Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Tommie12 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Ik denk niet dat een ebike veel meer onderhoud nodig heeft.
Het is toch vrijwel zeker wel waar. Je maakt waarschijnlijk meer kilometers en je gaat harder. Dat laatste zorgt er ook voor dat rammels e.d. veel meer irriteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Het is toch vrijwel zeker wel waar. Je maakt waarschijnlijk meer kilometers en je gaat harder. Dat laatste zorgt er ook voor dat rammels e.d. veel meer irriteren.
Ik merk er voorlopig niet veel van.

3400 km en bijna 2 jaar oud.
Ik heb eigenlijk nog geen onderdelen moeten vervangen. Riem en schijfremmen zijn toch wel onderhoudsarm.
En alles blijft gewoon vast zitten.
Na 1 week had ik wat speling op het balhoofd, en dat is direct gecorrigeerd door de FM.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dan ben je net door je remblokken, meer verwacht ik eigenlijk niet (zeker niet met je belt drive!). Ik bedoel dat niet denigrerend, maar slijtage is uiteraard gecorreleerd aan kilometrage. Zo rond 8000km ga je dingen moeten vervangen; waarschijnlijk is je achterband dan wel op, al hangt dat wel af van je gewicht, al dan niet met bagage. Voorband zal de 10k kunnen halen. Je riem zal waarschijnlijk 10 jaar meegaan :+

Ik zit nu op 375km per maand (vanwege de lockdown is het 60% van normaal), dus 1500km sinds oktober. Behalve dat ik hem een keer heb gepoetst ook nog geen onderhoud. Sterker nog, behalve blokken heb ik (pech daargelaten) met dit tempo pas over een jaar of 2 echt iets te doen (banden). Mijn riem zal 4 jaar meegaan zolang ik niet boven de 5k per jaar kom (ik zat op mijn Razer op 8k). Af en toe wat boutjes aanhalen, dat zal het zijn (pech daargelaten en ja, dat zal ik wel krijgen).

Kortom, dat je nauwelijks onderhoud hoeft te doen is compleet te verwachten, het zou me verontrusten als dat wel zo is. Je fiets is eigenlijk grotendeels nieuwstaat (originele onderdelen). Maar had je net zoveel kilometers gedaan met een ongemotoriseerde nexus 7 fiets met een ketting?

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Wij hebben een Babboe Flow besteld in juli 2021. Dat is een soort Carve met permanente carve-lock er op, zodat de bak niet meer mee helt. De wielen sturen nog wel afzonderlijk van de bak. Je helt zelf ook niet meer mee in de bochten maar moet in tegengestelde richting hangen in de bocht. Ik vond het niks maar ik wen er wel aan. Mijn vrouw vond het fijn (en de Carve eng). De Carve is trouwens een tijdje van de markt geweest en nu terug, maar dan zodanig aangepast dat de carve-lock er niet op kan als er mee gefietst wordt (alleen bij stilstaan). Dat was namelijk iets wat mensen blijkbaar wel deden maar niet getest en misschien ook wel niet veilig was, zoals ik het begreep.

Vanwege beperkte onderdelen is hij echter nog steeds niet geleverd. De remmen zijn niet meer leverbaar en nieuwe worden getest, duurt lang. Wel een chocoladereep gehad voor het wachten ;). Zijn er nog mensen met Babboe ervaringen hier? (Om het wachten te verzachten.) Ik vind heel weinig als ik erop zoek.

[ Voor 3% gewijzigd door cosmo_roel op 02-03-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Dan ben je net door je remblokken, meer verwacht ik eigenlijk niet (zeker niet met je belt drive!). Ik bedoel dat niet denigrerend, maar slijtage is uiteraard gecorreleerd aan kilometrage. Zo rond 8000km ga je dingen moeten vervangen; waarschijnlijk is je achterband dan wel op, al hangt dat wel af van je gewicht, al dan niet met bagage. Voorband zal de 10k kunnen halen. Je riem zal waarschijnlijk 10 jaar meegaan :+

Ik zit nu op 375km per maand (vanwege de lockdown is het 60% van normaal), dus 1500km sinds oktober. Behalve dat ik hem een keer heb gepoetst ook nog geen onderhoud. Sterker nog, behalve blokken heb ik (pech daargelaten) met dit tempo pas over een jaar of 2 echt iets te doen (banden). Mijn riem zal 4 jaar meegaan zolang ik niet boven de 5k per jaar kom (ik zat op mijn Razer op 8k). Af en toe wat boutjes aanhalen, dat zal het zijn (pech daargelaten en ja, dat zal ik wel krijgen).

Kortom, dat je nauwelijks onderhoud hoeft te doen is compleet te verwachten, het zou me verontrusten als dat wel zo is. Je fiets is eigenlijk grotendeels nieuwstaat (originele onderdelen). Maar had je net zoveel kilometers gedaan met een ongemotoriseerde nexus 7 fiets met een ketting?
Remblokken zijn nog even dik als toen ik die kocht. Het is hier vlak, dus ik rem amper...
Ook aan de banden zie ik amper iets.
De riem toont iets van slijtage, maar niks onrustwekkend.

En nee, ik had met een gewone fiets waarschijnlijk minder gereden. Mijn ritjes blijven plezierritjes en af en toe een boodschapje, maar woon-werk is voorlopig nog steeds gewoon de trap op naar mijn homeoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:50
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Nou dat is simpel: mensen vergelijken hun e-bike niet met een auto, maar met hun oude stalen ros waar ze al jaren zonder enig noemenswaardig onderhoud op rondrijden.

Overigens zijn er ook zat mensen die denken dat een elektrische auto nagenoeg geen onderhoud nodig heeft, er zit immers geen motorblok in dat periodiek een oliewissel nodig heeft. Die wachten wel tot er iets stuk gaat...
Het gaat alleen maar om fiets delen. Een accu en een motor hebben geen onderhoud nodig. Het zijn de ketting, de remmen, etc die onderhoud nodig hebben. Ook dat oude stalen ros kreeg kromme wielen als hij niet rijklaar gemaakt wordt en niet na eerste gebruik eens wordt nagekeken. Er werden alleen ‘vroeger’ geen stalen rossen verkocht zonder die services. En dat doen Stella, VanMoof, etc wel in meer of mindere mate.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 02-02-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:49

B64

Tommie12 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Een ebike is wat gevoeliger voor vocht en weer, en daarom zet je die best binnen.

Wat ik belangrijker vind is dat je gewoon maandelijks zelf eens kijkt naar de bewegende delen:
- speling op balhoofd, trapas, wiellagers
- ketting of riem poetsen en eventueel smeren
- spaken eens nalopen
- remblokjes bekijken, en slag van remhefboom
- bandjes op druk houden

Dat duurt nauwelijks een minuutje, is er niks, dan fietsen en anders even corrigeren of naar de FM om het te laten doen.
Als je dat doet, dan wordt dat beloond met lagere kosten en een langere levensduur.
Als je genoemde punten maandelijks wilt nalopen kan dat geen kwaad natuurlijk, maar je doet dat vooral voor je eigen gemoedsrust. Van al die dingen voel of hoor je bij het fietsen namelijk wel of ze onderhoud behoeven, mits je er dan niet te lang mee door blijft fietsen is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Als je genoemde punten maandelijks wilt nalopen kan dat geen kwaad natuurlijk, maar je doet dat vooral voor je eigen gemoedsrust. Van al die dingen voel of hoor je bij het fietsen namelijk wel of ze onderhoud behoeven, mits je er dan niet te lang mee door blijft fietsen is er niks aan de hand.
Ik schrijf ook dat het maar een minuutje duurt.
Sommige dingen moet je wel even doen.
Een te platte band merk ik zo wel, maar als er een spaak was losser staat niet, en wiellagers zijn ook niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Foxhill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Het gaat alleen maar om fiets delen. Een accu en een motor hebben geen onderhoud nodig. Het zijn de ketting, de remmen, etc die onderhoud nodig hebben. Ook dat oude stalen ros kreeg kromme wielen als hij niet rijklaar gemaakt wordt en niet na eerste gebruik eens wordt nagekeken. Er werden alleen ‘vroeger’ geen stalen rossen verkocht zonder die services. En dat doen Stella, VanMoof, etc wel in meer of mindere mate.
Er is natuurlijk nogal een verschil tussen enerzijds de services die een fietsenhandelaar aanbiedt (of het nou de lokale FM is, een online dozenschuiver of een fabrikant die het allemaal zelf denkt goedkoper te kunnen doen), en anderzijds wat een klant denkt wat nodig is voor een storingsvrij en probleemloos gebruik van de fiets.
Veel mensen zullen 'rijklaar maken' niet als onderhoud zien, maar als service - sterker nog, de meeste mensen zullen niet eens in de gaten hebben dat het gebeurt. Hetzelfde voor die eerste beurt: het is dat die bij de prijs inbegrepen zit, anders werd die niet afgenomen.
Maar het gaat er vooral om wat er daarna gebeurt: hoeveel mensen laten hun gewone fiets periodiek checken? En als het vooral om de mechanische delen gaat, waarom verwacht je dat mensen met een e-bike dat vaker moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Dat zou je denken, maar de meeste mensen voelen het niet (ook al vind ik het compleet bizar). Steekproef; mijn broer, vrouw, zwager rijden allemaal door met speling. Het is dat ik het hoor of als ik toevallig een ritje op hun fiets maak dat het aan het licht komt.

Een fiets mag gewoon niet rammelen of een tik hebben. Maar blijkbaar voelen mensen het niet. Mijn FM bevestigd dat mensen veel te laat aan de bel trekken bij speling.
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:20:
[...]
En als het vooral om de mechanische delen gaat, waarom verwacht je dat mensen met een e-bike dat vaker moeten doen?
Kilometrage (waarschijnlijk) en snelheid (zeker) liggen hoger, dus je hebt meer slijtage.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:20:
[...]

Er is natuurlijk nogal een verschil tussen enerzijds de services die een fietsenhandelaar aanbiedt (of het nou de lokale FM is, een online dozenschuiver of een fabrikant die het allemaal zelf denkt goedkoper te kunnen doen), en anderzijds wat een klant denkt wat nodig is voor een storingsvrij en probleemloos gebruik van de fiets.
Veel mensen zullen 'rijklaar maken' niet als onderhoud zien, maar als service - sterker nog, de meeste mensen zullen niet eens in de gaten hebben dat het gebeurt. Hetzelfde voor die eerste beurt: het is dat die bij de prijs inbegrepen zit, anders werd die niet afgenomen.
Maar het gaat er vooral om wat er daarna gebeurt: hoeveel mensen laten hun gewone fiets periodiek checken? En als het vooral om de mechanische delen gaat, waarom verwacht je dat mensen met een e-bike dat vaker moeten doen?
Die eerste beurt is exact om de redenen die Roffeltjes beschrijft.
Sommige mensen merken het niet als hun wiel een cm speling heeft en hun spaken los staan.
Als je daar mee door rijdt, dan heb je snel een krom wiel of een defect lager.
Bovendien zeggen de mensen dan dat hun peperdure Batavus/Gazelle/xxx een slechte fiets is want die rammelt.

ik durf te hopen dat mensen met hun ebike een beetje meer aandacht geven aan onderhoud, juist omdat die fiets wat duurder is, en mogelijk intensiever gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Dat zou je denken, maar de meeste mensen voelen het niet (ook al vind ik het compleet bizar). Steekproef; mijn broer, vrouw, zwager rijden allemaal door met speling. Het is dat ik het hoor of als ik toevallig een ritje op hun fiets maak dat het aan het licht komt.

Een fiets mag gewoon niet rammelen of een tik hebben. Maar blijkbaar voelen mensen het niet. Mijn FM bevestigd dat mensen veel te laat aan de bel trekken bij speling.
Iemand die niet ziet, hoort of voelt dat er iets stuks is, gaat z'n fiets niet periodiek checken - en mocht-ie dat wel doen dan kun je je afvragen of de mankementen dan wél opgemerkt zullen worden. Daarom denk ik dat een maandelijkse check niet zo zinvol is: als je iets voelt of hoort dan heb je dat voor die tijd al in de gaten, en anders zul je het waarschijnlijk bij die check ook niet opmerken. En al helemaal niet als je al die dingen in een minuutje kunt checken, zoals @Tommie12 suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Iemand die niet ziet, hoort of voelt dat er iets stuks is, gaat z'n fiets niet periodiek checken - en mocht-ie dat wel doen dan kun je je afvragen of de mankementen dan wél opgemerkt zullen worden. Daarom denk ik dat een maandelijkse check niet zo zinvol is: als je iets voelt of hoort dan heb je dat voor die tijd al in de gaten, en anders zul je het waarschijnlijk bij die check ook niet opmerken. En al helemaal niet als je al die dingen in een minuutje kunt checken, zoals @Tommie12 suggereert.
Niet te letterlijk nemen aub.

Als iets los staat, dan reageer ik direct.
Maar echt eens kijken of de blokken nog dik genoeg zijn, of spaken op spanning zitten, dan doe ik "ongeveer" maandelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Onderhoud aan de fiets is vanuit oudsher niet echt een punt in de agenda. Bij een e-bike komen er sneller meer kosten bij kijken. Het systeem is meer complex en een e-bike is nu eenmaal duurder dan een gewone fiets.

Een riem zal niet snel 20.000 km meegaan. Meestal zal dat zo'n 8k-10k aan kilometers zijn. Ik zie nu al lichte slijtage een mijn voorblad en achterblad en mijn riem is nog lang niet afgeschreven, maar ik denk dat het heel veel uitmaakt waar je de fiets gebruikt. Hier op het platteland met modderwegen, slechte fietspaden, zout, zand en nattigheid laten een riem niet al te lang meegaan.
Ook heb ik melding gedaan bij mijn FM voor het af en toe doortrappen van de naaf en daarom ben ik blij dat de Nexus 8 binnen het halve uur vervangen en afgesteld is mocht de naaf toch kapot gaan. Hetzelfde voor de riem. Als die het opgeeft komt er gewoon een nieuwe op. Doch, veel mensen zitten wel degelijk op zwart zaad en dan is het vervangen van een riem, accu, motor een hele dure uitgave die er niet te vaak mag zijn.

Poetsen is toch wel belangrijk. Nu hoeft een e-bike niet te glimmen, maar zo nu en dan met een borstel al het zand verwijderen zal zeker deugd doen. Als je het regelmatig bij houdt ben je al beter bezig dan de gemiddelde kaaskop. Veel fietsers hebben geen bel nodig want die hoor ik zo wel aankomen.

Iedereen die een e-bike koopt heeft garantie. Vaak 2 jaar en soms ook 5 jaar. Daarna geldt een termijn van wat je mag verwachten van een elektrische fiets en dat is langer dan 2 jaar. Als er veel kosten komen zal de branche dat voelen en ze moeten 'goed' af fabriek komen want vele garantieclaims kosten de fabriek teveel geld. Heel veel mensen zijn niet op de hoogte van dit fenomeen.

Als jij je fiets goed onderhoudt dan zal al dat gevoelige spul langer meegaan. De meeste problemen komen met nat weer. Daar is elektronica erg gevoelig voor. De overgangen met wat siliconenspray behandelen voorkomt storingen bij nat weer en hier heeft dat zijn vruchten al afgeworpen want mijn fiets heeft al een aantal pittige buien overleeft zonder ook maar een keer te haperen. Alleen wat condens in het display, maar alleen in zonlicht. Gaat het display kapot dan heb ik garantie en gaat het display kapot na de garantie dan kan ik dokken, maar als de garantie afloopt maak ik het display open en laat ik hem een dagje luchtten.

Verder let ik goed op het gedrag van de fiets. Speling voel ik meteen en daarbuiten mág je verwachten dat alles in orde is. Vandaar dat periodiek onderhoud erg belangrijk is. Ik meld alles aan mijn FM ook al is het nog zo klein; hiermee voorkom ik dat het afgeschoven kan worden als achterstallig onderhoud en hierdoor de reparatie duur kan uitvallen. Soms ben ik een zeikerd hierin, maar veiligheid staat hier hoog in het vaandel en mijn FM vind mij geen zeikerd gelukkig :+

Te harde banden zijn niet alleen oncomfortabel, maar zorgen voor meer trillingen wat dingen los kan gaan trillen en grote oneffenheden in de route kan ervoor zorgen dat je schade krijgt. Het is leuk voor de actieradius, maar ik ben totaal afgestapt van harde banden en hier staan ze eerder iets zacht. Dan maar 5 kilometer minder actieradius, maar het is wel stukken beter voor de fiets. Een band vervangen is goedkoper dan de spaken uit je wielen rijden en het is beter dan al die schokken in je perineum. Ik vind comfort dan ook belangrijk. Nu zijn de fietspaden hier niet je van het en sommige fietspaden zijn misdadig slecht. Daar wil je niet met te harde banden overheen gaan zonder onderweg te moeten stoppen om te kijken of je velg niet doormidden is. En nee, ik overdrijf het echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:06:

Een riem zal niet snel 20.000 km meegaan. Meestal zal dat zo'n 8k-10k aan kilometers zijn.
Ik verwacht toch wel meer dan dat...

https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?f=8&t=34502

Hier iemand met CDX na 11k km

https://willem.com/blog/2021-01-10_commuter-bike-checkup/

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes Van dat forum, de eerste post:
Vandaag is mijn fiets door de fietsenmaker vertroeteld tijdens de jaarlijkse beurt. En tijdens dat onderhoud kwam naar voren dat de net een jaar oude riem (cdx) al behoorlijk versleten was. De slijtage was goed te zien aan de scherp geworden tandwielen. Nog maximaal twee, drie duizend kilometer schatte men in. Als ik dat erbij tel gaat de riem in mijn geval zo’n 8 tot 9 duizend kilometer mee. Dat is wel even veel minder dan ik had verwacht en een best kostbare reparatie straks. Had ik toch beter naar Gerrit Gaastra kunnen luisteren en zijn onverwoestbare ketting setup moeten koesteren!
>
Misschien interessant om te melden om welke fiets het gaat en hoe het gebruik was.

Met puur MTB gebruik in alle weersomstandigheden lijkt me het een nette score, maar met alleen zomerse kilometers in voornamelijk lekker weer....
Met voornamelijk lekker weer ... ;)

Edoch hoop ik dat je echt gelijk hebt. Scheelt weer wat kosten, maar dan nog heb ik nog 18 maanden garantie tegoed.

Onze landwegen zijn soms echt een MTB track. Brabant; het gebied der Bourgondiërs en van slechte wegen, soms lijkt het net België hier :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:52:

Met voornamelijklekker weer ... ;)

Edoch hoop ik dat je echt gelijk hebt. Scheelt weer wat kosten, maar dan nog heb ik nog 18 maanden garantie tegoed.

Onze landwegen zijn soms echt een MTB track. Brabant; het gebied der Bourgondiërs en van slechte wegen, soms lijkt het net België hier :o
Je moet wel even doorlezen :D

Alle andere posters halen veel langer dan hij en dan komt de aap uit de mouw, hij rijdt op een pinion, wat inderdaad veel sneller slijt.

Als je 8-10k haalt is dat echt te laag en is er iets niet goed afgesteld. Zie ook de man die door weer en wind rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:52:

[...]

>

De fietspaden in België worden wel in snel tempo verbeterd hoor!
Maar in elk geval, als er regelmatig modder en zout op de riem komt gaat het sneller slijten dan als die mooi droog blijft.

Uitlijning is zeker belangrijk, de spanning is beter wat lager dan te hoog.

In elk geval, als een riem maar 8k haalt, dan vraag ik me af hoe veel kettingen je in die tijd gaat oprijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12 Ik ben gewoon even heel zwart/wit geweest en ik hoop dat jullie gelijk hebben. Misschien ben ik wat te pessimistisch geweest en hebben jullie het bij het rechte eind. Ik ben op dit moment de linkjes van @roffeltjes even helemaal aan het doorlezen en wellicht te snel een conclusie getrokken mede:

Het voorblad vertoont al krassen van zandkorrels aan de buitenzijde en het achterblad is al viezig. Het hele verhaal aan koppel, pinion, rohloff ed. telt niet zo voor een riem omdat een riem sneller slijt door hoge toeren dan door kracht. Het is koolstofvezel en de krachten laten een riem theoretisch niet sneller slijten. Toeren, dus hoe vaak een riem gebogen wordt door een omwenteling zet meer zoden aan de dijk.

Ook heeft de FM mijn riem wat losser gezet. Dit zou al wat moeten schelen want bij een strakke riem zullen zandkorrels meer schade aanrichten omdat de zandkorrel onder hoge(re) druk geplet wordt tussen riem en blad. Ook zullen de lagers sneller slijten bij een (te) strakke riem.

Beide +1 omdat ik jullie argumenten zeker steekhoudend vind.

En ja, de ketting. Die was altijd vies hier ongeacht chainglider bescherming. Een ketting haalde hier krap 5000 km. Dan heb ik het over de echte KMC ketting. Het is hier bijna geen doen om de riem goed zandvrij te houden. Zeker nu met dit natte weer en vieze wegen is het geen doen. Ik heb niet elke dag de tijd om mijn riem zandvrij te maken.

Toch ben ik wel blij met een riemaandrijving. Fietst veel gladder dan met een knarsende ketting (knarsen van het zand, gesmeerd zijn mijn kettingen regelmatig geweest). :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Oh ja ik zal ook nog even een vage foto delen van onze nieuwe fietsen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLViW6TG1aRoW4xkEzVflzQv56o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uABtaJrshMiLUZIVJwoNp6q.png?f=fotoalbum_large

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:26:
Het hele verhaal aan koppel, pinion, rohloff ed. telt niet zo voor een riem omdat een riem sneller slijt door hoge toeren dan door kracht. Het is koolstofvezel en de krachten laten een riem theoretisch niet sneller slijten. Toeren, dus hoe vaak een riem gebogen wordt door een omwenteling zet meer zoden aan de dijk.
Jep, maar met een pinion draait je riem juist aanzienlijk sneller, de overbenging zit namelijk voordat de ketting wordt aangedreven, daar waar het bij een naaf juist daarna gebeurt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 19:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik was altijd anti electrische fiets totdat mijn vrouw er een wou. Waarom vroeg ik haar. Het is maar 2,6km. Nooit in discussie gaan met een vrouw die iets graag wil. Aangezien het niet ver is hebben we een Sparta f3e demo model gekocht voor € 999,-.

Ik doe olympisch gewichtheffen en powerliften. Als ik fiets dan is het altijd voluit. Nu gebruik ik m als ik naar sportschool ga in standje 5. 7 km door de stad heen. het fijnst vindt ik het optrekken bij stoplichten. Het scheelt aardig bij het trainen dat ik niet vooraf die 7km als sprint gebruik.

Het zat er dus aan te komen dat ik er een zelf wou. T liefst een minimalistisch model. Toen zag ik verleden week de review van de Tenways CGO 600 bij Bright. Ik was meteen verkocht. Mocht alweer een nieuwe fiets uitkiezen voor het fietsplan. Hij was totaal € 1756,- waarvan € 500,- de baas betaalt. De resterende €1.250,- (zitten spatborden, standaard en bagagedrager bij) is netto nog geen € 600,- Dat is de gok wel waard.

Vrijdag besteld. Dinsdag geleverd. Wat een ding. de F3e heef 25nm koppel de Tenways 40 nm. Het is net een kanonskogel. Wat me bevalt is dat je niet direct ziet dat het een e-bike is. En de motor hoor je ook bijna niet in het het stadsverkeer. met 15kg erg licht. Mijn 29 inch fitnessbike is 12,5kg. (aangepaste Cube AIM SL)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfIfg1zV9N7pKpYyZLocjH67LLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBmVpJ8VR9vrzn7cimb71QcA.jpg?f=fotoalbum_large
Accu is niet uitneembaar maar wel bereikbaar voor vervanging. 7Ah 36v 250Wh. En het is een singel speed. op zich geen probleem met ondersteuning maar zonder is optrekken lastiger. eenmaal op snelheid kan je m best uitzetten en redelijk zonder ondersteuning 25 blijven rijden.

kabelspaghetti heb ik naar eigen smaak herschikt. ik wil de remkabels nog iets inkorten odat het nog iets netter wordt en de standaard oerlelijke kabelbinder vervangen voor goede stuurtape/lint.

Ik ga ook de stuurpen vervangen voor een iets langere met een iets hogere hoek Heb er nog 2 liggen die ik even uitprobeer wat voor mijn bouw de beste hoek ik is. Ik wil net iets meer naar voren en iets omhoog. Ik heb een wat langer torso. Kwa looks twijfel ik om de spatborden en bagagedrager te monteren. Misschien alleen de bagagedrager en kortere spatbord achter. Die zijn trouwens nog niet binnen. Standaard komt er wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7MzDGlWLKuffRPmuJb0m5c4tB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke2uqWBjHcyThSTfPT0VPQtX.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 50km gefietst op stand 1 van DenHaag/Wateringen via Kijkduin naar Hoek van Holland door de duinen. windkracht 4 en 7 graden. banden 5 bar. totaal 50km in 1u 45 van 100% naar 2% en ik weeg 90kg.

heen stand 1
Totaal 22 km 45 minuten 125m up and 125 downhill
- 8,5 km stad100%-60% 100% tegenwind en 7 stoplichten
- 13,5 km duinen 60%-40% 50% tegenwind

terug stand
22km en 48 min.
- 13,5 km duinen 40%-25% 40% meewid
- 8,5 km city ride 25%-10% 100% mewind

Bonus battery leeg 15 min.
- 6 km westland 10%-5% 50%/ 50% tegen/meewind
-
onder de 5% stop de ondersteuning.

ter vergelijk. ik fiets dit ritje in de zomer als ik fit ben op mijn 29'er in 1,5 uur en 1.000 ca. ik was nu 650 calorien kwijt.

ik zal niet vaak de accu leegrijden maar was even benieuwd wat de max was. de geadverteerde 70-130 km is mijn inziens niet haalbaar. 70 km zal wel lukken met stand 1 bij wat hogere temperaturen en betere windcondities. Ter vergelijk de 300Wh van de F3e haalt bij stand 5 ca. 30- 35km. en bij stand 3 ca. 50km.

Wat ik wel nadelig vindt is dat ie volgens mij op de us stand staat wat hoger verbruik met zich meebrengt. Hij blijft ondersteunen tot 32 kmh. Dat hoeft voor mij niet. Dat doe ik el op mijn reguliere fiets. Ik kan nergens anders wat instellen. Ik heb al contact opgenomen met de technische dienst.

Ik ga hem voornamelijk gebruiken om naar werk in de stad te fietsen (als het weer mag) en naar de gym. Om even snel heen en weer te gaan.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:07
Ik heb inmiddels ruim 10k afgelegd met mijn Gazelle met riem over Brabantse en Belgische wegen: nauwelijks slijtage te zien.
Ik heb zelf zo'n apparaat van Gates (soort liniaal met een gewicht) gekocht om de spanning te controleren en eventueel te corrigeren. Maar dat is eigenlijk een zinloze investering. Afstellen is nog niet nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@Zuluman Ik vind dat wel een hele mooie fiets (zowel qua specs als qua kleur) voor een bizarre prijs (oftewel, daar maken ze geen winst op).

Blijft helaas wel een internet direct to customer fiets wat niet ideaal is en het prijspeil doet vermoeden dat je service niet geweldig gaat zijn. Voordelen tov mijn "favoriete" doelwit (VM)

- Alles redelijk standaard (geen rare geintegreerde onderdelen die een fietsenmaker niet kan vervangen). Dat maakt het ehele probleem te overzien.
- Geen rare versnellingsnaaf met een knutseloplossing.
- Achterwielmotor met torque
- Riem (CDN, maar dat kan altijd worden opgewaardeerd).
- Twee maten!
- Specs zijn natuurlijk bottom of the barrel, maar die prijs klopt, daar waar ik VM duur vind.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:12:
@Zuluman Ik vind dat wel een hele mooie fiets (zowel qua specs als qua kleur) voor een bizarre prijs (oftewel, daar maken ze geen winst op).

