Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.016.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12
@SniperGuy heh, mijn redenatie was van communicatie vs muziek is dat communicatie daadwerkelijk informatie over probeert te brengen waar je op 'moet' letten, en muziek meer achtergrondgeluid is wat ik prima kan negeren. Maar gewoon allebei niet is ook het beste natuurlijk, wat hier 90% van de ritjes ook het geval is. Ik heb niet eens een communicatiesetje in de helm, als ik een keer met muziek rij is dat met een goed afsluitende in-ear koptelefoon :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 22:26
Bedankt voor jullie feedback, maar even wat verduidelijking,

De bedoeling is om met 6 man (misschien 8 ) zo'n communicator te kopen, waarbij een paar dagelijks forensen en de andere alleen af en toe met mooi weer rijden.

Qua afleiding snap ik dat constant gemekker in je oor erg afleidend kan zijn. Desalniettemin is het erg fijn om toch van te voren te weten als je op een file of ongeluk in rijdt (en horen waar een filtser staat is ook niet onhandig).
Daarnaast denk ik (zoals een deel van jullie al heeft beaamt) dat een communicator juist veel afleiding voorkomt doordat ik niet omlaag hoef te kijken naar de navi of op mensen moet gaan schreeuwen om de volgende afslag te nemen.
Hands free bellen is inderdaad nogaltijd afleidend en is ook niet de bedoeling om constant te gebruiken maar een enkele keer naar huis bellen dat ik toch wat later ben door een onverwachte file kan wel eens handig zijn.

M.b.t. 'ga voor kwaliteit/de dure' zijn er hier mensen die een goed merk hebben want als ik zo wat zoek op het internet is Sena de Apple van communicators (kost een hoop doet een beetje), werkt bij Cardo alleen de de nieuwste en de duurste en andere merken zijn het ook niet.

Het idee achter het zoeken van een goedkoper merk is dat deze ook te betalen is voor de mensen in mijn vriendengroep die niet dagelijks forensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@distroyer117 Ga er sowieso van uit dat verschillende merken niet (goed) met elkaar communiceren, en soms zelfs verschillende types niet.
Als je alleen verbinding hebt via bluetooth moet je ook redelijk dicht bij elkaar rijden/zitten. Voor meer afstand tussen de setjes heb je PMR (portofoon) nodig.

Ik heb zelf ooit een Midland BT2 gehad met mijn vrouw. Voor communicatie op afstand hebben we er portofoons met bluetooth en een PTT knop bij gekregen.
We gebruikten de communicatie eigenlijk maar sporadisch, en ik zie er zelf de meerwaarde niet zo van in. Ook met een groep is het makkelijk om signalen af te spreken als iemand moet tanken of als je verkeerd rijdt, en verder kan je voor begin van de route al afspreken waar het stoppunt is als je een route gaat rijden. Verder volg je gewoon de voorrijder, en als die fout rijdt, keer je met zijn allen om of volg je een licht gewijzigde route :)
Mijn vrouw heeft hem na een helmwissel niet meer in laten bouwen, dus ik gebruik hem nu alleen zelf nog voor muziek en kan er in theorie mee bellen. Ik heb volgens mij een keer of 5 gebeld tijdens het rijden (werd gebeld en nam op), maar zoals al gezegd leidt dat behoorlijk af.

Verder eens met eerdere posters: ga eerst rijden zonder extra afleidingen, je bent al druk genoeg met jezelf, de rest van het verkeer en de motor in het begin. Het klinkt leuk om lekker met zijn allen te ouwehoeren alsof je lekker een biertje in de achtertuin aan het doen bent, maar motorrijden is echt een andere discipline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
@Thoit een leuke Guzzi niet iets voor jou?
Een toffe jong gebruikte V7 ?
Afbeeldingslocatie: https://www.motorfreaks.nl/afbeelding-groot/164169/0/0/Moto_Guzzi_V7_III_Stone_S_6.jpg

Geen idee of die binnen jou budget te verkrijgen zijn trouwens.

Maar ik vraag me wel af of je iets kunt vinden in deze modellen waarbij je vriendin ook graag die 400km achter op wil een kan zitten.
Dat zijn geen geringe afstanden, dat vraagt om een comfortabele fiets, dus zoals jou Pan. Een flinke toermotor dus (FJR, K1600, RT, enz), of iets in de allroad hoek.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
Chakotay schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:32:
@SniperGuy heh, mijn redenatie was van communicatie vs muziek is dat communicatie daadwerkelijk informatie over probeert te brengen waar je op 'moet' letten, en muziek meer achtergrondgeluid is wat ik prima kan negeren.
Ik rijd altijd met muziek.. En vaak heb ik geeneens door wat voor muziek er nu aan het spelen is puur omdat ik gefocust ben op het rijden. Ik heb het dan wel over de leuke wegen, op de "snel"weg loop ik vrolijk mee te blèren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
distroyer117 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:52:

Daarnaast denk ik (zoals een deel van jullie al heeft beaamt) dat een communicator juist veel afleiding voorkomt doordat ik niet omlaag hoef te kijken naar de navi of op mensen moet gaan schreeuwen om de volgende afslag te nemen.
Eh, waarom zou je dat op de motor in vredesnaam doen?

Misschien eerst maar ff je lessen afmaken en gaan rijden? :+ Dan zie je vanzelf dat er gewoon hand/voetgebaren zijn voor motorrijders die in groepen rijden. En volgende afslag geeft de voorrijder gewoon aan. Daar heb je geen navigatie voor nodig, en naar een ander schreeuwen heeft al helemaal 0 zin want ze horen je toch niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
SmurfLink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:25:
[...]

Eh, waarom zou je dat op de motor in vredesnaam doen?

Misschien eerst maar ff je lessen afmaken en gaan rijden? :+ Dan zie je vanzelf dat er gewoon hand/voetgebaren zijn voor motorrijders die in groepen rijden. En volgende afslag geeft de voorrijder gewoon aan. Daar heb je geen navigatie voor nodig, en naar een ander schreeuwen heeft al helemaal 0 zin want ze horen je toch niet.
En de ervaring leert dat het lastig is om de voorrijder duidelijk te maken dat hij/zij de route niet meer goed volgt. Dus dan wacht je gewoon een goed moment af om in te halen en de groep richting een parkeerplek oid te dirigeren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
Chakotay schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:32:
@SniperGuy heh, mijn redenatie was van communicatie vs muziek is dat communicatie daadwerkelijk informatie over probeert te brengen waar je op 'moet' letten, en muziek meer achtergrondgeluid is wat ik prima kan negeren. Maar gewoon allebei niet is ook het beste natuurlijk, wat hier 90% van de ritjes ook het geval is. Ik heb niet eens een communicatiesetje in de helm, als ik een keer met muziek rij is dat met een goed afsluitende in-ear koptelefoon :P
Je moet geen hele discussies over quantummechanica of de geboorte van ons zonnestelsel over de headset gaan voeren, dan kan ik me voorstellen dat het je af gaat lijden :+
Meer dan: 'let op grind/zand/fietser/auto/vogel/flitser/die verdacht volgende auto', 'ik moet tanken' of 'we gaan deze traktor inhalen en de weg is vrij' gaat er bij ons niet over de ether.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Eddos schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:28:
[...]

