Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 09:07
madmaxf1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:34:
Dit kan ik beamen.
Ik heb zelf de Shimano 200 met 180 mm schijf en semi metallic blokken en dat remt zeer goed.

Ondanks de (te) hogere snelheid van 40km sta je echt snel stil en geen last van fading.
Maar laat ons eerlijk zijn.
Zelfs die MT200 met de standaard 160mm schijven zijn echt al goed en perfect geschikt voor 25km/h ebikes en gebruik in Nederland/België.
Je moet echt al naar de bergen gaan (met een MTB bv) om nood te hebben aan grotere/krachtigere remmen.
Vanaf 25 km/h sta je echt op 2 seconden stil op een vlakke weg.

Ik heb mijn remmen maar 1 keer echt warm (tot roken) gekregen, en dat was bij een stop op de afdaling van de kemmelberg. Van 50km/h naar stilstand. Dat lukte perfect, en ook nadien waren die remmen niet defect of zo.
Op vlakke wegen krijg je remmen echt niet aan hun grenzen.

Voor speed pedelecs zou ik kiezen voor 4pots klauwen en 180 of 200mm.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:36

B64

einoj1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:12:
Batavus, Koga, Sparta komen in USA handen

Een consortium onder leiding van KKR (USA) heeft een bod gedaan op Accell van 58,00 euro per aandeel. Dit maakte de fietsenfabrikant maandagochtend bekend.

In totaal biedt het consortium daarmee circa 1,56 miljard euro op Accell, inclusief dividend. Het overnamebod biedt een premie van 26 procent op de slotkoers van vrijdag en van 42 procent over de afgelopen drie maanden.

Accell heeft al laten weten achter het bod te staan. "Accell zal beter gepositioneerd zijn als het in private handen komt om te kunnen investeren in de toekomstige groei op lange termijn", aldus de fietsenfabrikant in een verklaring.

Het consortium zegt de financiering al rond te hebben. Teslin, dat een belang van 10,8 procent in Accell heeft, zegt de overname te steunen. Ook Hoogh Blarick, met een belang van 7,5 procent, staat achter het bod.

CEO Ton Anbeek, CFO Ruben Baldew en CSCO Francesca Gamboni blijven het bedrijf ook na de overname leiden.

De overname moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en zal dan naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal of aan het begin van het derde kwartaal dit jaar worden afgerond.
OK, dus Roompot weet waar ze binnenkort de huurfietsen moeten bestellen, en TelePizza de bezorgbikes! (hint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 23:03
pjotter1965 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:20:
Bewust gekozen voor deze frame-maat ? Lijkt een maatje te groot , gezien de niet uitstekende zadelpen.
Ziet er mijn inziens een beetje vreemd uit, vooral met de hoge afstelling van de voorbouw / stuur.

Maar ja, Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren….veel plezier gewenst
Ik heb hetzelfde model fiets en bij mij steekt de zadelpen ook niet heel ver uit. Ik ben 1,88m en heb de 58 cm gekozen i.p.v. de 53 cm omdat ik bij m'n vorige fiets (een Giant Aero RS 3 maat L) juist zo'n ver uitstekende zadelpen had waardoor ik het er uit vond zien als een te kleine fiets.

Zit er ook niet een stukje overlap in framematen waardoor een kleine framemaat met uitstekende zadelpen net zo passend is als een groter frame met minder uitstekende zadelpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9F-Ofy8EY4BOkCJ5MfvFTjomPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHpmn3BvHBGfjUbzJtTCVudR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUNbist6F7Tuv_sjEZCcUCudOks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjBDN9QZc2sIwqamhe6x1E54.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZilXbtTwUqa44sJLTJ_VK4DVr9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiz1sbrQsR6K8Pc7vnoxZ4EB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 23:03
einoj1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:12:
Een consortium onder leiding van KKR (USA) heeft een bod gedaan op Accell van 58,00 euro per aandeel. Dit maakte de fietsenfabrikant maandagochtend bekend.
Gezien de reputatie van Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR) vraag ik me af of dit nu zo'n positieve ontwikkeling is. Die hebben destijds toch ook Vendex KBB helemaal leeggeplukt en met enorme schulden achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

roffeltjes schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:32:
[...]

@Ron_Tweaker Goedkoopste optie is om eerst de schijven te vervangen door 180mm (post mount adapters+schijven), dat scheelt meteen 10% extra remkracht (remkracht en de maat van schijven gaat voor zover ik begrijp lineair).
Standaard zitten er al 180mm schijven op! :)

Ik zit te kijken naar eenzelfde setup en dan met een set Magura CMe 5 set bij elkaar toch alweer gauw 350+ euro wil even kijken of ik dat rechtvaardig genoeg vind ten opzichte van hetgeen wat ik nu heb aan Shimano remmen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07 15:16
Cannoli schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:46:
Net voor de tweede maal een ronde gemaakt op mijn nieuwe Ultimate C8+. Tijdens het rijden merkte ik een soort wringend geluid als ik over klinkerwegen reed of met het stuur 'schudde' (snel heen en weer bewegen). Ik dacht dat het uit het stuur kwam maar het bleek van de accu te komen. Nadat ik deze nog eens goed aangedrukt had was het verdwenen. Enkele kilometers later begon het weer. Accu even eruit gehaald en er weer ingezet en sindsdien is het verdwenen.

Het valt mij op dat de accu, nadat je deze erin drukt, een klein stukje terugveert. Hij steekt een mm uit t.o.v. het frame. Is dit bij de andere C8+ eigenaren in dit topic ook zo?
Wringend geluid .... nog niet ervaren
Uitstekende accu ... nee

Wat mij wel opvalt is dat accu en frame af en toe niet goed op elkaar aansluiten. Als je van bovenaf op het frame kijkt, valt me op dat er aan de bovenkant 1 mm ruimte is tussen stang en accu... als je de accu eruit haalt en weer terugplaatst sluit de boel daar weer goed aan (of zit die ruimte dan bij de onderkant van de accu ...). Nog even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:46
Ron_Tweaker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Standaard zitten er al 180mm schijven op! :)

Ik zit te kijken naar eenzelfde setup en dan met een set Magura CMe 5 set bij elkaar toch alweer gauw 350+ euro wil even kijken of ik dat rechtvaardig genoeg vind ten opzichte van hetgeen wat ik nu heb aan Shimano remmen.
https://www.bike-componen...w-D01S-Resin-Pads-p67388/

2 stuks kopen en je hudige pistons vervangen, scheelt 250 euro en je hebt betrouwbare remhendels ;)

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:25
echoes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Wringend geluid .... nog niet ervaren
Uitstekende accu ... nee

Wat mij wel opvalt is dat accu en frame af en toe niet goed op elkaar aansluiten. Als je van bovenaf op het frame kijkt, valt me op dat er aan de bovenkant 1 mm ruimte is tussen stang en accu... als je de accu eruit haalt en weer terugplaatst sluit de boel daar weer goed aan (of zit die ruimte dan bij de onderkant van de accu ...). Nog even aankijken.
@Cannoli Bij mijn Ultimate C8+ ook geen wringend geluid. Nu moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe pas eenmaal in 5000km de accu uit de fiets heb gehaald. De accu steekt bij mij ook niet uit boven het frame en er zit ook nauwelijks speling op.
Wat ik wel heb is dat de accu aan de zijkanten niet mooi aansluit. Ter hoogte van het slot steekt de kunststof kap om de accu aan weerszijden zeker 1 a 2 mm uit. Nu stoor ik mij er niet heel erg aan omdat voor mij functionaliteit over esthetiek gaat, maar toen ik onlangs toevallig naast een andere C8+ parkeerde waar de accu wel mooi aansluit op het frame baalde ik toch even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

roffeltjes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:57:
[...]

https://www.bike-componen...w-D01S-Resin-Pads-p67388/

2 stuks kopen en je hudige pistons vervangen, scheelt 250 euro en je hebt betrouwbare remhendels ;)
Ziet er goed uit. Tips voor betere Shimano remschijven? Schijven moeten van het type centerlock zijn.

Moeten deze gebleed worden na montage? Ik zal de remleiding voor de achterrem moeten loshalen om deze leiding door het frame heen te halen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ron_Tweaker schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ziet er goed uit. Tips voor betere Shimano remschijven? Schijven moeten van het type centerlock zijn.

Moeten deze gebleed worden na montage? Ik zal de remleiding voor de achterrem moeten loshalen om deze leiding door het frame heen te halen.
Als je de leidingen los maakt, dan moet je uiteraard wel bleeden.
Maar denk je nu echt dat die ingreep heel veel gaat uitmaken in remgedrag in het vlakke Nederland?
Of denk je er aan om de Mont Ventoux te beklimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Als je de leidingen los maakt, dan moet je uiteraard wel bleeden.
Maar denk je nu echt dat die ingreep heel veel gaat uitmaken in remgedrag in het vlakke Nederland?
Of denk je er aan om de Mont Ventoux te beklimmen?
Hij gaat harder dan normaal, dus in die zin is het niet helemaal een gekke wens. Sowieso is het een 4-pot een ander gevoel, als hij dat mist snap ik wel dat je dat aanpast, ik ben zelf ook iemand die dat soort irritaties gaat/laat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-07 22:10
Jazco2nd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:07:
Een Van Moof kloon zonder de nadelen of rare ontwerpkeuzes, zoals de S3 had moeten zijn!

Dus mét Gates belt drive, mét rear motor, throttle én pedal sensoren, mét verwijderbare accu!
En de prijs is ook niet gek. Jammer van onze BTW.

De Bird Bike:
https://www.theverge.com/...owned-price-specs-scooter

Officiële site:
https://shop.bird.co/products/e-bikes-a-frame-stealth-black

De doorstap versie vind ik persoonlijk ook leuk:
https://shop.bird.co/products/e-bikes-v-frame-gravity-gray
De Europese versie is met fietsketting en derailleur, en 250W motor ipv 500W in de US.

https://shop.eu.bird.co/

Nog niet in echt gezien maar lijkt een mooie e-bike, simplistisch design. Levertijden Q1/2022, iemand idee wanneer ze leverbaar zijn?

Wordt inmiddels aangeboden door diverse winkels:

https://www.welectric.nl/...i-uU3CElcIehoCdeMQAvD_BwE

https://www.fietsenwinkel.../bird/elektrische_fietsen

Vanmiddag een proefritje gemaakt op een Vanmoof S3 2021, de lichtblauwe versie. Rijdt op zich prima maar het e shift system haperde toch wel regelmatig tijdens de proefrit. Althans, schokkerig overschakelen soms en ook wel zonder reden terugschakelen naar lagere versnelling als ik even de pedalen stil houdt en vervolgens als een malle rond moet draaien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 23:22
@sky_walker , ik heb volgende week een introductie/presentatie over deze fiets, als ik meer weet laat ik het je weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

sky_walker schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:18:
[...]

De Europese versie is met fietsketting en derailleur, en 250W motor ipv 500W in de US.

https://shop.eu.bird.co/

Nog niet in echt gezien maar lijkt een mooie e-bike, simplistisch design. Levertijden Q1/2022, iemand idee wanneer ze leverbaar zijn?

Wordt inmiddels aangeboden door diverse winkels:

https://www.welectric.nl/...i-uU3CElcIehoCdeMQAvD_BwE

https://www.fietsenwinkel.../bird/elektrische_fietsen
Jacco2nd noemde het "Een Van Moof kloon zonder de nadelen of rare ontwerpkeuzes".
Dat is dan maar net wat je als nadeel wilt zien:
- er is maar in één maat te krijgen
- staat niet bij de fietsenmaker om de hoek in de winkel, dus ook voor service ben je afhankelijk van de webshop
- achterwielmotor met alleen rotatiesensor, geen krachtsensor
- achterlicht op een twijfelachtige plek. Wel lekker hufterproof, maar met een lange jas of stapel bagage achterop is 't voor achteropkomend verkeer niet zichtbaar.
Er zijn hier genoeg mensen die één van die nadelen al genoeg vinden om de fiets te laten voor wat-ie is.
Het enige voordeel van deze fiets tov een VanMoof is dat de accu uitneembaar is.

Bouwkwaliteit en servicegerichtheid zijn vanaf een plaatje moeilijk te beoordelen. VanMoof laat het daarop nogal afweten en webshops nemen qua service doorgaans weinig risico en schuiven alles wat geld kost door naar de importeur/distributeur.

Over de fiets zelf: 2000 Euro is niet duur, en duidelijk gericht op de inspirator van de fiets. Wellicht is dat ook de reden dat de Europese versie geen belt heeft: kostenbesparing zodat hij ondanks transport- en inklaringskosten toch nog voor dezelfde prijs kan worden aangeboden. Als je kijkt naar de afmontage dan zie je wel waar de besparingen zitten:
- Shimano Tourney derailleur
- 346 Wh accu
- Kenda banden
- geen bagagedrager (voor noch achter), ook niet als optie/accessoire.
- geen bel... althans niet op de foto's. Als je er zo ook mee de weg op gaat riskeer je meteen een boete van €35... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
1 van de eerste reviews die ik kan vinden op youtube van de Bird Bike, wel de US versie met 500W motor en tandriem, die in Nederland niet geleverd wordt dus:

https://www.youtube.com/watch?v=r0XPt0le7nU&t=325s

Ziet er allemaal niet slecht uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
@B64 volgende week ben ik bij de presentatie, zal extra letten op je opmerkingen.

Wij kregen de uitnodiging gewoon via Popal, dus ze komen gewoon in de winkel te staan, volgende week pas de Nederlandse introductie dus zal nog wel een paar weken duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-07 12:12
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan om een elektrische fiets aan te schaffen, alleen twijfel ik tussen deze modellen.

De fiets zal vooral gebruikt worden voor woonwerk verkeer 18km enkele rit, geen heuvelachtige omgeving. wel aan de kust, dus veel wind.

Trek District+ 6
Trek District+ 8
Norta B3030

Enig advies?

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
The-dragon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:53:
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan om een elektrische fiets aan te schaffen, alleen twijfel ik tussen deze modellen.

De fiets zal vooral gebruikt worden voor woonwerk verkeer 18km enkele rit, geen heuvelachtige omgeving. wel aan de kust, dus veel wind.

Trek District+ 6
Trek District+ 8
Norta B3030

Enig advies?
Vermits je Norta vernoemd neem ik aan dat je Belg bent.
Ik heb zelf de B3040 sinds 2 jaar, en die is echt goed op de banden en het stuur na, die heb ik gewisseld.
Het enige verschil tussen de 3030 en de 3040 is de naaf.
Groot voordeel is dat je de grote batterij krijgt, en de riemaandrijving.

Banden heb ik gewisseld omdat ik graag eens een veldweg neem, en dan zijn die standaard banden echt niet goed. Nu rij ik op de Almotion in 50mm breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07 12:44
Al heel lang ben ik op zoek naar een geschikte tas om mijn reserve accu (39x12x6) in te doen.
Die dacht ik eindelijk gevonden te hebben in de vorm van een Vaude Esilkroad plus, maar die blijkt niet te passen op mijn 17cm brede bagagedrager, mogelijk een Gazelle Innergy Heavy Duty 001.

Welke fietstas past wel, bij voorkeur op de bagagedrager (dus net zo'n model als die Vaude)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Jacco2nd noemde het "Een Van Moof kloon zonder de nadelen of rare ontwerpkeuzes".
Dank u!
madmaxf1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:54:
@B64 volgende week ben ik bij de presentatie, zal extra letten op je opmerkingen.

Wij kregen de uitnodiging gewoon via Popal, dus ze komen gewoon in de winkel te staan, volgende week pas de Nederlandse introductie dus zal nog wel een paar weken duren denk ik.
Tsja, Popal is dan ook wel budget prijsknaller pur sang. Voor een gewone fiets is dat prima, voor een ebike is dat behoorlijk link, omdat je FM bij storing heel weinig kan doen en je een (duur) servicenetwerk nodig hebt.

Als je weinig kwijt wil voor een in ieder geval goed afgemonteefrde fiets; Cube of als je echt goedkoop wil: Radon.

https://www.radon-bikes.d...-performance-70-500-2021/

Continental Dogfighter straat-bandjes monteren (of iets dergelijks), Ortlieb zadel tas met ivy slot en je hebt een kekke sportieve ebike met een Bosch Performance (!!!!!) voor een extreem laag bedrag en met onderdelen die prima zijn. Zit je nog steeds met je garantie, maar in ieder geval kan elke fietsenmaker je helpen.

(Ik zie zelfs nokjes voor een drager)

[ Voor 64% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
@roffeltjes klopt helemaal, we hebben op het werk 1 x de fout gemaakt om het in te kopen.

Laat ik het erop houden dat ze ervan geleerd hebben.

Voor gewone fietsen is het wel prima, rekening houdend dat ze 2 ranges hebben, bouwmarkt en kwalitatief stukken beter. Bouwmarkt vermijden, de andere heb je een leuke budget fiets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11-2022
Dag beste mensen

Ik besefte me laatst dat ik iets te veel vrije tijd had.
En besloot daarom een defecte koga (E-Xtension 2013) fiets te kopen.

De vorige eigenaar meldde dat de displaybediening het begeven had, wat ik blindelinks geloofde.
87 euro lichter besefte ik mij dat het probleem niet de displaybediening was.

Dus, daarna ben ik toch maar even wat dieper gaan zoeken. Toen heb ik de connectors van de displayhouder zelf doorgemeten. 36 Volt hier en daar, zoals het hoort. Maar aha, ik miste een 3.3V.
Ik ga uit dat deze nodig is om het schermpje zelf aan te krijgen. Dus, weer heb ik te snel een conclusie gemaakt. en 45 euro lichter besefte ik dat dit ook niet het probleem was.

Dus, hier sta ik nu. Een koga fiets waarbij het display niet meer aan wilt. Er gaan 3 verschillende kabels naar de display.
Zwart: GND
Wit: 36V
Rood: ? (Dit is mijn eerste vraag.)

Nu heb ik een paar theorieën..
Online las ik dat het display van de sparta ion ook een 3 polige stekker had. Met daarbij 24V, 5V en GND
Maar als ik de rode kabel meet, dan komt er een hele 0V doorheen. Dus mijn kennis gaat zover; rode draad kapot.

Nu is de vraag, kan iemand mij de juiste richting in duwen?
Groetjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:38
loliggelol schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:29:
Dag beste mensen

Ik besefte me laatst dat ik iets te veel vrije tijd had.
En besloot daarom een defecte koga (E-Xtension 2013) fiets te kopen.

De vorige eigenaar meldde dat de displaybediening het begeven had, wat ik blindelinks geloofde.
87 euro lichter besefte ik mij dat het probleem niet de displaybediening was.

Dus, daarna ben ik toch maar even wat dieper gaan zoeken. Toen heb ik de connectors van de displayhouder zelf doorgemeten. 36 Volt hier en daar, zoals het hoort. Maar aha, ik miste een 3.3V.
Ik ga uit dat deze nodig is om het schermpje zelf aan te krijgen. Dus, weer heb ik te snel een conclusie gemaakt. en 45 euro lichter besefte ik dat dit ook niet het probleem was.

Dus, hier sta ik nu. Een koga fiets waarbij het display niet meer aan wilt. Er gaan 3 verschillende kabels naar de display.
Zwart: GND
Wit: 36V
Rood: ? (Dit is mijn eerste vraag.)

Nu heb ik een paar theorieën..
Online las ik dat het display van de sparta ion ook een 3 polige stekker had. Met daarbij 24V, 5V en GND
Maar als ik de rode kabel meet, dan komt er een hele 0V doorheen. Dus mijn kennis gaat zover; rode draad kapot.

Nu is de vraag, kan iemand mij de juiste richting in duwen?
Groetjes!
Je kunt hem snel en gratis bij vrijwel elke Koga/Sparta/Batavus dealer laten uitlezen.

Als je er lol aan hebt om het zelf uit te zoeken kun je beter de multi meter wegleggen en kijken naar de fiets.

- doet het scherm het?
- geeft het scherm een error code aan?
- geeft het scherm meer dan 0% lading aan?
- hoor je een piepje als je op de knoppen drukt?
- veranderd iets bovenstaands als je de fiets aan de lader zet?
- er zit een zekering aan de onderkant van de accu achter een zwart kapje, is die heel en zit die er nog goed in? (Als je hem er per ongeluk uit trekt even 3-4 uur laden voor je verder zoekt.)
Edit:
- en welke delen heb je nou precies vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11-2022
Foxhill schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Je kunt hem snel en gratis bij vrijwel elke Koga/Sparta/Batavus dealer laten uitlezen.

Als je er lol aan hebt om het zelf uit te zoeken kun je beter de multi meter wegleggen en kijken naar de fiets.

- doet het scherm het?
- geeft het scherm een error code aan?
- geeft het scherm meer dan 0% lading aan?
- veranderd iets bovenstaands als je de fiets aan de lader zet?
- er zit een zekering aan de onderkant van de accu achter een zwart kapje, is die heel en zit die er nog goed in? (Als je hem er per ongeluk uit trekt even 3-4 uur laden voor je verder zoekt.)
Edit:
- en welke delen heb je nou precies vervangen?
Ik wist niet dat je de fiets gratis uit kan laten lezen, dat ga ik zeker doen.

Ik besef me inderdaad net dat ik het probleem zelf niet heel goed geïllustreerd heb. Oeps.

Het probleem is dus dat de display zelf niet aan gaat. De display is nog goed, deze heb ik op een identiek model aangesloten en werkt als behoren.

Nu gaf de eigenaar aan dat het aan de display bediening lag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXFGDwOalzbOxrJqxmOvgv-FLCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xGot00xdmNOPXNE70fg5T6ca.jpg?f=user_large
(Trelock CU3)

Op het identieke model had ik ditzelfde onderdeel aangesloten en toen ging de display niet meer aan. Dus, daarom ging ik er van uit dat deze niet meer werkte naar behoren.

Toen ik deze uit elkaar gehaald had zag ik al snel het probleem, corrosie op de pcb.

Echter nadat ik de bedieningspaneel had vervangen wilde het display nog steeds niet aan. Dus toen ben ik de connectoren van de display houder gaan meten. Dit zijn er in totaal 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFPNfb0VMSQvoCOYstldsPtta78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jsjDIw17L6xCyjfoaBKOiD5X.jpg?f=user_large

Echter op de 3.3V meet ik 0V. Dit had ik op het originele onderdeel, en de vervanging. Dus vandaar dat ik er van uit ga dan dit probleem niet aan de display houder ligt.

Maar het is dus heel logisch dat het scherm niet aan gaat als de 3.3V 0V is. Aangezien deze 3.3V het scherm zelf moet voeden.

Dus nu loop ik even vast. En denk dus dat het eventueel aan de aansluiting ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
loliggelol schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Ik wist niet dat je de fiets gratis uit kan laten lezen, dat ga ik zeker doen.

Ik besef me inderdaad net dat ik het probleem zelf niet heel goed geïllustreerd heb. Oeps.

Het probleem is dus dat de display zelf niet aan gaat. De display is nog goed, deze heb ik op een identiek model aangesloten en werkt als behoren.

Nu gaf de eigenaar aan dat het aan de display bediening lag.[Afbeelding]
(Trelock CU3)

Op het identieke model had ik ditzelfde onderdeel aangesloten en toen ging de display niet meer aan. Dus, daarom ging ik er van uit dat deze niet meer werkte naar behoren.

Toen ik deze uit elkaar gehaald had zag ik al snel het probleem, corrosie op de pcb.

Echter nadat ik de bedieningspaneel had vervangen wilde het display nog steeds niet aan. Dus toen ben ik de connectoren van de display houder gaan meten. Dit zijn er in totaal 6.

[Afbeelding]

Echter op de 3.3V meet ik 0V. Dit had ik op het originele onderdeel, en de vervanging. Dus vandaar dat ik er van uit ga dan dit probleem niet aan de display houder ligt.

Maar het is dus heel logisch dat het scherm niet aan gaat als de 3.3V 0V is. Aangezien deze 3.3V het scherm zelf moet voeden.

Dus nu loop ik even vast. En denk dus dat het eventueel aan de aansluiting ligt.
Je meet iets, maar doet een aanname wat voor waarde je zou moeten meten. Bij deze fiets gebruik je geen multimeter om storing te zoeken.

Je probleem kan nog het display, de display houder (met kabel naar de accu), de zekering of de accu zijn.

- veranderd iets als je de fiets aan de lader zet?
- er zit een zekering aan de onderkant van de accu achter een zwart kapje, is die heel en zit die er nog goed in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:08
roffeltjes schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Als je weinig kwijt wil voor een in ieder geval goed afgemonteefrde fiets; Cube of als je echt goedkoop wil: Radon.
Mooi om te horen dat ik morgen 6500 euro mag neerlegen voor 2 budgetfietsen :+ maar ja ze zijn in ieder geval goed afgemonteerd ;(

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Mooi om te horen dat ik morgen 6500 euro mag neerlegen voor 2 budgetfietsen :+ maar ja ze zijn in ieder geval goed afgemonteerd ;(
Cube is een goede kwaliteit fiets. Geen budget. Don’t worry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Cube is een goede kwaliteit fiets. Geen budget.
Alles is relatief :+
[...]

Cube heeft een heel breed gamma met over de hele linie een hele sterke prijs/kwaliteit verhouding. De goedkoopste Cube Ebike zijn nog steeds uitgerust met goede onderdelen... en de duurdere Cubes zijn tov gelijkwaardig afgemonteerde concurenten nog steeds heel sterk qua afmontage. Dat ligt aan de erg competitieve Duitse markt.

Dus als mensen goedkoop uit willen is Cube een goede optie; prijs/kwaliteit en een dealernetwerk. Neemt niet weg dat je er ook gewoon een hele mooie luxe fiets kan krijgen ;)

Radon is wel echt een internet fiets, met een absurde prijs/kwaliteit verhouding, maar geen dealer netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
roffeltjes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Alles is relatief :+

[...]

Cube heeft een heel breed gamma met over de hele linie een hele sterke prijs/kwaliteit verhouding. De goedkoopste Cube Ebike zijn nog steeds uitgerust met goede onderdelen... en de duurdere Cubes zijn tov gelijkwaardig afgemonteerde concurenten nog steeds heel sterk qua afmontage. Dat ligt aan de erg competitieve Duitse markt.

Dus als mensen goedkoop uit willen is Cube een goede optie; prijs/kwaliteit en een dealernetwerk. Neemt niet weg dat je er ook gewoon een hele mooie luxe fiets kan krijgen ;)

Radon is wel echt een internet fiets, met een absurde prijs/kwaliteit verhouding, maar geen dealer netwerk.
Ik vind 3500 euro nou niet echt goedkoop :)
Uiteraard zijn er vele duurdere maar ik heb met dit budget alsnog concessies moeten doen. En dat dus bij een merk dat blijkbaar als 'goedkope middenklasse' gezien wordt, als ik zo tussen de regels door lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-07 14:24
[...]

Maak je geen zorgen ik heb de mijne gisteren opgehaald vandaag een ritje gemaakt TOP fiets !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Maak je geen zorgen ik heb de mijne gisteren opgehaald vandaag een ritje gemaakt TOP fiets !
Ik ben benieuwd maar fietsweer is het voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:00:
[...]
En dat dus bij een merk dat blijkbaar als 'goedkope middenklasse' gezien wordt, als ik zo tussen de regels door lees.
Ik snap niet helemaal waar je je oncomfortabel over voelt?

Cube is in elk prijssegment voordelig. De duurdere modellen zijn zeer zeker niet middenklasse, maar gewoon deel van het hogere segment. Maar wel in vergelijking goedkoper dan een Kalkhoff of een R&M. En mits goed passend is er echt nul reden om niet voor die Cube te gaan. Tsja, hij is in verhouding goedkoper, mooi toch?

Mijn Velo de Ville komt uit het hogere segment, maar is in verhouding (spot!)goedkoop voor de custom opties en afmontage. Voor mij is dat alleen maar positief!

Voordelig=/=inferieur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
roffeltjes schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Ik snap niet helemaal waar je je oncomfortabel over voelt?

Cube is in elk prijssegment voordelig. De duurdere modellen zijn zeer zeker niet middenklasse, maar gewoon deel van het hogere segment. Maar wel in vergelijking goedkoper dan een Kalkhoff of een R&M. En mits goed passend is er echt nul reden om niet voor die Cube te gaan. Tsja, hij is in verhouding goedkoper, mooi toch?

Mijn Velo de Ville komt uit het hogere segment, maar is in verhouding (spot!)goedkoop voor de custom opties en afmontage. Voor mij is dat alleen maar positief!

Voordelig=/=inferieur!
Ik had juist het idee dat Kalkhoff goedkoper was toen ik aan het kijken was.

Maar je hebt gelijk, maak me nergens druk over. Meer de perceptie dat een fiets zo duur is en dan eigenlijk nog maar eentje onderaan de middenklasse.

Met andere woorden, ik vind ze naar bizar duur en dit is eigenlijk al meer dan ik ooit had gedacht te betalen voor een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 27-07 22:50
Ja, de inflatie hakt er behoorlijk laatste jaar of 2 jaar.
Ik heb ook ruim 7000 euro betaald voor mijn Speed Pedelec. Terwijl het vergelijkbare model (van hetzelfde merk) 2 jaar geleden 5000 euro kostte.

Het is en blijft veel geld. Echter als in de gehele markt als totaal kijkt, word je eigenlijk gedwongen om bepaald budget te besteden wat je van te voren eigenlijk niet bedacht had.
Je hebt wensen en eisen en je hebt een budget in gedachten. Je komt er dan al gauw achter dat het allemaal niet bij elkaar past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Ik had juist het idee dat Kalkhoff goedkoper was toen ik aan het kijken was.
Kalkhoff begint onderin 400 euro duurder en eindigt ongeveer 1000,- duurder (stadssegment)
Maar je hebt gelijk, maak me nergens druk over. Meer de perceptie dat een fiets zo duur is en dan eigenlijk nog maar eentje onderaan de middenklasse.
Hoezo is 3500 onder in de middenklasse???

Dat is echt gewoon het hogere, luxe segment. Je kijkt dan naar de prijs van de top van Batavus, Gazelle en Sparta voor een fiets. Laat je niet gek maken, alles boven de 3000,- is gewoon veel geld en is niet de middenklasse (ook nu niet).
Met andere woorden, ik vind ze naar bizar duur en dit is eigenlijk al meer dan ik ooit had gedacht te betalen voor een fiets.
Tsja, maar daar ben je toch echt zelf bij. Uiteraard is de levertijd nu heel naar, maar er zijn onder de 2500,- fantastische fietsen te koop. Als ik een minuutje door de sites klik: Een Batavus Dinsdag, maar ook een Gazelle City go7, een Gazelle C7hmb, een Sparta A-shine fit. En dat is dan bij dure Nederlandse a-merken, zonder dat ik echt ga zoeken.

Dat je dan geen riem hebt? Tsja, fetsen met een riem zijn altijd duur geweest, dat was vroeger het domein van Santos etc. Dat we ze nu ook op fietsen onder de 3k zien (Dinsdag Exclusive) is nieuw.

Ik heb ook ongeveer 3400,- uitgegeven voor mijn fiets en ja, dat is bizar veel, maar dan heb ik ook echt een topper onder mijn billen. Dat het altijd duurder kan neem ik op dit punt echt ter kennisgeving aan ;)

Overigens, betreft prijzen:

Ik heb een Batavaus Mambo spirit 7 gekocht in 2007/2008: Adviesprijs 699,- (=> Ik vraag me zelfs af of hij niet duurder was).
Dezelfde fiets kost nu, 14 jaar later, 799,-

En dan zijn we een wereldwijde financiele crisis en een wereldwijde fabricage/leverings crisis verder. Kweenie... zo heel dramatisch is dat toch niet?

Of mijn Batavus Padua Sr6 uit 2009, volgens mij 2500,- (Ion Voorwielmotor, velgremmen).
Een Batavus Finez met Bosch en schijfremmen: 2449

Ja, fietsen zijn duurder, maar we kijken ook naar sterke middenmotoren, schijfremmen, riemaandrijving. Zeker in deze draad waar we tegen elkaar opbieden met topmodel na topmodel.

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 29-01-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 16:34

Gallus

Cheesy

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Gazelle Orange C8 Connect. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal (anders dan mijn Batavus Barcelona uit de prehistorie), maar het rijdt echt voortreffelijk. Nu heb ik toevallig een 'Connect-model', zodat je deze met GPS/app kunt volgen. In de app zie ik ook een diefstalbeveiliging Door middel van een bewegingssensor krijg je een melding wanneer de fiets verplaatst wordt. Dit zou je in kunnen schakelen via de 'beveiligingsknop'. Weet iemand toevallig waar ik deze knop (op de fiets?) kan vinden?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Gallus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:34:
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Gazelle Orange C8 Connect. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal (anders dan mijn Batavus Barcelona uit de prehistorie), maar het rijdt echt voortreffelijk. Nu heb ik toevallig een 'Connect-model', zodat je deze met GPS/app kunt volgen. In de app zie ik ook een diefstalbeveiliging Door middel van een bewegingssensor krijg je een melding wanneer de fiets verplaatst wordt. Dit zou je in kunnen schakelen via de 'beveiligingsknop'. Weet iemand toevallig waar ik deze knop (op de fiets?) kan vinden?
Op de site van Gazelle staat het volgende:
Wil je extra zekerheid wanneer je je fiets stalt? Je kan je fiets beveiligen via de beveiligingsknop. Je ontvangt een melding wanneer je fiets verplaatst wordt.

Diefstalbeveiliging werkt met de bewegingssensor in de module óf met behulp van een geofence. Hoe dit voor jouw fiets werkt, zie je in de app via 'Details' op het tabblad 'Fiets'.
De 'beveiligingsknop' is een virtuele knop in de App. (Zie afbeelding halverwege deze pagina.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 16:34

Gallus

Cheesy

Cannoli schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Op de site van Gazelle staat het volgende:

[...]

De 'beveiligingsknop' is een virtuele knop in de App. (Zie afbeelding halverwege deze pagina.)
Dank! Gevonden. Inmiddels ziet de app er wat anders uit dan op het screenshot, dus ik keek er eerder steeds overheen...

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Gallus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Dank! Gevonden. Inmiddels ziet de app er wat anders uit dan op het screenshot, dus ik keek er eerder steeds overheen...
Geen dank. Ik had al het vermoeden dat je er overheen keek. Heb zelf geen connect dus ben even gaan zoeken. Dacht dat je er met deze info wel uit zou komen. Mooi dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 21:20
5150time schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Ben heel benieuwd naar je ervaringen en foto's. Je hebt de 750 Watt versie toch ?
Deze staat bij mij hoog op de verlanglijst

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gisteren de Cube Kathmandu Hybrid Exc 750 (voor mij) 3n de Hybrid Pro 625 (voor mijn vrouw) opgehaald.

De Pro vind ik zelf wel de mooiere fiets, by far zelfs, door de gebruikte kleurstelling in antraciet en zwarte belettering.

De EXC is dan weer zwart maar heeft helaas heel licht zilveren accentent. Teveel contrast naar mijn smaak maar ja ongezien gekocht want de fiets was nergens te zien behalve op foto's van de fabrikant die een beetje vertekend beeld gaven.

Mijn fiets heeft ook paar kleine puntjes waar de lak beschadigd is, dus helemaal top is ie niet. Maar ja daar is toch niks aan te doen. Gaat alleen maar lelijker worden als je dat gaat bijwerken.

In het accu compartiment hangt overigens een kabel die je elke keer aan de kant moet doen omdat je die anders met de accu plaatsen kunt knellen. Best slordig voor een fiets met "advanced internal cable routing".

Of ik nu alle onderdelen heb zoals Cube eerst had gepland heb ik nog niet gecheckt. Nog niet kunnen fietsen helaas. Misschien vandaag.

FM zei overigens dat we nu met dit weer de accu elke keer binnen moeten leggen op kamertemperatuur en dat ik hem niet in de fiets moet laten zitten in de garage (vaste garage aan het huis, wel geïsoleerd maar kan er fris zijn (5-10 graden)). Is het echt zo erg? Accu's zijn best lomp groot en elke dag eraf halen lijkt me ook niet top.

Als laatste, heeft iemand een tip hoe je de lelijke sticker van de FM achter van een kunststof spatbord krijgt? Lostrekken gaat al niet want die brokkelt in hele kleine stukjes er af... Beetje jammer dat ze dit ongevraagd doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 30-01-2022 07:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
@Phusebox

Sticker afhalen kan met een haardroger.

Dat je batterij er uit moet bij deze temperaturen is onzin. Ik doe het pas als het echt vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:24:
FM zei overigens dat we nu met dit weer de accu elke keer binnen moeten leggen op kamertemperatuur en dat ik hem niet in de fiets moet laten zitten in de garage (vaste garage aan het huis, wel geïsoleerd maar kan er fris zijn (5-10 graden)). Is het echt zo erg? Accu's zijn best lomp groot en elke dag eraf halen lijkt me ook niet top.
De accu binnen bij kamertemperatuur opladen is altijd een pre.
Na ruim 6 jaar elektrisch fietsen durf ik wel te zeggen dat de accu binnen leggen met deze lage temperaturen zeker niet noodzakelijk is. Mits je een lagere ondersteuningsstand kiest (Toer bijv). Je accu wordt dan niet zwaar belast.

Li-ion accu's zijn net mensen. Ze functioneren het best bij kamertemperatuur en je moet ze niet constant zwaar belasten.
Als jij een tijdje in de kou stil gezeten hebt en je moet ineens een stevige sprint trekken (Stand Turbo). Zeg je ook eerst even warm worden.
Direct een wandeling maken is over het algemeen geen probleem (stand Eco of Toer). Je wordt dan vanzelf wel warm. Dat is met een Li-Ion accu niet anders.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sky_walker
Gisteren dagje Amsterdam gedaan of 3 E-bike merken te bekijken en testen:
- Van Moof S3
- Veloretti Ace
- Lekker Amsterdam+ en GT

Auto geparkeerd in de Oosterdok garage en alles aangelopen, en paar stukjes tram terug naar de auto ;-)

Allereerst naar de Flagstore van VanMoof. Mooie winkel. Indrukwekkende winkel. Wel veel mensen in de rij met fiets bij service loket ....
Beetje huiverig geworden door alle negativiteit en kwaliteitsproblemen van de S3, met name de E-shifter, het automatische versnellingssysteem, maar eens goed doorgevraagd.

Verkopers beamen dat het nog niet de perfecte fiets is, met veel high tech en sommige fietsen met problemen, de meeste niet.

We hadden eerder die week al een proefrit gemaakt met de S3/X3 en op zich goed bevallen, echter voelden we al gelijk in dat half uur dat het schakelen soms hakkerig verloopt, met een harde klik, soms even doortrappen. Klinkt mechanisch niet lekker voor mijn gevoel, net alsof de tandwielen niet lekker in elkaar grijpen. Voorgenomen om nog een proefrit te gaan maken met manual gear shift modus.

Boost functie is heerlijk, assistentie niveau's is even wennen, want ze houden op bij een ingestelde snelheid, oftewel je hebt altijd dezelfde 'power' bij elke modus, maar stand 1 stopt bij 10kmhr, stand 2 bij 15, stand 3 bij 20, en stand 4 bij 25 km/uur. Je kan dus niet zomaar even 17 of 23 km/uur gaan fietsen, dan moet je steeds even inhouden (als je bijvoorbeeld met iemand anders samen wilt fietsen). Dit is het gevolg van voorwielmotor met rotatiesensor, en geen torque sensor. Een middenmotor met torque sensor voelt in die zin meer natuurlijk en kan je elke snelheid fietsen, en bepaalt het ondersteunings niveau de hoeveelheid power maar niet de eindsnelheid.

Ondersteuning stop op standje 4 ca bij 26/27km uur, officieel.

Mooie fiets, hoog gadget gehalte, veel tweaks met de Moofer App voor extra instellingen voor regio/ondersteuning/schakelen, grote vraag betrouwbaarheid ??????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FeqygDNv2QJ1NMrpDOY-igU9q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXWkWMHV1Vb6gbsvFvQlltXL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD7npvlEFPvF0a97CpQnHfTmzwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3reTMju26aTautbPT6zBnX8.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens naar Veloretti in de Pijp om de nieuwe Ace/Ivy te aanschouwen.

Nou, het was behoorlijk druk bij Veloretti, we hadden van te voren een testrit gepland via internet en dat was maar goed ook.

Mooie winkel, schitterende fietsen, en behulpzaam personneel.

We hebben de Ace en Ivy gefietst, in mat zwart. Schitterende fietsen om te zien. Wel zwaar, 27kg aan de haak.
Goede ondersteuning met de nieuwe Bafang M200 middenmotor met 65Nm max koppel, en kracht/rotatiesensor, Je kan heel gedoseerd fietsen in elke snelheid, heel fijn in de stad om met verkeer mee te fietsen.

Motor spec: https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m200/

standje 3 is al meer dan voldoende om met een duw in de rug door de stad te fietsen.
In de superhero stand 5 modus schiet de fiets echt vooruit als je flink op de pedalen trapt met accelereren (krachtsensor).
In Stand 0 kan je ook nog wel prima zonder ondersteuning fietsen, de motor lijkt in soort van vrijloop te gaan.
De ondersteuning stopt echt op 25 km/uur en daarboven voelt het gelijk alsof je een bak tegenwind hebt, veel meer weerstand. komt ook door het forse gewicht van de fiets denk ik.

De Enviolo automatiq is een fijn systeem. Vanuit stilstand start je altijd in lichte versnelling en moet je paar omwentelingen snel trappen, daarna schakelt het systeem door naar de vaste rotatiefrequentie die je ingesteld hebt in de app. Je hoort de Enviolo terugschakelen als je afremt en stopt, een soort hoog geluidje achter je, niet storend. Systeem werkt voor mij prima voor vlakke wegen. 1 cadanz instelling "1 size fits all". Als je in heuvelachtig terrein berg op bent wil je wellicht toch makkelijk terug kunnen schakelen dan via je App instelling, zeker met zware fiets.

Comfort is goed te noemen, fijn zadel en voldoende demping van de banden in de stad. Je voelt wel dat je met een zware fiets op pad bent als je even wilt keren of parkeren. De fiets zomaar even optillen is best een hele opgave.

Terug in de winkel ook de olijfgroene kleur bewonderd. wat een mooie kleur. lijkt ook wel grijs afhankelijk van het licht. Iedereen die langs loopt op straat stopt bijna wel vol bewondering naar dit exemplaar kijken.

Levertijd momenteel 2-3 maanden voor de mat zwart/grijs-groen. De hoog glans zwarte met witte banden is uit voorraad leverbaar (volgens mij minder populair dus vandaar beschikbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4MbnMZCbceUWCIu8gpUwXB70LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPBAU8vzGyk3LXkwqMaQMaLH.jpg?f=fotoalbum_large
Looks Veloretti Ivy en Ace in Amsterdam zuid, Apollolaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WmtiMYrvfjoJU9Xv7RGRSzUGj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnY5JpZCREBZVPpsC3jvbRlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zybXlrHnFAKhMoHT7DexHo8x00o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvh5IfqY79MS0S7RXHFlgEaL.jpg?f=fotoalbum_large
Veloretti Ace in Graphite .....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcmiE0jkbRFB3OGZnVOvu5ox9Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdvQan8qiwFKUdBDU94tijMp.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna naar Lekker Bikes gelopen, dat was aardig stukje naar het westen, maar goed te doen.

Kleine winkel, heel goed geholpen door 2 engels spreken heren, Matt en Paul.

Allereerst was mijn aandacht getrokken door de Amsterdam+, een hele cleane E-bike met tandriem, achterwielaandrijving H400 van Bafang en slechts 1 verzet, geen versnellingen. Ziet er mooi uit in Mat zwart of een hele coole blauwkleur, concrete blue, beetje blauw/grijs. Less is more zeg maar

De fiets heeft iets kleinere wielen 26.5" dan meeste andere e-bikes en geeft de bike een sportieve beetje mountainbike achtige look.

Nou goed, maar eens fietsen op een single speed. Tjeemig ik was verrast hoe makkelijk dit gaat. Zodra je gaat trappen pakt de motor op en geeft je een goede push. Geen enkel probleem om op snelheid te komen, tegenwind of een bruggetje op. Je mist eigenlijk het schakelen helemaal niet, wellicht enkel in heuvelachtig terrein. De achter motor heeft een regeling die soort van koppelsensor simuleert en zorgt dus voor een grotere push bij starten dan wanneer je (bijna) op snelheid bent.

Wisselen van ondersteuningsniveau gaat heel makkelijk met de display op het stuur, en is zelfde principe als Van Moof, dus standje 1 ondersteuning tot 7km.uur en stand 5 tot 25 km/uur. Je kan vrij makkelijk zelf harder trappen, niet echt een muur, de motor gaan in vrijloop achter en je hebt ook geen last van weerstand versnellingsnaaf oid.

Wat ook meespeelt is het gewicht van de fiets! 18kg! vederlicht voor een E-bike en dat voel je. stuurt heel licht, wendbaar, heel makkelijk om te keren en zelfs optillen. Voelt net als normale sportfiets. Was echt onder de indruk hoeveel verschil dit maakt; komt ook de acceleratie ten goede, de fiets reageert heel snel op versnellen.

De achtermotor heeft maar iets van 35-45Nm torque, maar de software/regeling maakt het een hele rappe fiets zelfs single speed.

Motorspecs:
https://bafang-e.com/en/products/motors/hr-series/h400/

Framesize 56 was trouwens meer dan genoeg voor mijn 1.83m lengte. Geen 59 nodig. Comfortabele zit, rechtop met stuur niet te ver weg.

Goede uitleg over aandrijving van de Amsterdam+ https://www.lekkerbikes.c...ke-schoonheid-in-eenvoud/

Bij terugkomst ook nog even de Amsterdam GT geprobeerd, dat is het duurdere broertje van de Amsterdam=, met 28" wielen, WTB Riddler all terrain, Bafang M420 middenmotor, met 80Nm koppel, en Enviolo traploze transmissie met stuurbediening.

Motorspecs: https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m420/

Wow, je voelt duidelijk verschil in accerelatie tov de Veloretti Ace, 65 vs 80Nm en het gewicht. Deze fiets weegt 21/23kg, stuk lichter dan de Ace (27). Ik vond het verschil met de Amsterdam+ eigenlijk meevallen, ondanks kleinere achtermotor.

Schakelen met de Enviolo gaat heel makkelijk, eigenlijk draai je enkel aan de handel als je stopt of heuvelop moet en als je op snelheid ben draai je de handel door naar een comfortabele trapsnelheid en kan je gewoon laten staan.

Tja, alleen deze Amsterdam GT is wel gelijk EUR 3100.......met 600Wh batterij, 3000 met 500wh.

Vergeleken met Van Moof rond EUR 2200 (plus evt service/diefstal programma 200-300, Veloretti Ace EUR 2500 + 120eur/jaar verzekering/find my bike etc en de Lekker Amsterdam+ EUR 2100 (met 500Wh batterij)

Ik ging naar Amsterdam met het idee de nieuwe Veloretti Ace in groen/grijs scoort hele hoge ogen, maar nu ik het op een rijtje zet word ik toch getrokken naar Lekker Bikes, wellicht wel de Less is More Amsterdam+ voor dagelijkse commute woon-werk en lekker relaxed trappen in de polder, ook voor een beetje extra workout ...

Ik kan alleen bijna geen review's vinden van de Amsterdam+ en GT op internet. Iemand ?

LekkerBikes heeft wel bijzonder goede reviews op trustpilot, gemiddeld 4.5/5 en ze hebben flink voet aan de grond in Australie. https://www.trustpilot.com/review/lekkerbikes.com.au. Volgens de mannen in de winkel hebben ze bijna geen technische problemen met de fietsen, goede componenten en makkelijk te servicen door de lokale fietshop indien nodig.

Hier de foto's van de Amsterdam+ en GT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE5JzPlL4_mR32LCZvhKQfKQaRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LXESaeD953XjEeoFI36vUmm.jpg?f=fotoalbum_large
Amsterdam + zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUFJUMYV2evjJcev_xdE-sJflu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uPMyYL4WLlfiLjxuKJsxpZx.jpg?f=fotoalbum_large
Amsterdam+ in blauw. mooi! :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70flUmiPVYjz4z8jwwTLlVFprAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qb9VaMRMBrmXcc7MsrC0DMpJ.jpg?f=fotoalbum_large
Amsterdam GT in zwart en blauw.

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 30-01-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05 04:11
sky_walker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:14:
- Van Moof S3
- Veloretti Ace

Auto geparkeerd in de Oosterdok garage en alles aangelopen, en paar stukjes tram terug naar de auto ;-)

Allereerst naar de Flagstore van VanMoof. Mooie winkel. Indrukwekkende winkel. Wel veel mensen in de rij met fiets bij service loket ....
Beetje huiverig geworden door alle negativiteit en kwaliteitsproblemen van de S3, met name de E-shifter, het automatische versnellingssysteem, maar eens goed doorgevraagd.

Verkopers beamen dat het nog niet de perfecte fiets is, met veel high tech en sommige fietsen met problemen, de meeste niet.

We hadden eerder die week al een proefrit gemaakt met de S3/X3 en op zich goed bevallen, echter voelden we al gelijk in dat half uur dat het schakelen soms hakkerig verloopt, met een harde klik, soms even doortrappen. Klinkt mechanisch niet lekker voor mijn gevoel, net alsof de tandwielen niet lekker in elkaar grijpen. Voorgenomen om nog een proefrit te gaan maken met manual gear shift modus.

Boost functie is heerlijk, assistentie niveau's is even wennen, want ze houden op bij een ingestelde snelheid, oftewel je hebt altijd dezelfde 'power' bij elke modus, maar stand 1 stopt bij 10kmhr, stand 2 bij 15, stand 3 bij 20, en stand 4 bij 25 km/uur. Je kan dus niet zomaar even 17 of 23 km/uur gaan fietsen, dan moet je steeds even inhouden (als je bijvoorbeeld met iemand anders samen wilt fietsen). Dit is het gevolg van voorwielmotor met rotatiesensor, en geen torque sensor. Een middenmotor met torque sensor voelt in die zin meer natuurlijk en kan je elke snelheid fietsen, en bepaalt het ondersteunings niveau de hoeveelheid power maar niet de eindsnelheid.

Mooie fiets, hoog gadget gehalte, veel tweaks met de Moofer App voor extra instellingen voor regio/ondersteuning/schakelen, grote vraag betrouwbaarheid ??????

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou, het was behoorlijk druk bij Veloretti, we hadden van te voren een testrit gepland via internet en dat was maar goed ook.

We hebben de Ace en Ivy gefietst, in mat zwart. Schitterende fietsen om te zien. Wel zwaar, 27kg aan de haak.
Goede ondersteuning met de nieuwe Bafang M200 middenmotor met 65Nm max koppel, en kracht/rotatiesensor, Je kan heel gedoseerd fietsen in elke snelheid, heel fijn in de stad om met verkeer mee te fietsen.

standje 3 is al meer dan voldoende om met een duw in de rug door de stad te fietsen.
In de superhero stand 5 modus schiet de fiets echt vooruit als je flink op de pedalen trapt met accelereren (krachtsensor).
In Stand 0 kan je ook nog wel prima zonder ondersteuning fietsen, de motor lijkt in soort van vrijloop te gaan.
De ondersteuning stopt echt op 25 km/uur en daarboven voelt het gelijk alsof je een bak tegenwind hebt, veel meer weerstand. komt ook door het forse gewicht van de fiets denk ik.

De Enviolo automatiq is een fijn systeem. Vanuit stilstand start je altijd in lichte versnelling en moet je paar omwentelingen snel trappen, daarna schakelt het systeem door naar de vaste rotatiefrequentie die je ingesteld hebt in de app. Je hoort de Enviolo terugschakelen als je afremt en stopt, een soort hoog geluidje achter je, niet storend. Systeem werkt voor mij prima voor vlakke wegen. 1 cadanz instelling "1 size fits all". Als je in heuvelachtig terrein berg op bent wil je wellicht toch makkelijk terug kunnen schakelen dan via je App instelling, zeker met zware fiets.

Comfort is goed te noemen, fijn zadel en voldoende demping van de banden in de stad. Je voelt wel dat je met een zware fiets op pad bent als je even wilt keren of parkeren. De fiets zomaar even optillen is best een hele opgave.

Terug in de winkel ook de olijfgroene kleur bewonderd. wat een mooie kleur. lijkt ook wel grijs afhankelijk van het licht. Iedereen die langs loopt op straat stopt bijna wel vol bewondering naar dit exemplaar kijken.

Levertijd momenteel 2-3 maanden voor de mat zwart/grijs-groen. De hoog glans zwarte met witte banden is uit voorraad leverbaar (volgens mij minder populair dus vandaar beschikbaar).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierna naar Lekker Bikes gelopen, dat was aardig stukje naar het westen, maar goed te doen.

Allereerst was mijn aandacht getrokken door de Amsterdam+, een hele cleane E-bike met tandriem, achterwielaandrijving H400 van Bafang en slechts 1 verzet, geen versnellingen. Ziet er mooi uit in Mat zwart of een hele coole blauwkleur, concrete blue, beetje blauw/grijs. Less is more zeg maar

De fiets heeft iets kleinere wielen 26.5" dan meeste andere e-bikes en geeft de bike een sportieve beetje mountainbike achtige look.

Nou goed, maar eens fietsen op een single speed. Tjeemig ik was verrast hoe makkelijk dit gaat. Zodra je gaat trappen pakt de motor op en geeft je een goede push. Geen enkel probleem om op snelheid te komen, tegenwind of een bruggetje op. Je mist eigenlijk het schakelen helemaal niet, wellicht enkel in heuvelachtig terrein. De achter motor heeft een regeling die soort van koppelsensor simuleert en zorgt dus voor een grotere push bij starten dan wanneer je (bijna) op snelheid bent.

Wisselen van ondersteuningsniveau gaat heel makkelijk met de display op het stuur, en is zelfde principe als Van Moof, dus standje 1 ondersteuning tot 7km.uur en stand 5 tot 25 km/uur. Je kan vrij makkelijk zelf harder trappen, niet echt een muur, de motor gaan in vrijloop achter en je hebt ook geen last van weerstand versnellingsnaaf oid.

Wat ook meespeelt is het gewicht van de fiets! 18kg! vederlicht voor een E-bike en dat voel je. stuurt heel licht, wendbaar, heel makkelijk om te keren en zelfs optillen. Voelt net als normale sportfiets. Was echt onder de indruk hoeveel verschil dit maakt; komt ook de acceleratie ten goede, de fiets reageert heel snel op versnellen.

De achtermotor heeft maar iets van 35-45Nm torque, maar de software/regeling maakt het een hele rappe fiets zelfs single speed.

Motorspecs:

Framesize 56 was trouwens meer dan genoeg voor mijn 1.83m lengte. Geen 59 nodig. Comfortabele zit, rechtop met stuur niet te ver weg.

Goede uitleg over aandrijving van de Amsterdam+ https://www.lekkerbikes.c...ke-schoonheid-in-eenvoud/

Bij terugkomst ook nog even de Amsterdam GT geprobeerd, dat is het duurdere broertje van de Amsterdam=, met 28" wielen, WTB Riddler all terrain, Bafang M420 middenmotor, met 80Nm koppel, en Enviolo traploze transmissie met stuurbediening.

Wow, je voelt duidelijk verschil in accerelatie tov de Veloretti Ace, 65 vs 80Nm en het gewicht. Deze fiets weegt 21/23kg, stuk lichter dan de Ace (27). Ik vond het verschil met de Amsterdam+ eigenlijk meevallen, ondanks kleinere achtermotor.

Schakelen met de Enviolo gaat heel makkelijk, eigenlijk draai je enkel aan de handel als je stopt of heuvelop moet en als je op snelheid ben draai je de handel door naar een comfortabele trapsnelheid en kan je gewoon laten staan.

Tja, alleen deze Amsterdam GT is wel gelijk EUR 3100.......met 600Wh batterij, 3000 met 500wh.

Vergeleken met Van Moof rond EUR 2200 (plus evt service/diefstal programma 200-300, Veloretti Ace EUR 2500 + 120eur/jaar verzekering/find my bike etc en de Lekker Amsterdam+ EUR 2100 (met 500Wh batterij)

Ik ging naar Amsterdam met het idee de nieuwe Veloretti Ace in groen/grijs scoort hele hoge ogen, maar nu ik het op een rijtje zet word ik toch getrokken naar Lekker Bikes, wellicht wel de Less is More Amsterdam+ voor dagelijkse commute woon-werk en lekker relaxed trappen in de polder, ook voor een beetje extra workout ...

Ik kan alleen bijna geen review's vinden van de Amsterdam+ en GT op internet. Iemand ?

LekkerBikes heeft wel bijzonder goede reviews op trustpilot, gemiddeld 4.5/5 en ze hebben flink voet aan de grond in Australie. https://www.trustpilot.com/review/lekkerbikes.com.au. Volgens de mannen in de winkel hebben ze bijna geen technische problemen met de fietsen, goede componenten en makkelijk te servicen door de lokale fietshop indien nodig.

[Afbeelding]
Amsterdam + zwart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom net terug van een onverwachte proefrit op de Veloretti Ace. Fietst echt fantastisch op alle snelheiden. De VanMoof was nooit een optie vanwege de niet uitneembare accu. Bedankt voor het delen van de LekkerBikes Amsterdam+ optie, die kende ik nog niet!

Mag ik vragen waarom je voor de Amsterdam+ gaat i.p.v. de Ace? Uit je review kan ik dat niet echt teruglezen op prijs/gewicht na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Hi Urbanuss,

Vooral gecharmeerd door Amsterdam+ door lichtgewicht en no nonsense fiets. Was postief verrast hoe makkelijk deze fietste ondanks vaste versnelling,

Veloretti is nog steeds optie, ben er nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanuss
sky_walker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:49:
Hi Urbanuss,

Vooral gecharmeerd door Amsterdam+ door lichtgewicht en no nonsense fiets. Was postief verrast hoe makkelijk deze fietste ondanks vaste versnelling,

Veloretti is nog steeds optie, ben er nog niet uit.
Moeilijke beslissing, en de verzendtijd bij Veloretti helpt ook niet mee. Vanuit mijn kant wil ik niet 2-3 maanden op m'n fiets wachten dus ik zou zelfs voor de zwart/wit willen gaan.
Al hoewel de Amsterdam+ mij nu van gedachten heeft veranderd. Ik heb voor morgen een proefrit geboekt op de Amsterdam+. Ben benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door Urbanuss op 30-01-2022 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Wat ook meespeelt is het gewicht van de fiets! 18kg! vederlicht voor een E-bike en dat voel je. stuurt heel licht, wendbaar, heel makkelijk om te keren en zelfs optillen.
@sky_walker Wendbaarheid en licht sturen heeft niet zo heel veel met het gewicht van de fiets te maken. Geometrie van het frame, zithouding en naspoor van het voorwiel hebben een veel grotere invloed op het rij- en stuurgedrag. Die 18 kg scheelt maar iets van 3kg met een VanMoof S3, terwijl zo'n fiets inclusief berijder al gauw richting de 90-100 kg gaat.
Licht sturen en wendbaarheid voelt fijn bij een proefrit in de stad, maar als je in je normale fietsritten vooral lange stukken rechtdoor rijdt dan heb je er niet zoveel aan, kun je beter een fiets kopen met prima rechtuitstabiliteit. Een stijf frame zorgt er dan voor dat de fiets direct reageert op stuurinput.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@sky_walker Heel erg netjes en mooie post, respect :Y d:)b

Altijd leuk om meegenomen te worden in de wereld van e-bikes door een soort flipbook/glossy. Ik ben al weer bijna een half jaar een Gazelle Ultimate bezitter en het enige jammere is dat sommige van die accu's niet uitneembaar zijn van die fietsen. De accu van mijn Gazelle is ultiem makkelijk uitneembaar.
In A'dam is het ook lastig met de trap naar boven en ik ben eens oprecht benieuwd hoe het fietsen is in de stad. De enigste stad waar ik wel eens fiets is Oss, maar ik fiets doorgaans op het platte land.
Het lijkt me moeilijk fietsen in A'dam want van tramrails tot grote massa's fietsers die overal crisscross naar toe willen. Of de Maliebaan in Utrecht. Lijkt me dat je dan ogen in je achterhoofd moet hebben. Vaak ben ik op het platteland de enigste solofietser (Jimmy de eenzame fietser). Dat is even het totaal tegenovergestelde van de Maliebaan zullen we maar zeggen.

Sommige hebben vinden de door jouw geteste fietsen niet goed, maar het is altijd nog jouw keuze en als je er gelukkig mee bent; waarom niet :) Slecht is bijna geen enkele e-bike meer. Laat ons weten wat je besluit gaat worden en veel plezier toegewenst met je zoektocht. Wij helpen je graag als je nog vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 12:27
Wat zijn de beste settings in de Enviolo app voor de AutomatiQ versnelling?
Ik vind het wel erg lichte doortrappen bij het wegrijden onnatuurlijk, lukt me nog niet om dat zwaarder te krijgen, nu heb ik dat nog niet echt veel uitgeprobeerd, maar wat is een gangbare default setting, weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Die prijsverschillen komt omdat je appels en peren aan het vergelijken bent.

- De VM is ronduit duur voor de slechte afmontage en het gebrek aan service (er is geen gratis lunch).
- De Veloretti is beter afgemonteerd, maar het bedrijf heeft een slechte reputatie met hun gewone fietsen en ze zijn duidelijk niet voorbereid op het succes. de levering is rommelig en er is geen pre-levering QC.
- Lekker is kleiner en traditioneler qua bedrijfsmodel (teren niet op investeerdersgeld), dus moet de marge uit prijs komen. Gezien de reviews lijkt het er wel sterk op dat de fietsen eerst door de handen gaan voordat ze de winkel verlaten.

Als je wil forenzen zou ik voor de betrouwbare fiets gaan ;)

Verdere info over de Veloretti en VM ervaring kan je in de populaire draden vinden:

VM: Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V
Veloretti: Ervaringen met Veloretti Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
PietB51 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:34:
Wat zijn de beste settings in de Enviolo app voor de AutomatiQ versnelling?
Ik vind het wel erg lichte doortrappen bij het wegrijden onnatuurlijk, lukt me nog niet om dat zwaarder te krijgen, nu heb ik dat nog niet echt veel uitgeprobeerd, maar wat is een gangbare default setting, weet iemand dat?
In de app staat iets als ‘gear ratio’ of ‘cadance’ met een schuif van links (0) naar rechts (1). Ik kan niet de precieze term geven omdat ik geen fiets in de buurt heb. Die staat standaard waarschijnlijk op 0,5 of iets in die buurt. Die wil je ergens tussen 0,65 tot 0,8 zetten. Er zijn wat instellingen alleen beschikbaar met een fietsenmaker-login. Ik ben bijna zeker dat deze instelling daar niet onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Foxhill schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:08:
[...]

In de app staat iets als ‘gear ratio’ of ‘cadance’ met een schuif van links (0) naar rechts (1). Ik kan niet de precieze term geven omdat ik geen fiets in de buurt heb. Die staat standaard waarschijnlijk op 0,5 of iets in die buurt. Die wil je ergens tussen 0,65 tot 0,8 zetten. Er zijn wat instellingen alleen beschikbaar met een fietsenmaker-login. Ik ben bijna zeker dat deze instelling daar niet onder valt.
Kadans stel je in door middel van RPM (rounds per minute), dat is het aantal pedaalomwentelingen per minuut voor de fiets als je eenmaal aan het fietsen bent. Deze stel in je via de App van Veloretti of direct op de Enviolo app. standaard is 60RPM.

De lichte aanloop als je wegfietst uit stilstand is volgens mij niet aan te passen. gewoon de eerste paar slagen snel rondtrappen en dan komt de automaat in werking naar de ingestelde RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
roffeltjes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Die prijsverschillen komt omdat je appels en peren aan het vergelijken bent.

- De VM is ronduit duur voor de slechte afmontage en het gebrek aan service (er is geen gratis lunch).
- De Veloretti is beter afgemonteerd, maar het bedrijf heeft een slechte reputatie met hun gewone fietsen en ze zijn duidelijk niet voorbereid op het succes. de levering is rommelig en er is geen pre-levering QC.
- Lekker is kleiner en traditioneler qua bedrijfsmodel (teren niet op investeerdersgeld), dus moet de marge uit prijs komen. Gezien de reviews lijkt het er wel sterk op dat de fietsen eerst door de handen gaan voordat ze de winkel verlaten.

Als je wil forenzen zou ik voor de betrouwbare fiets gaan ;)

Verdere info over de Veloretti en VM ervaring kan je in de populaire draden vinden:

VM: Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V
Veloretti: Ervaringen met Veloretti Electric
Dankjewel voor de feedback.
Kreeg ook wel een prettig gevoel bij Lekker Bikes in de showroom/werkplaats. verstand van zaken, en no nonsense houding en redelijk goede componenten gebruikt, en op elkaar afgestemd. Vandaar interesse nu naar de Amsterdam+ (stad) of de GT (allround)

Forenzen stelt niet zoveel voor, 2-3x week 7km enkele reis.....Daarnaast met de auto weg voor werk extern of thuiswerk. en daarnaast ook wat langere tourtjes maken, fiets mee op de trekhaak dagjes weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
sky_walker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Kadans stel je in door middel van RPM (rounds per minute), dat is het aantal pedaalomwentelingen per minuut voor de fiets als je eenmaal aan het fietsen bent. Deze stel in je via de App van Veloretti of direct op de Enviolo app. standaard is 60RPM.

De lichte aanloop als je wegfietst uit stilstand is volgens mij niet aan te passen. gewoon de eerste paar slagen snel rondtrappen en dan komt de automaat in werking naar de ingestelde RPM
Jij hebt het over RPM tijdens fietsen. Ik over start kadans. Omdat je nog niet fiets kan de naaf geen RPM meten dus is het gegeven als ratio/percentage. Dat is wel in te stellen zoals ik aangeef, in de Enviolo app. Afgelopen week nog gedaan. Als dat niet in de consumenten versie te zien is zit het achter de login, maar dat dacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
sky_walker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Dankjewel voor de feedback.
Ik weet dat ik azijnpis, met name VM wordt ik niet blij van, al was het maar dat de media (Tweakers, Parool) alles napapegaaid zonder zich te verdiepen in het product.

Het ding is dat je ook met een merk-ebike geziek kan krijgen, maar daarom is een goede verstandhouding met je dealer ultra-belangrijk, zeker als je zoals wij alles moeten doen met je fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Foxhill schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Jij hebt het over RPM tijdens fietsen. Ik over start kadans. Omdat je nog niet fiets kan de naaf geen RPM meten dus is het gegeven als ratio/percentage. Dat is wel in te stellen zoals ik aangeef, in de Enviolo app. Afgelopen week nog gedaan. Als dat niet in de consumenten versie te zien is zit het achter de login, maar dat dacht ik niet.
OK duidelijk, fijn dat dat in te stellen is start RPM. want gisteren tijdens proefrit maalde het inderdaad erg snel rond de eerste meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pge-tips
  • Laatst online: 27-01 16:04
Hoi sky_walker , bedankt voor je uitgebreide review post ..
Mijn keuze momenteel gaat naar de Lekker Bike Amterdam+ GT, je vindt een goede (duitse) review via: https://www.pedelecforum....ekker-amsterdam-gt.78512/
Inderdaad een beetje duurder dan de Veloretti Ace, maar naast de betere specs, lijkt me Lekker Bikes toch net een iets betrouwbaardere internet fietsen boer.
- Van Moof S3
- Veloretti Ace

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Motorspecs:

[Afbeelding]
Amsterdam + zwart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-07 14:43
B64 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:25:
[...]

@sky_walker Wendbaarheid en licht sturen heeft niet zo heel veel met het gewicht van de fiets te maken. Geometrie van het frame, zithouding en naspoor van het voorwiel hebben een veel grotere invloed op het rij- en stuurgedrag. Die 18 kg scheelt maar iets van 3kg met een VanMoof S3, terwijl zo'n fiets inclusief berijder al gauw richting de 90-100 kg gaat.
Licht sturen en wendbaarheid voelt fijn bij een proefrit in de stad, maar als je in je normale fietsritten vooral lange stukken rechtdoor rijdt dan heb je er niet zoveel aan, kun je beter een fiets kopen met prima rechtuitstabiliteit. Een stijf frame zorgt er dan voor dat de fiets direct reageert op stuurinput.
Ook is de torsie stijfheid van het frame belangrijk, vooral als je van plan bent een fietstas eraan te hangen.

Ik ben erg blij met de stijfheidsverhoudingen van mijn Veloretti Ace. Ik rij elke dag probleemloos 30-35km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 12:27
Bedankt FoxHill en SkyWalker, ga ik morgen nog eens mee spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag eerste korte ritje gemaakt met onze twee Cubes.

Wat viel me op (excuses voor verkeerde benamingen, ben maar een leek)
- Mijn EXC heeft veel meer derailleur ratel in vrije loop dan de pro van mijn vrouw.
- De EXC heeft een tik gevoel in de pedalen, 1x per omwenteling. De Pro niet.
- 15 jaar geleden had mijn verlichting gewoon een sensor maar anno 2022 moet ik het handmatig aanzetten?
- Draaicirkel lijkt wel enorm ten opzichte van een normale fiets. En door het gewicht is het voor ons beiden lastig de fiets te draaien in de garage. Ik heb last van een schouderblessure momenteel.
- De Pro kun je het zadel makkelijk van verstellen met een klem. Bij de EXC heb je een inbussleutel nodig.
- Magneetjes voor de snelheidsmeting komen erg amateuristisch over.
- De ondersteuning in Eco lijkt bij de Pro meer dan bij de EXC.

Verder fiets het wel lekker al moet ik nog erg wennen aan de dikke banden en de andere houding. Hopelijk snel weer eens wat zonnige dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Pge-tips schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:34:
Hoi sky_walker , bedankt voor je uitgebreide review post ..
Mijn keuze momenteel gaat naar de Lekker Bike Amterdam+ GT, je vindt een goede (duitse) review via: https://www.pedelecforum....ekker-amsterdam-gt.78512/
Inderdaad een beetje duurder dan de Veloretti Ace, maar naast de betere specs, lijkt me Lekker Bikes toch net een iets betrouwbaardere internet fietsen boer.

[...]
Dank voor de link, de Duitse review/forum is nog niet heel positief over de 2020 versie. De overige reviews op youtube zijn overigens het vorige model met 8 traps versnelling ipv traploos.

Ik neig naar de Amsterdam+ single speed, en niet de GT, want de Amsterdam+ geeft mij de lichtste riding experience, met name als je harder dan 25 km/uur wilt fietsen door harder te trappen of helemaal zonder ondersteuning, doordat er geen weerstand is door versnellingen en vrijloop functie van de achter motor. Vond t een heerlijke makkelijke fiets. simpel. je voelt minder de muur bij 25 km/uur

Lees maar eens over efficiency verlies (dus weerstand) van de enviolo traploze versnelling die de GT heeft... tot 20%, dat is nogal wat. Dan heb je idd een flinke middenmotor nodig van 80Nm. daar blijft 64Nm van over met 20% verlies... trap ik liever soms wat harder op de pedalen met de single speed, en bijna geen verlies.

https://www.fietsersbond....oor-je-elektrische-fiets/

En over single speed bikes lees ik:

‘In het vlakke Nederland heb je eigenlijk geen versnellingen nodig als je altijd met een gelijke snelheid fietst. Maar het aanbod van e-bikes zonder versnellingen is klein. Alleen bij hipster fietsen zie je single speed modellen. Voordeel van het weglaten van het versnellingssysteem is dat de fiets lichter en goedkoper wordt, dat er minder kapot kan en dat de aandrijving efficiënter is.’

Zo denk ik er momenteel over.

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 30-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik heb een klein jaartje een S3 gehad, mijn mening? Als je het kan accepteren dat er steeds weer mankementen voordoen en dat je continue het beroep moet doen op de service bij VanMoof, dan moet je er voor gaan. Het design is mooi, dat moet ik toegeven, maar als je kijkt naar de betrouwbaarheid is het nog ver te zoeken.

Daarnaast heb ik toch liever een fiets met krachtsensor ipv een rotatiesensor. Ik vind de fiets gewoonweg niet fijn fietsen daardoor. Het fietst te kunstmatig en je kan nooit je snelheid goed aanpassen op een medefietser.

Ik kies dan liever voor een duurdere, bewezen e-bike technologie, weliswaar wat saaier qua design maar het brengt je wel feilloos van A naar B zonder de nodige mankementen.

Bij mij was het af en aan met de VanMoof. Eerst was de hub in het achterwiel na aankoop al direct stuk, 3 weken moeten wachten op een nieuw achterwiel (meteen al na aankoop!), toen ging de kicklock stuk... en dat heb ik geweten! De hele terugreis (15km en zonder ondersteuning) met alarmbellen (alsof je hem gestolen hebt) naar huis gereden, ja daar komt schaamte wel heel erg om de hoek bij kijken. Als laatste ging ineens de accu stuk, kreeg hem niet meer opgeladen. Fiets naar VanMoof verstuurd en binnen een week a twee weer terug met een nieuwe accupack. De lol was er voor mij wel verdwenen en ik had hem toen via Marktplaats maar weer verkocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Ron_Tweaker op 30-01-2022 23:10 ]

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Ron_Tweaker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:08:
Ik heb een klein jaartje een S3 gehad, mijn mening? Als je het kan accepteren dat er steeds weer mankementen voordoen en dat je continue het beroep moet doen op de service bij VanMoof, dan moet je er voor gaan. Het design is mooi, dat moet ik toegeven, maar als je kijkt naar de betrouwbaarheid is het nog ver te zoeken.

Daarnaast heb ik toch liever een fiets met krachtsensor ipv een rotatiesensor. Ik vind de fiets gewoonweg niet fijn fietsen daardoor. Het fietst te kunstmatig en je kan nooit je snelheid goed aanpassen op een medefietser.

Ik kies dan liever voor een duurdere, bewezen e-bike technologie, weliswaar wat saaier qua design maar het brengt je wel feilloos van A naar B zonder de nodige mankementen.

Bij mij was het af en aan met de VanMoof. Eerst was de hub in het achterwiel na aankoop al direct stuk, 3 weken moeten wachten op een nieuw achterwiel (meteen al na aankoop!), toen ging de kicklock stuk... en dat heb ik geweten! De hele terugreis (15km en zonder ondersteuning) met alarmbellen (alsof je hem gestolen hebt) naar huis gereden, ja daar komt schaamte wel heel erg om de hoek bij kijken. Als laatste ging ineens de accu stuk, kreeg hem niet meer opgeladen. Fiets naar VanMoof verstuurd en binnen een week a twee weer terug met een nieuwe accupack. De lol was er voor mij wel verdwenen en ik had hem toen via Marktplaats maar weer verkocht.
Pfff. OMG heb met je te doen. het is toch even een bak geld die je uitgeeft, Mag je toch verwachten dat je kwaliteit geleverd krijgt. Zou ook graag een VM S3 kiezen, maar na wat onderzoek toch maar niet. Ook andere bikes nog met kinderziekten, dus ik kijk nu even naar Less is More, goede simpele Ebike zonder toeters en bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 30-01-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:23:
Vandaag eerste korte ritje gemaakt met onze twee Cubes.
Hoeveel km bereik wordt er bij jou weergeven in eco stand met een volle accu bij kathmandu met 750wh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:23:
[...]

Hoeveel km bereik wordt er bij jou weergeven in eco stand met een volle accu bij kathmandu met 750wh ?
Ca. 140 km
Maar dat verandert tijdens het fietsen op basis van hoe je fiets uiteraard. Na 10 km stond ie op 135km over.

Realistisch gezien denk ik dat 100km haalbaar is. Vind hem nog wat optimistisch.

Hoop wel dat er een update gaat komen voor de Kiox 300 zodat je komoot erop kunt gebruiken.

Overigens raadde de FM mij met klem af om de USB poort op de fiets (alleen bij de Pro geloof ik) te gebruiken om je telefoon bij te laden tijdens het fietsen?

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 31-01-2022 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:36:
[...]

Ca. 140 km
Maar dat verandert tijdens het fietsen op basis van hoe je fiets uiteraard. Na 10 km stond ie op 135km over.

Realistisch gezien denk ik dat 100km haalbaar is. Vind hem nog wat optimistisch.

Hoop wel dat er een update gaat komen voor de Kiox 300 zodat je komoot erop kunt gebruiken.

Overigens raadde de FM mij met klem af om de USB poort op de fiets (alleen bij de Pro geloof ik) te gebruiken om je telefoon bij te laden tijdens het fietsen?
Thnx voor je snelle reactie _/-\o_ bij staat er 69 km straks even bellen met de dealer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:43:
[...]

Thnx voor je snelle reactie _/-\o_ bij staat er 69 km straks even bellen met de dealer .
Heb je er wel al op gefietst? Volgens mij kun je het ook resetten met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:46:
[...]

Heb je er wel al op gefietst? Volgens mij kun je het ook resetten met de app.
Ja in totaal nu 104 km ik heb er gisteren 52 km meegefietst en daarvoor nog 2 ritjes van rond de 25km . Ik heb gisterenavond een reset van het bereik gedaan maar gaf nog geen gewenst resultaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Ja in totaal nu 104 km ik heb er gisteren 52 km meegefietst en daarvoor nog 2 ritjes van rond de 25km . Ik heb gisterenavond een reset van het bereik gedaan maar gaf nog geen gewenst resultaat .
Hmm misschien hebben ze het Kiox systeem niet de meest recente update gegeven. Hoop dat het een simpele fix is in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanuss
Urbanuss schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Moeilijke beslissing, en de verzendtijd bij Veloretti helpt ook niet mee. Vanuit mijn kant wil ik niet 2-3 maanden op m'n fiets wachten dus ik zou zelfs voor de zwart/wit willen gaan.
Al hoewel de Amsterdam+ mij nu van gedachten heeft veranderd. Ik heb voor morgen een proefrit geboekt op de Amsterdam+. Ben benieuwd!
Net een testrit op de LekkerBikes Amsterdam+ gehad. Vanuit een fiets ervaring zijn het allemaal fantastische fietsen. Zelfs met de storm was het geen probleem om de 25km/h te halen. Je kon zelfs eenvoudig sneller omdat de fiets licht is en je niet tegen een weerstand aanfietst boven 25km/h. Aardige mensen met veel kennis en ze bieden zelfs aan de fiets te laten afleveren bij hun zodat ze alles voor je in elkaar zetten inclusief accessoires. Vanuit een Tweakers perspectief misschien de minst leuke fiets doordat je er geen software bij krijgt op je telefoon om afstellingen te tweaken. Vanuit een kwaliteit perspectief een van de beste. Ik voel toch dat ik richting de Amsterdam+ neig vanwege prijs/service/kwaliteit

Hopelijk helpt dit sommigen een keuze te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
sky_walker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:15:
[...]
Pfff. OMG heb met je te doen. het is toch even een bak geld die je uitgeeft, Mag je toch verwachten dat je kwaliteit geleverd krijgt.
1999 is al een tijdje "budget", het is lastig om voor dat bedrag echt kwaliteit te krijgen. Zelfs met de ontbrekende service en goedkope onderdelen heeft VM nog nooit winst gemaakt op hun e-bikes en dat gaat ook niet veranderen. Ze leven structureel van de fundraises.

Overgens gaat het kostenaspect ook bij de Veloretti meespelen, ze maken ongetwijfeld flinke verliezen en gaan dat compenseren via fundraising. Het hele verhaaltje dat VM en Veloretti goedkoop kunnen leveren omdat ze de middenman ertussen uit hebben gesneden is een fabel. De reden dat het goedkoop is, is de onderdelen keuze, het gebrek aan service en de structurele verliezen.

De financien en het model waarbij alleen verlies wordt gemaakt is overigens allemaal te vinden in de woorden van de eigenaars en de jaarverslagen, het is zeer zeker niet een boos verzinsel van mijn kant. Dat ik dat extrapoleer naar de onderdeelkeuze en het serviceniveau is wel uit mijn koker, maar de feiten zijn toch wel flink ondersteunend aan mijn inschatting ;)

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 31-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes
Ik ben evenmin fan van VM, maar je gaat wat kort door de bocht denk ik.
De middelman moet 30% krijgen, dus die er uit halen levert zeker wat op, maar je eigen service centers runnen kost ook geld. Dat ze die beperkt houden vind ik een beetje boerenbedrog, maar laat ons aan nemen dat ze daar 10% aan moeten uitgeven, samen met hun online marketing.

Goedkope onderdelen: zeker waar. Een simpele voorwielmotor, geen display, niet te grote en vast accu, simpele naaf en brakke shifter, dan levert makkelijk 30% besparing op tov een middenklasse Gazelle of andere middenmotorfiets.

Ik ben er van overtuigd dat ze toch nog geld kunnen verdienen met fietsen aan 2000€, maar voorlopig moeten ze sterk investeren in ontwikkeling, en dat netwerk. Pas met nog meer volume gaan ze winst kunnen maken, maar ze zullen hun kwaliteit sterk moeten verbeteren. Zeker als ze opschalen, dan kunnen ze zich echt niet meer veroorloven om bij 10% van de fietsen problemen te hebben.
Of dat kan met hun technisch concept... ik weet het niet.

Hun concept op zich vind ik niet zo verkeerd, maar de betrouwbaarheid moet in orde zijn en blijven.
Voor korte ritten in de stad heb je bv geen display of middenmotor nodig... en dat is waar ze op mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Heeft iemand tips voor een fijne fietstas waar een 15,6" laptop in past? Vind het best lastig zoeken. Liefst zou ik een soort rugzak model hebben dat je aan de zijkant vastklikt.

Wellicht heeft iemand hier zelf zoiets en goede ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
Phusebox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:
Heeft iemand tips voor een fijne fietstas waar een 15,6" laptop in past? Vind het best lastig zoeken. Liefst zou ik een soort rugzak model hebben dat je aan de zijkant vastklikt.

Grappig dit is wat ik ook zocht. Toen ik begon met fietsen naar het werk in 2018.
Ik kwam uit op de AGU Backpack Premium H2O Urban Waterproof KLICKfix.

Maar die is blijkbaar niet meer te verkrijgen. Als ik nu zoek is het namelijk een ander product.
Die die ik kocht had rugzak schouderstraps die in de tas konden worden opgeborgen zodat de tas dmv KlickFix aan mijn bagagedrager vast klikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 31-01-2022 15:16 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Urbanuss schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Net een testrit op de LekkerBikes Amsterdam+ gehad. Vanuit een fiets ervaring zijn het allemaal fantastische fietsen. Zelfs met de storm was het geen probleem om de 25km/h te halen. Je kon zelfs eenvoudig sneller omdat de fiets licht is en je niet tegen een weerstand aanfietst boven 25km/h. Aardige mensen met veel kennis en ze bieden zelfs aan de fiets te laten afleveren bij hun zodat ze alles voor je in elkaar zetten inclusief accessoires. Vanuit een Tweakers perspectief misschien de minst leuke fiets doordat je er geen software bij krijgt op je telefoon om afstellingen te tweaken. Vanuit een kwaliteit perspectief een van de beste. Ik voel toch dat ik richting de Amsterdam+ neig vanwege prijs/service/kwaliteit

Hopelijk helpt dit sommigen een keuze te maken :)
Goed te horen dat je ook nog bij Lekker bikes bent langsgeweest en dat de proefrit is bevallen, Ik ben het eens met je dat met een krachtige single speed als de Amsterdam+ je een prima tour/stadfiets hebt zolang je niet in zuid limburg de heuvels ingaat dag in dag uit....

De Brinckers Bjorn lijkt er trouwens verdacht veel op, zij het wel met kleinere accu.

https://brinckers.nl/elektrische-fietsen/bjorn/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanuss
sky_walker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Goed te horen dat je ook nog bij Lekker bikes bent langsgeweest en dat de proefrit is bevallen, Ik ben het eens met je dat met een krachtige single speed als de Amsterdam+ je een prima tour/stadfiets hebt zolang je niet in zuid limburg de heuvels ingaat dag in dag uit....

De Brinckers Bjorn lijkt er trouwens verdacht veel op, zij het wel met kleinere accu.

https://brinckers.nl/elektrische-fietsen/bjorn/
Opzich is het prettig dat ze universele onderdelen gebruiken wat je ook terug ziet in de Brinckers Bjorn. Ik heb net de Amsterdam+ besteld met de grotere accu optie. Hopelijk kan ik er snel van genieten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Kom net deze nieuweling tegen op internet. Iemand al gezien/bekeken ?

CORTINA E-BLAU HERENFIETS
Cortina SportDrive 36v DT middenmotor 250S 90Nm, 8 Versnellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/672sVkQlY9VR8m8OxghfLtFiDU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQxrJIvNVxqiMfOy23MkFtEB.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.cortinafietse.../product/CEB8GBSDMMH53BGM

Op eerste gezicht aardige specs, modern ontwerp.
Levering vanaf april 22....

[ Voor 6% gewijzigd door sky_walker op 31-01-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:48
Phusebox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:

Ik ben ook op zoek en kon niets vinden behalve deze op bol.com, maar die was in het echt heel lelijk.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik wacht nu op deze die waarschijnlijk in februari beschikbaar is:

YouTube: ORTLIEB | Vario PS - WATERPROOF BACKPACK WITH PANNIER CARRYING SYSTE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
yeehaw schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Ik ben ook op zoek en kon niets vinden behalve deze op bol.com, maar die was in het echt heel lelijk.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik wacht nu op deze die waarschijnlijk in februari beschikbaar is:

YouTube: ORTLIEB | Vario PS - WATERPROOF BACKPACK WITH PANNIER CARRYING SYSTE...
Thanks, die laatste ziet er wel interessant uit. Had zelf dit nog gevonden:

https://www.vaude.com/de-...adtasche?number=158752170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:48
Dat ophangsysteem lijkt me wel vervelend. Dan is die ortlieb iets gebruiksvriendelijker denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:27:
@roffeltjes
De middelman moet 30% krijgen, dus die er uit halen levert zeker wat op, maar je eigen service centers runnen kost ook geld. Dat ze die beperkt houden vind ik een beetje boerenbedrog, maar laat ons aan nemen dat ze daar 10% aan moeten uitgeven, samen met hun online marketing.
Je vergeet ook even dat je voor 1999 geen VanMoof hebt. Het begint al bij de levering: transportkosten. En zelfs als je je fiets wilt ophalen bij VanMoof kost dat €75. Bij de fietsenmaker om de hoek is de eerste beurt altijd gratis, en als er tussendoor iets aangepast moet worden dan doet-ie dat gewoon even. Dat wordt allemaal uit die 30% betaald. Die 30% biedt ook nog eens ruimte voor wat extra korting of een gratis accessoire.
En vergis je niet hoeveel geld VM bespaart door maar één maat in twee kleuren van ieder model te hebben. Daar zit echt al een flink stuk kostprijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:50
B64 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:38:
.....
Je vergeet ook even dat je voor 1999 geen VanMoof hebt. .....
"Back to the future" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:31

TTLCrazy

Listen to Frankie

sky_walker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:26:
Kom net deze nieuweling tegen op internet. Iemand al gezien/bekeken ?

CORTINA E-BLAU HERENFIETS
Cortina SportDrive 36v DT middenmotor 250S 90Nm, 8 Versnellingen.

Op eerste gezicht aardige specs, modern ontwerp.
Levering vanaf april 22....
Interessante fiets zo op het eerste oog inderdaad. Vanaf €2649,-, nette prijs. De middenmotor is van Cortina, zal wel een Chinese rebrand zijn ? Geen vering. Ik zou ook wel wat reviews willen lezen inderdaad.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Zijn deze twee punten normaal die ik constateerde bij onze Cube fietsen:

Mijn EXC heeft veel meer derailleur ratel in vrije loop dan de pro van mijn vrouw.
De EXC heeft de Shimano Deore RD-M6100-SGS, ShadowPlus en de Pro heeft de Shimano Deore RD-M5100-SGS, 11-Speed

De EXC heeft een tik gevoel in de pedalen, 1x per omwenteling. De Pro niet.
Tijdens het fietsen draait het pedaal dus niet volledig soepel maar zit er soms een tik in, alsof ergens iets over een hobbeltje gaat ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:00:

Mijn EXC heeft veel meer derailleur ratel in vrije loop dan de pro van mijn vrouw.
De EXC heeft de Shimano Deore RD-M6100-SGS, ShadowPlus en de Pro heeft de Shimano Deore RD-M5100-SGS, 11-Speed

Tijdens het fietsen draait het pedaal dus niet volledig soepel maar zit er soms een tik in, alsof ergens iets over een hobbeltje gaat ofzo.
Pedaal kan defect zijn, dat kan je makkelijk controleren in stilstand door aan het pedaal te draaien.

Wat de ratel betreft, jij hoort de vrijloop. Duurdere naven hebben meer 'tandjes' waarop die kan ingrijpen zodat de "dode" slag kleiner is, maar het ratelt ook meer. Dat is normaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:19:
@Phusebox

Sticker afhalen kan met een haardroger.
Die sticker was trouwens echt troep, gisteravond gedaan bij mijn fiets, maar je blijft het zien. Zelfs met een föhn moest je dat ding mm voor mm eraf schrapen in afgebrokkelde stukjes. En nu zie je een vage plek achter op het spatbord waar de sticker zat. Dan zelf maar iets erop plakken ofzo als het me blijft storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Die sticker was trouwens echt troep, gisteravond gedaan bij mijn fiets, maar je blijft het zien. Zelfs met een föhn moest je dat ding mm voor mm eraf schrapen in afgebrokkelde stukjes. En nu zie je een vage plek achter op het spatbord waar de sticker zat. Dan zelf maar iets erop plakken ofzo als het me blijft storen.
Als het lijm is wat je nog ziet kun je dat met remreiniger of thinner verwijderen. Remreiniger kan niets aantasten, thinner kan kunststoffen aantasten. Als het echt een vlek op het spatbord is kun je het poetsen met poetsmiddel of wax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:07:
[...]

Als het lijm is wat je nog ziet kun je dat met remreiniger of thinner verwijderen. Remreiniger kan niets aantasten, thinner kan kunststoffen aantasten. Als het echt een vlek op het spatbord is kun je het poetsen met poetsmiddel of wax.
Heb al vanalles geprobeerd, remreiniger niet want dat heb ik niet.

Denk dat het meer ook een schuurvlek is van die piep sticker eraf te krijgen. Echt de grootste troep ooit. Alsof ze het expres doen zodat mensen het niet willen verwijderen.

Ga er wel wat van zeggen bij de eerste beurt. Sowieso dat ze nooit meer een sticker mogen plakken op mijn fiets, anders bestellen ze maar een nieuw spatbord.

Of ze mogen een sticker plakken als ik 500 euro per jaar krijg dat ik er mee rondrijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaxf1
B64 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:13:
[...]

- er is maar in één maat te krijgen
- staat niet bij de fietsenmaker om de hoek in de winkel, dus ook voor service ben je afhankelijk van de webshop
- achterwielmotor met alleen rotatiesensor, geen krachtsensor
- achterlicht op een twijfelachtige plek. Wel lekker hufterproof, maar met een lange jas of stapel bagage achterop is 't voor achteropkomend verkeer niet zichtbaar.
Er zijn hier genoeg mensen die één van die nadelen al genoeg vinden om de fiets te laten voor wat-ie is.
Het enige voordeel van deze fiets tov een VanMoof is dat de accu uitneembaar is.

Bouwkwaliteit en servicegerichtheid zijn vanaf een plaatje moeilijk te beoordelen. VanMoof laat het daarop nogal afweten en webshops nemen qua service doorgaans weinig risico en schuiven alles wat geld kost door naar de importeur/distributeur.

Over de fiets zelf: 2000 Euro is niet duur, en duidelijk gericht op de inspirator van de fiets. Wellicht is dat ook de reden dat de Europese versie geen belt heeft: kostenbesparing zodat hij ondanks transport- en inklaringskosten toch nog voor dezelfde prijs kan worden aangeboden. Als je kijkt naar de afmontage dan zie je wel waar de besparingen zitten:
- Shimano Tourney derailleur
- 346 Wh accu
- Kenda banden
- geen bagagedrager (voor noch achter), ook niet als optie/accessoire.
- geen bel... althans niet op de foto's. Als je er zo ook mee de weg op gaat riskeer je meteen een boete van €35... |:(
Hoi, ik zou nog even terugkoppelen zodra ik bij de presentatie ben geweest.

De fiets wordt alleen door geselecteerde dealers geleverd, als je via de website besteld zal je deze daar dus moeten afhalen, of kan via de fietsenmaker verstuurd worden. De fiets wordt niet rechtstreeks vanuit bird geleverd, altijd via de fietsenmaker in de buurt of een andere die je selecteert.

Bird is een Amerikaans bedrijf, met ervaring in electrische deelfietsen, o.a. nu in Amersfoort.

Bel zit geïntegreerd in de linkerrem. Bafang achterwiel motor met mechanische remschijven. Alarm ingebouwd, wordt nog wel zonder slot geleverd. Bediening alleen via de app.

Edit. Instellen van ondersteuning etc toch mogelijk op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:27:De middelman moet 30% krijgen, dus die er uit halen levert zeker wat op, maar je eigen service centers runnen kost ook geld.
Het probleem is dat dit zo simpel is dat je afvraagt waarom niemand het winstgevend doet. Het antwoord is bijna zeker dat het niet zo simpel is....

Goedkoopste "betrouwbare bedijf" is volgens mij Radon (dat is echt bizar goedkoop), maar die doen het naast hun andere fietsen/parts/kleding etc. en verkopen niet in de aantallen als VM. Het is niet zo simpel als veel verkopen=veel winst. Je moet het ook aan kunnen.
Ik ben er van overtuigd dat ze toch nog geld kunnen verdienen met fietsen aan 2000€,
Puur de hoop onderdelen en manuren om dat ding in elkaar te zitten? Daar maken ze volgens hun cijfers een kleine winst op. Maar dan moet er nog service, marketing, sales, communicatiemdw, IT specialisten, ontwikkelaars, koffieapparaten, schoonmakers, toiletpapier, printers, laptops, huur van je panden.....

Ze branden gewoon door hun geld, maar ze halen het veel sneller binnen dan dat ze het kwijtraken, dus wie kan het ze kwalijk nemen?
maar voorlopig moeten ze sterk investeren in ontwikkeling, en dat netwerk. Pas met nog meer volume gaan ze winst kunnen maken, maar ze zullen hun kwaliteit sterk moeten verbeteren.
Winst maken is expliciet geen doel meer voor VM, ze gokken op exponentiele groei (1 miljard fietsen) en dan zien ze wel hoe het verder moet. Aldus Carlier.

Winst maken was in 2015 overigens nog wel te vinden in hun glossy, maar dat is bij lange na niet gelukt.

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen, maar VM heeft in 12 jaar nog geen winst gedraaid en het product is ook niet verbeterd. Ik denk dat we erg voorzichtig moeten zijn met het idee dat dit gaat veranderen. Het bedrijfsmodel is kerngezond*... alleen niet gericht op de kopers, maar op de investeerders.

* kanttekening voor het verschepen van complete fietsen uit Azie ipv assemblage in Europa. Dat moet echt pijn doen... een hoop onderdelen heeft toch minder "lucht"dan een doos waar een complete fiets veilig de wereld over moet.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 01-02-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:00:

Dat zal de naaf zijn, zoals Tommie al zegt kan dat enorm verschillen. Wees maar blij dat je niet een moderne (Amerikaanse) MTB naaf hebt die zoemen als een zwerm bijen (nee dat is geen hyperbool). :+

De reden dat we aan de naaf denken ipv de derailleur: Je derailleur zal waarschijnlijk niet ratelen in vrijloop, want dan beweegt de ketting als het goed is niet ;)

https://accidentalrandonn...vs-the-sound-of-scylence/

YouTube: Chris King R45 ceramic hub rolling sound on ENVE 3.4

:+
Meteen onder garantie laten vervangen door de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
@roffeltjes helaas heb ik geen fietsendrager en is de FM 40 min met de auto hier vandaan. Moet over 3 maanden voor service gaan en zal het dan laten vervangen. Uiteraard maak ik er nu melding van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:27:
@roffeltjes
Ik geloof er helemaal niets van dat het uitschakelen van de middelman er voor zorgt dat ze het product goedkoper kunnen leveren.
Door de middelman uit te schakelen moet de fabrikant de taak van de middelman op zich nemen. En dat brengt (zoals je zelf al zegt) ook de nodige kosten met zich mee.
Ik denk zelf dat de producent en middelman gescheiden houden, toch efficiënter is en daarmee uiteindelijk goedkoper.

Het zelfde zie je terug bij formules als Mediamarkt. Die beweren goedkoper te kunnen leveren door groter in te kopen. Maar door groter in te kopen heb je aan de achterzijde vaak ook meer overhead om alles goed te laten verlopen. En daar gaat dan je prijsvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Ik geloof er helemaal niets van dat het uitschakelen van de middelman er voor zorgt dat ze het product goedkoper kunnen leveren.
Door de middelman uit te schakelen moet de fabrikant de taak van de middelman op zich nemen. En dat brengt (zoals je zelf al zegt) ook de nodige kosten met zich mee.
Ik denk zelf dat de producent en middelman gescheiden houden, toch efficiënter is en daarmee uiteindelijk goedkoper.

Het zelfde zie je terug bij formules als Mediamarkt. Die beweren goedkoper te kunnen leveren door groter in te kopen. Maar door groter in te kopen heb je aan de achterzijde vaak ook meer overhead om alles goed te laten verlopen. En daar gaat dan je prijsvoordeel.
Het hangt nogal van het product af.

Witgoed koop ik gewoon bij een goedkope betrouwbare aanbieder. Bij witgoed durf ik ook een tweedekans Miele of AEG. Ook al loopt de storing in eerste instantie via de verkoper, het is gewoon het oerdegelijke netwerk wat bij je langskomt.

Sterker nog, toen ik dit huis overnam kreeg ik een AEG wasmachine van de vorige bewoners. 10 jaar later hadden ze nog een pomp, kosten waren de voorrijkosten en een grijpstuiver voor het onderdeel). Geen idee hoe oud die wasmachine al niet was en ik heb geen idee waar ze hem hadden gekocht. Werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Of mijn tweedekans oven die na een dag op storing ging. Monteur kwam meteen langs, nieuwe fan erin en de boel goed aangeschroeft. Fijne oven, die nu al vijf jaar probleemloos draait en dat voor een spotprijsje.

Maar dat netwerk delen ze met ATAG, ETNA en nog een pak van die merken. Het bestaat ook al decennia, VM kan dat echt niet zomaar even uit de grond stampen (ik zie het PON ook niet zomaar doen).

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 01-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Het hangt nogal van het product af.

Witgoed koop ik gewoon bij een goedkope betrouwbare aanbieder. Bij witgoed durf ik ook een tweedekans Miele of AEG. Ook al loopt de storing in eerste instantie via de verkoper, het is gewoon het oerdegelijke netwerk wat bij je langskomt.

Sterker nog, toen ik dit huis overnam kreeg ik een AEG wasmachine van de vorige bewoners. 10 jaar later hadden ze nog een pomp, kosten waren de voorrijkosten en een grijpstuiver voor het onderdeel). Geen idee hoe oud die wasmachine al niet was en ik heb geen idee waar ze hem hadden gekocht. Werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Of mijn tweedekans oven die na een dag op storing ging. Monteur kwam meteen langs, nieuwe fan erin en de boel goed aangeschroeft. Fijne oven, die nu al vijf jaar probleemloos draait en dat voor een spotprijsje.

Maar dat netwerk delen ze met ATAG, ETNA en nog een pak van die merken. Het bestaat ook al decennia, VM kan dat echt niet zomaar even uit de grond stampen (ik zie het PON ook niet zomaar doen).
Er bestaat FietsNED. Ik heb geen ervaring met ze. Ik kan me voorstellen dat kleine reparaties goed worden uitgevoerd door ze.

Ik kan me niet voorstellen dat ze je cassette etc in de bus klaar hebben liggen. Dus komen ze meer tegen dan kunnen ze het toch niet afmaken. En ook ingewikkeld storing zoeken bij de elektra duurt soms langer (accu laden, wegzetten, later nog eens fietsen) en lijkt me op locatie daarom lastig. En dan is er nog het punt dat goede monteurs lastig te vinden zijn, dus je goede monteurs niet de helft van de tijd wilt hebben rijden ipv repareren.

Lijkt me een prima pechservice, maar geen vervanging van een goede lokale werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Eens. En een paar praktijkvoorbeelden;

Het faillissement van fietsenwinkel.nl jaren terug was juist op een moment dat véél klanten in je winkel stonden met hun prijzen uitgeprint meegenomen. Zelfs met die bekendheid verkochten ze niet genoeg om een online winkel in de lucht te houden. Na de doorstart zijn ze (meer?) winkels gaan openen.

Stella geniet nu veel bekendheid. Ik krijg regelmatig klanten in de werkplaats met een Stella die bestaan uit goede onderdelen maar die door gebrek aan een goede monteur problemen hebben. Stella zegt aan huis te repareren, maar zelfs in hun winkels hebben ze niet voldoende goede monteurs.

Beide voorbeelden proberen de kosten ertussenuit te halen. Lukt niet.

Bij een auto vinden we het logisch dat je niet zonder een garage/monteur probleemloos veel kilometers maakt. Ik snap soms niet waarom mensen wat bij een auto niet gaat wel bij een fiets verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Foxhill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:10:
[...]
Bij een auto vinden we het logisch dat je niet zonder een garage/monteur probleemloos veel kilometers maakt. Ik snap soms niet waarom mensen wat bij een auto niet gaat wel bij een fiets verwachten.
Nou dat is simpel: mensen vergelijken hun e-bike niet met een auto, maar met hun oude stalen ros waar ze al jaren zonder enig noemenswaardig onderhoud op rondrijden.

Overigens zijn er ook zat mensen die denken dat een elektrische auto nagenoeg geen onderhoud nodig heeft, er zit immers geen motorblok in dat periodiek een oliewissel nodig heeft. Die wachten wel tot er iets stuk gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Nou dat is simpel: mensen vergelijken hun e-bike niet met een auto, maar met hun oude stalen ros waar ze al jaren zonder enig noemenswaardig onderhoud op rondrijden.

Overigens zijn er ook zat mensen die denken dat een elektrische auto nagenoeg geen onderhoud nodig heeft, er zit immers geen motorblok in dat periodiek een oliewissel nodig heeft. Die wachten wel tot er iets stuk gaat...
Ik denk niet dat een ebike veel meer onderhoud nodig heeft.
De batterij en motor, daar kom je normaal niet aan tenzij er een probleem is.

Door de hogere krachten op de aandrijving kan de ketting of riem wel wat sneller slijten.
Nu, als je de gemiddelde fietsketting ziet, dan weet je dat heel veel mensen pas iets doen als het piept en kraakt... Een fiets die altijd buiten staat, daar gaat alles wat sneller natuurlijk.

Een ebike is wat gevoeliger voor vocht en weer, en daarom zet je die best binnen.

Wat ik belangrijker vind is dat je gewoon maandelijks zelf eens kijkt naar de bewegende delen:
- speling op balhoofd, trapas, wiellagers
- ketting of riem poetsen en eventueel smeren
- spaken eens nalopen
- remblokjes bekijken, en slag van remhefboom
- bandjes op druk houden

Dat duurt nauwelijks een minuutje, is er niks, dan fietsen en anders even corrigeren of naar de FM om het te laten doen.
Als je dat doet, dan wordt dat beloond met lagere kosten en een langere levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:10:
[...]

Ik denk dat je eens goed moet kijken, ik zie ook auto's rond rijden waarvan het onderhoud echt verwaarloosd wordt.
Kijk maar eens op youtube naar "Customer says". Je ziet daar mensen die rijden zonder remschijven, met mayonnaise in de motor en gebroken ophangingsdelen of totaal doorgeroeste chassisdelen...

Pagina: 1 ... 95 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam