De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Mag ik hem ook op mijn mountainbike doen, dan kan ik door natuurgebieden knallen. Of ook dijkjes als een echte gs-rijderVrijdag schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:20:
[Afbeelding]
Dit op je racefiets monteren en dan keihard trollen op de dijkweggetjes en boulevards
Verbiedt dit maar eens, locals!
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Natuurlijk!fdees schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:36:
[...]
Mag ik hem ook op mijn mountainbike doen, dan kan ik door natuurgebieden knallen. Of ook dijkjes als een echte gs-rijder
Of monteer 'm op je skelter, dan kan je doen alsof je een quad hebt
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Vrijdag schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:20:
[Afbeelding]
Dit op je racefiets monteren en dan keihard trollen op de dijkweggetjes en boulevards
Verbiedt dit maar eens, locals!

YouTube: JP Performance - Zu Besuch bei...? | Teil 1
Goed verhaal, ik pik dit er even uit...McKaamos schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:15:
[...]
Ook als je een hypermoderne motor hebt die wél een lambdasonde heeft, kan het prima zo zijn dat de ECU niet juist kan afregelen op de brandstof die je tankt.
De lambdasonde (in enigszins moderne motoren onmisbaar om aan de emissie-eisen te kunnen vodoen) meet de hoeveelheid zuurstof die nog aanwezig is in de verbrandingsgassen. Daarmee past de ECU de brandstof/luchtverhouding aan. Dan zou je toch mogen verwachten dat E10 ook vanzelf met de optimale instelling wordt verbrandt? E10 heeft minder zuurstof nodig, dus de injectietijd zal vanzelf iets langer worden, waardoor eea weer goed verloopt.
Dit staat los van het verbruik: je hebt een grotere hoeveelheid E10 nodig om dezelfde energie eruit te halen dan met E5, zo rond de 3%.
Klopt, met de feedback loop die de lambdasonde verzorgt, kan de ECU dingen bijstellen.Joepla schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Goed verhaal, ik pik dit er even uit...
De lambdasonde (in enigszins moderne motoren onmisbaar om aan de emissie-eisen te kunnen vodoen) meet de hoeveelheid zuurstof die nog aanwezig is in de verbrandingsgassen. Daarmee past de ECU de brandstof/luchtverhouding aan. Dan zou je toch mogen verwachten dat E10 ook vanzelf met de optimale instelling wordt verbrandt? E10 heeft minder zuurstof nodig, dus de injectietijd zal vanzelf iets langer worden, waardoor eea weer goed verloopt.
Dit staat los van het verbruik: je hebt een grotere hoeveelheid E10 nodig om dezelfde energie eruit te halen dan met E5, zo rond de 3%.
Dat is echter wel afhankelijk van hoe ver de mappings gaan. Stel dat de mappings geschikt zijn voor 5 tot 15% ethanol, maar niet voor 0%. Dan gaattie alsnog te rijk lopen als je ethanolvrije Super98 in de tank gooit.
Daarbij is de feedback niet direct. Hij stelt bij, maar leert over verloop van tijd en het is niet instant.
Dus zelfs als de mappings wel zo ver kunnen, en je gaat van 10% naar 0% ethanol door een praktisch lege tank vol te kiepen met Super98-E5 (wat 0% mag zijn en vaak is), zal hij de eerste tijd nogsteeds wat rijk lopen. Best kans dat dat een paar tankbeurtjes kost voor het echt mooi loopt.
[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 15-07-2020 13:41 ]
Maar idd, goed verhaal!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
I call bullshit. Daar komt Suzuki echt niet mee weg. In 2012 was ethanol al in veel teveel landen verplicht dat het uit kon om dat te doen.Joopieboy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:44:
Vergis je ook niet dat bij ook 'modernere' motor zoals bij mijn 2012 Swift Sport alsnog niet alle leidingen en keerringen geschikt zijn voor Ethanol. Plus daarbij wordt je brandstofpomp gesmeerd door benzine wat bij ethanol een heel stuk minder gebeurd.
Maar idd, goed verhaal!
Brandstoflekken zijn gevaarlijk, dus dan hebben ze letterlijk een rijdende molotov cocktail op de weg gezet. No way dat dat door de typegoedkeuring komt.
Ik denk eerder dat er wordt gerekend op planned obsolecense. Onderdelen gaan X jaar mee en daar na moet t wel vervangen worden. Dat komt helaas wel door de keuring heen.
Denk niet dat je de schuld bij ethanol kan leggen.
Plus, ik ken je overige klachten over die auto. Klinkt meer als lage kwaliteit danwel dat het is gemaakt voor X jaar en dan de bult op.
[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 15-07-2020 13:52 ]
Zolang je benzineleiding en keerringen maar Ethanol proof zijn, voor de rest van de leidingen en keerringen maakt het niet zoveel uit aangezien daar toch geen ethanol in de buurt komt:+Joopieboy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:44:
Vergis je ook niet dat bij ook 'modernere' motor zoals bij mijn 2012 Swift Sport alsnog niet alle leidingen en keerringen geschikt zijn voor Ethanol. Plus daarbij wordt je brandstofpomp gesmeerd door benzine wat bij ethanol een heel stuk minder gebeurd.
Maar idd, goed verhaal!
Ik kan niet geloven dat een Suzuki uit 2012 niet voor langere tijd veilig op ethanol geblende benzine kan lopen.
Ik denk ook dat je verkeerd geïnformeerd bent aangezien Suzuki dit zegt:
/f/image/L5jChiXPLFoWTOMSmo4zgb0K.png?f=fotoalbum_large)
https://www.suzuki.nl/suzuki-en-brandstof-e10/
Ja en dat, en ook wat op die brandstofsite van de overheid site staat kan ik afschieten, want zelfs in mijn boekje+tankklep stond iets anders en de dealer waarschuwde ervoor...SniperGuy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Zolang je benzineleiding en keerringen maar Ethanol proof zijn, voor de rest van de leidingen en keerringen maakt het niet zoveel uit aangezien daar toch geen ethanol in de buurt komt:+
Ik kan niet geloven dat een Suzuki uit 2012 niet voor langere tijd veilig op ethanol geblende benzine kan lopen.
Ik denk ook dat je verkeerd geïnformeerd bent aangezien Suzuki dit zegt:
[Afbeelding]
https://www.suzuki.nl/suzuki-en-brandstof-e10/
Dus idd wat @McKaamos zegt, gewoon een gebrek aan kwaliteit en verkeerde bezuinigingen.
Defineer verkeerde bezuinigen. Voor de portomonee van Mr. Suzuki is het waarschijnlijk erg lucratiefJoopieboy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:05:
[...]
Ja en dat, en ook wat op die brandstofsite van de overheid site staat kan ik afschieten, want zelfs in mijn boekje+tankklep stond iets anders en de dealer waarschuwde ervoor...
Dus idd wat @McKaamos zegt, gewoon een gebrek aan kwaliteit en verkeerde bezuinigingen.