En de ervaring leert dat het lastig is om de voorrijder duidelijk te maken dat hij/zij de route niet meer goed volgt. Dus dan wacht je gewoon een goed moment af om in te halen en de groep richting een parkeerplek oid te dirigeren :+
Ja precies, inhalen en signaleren is prima genoeg. Als je met 1-2 man rijdt lijkt communicatie me wel leuk via zo'n setje, maar met 8 man zou ik gillend gek worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:18:
@Thoit een leuke Guzzi niet iets voor jou?
Een toffe jong gebruikte V7 ?
[Afbeelding]

Geen idee of die binnen jou budget te verkrijgen zijn trouwens.

Maar ik vraag me wel af of je iets kunt vinden in deze modellen waarbij je vriendin ook graag die 400km achter op wil een kan zitten.
Dat zijn geen geringe afstanden, dat vraagt om een comfortabele fiets, dus zoals jou Pan. Een flinke toermotor dus (FJR, K1600, RT, enz), of iets in de allroad hoek.
Heb ik ook naar zitten kijken, vind ze erg gaaf uitzien. Ben alleen bang dat ik daar ook een beetje de power ga missen. Vond de Triumph niet traag, maar kan mij best voorstellen als ik er eenmaal aan gewend ben en ik door wil rijden ik constant volgas zit te rijden :P Opzicht niet erg, maar soms wil je even wat adrenaline als je aan het gas trekt :+

Klopt, zijn geen geringe afstanden. Maar ik rijd liever wat verder dat ik echt leuke wegen heb dan elke keer hetzelfde te moeten zien. Een allroad trekt mij op dit moment alleen een Triumph Tiger, maar dan wil ik uiteraard wel spaakwielen waardoor je gelijk weer in een duurder segment komt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

...
Hands free bellen is inderdaad nogaltijd afleidend en is ook niet de bedoeling om constant te gebruiken maar een enkele keer naar huis bellen dat ik toch wat later ben door een onverwachte file kan wel eens handig zijn.
File ?! je gaat motorrijden, je rijdt dus tussen de file door tenzij de weg hélemaal afgesloten is voor het verkeer. (maar dan sta je gewoon vooraan als het weer gaat rijden) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:07

De bedoeling is om met 6 man (misschien 8 ) zo'n communicator te kopen, waarbij een paar dagelijks forensen en de andere alleen af en toe met mooi weer rijden.
Als je met 6 of 8 man wilt rijden kun je niet anders kiezen dan een Cardo Packtalk. Deze heeft de mesh-netwerk techniek waarbij je tot 15 rijders kunt verbinden. Hierbij gaat het signaal van rijder naar rijder en hoef je niet allemaal binnen 1km van elkaar te rijden. Heb het in gebruik gehad tot 4 mensen in totaal en werkt uitstekend. Ook kun je gewoon je eigen muziek luisteren terwijl je verbonden bent met de rest. Die muziek gaat dan iets zachter als je praat of iemand anders praat. Dit geldt ook voor navigatie instructies. Oh ja, en ' ok google' werkt ook met die headset. Soms zelfs iets te nauwkeurig dattie denkt dat ik 'hey google' zeg, terwijl ik gewoon aan het kletsen was.

De Packtalk Bold is wel aan te raden over de Slim. Beiden doen hetzelfde, maar de Slim is wat lastiger in te bouwen omdat hij uit meerdere delen bestaat. Daarnaast is de Packtalk Bold vaak te vinden als DUO-pack waardoor je best wat geld kunt besparen.

Verder, ga eerst eens je rijbewijs halen en rijden, dan merk je vanzelf wat je wel en niet nodig hebt of hoe het gaat. Want je bent nu flink op de feiten vooruit aan het lopen wat betreft situaties die je tegen gaat komen tijdens het rijden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Leviathius op 26-05-2020 09:46 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:44:
[...]

File ?! je gaat motorrijden, je rijdt dus tussen de file door tenzij de weg hélemaal afgesloten is voor het verkeer. (maar dan sta je gewoon vooraan als het weer gaat rijden) O-)
Als het goed is doe je wel minimaal 2 keer zo lang over het stuk waar de file staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 11:29
lolgast schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:08:
@Willem30 Kwestie van gewoon de goedkoopste kiezen dan toch?
Ik kies dan toch meer voor het design erop. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
Mooi, dan is de keuze ook gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 22:26
@Leviathius Dankjewel, dat van de slim klopt op zich wel maar had gelezen dat die wel veel makkelijker te besturen was. Zal er nog eens heen kijken.

@Verwijderd tijd geleden op de A2 voor mij een ongeluk gebeurd was om 8:30 vertrokken en was om 11 uur thuis (route duurt normaal ~1 uur met de auto). We werden de andere kant opgestuurd en moesten via B-wegen langs de autoweg afrijden, dan is het toch handig als je even naar huis kunt bellen.

Voor de reacties over waar je allemaal over gaat/moet/wil praten tijdens het toeren, het idee is niet om te gaan ouwehoeren maar nuttige informatie door te geven. Als voorbeeld mijn broer is een paar weken geleden geflitst (met de motor) toen hij een bus aan het inhalen was. iedereen in zijn groep had de flitser gezien behalve hij (reed achteraan) dan was het best handig geweest om dat even te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:25
Je kan ook nog overwegen om met 8 man in een discord server of groepsgesprek te zitten. Dan heb je aan een simpelere headset genoeg en kost het je alleen wat data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15
Heel handig met de vlekkeloze internetverbinding op de motor. Ik ben al blij als ik in Duitsland überhaupt kan bellen. Internet durf ik al helemaal niet op te rekenen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lolgast
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een beetje communicatiechaos ook wel wat charme vind hebben. Vorig jaar met de TT Assen nog op de terugweg. Ik zou gezworen hebben dat ik héél duidelijk was dat ik moest tanken en ik reed dan ook al 5 km rustig aan. En toch haalt mijn pa me 1 km voor het tankstation in en rijdt er zo voorbij _O-

:w :w

10km verderop stond hij weer op me te wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
distroyer117 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:55:
Voor de reacties over waar je allemaal over gaat/moet/wil praten tijdens het toeren, het idee is niet om te gaan ouwehoeren maar nuttige informatie door te geven. Als voorbeeld mijn broer is een paar weken geleden geflitst (met de motor) toen hij een bus aan het inhalen was. iedereen in zijn groep had de flitser gezien behalve hij (reed achteraan) dan was het best handig geweest om dat even te melden.
Let op dat bij de goedkope setjes het een paar seconden duurt voor er verbinding is gemaakt met een ander headset. Bij mij werkt het namelijk zo:

1. Mijn headset is verbonden met de telefoon voor de navigatie instructies te horen. Tevens is er een koppeling met een ander headset.
2. De ander persoon of ik, kan op een knopje drukken en de headset gaat de communicatie opzetten. Dit duurt enkele seconden.
2.1 Je hoort een piepje waardoor je weet dat de headsets communicatie hebben en je kan met elkaar praten.
3. Zolang punt 2.1 van toepassing is, hoor ik dus de navigatie instructies niet van punt 1.

