Dat dingetje over stroom... Dat was de clue.Baggeraar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:52:
[...]
Enkele tips:
Je hebt nu wel de zekeringen doorgemeten, maar krijg je ook spanning tot aan je zekeringen? (en uiteraard na de zekering)
batterijaansluiting gecontroleerd? corrosie doet soms rare dingen![]()
Spanning wil nog niet zeggen dat je ook stroom hebt, test bij voorkeur met een testlampje ipv met enkel een multimeter.
Ik had de accuspanning niet gemeten wanneer de contactsleutel op ON stond. Dat heb ik gisteren wel even gedaan, en toen zag ik dat de accuspanning totaal onderuit ging zodra de sleutel op contact ging. Letterlijk van 12,5v naar 0,1v op het moment dat de sleutel om ging.
Kortom, accu echt ontzettend dood. Dat was niet bij me opgekomen omdat er ook geen licht was met startkabels aangesloten. Nog nooit eerder zo erg gezien dat je dan geen dash lampjes krijgt.
Heb nog een vervangende accu weten te scoren, dus hij doet t nu weer
Typisch van die dingen die je even moet weten. Spanningsval over een draad (of een zekering) meten om te zien of er uberhaupt een stroompje loopt.Baggeraar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:09:
Nog een tip:
Je kan ook met je multimeter in mV modus meten over de fuses, daarmee krijg je ook een idee van opgenomen vermogen.
Een fuse heeft namelijk altijd een kleine weerstand waardoor je een soort van shunt weerstand in je circuit hebt.
0mV = geen stroom
0.5mV = 50mA
Conversion chart hier: https://us.autologic.com/...ent-draw-conversion-chart
In principe wil je gewoon weten of er stroom loopt, maar hiermee heb je ook meteen een idee van -ongeveer- hoeveel.
succes!
Kan je ook slechte contacten en draadbreuk mee opsporen
Dat zou wel heel erg blond zijn he?Bommes schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:03:
[...]
Schakelaar op je stuur wel op aan???
Standaard ingeklapt? en zo ja werkt dat schakelaartje in de standaard?
In zijn vrij staan??
Maar, ja, killswitch op Run, op de bok en in z'n vrij.
Geen van die dingen zou het dashboard er van weerhouden om lampjes te laten branden trouwens.
Nou, na dat accudebakel kan ik nu ook weer met goed fatsoen tanken.
Al eens eerder gepost dat m'n tankslot vast zat en niet meer open ging. Vervangende set besteld en toen de boormachine in het slot van mn tankdop gezet. Eerst even 4mm, toen 6mm en toen plopte hij zo open
Maargoed, ik wil natuurlijk wel overal dezelfde sleutel, dus ik wou ook het contactslot mee vervangen. Zat ook bij m'n vervangings-setje.
Lopen kloten om de boel los te krijgen, bijna de hele kuip er af en dan er achter komen dat de stekker anders is
Nog eens goed naar het slot gekeken, blijkt dat je het slot en de schakelaar van elkaar kan scheiden, dus gewoon het nieuwe slot op de oude schakelaar geparkeerd. Doet m'n stuurslot het niet meer, kon de sleutel niet indrukken.
Blijkt dat de pen die in de schakelaar valt ruimte nodig heeft om naar beneden te zakken zodra je de sleutel omlaag drukt. Maar de pen van het nieuwe slot is langer, dus die zat al tegen de bodem aan.
Die een stukje afgezaagd, en voila
Klinkt allemaal simpel, maar al met al kostte dat dus wel de hele middag
Maar, ik kan weer rijden. Dus dat is positief. Kan ik na de crisis weer lekker rijden.
Nu nog even een nieuw blafpijpje er op, keertje goed wassen, en dan mag hij weer.
:strip_exif()/f/image/s1EtupiVrVNuBF4aadqh22kz.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/4RN8C5xgQTFkaKfJKqOezDPy.jpg?f=fotoalbum_large)