Gefeliciteerd!Lonestander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:22:
Gister mijn AVD ook gehaald.Vanaf volgende week zou ik dus officieel de weg op mogen.
Nu eerst aan het rondkijken naar een mooie eerste motor.
Ik twijfel tussen de mt-07 (2015<) of een z650.
Wat me opvalt is dat vooral de z650 veel aangeboden worden met weinig km'ers. Is er iets mis met deze types dat mensen ze snel weg doen?
Ik zou persoonlijk voor de MT-07 gaan, rijdt veel leuker en ik zou daar langer plezier van hebben.
Maak op beide een proefritje en ervaar het zelf
Misschien een uitzondering, maar ik heb een motor gehad waarbij het bijregelen op basis van lambda-signaal zo vlot ging, dat je dat merkte zodra je een constante snelheid aanhield. Als je dan. bv. 60 kmh ging, dan leek het net of je 2x per seconde iets meer/iets minder gas gaf. Het mengsel werd dan continu bijgeregeld om de perfecte A/F ratio te hebben. Was wel een 1-cilinder overigens, daarbij schijnt dit het meest te spelen.McKaamos schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:38:
[...]
Daarbij is de feedback niet direct. Hij stelt bij, maar leert over verloop van tijd en het is niet instant.
Dus zelfs als de mappings wel zo ver kunnen, en je gaat van 10% naar 0% ethanol door een praktisch lege tank vol te kiepen met Super98-E5 (wat 0% mag zijn en vaak is), zal hij de eerste tijd nogsteeds wat rijk lopen. Best kans dat dat een paar tankbeurtjes kost voor het echt mooi loopt.
Super irritant natuurlijk en dat is een van de redenen dat ik daar afscheid van genomen heb. Het was een bekend fenomeen, dat alleen optrad bij warme motor. Zolang hij nog niet op temperatuur was, reed 'ie heerlijk.
Heb er destijds ook eea aan gemeten met het doel hem gewoon continu iets rijker te laten lopen, door de temp. sensor te foppen, maar nooit aan toegekomen om dat ook echt te bouwen.
Nee joh!, je kijkt naar de verkeerde motoren, je moet kijken voor een Rode Hayabusa met een verlengde achterbrug slappe ketting en een gladde achterbandLonestander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:22:
Gister mijn AVD ook gehaald.Vanaf volgende week zou ik dus officieel de weg op mogen.
Nu eerst aan het rondkijken naar een mooie eerste motor.
Ik twijfel tussen de mt-07 (2015<) of een z650.
Wat me opvalt is dat vooral de z650 veel aangeboden worden met weinig km'ers. Is er iets mis met deze types dat mensen ze snel weg doen?
En gewoon eentje met een trommelrem voor. Die gebruik je toch bijna nooit. Want remmen is angstPagman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:35:
[...]
Nee joh!, je kijkt naar de verkeerde motoren, je moet kijken voor een Rode Hayabusa met een verlengde achterbrug slappe ketting en een gladde achterband
Er zijn wel auto's die echt niet met E10 overweg kunnen. Mijn toyota Avensis (T25) heeft directe benzine inspuiting onder zeer hoge druk. Ethanol zorg ervoor dat de hogedruk pomp onvoldoende smering krijgt en kapot gaat. Die wil je echt niet nieuw kopen.......McKaamos schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:46:
[...]
I call bullshit. Daar komt Suzuki echt niet mee weg. In 2012 was ethanol al in veel teveel landen verplicht dat het uit kon om dat te doen.
Brandstoflekken zijn gevaarlijk, dus dan hebben ze letterlijk een rijdende molotov cocktail op de weg gezet. No way dat dat door de typegoedkeuring komt.
Ik denk eerder dat er wordt gerekend op planned obsolecense. Onderdelen gaan X jaar mee en daar na moet t wel vervangen worden. Dat komt helaas wel door de keuring heen.
Denk niet dat je de schuld bij ethanol kan leggen.
Plus, ik ken je overige klachten over die auto. Klinkt meer als lage kwaliteit danwel dat het is gemaakt voor X jaar en dan de bult op.
Voor de geïnteresseerde: 2 liter VVTI > 1AZ-FSE motor.
Is verder een heerlijke motor, door zijn variabele karakter kun je er zuinig mee rijden (1:15
Dat noemen ze kfr, konstant fahrt ruckelen. Dat komt door de schrale afstelling ivm de euro normen. Dat hebben boxers van BMW ook. Niet alleen 1 cilinders hebben daar last vanJoepla schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:22:
[...]
Misschien een uitzondering, maar ik heb een motor gehad waarbij het bijregelen op basis van lambda-signaal zo vlot ging, dat je dat merkte zodra je een constante snelheid aanhield. Als je dan. bv. 60 kmh ging, dan leek het net of je 2x per seconde iets meer/iets minder gas gaf. Het mengsel werd dan continu bijgeregeld om de perfecte A/F ratio te hebben. Was wel een 1-cilinder overigens, daarbij schijnt dit het meest te spelen.
Super irritant natuurlijk en dat is een van de redenen dat ik daar afscheid van genomen heb. Het was een bekend fenomeen, dat alleen optrad bij warme motor. Zolang hij nog niet op temperatuur was, reed 'ie heerlijk.
Heb er destijds ook eea aan gemeten met het doel hem gewoon continu iets rijker te laten lopen, door de temp. sensor te foppen, maar nooit aan toegekomen om dat ook echt te bouwen.
Hé, die hebben we ook. Rijdt inderdaad ruk op E10. Onze garage gaf aan dat ie er niet perse stuk van gaat, hij levert gewoon aanzienlijk slechter zijn vermogen. Vooral tussen 2000 en 3000 toeren loopt ie niet lekker.f2ride2001 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:59:
[...]
Er zijn wel auto's die echt niet met E10 overweg kunnen. Mijn toyota Avensis (T25) heeft directe benzine inspuiting onder zeer hoge druk. Ethanol zorg ervoor dat de hogedruk pomp onvoldoende smering krijgt en kapot gaat. Die wil je echt niet nieuw kopen.......
Voor de geïnteresseerde: 2 liter VVTI > 1AZ-FSE motor.
Is verder een heerlijke motor, door zijn variabele karakter kun je er zuinig mee rijden (1:15) maar ook snel...
[ Voor 25% gewijzigd door charrel op 15-07-2020 21:47 ]
De lambda sensor in vrijwel alle voertuigen is een narrowband sensor.oftewel een simpele sensor die platgezegd alleen meet of hij binnen of buiten bereik zit. Binnen bereik is goed, buiten bereik is fout dus noodloop en/of foutcode. Ook is de ECU vrij beperkt in wat er aan de maling bijgesteld kan worden.Joepla schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Goed verhaal, ik pik dit er even uit...
Als je een andere ECU of piggyback module hebt kun je die in sommige gevallen met een wideband sensor uitbreiden. Dan zijn de mogelijkheden ineens veel beter. Totaal volledige auto tune alle the time.
