smurf_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:21:
[...]
Daar kun je nu dus 4+1+
1 van maken. Eind november reeds gekregen en na 600km meer dan tevreden. Remmen en belt even laten bijstellen vorige week en dat was alles wat er nodig was na het inrijden. En nu heerlijk verder toeren. Wat mij opvalt is de je nauwelijks merkt dat de ondersteuning boven de 25 km/u wegvalt.
Beltdrive lijkt ook wat directer te zijn in krachtoverbrenging dan een ketting, maar dat zal meer tussen de oren zitten
Kortom, enorm blij met deze aanschaf

Laat ik me hier dan ook maar melden.

#7 met een Gazelle Ultimate C8 HMB Belt
Eind november ben ik opzoek gegaan voor een goede fiets voor o.a. woon-werkverkeer en wat recreatieve ritjes. Veel gelezen over de diverse mogelijkheden, reviews, type motoren, frametypes en en ervaringen uit o.a. dit topic. Eigenlijk vooraf geen spannende eisen gesteld, behalve dat ik toch graag een belt drive wilde en een fiets die er ook nog wel leuk uitziet. (Lees: een accu in of onder de bagagedrager was geen optie). Daarnaast nog de belangrijkste eis: leverbaar voor het einde van 2021…
In de eerste zoekactie en gesprekken kwamen al snel de populaire (hippe) merken voorbij, zoals VanMoof, Cowboy, maar veel van deze fietsen zijn toch meer voor de gemiddelde Nederlander die wat zoekt voor stadsritjes en een die een gemiddelde (been)lengte heeft waarbij framemaat 58 voldoet. Gezien dit geen doen is met mijn lengte ben ik vrij snel afgestapt van het idee om met een “goedkope” elektrische fiets te kunnen slagen. In de familie hoorde ik o.a. positieve geluiden over de fietsen van Riese Müller, Das Ebike, Winora en Kalkhoff en met dit in het achterhoofd ook gerichter gezocht naar de wat Duitse merken voor het maken van de proefritten.
Bij 12Gobiking o.a. de Kalkhoff Image 3B, Image 5B, Batavus Finez E-Go Power, Pegasus Tecaro Evo NV Belt geprobeerd en na een flink aantal proefrondjes tot de conclusie gekomen dat de NuVinci traploze versnelling voor mij niet lekker werkte en de Nexus 5 naaf niet het schakelbereik gaf waar ik naar zocht. Voor mijn gevoel mistte er bij de Nexus net een versnelling tussen de 4 en 5 en waren de andere versnellingen vezels te licht.
De Kalkhoff Image was na alle proefritten de serieuze kanshebber, alleen was een framemaat 60 van het model dat ik voor ogen had op dat moment niet voorradig in de showroom. Afgesproken was om het model te reserveren en uit voorraad te halen, zodat ik de volgende week langs zou kunnen komen voor een proefrit oo dit model.Dit is dan ook mijn redding geweest

, want tijdens het tweede bezoek heb ik toch ook nog eens de Gazelle Ultimate C8 geprobeerd. Op de een of andere reden dacht ik dat deze fiets te klein of te sportief zou zijn, maar na een proefrit was ik gelijk overtuigd. De zithouding is voor mij t.o.v. de Kalkhoff vele malen fijner, een betere controle en voor mijn gevoel veel stabieler en wendbaarder in de bochten. Als extra bonus Isa’s dit model ook nog eens in framemaat 65 in voorraad en vrijwel direct leverbaar
Na een weekje wachten ben ik dus sinds begin december ook eigenaar van de mooie Gazelle Ultimate C8!
Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, hierbij nog wat foto’s
De eerste ervaringen na een maandje zijn erg goed, ik merk wel dat ik nog te veel/hard wil en al snel boven de 27 à 28km/h zit. Zonder al te veel wind is dit ook prima te fietsen, maar met wind tegen is het toch net dat beetje extra inspanning dat zorgt voor een wat bezwete rug.
Minpuntje is tot nu toe alleen de bagagedrager. Door de wat aparte en hoekige vorm van de buizen is de Ortlieb fietstas niet zonder wat improvisatie strak vast te zetten.
Op naar de vele fiets kilometers en dat het snel zonniger/droger mag worden.