Hallo medeTweakers (alvast excuses voor de lange post),
Ik ben opzoek naar een bluetooth communicator (intercom) voor op de helm en vroeg me af of iemand hier wat tips/aanbevelingen heeft.
Ik ga beginnen met motorrijden (binnenkort praktijkexamen). Mijn plan is om dagelijks te forenzen op de motor en van tijd tot tijd met wat vrienden te gaan toeren. Tijdens het rijden is het toch best handig om de notificaties van mijn telefoon (Flitsmeister, navigatie, etc.) te kunnen horen. Daarnaast wil ik ook (liefst via een "ok Google" commando) tijdens het motorrijden kunnen bellen.
Voor het toeren met mijn vrienden is het handig als wij met elkaar kunnen communiceren tijdens het rijden om te laten weten als je moet gaan tanken of dat we de volgende afslag naar links gaan bijvoorbeeld.
Samen met mijn groep vrienden ben ik dus opzoek naar een communicator die dus aan mijn (onze) eisen voldoet. Nu heb ik al even op het internet zitten zoeken naar veel gebruikte intercoms zoals die van Sena of Cardo, en naar de goedkopere zoals die van fodsports of Lexin. maar ik ben er nog niet uit. Tot nu toe heb ik nog geen gevonden die mij aanspreekt.
Mijn vraag is dus als volgt, zijn er Tweakers die wat meer ervaring/kennis hebben met dit soort communicators/intercoms en mij kunnen helpen/ mij tips kunnen geven voor een goede intercom?
Om deze vraag te beantwoorden heb ik een lijst opgesteld met wat ik (en mijn vriendengroep) belangrijk vindt:
- IP66 Waterdicht liefst IP67 of hoger. Gezien ik de intercom tijdens mijn dagelijkse forenzen (ook in de winter) op de helm heb zitten en het weer in Nederland wel eens nat wilt zijn is het belangrijk dat deze goed waterdicht is.
- Minimaal verbinding met 6 mensen of meer (liefst 8 man) waarbij iedereen met elkaar kan communiceren (walkie talkie principe) dus niet maar praten met 1 persoon tegelijkertijd.
- Bluetooth telefoon verbinding, voor onder andere navigatie, Flitsmeister, telefoneren, etc.
- "Ok Google" integratie (liefste via "always on" microfoon).
- Acceptabele geluidskwaliteit (zowel microfoon als speakers). tijdens het toeren zullen wij meestal 50-80km/u rijden tijdens het forensen 120km/u. In beide gevallen moet alles goed te verstaan blijven.
- Intercom range van minimaal 400m praktijk (veel fabrikanten claimen 2km maar halen amper 300m in de praktijk).
- Liefste zo weinig mogelijk kabels en losse modules (die apart opgeladen moeten worden).
- Niet te duur, Hoewel de grote merken als Sena en Cardo veel van de bovenstaande features hebben zijn deze erg duur voor mijn smaak (~€300-400). Ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk uit zijn. mijn budget is tot zo'n €50-70 per stuk (als het echt niet anders kan, kan dit ook hoger maar liever niet).
Zoals eerder genoemd heb ik zelf al wat zitten zoeken en heb ik de volgende opties gevonden:
Cardo Packtalk Slim (
link) beschikt over alle functies maar is erg duur.
Fodsports M1 S Pro (
link) valt binnen budget en heeft veel functionaliteit maar helaas maar IP65 en maximaal 6 mensen.
Walkie Talkie+Bluetooth adapter+ goedkope intercom. Een wat omslachtige maar praktische manier van doen. een traditionele walkie talkie via bluetooth (adapter) aan een goedkope intercom hangen. voorbeeld:
Xiaomi Mijia 1S (
link) + M6 Plus (
link) voordeel is dat een walkie talkie veel meer range heeft dan een intercom en met oneindig veel mensen kan verbinden, maar je moet wel 2 apparaten meenemen, verbinden en opladen.
TL;DR, Ik ben opzoek naar een goede en goedkope bluetooth communicator/intercom voor tijdens het motorrijden, kan iemand mij helpen/tips geven.