Maar zo'n sensor kost een stuk meer en al helemaal 1 die snel genoeg kan verwerken wat er op dat moment aan de hand is.
[ Voor 4% gewijzigd door harley op 15-07-2020 22:49 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Hoeveel rijker of armer zit 0,0 nauwkeurigheid in.

Het idee is dat de ECU het ding laat pendelen tussen arm & rijk door de inspuiting aan te passen en het op die manier met een PID terugkoppeling redelijk nauwkeurig rond Lambda 1 (14,7:1) kan houden.
Alleen dat betekent in de praktijk dat je bv een halve seconde op 13,5:1 zit en een halve seconde op 15,5:1
En vooral die laatste zul je voelen als even inhouden, als je op een constante 15.5:1 zit zou de motor prima moeten kunnen rijden onder lichte belasting.
Een wideband lambdasonde kan je tussen ~10:1 en 17:1 gewoon precies vertellen wat de exacte samenstelling van het mengsel is.
Echt duur zijn ze overigens ook niet met controller (~150 euro), maar integreren in je huidige ECU als die er niet voor geschikt is is zo goed als onmogelijk (of je moet de complete code gaan reverse engineeren)
leeg
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Hebben mensen hier ervaring met Restyle Wear? Specifiek de textiel pakken die ze verkopen, het ziet er namelijk er goed uit voor de prijs die ze aanbieden (200 euro voor 4 laags pak).
Zit overigens nu op les 6, theorie al gehaald en hoop snel mijn AVB in te plannen
"Maar ik wou altijd al een racer, dat heb ik nu gehad "
Waar ken ik dat van

Ja, ik heb er ervaring mee mede omdat de winkel vlakbij is en het leuk geprijsd is. Ik heb volledig textielpak,laarzen en handschoenen ervan. Daar reed ik pre-Corona dagelijks mee door weer en wind. De pasvorm is op zich goed. Waterdichtheid is ook wel okee. Ik denk dat het bij duurdere merken ietsje beter zit. Gelukkig kunnen ze de kleding zelf vermaken. Bij de textiele jas van ruim jaar oud begint de klittenband bij de mouwen wel slecht te worden.Drvagax schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:06:
Hey wat leuk een motor topic op Tweakers
Hebben mensen hier ervaring met Restyle Wear? Specifiek de textiel pakken die ze verkopen, het ziet er namelijk er goed uit voor de prijs die ze aanbieden (200 euro voor 4 laags pak).
Zit overigens nu op les 6, theorie al gehaald en hoop snel mijn AVB in te plannen
Nu race je alleen maar harderJoopieboy schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Waar ken ik dat van![]()
Ik heb er mijn leren jas en broek vandaan en heb ook iets laten vermaken, over alles zeer tevreden.Drvagax schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:06:
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik kan je alleen maar adviseren, tank E5 (goede kwaliteit)charrel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:42:
[...]
Hé, die hebben we ook. Rijdt inderdaad ruk op E10. Onze garage gaf aan dat ie er niet perse stuk van gaat, hij levert gewoon aanzienlijk slechter zijn vermogen. Vooral tussen 2000 en 3000 toeren loopt ie niet lekker.
Dan loopt die motor echt fijn en kun je er nog tonnen mee rijden.
De mijne is van 2008 (laatste serie met alles d'r op
Wij rijden slechts 9k per jaar ermee (3 kinderen en hond) de rest (30k) rijd ik met de motor naar mijn werk.
Dus deze auto verslijten wij voorlopig niet (staat 150k op, rijd nog steeds als nieuw
Hij bevalt me echt uitstekend en ik ga echt geen andere kopen. Tegenwoordig krijg je altijd een klein frut motortje waarbij, na een ton, minimaal de turbo aan flarden ligt. Nee dankje.
En stap je na 6 uur en 500km af van 'shit, ik moet nu al tanken en stoppen'
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Hey die ken ik ookJoopieboy schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Waar ken ik dat van![]()
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Zegnoes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Hey die ken ik ookmaar ben wel iets minder oude-lul gaan rijden dan een GS
Wie reed hier ook alweer een RT museumstuk?
Ok ok, die had ik aan kunnen zien komenJoopieboy schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:42:
[...]
ZegNoem je mij nu een oude lul?
Wie reed hier ook alweer een RT museumstuk?
In ander nieuws, voor mn R1250RS deze auspuff besteld:

Remus BlackHawk, in het zwart met Carbon. Kunnen we afscheid nemen van het grote chromen geval wat er nu (standaard) op zit.
[ Voor 4% gewijzigd door noes op 16-07-2020 14:59 ]
Dik ding! Had er vanochtend ook nog voor gekeken omdat ik iets wil hebben voor de vakantie over een maand. Maar de prijs van die dingenVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
Zondag de MT-09 verkocht. Gister 2 uur gereden op de motor van mijn buurman. Vandaag in mijn garage geparkeerd..![]()
[Afbeelding]

Je sig is verkeerdVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
Zondag de MT-09 verkocht. Gister 2 uur gereden op de motor van mijn buurman. Vandaag in mijn garage geparkeerd..![]()
[Afbeelding]
Dikke fiets!
Benieuwd wat je van het gas response vond, want bij mijn 990 is die al aardig digitaal en dat schijnt dus origineel nog veel erger te zijn geweest.

Het is moeilijk om 30 te rijden en nog moeilijke rom een constante snelheid onder de 100 te houden, elke drempel in de weg is even beetje gas bij. Was even wennen en nu is het aardig te doen hoor.
Ik vond het wel meevallen om eerlijk te zijn. Dusdanig dat ik de koop heb geslotenkneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:20:
[...]
Benieuwd wat je van het gas response vond, want bij mijn 990 is die al aardig digitaal en dat schijnt dus origineel nog veel erger te zijn geweest.![]()
Het is moeilijk om 30 te rijden en nog moeilijke rom een constante snelheid onder de 100 te houden, elke drempel in de weg is even beetje gas bij. Was even wennen en nu is het aardig te doen hoor.
Ik heb het idee dat de afschrijving ook giga gaat zijn.Thoit schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:05:
[...]
Dik ding! Had er vanochtend ook nog voor gekeken omdat ik iets wil hebben voor de vakantie over een maand. Maar de prijs van die dingen
Als ik zag dat 95% van alle motoren die ik tegenkwam naar en van de Eifel een GS1200 was denk ik dat de 2e hands markt overspoeld gaat worden.
Waar je vroeger een CBR600F bijna kado kreeg, gaat de GS denk ik ook een flinke occasion prijsdrop tegemoet.
Cool gratz! benieuwd naar je bevindingen!418O2 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:20:
[...]
Ik vond het wel meevallen om eerlijk te zijn. Dusdanig dat ik de koop heb gesloten
En benieuwd naar je verbruik etc.
Ik las dat die blokken nogal verschillen in verbruik, sommige zuipen als de ziekte 1 op 9 en andere halen de 1 op 19?!?!
Of juist het tegenovergestelde. Als je ziet wat nu nog een oudere GS moet kosten..kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:22:
[...]
