@
dennisfr Binnen 5 minuten had de FM al het wiel gedemonteerd en dan komt het binnenwerk van de naaf eruit. Deze dompeld hij dan onder in speciale olie. Het wiel zelf gaat niet in het badje

*bijdehande monteur zei dat hij te weinig olie had voor mij...ik hoef niet in bad, doe die naaf maar
@
echoes Sommige boutjes hebben hier ook wat roestvorming. Is vrij nomaal en helemaal niet erg want als een boutje te ver geroest is is deze zo vervangen.
Mijn FM werkt een checklist af en de uitdraai is van de software, daar staat heel veel nuttige info op. Wel leuk om een grafiekje te zien van welke ondersteuningsstand ik het meest gebruik en welke minder. Het meest gebruik ik de tour stand en daarna de sport stand. Met de gegevens kan ik dan uitrekenen hoeveel wattuur ik verbruik per kilometer. Hier is dit 4,44 Wh/km :
((totaal amperage maal 42 volt) gedeeld door de odo stand)=Wh/km.
Altijd het maximale voltage nemen omdat dit waarschijnlijk de lader is die dit doorgeeft aan de accu als deze vol is.
En ze hebben de riem iets losser gezet. Spaakspanning is gecheckt en ze hebben de fiets schoongemaakt. Totale werktijd 75 minuten. Dat rammeltje was namelijk erg moeilijk te vinden. We hebben samen gekeken.
Ik was er gewoon bij (uitzondering, want winkel is dicht / werkplaats is open) en we hebben veel lol gehad en veel over accu's. Deze monteur was goed bij de pinken. Dus het was weer ouderwets gezellig daar. De resonatie uit de naaf blijft wel aanwezig, maar wel minder dan eerst. Schijnt bij het ontwerp te horen en alleen bij bepaalde snelheden.
En dan de prijs. Nog geen 4 tientjes (wel met 50% korting, 2e beurt). Echt heel erg netjes!!
En last but not least: los kettingslot erbij gekocht van Abus. Nu ik lees via de ANWB site dat Gazelle de nummer 1 is van de meest gejatte fietsen neem ik geen onnodig risico meer. De fiets gaat voortaan dubbel op slot (slot gekocht welke @
roffeltjes aanraadde). Mochten ze mijn fiets toch meenemen dan ben ik verzekerd en heb ik mijn best gedaan. De verzekering zal niet kunnen zeggen dat ik dom zou kunnen zijn geweest.
Al met al is mijn rijwiel weer als nieuw en was het een leuke ochtend