Blijft helaas wel een internet direct to customer fiets wat niet ideaal is en het prijspeil doet vermoeden dat je service niet geweldig gaat zijn. Voordelen tov mijn "favoriete" doelwit (VM)

- Achterwielmotor met troque
- Riem (CDN, maar dat kan altijd worden opgewaardeerd).
- Twee maten!
- Specs zijn natuurlijk bottom of the barrel, maar die prijs klopt, daar waar ik VM duur vind.
ik was op de hoogte dat het een internet bedrijf is uit hong kong. Dat risico heb ik bewust genomen. ik bouw mijn eigen fietsen dus service is voor mij niet nodig op de accu na.. Ik ben wel benieuwd aar de kwaliteit van de accu. Die zal ik wel zelf moeten vervangen nadat de garantie is verlopen over 2 jaar. Ik heb wel wat ervaring met het bouw van Li-ion accu's.

Als deze config met 3 of meer versnelliingen kunnnen leveren dat zou hij ideaal zijn.

Wat ik ook ga upgraden is de remmen voor hydraulische schijfremmen. met wat ik gewend ben zijn ze wat magertjes. ik heb nog een setje magura's liggen volgens mij.

en tot dusver wordt er vlot gereageerd via fb chat op vragen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Tommie12 Ik ben gewoon even heel zwart/wit geweest en ik hoop dat jullie gelijk hebben. Misschien ben ik wat te pessimistisch geweest en hebben jullie het bij het rechte eind. Ik ben op dit moment de linkjes van @roffeltjes even helemaal aan het doorlezen en wellicht te snel een conclusie getrokken mede:

Het voorblad vertoont al krassen van zandkorrels aan de buitenzijde en het achterblad is al viezig. Het hele verhaal aan koppel, pinion, rohloff ed. telt niet zo voor een riem omdat een riem sneller slijt door hoge toeren dan door kracht. Het is koolstofvezel en de krachten laten een riem theoretisch niet sneller slijten. Toeren, dus hoe vaak een riem gebogen wordt door een omwenteling zet meer zoden aan de dijk.

Ook heeft de FM mijn riem wat losser gezet. Dit zou al wat moeten schelen want bij een strakke riem zullen zandkorrels meer schade aanrichten omdat de zandkorrel onder hoge(re) druk geplet wordt tussen riem en blad. Ook zullen de lagers sneller slijten bij een (te) strakke riem.

En ja, de ketting. Die was altijd vies hier ongeacht chainglider bescherming. Een ketting haalde hier krap 5000 km. Dan heb ik het over de echte KMC ketting. Het is hier bijna geen doen om de riem goed zandvrij te houden. Zeker nu met dit natte weer en vieze wegen is het geen doen. Ik heb niet elke dag de tijd om mijn riem zandvrij te maken.

Toch ben ik wel blij met een riemaandrijving. Fietst veel gladder dan met een knarsende ketting (knarsen van het zand, gesmeerd zijn mijn kettingen regelmatig geweest). :)
Of een riem snel slijt van toeren of kracht… ik durf het niet te zeggen.
Maar een Pinion gaat wel heel hoge krachten op de riem zetten bij steil bergop. Nu ja, Gates laat het toe, dus het zal wel kunnen.

Als je nu thuis komt met een smerige riem, waarom dan niet even af spuiten met de tuinslang. Dat is echt maar een minuutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Maar een Pinion gaat wel heel hoge krachten op de riem zetten bij steil bergop.
Krachten op de riem zijn hetzelfde (geleverd vermogen is vermogen), het verschil is dat een pinion de riem veel sneller laat draaien. De reden voor de overbrenging is om je ichaam een te hoog/laag toerental niet fijn vind dat (is ook voor een motor het geval), maar met een gegeven snelheid blijft het vermogen hetzelfde.

Een naafmotor verandert dit natuurlijk wel weer, maar daar gaat het hier niet over.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ik heb in juli 2016 een cortina speed gekocht met continental belt drive. na 6 maanden en 2.000km was die gebroken.. vervangen en 11 maanden en 4.000km later ook gebroken. wederom vervangen en die brak ook na 14 maanden en 4.500km. Het bleek aan de specifieke continental beltdrive te liggen. ook ikea moest al zijn fietsen daaarmee terugrroepen.

Onder garantie hebben ze januari 2019 een gates beltdive systeem eronder gezet die het tot de dag van vandaag nog steeds doet na ca. 10.000km zonder enige vorm van onderhoud. weliswaar geen electrische fiets maar wel de snelheid en kracht.

Je kan er vanuit gaan dat bij de hedendaagse systemen de kinderziektes eruit zijn. En gates is een van de betere systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Zuluman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:55:
[...] En gates is een van de betere systemen.
Er is wel een verschil tussen CDN en CDX, daar moet je wel op letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Rubixd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:24:
Nou ik heb de knoop doorgehakt en toch een Trek electrische fiets gekocht. de Verve 2.
En, na een jaar, bevalt hij ? plusjes minnetjes ?
Ik zit er nu namelijk zelf ook naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Er is wel een verschil tussen CDN en CDX, daar moet je wel op letten ;)
Nu snap ik opmerking mbt opwaarderen. Thanks voor de tip. Hoopte stiekem dat er een cdx op zat. Maar helaas is t een cdn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
Top ! Wow, zeer mooie fiets hoor ! Dit is zeker degene die ik zelf ook op het oog heb.

Alleen een van de schaarse fietsenwinkels die er nog wél eentje op voorraad hadden, hadden die uiteraard niet in mijn maat :(
Half juni kwam er weer eentje geleverd …(OMG..)

Dus mocht er iemand een gouden tip hebben voor een zwarte voorradige Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 in de maat M ( 54cm) in het westen des lands het liefste, dan hou ik mij graag aanbevolen... _/-\o_

Ben al bijna geneigd om naar Duitsland te rijden.
Iemand daar ervaringen mee ?
Phusebox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:04:
Oh ja ik zal ook nog even een vage foto delen van onze nieuwe fietsen :D

[Afbeelding]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
mistercage schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:11:
Top ! Wow, zeer mooie fiets hoor ! Dit is zeker degene die ik zelf ook op het oog heb.

Alleen een van de schaarse fietsenwinkels die er nog wél eentje op voorraad hadden, hadden die uiteraard niet in mijn maat :(
Half juni kwam er weer eentje geleverd …(OMG..)

Dus mocht er iemand een gouden tip hebben voor een zwarte voorradige Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 in de maat M ( 54cm) in het westen des lands het liefste, dan hou ik mij graag aanbevolen... _/-\o_

Ben al bijna geneigd om naar Duitsland te rijden.
Iemand daar ervaringen mee ?

[...]
Ja de schaarste is frustrerend. Wij hebben ze medio september vorig jaar besteld, en eigenlijk zouden ze pas in maart komen dus was een gelukje.

Volgende week is het weer wat beter dus dan verwacht ik wat meer kilometers te kunnen maken erop, maar eerste rit is goed bevallen. Lekker stil tijdens het fietsen, vering werkt goed en goed bereik.

Denk alleen dat ik het zadel wel ga vervangen, is wel erg hard vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
@hierboven
In mijn ervaring met veel fietsen met Gates CDX en 85-90Nm middenmotor is 10~15.000km heel normaal. CDN moet minder zijn maar geen ervaring mee. Zowel riem als ketting kunnen kapot als er een tak tussen komt, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
[...]
Nou dat is simpel: mensen vergelijken hun e-bike niet met een auto, maar met hun oude stalen ros waar ze al jaren zonder enig noemenswaardig onderhoud op rondrijden.

Overigens zijn er ook zat mensen die denken dat een elektrische auto nagenoeg geen onderhoud nodig heeft, er zit immers geen motorblok in dat periodiek een oliewissel nodig heeft. Die wachten wel tot er iets stuk gaat...
Bij een oud stalen ros denken we aan een fiets met rollerbrakes, naaf versnelling en kettingkast die 500km per jaar gebruikt wordt. Diegenen die hydraulische schijfremmen en een derailleur hebben op een gewone fiets en daarmee 3000km jaarlijks fietsen deden altijd al onderhoud. Het is niet dat oude fietsen minder onderhoud nodig hadden, het is dat we door de elektrische fiets intensiever zijn gaan fietsen én een paar opties die onderhoud vergen meer voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Over onderhoud gesproken, is er ergens een lijstje met wat uitleg waar ik als noob kan kijken waar ik allemaal aan moet denken qua onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
@mistercage

Er staan wel enkele fietsen in het oosten van NL. Bij deze fiets stond een framemaat bij :

https://www.fietsenwijk.n...64D8F994BF76C9BC3CCA5&p=1
( staat in Oldenzaal )

Verder nog fietsen in Enschede en Denekamp ( zonder framemaat aanduiding )

[ Voor 45% gewijzigd door pjotter1965 op 02-02-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
thanks ! ga ik die even benaderen.
pjotter1965 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:58:
@mistercage

Er staan wel enkele fietsen in het oosten van NL. Bij deze fiets stond een framemaat bij :

https://www.fietsenwijk.n...64D8F994BF76C9BC3CCA5&p=1
( staat in Oldenzaal )

Verder nog fietsen in Enschede en Denekamp ( zonder framemaat aanduiding )

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Dat Fietsenwijk, hoe veel van jullie kijken daarop om een fiets te zoeken? En welke websites verder (denk aan Marktplaats, Kieskeurig, Bol,…)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:
Over onderhoud gesproken, is er ergens een lijstje met wat uitleg waar ik als noob kan kijken waar ik allemaal aan moet denken qua onderhoud?
Je fiets moet niet teveel geluid maken, niet rammelen of voelbaar tikken (je vrijloop mag natuurlijk wel ratelen). Ook na 50.000km hoort een fiets stil te zijn (maar dat vergt heel wat onderhoudsbeutrjes). Op zich is jouw fiets super simpel te onderhouden omdat je een derailleur hebt.

