“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb je al spijt?HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:40:
Ik heb gisteren mijn nieuwe buurjongen (op afstand) leren kennen. Jonge gast, onder de dertig schat ik. Heeft een crosser, en zijn 'wegmotor' is een Duke 390. Met een illegale pijp. Waar hij gisteren net ook alle resterende demping uit heeft verwijderd. Want het moet 'lawaai maken' (zijn woorden).
Beetje grote tuin wordt vanzelf wel een circuit crossbaanGelukkig heeft hij geen circuit in zijn tuin liggen.
Ik rij gewoon tijdens de wintertijd nietWill_M schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:05:
[...]
Ik heb 't inmiddels opgegeven om de tijd dáár, in dat klokje, aan te passen. 326.000 knoppen combinaties indrukken om één uur vooruit te kunnen scrollen, en dat vervolgens in 't najaar nogmaals doen om 't hele spel weer terug te kunnen zetten naar de 'juiste' tijd.
Hoogstens 1 of 2 keer en daarvoor ga ik de klok op m'n dashboard niet verzetten
Iemand adresjes waar de prijzen iets vriendelijker zijn voor mijn spaarpotje?
Je zou gebruikte remschijven kunnen kopen, of kijk eens op Ebay in Italie. Veel mensen kopen daar Brembo remblokken omdat ze véél goedkoper zijn.sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:28:
Moeten de voorste remschijven van een Honda ST1300 (Pan European) werkelijk €200 per stuk (louis.de) gaan kosten? Dan zit ik op €400 voor de schijven en komen de blokken er nog bij...
--
Gisteren alleen de Eifel in geweest, het was er in de ochtend koud en erg rustig. De eerste 2 uur maar 2 motoren gezien. Helaas was er veel gestrooid dus bij thuiskomst de motor maar goed afgespoeld.
Al met al heerlijk gereden, rond de middag nog redelijk wat mensen tegengekomen, in grote groepen
Ben ik de enige die de onderhoudskosten en prijzen van onderdelen opzoekt voor ik een motor overweeg?sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:28:
Moeten de voorste remschijven van een Honda ST1300 (Pan European) werkelijk €200 per stuk (louis.de) gaan kosten? Dan zit ik op €400 voor de schijven en komen de blokken er nog bij...
wa zagd doe?Frans92 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:14:
[...]
Ik denk dat @R0y. je wel kan helpen met het Duits
Ik denk dat je wel een van de weinigen bent. No flame intended, maar veel mensen rijden motor voor het plezier en dan maakt geld wat minder uit. Als ik jouw vorige posts zag, tot in de details uitgewerkte spreadsheets over de kosten en hoeveel je allemaal zou verdienen per kilometer. Dan denk ik dat jij toch meer "met je portemonne rijdt" dan anderen.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:41:
[...]
Ben ik de enige die de onderhoudskosten en prijzen van onderdelen opzoekt voor ik een motor overweeg?.
XBL: DonFrans
JepHTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:41:
[...]
Ben ik de enige die de onderhoudskosten en prijzen van onderdelen opzoekt voor ik een motor overweeg?.
Híer misschien?sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:28:
https://www.uitlaatstore....honda-st1300-pan-european
Gamertag: timmie271
Heb ze voor de RT bij uitlaatstore.nl besteld, kan je ook nog even kijken. Dealer was 300 euro, EBC was 88 euro, de stuk.sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:28:
Oh.. wat @timmie271 zei dus.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
noes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:54:
[...]
Heb ze voor de RT bij uitlaatstore.nl besteld, kan je ook nog even kijken. Dealer was 300 euro, EBC was 88 euro, de stuk.
Oh.. wat @timmie271 zei dus.
Nee ik kan je originele EBC remschijven leveren voor 180 per stuk en daar kan nog wel een 10% tweakers korting vanaf zodat je op 324 voor een set uitkomtsypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:28:
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ik kwam gister van een dijkje af, zie in de verte politie. Ik gedraag mij dus (zoals ik altijd doe..) netjes! Ga netjes 80 rijden (+- 85 op de teller).
En die agenten toch overdreven naar mij kijken.. Ik snapte er niets van.
Zie ik op de Tomtom dat ik er maar 50 mocht
En ik ben erachter gekomen dat met wat sportiever rijden de motor zuiniger word! Dus doorrijden is beter voor mijn portemonnee want minder tanken. Minder tanken = beter voor het milieu en ik heb minder kans om enge ziektes op te lopen omdat ik sneller als de corona ga!
Precies wat ik dacht
Hier doet men niet zo moeilijk over een open pijpje, en een beetje doorrrijden.
Bij mij sneed de politie mij bijna van de weg af in een S-bocht. Dan heb ik liever dat ze staan toe te kijken dat je te hardR0y. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:55:
stomstomstomstomstom.
Ik kwam gister van een dijkje af, zie in de verte politie. Ik gedraag mij dus (zoals ik altijd doe..) netjes! Ga netjes 80 rijden (+- 85 op de teller).
En die agenten toch overdreven naar mij kijken.. Ik snapte er niets van.