Ik heb het idee dat de afschrijving ook giga gaat zijn.
Als ik zag dat 95% van alle motoren die ik tegenkwam naar en van de Eifel een GS1200 was denk ik dat de 2e hands markt overspoeld gaat worden.
Waar je vroeger een CBR600F bijna kado kreeg, gaat de GS denk ik ook een flinke occasion prijsdrop tegemoet.
Precies. En jonge GS'en met volledige historie zijn ook best zeldzaam nog steeds ben ik achter gekomen. Inruil krijgen de meesten ook nog de hoofdprijs voor momenteel, omdat de dealers bijna geen aanbod hebben.Thoit schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:23:
[...]
Of juist het tegenovergestelde. Als je ziet wat nu nog een oudere GS moet kosten..
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik ga het beleven. Het is voor mij puur voor de lulzkneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:23:
[...]
Cool gratz! benieuwd naar je bevindingen!
En benieuwd naar je verbruik etc.
Ik las dat die blokken nogal verschillen in verbruik, sommige zuipen als de ziekte 1 op 9 en andere halen de 1 op 19?!?!
:strip_exif()/f/image/XKbaij5I0Frnj16gJtxRL20h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U815zrSJLg6pDtMZmstbRlYE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QBUbvmJ6BD05FfwLXuRTrAKq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door 418O2 op 16-07-2020 16:04 ]
Ik vind het toffe fietsen, maar ik zou er al snel niet meer 1 willen omdat ik dan eigenwijs ben en liever voor iets "exclusievers" kies.
Oh dan zit je hoe dan ook goed!418O2 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:25:
[...]
Ik ga het beleven. Het is voor mij puur voor de lulz
Gaaf hoor zo een 1200 RallyeVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
[Afbeelding]
Droomfiets! Adventure vering zonder het extra gewicht van de Adventure tankVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
[Afbeelding]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Gefeliciteerd met deze puike aankoopVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
Zondag de MT-09 verkocht. Gister 2 uur gereden op de motor van mijn buurman. Vandaag in mijn garage geparkeerd..
Wat @Joopieboy zegt, welkom in het kamp...
Ik ben het met je eens dat je ze écht heel veel ziet. Misschien zijn ze ook wel wat overgewaardeerd. Ik heb er sinds kort ook één... En om eerlijk te zijn, ik ben echt heel tevreden met de aankoop. Wat mij betreft is het een alleskunner. Om die reden heb ik hem ook gekocht en ik ben niet van plan om hem te verkopen de komende tien jaar. Met die gedachte in het achterhoofd zal de afschrijving mij ook een zorg zijn. De afschrijving van mijn BMW vierwieler is een heel stuk groter..kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:22:
[...]
Ik heb het idee dat de afschrijving ook giga gaat zijn.
Voor het stukje "exclusiviteit" (ben ik ook met je eens) heb ik een 1200 GS in Namibia Orange, die zie je niet zoveel.
---
Sinds kort trouwens ook eigenaar van een Schubert C4 Basic in het wit (want zilver is voor ouwe mannen heb ik begrepen..). Dit had ik veel eerder moeten doen, wat een fijne helm. De meerprijs ten opzichte van een nieuwe HJC in de categorie IS-17 meer dan waard, wat mij betreft.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Pasvorm van de Schubert toevallig ongeveer hetzelfde als de HJC ?JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:49:
Sinds kort trouwens ook eigenaar van een Schubert C4 Basic in het wit (want zilver is voor ouwe mannen heb ik begrepen..). Dit had ik veel eerder moeten doen, wat een fijne helm. De meerprijs ten opzichte van een nieuwe HJC in de categorie IS-17 meer dan waard, wat mij betreft.
Zoals @Joopieboy en @JanHenk al zeiden: welkom bij de BMW fanclubVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
[Afbeelding]

Dit is wel een heel leuke kleurstelling zo

En over afschrijving zou ik me niet al teveel zorgen maken (@kneusteun) - de GS is vrij popuplair. En wat m extra waardevast maakt is dat iedereen bij een BMW R-serie wéét dat ze veel kilometers kunnen maken, terwijl men bij mn S1000RR met 52.500km het allemaal al zo veel vond. Een GS of RT met 200.000 km op de klok is niet bijzonder (mits goed onderhouden natuurlijk).
De verhalen over verbruik van 1:9 ken ik niet, kan je iets delen?
Ik heb dus de HJC IS-17 jaren gehad en was toe aan wat nieuws. Ik heb de eeuwige concurrenten Shoei en Schubert beide op gehad. Niet beide gereden, maar wat mij betreft zat de Schubert fijner. Inderdaad vergelijkbaar met de HJC, in mijn beleving. Toen nog een avondje met de Schubert gereden en ben er erg blij meeWillem30 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:57:
[...]
Pasvorm van de Schubert toevallig ongeveer hetzelfde als de HJC ?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Verwijderd
En buiten het seizoen valt dat echt niet op dat er zoveel van zijn. Dan heb je nog andere populaire woon werk modellen zoals FJR en Honda modellen.
Dat 1 op 9 verhaal ging over het 990 blok.noes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Zoals @Joopieboy en @JanHenk al zeiden: welkom bij de BMW fanclub
Dit is wel een heel leuke kleurstelling zo
En over afschrijving zou ik me niet al teveel zorgen maken (@kneusteun) - de GS is vrij popuplair. En wat m extra waardevast maakt is dat iedereen bij een BMW R-serie wéét dat ze veel kilometers kunnen maken, terwijl men bij mn S1000RR met 52.500km het allemaal al zo veel vond. Een GS of RT met 200.000 km op de klok is niet bijzonder (mits goed onderhouden natuurlijk).
De verhalen over verbruik van 1:9 ken ik niet, kan je iets delen?
En ja ik zou mij zeker ook geen zorgen maken met een dikke GS onder de kont, perfecte werkpaard en alleskunner! en afschrijving bedoelde ik meer dat ze straks op MP wel wat goedkoper zullen worden.
Gewoon kwestie van vraag en aanbod lijkt me, en dat is zeker voor de mensen zonder GS geen slechte ontwikkeling
Ah zo! Verkeerd begrepen duskneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Dat 1 op 9 verhaal ging over het 990 blok.
En ja ik zou mij zeker ook geen zorgen maken met een dikke GS onder de kont, perfecte werkpaard en alleskunner! en afschrijving bedoelde ik meer dat ze straks op MP wel wat goedkoper zullen worden.
Gewoon kwestie van vraag en aanbod lijkt me, en dat is zeker voor de mensen zonder GS geen slechte ontwikkeling
Tja, ik denk niet dat ze snel veel goedkoper worden. De GS en GS Adventure staan 10 jaar op 1 qua best verkochte motor in Nederland. En als je dan de bron erbij pakt, zie je dat vorig jaar deze 2 typen samen bijna 2x zoveel verkocht is als de nummer 2. En dat verderop in de lijst zelfs het oude model (de 1200) er nog in staat.
.Voor de tiende keer op rij wordt BMW Motorrad daarmee marktleider, met de BMW R1250GS (of voorloper R1200GS) wederom als bestverkochte motor. Hiermee zijn de R1250GS en voorganger R1200GS ook tien jaar op rij de best verkochte motorfiets van Nederland
Gelukkig worden er relatief veel van gejat ook jaarlijks wat het geheel weer wat uit balanceertkneusteun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Dat 1 op 9 verhaal ging over het 990 blok.
Mega kut natuurlijk... die boefjes moeten met hun klauwen van andermans spullen afblijven.
[ Voor 12% gewijzigd door cyntax op 16-07-2020 18:16 ]
(Als tegenhangers van al die BMW's)

[ Voor 28% gewijzigd door f2ride2001 op 16-07-2020 19:58 ]
Welkom bij de boxer clubVidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:01:
[Afbeelding]

Heb zelf een motorjeans bij Restyle gekocht. (Barneveld als ik het goed heb). Ik heb geen directe ervaring met hun textiel pakken maar ik zou niet zo snel een pak van rond de 200 euro kopen. Vaak is een pak een een prijscategorie er boven een heel stuk beter.Drvagax schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:06:
Ik moet alleen nog wel even uitvogelen wat ik qua ruit / spoiler wil. Er zit nu een Adventure ruit op en dat werkt niet optimaal.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Zeker! Goede zaak met perfecte service! Mijzelf deze lente getrakteerd op een nieuw pak in Barneveld. Super en ze maken het ook netjes op maat als je zoals ik geen standaard maat onderbenen hebt (erg lang...).Drvagax schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:06:
I took the blue pill…
Ik zou ook niet zo snel naakt gaan, staat zo raar.VidaR-9 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:39:
Thanks allen! Vanmiddag mooie rit naar m’n vriendin gehad. Stuk gaat toch stuk lekkerder dan met een naked.
Ja het is @Vrijdag

Nu ja, "dress for the slide, not the ride" kan hier twee kanten opVuikie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:24:
[...]
Ik zou ook niet zo snel naakt gaan, staat zo raar.![]()
Ja het is @Vrijdag![]()
C3 en C4 Pro wél, de C4 gewoon niet. Iets andere pasvorm wat ze weer veranderd hebben.Willem30 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:57:
[...]
Pasvorm van de Schubert toevallig ongeveer hetzelfde als de HJC ?
Daarom krijg ik in een HJC knallende hoofdpijn en in een Schuberth niet.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Overigens, 3 maanden stil staan onder een hoes is blijkbaar niet al te best voor een motor. Veel van het chroom is gaan roesten, en helaas lijkt het geen oppervlakkige roest want het komt alweer terug nadat ik het vorige week verwijderd had. Zijn hier simpele (lees: betaalbare) oplossingen voor, of is het enige dat echt helpt alles opnieuw laten verchromen? Het gaat echt om heel veel onderdelen dus dat zou zeer kostbaar worden
[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 17-07-2020 10:21 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Harley met chroom verkopen en een motor zonder chroom kopen?LankHoar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:20:
Overigens, 3 maanden stil staan onder een hoes is blijkbaar niet al te best voor een motor. Veel van het chroom is gaan roesten, en helaas lijkt het geen oppervlakkige roest want het komt alweer terug nadat ik het vorige week verwijderd had. Zijn hier simpele (lees: betaalbare) oplossingen voor, of is het enige dat echt helpt alles opnieuw laten verchromen? Het gaat echt om heel veel onderdelen dus dat zou zeer kostbaar worden
Nee zonder grappen. Mijn vriendin wou een cruiser ook met chroom. Daar is ze vanaf gestapt na een opmerking van een verkoper, verwacht dat je hem wekelijks moet poetsen of in ieder geval een paar keer per maand ook al rij je er niet mee. Mocht je toevallig in de regen terecht komen dan moet je heb al helemaal schoonmaken/poetsen.
Chroom roest ook nietLankHoar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:20:
Zo, vanmorgen om 7u is mijn motor opgehaald. Viel nog niet mee om dat 300kg wegende dingen via een rijplank de bus in te krijgen met zijn 2'en, goede ochtendgymnastiek. Beetje vreemd gevoel om je kostbare bezit zo mee te geven met een vreemde, maar maandag kan ik hopelijk weer rijden met een volle achterband
Het is je metaal eronder wat roest omdat chroom poreus is, er zijn wel behandel methodes om dat te sealen maar ik heb geen idee of dat beetje betaalbaar is.
Als je chroom weer wil laten blinken kan je het met aluminium folie oppoetsen, let wel dat dit een tijdelijke oplossing is want de roest zit er dus al onder.
De Honda die ik laatst had gekocht had ook wat roestige onderdelen. Heb deze in een bak met Cola gegooid en een dag laten staan. Daarna met aluminium folie eraf gepoetst. Ook heb je tegenwoordig roestomvormer met primer erin, ook dat werkt prima.LankHoar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:20:
Zo, vanmorgen om 7u is mijn motor opgehaald. Viel nog niet mee om dat 300kg wegende dingen via een rijplank de bus in te krijgen met zijn 2'en, goede ochtendgymnastiek. Beetje vreemd gevoel om je kostbare bezit zo mee te geven met een vreemde, maar maandag kan ik hopelijk weer rijden met een volle achterband
Maar bij chrome als het oppervlakkig is poets ik het met chromepoets of met een stalen sponsje waarmee je de wasbak kan schoonmaken. Dit uiteraard eerst even op een niet zichtbaar deel testen!
Grapjasbleufred1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:30:
[...]
Harley met chroom verkopen en een motor zonder chroom kopen?![]()
Nee zonder grappen. Mijn vriendin wou een cruiser ook met chroom. Daar is ze vanaf gestapt na een opmerking van een verkoper, verwacht dat je hem wekelijks moet poetsen of in ieder geval een paar keer per maand ook al rij je er niet mee. Mocht je toevallig in de regen terecht komen dan moet je heb al helemaal schoonmaken/poetsen.
Aha, ik snap je. Nou, dan is er hier en daar toch wat chroom van het metaal af want ik zie daar gewoon roestputjes zitten. Gelukkig nog geen enorme plekken (hoewel op de achterste velg toch wel een centimer in doorsnede hier en daar) maar het stoort wel.kneusteun schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:38:
[...]
Chroom roest ook niet
Het is je metaal eronder wat roest omdat chroom poreus is, er zijn wel behandel methodes om dat te sealen maar ik heb geen idee of dat beetje betaalbaar is.
Als je chroom weer wil laten blinken kan je het met aluminium folie oppoetsen, let wel dat dit een tijdelijke oplossing is want de roest zit er dus al onder.
Bedankt voor de aluminiumtip. Tot noch toe gebruik ik het fijnste staalwol (0000) en dat werkt ook zeer goed (n.a.v. dit filmpje). Kun je ook lekker hard mee schrobben op de roest, en het chroom blinkt dan weer de pan uit
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ja, er zijn verschillende manieren van uitgedaagd worden, de een liever een circuit dag, de ander een enduro rit enz.
Het is niet dat ik Iron Butt (SS1000 of BB1500 ) nu werkelijk als een ultiem doel zie maar lange afstanden rijden bevalt me wel. Of dat nu binnendoor is (nachtrit rondje IJsselmeer, rondje Drenthe vanuit thuis starten), of over de provinciale wegen en/of snelweg.
Laat ik ook benadrukken dat de Iron Butt geen snelheidsrace is, er zitten vele waarborgen ingebouwd dat als je te snel rijd (hoger dan toegestane max) of te weinig pauzes hebt gemaakt je rit gewoon niet erkend wordt.
Ik heb er dus geen moeite mee en ik houd mezelf altijd fris door tijdig te stopen, eten, drinken enz.
In het verleden heb ik de afstand van een BB1500 (binnen 36 uur) al eens gereden (van hier naar hier ), maar nooit een gecertificeerde rit. Nu ik weer meer tijd heb zat ik er de afgelopen weken weer aan te denken, ga ik dat voor de gein nog eens doen?
Dus kijken wat voor route ik kan doen en wat het meest geschikt is, want midden in de zomervakantie moet je niet op zwarte zaterdag denken dat je over de route naar het zuiden ontspannen de afstanden kunt halen. Dus een paar weken geleden een paar mogelijkheden uitgezocht over rustige Autobahn routes.
Afgelopen zondag maar eens kijken of dat nou een beetje klopt met een proefrit waarvan ik dacht dat ie 800-1000km zou worden.
Tja het ging zo lekker, ik heb er maar gelijk 1714,1 km (1675km volgens GPS) van gemaakt, ook heb ik gedocumenteerd met foto’s dus ik zou hem aan kunnen vragen. Dit is de route ongeveer
Overigens een mooie tip voor die gene die op snelheid stijgen/dalen/links/rechts heel leuk vinden. Rij een keer de A4 (kruis Nossen) naar A44.
Ook Zuidoost Duitsland kent nog mooie gelijkwaardige routes.
De BB1500 ga ik ook nog doen maar dan op een aanrij route van de vakantie (Andalusië waarschijnlijk).
Oh, zonder foto’s geen bewijs…
start
:strip_exif()/f/image/cTmTVNohh4pv0DaMSpXuIS1u.jpg?f=fotoalbum_small)
verste punt
:strip_exif()/f/image/4tafD1QT8VjZJT9f3qPzAWIn.jpg?f=fotoalbum_small)
einde
:strip_exif()/f/image/zLF3mHF8lteraTHp2cVMn24N.jpg?f=fotoalbum_small)
GPS log
:strip_exif()/f/image/W6Xos8arU4iisb6DnjqUzqFr.jpg?f=fotoalbum_small)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Mooie rit, en helemaal mee eens, er zijn hele mooie Autobahn stukken waar je heerlijk uren met 130+ kunt rijden met mooie bochten en uitzichten! Ik ben zelf ook IBA lid, dus snap goed de uitdaging waar je het over hebt.ollie1965 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:50:
Tja het ging zo lekker, ik heb er maar gelijk 1714,1 km (1675km volgens GPS) van gemaakt, ook heb ik gedocumenteerd met foto’s dus ik zou hem aan kunnen vragen. Dit is de route ongeveer
Overigens een mooie tip voor die gene die op snelheid stijgen/dalen/links/rechts heel leuk vinden. Rij een keer de A4 (kruis Nossen) naar A44.
De BB1500 ga ik ook nog doen maar dan op een aanrij route van de vakantie (Andalusië waarschijnlijk).
Knap hoor, al zijn zulke afstanden voor mij echt puur om van vakantie naar huis te komen. Verste is volgens mij voor mij van Brno naar huis, zou volgens Google 995 KM zijn. Was toen toch wel blij dat ik toen thuis was hoorollie1965 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:50:
Nu jullie het eerder even sporadisch over de Iron Butt hier hadden. Dacht ik dit even met jullie te delen.
Ja, er zijn verschillende manieren van uitgedaagd worden, de een liever een circuit dag, de ander een enduro rit enz.
Het is niet dat ik Iron Butt (SS1000 of BB1500 ) nu werkelijk als een ultiem doel zie maar lange afstanden rijden bevalt me wel. Of dat nu binnendoor is (nachtrit rondje IJsselmeer, rondje Drenthe vanuit thuis starten), of over de provinciale wegen en/of snelweg.
Laat ik ook benadrukken dat de Iron Butt geen snelheidsrace is, er zitten vele waarborgen ingebouwd dat als je te snel rijd (hoger dan toegestane max) of te weinig pauzes hebt gemaakt je rit gewoon niet erkend wordt.
Ik heb er dus geen moeite mee en ik houd mezelf altijd fris door tijdig te stopen, eten, drinken enz.
In het verleden heb ik de afstand van een BB1500 (binnen 36 uur) al eens gereden (van hier naar hier ), maar nooit een gecertificeerde rit. Nu ik weer meer tijd heb zat ik er de afgelopen weken weer aan te denken, ga ik dat voor de gein nog eens doen?
Dus kijken wat voor route ik kan doen en wat het meest geschikt is, want midden in de zomervakantie moet je niet op zwarte zaterdag denken dat je over de route naar het zuiden ontspannen de afstanden kunt halen. Dus een paar weken geleden een paar mogelijkheden uitgezocht over rustige Autobahn routes.
Afgelopen zondag maar eens kijken of dat nou een beetje klopt met een proefrit waarvan ik dacht dat ie 800-1000km zou worden.
Oh, zonder foto’s geen bewijs…
start
[Afbeelding]
verste punt
[Afbeelding]
einde
[Afbeelding]
GPS log
[Afbeelding] ..
IBA Germany, oke eens kijken. Zoals gezegd, als ik dat echt als doel heb dan had ik al meerdere SS1000 en BB1500 gehad. Het is niet het ultieme doel, ik zie wel wanneer en waar ik het aanvraag.mkrmr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:32:
Mooie rit, en helemaal mee eens, er zijn hele mooie Autobahn stukken waar je heerlijk uren met 130+ kunt rijden met mooie bochten en uitzichten! Ik ben zelf ook IBA lid, dus snap goed de uitdaging waar je het over hebt.Je kunt ook je rit laten certificeren bij de IBA Germany, of wou je het naar de VS sturen?
Ja, hele mooie bochten bij 130+ het zijn dan namelijk ook echt bochten, je moet echt duwen/hangen om te sturen. En het effect op je is hetzelfde als op een bochtig weggetje bij 70-80 km/h.