Dingen die iedereen zelf kan:
- Af en toe een druppel olie op de ketting, of met wax behandelen. Niet schoonmaken met reinigingsmiddelen of benzine, gewoon afnemen.met een doek en dan een klein beetje smeren.
- Remblokjes. Online een filmpje bekijken hoe dat moet.
- Band wisselen; je wielen hebben zo te zien steekassen en je hebt een derailleur, dus dat is een eitje.
- Pedalen/handvatten/zadel verwisselen.
- Spatbordboutjes aandraaien :+

Gevorderd, dingen die ik zelf normaal gesproken laat doen:

- Stuur of balhoofdbuis snijden/zagen. Ik heb geen pijpsnijder en als hij het doet en het mis gaat krijg ik een nieuwe. :+
- ketting/kransjes verwisselen. Niet ingewikkeld, maar je hebt gereedschap nodig, ik vind het zelf geen leuk werkje dus laat het doen.
- Balhoofd stellen. Niet heel lastig, maar mijn FM doet dat voor nop (al doe ik het ook wel zelf als ik bijvoorbeeld op vakantie ben).
- Remmen bleeden (doe ik vaak zelf, maar als hij toch voor iets bij de fm staat laat ik het hem doen, beetje luiheid van mijn kant).
- Wiel uit een fiets met kettingkast halen (heb jij geen last van), wat mij betreft een regelrechte haat-klus. Ingewikkeld, vies en vaak van bros plastic.
- Wiel spaken/richten. Dat is wat mij betreft gewoon vakwerk voor de vakman.

Ik geloof dat dat het verder allemaal wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
Foxhill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:35:
Dat Fietsenwijk, hoe veel van jullie kijken daarop om een fiets te zoeken? En welke websites verder (denk aan Marktplaats, Kieskeurig, Bol,…)?
Fietsenwijk
Profile
Bike totaal
Ebay kleinanzeigen
Marktplaats
…..Google zoekopdracht
…..Plaatselijke FM / dealers

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 02-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Krachten op de riem zijn hetzelfde (geleverd vermogen is vermogen), het verschil is dat een pinion de riem veel sneller laat draaien. De reden voor de overbrenging is om je ichaam een te hoog/laag toerental niet fijn vind dat (is ook voor een motor het geval), maar met een gegeven snelheid blijft het vermogen hetzelfde.

Een naafmotor verandert dit natuurlijk wel weer, maar daar gaat het hier niet over.
Klopt niet hoor…

Bij een Rohloff/Nexus gaat de reductie achteraan zitten. Je kransje draait 3 keer, en het wiel maar 1 keer. Je riem beweegt zeer snel, maar de kracht is relatief klein.

Bij een Pionion gebeurt de reductie vooraan. Je krank draait 3 keer, en het tandwiel maar 1 keer, maar ook de kracht op dat tandwiel, en dus de riemspanning wordt 3 keer hoger.

(Ik neem nu 3 als voorbeeld, en bij steil bergop rijden in klein verzet. Bij hoge snelheid rijden in groot verzet is het omgekeerd bij de Pinion, dan krijg je net lagere krachten in de riem)

Je kan het ook vergelijken met een fiets met derailleur en dubbel of tripel voorblad.
Vooraan een groot tandwiel geeft een hoge riemsnelheid, maar lage kracht.
Bij een kleiner voorblad krijg je meer kracht, maar een lagere riemsnelheid. (Kracht = riemspanning)

Het vermogen van een riemoverbrenging = riemspanning (N) x riemsnelheid (m/s)

Je kan eenzelfde vermogen over brengen met een hoge spanning en lage snelheid, maar ook met hoge snelheid en lage kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:
Ik heb het hierboven al beschreven.
Het allerbelangrijkste is het gewoon regelmatig nakijken.

Zijn de remblokjes nog dik genoeg, en voelt de hendel nog goed. Is de slag niet overdreven. Kan ik de wielen makkelijk blokkeren.

Banden: maandelijks eens bijpompen met pomp met manometer. Een goede voetpomp maakt dat erg makkelijk. En zit er nog profiel op je band?

Speling op balhoofd (voorrem dicht, fiets wat naar voor bewegen, en je voelt wel of dat vast staat)

Wielspeling (fiets even opheffen en wiel van links naar rechts bewegen, je mag niks voelen)

Spaken even met de hand nagaan. Zijn er spaken die erg los aan voelen?

Ketting poetsen en smeren.

Rammels…. Eigenlijk mag er niks rammelen behalve misschien de ketting.

En dan, alles waar je jezelf in vertrouwt kan je zelf doen als je er zin in hebt, en de rest laat je over aan je FM. (Je kan veel goede tutorials vinden op YT als je daar zin in hebt. Sommige dingen zijn eigenlijk simpel, en je spaart tijd door het zelf te doen. )

Eens met roffeltjes over spaken. Doe dat niet zelf, dat is vakwerk, en als je verkeerd werkt krijg je je wiel nooit meer recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Thanks voor de pointers. Nog 1 ding, wat is een normale bandenspanning? Kan ik dat ergens vinden. Had al een fatsoenlijke pomp met meter dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@roffeltjes De rideup roadster v2 lijkt heel veel op de tenways. oplaadpunt zit op een andere plek. Deze heeft wel een CDX. voor $ 1.099,- met velgremmen. lijkt t zelfde frame met andere motor. 350w en alleen cadans sensor. controller lijkt t zelfde. geen eumodel vanwege de 350w motor.

https://ride1up.com/product/roadster-v2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTAC8rL-0bVlE8TDF7O4umDyRnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgSVruCmXxxGI8tpBm6ORhZ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Zuluman op 02-02-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Klopt niet hoor…

Bij een Rohloff/Nexus gaat de reductie achteraan zitten. Je kransje draait 3 keer, en het wiel maar 1 keer. Je riem beweegt zeer snel, maar de kracht is relatief klein.
Nope, het vermogen op de pedalen en op het wiel is precies even groot of het nou een derailleur is of een pinion. Het punt van de overbrenging maakt echt niets uit, het vermogen op de aandrijving is wat het is ;)

Mocht je twijfelen, Polar haalt gewoon vermogen af van de ketting spanning en die werkt prima of je nou 100watt levert met 60rpm of 120rpm. Je zal ook precies even hard gaan.... Reden voor een deraielleur is puur omdat je lichaam graag ergens tussen de 70-110 rpm willen draaien, net zoals bij een verbrandinsgmotor er een efficency optimum is.

Enige reden waarom bij een pinion je riem sneller slijt is omdat de riem sneller rond moet gaan en dat vinden de vezels niet zo prettig.

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:22:
Thanks voor de pointers. Nog 1 ding, wat is een normale bandenspanning? Kan ik dat ergens vinden. Had al een fatsoenlijke pomp met meter dus dat komt goed.
Staat op je band. Er staat een bereik, ga net onder het maximum zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Staat op je band. Er staat een bereik, ga net onder het maximum zitten.
@Phusebox Foxhill heeft het wat mij betreft bijna altijd correct, maar voor een enkel keertje ben ik het hier (absoluut!) niet mee eens. Dat is normaal gesproken echt veel te hard.

Vuistregel: net zo hard dat je band niet meer gaat zwikken/afrollen in een bocht en dan 2 slagen meer (bij een goede pomp zoals een SKS rennkompressor, bij een klassieke zwarte pomp nog 2 slagen meer).

https://www.roadbikerider...volution-by-jan-heine-d1/

Als je echt met een manometer wil gaan werken kan je het ook heel precies gaan uitrekenen met deze spreadsheet :+

https://www.biketinker.com/tire-pressure-calculator/

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Volgens de Schwalbe website zou ik op iets meer als 3 bar moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:45:
Volgens de Schwalbe website zou ik op iets meer als 3 bar moeten zitten.
En wat stond er op je band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:37:
[...]
@Phusebox Foxhill heeft het wat mij betreft bijna altijd correct, maar voor een enkel keertje ben ik het hier (absoluut!) niet mee eens. Dat is normaal gesproken echt veel te hard.

Vuistregel: net zo hard dat je band niet meer gaat zwikken/afrollen in een bocht en dan 2 slagen meer (bij een goede pomp zoals een SKS rennkompressor, bij een klassieke zwarte pomp nog 2 slagen meer).

https://www.roadbikerider...volution-by-jan-heine-d1/

Als je echt met een manometer wil gaan werken kan je het ook heel precies gaan uitrekenen met deze spreadsheet :+

https://www.biketinker.com/tire-pressure-calculator/
Ik denk dat daar het verschil is dat jij regelmatig je banden controleert en zelfs uitrekent en uitprobeert welke bandenspanning het lekkerste is. Terwijl de mensen waarvoor ik banden oppomp er meestal lang niet meer naar gaan omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:05:
[...]