Komend weekend maar even lekker prutsen, heb ook nieuwe banden en binnenbanden gekocht. Komt nog handvatverwarming en een 12v- of USB-aansluiting op, met zwevende zekering en geschakeld op contact.
Komende zomer even een leuke GPS zoeken die op 't stuur of in de kuip kan.
Dat wil ik dus nu ook gaan doen. De afgelopen 20.000km heeft die alleen maar een nieuw luchtfilter, scherm en uitlaatklemmen gekregen, en de gebruikelijke bandjes. Verder wordt het voor mij tijd dat ik nu wat meer ga doen aan deze motor. Probleem is alleen ruimte en kennis (hoewel YouTube en de handboeken een boel bij kunnen brengen).nldls schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:49:
Ik geef de motor vooral zelf onderhoud, dus olie, filter etc in de winter zelf aanpakken. Ik rijd de motor helaas ook nog alleen maar hobbymatig en eigenlijk veel te weinig. Atm is de accu kapot en start hij slecht tot niet, zelfs niets direct van de lader af. Accu vervangen dus maar.
Omdat ik nu mijn remmen hoor, waarmee het eigenlijk al te laat is, wordt het tijd dat de hele zooi vervangen wordt. De schijven zijn bijna aan vervanging toe, de blokken waren al aan vervanging toe. Vandaar mijn vraag.
@HTT-Thalan Ik heb vooraf niet naar de onderhoudskosten gekeken. Eigenlijk maakt dat ook weinig uit voor afgelopen jaar, ik had gewoon andere financiële prioriteiten.
Voor de ST1300 is een handboek te downloaden die erg uitgebreid alles uitlegd. Als je gereedschap hebt dan kan je stap voor stap volgen wat je moet doen.sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:22:
[...]
Dat wil ik dus nu ook gaan doen. De afgelopen 20.000km heeft die alleen maar een nieuw luchtfilter, scherm en uitlaatklemmen gekregen, en de gebruikelijke bandjes. Verder wordt het voor mij tijd dat ik nu wat meer ga doen aan deze motor. Probleem is alleen ruimte en kennis (hoewel YouTube en de handboeken een boel bij kunnen brengen).
Omdat ik nu mijn remmen hoor, waarmee het eigenlijk al te laat is, wordt het tijd dat de hele zooi vervangen wordt. De schijven zijn bijna aan vervanging toe, de blokken waren al aan vervanging toe. Vandaar mijn vraag.
@HTT-Thalan Ik heb vooraf niet naar de onderhoudskosten gekeken. Eigenlijk maakt dat ook weinig uit voor afgelopen jaar, ik had gewoon andere financiële prioriteiten.
En @ThoitFrans92 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:45:
Ik denk dat je wel een van de weinigen bent. No flame intended, maar veel mensen rijden motor voor het plezier en dan maakt geld wat minder uit. Als ik jouw vorige posts zag, tot in de details uitgewerkte spreadsheets over de kosten en hoeveel je allemaal zou verdienen per kilometer. Dan denk ik dat jij toch meer "met je portemonne rijdt" dan anderen.
Does not compute. @sypie maakt zich júist druk om de prijs van de remschijven, dus jouw opmerking dat 'geld wat minder uitmaakt' hoort daar niet bij. Ik zou voordat ik een motor aanschaf (ook als het voor plezier is) eerst even checken of ik (inderdaad zoals reeds geopperd) 'kwaaltjes' kan vinden - maar toch ook zeker dat áls ik wat moet vervangen, wat voor kosten dat dan met zich mee gaat brengen (en dan heb ik het in dit geval over dingen die je mag verwachten zoals dus inderdaad remschijven).
Je merkt terecht op dat ik woon-werk rij en dus in dat opzicht heel erg op de kosten let, maar dat was niet wat ik hier in gedachten had toen ik die vraag stelde, ik zag het helemaal in 'jullie' referentiekader. De XR600R is puur voor plezier gekocht en ook daar heb ik van te voren bekeken wat de onderdelen zoal kosten en of ik ze nog kan krijgen.
Ik vind 200 euro voor een remschijf overigens niet exorbitant, zeker niet voor een machine met dat gewicht. Voor de Alp was ik ook 120+ euro kwijt voor een kwaliteitsschijf, het voordeel daar (en ook op de NC trouwens) is dat hij er maar ééntje heeft. De NC achter ook eentje natuurlijk, maar voor deze motor worden de achter- en voorschijf uit één plaat gestanst en zijn dus niet zo prijzig.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2020 09:29 ]
Maar dat handboek geeft mij nog niet de fysieke ruimte om aan het sleutelen te gaan...Thoit schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:26:
Voor de ST1300 is een handboek te downloaden die erg uitgebreid alles uitlegd. Als je gereedschap hebt dan kan je stap voor stap volgen wat je moet doen.
Ik heb in ieder geval afgesproken met een andere ST-rijder dat ik bij/met hem aan het sleutelen kan. Hij heeft een heftafel staan en de ruimte en kennis er voor. Dat scheelt dus al een heel eind.
Dat @sypie zich "druk maakt" over de prijs van de remschijven snap ik wel. Ik zie reacties dat je ook schijven van €80 €152 kan monteren, in plaats van €200. Dat is een aanzienlijke besparing, gerealiseerd door een simpele vraag hier op het forum.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:26:
[...]
En @Thoit
Does not compute. @sypie maakt zich júist druk om de prijs van de remschijven, dus jouw opmerking dat 'geld wat minder uitmaakt' hoort daar niet bij. Ik zou voordat ik een motor aanschaf (ook als het voor plezier is) eerst even checken of ik (inderdaad zoals reeds geopperd) 'kwaaltjes' kan vinden - maar toch ook zeker dat áls ik wat moet vervangen, wat voor kosten dat dan met zich mee gaat brengen (en dan heb ik het in dit geval over dingen die je mag verwachten zoals dus inderdaad remschijven).
Je merkt terecht op dat ik woon-werk rij en dus in dat opzicht heel erg op de kosten let, maar dat was niet wat ik hier in gedachten had toen ik die vraag stelde, ik zag het helemaal in 'jullie' referentiekader. De XR600R is puur voor plezier gekocht en ook daar heb ik van te voren bekeken wat de onderdelen zoal kosten en of ik ze nog kan krijgen.
Ik zou ook uitzoeken of het goedkoper kan, ongeacht of geld wat minder uitmaakt of dat je op de centen zit.
Oh ik ga ook niet meer uitgeven dan nodig hoor begrijp me niet verkeerdFrans92 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:31:
Dat @sypie zich "druk maakt" over de prijs van de remschijven snap ik wel. Ik zie reacties dat je ook schijven van €80 €152 kan monteren, in plaats van €200. Dat is een aanzienlijke besparing, gerealiseerd door een simpele vraag hier op de forum.
Ik zou ook uitzoeken of het goedkoper kan, ongeacht of geld wat minder uitmaakt of dat je op de centen zit.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik er 1 zie in het wild zonder dat het een promo video is.
Als het er ooit van komt en de KTM moet ingeruild worden, dan is dit echt wel een kanshebber
Let op, NSFW !
Thuiswerkers kunnen gewoon klikken
Blyatifull
Waarom probeer je dan een discussie te starten?HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:34:
[...]
Oh ik ga ook niet meer uitgeven dan nodig hoor begrijp me niet verkeerdmaar een Pan European koop je niet voor de goedkope kilometers, en gecombineerd met de opmerking dat 'motorrijden best geld mag kosten' vond ik dat een gekke vraag
. Alsof @Joopieboy straks komt klagen over de prijs van originele BMW accessoires of @Tylen over kevlar onesies
.
Omdat dit een motordiscussietopic is en 'that's what we do'?Frans92 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:46:
[...]
Waarom probeer je dan een discussie te starten?
We hoeven niet van alles een discussie te maken, al helemaal niet als je het er toch al mee eens bentHTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Omdat dit een motordiscussietopic is en 'that's what we do'?.
Ik vond het gewoon een gekke opmerking, je rijdt een motor van nieuw 20k en dan vind je 200 euro 'duur' voor een remschijfnoes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:48:
We hoeven niet van alles een discussie te maken, al helemaal niet als je het er toch al mee eens bent
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2020 09:51 ]
Ik bestel gewoon een setje van Aliexpress.. doet vast ook wel hetgeen wat het moet doen.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
[...]
Ik vond het gewoon een gekke opmerking, je rijdt een motor van nieuw 20k en dan vind je 200 euro 'duur' voor een remschijf.
Dan krijg je 2 stuks alu-folie toegestuurdR0y. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:51:
[...]
Ik bestel gewoon een setje van Aliexpress.. doet vast ook wel hetgeen wat het moet doen.
Tja, dat hoop je dat. Misschien dat ook wel zo, maar met schijven heb ik dat nog niet aangedurft, heb er wel over gedacht met de XR. Maar die rijdt ook weinig en dat doe ik ook langer met een setje. Ik mijdt Ebay/Ali eigenlijk zo veel mogelijk tegenwoordig.R0y. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:51:
Ik bestel gewoon een setje van Aliexpress.. doet vast ook wel hetgeen wat het moet doen.
Ik zie niet in waarom dit een gekke opmerking is. Als je ergens op kan besparen zonder op kwaliteit in te boeten, wil je dat toch doen? Je tankt toch ook niet langs de snelweg? Voor mn RT vond ik 300 euro per schijf bij de dealer ook wat extreem. En die RT was vast ook wel 20k nieuw, maar inmiddels net 4k waard.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
[...]
Ik vond het gewoon een gekke opmerking, je rijdt een motor van nieuw 20k en dan vind je 200 euro 'duur' voor een remschijf. Er zijn in de autowereld ook zat luxewagens te krijgen voor een appel + ei omdat de running costs gewoon exorbitant zijn. Een oudere 7-serie is best betaalbaar in aanschaf, maar dan moet je inderdaad geen gekke bekken trekken bij een set remschijven van 1000 euro of kleine beurt van 700
.