Snelweg in NL is op sommige punten ook een noodzakelijk kwaad als het woonwerk is.Chakotay schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:36:
@ollie1965 grappig om te zien, is weer eens wat anders... Ik zie snelweg vooral als noodzakelijk kwaad voor woonwerk en om zonder al te veel tijd kwijt te zijn naar een leuk gebied te komen, maar je kunt het natuurlijk ook voor de lol doen
En ja in NL zij de rijkswegen meestal te recht om echt lekker te sturen, maar er zijn echt wel plaatsen in NL waar je op de rijksweg moet sturen, maar dat is een heeeeel klein percentage t.o.v. bijvoorbeeld D, F, S, CH, A, I
Dit , hierom en hierom
Dus je tank gaat ervan roesten. Laat het nu ook zo zijn dat motoren door velen in de winter gestald worden. Dan geef je het Ethanol de tijd om vocht aan te trekken en je tank aan te tasten.
Nu met E10 zit er meer in en trekt het ook harder vocht aan. En niet alleen je tank lijdt er door maar de rest ook. Aluminium, kleppen/pompen worden poreus/gaan oxideren. Nu is dat niet erg. Dat gebeurd door de jaren heen ook met E5 of E0 maar het versnelt het proces wel. Dat houd in dat je vaker voor onderhoud aan de beurt bent en/of je motor niet zo makkelijk een oldtimer zal worden.
[ Voor 0% gewijzigd door Jurrian120 op 17-07-2020 13:11 . Reden: Typo ]
Maar het lijkt mij dat de fabrikant dat wel heeft ingecalculeerd met de onderhouds intervallen voor de motor?Jurrian120 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:06:
Nu met E10 zit er meer in en trekt het ook harder vocht aan. En niet alleen je tank lijdt er door maar de rest ook. Aluminium, kleppen/pompen worden poreus/gaan oxideren. Nu is dat niet erg. Dat gebeurd door de jaren heen ook met E5 of E0 maar het versnelt het proces wel. Dat houd in dat je vaker voor onderhoud aan de beurt bent en/of je motor niet zo makkelijk een oldtimer zal worden.
Als voorbeeld in NL de slinger van de A12 richting het oosten naar de A27 richting het noorden. Best aardige bochtjes, maar daar zit je zo op de 150-170 tegen de tijd dat het daadwerkelijk als bocht aanvoelt...
[ Voor 32% gewijzigd door Chakotay op 17-07-2020 13:28 ]
Die radius/snelheid verhouding valt best mee, daarom verwees ik ook na de A4/A44 (en andere in ZO D)
Die A4/A44 begint echt al bochtig te worden bij 130 (140 op mijn teller) en omdat het daar onbegrensd is ben ik een paar keer echt gaan sturen. Maar op sommige stukken moest ik echt stoppen bij 150 (echte km/h) omdat of het overzicht er niet meer was, maar ook dat ik gewoon merkte dat ik bijna mijn rijbaan niet zou kunnen volgen.
En dat blijft voor mij dan wel voorop staan, gewoon de regels aanhouden en niet 3 banen gebruiken om een bocht in de rijksweg sneller te kunnen nemen (dus geen asociaal rijgedrag en stunten).
Mij zul je dus ook niet betrappen op "duwen/bumperkleven", in D weten ze gewoon hoe dat moet en men houd rekening met elkaar en kijkt verder vooruit/achteruit.
Het is dat de "evil mapmaker" in D de deur uitgezet is anders kon je er even een kijkje nemen.
EDIT: Leuke bochten in NL om bij mij in de buurt er maar een paar te laten zien.
Roosendaal Bergen op Zoom Heijningen Standaardbuiten/Noordhoek Standaardbuiten/Noordhoek2
Enfin er zijn er genoeg maar niet aaneen gesloten zoals in het buitenland
[ Voor 33% gewijzigd door ollie1965 op 17-07-2020 14:00 ]
Dit , hierom en hierom
Zeker. Het is zo dat een motor/auto/huis etc allemaal een verwachte leeftijd heeft. We leven in een weggooi economie en of je het leuk vind of niet is je motor daar ook onderdeel van.Pagman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:19:
[...]
Maar het lijkt mij dat de fabrikant dat wel heeft ingecalculeerd met de onderhouds intervallen voor de motor?
Anders krijg verkoop je als bouwer eenmalig iets en daarna niet meer (het is niet zo zwart wit maar de gedachtegang erachter). Dat is voor een korte periode leuk voor de omzet maar daarna zal het bedrijf omvallen.
Deels heeft dit te maken met overheden/staten die restricties opleggen. Denk aan DB's/emissies en het overlevingsrecht van een bedrijf. Je mag namelijk onderdelen maken en verkopen. Het is dus niet dat bijvoorbeeld alleen BMW onderdelen mag maken en verkopen. Niet dat het gebeurd aangezien ze veelal onderdelen van andere merken pakken en deze bij elkaar schroeven tot een motor.
Maar terug komend op het Ethanol verhaal. Het kan/is het einde van de wereld ook niet en al is er rekening mee gehouden vocht (H2O) sloopt meer dan het goed is.
Al kan het ook wenselijk zijn in motoren met belachelijk hoge compressie/vermogen. Voorbeeld hiervan is de BMW M4 GTS die het gebruikt voor verkoeling (koelere lucht =/= minder last van knock).
Knock is ontbranding van de brandstof door warmte (hoger octaan gehalte kan beter tegen de hitte waardoor knock pas bij hogere temperaturen ontstaat.
En een eigenschap van Ethanol is dat het sneller ontbrand. Daardoor kan je in een kortere periode meer brandstof ontbranden (en dus ook potentieel meer vermogen halen).
[ Voor 2% gewijzigd door Jurrian120 op 17-07-2020 13:55 . Reden: Typo ]
Sorry, maar dat is best wel behoorlijke onzin.Jurrian120 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:06:
Nog een toevoeging over E5/10 tanken. Het probleem wat motoren meer hebben dan auto's is dat Ethanol hygroscopisch is (net als remvloeistof en een van de redenen dat het ook zo vaak vervangen moet worden). Veel auto's hebben al voor tientallen jaren een plastic tank. Motoren hebben dat veelal niet.
Dus je tank gaat ervan roesten. Laat het nu ook zo zijn dat motoren door velen in de winter gestald worden. Dan geef je het Ethanol de tijd om vocht aan te trekken en je tank aan te tasten.
Wereldwijd wordt er al 40+ jaar op ethanol blends gereden, die nog veel meer ethanol bevatten dan wij hier hebben. Als oxidatie e.d. een serieus issue was, dan hadden we er 20 jaar geleden al over gehoord dat het problemen oplevert.
Er zijn een paar uitzonderingen, zoals bepaalde direct ingespoten motoren of serieus oude motoren, maar 95% van bouwjaar 2000 en later kan gewoon tegen ethanol. Daar hebben ze (de voertuig fabrikanten) de aluminium legeringen op aangepast, rubber samenstellingen, etc. Het is allemaal al ethanolbestendig.
Dat ethanol mild hygroscopisch is klopt wel, maar hoeveel lucht pomp jij door je benzinetank heen alssie stil staat? Ik helemaal niks. Sterker nog, er zitten niet voor niets klepjes in de tankdop die de lucht buiten en benzinedamp binnen houden tenzij de druk te hoog wordt.
Als je motor stil staat, kan er dus nagenoeg geen extra water opgenomen worden in de brandstof. Hooguit het kleine beetje wat in die paar liter lucht zit die al in de tank aanwezig is op het moment van stallen.
De hele hetze tegen ethanolhoudende brandstof is gebaseerd op theorieen over de eigenschappen van ethanol opzich, zonder het in de context te plaatsen van een voertuig.
Trekt het water aan? Ja in theorie wel. Gebeurt dat in werkelijkheid ook? nee, want de tank zit hermetisch dicht.
Kan ethanol aluminium aanvreten? ja, puur ongelegeerd aluminium wel. Gebeurt het in de praktijk ook? Nee, want in de voertuigindustrie wordt al 20+ jaar een aluminiumlegering gebruikt die er tegen kan.
etc etc.
Ik zeg niet dat het niet kan. En zoals je aangeeft heeft het amper effect. Ik geeft ook aan dat het versnellend werkt. Niet dat ze het niet aanpassen. Tuurlijk houden ze er rekening mee.McKaamos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:01:
[...]
Sorry, maar dat is best wel behoorlijke onzin.
Wereldwijd wordt er al 40+ jaar op ethanol blends gereden, die nog veel meer ethanol bevatten dan wij hier hebben. Als oxidatie e.d. een serieus issue was, dan hadden we er 20 jaar geleden al over gehoord dat het problemen oplevert.
Er zijn een paar uitzonderingen, zoals bepaalde direct ingespoten motoren of serieus oude motoren, maar 95% van bouwjaar 2000 en later kan gewoon tegen ethanol. Daar hebben ze (de voertuig fabrikanten) de aluminium legeringen op aangepast, rubber samenstellingen, etc. Het is allemaal al ethanolbestendig.
Dat ethanol mild hygroscopisch is klopt wel, maar hoeveel lucht pomp jij door je benzinetank heen alssie stil staat? Ik helemaal niks. Sterker nog, er zitten niet voor niets klepjes in de tankdop die de lucht buiten en benzinedamp binnen houden tenzij de druk te hoog wordt.
Als je motor stil staat, kan er dus nagenoeg geen extra water opgenomen worden in de brandstof. Hooguit het kleine beetje wat in die paar liter lucht zit die al in de tank aanwezig is op het moment van stallen.
De hele hetze tegen ethanolhoudende brandstof is gebaseerd op theorieen over de eigenschappen van ethanol opzich, zonder het in de context te plaatsen van een voertuig.
Trekt het water aan? Ja in theorie wel. Gebeurt dat in werkelijkheid ook? nee, want de tank zit hermetisch dicht.
Kan ethanol aluminium aanvreten? ja, puur ongelegeerd aluminium wel. Gebeurt het in de praktijk ook? Nee, want in de voertuigindustrie wordt al 20+ jaar een aluminiumlegering gebruikt die er tegen kan.
etc etc.
Ik geeft als tl;dr aan dat het beter is om het niet te hebben dan wel. En net zoals andere al aangegeven hebben dat het ook ligt bijtend is.
Amper effect? zeg maar gerust 'geen' of 'verwaarloosbaar'.Jurrian120 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:56:
[...]
Ik zeg niet dat het niet kan. En zoals je aangeeft heeft het amper effect. Ik geeft ook aan dat het versnellend werkt. Niet dat ze het niet aanpassen. Tuurlijk houden ze er rekening mee.
Ik geeft als tl;dr aan dat het beter is om het niet te hebben dan wel. En net zoals andere al aangegeven hebben dat het ook ligt bijtend is.
Buiten Nederland wordt er al ruim 20 jaar op ethanol blends gereden. Wereldwijd zelfs 40+ jaar. Toen (20jaar terug) waren voertuigen al ethanolresistent, en wij krijgen echt geen ethanol aantastbare versies voor ons kleine landje.
De tl;dr is dat Nederlanders iets hebben gevonden om over te miepen sinds er een sticker op de pomp geplakt moet worden. Daar voor reden we namelijk ook al op ethanol blends.
Als ethanol een issue was geweest, was er wel iemand geweest die tussen 2006 (toen we begonnen met bijmengen van ethanol, of 2010 toen 5% ethanol verplicht werd in NL) en oktober vorig jaar (toen we stickers kregen) aan de bel had getrokken over problemen met ethanol.
Rond die tijd reden de Finnen en Zweden al verplicht op 10%, Brazilianen op 20%, de Thai tussen 10 en 20%, de VS tussen 10 en 20%, etc etc.
[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 17-07-2020 15:59 ]
BMW gepoetst en toch maar even ome Ali wat centjes gestuurd.
Na twee jaar met een stock miniruitje gereden te hebben toch voor een hoger tourruitje gegaan, maar begon mij te irriteren dat hij zo donker was en daardoor ontzettend log begon te lijken. Toen op AliExpress een leuk neusje gezien...
Ach, plastic, kan moeilijk fout gaan toch?

Ën daar begon de ellende... Heb ik er nou toch echt een Ali Adventure Bike van gemaakt, gewoon voor de funs
Binnenkort weer een weekje EU door voor de zomer, dit barrel blijft het geweldig doen! Kan tegelijkertijd niet wachten totdat ik een nieuw huis heb met fatsoenlijke garage, ik wil ergens iets (nog) groters...
EDIT: Voordat iemand vraagt naar de schade op het handvat... dat komt van de schuurdeur. We hebben een gedeelde fiets/scooter/motor deur en daar past de motor eigenlijk niet in zonder een beetje valsspelen. Dat is ook de reden dat ik een lekker goedkope dirty fiets heb
:strip_exif()/f/image/mcbShPmcfxnA8OYoIVjLXyHz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Crazy-Al op 17-07-2020 17:09 ]
Flauw.kneusteun schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:58:
het vraagt meer aandacht dan een
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Als je nou privé zo'n grapje maakt tegen 1 van je mannelijke vrienden, dan is het nog steeds flauw maar dan heeft bijna niemand er last van. Hier is dat anders, vind ik. We willen toch dat iedereen zich welkom voelt in dit forum?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Als een vrouw zich dan minder welkom voelt door dat grapje is het toch gemiddeld in orde ?
leeg
4x2 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:15:
Ik voel me eigenlijk wat welkomer als man zijnde![]()
Als een vrouw zich dan minder welkom voelt door dat grapje is het toch gemiddeld in orde ?

Vind je het niks, scroll je gewoon door.
Van mij persoonlijk hoeft ook niet iedereen zich welkom te voelen. Ik kom hier niet om het iedereen naar de zin te maken. Ik ga ook weer niet iemand bewust op de man (/vrouw) beledigen. Maar een geintje moet best kunnen.
Ik ben een vrouw en kon er prima om lachen.4x2 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:15:
Ik voel me eigenlijk wat welkomer als man zijnde![]()
Waarom zouden we onszelf niet mogen zijn in het kleine geval dat er wellicht een teer zieltje niet tegen kan?
I have stability. The ability to stab.
Dit topic is gesloten.