Twee weken terug met @
etwintje een rondje door de regen gereden vanaf Arnhem Noord met als doel de F1 wedstrijd bij hem thuis kijken. Toen ik eenmaal mijn bril weer droog had was de Posbank rustig. Daarna bij De Steeg helaas een mus of mees fataal verwond, deze viel uit het gat voor de oliekoeler toen ik stopte. Hierna een lus door de Achterhoek naar @
etwintje toe. Net voor we bij hem waren had ik de tank leeg, de benzinemeter is namelijk stuk. Gelukkig had ik mijn tankje bij en het tankstation zat een blokje om de hoek. 5 liter getankt en snel in de RT gegooid. We waren net op tijd voor de F1.
Op de terugweg gewisseld van motor, wat rij je makkelijk weg met Triumph Trophy 1200 SE.
@
etwintje was in ieder geval blij met zijn Trophy, hij had een andere verwachting van de RT.
Ook zei hij dat mijn achtervering niet meer 100% is.
De afgelopen 2 weken dus wat onderzoek gedaan naar een vervangende achtervering. Bij Boonstra heb je ze tweedehands voor €125, HyperPro verkoopt ze nieuw voor €384 en toen kwam ik een setje tweede hands Wilbers voor en achtervering tegen voor €600. Dan doen we het maar in een keer goed.
Gisteren naar de verkoper gebeld en hij bood aan om samen de vering te vervangen. Dus vandaag naar Almelo.
De voorvering zit boven achter het balhoofd vast met 1 moer en beneden met een bout aan de telelever vast. Hiervoor moeten de zijkappen eraf en de tankkappen los, anders kom je niet bij de moer. Voor de moer hadden we de impactsleutel nodig om deze los te krijgen. Hieronder het resultaat.
Voor de achtervering hoeft eigenlijk alleen het zadel (en zadelstukjes die alleen de politievariant heeft) en de uitlaat eraf. De koffers heb ik gisteren verwijderd om scheuren te plakken, de BMW is een keer neer gelegd door een vorige eigenaar.
Hieronder zie je links het bovenste ophangpunt van schokbreker met de voorspanningsknop rechts deels onder de hump.
Originele voorspanningknop staat naar beneden bij de politievariant. We hebben de beugel van voorspanningsknop aangepast zodat deze beter onder de beugel van de zadelstukjes past. Deze beugel hebben we ook aan de onderkant in het midden bijgewerkt met een haakse slijper. Met 3 ringen op de 4 aanhechtingspunten past de voorspanningsknop goed onder de beugel. Wel getest of het zadel en de zadelstukjes nog pastten.
Het reservoir met de bijstelling voor de demping zit aan de zijkant vast met twee grote slangklemmen en rubbers aan het subframe, net voor de koffers.
De schokdemper van bovenaf.
Met Kurviger had ik een mooie route gemaakt om naar huis te rijden. Met tiewraps hadden we de oude vering aan de lege rekken gemaakt zodat ik ze mee naar huis kon nemen.
Onderweg gestopt bij de IKEA in Duiven voor een hoeslaken en een ijsje, het was gelukkig rustig.
Thuis gekomen de oude vering van het rek verwijderd en de koffers terug geplaats.
Eens kijken hoe lang de koffer heel blijft.
De vering is goed, de motor ligt strak op de weg, geen hobbel de bobbel meer zoals met de oude vering.