Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Bubbleblower1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:37:
Mede naar aanleiding van deze testresultaten ben ik op zoek naar nieuwe banden, liefst die een lage weerstand hebben.

Op dit moment heb ik Schwalbe marathon plus en al zou ik overstappen op die Vittoria Randonneur Hyper zou mijn bereik 11% hoger worden.

Aan de andere kant is de Big Apple veel comfortabeler, maar ik vraag me af of die wel op mijn fiets kan met normale velgen. Overigens pomp ik mijn banden keihard op en met die marathon plus stuiter ik alle kanten op dus ik vraag me af of die Vittoria onder die omstandigheid zo veel minder comfortabel is.

En misschien zijn er banden die nog veel sneller en/of comfortabeler zijn dan in dat korte lijstje uit die test.

Als ze lang meegaan is ook een pluspunt want ik ga sinds ik 2 accu's heb richting de 20.000 km per jaar.
Schwalbe Almotion. Comfortabel, loopt licht en heeft mooi profiel voor een gravelpad.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Tommie12 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:33:
[...]

Schwalbe Almotion. Comfortabel, loopt licht en heeft mooi profiel voor een gravelpad.
Ja, dat lijkt me de ideale keuze, alhoewel ik me wel afvraag waarom ze uit het assortiment zijn.

Ze zijn zo gauw alleen nog te vinden in maat 55-622, past dat gewoon goed op mijn velgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
Bubbleblower1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:13:
[...]

Ja, dat lijkt me de ideale keuze, alhoewel ik me wel afvraag waarom ze uit het assortiment zijn.

Ze zijn zo gauw alleen nog te vinden in maat 55-622, past dat gewoon goed op mijn velgen?
Op je velgen past meestal wel een of twee maten groter. Bij je frame en spatbord is meestal geen ruimte voor een band dikker dan origineel. Dat moet je bekijken en inschatten naar hoeveel ruimte er naast en boven de band nog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06

de Peer

under peer review

Ik fiets met mijn Bafang met een 52T voorblad (de grootste) zodat ik mijn cassette wat optimaler gebruik en de slijtage 'verdeel'. Althans, dat was mijn gedachte.
Ik merk nu dat ik veel op 1 specifiek kransje fiets en dat is de op 2 of 3 na kleinste. Dus dat betekent hele cassette vervangen na verloop van tijd.

Wellicht is het toch juist logischer om een kleiner voorblad te nemen zodat ik in de kleinste 2 kransjes fiets van de cassette. Die zullen wat harder slijten (minder tanden) maar zijn wel individueel te vervangen. Ik zou dan bij elke kettingwissel ook 1 of beide kransjes kunnen vervangen.

Zijn daar ervaringen mee? Of is het een beetje overdreven? Het voelt zo nutteloos om een hele cassette te vervangen waarvan slechts 1 (niet vervangbare) krans versleten is.

Wat ook nog kan, is mijn rijgedag aanpassen. Dus vaker de motor een stand hoger of lager zetten, zodat ik automatisch in andere kransjes ga fietsen en dus de slijtage meer verdeel.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Het is heel gebruikelijk dat je maar een paar kransjes gebruikt van je hele cassette als je de fiets nagenoeg altijd op dezelfde manier gebruikt.

Bij naafsystemen zie je hetzelfde gedrag terug alleen speelt slijtage daar niet zo'n rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:15

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

jimh307 schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:15:
[...]

Ja, ja, ja, de nummer 5 is bekend geworden *O* o<:) Officieel!

Als 5 mensen hem hebben in dit topic dan is het wel een goede fiets.
Mij bevalt ie nog steeds prima en ik heb nog geen garantiegevalletjes gehad met dit exemplaar. Bij al mijn vorige e-bikes heb ik altijd wel wat garantiegevalletjes gehad. Deze is foutloos. Alleen heb ik het zadel laten omruilen met een vrij hard en glad Qwic zadel.

Maar als ik het zo begrijp is dit je eerste e-bike?

Heel veel plezier ermee :Y Enneh wel een review binnenkort hier, dat is een 'leuke' plicht.
Leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over de Gazelle Ultimate C8+! Ik heb daar al veel goede ervaringen over gehoord en gelezen.

Nou ben ik me ook aan het oriënteren op een e-bike, omdat ik vanaf komend voorjaar (april/mei) ga verhuizen, en dan 2/3x per week 14 km (enkele rit) naar mijn werk ga fietsen.

Nou twijfel ik een beetje tussen een speed pedelec of een e-bike. Speed pedelec is natuurlijk wel lekker, omdat het is echt een stúk sneller is. Het nadeel is wel dat ik ongeveer 7 km door de stad moet fietsen, en dan op de rijbaan moet rijden. Ik vraag me af in hoeverre andere weggebruikers zoals (vracht)auto's al gewend zijn aan 'fietsers' op de rijbaan...

Ik voel me op het fietspad denk ik toch comfortabeler en je kunt een normale e-bike ook leuker met het gezin gebruiken.

Ik vraag me over de Gazelle Ultimate C8+ / C380 het volgende af: in hoeverre heeft dit model de bekende 'e-bikemuur' als je harder gaat dan 25,9 km/u? Ik gebruik wel eens het fietsje van m'n vriendin en daarmee kan ik gewoon niet harder dan 25,9, omdat ik dan echt een soort 'muur' ervaar. Bij VanMoof schijnt dat ook heftig te zijn, andere merken hebben dat juist niet. Wat is de ervaring met deze modellen van Gazelle?

Waarom heb je gekozen voor de Ultimate C8+ boven bv de C380?

En zijn er hier ook mensen die de Ultimate C380 juist gekozen hebben ipv de C8, en waarom?

Ik ben zeer benieuwd! Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:26
Jos_M schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Nou ben ik me ook aan het oriënteren op een e-bike, omdat ik vanaf komend voorjaar (april/mei) ga verhuizen, en dan 2/3x per week 14 km (enkele rit) naar mijn werk ga fietsen.

Nou twijfel ik een beetje tussen een speed pedelec of een e-bike. Speed pedelec is natuurlijk wel lekker, omdat het is echt een stúk sneller is. Het nadeel is wel dat ik ongeveer 7 km door de stad moet fietsen, en dan op de rijbaan moet rijden. Ik vraag me af in hoeverre andere weggebruikers zoals (vracht)auto's al gewend zijn aan 'fietsers' op de rijbaan...
Tijdswinst is met die afstand en traject waarschijnlijk niet echt groot (zou me niks verbazen als het niet veel meer is dan 5 minuten).

Ik heb 8km (stuk langs Amstel en de rest fiets/brommerpad) door amsterdam met een rotonde, 2 keer oversteken zonder verkeerslicht en 2 keert met. Een Speed-pedelec rijder die ik vaak tegenkwam aan het begin van de rit zag ik meestal pas na 5km uit het gezicht verdwijnen (pak hem beet 250 meter verderop op een lang recht fietspad waar ze echt winst kan pakken). Dus op 5km had zij grofweg 40 seconden voorsprong. Eerlijk gezegd zijn stoplichten mee/tegen op dat soort trajecten doorslaggevend.

Een S-pedelec wordt interessant met lange rechte stukken, in de stad ben je op een e-bike nauwelijks langzamer dan "snel" verkeer.

Als je dan het prijsverschil en het delen van de weg met vrachtverkeer erbij neemt zou ik gewoon een goede standaard e-bike kiezen.

Betreft welke fiets; als je een goede FM in de buurt hebt moet je daar eens kijken wat hij kan leveren, dat is zeker nu zinniger dan een verlanglijst maken waarop je maanden (jaren???) moet wachten. Over die modellen kunnen wij dan wel weer misschien wat zinnigs zeggen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 01-01-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Jos_M
Ik heb sinds een half jaar een S-Pedelec. Belangrijkste reden is de 25 km/u grens. Voor deze fiets heb ik 2 e-bikes gehad met dongle. Ik wilde het nu een keer anders en de meerprijs was ongeveer 500 euro (e-bike vs S-Pedelec).

Afhankelijk van de S-Pedelec zelf is 45 km/u niet vanzelfsprekend. Je moet er wel wat voor doen.
Kies je voor een middenmotor variant dan is 45 km/u zelfs het lastigst van alle S-Pedelecs. Eigenlijk alleen de duurste Stromer fietst comfortabel 45 km/u.
Met een S-Pedelec op de rijbaan wordt je alleen geaccepteerd als je ook werkelijk 45 km/u fietst.

Ik kom daar dus niet. Ik fiets op het fietspad en ga normaal gesproken gewoon met de flow mee. Als ik de ruimte heb, fiets ik wel sneller. Ergens tussen de 30 en 35 km/u. Ik heb een S-Pedelec met middenmotor.

Ik ben een keer aangesproken door een boa dat ik met een S-Pedelec eigenlijk niet op het fietspad (fiets only) thuishoor. Maar als ik mij aanpas aan de overige fietsers zag hij geen probleem. Dat was ergens op een recreatief fietspad in de bossen van Drenthe. Ben in de stad al meerdere keren door een politieauto ingehaald terwijl op het fietspad fiets maar nog niet staande gehouden.
Ik heb wel 1 keer op de rijbaan gefietst (werd een soort van gedwongen) en fietste daar met 32 km/u (mag daar 50 km/u). Dat werd me door het overige verkeer niet in dank afgenomen.
Als ik de berichten op het Stromerforum mag geloven is de kans dat een bekeuring krijgt niet heel groot. Je moet vooral niet opvallen op het fietspad. Daar zit de grootste winst

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 01-01-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 20:07
Ik heb 2,5 jaar geleden een Ghost hybride square trekking gekocht omdat die een redelijke prijs/kwaliteit verhouding leek te hebben.
Ik fiets 15 km naar mijn werk waarvan ongeveer de helft stad en de andere helft wel mooie rustige rechte stukken.
De fiets die ik heb heeft een Bosch Performance motor en ik irriteerde me direct aan de 25 km/u limiet, heel erg irritant.

** Knip, zie de topicwarning ivm tips/advies tbv opvoeren. **

[ Voor 53% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
[...]

Ik vraag me over de Gazelle Ultimate C8+ / C380 het volgende af: in hoeverre heeft dit model de bekende 'e-bikemuur' als je harder gaat dan 25,9 km/u? Ik gebruik wel eens het fietsje van m'n vriendin en daarmee kan ik gewoon niet harder dan 25,9, omdat ik dan echt een soort 'muur' ervaar. Bij VanMoof schijnt dat ook heftig te zijn, andere merken hebben dat juist niet. Wat is de ervaring met deze modellen van Gazelle?

En zijn er hier ook mensen die de Ultimate C380 juist gekozen hebben ipv de C8, en waarom?

Hoi Jos, die 'muur' is minder bij deze fiets, omdat de ondersteuning vrij geleidelijk wordt afgebouwd. Daarnaast fietst het erg licht (ook zonder ondersteuning). Uiteraard moet je wel flink aan de bak om zonder ondersteuning meer dan 26km/u te fietsen.
Ik had hiervoor een ebike met Bafang motor waarvan de ondersteuningslimiet eenvoudig aan te passen was. (Ik had 32 km/u ingesteld). In de praktijk merkte ik dat ik zelden boven de 27 km/u fietste.
Ik heb de C8+ gekozen omdat ik een degelijke fiets wilde met riemaandrijving voor dagelijks gebruik. (16 kilometer enkele reis waarvan de helft door de stad). De c380 werd me te duur.

Hou er overigens rekening mee dat de Eviolo op de C380 zoals @Athome hieronder aangeeft een hele fijne naaf is, maar wel meer weerstand heeft. Daarmee op eigen kracht boven de 25km/u fietsen wordt echt een uitdaging.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisfr op 02-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
[...]

Ga met beide naven fietsen en merkt het verschil.
De C380 is een leuke naaf en heeft voordelen t.o.v de Nexus. Echter als in de uitersten van het bereik zit merk goed dat er efficientieverlies is t.o.v de Nexus 8.
Dat was voor mij een probleem en heb daarom niet gekozen voor een Enviolo naaf.

Om eerlijk te zijn heb ik liever de Enviolo automatiq dan de gewone Enviolo. De automatiq geeft de Enviolo naaf de glans die het verdient. Zo ver ik weet kan je een gewone C380 relatief eenvoudig ombouwen naar een C380 automatiq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[...]

Leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over de Gazelle Ultimate C8+! Ik heb daar al veel goede ervaringen over gehoord en gelezen.

Ik voel me op het fietspad denk ik toch comfortabeler en je kunt een normale e-bike ook leuker met het gezin gebruiken.

Dat heeft zijn redenen:

Zelf vind ik de 8 naaf fijner door de direct drive in z'n 5. Ik trek altijd op in het 5e verzet en als ik wind tegen heb kan ik het nog steeds af met het 5e verzet op stand tour. De 5 is de direct drive en een 1 op 1 verhouding zodat je nagenoeg geen verliezen hebt. Het is ook fijn als je wat aan je conditie wilt doen zodat het geheel lekker soepel trapt met de ondersteuning uit. Handig bij een lege accu alhoewel dat hier niet voorkomt.
Ik had ook de C380 kunnen nemen want ik heb 20.500 km ervaring met de voorloper: de NuVinci. Ik vond de NuVinci erg zwaar trappen en op het eind had ik behoorlijk verloop zodat de hoogste stand van de NuVinci nu gelijk was met de Nexus op verzet 6.
Mijn oude Qwic Premium MN330 had een 735 Wh accu en het record wat ik wist te halen was 98,5 km voordat de accu plat was. Ofwel 7,46 Wh per kilometer bij een gemiddelde van 21,5 km/h. Zonder ondersteuning fietsen was beslist niet leuk en de eco stand had geen toegevoegde waarde door de naaf. Dit was een fiets met een 90nm Brose middenmotor. Het was een fijne fiets, dat staat vast, maar zuinig was deze niet.
Met mijn Gazelle heb ik al de 106 km weten aan te tikken met 1 lading bij een accu van 496 Wh. Ik verbruik dus 4,68 Wh per kilometer wat dus een enorm verschil is. Ofwel netto op zijn best 7,46 vs 4,68 Wh/km. Een flink verschil. Met deze fiets kun je best aardig touren zonder ondersteuning en de overbrenging staat vast.

In de winter doe ik 5,25 Wh/km met de Gazelle.

De NuVinci heeft een enorm verlies in de hoogste stand en de laagste stand en het verlies is inherent aan de werking van zo'n naaf.

De NuVinci/Enviolo is een zeer fijne naaf, laat dat duidelijk zijn!

Alleen kost het behoorlijk power om vlot te gaan. Geen enkel punt zolang de accu stroom heeft en zolang er geen storingen zijn. Moet je het zelf doen dan wens ik je veel sterkte want dat ga je dan ook echt nodig hebben. De automatische variant raad ik iedereen af. Als je daar een storing mee krijgt dan heb je het hard te halen. Dan staat de Enviolo op het kleinste verzet en trap je je wezenloos. Hoe ik dit weet? Zelf mogen ervaren bij de E-bike test van de Fietsersbond. Het duurste exemplaar raakte defect en dat was pas echt heel hard peddelen. :+ Die schakelde helemaal niet meer op zo'n 5 km van het hotel :P

De keus kan enkel en alleen jij maken. Ik deel mijn ervaringen en ik ben heel lang anti-nexus naaf geweest bij e-bikes. Nu heb ik er zelf een en ja, gaat prima eigenlijk. Geen problemen en op de 13e krijgt mijn naaf zijn eerste oliebadje.

Zelf merk ik dus zeker dat de Nexus 8 efficiënter is. Een dijk beklimmen met mijn 50nm Bosch motor gaat net zo makkelijk als de NuVinci met de 90nm Brose motor. Die klim maak ik dus altijd in het 5e verzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Bedankt @roffeltjes @dennisfr @Athome en @jimh307 voor jullie uitgebreide reacties.

Ik ben er wel over uit dat een speed pedelec waarschijnlijk wat overdreven is. De aanschafprijs ligt al hoger, gebruikskosten (verplichte verzekering) en gezien de route is het snelheidvoordeel beperkt.

Hoe kijken jullie aan tegen zaken als riem vs ketting aandrijving? Ik heb weinig zin om zelf onderhoud te doen, en smeer aan mijn broek vind ik ook zeer onwenselijk. Maar een riem is wel weer een stuk duurder, en als er onderhoud gedaan moet worden is dat weer complexer en dus wat duurder. Is de riem in de praktijk de meerkosten waard?

En zaken als (voorvork)vering? Het lijkt mij dat alles wat 'extra' is op een fiets een potentieel probleem is. Het is een bewegend onderdeel en dat kan kapot, met alle ik kosten vandien. Mis je in de dagelijkse praktijk met de Ultimate C8+ nou die verende voorvork die er op de Ultimate C380 wel zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Een riem is zeker minder onderhoud en mits wat beleid kan je er 20 k mee doen met af en toe een sopje en eventueel wat siliconenspray.
Dan alles vervangen is wel wat duurder dan een set tandwielen en kettingen.

Maar normaal zal je kettingen en tandwielen om de zowat 5k moeten vervangen afhankelijk van je gebruik. Pekel en zand zijn sletig voor kettingen.

Als je iedere keer ketting en tandwielen laat vervangen dan zal een riem op termijn wel goedkoper uit komen. Doe je alles zelf zal het verschil klein zijn.
Bekijk een riem maar als een comfortzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jos_M schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:55:
Bedankt @roffeltjes @dennisfr @Athome en @jimh307 voor jullie uitgebreide reacties.

Ik ben er wel over uit dat een speed pedelec waarschijnlijk wat overdreven is. De aanschafprijs ligt al hoger, gebruikskosten (verplichte verzekering) en gezien de route is het snelheidvoordeel beperkt.

Hoe kijken jullie aan tegen zaken als riem vs ketting aandrijving? Ik heb weinig zin om zelf onderhoud te doen, en smeer aan mijn broek vind ik ook zeer onwenselijk. Maar een riem is wel weer een stuk duurder, en als er onderhoud gedaan moet worden is dat weer complexer en dus wat duurder. Is de riem in de praktijk de meerkosten waard?

En zaken als (voorvork)vering? Het lijkt mij dat alles wat 'extra' is op een fiets een potentieel probleem is. Het is een bewegend onderdeel en dat kan kapot, met alle ik kosten vandien. Mis je in de dagelijkse praktijk met de Ultimate C8+ nou die verende voorvork die er op de Ultimate C380 wel zit?
- Ik heb nu voor het eerst een riem en ik ben laaiend enthousiast. Ik denk niet dat het qua kosten veel opleverd tenzij je heel veel fietst, maar het is probleemvrij... ik vind kettingkasten altijd kwetsbaar; rammelen, gaan kapot etc.
- Vering: ik heb liever geen vering, omdat de vering op een standaard fiets meestal niet van hoge kwaliteit is (zelden instelbare luchtvering). Geef mij maar een lekker brede band.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 02-01-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik heb een 2021 Dutch ID Phantom 85 met een riemaandrijving, de Bosch CX gen 4 motor en een Powertube 500 accu.

De fiets wordt af-fabriek geleverd met een Busch & Muller IQ-XS koplamp, maar de output is zeer bedroevend. Snap ook niet dat Dutch ID bij zo'n dure fiets zo'n matige lamp levert. Op mijn Urban Arrow zit een Supernova E3 koplamp, zelfs die schijnt zoveel beter.

Ik heb gisteren een Supernova M99 Mini Pro 25 geïnstalleerd, qua wattage en voltage, moet hij het gewoon doen, maar ik krijg op de Kiox display een Bosch 550 error te zien. Ik zou de verbruiker moeten ontkoppelen en het systeem opnieuw herstarten. Wat gaat hier mis? Trekt de koplamp toch teveel stroom? Zowel de koplamp als achterlicht branden trouwens niet.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Shivs schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:33:
...
Misschien binnenkort eens kijken of ik hem ergens anders al kan proefrijden voordat het april is, want dan wordt die pas verwacht.
...
We hebben kunnen proefrijden bij een collega van de FM in de buurt. Daar hebben we alleen allebei op een model met belt gereden en dar reed bijzonder goed. Daarom maar de lokale FM gebeld en allebei geupgraded naar de modellen met belt. Als het goed is worden ze allebei begin dit jaar geleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Ron_Tweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:16:
Ik heb een 2021 Dutch ID Phantom 85 met een riemaandrijving, de Bosch CX gen 4 motor en een Powertube 500 accu.

De fiets wordt af-fabriek geleverd met een Busch & Muller IQ-XS koplamp, maar de output is zeer bedroevend. Snap ook niet dat Dutch ID bij zo'n dure fiets zo'n matige lamp levert. Op mijn Urban Arrow zit een Supernova E3 koplamp, zelfs die schijnt zoveel beter.

Ik heb gisteren een Supernova M99 Mini Pro 25 geïnstalleerd, qua wattage en voltage, moet hij het gewoon doen, maar ik krijg op de Kiox display een Bosch 550 error te zien. Ik zou de verbruiker moeten ontkoppelen en het systeem opnieuw herstarten. Wat gaat hier mis? Trekt de koplamp toch teveel stroom? Zowel de koplamp als achterlicht branden trouwens niet.
Ik heb dezelfde fiets en had misschien ook wel wat meer licht verwacht, al is het nog steeds een smak meer licht dan de koplamp op mijn 13 jaar oude Giant fiets.

Op de Dutch ID Shadow (het broertje van de Phantom) zit een Busch & Müller IQ XE 150 Lux koplamp i.p.v. een Busch & Müller IQ XS 70 Lux koplamp. Misschien was dat een betere optie geweest of vind je die ook te weinig licht geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ron_Tweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:16:

Bij Bosch kan de fietsenmaker aan de pc het verbruik voor de lamp instellen. Ik weet zo niet meer of dat in watt of ampere is. Denk dat het verbruik van deze lampen wel verschillend is. Dat verhelpt het waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Yosemite schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Ik heb dezelfde fiets en had misschien ook wel wat meer licht verwacht, al is het nog steeds een smak meer licht dan de koplamp op mijn 13 jaar oude Giant fiets.

Op de Dutch ID Shadow (het broertje van de Phantom) zit een Busch & Müller IQ XE 150 Lux koplamp i.p.v. een Busch & Müller IQ XS 70 Lux koplamp. Misschien was dat een betere optie geweest of vind je die ook te weinig licht geven?
Ik zou het niet weten. Ik ben meer fan van Supernova, tot aan vandaag.. alhoewel, ik krijg van Supernova te horen dat er mogelijk intern in de koplamp iets defect is, waardoor de Kiox een 550 error geeft. De lamp gaat sowieso terug en ik vraag bij de leverancier om een nieuwe.

Op mijn Urban Arrow en Canyon Precede:On (ja ik mag mij van geluk spreken dat ik in totaal 3 e-bikes heb) zijn Supernova Mini 2 Pro's gemonteerd, die geven een bak meer licht en de lichtstraal is gewoon veel fijner en daarom heb ik de M99 Mini Pro 25 gekocht.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Weet iemand hoe ik een e-bike met Bosch CX / Kiox combinatie kan resetten zodat errors op een Kiox display (in dit geval gaat het om een 550 error) worden verwijderd? Krijg namelijk te horen dat dit kan, maar ik zou niet weten hoe. Wel weet ik dat de Kiox gereset kan worden naar fabrieksinstellingen, of dat je de accu kan resetten, maar ik weet niet of een van deze twee handelingen bedoeld worden.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Foxhill schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Bij Bosch kan de fietsenmaker aan de pc het verbruik voor de lamp instellen. Ik weet zo niet meer of dat in watt of ampere is. Denk dat het verbruik van deze lampen wel verschillend is. Dat verhelpt het waarschijnlijk.
Mijn FM heeft mij gevraagd of ik de fiets aan de laptop kan hangen, hij zal dan de instellingen wijzigen van 6V naar 12V. Supernova heeft ook al kenbaar gemaakt dat dit een oplossing kan zijn omdat ze bij meerdere testfietsen hebben meegemaakt dat de lamp niet werkt op 6V terwijl ze wel hebben aangegeven dat de lamp wel zou moeten werken met een 6V ingang. We gaan het wel zien... ik ga een dezer dagen naar de FM toe om te kijken of hij het probleem kan verhelpen.

Ik heb voor de zekerheid een extra M99 Mini Pro 25 besteld het kan ook zijn dat de huidige lamp namelijk intern een defect heeft, vandaar de 550 error. Zo heb ik mij dat laten vertellen door Supernova.

Het is alleen balen dat je de Bosch Diagnose Softwaretool niet zelf kan downloaden en installeren. Je moet daarvoor echt naar de FM toe.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 20:09
Radsrocket schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:11:
Ik was van plan een Cowboy te kopen voor woon-werk verkeer (zodra de temperatuur weer wat hoger is). Nou kwam ik echter de Imove President tegen, lijkt op het eerste gezicht qua specificaties erg veel op de Cowboy maar dan wat comfortabeler en completer qua standaard uitrusting. Het 2021 model heeft ook een torque sensor net als de Cowboy. Heeft iemand ervaringen met de fietsen van Imove? Of zelfs een direct vergelijk met de Cowboy? Ik ga waarschijnlijk wel een proefrit maken maar Ede ligt niet direct om de hoek.
Na een behoorlijk lange levertijd uiteindelijk de iMove geleverd gekregen en nu een paar weken naar volle tevredenheid op aan het fietsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dzwxbCvNSJD_hgj2OzFNqaMUQU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hDkCRn16rPj8O6tLttPtzNw9.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqM4PagTXJH8Y8_p6mFQzdgx7-E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2envwkfNNyHdh9uN7KQEehwI.gif?f=fotoalbum_large

Ik wilde graag een simpele maar wel volledig uitgeruste ebike zonder versnellingen, zo min mogelijk wat kapot kan. Een hoop fietsen getest (vanmoof, veloretti, cowboy, ampler, roetz en nog een paar), waarbij eerst de Cowboy op een uitkwam, vooral qua prettige manier qua aandrijving/fietsen. Last-moment toen ondanks de relatieve onbekendheid nog de iMove getest. Blij dat ik dat gedaan heb, deze rijdt net zo soepel (met sinds kort de torque sensor beschikbaar op alle modellen), is completer uitgerust, comfortabeler voor een langer persoon en ook qua houding en heeft een betere accu (die zowel op de fiets als los daarvan op te laden is). Daarnaast geen telefoon nodig en tot nu toe zeer goede service. Wat mij betreft een topaankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Dimachaerus schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:54:
[...]

Is een derailleur te onderhouden voor iemand met twee linkerhanden?

Bij Giant kom ik uit op de Fathom E+ 2 pro. Dit vind ik wel een mooie fiets.

Verder vind ik qua model de cowboy 4 mooi. Is dit een goede fiets? Deze heeft geen derailleur zie ik. Alleen dat je een smartphone nodig hebt voor je fiets vind ik helemaal niks. Ken je misschien soortgelijke fietsen?
Is een fijne fiets met een heel goede prijs kwaliteitverhouding. Heb zelf de Explore E-1 (tourfiets) is echt een beest, gaat overal door en is heel stevig gebouwd.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Zijn er eigenlijk al fietsen aangekondigd of bestelbaar of beschikbaar met het nieuwste Bosch Performance CX Smart System en de 750Wh Powertube accu? Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 17:53
[...]....

Hierbij mijn eerste indrukken mbt. de Gazelle Ultimate C8+:

Dit is mijn eerste e-bike. Vooraf had ik het idee maximaal €2500-3000 uit te geven, werd dus (aanzienlijk) meer. Wat ik wilde: schijfremmen, riem ipv. ketting en batterij in frame. Rijbereik ook belangrijk natuurlijk. Ik heb me in juli-augustus 2021 georienteerd op de mogelijkheden. Door corona was er zeker in het goedkopere segment weinig leverbaar. De Ultimate viel op door zijn sportieve uitstraling (en zithouding). En fietsen zonder trapondersteuning viel me zeker niet tegen. Uiteindelijk deze fiets in augustus besteld en begin december uitgeleverd gekregen.

Heb nooit naar de 'automaat' gekeken. De Ultimates C5 en C380 hebben wel een sterkere motor (maar accu met hetzelfde vermogen ...). Beiden zijn ook weer duurder dan de C8+ en ik zat al boven het budget.

Ultimate C8 fietst in het algemeen heel soepel en licht. Ik rij met een gemiddelde snelheid van zo'n 22 km/uur in de eco-stand. Heuvel op eventueel wat extra ondersteuning (woon-werk verkeer 2x9.5 km inclusief halverwege veerpont). Meest fiets ik in versnelling 5, continu trappend. Zonder ondersteuning gaat ie ook lekker licht. Je moet in het begin dan wel even 'door de motor' heen trappen en natuurlijk is er verschil tussen met/zonder. Maar een aantal km fietsen zonder ondersteuning omdat de accu (bijna)leeg is, is geen straf.

De eerste keer dat de accu aan de lader moest was na 220 km (26 december), toen ook vrij veel zonder ondersteuning gefietst. Ik heb de accu toen volgeladen en rij sindsdien continu met 'eco'-ondersteuning. Heb nu door de feestdagen wat minder gefietst, tot nu toe 96 km. De accu heeft nog 2 (volle) streepjes van de 5.

Op de display staat ook wat je rijbereik is, nu nog 48 km (ecostand). Dat bereik moet je met een flinke korrel zout nemen. Gisteren bijvoorbeeld waaide het stevig (wind tegen) en ben ik via de Wageningse berg naar mijn werk gegaan. Het verbruik is dan opeens 40 km (wat in het echt dus 9.5 km is). Terug met wind mee, gaat het rijbereik weer omhoog ...

Een zgn. 'ebike muur' ... nee dus, tot nu toe niet ervaren. Bij weinig wind, vals plat omlaag ga ik al snel over de 25 km/u maar heb dan niet de ervaring dat de fiets dan plots inhoudt.

Wat jammer is, heb je een nieuwe fiets en dan wordt ie smerig van al de klei op de Betuwse wegen. Wat weer leuk is, is dat met een doekje en een tuinslang de fiets zo weer schoon is. En dan is die riem ideaal.

Ik heb zeker geen spijt van deze fiets. Wordt vervolgd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17-09 21:26
Jos_M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:46:
Zijn er eigenlijk al fietsen aangekondigd of bestelbaar of beschikbaar met het nieuwste Bosch Performance CX Smart System en de 750Wh Powertube accu? Weet iemand daar meer over?
Ik heb begin september (2021) een Cube Kathmandu Hybrid Exc besteld met dit pakket.

Helaas is de verwachte levering medio maart dit jaar.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

echoes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
[...]

...
Supernice en bedankt voor het delen van je eerste indruk! Ik woon zelf in Rotterdam en ga verhuizen naar een randgemeente, en hoef geen bruggen of heuvels over om naar mijn werk in centrum Rotterdam te fietsen. De noodzaak om voor de 85 motor met meer trekkracht is er dan eigenlijk niet echt, zeker niet omdat hij er toch niet harder mee gaat vanwege de begrenzing. Hooguit wat vlotter weg bij het stoplicht, maar de tijdswinst is dan beperkt.

Heb jij ook nog andere merken of modellen overwogen naast die C8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Riese und Muller levert een paar modellen waaronder de Charger 3 met de 750 Wh accu (optioneel). Deze is al een tijdje leverbaar/bestelbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
[...]
Een zgn. 'ebike muur' ... nee dus, tot nu toe niet ervaren. Bij weinig wind, vals plat omlaag ga ik al snel over de 25 km/u maar heb dan niet de ervaring dat de fiets dan plots inhoudt.
In de ECO stand kom je die muur ook vrijwel niet tegen. Hoe hoger de ondersteuning en hoe krachtiger de motor, hoe harder die muur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ron_Tweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Ik zou het niet weten. Ik ben meer fan van Supernova, tot aan vandaag.
Als dit allemaal niet lukt is de Spanninga Axendo 80 een serieuze optie en scheelt je een pak geld. Het is (grofweg) de opvolger van de Philips Saferide 80 die door sommigen hoger wordt aangeslagen dan Supernova's.

Voordeel is dat het heel erg een goede lamp is voor een relatief klein bedrag (20% van de m99 pro...) en die overal te krijgen is.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 07-01-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Ziet er geinig uit, maar niet voor woon-werkverkeer buiten de stad. Meer voor in de stad. Bovendien is een range van 50-80 km op een 2 KW accu niet echt indrukwekkend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Collega van mij vind de Brekr ook interessant. Hij moet 30 km per dag (45 km/u). Ik heb hem al gezegd dat hij dan beter een lader op het werk kan leggen. Die 30 km per dag op 1 lading kan in de winter nog wel eens kritisch worden.
Die opgegeven ranges zijn altijd te rooskleurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33

B64

Is dat een fiets? Ik zie geen trappers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Is dat een fiets? Ik zie geen trappers...
Het is dan ook een brommert ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Dit is mijn eerste e-bike. Vooraf had ik het idee maximaal €2500-3000 uit te geven, werd dus (aanzienlijk) meer. Wat ik wilde: schijfremmen, riem ipv. ketting en batterij in frame. Rijbereik ook belangrijk natuurlijk. Ik heb me in juli-augustus 2021 georienteerd op de mogelijkheden. Door corona was er zeker in het goedkopere segment weinig leverbaar. De Ultimate viel op door zijn sportieve uitstraling (en zithouding). En fietsen zonder trapondersteuning viel me zeker niet tegen. Uiteindelijk deze fiets in augustus besteld en begin december uitgeleverd gekregen.

Heb nooit naar de 'automaat' gekeken. De Ultimates C5 en C380 hebben wel een sterkere motor (maar accu met hetzelfde vermogen ...). Beiden zijn ook weer duurder dan de C8+ en ik zat al boven het budget.

Ultimate C8 fietst in het algemeen heel soepel en licht. Ik rij met een gemiddelde snelheid van zo'n 22 km/uur in de eco-stand. Heuvel op eventueel wat extra ondersteuning (woon-werk verkeer 2x9.5 km inclusief halverwege veerpont). Meest fiets ik in versnelling 5, continu trappend. Zonder ondersteuning gaat ie ook lekker licht. Je moet in het begin dan wel even 'door de motor' heen trappen en natuurlijk is er verschil tussen met/zonder. Maar een aantal km fietsen zonder ondersteuning omdat de accu (bijna)leeg is, is geen straf.

De eerste keer dat de accu aan de lader moest was na 220 km (26 december), toen ook vrij veel zonder ondersteuning gefietst. Ik heb de accu toen volgeladen en rij sindsdien continu met 'eco'-ondersteuning. Heb nu door de feestdagen wat minder gefietst, tot nu toe 96 km. De accu heeft nog 2 (volle) streepjes van de 5.

Op de display staat ook wat je rijbereik is, nu nog 48 km (ecostand). Dat bereik moet je met een flinke korrel zout nemen. Gisteren bijvoorbeeld waaide het stevig (wind tegen) en ben ik via de Wageningse berg naar mijn werk gegaan. Het verbruik is dan opeens 40 km (wat in het echt dus 9.5 km is). Terug met wind mee, gaat het rijbereik weer omhoog ...

Wat jammer is, heb je een nieuwe fiets en dan wordt ie smerig van al de klei op de Betuwse wegen. Wat weer leuk is, is dat met een doekje en een tuinslang de fiets zo weer schoon is. En dan is die riem ideaal.

Mooi dat hij je bevalt :)

Alleen op eco trappen is voor mij (artrose) geen optie en de meeste kilometers maak ik in stand tour. Heel erg wind tegen op de sport stand en wind mee op eco of helemaal uit.
Ik pers er een kleine 100 km uit. Ik heb een e-bike gekocht om mij te helpen. Dat betekend in mijn ogen dat er ook goede ondersteuning moet zijn. Anders zou ik prima toekunnen met een licht lopende gewone fiets.

Het resterende bereik keldert hier ook naar beneden als ik wind op de kop heb en neemt toe bij wind in de rug. De boordcomputer berekend dan ook hoe ver je nog zou kunnen fietsen in (die/deze) omstandigheden. Dit is pas echt een schatting. Die berekend de resterende capaciteit met het actuele gebruik aan vermogen.

Ik zou me er geen zorgen over maken. En ja, mijn fiets is ook niet meer de schoonste. Hier veel landwegen en nattigheid, dus poetsen heeft bijna geen zin. Het overtollige zand kun je bij een droge fiets eraf borstelen met een zachte borstel. Zo doe ik dat.

Maar mijn Gazelle is nog steeds going on ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

roffeltjes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Als dit allemaal niet lukt is de Spanninga Axendo 80 een serieuze optie en scheelt je een pak geld. Het is (grofweg) de opvolger van de Philips Saferide 80 die door sommigen hoger wordt aangeslagen dan Supernova's.

Voordeel is dat het heel erg een goede lamp is voor een relatief klein bedrag (20% van de m99 pro...) en die overal te krijgen is.
Het is al gelukt, het bleek aan een vuiltje te liggen in de connector met de lamp, dat is even schoon geblazen en er is contactspray gebruikt en voila het werkt. De Supernova is wel 450lm / 150lx is toch een pak meer dan de Spanninga. En groot licht is zelfs 1200lm / 270lx.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
jimh307 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Mooi dat hij je bevalt :)
Alleen op eco trappen is voor mij (artrose) geen optie en de meeste kilometers maak ik in stand tour. Heel erg wind tegen op de sport stand en wind mee op eco of helemaal uit.
Ik pers er een kleine 100 km uit. Ik heb een e-bike gekocht om mij te helpen. Dat betekend in mijn ogen dat er ook goede ondersteuning moet zijn. Anders zou ik prima toekunnen met een licht lopende gewone fiets.
Ik zit vlak voor mijn pensionering en mijn werkgever heeft een gunstige fietsregeling. Vandaar dat ik de fiets (ook voor de toekomst) heb aangeschaft. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echoes
Jos_M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]
Heb jij ook nog andere merken of modellen overwogen naast die C8?
Als nieuweling op het gebied van het kopen een ebike, heb ik me verbaasd over het grote aantal merken. Verder viel het op dat veel fietsen uitverkocht waren en lange levertijden hadden(juli-augustus 2021).

Desondanks heb ik toch een aantal fietsen uit kunnen proberen. Voor mij belangrijke punten.
  • Budget €2500-€3000
  • Fietsen met ondersteuning
  • Fietsen zonder ondersteuning
  • Uiterlijk van de fiets
  • Hoe zit je erop (sportieve houding).
  • Gesloten kettingkast (modder in de polder), alternatief belt/riem
  • Schijfremmen.
Mijn ervaring, als je stopt met trappen, stopt de ondersteuning (logisch) en als je begint met trappen duurt het kortere of langere tijd voordat de ondersteuning weer aangaat. Dat is als gewone fietser echt wennen. Vandaar ook dat ik (nu nog) continu trap. Ik denk dat je door continu te trappen ook een groter rijbereik hebt.
En verder: de ene fiets trapt zwaarder dan de ander zonder ondersteuning.

Ik heb op een Flyer Upstreet5 5.40 gereden en dat vond ik echt genieten. Dan heb je niet in de gaten wanneer de motor aan of uit gaat, fietst heel natuurlijk. Alleen de prijs ... en open kettingkast.

Giant vond ik zwaar trappen als de motor uit is en ondersteuning onrustig (weet niet meer of dat een automaat was).

Elke fiets heeft zijn voor en na. Ga het zelf ondervinden zou ik zeggen. Een fietservaring is en blijft heel persoonlijk.

Het budget wat ik vooraf in gedachten had, daar ben ik ruim over heen gegaan.

Verder, ik ben echt geen ebike expert. Heb er nu een aangeschaft omdat mijn pensionering er aan komt en de werkgever een gunstige fietsregeling heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door echoes op 08-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
echoes schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Ik zit vlak voor mijn pensionering en mijn werkgever heeft een gunstige fietsregeling. Vandaar dat ik de fiets (ook voor de toekomst) heb aangeschaft. :)
Groot gelijk heb je :)

Nu je ook ouder wordt is/wordt ondersteuning fijn. Je zal niet altijd zo fit blijven en daarom ben je mooi gedekt voor de toekomst.

Ik kocht mijn eerste e-bike in 2006, dus ik heb al een tijdje ervaring met elektrisch fietsen. Ik lijd aan artritis en heb de ondersteuning dan ook echt nodig. De ene keer meer dan de andere keer.
Ik ben dan ook zo ongeveer een pioneer op gebied van elektrisch fietsen en ik heb diverse modellen gehad waaronder ook een chinees modelletje. Die chinees was na 2600km al op en rijp voor de sloop. Het fijnste model is dit exemplaar en daarvoor mijn vorige:
Qwic premium MN330 was mijn vorige e-bike en dat was zeker een fijne fiets, alleen had die nogal last van kwaaltjes zoals een slecht achterwiel (menig spaak is daar gesprongen) en die had een 90nm Brose middenmotor (hier ook wel MM genoemd). Echter na 20.500 km begon de Brose MM echt te slijten en was het alles of niets. Die fiets is diverse keren terug gemoeten naar de FM (fietsenmaker, hier vaak FM).
De Gazelle is mijn eerste fiets die nog geen mankementjes heeft. Dit model is foutloos en daar ben ik dan ook gerust op. Het kan altijd nog wel eens komen, maar bij deze FM heb ik het grootste vertrouwen. Elektrische leenfiets is geen probleem bij deze FM en ze luisteren goed naar hun klanten.
Ook heeft deze fiets geen last van nattigheid. Hij is al meerdere keren 'gedoopt' en geeft geen krimp. Mijn Qwic wou wel eens lastig doen bij nat weer. Dit exemplaar in zijn geheel niet.

Een tip die ik je wel wil meegeven is om de bedrading bij de overgangen (waar hij het display/lamp/controller ingaat) te voorzien van een tufje WD40. Dan kan water daar niet meer in.

Maar verder respect dat je lekker gaat fietsen met hulp. dat houd je fit en veerkrachtig. Hoe vaak zou ik gaan fietsen als ik geen e-bike had? Misschien helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

jimh307 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Een tip die ik je wel wil meegeven is om de bedrading bij de overgangen (waar hij het display/lamp/controller ingaat) te voorzien van een tufje WD40. Dan kan water daar niet meer in.
WD40 lijkt mij juist geen handig spul, want dat is een ontvetter. Een siliconenspray lijkt mij een betere suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Jos_M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:42:
[...]

WD40 lijkt mij juist geen handig spul, want dat is een ontvetter. Een siliconenspray lijkt mij een betere suggestie?
Op kabels maakt het niet zo veel uit. Beide (WD40, siliconenspray) verdrijven vocht.

De riem heb ik al eens ingevet met siliconenspray en dat werkte miraculeus :)
Zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Op kabels maakt het niet zo veel uit. Beide (WD40, siliconenspray) verdrijven vocht.

De riem heb ik al eens ingevet met siliconenspray en dat werkte miraculeus :)
Zeker het proberen waard.
WD40 verdampt snel, dat is na een paar dagen weg en komt het vocht terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag terug de fiets van stal gehaald. Hoe heerlijk is het bij een zonnetje om terug een ondersteund rondje te rijden.
Iedere keer vind ik dat die ondersteuning zo mooi en geleidelijk verloopt, echt genieten.

Nu een kort vraagje voor de techneuten.
Mijn fiets is nu bijna 2 jaar oud en er staan 3500 km op.
Ik heb die na 6 maand en 1000 km nog eens binnengebracht bijnde FM voor nazicht.
Ondertussen weet ik dat gewoon alles prima werkt en vast zit. Spaken staan op spanning, remmen lopen niet aan, nergens speling, riem en tandwielen zijn nog prima etc.

Wat denken julle, toch eens binnen brengen voor de garantie af loopt, of gewoon fietsen en pas iets doen als er iets mis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Ik breng de fiets normaal gesproken ook niet naar de FM, tenzij er iets mis is. Wat ik wel merk is dat de fiets iedere keer toch weer lekkerder fietst, dan het moment dat de fiets achterliet bij de FM.
Mijn FM zet alles weer in het vet als deze een beurt krijgt en dat is te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12 WD40 verdampt inderdaad, maar de vochtafdrijvende werking blijft wel even in tact hoor :) . Beter siliconenspray gebruiken. Dat klopt. Vaseline kan ook.

Over dat onderhoud: blijf het schema volgen, dus ook als alles goed (is/lijkt) omdat:
->Garantie. Bij Gazelle bijvoorbeeld is het onderhoud nodig voor de garantie.
->Er zal altijd wel een onderdeel zijn dat binnen de onderhoudsbeurt aandacht verdient. Alles kan 100% lijken, als je door fietst totdat er iets kapot gaat zijn de kosten navenant hoger en is de slijtage hoger.
->Als alles zo goed is als het blijkt zijn de kosten ook laag. Om de 5000km nazien is een hele goede gewoonte. Ik doe dat dus zeker.

Verder fijn dat je fiets zo lekker loopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 15:34
jimh307 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:31:
@Kraz @dennisfr @Tiimbo1991 @echoes

4+1 Gazelle Ultimate rijders hier in dit draadje :) Ik vind dit wel leuk want zo kunnen we elkaar helpen delen met ervaringen, tips en informatie. Het lijkt me leuk om wat meer op de hoogte te blijven over dit model, dus heb je vragen, opmerkingen of wat ook; meld het hier.

De Gazelleclub :)
Daar kun je nu dus 4+1+1 van maken. Eind november reeds gekregen en na 600km meer dan tevreden. Remmen en belt even laten bijstellen vorige week en dat was alles wat er nodig was na het inrijden. En nu heerlijk verder toeren. Wat mij opvalt is de je nauwelijks merkt dat de ondersteuning boven de 25 km/u wegvalt.
Beltdrive lijkt ook wat directer te zijn in krachtoverbrenging dan een ketting, maar dat zal meer tussen de oren zitten 8)7
Kortom, enorm blij met deze aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Even vraagje mbt bandendruk:
buurvrouw had mijn dr vriendin fiets geleend en ik kreeg hem met knalharde banden terug. Na navragen bleek dat de buurman er ergens in de 5 bar erin had gepompt

Ik heb het niet nagemeten maar zo snel mogelijk lucht eruit gehaald (24 uur later). Op de band staat 2.8-4.1 bar

Nu vroeg ik mij af: kan dit de band beschadigd hebben? Ik vervang namelijk liever pro actief het spul dan dat ik straks klapband heb met 2 kids op de fiets :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:11:
Ik breng de fiets normaal gesproken ook niet naar de FM, tenzij er iets mis is. Wat ik wel merk is dat de fiets iedere keer toch weer lekkerder fietst, dan het moment dat de fiets achterliet bij de FM.
Mijn FM zet alles weer in het vet als deze een beurt krijgt en dat is te merken.
Maar welke onderdelen zijn dat dan? Stuuras, trapas (kan je niet aan bij een motor dacht ik) en naaf (enviolo is gesmeerd for life).

Ik twijfel omdat er eigenlijk niks is waar er iets mee moet. De motor open gooien … heb ik meer schrik van dan dat die gewoon dicht blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:33:
buurvrouw had mijn dr vriendin fiets geleend en ik kreeg hem met knalharde banden terug. Na navragen bleek dat de buurman er ergens in de 5 bar erin had gepompt

Ik heb het niet nagemeten maar zo snel mogelijk lucht eruit gehaald (24 uur later). Op de band staat 2.8-4.1 bar

Nu vroeg ik mij af: kan dit de band beschadigd hebben? Ik vervang namelijk liever pro actief het spul dan dat ik straks klapband heb met 2 kids op de fiets :)
Kan geen kwaad, maar inderdaad goed dat je de druk er af gehaald hebt.
Ik rij op 3 / 3.5 bar met 50mm brede banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

De band is het punt niet. Die rekt wel op. Het risico is dat je velg knapt of scheurt. Waarschijnlijk vooral als je er vervolgens ook mee gaat rijden.

Maar dit is maar een kleine overschrijding. Die zou je ook hebben door op de fiets te zitten met wat extra gewicht

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Tommie12
Inderdaad. Zo ongeveer wat los kan.
Bij de laatste beurt (6 maand in bezit) is het volgende gedaan:
Riemspanning gecontroleerd en gesteld (indien nodig)
Remmen ontlucht. Schijnt normaal te zijn na 6 maand.
Remmen afgesteld. Ik vermoed de remklauw t.o.v de schijf afgesteld. Het is een 4 zuiger variant.
De steekassen van de wielen gereinigd en ingevet
Balhoofdlager gesteld.
Banden opgepompt
Schoongemaakt.
Zadelpen ingevet (helpt tegen kraken van zadel)

Wat ik merkte van dit alles.
Minder bijgeluiden.
Fiets loopt soepeler
Remmen grijpen weer beter aan.

De motor blijft normaal gesproken dicht. Al zit ook daar wel iets van vet in. Mijn FM haalt de zijkap er na een bepaald aantal kilometers er wel af om er weer vers vet in te stoppen. Meer kan er niet aan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Athome op 09-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Thnx
Is gewoon standaard 28x1.75 band dacht ik

Fiets is dus wel gebruikt, kilometer of 15, voordat ik er achter kwam

Ergste is nog wel dat die buurman een opmerking maakte over dat de bandrn moesten worden opgepompt en mn vriendin duidelijk nee had gezegd.

Maar als ik het zo lees zal het wel meevallen. Gewoon altijd klote als je zelf zuinig bent op je spullen en iemand dat verstoort

Laatste keer dat die iets leent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Ik denk zelf dat een te zachte band meer schade aan het karkas kan aanbrengen dan een te hard opgepompte band. Maar die maximale waarde staat er niet voor niets op. Echter zoals aangegeven, voor even (ook die 15 kilometer niet) zal het niets uit maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Thnx! Ben ik weer gerustgesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@laurens0619 Nee, de band raakt daardoor niet beschadigd. Ik heb jarenlang met 5 bar gefietst en de banden waren nog steeds dik in orde. Comfortabel is inderdaad anders. Tegenwoordig kies ik de gulden middenweg.. Eerder iets zachter dan erg hard.
Des te verder een band inveert des te sneller slijt deze, maar nu is een band van een fiets ook niet zo duur.

@smurf_nl Welkom bij de club *O*
Nummer 6 is een feit en dat doet mij deugd :) De riem is zeker direct en dat hoort ook zo. Ik kan dit wel waarderen. Alleen resonanties worden wel direct doorgegevan, dus dat is het enigste miniscule minpuntje.
* oja, jimh307 mag zijn fiets wel weer eens gaan poetsen; donderdag de onderhoudsbeurt en dan krijgt de naaf een badje.

Ik heb bij Gazelle wel het idee dat de hoge prijs ook gerechtvaardigd is. Het is een oerdegelijke fiets met zeer goede rijeigenschappen.

Met mijn vorige fiets; de Qwic premium mn330 was ik de enigste met dat model, nu zijn het er 6 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:46:
Ik denk zelf dat een te zachte band meer schade aan het karkas kan aanbrengen dan een te hard opgepompte band.
Ja, absoluut waar, een band kan na vaak "zwikken"in een bocht inderdaad structuur verliezen waardoor het karkas daar kapot gaat. Gek genoeg is dat met hele dure banden (Panaracer, Compass) eerder het geval dan goedkopere. De reden is dat die goekopere banden meer rubber over het karkas hebben gesmeerd, daar waar dure banden op die plek heel weinig materiaal hebben. Dure banden zijn soepeler, dus ze vervormen gewoon makkelijk. Maar laten we dat risico vooral niet overdrijven.

Het belangrijkste is dat te harde banden niet fijn rijden en dat heel veel mensen banden standaard veel te hard pompen :+

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 09-01-2022 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:01:

Ik heb die na 6 maand en 1000 km nog eens binnengebracht bijnde FM voor nazicht.
Ondertussen weet ik dat gewoon alles prima werkt en vast zit. Spaken staan op spanning, remmen lopen niet aan, nergens speling, riem en tandwielen zijn nog prima etc.

Wat denken julle, toch eens binnen brengen voor de garantie af loopt, of gewoon fietsen en pas iets doen als er iets mis is?
Ik zeg: Gewoon mee gaan fietsen, sowieso, die fiets is nog gloednieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:17:
->Garantie. Bij Gazelle bijvoorbeeld is het onderhoud nodig voor de garantie.
Is dat zo? Ik lees alleen dat Gazelle adviseert om jaarlijks de fiets langs te brengen. Dat lijkt me op zich wel goed advies voor een heleboel mensen (mijn vrouw en broer merken het ook niet als de boel rammelt), maar als je er zelf goed op let kan je daar best van afwijken. Ik ben bijna altijd scherper op slijtage dan mijn FM, ik vertel hem welke onderdelen ik niet meer vertrouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:41:
@Tommie12
Inderdaad. Zo ongeveer wat los kan.
Bij de laatste beurt (6 maand in bezit) is het volgende gedaan:
Riemspanning gecontroleerd en gesteld (indien nodig)
Remmen ontlucht. Schijnt normaal te zijn na 6 maand.
Remmen afgesteld. Ik vermoed de remklauw t.o.v de schijf afgesteld. Het is een 4 zuiger variant.
De steekassen van de wielen gereinigd en ingevet
Balhoofdlager gesteld.
Banden opgepompt
Schoongemaakt.
Zadelpen ingevet (helpt tegen kraken van zadel)

Wat ik merkte van dit alles.
Minder bijgeluiden.
Fiets loopt soepeler
Remmen grijpen weer beter aan.

De motor blijft normaal gesproken dicht. Al zit ook daar wel iets van vet in. Mijn FM haalt de zijkap er na een bepaald aantal kilometers er wel af om er weer vers vet in te stoppen. Meer kan er niet aan doen.
Wat heb ik zelf al gedaan:
- riemspanning gecontroleerd ( en toestand van de tandwielen)
- banden pomp ik maandelijks
- zadelpen is al 12 maand niet verzet, dus vet is er nog
- spaakspanning gecontroleerd en alles is ok.
- banden vervangen na ca 500km omdat ik breder en ander profiel wou
- geen steekassen, gewoon wielmoeren achter en snelspanner voor. Geen vet nodig
- remblokken achter vervangen, en klauw gecentreerd. Niks loopt aan. Remmen grijpen ook vlot aan na ca 1cm aantrekken van de hendels, dus ontluchten lijkt me niet nodig.
- balhoofdlager zat wat los na een week, maar dat werd terug goed gesteld.

Tja, dat is het, dus ik zou niet weten wat de FM kan bijdragen. Verder zijn er de motor en naaf, maar die zijn in principe onderhoudsvrij. Ik hoor en voel niks speciaals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
[...]

De band is het punt niet. Die rekt wel op. Het risico is dat je velg knapt of scheurt. Waarschijnlijk vooral als je er vervolgens ook mee gaat rijden.

Maar dit is maar een kleine overschrijding. Die zou je ook hebben door op de fiets te zitten met wat extra gewicht
Een velg kan wel 5-6 bar aan hoor. Gescheurde of gebarsten velg komt voor ofwel na een beschadiging, ofwel als de velg bijna weg is door slijtage van velgremmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Een velg kan wel 5-6 bar aan hoor. Gescheurde of gebarsten velg komt voor ofwel na een beschadiging, ofwel als de velg bijna weg is door slijtage van velgremmen.
Ja 5 bar blijft alles heel.
Wat ik bedoelde is dat als je de druk verder verhoogt de velg het eerste is dat zal bezwijken. Zeker als die versleten of beschadigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08
Alleen resonanties worden wel direct doorgegevan, dus dat is het enigste miniscule minpuntje.
Zo'n riem geeft echt niks door.
Monteer eens andere banden: vrijwel zeker komt de resonantie die je ervaart van de Schwalbe Energizers Plus banden: Onverslijtbaar maar die produceren echt vreselijk veel lawaai en trillingen die je door de hele fiets kunt voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:26:
Alleen resonanties worden wel direct doorgegevan,
Dat zou toch niet horen. Het bovenstaande advies van andere banden lijkt me wel een goede.

Ik ben zelf een enorm fan van de Supreme. Ze worden geloof ik niet meer gemaakt, maar zijn nog goed te krijgen (oa Rose). En anders de Allmotions.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 09-01-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08
roffeltjes schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Ik ben zelf een enorm fan van de Supreme. Ze worden geloof ik niet meer gemaakt, maar zijn nog goed te krijgen (oa Rose). En anders de Allmotions.
Ik heb de 50 mm Supremes op onze Gazelle Ultimates C380 gemonteerd::echt een wereld van verschil!!!

op de Nl site van Schwalbe zie ik die idd niet meer staan. Maar op de Duitse wel: vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Simple mind schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ik heb de 50 mm Supremes op onze Gazelle Ultimates C380 gemonteerd::echt een wereld van verschil!!!

op de Nl site van Schwalbe zie ik die idd niet meer staan. Maar op de Duitse wel: vreemd toch?
Dat is idd vreemd. verklaart wel dat ik ze nog goed kan krijgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

Nee. Dat heeft je band niet beschadigd. Hij beschadigd pas als hij eraf knalt. Gewoon op de juiste druk oppompen en met een gerust hart verder fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Een velg kan absoluut niet knappen of scheuren door luchtdruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:01:
Vandaag terug de fiets van stal gehaald. Hoe heerlijk is het bij een zonnetje om terug een ondersteund rondje te rijden.
Iedere keer vind ik dat die ondersteuning zo mooi en geleidelijk verloopt, echt genieten.

Nu een kort vraagje voor de techneuten.

Na de eerste beurt bij 500-1000km is het goed om je fiets bij een vaste tijd of kilometers voor onderhoud te brengen. Ik adviseer 2500-4000km, wat voor de meeste mensen jaarlijks is. Iets langer doorfietsen kan geen kwaad mits je zelf oplet en dan met name een beetje op je remmen let. Vastzittende rem klauwen en versleten remblokjes komt bij mensen die +5000km niet geweest zijn wel eens voor en kan juist meer kosten opleveren.

Je garantie is niet afhankelijk van wanneer je de fiets voor onderhoud brengt. Immers, je mag ook zelf je fiets onderhouden. Wel is garantie niet van toepassing op gevolgen van achterstallig onderhoud. Voorbeeld: die aangekoekte rem klauw kan bij tijdig onderhoud vrij gemaakt worden. Of je moet klauw en vaak ook schijf vervangen als je er mee door fietst.

Je fietst blijkbaar ook wanneer zout gestrooid is. Dat is natuurlijk top. Dan is het wel verstandig zelf eens extra te poetsen en/of de fiets in januari/februari wél voor onderhoud te brengen. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat ook aluminium en RVS corrodeert als je er zout op laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:44:
[...]

Een velg kan absoluut niet knappen of scheuren door luchtdruk.
Op andere forums denkt men daar anders over. Er komen gigantische krachten op de velg.
Ik zat vroeger veel op het forum van de wereldfietser, en daar werd dit altijd vermeld.
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=27832#p267704

Wat bezwijkt volgens jou dan als eerste? de buitenband?

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-01-2022 07:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
de Peer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:18:
[...]

Op andere forums denkt men daar anders over. Er komen gigantische krachten op de velg.
Ik zat vroeger veel op het forum van de wereldfietser, en daar werd dit altijd vermeld.

De toleranties van de velg liggen veel hoger dan die van een binnenband. Je binnen and zal het dus veel eerder begeven. De velg is pas een bottleneck als je tubeless rijdt meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op maandag 10 januari 2022 @ 01:01:
[...]

Na de eerste beurt bij 500-1000km is het goed om je fiets bij een vaste tijd of kilometers voor onderhoud te brengen. Ik adviseer 2500-4000km, wat voor de meeste mensen jaarlijks is. Iets langer doorfietsen kan geen kwaad mits je zelf oplet en dan met name een beetje op je remmen let. Vastzittende rem klauwen en versleten remblokjes komt bij mensen die +5000km niet geweest zijn wel eens voor en kan juist meer kosten opleveren.

Je garantie is niet afhankelijk van wanneer je de fiets voor onderhoud brengt. Immers, je mag ook zelf je fiets onderhouden. Wel is garantie niet van toepassing op gevolgen van achterstallig onderhoud. Voorbeeld: die aangekoekte rem klauw kan bij tijdig onderhoud vrij gemaakt worden. Of je moet klauw en vaak ook schijf vervangen als je er mee door fietst.

Je fietst blijkbaar ook wanneer zout gestrooid is. Dat is natuurlijk top. Dan is het wel verstandig zelf eens extra te poetsen en/of de fiets in januari/februari wél voor onderhoud te brengen. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat ook aluminium en RVS corrodeert als je er zout op laat zitten.
Een klauw die vastzit zou ik wel merken, en na een rit door smurrie of zout ga ik even met de tuinslang over mijn fiets, en dan gaat die het tuinhok in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Speciaal schadebeeld... hier is waarschijnlijk toch meer aan de hand geweest, en waarschijnlijk ook een druk van ver boven de 10 bar.

Maar een keertje 5 bar in een band... no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
De laatste tijd niet veel gefietst i.v.m. het wederom verplicht continu thuiswerken, maar afgelopen week een tochtje gemaakt door het Noordhollands Duinreservaat. Ik lees veel dat de 85 NM Bosch Performance CX in mijn Dutch ID Phantom overkill is voor het platte Nederland maar hier in de heuvelachtige duinen was het zeker geen overkill :)

Mijn Kiox display gaf afgelopen week ook een fout 770.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5aGVWPnQRGec8QNhmOBlUbY-p8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9fGW0EZ4Yxbo15jVE3wgDc8I.jpg?f=user_large

Volgens de website van Enviolo een input snelheid sensor fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ0mCczqSO2Tnhj2622Mz0l1z24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erMcEZKbwefGFNiDeLkKIRiO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op OK gedrukt en merkte verder niks anders dan normaal en op de terugweg zag ik ook geen foutmelding meer. Zolang de foutmelding niet (steeds) terugkeert hoef ik me denk ik geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Simple mind schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Zo'n riem geeft echt niks door.
Monteer eens andere banden: vrijwel zeker komt de resonantie die je ervaart van de Schwalbe Energizers Plus banden: Onverslijtbaar maar die produceren echt vreselijk veel lawaai en trillingen die je door de hele fiets kunt voelen.
Ik zeg niet per se dat je ongelijk hebt, maar ik heb dezelfde fiets als @jimh307 en ik merk dezelfde resonantie. Het komt voor mijn gevoel uit de aandrijflijn: ik voel het namelijk van uit de trappers en niet in het zadel/stuur.
Bovendien is het een stuk minder geworden nadat de fietsenmaker de riem iets losser heeft gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisfr op 10-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Als je de band te hard oppompt (of hij niet goed gemonteerd is) knalt hij een keer van de velg af. Daarbij knalt dan de binnenband kapot en soms beschadigd de buitenband.

Op dat forum lees ik niet dat ze uit kunnen sluiten dat het door oppompen kwam. Ik zeg niet dat t niet kan, maar zou wel een hele extreme uitzondering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
dennisfr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Ik zeg niet per se dat je ongelijk hebt, maar ik heb dezelfde fiets als @jimh307 en ik merk dezelfde resonantie. Het komt voor mijn gevoel uit de aandrijflijn: ik voel het namelijk van uit de trappers en niet in het zadel/stuur.
Bovendien is het een stuk minder geworden nadat de fietsenmaker de riem iets losser heeft gezet.
Het losser zetten van de riem is zo gedaan, dan kan je testen of het helpt. Ik fiets al jaren met een veel lossere riem dan aanbevolen sinds ik artikelen las waarin dit door wereldfietsers werd aanbevolen. Als je riem er niet afloopt kan het geen kwaad. Banden vervangen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Op mijn Riese und Muller merk ik onder bepaalde omstandigheden ook resonantie van de riem. Het is niet veel maar het lijkt alsof de verbinding naar achterwiel dan wat rauw verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Yosemite schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:25:
De laatste tijd niet veel gefietst i.v.m. het wederom verplicht continu thuiswerken, maar afgelopen week een tochtje gemaakt door het Noordhollands Duinreservaat. Ik lees veel dat de 85 NM Bosch Performance CX in mijn Dutch ID Phantom overkill is voor het platte Nederland maar hier in de heuvelachtige duinen was het zeker geen overkill :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb op OK gedrukt en merkte verder niks anders dan normaal en op de terugweg zag ik ook geen foutmelding meer. Zolang de foutmelding niet (steeds) terugkeert hoef ik me denk ik geen zorgen te maken.
Kijk eens of het magneet in het achterwiel toevallig niet wat verdraaid of verschoven is. De magneten verdraaien redelijk makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Yosemite schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even in de gaten houden anders aan de computer laten hangen bij de FM. Ik heb naast de Phantom ook een Urban Arrow LTD, daar heb ik dezelfde error elke keer als ik de fiets aanzet. Deze moet nog terug want de Enviolo sensor wordt vervangen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het oorspronkelijke niet helemaal goed gelezen. Komt de Error 770 soms naar voren bij de Enviolo Automatiq?
Ik zou namelijk niet weten waarom de standaard handbediende variant dit electronische probleem zou opwekken.

[ Voor 33% gewijzigd door Athome op 10-01-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Athome schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:39:
Het oorspronkelijke niet helemaal goed gelezen. Komt de Error 770 soms naar voren bij de Enviolo Automatiq?
Ik zou namelijk niet weten waarom de standaard handbediende variant dit electronische probleem zou opwekken.
De fiets heeft inderdaad een Enviolo Automatiq.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Ja, de Automatiq. Ik kwam de foutmelding beschrijving tegen op https://support.enviolo.c...atic-Bosch-Fout-diagnose-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:59
smurf_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Daar kun je nu dus 4+1+1 van maken. Eind november reeds gekregen en na 600km meer dan tevreden. Remmen en belt even laten bijstellen vorige week en dat was alles wat er nodig was na het inrijden. En nu heerlijk verder toeren. Wat mij opvalt is de je nauwelijks merkt dat de ondersteuning boven de 25 km/u wegvalt.
Beltdrive lijkt ook wat directer te zijn in krachtoverbrenging dan een ketting, maar dat zal meer tussen de oren zitten 8)7
Kortom, enorm blij met deze aanschaf :)
Laat ik me hier dan ook maar melden. :P #7 met een Gazelle Ultimate C8 HMB Belt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5bmxxlqbcsX843ZezPBnElHXgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5VmzOBqvZr6AioZvR0KKfQT.jpg?f=fotoalbum_large

Eind november ben ik opzoek gegaan voor een goede fiets voor o.a. woon-werkverkeer en wat recreatieve ritjes. Veel gelezen over de diverse mogelijkheden, reviews, type motoren, frametypes en en ervaringen uit o.a. dit topic. Eigenlijk vooraf geen spannende eisen gesteld, behalve dat ik toch graag een belt drive wilde en een fiets die er ook nog wel leuk uitziet. (Lees: een accu in of onder de bagagedrager was geen optie). Daarnaast nog de belangrijkste eis: leverbaar voor het einde van 2021… O-)

In de eerste zoekactie en gesprekken kwamen al snel de populaire (hippe) merken voorbij, zoals VanMoof, Cowboy, maar veel van deze fietsen zijn toch meer voor de gemiddelde Nederlander die wat zoekt voor stadsritjes en een die een gemiddelde (been)lengte heeft waarbij framemaat 58 voldoet. Gezien dit geen doen is met mijn lengte ben ik vrij snel afgestapt van het idee om met een “goedkope” elektrische fiets te kunnen slagen. In de familie hoorde ik o.a. positieve geluiden over de fietsen van Riese Müller, Das Ebike, Winora en Kalkhoff en met dit in het achterhoofd ook gerichter gezocht naar de wat Duitse merken voor het maken van de proefritten.

Bij 12Gobiking o.a. de Kalkhoff Image 3B, Image 5B, Batavus Finez E-Go Power, Pegasus Tecaro Evo NV Belt geprobeerd en na een flink aantal proefrondjes tot de conclusie gekomen dat de NuVinci traploze versnelling voor mij niet lekker werkte en de Nexus 5 naaf niet het schakelbereik gaf waar ik naar zocht. Voor mijn gevoel mistte er bij de Nexus net een versnelling tussen de 4 en 5 en waren de andere versnellingen vezels te licht.
De Kalkhoff Image was na alle proefritten de serieuze kanshebber, alleen was een framemaat 60 van het model dat ik voor ogen had op dat moment niet voorradig in de showroom. Afgesproken was om het model te reserveren en uit voorraad te halen, zodat ik de volgende week langs zou kunnen komen voor een proefrit oo dit model.Dit is dan ook mijn redding geweest :) , want tijdens het tweede bezoek heb ik toch ook nog eens de Gazelle Ultimate C8 geprobeerd. Op de een of andere reden dacht ik dat deze fiets te klein of te sportief zou zijn, maar na een proefrit was ik gelijk overtuigd. De zithouding is voor mij t.o.v. de Kalkhoff vele malen fijner, een betere controle en voor mijn gevoel veel stabieler en wendbaarder in de bochten. Als extra bonus Isa’s dit model ook nog eens in framemaat 65 in voorraad en vrijwel direct leverbaar :D

Na een weekje wachten ben ik dus sinds begin december ook eigenaar van de mooie Gazelle Ultimate C8!
Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, hierbij nog wat foto’s :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qut8d8Q5LdACXSI40hZzfla4PVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I17jy42XdXstQWvlWSxSmjjY.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste ervaringen na een maandje zijn erg goed, ik merk wel dat ik nog te veel/hard wil en al snel boven de 27 à 28km/h zit. Zonder al te veel wind is dit ook prima te fietsen, maar met wind tegen is het toch net dat beetje extra inspanning dat zorgt voor een wat bezwete rug.

Minpuntje is tot nu toe alleen de bagagedrager. Door de wat aparte en hoekige vorm van de buizen is de Ortlieb fietstas niet zonder wat improvisatie strak vast te zetten.

Op naar de vele fiets kilometers en dat het snel zonniger/droger mag worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb iets vreemd met mijn fietsketting bij mijn fiets met bafang motor.

Als ik in een hogere ondersteuningstand fiets, en daardoor vaak dus een kleiner kransje van de cassette, komt er soms een schakel van de ketting vast (gebogen) te zitten. Ik kan dan niet doorfietsen (doorslaan) maar wel bij een iets lagere ondersteuning en groter kransje achter.

Waarom komt die schakel vast te zitten bij kleiner kransje / hogere ondersteuning?

Wordt er door de grotere kracht meer troep tussen de schakels geperst? of vanwege meer buiging door het kleinere kransje?

De ketting is net nieuw (ik rij er nu een paar dagen op) en heb ik meerdere malen royaal in de wet lube gezet (en daarna goed afgenomen met doek)

Ik dacht eerst dat het aan de specifieke schakel lag. Maar na veel frustratie heb ik die vervangen door een quick link. Maar 1 dag later kwam er een andere schakel vast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
.....
Waarom komt die schakel vast te zitten bij kleiner kransje / hogere ondersteuning?
.....
De ketting is net nieuw (ik rij er nu een paar dagen op) en heb ik meerdere malen royaal in de wet lube gezet (en daarna goed afgenomen met doek).....
Een nieuwe ketting heeft ook minder speling op de schakels. Doordat de ketting op het kleinste kransje ook schuiner naar het kettingwiel loopt en misschien het kransje ook wat meer ingesleten is, is er een kans dat een minder soepele nieuwe ketting voor problemen zorgt.
Alleen olie zal dat probleem niet oplossen. Misschien dat het "masseren" van de kettingschakels wel kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
Ik heb iets vreemd met mijn fietsketting bij mijn fiets met bafang motor.

Als ik in een hogere ondersteuningstand fiets, en daardoor vaak dus een kleiner kransje van de cassette, komt er soms een schakel van de ketting vast (gebogen) te zitten. Ik kan dan niet doorfietsen (doorslaan) maar wel bij een iets lagere ondersteuning en groter kransje achter.

Wordt er door de grotere kracht meer troep tussen de schakels geperst? of vanwege meer buiging door het kleinere kransje?

De ketting is net nieuw (ik rij er nu een paar dagen op) en heb ik meerdere malen royaal in de wet lube gezet (en daarna goed afgenomen met doek)

Ik dacht eerst dat het aan de specifieke schakel lag. Maar na veel frustratie heb ik die vervangen door een quick link. Maar 1 dag later kwam er een andere schakel vast te zitten.
Heb je de cassette/tandwielen mee vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Heb je de cassette/tandwielen mee vervangen?
cassette wel. Voorblad niet (leek me nog niet nodig). Pas 2300 km mee gereden namelijk (2 maanden)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Een nieuwe ketting heeft ook minder speling op de schakels. Doordat de ketting op het kleinste kransje ook schuiner naar het kettingwiel loopt en misschien het kransje ook wat meer ingesleten is, is er een kans dat een minder soepele nieuwe ketting voor problemen zorgt.
Alleen olie zal dat probleem niet oplossen. Misschien dat het "masseren" van de kettingschakels wel kan helpen.
Masseren heb ik een week lang elke dag gedaan voor de bewuste vaste schakel. Op dat moment kwam hij dan wel los, maar zodra ik weer fiets met hoge ondersteuning kwam hij weer vast te zitten. Toen ik dat zat was (telkens handschoenen aan en weer weggooien) heb ik die schakel dus helemaal verwijderd. En tot mijn verbazing heb ik hetzelfde probleem nu op een andere plek in de ketting.

Als ik jouw verhaal lees zou het dus misschien ook zo kunnen zijn dat na een paar weken er meer speling ontstaat en ik dan wellicht wel de kleinere kransjes kan bereiken. Daar zou ik nog mee kunnen leven.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Martensupport Proficiat met je mooie fiets en welkom bij de Gazelle club *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Masseren heb ik een week lang elke dag gedaan voor de bewuste vaste schakel. .... En tot mijn verbazing heb ik hetzelfde probleem nu op een andere plek in de ketting.....

.... kunnen zijn dat na een paar weken er meer speling ontstaat en ik dan wellicht wel de kleinere kransjes kan bereiken. ....
Meestal "masseer" je slechts de verbindingsschakel, maar ik bedoel in dit geval de hele ketting, omdat het nu een andere schakel betreft, want er is geen garantie dat het al na enkele weken beter is.
Door de hele ketting vooral zijdelings iets soepeler te krijgen is er misschien een kans dat de schuine stand naar het kettingwiel hierdoor wat beter zal gaan.

Het voorblad is soms wel verantwoordelijk voor het "terugslaan" van de ketting als er bv een braampje of kleine beschadiging op één of meerdere tanden zit wat is ontstaan door bv verkeerd schakelen. De nieuwe ketting is meestal iets krapper dan de oude en zal daar last van kunnen hebben.
Opgemerkt moet worden dat ook in geval van terugslaan het betekent dat de ketting van het kleine kransje loopt. Dit tgv de schuine stand ervan. Maar het terugslaan is meestal wel hoorbaar en betreft altijd dezelfde tand(en) op het voorblad. Een kleine beschadiging is wel redelijk makkelijk weg te halen. bv met een fijne ronde vijl.
Kijk dus goed of dit nu ook niet het geval is.

Als laatste punt wil ik vermelden dat ook de afstelling van de derailleur misschien roet in het eten kan gooien. Vooral als de afstelling van het uiterste punt net wat krap is.

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 11-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Meestal "masseer" je slechts de verbindingsschakel, maar ik bedoel in dit geval de hele ketting, omdat het nu een andere schakel betreft, want er is geen garantie dat het al na enkele weken beter is.
Door de hele ketting vooral zijdelings iets soepeler te krijgen is er misschien een kans dat de schuine stand naar het kettingwiel hierdoor wat beter zal gaan.

Het voorblad is soms wel verantwoordelijk voor het "terugslaan" van de ketting als er bv een braampje of kleine beschadiging op één of meerdere tanden zit wat is ontstaan door bv verkeerd schakelen. De nieuwe ketting is meestal iets krapper dan de oude en zal daar last van kunnen hebben.
Opgemerkt moet worden dat ook in geval van terugslaan het betekent dat de ketting van het kleine kransje loopt. Dit tgv de schuine stand ervan. Maar het terugslaan is meestal wel hoorbaar en betreft altijd dezelfde tand(en) op het voorblad. Een kleine beschadiging is wel redelijk makkelijk weg te halen. bv met een fijne ronde vijl.
Kijk dus goed of dit nu ook niet het geval is.

Het terugslaan komt echt door de vaste schakel. Dit zie je ook gewoon duidelijk als je met de hand de pedalen rond laat gaan.

Als laatste punt wil ik vermelden dat ook de afstelling van de derailleur misschien roet in het eten kan gooien. Vooral als de afstelling van het uiterste punt net wat krap is.
Ik ben wel overgestapt op een goedkope cassette van Ali-Express. Dat zou er misschien iets mee te maken kunnen hebben.
Want bij mijn vorige cassette had ik nergens last van. Dit zou dus het meest voor de hand liggen.

Kan het zijn dat de schakels iets verbuigen door de schuine stand in combinatie met veel kracht (hoge ondersteuning).?

Het masseren van 1 schakel hielp slechts tijdelijk, maar misschien was ik wel telkens een andere schakel aan het masseren, daar heb ik niet goed op gelet omdat ik dacht dat het telkens dezelfde was.

Ik schakel niet verkeerd volgens mij, fietst als een zonnetje en ook vrijwel geluidsloos. Ik gebruik winddemping op mijn oren dus kan alle geluiden erg goed horen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:34:
... een goedkope cassette van Ali-Express. Dat zou er misschien iets mee te maken kunnen hebben.
Volgens mij moeten de verschillen bij vergelijken te zien zijn. Een iets dikker tandwiel of mindere afschuining kan bv invloed hebben igv een minder soepele ketting.
....schakels iets verbuigen door de schuine stand in combinatie met veel kracht ...
Dat vind ik wat ver gezocht. Ik denk eerder dat er wat meer zijdelingse speling ontstaat of dan de tanden beschadigen
Het masseren van 1 schakel hielp slechts tijdelijk, ....
Vandaar het advies om stapsgewijs de gehele aandrijving te inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17-09 21:26
Helaas heb ik net gehoord dat mijn Cube Kathmandu Hybrid EXC is uitgesteld naar medio maart. Half september besteld :|

En maart was ook allesbehalve zeker.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:44:
[...]
Volgens mij moeten de verschillen bij vergelijken te zien zijn. Een iets dikker tandwiel of mindere afschuining kan bv invloed hebben igv een minder soepele ketting.

[...]
Dat vind ik wat ver gezocht. Ik denk eerder dat er wat meer zijdelingse speling ontstaat of dan de tanden beschadigen

[...]
Vandaar het advies om stapsgewijs de gehele aandrijving te inspecteren.
yes, ik ga met je adviezen aan de slag en dan maar eens kijken na een tijdje. Ik kan er prima mee doorrijden want de 2 kleinste kransjes gebruik ik bijna niet en kan dus prima zonder. Maar liever gebruik ik ze wel geregeld om slijtage over de cassette te verdelen.
Slijtage gaat als een gek met dit weer + hoge ondersteuning dus waarschijnlijk wordt de boel sowieso wat losser binnenkort.

Moet ook zeggen dat ik gelijk na 2 of 3 dagen dat de ketting erop zat door het strooizout/pekel heb gereden dus wellicht speelt dat allemaal mee.

Ik vond ergens op internet nog "The two main other causes of stiff links are rust, and overly agressive shifting under load"
Wellicht dus klein beetje roest gelijk in de eerste fietsweek en ondanks uitgebreid smeren toch 1 of 2 schakels waar het niet volledig doorgedrongen is.

aggressief shiften... volgens mij niet. Ik heb zo'n shift sensor die de motor even onderbreekt. Dit werkt goed want hoor/voel nooit iets vreemds.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:50:
......
Moet ook zeggen dat ik gelijk na 2 of 3 dagen dat de ketting erop zat door het strooizout/pekel heb gereden .....

Wellicht dus klein beetje roest gelijk in de eerste fietsweek en ondanks uitgebreid smeren toch 1 of 2 schakels waar het niet volledig doorgedrongen is.....
Kan.... Echter een nieuwe ketting wordt gesmeerd geleverd. Bovendien openbaart roest zich vooral in rust. Als je de ebike bent blijven gebruiken en gesmeerd hebt, lijkt me roestvorming van minimale invloed te zijn.

Eenzelfde kracht als bij schakelen "under load" gebeurt feitelijk ook als je ketting doorslaat of naast het kransje gaat lopen, want de motor schakelt maar even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Voorblad (tandwiel voor) hoeft na 2000km bij geen zichtbare slijtage niet vervangen. Dat zal niet de oorzaak zijn inderdaad. Roest, slijtage en vastzittende schakels zou met een nieuwe ketting ook niet moeten kunnen.
[...]
Ik ben wel overgestapt op een goedkope cassette van Ali-Express. Dat zou er misschien iets mee te maken kunnen hebben.
Welke ketting en welke cassette heb je gekocht? Wel juiste breedte, tanden en passend op je versnelling merk/groep? Misschien heb je een linkje + info van wat er op zat?

Heb je aan de stelschroefjes van derailleur gezeten (hoogte)?

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 11-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Foxhill schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:27:
Voorblad (tandwiel voor) hoeft na 2000km bij geen zichtbare slijtage niet vervangen. Dat zal niet de oorzaak zijn inderdaad. Roest, slijtage en vastzittende schakels zou met een nieuwe ketting ook niet moeten kunnen.

[...]

Welke ketting en welke cassette heb je gekocht? Wel juiste breedte, tanden en passend op je versnelling merk/groep? Misschien heb je een linkje + info van wat er op zat?

Heb je aan de stelschroefjes van derailleur gezeten (hoogte)?
Derailleur niet aangezeten.

Ik fiets met de HG-54 ketting 10 speed (al 10 jaar). Die koop ik voor 12 euro per stuk.
Cassette: https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
10 speed 11-36 T. Deze cassettes koop ik voor 17 euro per stuk.

Op een gegeven moment zat de stijve schakel zelfs muurvast en moest ik echt met heel veel kracht hem weer loshalen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:38:
....
Derailleur niet aangezeten.
...
Ik fiets met de HG-54 ketting 10 speed (al 10 jaar)......
Cassette: ....
10 speed 11-36 T. Deze cassettes koop ik
....
...de stijve schakel zelfs muurvast..
Controleer in dat geval de uiterste stand van de derailleur. Vooral omdat ik begrijp dat je de casette nog niet eerder gecombineerd hebt met die ketting.

Muurvast tussen de kransjes neem ik aan. Dit geeft al aan hoeveel kracht erop gekomen is.
Pagina: 1 ... 93 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam