Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Controleer in dat geval de uiterste stand van de derailleur. Vooral omdat ik begrijp dat je de casette nog niet eerder gecombineerd hebt met die ketting.

Muurvast tussen de kransjes neem ik aan. Dit geeft al aan hoeveel kracht erop gekomen is.
Nee de schakel zelf zat muurvast (in een gebogen stand)

Derailleur is niets aan te zien. Het fietst ook gewoon heerlijk en geluidsloos hoor, tot er een schakel in gebogen stand blijft zitten, dan moet ik verder rijden in een groter kransje om doorslaan te voorkomen.

het is wel voor het eerst deze combi ketting en cassette ja.
Maar het is ook voor het eerst dat ik met een nieuwe ketting gelijk de pekel in ga.

Ik denk zelf dat roest de reden is. Ik heb een heel klein beetje oranje plekjes op mijn ketting gezien. Overdag staat mijn fiets (op werk) buiten maar wel onder een afdak. Thuis staat hij in onze garage die momenteel zo'n 6-8 graden is.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 16:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:05
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Nee de schakel zelf zat muurvast (in een gebogen stand)

Derailleur is niets aan te zien. Het fietst ook gewoon heerlijk en geluidsloos hoor, tot er een schakel in gebogen stand blijft zitten, dan moet ik verder rijden in een groter kransje om doorslaan te voorkomen.

het is wel voor het eerst deze combi ketting en cassette ja.
Maar het is ook voor het eerst dat ik met een nieuwe ketting gelijk de pekel in ga.

Ik denk zelf dat roest de reden is. Ik heb een heel klein beetje oranje plekjes op mijn ketting gezien. Overdag staat mijn fiets (op werk) buiten maar wel onder een afdak. Thuis staat hij in onze garage die momenteel zo'n 6-8 graden is.
Het beetje roest dat je in een paar dagen gebruik met pekel kunt verzamelen lijkt me niet al zo een probleem geven. Maar misschien.

Sunshine is goedkope imitatie, maar moet op zich wel werken. En ik snap die keuze heel goed als je met 2000km al moet vervangen. Heb het merk zelf nog niet geprobeerd, maar één goede Nederlandse groothandel voert het ook wel. Alleen is juist een Shimano ketting heel gevoelig voor welke cassette je mee combineert. Andere merken als KMC, M-Wave en Contec zijn daar minder gevoelig voor. Het lijkt mij mogelijk dat die combi het probleem veroorzaakt. Maar ik weet het niet zeker. Wel lastig zo zonder de fiets erbij te hebben :o .

Je oude cassette was ook 11-36? Want als je bijvoorbeeld van 11-32 komt moet je de derailleur lager zetten. Ketting te lang of te kort kan ook nog. Met een foto van de derailleur en ketting in de hoogste versnelling kunnen we dat misschien allemaal helpen uitsluiten (niet zeker of dat op een foto lukt).

[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 11-01-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Het beetje roest dat je in een paar dagen gebruik met pekel kunt verzamelen lijkt me niet al zo een probleem geven. Maar misschien.

Sunshine is goedkope imitatie, maar moet op zich wel werken. En ik snap die keuze heel goed als je met 2000km al moet vervangen. Heb het merk zelf nog niet geprobeerd, maar één goede Nederlandse groothandel voert het ook wel. Alleen is juist een Shimano ketting heel gevoelig voor welke cassette je mee combineert. Andere merken als KMC, M-Wave en Contec zijn daar minder gevoelig voor. Het lijkt mij mogelijk dat die combi het probleem veroorzaakt. Maar ik weet het niet zeker. Wel lastig zo zonder de fiets erbij te hebben :o .

Je oude cassette was ook 11-36? Want als je bijvoorbeeld van 11-32 komt moet je de derailleur lager zetten. Ketting te lang of te kort kan ook nog. Met een foto van de derailleur en ketting in de hoogste versnelling kunnen we dat misschien allemaal helpen uitsluiten (niet zeker of dat op een foto lukt).
Ik kom inderdaad van 11-32 en daarna dus 11-36. Maar na plaatsen heb ik toen inderdaad de derailleur iets aangepast dacht ik. Hij staat zeker laag genoeg, raakt de cassette bij lange niet.

Ketting op kleinste kransje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRfw8B0k9wDFVy4YiTru0WFl12A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epv9CL3NQACssbkdu0xEFj7e.jpg?f=fotoalbum_large

Ketting op grootste kransje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0_ZAs1TxKG9LaZyQL7iO0qLCqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSi8HRmQjiv2c9Lz2Hfzcbwz.jpg?f=user_large

Schakel die vast zit. Hier met slechts een hele kleine buiging wat dus geen probleem geeft. Maar na fietsen in kleinste kransjes blijft hij vast zitten in een grotere hoek, wat problemen geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Axk7026KwigpEfBh7ravD_TKcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5diuUhcVT8laTFOf8eQkUuA4.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wel aardig vies dus. Wie weet is het een soort klei ofzo.. De wegen waren vrij vies door tractoren die vanaf hun land stukjes over de openbare weg rijden.

Ik heb ook nog eens een nieuwe ketting (in verpakking) bekeken: die is supersoepel. Misschien dat mijn huidige ketting toch lijdt onder pekel+olie+modder en als geheel plakkerig en stroef geworden is. Maarja, dat na een paar dagen fietsen...

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 19:17 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:43:
.....
Ik kom inderdaad van 11-32 en daarna dus 11-36. Maar na plaatsen heb ik toen inderdaad de derailleur iets aangepast dacht ik. Hij staat zeker laag genoeg, raakt de cassette bij lange niet.....
.
Ook wel aardig vies dus. Wie weet is het een soort klei ofzo.....
Een schoonmaakbeurt zou idd niet misstaan, maar dat een schakel zo vast zit komt eigenlijk alleen voor bij een oude droge verroeste ketting en de sluitschakel van een nieuw omgelegde ketting.

imho is de hoogte van de derailleur vooral bij de 36 van invloed en niet zozeer bij de 11, maar de uitslag aan de 11-zijde kan wel een rol spelen en of de ketting mooi recht onder de tandwielen loopt.
Echter als jij aangeeft dat een schakel (zeer) vast blijft staan in een hoek, lijkt mij dat het grootste probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 19:35

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

[...]

Ik kom inderdaad van 11-32 en daarna dus 11-36. Maar na plaatsen heb ik toen inderdaad de derailleur iets aangepast dacht ik. Hij staat zeker laag genoeg, raakt de cassette bij lange niet.

Ketting op kleinste kransje:
[Afbeelding]

Ketting op grootste kransje:
[Afbeelding]

Schakel die vast zit. Hier met slechts een hele kleine buiging wat dus geen probleem geeft. Maar na fietsen in kleinste kransjes blijft hij vast zitten in een grotere hoek, wat problemen geeft.
[Afbeelding]

Ook wel aardig vies dus. Wie weet is het een soort klei ofzo.. De wegen waren vrij vies door tractoren die vanaf hun land stukjes over de openbare weg rijden.

Ik heb ook nog eens een nieuwe ketting (in verpakking) bekeken: die is supersoepel. Misschien dat mijn huidige ketting toch lijdt onder pekel+olie+modder en als geheel plakkerig en stroef geworden is. Maarja, dat na een paar dagen fietsen...
Zie hier: Het grote voordeel van een tandriem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jos_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Zie hier: Het grote voordeel van een tandriem.
mwah, dit is voor het eerst in 10 jaar dat ik een klein probleempje met de ketting heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Jos_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:24:
..... Het grote voordeel van een tandriem.
Waarschijnlijk wel, maar een snaar met derailleur heb ik nog niet gezien ;)
Een ketting met versnellingsnaaf zou in dat geval waarschijnlijk een kettingkast hebben.

Persoonlijk had ik de ketting na zo een rit meteen ontdaan van dergelijke rommel.
Ook vraag ik me af of er niet teveel olie op de ketting zat, waardoor alles eraan blijft kleven.
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:28:
... voor het eerst in 10 jaar dat ik een klein probleempje met de ketting heb.
Wisselen en/of deze zeer grondig schoonmaken lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat kettingwax ipv kettingolie in een dergelijk geval wat effectiever werkt.
Misschien dat iemand anders daar wel wat ervaringen over kan delen.

[ Voor 60% gewijzigd door elinx op 11-01-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Waarschijnlijk wel.
Persoonlijk had ik de ketting na zo een rit meteen ontdaan van dergelijke rommel.
Ook vraag ik me af of er niet teveel olie op de ketting zat, waardoor alles eraan blijft kleven.

[...]
Wisselen en/of deze zeer grondig schoonmaken lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat kettingwax ipv kettingolie in een dergelijk geval wat effectiever werkt.
Misschien dat iemand anders daar wel wat ervaringen over kan delen.
Ik ga natuurlijk geen 4 dagen oude ketting wisselen ;)
Keertje opnieuw in de olie na afnemen met doek. En dan maar eens verder kijken

Schoonmaken doe ik nooit en dat ging tot nu toe altijd goed. Het blijft een gebruiksvoorwerp voor mij. 44 km per dag door weer en wind, modder en pekel.

Wat ik misschien wel verkeerd heb gedaan : onvoldoende de oude olie/modder afgenomen voordat ik ging smeren. En toen nacht laten intrekken. Misschien heeft dat in een bepaalde smurrie geresulteerd.

Bedankt voor het meedenken allemaal. :)

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Ik ga natuurlijk geen 4 dagen oude ketting wisselen ;)
Keertje opnieuw in de olie na afnemen met doek. En dan maar eens verder kijken

Schoonmaken doe ik nooit en dat ging tot nu toe altijd goed. Het blijft een gebruiksvoorwerp voor mij. 44 km per dag door weer en wind, modder en pekel.

Wat ik misschien wel verkeerd heb gedaan : onvoldoende de oude olie/modder afgenomen voordat ik ging smeren. En toen nacht laten intrekken. Misschien heeft dat in een bepaalde smurrie geresulteerd.

Bedankt voor het meedenken allemaal. :)
Geen ervaring mee, maar er zijn er die hun ketting ‘koken’ in kaarsvet. Dat zou het vuil makkelijker weg houden en het stoot water af.

Ik denk dat jouw probleem ligt bij de toleranties op het kransje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
@Tommie12 en @elinx wax werkt alleen goed als je heel regelmatig schoonmaakt en weer inwaxt. Net als ontvetten, dan moet je daarna vaak blijven smeren. Voor de meeste mensen is met dun vet inspuiten en weer afhalen het beste.

@de Peer afstelling van de derailleur en passing van de cassette kun je wel uitsluiten. Als ik het goed begrijp heb je de vaste schakel al een paar keer los gewrikt. Hij is ook erg aangekoekt, kan wel een schoonmaakbeurtje gebruiken (liever met dunne olie dan met ontvetter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:32:
@Tommie12 en @elinx wax werkt alleen goed als je heel regelmatig schoonmaakt en weer inwaxt. Net als ontvetten, dan moet je daarna vaak blijven smeren. Voor de meeste mensen is met dun vet inspuiten en weer afhalen het beste.

