Vandaag mijn R1200GSA weggebracht in verband met een luide tik in de rechter cylinder. Eerst dacht ik dat het 'hoorde' aangezien de boxer blokken sowieso agrarisch klinken en komende van een 1100GS weet ik niet beter. Maar na een vergelijking met de R1200GSA van een maat is de tik bij mij wel minimaal 2x zo luid. Daarnaast is het zelfs op de snelweg te horen met oordoppen in, het komt dus boven het motorgeluid en windruis uit. Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de nokkenassen(lagers), dit vermoeden werd bevestigd door de dealer aangezien zij in het verleden wel cases hebben gehad waarbij de nokkenassen insleten op deze motoren. Zij gaan er dus mee aan de slag, hopelijk heb ik mijn motor snel weer terug. Gelukkig valt alles onder garantie dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.
In de tussentijd mag ik mij vertoeven op een gloednieuwe F900R leenmotor, ik heb al sinds mijn rijlessen niet meer op een moderne naked type gereden dus dit was weer even wennen! Hieronder in het kort mijn bevindingen opgesomd:
Afwerking en kwaliteit:
Zoals wij die van BMW mogen verwachten, op electronisch gebied en ook de kwaliteit van de materialen doet mij denken aan mijn GSA, dus BMW bespaard niet op de goedkopere modellen. Het blauwe lak oogt zeer strak en mooi! Het TFT scherm is volgens mij hetzelfde als die op mijn GSA inclusief alle gizmo's.
Al het verlichting is in LED uitgevoerd en zijn verbonden aan een lichtsensor, de koplamp zal dus bij daglicht alleen DLR voeren en wanneer het donker is automatisch overschakelen op dimlicht. Het zadel met de voering doet mij ook denken aan die op mijn GSA.
De remmen zijn van Brembo en hebben zoals verwacht een goede 'bite'. Van de spiegels had ik verwacht dat ze prima zouden zijn aangezien het de standaard BMW spiegels zijn, maar niets in minder waar. Door de zithouding wat besproken gaat worden in het volgende punt zit je met je hoofd te dichtbij de spiegels waardoor er bijna niets in te zien is. Onder het zadel is maar weinig ruimte om iets op te bergen, wel is er een inham gemaakt in de bodemplaat van het zadel waar je met een elastiek wellicht een schijfremslot kwijt kan.
Zithouding:
Zithouding is vreemd, komt door de korte wielbasis en omdat ik het niet gewend ben. Ik krijg het gevoel alsof ik continue in een squat houding zit met mijn hoofd boven het voorwiel. Zijn die oefeningen toch ergens goed voor

. Maar wellicht is het gewenning, ik heb er nog maar 30km op gereden. Zelf ben ik 1,75m en de motor voelt al enorm klein aan, dus als je langer bent gaat het geheid oncomfortabel zitten.
Rijeigenschappen:
De nieuwe F900R komt met verschillende rijmodi, toen ik bij de dealer wegreed deed ik dat in 'Road' mode. Daarbij kreeg ik binnen de eerste 30 seconden al het gevoel van 'wat... is dit het???'. Om dat probleem direct op te lossen ramde ik al rijdend 2x op de 'mode' knop om het apparaat in 'Dynamic' te krijgen. Dat is al een stuk beter! Zelf kom ik namelijk van grote 1 cylinders en V2's waardoor ik aan een gevoelige directe gasresponse gewend ben geraakt. Zo rij ik op de GSA ook altijd in Dynamic Pro. De vering van ZF is instelbaar en op Dynamic voldoet die ook aan mijn verwachtingen. In bochten blijft de vering voorspelbaar en tijdens het remmen zakt de voorzijde niet teveel in. De reactie is heel direct.
Uitlaat en Geluid:
De standaard uitlaat ziet er goed afgewerkt uit en heeft niet een grote aanwezigheid op de motor, het is dus geen mega sigaar die buiten proporties is zoals op bepaalde andere motoren. In Dynamic wordt het motorgeluid ook wat luider en komt er een mooie diepe grom uit de uitlaat zonder asociaal te zijn.
Opties die ik zie:
Volgens mij heb ik een full option F900R meegekregen dus met de volgende noemenswaardige zaken:
- Quickshifter + blipper (werkt fantastisch en zonder schokken zoals ik gewend ben van BMW)
- TFT (goed afleesbaar en zeer ergonomisch te bedienen met het wiel)
- Middenbok (huh? op een naked? zie ik dat goed?)
- Bagagedragers (mooi weggewerkt in de lijnen van de motor)
- Rijmodi (Rain, Road, Dynamic)
- Elektronisch verstelbare vering
- LED verlichting
- Handvat verwarming
- ABS Pro, Dynamic Traction Control etc. etc.
- Keyless ride
Ik heb alles even samengesteld op de BMW website en kom uit op een bedrag van rond de 12700 euro voor dit alles. Dat is alsnog een behoorlijk bedrag wat ik er persoonlijk niet voor over zou hebben, maar ik kan mij voorstellen dat dit wellicht wel een waardige optie is over een paar jaar als tweedehands motor!