Dus ook als je "even snel" wil doorgeven dat er een flitser staat, sta je er al op. Ik weet overigens niet hoe dit met duurdere headsets werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

Bazziek schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:57:
Je kan ook nog overwegen om met 8 man in een discord server of groepsgesprek te zitten. Dan heb je aan een simpelere headset genoeg en kost het je alleen wat data.
Dat is best een slim idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

SmurfLink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:30:
[...]

Ja precies, inhalen en signaleren is prima genoeg. Als je met 1-2 man rijdt lijkt communicatie me wel leuk via zo'n setje, maar met 8 man zou ik gillend gek worden.
Als je allemaal kwekkende vrouwen hebt wel ja :+ :+ met de meeste mannen valt dat wel mee hoor :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
distroyer117 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:55:

@Verwijderd tijd geleden op de A2 voor mij een ongeluk gebeurd was om 8:30 vertrokken en was om 11 uur thuis (route duurt normaal ~1 uur met de auto). We werden de andere kant opgestuurd en moesten via B-wegen langs de autoweg afrijden, dan is het toch handig als je even naar huis kunt bellen.
Dan... zet je je motor even veilig op een P of langs de kant van de weg op een B weg... en bel je even terwijl je je benen strekt?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 15:26
Zo, dagje Luxemburg was weer leuk! 8)
Ivm de regen op zaterdag die we hier hadden toch maar op zondag weggegaan. Via Koblenz en Biburg Luxemburg binnen gereden. Daar stond de teller op 300 km en toen nog 200 km in Luxemburg zelf rondgereden. Zie hieronder de route. Er was een stevige wind, wat merkbaar was op de snelweg, maar verder alleen maar mooie luchten op de foto's gaf. Blauwe marker in het midden is Camping Du Nord.

In totaal 5-6 kastelen en kloosters gezien. En vele mooie plekjes weer. Gisteren een ietwat directe weg teruggenomen en heb alleen nog een rondje door het Müllerthal gereden. In totaal ruim 800 km gestuurd in anderhalve dag. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hPnXDBWjV54G3IrBbouQEBxthU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHH7lq5LanDTysivGWDZjHd2.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een kleine impressie (koekje voor alle plaatjes goed raden! :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWF8iCRmXSgaD_XvitsYd1r7m3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STKJx4JI705aNjRdMYTz9Ujc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc9Qqe8h5icYoRyrC2WuFgiJluY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INmfpFSK5zmLCDt5DQ5ZVBhU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Wan5hRycFWS1qxptx8IA9j7yeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH2FuvF2Fkhm2BqqVqjl2QHx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37zNgVH7PxX7hol53zf4vWQolA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dCUbqJylmqouGVg97b65vG5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy6WAiBLBVpUCV6ZnoMYxkR5RYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL1PLPS49ssRcciXypQbGabk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP8w8HbdffXWd0F0d8gsW4mm5Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HqUUmpslb9UYECjtIlcP03y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXbXUgAVwJj6hb-BQcplhRn0lCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l4CO3RUO22YrMc5cQIqyPFg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xux8mttRS2edy4IdzX3PkFiRbSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6QHnb3eQXySYE0IxB2Se1KV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Qua afleiding snap ik dat constant gemekker in je oor erg afleidend kan zijn. Desalniettemin is het erg fijn om toch van te voren te weten als je op een file of ongeluk in rijdt (en horen waar een filtser staat is ook niet onhandig).

M.b.t. 'ga voor kwaliteit/de dure' zijn er hier mensen die een goed merk hebben want als ik zo wat zoek op het internet is Sena de Apple van communicators (kost een hoop doet een beetje), werkt bij Cardo alleen de de nieuwste en de duurste en andere merken zijn het ook niet.

Het idee achter het zoeken van een goedkoper merk is dat deze ook te betalen is voor de mensen in mijn vriendengroep die niet dagelijks forensen.
Mijn vriendin en ik hebben allebei een communicatiesysteem, maar we hebben nog nooit de moeite genomen om ze te koppelen. Het enige waarvoor ik het gebruik is om m'n navigatiesysteem te horen, m'n vriendin heeft af en toe ook muziek opstaan (meestal goed te zien door een ritmisch heen-en-weer bewegende helm :P ). Communiceren doen we met hand- en voetsignalen, en we hebben een paar simpele afspraken over stops en wat te doen als er iets aan de hand is. Meer heb je gewoon niet nodig, en bellen op de motor zou ik echt achterwege laten omdat het ontzettend afleidt. En als je wil kletsen onderweg, daar zijn de pauzes voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22

Destruction

(ex-)Automonteur

Waaj schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Mijn vriendin en ik hebben allebei een communicatiesysteem, maar we hebben nog nooit de moeite genomen om ze te koppelen. Het enige waarvoor ik het gebruik is om m'n navigatiesysteem te horen, m'n vriendin heeft af en toe ook muziek opstaan (meestal goed te zien door een ritmisch heen-en-weer bewegende helm :P ). Communiceren doen we met hand- en voetsignalen, en we hebben een paar simpele afspraken over stops en wat te doen als er iets aan de hand is. Meer heb je gewoon niet nodig, en bellen op de motor zou ik echt achterwege laten omdat het ontzettend afleidt. En als je wil kletsen onderweg, daar zijn de pauzes voor :)
Zo'n communicatiesysteem lijkt mij ook wel handig, zeker voor het rijden in groep. Maar het kletsen moet bij de stops. Dat systeem is er voor noodzakelijk overleg tijdens de rit, om het zo maar te zeggen.

Bellen op de motor lijkt mij ook niks. Ik ben juist blij dat ik 't kreng dan niet hoor :P

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Jolke Heel fijn, ik weet zo waar de plaatjes gemaakt zijn, maar niet per sé hoe het daar heet. :+
Alleen bij die stuwdam een beetje twijfel, al zou ik zeggen dat dit bij Vianden is. Oh ja, en die eerste foto met dat witte kerkje en treinstation (?) komt me wel bekend voor maar kan ik niet plaatsen.

Die brug met die rode reling ken ik ook, heb ik vorig jaar bij de testrit voor het tweakersweekend zelfs een foto gemaakt, maar dan vanaf de brug. Dan kijk je uit over die camping. Uiteraard ook Esch-sur-Sûre, het kasteel van Vianden, ruïne van Chateau Beafort

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:30:
@Jolke Heel fijn, ik weet zo waar de plaatjes gemaakt zijn, maar niet per sé hoe het daar heet. :+
Alleen bij die stuwdam een beetje twijfel, al zou ik zeggen dat dit bij Vianden is. Oh ja, en die eerste foto met dat witte kerkje en treinstation (?) komt me wel bekend voor maar kan ik niet plaatsen.