@de Peer afstelling van de derailleur en passing van de cassette kun je wel uitsluiten. Als ik het goed begrijp heb je de vaste schakel al een paar keer los gewrikt. Hij is ook erg aangekoekt, kan wel een schoonmaakbeurtje gebruiken (liever met dunne olie dan met ontvetter).
De initiële vaste schakel heb ik zelfs geheel verwijderd en vervangen door een quick link. Maar toen was er opeens een nieuwe vaste schakel elders en kwam ik er achter dat het probleem dus waarschijnlijk structureel is en niet specifiek voor die ene schakel.

Aangekoekt na 4 x naar werk fietsen. Gewoon over asfalt, maar wel met zout op de weg.
Ontvetter gebruik ik bewust nooit voor de ketting.
Ik ga hem wel een keer afnemen met een doek en dan opnieuw royaal in de olie zetten en dan weer goed afnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:57
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Cassette: https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
10 speed 11-36 T. Deze cassettes koop ik voor 17 euro per stuk.
Dat is volgens mij het probleem. Luister naar de symptomen die deze man beschrijft (Sunshine en ZTTO is voor zover ik het begrijp allemaal hetzelfde):

YouTube: Final review 'Broken' Chinese Ztto 11-50t 11 speed cassette aka Suns...

*Chainjam*

Ik zou als third party casette Sunrace en Decathlon (Volgens mij ook sunrace) zonder blikken of blozen kopen, maar Sunshine? Lijkt me net een stap te ver, ook al omdat je heel veel vermogen op de aandrijflijn zet vanwege je middenmotor.
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Schoonmaken doe ik nooit en dat ging tot nu toe altijd goed.
Deze post wil ik bijna inlijsten. Ik heb precies dezelfde goede ervaring met derailleurs en ketting.... vooral niet aankomen, hooguit een dropje olie als het gaat piepen.

Ik vind het onderhoudsargument voor een derailleur totaal niet spannend en als je al moet onderhouden is het een eitje. Grootste nadeel is dat je niet met een nette broek erop kan (dat gaat gewoon een keer fout, te vaak meegemaakt).

Enne: een vieze fiets gaat harder :+

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 11-01-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Martensupport schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:31:
[...]
Minpuntje is tot nu toe alleen de bagagedrager. Door de wat aparte en hoekige vorm van de buizen is de Ortlieb fietstas niet zonder wat improvisatie strak vast te zetten.
Allereerst gefelciteerd met die mooie fiets en een lekker sportieve zithouding! Zo hoort het! })

Er is duidelijk consensus over de kwaliteit van dit model dus dat moet goed zitten. Ik ben blij dat er eindelijk weer wat goede Gazelle fietsen zijn, want het was een paar jaar geleden niet allemaal even prima (Impulse motoren, of die Razer clone die het net niet was etc.). Betekent dat je nu bij de twee grote ketens (Accel en Derby) toch moet kunnen slagen.

Betreft die drager, ik ben sowieso al geen fan van zwevende dragers (maar ik heb die zowel op de Razer als mijn VdV), maar dan ook nog een afwijkende buisvorm? WAAROM? :( :( :(

Mijn advies? Een Racktime drager met normale buizen erop laten zetten... kosten vallen relatief mee en je wil niet elke dag die blijvende irritatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 17:37
Martensupport schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:31:
[...]
Laat ik me hier dan ook maar melden. :P #7 met een Gazelle Ultimate C8 HMB Belt

...., want tijdens het tweede bezoek heb ik toch ook nog eens de Gazelle Ultimate C8 geprobeerd. Op de een of andere reden dacht ik dat deze fiets te klein of te sportief zou zijn, maar na een proefrit was ik gelijk overtuigd. De zithouding is voor mij t.o.v. de Kalkhoff vele malen fijner, een betere controle en voor mijn gevoel veel stabieler en wendbaarder in de bochten. Als extra bonus Isa’s dit model ook nog eens in framemaat 65 in voorraad en vrijwel direct leverbaar :D

Na een weekje wachten ben ik dus sinds begin december ook eigenaar van de mooie Gazelle Ultimate C8!
Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, hierbij nog wat foto’s :*)

[Afbeelding]

De eerste ervaringen na een maandje zijn erg goed, ik merk wel dat ik nog te veel/hard wil en al snel boven de 27 à 28km/h zit. Zonder al te veel wind is dit ook prima te fietsen, maar met wind tegen is het toch net dat beetje extra inspanning dat zorgt voor een wat bezwete rug.

Minpuntje is tot nu toe alleen de bagagedrager. Door de wat aparte en hoekige vorm van de buizen is de Ortlieb fietstas niet zonder wat improvisatie strak vast te zetten.

Op naar de vele fiets kilometers en dat het snel zonniger/droger mag worden. :D
Gefeliciteerd met de aanwinst. Zo te horen ook de eerste elektrieke fiets. Mijn Ultimate is van 2 december 2021, vier maanden levertijd.

Toevallig gisteren een eerste test afgerond. Bij mij is een volle accu (dd. 27-12-2021) na 130 km leeg (10-01-2022) . Vind ik netjes, zeker gezien de huidige temperaturen. Vermeldenswaardig, ondersteuning stond continue op Eco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:07:
[...]
Ik zou als third party casette Sunrace en Decathlon (Volgens mij ook sunrace) zonder blikken of blozen kopen, maar Sunshine? Lijkt me net een stap te ver, ook al omdat je heel veel vermogen op de aandrijflijn zet vanwege je middenmotor.
[...]
Kan het mogelijk zijn.

Met Sunrace heb ik veel ervaring en dat werkt prima. Bijna even goed als Shimano Deore. Alleen zijn ze nauwelijks voordeliger meer dan Shimano. Ik monteer het liefst Shimano en heb met een beetje moeite ook elke cassette nog kunnen vinden (hoogstens soms Deore ipv XT ofzo).

Met Decathlon cassettes heb ik geen ervaring. Op de foto zie ik wel verschillen met Sunrace.

Kettingen heb ik dan weer liever KMC, Connex, M-wave. Minder gevoelig en verbindingsschakel ipv breekpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 12-01-2022 07:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
[...]
[Afbeelding]
Schiet me nog te binnen. Staat er aan de linker kant de tekst “Shimano” op de schakels en rechts niet? Of heb je buiten de schakels op de foto juist “Shimano” rechts erop staan? Shimano is de enige die (soms?) een loop richting aan zijn ketting maakt. De tekst moet rechts of Shimano moet rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:58:
[...]

Schiet me nog te binnen. Staat er aan de linker kant de tekst “Shimano” op de schakels en rechts niet? Of heb je buiten de schakels op de foto juist “Shimano” rechts erop staan? Shimano is de enige die (soms?) een loop richting aan zijn ketting maakt. De tekst moet rechts of Shimano moet rechts.
Je hebt helemaal gelijk. De HG54 ketting blijkt 'directional' te zijn. Nooit geweten. Hij lijkt nu dan inderdaad verkeerd om te zitten. Maar ik neem aan dat dit slechts een klein voordeel oplevert en niet kan leiden tot mijn problemen, maar je weet maar nooit...

Overigens. Ik heb eens goed naar de SunShine cassette gekeken en heb het idee dat de tandjes van het kleinere tandwiel (waar ik het probleem zie) niet helemaal recht meer staan. in dat geval is de verklaring dus dat ik met mijn 500W middenmotor met 52T voorblad, gigantisch veel kracht uitoefen op de 11T en 13T kransjes achter, die dat niet aan kunnen. Lijkt me ook een aannemelijk scenario.

De scheve tanden zou dan resulteren in af en toe een vastzittende schakel.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik ben nog steeds op zoek naar iets als een gps tracker voor mijn fiets ter "beveiliging" bij diefstal. Gezien de wachttijden op een nieuwe fiets, heb ik liever mijn fiets terug dan het geld.

Echter heeft ANWB wel een verzekering met tracker, maar dat is volgens mij best een lomp ding en dan krijg je ook nog een ANWB sticker erbij...

Iemand ervaring met iets dat goed weg te werken is?

Qua verzekering dacht ik aan Kingpolis/Fietspolis.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ok, even goed naar mijn 2e kransje gekeken bij daglicht vandaag. Daar zit iets nét niet goed.
Volgens mij zijn het geen scheve tanden, maar zit het kransje als geheel niet helemaal loodrecht.
Mogelijk is dat kransje niet goed bevestigd toen ik de cassette monteerde en aandraaide.
Hoe dan ook, deze afwijking heeft dus de vaste schakels veroorzaakt.

Zaterdag heb ik tijd om de cassette eraf te halen, dus dan kan ik waarschijnlijk zien hoe het zit.
Tot die tijd kan ik prima door in de overige kransjes.

Dus de Sunshine cassette wil ik nog niet afschrijven, het kan nog aan een montagefout van mij liggen..

Bonusvraag: Hoe draaien jullie bij onderhoud de ketting achteruit bij een e-bike met middenmotor? speciaal tooltje voor? Ik gebruik nu een mini-snelspanner, zo'n elastiek met 2 haakjes. Werkt prima maar ook lastig weer los te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 17:08
Ik ben supernieuwsgierig naar je uitgebreide review van deze fiets. Hoe rijdt deze in vergelijk met de C4? dezelfde power ? Hoe zit t met de rotatiesnelheid op hogere snelheden?
Heb je al wat meer gehoord over de aanstaande app hiervoor ? vertel vertel !
Radsrocket schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Na een behoorlijk lange levertijd uiteindelijk de iMove geleverd gekregen en nu een paar weken naar volle tevredenheid op aan het fietsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wilde graag een simpele maar wel volledig uitgeruste ebike zonder versnellingen, zo min mogelijk wat kapot kan. Een hoop fietsen getest (vanmoof, veloretti, cowboy, ampler, roetz en nog een paar), waarbij eerst de Cowboy op een uitkwam, vooral qua prettige manier qua aandrijving/fietsen. Last-moment toen ondanks de relatieve onbekendheid nog de iMove getest. Blij dat ik dat gedaan heb, deze rijdt net zo soepel (met sinds kort de torque sensor beschikbaar op alle modellen), is completer uitgerust, comfortabeler voor een langer persoon en ook qua houding en heeft een betere accu (die zowel op de fiets als los daarvan op te laden is). Daarnaast geen telefoon nodig en tot nu toe zeer goede service. Wat mij betreft een topaankoop.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 21:35
mistercage schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:27:
Ik ben supernieuwsgierig naar je uitgebreide review van deze fiets. Hoe rijdt deze in vergelijk met de C4? dezelfde power ? Hoe zit t met de rotatiesnelheid op hogere snelheden?
Heb je al wat meer gehoord over de aanstaande app hiervoor ? vertel vertel !

[...]
De cowboy 4 zelf niet gereden, maar rijden is naar mijn idee vergelijkbaar tot net iets meer power afhankelijk van de ondersteuningsstand vergeleken met de cowboy 3. De tandwielverhouding is uitstekend voor comfortabel fietsen met 25 km/u (60km gefietst met gemiddeld 24 km/u afgelopen weekend); de ondersteuning bij wegrijden is dermate goed dat je lagere versnellingen niet mist. De app geen idee, zelf weinig behoefte aan bij een fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn Gazelle Ultimate is terug van zijn beurt. Het rammeltje wat in de fiets zat was toch de accu. Deze is vast gezet en de naaf heeft zijn badje ook gehad. Schakelt wel lekker nu.
En dan krijg je ook een mooie uitdraai mee met allerhande gegevens. Mijn verbruik is over het geheel dus 4,44 Wh/km. Dat is namelijk erg netjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:12
jimh307 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:08:
Mijn Gazelle Ultimate is terug van zijn beurt. Het rammeltje wat in de fiets zat was toch de accu. Deze is vast gezet en de naaf heeft zijn badje ook gehad. Schakelt wel lekker nu.
En dan krijg je ook een mooie uitdraai mee met allerhande gegevens. Mijn verbruik is over het geheel dus 4,44 Wh/km. Dat is namelijk erg netjes :)
Zo'n oliebad, hoe werkt dat? Wordt de naaf dan gedemonteerd, of met wiel en al ondergedompeld? Of zit er ergens een vulnippel op?
En wat zijn de voordelen precies, verlengt het de levensduur? (Die van mij schakelt zo eigenlijk al prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
Mijn Gazelle Ultimate (in bezit sinds begin december) gaat volgende maand voor de eerste onderhoudsbeurt..
Het valt me op dat er nu al roest op een paar moeren zit, is dat normaal? Had RVS verwacht.
jimh307 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:08:
Is er vanuit Gazelle een standaardlijst die een FM afwerkt bij een servicebeurt? En zo'n uitdraai is dan standaard? Of verschilt dat per FM.

Iemand ervaring met Bike-Totaal FM's en hun 5 jarige garantie/servicecontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
echoes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:30:

Iemand ervaring met bike-totaal FM's en hun 5 jarige garantie/servicecontract?
Je hangt gewoon altijd af van die ene persoon die jouw fiets onder handen neemt.

Ik beoordeel een FM op de manier waarop die met een (garantie)probleem om gaat, of hoe die een eigen fout corrigeert.
Maar ook dan hang je af van de lokale 'filiaalleider'.
Natuurlijk moet er een managment achter zitten dat zorgt voor de juiste werkomstandigheden en capaciteit.
Je bent niks aan een FM met excellent personeel, maar waar ze 2 maand volgeboekt zitten.
In elk geval, het is nu minder druk bij een FM dan in Mei, dus als je iets moet laten doen, dan zou ik het nu laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met een fiets taxatie?
Ik heb mijn cortina e-common family goedkoop kunnen kopen, als ik die wil vervangen ben ik zo 800 euro extra kwijt. Ik wil dit graag gedekt hebben in de verzekering.

Verzekering vraag alleen taxatie
Iemand ervaring hiermee? En de kosten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
laurens0619 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:11:
Heeft er iemand ervaring met een fiets taxatie?
Ik heb mijn cortina e-common family goedkoop kunnen kopen, als ik die wil vervangen ben ik zo 800 euro extra kwijt. Ik wil dit graag gedekt hebben in de verzekering.

Verzekering vraag alleen taxatie
Iemand ervaring hiermee? En de kosten?
Wij doen dat als winkel gratis. Lijkt me normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Mijn Gazelle Ultimate (in bezit sinds begin december) gaat volgende maand voor de eerste onderhoudsbeurt..
Het valt me op dat er nu al roest op een paar moeren zit, is dat normaal? Had RVS verwacht.

[...]

Is er vanuit Gazelle een standaardlijst die een FM afwerkt bij een servicebeurt? En zo'n uitdraai is dan standaard? Of verschilt dat per FM.

Iemand ervaring met bike-totaal FM's en hun 5 jarige garantie/servicecontract?
Het is zeker wel ‘RVS’. ‘RVS’ ‘roest’ wél als er zout op komt. Materialen die niet ‘roesten’ bij zout zoals duplex staal en titanium is vanwege andere technische eigenschappen (en kosten) niet mogelijk. Als je in deze maanden fietst moet je daarom soms wat poetsen en invetten (in de zomer niet of nauwelijks). ‘RVS’ en ‘roest’ staan bewust tussen haakjes.

Service beurt is afhankelijk van je fietsenmaker. Als je een goede fietsenmaker hebt betekent het élke schroef, bout en spaak nalopen, proefrit en even aan de computer. Olie badje van de naaf is zeker niet standaard. Uitdraai is vaak niet standaard maar wel meestal gratis als je er om vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 13-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Het valt me op dat er nu al roest op een paar moeren zit, is dat normaal?
Ja, is heel normaal. RVS is niet imuun voor roest, zo kan een kleine beschadiging door aandraaien al leiden tot roestvorming. Het roestvrijstaal maken van bouten en moeren heeft sowieso ook mechanische nadelen, ze worden brosser.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 21:35

Tahref

God bless you

Radsrocket schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Na een behoorlijk lange levertijd uiteindelijk de iMove geleverd gekregen en nu een paar weken naar volle tevredenheid op aan het fietsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat je het ABUS Iven Chain 8210 Kettingslot hebt.
Heb super slechte ervaring mee :X 2 keer gekocht en 2 keer weg moeten gooien omdat deze na een jaar niet meer op slot was te doen. Hoop dat die van jouw langer mee gaat. Op Bol wisselvallige reviews waar vele ook al na een jaar of paar maanden laten weten het slot niet meer goed te vinden.
IK heb sinds maart 2019 de Abus Ionus 8800 en die doet het nog steeds erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu_cFYVWsZUMZwV1whdn3dkvtzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1143wCFYgjVTuMyQRJR4NPA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@dennisfr Binnen 5 minuten had de FM al het wiel gedemonteerd en dan komt het binnenwerk van de naaf eruit. Deze dompeld hij dan onder in speciale olie. Het wiel zelf gaat niet in het badje ;)
*bijdehande monteur zei dat hij te weinig olie had voor mij...ik hoef niet in bad, doe die naaf maar ;)

@echoes Sommige boutjes hebben hier ook wat roestvorming. Is vrij nomaal en helemaal niet erg want als een boutje te ver geroest is is deze zo vervangen.
Mijn FM werkt een checklist af en de uitdraai is van de software, daar staat heel veel nuttige info op. Wel leuk om een grafiekje te zien van welke ondersteuningsstand ik het meest gebruik en welke minder. Het meest gebruik ik de tour stand en daarna de sport stand. Met de gegevens kan ik dan uitrekenen hoeveel wattuur ik verbruik per kilometer. Hier is dit 4,44 Wh/km :

((totaal amperage maal 42 volt) gedeeld door de odo stand)=Wh/km.

Altijd het maximale voltage nemen omdat dit waarschijnlijk de lader is die dit doorgeeft aan de accu als deze vol is.

En ze hebben de riem iets losser gezet. Spaakspanning is gecheckt en ze hebben de fiets schoongemaakt. Totale werktijd 75 minuten. Dat rammeltje was namelijk erg moeilijk te vinden. We hebben samen gekeken.

Ik was er gewoon bij (uitzondering, want winkel is dicht / werkplaats is open) en we hebben veel lol gehad en veel over accu's. Deze monteur was goed bij de pinken. Dus het was weer ouderwets gezellig daar. De resonatie uit de naaf blijft wel aanwezig, maar wel minder dan eerst. Schijnt bij het ontwerp te horen en alleen bij bepaalde snelheden.

En dan de prijs. Nog geen 4 tientjes (wel met 50% korting, 2e beurt). Echt heel erg netjes!!

En last but not least: los kettingslot erbij gekocht van Abus. Nu ik lees via de ANWB site dat Gazelle de nummer 1 is van de meest gejatte fietsen neem ik geen onnodig risico meer. De fiets gaat voortaan dubbel op slot (slot gekocht welke @roffeltjes aanraadde). Mochten ze mijn fiets toch meenemen dan ben ik verzekerd en heb ik mijn best gedaan. De verzekering zal niet kunnen zeggen dat ik dom zou kunnen zijn geweest.

Al met al is mijn rijwiel weer als nieuw en was het een leuke ochtend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Het is zeker wel ‘RVS’. ‘RVS’ ‘roest’ wél als er zout op komt. Materialen die niet ‘roesten’ bij zout zoals duplex staal en titanium is vanwege andere technische eigenschappen (en kosten) niet mogelijk. Als je in deze maanden fietst moet je daarom soms wat poetsen en invetten (in de zomer niet of nauwelijks). ‘RVS’ en ‘roest’ staan bewust tussen haakjes.
Ik denk dat er weinig bouten echt van 100% RVS gemaakt worden.
Bovendien zijn er een pak diverse RVS kwaliteiten. Er is RVS wat in zeewater kan gebruikt worden.

Ze worden gecoat met zink of chroom, en als die coating beschadigd raakt komen er roestplekjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 15:27
Vandaag mijn Batavus Dinsdag E-Go Deluxe 2022 opgehaald bij 12GoBike. Snorscooter de deur uit, heen met de taxi en terug met de fiets naar Rotterdam. Navigatie van Mio erop en ik was in een uurtje thuis. Hoop met deze fiets mijn conditie weer een beetje op te krikken en spontaan te gaan fietsen.
Voor een dertiger heb ik vrij lang getwijfeld of het acceptabel is, maar ik zie er steeds meer mensen op.
Eerste ritje van een uur compleet afgemat, want ik probeer wel de ondersteuning op maximaal eco/tour te zetten. Voor de rest echt een topfiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Ik denk dat er weinig bouten echt van 100% RVS gemaakt worden.
Bovendien zijn er een pak diverse RVS kwaliteiten. Er is RVS wat in zeewater kan gebruikt worden.

Ze worden gecoat met zink of chroom, en als die coating beschadigd raakt komen er roestplekjes.
Ja, asmoeren van Nexus zijn bijvoorbeeld verchroomd. Veel andere bouten en moeren zijn wel roestvast staal. En onder verchromen kun je ook pitting corrosion krijgen.

Er bestaat niet zoiets als 100% RVS en corrosie bestendigheid is geen oplopende schaal. In zeewater wordt (als niet coating of cathodische bescherming) bijvoorbeeld duplex staal gebruikt (A182 F51 etc), maar duplex staal heeft ook wel stoffen waarbij het corrodeert. (In mijn vorige baan moest ik materialen selecteren voor zulke toepassingen.)

Als je asmoeren van A182 F51 zou maken (zeewater bestendig) dan zouden deze harder zijn dan de wielassen. Dan krijg je dat je soms de wielas moet vervangen in plaats van zoals nu soms de asmoeren. Dat wil je niet.

Het punt is dat we ‘RVS’ rondom huis anders gebruiken. We spoelen eventueel chloor in een schoonmaakmiddel van een badkamerkraan af, we wassen ‘RVS’ aan de auto regelmatig en stalen in de woonkamer komen helemaal geen corrosieve stoffen tegen. Maar staal aan de fiets “moet maar tegen zout kunnen”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
Krysa schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:41:
Vandaag mijn Batavus Dinsdag E-Go Deluxe 2022 opgehaald bij 12GoBike. Snorscooter de deur uit, heen met de taxi en terug met de fiets naar Rotterdam. Navigatie van Mio erop en ik was in een uurtje thuis. Hoop met deze fiets mijn conditie weer een beetje op te krikken en spontaan te gaan fietsen.
Voor een dertiger heb ik vrij lang getwijfeld of het acceptabel is, maar ik zie er steeds meer mensen op.
Eerste ritje van een uur compleet afgemat, want ik probeer wel de ondersteuning op maximaal eco/tour te zetten. Voor de rest echt een topfiets!
Gefeliciteerd met je aankoop! De tijd dat je alleen senioren op een ebike zag is al lang voorbij. Niets om je voor te schamen. De fietsers die ik onderweg van/naar werk tegenkom zijn allemaal 20/30/40-ers en de meesten rijden op een ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik ben momenteel op zoek naar een elektrische fiets en mijn oog is gevallen op de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt of de Gazelle Grenoble C5 HMB Belt. Waarschijnlijk wordt het de laatste aangezien ik vaak last heb van mijn maag/darmen en de rechtere zit minder druk op mijn buik(spieren) geeft.

Nu is het waarschijnlijk een soort van vloeken in de kerk, maar past/kan er een achterzitje op deze modellen? Ik wil dit jaar een nieuwe fiets aanschaffen maar onze dochter moet nog zo'n 1 tot 1,5 jaar in het kinderzitje. Alhoewel het slechts sporadisch voor zal komen wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om haar achterop de fiets mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Cannoli schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:04:
Ik ben momenteel op zoek naar een elektrische fiets en mijn oog is gevallen op de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt of de Gazelle Grenoble C5 HMB Belt. Waarschijnlijk wordt het de laatste aangezien ik vaak last heb van mijn maag/darmen en de rechtere zit minder druk op mijn buik(spieren) geeft.

Nu is het waarschijnlijk een soort van vloeken in de kerk, maar past/kan er een achterzitje op deze modellen? Ik wil dit jaar een nieuwe fiets aanschaffen maar onze dochter moet nog zo'n 1 tot 1,5 jaar in het kinderzitje. Alhoewel het slechts sporadisch voor zal komen wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om haar achterop de fiets mee te nemen.
Ik gebruik af en toe een Thule Yepp Nexxt Maxi achterop een Gazelle C8+ HMB. Die past goed om de stangen van de bagagedrager.

Documentatie Thule:
Only mount the seat to a luggage
carrier that conforming to ISO 11243 and
have a load capacity of minimum 25kg.
Gewicht kind max 22 kg.

Op de bagagedrager staat max 27 kg vermeld en deze ISO norm uitgave 2016. Dus leek me ok. De boutjes zijn niet heel erg fors uitgevoerd, maar het geheel voelt wel stevig.

[ Voor 5% gewijzigd door verjager op 14-01-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Als jij die Gazelle Ultimate gaat kiezen word je nummer 8 hier met die fiets in dit topic. Nog even en we hebben een apart Gazelle Ultimate-draadje nodig :Y

Hoe dat zit met een kinderzitje zou je even na moeten vragen bij een Gazelle dealer. Er zal vast wel wat gedaan kunnen worden. Lijkt mij verder geen probleem want de achterdrager mag 15 kilo hebben?

Het voordeel van de Ultimate tegenover de Grenoble is dat het voorlicht heel fijn af te stellen is. Je kunt er met je hand bij.

Hoe dan ook zijn beide modellen fijne fietsen :)

* een kleinere maat met het stuur omhoog is een vrij rechtopzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Als jij die Gazelle Ultimate gaat kiezen word je nummer 8 hier met die fiets in dit topic. Nog even en we hebben een apart Gazelle Ultimate-draadje nodig :Y
Tja, ik heb de non-belt versie, dus had me maar niet gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
verjager schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Tja, ik heb de non-belt versie, dus had me maar niet gemeld.
Wat mij betreft mag je gewoon bij de club hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Van mij mag het ook :) Om over enkel de riem moeilijk te doen? nee.

Nummer 8 is dus vanaf nu een feit *O*

Maar 1 leuke verplichting heb je: een korte review. We zijn natuurlijk erg benieuwd hoe de fiets je bevalt, dus kom maar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Hoe dat zit met een kinderzitje zou je even na moeten vragen bij een Gazelle dealer. Er zal vast wel wat gedaan kunnen worden. Lijkt mij verder geen probleem want de achterdrager mag 15 kilo hebben?

Het voordeel van de Ultimate tegenover de Grenoble is dat het voorlicht heel fijn af te stellen is. Je kunt er met je hand bij.

Hoe dan ook zijn beide modellen fijne fietsen :)

* een kleinere maat met het stuur omhoog is een vrij rechtopzit.
Ik ga morgen de Ultimate C8+ HMB Belt en de Grenoble C7+ HMB testen. Die laatste vooral als voorbeeld voor het verschil in houding want de Grenoble C5 HMB, die ik ook op het oog heb, hebben ze niet op voorraad.

Ik zag net trouwens dat de Grenoble C5 een zwaardere motor heeft dan de Ultimate C8+ (een Bosch Performance Line 3.0 65 Nm i.p.v. de Bosch Active Line Plus 3.0 50Nm), maar 'slechts' 5 versnellingen. Maakt dat een groot verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

Geen vloeken in de kerk. Paar zeker prima. Met een kind achterop is een fiets zonder stang het overwegen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Cannoli schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Ik ga morgen de Ultimate C8+ HMB Belt en de Grenoble C7+ HMB testen. Die laatste vooral als voorbeeld voor het verschil in houding want de Grenoble C5 HMB, die ik ook op het oog heb, hebben ze niet op voorraad.

Ik zag net trouwens dat de Grenoble C5 een zwaardere motor heeft dan de Ultimate C8+ (een Bosch Performance Line 3.0 65 Nm i.p.v. de Bosch Active Line Plus 3.0 50Nm), maar 'slechts' 5 versnellingen. Maakt dat een groot verschil?
De 65Nm ipv 50Nm is een groot verschil en fietst lekker. Of 5 versnellingen genoeg is moet je uitproberen. De een vind het genoeg, dan is het een fijne, sterke naaf. De ander mist net een bepaalde ‘gang’.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• echoes
Tijdens vakanties gebruikt mijn vrouw haar smartphone voor routenavigatie op haar e-bike (Google Maps, Fietsknoop) :(:). En dan is het wel handig dat de smartphone wordt bijgeladen. Dus ook wel iets voor mij en mijn fiets. Oh ja, voor de liefhebbers, haar e-bike is een RIH Omega.

Vandaag dus de USB-laadkabel voor mijn smartphone binnengekregen. Juiste kabel om smartphone met USB-C connectie op/bij te laden via Bosch Intuvia display van mijn Gazelle Ultimate. Snel even getest, de smartphone wordt bijgeladen. Mooi.

Dit soort laadkabels met USB-C zijn moeilijk te vinden En als je ze vindt is de omschrijving onduidelijk of kopers melden dat de telefoon niet oplaadt. Uiteindelijk gevonden bij Amazon. Wel even goed opletten bij bestellen: "Laderrichtung :USB-micro zu C". (is een zgn. OTG kabel).

Directe link https://www.amazon.nl/Nyl...Gouden/dp/B093WY8YQX?th=1

Dertig cm kabellengte is op zich voldoende, maar een 50 cm lange kabel zou wel handiger zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6QPtxNxMSPOuRjhu_KwQ1P77E0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tty20Xts3TbN2QNRo8uHAd0m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fv6MKJ0t4aEMct-0mPfxP9aE-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBTNC6GTxWPVejac1wqsw5UJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPFOWb7uRkaL8UM2_QBXmRdbNF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CK9xoXcgnwnANCAz8164q2wL.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, het past allemaal net. Stuur van de Gazelle Ultimate had wel iets breder gemogen :)
Nu nog mooi weer :|

[ Voor 76% gewijzigd door echoes op 15-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Phusebox schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:04:
Ik ben nog steeds op zoek naar iets als een gps tracker voor mijn fiets ter "beveiliging" bij diefstal. Gezien de wachttijden op een nieuwe fiets, heb ik liever mijn fiets terug dan het geld.

Echter heeft ANWB wel een verzekering met tracker, maar dat is volgens mij best een lomp ding en dan krijg je ook nog een ANWB sticker erbij...

Ik heb er ook over nagedacht voor een nieuwe gravelbike. Ik had enkele oplossingen gevonden, maar het blijft een prijzige aangelegenheid. Veelal moet je ook een maandelijkse fee betalen naast de al hoge aanschafkosten.

Uiteindelijk heb je er bar weinig aan. Leuk dat je weet dat je fiets bij een shabby persoon staat (als de fiets niet al in Polen is/in onderdelen verkocht is), maar de fiets terugkrijgen gaat moeilijk worden. De politie doet er heel weinig mee is mijn ervaring en om nou zelf de fiets terug te halen, wil ik toch wel afraden. Misschien heb je geluk en heeft een onwetende koper de fiets gekocht. Maar alsnog zou ik me dan afvragen hoe makkelijk het gaat worden om de fiets terug te krijgen.

Uiteindelijk was het advies aan mij om de fiets vooral goed op slot te zetten. Goed hang- en sluitwerk op je berging en een degelijk slot als je de fiets ergens anders stalt.

Oja, je loopt ook nog altijd het risico dat de service over 3 jaar gewoon stopt met bestaan. Dan heb je veel geld uitgegeven en kun je weer iets anders zoeken, om het nog maar niet over de verspilling die dit teweeg brengt te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 14-01-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:15

dof

'k Heb nog geen eBike (Dutch ID Phantom 65 besteld, maar is nog niet binnen), maar ik zat hier ook aan te denken.

'k Heb al (>5) jaren een goedkope (Ali) GPS tracker met prepaid sim kaartje in de auto ingebouwd en die doet het prima. Even naartoe bellen en hij stuurt me een SMS'je met de Google maps link naar de auto. Veel meer wil ik eigenlijk niet, want zo hou ik het goedkoop en efficiënt. De tracker was een paar tientjes en de telefoonkosten zijn minder dan een tientje per jaar (niet nodig om vaak te tracken).

Zoiets zou ik ook in m'n (aanstaande) eBike willen. Maar nu weet ik nog niet precies hoeveel ruimte er b.v. binnen de Bosch Performance 65 motor over is om zoiets in te bouwen (en ik wil hem graag op de accu hebben).

Ik wil zeker geen tracker met een duur abonnement. Tenzij ze (a la Moof) de gestolen fiets ook confisqueren/terugstelen bij de dief en weer bij mij bezorgen. In dat geval heb ik er wel wat voor over. :)

De types GPS trackers voor in de auto zijn vaak van maat pakje sigaretten (excuses voor voorbeeld, ik rook niet :) ) en ik zoek natuurlijk meer iets in maat luciferdoosje :) .

ps. Bij Ali (en ook Bol) is het wel oppassen met GPS trackers, want er zit ook rommel tussen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31
Even een korte gebruikersreview van 3 bakfietsen: zelf hebben we een urban arrow performance line, ik heb een weekend op de Batavus fier over Ameland mogen crossen (don’t be gentle it’s a rental was wellicht van toepassing) en recent een week op de Carqon als leen bakfiets mogen fietsen omdat de ua een probleem met de schijfrem had (garantiewerk)

De fier zou ik nooit aanraden: het is een hele ‘slappe’ fiets, vergelijkbaar met een Franse auto. De ua stuurt directer en stabieler en heeft een veel stijver frame.de Carqon was mijn zoon van 3 weg van het deurtje, en qua sturen was ie lekker direct (kabel besturing). Zelf vond ik het deurtje wat onhandig, je moet er altijd aan denken dat je die ook aan de binnenkant dichtmaakt. Verder viel de stilte ook echt op, onze ua ‘rammelt’ dmv het kettingslot wat los in de bak ligt de Carqon heeft dat niet, wellicht door de geveerde vork. Qua bak inhoud zou ik altijd voor de ua gaan, is verreweg het meest praktisch en kan het meeste in met optioneel de extra voorbank. Qua aandrijving, als de ketting is versleten gaat er denk ik toch een riem op, dat maakt de boel net is soepeler, is tenminste de ervaring met de fier en de Carqon, maar destijds had de prioriteit een 500w accu en luxe regententent.

Overigens het gordelsysteem van de ua is onvolprezen: waarom zit dat nog niet op alle autostoeltjes en dergelijke?

Al met al superblij met onze keus voor de ua: we denken er over om onze 2e auto te verpatsen: iemand nog interesse in een ford ka van 2015 met 50k km op de teller?

[ Voor 8% gewijzigd door Sammy_tukker op 15-01-2022 01:19 . Reden: Type fouten en nog een aanvulling over de gordel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Op mijn Gazelle Cityzen C8 zegt de fietscomputer "Service", blijkbaar automagisch na 5000 km. Is dat uit te schakelen? De fiets is een half jaar terug nagekeken en de software geupdate. Is deze melding makkelijk weg te krijgen?

Manual en Google hebben niet geholpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 15-01-2022 01:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
gambieter schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:23:
Op mijn Gazelle Cityzen C8 zegt de fietscomputer "Service", blijkbaar automagisch na 5000 km. Is dat uit te schakelen? De fiets is een half jaar terug nagekeken en de software geupdate. Is deze melding makkelijk weg te krijgen?

Manual en Google hebben niet geholpen :)
Alleen de fietsenmaker kan de melding uitschakelen aan de pc. Als de fietsenmaker de interval instelt moet hij deze natuurlijk ook opschuiven wanneer de fiets in de werkplaats komt. Als dat vergeten is wil hij dat misschien wel even tussendoor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 06:57:
...
Alleen de fietsenmaker kan de melding uitschakelen aan de pc. ......
Bizar........ Je moet idd wel een heel goede relatie hebben met je fietsenmaker
Een dergelijke melding moet als herinnering dienen en niet als verplichting en zou mi zelf gereset of uitgeschakeld moeten kunnen worden met het display

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Cannoli schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Vanmorgen heb ik de fietsen geprobeerd. Allereerst de Ultimate C8+. Het stuur stond op de laagste (meest sportieve) stand. Ik merkte dat ik daardoor last kreeg van mijn maag/darmen. De fiets zelf rijdt echt geweldig. Hij rijdt zo licht dat ik pa na twee rondjes tot de ontdekking kwam dat ik de ondersteuning nog niet aangezet had. :) Daarna dezelfde fiets nogmaals geprobeerd maar nu met het stuur op de hoogste stand. Hierdoor kreeg ik minder last, maar omdat mijn maag/darmen inmiddels al wat van slag waren vond ik het lastig te beoordelen.

Vervolgens de Grenoble C7 geprobeerd (en ook nog een Batavus met een vergelijkbare zithouding) en deze zit qua houding toch wat beter voor mij. Echter viel de rijervaring tegen. Althans, in vergelijking tot de C8+. Minder sportief en ook wat 'zwaarder'. Persoonlijk kreeg ik de indruk dat het ook met ketting vs. belt te maken had, maar volgens de fietsenmaker had het vooral met de sportievere bouw en houding te maken.

De Ultimate is qua rijervaring een 9 en qua houding een 7,5 voor mij. De Grenoble C7 een 7,5 qua rijervaring en 8,5 qua houding. Aangezien houding voor mij in principe de belangrijkste factor is zou ik nu voor de Grenoble C7 moeten gaan, maar man...als je op de Ultimate hebt gereden valt de Grenoble gewoon tegen. Erg jammer dat de Grenoble C5 Belt niet op voorraad was (en pas in juni geleverd kan worden) dan had ik nog beter kunnen vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Een dergelijke melding moet als herinnering dienen en niet als verplichting en zou mi zelf gereset of uitgeschakeld moeten kunnen worden met het display
Het is ook niet meer dan een herinnering. Het werkt hetzelfde als de herinnering van andere motor/ondersteuning fabrikanten. En minder opdringerig dan bij auto’s overigens. En je kunt de fietsenmaker verzoeken hem niet te gebruiken.

Wij gebruiken de melding zelf niet in de fietsenwinkel. Ik zit er wel aan te denken. Er komen nog wel eens klanten met klachten aan ons gericht terwijl de problemen komen van achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld klacht dat de ketting niet lang genoeg mee gaat of de remklauw vast zit terwijl we dat voorkomen hadden als de fiets eerder in de werkplaats kwam. Heb het tot nu toe nooit gebruikt omdat ik jou reactie ook heel goed begrijp.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 15-01-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 26-05 19:12
@Cannoli
Ik heb beide fietsen zelf nooit geprobeerd. Ik heb wel gemerkt dat fietsen met een meer sportiever frame (zoals de Ultimate t.o.v Grenoble) gewoon net wat makkelijker fietsen.
Je hebt vandaag dus gemerkt wat frame geometrie met het fietsgevoel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@echoes
Ken je de app Komoot?
Deze is ook interessant als je met navigatie wil fietsen. Niet gratis maar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

elinx schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Het is irritant, maar gelukkig is het maar een 10-15 seconden voor het weer weggaat. So be it.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:13:
@echoes
Ken je de app Komoot?
Deze is ook interessant als je met navigatie wil fietsen. Niet gratis maar wel goed.
Wel gratis voor je eigen streek, de hele wereld voor eenmalig 30€.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Een paar weken nadat je een account hebt aangemaakt krijg meestal een aanbod van 10 euro korting op die 30 euro. Het aanbod is eenmalig maar het bedrag is ook eenmalig.
Ik heb er afgelopen zomer al veel plezier van gehad. Vind het wel een fijne app/platform om routes op te maken of vandaan te halen. Ik gebruik het zelf i.c.m mijn Bosch Nyon display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02

https://powunity.com/nl
Heb zelf alleen ervaring met het monteren van de Bosch variant maar deze is heel mooi weggewerkt in de motor zelf. Heeft een backup accu erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
kadooosh schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:16:
[...]

https://powunity.com/nl
Heb zelf alleen ervaring met het monteren van de Bosch variant maar deze is heel mooi weggewerkt in de motor zelf. Heeft een backup accu erbij.
Thanks voor de tip.

Al is er volgens mij nog niks dat werkt met de 2022 Bosch motoren (Gen 5?). Die hebben andere aansluitingen dus zal wel even duren voordat daar iets voor komt.

Vooralsnog, als de fietsen we zijn, goed afsluiten sowieso en proberen op te letten voor zover dat kan. Ivy 9210 ketting ligt hier al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:16:
.... je kunt de fietsenmaker verzoeken hem niet te gebruiken.

.... Er komen nog wel eens klanten met klachten aan ons gericht terwijl de problemen komen van achterstallig onderhoud. .......
gambieter schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:29:
....
Het is irritant, maar gelukkig is het maar een 10-15 seconden voor het weer weggaat......
Ik begrijp best dat zo een melding nuttig kan zijn. Het gaat mij ook niet om de aanwezigheid van een dergelijke melding, maar het feit dat je er zelf niks aan kunt doen, behalve dan de FM verzoeken om dit uit te zetten.
Als eea in overleg met de klant gebeurd is het een ander verhaal, maar ik zou persoonlijk onaangenaam verrast zijn als dit ongevraagd is aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:56
Athome schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:13:
@echoes
Ken je de app Komoot?
Geweldige app.
Heel tevreden over.
Kom op plekken waar ik anders nooit zou zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:47
echoes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:20:
Tijdens vakanties gebruikt mijn vrouw haar smartphone voor routenavigatie op haar e-bike (Google Maps, Fietsknoop) :(:). En dan is het wel handig dat de smartphone wordt bijgeladen. Dus ook wel iets voor mij en mijn fiets. Oh ja, voor de liefhebbers, haar e-bike is een RIH Omega.

Vandaag dus de USB-laadkabel voor mijn smartphone binnengekregen. Juiste kabel om smartphone met USB-C connectie op/bij te laden via Bosch Intuvia display van mijn Gazelle Ultimate. Snel even getest, de smartphone wordt bijgeladen. Mooi.

Dit soort laadkabels met USB-C zijn moeilijk te vinden En als je ze vindt is de omschrijving onduidelijk of kopers melden dat de telefoon niet oplaadt. Uiteindelijk gevonden bij Amazon. Wel even goed opletten bij bestellen: "Laderrichtung :USB-micro zu C". (is een zgn. OTG kabel).

Directe link https://www.amazon.nl/Nyl...Gouden/dp/B093WY8YQX?th=1

Dertig cm kabellengte is op zich voldoende, maar een 50 cm lange kabel zou wel handiger zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet, het past allemaal net. Stuur van de Gazelle Ultimate had wel iets breder gemogen :)
Nu nog mooi weer :|
Dank je wel, ik was er ook op naar zoek, meteen besteld, langer dan 30 cm is niet te krijgen volgens mij, maar ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Een nieuwe ketting heeft ook minder speling op de schakels. Doordat de ketting op het kleinste kransje ook schuiner naar het kettingwiel loopt en misschien het kransje ook wat meer ingesleten is, is er een kans dat een minder soepele nieuwe ketting voor problemen zorgt.
Alleen olie zal dat probleem niet oplossen. Misschien dat het "masseren" van de kettingschakels wel kan helpen.
Ik ben er achter wat mijn ketting-problemen gaf. Ik heb na-maak Shimano kettingen gekocht op Ali-Express.
Ik kwam er achter doordat de CH-HG54 ketting dus directioneel hoort te zijn met tekst aan één zijde van de ketting.
Deze namaak-kettingen hebben aan beide kanten tekst en waren bovendien verpakt in een lullig zakje, met quick link in hetzelfde zakje.

Beetje jammer dat ik er net een aantal gekocht had...

Helemaal nutteloos zijn ze niet. Misschien kan ik er in de zomer nog mee rijden en dan na 1500km al wisselen, en dan voor de wintermaanden een echte shimano die wat minder snel roest en vast komt te zitten.

Dan ben ik in 1 zomer door de fake-chains heen :)

Eigen schuld, dikke bult dus.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-01-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:09:
....

Op zich kan je wel Chinees spul kopen op Ali, maar dan niet de Japanse merken, maar eigen fabricaat die in een eigen shop verkocht wordt en niet bij een willekeurige handelaar. Er is gewoon teveel namaak om de echtheid van afstand te kunnen beoordelen.

Als ik budget spullen wil kies ik over het algemeen voor Decathlon.
Deze koopt in als OEM leverancier en verkoopt onder eigen naam aan klanten.

[ Voor 47% gewijzigd door elinx op 16-01-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Ik ben er achter wat mijn ketting-problemen gaf. Ik heb na-maak Shimano kettingen gekocht op Ali-Express.
Ik kwam er achter doordat de CH-HG54 ketting dus directioneel hoort te zijn met tekst aan één zijde van de ketting.
Deze namaak-kettingen hebben aan beide kanten tekst en waren bovendien verpakt in een lullig zakje, met quick link in hetzelfde zakje.

Helemaal nutteloos zijn ze niet. Misschien kan ik er in de zomer nog mee rijden en dan na 1500km al wisselen, en dan voor de wintermaanden een echte shimano die wat minder snel roest en vast komt te zitten.

Het is normaal dat aan de andere kant VIA staat geschreven. Zo zag ik ook dat je ketting verkeerd om kon zitten (als aan de andere kant Shimano stond). Een lullig zakje is ook normaal bij Shimano. Ketting zag er echt uit op de foto. Heb je al geprobeerd de ketting er goed om op te zetten en het geheel met dunne olie schoon te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Het is normaal dat aan de andere kant VIA staat geschreven. Zo zag ik ook dat je ketting verkeerd om kon zitten (als aan de andere kant Shimano stond). Een lullig zakje is ook normaal bij Shimano. Ketting zag er echt uit op de foto. Heb je al geprobeerd de ketting er goed om op te zetten en het geheel met dunne olie schoon te maken?
Er staat bij mij in het geheel geen Shimano op ;-)
Wel VIA en CH-HG54.
Ook zit er een quick link bij ipv een breekpen.
En daarnaast de vele reviews met bewijsfoto's dat het een fake is. Het is (achteraf gezien) overduidelijk fake.
Ik heb ook nog een echte shimano hier liggen dus ik kan het verschil nu goed zien.
ook geen handleiding erbij, en 12 euro is wellicht ook te mooi om waar te kunnen zijn vandaag de dag.

Er is bij mijn ketting dus geen 'goede' kant. Schoonmaken heb ik wel gedaan ja met dunne olie. Maar ik moet dagelijks 44 km door de pekel (Ze strooien hier al 3 weken dagelijks) dus dat moet ik dan elke 2 dagen herhalen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-01-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:06:
..
Er staat bij mij in het geheel geen Shimano op ;-)
Wel VIA en CH-HG54.
....
En daarnaast de vele reviews met bewijsfoto's dat het een fake is. Het is (achteraf gezien) overduidelijk fake......
De HG54 op Ali als CN HG54, maar ook Shimano wordt genoemd, iets wat bij namaak meestal niet gedaan wordt.
Dan wordt wel een identieke verpakking getoond en het typeummer vermeld, maar geen merknaam of wel een naam die verdacht veel lijkt op de merknaam (bv Loctitf ipv Loctite)
Uiteindelijk staat de merknaam wel op het geleverde product maar is dan fake.
In jouw geval is dat dus niet het geval mbt het product zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Laatst online: 07-05 22:22
[...]

Ik zou eerst maar even de toleranties checken met een chain checker voordat je dat gaat doen. Grote kans dat die totaal niet in orde zijn en je je andere mechaniek naar de knoppen rijdt met die goedkope kettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hoiz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Ik zou eerst maar even de toleranties checken met een chain checker voordat je dat gaat doen. Grote kans dat die totaal niet in orde zijn en je je andere mechaniek naar de knoppen rijdt met die goedkope kettingen.
Heb ik gedaan inderdaad. Hij is nog lang niet bij de 0.75 slijtage. Wat ik online van anderen las is echter dat hij ook niet 0.0 is bij de start maar eerder al richting de 0.5.
Dat geeft dus wel aan dat hij de 0.75 snel(ler) zal bereiken. Dus waarschijnlijk doe ik niet langer dan een maand met de ketting, met mijn gebruik (500W, 44km per dag, pekel)

de andere mechaniek is overigens ook goedkoop ;) dus heel veel valt er ook weer niet te verliezen.
17 euro per cassette en 20 euro voor het (standaard Bafang) voorblad.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

dof schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:35:
[...]

'k Heb nog geen eBike (Dutch ID Phantom 65 besteld, maar is nog niet binnen), maar ik zat hier ook aan te denken.

'k Heb al (>5) jaren een goedkope (Ali) GPS tracker met prepaid sim kaartje in de auto ingebouwd en die doet het prima. Even naartoe bellen en hij stuurt me een SMS'je met de Google maps link naar de auto. Veel meer wil ik eigenlijk niet, want zo hou ik het goedkoop en efficiënt. De tracker was een paar tientjes en de telefoonkosten zijn minder dan een tientje per jaar (niet nodig om vaak te tracken).

Zoiets zou ik ook in m'n (aanstaande) eBike willen. Maar nu weet ik nog niet precies hoeveel ruimte er b.v. binnen de Bosch Performance 65 motor over is om zoiets in te bouwen (en ik wil hem graag op de accu hebben).

Ik wil zeker geen tracker met een duur abonnement. Tenzij ze (a la Moof) de gestolen fiets ook confisqueren/terugstelen bij de dief en weer bij mij bezorgen. In dat geval heb ik er wel wat voor over. :)

De types GPS trackers voor in de auto zijn vaak van maat pakje sigaretten (excuses voor voorbeeld, ik rook niet :) ) en ik zoek natuurlijk meer iets in maat luciferdoosje :) .

ps. Bij Ali (en ook Bol) is het wel oppassen met GPS trackers, want er zit ook rommel tussen.
Ik heb een Dutch ID Phantom 85 met belt en GPS + Performance CX. De af-fabriek GPS module is een losse module je gewoon los kan koppelen. Bij de 85 is er genoeg ruimte om zo'n module te plaatsen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 19:35

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Ron_Tweaker schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ik heb een Dutch ID Phantom 85 met belt en GPS + Performance CX. De af-fabriek GPS module is een losse module je gewoon los kan koppelen. Bij de 85 is er genoeg ruimte om zo'n module te plaatsen.
Mooie fiets! Ben wel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de Gazelle Ultimate C380 HMB Belt. Toevallig die ook getest?

Beschikt die Dutch iD eigenlijk al over het 2022 Bosch Performance CX Smart System?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Ron_Tweaker schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Dank je voor de info, interessant!

Het zit dus dan los in het compartiment waar ook diverse aansluitingen zitten begrijp ik. Ik heb wel wat trackers op het oog, maar dat zijn toch nog flinke doosjes (b.v. 5x3x2 cm), misschien nog wel wat kleiner te maken.

En de elektrische aansluitingen in de Bosch drive units zijn me ook nog niet duidelijk ('k wil hem graag op de fietsaccu). Ik heb nog geen document/manual kunnen vinden die uitleg geeft over de aansluitingen.
Maar goed, 'k heb eigenlijk alleen stroom aansluiting nodig, dat valt wel uit te vinden dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 00:26
Ik heb ook een Dutch ID Phantom 85 (Automatic). Op de fabriek vertelde ze me dat de GPS module alleen in de 85 past omdat er in de 65 te weinig ruimte is. De module en de app zijn van Conneqtech, een zusterbedrijf van AXA en ook in andere merken te vinden.

Het eerste jaar is de connectiviteit gratis maar daarna moet je er voor gaan betalen. Je kan er niet zelf een simkaart inzetten heb ik begrepen. De Erna verzekering die je er voor €72 per jaar bij kunt nemen vond ik niet heel duur, volgens mij krijg je korting vanwege de GPS module. Als de fiets gestolen is dan wordt beveiligingsbedrijf G4S ingeschakeld.

Kwam er onlangs wel achter dat na 2 weken m’n fiets niet gebruikt te hebben deze niet meer online was. Kon de batterij status niet meer uitlezen en de app gaf ook geen melding meer toen de fiets verplaatst werd. De accu van de fiets was nog wel voldoende vol, dus het lijkt er op dat de accu van de GPS module niet bijgeladen wordt als de fiets uit staat en deze na verloop van tijd leeg is. Toen ik m’n Kiox display aansloot en de fiets aanzette was deze meteen weer online. Je zou toch verwachten dat deze voor langere tijd stroom uit de Bosch accu zou moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Yosemite schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:59:
....Je zou toch verwachten dat deze voor langere tijd stroom uit de Bosch accu zou moeten kunnen halen.
Dat gebeurd toch ook, want zodra je de accu weer aankoppelt, is de tracker weer online.
Bij dergelijke trackers is een relatief kleine accu ingebouwd die inderdaad regelmatig geladen moet worden.
Persoonlijk vind ik twee weken erg lang, want over het algemeen is een simkaart en gps verbinding behoorlijk stroomvretend.

Iets anders is nog het "keukenla" effect. Een simkaartverbinding die continu verbonden is met dezelfde mast zonder ervan gebruik te maken, wordt afgekoppeld om plaats te maken voor actieve verbindingen. Een reset of verplaatsing zorgt weer voor een verbinding.
Het hangt in dat geval van de tracker af of deze zelfstandig signalen verstuurd of pas nadat er naar "gebeld" wordt. In dat laatste geval is de tracker dan onbereikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 19-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Yosemite schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:59:
Ik heb ook een Dutch ID Phantom 85 (Automatic). Op de fabriek vertelde ze me dat de GPS module alleen in de 85 past omdat er in de 65 te weinig ruimte is. De module en de app zijn van Conneqtech, een zusterbedrijf van AXA en ook in andere merken te vinden.
Oke, dat is dan even afwachten met m'n Dutch ID Phantom 65. Zou de module zoiets kunnen zijn als onderstaand? (van hun site gehaald, op dit doosje staat capaciteit 700mAh, niet veel dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUFHACTXTkldCjs9Hh6Gd7GXQbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AqVWgapuG5XyW1W2ggaAkDXx.png?f=fotoalbum_large
Het eerste jaar is de connectiviteit gratis maar daarna moet je er voor gaan betalen. Je kan er niet zelf een simkaart inzetten heb ik begrepen. De Erna verzekering die je er voor €72 per jaar bij kunt nemen vond ik niet heel duur, volgens mij krijg je korting vanwege de GPS module. Als de fiets gestolen is dan wordt beveiligingsbedrijf G4S ingeschakeld.
Dat lijkt me redelijk als je de sim/connectiviteit erbij krijgt. En dat bedrijf is nieuw voor me, mooi om te horen. Ik lees dat het een alliantie is aangegaan met AXA en als AXA-IN een totale oplossing biedt (tot en met terughalen van de fiets).
Kwam er onlangs wel achter dat na 2 weken m’n fiets niet gebruikt te hebben deze niet meer online was. Kon de batterij status niet meer uitlezen en de app gaf ook geen melding meer toen de fiets verplaatst werd. De accu van de fiets was nog wel voldoende vol, dus het lijkt er op dat de accu van de GPS module niet bijgeladen wordt als de fiets uit staat en deze na verloop van tijd leeg is. Toen ik m’n Kiox display aansloot en de fiets aanzette was deze meteen weer online. Je zou toch verwachten dat deze voor langere tijd stroom uit de Bosch accu zou moeten kunnen halen.
Tja, zo'n doosje heeft natuurlijk een kleine accu (ook al vanwege de ruimte) dus twee weken op z'n eigen accu lijkt me al veel.

Overigens had ik verwacht of gehoopt, dat er toch een, zeg maar, "always-on" stroom aansluiting zou zijn in de Bosch. Net als in een auto nog van alles stroom uit de accu krijgt, ook al staat de auto op slot. Maar goed, haal je de accu uit de fiets dan is alles natuurlijk uit :)

Overigens kun je bij veel losse gps trackers instellen hoeveel (GPRS o.i.d.) verkeer er moet zijn. En beperk je b.v. het tot SMS only (dus geen GPRS of soortgelijke verbinding) dan gaat zo'n accu langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Vanmorgen de knoop doorgehakt en gekozen voor de Gazelle Ultimate C8+. Het werd uiteindelijk toch nog lastiger dan ik verwacht had. Bij mijn vorige proefritten heb ik alleen een maat 61 herenmodel geprobeerd maar omdat ik onze dochter ook mee wil kunnen nemen vandaag ook een maat 57 damesmodel (ze hadden geen 61 damesmodel).

Ze zijn beide heel erg stabiel (kon op beide makkelijk met losse handen fietsen) maar bij het damesmodel had ik het gevoel iets meer naar beneden te trappen. Bij het herenmodel iets meer naar voren. Op het herenmodel zat ik ook sneller op of over de 25km/u. Ondanks dat het herenmodel iets fijner fietste, uiteindelijk toch voor de lage instap gegaan. De stang van het herenmodel zat (staand) bijna tegen mijn kruis en op-/afstappen was een hele toer met een zitje achterop. Daar ben ik niet lenig genoeg voor.

Vrijdag wordt 'ie thuis afgeleverd. Kan niet wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Cannoli op 19-01-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:39:
[...]
Dat gebeurd toch ook, want zodra je de accu weer aankoppelt, is de tracker weer online.
Bij dergelijke trackers is een relatief kleine accu ingebouwd die inderdaad regelmatig geladen moet worden.
Persoonlijk vind ik twee weken erg lang, want over het algemeen is een simkaart en gps verbinding behoorlijk stroomvretend.

Iets anders is nog het "keukenla" effect. Een simkaartverbinding die continu verbonden is met dezelfde mast zonder ervan gebruik te maken, wordt afgekoppeld om plaats te maken voor actieve verbindingen. Een reset of verplaatsing zorgt weer voor een verbinding.
Het hangt in dat geval van de tracker af of deze zelfstandig signalen verstuurd of pas nadat er naar "gebeld" wordt. In dat laatste geval is de tracker dan onbereikbaar.
Een tracker moet 'tetheren' om te zien óf hij bewogen is. Daardoor moet er continu signaal zijn met masten "niet een enkele mast" zodat hij buiten GPS om weet dat er data verstuurd moet worden. Een GPS tracker kan het beste gevoed worden uit de accu, maar hoe dit precies zit moet ik je schuldig blijven.

Leuk dingetje om uit te vogelen hoe het werkt en hoelang hij mee kan op een enkele accu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:14:
..
Een tracker moet 'tetheren' om te zien óf hij bewogen is. Daardoor moet er continu signaal zijn met masten "niet een enkele mast" zodat hij buiten GPS om weet dat er data verstuurd moet worden. ....
Klopt, maar behalve GPS (satleliet) loopt het datakeer via de GSM masten.

Als de tracker is ingesteld om op een vaste tijd de GPS coordinaten door te geven is er niks aan de hand.
Als dit echter niet gebeurd omdat er geen beweging is (om accu te besparen), dan is de kans er dat de GSM wordt afgekoppeld van de desbetreffende masten.

Ook zijn er trackers die altijd standby staan, maar wel de gps coordinaten intern opslaan en deze pas verzenden via gsm als er contact wordt gemaakt. Dit laatste lukt niet als de gsm provider de tracker heeft afgekoppeld wegens inactiviteit.

Dan de laatste variant waar het ook mis gaat. Die werken zonder internet, maar via sms. Deze moeten "gebeld" worden, waarna ze opnemen en ophangen, om vervolgens de GPS coórdinaten binnen 10 minuten door te geven. Dit afhankelijk of de gps ingeschakeld wordt na contact en tussendoor evt. op vaste tijden.
Continu verbinding met gsm en gps kost aanzienlijk veel energie, vandaar dat er diverse varianten van trackers zijn, afhankelijk van de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
elinx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:39:
[...]
Ik had de Bosch PowerTube accu niet uit m'n fiets gehaald. Ik had verwacht dat wanneer m'n fiets uit staat de accu van de GPS module bijgeladen wordt vanuit de Bosch accu, maar dat gebeurde pas nadat ik de fiets had ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Maandagochtend m'n fiets gebruikt en zie dat de batterijinfo sinds 17-1-2022 8.28 ook niet meer is geüpdatet en m'n fiets was 17-1-2022 8.29 voor het laatst online. Accu is dus nog steeds aangekoppeld.

Als ik de fiets een paar keer schud geen meldingen. Maar zodra ik de Kiox aansluit en de fiets aanzet krijg ik meteen een push melding als ik m'n fiets schud. Dus nu is de accu van de tracker al na 2 dagen leeg.

Bedenk me nu dat het maar een heel kort ritje was, dus als de GPS module alleen opgeladen wordt als de fiets aan is, dan is er in die 10 minuten niet veel stroom bijgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XezJCr6nDnTE_grEHSmNiDFSDsg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FtA1fLDZ2ikH5cfj1XfCsBDe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNqnZQNTxoiEM3Qx-VEs-9LbHVo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yzJP7YNLU5OygE06rbUo319m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBTe42QSDlViTne0IfQ8hGb8YRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q358sPHwu2egpoFtg6CdsjRw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Yosemite op 19-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft iemand per toeval ervaring met elektrische vouwfietsen? Binnenkort dien ik voor werk met de trein te reizen en vroeg mij af welke maat/inch vouwfiets makkelijk op te bergen is in de trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
verjager schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Ik gebruik af en toe een Thule Yepp Nexxt Maxi achterop een Gazelle C8+ HMB. Die past goed om de stangen van de bagagedrager.

Documentatie Thule:

[...]

Gewicht kind max 22 kg.

Op de bagagedrager staat max 27 kg vermeld en deze ISO norm uitgave 2016. Dus leek me ok. De boutjes zijn niet heel erg fors uitgevoerd, maar het geheel voelt wel stevig.
Een vraagje m.b.t. dit kinderzitje: Beschadigt deze de bagagedrager van jouw C8+ HMB? Wij hebben een kinderzitje van Bobike met een vergelijkbaar klemsysteem, maar dit zitje heeft de lak van de bagagedrager, waar deze momenteel op gemonteerd zit, al flink beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Cannoli schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Een vraagje m.b.t. dit kinderzitje: Beschadigt deze de bagagedrager van jouw C8+ HMB? Wij hebben een kinderzitje van Bobike met een vergelijkbaar klemsysteem, maar dit zitje heeft de lak van de bagagedrager, waar deze momenteel op gemonteerd zit, al flink beschadigd.
Tsja, elke klem zal de bagagedrager wel beschadigen, zo ook Vaude/Ortlieb tassen met kunststof haken.Dat is toch een beetje inherent aan het gebruik. Op jouw fiets past ook geen Tubus RVS/Titanium drager, dus dat is ook niet op die manier op te lossen.

Wel vind ik de montage met een frame klem prettiger (stabieler) (ik heb met beide systemen ruim ervaring). Maar die is weer lomp en maakt de zitbuis dik (kan je dus misschien raken met je benen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Yosemite schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:46:
Maandagochtend m'n fiets gebruikt en zie dat de batterijinfo sinds 17-1-2022 8.28 ook niet meer is geüpdatet en m'n fiets was 17-1-2022 8.29 voor het laatst online. Accu is dus nog steeds aangekoppeld.

Als ik de fiets een paar keer schud geen meldingen. Maar zodra ik de Kiox aansluit en de fiets aanzet krijg ik meteen een push melding als ik m'n fiets schud. Dus nu is de accu van de tracker al na 2 dagen leeg.

Bedenk me nu dat het maar een heel kort ritje was, dus als de GPS module alleen opgeladen wordt als de fiets aan is, dan is er in die 10 minuten niet veel stroom bijgekomen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik de mogelijkheden c.q. de connectoren van de Bosch drive unit bekijk (waar de gps module op aangesloten zit) dan zou ik zelf "inprikken" op de aansluiting van de fietsaccu naar de Bosch drive unit (met omzetting naar juiste voltage ertussen).

Ik neem aan dat de gps unit die Dutch ID gebruikt op een andere aansluiting zit (regelunit/display? de aux op cx motor?) en van de stroom gaat als de regelunit eraf is of uit staat.

Ik kan helaas weinig meer informatie over de drive units vinden dan onderstaande foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrCfFO4uoOVh754oeVH8Mxu8kJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aKbYcz7TAfcga6JrRQ532PVC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Paar dagen geleden Dutch ID een mail gestuurd over de werking van de GPS-module, maar nog geen antwoord ontvangen. Vandaag Conneqtech (de fabrikant van de GPS module) een mail gestuurd en kreeg binnen een half uur al een antwoord. Waar zie je tegenwoordig nog zo'n snelle e-mail respons :)

De accu van de GPS module wordt alleen opgeladen als de fiets aan staat en in beweging is. Als de fiets stilstaat schakelt de GPS module over op z'n eigen accu en heeft het de capaciteit om ongeveer 2 weken lang de locatie te updaten.

Ze werken aan een software update waarmee dit verbeterd wordt naar 4 weken. Dit wordt t.z.t. als over-the-air update naar de fiets gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Jos_M schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Mooie fiets! Ben wel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de Gazelle Ultimate C380 HMB Belt. Toevallig die ook getest?

Beschikt die Dutch iD eigenlijk al over het 2022 Bosch Performance CX Smart System?
De Gazelle heeft volgens mij geen Enviolo Automatiq en heeft niet de 85Nm aan koppel, dus dat is een totaal andere fiets, daarom heb ik hem ook niet meegenomen destijds in mijn overwegingen.

Mijn Dutch ID heeft volgens mij nog niet het Smart System, hij is van december 2021.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

dof schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Dank je voor de info, interessant!

Het zit dus dan los in het compartiment waar ook diverse aansluitingen zitten begrijp ik. Ik heb wel wat trackers op het oog, maar dat zijn toch nog flinke doosjes (b.v. 5x3x2 cm), misschien nog wel wat kleiner te maken.

En de elektrische aansluitingen in de Bosch drive units zijn me ook nog niet duidelijk ('k wil hem graag op de fietsaccu). Ik heb nog geen document/manual kunnen vinden die uitleg geeft over de aansluitingen.
Maar goed, 'k heb eigenlijk alleen stroom aansluiting nodig, dat valt wel uit te vinden dunkt me.
Kan zijn dat hij op de 12v AUX aansluiting moet.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 07:19
Phusebox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Ik heb begin september (2021) een Cube Kathmandu Hybrid Exc besteld met dit pakket.

Helaas is de verwachte levering medio maart dit jaar.
De mijne besteld in juli vandaag even langs de winkel gegaan om navraag te doen . Hij is 2 keer uitgesteld laatste navraag was week 4 vandaag gehoord dat de fiets inmiddels al in Nederland is en zo als het er nu bijstaat hij inderdaad volgende week geleverd gaat worden .😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:30:
[...]

De mijne besteld in juli vandaag even langs de winkel gegaan om navraag te doen . Hij is 2 keer uitgesteld laatste navraag was week 4 vandaag gehoord dat de fiets inmiddels al in Nederland is en zo als het er nu bijstaat hij inderdaad volgende week geleverd gaat worden .😃
Toevallig ook vandaag bericht gekregen dat ie onderweg is naar de winkel. Heb afspraak staan om hem volgend weekend op te halen, dus toch eerder dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 07:19
Ben benieuwd of die jou goed bevalt . Alvast veel plezier ermee 👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Dit is mijn Phantom 85 met CX motor, 500Wh accu, riemaandrijving, GPS en een Bikespeed RS module erin.

De af-fabriek Riese & Muller koplamp heb ik er gauw afgehaald en intussen alweer een paar weken zeer tevreden met een Supernova M99 Mini Pro 25. Voorzien van extra knop voor groot licht. Ik heb de lamp bij de FM wel op 12v ingesteld dat is het enige wat na installatie nog uitgevoerd moest worden. Je kan hem ook op 6v laten werken, maar de lichtopbrengst is nu veel groter.

Sinds eind december vorig jaar dus in bezit. Het enige wat jammer is dat de Shimano remmen ondermaats zijn. Ik ben op mijn Urban Arrow de Magura CMe5 remmen gewend, die hebben 4 zuigers per klauw. Dat remt pas goed en je staat binnen no-time stil. Wellicht dat ik die remmen er de komende weken nog erop ga zetten.

Als laatste is het jammer dat bij een dergelijke fiets qua prijsstelling je toch wel een remlicht kan verwachten, dat staat mooi en is toch net even iets veiliger.

Voor de rest een tevreden Dutch ID eigenaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jAFQMnjB8Wrp8umwckS8MbLWps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10nRb3YxvoHHu8JeaC7sj6kD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsx6PzG4dGkCqz_SbCVCIswDhiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns4uWX688fSCGuvpSDC6s4p5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx7nrwqYR92bCRaLLmChikFS2AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8RS4u9XCh1srvPlROIBod4p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Ron_Tweaker op 22-01-2022 17:51 ]

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:19
Bewust gekozen voor deze frame-maat ? Lijkt een maatje te groot , gezien de niet uitstekende zadelpen.
Ziet er mijn inziens een beetje vreemd uit, vooral met de hoge afstelling van de voorbouw / stuur.

Maar ja, Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren….veel plezier gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

pjotter1965 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:20:
Bewust gekozen voor deze frame-maat ? Lijkt een maatje te groot , gezien de niet uitstekende zadelpen.
Ziet er mijn inziens een beetje vreemd uit, vooral met de hoge afstelling van de voorbouw / stuur.

Maar ja, Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren….veel plezier gewenst
Het is een 53. Ik ben 1.74m als ik een 48 zou nemen was hij weer te klein. De stuurpen kan versteld worden, maar ik heb hem nu redelijk hoog staan, dus dat kan nog iets sportiever door de stuurpen naar voren te verstellen, maar ik vind het prima zo. Ik heb nu een zeer comfortabele fiets. Als ik sportief wil fietsen dan pak ik mijn andere e-bike wel de Canyon Precede:ON CF9.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Net voor de tweede maal een ronde gemaakt op mijn nieuwe Ultimate C8+. Tijdens het rijden merkte ik een soort wringend geluid als ik over klinkerwegen reed of met het stuur 'schudde' (snel heen en weer bewegen). Ik dacht dat het uit het stuur kwam maar het bleek van de accu te komen. Nadat ik deze nog eens goed aangedrukt had was het verdwenen. Enkele kilometers later begon het weer. Accu even eruit gehaald en er weer ingezet en sindsdien is het verdwenen.

Het valt mij op dat de accu, nadat je deze erin drukt, een klein stukje terugveert. Hij steekt een mm uit t.o.v. het frame. Is dit bij de andere C8+ eigenaren in dit topic ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:51:

Sinds eind december vorig jaar dus in bezit. Het enige wat jammer is dat de Shimano remmen ondermaats zijn. Ik ben op mijn Urban Arrow de Magura CMe5 remmen gewend, die hebben 4 zuigers per klauw. Dat remt pas goed en je staat binnen no-time stil. Wellicht dat ik die remmen er de komende weken nog erop ga zetten.
Ik ben dus niet de enige die wat aan te merken heeft op de Shimano remmen.
Op mijn huidige fietsen zitten ook Magura MT5/MT4 (voor/achter) remmen. Deze zijn zo veel beter dan de Shimano remmen die ik gewend ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik ben dus niet de enige die wat aan te merken heeft op de Shimano remmen.
Op mijn huidige fietsen zitten ook Magura MT5/MT4 (voor/achter) remmen. Deze zijn zo veel beter dan de Shimano remmen die ik gewend ben.
Tsja, je vergelijkt 2 pots met 4 pots remmen, Voor de rest maakt het qua remkracht tussen merken en vergelijkbare modellen eigenlijk niet erg veel uit.

Nou hoor ik bij de hardnekkige en vocale groep die magura hendels rommel vind :+

@Ron_Tweaker Goedkoopste optie is om eerst de schijven te vervangen door 180mm (post mount adapters+schijven), dat scheelt meteen 10% extra remkracht (remkracht en de maat van schijven gaat voor zover ik begrijp lineair).

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:56
Dit kan ik beamen.
Ik heb zelf de Shimano 200 met 180 mm schijf en semi metallic blokken en dat remt zeer goed.

Ondanks de (te) hogere snelheid van 40km sta je echt snel stil en geen last van fading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
madmaxf1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:34:
Dit kan ik beamen.
Ik heb zelf de Shimano 200 met 180 mm schijf en semi metallic blokken en dat remt zeer goed.

Ondanks de (te) hogere snelheid van 40km sta je echt snel stil en geen last van fading.
Magura MT5 4 pot is aanzienlijk sterker dan de goedkoopste 2 pots van Shimano, grof gezegd kost een complete BR/MT200 set net zoveel als een losse piston/hendel van Magura MT5. Op dat punt is er weinig op af te dingen, maar Shimano 520 4pots zijn een betere vergelijking en dan wordt het verschil erg klein.

Je kan bij Shimano eigenlijk alles mixen, maar na Deore (6000) verandert er wel wat met de banjo's en olijven. en moet je die ook vervangen (de aansluiting bij de hendel blijft gelijk, alleen heb je dus een andere banjo en olijf nodig bij je klauw).

https://bicycles.stackexc...ers-and-levers-possible-c

https://www.mtbr.com/thre...brake-components.1176396/

Of doe zoals ik en laat het door je FM doen (bleeden doe ik wel zelf). :+

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Batavus, Koga, Sparta komen in USA handen

Een consortium onder leiding van KKR (USA) heeft een bod gedaan op Accell van 58,00 euro per aandeel. Dit maakte de fietsenfabrikant maandagochtend bekend.

In totaal biedt het consortium daarmee circa 1,56 miljard euro op Accell, inclusief dividend. Het overnamebod biedt een premie van 26 procent op de slotkoers van vrijdag en van 42 procent over de afgelopen drie maanden.

Accell heeft al laten weten achter het bod te staan. "Accell zal beter gepositioneerd zijn als het in private handen komt om te kunnen investeren in de toekomstige groei op lange termijn", aldus de fietsenfabrikant in een verklaring.

Het consortium zegt de financiering al rond te hebben. Teslin, dat een belang van 10,8 procent in Accell heeft, zegt de overname te steunen. Ook Hoogh Blarick, met een belang van 7,5 procent, staat achter het bod.

CEO Ton Anbeek, CFO Ruben Baldew en CSCO Francesca Gamboni blijven het bedrijf ook na de overname leiden.

De overname moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en zal dan naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal of aan het begin van het derde kwartaal dit jaar worden afgerond.
Pagina: 1 ... 94 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam