Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:06
BertV schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:47:
[...]

Dat ga ik zeker doen als ze aan vervanging toe zijn.
Toch, op ijzel helpt niks, meer grip op eventuele sneeuw is mooi meegenomen.
Ik vervang ze rond November en zet dan in april gewoon de oude banden weer terug.

Betreft ijzel kan ik je verzekeren dat Continental Top Contact Winter 2 een bizar verschil uitmaken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb die Continental Top Contact Winter 2 er ook onder liggen, al drie jaar.

Niet alleen bij winterse omstandigheden, maar ook bij modder op de weg, en bij fietspaden met split, is de grip significant beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 17:07
Ik heb een vraag voor de motor-kenners. Het valt mij op dat de Bosch active line Plus motoren met de zelfde accucapaciteit een betere actieradius hebben dan de gewone active line*. Waar ligt dat nou aan? Op intuïtie zou je zeggen dat een zwaardere motor minder efficiënt is per km?

*) bron: consumentenbond test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 12:15
LinuxMan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:05:
Ik heb een vraag voor de motor-kenners. Het valt mij op dat de Bosch active line Plus motoren met de zelfde accucapaciteit een betere actieradius hebben dan de gewone active line*. Waar ligt dat nou aan? Op intuïtie zou je zeggen dat een zwaardere motor minder efficiënt is per km?

Als leek zou ik zeggen dat die motoren voor normaal gebruik overgedimensioneerd zijn en dus minder op hun maximum vermogen werken. Gaat betekent normaal minder warmte dus ook minder verlies.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 26-04 10:09

Een zwaardere motor is niet perse minder efficient. Gebaseerd op die cijfers kan je inderdaad dat de Bosch Active LIne eigenlijk te licht is. De motor moet gemiddeld gezien gewoon wat harder werken

Als het testparcours anders wordt opgebouwd zou het ook maar zo weer andersom zijn. Iedereen die iets test, probeert een real-life scenario na te bootsen. Maar wat is real-life? Dat is voor iedereen weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 17:52

Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met de overbrenging in de motor. Een active line plus heeft wat meer koppel en bij de gewone active line trap je al snel in de verkeerde versnelling en dit genereerd warmte wat dus extra verlies is. Bij de gewone active line is schakelen nog meer nodig! dan de active line plus; die kan zijn koppel makkelijker kwijt.
Dat wil niet zeggen dat je in een te zwaar verzet moet gaan fietsen en dit is inachtneming dat je hetzelfde toerental blijft behouden. Heel veel zal het niet schelen en ik betwijfel het of jij je nu zorgen moet maken om dit feit.
Bij Bosch heb je de schakeltip die aangeeft of je nu moet opschakelen of niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe groot is het verschil?

Het zou me niet verwonderen dat het verschil tussen beide motoren alleen software is en enkel een begrenzing van het koppel. Mechanisch in de motor denk ik niet dat er verschil is.

De verschillen komen dan eerder van de rest van de fiets en het gebruik. Ik denk aan banden, naaf, bandenspanning,…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 17:07
Tommie12 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:32:
[...]

Hoe groot is het verschil?

Het zou me niet verwonderen dat het verschil tussen beide motoren alleen software is en enkel een begrenzing van het koppel. Mechanisch in de motor denk ik niet dat er verschil is.

De verschillen komen dan eerder van de rest van de fiets en het gebruik. Ik denk aan banden, naaf, bandenspanning,…
het lijkt er inderdaad op dat de geteste fietsen met de plus motor een shimano nexus 8 hebben, en de andere een nexus 7. Dus die verschillen zijn er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 01:44

Tahref

God bless you

Ik heb redelijk goede ervaringen met mijn waterdichte handschoenen.
Alleen 1 minpunt. Als ik ergens langs ga en zeiknat aan kom dan kan ik mijn natte spullen soms in de buurt van een verwarming neerliggen, maar niet altijd. Dan is alleen mijn regenjas + handschoenen ophangen of in mijn tas houden mogelijk.

Mijn regenjas is binnen korte tijd weer redelijk droog.
Mijn huidige handschoenen blijven aan de binnenkant droog maar aan de buitenkant zijn het net sponsen die water opzuigen. De terugweg heb ik dus minder warme handen.

Huidige handschoenen: https://www.bever.nl/p/ex...andschoen-GPBAD42025.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYAiuUVSsXGg9jXLgX-NZyebSuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2JR8NVpRx8IyCijKLyU3UgLG.jpg?f=user_large

Volgens mij heb ik ook nog ergens deze thuis liggen: https://www.lidl.nl/p/cri...n-handschoenen/p100337541
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nva62Ol5WoQLaoFToshOplMYmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/975AgHc30PeEZgUsx2VMAgtW.jpg?f=user_large

Maar het lijkt mij eigenlijk wel interessant om Showa Temres 282 als fietshandschoenen te gebruiken.
het water druipt er zo vanaf waardoor je ook tijdens je terugreis in een regenachtige dag droge en warme handschoenen hebt. Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfyOR6zghWEWJ0TMUkg5n8-515M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hp5XMZdaUu1iEHZROjhtP58y.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 14:01

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Met het fietsenplan van mijn werk mag ik een (elektrische) fiets uitkiezen, en ik denk dat ik voor de Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB ga. Dit zal mijn eerste elektrische fiets zijn.
Na even het topic doorgelezen te hebben, en even googlen met Ecosia, zag ik geen slechte reviews, dus ik ga voor deze, voornamelijk voor mijn woon-werk en de boodschappen doen. :Y

Ik heb alleen nog een paar vraagjes wat anderen gebruiken:
• Telefoonhouder
Ik heb een redelijk grote telefoon (Asus ROG Phone 5), dus hij past niet in elke telefoonhouder. Ik vertrouw de meeste die net niet passen gewoon niet. Gebruiken mensen hier toevallig een clip of houder met dergelijk lange/grote telefoon?

• Fietstassen
Fietstassen worden waarschijnlijk de PTT-tassen van Beck, gewoon omdat leuk, maar ik vroeg mij af of iemand hier daar ervaring mee heeft, of betere qua recommendatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:40

B64

Tahref schreef op donderdag 9 december 2021 @ 02:05:
Ik heb redelijk goede ervaringen met mijn waterdichte handschoenen.
Alleen 1 minpunt. Als ik ergens langs ga en zeiknat aan kom dan kan ik mijn natte spullen soms in de buurt van een verwarming neerliggen, maar niet altijd. Dan is alleen mijn regenjas + handschoenen ophangen of in mijn tas houden mogelijk.

Mijn regenjas is binnen korte tijd weer redelijk droog.
Mijn huidige handschoenen blijven aan de binnenkant droog maar aan de buitenkant zijn het net sponsen die water opzuigen. De terugweg heb ik dus minder warme handen.

Huidige handschoenen: https://www.bever.nl/p/ex...andschoen-GPBAD42025.html
[Afbeelding]

Volgens mij heb ik ook nog ergens deze thuis liggen: https://www.lidl.nl/p/cri...n-handschoenen/p100337541
[Afbeelding]

Maar het lijkt mij eigenlijk wel interessant om Showa Temres 282 als fietshandschoenen te gebruiken.
het water druipt er zo vanaf waardoor je ook tijdens je terugreis in een regenachtige dag droge en warme handschoenen hebt. Wat denken jullie?
[Afbeelding]
Tweede paar handschoenen meenemen, voor het geval dat?

Ik heb nooit volledig waterdichte handschoenen, die worden bij mij aan de binnenkant uiteindelijk net zo nat, maar dan van zweet. En dan duurt het heeeeel lang voordat ze weer droog zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

oNo

Aerkhanite schreef op donderdag 9 december 2021 @ 02:40:
...
• Telefoonhouder
Ik heb een redelijk grote telefoon (Asus ROG Phone 5), dus hij past niet in elke telefoonhouder. Ik vertrouw de meeste die net niet passen gewoon niet. Gebruiken mensen hier toevallig een clip of houder met dergelijk lange/grote telefoon?
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StG983gSIphR0fcq8UjryZHyROM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE3AHq009DnfSGF1RLNU4wHM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een garmin mount (beetje google en je vindt veel variaties) en de male adapter heb ik hier op een smartphone geplakt. Dat plakken kan je natuurlijk ook op een (siliconen) hoesje doen
In geval van een zware (en dure) telefoon zou ik een lange garmin mount zoeken en de male adapter iets verder naar de voorkant plakken om om het zwaartepunt wat naar achter te krijgen. Een zachte siliconen hoes zorgt voor demping => minder stress op de verbinding.

Overigens voor alle smartphone op het stuur houders is het goed te denken aan wat er kan gebeuren als je ineens een stoeprand raakt, of een diepe kuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 19:12

charrel

Cortisol4life..

roffeltjes schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:22:
[...]

FWIW, wij hebben probleemloos 45k per fiets afgelegd met een Nexus 8 met 80nm. Ik hoor eigenlijk zelden of nooit over Nexus 8 die het opgeven (alles kan natuurlijk stuk).
Een fietsmotor die 80nm in de motor ontwikkelt doet toch ook geen 80nm op de naaf? 80nm haalt menig kleine auto niet eens. Mijn tsdz2 zou ook 90nm doen, nou de 60nm die mijn enduro motor leverder voelde toch wel wat sterker dan mijn fiets motor ;)
Nu denk ik 12000km gefietst mijn mijn alfine/ alfine 8 naaf waarvan nu 5000km electrisch maar ding heeft nog nooit iets verkeerds gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
charrel schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:49:
[...]

Een fietsmotor die 80nm in de motor ontwikkelt doet toch ook geen 80nm op de naaf? 80nm haalt menig kleine auto niet eens. Mijn tsdz2 zou ook 90nm doen, nou de 60nm die mijn enduro motor leverder voelde toch wel wat sterker dan mijn fiets motor ;)
Nu denk ik 12000km gefietst mijn mijn alfine/ alfine 8 naaf waarvan nu 5000km electrisch maar ding heeft nog nooit iets verkeerds gedaan.
Je fiets levert 80 Nm bij een toerental van ca 80-100 toeren per minuut. Je motor doet dat tot 4000-5000 toeren per minuut.

Je fiets levert een piekvermogen van net iets meer dan een halve pk. Je motor … 100 pk.

Wat je vergeet is de reductie van je versnellingsbak. Een reductie van bv 5 betekent dat het koppel aan je wiel 5 keer groter is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
• Fietstassen
Fietstassen worden waarschijnlijk de PTT-tassen van Beck, gewoon omdat leuk, maar ik vroeg mij af of iemand hier daar ervaring mee heeft, of betere qua recommendatie?
Sinds ik Ortlieb Back-Rollers heb snap ik niet dat ik ooit gewone fietstassen handig vond :D. Beck maakt ook afklikbare PTT-tassen; ik weet niet hoe die zijn in vergelijking met de Ortliebs. Maar ik zou in ieder geval de 'dubbele tassen met riempjes om ze vast te zetten' links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 19:12

charrel

Cortisol4life..

Iemand nog goede tips voor fijne betaalbare pedalen die niet glad zijn als ze nat zijn? Nu met de regen glij ik er toch regelmatig vanaf met mijn gympen, kan wel mijn mtb pedalen met spikes erop zetten maar dat is dan weer het andere uiterste. Of is er iets wat je tijdelijk op de pedaal kan zetten voor iets meer grip?

Iemand wel is griptape geplakt op zijn pedaal?
https://www.toolstation.n...IM4JCmw_U7OxoCk8AQAvD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door charrel op 10-12-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
charrel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:16:
Iemand nog goede tips voor fijne betaalbare pedalen die niet glad zijn als ze nat zijn? Nu met de regen glij ik er toch regelmatig vanaf met mijn gympen, kan wel mijn mtb pedalen met spikes erop zetten maar dat is dan weer het andere uiterste. Of is er iets wat je tijdelijk op de pedaal kan zetten voor iets meer grip?

Nu ken ik QicQ persoonlijk en met deze pedalen glij jij niet meer eraf:

Deze jongens zitten doorgaans op de Stromer speed pedelecs en zijn van zeer hoge kwaliteit. Met deze pedalen wordt veel woon- en werkverkeer gereden :)

https://shop.qicq.nl/stromer-pedaal-wellgo.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
• Telefoonhouder
Kijk ook een naar de universele mounts van SP Connect of Quad Lock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:25

Union Sandblock. Perfecte grip en geen punten die tegen je scheenbeen kunnen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 10-12-2021 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 15:38

OgWok

U.N.C.L.E.

Vorige week Gazelle Orange C7 van mijn zus een beurtje. Nieuwe banden; ketting schoongemaakt. En korter.
Wel wat lastig dat het wiel dan gaat aanlopen tegen de bedrading voor in het achterspatbord. Dus dan een sluitschakel erin om de ketting iets langer te maken. De rubberen kettingspanner is ook beperkt, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bH_XxKrWTKjbp_cr6HZMXY2LmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pWKLsJTwhA2UR464unc3KX1.jpg?f=fotoalbum_large

Tandwiel voor en achter zijn 18 tands. Al met al: lekker klussen en zus blij :) want de FM heeft weinig tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 11-12-2021 08:30 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 14:01

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

oNo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een garmin mount (beetje google en je vindt veel variaties) en de male adapter heb ik hier op een smartphone geplakt. Dat plakken kan je natuurlijk ook op een (siliconen) hoesje doen
In geval van een zware (en dure) telefoon zou ik een lange garmin mount zoeken en de male adapter iets verder naar de voorkant plakken om om het zwaartepunt wat naar achter te krijgen. Een zachte siliconen hoes zorgt voor demping => minder stress op de verbinding.
Bedankt voor de info, zeker iets om naar te kijken!
Overigens voor alle smartphone op het stuur houders is het goed te denken aan wat er kan gebeuren als je ineens een stoeprand raakt, of een diepe kuil.
Simpel, gewoon niet vallen :9
Athome schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:00:
[...]

Kijk ook een naar de universele mounts van SP Connect of Quad Lock.
Inderdaad gedaan, alleen is mijn telefoon net te lang voor de meeste universele hoesjes, mogelijk die van SKS niet. Ik vertrouw die stickers niet :P , maar toch bedankt!
ValHallASW schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:58:
[...]

Sinds ik Ortlieb Back-Rollers heb snap ik niet dat ik ooit gewone fietstassen handig vond :D. Beck maakt ook afklikbare PTT-tassen; ik weet niet hoe die zijn in vergelijking met de Ortliebs. Maar ik zou in ieder geval de 'dubbele tassen met riempjes om ze vast te zetten' links laten liggen.
Ik denk dat ik ook wel voor Ortliebs ga, na het even nakijken, ja. Zien er beter uit, alleen jammer dat er geen paarse of limoen/oranje gekleurde tassen ivm mijn kleurenschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Aerkhanite schreef op zondag 12 december 2021 @ 02:31:
Ik denk dat ik ook wel voor Ortliebs ga, na het even nakijken, ja. Zien er beter uit, alleen jammer dat er geen paarse of limoen/oranje gekleurde tassen ivm mijn kleurenschema.
De sun yellow kleur lijkt meer oranje in het echt. En anders past zwart of asphalt (donkergrijs) goed bij een fiets met veel kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Look city grip of Look trail grip. Union sandblock kan ook, maar die hebben een minder groot platform (smal en vrij ver uitstekend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Aerkhanite schreef op zondag 12 december 2021 @ 02:31:
[...]
Inderdaad gedaan, alleen is mijn telefoon net te lang voor de meeste universele hoesjes, mogelijk die van SKS niet. Ik vertrouw die stickers niet :P , maar toch bedankt!
Ik heb meerdere jaren zo'n sticker van SPconnect op een zware Chinese rugged Phone gehad als navigatie op de motor. Dit werkt vlekkeloos. Duizenden kilometers mee gereden op allerlei ondergrond (behalve echt onverhard).

Ik begrijp je wantrouwen tegen de stickers, die had ik ook maar de praktijk heeft laten zien dat het wantrouwen niet terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01 11:05
Dag mensen!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de aanschaf van een elektrische fiets.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Qonqer sport en was benieuwd of hier mensen zijn met dezelfde fiets en die misschien wat ervaringen kunnen delen.

Ik ben met name benieuwd naar de volgende zaken:

- Hoe bevalt de service vanuit Qonqer ( ik ben van plan het service pakket aan te schaffen voor eenmalig onderhoud aan huis ) Dit omdat ik in Zwolle woonachtig ben en ze ( dacht ik? ) in Amsterdam zijn gevestigd.
- Hoe is de kwaliteit banden bij aflevering van de fiets
- Hoe bevalt de kwaliteit over het algemeen ( kracht motor, schakelen, verlichting etc. )

De reden dat de Qonqer mijn aandacht trekt is de motor in het achterwiel, uitneembare accu in het frame ( ivm. geen stroompunt in berging ) , algemene uitstraling van de fiets ( ik vind hem mooi :) )

Als extra's ben ik van plan alles erbij te nemen: verstelbare stuurpin, verende zadelpen, spatborden en bagage drager, slot en diefstal verzekering.

Dank voor jullie input!!

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Whitewolf88 op 13-12-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr.Whitewolf88 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:23:
Dag mensen!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de aanschaf van een elektrische fiets.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Qonqer sport en was benieuwd of hier mensen zijn met dezelfde fiets en die misschien wat ervaringen kunnen delen.

- Hoe bevalt de service vanuit Qonqer ( ik ben van plan het service pakket aan te schaffen voor eenmalig onderhoud aan huis )
- Hoe bevalt de kwaliteit over het algemeen ( kracht motor, schakelen, verlichting etc. )

De reden dat de Qonqer mijn aandacht trekt is de motor in het achterwiel, uitneembare accu in het frame ( ivm. geen stroompunt in berging ) , algemene uitstraling van de fiets ( ik vind hem mooi :) )

Als extra's ben ik van plan alles erbij te nemen: verstelbare stuurpin, verende zadelpen, spatborden en bagage drager, slot en diefstal verzekering.

Dank voor jullie input!!
Ik ben niet echt kapot van die fiets net onwille van de achterwielmotor.

Die eerste service aan huis stelt ook niet veel voor, normaal is er de eerste keer niet veel te doen buiten een paar boutjes aan trekken en beetje poetsen.
Wat belangrijker is, dat is de service nadien, en dan ben je veel beter af met een goede fietsenmaker om de hoek waar je dan ook je fiets gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Mr.Whitewolf88 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:23:
Dag mensen!

- Hoe bevalt de service vanuit Qonqer ( ik ben van plan het service pakket aan te schaffen voor eenmalig onderhoud aan huis ) Dit omdat ik in Zwolle woonachtig ben en ze ( dacht ik? ) in Amsterdam zijn gevestigd.

Dank voor jullie input!!
Bij Tesla hebben ze de voorganger als leenfiets en daar was ik niet kapot van. Twee keer een defect exemplaar (wilde niet aan) en als hij wel werkte vond ik hem vrij digitaal qua sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01 11:05
Tommie12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:28:
[...]

Ik ben niet echt kapot van die fiets net onwille van de achterwielmotor.

Die eerste service aan huis stelt ook niet veel voor, normaal is er de eerste keer niet veel te doen buiten een paar boutjes aan trekken en beetje poetsen.
Wat belangrijker is, dat is de service nadien, en dan ben je veel beter af met een goede fietsenmaker om de hoek waar je dan ook je fiets gekocht hebt.
Bla65 schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:14:
[...]

Bij Tesla hebben ze de voorganger als leenfiets en daar was ik niet kapot van. Twee keer een defect exemplaar (wilde niet aan) en als hij wel werkte vond ik hem vrij digitaal qua sensor.
Dank voor jullie reacties, tot dusver nog niet erg positief dus :X

Plaatselijke fietsenzaken ga ik ook nog even kijken maar ben zover nog niet erg gecharmeerd van het aanbod daar of je gaat direct ruim boven de 3000 euro wat ik wel wat gortig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-04 14:03

Kraz

Saving the world

Via mijn werk kan ik meedoen met een fietsplan waardoor zij een gedeelte van het bedrag meebetalen.

Omdat ik naar mijn werk wil gaan fietsen in het nieuwe jaar ben ik ook gaan kijken naar een elektrische fiets.
Hoewel mijn enkele reis maar <10KM is, wil ik alsnog voor elektrisch gaan om zo niet bezweet aan te komen op kantoor,. Ook de 'drempel' om te gaan fietsen wil ik zo laag mogelijk maken en daarnaast heb ik uiteraard het gemak van de elektrische ondersteuning. :)

Na meerdere fietsen te hebben geprobeerd bij verschillende fietsenmakers ga ik nu uiteindelijk voor de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt.
Zit lekker ( nog een beetje sportief ) en alles voelt gewoon degelijk aan. Enige wat ik liever anders had gezien was de fietslamp voorop. Die had wel op het spatbord mogen zitten wmb. Ik ben bang dat ik tegenliggers in de ogen ga schijnen op deze manier?

Grootste nadeel is het hebben van geduld; Verwachte levertijd is week 19. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:47
Kraz schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:44:
Via mijn werk kan ik meedoen met een fietsplan waardoor zij een gedeelte van het bedrag meebetalen.
...
Na meerdere fietsen te hebben geprobeerd bij verschillende fietsenmakers ga ik nu uiteindelijk voor de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt.
Zit lekker ( nog een beetje sportief ) en alles voelt gewoon degelijk aan. Enige wat ik liever anders had gezien was de fietslamp voorop. Die had wel op het spatbord mogen zitten wmb. Ik ben bang dat ik tegenliggers in de ogen ga schijnen op deze manier?

...
Hoi, ik heb dezelfde fiets, gefeliciteerd met je aankoop!
Dat met die voorlamp valt wel mee: er komt een best wel geconcentreerde lichtbundel af. Als je die in het donker 1x goed afstelt (zo'n 10 a 15 meter voor je op de weg), en dan goed vastdraait schijn je niemand in de ogen.

