PinusRigida schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:44:
Is het compleet tegenstrijdig als mijn motor lijkt ietsjes soepeler te draaien op E10 dan op E5 en ook wat meer koppel lijkt te hebben?!
Dat laatste is misschien slechts een gevoel maar dat soepeler draaien meen ik echt te merken, vooral in vrijloop en (zeer) lage rpm's, zoals vertrek vanuit stilstand of tussen de file filteren in 2'e of 3'e... (het is ook daar dat ik ietsjes meer koppel
lijk te voelen...
Reden voor mijn vraag is dat ik overal het omgekeerde lees: E5 ("Euro 98 zoals wij het hier meestal noemen) zou in principe toch voor iets fellere ontbranding zorgen en marginaal betere prestaties en betere brandstofconsumptie en da's meteen een volgende constatatie en deze keer niet louter gevoel:
ook weer compleet contra-intuïtief heb ik m'n laagste verbruik op E10 gehaald i.p.v. op E5 : 1,8L/100km(!) op een rit van zo'n 60km.
Voorheen met E5 steeds stabiel op 2,1 à 2,2, en nu plots 1,8 en het is niet dat ik er zo ontzettend op let: ja, ik ben een rustige chauffeur en het is sowieso een zuinige motor maar het zou toch omgekeerd moeten zijn; Euro 98 zou toch voor marginaal betere benzineconsumptie moeten zorgen dan Euro 95 maar bij mij lijkt alles wel omgekeerd...
Is recent model: bj2019 en kan perfect op E5 draaien maar lijkt het beter te doen op E10 terwijl ik bijna overal het omgekeerde lees/hoor
Iemand gelijkaardig verhaal?
Het is heel simpel. Het zit 'm in de afstelling.
Elke motor kan op E5 en op E10 rijden mits daar voor afgesteld.
Om daar wat verder over te gaan uitwijden:
Het verhaal dat ethanol van alles aantast heeft ergens wel een kern van waarheid, maar in de voertuig industrie worden aantastbare materialen (soorten rubber, aluminium legeringen, etc) al 20 a 30 jaar niet meer gebruikt.
In een deel van de wereld rijdt men al 40+ jaar op ethanol blends. Meest befaamde land daarin is toch wel Brazilië, maar ook om ons heen zijn er landen waar ze al veel langer ethanol pompen dan wij dat doen.
Het is voor een voertuigfabrikant helemaal niet interessant (kosten efficientie) om speciaal voor onze markt onderdelen te maken uit andere soorten materialen. Dus wij krijgen die ethanolresistente materialen ook al zo lang als de rest van de planeet.
Daar hoef je dus niet bang voor te zijn, tenzij je een oldtimer rijdt.
Wat wel een issue kan zijn, is dat ethanol vrij sterk is in rommel losweken. Benzine is helemaal niet zo mooi puur en bevat best wel veel verschillende componenten die helemaal nergens voor dienen.
Onder andere stofjes die de karakteristieke geur van benzine produceren. Laat je dat te lang stil staan, dan komt er vanzelf een geel-achtig laagje aan de binnenkant van b.v. de tank en vlotterkamers (indien carburateurs) te zitten. Dat laagje wordt opgelost door ethanol en verstopt dan de sproeiers of injectoren.
Kortom, als je maar genoeg rijdt en langzaam het ethanolpercentage opvoert, komt de troep langzaam los en wordt mee verbrand tot alles schoon is. Daar na is het geen probleem meer.
Eventueel smijt je een paar keer wat injectiereiniger-additief bij de benzine in.
Leuk weetje: als je je neus boven een tankje synthetische benzine houdt (b.v. Aspen4), ruikt dat helemaal niet zo erg naar benzine als benzine die is gedestileerd uit aardolie. Zit gewoon minder nuteloze prut in.
Waar je wel tegen issues aan kan lopen, is dat veel motoren geen feedback mechanisme hebben om te checken hoe de verbranding is gegaan.
Auto's hebben lambdasondes om aan de uitlaatgassen te snuffelen of de verbranding goed ging. Teveel brandstof of juist teveel lucht zorgt voor een andere uitlaatgas samenstelling, maar betekent ook dat je meer of minder vermogen/koppel produceert.
Je moet dan dus puur op basis van afstelling (mappings in een ECU of stelschroefjes/jets in een carburateur) gaan inregelen dat het juiste mengsel van lucht en brandstof wordt gemaakt.
Maar, ethanol bevat minder calorieen dan benzine. Dus dan zou je daar voor moeten afstellen zodra je andere brandstof gaat tanken, anders klopt de verhouding brandstof/lucht niet meer.
Ook als je een hypermoderne motor hebt die wél een lambdasonde heeft, kan het prima zo zijn dat de ECU niet juist kan afregelen op de brandstof die je tankt.
Dat kan dus prima de reden zijn dat je motor beter en/of zuiniger loopt op E10 dan op de E5 die iedereen aanraad. Het kan prima zo zijn dat de fabrikant software in de ECU heeft gezet die beter is afgestemd op E10.
Wil je heeeeel graag op E5 rijden, dan moet de ECU omgeprogrameerd worden, danwel voor de gek gehouden worden met een tuning kastje zoals een Powercommander.
Het verhaal dat Super98 (niet Euro98!) feller brand is lariekoek trouwens. Het getal aan het einde is het octaangetal (niet gehalte, wat terecht al opgemerkt wordt).
Kortgezegd, er zitten twee bestanddelen in benzine die bepalen op welk moment benzine spontaan in de fik vliegt als je het onder druk zet. Iso-octaan en N-heptaan. Het octaangetal duid op de verhouding tussen die twee. Benzine zal nooit vrij zijn van N-heptaan, wat spontane ontbranding veroorzaakt.
Tijdens de compressieslag van de motor wordt de benzine en lucht samengeperst. Is het octaangetal te laag, dan begint het al te branden voordat de bougie een vonkje geeft en de zuiger niet over zijn hoogste punt heen is. Dan ga je de zuiger terugduwen tegen de draairichting van de motor in.
Is het slechts een klein beetje te vroeg, dan verlies je vermogen/koppel. Is het teveel te vroeg, dan vliegen de zuigers en drijfstangen door de zijkant van het motorblok naar buiten.
Waar deze eigenschap interessant kan zijn, is wanneer je er voor zorgt dat de compressie hoger wordt. Bijvoorbeeld door een heel klein beetje van de kop van het blok af te schaven, dunnere pakkingen te gebruiken, etc. Of als je een supercharger/turbo monteert die de lucht alvast een beetje samenperst voordat de motor zijn rondje compressie er overheen gooit en je totale compressieverhouding dus hoger wordt.
Dan moet je wel benzine gaan tanken met een hoger octaangetal.
Of de fabrikant moet je voertuig er op hebben gemaakt dattie dat echt nodig heeft, maar dan staat het wel in het boekje danwel op een sticker bij je tankdop.