parkeerplaats bedekt met grind draait, schuift je voorwiel wel eens onder je weg. Zeker als dat een laag van 15-20 cm blijkt te zijn. Eigen stomme schuld.
Ook een paar close-calls die je een mooie wake-up call geven.
- Een keer een auto die midden in een S-bochten combinatie dwars over de weg stond. Genoeg marge, we stonden op tijd stil. Niet bang zijn om in de bocht te remmen én dat geoefend hebben!
- Een keer ook iemand die na een blinde bocht een auto frontaal geraakt had. Ik had op dat moment 2 locals achter me die me onverantwoord wilden inhalen. Ik sta netjes op tijd stil; zij vliegen tussen de wrakstukken door. Stel idioten. Wel mooi dat karma direct in actie kwam, want een van hun reed daar dus een band op lek.
- Een tegemoetkomende motorrijder die een blinde bocht zo strak aansneed dat hij mij aan de binnenkant door de afwateringsgoot voorbijkwam.

- Op een smalle weg een hoogbejaarde bestuurder inhalen die plaats lijkt te maken. Fout 1: geen duidelijke communicatie tussen de 2 bestuurders. Rimpelsauriër slingerde gewoon wat en had geen idee dat ik er al kilometers achter zat. Ik dacht dat hij mij gezien had en uiterst rechts hield. Fout 2: na een tijdje ongeduldig worden. Ik moest via het gras mijn inhaalactie af maken. Het ging goed, maar ik reken me het wel aan dat het net zo eenvoudig heel fout had kunnen gaan.
Sinds ik mijn A heb, nu bijna 4 jaar, heb ik elk jaar 1 of 2 VRO, berg of andere trainingen gedaan en dat is altijd leerzaam. Alleen het circuit op zie ik niet zo zitten, zeker niet met mijn "wegversperring".mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Ik moet dan met die wegversperring opletten dat ik niet vals speel. In de waterbak moet ik 'm natuurlijk niet in de rain mode zetten. Of juist wel; 1x met en 1x zonder ofzo om te zien of het anders is. Er zit ook een hill hold assistent op. Erg handig. Ik kan zonder, maar het in het kader van gemakzucht is het wel fijn.
Bij m'n eerste VRO, ik reed toen net op een klein F700 GS-je, reed er ook een K1600 mee en ik dacht, wow, wat een bakbeest, daar zou ik nooit op kunnen rijden. Nu inmiddels al 20.000 km erop zitten en helemaal happy en vertrouwd ermee.
Dit topic is gesloten.