Nee, nee: ali-folie
[ Voor 10% gewijzigd door noes op 23-03-2020 09:55 ]
Nou, niet altijd dus, maar ook daar zal ik wel de afwijkende factor zijn. De meesten roepen hier dat 'motorrijden nou eenmaal geld kost' maar ze zoeken bij wijze van spreken stad en land af voor de goedkoopste banden/schijven/etc.noes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:54:
Ik zie niet in waarom dit een gekke opmerking is. Als je ergens op kan besparen zonder op kwaliteit in te boeten, wil je dat toch doen? Je tankt toch ook niet langs de snelweg? Voor mn RT vond ik 300 euro per schijf bij de dealer ook wat extreem. En die RT was vast ook wel 20k nieuw, maar inmiddels net 4k waard.
Ik rij voor kilometers en let dus op wat wel en niet noodzakelijk is, maar bestel geen el cheapo webshop spul om het er bij Ad onder te schroeven, ik koop mijn onderdelen dan gewoon via hem ook als dat niet de laagste prijs is. Zolang ik 'uit' kan is er niks aan de hand en zo verdient hij ook nog een zakcentje. Op mijn kilometrage is een filter voor 20 of 30 euro geneuzel in de marge als je ziet hoe lang je ermee doet. Ik ben b.v. wél kritisch op of ik die 'hugger' wel bestel (en of ik dat gebruikt voor 75 of nieuw voor 150 doe), of dat ik hem gewoon wat vaker afspoel. Ik overweeg of ik uberhaupt wat aan de voor mijn gevoel korte vering wil doen (ben verwend met de Alp) of dat dit het over de levensduur niet waard is.
Ben iig blij dat ik de Bridgestone Battlax Adventure banden eronder heb, maar hierna komen gewoon de Metzler Tourance Next banden eronder.
[ Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 23-03-2020 10:04 ]
Het was niet naar een of meerdere personen specifiek gerichtJoopieboy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:02:
Mja goedkoopste of waar voor je geld en iemand iets gunnen. Als ik de bandenprijzen en beperkt aanbod bij de dealer zie, dan gun ik mijn monteur die paar euro ook echt wel hoor...
Ik ben advies en ambacht meer gaan waarderen in de laatste jaren, en probeer mensen te steunen die persoonlijk handelen en echt nog 'zelf' iets maken en doen. Het voelt ook goed om grote bedrijven, aanbiedingen, domme spaaracties en andere 'loyalty programma's' gewoon in de ban te doen. Maakt je leven stukken overzichtelijker.
Daar hoef je niet voor in de achterhoek te zijn.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:40:
Ik heb gisteren mijn nieuwe buurjongen (op afstand) leren kennen. Jonge gast, onder de dertig schat ik. Heeft een crosser, en zijn 'wegmotor' is een Duke 390. Met een illegale pijp. Waar hij gisteren net ook alle resterende demping uit heeft verwijderd. Want het moet 'lawaai maken' (zijn woorden).
Gelukkig heeft hij geen circuit in zijn tuin liggen.
Hier vlakbij Eindhoven heb ik zo een setje overbuur jongens.
Halverwege de 20, wonen beide nog thuis bij pappa en mamma in hun monumentale (enorme) boerderij.
Rijden met van alles, het liefste te hard en met te veel lawaai.
Laatst waren ze een proefritje aan het maken op een weggetje hier achter, terwijl ik met de hond daar liep te wandelen.
De motor waar ze mee proefreden was zo een KTM supermoto 1 cilinder ding met een akra uitlaat zonder db killer.
Mijn hond sprong zowat in mijn armen, en die weegt 40 kg dus liever niet
De gozer kwam niet 1 keer voor bij, maar ging een keer of 4 het stuk heen en weer.
Op de terug weg ben ik even hun tuin in gelopen, hun klushok binnen waar ze met een groepje gasten aan het sleutelen waten.
Ik heb even met ze staan praten en ze op hun fatsoen aangesproken.
Sindsdien knikken vriendelijk naar me en is het een stuk stiller geworden..
Wat betreft snelheden waarmee ze voorbij komen is er nog niet veel veranderd.. ze komen nog gerust op de elektrische snorfiets met dik 60 voorbij gevlamd, maar ja die maakt natuurlijk niet zo veel herrie dus dat snap ik wel weer.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
I have stability. The ability to stab.
Tja, ik denk dus dat het subtieler ligt dan dat. Als je zaken doet met een Hema, Ikea of in onze context een Louis.DE ben ik het roerend met je eens.SmurfLink schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:06:
Motorrijden kost geld. Het is een hobby en dat mag. Maar dat wil niet zeggen dat je overal maar de hoofdprijs voor moet betalen...
Hebben we het over het lokale bandenboertje of groentemannetje ben ik daar stukken minder moeilijk in geworden. Het is niet alsof ik het financieel moeilijk heb, en als hij of zij de prijs goedmaakt met service, kunde en advies ga ik toch vaker dáár winkelen. Ik word daar toch gelukkiger van, gek genoeg.
Ik winkel nu bijvoorbeeld voor mijn zonneboiler, zitmaaier en straks nieuwe bril allemaal 'lokaal' in Emmer-Compascuum of omgeving. Voelt eigenlijk heel fijn.
[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2020 10:13 ]
En als dat lokale bandenmannetje je 3x de gangbare prijs vraagt, vind je dat ook OK? Want dáár gaat het nu over. Niet over een tientje meer of minder vanwege oliefilter X of Y, dat zal me ook niet interesseren: de dealer voert mijn onderhoud uit en dat kan vast wel goedkoper elders. Maar als de dealer alleen BMW remschijven heeft van 300 euro ipv van ~90 euro, dan wil ik het daar wel even over hebben. Dealer mag ze nog steeds monteren en de blokken leveren.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:11:
[...]
Tja, ik denk dus dat het subtieler ligt dan dat. Als je zaken doet met een Hema, Ikea of in onze context een Louis.DE ben ik het roerend met je eens.
Hebben we het over het lokale bandenboertje of groentemannetje ben ik daar stukken minder moeilijk in geworden. Het is niet alsof ik het financieel moeilijk heb, en als hij of zij de prijs goedmaakt met service, kunde en advies ga ik toch vaker dáár winkelen. Ik word daar toch gelukkiger van, gek genoeg.
Dat geluid, heerlijk!Phreak schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:45:
Wauw, kom net deze tegen op YouTube. Wat een geluid![]()
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik er 1 zie in het wild zonder dat het een promo video is.
Als het er ooit van komt en de KTM moet ingeruild worden, dan is dit echt wel een kanshebber
Let op, NSFW !
Thuiswerkers kunnen gewoon klikken![]()
[YouTube: La moto parfaite ? Ducati Streetfighter V4 S]
Maar waarom sta jij niet met je motor in de OP?
Dat heb ik echt nog niet meegemaakt, jij wel?noes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:15:
[...]
En als dat lokale bandenmannetje je 3x de gangbare prijs vraagt, vind je dat ook OK? Want dáár gaat het nu over. Niet over een tientje meer of minder vanwege oliefilter X of Y, dat zal me ook niet interesseren: de dealer voert mijn onderhoud uit en dat kan vast wel goedkoper elders. Maar als de dealer alleen BMW remschijven heeft van 300 euro ipv van ~90 euro, dan wil ik het daar wel even over hebben. Dealer mag ze nog steeds monteren en de blokken leveren.
En ja, da's dan alles inbegrepen dubbel de prijs die ik bij Oponeo betaald zou hebben voor enkel de banden. Maar zelf kan ik ze er niet omleggen.
I have stability. The ability to stab.
Goeie samenvatting meid, alleen @HTT-Thalan verveelt zich thuis en wilt graag discussiëren.SmurfLink schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:06:
Motorrijden kost geld. Het is een hobby en dat mag. Maar dat wil niet zeggen dat je overal maar de hoofdprijs voor moet betalen...
Niet met banden, wel met remschijven dus. En nu ben ik wel klaar mee, want je leest alleen wat je wil lezen.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Dat heb ik echt nog niet meegemaakt, jij wel?.
Ja dat denk ik ook.Joopieboy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:19:
[...]
Goeie samenvatting meid, alleen @HTT-Thalan verveelt zich thuis en wilt graag discussiëren.
BMW F01 760i (7-serie 2008-2015) set nieuwe remschijven kost je misschien net iets meer dan 500 euro. Slechte vergelijking dusHTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
[...]
Ik vond het gewoon een gekke opmerking, je rijdt een motor van nieuw 20k en dan vind je 200 euro 'duur' voor een remschijf. Er zijn in de autowereld ook zat luxewagens te krijgen voor een appel + ei omdat de running costs gewoon exorbitant zijn. Een oudere 7-serie is best betaalbaar in aanschaf, maar dan moet je inderdaad geen gekke bekken trekken bij een set remschijven van 1000 euro of kleine beurt van 700
.
Sterker nog ik verbaasde me over de prijs van de remschijven van onze BMW E60... die remschijven zijn goedkoper dan die van mijn 250 geweest zouden zijn..
Oh ik gokte maar wat in het donker, ik heb nooit een 7-serie gehadtimmie271 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:21:
[...]
BMW F01 760i (7-serie 2008-2015) set nieuwe remschijven kost je misschien net iets meer dan 500 euro. Slechte vergelijking dus![]()
Sterker nog ik verbaasde me over de prijs van de remschijven van onze BMW E60... die remschijven zijn goedkoper dan die van mijn 250 geweest zouden zijn..
Goeie!R0y. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Maar waarom sta jij niet met je motor in de OP?
Ik zal dat eens regelen
Blyatifull
Dus eerst de remmen. Daarna de vloeistoffen (allemaal!) Daarna de voorvork die lekt en als laatste eens kijken naar de cardan, waar iets (te veel) speling op schijnt te zitten.
Als je je remmen doet zou ik gelijk je remvloeistof meenemensypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:28:
Het feit is dat er straks, wanneer de remmen weer in orde zijn, het volgende onderhoud gepland staat. Ik ga niet alles in 1 keer doen wanneer ik afhankelijk ben van iemand anders z'n ruimte en tijd.
Dus eerst de remmen. Daarna de vloeistoffen (allemaal!) Daarna de voorvork die lekt en als laatste eens kijken naar de cardan, waar iets (te veel) speling op schijnt te zitten.
Onderdelen die ik zelf thuis monteer komen meestal wel van de goedkoopste webshop.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Dat is ook wel redelijk bereikbaar met een motor hoor.Pagman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:32:
Het mooiste is als je alles zelf zou kunnen doen.
Daar ontbreekt mij de ruimte en kennis voor op dit moment. Anders had ik écht wel een poging gedaan. Het is dan ook niet voor niets dat ik via het ST-forum een oproep gedaan heb of er een ervaren persoon aanwezig is waar ik gebruik kan maken van deze 2 essentiële zaken.Pagman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:32:
Het mooiste is als je alles zelf zou kunnen doen.
Nadat de garantie is verlopen volgend jaar ga ik dat ook zeker weer doenChakotay schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:31:
Naar mijn ervaring is 'het lokale mannetje' vaak zelfs een stuk goedkoper dan de grote dealers, zowel qua onderdelen als arbeidsloon. Is zowel voor mij als voor hem prima om daar langs te gaan dus
Onderdelen die ik zelf thuis monteer komen meestal wel van de goedkoopste webshop.
Toch ben ik daar, voor wat betreft een aantal onderdelen, door schade en schande wijzer geworden.Chakotay schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:31:
Naar mijn ervaring is 'het lokale mannetje' vaak zelfs een stuk goedkoper dan de grote dealers, zowel qua onderdelen als arbeidsloon. Is zowel voor mij als voor hem prima om daar langs te gaan dus
Oliefilter haal ik gewoon bij de dealer. Scheelt ook niet zoveel. (olie filter geklapt gehad....
Pakkingen haal ik ook altijd origineel. Eens een keer 2 keer een blok moeten opbouwen met dank aan Athena (google die maar eens)
Olie daarentegen koop ik altijd die van tante Louis als die in de aanbieding is (14,95 voor 4 liter 10W40 semi)
Ik heb daar nu rond de 300k km mee gereden (verdeelt over 3 motoren).
Die olie is echt gewoon goed.
Voor de rest kijk ik wel vantevoren hoe het zit met onderhoud. Zeker voor woon werk fiets waar flinke km per jaar mee gereden worden. Elk dubbeltje telt. Kan ik dan weer besteden aan de hobby fiets
nog niet, ik heb het even stil gelegd. Neem vandaag een knap stuk gereedschap van werk mee.Wild Chocolate schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:02:
[...]
Is het inmiddels gelukt? Zoniet, zou je eerdaags bij mij langs mogen komen ('s avonds of in het weekend, zolang je maar op >1,5 m afstand blijt ;-) ), ben in bezit van een slagmoersleutel, die volgens opgaaf zo'n 1600 Nm zou moeten halen. En heb er ook nog slagdoppen t/m 32 mm bij, dus goede kans dat het daarmee wel lukt.
***members only***
Mocht het dan nog niet lukken zet ik het weer ff in elkaar en nee ik contact op
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Dat ben ik niet met je eens, ook lokale mannetjes kunnen afgrijselijk duur zijn. Mijn Capo had ik eerst in onderhoud bij zo'n lokaal mannetje (was officieel Aprilia dealer geweest en had een goede reputatie). Maar daar hadden ze vaak maar één motor op een dag voor onderhoud, dus alles werd op het gemak gedaan en elk uurtje werd gefactureerd. Het is gebeurd dat een beurt 1,5 dag duurde. Met als gevolg dat de onderhoudskosten de pan uitrezen.Chakotay schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:31:
Door een wijziging van werkgever werd het voor mij makkelijker om het onderhoud bij een motoport te laten doen (daar kom ik langs met woon-werkverkeer). En daar staat gewoon een x-aantal uur voor een beurt, tenzij er iets bijzonders aan de hand is. En ook de prijzen van onderdelen zijn redelijk vergelijkbaar met prijzen die ik op internet kan vinden. Het onderhoud voor de Capo is een sindsdien een heel stuk goedkoper.
Via het ST forum zijn er vaak ook sleuteldagen. Dan worden bepaalde onderdelen in bulk ingekocht wat flink de prijs kan drukken.sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:28:
Het feit is dat er straks, wanneer de remmen weer in orde zijn, het volgende onderhoud gepland staat. Ik ga niet alles in 1 keer doen wanneer ik afhankelijk ben van iemand anders z'n ruimte en tijd.
En ik bespaar juist weer niet op de Olief2ride2001 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:44:
[...]
Toch ben ik daar, voor wat betreft een aantal onderdelen, door schade en schande wijzer geworden.
Oliefilter haal ik gewoon bij de dealer. Scheelt ook niet zoveel. (olie filter geklapt gehad....)
Pakkingen haal ik ook altijd origineel. Eens een keer 2 keer een blok moeten opbouwen met dank aan Athena (google die maar eens)
Olie daarentegen koop ik altijd die van tante Louis als die in de aanbieding is (14,95 voor 4 liter 10W40 semi)
Ik heb daar nu rond de 300k km mee gereden (verdeelt over 3 motoren).
Die olie is echt gewoon goed.
Voor de rest kijk ik wel vantevoren hoe het zit met onderhoud. Zeker voor woon werk fiets waar flinke km per jaar mee gereden worden. Elk dubbeltje telt. Kan ik dan weer besteden aan de hobby fiets
@Waaj dat is dan weer jammer inderdaad, lager arbeidsloon heb je geen ruk aan als je er 3x zo lang over doet.
Dus die van mij valt niet onder de categorie motor dan?HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:34:
[...]
Dat is ook wel redelijk bereikbaar met een motor hoor.
Gewoon 2 ibc's. 1 vol en 1 leeg takeltje erboven en aftappen maar.HTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:49:
Ik bestel binnenkort gewoon een vat olie met een handpompje en een partij filters. Oliepannetje en opvangvat erbij en elke 12k een filter + 3 nieuwe liters eronder prakken. Goedkoopste manier, puur vanwege volume, en scheelt ook veel plastic verpakkingen.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Als je nog zijkoffers erop zet valt de jouwe in de categorie "containerschip"Joopieboy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Dus die van mij valt niet onder de categorie motor dan?
Of hij trekt er dan nog een gele jas bij aan, gele helm op z'n knar. Kan-ie agentje spelenWaaj schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:16:
[...]
Als je nog zijkoffers erop zet valt de jouwe in de categorie "containerschip"
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Wel als @Joopieboy er ooit mee in het water terecht komt.Chakotay schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:17:
@Destruction valt dat dan onder de Dienst Waterpolitie?
wat dan weer zonde zou zijn
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ojaa ik moet ook nog een motor van nieuwe olie voorzienHTT-Thalan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:49:
Ik bestel binnenkort gewoon een vat olie met een handpompje en een partij filters. Oliepannetje en opvangvat erbij en elke 12k een filter + 3 nieuwe liters eronder prakken. Goedkoopste manier, puur vanwege volume, en scheelt ook veel plastic verpakkingen.
Voordeel dat volgens mij alle Honda oliefilters volgens mij tegenwoordig hetzelfde zijn
Benieuwd hoe lang dit stand houdt. Heel raar tempo op 4 baans.
Gisteren op de A28 reed iedereen anders gewoon netjes 100. Was de enige die mensen aan het inhalen wasSemperFidelis schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:47:
Nou gisteren en vanochtend even op de A4 geraasd. Echt iedereen rijdt daar 120, dan ga je als motorrijder ook niet even lekker 100 rijden..
Benieuwd hoe lang dit stand houdt. Heel raar tempo op 4 baans.
Binnenkort zien we dus de nieuwe film van Ghostrider.. iets met A28 in de titel?timmie271 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:56:
[...]
Gisteren op de A28 reed iedereen anders gewoon netjes 100. Was de enige die mensen aan het inhalen was
Ik heb gisteren mijn GSXR1000 2003 naar No Limits gebracht in Roden, op de aanhanger, netjes de CC op GPS 100kmh.R0y. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:05:
[...]
Binnenkort zien we dus de nieuwe film van Ghostrider.. iets met A28 in de titel?
Ik reed bijna iedereen voorbij...
In de buurt van Groningen nog eerst even wat weggetjes gepakt, maar man man man wat een wandelaars.
Nog een tip aan wandelaars, als je op een 80kmh weg gaat lopen met zijn 2én en er komen 2 motorrijders aan en van achteren een auto. Ga dan even in de berm staan. Ipv verbaast kijken als een motorrijder voor je stopt.
Bij No Limits word de power commander afgesteld, de GSXR rijdt al een tijdje met een power commander maar met een standaard tune. Dit is echter veelste rijk, wat ik merk aan het verbruik en de kleur van de uitlaat. (zwart)
Opzet is nu K&N samen met korte Yoshimura.
Asus Zenbook i7 256gb
Worden ze nou als tanks ingezet?cyntax schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:27:
@Joopieboy Laat ze maar lachen, deze BMW's zijn voor echte bazen![]()
[Afbeelding]
Laat ik het zo zeggen, dit is nu jouw natuurlijke habitat:Joopieboy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Dus die van mij valt niet onder de categorie motor dan?

Jij moet voortaan uitkijken bij bruggen:

En je moet voortaan alle Tweakers ritten even nalopen op strakke bochten:

je weet dat het kinnesinne is uiteraard, ik vind het een knappe reismachine
[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2020 13:39 ]
Wacht maar tot ze dit tegenkomen:cyntax schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:27:
@Joopieboy Laat ze maar lachen, deze BMW's zijn voor echte bazen![]()
[Afbeelding]
Daar komt de naam @Bommes ook vandaan.
Een momentsleutel is zeker aan te raden dan. En als je ze écht vast wilt hebben, Loctite (blauw).Pagman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:33:
Waar zet je een schroef goed mee vast? Ik kwam er vandaag tijdens het grondig schoonmaken achter dat de schroef die de kettingbeschermer op zijn plaats houd is losgetrild.
Ik heb er ooit eentje gekocht bij HBM machines. Kostte mij toen €19,99 dacht ik (of 29,99).
Heb je nog wel een doppenset nodig natuurlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Leviathius op 23-03-2020 14:38 ]
Dan ga ik er wat loctite voor aanschaffen, het is namelijk een normale schroef die je met een inbus vastzet.Leviathius schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Een momentsleutel is zeker aan te raden dan. En als je ze écht vast wilt hebben, Loctite (blauw).
Ik heb er ooit eentje gekocht bij HBM machines. Kostte mij toen €19,99 dacht ik (of 29,99).
Zoiets kan er ook tussen.Pagman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Dan ga ik er wat loctite voor aanschaffen, het is namelijk een normale schroef die je met een inbus vastzet.
Die drukt als het ware de bout tegen de schroefdraad, dan trilt 'ie er ook niet uit.
Loctite blauw vind je in de winkel onder Loctite 243. Het flesje is nog steeds rood, om het zoeken te vergemakkelijken.Leviathius schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Een momentsleutel is zeker aan te raden dan. En als je ze écht vast wilt hebben, Loctite (blauw).
Wil je dat spul weer oplossen, heb je (deze zeg ik even uit mijn hoofd) loctite 7200 pakkingsoplosser nodig.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Houten balk tussen wiel en achterbrug plus een langere hefboom op dopsleutelwaren het extra zetje wat nodig was. Het nachtje in de olie zal ook geholpen hebben.
Bout zat gewoon heel erg vast, gelukkig niet zo vastgerot dat er schade uit ontstond
Helaas niet verder kunnen gaan want jammerende baby gooide roet in het eten. Morgen weer een stukje verder.
* Rubman heeft gelukkig nog een auto ter beschikking.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik wel met Apeldoorn. Prima zaak wat mij betreft, hebben me super netjes geholpen met mijn RT die een kapotte keerring v/d balansas kreeg net buiten de garantie. Heb uiteindelijk niets hoeven betalenWaaj schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:53:
Over onderhoud gesproken, ik zoek nog een BMW-dealer voor de S1000XR (zit nog garantie op). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Simako-BDM (Apeldoorn of Elst, kan allebei).
In wat voor materiaal zit het, metaal of plastic?Pagman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:33:
Waar zet je een schroef goed mee vast? Ik kwam er vandaag tijdens het grondig schoonmaken achter dat de schroef die de kettingbeschermer op zijn plaats houd is losgetrild.
@Rubman mooi dat het gelukt is!
[ Voor 5% gewijzigd door Chakotay op 23-03-2020 16:23 ]
Die tarieven zullen overal wel hetzelfde zijn. Maar dat service-aspect wat je beschrijft vind ik wel belangrijk.BlackLabel01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Ik wel met Apeldoorn. Prima zaak wat mij betreft, hebben me super netjes geholpen met mijn RT die een kapotte keerring v/d balansas kreeg net buiten de garantie. Heb uiteindelijk niets hoeven betalen. Het is echter wel gewoon een BMW dealer qua uurtarief...daar verander je niet zoveel aan.
thnx!
Situatie:
Headset (Sena 10s) correct gepaired met de KTM en mijn iPhone (11) ook. Telefoongesprekken en flitsmeister gingen prima. Als ik Spotify op mijn iPhone aan had gezet kon ik op het scherm zien welk nummer aan het spelen was. Ook kon ik deze pauzeren, harder en zachter zetten of door naar een volgend/vorig nummer. Enkel had ik geen audio van Spotify... of Apple muziek of ieder andere geluidsbron. Dus enkel bellen en flitsmeister.
Vandaag met mijn werk telefoon (Android) getest, zelfde verhaal...
Wat was het nou:
Audio multitasking in de Sena vind de KTM niet leuk.. Tegen de tijd dat ik daar eens echter was... Ben er toch een paar uur mee zoek geweest in totaal
Ik ben bij Simako-BDM geweest voor een terugroepactie met een BMW R1200GS. Wat mij betreft erg geschikte mensen. Dat was in Apeldoorn destijds. (denk 2/3 jaar geleden)Waaj schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:53:
Over onderhoud gesproken, ik zoek nog een BMW-dealer voor de S1000XR (zit nog garantie op). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Simako-BDM (Apeldoorn of Elst, kan allebei).
https://therollinghobo.com/
Echt heel vet vind ik

Van die 690 ging hij over op het bouwen van een KTM 500EXC als Adventure bike. Opvallend? Ja, want zo'n Enduro bike is eigenlijk een motorcross machine die veel onderhoud nodig heeft. Formeel geloof ik elke 10 uur olie wisselen. Vaak kleppen controleren / stellen en ook top end rebuilds na bep aantal uur, maar goed.. 112kg is wel weer een goede 30kg winst. Daarnaast hebben redelijk wat Adventure riders al bewezen dat bij 'rustig' gebruik zo'n 500EXC veel langere service intervals aankan (30-40 uur voor een olie wissel).
Hij is echt fantastisch in het documenteren van z'n build:

Ook dat was kennelijk niet licht genoeg, want hij heeft een nieuwe build gemaakt, de Ultra light 500EXC.

Wel iets minder mooi dan z'n eerste 500EXC build:

Heerlijk als iemand zo met zijn passie bezig is en z'n bouwsels ook echt goed gebruikt in de praktijk
Dit topic is gesloten.
![]()