Die brug met die rode reling ken ik ook, heb ik vorig jaar bij de testrit voor het tweakersweekend zelfs een foto gemaakt, maar dan vanaf de brug. Dan kijk je uit over die camping. Uiteraard ook Esch-sur-Sûre, het kasteel van Vianden, ruïne van Chateau Beafort
Grappig is dat he, wel alles kennen of herkennen maar totaal niet meer de naam of plaats weten. :+

Ben benieuwd met je beurt trouwens, wel netjes van je balhoofdlager. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Het geratel wat ik hoorde komt waarschijnlijker van de koppelingskorf en niet van de nokkenasketting. Hij zal er wel wat meer aandacht aan besteden, maar ook daar kom ik waarschijnlijk goed weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:30:

Ik heb een klein beetje geholpen door ze in chronologische volgorde te zetten. ;)

Stuwdam is bij Esch-sur-Sûre. De grote dam, de kleinere dam bij Liefrange is dicht voor reparatie. Daar komt een nieuwe weg op. Met de motor kon ik tot de dam komen, maar zelfs lopend zou je er niet over kunnen. Als ik een rond wit bord met rode rand zie in Luxemburg, dan betekent dat vaak een binnendoorweg.
Kerkje en treinstation is Kautenbach vanaf de weg van Alscheid - een must voor hairpin-liefhebbers, ik heb er 10 achter elkaar geteld! Je hebt alleen niet verteld waar de linker foto van de tweede rij genomen is. :)

Verder was het erg jammer om Esch, Vianden en Echternach zo leeg te zien. Dat is normaal gesproken een stuk voller inclusief vele motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 13:03
smvs schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:45:
1. Waar moet je rijden in een groep als je onervaren bent? Volgens de examens theorie-leren.nl is dit helemaal voorin. Het CBR gaf als optie a: helemaal voorin, b: als 2e, c: helemaal achteraan. Op basis van de door mij bestudeerde lesstof had ik dus helemaal voorin gekozen, maar dit antwoord werd wel fout gerekend.
Die had ik ook fout. Het is voor mij nu iets meer dan een jaartje terug maar dat weet ik nog. Ik koos het zelfde antwoord: voorin. Fout.

Que?

Maar goed, geslaagd is geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Aargh, ik dacht stiekem al dat dat kerkje van Kautenbach was. Iets heuvelopwaarts van Huberty.
Vanuit die hoek kon ik het treinstation er alleen niet mee rijmen; ik dacht dat dat kleiner was.

Die ene foto ligt zo voor de hand, dat vond ik de moeite niet waard. Gewoon, daar bij dat bankje en die ene prullenbak. Beter bekend als: zo generiek dat ik geen flauw idee meer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:04:
Heel handig met de vlekkeloze internetverbinding op de motor. Ik ben al blij als ik in Duitsland überhaupt kan bellen. Internet durf ik al helemaal niet op te rekenen.
Idd al die k8t bomen daar blokkeren 4G :P
Jolke schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:32:
Zo, dagje Luxemburg was weer leuk! 8)
Ivm de regen op zaterdag die we hier hadden toch maar op zondag weggegaan. Via Koblenz en Biburg Luxemburg binnen gereden. Daar stond de teller op 300 km en toen nog 200 km in Luxemburg zelf rondgereden. Zie hieronder de route. Er was een stevige wind, wat merkbaar was op de snelweg, maar verder alleen maar mooie luchten op de foto's gaf. Blauwe marker in het midden is Camping Du Nord.

In totaal 5-6 kastelen en kloosters gezien. En vele mooie plekjes weer. Gisteren een ietwat directe weg teruggenomen en heb alleen nog een rondje door het Müllerthal gereden. In totaal ruim 800 km gestuurd in anderhalve dag. :)

[Afbeelding]

Hier nog een kleine impressie (koekje voor alle plaatjes goed raden! :P )

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie Vianden en de stuwdam bij Esch-sur-Sûre :)

Hoe was het qua eetgelegenheden / politie / Covid19 na-weeen? Volgende maand staat Vianden op de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
SniperGuy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:44:
Hoe was het qua eetgelegenheden / politie / Covid19 na-weeen? Volgende maand staat Vianden op de agenda.
Ik vind de logica in Duitsland nu een beetje vreemd. Zondag reed ik bijvoorbeeld door Adenau (dorpje waar de Nurburgring-Nordschleife door heen loopt). Daar was het restaurant bij de trappen open waar het dus méga druk was. Vervolgens mocht je niet de trappen omhoog om bij het circuit te gaan kijken. Ook bij de zufahrt was de parkeerplaats gesloten. Vervolgens moet je bij het veldje parkeren waar een parkeerplaats wordt aangewezen. Daar zorgen ze vervolgens ervoor dat iedereen dicht bij elkaar parkeert i.p.v. op afstand 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
EliteGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Die had ik ook fout. Het is voor mij nu iets meer dan een jaartje terug maar dat weet ik nog. Ik koos het zelfde antwoord: voorin. Fout.

Que?

Maar goed, geslaagd is geslaagd.
Tja het is een beetje de discussie tussen voorin en voorop. Het was beter als ze in dit geval voor optie A het woord voorop hadden gekozen. Dan was het duidelijker fout geweest, waar voorin vrij ambigu is. Maar antwoord B is dan wel weer erg specifiek en het goede antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Thoit schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Ik vind de logica in Duitsland nu een beetje vreemd. Zondag reed ik bijvoorbeeld door Adenau (dorpje waar de Nurburgring-Nordschleife door heen loopt). Daar was het restaurant bij de trappen open waar het dus méga druk was. Vervolgens mocht je niet de trappen omhoog om bij het circuit te gaan kijken. Ook bij de zufahrt was de parkeerplaats gesloten. Vervolgens moet je bij het veldje parkeren waar een parkeerplaats wordt aangewezen. Daar zorgen ze vervolgens ervoor dat iedereen dicht bij elkaar parkeert i.p.v. op afstand 8)7
Ik had idd gelezen dat sommige het vreemd vonden dat langs het 25km lange circuit openbare eenrichtingstolweg je niet mocht bevinden :+

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Bommes
It turned grey...
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590491386-600-x-526px-IMG-20200526-WA0002.jpg

Ik reed daar straks van een overleg naar huis langs van den Burg. De Guzzi dealer in Eindhoven en ik dacht ik stop daar ff.

Het zat me niet lekker dat ik tot 11 juni moest wachten, ik niet wist hoe lang het dan ging duren en vooral dat ik geen leenfiets mee kreeg.

Ik stop voor hun winkel, gaat precies op dat moment mijn telefoon..
Met de monteur van Guzzi Eindhoven. We hebben het er eens over gehad en het zit ons niet lekker. We hebben voor jou de demo klaar staan, breng je motor maar hier gaan wij het fixen en jij mag zo lang als nodig is op de demo rijden.

En dat voordat ik dus afgestapt was, ze wisten überhaupt niet dat ik langs kwam, heck niet eens dat ik voor de deur stond bij hun. :+

Nu dus tot nader bericht een grijze V85tt ter beschikking. Net even snel mij x-grip op het stuur gezet. Kan ik in ieder geval navigeren.

Echt top geregeld dus, ze baalde er ontzettend van een wilde eigenlijk de motor terug naar de importeur brengen zodat hun hem konden maken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:52
Een vraagje voor de meer ervaren motorrijders.

Momenteel heb ik op mijn MT-09 Bridgstone S20 Evo banden en is mijn achterband aan vervanging toe. De logische opvolger zou de S22 zijn, echter heb ik zo'n sportieve band niet perse nodig en wil zodra mijn voorband op is graag over naar de Dunlop Roadsmart 3 voor en achter. Reden is omdat ik niet supersportief rij en ik toch wel richting de 10.000km per jaar ga. De huidige S20 is nu 4.500km oud en die moet binnen nu en 500km wel vervangen worden.

Nu zat ik me af te vragen of (gemiddeld genomen) een voorband minimaal 2x zo lang meegaat als een achterband. Ik heb nl geen zin om nu een S22 te kopen en dan voordat deze op is alweer in een nieuwe voor (en achter) band te investeren.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:59:
Aargh, ik dacht stiekem al dat dat kerkje van Kautenbach was. Iets heuvelopwaarts van Huberty.
Vanuit die hoek kon ik het treinstation er alleen niet mee rijmen; ik dacht dat dat kleiner was.

Die ene foto ligt zo voor de hand, dat vond ik de moeite niet waard. Gewoon, daar bij dat bankje en die ene prullenbak. Beter bekend als: zo generiek dat ik geen flauw idee meer heb.
Ha, precies daar ja! Het is in de buurt van Burden. Mooiste uitzicht wat mij betreft. :Y

Kautenbach heeft dubbelspoor, zodat treinen elkaar kunnen passeren, plus de lijn naar Wiltz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:45
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:23:
It turned grey...
[Afbeelding]

Ik reed daar straks van een overleg naar huis langs van den Burg. De Guzzi dealer in Eindhoven en ik dacht ik stop daar ff.

Het zat me niet lekker dat ik tot 11 juni moest wachten, ik niet wist hoe lang het dan ging duren en vooral dat ik geen leenfiets mee kreeg.

Ik stop voor hun winkel, gaat precies op dat moment mijn telefoon..
Met de monteur van Guzzi Eindhoven. We hebben het er eens over gehad en het zit ons niet lekker. We hebben voor jou de demo klaar staan, breng je motor maar hier gaan wij het fixen en jij mag zo lang als nodig is op de demo rijden.

En dat voordat ik dus afgestapt was, ze wisten überhaupt niet dat ik langs kwam, heck niet eens dat ik voor de deur stond bij hun. :+

Nu dus tot nader bericht een grijze V85tt ter beschikking. Net even smell mom x-grip op het stuur gezet. Kan ik in ieder geval navigeren.

Echt top geregeld dus, ze baalde er ontzettend van een wilde eigenlijk de motor terug naar de importeur brengen zodat hun hem konden maken.
Kan je daar mooi mee "oefenen" voor zand etc ;) blijft die van jezelf lekker netjes 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
SniperGuy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Ik zie Vianden en de stuwdam bij Esch-sur-Sûre :)

Camping waar ik stond had het sanitair alweer open, maar er waren dan ook heel weinig mensen. Verder heb ik geen restaurant of hotel open gezien. In Esch-sur-Sûre was alles dicht, zoöok in Ettelbruck. Huberty in Kautenbach had een groot bord buiten dat er alleen coffee to go was.

Verder geen controle bij de grens gehad - zowel de superkleine overgang bij Tintesmillen als de wat grotere bij Rosport. Supermarkten zijn gewoon open en in Luxemburg is de regel om altijd een masker op te hebben in het openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm, Huberty lijkt wel kamers te hebben op hotelkamersites. Interessant.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Streepje
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

VidaR-9 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:25:
Een vraagje voor de meer ervaren motorrijders.

Momenteel heb ik op mijn MT-09 Bridgstone S20 Evo banden en is mijn achterband aan vervanging toe. De logische opvolger zou de S22 zijn, echter heb ik zo'n sportieve band niet perse nodig en wil zodra mijn voorband op is graag over naar de Dunlop Roadsmart 3 voor en achter. Reden is omdat ik niet supersportief rij en ik toch wel richting de 10.000km per jaar ga. De huidige S20 is nu 4.500km oud en die moet binnen nu en 500km wel vervangen worden.

Nu zat ik me af te vragen of (gemiddeld genomen) een voorband minimaal 2x zo lang meegaat als een achterband. Ik heb nl geen zin om nu een S22 te kopen en dan voordat deze op is alweer in een nieuwe voor (en achter) band te investeren.
Ik rijd al een poosje met de S22 op mijn mt-10 en moet zeggen dat ze toch wel lang mee gaan, de S20 op jou 09 zal de fabrieks band zijn en die slijten al terwijl je stilstaat.

Ik doe ongeveer 2 achterbanden slijten op 1 voorband(ook S22)

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Streepje schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Ik rijd al een poosje met de S22 op mijn mt-10 en moet zeggen dat ze toch wel lang mee gaan, de S20 op jou 09 zal de fabrieks band zijn en die slijten al terwijl je stilstaat.

Hoe lang gaat een achterband mee bij jou dan? Ik had het beeld dat zo'n koppelmonster best een achterband lust.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
steveman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe lang gaat een achterband mee bij jou dan? Ik had het beeld dat zo'n koppelmonster best een achterband lust.
Niet de persoon aan wie je het vroeg maar mijn achterband (S21) van mijn Hornet 600 moest na 13k km worden vervangen. Als in: afgevlakt, slijtage markeringen kwamen flink dichtbij. Ik rijd voornamelijk snelweg dus nu komt er achter een T31 op. De voorband (ook een S21) vertoont nauwelijks slijtage.

4500 km per achterband klinkt wel erg snel :| Maar ik heb 0.4 verstand van banden.

Mag de Honda zo ophalen, maar die Suzuki Bandit is best leuk. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 14:21
S20 (Evo) slijt inderdaad als een malle, met 39pk was ie ook in 6000km op :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Kan je daar mooi mee "oefenen" voor zand etc ;) blijft die van jezelf lekker netjes 8)
Dit is meer een weg versie, geen valbeugels en weg bandjes.
Ik ga me gewoon netjes gedragen 8) :+
Ik ben echt super blij met deze oplossing zo ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Dit is met een weg versie, geen valbeugels en weg bandjes.
Ik ga me gewoon netjes gedragen 8) :+
PFFFFFFRRRRRRFFFFFF PROEST

Hedde nog meer van die humor? ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bommes
@EliteGhost nee nu even niet, ben druk bezig een grijze Guzzi uit de sloot te redden.. ff wac..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R0y.
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:05:
@EliteGhost nee nu even niet, ben druk bezig een grijze Guzzi uit de sloot te redden.. ff wac..
Rolt hij ook net zo lekker als de V-strom een berg af vraag ik mij dan af..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

R0y. schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Rolt hij ook net zo lekker als de V-strom een berg af vraag ik mij dan af..?
Met die grijze kan je dat wel stiekemer doen dan met de rood-gele ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

JanPedaal schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Met die grijze kan je dat wel stiekemer doen dan met de rood-gele ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ6bPWJfA4J7rnZZAIkPvRpvwBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/riArl5RSoZ6mhCE0453tfRSq.png?f=user_large

hoe in vredesnaam kan die smiley stuk zijn :?

bugmelding: Smileys in nieuwe posts lijken stuk

[ Voor 7% gewijzigd door steveman op 26-05-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Bij mij doen ook afbeeldingen van tweakers.net het niet. Dus de pagina's zijn een stuk korter nu :D

Kansloos, smileys zíjn plaatjes.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/s/sleephappy.gif

[ Voor 35% gewijzigd door lolgast op 26-05-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

steveman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

hoe in vredesnaam kan die smiley stuk zijn :?

bugmelding: Smileys in nieuwe posts lijken stuk
Haha, dacht dat het aan mij lag. :P

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
Zijn vast van Guzzi die smiles >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://www.jossmit.nl/contents/media/l_hjc_cl-y_cura_mc5.jpg
Zo, net even een verse helm voor de 8 jarige gehaald. Leende al een tijd een helm van een goede vriend maar zijn kinderen waren nu oud genoeg om achterop te gaan. De prijzen op MP gaan nergens over, "ja, maar hij is weinig gedragen". Klopt maar zo'n helm word wel ouder en dan 50€ neerleggen voor een helm die al 6 jaar oud is..... nee dank je.
Dus nu voor 85€ gewoon een nieuwe opgehaald, geproduceerd eind 2019.
De dame is weer blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

steveman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Ik doe er gemiddeld 7-8000km mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:52
Streepje schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

De S22 blijkt nogal lastig verkrijgbaar momenteel. Eens zien hoe lang mijn achterband het nog volhoudt en kijken hoe het er dan voor staat. Vermoed nog zo'n 1.000km tot hij echt helemaal op is.

Anders ga ik direct naar de RoadSmart III voor en achter.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Misschien dan toch een motor gevonden die mij qua specs en uiterlijk kan bevallen. Namelijk een 850 GS. Die heeft een optie als cruise control en een display wat in graag zou willen. Tevens veel handiger met z'n tweeën uiteraard en een stuk lichter. Ze zijn ongeveer even duur als een speed twin.

Iemand ervaring met een 850 GS? Ze worden helaas niet echt in de buurt aangeboden, dus even kijken wat we daarmee doen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EliteGhost
*zet stoeltje neer en pakt een koekje* Mooi ding wel!
Maar serieus, het is een heel mooi ding!

Bon, ik heb mijn Hornet weer terug. Rekening viel me weer reuze mee en de motor voelt weer als nieuw. Daar bedoel ik mee: ze hebben wat gesleuteld en dit niet specifiek op de rekening vermeld.

Betaald, bedankt, peukie doen, kleine inspectie, opstappen en wegwe...GODVERDOMME RUSTAAAAAAG.
Ik was de Bandit al gewend, die kan ook lekker wegrijden maar de Hornet nog meer. Dus ik vlieg richting de eerste bocht met een goed tempo en zie al: dat gaat te snel. Zeker met een nieuwe achterband. Even remm..AUW, m'n klokkenspel!
Dat bijstellen van de remmen stond nie op de rekening. Maar ze hebben het wel gedaan.

Goed. Gewenning overleefd, lekker tochtje naar huis met m'n nieuwe deflector voorop: blij Spookje :)

Wat is autorijden toch saai in vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
@Thoit heeft Fortnine niet een 850gs?

Oh nee ik zie dat het een 800gs is:

Nou ja bijna goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Jolke schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Camping waar ik stond had het sanitair alweer open, maar er waren dan ook heel weinig mensen. Verder heb ik geen restaurant of hotel open gezien. In Esch-sur-Sûre was alles dicht, zoöok in Ettelbruck. Huberty in Kautenbach had een groot bord buiten dat er alleen coffee to go was.

Verder geen controle bij de grens gehad - zowel de superkleine overgang bij Tintesmillen als de wat grotere bij Rosport. Supermarkten zijn gewoon open en in Luxemburg is de regel om altijd een masker op te hebben in het openbaar.
Blijkbaar gaan de binnen restaurant volgende week vrijdag weer open _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

[...]

Ik zit al een paar weken in Duitsland voor het werk en gewoon in een hotel, restaurants van de hotels zijn sinds deze week weer open maar wel moet je overal een mondkapje op hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
EliteGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:52:
[...]

Bon, ik heb mijn Hornet weer terug. Rekening viel me weer reuze mee en de motor voelt weer als nieuw. Daar bedoel ik mee: ze hebben wat gesleuteld en dit niet specifiek op de rekening vermeld.

Betaald, bedankt, peukie doen, kleine inspectie, opstappen en wegwe...GODVERDOMME RUSTAAAAAAG.
Ik was de Bandit al gewend, die kan ook lekker wegrijden maar de Hornet nog meer. Dus ik vlieg richting de eerste bocht met een goed tempo en zie al: dat gaat te snel. Zeker met een nieuwe achterband. Even remm..AUW, m'n klokkenspel!
Dat bijstellen van de remmen stond nie op de rekening. Maar ze hebben het wel gedaan.

Goed. Gewenning overleefd, lekker tochtje naar huis met m'n nieuwe deflector voorop: blij Spookje :)

Herkenbaar.. ze hebben dat ook eens bij mij gedaan op de CBR icm het zadel oppoetsen o.i.d. Ik gleed zo over dat zadel naar voren :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:56:
@Thoit heeft Fortnine niet een 850gs?
Klopt ;) ik vind het dashboard van de 800 gelijk weer zo ouderwets ogen.

Fortnine test echter veel offroad, áls er een allroad zou komen zal die toch niet op het zand komen. Daar heb ik ander speelgoed voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Thoit schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Klopt ;) ik vind het dashboard van de 800 gelijk weer zo ouderwets ogen.

Fortnine test echter veel offroad, áls er een allroad zou komen zal die toch niet op het zand komen. Daar heb ik ander speelgoed voor :)
Ik denk dat een allroad een andere gebruik heeft dan een enduro of crosser.
Met de twin kon ik rustig een uurtje of 2 Duitsland inrijden en als er een groeve of bospad was dan ging ik er in.

Dus er zit helaas zoveel overlap tussen al die verschillende motoren dat 1 nooit genoeg is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

Stompgrip, your nuts will thank you.

* steveman had vergelijkbare ervaring laatst met een proefrit

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bommes
Pssstt:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590508656-330-x-441px-IMG_0511.jpg

Ook met straatbandjes kun je door het zand komen.
Stukje verder werd het wat lastiger, het losse zand wat dieper en breder. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:25
Bovenaan die helling begonnen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
@Bazziek zwaartekracht je weet tog jonguh 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

https://www.myrouteapp.com/group/routes/2035

Nu kun je hem doen zonder dat jouw Guzzi gelijk 1kkm verder is :+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Laatst online: 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

[...]
Kreeg gisteren een email van Hotel de la Sure dat ze per vrijdag aanstaande (de 29e) weer open gaan, inclusief het restaurant. :Y) Wellicht dat het voor heel Luxemburg geldt, kan zo geen info vinden. Mooi op tijd voor het lange Pinksterweekend. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:50:
@Bazziek zwaartekracht je weet tog jonguh 8)
O is dat het wat we bij jou zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
mkrmr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Kreeg gisteren een email van Hotel de la Sure dat ze per vrijdag aanstaande (de 29e) weer open gaan, inclusief het restaurant. :Y) Wellicht dat het voor heel Luxemburg geldt, kan zo geen info vinden. Mooi op tijd voor het lange Pinksterweekend. :)
Dat klopt! idd gaat as Vrijdag de binnenrestaurant open! (met bepaalde regels, maar daar is wel mee te leven)
Bars, cafes, and restaurants

Xavier Bettel announced that bars, cafes and restaurants can reopen as of Friday, 29 May. This is for indoor seating, while outdoor areas may reopen even sooner - on Wednesday 27 May. There are however safety precautions that must be respected:

Guests have to be seated (they cannot stand at the bar), and there is a maximum of 4 people per table (unless they are from the same household);
Guests have to wear masks when they enter the venue or go to the bathroom, but not at the table;
A 2-metre distance must be maintained between tables - this of course does not apply to people sharing a table;
If the 2-metre distance cannot be maintained, plexiglass must be erected between the tables;
Restaurants can only open for bookings, so that reservations can be balanced to ensure the 2-metre distance.
Bars have to close at midnight.
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1523842.html
[...]

Remmen bijstellen :? Het enige wat bij te stellen is is de remhandle hoever deze van je handgreep staat, dus ik hou het op gewenning :+ 8)

[ Voor 28% gewijzigd door SniperGuy op 27-05-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:38:
[...]

Ik denk dat een allroad een andere gebruik heeft dan een enduro of crosser.
Met de twin kon ik rustig een uurtje of 2 Duitsland inrijden en als er een groeve of bospad was dan ging ik er in.

Dus er zit helaas zoveel overlap tussen al die verschillende motoren dat 1 nooit genoeg is _/-\o_
Klopt, met een allroad blijf je wat meer op zandpaden en ga je niet door een droge beek rijden ofzo :+ Maar dat hoeft voor mij ook niet. Daar is mij zo'n dure motor te zonde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Wat zouden jullie doen?

Optie 1
27000km, onderhouden door 'een bekende', geen facturen. 5 jaar in bezit. Geen noemenswaardige opties, behalve dan misschien de hugger
Vraagprijs: €3850

Optie 2
54000km, alle facturen van onderhoud. Huidige eigenaar heeft hem pas 3 maanden maar onverwachts de middelen voor iets anders. Meer opties: gearindicator, hugger in kleur, seatcover in kleur, ruitje en vooral, ABS
Vraagprijs: €3600

Beide uit 2007

Ik heb voor beide een afspraak gepland staan overigens, de motor van optie 2 vandaag al.
Persoonlijk geeft optie 2 mij een beter gevoel. Wel het dubbele aan kilometers, maar bij mij komen er niet veel per jaar bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
@lolgast Kilometers interesseren mij niet zo veel maar helaas is dat wel iets wat je merkt als je weer wilt verkopen.
Dan is hert ineens te veel en moet het ding revisie hebben of wat voor onzin ik al gehoord heb.

Als op die eerste geen abs zit, zoals ik het begrepen heb, dan zou ik voor optie 2 gaan.
Anders voor de eerste.
Dat puur omdat ik aan een eventuele verkoop in de toekomst denk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
lolgast schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:29:
Wat zouden jullie doen?

Optie 1
27000km, onderhouden door 'een bekende', geen facturen. 5 jaar in bezit. Geen noemenswaardige opties, behalve dan misschien de hugger

Optie 2
54000km, alle facturen van onderhoud. Huidige eigenaar heeft hem pas 3 maanden maar onverwachts de middelen voor iets anders. Meer opties: gearindicator, hugger in kleur, seatcover in kleur, ruitje en vooral, ABS

Beide uit 2007

Ik heb voor beide een afspraak gepland staan overigens, de motor van optie 2 vandaag al.
Persoonlijk geeft optie 2 mij een beter gevoel. Wel het dubbele aan kilometers, maar bij mij komen er niet veel per jaar bij.
Optie 2. De kilometerstand boeit mij persoonlijk niet zoveel. Als de motor maar netjes zijn beurten heeft gehad. Als je omrekent naar het aantal kilometer per jaar heeft die net iets meer dan 4000KM op een jaar gereden. Dat is natuurlijk niks (imo). Tevens heeft deze motor ABS (zou niet meer zonder pakken) en wat opties. Mocht je die opties niet gebruiken kan je die eraf halen en weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
mkrmr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Het zag er dit weekend erg gesloten uit, ja. Nou fijn voor ze, want deze weekenden in mei loopt het altijd storm daar. Camping Aal/Bissen helemaal leeg te zien, was ook raar in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
Wat zouden jullie doen?

Optie 1

Optie 2

Beide uit 2007

Optie 2. Die is €250,- goedkoper en voor dat geld kan je echt wel iemand vinden die de tellerstand terug draait >:)

Zo op papier zou ik ook voor de tweede optie gaan. Die spulletjes die er bij zitten zijn wel lekker en die ABS maakt het af.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bommes
Ik kon het toch niet laten om gisteren avond even de leen motor te gaan uitlaten.
Het was heerlijk weer, en super rustig op de wegen hier rond mijn woonplaats.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590560991-600-x-338px-IMG_20200526_201110628.jpg

Ergens een of ander bosweggetje in gereden, ben daar vroeger toen ik in de brugklas zat wel eens bij een klasgenootje geweest. Die woonde daar in een bos.
Prachtige plek als je van wonen in een bos houd, je ziet er helemaal niemand voorbij komen die daar niet woont.
Of van die eikels zoals ik op hun motor die een beetje over de zandpaden gaan rijden.
Voordeel, het mag, want openbare weg.
Ineens vond ik een een mountainbike route, dus maar eens gaan kijken of dat een beetje wilde met de V85.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590563901-350-x-467px-IMG_20200526_195035918.jpg

Beete singetrack rijden ;)
Er zat her en der ook nog best wat hoogte verschil in, echt leuk om te doen zo.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590560991-600-x-338px-IMG_20200526_202640409.jpg

Beetje gas er op en zelfs op van die straat banden kom je een heel eind in het zand.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590563901-350-x-573px-IMG_20200526_195501378.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1590560991-600-x-338px-IMG_20200526_195519215.jpg

Al met al een klein uurtje aan het spelen geweest, stukjes asfalt tussen Aarle-Rixtel en Gerwen.
Beetje door het zand in de bossen daar. 8)
Heerlijk ding die Guzzi, valt me echt niks tegen.
Goede 2 pitter die een beetje als een tractor door ploft zo al die paadjes over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@lolgast Ik zou voor optie 2 gaan. Probeer wel uit te zoeken wat er bij de 60.000km gedaan moet worden en hou daar rekening mee met de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:08
@lolgast Ik zou het persoonlijk niet helemaal vertrouwen als hij na 3 maanden weer te koop wordt aangeboden. Om financiële redenen kan zeker, maar het kan ook omdat er een addertje onder het gras zit waar de verkoper pas na aankoop achter kwam en er nu vanaf wilt.

@Bommes Ziet er leuk uit zo, vraag me wel af of die mtb route nog openbare weg was :P

[ Voor 14% gewijzigd door roda_djavulen op 27-05-2020 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
roda_djavulen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:25:
@lolgast Ik zou het persoonlijk niet helemaal vertrouwen als hij na 3 maanden weer te koop wordt aangeboden. Om financiële redenen kan zeker, maar het kan ook omdat er een addertje onder het gras zit waar de verkoper pas na aankoop achter kwam en er nu vanaf wilt.

@Bommes Ziet er leuk uit zo, vraag me wel af of die mtb route nog openbare weg was :P
Probleem met gebruikt kopen is dat je nooit weet wat precies de redenen zijn waarom iets verkoopt of gedaan / niet gedaan heeft. Zelf vind ik het leuk om verschillende motoren te proberen. Dus heb wel vaker er eentje na een jaar verkocht. Ik kan je vertellen dat de motor altijd beter verkocht werd dan ik hem gekocht had.

Je mag vaak nog gewoon het bos in met de motor. Alleen als er een verbod bord staat bij een paadje waar je inrijd mag je er niet in. Dit heeft mij laatst nog een motoragent verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 15:58
Wat zouden jullie doen?

Optie 1

Optie 2

Beide uit 2007

Wat je ook kan doen is de garage bellen en vragen naar die motor. Heb ik ook gedaan. Eerst gaven ze aan dat het i.v.m. AVG niet kon maar ik gaf aan dat ik alleen info over de motor wil weten. Toen gaven ze aan wat eraan gedaan is.

Misschien het proberen waard? Kan je ook vragen of ze genoteerd hebben of er aandachtspunten zijn/waren. Kan je daar juist goed op letten als je gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:08
@Thoit O oke, dat wist ik niet. Bedankt, goed op de bordjes letten dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
@lolgast lastig om te zeggen zonder ze gezien te hebben... Onderhoudshistorie en ABS lijken me wel een meerwaarde. De kilometerstand lijkt me niet zo'n issue gezien je geplande gebruik, het is niet alsof je er 25k per jaar bij gaat zetten.

@Bommes je vermaakt je wel goed met die demofiets *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zouden jullie doen?

Optie 1

Optie 2

Beide uit 2007

Ga ze allebei kijiken en kijk naar de werkelijke staat.. op papier heeft optie 2 de voorkeur.. maar IRL blijken dingen toch vaak anders..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan gezien mijn pannier toch echt AWOL is -O-
Moet ik gaan kijken naar vervanging..
Balen is dat mijn slot er ook in zat.. dus ik ook een nieuw kettingslot nodig heb..
Zijn er mensen met tips voor wat anno 2020 de beste aankoop is?

En hebben hier mensen met een H&B C-bow systeem? welke tassen heb je daar op?
Ik heb nu een oogje op https://www.louis-moto.co...se-set-for-c-bow/10028203?
Die zijn net iets practischer dan de legacy range denk ik.. https://www.hepco-and-bec....uk/products/c-bow-legacy

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:29

Wootlock

Evilution

Gisteren post uit Oostenrijk gehad; m'n KTM mobility card.
Mocht ik met stukken komen waar dan ook in Europa komen ze mij helpen, mooi stukje service dacht ik zo.
En bij elk jaar onderhoud wordt dit met een jaar verlengd :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Wat zouden jullie doen?

Optie 1

Optie 2

Beide uit 2007

Zo op papier: Optie 2 zou ik dan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Bommes schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:23:
[...]
Of van die eikels zoals ik op hun motor die een beetje over de zandpaden gaan rijden.
Ineens vond ik een een mountainbike route, dus maar eens gaan kijken of dat een beetje wilde met de V85.
[...]
"Als bestuurder niet de rijbaan gebruiken" = euro's richting het CJIB :P
Openbare weg klinkt leuk dus het mag ,maar vaak zijn er APV of andere wetten die rijden met motorvoertuigen in bossen/duinen verbied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Wootlock schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:21:
Gisteren post uit Oostenrijk gehad; m'n KTM mobility card.
Mocht ik met stukken komen waar dan ook in Europa komen ze mij helpen, mooi stukje service dacht ik zo.
En bij elk jaar onderhoud wordt dit met een jaar verlengd :)
Mooie manier van KTM om te zorgen dat je ook na de garantieperiode naar de merkdealer blijft gaan... Zeker met meerdere voertuigen is mijn ANWB-abonnement toch echt goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Chakotay schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Mooie manier van KTM om te zorgen dat je ook na de garantieperiode naar de merkdealer blijft gaan... Zeker met meerdere voertuigen is mijn ANWB-abonnement toch echt goedkoper :P
En toch is ANWB wel duur.
Ik heb het voor mij en mijn vriendin en betaal uit mijn hoofd rond de 250 euro per jaar.
Ik heb het zelf nog nooit gebruikt maar mijn vriendin had een lekke achterband en dan brengen ze je motor naar de garage en that's it , dus ik heb nu in 7 jaar tijd best veel jaarlijks betaald voor 1x een motor naar een garage brengen..

Ik kan dat zelf ook met een busje of aanhanger doen.. dus eigenlijk heb ik alleen ANWB voor het buitenland, wanneer het wat ingewikkelder wordt. Maar nu met bikerpolis wordt er aangegeven dat het ook bij mijn motor verzekering inzit... dus nu begin ik nog harder te twijfelen of het nog wel waard is om de ANWB aan te houden.

Voordeel van ANWB is wel dat het niet per kenteken is, dus al mijn motoren en auto zijn meteen allemaal geregeld.

Nadeel is dat wanneer ik in het buitenland issues heb met de motor dat ik geen vervangend vervoer krijg want ik bezit geen B.

Zou fijn zijn als ze bij ANWB iets meer persoonlijke situaties kunnen leveren. Betaal nu best veel voor iets wat ik amper tot niet gebruik, en als er wel wat is komen er ook nog kosten bij, en het is dus in mijn ogen een rare constructie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bommes schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:23:
Ik kon het toch niet laten om gisteren avond even de leen motor te gaan uitlaten.
Het was heerlijk weer, en super rustig op de wegen hier rond mijn woonplaats.

[Afbeelding]

Ergens een of ander bosweggetje in gereden, ben daar vroeger toen ik in de brugklas zat wel eens bij een klasgenootje geweest. Die woonde daar in een bos.
Prachtige plek als je van wonen in een bos houd, je ziet er helemaal niemand voorbij komen die daar niet woont.

[Afbeelding]

Beete singetrack rijden ;)
Er zat her en der ook nog best wat hoogte verschil in, echt leuk om te doen zo.

[Afbeelding]

Beetje gas er op en zelfs op van die straat banden kom je een heel eind in het zand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al een klein uurtje aan het spelen geweest, stukjes asfalt tussen Aarle-Rixtel en Gerwen.
Beetje door het zand in de bossen daar. 8)
Heerlijk ding die Guzzi, valt me echt niks tegen.
Goede 2 pitter die een beetje als een tractor door ploft zo al die paadjes over.
WTF gast. Niet op die MTB paden rijden... Daar hebben wij vrijwillgers onze handen vol aan. :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tylen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:01:
[...]

WTF gast. Niet op die MTB paden rijden... Daar hebben wij vrijwillgers onze handen vol aan. :(
Dat idd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
[...]

Met omharken/begroeingsvrij houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:29

Wootlock

Evilution

Chakotay schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Hij ging daar toch in onderhoud dus voor mij niet echt een probleem.
[...]

Zorg dan ook dat die gasten niet in het losloop gebied voor honden rijden en dan gaan lopen mekkeren dat honden aangelijnd moeten zijn :+

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 10:25
SniperGuy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Waarschijnlijk met motorrijders (zoals Bommes) weg jagen :+
Dat is hard fietsen op een MTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

SniperGuy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Onder andere ja.
Wootlock schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Zorg dan ook dat die gasten niet in het losloop gebied voor honden rijden en dan gaan lopen mekkeren dat honden aangelijnd moeten zijn :+
Ik denk niet dat je weet dat een MTB parcours altijd aangelegd word in overleg met SBB of landeigenaren. Dus alles is legaal.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1 ... 175 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.