En wat stond er op je band.
Nog niet gekeken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Nope, het vermogen op de pedalen en op het wiel is precies even groot of het nou een derailleur is of een pinion. Het punt van de overbrenging maakt echt niets uit, het vermogen op de aandrijving is wat het is ;)

Mocht je twijfelen, Polar haalt gewoon vermogen af van de ketting spanning en die werkt prima of je nou 100watt levert met 60rpm of 120rpm. Je zal ook precies even hard gaan.... Reden voor een deraielleur is puur omdat je lichaam graag ergens tussen de 70-110 rpm willen draaien, net zoals bij een verbrandinsgmotor er een efficency optimum is.

Enige reden waarom bij een pinion je riem sneller slijt is omdat de riem sneller rond moet gaan en dat vinden de vezels niet zo prettig.
Dat het vermogen op de pedalen en het wiel hetzelfde is bij de verschillende aandrijvingen klopt, maar de trekkracht in de riem of ketting is wel verschillend afhankelijk van het verzet en het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Dat het vermogen op de pedalen en het wiel hetzelfde is bij de verschillende aandrijvingen klopt, maar de trekkracht in de riem of ketting is wel verschillend afhankelijk van het verzet en het systeem.
Laat ik het proberen uit te leggen:

Ik lever 100 watt op de pedalen. Ik krijg 100 watt op het wiel.

- Bij een versnellingsnaaf zit de reductie achterin, dus de ketting krijgt... 100 watt doorgegeven vanaf het voorblad, immers ik pomp zonder reductie 100 watt via mijn pedalen. En ondanks de reductie krijg je gewoon 100 watt aan je band.
- Bij een Pinion zit er achterin geen reductie, toch zit er 100 watt op het wiel. Aangezien de ketting rechtstreeks is verbonden met het achterwiel(geen reductie) zal ook op de ketting die 100watt zitten.

Er is geen magisch kunstje. De reden waarom we een versnelling hebben is omdat je lichaam niet met 1 rpm of 200 rpm overweg kan en dus extreem inefficient rond gaat. Bij die ene RPM moet ik de 100 watt in één rpm kwijt, maar ik lever nog steeds die 100 watt aan het systeem en dat is precies wat er uit komt. Door de reductie kan ik die 100 watt leveren met een sneller ritme, maar het is en blijft 100 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Laat ik het proberen uit te leggen:

Ik lever 100 watt op de pedalen. Ik krijg 100 watt op het wiel.

- Bij een versnellingsnaaf zit de reductie achterin, dus de ketting krijgt... 100 watt doorgegeven vanaf het voorblad, immers ik pomp zonder reductie 100 watt via mijn pedalen. En ondanks de reductie krijg je gewoon 100 watt aan je band.
- Bij een Pinion zit er achterin geen reductie, toch zit er 100 watt op het wiel. Aangezien de ketting rechtstreeks is verbonden met het achterwiel(geen reductie) zal ook op de ketting die 100watt zitten.

Er is geen magisch kunstje. De reden waarom we een versnelling hebben is omdat je lichaam niet met 1 rpm of 200 rpm overweg kan en dus extreem inefficient rond gaat. Bij die ene RPM moet ik de 100 watt in één rpm kwijt, maar ik lever nog steeds die 100 watt aan het systeem en dat is precies wat er uit komt. Door de reductie kan ik die 100 watt leveren met een sneller ritme, maar het is en blijft 100 watt.
Ja, 100W blijft altijd, maar er is een verschil in kracht (N) en snelheid (m/s).

Ik kan 50N op de riem zetten en een snelheid van 2m/s, of 20 N en dan 4m/s. Dat blijft 100W.

Je kan 25km/h rijden met een trapfrequentie van 30 omw/min, maar ook met 100 omw/min. In het laatste geval zal je veel minder kracht (koppel) moeten zetten op de pedalen.

De vraag is gewoon : slijt een riem van de kracht of van de snelheid?
Beide zullen een invloed hebben denk ik. Veel snelheid in de riem betekent ook dat de riem per km afgelegde weg meer keren rond gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:30:
[...]
De vraag is gewoon : slijt een riem van de kracht of van de snelheid?
Ah, ik begreep je niet, excuses.

Maar op je vraag, aangezien het carbon vezels zijn hebben die ongetwijfeld een bizar hoge treksterkte, maar vinden ze buigen minder prettig. Bij frames hebben ze daarom matjes met vezels in een geweven patroon, maar bij een ketting is dat anders ook al omdat je wil dat hij kan buigen.

Dus de snelheid van de riem is bijna zeker het probleem bij pinion omdat hij sneller rond moet gaan en de riem veel vaker in de bocht langs de kleine kransjes (voor en achter) wordt getrokken. Treksterkte lijkt me echt geen beperkende factor, die ligt krankzinnig hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 03-02-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes
We gaan wat verder in detail. De treksterkte van de riem zelf, en het buigen lijkt me weinig kritisch.
Carbon zelf is heel flexibel.
Mij gaat het eerder om de afschuifkrachten die de tandjes op de riem moeten over brengen, en de slijtage door het rond gaan.
Bij een versleten riem zie je dan ook dat de tanden af breken, misschien ook door het langzaam verduren of verweren van het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes Thanx voor de link over bandenspanning. Dan staan de mijne precies goed :)

Banden mogen wat hard zijn, maar moeten nog wel comfortabel zijn. Die spreadsheet geloof ik meteen.

Dat een FM de banden heel hard zet is wel te begrijpen; anders komen mensen vaak terug met te zachte banden of omdat de fiets gaat zwabberen. Nederlanders en banden oppompen is een combi die amper bestaat. Net zoals roffeltjes houd ik mijn bandenspanning ook heel goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator

Kijk eens wat deze van bandenspanning aan raadt.
Meestal valt het relatief laag uit.

Zelf ben ik ook afgestapt van "hoe harder hoe beter" naar ca 3 Bar in een 50mm band.
Dat rijdt soepeler en veel comfortabeler.
Als je dan nog de juiste band kiest die niet de "nec plus ultra" dikke anti-leklaag heeft, maar iets minder en toch nog stevig, dan merk je pas wat een verschil er is. Ik rij met de Schwalbe Almotion, en die durf ik iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:54:
https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator

Kijk eens wat deze van bandenspanning aan raadt.
Meestal valt het relatief laag uit.

Zelf ben ik ook afgestapt van "hoe harder hoe beter" naar ca 3 Bar in een 50mm band.
Dat rijdt soepeler en veel comfortabeler.
Als je dan nog de juiste band kiest die niet de "nec plus ultra" dikke anti-leklaag heeft, maar iets minder en toch nog stevig, dan merk je pas wat een verschil er is. Ik rij met de Schwalbe Almotion, en die durf ik iedereen aanraden.
Die komt bij mij op 1.8/1.9 bar... dat is wel bar weinig volgens mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Die komt bij mij op 1.8/1.9 bar... dat is wel bar weinig volgens mij :+
Hoe breed is je band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jep, de drukken die ze tonen zijn verassend laag. Zo laag ga ik ook niet, maar 54mm is wel een vet brede band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Jep, de drukken die ze tonen zijn verassend laag. Zo laag ga ik ook niet, maar 54mm is wel een vet brede band.
Schwalbe Energizer Plus, en blijkbaar de standaard maat voor Cube touring fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik heb een 62mm band en onder de 2.5 bar vind ik het toch erg zacht worden. Ik merk dat de band dan meer bewegelijk wordt over de wangen. Ik houd mijn banden dus boven de 3 bar (4 bar is max. volgens de beschrijving op de band)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Aangezien de fietsendrager die ik geleend had niet werkte met onze twee fietsen heb ik maar een Thule Easyfold XT besteld. Ook hebben we zelf nog geen auto met trekhaak (een kan het gewicht niet aan en de andere is een lease die over 3 maanden ingeleverd wordt), maar zolang kan ik wel een auto lenen.

Benieuwd of die fietsendrager beter werkt en wel twee fietsen op passen, wel een must namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 04-02-2022 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 19:09
Wij verkopen al jaren de easyfold, echt een hele goede drager. Zowat elke fiets past er gelijk op, alleen met een carbon frame moet je oppassen, maar dat heb je met alle dragers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
De dragers van Uebler zijn ook top. Het vastklikken is het eenvoudigste op de markt, en het vouwt echt heel klein op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Tip van Flip:

https://www.amazon.nl/Men...waterdicht/dp/B07THZ6NZP/

Nee geen GPS tracking echter het lijkt mij wel een afschrikkend effect te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 05-02-2022 22:47 . Reden: Prima dat je linkjes naar Amazon deelt, maar de volgende keer wel even de refferal eraf halen. ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:50:
De dragers van Uebler zijn ook top. Het vastklikken is het eenvoudigste op de markt, en het vouwt echt heel klein op.
Veruit de allersterkste fietsendragers die er zijn. Ik mishandel hem wekelijks en hij geeft geen kick. We hebben ook Yakima dragers. Die zijn goed, net als ook Thule goed is. Maar Uebler blijft met afstand de beste.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 04-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
En wat zijn die dingen (Uebler en Thule) knetterduur geworden.
Ik had van Uebler een versie op oog. Ik dacht dat deze ongeveer 500-600 euro nieuw zo kosten (wat al best veel geld is). Maar dat bleek 800 euro te zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Athome op 04-02-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:10:
Ik had van Uebler een versie op oog. Ik dacht dat deze ongeveer 500-600 euro nieuw zo kosten (wat al best veel geld is). Maar dat bleek 800 euro te zijn.
Ja ik vond de Thule al duur dus denk dat ik het daar maar bij houdt. De Uebler is nog eens 100 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ja ik vond de Thule al duur dus denk dat ik het daar maar bij houdt. De Uebler is nog eens 100 euro duurder.
800€ is goed geld ja, maar 100€ meer voor de uebler vind ik wel verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:39:
[...]

800€ is goed geld ja, maar 100€ meer voor de uebler vind ik wel verantwoord.
Ik kon niet echt de grote voordelen ontdekken in wat reviews die ik heb gezien... Wat is het main selling point? Even er van uitgaande dat ik hem zeker niet wekelijks zal gebruiken, maar wel ook mee op vakantie wil kunnen gaan in het buitenland.

Heb de Thule al in huis inmiddels O-)
Ben Uebler totaal niet tegengekomen in mijn initiële zoektocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 04-02-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:10:
Welke dan? De i21 is €669.

Daarboven is het alleen nog 90 graden draaibaar voor een bus of parkeersensoren wat een onnodige gadget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:52:
[...]

Welke dan? De i21 is €669.

Daarboven is het alleen nog 90 graden draaibaar voor een bus of parkeersensoren wat een onnodige gadget is.
Hmm really? Ik heb 699 voor de Thule betaald.

Nu ga ik weer twijfelen of ik die moet terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:12:
[...]
Hmm really? Ik heb 699 voor de Thule betaald.

Nu ga ik weer twijfelen of ik die moet terugsturen.
Die Thule is goed. Beetje marktleider. Hoef je niet terug te sturen.
Je vroeg wat Uebler beter doet:
- zo’n beetje de kleinste en lichtste ingeklapt (weet niet vergelijk met die Thule, dus weet niet of die lichter is)
- doordat alles doorontwikkeld is gaat op de auto zetten en klem/fiets plaatsen nog iets handiger dan bij anderen (ook iets handiger dan Thule)
- zo sterk dat ze minder speling hebben en ook langer zo blijven (ook iets meer dan Thule)

Een filmpje zegt meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 04-02-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:46:
[...]

Die Thule is goed. Beetje marktleider. Hoef je niet terug te sturen.
Je vroeg wat Uebler beter doet:
- zo’n beetje de kleinste en lichtste ingeklapt (weet niet vergelijk met die Thule, dus weet niet of die lichter is)
- doordat alles doorontwikkeld is gaat op de auto zetten en klem/fiets plaatsen nog iets handiger dan bij anderen (ook iets handiger dan Thule)
- zo sterk dat ze minder speling hebben en ook langer zo blijven (ook iets meer dan Thule)
Ok, ja dat gewicht had ik al gezien als nadeel van de Thule. Is bijna 4 kg zwaarder.

Ziet er wel iets steviger/duurzamer uit qua constructie en materialen. En 5 jaar garantie ipv 3 bij Uebler.

Ach ja, als ik hem gebruik en hij werkt goed zal ik er waarschijnlijk niet lang van wakker liggen. Als ie niet fijn is zal ik er wel spijt van hebben maar ja dan kan ik hem nog altijd proberen te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:51:
[...]
Ok, ja dat gewicht had ik al gezien als nadeel van de Thule. Is bijna 4 kg zwaarder.

Ziet er wel iets steviger/duurzamer uit qua constructie en materialen. En 5 jaar garantie ipv 3 bij Uebler.

Ach ja, als ik hem gebruik en hij werkt goed zal ik er waarschijnlijk niet lang van wakker liggen. Als ie niet fijn is zal ik er wel spijt van hebben maar ja dan kan ik hem nog altijd proberen te verkopen.
Je krijgt geen spijt van die Thule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Uebler is meestal compacter op te bergen en ze gebruiken meer lichte materialen waardoor er al snel 20%-30% gewicht bespaart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:33
na 12000 km scheuren in de velg van mijn Qwic MN7 (2019)...gelukkig nog onder garantie gefixt....schijnt vaker voor te komen bij Qwic melde de FM. (officiele garantie is al voorbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Ik kon niet echt de grote voordelen ontdekken in wat reviews die ik heb gezien... Wat is het main selling point? Even er van uitgaande dat ik hem zeker niet wekelijks zal gebruiken, maar wel ook mee op vakantie wil kunnen gaan in het buitenland.

Heb de Thule al in huis inmiddels O-)
Ben Uebler totaal niet tegengekomen in mijn initiële zoektocht.
Het verschil zit inderdaad in gewicht, snelste montage (zonder extra hefboom), en heel compact.
Je kan die makkelijk met één hand dragen, en die past ook in de koffer van een Golf.
Als ik de auto ergens parkeer, dan leg ik de drager gewoon even in de koffer om te vermijden dat een of andere onverlaat er tegen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Sodekonijnenkeutels.... Ik vond 10-15 jaar geleden 350 Euro al een klap geld voor een Thule. Tuurlijk, die kun je niet zo compact opvouwen en is niet berekend op ebikes, toch vraag ik me serieus af waar de verdubbeling in prijs in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
Sodekonijnenkeutels.... Ik vond 10-15 jaar geleden 350 Euro al een klap geld voor een Thule. Tuurlijk, die kun je niet zo compact opvouwen en is niet berekend op ebikes, toch vraag ik me serieus af waar de verdubbeling in prijs in zit.
Ze zijn maar een beetje duurder geworden. We kijken vooral naar duurdere opties. Je koopt nog steeds voor €350 een fietsendrager voor niet-ebikes. Net als dat je nu voor €2000,- een betere ebike krijgt dan 10 jaar terug voor €2000,- (dus voordeliger). Maar de ‘hobby’ is volwassen geworden met duurdere opties. Voor €492,- heb je een topklasse Uebler F24 die óók elektrische fietsen kan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 04-02-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Michel242186 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:59:
na 12000 km scheuren in de velg van mijn Qwic MN7 (2019)...gelukkig nog onder garantie gefixt....schijnt vaker voor te komen bij Qwic melde de FM. (officiele garantie is al voorbij)
Als dat het model met hydraulische velgremmen is, dan is dat gewoon normale slijtage, dus je hebt mazzel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:33
roffeltjes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Als dat het model met hydraulische velgremmen is, dan is dat gewoon normale slijtage, dus je hebt mazzel :+
Klopt met die remmen ja
Waren scheuren naast de spaken dus niet normaal volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Michel242186 op 05-02-2022 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Michel242186 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:10:
[...]
Klopt met die remmen ja
Waren scheuren naast de spaken dus niet normaal volgens mij.
Het is niet alleen Qwic. Velgen kunnen 30dkm mee gaan zonder scheurtjes, maar het is ook niet ongewoon als er eentje met 5dkm begint te scheuren. Bij 5dkm binnen twee jaar duidelijk garantie. Maar de grens is onduidelijk. Het is niet een slijt deel, maar mag wel een keer kapot gaan. Als ze het met 12dkm voor garantie doen is het toch netjes opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met onze Cubes. Op zich alles goed gegaan, en het tikken in het pedaal is in ieder geval weg.

Enige wat me opviel was het verbruik, of ja de resterende accu en bereik.

Ik heb een 750 Wh accu en mijn vrouw 625 Wh. 32 km afgelegd, ik alleen maar in Eco, zij deels ook in Tour.

Mijn fiets geeft aan nog 130km bereik en 22% verbruikt.
Haar fiets heeft aan nog 160km bereik en heeft nog alle streepjes (helaas geen percentage.)

Lijkt wel alsof er bij haar niks afgaat.

Met 32 km en 22% ben ik zelf wel tevreden overigens. 290 hoogtemeters en gemiddeld 21 km/u gefietst. Bereik zou dus ca 130km moeten zijn er vanuit gaande dat je nooit onder de 10% wil komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Al sinds de zomer van 2021 aan het oriënteren voor een e bike, alle bekende merken de revue laten passeren, voor en tegens afgewogen en uiteraard ook gewoon lekker proefgereden.

Vandaag de knoop doorgehakt en een Gazelle ultimate c380 MY2022 besteld, gelukkig op voorraad dus kan 'm al snel ophalen.

Dit model is voorzien van een intuvia display en enviolo naaf, maar ik zou deze mettertijd willen upgraden met bijv. Een kiox display en een enviolo automatiq systeem, is dit als particulier te doen? Het fysiek plaatsen zal me heus wel lukken maar moet zoiets worden ingeleerd in de electronica van de bosch motor?

Heb het uiteraard ook gevraagd aan de fietsenmaker maar die leek er geen trek in te hebben om dit te verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Kiox of Nyon Display is zelf te monteren. Mits je handig bent met het leggen van de kabels vanaf het stuur naar de motor.

Enviolo ombouwen naar automatiq ben ik niet zeker van maar volgens mij is het ook zelf te doen. Of het ook mogelijk is met integratie met Kiox of Nyon durf ik niet te zeggen.

@Phusebox
Zit er verschil in het type motor dat onder fiets zit?
Jij hebt de 750 Wh accu. Daarmee heb je dus de CX motor. Deze is de sterkste motor maar verbruikt ook het meeste.

[ Voor 23% gewijzigd door Athome op 05-02-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Worden niet dezelfde kabels gebruikt dan? Evt met verloopje oid, kabels door het frame heen trekken gaat me niet zomaar lukken denk ik, hooguit dan de oude kabel als trekdraad gebruiken mits de connectoren geen belemmering vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 07:45
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:23:
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met onze Cubes. Op zich alles goed gegaan, en het tikken in het pedaal is in ieder geval weg.

Ik heb een 750 Wh accu en mijn vrouw 625 Wh. 32 km afgelegd, ik alleen maar in Eco, zij deels ook in Tour.

Haar fiets heeft aan nog 160km bereik en heeft nog alle streepjes (helaas geen percentage.)

Met 32 km en 22% ben ik zelf wel tevreden overigens. 290 hoogtemeters en gemiddeld 21 km/u gefietst. Bereik zou dus ca 130km moeten zijn er vanuit gaande dat je nooit onder de 10% wil komen.
Mogelijk ook verschil in gewicht ?

Ik heb vandaag 76km met 275hm volgens de garmin gefietst tegen de wind in op eco stand af en toe stukje in tour wind mee ondersteuning uit ik had nog 69% over bereik in km word nog niet goed weergeven moet daarvoor nog terug naar de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:34:
Kiox of Nyon Display is zelf te monteren. Mits je handig bent met het leggen van de kabels vanaf het stuur naar de motor.

Enviolo ombouwen naar automatiq ben ik niet zeker van maar volgens mij is het ook zelf te doen. Of het ook mogelijk is met integratie met Kiox of Nyon durf ik niet te zeggen.

@Phusebox
Zit er verschil in het type motor dat onder fiets zit?
Jij hebt de 750 Wh accu. Daarmee heb je dus de CX motor. Deze is de sterkste motor maar verbruikt ook het meeste.
Beide CX motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Mogelijk ook verschil in gewicht ?

Ik heb vandaag 76km met 275hm volgens de garmin gefietst tegen de wind in op eco stand af en toe stukje in tour wind mee ondersteuning uit ik had nog 69% over bereik in km word nog niet goed weergeven moet daarvoor nog terug naar de shop.
Ja ik ben uiteraard zwaarder, en groter dus meer weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Het is niet alleen Qwic. Velgen kunnen 30dkm mee gaan zonder scheurtjes, maar het is ook niet ongewoon als er eentje met 5dkm begint te scheuren.
Ik heb regelmatig een velg opgereden qua remvlak, maar nog nooit een velg op de spaakgaten weten te scheuren. Maar ik heb ook nog nooit spaakbreuk gehad, dus ik ben op dit punt wel een mazzelaar. Wel een keer een peperdure naaf van dt Swiss weten te slopen, maar dat was een foutje van de FM die dacht dat het een radiale naaf was (was een gewone, dus... Pang!)

Komt het echt zo vaak voor? Nooit geweten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Shanquish schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:32:
Worden niet dezelfde kabels gebruikt dan? Evt met verloopje oid, kabels door het frame heen trekken gaat me niet zomaar lukken denk ik, hooguit dan de oude kabel als trekdraad gebruiken mits de connectoren geen belemmering vormen.
De kabels zitten vast aan de houder. De Intuvia, Kiox en Nyon hebben alle 3 hun eigen houder waar de kabels al aan vast zitten. Ook de bedieningsknoppen zitten vast aan de houder.
Ik verwacht niet dat er een verloopkoppeling zal zijn. Dit verhoogd de kans op storing.

De CM380 heeft ook een in-frame accu. Als ik kijk naar mijn eigen fiets (ook in-frame accu), verwacht ik dat na verwijderen van de accu je relatief makkelijk bij de kabels kan komen. Er zit dan vermoedelijk een verwijderbare plaat onder de accu waar de kabels achter zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Athome op 06-02-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:23:

Let op, wonderen bestaan niet in acculand.

Er is pas wat van te zeggen als je de accu leeg rijdt want dan weet je hoe ver je kan komen. Ik bedoel met (let op) dat de indicatie niet klopt. Ook kan de ene indicator wat gunstiger uitvallen dan de ander. Als je op de eco-mode fietst dan zal je rond de 4 Wh/km verbruiken en dan schat ik het redelijk laag in.

(750/4)=187 kilometer bereik als de accu 100% zou zijn en dat zijn ze nooit tenzij je de cellen recht vanaf de lopende band in je fiets stopt, maar dat is niet/nooit haalbaar. 90% is dan al zeer acceptabel.
((750/4)*0,9)=169 kilometer bereik. Dan hebben we het over windstil weer bij 20 graden celsius en een gebruiker die alleen maar op de eco-stand fietst.

In de winter heb je extra factoren zoals: stuggere banden, veel wind, koude, mindere conditie, zwaardere lucht en je wilt sneller aankomen. Deze factoren zorgen voor een minimale daling van 30%!
Dus (((750/4)*0,9)*0,7)= 118 kilometer. Een drastisch verschil vergeleken met lekker zomerweer en een nieuwe accu. Heel erg veel meer zul je niet halen.

Bij mijn oude fiets (Qwic Premium MN330) hield de indicator géén rekening met accudegradatie. Aan het eind was de soep al op bij 30% rest. (70% bruikbaar).

Ga hier wel rekening mee houden in de toekomst. De echte actieradius ontdek je door de accu leeg te rijden. Gebruik dan ook delen in een hogere ondersteuning. Dan krijg je een ideaal beeld van zijn kunnen.

In de zomer heb ik met mijn Gazelle ultimate de 106 km weten aan te tikken, maar dat was voornamelijk de tour-stand en bij lekker weer. Nu haal ik rond de 65-70 km als ik geluk heb en omdat het ook steviger waait gebruik ik vaker de hoge ondersteuning iets wat veel accu kost. Hier dus ook een drastisch verschil terwijl mijn accu dik in orde is.

Hier probeer ik wat variabelen te bespreken op de zondagochtend, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.
De indicator lijkt mij niet helemaal zuiver omdat jouw schets implementeert dat deze indicator wel eens heel hard naar beneden kan afwijken. Heb je dus 100 km gereden op de eco-stand dan mag je logischer wijs verwachten dat je stil kan komen te staan.

Doorgaans ben ik wat pessimistisch van aard omdat ik als deskundige geen verwachting wil scheppen die niet uitkomen.

Iedereen wil in het begin zoveel mogelijk kilometers halen uit de accu (ik dus ook), maar dit is gewoon geen representatief beeld. Je moet je doel ook kunnen halen als je haast hebt of chagrijnig bent.

Add:

eco: 3-4 Wh/km
tour: 5 Wh/km
sport: 7 Wh/km
turbo: 9 Wh/km

Dit is dus de netto belasting op je accu. Factoren zoals koude, wind ed. belasten de accu.

Succes met rekenen. Je weet nu hoe het moet en de waarden hierboven zijn van een Bosch motor bij 22 km/h. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Ja ik ben uiteraard zwaarder, en groter dus meer weerstand.
Uiteraard is gewicht van invloed (kijk maar eens met de Bosch range calculator) maar houding op de fiets heeft veel meer effect op de range.
En zoals @jimh307 al schrijft. Eerst de accu maar eens een keer leeg rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Athome op 06-02-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@jimh307 Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Maar mijn grove 'leken schatting' van 130 km bereik zit er dan toch niet ver naast als ik jouw getallen zie?

Wat accu leeg rijden, en laden betreft: wat is nu het beste om te doen? FM zei na elke rit meteen opladen.

Ik zelf dacht tot 20-30% leeg rijden en dan pas opladen.

[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 06-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:38:
@jimh307 Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Maar mijn grove 'leken schatting' van 130 km bereik zit er dan toch niet ver naast als ik jouw getallen zie?

Wat accu leeg rijden, en laden betreft: wat is nu het beste om te doen? FM zei na elke rit meteen opladen.

Ik zelf dacht tot 20-30% leeg rijden en dan pas opladen.
Een FM die duidelijk niet op de hoogte is van de moderne Li-ion chemie. De accu leegrijden moet je niet elke keer doen. Eens per kwartaal is nog te verantwoorden. Doorgaans kun je het beste opladen als je nog 1/3 over hebt. Door hem eenmaal leeg te rijden weet je ook hoe je display ageert op de werkelijke lading en kun je vanaf dan beter rekening houden met die 1/3.

Hou er rekening mee dat ik die berekeningen doe als de accu helemaal in orde is (dus geen slechtere cellen in je pack). Vandaar dat af en toe helemaal leeg rijden :)

Ook slijt een accu met iedere laadbeurt. Je actieradius zal langzaam afnemen. In mijn geval wil ik ook weten hoe ver ik kan komen als de ondersteuning continu op de sport-stand heb staan in de winter. Dit worst case scenario is voor mij belangrijk. Als ik dan echt last van mijn artrose heb dat ik dan nog wel op en neer naar mijn ouders kan rijden in hartje winter. Ik ga geen actieradius test doen op de eco-stand.

Op sport-stand verbruik ik ongeveer 7 Wh/km en met een 500 Wh accu kan ik in het gunstigste geval 71 kilometer wat al niet helemaal waar is. Ik rijd hem niet helemaal leeg en ik kan ook fiks de wind tegen hebben (terug heb ik hem dan mee).

Of om andersom te rekenen moet ik per sé dus (7*35)=245 Wh in de accu hebben bij vertrek. Door slijtage kruip je er langzaam naartoe en nu is dit nog een lage waarde, maar als ik dan 30% over wil houden is dit ((7*35)*1.25)=306 Wh als minimum. Dat is dus (500-306)=194 Wh slijtage. Ik heb dan (181/500)=39% slijtage reserve. Na zo'n 3 a 4 jaar kom je op dat punt en wordt het wellicht tijd voor een nieuwe accu.
We maken van een laag getal een reëel getal en zo kan ik uren doorrekenen. :)
Pagina: 1 ... 96 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam