mguzz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:27:
@
jimh307 Even een update na 3 jr in het bezit van de Kalkhoff IMAGE 5.B Advance Belt met 20K op de teller, dit is een kopie van de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt (uit dezelfde fabriek).
Ik haal na 3 jr nog steeds 90+ km op standje tour en de belt ziet er nog als nieuw uit, ik neem de accu wel altijd mee in huis en laad deze op kamertemperatuur tot 100%. Ik heb nog nooit een spray gebruikt en spoel de belt altijd af met water indien nodig. Zelfs de originele (Shwalbe) banden zitten er nog op.
Je begrijpt wel dat ik zeer tevreden ben met deze fiets en hoop weer een update te geven na 50K

Als alle cellen nagenoeg perfect matchen dan zul je langer doen met een accu dan de gemiddelde gebruiker. Echter heb je die zekerheid pas na lange tijd. Dit is vaak incidenteel en een kwestie van geluk. Wil je dit bij elke accu kunnen garanderen dan zouden alle cellen eerst aan de coulombcounter moeten hangen en wordt dit te duur met een te lage yield. Speaking of lore.
Als ik dit zo lees vraag ik me af:
>wat is je gewicht
>wat is je omgeving (staat van straat)
>fiets je altijd superrustig
>fiets je ook in de winter, alleen bij droog weer
>rem je bijna nooit, slijtage aan banden
Het gros gaat na 2 jaar echt wel teruggang merken van de accu en soms ook eerder. Ook loopt de Enviolo wat zwaarder dan een naaf en is je accu 625Wh. Dan mag 90 km ook wel en volgens de Bosch calculator doe ik het nog heel goed en haal ik meer dan wat deze aan geeft.
Ik gebruik de fiets in alle omstandigheden; vuil wegdek, vorst, regen, hitte en steile dijken hier.
het is uiteraard superfijn dat je fiets je zo goed bevalt en dat je er nog lang mee wilt doen. Banden zou ik wel eerder op tijd vervangen want deze 2 stukjes rubber geven je wel de veiligheid. Na 15-20K is je band echt wel aan vervanging toe.
Ervaring met een riem heb ik ook nog niet zo lang en hier helpt siliconenspray als een wondermiddel. De resonanties komen uit de naaf en jij hebt Enviolo, dus dit mis je dan al.
En ik ben zeker wel blij met mijn Gazelle