Omdat ik afgelopen zaterdag bier ging halen bij Brouwerij de Molen in Bodegraven besloot ik het aangename met het nuttige te combineren.
Voor woon-werk wil ik de Alp vervangen voor iets anders. @
noes had al aangeboden om een keer zijn BMW R1200RT te komen rijden, dus dat was snel afgesproken.
Bij het proberen weg te rijden zag ik niet dat de standaard nog niet ingeklapt, als je op de motor zit zie je de jiffy niet direct. De RT stond op een bruggetje bij weg rijden. Ook nu sloeg de motor weer af. Toen maar van het bruggetje afgerold, gestart en weggereden.
In het begin voelde de RT zwaar, maar eenmaal in beweging reed het makkelijk. Het was even wennen aan de richtingaanwijzers, bij de oudere RT's zit er links en rechts een knop met rechts nog een cancelknop. Na een keer geclaxond te hebben ging dat altijd goed. Wel vond ik de cancelknop een beetje ver naar binnen zitten.
Bij een tussenstop vroeg Noes nog of ik een stukje snelweg wilde rijden, eigenlijk hadden we dat wel moeten doen. Woon-werk is namelijk zeker 50 km aan snelweg. Beetje jammer dat ik mij dat bedacht toen ik weer met de Alp op de snelweg zat.
Het gyroscopisch moment van de krukas van de boxer motor merk je inderdaad als je naar links stuurt, dit gaat iets minder makkelijk dan naar rechts. De vermogensafgifte is vergelijkbaar met die van een V-twin zoals in de Alp. Het topbereik van de RT hebben we niet echt benut met het ritje van 33 km, vrijwel alles was max 60 km/u en snelweg hebben we niet gereden. Voor dat aspect moet ik de RT maar nog een keer gaan rijden.
Het schakelen op de RT gaat soepel, alleen opschakelen van 1 naar 2 geeft iets meer lawaai. De windbescherming is natuurlijk een stuk beter, ik kreeg het een beetje warm met de ruit op de hoogste stand. Verder viel mij op dat de handvaten wat dikker zijn, misschien moet ik ze op de Alp ook maar eens vervangen voor wat dikkere exemplaren.
Bij het terug wisselen zette Noes nog even het zadel op de laagste stand, dan kan ik wel met de voeten plat op de grond. Op de hoogste stand kan ik ook goed uit de voeten.
Noes liet ook nog de test van de ABS pomp horen, vaak wordt deze verwijderd bij oudere modellen als deze versleten is aangezien deze best prijzig is.Iets om op te letten bij een tweede hands RT.
Op de Alp viel het mij op dat mijn schakelpookje echt een tandje te hoog staat, ik was er inmiddels al weer aan gewend.
Daarna de doos met bier opgehaald en door gereden naar Alphen aan de Rijn.
De motorbandenzaak die daar zit is een clubdealer van de Transalpclub en recent verhuisd naar een nieuw pand. Ik ging nog wat TCN kentekenplaathouders ophalen aangezien die waren opgeborgen met de rest van de Motorbeurs stand. @
Chakotay gaat naar deze zaak voor zijn banden. Zelf heb ik nog een luchtfilter meegenomen en samen met de kentekenplaathouders in mijn kleine zijtassen gedaan.
Uit eindelijk dit onderstaand rondje gereden. De N11 zat richting A12 dicht, dus een stukje binnendoor. Daarna de A12, A2 en A15 tot Tiel gevolgd. Daarna de Waalbandijk opgezocht om deze te volgen tot Nijmegen, eigenlijk maar weinig ander verkeer tegen gekomen. Terwijl het toch niet onaardig weer was.
En alle 24 flesjes waren nog gewoon heel.