Overigens vraagje in het algemeen: afgelopen week is 's ochtends mijn trapper losgelopen van de crank. Gevolg: schroefdraad van zowel trapper als crank beschadigd. Ik heb de trapper er wel weer opgekregen, maar hij zit nu scheef op de draad en dat voel je onder het trappen. Crank + trapper zullen de hele wereld niet kosten, maar valt zoiets onder garantie? Fiets is van maart dit jaar en er staat zo'n 4500 kilometer op nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
@Kraz @dennisfr
Hier de 3e eigenaar van de gazelle ultimate c8+ belt. 3 op 1 lijn :)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een trapper los komt van de crank. Het lijkt mij zeker een gevalletje garantie want zoiets mag gewoon niet gebeuren.
Mijn exemplaar doet het goed en het enigste waar ik een beetje mee zit is de naaf. De nexus 8 naaf is in principe goed, maar ik vind hem wel veel resonantie geven bij bepaalde snelheden en belasting. Volgende maand krijgt de naaf een oliebadje en de afspraak staat al gepland. Het is iig geen defect.

@dennisfr Hoe ver kom jij met je accu zo nu in deze donkere maanden? Ik kan met moeite de 100km halen en ik mag blij zijn met 80-90km. Ik fiets vaak op stand tour en wind tegen op stand sport. De dijk op heb ik hem heel even op turbo staan.

@Kraz De wegwerking van de accu is heel goed gedaan bij Gazelle. Hij is erg makkelijk uit te nemen en erg makkelijk terug te plaatsen. Door de constructie klemt de accu zich goed vast zodat je geen speling hebt op de accu, de hardcover voorkomt dit. Geen gedoe met afsluitdeksels en geen kieren. Water kan er niet bijkomen want het systeem is zo ontwikkeld dat water dat erlangs sijpelt goed weg kan stromen.
Van die fiets ga je zeker lol hebben. Hij is erg stijf en voelt erg degelijk. Wat in het vat zit verzuurd niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Mr.Whitewolf88 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:31:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties, tot dusver nog niet erg positief dus :X

Plaatselijke fietsenzaken ga ik ook nog even kijken maar ben zover nog niet erg gecharmeerd van het aanbod daar of je gaat direct ruim boven de 3000 euro wat ik wel wat gortig vind.
Niet om de prijzen van de lokale fietsenmaker goed te praten maar de bedragen hebben wel een reden.
Merken als Qonqer en Van Moof zijn typische dozenschuivers. Het ontwikkelbudget is volledig op gegaan aan het design (wat goed verkoopt) en niet perse aan de kwaliteit van de onderdelen en montage ervan.

Ik begrijp heel goed de aantrekkingskracht van dit soort fietsen (ik vind ze zelf ook wel mooi) maar als je kritisch kijkt zie wel waar de prijsverschillen vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
@jimh307 vanochtend opgeladen na 65 kilometer met nog 2 streepjes en 14 kilometer range volgens het schermpje.
Het verval is tenopzichte van de zomer is wel ongeveer in lijn met mijn vorige fiets met Bafang motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
dennisfr schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:46:
@jimh307 vanochtend opgeladen na 65 kilometer met nog 2 streepjes en 14 kilometer range volgens het schermpje.
Het verval is tenopzichte van de zomer is wel ongeveer in lijn met mijn vorige fiets met Bafang motor.
Ah, dan fiets jij denk ik meer op de sport stand? Het merendeel van de kilometers heb ik hem op tour staan want ik wil zelf ook wel wat duwen op de pedalen. Als ik wind mee heb zet ik hem op eco.
Verder dank voor de terugkoppeling :) dan hoef ik me niet ongerust te maken.
Daarbij staat mijn accu/fiets gewoon in een onverwarmde schuur en ik neem de accu alleen bij het opladen mee naar binnen.
Ik heb de fiets niet nodig voor mijn werk. Het is hoofdzakelijk recreatief gebruik en als ik naar mijn ouders op bezoek ga (2*16,5km). Ik fiets vooral omdat ik dit een fijne bezigheid vind en om gezond te blijven. Ik fiets bijna elke dag zo'n 7-10 km en als ik naar m'n ouders ga. Je kunt hier heel mooi fietsen en het is er rustig. De boodschappen doen we op de fiets en wij hebben maar 1 auto (voor mijn werk). Onze e-bikes voorkomen de aanschaf van een 2e auto. Als ik op mijn zaak zit moet mijn vrouw wel de fiets pakken 8) Gelukkig vindt ze dit geen enkel probleem. En mocht ze de auto écht nodig hebben dan pak ik de trein.
Vanavond weer een rondje rijden met mijn Gazelle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als de temperaturen dicht bij 0 graden komt (of er onder), zak de actieradius behoorlijk in elkaar.
Gemerkt bij mijn eerste Bosch, de vorige Yamaha en nu ook weer bij Bosch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
dennisfr schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:31:
[...]
Overigens vraagje in het algemeen: afgelopen week is 's ochtends mijn trapper losgelopen van de crank. Gevolg: schroefdraad van zowel trapper als crank beschadigd. Ik heb de trapper er wel weer opgekregen, maar hij zit nu scheef op de draad en dat voel je onder het trappen. Crank + trapper zullen de hele wereld niet kosten, maar valt zoiets onder garantie? Fiets is van maart dit jaar en er staat zo'n 4500 kilometer op nu.
Absoluut garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit artikel is in België ook overal in de pers verschenen.

Ongelooflijk dat ze bij de enorme verkopen in deze Corona periode nog niet aan winst geraken. Zonder Corona waren de leveringen misschien iets makkelijker geweest, maar was de vraag nooit zo hoog geweest.

En dat Van Moof 128 miljoen bij elkaar krijgt….. ik denk dat die investeerders het VM topic hier niet gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

Athome schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:56:
Als de temperaturen dicht bij 0 graden komt (of er onder), zak de actieradius behoorlijk in elkaar.
Gemerkt bij mijn eerste Bosch, de vorige Yamaha en nu ook weer bij Bosch.
Bij mijn R&M (Bosch) zitten de accu(s) in het frame.

Ik merk alsnog een paar procenten verschil.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 09:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wij zijn nu aan het vergelijken met bakfietsen. De kleine is net 6 maanden dus we hebben nog even.
Nu willen we een mamafiets maar we kijken met een scheef oog ook vooral naar:Urban arrow, Batavus, Cube hoeft van ons niet.
De andere merken hebben namelijk:
  • Standaard 80nm motor
  • Sturen met Kabels ipv stang (kleinere draaicirkel)
  • Goedkoper
  • Standaard al Riemaaandrijving
  • Batavus zit hier nergens (qua onderhoud) en Cube kan ik hier ook nergens vinden. Tevens ook niet zo'n mooie bakfiets, en ketting)
Nadelen:
  • Onbekender
  • Bestaan ze over paar jaar nog?
  • Weinig 'echte' reviews te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
@jimh307 In de zomer haalde ik op één acculading 3x heen en terug naar mijn werk (95 kilometer), dat werd in de herfst al snel kritisch en toe ben ik naar 2 1/2 keer gegaan (ik kan zowel thuis als op mijn werk laden). Nu zit ik daar ook een beetje mee op de grens en laad om de andere dag op.
Eigenlijk fiets ik altijd op de tourstand (wel tegen de begrenzing aan), tenzij ik de accu toch al moet opladen en ik nog wat marge heb. De fiets staat thuis in een onverwarmde schuur en de accu is er nog nooit uitgeweest dus ik vind het ook wel prima zo.
Wat betreft die resonanties die jij ervaart: ik heb dat ook gehad. Het is nu een stuk minder nadat de fietsenmaker de riem wat minder strak hebben gezet, en voor de rest werd mij vertelt dat het de normale resonantie uit de interne vertanding van de motor is en dat dit wat minder wordt gedempt door de riemaandrijving ten opzichte van een ketting.
Ik heb ook niet echt zorgen met betrekking tot de naaf. Nu schakel ik ook niet echt heel veel: 4 om weg te rijden en dan kort naar 5 om op snelheid in zijn 6 te fietsen. Dat is het wel zo'n beetje.
Op de losgelopen trapper na is het verder tot nu toe een heel betrouwbare fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-04 19:24

bert pit

asdasd

Kraz schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:44:
Enige wat ik liever anders had gezien was de fietslamp voorop. Die had wel op het spatbord mogen zitten wmb. Ik ben bang dat ik tegenliggers in de ogen ga schijnen op deze manier?
Goed dat je dat opmerkt, veel lampen staan de hoog afgesteld. Ik ken de fiets niet maar maar zo te zien is de koplamp draaibaar naar boven en beneden.

Veel fietsers hebben hun koplamp te hoog staan. Het enorm felle led licht is verblindend voor tegenliggers in de het donker.

Als de straal een meter of 5 voor je op de grond schijnt is het OK.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
dennisfr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:05:
@jimh307 In de zomer haalde ik op één acculading 3x heen en terug naar mijn werk (95 kilometer), dat werd in de herfst al snel kritisch en toe ben ik naar 2 1/2 keer gegaan (ik kan zowel thuis als op mijn werk laden). Nu zit ik daar ook een beetje mee op de grens en laad om de andere dag op.
1. Eigenlijk fiets ik altijd op de tourstand (wel tegen de begrenzing aan), tenzij ik de accu toch al moet opladen en ik nog wat marge heb. De fiets staat thuis in een onverwarmde schuur en de accu is er nog nooit uitgeweest dus ik vind het ook wel prima zo.
2. Wat betreft die resonanties die jij ervaart: ik heb dat ook gehad. Het is nu een stuk minder nadat de fietsenmaker de riem wat minder strak hebben gezet, en voor de rest werd mij vertelt dat het de normale resonantie uit de interne vertanding van de motor is en dat dit wat minder wordt gedempt door de riemaandrijving ten opzichte van een ketting.
Ik heb ook niet echt zorgen met betrekking tot de naaf. 3. Nu schakel ik ook niet echt heel veel: 4 om weg te rijden en dan kort naar 5 om op snelheid in zijn 6 te fietsen. Dat is het wel zo'n beetje.
Op de losgelopen trapper na is het verder tot nu toe een heel betrouwbare fiets.
1. Dat doe ik zelf ook wel eens ;)
2. Bij mij lijkt het echt uit de naaf te komen. Zo strak staat mijn riem niet, maar ik ga deze zeker meenemen bij de komende beurt. Te slap is ook weer niet goed want dan lift de riem uit zijn vertandingen en sloop je de riem. Lichte resonanties voelt inderdaad dat deze uit de motor komen.
3. Wil je op mij lijken ofzo! ;) Ik zet aan in de 5 (direct drive) en standaard fiets ik in de 6. Of de 4 nuttig is buiten de 5e betwijfel ik. De 4 is iets lichter, maar heeft dramatisch minder efficiëntie. Lager dan de 5 hoef je niet te gaan met een Bosch motor en daarbij heeft de 5 nauwelijks verliezen. Als ik wind tegen heb zet ik hem in de 5 en dan kan ik vaak nog steeds toe met de tour stand. Als ik flink wind tegen heb <> zijn de 5 en de sport stand ruim afdoende. Wel moet ik af en toe de benen even stil houden want anders kan de versnelling eruit schieten (vaak bij lage belasting). De dijk op vanuit stilstand in de 5e versnelling is voor de naaf een eitje. Dan slaat die nooit over. Het overslaan gebeurt juist bij lage belasting en dan ook maar af en toe.

Dat ik iets verder kom met een accu zal waarschijnlijk te maken hebben dat ik 20 km/h ook al prima vind. Misschien is het mijn leeftijd, maar ik fiets nooit op tijd en als ik een afspraak ergens heb vertrek ik ruim op tijd en ben ik altijd te vroeg daar.

De fiets zelf? Ik heb geen spijt van mijn aankoop en dit exemplaar kan wel eens degene worden die ik het langst gaat hebben. Voor Bosch bestaan er bedrijven die de motor kunnen reviseren, de accu is reviseerbaar en de naafversnelling is ook makkelijk te vervangen. De Gazelle is vrij uniform wat ik niet had bij mijn oude Qwic Premium MN330. De motor (Brose) is zeer moeilijk aan te komen en zeer duur, de accu had 8 fragile pinnetjes en als de naaf (NuVinci) vervangen moet worden kost je dat meteen een nieuw wiel. Het binnenwerk van de 8 naaf is zo te swappen in het wiel (los 180 euro) en kost hooguit 30 minuten werk. Bij de aflevering had/heeft de Qwic veel te zwakke wielen voor de 90nm Brose. Ik had regelmatig spaakbreuk en toen waren er sterkere spaken ingezet met een oersterke stalen velg. En daarbij konden de velgremmen goed krijsen, echt heel hard. Het was een fijne fiets verder, maar de Gazelle is wel degelijker. Met de Qwic heb ik nog nooit de 100km actieradius behaald (735Wh) en met de Gazelle (496Wh) ben ik daar al overheen gekomen in de zomer. De Gazelle loopt gewoon een stuk lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De riem kan hele vreemde bijgeluiden geven. Afgelopen was ik bang dat de lagers in de motor gaar waren. Een soort van gierende metalig geluid kwam uit de regio van de motor weg. Bleek uiteindelijk gewoon de spanning van de riem te zijn. Gespannen en alle bijgeluiden waren weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:13
jimh307 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:14:
[...]

2. Bij mij lijkt het echt uit de naaf te komen. Zo strak staat mijn riem niet, maar ik ga deze zeker meenemen bij de komende beurt. Te slap is ook weer niet goed want dan lift de riem uit zijn vertandingen en sloop je de riem. Lichte resonanties voelt inderdaad dat deze uit de motor komen.
Ik en mijn vrouw hebben allebei een Gazelle Ultimate C380 en hadden ook last van resonanties. Ik was er in het begin van overtuigd dat het door de motor veroorzaakt werd. Diverse keren de riemspanning gecontroleerd en aangepast: hielp niets.
Het monteren van andere banden (Schwalbe Marathon Supreme en dan iets breder: 50x622) loste dit probleem uiteindelijk volledig op. Het leken wel compleet andere fietsen! Mijn vrouw kon niet geloven dat ik alleen de banden vervangen had.
Het comfort in het algemeen is echt met sprongen vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
@Athome @Simple mind Dank jullie wel voor de bevindingen. Dan ga ik die punten meenemen.

De resonanties hier zijn bij een bepaalde snelheid en het lijkt uit de naaf te komen. De banden geven ook wat resonanties maar daar stoor ik me niet zo aan. Ik vind de Schwalbe energizer plus verder hele goede banden die ook op een hogere spanning soepel blijven. De marathon plus hebben dan wel een nóg betere lekbescherming, maar die banden zijn zo stug dat ik die nooit meer wil.

Ik had de riem ingespoten met siliconen spray en dat helpt zeker, maar na een paar regenbuitjes mag ik dit weer opnieuw doen. Het is zo gepiept dus ga ik dit weer doen binnenkort.

Ben allang blij dat het geen defect is. Nu werk ik thuis, dus heb ik mooi de tijd om me even in te lezen op het www. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:28
@jimh307 Even een update na 3 jr in het bezit van de Kalkhoff IMAGE 5.B Advance Belt met 20K op de teller, dit is een kopie van de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt (uit dezelfde fabriek).
Ik haal na 3 jr nog steeds 90+ km op standje tour en de belt ziet er nog als nieuw uit, ik neem de accu wel altijd mee in huis en laad deze op kamertemperatuur tot 100%. Ik heb nog nooit een spray gebruikt en spoel de belt altijd af met water indien nodig. Zelfs de originele (Shwalbe) banden zitten er nog op.
Je begrijpt wel dat ik zeer tevreden ben met deze fiets en hoop weer een update te geven na 50K >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
mguzz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:27:
@jimh307 Even een update na 3 jr in het bezit van de Kalkhoff IMAGE 5.B Advance Belt met 20K op de teller, dit is een kopie van de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt (uit dezelfde fabriek).
Ik haal na 3 jr nog steeds 90+ km op standje tour en de belt ziet er nog als nieuw uit, ik neem de accu wel altijd mee in huis en laad deze op kamertemperatuur tot 100%. Ik heb nog nooit een spray gebruikt en spoel de belt altijd af met water indien nodig. Zelfs de originele (Shwalbe) banden zitten er nog op.
Je begrijpt wel dat ik zeer tevreden ben met deze fiets en hoop weer een update te geven na 50K >:)
Als alle cellen nagenoeg perfect matchen dan zul je langer doen met een accu dan de gemiddelde gebruiker. Echter heb je die zekerheid pas na lange tijd. Dit is vaak incidenteel en een kwestie van geluk. Wil je dit bij elke accu kunnen garanderen dan zouden alle cellen eerst aan de coulombcounter moeten hangen en wordt dit te duur met een te lage yield. Speaking of lore.

Als ik dit zo lees vraag ik me af:
>wat is je gewicht
>wat is je omgeving (staat van straat)
>fiets je altijd superrustig
>fiets je ook in de winter, alleen bij droog weer
>rem je bijna nooit, slijtage aan banden

Het gros gaat na 2 jaar echt wel teruggang merken van de accu en soms ook eerder. Ook loopt de Enviolo wat zwaarder dan een naaf en is je accu 625Wh. Dan mag 90 km ook wel en volgens de Bosch calculator doe ik het nog heel goed en haal ik meer dan wat deze aan geeft.

Ik gebruik de fiets in alle omstandigheden; vuil wegdek, vorst, regen, hitte en steile dijken hier.

het is uiteraard superfijn dat je fiets je zo goed bevalt en dat je er nog lang mee wilt doen. Banden zou ik wel eerder op tijd vervangen want deze 2 stukjes rubber geven je wel de veiligheid. Na 15-20K is je band echt wel aan vervanging toe.

Ervaring met een riem heb ik ook nog niet zo lang en hier helpt siliconenspray als een wondermiddel. De resonanties komen uit de naaf en jij hebt Enviolo, dus dit mis je dan al.

En ik ben zeker wel blij met mijn Gazelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:28
@jimh307 Ja ik had even een link naar mijn model moeten plaatsen, dit model heeft een Nexus 8 naaf en een 500 Wh accu. Ik rij erg rustig en geen woon werk. Wat betreft de banden, ik vroeg dit aan mijn fm en hij zei lachend of ik geld teveel had, de banden vertonen geen scheurtjes en nog genoeg priofiel.
Ik rij het hele jaar door behalve met regen/ijzel of sneeuw, recreatief dus.

https://www.kalkhoff-bike...45v2018-image-5-b-advance

Komen dus uit dezelfde fabriek:

https://pon.com/activiteiten/bikes/?cn-reloaded=1

[ Voor 9% gewijzigd door mguzz op 15-12-2021 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als die banden er niet uitzien alsof er barstjes in zitten of verdroogd zijn, en niet verhard, dan kunnen ze nog wel even.

Gewoon in de gaten houden, en als je eens lek rijdt, kritisch nakijken waar dat aan ligt of toch maar preventief vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
mguzz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:46:
@jimh307 Ja ik had even een link naar mijn model moeten plaatsen, dit model heeft een Nexus 8 naaf en een 500 Wh accu. Ik rij erg rustig en geen woon werk. Wat betreft de banden, ik vroeg dit aan mijn fm en hij zei lachend of ik geld teveel had, de banden vertonen geen scheurtjes en nog genoeg priofiel.
Ik rij het hele jaar door behalve met regen/ijzel of sneeuw, recreatief dus.

https://www.kalkhoff-bike...45v2018-image-5-b-advance

Komen dus uit dezelfde fabriek:

https://pon.com/activiteiten/bikes/?cn-reloaded=1
Nou, dat geeft aan dat ik nog lang lol kan gaan hebben van mijn Gazelle. :)
Ik rij ook rustig en geen woon werk verkeer.
Nu met deze koude merk ik wel wat verschil in actieradius. Laten we zeggen zo'n 15% wat ook volstrekt normaal is. Over de banden kan ik nog wel wat zeggen. Een oudere band kan er perfect gaaf uitzien, maar het rubber wordt minder elastisch (grip) en daarbij wordt de band stugger. Hij is dus niet zo stroef meer als vroeger. Nu zal dat in ons geval niet zo erg zijn, maar vlotte commuters lopen dan meer risico.
Wat wel zo is is dat mijn fiets erg soepel rijdt. Ik heb geen vering nodig want de banden dempen al best veel (47mm).
Ik volg wel gewoon het onderhoudsschema van de garantie en ik krijg mail als deze weer een beurt moet. Het zou goedkoper kunnen, maar ik zit niet op zwart zaad en ik ben verder ook zuinig op mijn fiets.

Verder mooi om te horen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Ik heb besloten om ook voor een e-bike te gaan. Afgelopen zomer op vakantie veel gedaan en het is heel gaaf. In 2 uur tijd kom je ontzettend ver zonder heel vermoeid thuis te komen :P

Ben al een tijdje aan het oriënteren, ook al verschillende fietsenzaken bezocht en proefritten gemaakt.

Ik heb qua uiterlijk sowieso al een wens: de accu moet geïntegreerd zijn in het frame.
Qua zithouding twijfel ik nog een beetje tussen actieve en sportieve houding. Ik heb gemerkt dat ik een beetje last van mn schouders krijg als ik langdurig in een sportieve houding zit, maar misschien is dat ook gewenning.

Alleen zie ik één ding heel veel bij fietsen met Bosch motoren, een intivua display wat afneembaar is. Eigenlijk wil ik dat niet, want dan moet ik overal waar ik kom dat display afnemen. Als ik het goed begrijp is dit juist gedaan als extra beveiliging want zonder display stelen ze de fiets minder snel, maar ik zie mijzelf niet als ik even naar de stad ga met zo'n display in mn broek lopen.

Maar anderzijds vallen heel veel fietsen dan ook meteen af die ik wel mooi vind. Ik heb gezien dat er borgschroeven zijn zodat je 'm kan vastzetten, maar of dat veel helpt? Dus vandaar ook mijn vraag voor anderen met zo'n afneembaar display: hoe handelen jullie dat en zijn er misschien andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Het display in je broek is inderdaad even wennen maar het went snel. Ook zie ik heel weel fietsen waar men het display gewoon laat zitten. Ook bij andere merken is het display afneembaar. Daar is Bosch niet uniek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
@RooT ik gebruik mijn fiets hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer en op beide plekken kan mijn Intuvia display prima blijven zitten. En die enkele keer dat het display eraf moet stop ik het in mijn jaszak. Niet echt problematisch voor mij.

@jimh307 fiets staat nu weer aan de lader na 85 kilometer en nog 10 kilometer 'in de tank'. Het bereik neemt dus bij mij vooral af wanneer het < 5 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
RooT schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:52:
Ik heb besloten om ook voor een e-bike te gaan. Afgelopen zomer op vakantie veel gedaan en het is heel gaaf. In 2 uur tijd kom je ontzettend ver zonder heel vermoeid thuis te komen :P

Ben al een tijdje aan het oriënteren, ook al verschillende fietsenzaken bezocht en proefritten gemaakt.

Ik heb qua uiterlijk sowieso al een wens: de accu moet geïntegreerd zijn in het frame.
Qua zithouding twijfel ik nog een beetje tussen actieve en sportieve houding. Ik heb gemerkt dat ik een beetje last van mn schouders krijg als ik langdurig in een sportieve houding zit, maar misschien is dat ook gewenning.

Alleen zie ik één ding heel veel bij fietsen met Bosch motoren, een intivua display wat afneembaar is. Eigenlijk wil ik dat niet, want dan moet ik overal waar ik kom dat display afnemen. Als ik het goed begrijp is dit juist gedaan als extra beveiliging want zonder display stelen ze de fiets minder snel, maar ik zie mijzelf niet als ik even naar de stad ga met zo'n display in mn broek lopen.

Maar anderzijds vallen heel veel fietsen dan ook meteen af die ik wel mooi vind. Ik heb gezien dat er borgschroeven zijn zodat je 'm kan vastzetten, maar of dat veel helpt? Dus vandaar ook mijn vraag voor anderen met zo'n afneembaar display: hoe handelen jullie dat en zijn er misschien andere oplossingen?
Als je het display niet afneembaar wilt schroef je hem gewoon vast. Klein schroefje van onder waar je alleen bij kunt met de houder los van het stuur. Op die manier kan niemand hem snel losschroeven op straat. Met schroefje zit hij prima vast. Don’t worry. Voor diefstal neem je een extra slot en een verzekering.

Bij vast geschroefde displays zien we heeeel soms storing omdat het display geen contact meer maakt. Iets corrosie of vuil wat je met een afneembaar display zelf dagelijks wegveegt. Is ook met display keer afnemen weer opgelost. Dus geen reden om je display niet vast te zetten. Alleen reden om bij een beurt even het display los te maken en wat siliconenspray/contactspray/zuurvrij-vet eronder te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 15-12-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-03 13:37
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem en ik hoop dat er hier iemand is die mij kan vertellen wat er aan de hand is..
Een kleine opsomming:
Ik heb een e-bike (batavus, Easy Viento N7/R7) waarvan de accu het een tijdje terug plots niet meer deed. Via marktplaats eentje gevonden voor een leuke prijs, deze aan laten melden bij een fietsenmaker en hij leek het te doen.
Na een stukje te hebben gefietst (accu gaf ong. 70% aan) viel hij opeens naar 0%, 'accu leeg' melding en de ondersteuning was weg. Ook de LED indicatie op de accu zelf knipperde (als indicatie dat hij leeg was).
Wanneer ik de accu thuis aan de prik legde, gaf de accu opeens 3 streepjes aan en leek hij te zijn gebleven voordat hij uitviel (en was dus helemaal niet leeg). Hierna kon ik weer normaal fietsen tot dat hij weer plots naar 0% viel en weer 'leeg' was.
Ik dacht dat het aan de accu lag, dus na wat over en weer te hebben gemailed met de verkoper heeft hij me een 2e accu toegestuurd en je raad het al; precies hetzelfde probleem.

Nou heb ik van de fietsenmaker een rapport meegekregen met heel veel mooie getallen en een logboek, maar wat ik het meest rare vond wat de fietsenmaker zei was dat de aanmeldsensor (als ik het goed zeg) misschien gebreken heeft. Hierdoor was de pedaaltest en de zittest niet gelukt.

Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe wat waar, want ik zou de fiets uiteraard graag werkend hebben..

Bedankt alvast!

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BolleBibs

Je hebt een fiets van ca 9 jaar oud denk ik als ik even google. Batterij van 260 Wh? Voorwielmotor met enkel trapsnelheidssensor?
Je batterij vanop MP zal ook niet nieuw zijn…
Maar blijkbaar zitten er nog een paar problemen in die fiets.
Van achter mijn scherm kan ik dat niet oplossen, maar blijkbaar heeft je FM toch al een diagnose gesteld… Hij merkt fouten op, dus waarom vraag je hem niet wat het kost om dit op te lossen?

De vraag is wat het gaat kosten… ik schat de waarde van je fiets ergens tussen de 300-500€ als die terug werkt. Of jij daar nog 200€ herstelkosten aan wil uitgeven (als dat genoeg is) ligt nogal persoonlijk.

• Foxhill
BolleBibs schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:04:
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem en ik hoop dat er hier iemand is die mij kan vertellen wat er aan de hand is..
Een kleine opsomming:
Ik heb een e-bike (batavus, Easy Viento N7/R7) waarvan de accu het een tijdje terug plots niet meer deed. Via marktplaats eentje gevonden voor een leuke prijs, deze aan laten melden bij een fietsenmaker en hij leek het te doen.
Na een stukje te hebben gefietst (accu gaf ong. 70% aan) viel hij opeens naar 0%, 'accu leeg' melding en de ondersteuning was weg. Ook de LED indicatie op de accu zelf knipperde (als indicatie dat hij leeg was).
Wanneer ik de accu thuis aan de prik legde, gaf de accu opeens 3 streepjes aan en leek hij te zijn gebleven voordat hij uitviel (en was dus helemaal niet leeg). Hierna kon ik weer normaal fietsen tot dat hij weer plots naar 0% viel en weer 'leeg' was.
Ik dacht dat het aan de accu lag, dus na wat over en weer te hebben gemailed met de verkoper heeft hij me een 2e accu toegestuurd en je raad het al; precies hetzelfde probleem.

Nou heb ik van de fietsenmaker een rapport meegekregen met heel veel mooie getallen en een logboek, maar wat ik het meest rare vond wat de fietsenmaker zei was dat de aanmeldsensor (als ik het goed zeg) misschien gebreken heeft. Hierdoor was de pedaaltest en de zittest niet gelukt.

Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe wat waar, want ik zou de fiets uiteraard graag werkend hebben..

Bedankt alvast!

Stijn
Met een foto van het rapport kan ik wel vertellen wat de foutcodes aangeven. Maar dat kan je fietsenmaker ook. En dat heeft ie al gedaan zo te horen.

Een gebruikte accu bij dit ION systeem zou ik al niet aan beginnen. Andere delen moeten ook aangemeld worden. En soms melden we delen aan als fout opsporing (proberen welk deel kapot). Dat lijkt me niet heel werkbaar met gebruikte delen en het zou me verbazen als die fietsenwinkel dat blijft doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 16-12-2021 07:38 ]

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Mijn vrouw is aan het rondkijken voor een comfortabele fiets om naar het werk te rijden. De Vyber E1 Special Edition ziet er wel leuk uit voor de prijs. Iemand hier ervaring met deze fiets? Is er misschien een beter alternatief in deze prijsklasse?

De Vyber lijk ik niet terug te kunnen vinden in België, maar kan ik snel bestellen via fietsenwinkel.nl. Ik weet alleen of dit naar service toe echt handig is. Naar de lokale fietsenboer gaan met een fiets die je niet daar hebt gekocht is toch altijd een beetje gedoe. Onze normale fietsenwinkel (waar we de huidige fietsen hebben gekocht) doet alleen in Batavus en Trek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Flying schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:05:
Mijn vrouw is aan het rondkijken voor een comfortabele fiets om naar het werk te rijden. De Vyber E1 Special Edition ziet er wel leuk uit voor de prijs. Iemand hier ervaring met deze fiets? Is er misschien een beter alternatief in deze prijsklasse?

De Vyber lijk ik niet terug te kunnen vinden in België, maar kan ik snel bestellen via fietsenwinkel.nl. Ik weet alleen of dit naar service toe echt handig is. Naar de lokale fietsenboer gaan met een fiets die je niet daar hebt gekocht is toch altijd een beetje gedoe. Onze normale fietsenwinkel (waar we de huidige fietsen hebben gekocht) doet alleen in Batavus en Trek...
Dat merk is gestart door een ondernemer/fietsenwinkel waar ik eens wat contact had. Ik heb ook eens op de fiets gefietst. Ik hoor een aantal betrouwbare winkels die dit merk nu voeren. De motor is onbekend. En heeft geen krachtsensor. Naar verluidt zelf ontwikkeld samen met de leverancier ervan, maar kan natuurlijk al wel een bestaand systeem zijn. De tijd zal moeten leren hoe de electronica van dit merk is. Ik geloof dat ze zonder kracht sensor zijn.

Dus:
+ bang for bucks
+ krachtige motor
- onbekend (jong) systeem
- geen krachtsensor
- geen winkel in de buurt als er toch iets is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
En toen had ik pech :+

Sta ik bij de bibliotheek in Amsterdam breekt de sleutel in mijn Abus Ivy 8100 slot, natuurlijk net toen ik mijn zoon moest ophalen.... fantastische timing. :o

Geluk bij een ongeluk, ik sta letterlijk 15 meter van een fietsenmaker, dus die hebben met zwaar geschut mijn fiets losgemaakt.

Ik ga nu voor een ander slot: De Abus Chain Lock GRANIT CityChain 1060 XPlus™

Waarom dit knaldure slot terwijl ik tevreden ben over de veel goedkopere Ivy? Ik kan hem bestellen zodat hij dezelfde sleutel deelt als mijn Abus ring/accuslot en dat is wel super handig (ik voel me al een cipier met al mijn sleutels).

Als hij binnen is zal ik mijn indrukken delen, al denk ik dat hij vanwege de prijs (en dat je ringslot ook net Abus moet zijn) niet een aanrader is tov de Ivy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
bert pit schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:08:
[...]

Als de straal een meter of 5 voor je op de grond schijnt is het OK.
Was dat niet tien meter? Ik kan er eigenlijk heel weinig over vinden.

Wat ik wel weet is dat de Duitse StVZO keurmerk lampen een horizon cut-off hebben waardoor ze mits goed afgesteld ver schijnen en toch niet verblindend zijn. Dat zijn ook altijd rechthoekige lampen, ronde lampen verblinden veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
Tommie12 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:30:
@BolleBibs

Je hebt een fiets van ca 9 jaar oud denk ik als ik even google. Batterij van 260 Wh? Voorwielmotor met enkel trapsnelheidssensor?
Je batterij vanop MP zal ook niet nieuw zijn…
Maar blijkbaar zitten er nog een paar problemen in die fiets.
Van achter mijn scherm kan ik dat niet oplossen, maar blijkbaar heeft je FM toch al een diagnose gesteld… Hij merkt fouten op, dus waarom vraag je hem niet wat het kost om dit op te lossen?

De vraag is wat het gaat kosten… ik schat de waarde van je fiets ergens tussen de 300-500€ als die terug werkt. Of jij daar nog 200€ herstelkosten aan wil uitgeven (als dat genoeg is) ligt nogal persoonlijk.
Dank voor je reactie. Klopt helemaal wat je zegt, alleen was ik benieuwd of iemand mij kon vertellen of het met deze informatie ook echt aan deze sensor ligt of niet. De FM zei me dat deze 160 euries kost maar ik heb weinig zin om dit eraan uit te geven, niet 100% zeker wetende dat dit het is..
Lastig dit want het is eigenlijk alleen om naar mijn werk te gaan als het bout weer is. Ik doe zeker wat met je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
Foxhill schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:52:
[...]

Met een foto van het rapport kan ik wel vertellen wat de foutcodes aangeven. Maar dat kan je fietsenmaker ook. En dat heeft ie al gedaan zo te horen.

Een gebruikte accu bij dit ION systeem zou ik al niet aan beginnen. Andere delen moeten ook aangemeld worden. En soms melden we delen aan als fout opsporing (proberen welk deel kapot). Dat lijkt me niet heel werkbaar met gebruikte delen en het zou me verbazen als die fietsenwinkel dat blijft doen.
Dus in het kort; Geen geld aan besteden en ergens anders naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
roffeltjes schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:28:
[...]

Wat ik wel weet is dat de Duitse StVZO keurmerk lampen een horizon cut-off hebben waardoor ze mits goed afgesteld ver schijnen en toch niet verblindend zijn. Dat zijn ook altijd rechthoekige lampen, ronde lampen verblinden veel sneller.
10 meter is ook wat ik gelezen heb.
Op mijn Speed Pedelec zit best wel een felle lamp (M99 Mini Pro) en heb geprobeerd om die 10 meter de benaderen. De sweetpot van de lamp ligt overigens een stuk dichterbij. Ik heb nog geen melding van tegenliggers gehad. Overigens als grootlicht opzet (ja dat zit er ook op) krijg nog steeds erg weinig meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 28-04 19:24

bert pit

asdasd

roffeltjes schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:28:
[...]

Zou best kunnen, maar op 5 meter verblindt de straal me in elk geval niet. Maar hoe verder naar voren, hoe onnauwkeuriger het wordt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
BolleBibs schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:30:
[...]
Dus in het kort; Geen geld aan besteden en ergens anders naar kijken?
Ik heb het rapport niet gezien. Wat je noemt klinkt als krachtsensor op achterwiel kapot. Die kost inderdaad ongeveer 160€, maar moet dan ook nog gemonteerd. Als je weet dat dit de storing is en dat je accu goed is, kun je het er aan uit geven. Of je accu goed is en dit de storing is heeft die fietsenwinkel je al verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 09:29
Athome schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:39:
[...]

10 meter is ook wat ik gelezen heb.
Op mijn Speed Pedelec zit best wel een felle lamp (M99 Mini Pro) en heb geprobeerd om die 10 meter de benaderen. De sweetpot van de lamp ligt overigens een stuk dichterbij. Ik heb nog geen melding van tegenliggers gehad. Overigens als grootlicht opzet (ja dat zit er ook op) krijg nog steeds erg weinig meldingen.
Ik moet je eerlijk zeggen, ik zeg er tegenwoordig niets meer van, krijg veel kwade reacties als ik vriendelijk vertel dat de lamp verblind. Er rijd s morgens zelfs iemand woon-werkverkeer die me - en dus ook andere- recht in het gezicht schijnt schuin vanaf zijn stuur boeit hem niets. Of een -werkende- moeder met alleen een ledje op het schermpje van het kinderzitje.... Nou ja, beter dan de zes dezelfde die al drie, vier jaar helemaal zonder licht fietsen. (Ik herken ze inmiddels aan het silhouet). Maar goed, met de e-bike en Covid is ook de verruwing op het fietspad flink erger geworden. Randstad, misschien in de polder anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@DeSluis
Het lontje is tegenwoordig wel kort geworden. Daar heb je gelijk in.
Covid heeft het ook wel een duwtje gegeven. We zijn daardoor met z'n allen er niet vriendelijker op geworden.

[ Voor 40% gewijzigd door Athome op 18-12-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:40

B64

Athome schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:06:
@DeSluis
Het lontje is tegenwoordig wel kort geworden. Daar heb je gelijk in.
Covid heeft het ook wel een duwtje gegeven. We zijn daardoor met z'n allen er niet vriendelijker op geworden.
Je bedoelt dat je drie jaar geleden vriendelijk bedankt werd voor de waarschuwing? Nou nee hoor, die korte lontjes zijn er al veel langer. Ik geloof niet dat Covid daar ook maar iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het proces is inderdaad al langer gaande maar covid heeft het wel wat versneld. We zijn er niet vrolijker op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
Foxhill schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:33:
[...]

Ik heb het rapport niet gezien. Wat je noemt klinkt als krachtsensor op achterwiel kapot. Die kost inderdaad ongeveer 160€, maar moet dan ook nog gemonteerd. Als je weet dat dit de storing is en dat je accu goed is, kun je het er aan uit geven. Of je accu goed is en dit de storing is heeft die fietsenwinkel je al verteld.
Dan zal ik de fietsenmaker nog eens even lastig gaan vallen met deze informatie en kijken wat zijn mening is. Als hij me de garantie kan geven dat.. Nou maar hopen dat hij een oogje dichtknijpt na de persconferentie van gisteren 8)7

Nogmaals dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Fiets werkplaats mag gewoon open. Winkel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 20:36
Technisch vraagje. Wil van mn nieuwe e-bike de remmen (shimano) omwisselen zodat ik rechts mijn voorrem heb. (Net zoals op mijn motor&mtb). Kan ik dan gewoon de remleidingen omprikken of is het noodzakelijk het olijfje te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:26
In het december nummer van ANWB Kampioen staat een artikel over fietsaccu’s. In het artikel wordt ANWB fietsexpert Hans de Looij aangehaald. “Hoewel de kans op brand klein blijft”, adviseert De Looij “gebruikers de accu’s liever niet mee naar binnen te nemen”. “Laad de fiets, als het kan, in de schuur of garage op. Leg de accu zeker niet de hele week op de keukentafel.”

Ook zegt hij: “Je kunt de accu beter een uur of anderhalf uur opladen en dan weer afkoppelen. Als hij voor 50% vol is en je hebt toch geen lange tocht voor de boeg, is dat ook oké. Houd je de stekker in het stopcontact, dan loop je het risico dat je de accu als het ware doorlaadt. Dat is niet goed.”

Ik heb in mij Cube Kathmandu Hybrid Een Bosch Performance CX motor met 625 accu. Als je het mij vraagt, best wel vreemde adviezen van een ANWB expert. Immers:
- Het laden moet volgens Bosch in een droge omgeving en bij kamertemperatuur plaatsvinden. Niks geen koude schuur of garage, behalve misschien in de betere seizoenen. In het huidige weer bewaar ik de accu dus altijd thuis.
- Bewaar accu’s droog en op kamertemperatuur. Geen vochtige schuurtjes of garages dus.
- Bosch zegt hierover: Wij adviseren om de accu van de eBike af te nemen en op te slaan in een ruim- te met een rookmelder. Geschikte opslagplaatsen zijn droge plekken met een omgevingstemperatuur van rond de 20 °C.
- Wanneer de accu volledig vol of leeg is zorgt dit voor meer slijtage van de accu. De ideale laadtoestand voor langere opslagtijden bedraagt ca. 30 tot 60 % of twee tot drie oplichtende leds op de accu-indicator.
Op zich is op dit punt het advies niet zo vreemd. Maar het risico op doorladen herken ik dan weer helemaal niet. Bosch meldt er zelf over: Het slimme battery management system van Bosch regelt de laad- en ontla- dingsfunctie van de accu en beschermt de cellen tegen overbelasting
- De laadduur is afhankelijk van de capaciteit van de accu en het type charger (je hebt standard chargers en fast chargers). Zijn advies is te algemeen.
Hoe kijken jullie hiernaar? Waar bewaren jullie de accu als je een tijd niet fietst? Waar laden jullie de accu op? Hoe ga je met de accu om in dit jaargetijde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Mnup_1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:00:
Technisch vraagje. Wil van mn nieuwe e-bike de remmen (shimano) omwisselen zodat ik rechts mijn voorrem heb. (Net zoals op mijn motor&mtb). Kan ik dan gewoon de remleidingen omprikken of is het noodzakelijk het olijfje te vervangen?
Het olijfje of de knelkoppeling kun je bijna altijd heel houden en niet vervangen. Je moet daarna wel ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Brundle010 schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:41:
In het december nummer van ANWB Kampioen staat een artikel over fietsaccu’s. In het artikel wordt ANWB fietsexpert Hans de Looij aangehaald. “Hoewel de kans op brand klein blijft”, adviseert De Looij “gebruikers de accu’s liever niet mee naar binnen te nemen”. “Laad de fiets, als het kan, in de schuur of garage op. Leg de accu zeker niet de hele week op de keukentafel.”

Ook zegt hij: “Je kunt de accu beter een uur of anderhalf uur opladen en dan weer afkoppelen. Als hij voor 50% vol is en je hebt toch geen lange tocht voor de boeg, is dat ook oké. Houd je de stekker in het stopcontact, dan loop je het risico dat je de accu als het ware doorlaadt. Dat is niet goed.”

Ik heb in mij Cube Kathmandu Hybrid Een Bosch Performance CX motor met 625 accu. Als je het mij vraagt, best wel vreemde adviezen van een ANWB expert. Immers:
- Het laden moet volgens Bosch in een droge omgeving en bij kamertemperatuur plaatsvinden. Niks geen koude schuur of garage, behalve misschien in de betere seizoenen. In het huidige weer bewaar ik de accu dus altijd thuis.
- Bewaar accu’s droog en op kamertemperatuur. Geen vochtige schuurtjes of garages dus.
- Bosch zegt hierover: Wij adviseren om de accu van de eBike af te nemen en op te slaan in een ruim- te met een rookmelder. Geschikte opslagplaatsen zijn droge plekken met een omgevingstemperatuur van rond de 20 °C.
- Wanneer de accu volledig vol of leeg is zorgt dit voor meer slijtage van de accu. De ideale laadtoestand voor langere opslagtijden bedraagt ca. 30 tot 60 % of twee tot drie oplichtende leds op de accu-indicator.
Op zich is op dit punt het advies niet zo vreemd. Maar het risico op doorladen herken ik dan weer helemaal niet. Bosch meldt er zelf over: Het slimme battery management system van Bosch regelt de laad- en ontla- dingsfunctie van de accu en beschermt de cellen tegen overbelasting
- De laadduur is afhankelijk van de capaciteit van de accu en het type charger (je hebt standard chargers en fast chargers). Zijn advies is te algemeen.
Hoe kijken jullie hiernaar? Waar bewaren jullie de accu als je een tijd niet fietst? Waar laden jullie de accu op? Hoe ga je met de accu om in dit jaargetijde?
Wat het allerbeste is voor de accu is soms net niet praktisch. En wat het meest veilig is soms net niet het beste voor de accu.

Bij normaal weer is de schuur of garage veiliger. Met het vocht en de kou van afgelopen dagen is dat niet zo goed voor de accu. Dus normaal is in de schuur prima. Bij vocht, kou of extreme hitte beter even in huis bewaren.

Er is afgelopen week een fietsenzaak afgebrand. Naar verluidt door een accu/accu lader. Maar dan weet je nog niet wat er dan lag. Ik heb wel het idee dat er soms slecht/verkeerd gereviseerde accu’s, laders met beschadigde kabels, etc gebruikt worden. Of bijvoorbeeld een accu test apparaat waar niet de goede stekker bij zit voor een bepaalde accu, dan maar een paar niet geïsoleerde contacten in de accu. Ik denk dat met originele of professioneel gereviseerde spullen het risico wel mee valt.

Wij hebben een opslag waar het nét kan vriezen en nemen in de wintermaanden de moeite om al die accu’s uit de fietsen te halen en ergens anders op te slaan. Veel gedoe, maar een paar kapotte accu’s na hevige vorst is erger.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 20-12-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zelf laad ik de accu altijd op in huis. Ik doe dit 's-nachts zodat de accu eerst op temperatuur kan komen. Wat veiligheid betreft niet het beste maar dat geldt ook voor het 's-nachts opladen van je smartphone. Daarnaast heb ik een schakelklok tussen de lader zitten. De lader werkt maar 4 uur en dan moet het goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Athome schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:51:
Zelf laad ik de accu altijd op in huis. Ik doe dit 's-nachts zodat de accu eerst op temperatuur kan komen. Wat veiligheid betreft niet het beste maar dat geldt ook voor het 's-nachts opladen van je smartphone. Daarnaast heb ik een schakelklok tussen de lader zitten. De lader werkt maar 4 uur en dan moet het goed zijn.
Precies zoals ik dat ook doe :) . Een paar uur acclimatiseren is heel goed.
Vannacht gaat deze ook weer aan de plug hier met nog maar 4 km te gaan.

Een timer gebruik ik niet want de Bosch lader slaat vanzelf af en ik heb er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:58:
Een timer gebruik ik niet want de Bosch lader slaat vanzelf af en ik heb er geen omkijken naar.
Dit is een grafiekje van de meting van het 'wattage' gedurende een oplaadcyclus. Goed te zien dat de oplader wel telkens even wordt ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXxqsdJw26Fq67AAoXPERzh-Kac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4X2OnXMSIY1uhnST9jR8Ogxw.png?f=fotoalbum_large

Zou het beter zijn om de oplader eraf te halen (smartplug uitschakelen) na het bereiken van de piek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Foxhill schreef op maandag 20 december 2021 @ 06:55:
[...]

Wat het allerbeste is voor de accu is soms net niet praktisch. En wat het meest veilig is soms net niet het beste voor de accu.

Bij normaal weer is de schuur of garage veiliger. Met het vocht en de kou van afgelopen dagen is dat niet zo goed voor de accu. Dus normaal is in de schuur prima. Bij vocht, kou of extreme hitte beter even in huis bewaren.

Er is afgelopen week een fietsenzaak afgebrand. Naar verluidt door een accu/accu lader. Maar dan weet je nog niet wat er dan lag. Ik heb wel het idee dat er soms slecht/verkeerd gereviseerde accu’s, laders met beschadigde kabels, etc gebruikt worden. Of bijvoorbeeld een accu test apparaat waar niet de goede stekker bij zit voor een bepaalde accu, dan maar een paar niet geïsoleerde contacten in de accu. Ik denk dat met originele of professioneel gereviseerde spullen het risico wel mee valt.

Wij hebben een opslag waar het nét kan vriezen en nemen in de wintermaanden de moeite om al die accu’s uit de fietsen te halen en ergens anders op te slaan. Veel gedoe, maar een paar kapotte accu’s na hevige vorst is erger.
De accu zelf kan prima tegen vorst. De cellen lijden daar niet onder, alleen presteren ze dan net wat minder. Je kunt een Li-ion accu zelfs nog opladen bij -20 graden, maar dan met 0,02C (duurt het 50 uur van leeg naar vol en dus niet praktisch). Het idee heeft te maken met vocht. Als er wat water in je accu zit dan zet dit uit bij vriezen en kan de accu daardoor kapot gaan. Bij 0 graden mag je laden met 0,2C en boven de 5 graden maximaal met 0,4C. Pas boven de 10 graden mag je laden met 1C.

Feiten:
->Ideaal is een opslag bij 4 graden en 3.92 volt per cel.
->Nóg beter is een opslag met een zeer hoge weerstand ertussen.
->De zelfontlading is beneden de 30% SoC nihil en bijna nonexist.

Die branden komen best vaak voor. Nu hoeft de accu niet meteen de schuld te hebben want in zo'n zaak zijn vele accu's en in de groothandel tig duizend. In mijn accugroothandel is nog nooit brand geweest. Als wij een accu verdenken dan gaat deze een speciale kast in zodat de ontbranding alleen dat exemplaar ruïneert en niet de ander pakketten. Nu werk ik niet alleen met fietsaccu's, maar ook voor EV's en andere grote toepassingen. Per cel is de kans op ontbranden wel zo klein dat het bijna niet bestaat. Als je in het nieuws leest dat er weer een e-bike in vlammen op is gegaan dan besef je niet hoeveel duizenden e-bikes er ook nog aan het fietsen zijn.

In huis opladen is niet per se risicovol, maar zorg er wel voor dat je brandmelder in orde is. Dit is dan wel weer erg belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
verjager schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:10:
[...]

Dit is een grafiekje van de meting van het 'wattage' gedurende een oplaadcyclus. Goed te zien dat de oplader wel telkens even wordt ingeschakeld.

[Afbeelding]

Zou het beter zijn om de oplader eraf te halen (smartplug uitschakelen) na het bereiken van de piek?
Nee, dit is een prima grafiek die klopt. Als de lader de 42 volt bereikt gaat deze over in de verzadigingsfase en loopt het stroomverbruik zeer snel af. Deze fase (balanceren) is noodzakelijk. De lader laadt om de 2 uur even bij en zo start je met een volle accu.
De CC (constant current) is 4A en omdat het voltage oploopt loopt het stroomverbruik ook iets omhoog tot de 42 volt en dan treed de CV (constant voltage) in werking wat een scherpe daling in stroomverbruik teweeg brengt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Bedankt voor de toelichting! Dan laat ik m gewoon aan staan tot de volgende ochtend.

De meting is alleen aan de kant van de 235V. Je ziet daar natuurlijk een bijkans constante spanning, en dus een gelijksoortig verloop voor 'wattage' en 'amperage'.

[ Voor 3% gewijzigd door verjager op 20-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Na wat inlezen in dit topic en verder online ben ik afgelopen zaterdag, net voor de lockdown, nog maar even langs de lokale FM geweest. Hij was het met mijn vooronderzoek eens, maar had helaas niet de fiets staan die ik graag wilde proefrijden. Specifiek de Kalkhoff Image 5.B Move+ (https://www.kalkhoff-bike...50093v2022-image-5-b-move). In overleg wel deze fiets bij hem gereserveerd onder voorbehoud van een proefrit zodra die binnen is, want hij was al bijna door de voorraad voor komend jaar heen.

Misschien binnenkort eens kijken of ik hem ergens anders al kan proefrijden voordat het april is, want dan wordt die pas verwacht.

Tegelijkertijd heeft mijn vriendin besloten om met dezelfde proefrit regeling de Kalkhoff Image 3.B Advance te reserveren (https://www.kalkhoff-bike...96v2021-image-3-b-advance).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
verjager schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:34:
Bedankt voor de toelichting! Dan laat ik m gewoon aan staan tot de volgende ochtend.

De meting is alleen aan de kant van de 235V. Je ziet daar natuurlijk een bijkans constante spanning, en dus een gelijksoortig verloop voor 'wattage' en 'amperage'.
De oplader 4A begint bij een legere accu bij zeg maar 30 volt (CC stage). (4*30=120watt) en bereikt bij het einde (4*42=168watt) stroomverbruik. Vandaar dat het verbruik iets oploopt. Als de accu 42 volt bereikt dan valt de stroom in een vrije val naar beneden (CV stage). De rest gaat op aan verliezen in de lader en de absolute fout (afwijking) van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
jimh307 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:54:
@Kraz @dennisfr
Hier de 3e eigenaar van de gazelle ultimate c8+ belt. 3 op 1 lijn :)
Hey, vergeet mij niet! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToeRI-U1GzqKEw_VN89n6u0GkIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7tQv0ILQYW42ZL7bPgjMXQj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik haal nog steeds wel de 100km in Tour maar dat komt ook omdat hij nog redelijk nieuw is, 400~ km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 09:46
jimh307 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:19:
[...]
Nee, dit is een prima grafiek die klopt. Als de lader de 42 volt bereikt gaat deze over in de verzadigingsfase en loopt het stroomverbruik zeer snel af. Deze fase (balanceren) is noodzakelijk. De lader laadt om de 2 uur even bij en zo start je met een volle accu.
De CC (constant current) is 4A en omdat het voltage oploopt loopt het stroomverbruik ook iets omhoog tot de 42 volt en dan treed de CV (constant voltage) in werking wat een scherpe daling in stroomverbruik teweeg brengt. :)
Ik heb begrepen dat een accu het beste niet volledig vol of volledig leeg is. Ik heb voor mijn 500Wh Bosch fietsaccu een laadcurve bepaald en weet ongeveer hoe lang het duurt voordat hij ~80% / 4 streepjes vol is. Daarna koppel ik de lader af (grote actieradius heb ik niet nodig). Is dit dan toch niet goed voor de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

dj_raoul schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb begrepen dat een accu het beste niet volledig vol of volledig leeg is. Ik heb voor mijn 500Wh Bosch fietsaccu een laadcurve bepaald en weet ongeveer hoe lang het duurt voordat hij ~80% / 4 streepjes vol is. Daarna koppel ik de lader af (grote actieradius heb ik niet nodig). Is dit dan toch niet goed voor de accu?
Nee hoor dat is prima. Ik doe het ook zo, maar dan geautomatiseerd. Ik heb een Sonoff POW smart switch en als die meer dan een bepaald wattage verbruikt laat ik hem automatisch stoppen.
Het wattage tijdens laden correspondeert met het percentage van de batterij.

Ik laad ook op naar 80%. Soms naar 100% maar alleen als ik daarna gelijk ga rijden of als ik hem laat balancen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
@dj_raoul @de Peer Dat gedeeltelijk opladen is dus niet zo goed als je denkt:
1. Door telkens deels te laden worden de cellen niet meer gebalanceerd en werkt het op ten duur averechts. Des te minder je ze volledig laadt des te langer duurt het balanceren en niet zelden kan het BMS het niet meer bolwerken.
2. Als je de accu oplaad tot 100% en er vrij snel mee gaat fietsen zal je nog verbaast staan dat de slijtage ook mee zal vallen. In theorie hebben jullie een prima punt en valt er wat voor te zeggen. Het helemaal leegfietsen zou ik niet te vaak doen, maar eens per 2 a 3 maanden om te kijken of de cellen nog goed matchen.
3. Het hele voorzichtige zoals schakelklokken en een regime om ze af te kappen is niet de meest makkelijke weg die mensen doorgaans nooit kiezen. In deze drukke wereld is het voor de consument makkelijk om de boel aan te koppelen en in de ochtend weer af te koppelen. Mijn complimenten gaan uit naar Bosch want hun laders stoppen vanzelf (relais) en zijn goed beveiligt. De tijd, de precisie en soms het dwangmatige deels opladen kan uiteindelijk duurder zijn dan kiezen voor het gemak. Nu kan ik dit wel mooi zeggen want ik ben gebaad bij de verkoop van nieuwe cellen, maar vanuit dat oogpunt nu niet. ;)

@Tiimbo1991 Welkom als 4e met deze mooie fiets :) Fietst het lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
jimh307 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:15:
1. Door telkens deels te laden worden de cellen niet meer gebalanceerd en werkt het op ten duur averechts. Des te minder je ze volledig laadt des te langer duurt het balanceren en niet zelden kan het BMS het niet meer bolwerken.
2. Als je de accu oplaad tot 100% en er vrij snel mee gaat fietsen zal je nog verbaast staan dat de slijtage ook mee zal vallen. In theorie hebben jullie een prima punt en valt er wat voor te zeggen. Het helemaal leegfietsen zou ik niet te vaak doen, maar eens per 2 a 3 maanden om te kijken of de cellen nog goed matchen.
3. Het hele voorzichtige zoals schakelklokken en een regime om ze af te kappen is niet de meest makkelijke weg die mensen doorgaans nooit kiezen. In deze drukke wereld is het voor de consument makkelijk om de boel aan te koppelen en in de ochtend weer af te koppelen. Mijn complimenten gaan uit naar Bosch want hun laders stoppen vanzelf (relais) en zijn goed beveiligt. De tijd, de precisie en soms het dwangmatige deels opladen kan uiteindelijk duurder zijn dan kiezen voor het gemak. Nu kan ik dit wel mooi zeggen want ik ben gebaad bij de verkoop van nieuwe cellen, maar vanuit dat oogpunt nu niet. ;)

@Tiimbo1991 Welkom als 4e met deze mooie fiets :) Fietst het lekker?
Hij fiets geweldig, heb er wel een ander zadelpen in gezet, zonder vering vond ik maar niks.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

jimh307 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:15:
1 x per 2 weken balancen is toch prima? Doe jij dat vaker dan?
2. Als je de accu oplaad tot 100% en er vrij snel mee gaat fietsen zal je nog verbaast staan dat de slijtage ook mee zal vallen.
Ik verwacht vrijwel geen slijtage als je er gewoon gelijk mee gaat rijden. De accu is in mijn geval slechts 1 uurtje op 100%.

Ik vind het zelf wel de moeite waard om van tevoren even een strategie te bedenken voor je accu. Hoe je er mee om gaat. Daarna gewoon uitvoeren op de automatische piloot en/of geautomatiseerd. Wie weet gaat hij daardoor een paar jaar langer mee.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 23-12-2021 09:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:36
Op marktplaats kom ik de Bohlt X 160 tegen.
https://www.bohlt.nl/ next level E-mobility! Van dit soort marketing praatjes krijg ik overval jeuk.

Kan me niet voorstellen dat deze fietsen in Rotterdam zijn ontwikkeld.

En jahoor. Het "merk" Bohlt is slechts een sticker.

http://onebotbike.com/a/product/Onebot%20ebike%20S%20series/
https://nl.aliexpress.com/item/4000584993091.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:18
Voor de liefhebbers van trendy ebikes en ook wel een avontuur willen aangaan.
Op Indiegogo staat een trendy carbon ebike van 13kg incl. accu
Net als de VM, mooi en trendy, maar volledig Chinees fabrikaat, dus mbt de kwaliteit van de onderdelen is het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:36:
Voor de liefhebbers van trendy ebikes en ook wel een avontuur willen aangaan.
Op Indiegogo staat een trendy carbon ebike van 13kg incl. accu
Net als de VM, mooi en trendy, maar volledig Chinees fabrikaat, dus mbt de kwaliteit van de onderdelen is het gissen.
Review: YouTube: Amazing Looking Carbon eBike! Urtopia eBike Review

Je licht aanzetten d.m.v. spraak commando's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 22:22

Ben ik dan nummer 5 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQHOEUPEJyOr6qu_x8O7C8X2P-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoRvPm6znSkTDfTYb2wqGajf.jpg?f=fotoalbum_large

Trotse eigenaar van deze fiets sinds 2 december 2021 (na 4 maanden wachten).
Op de achtergrond mijn Koga Miyata Prologue (volgens framenummer uit 1991, catalogus 1992).

[ Voor 18% gewijzigd door echoes op 26-12-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
echoes schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:38:

Ben ik dan nummer 5 ?

[Afbeelding]

Trotse eigenaar van deze fiets sinds 2 december 2021 (na 4 maanden wachten).
Op de achtergrond mijn Koga Miyata Prologue (volgens framenummer uit 1991, catalogus 1992).

Ja, ja, ja, de nummer 5 is bekend geworden *O* o<:) Officieel!

Als 5 mensen hem hebben in dit topic dan is het wel een goede fiets.
Mij bevalt ie nog steeds prima en ik heb nog geen garantiegevalletjes gehad met dit exemplaar. Bij al mijn vorige e-bikes heb ik altijd wel wat garantiegevalletjes gehad. Deze is foutloos. Alleen heb ik het zadel laten omruilen met een vrij hard en glad Qwic zadel.

Maar als ik het zo begrijp is dit je eerste e-bike?

Heel veel plezier ermee :Y Enneh wel een review binnenkort hier, dat is een 'leuke' plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
de Peer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:13:
[...]

1 x per 2 weken balancen is toch prima? Doe jij dat vaker dan?

[...]

Ik verwacht vrijwel geen slijtage als je er gewoon gelijk mee gaat rijden. De accu is in mijn geval slechts 1 uurtje op 100%.

Ik vind het zelf wel de moeite waard om van tevoren even een strategie te bedenken voor je accu. Hoe je er mee om gaat. Daarna gewoon uitvoeren op de automatische piloot en/of geautomatiseerd. Wie weet gaat hij daardoor een paar jaar langer mee.
Altijd, bij elke lading ;) . Het meest praktische voor de accu is niet het beste voor de accu, maar ik heb niet de tijd om te gaan werken met schakelklokken en timers. Als mijn accu bijna leeg is neem ik hem mee naar binnen, laat ik hem een paar uur acclimatiseren en dan gaat deze gewoon de hele nacht aan de lader.

De baten die het oplevert heeft te weinig voordeel om er veel aandacht aan te besteden. Natuurlijk ga ik voorzichtig om met mijn accu en ik belast hem met deze koude niet maximaal en hij wordt binnen opgeladen op een warm plekje.

Maar, waarom geen timer, regime of klok?
->De lader kan in sommige gevallen defect raken als de stroom pardoes wordt uitgeschakeld.
->Elke keer balanceren is niet slecht. Het BMS van e-bike accu's is niet zo hoogstaand als in EV's.
->De Bosch lader stressed de accu's niet heel erg en slaat vanzelf af. Na 2 uur poogt de oplader een nieuwe verzadigingsfase en zo blijft de accu in goede conditie al zou je zeggen dat het theoretisch niet klopt en zoals ik al zei heb je daar een goed punt. Het is praktisch omslachtig om slaaf te zijn van je accu. Als je in de zomer ergens een drankje pakt en je fiets even bijlaad dan is dit prima. Dit kun je best vaker doen, maar doorgaans moet de fiets je gemak geven en geen regime van schakelklokken en timers. Ik ga redelijk mee in de flow van de consument en ik doe daar ook aan mee. Het is niet zo dat telkens vol opladen erg slecht is voor de cellen en dit heeft te maken met de chemie van de cellen. Zo goed als alle accu's van jullie bestaat de accu uit NMC cellen (Nikkel-Mangaan-Kobalt-Lithium legering). Deze kunnen het volladen best goed hebben. Het verhaal dat dit echt slecht zou zijn stamt nog uit het LCO en LMO tijdperk (de oudere li-ion cellen). Die kunnen daar echt slecht tegen, maar de tijd schrijdt voort. Je hoeft je geen zorgen te maken en de extra slijtage is nihil te noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
@Kraz @dennisfr @Tiimbo1991 @echoes

4+1 Gazelle Ultimate rijders hier in dit draadje :) Ik vind dit wel leuk want zo kunnen we elkaar helpen delen met ervaringen, tips en informatie. Het lijkt me leuk om wat meer op de hoogte te blijven over dit model, dus heb je vragen, opmerkingen of wat ook; meld het hier.

De Gazelleclub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Mede naar aanleiding van deze testresultaten ben ik op zoek naar nieuwe banden, liefst die een lage weerstand hebben.

Op dit moment heb ik Schwalbe marathon plus en al zou ik overstappen op die Vittoria Randonneur Hyper zou mijn bereik 11% hoger worden.

Aan de andere kant is de Big Apple veel comfortabeler, maar ik vraag me af of die wel op mijn fiets kan met normale velgen. Overigens pomp ik mijn banden keihard op en met die marathon plus stuiter ik alle kanten op dus ik vraag me af of die Vittoria onder die omstandigheid zo veel minder comfortabel is.

En misschien zijn er banden die nog veel sneller en/of comfortabeler zijn dan in dat korte lijstje uit die test.

Als ze lang meegaan is ook een pluspunt want ik ga sinds ik 2 accu's heb richting de 20.000 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:37:
Mede naar aanleiding van deze testresultaten ben ik op zoek naar nieuwe banden, liefst die een lage weerstand hebben.

Op dit moment heb ik Schwalbe marathon plus en al zou ik overstappen op die Vittoria Randonneur Hyper zou mijn bereik 11% hoger worden.

Aan de andere kant is de Big Apple veel comfortabeler, maar ik vraag me af of die wel op mijn fiets kan met normale velgen. Overigens pomp ik mijn banden keihard op en met die marathon plus stuiter ik alle kanten op dus ik vraag me af of die Vittoria onder die omstandigheid zo veel minder comfortabel is.

En misschien zijn er banden die nog veel sneller en/of comfortabeler zijn dan in dat korte lijstje uit die test.

Als ze lang meegaan is ook een pluspunt want ik ga sinds ik 2 accu's heb richting de 20.000 km per jaar.
Ten tijde van die tests bestond Schwalbe Marathon E-Plus nog niet. Dat is wat je zoekt. Even goed als je huidige banden (niet lek, gaan lang mee), maar dan wat betere rol weerstand.
Pagina: 1 ... 92 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam